abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:04:49 #1
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141656239


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141656590
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

U bent een luien donder, want met de tips in post 279 en 280 had je dit ook wel zelf gekund 8-)

Hoe zit 'het tweede' in elkaar? Staan er in kolom G allerlei yessen en noes door elkaar en wil je alleen die waarden in A waar een Yes achter staat? Of de hele kolom als G2="yes"? En met of zonder witregels?
In vanaf G2 staat puur 'Yes' of 'No'. :@ Geen witregels. En ja, alleen de waarden uit kolom A (vanaf rij 2) waarbij in kolom G (vanaf rij 2) een 'ja' staat.

Dit dus, alleen dan geautomatiseerd, zodat alles ook onder elkaar in kolom G (vanaf rij 2) komt te staan.


Ik wil later ook nog andere categorieën laten tonen, maar daar kom ik wel uit zodra ik deze ene rij werkend heb.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:04 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kan je jouw werk niet beter in SQL/PHP/HTML doen? Database maken (SQL), uitlezen en vullen dmv PHP en weergeven dmd PHP en HTMLL?
Vast, maar omdat ik dit mogelijk wel overdragen aan een ander (mogelijke leeg) wil ik het niet te moeilijk maken met scripttalen enzo. :P
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:19:45 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141656938
Op die fiets. Ja, ik weet hoe dat moet. Dat wordt een leuke combinatie van VERT.ZOEKEN, ALS en MAX+1-functies die, nadat je hem eenmaal hebt gefabriceerd, niemand meer kan doorgronden.

Met een macro is dat sowieso makkelijker, maar ik heb gewoon een hekel aan die dingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:22:18 #4
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141661002
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:12 schreef einschtein het volgende:

[..]

In vanaf G2 staat puur 'Yes' of 'No'. :@ Geen witregels. En ja, alleen de waarden uit kolom A (vanaf rij 2) waarbij in kolom G (vanaf rij 2) een 'ja' staat.

Dit dus, alleen dan geautomatiseerd, zodat alles ook onder elkaar in kolom G (vanaf rij 2) komt te staan.
[ afbeelding ]

Ik wil later ook nog andere categorieën laten tonen, maar daar kom ik wel uit zodra ik deze ene rij werkend heb.

[..]

Vast, maar omdat ik dit mogelijk wel overdragen aan een ander (mogelijke leeg) wil ik het niet te moeilijk maken met scripttalen enzo. :P
En de Excel-functies snapt men wel? ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141661225
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

En de Excel-functies snapt men wel? ;)
Als dat eenmaal klaar is, is het simpelweg invoeren, de kans dat dat kapot gaat is klein. De kans dat je een PHP/SQL script kapot maakt/gaat is wat groter. :P
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:32:11 #6
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141661406
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:27 schreef einschtein het volgende:

[..]

Als dat eenmaal klaar is, is het simpelweg invoeren, de kans dat dat kapot gaat is klein. De kans dat je een PHP/SQL script kapot maakt/gaat is wat groter. :P
Dan mag je je sheets ook wel goed dichtbouwen.. Of je formules zo ruim maken dat ze alle mogelijke antwoorden op kunnen vangen.

Zie t voorbeeld van DIlic, 4 mogelijke manieren van het opschrijven van een datum, en er zal vast nog wel een vijfde bij komen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_141661624
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan mag je je sheets ook wel goed dichtbouwen.. Of je formules zo ruim maken dat ze alle mogelijke antwoorden op kunnen vangen.

Zie t voorbeeld van DIlic, 4 mogelijke manieren van het opschrijven van een datum, en er zal vast nog wel een vijfde bij komen ;)
Het is zo goed als klaar, moet dus alleen dit nog. :P
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:39:59 #8
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141661752
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:37 schreef einschtein het volgende:

[..]

Het is zo goed als klaar, moet dus alleen dit nog. :P
Onderschat je gebruiker niet ;)

Ik denk ook dat t macro werk wordt, niet mijn specialiteit.. Zoek anders de vorige topics door, ik geloof dat er al een soortgelijke vraag is langsgekomen..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:43:46 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141661909
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:39 schreef qu63 het volgende:
Ik denk ook dat t macro werk wordt, niet mijn specialiteit.. Zoek anders de vorige topics door, ik geloof dat er al een soortgelijke vraag is langsgekomen..
Hoeft niet. Heel in het kort:

-Voeg een hulpkolom in, helemaal links
-Zet in A2 =IF(H2="YES";1;0)
-Zet in A3 =IF(H3="YES";MAX(A$2:A2)+1;0)
-Kopieer die naar beneden
-Gebruik een VLOOKUP in de doelkolom om je gewenste gegevensreeks te genereren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141666171
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoeft niet. Heel in het kort:

-Voeg een hulpkolom in, helemaal links
-Zet in A2 =IF(H2="YES";1;0)
-Zet in A3 =IF(H3="YES";MAX(A$2:A2)+1;0)
-Kopieer die naar beneden
-Gebruik een VLOOKUP in de doelkolom om je gewenste gegevensreeks te genereren.
De echte Excel bevat niet dat cijfers qua info in A (vanaf rij 2), maar tekst. :P In G (vanaf 2) staat dus de Yes/No en het zou uit eindelijk in een andere regel (bij mij officieel in M, vanaf rij 2).

Als ik dan gebruik wat jij voorstelt, krijg ik cijfers in de A-list. Dat is in mijn test Excel documentje.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 23:32:01 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141666496
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 23:23 schreef einschtein het volgende:
Als ik dan gebruik wat jij voorstelt, krijg ik cijfers in de A-list. Dat is in mijn test Excel documentje.
Correct. Als het goed is staan er in kolom A nu oplopende nummers 1, 2, 3 etc. in alle regels met 'yes' en nullen in de no-regels.

Als je in kolom K jouw geschoonde lijst wil krijgen, dan maak je in kolom J een oplopende lijst 1, 2, 3 etc. (beginnend in J2), en dan zet je in K2 =VLOOKUP(J2;$A$2:$B$3737;2;FALSE) en die kopieer je naar beneden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141666702
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 23:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Correct. Als het goed is staan er in kolom A nu oplopende nummers 1, 2, 3 etc. in alle regels met 'yes' en nullen in de no-regels.

Als je in kolom K jouw geschoonde lijst wil krijgen, dan maak je in kolom J een oplopende lijst 1, 2, 3 etc. (beginnend in J2), en dan zet je in K2 =VLOOKUP(J2;$A$2:$B$3737;2;FALSE) en die kopieer je naar beneden.
Dat
quote:
dan maak je in kolom J een oplopende lijst 1, 2, 3 etc. (beginnend in J2)
volg ik niet helemaal. Ik loop vast bij hoe het te sorteren en hoe er voor te zorgen dat de data dan alsnog in K2 getoond wordt.

  zaterdag 28 juni 2014 @ 23:39:27 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141666855
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 23:36 schreef einschtein het volgende:
volg ik niet helemaal.
In J2 zet je een 1, in J3 een 2 en dan trek je die lijst door naar beneden. Als ik het zo bekijk, ben je er dan. Wat je in A gedaan hebt klopt.
Sorteren hoef je verder niets.

[ Bericht 3% gewijzigd door Janneke141 op 28-06-2014 23:44:35 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141667338
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 23:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In J2 zet je een 1, in J3 een 2 en dan trek je die lijst door naar beneden. Als ik het zo bekijk, ben je er dan. Wat je in A gedaan hebt klopt.
Sorteren hoef je verder niets.
_O_

Heldin! Nu nog even tweaken zodat het in mijn eigen Excel documentje past. :D
  FOK!fotograaf zondag 29 juni 2014 @ 14:11:24 #15
17893 Forno
pi_141679380
Onze rentevast periode van onze spaarhypotheek loopt binnenkort ten einde.

Weet iemand hoe ik in excel een overzichtje kan maken, waarin ik per maand de variabelen kan wijzigen, zoals:

- Rente
- Extra aflossing/storten

Uiteraard heeft dit effect op de spaarpremie en de rente die je betaald.
Ik bereken de spaarpremie nu met de BET formule in excel. Maar als ik daarin tussentijds de rente wijzig, dan klopt het niet meer. Dan zit er of te veel of te weinig in de spaarpot aan het einde van de looptijd. Laat staan dat ik kan ontdekken hoe je extra aflossingen moet meerekenen.

Al met al een ingewikkeld vraagstuk voor mezelf en kan geen formule(s) vinden op het interwebs.

Excelsheet zou er ongeveer als volgt uit komen te zien.

RIJ1 [TERMIJN 1 P/M][EXTRA STORTEN][SPAARSALDO][SPAARPREMIE][SPAARPOT-RENTE][RENTE PER MAAND][RENTE]
RIJ2 [TERMIJN 2 P/M][EXTRA STORTEN][SPAARSALDO][SPAARPREMIE][SPAARPOT-RENTE][RENTE PER MAAND][RENTE]
RIJ3 ...

Waarin [EXTRA STORTEN] en [RENTE] variabel zijn en de rest automatisch wordt doorgerekend.

Op deze wijze kan ik de hypotheekverstrekker straks een beetje controleren. >:)


Iemand die hiervoor een opzetje heeft of dat zelf al in een excelsheetje heeft staan?

[ Bericht 7% gewijzigd door Forno op 29-06-2014 14:17:08 ]
  zondag 29 juni 2014 @ 14:23:59 #16
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141679740
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:11 schreef Forno het volgende:
Onze rentevast periode van onze spaarhypotheek loopt binnenkort ten einde.

Weet iemand hoe ik in excel een overzichtje kan maken, waarin ik per maand de variabelen kan wijzigen, zoals:

- Rente
- Extra aflossing/storten

Uiteraard heeft dit effect op de spaarpremie en de rente die je betaald.
Ik bereken de spaarpremie nu met de BET formule in excel. Maar als ik daarin tussentijds de rente wijzig, dan klopt het niet meer. Dan zit er of te veel of te weinig in de spaarpot aan het einde van de looptijd. Laat staan dat ik kan ontdekken hoe je extra aflossingen moet meerekenen.

Al met al een ingewikkeld vraagstuk voor mezelf en kan geen formule(s) vinden op het interwebs.

Excelsheet zou er ongeveer als volgt uit komen te zien.

RIJ1 [TERMIJN 1 P/M][EXTRA STORTEN][SPAARSALDO][SPAARPREMIE][SPAARPOT-RENTE][RENTE PER MAAND][RENTE]
RIJ2 [TERMIJN 2 P/M][EXTRA STORTEN][SPAARSALDO][SPAARPREMIE][SPAARPOT-RENTE][RENTE PER MAAND][RENTE]
RIJ3 ...

Waarin [EXTRA STORTEN] en [RENTE] variabel zijn en de rest automatisch wordt doorgerekend.

Op deze wijze kan ik de hypotheekverstrekker straks een beetje controleren. >:)

Iemand die hiervoor een opzetje heeft of dat zelf al in een excelsheetje heeft staan?
je zou een extra kolom kunnen maken met datum en rentepercentage op dat moment. En dan je BET-formule laten zoeken naar de meest actuele rente :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  FOK!fotograaf zondag 29 juni 2014 @ 14:31:39 #17
17893 Forno
pi_141679995
Zoiets heb ik al, een aparte kolom waarin ik de rente kan aanpassen. Maar zoals gezegd klopt het bedrag in de spaarpot dan niet meer aan het einde van de looptijd.

Laat staan dat ik extra stortingen kan berekenen. Geen idee of dat mogelijk is met een spaarhypotheek en zo ja, hoe doe je dat?
pi_141680284

Ik moet die lijst eigenlijk doortrekken, alleen wanneer ik dat doe maakt hij van Q4 dus automatisch Q11, terwijl dat Q5 moet zijn. Hoe kan ik dat tegengaan?

FYI: overal komt een = voor. Dit is puur zodat jullie de formule zien.

[ Bericht 7% gewijzigd door einschtein op 29-06-2014 14:51:23 ]
  zondag 29 juni 2014 @ 14:43:47 #19
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141680356
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:31 schreef Forno het volgende:
Zoiets heb ik al, een aparte kolom waarin ik de rente kan aanpassen. Maar zoals gezegd klopt het bedrag in de spaarpot dan niet meer aan het einde van de looptijd.
Ik bedoelde iets als dit:
Datum - rente%
1-1-2014 - 2%
18-6-2014 - 2,1%
5-7-2014 - 1,9%
etc.

En dan ipv het rente% in te vullen in de BET-functie, verwijs je dmv vert.zoeken naar het meest recente rente%.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  FOK!fotograaf zondag 29 juni 2014 @ 14:49:05 #20
17893 Forno
pi_141680501
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:43 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik bedoelde iets als dit:
Datum - rente%
1-1-2014 - 2%
18-6-2014 - 2,1%
5-7-2014 - 1,9%
etc.

En dan ipv het rente% in te vullen in de BET-functie, verwijs je dmv vert.zoeken naar het meest recente rente%.
Als ik het goed begrijp wijzig je de rente dan steeds voor de gehele looptijd, correct?
  zondag 29 juni 2014 @ 14:58:46 #21
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141680734
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:49 schreef Forno het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp wijzig je de rente dan steeds voor de gehele looptijd, correct?
Nee, voor het resterende deel. Dus ook de aantal maanden die je nog te gaan hebt moet je aanpassen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  FOK!fotograaf zondag 29 juni 2014 @ 15:22:25 #22
17893 Forno
pi_141681474
Dan snap ik niet wat je bedoelt.

Wat heeft de datum er mee te maken?

Ik heb al een opzetje waarin de rente in ieder termijn handmatig kan worden aangepast. Maar zoals gezegd klopt het totaal in de spaarpot dan niet meer aan het einde van de looptijd. Ergens moet er iets verrekend worden met het reeds gespaarde bedrag, zodra de rente wordt herzien, en het eventuele tekort of overschot in de resterende looptijd wordt verrekend. Dat lukt me niet.
pi_141721455
quote]0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:20 schreef Stickers het volgende:

[..]

Met zulke diverse datumnotaties kun je beter gebruik maken van de functie CDate in VBA:
[ code verwijderd ]

Ik weet niet hoe ver je kennis reikt van VBA, maar mocht het niet lukken dan hoor ik het wel.
[/quote]

Mijn kennis is inderdaad niet groot met VBA in excel. Ik heb het een en ander geprobeerd, maar tevergeefs niks gelukt. Functie CDatum kan ik ook niet vinden in VBA excel 2003 op mijn werk of misschien zoek ik verkeerd. De bedoeling is dat alle datums worden omgezet naar "jjjj-mm-dd" ongeacht in welke datumnotatie ze zijn geexporteerd uit de database(dit zijn 3 datumnotaties) en welke waarde de celinhoud heeft (kan je de celinhoude/waarde ook automatisch laten vervangen door de juiste jjjj-mm-dd). Ik heb twee werkende formule, misschien heb je er wat aan:

1e =DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(A2;2);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2))

2e =ALS(LINKS(CEL("notatie";G19);1)="D";DATUM(JAAR(G19);MAAND(G19);DAG(G19));ALS(LENGTE(G19)=19;DATUM(LINKS(RECHTS(G19;LENGTE(G19)-6);4);LINKS(G19;2);LINKS(RECHTS(G19;LENGTE(G19)-3);2));DATUM(JAAR(G19);MAAND(G19);DAG(G19))))

Vervolgens moet ik deze in een macro verwerken en doormiddel van een Controle+"letter" de datumnotatie automatisch laten vervangen in "jjjj-mm-dd".

Hier een bestandje met daarin een betere beschrijving van de vraag:
https://www.dropbox.com/s/mdk81tu2jvm7wao/Excelvraag%204.xls

Bij voorbaat dank
Mvg,
Dusan Ilic
pi_141724352
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 13:49 schreef DIlic het volgende:

Mijn kennis is inderdaad niet groot met VBA in excel. Ik heb het een en ander geprobeerd, maar tevergeefs niks gelukt. Functie CDatum kan ik ook niet vinden in VBA excel 2003 op mijn werk of misschien zoek ik verkeerd. De bedoeling is dat alle datums worden omgezet naar "jjjj-mm-dd" ongeacht in welke datumnotatie ze zijn geexporteerd uit de database(dit zijn 3 datumnotaties) en welke waarde de celinhoud heeft (kan je de celinhoude/waarde ook automatisch laten vervangen door de juiste jjjj-mm-dd). Ik heb twee werkende formule, misschien heb je er wat aan:

1e =DATUM(LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-6);4);LINKS(A2;2);LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-3);2))

2e =ALS(LINKS(CEL("notatie";G19);1)="D";DATUM(JAAR(G19);MAAND(G19);DAG(G19));ALS(LENGTE(G19)=19;DATUM(LINKS(RECHTS(G19;LENGTE(G19)-6);4);LINKS(G19;2);LINKS(RECHTS(G19;LENGTE(G19)-3);2));DATUM(JAAR(G19);MAAND(G19);DAG(G19))))

Vervolgens moet ik deze in een macro verwerken en doormiddel van een Controle+"letter" de datumnotatie automatisch laten vervangen in "jjjj-mm-dd".

Hier een bestandje met daarin een betere beschrijving van de vraag:
https://www.dropbox.com/s/mdk81tu2jvm7wao/Excelvraag%204.xls

Bij voorbaat dank
Dat is precies wat CDate doet, de functie is echter alleen beschikbaar in VBA en niet in Excel. Vandaar de functie in VBA. Mocht je hier meer over willen weten, kun je zoeken op User Defined Functions VBA.

In het voorbeeld heb ik de functie al gemaakt, je hoeft hem enkel te gebruiken. Kortgezegd, cdate herkent diverse datumnotaties en format zorgt ervoor dat hij ook in de jjjj-mm-dd notatie wordt weergegeven.
https://www.dropbox.com/s(...)g%204%20feedback.xls

Nu snap ik overigens niet wat je bedoelt met controle+letter? CDate doet nu met 1 formule precies wat je wil, lijkt mij?
  woensdag 2 juli 2014 @ 14:28:52 #25
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141815703
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:22 schreef Forno het volgende:
Dan snap ik niet wat je bedoelt.

Wat heeft de datum er mee te maken?

Ik heb al een opzetje waarin de rente in ieder termijn handmatig kan worden aangepast. Maar zoals gezegd klopt het totaal in de spaarpot dan niet meer aan het einde van de looptijd. Ergens moet er iets verrekend worden met het reeds gespaarde bedrag, zodra de rente wordt herzien, en het eventuele tekort of overschot in de resterende looptijd wordt verrekend. Dat lukt me niet.
ff een grof opzetje gemaakt: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KSXQBSZBE4EQ.xlsx

De te betalen rente wordt iedere maand opnieuw berekend, daarnaast kan je ook zelf een hogere aflossing invullen, bijvoorbeeld na de kerstbonus ;)

-edit-
En een lagere nieuwe schuld kan je ook vervangen door een gestegen saldo op de spaarrekening :P

[ Bericht 7% gewijzigd door qu63 op 02-07-2014 16:43:35 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 2 juli 2014 @ 14:31:34 #26
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141815804
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:41 schreef einschtein het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moet die lijst eigenlijk doortrekken, alleen wanneer ik dat doe maakt hij van Q4 dus automatisch Q11, terwijl dat Q5 moet zijn. Hoe kan ik dat tegengaan?

FYI: overal komt een = voor. Dit is puur zodat jullie de formule zien.
Zit er altijd 2 regels tussen de fomules? Of een andere logica? Dan zou je kunnen werken met indirect() icm een formule die berekend welk getal er achter de Q moet komen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:42:24 #27
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_141825655
Ik ben op zoek naar een formule en hopelijk kan iemand mij helpen :).

Ik heb in 1 kolom per rij uitgaven genoteerd staan. In een andere kolom staat vermeld of dit vaste lasten zijn. Hoe kan ik het makkelijkste de bedragen die horen bij de rijen die vaste lasten betreffen, laten optellen? Ik kom er niet aan uit helaas.. Ik denk dat het iets met countif moet zijn, maar ik krijg het niet zo geformuleerd dat ik de range van waaruit hij moet tellen kan laten afwijken van waar gekeken moet worden voor de criteria.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:46:12 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141825787
Nee, je moet SUMIF hebben. De functie heeft drie argumenten, de eerste is de rij waar Excel moet kijken om de voorwaarde te checken. De tweede is de voorwaarde. De derde is het optelbereik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:46:53 #29
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_141825808
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, je moet SUM.IF hebben. De functie heeft drie argumenten, de eerste is de rij waar Excel moet kijken om de voorwaarde te checken. De tweede is de voorwaarde. De derde is het optelbereik.
Thanks! Ik ga eens stoeien :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:47:37 #30
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141825838
quote:
17s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:46 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Thanks! Ik ga eens stoeien :).
Let op de edit.
Het is SUMIF, ik had de engelse variant even onzorgvuldig uit mijn geheugen opgelepeld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:51:08 #31
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_141825966
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Let op de edit.
Het is SUMIF, ik had de engelse variant even onzorgvuldig uit mijn geheugen opgelepeld.
Daar was ik al vanuit gegaan, toch bedankt :). Krijg nu geen error meer, maar het resultaat is 0... hmmpf.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:51:36 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141825982
quote:
17s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:51 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Daar was ik al vanuit gegaan, toch bedankt :). Krijg nu geen error meer, maar het resultaat is 0... hmmpf.
Voorwaarde wel goed gezet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141826015
quote:
17s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:51 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Daar was ik al vanuit gegaan, toch bedankt :). Krijg nu geen error meer, maar het resultaat is 0... hmmpf.
Dan voldoet geen van de cellen aan de voorwaarde.
Eerst denken, dan typen
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:52:38 #34
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_141826018
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voorwaarde wel goed gezet?
Ja zowel geprobeerd als cel selectie als het intypen van de waarde (werk in Google Sheets).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_141826049
Voorwaarde in tekstvorm tussen aanhalingstekens zetten
Eerst denken, dan typen
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:54:15 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141826073
quote:
17s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:52 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Ja zowel geprobeerd als cel selectie als het intypen van de waarde (werk in Google Sheets).
Toch moet daar ergens de fout zitten. Of de voorwaarde wordt niet gevonden in de reeks, óf in het optelbereik staan alleen maar nullen of lege cellen in de matchende regels.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:54:29 #37
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_141826081
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2014 19:53 schreef Piger het volgende:
Voorwaarde in tekstvorm tussen aanhalingstekens zetten
Al gedaan. Nog steeds 0. En ik zie dat er wel regels zijn die voldoen aan de voorwaarde. Dus ik maak ergens een foutje.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:56:11 #38
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_141826131
AAH, ik draaide bereik en totaalbereik om :').
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 2 juli 2014 @ 19:57:19 #39
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_141826167
Bedankt voor de hulp!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  FOK!fotograaf woensdag 2 juli 2014 @ 20:22:23 #40
17893 Forno
pi_141827068
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:28 schreef qu63 het volgende:

[..]

ff een grof opzetje gemaakt: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KSXQBSZBE4EQ.xlsx

De te betalen rente wordt iedere maand opnieuw berekend, daarnaast kan je ook zelf een hogere aflossing invullen, bijvoorbeeld na de kerstbonus ;)

-edit-
En een lagere nieuwe schuld kan je ook vervangen door een gestegen saldo op de spaarrekening :P
Ik bedoel een spaarhypotheek, geen spaarrekening. :P

Hierbij mijn opzet, waarbij de kolom "spaarsaldo" aan het einde van de looptijd gelijk zou moeten zijn en blijven aan het totaalbedrag van de lening. Zoals je weet los je aan het einde van een spaarhypotheek je lening in 1 keer af.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-7KTKE6KOQONI.xlsx

Echter als je de rente aanpast ergens gedurende de looptijd, dat klopt het totaal bedrag niet meer.

Laat staan dat ik kan uitvogelen welke formule(s) je moet gebruiken die extra tussentijdse aflossingen kan berekenen.
  woensdag 2 juli 2014 @ 21:48:11 #41
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141831136
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:22 schreef Forno het volgende:

[..]

Ik bedoel een spaarhypotheek, geen spaarrekening. :P

Hierbij mijn opzet, waarbij de kolom "spaarsaldo" aan het einde van de looptijd gelijk zou moeten zijn en blijven aan het totaalbedrag van de lening. Zoals je weet los je aan het einde van een spaarhypotheek je lening in 1 keer af.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-7KTKE6KOQONI.xlsx

Echter als je de rente aanpast ergens gedurende de looptijd, dat klopt het totaal bedrag niet meer.

Laat staan dat ik kan uitvogelen welke formule(s) je moet gebruiken die extra tussentijdse aflossingen kan berekenen.
Je rente op je geleende bedrag en op je spaarsaldo zijn iedere maand gelijk aan elkaar?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  FOK!fotograaf woensdag 2 juli 2014 @ 22:24:19 #42
17893 Forno
pi_141833083
Als financieel leek heb ik dat inderdaad kunnen uitpluizen.

Het rentepercentage over het geleende bedrag en je een spaarpot zijn altijd gelijk aan elkaar.

Ik lees her en der dat een hoger of lager rentepercentage daarom weinig uitmaakt bij een spaarhypotheek, maar wil graag zelf met de getallen kunnen spelen om de effecten van verschillende rentepercentages en renteherzieningen te kunnen bekijken. In plaats van te moeten vertrouwen op de blauwe ogen van een hypotheekadviseur.

Voor andere de andere standaard hypotheekvormen heb ik dit al kunnen opzetten, ik bijt me alleen stuk op de berekening van een spaarhyptheek.
  woensdag 2 juli 2014 @ 22:39:57 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_141833942
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 22:24 schreef Forno het volgende:
Als financieel leek heb ik dat inderdaad kunnen uitpluizen.

Het rentepercentage over het geleende bedrag en je een spaarpot zijn altijd gelijk aan elkaar.

Ik lees her en der dat een hoger of lager rentepercentage daarom weinig uitmaakt bij een spaarhypotheek, maar wil graag zelf met de getallen kunnen spelen om de effecten van verschillende rentepercentages en renteherzieningen te kunnen bekijken. In plaats van te moeten vertrouwen op de blauwe ogen van een hypotheekadviseur.

Voor andere de andere standaard hypotheekvormen heb ik dit al kunnen opzetten, ik bijt me alleen stuk op de berekening van een spaarhyptheek.
Ik vond wel een (beveiligde) sheet voor 3 vormen van hypotheken (jij vast ook al), ik heb em alleen even gesloopt en de beveiliging er af gehaald, misschien kan je hier verder mee? http://www.mijnbestand.nl/Bestand-HBB3LXMV6FFV.xlsx Ik heb alleen de solver ook gesloopt, geloof ik..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:25:28 #44
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_141846188
Ik heb ook weer een vraagje. Ik krijg op de zaak iedere ochtend 2 mailtjes, met in de bijlage een prijslijst.
Hier bovenop zet ik voor verschillende afnemers verschillende marges bovenop en dan krijgt de afnemer een netto prijs doorgemaild.
Dit worden er steeds meer en handmatig alle mailtjes typen wordt veel werk, dus ik zat er aan te denken om een batch op te zetten hiervoor. Dat zou het volgende moeten bevatten:

In excel voer ik handmatig in: inkoopprijs, marge, locatie van de (opgeslagen) bijlage op de computer, lijst met mailadressen voor verzending, naam contactpersoon

Output moet zijn:
Mailtje naar 10 verschillende mailadressen met daarin: datum, prijs voor vandaag, eventueel de bijlage erbij.

De vraag is: kan ik zo'n batch in excel zetten die hij dagelijks vertaalt in 10 mailtjes in MS Outlook die ook nog allemaal kloppen (als ik handmatig de inkoopprijs invoer en de locatie van de bijlage).
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_141846515
Ja, tuurlijk kan dat. Ik heb op mijn werk ook een Excel-tooltje gebouwd om afdelingen te informeren over openstaande acties. Iedere afdeling ontvangt één e-mail met daarin een overzicht van alle openstaande acties voor die afdeling.

Ik loop gewoon de lijst met alle unieke ontvangers langs, vervolgens zet ik de acties voor die ontvanger onder elkaar in een ander werkblad (mijn mailtemplate) en roep ik het Outlook Object Model aan om een MailItem te genereren. :P
pi_141998839
Dag mensen,

Na een kleine pauze te hebben ingelast heb ik mijn 'probleem' opgepakt en de oplossing gevonden. Probleem lag niet in de formule (waarvoor dank nog) maar wat ik er daarna mee deed. Echter snap ik de formule niet helemaal. Kan iemand mij uitleggen wat hier precies staat:

1
2
Dim maxrow As Long
    maxrow = [LOOKUP(2,1/(A11:A510<>""),ROW(A11:A510))] 

Het gekke is dus dat als ik google op deze formule dat ze beweren dat ik op waarde "2" zoek in een bepaalde range, maar wat ie dus eigenlijk doet is dat het in een bepaalde range de laatste ingevulde cel (alles behalve leeg) opzoekt en als waarde de rijnummer weergeeft...Dus fijn dat het werkt, maar I'm completely lost!!!

Als ik dit snap kan ik eventueel later problemen oplossen (mochten die komen omdat we wijzigingen hebben doorgevoerd).

[ Bericht 13% gewijzigd door kipptje op 07-07-2014 13:49:03 ]
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  maandag 7 juli 2014 @ 18:05:50 #47
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142012562
Hoe kan ik Excel laten berekenen welk bedrag er iedere dag op mijn rekening stond en de rente die ik daar over krijg? Ik geef alleen mutaties door in mijn sheet, niet het dagelijkse saldo.. Hulpsheet maken en verwijzen naar de cel erboven, behalve als er een mutatie is geweest op die dag? Is er een handigere (minder rekenkracht kostende) optie?

[ Bericht 4% gewijzigd door qu63 op 07-07-2014 18:14:12 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142013205
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:05 schreef qu63 het volgende:
Hoe kan ik Excel laten berekenen welk bedrag er iedere dag op mijn rekening stond en de rente die ik daar over krijg? Ik geef alleen mutaties door in mijn sheet, niet het dagelijkse saldo.. Hulpsheet maken en verwijzen naar de cel erboven, behalve als er een mutatie is geweest op die dag? Is er een handigere (minder rekenkracht kostende) optie?
Heb je wel een ijkdatum en ijksaldo zodat je alsnog het dagelijkse saldo kan berekenen? Ik neem aan van wel...

Een sheet met alle dagen van het jaren (evt meerdere jaren) en dan per dag het saldo van de voorgaande dag vermeerderen met rente en mutaties... Dat worden wel veel sumifs-jes. :P
  maandag 7 juli 2014 @ 18:31:38 #49
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142013423
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:25 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Heb je wel een ijkdatum en ijksaldo zodat je alsnog het dagelijkse saldo kan berekenen? Ik neem aan van wel...
Ja, vandaag :P
(net 2 nieuwe rekeningen aangemaakt)*
quote:
Een sheet met alle dagen van het jaren (evt meerdere jaren) en dan per dag het saldo van de voorgaande dag vermeerderen met rente en mutaties... Dat worden wel veel sumifs-jes. :P
En mn sheet heeft al veel van dat soort formules (som.als/vert.zoeken/etc)..
Voordeel is wel dat de rente op 1 januari overgemaakt wordt, dus geen rente over rente, als ik t goed begrepen heb. Ik krijg gewoon 10 cent voor vandaag, en als het saldo morgen weer hetzelfde is krijg ik nog een keer 10 cent.

*t gaat om nieuwe rekeningen bij de rabobank. Een met 30 dagen en een met 90 dagen wachttijd voordat je je geld terug krijgt. Ik kan vandaag een overschrijving doen, maar die wordt pas over 30/90 dagen uitgevoerd. Nu wil ik een hele zooi opdrachten inplannen zodat ik iedere week geld overboek van mn normale naar deze rekeningen. Eigenlijk dus op alle rekeningen hetzelfde saldo behouden, alleen dan wekelijks opneembaar :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142013471
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:31 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja, vandaag :P
(net 2 nieuwe rekeningen aangemaakt)

[..]

En mn sheet heeft al veel van dat soort formules (som.als/vert.zoeken/etc)..
Voordeel is wel dat de rente op 1 januari overgemaakt wordt, dus geen rente over rente, als ik t goed begrepen heb. Ik krijg gewoon 10 cent voor vandaag, en als het saldo morgen weer hetzelfde is krijg ik nog een keer 10 cent.
Geen rente over rente? Hoe werkt dat dan? Zelf ging ik altijd uit van de effectieve dagelijkse rente, waarbij je dus rente ontvangt over rente . :P
  maandag 7 juli 2014 @ 18:35:07 #51
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142013537
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:33 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Geen rente over rente? Hoe werkt dat dan? Zelf ging ik altijd uit van de effectieve dagelijkse rente, waarbij je dus rente ontvangt over rente . :P
Zie dit: https://www.rabobank.nl/p(...)_periodesparen/#tab3
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142013737
quote:
Helder. Geen rente over rente inderdaad, maar wel dagelijks rente. Hoe ga je om met gewijzigde rentepercentages en saldoklassen? :P

Ik zou bijna willen suggereren om de rente gewoon als 1 mutatie op 1 januari te zien. ;)
  maandag 7 juli 2014 @ 18:43:11 #53
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142013818
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:40 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Helder. Geen rente over rente inderdaad, maar wel dagelijks rente. Hoe ga je om met gewijzigde rentepercentages en saldoklassen? :P

Ik zou bijna willen suggereren om de rente gewoon als 1 mutatie op 1 januari te zien. ;)
Saldoklassen is (helaas O-) ) geen probleem :P
Gewijzigde rente zou ik ook in aparte tabel bij moeten houden, dus nog een check er bij..

En dat allemaal omdat ik wil weten hoeveel rente ik al opgebouwd heb :D
En dat laat RaboInternetBankieren zelfs zien op de site :')
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142013882
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:43 schreef qu63 het volgende:

[..]

Saldoklassen is (helaas O-) ) geen probleem :P
Gewijzigde rente zou ik ook in aparte tabel bij moeten houden, dus nog een check er bij..

En dat allemaal omdat ik wil weten hoeveel rente ik al opgebouwd heb :D
En dat laat RaboInternetBankieren zelfs zien op de site :')
_O-

Je zoekt gewoon een reden om met Excel te stoeien.
  maandag 7 juli 2014 @ 18:53:11 #55
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142014257
quote:
6s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:44 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

_O-

Je zoekt gewoon een reden om met Excel te stoeien.
O-)

Nu nog kijken hoe ik mijn geld zo goed mogelijk verdeel over mijn normale rekening, PS30 en PS90 :P
En dan op mn normale rekening een minimaal bedrag houden en PS90 over 90 dagen iedere week geld terug laten storten, zonder onder een bepaald saldo te komen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142023936
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:15 schreef kipptje het volgende:
Dag mensen,

Na een kleine pauze te hebben ingelast heb ik mijn 'probleem' opgepakt en de oplossing gevonden. Probleem lag niet in de formule (waarvoor dank nog) maar wat ik er daarna mee deed. Echter snap ik de formule niet helemaal. Kan iemand mij uitleggen wat hier precies staat:
[ code verwijderd ]

Het gekke is dus dat als ik google op deze formule dat ze beweren dat ik op waarde "2" zoek in een bepaalde range, maar wat ie dus eigenlijk doet is dat het in een bepaalde range de laatste ingevulde cel (alles behalve leeg) opzoekt en als waarde de rijnummer weergeeft...Dus fijn dat het werkt, maar I'm completely lost!!!

Als ik dit snap kan ik eventueel later problemen oplossen (mochten die komen omdat we wijzigingen hebben doorgevoerd).
Engels: LOOKUP(2,1/(A11:A510<>""),ROW(A11:A510))
Nederlands: ZOEKEN(2;1/(A11:A510<>"");RIJ(A11:A510))

Laten we beginnen met het feit dat het inderdaad klopt dat je zoekt naar 2. Op zich is het niet heel relevant naar welke waarde je zoekt, omdat de functie de dichtstbijzijnde waarde zoekt. Op het moment dat het geen 2 vindt, is 1 ook goed bijvoorbeeld.

Nu hoor ik je denken, maar hij pakt elke ingevulde waarde. Dat is juist. Dit komt door het tweede deel van de formule. 1/(A11:A510<>"")
Het belangrijkste deel van deze formule is die (A11:A510<>""). Wat dit doet is een vector maken (dus een reeks aan waarden). Aangezien we hier een vergelijking maken dat de inhoud van de betreffende CEL ongelijk is aan "" kan de uitkomst van deze vergelijking maar 2 waarden hebben. Het is WAAR (of TRUE) wanneer de inhoud van de cel inderdaad ongelijk is aan "". Of de waarde is ONWAAR (of FALSE) indien de cel wel leeg is. In de computer wordt WAAR weergegeven als 1 en ONWAAR als 0.

In de formule 1/( uitkomst is 1 of 0) krijg je dus of de uitkomst 1/1 of 1/0. De uitkomst 1/0 geeft een foutmelding doordat je niet door 0 kunt delen en dus krijg je bij het zoeken naar de waarde 2 het resultaat van een cel die wel een waarde heeft. In de zoektocht pakt hij hier de laatste in de vector. Waarom precies de laatste in de vector weet ik niet, vast omdat hij geen exacte match heeft.
pi_142036551
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 21:42 schreef snabbi het volgende:

[..]

Engels: LOOKUP(2,1/(A11:A510<>""),ROW(A11:A510))
Nederlands: ZOEKEN(2;1/(A11:A510<>"");RIJ(A11:A510))

Laten we beginnen met het feit dat het inderdaad klopt dat je zoekt naar 2. Op zich is het niet heel relevant naar welke waarde je zoekt, omdat de functie de dichtstbijzijnde waarde zoekt. Op het moment dat het geen 2 vindt, is 1 ook goed bijvoorbeeld.

Nu hoor ik je denken, maar hij pakt elke ingevulde waarde. Dat is juist. Dit komt door het tweede deel van de formule. 1/(A11:A510<>"")
Het belangrijkste deel van deze formule is die (A11:A510<>""). Wat dit doet is een vector maken (dus een reeks aan waarden). Aangezien we hier een vergelijking maken dat de inhoud van de betreffende CEL ongelijk is aan "" kan de uitkomst van deze vergelijking maar 2 waarden hebben. Het is WAAR (of TRUE) wanneer de inhoud van de cel inderdaad ongelijk is aan "". Of de waarde is ONWAAR (of FALSE) indien de cel wel leeg is. In de computer wordt WAAR weergegeven als 1 en ONWAAR als 0.

In de formule 1/( uitkomst is 1 of 0) krijg je dus of de uitkomst 1/1 of 1/0. De uitkomst 1/0 geeft een foutmelding doordat je niet door 0 kunt delen en dus krijg je bij het zoeken naar de waarde 2 het resultaat van een cel die wel een waarde heeft. In de zoektocht pakt hij hier de laatste in de vector. Waarom precies de laatste in de vector weet ik niet, vast omdat hij geen exacte match heeft.
Ontzettend bedankt voor de uitleg! Het wordt mij een heel stuk duidelijker nu! Kan het misschien zijn dat het laatste argument een vector is omdat ik het rijnummer wil hebben en niet de waarde in de betreffende cel? Heb helaas te weinig zitten opletten tijdens mijn wiskunde lessen over vectoren....
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:42:10 #58
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_142044501
Dus nieuwe laptop met office 2013 en ik word er nu al gek van.
Ik heb dus problemen met een simpele formule doortrekken wat hij niet toestaat.
zo ziet mijn tabel eruit met de formules.

=B3 =B4 =B5
=C3 =C4 =C5
etc.

met oudere versies kon je naar mijn weten 2 cellen selecteren en dan kon je de formule doortrekken en deed excel het goed.
Nu doet het excel het volgende:

=B3 =B4 =B5 =F3
=C3 =C4 =C5 =G3

Iemand hier een oplossing voor? Google wist het antwoord niet.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:47:33 #59
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142044753
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:42 schreef ieniminimuis het volgende:
Dus nieuwe laptop met office 2013 en ik word er nu al gek van.
Ik heb dus problemen met een simpele formule doortrekken wat hij niet toestaat.
zo ziet mijn tabel eruit met de formules.

=B3 =B4 =B5
=C3 =C4 =C5
etc.

met oudere versies kon je naar mijn weten 2 cellen selecteren en dan kon je de formule doortrekken en deed excel het goed.
Nu doet het excel het volgende:

=B3 =B4 =B5 =F3
=C3 =C4 =C5 =G3

Iemand hier een oplossing voor? Google wist het antwoord niet.
Kleine workaround: trek de cellen door naar beneden, kopiëer en doe dan plakken speciaal -> transponeren.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142045260
Hallo iedereen,

Ik heb een vergelijkbaar probleem als kipptje met de lookup functie. Ik krijg het zelf niet voor elkaar dus ik hoop dat jullie er even naar kunnen kijken.

Ik ben bezig met een onderzoek en nu heb ik een aantal patienten en aantal aangevraagde bloedtesten. De patienten hebben gewoon een naam en de bloedtesten hebben de getallen 1 tm 7 gekregen. Nu ziet mijn data er ongeveer zo uit:

Naam Test
Janssen 1
Janssen 1
Janssen 3
Janssen 5
Janssen 1
Janssen 2
Peters 1
Peters 1
Peters 3
Peters 2

Dit wil eigenlijk zeggen dat patient janssen eerst 2 keer labtest 1 heeft gekregen daarna een keer labtest 3, daarna een keer labtest 4 daarna weer een keer labtest 1, etc.

Nu kan ik daar niks mee in SPSS (ik kan geen means of SD uitrekenen of wat dan ook) daarom wil de data eigenlijk in deze vorm hebben:
Patient Soort labtest Aantal keer aangevraagd
Janssen 1 2
Janssen 2 1
Janssen 3 1
Janssen 4 0
Peters 1 2

Etcetera.

Kan iemand mij helpen?

MVG Wouter

PS ik krijg mijn data niet goed in deze post, de spaties haalt fok zelf weg, hopelijk is het nog leesbaar
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:05:15 #61
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142045562
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:59 schreef wouter456 het volgende:
Hallo iedereen,

Ik heb een vergelijkbaar probleem als kipptje met de lookup functie. Ik krijg het zelf niet voor elkaar dus ik hoop dat jullie er even naar kunnen kijken.

Ik ben bezig met een onderzoek en nu heb ik een aantal patienten en aantal aangevraagde bloedtesten. De patienten hebben gewoon een naam en de bloedtesten hebben de getallen 1 tm 7 gekregen. Nu ziet mijn data er ongeveer zo uit:

Naam Test
Janssen 1
Janssen 1
Janssen 3
Janssen 5
Janssen 1
Janssen 2
Peters 1
Peters 1
Peters 3
Peters 2

Dit wil eigenlijk zeggen dat patient janssen eerst 2 keer labtest 1 heeft gekregen daarna een keer labtest 3, daarna een keer labtest 4 daarna weer een keer labtest 1, etc.

Nu kan ik daar niks mee in SPSS (ik kan geen means of SD uitrekenen of wat dan ook) daarom wil de data eigenlijk in deze vorm hebben:
Patient Soort labtest Aantal keer aangevraagd
Janssen 1 2
Janssen 2 1
Janssen 3 1
Janssen 4 0
Peters 1 2

Etcetera.

Kan iemand mij helpen?

MVG Wouter
Kijk eens naar aantallen.als().
quote:
PS ik krijg mijn data niet goed in deze post, de spaties haalt fok zelf weg, hopelijk is het nog leesbaar
Als je quote zie je de spaties wel staan ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142046096
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kijk eens naar aantallen.als().

[..]

Als je quote zie je de spaties wel staan ;)
Bedankt voor je hulp, ik heb daat al een beetje naar gekeken en heb wel een beetje ervaring met programmeren. Ik krijg het alleen niet voor elkaar 3 kolommen te berekenen. Dus met de naam van de patient en daar echter het soort labtest en de aantallen daarvan.

Het moet namelijke een soort loop worden. Dat die loop als het ware elke keer weer op nieuw begint te tellen als er een nieuwe patient naam 'opduikt'
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:29:15 #63
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_142046553
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:47 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kleine workaround: trek de cellen door naar beneden, kopiëer en doe dan plakken speciaal -> transponeren.
Ah oke zoiets dacht ik al. Omslachtig.
Edit: plakken speciaal werkt dus niet met formules en die moet ik er wel in hebben voor later gebruik.

[ Bericht 8% gewijzigd door ieniminimuis op 08-07-2014 14:34:35 ]
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:38:56 #64
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142046959
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:17 schreef wouter456 het volgende:

[..]

Bedankt voor je hulp, ik heb daat al een beetje naar gekeken en heb wel een beetje ervaring met programmeren. Ik krijg het alleen niet voor elkaar 3 kolommen te berekenen. Dus met de naam van de patient en daar echter het soort labtest en de aantallen daarvan.

Het moet namelijke een soort loop worden. Dat die loop als het ware elke keer weer op nieuw begint te tellen als er een nieuwe patient naam 'opduikt'
Probeer dit eens: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MKKGEDRWVVJ6.xlsx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:39:47 #65
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142046999
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:29 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

Ah oke zoiets dacht ik al. Omslachtig.
Edit: plakken speciaal werkt dus niet met formules en die moet ik er wel in hebben voor later gebruik.
Crap, je hebt gelijk -O-
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:41:02 #66
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_142047041
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Crap, je hebt gelijk -O-
Conclusie: Microsoft laat mij liever RSI krijgen en mijn tijdverspillen dan normaal werkende programma's maken.
Zucht.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:46:34 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142047272
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:41 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

Conclusie: Microsoft laat mij liever RSI krijgen en mijn tijdverspillen dan normaal werkende programma's maken.
Zucht.
Met de INDEX-functie is wat jij wil niet zo moeilijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 8 juli 2014 @ 15:24:31 #68
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_142048691
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met de INDEX-functie is wat jij wil niet zo moeilijk.
Oke, de functie snap ik en doet het ook. Alleen het doortrekken gaat ook met deze functie niet goed.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_142055279
quote:
Held, bedankt kerel.
pi_142089791
Voor de handige knutselaar:

Ik werk met office 2013, taal NL.

voor de verslaglegging van functionerings- en beoordelingsgesprekken ben ik een opzet aan het maken in excel.

tabblad 1 is het functioneringsgesprek (FG) van 2014,
tabblad 2 de beoordeling 2015,
tabblad 3 het FG 2015,
tabblad 4 het BG 2016
tabblad 5 het FG 2016
etc...

* in een FG kiezen we 3 competenties (uit een lijst van ca. 12) die we in het volgende BG gaan beoordelen. hierbij zetten we een X voor het vakje

Wat ik graag wil:
als in tabblad 1 een cel voor een competentie een X bevat, dat deze competenties op tabblad 2 automatisch worden herhaald in de 3 daarvoor bestemde vakjes.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Ik kan een voorbeeldje toesturen, weet niet hoe ik dit moet plaatsen in mijn topic.

Met macro's ben ik niet bekend.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie oplossingen!
Zij wilde de wereld zien; hij installeerde Google Earth
  woensdag 9 juli 2014 @ 13:55:12 #71
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_142090966
quote:
12s.gif Op woensdag 9 juli 2014 13:25 schreef Groenalsgras het volgende:
Voor de handige knutselaar:

Ik werk met office 2013, taal NL.

voor de verslaglegging van functionerings- en beoordelingsgesprekken ben ik een opzet aan het maken in excel.

tabblad 1 is het functioneringsgesprek (FG) van 2014,
tabblad 2 de beoordeling 2015,
tabblad 3 het FG 2015,
tabblad 4 het BG 2016
tabblad 5 het FG 2016
etc...

* in een FG kiezen we 3 competenties (uit een lijst van ca. 12) die we in het volgende BG gaan beoordelen. hierbij zetten we een X voor het vakje

Wat ik graag wil:
als in tabblad 1 een cel voor een competentie een X bevat, dat deze competenties op tabblad 2 automatisch worden herhaald in de 3 daarvoor bestemde vakjes.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Ik kan een voorbeeldje toesturen, weet niet hoe ik dit moet plaatsen in mijn topic.

Met macro's ben ik niet bekend.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie oplossingen!
Volgens mij beschrijft deze persoon iets soortgelijks, maar ik heb geen idee hoe hij dat doet:
http://www.ashishmathur.com/split-data-into-multiple-tabs/

Maar ik denk dat je een kopie functie wilt maken, zodat data van de beoordelingswerkblad echt gekopieerd wordt en niet dynamisch verandert als je een kruisje erbij zet. Want als je in het functioneringswerkblad dan een kollometje "cijfer" erbij maakt, hoe weet je dan zeker dat dat cijfer bij het beoordelingspunt hoort... als je namelijk het kruisje verplaatst, verandert de beoordeling, maar niet het cijfer.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  woensdag 9 juli 2014 @ 13:58:06 #72
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142091087
quote:
12s.gif Op woensdag 9 juli 2014 13:25 schreef Groenalsgras het volgende:
Voor de handige knutselaar:

Ik werk met office 2013, taal NL.

voor de verslaglegging van functionerings- en beoordelingsgesprekken ben ik een opzet aan het maken in excel.

tabblad 1 is het functioneringsgesprek (FG) van 2014,
tabblad 2 de beoordeling 2015,
tabblad 3 het FG 2015,
tabblad 4 het BG 2016
tabblad 5 het FG 2016
etc...

* in een FG kiezen we 3 competenties (uit een lijst van ca. 12) die we in het volgende BG gaan beoordelen. hierbij zetten we een X voor het vakje

Wat ik graag wil:
als in tabblad 1 een cel voor een competentie een X bevat, dat deze competenties op tabblad 2 automatisch worden herhaald in de 3 daarvoor bestemde vakjes.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Ik kan een voorbeeldje toesturen, weet niet hoe ik dit moet plaatsen in mijn topic.

Met macro's ben ik niet bekend.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie oplossingen!
Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CKBRT4TEQPB7.xlsx

Let er wel op dat de 3 fomules op het 2e tabblad matrix-formules zijn, dus bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142091868
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 13:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CKBRT4TEQPB7.xlsx

Let er wel op dat de 3 fomules op het 2e tabblad matrix-formules zijn, dus bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER!
bedankt voor het meedenken! en wat lief dat je het helemaal hebt voorgedaan. Maar helaas krijg ik toch een foutmelding:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-L6WXCIEVZ6IS.xlsx
Zij wilde de wereld zien; hij installeerde Google Earth
  woensdag 9 juli 2014 @ 15:11:07 #74
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142094147
quote:
12s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:17 schreef Groenalsgras het volgende:

[..]

bedankt voor het meedenken! en wat lief dat je het helemaal hebt voorgedaan. Maar helaas krijg ik toch een foutmelding:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-L6WXCIEVZ6IS.xlsx
Dat komt omdat je mijn formule verkeerd gekopieerd hebt ;)
Zoek de verschillen:
=INDEX($B$2:$B$13;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13="x";RIJ($A$2:$A$13)-1);RIJ(1:1));2)
=INDEX($A$2:$B$13;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13="x";RIJ($A$2:$A$13)-1);RIJ(1:1));2)
De onderste is de juiste, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142098196
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 15:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat komt omdat je mijn formule verkeerd gekopieerd hebt ;)
Zoek de verschillen:
=INDEX($B$2:$B$13;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13="x";RIJ($A$2:$A$13)-1);RIJ(1:1));2)
=INDEX($A$2:$B$13;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13="x";RIJ($A$2:$A$13)-1);RIJ(1:1));2)
De onderste is de juiste, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER
tjee wat goed zeg, bedankt!
Zij wilde de wereld zien; hij installeerde Google Earth
pi_142131405
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem en vroeg mijzelf af, of er iemand is die het kan oplossen.

Momenteel ben ik bezig met het automatisch laten verwijderen van rijen waarvan de datum nieuwer is dan de vorige maand (juni) en ouder dan 01-01-2013. Volgend maand zullen de rijen waarvan de datum nieuwer is dan juli moeten worden verwijderd enz. Volgend jaar zullen de gegevens vanaf 01-01-2014 moeten beginnen. In het bestandje heb ik de vraag beter geformuleerd.

https://www.dropbox.com/s(...)RijenVerwijderen.xls

Bij voorbaat dank!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142134395
Een loop door 20.000 rijen gaat erg lang duren, volgens mij kun je beter een filter toepassen in kolom B op hetgeen wat je wilt verwijderen en vervolgens de zichtbare cellen verwijderen.

Probeer zelf ook te spelen met de opname functie, in dit geval is het filter toepassen>alle rijen selecteren>F5>speciaal>alleen zichtbare cellen>rechtermuisknop op cel>verwijderen

Leuk om te zien dat je de eerder genoemde functie(cdate) gebruikt :)
pi_142135871
Hey Stickers,
CDatum is erg handig, heel erg bedankt daarvoor! Alleen ik zou graag die loop willen draaien omdat de medewerkers, die ermee willen werken, alles zo automatisch mogelijk willen hebben. Hoe lang zou zo een loop duren en is er geen andere mogelijkheid? Ik wil namelijk diezelfde macro gebruiken om ook andere gegevens te veranderen van benaming etc. Zou iemand een van deze kunnen toepassen op mijn worksheet? http://www.exhelp.be/vba/902
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142138688
Een macro is automatisch, ongeacht de methode. In jouw link worden meerdere manier uitgelegd om rijen te verwijderen. Inclusief een tabel met de tijdsduur per methode.

Je staat vrij om de loopmethode te proberen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Sub Methode1()
Application.ScreenUpdating = False
Dim i As Long

    Range("A2").Select
    Selection.End(xlDown).Select
    lastRow = ActiveCell.Row

With ActiveWorkbook.Sheets(1)

    For i = lastRow To 1 Step -1

            If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then

            Rows(i).Delete

            End If

    Next i

End With

Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Enfin, zoals ik het probleem nu begrijp:

Je rapporteert per kalenderjaar en per volledige maand, dat wil zeggen alleen over afgeronde maanden. Alles van het voorgaande kalenderjaar wordt verwijderd en alles van de niet afgeronde maand en later.

voorbeeld:
op 1 juli t/m 31 juli rapporteer je over januari t/m juni
op 1 augustus t/m 31 augustus rapporteert je over januari t/m juli

[ Bericht 9% gewijzigd door Stickers op 11-07-2014 14:23:21 (faalcode) ]
pi_142141822
Ben bezig met een soort van dashboard in Excel. Daarin heb ik een ranglijst van zeg 1 tot en 500 en nu wil ik dat als je je op bijvoorbeeld de nummer 2 klikt dat ik dan met wat verticaal zoeken acties wat waardes opvraag die bij die geselecteerde cel horen. Verticaal zoeken en dergelijke lukt prima. Heb echter nog 2 vragen:
1) Actieve cell waarde. Is dat alleen mogelijk met VB? of is er ook een mogelijkheid om dit met een formule in excel zelf op te vragen?
2) Wat ik dan vervolgens zou willen is dat je aan de linkerkant van het scherm kan scrollen en aan de rechterkant dan de waardes verschijnen waarbij de rechterkant niet scrollt.

Weet iemand hoe ik dit kan doen? Thx alvast!
pi_142142916
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 16:33 schreef jakees het volgende:
Ben bezig met een soort van dashboard in Excel. Daarin heb ik een ranglijst van zeg 1 tot en 500 en nu wil ik dat als je je op bijvoorbeeld de nummer 2 klikt dat ik dan met wat verticaal zoeken acties wat waardes opvraag die bij die geselecteerde cel horen. Verticaal zoeken en dergelijke lukt prima. Heb echter nog 2 vragen:
1) Actieve cell waarde. Is dat alleen mogelijk met VB? of is er ook een mogelijkheid om dit met een formule in excel zelf op te vragen?
2) Wat ik dan vervolgens zou willen is dat je aan de linkerkant van het scherm kan scrollen en aan de rechterkant dan de waardes verschijnen waarbij de rechterkant niet scrollt.

Weet iemand hoe ik dit kan doen? Thx alvast!
1. Wat bedoel je precies met actieve cell waarde? Ik neem aan dat je je huidige selectie wil registreren voor je vlookup formules? Dan is vba de enige optie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. Nee, je kan wel titels blokkeren en scherm splitsen, maar de rechterzijde als het ware vasthouden kan niet. Wellicht is een dropdownbox een idee, zodat er helemaal niet gescrollt hoeft te worden
pi_142144167
ok thx!
pi_142165724
Beste Stickers,

Sorry voor het laat reageren op je reactie. Je hebt het helemaal goed begrepen.
Alleen bij het toepassen van jouw macro/loop geeft hij een fout bij:
If DateValue(Cells(i, 2)) > DateValue(Range("H2").Value) Then
Deze regel wordt geel gemarkt. Heeft het misschien iets te maken met datumwaarde en datumnotatie?
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142170516
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 11:54 schreef DIlic het volgende:
Beste Stickers,

Sorry voor het laat reageren op je reactie. Je hebt het helemaal goed begrepen.
Alleen bij het toepassen van jouw macro/loop geeft hij een fout bij:
If DateValue(Cells(i, 2)) > DateValue(Range("H2").Value) Then
Deze regel wordt geel gemarkt. Heeft het misschien iets te maken met datumwaarde en datumnotatie?
Ik heb zitten kloten met de notatie van H2 en het stuk van verwijderen niet echt bekeken. Onderstaande zou moeten werken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Sub Methode1()
Application.ScreenUpdating = False
Dim i As Long

    Range("A2").Select
    Selection.End(xlDown).Select
    lastRow = ActiveCell.Row

With ActiveWorkbook.Sheets(1)

    For i = lastRow To 1 Step -1

            If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then

            Rows(i).Delete

            End If

    Next i

End With

Application.ScreenUpdating = True
End Sub


[ Bericht 45% gewijzigd door Stickers op 11-07-2014 14:26:32 (aanpassing code) ]
pi_142171510
Heb het net toegepast maar helaas nogsteeds dezelfde foutmelding bij de volgende zin:
If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then
Ook zegt hij erbij "fout 13: typen komen niet overeen"
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142172276
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:43 schreef DIlic het volgende:
Heb het net toegepast maar helaas nogsteeds dezelfde foutmelding bij de volgende zin:
If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then
Ook zegt hij erbij "fout 13: typen komen niet overeen"
Code zoals hierboven gekopieerd in het bestand wat je eerder hebt geüpload. Ik krijg geen foutmelding. Heb je iets aangepast in het bestand?
pi_142173292
Ik zit er de hele tijd mee te stoeien en heb het net als jij toegepast, maar tevergeefs. Ik stuur je nu een gedeelte van het originele bestand.
Kan je kijken als je het daarin kan verwerken? Dan zouden al mijn problemen opgelost zijn:
https://www.dropbox.com/s(...)ijenVerwijderen2.xls
Sorry als ik het je moeilijk maak. Waardeer het enorm dat je me wilt helpen!!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142174475
Dit bewijst alweer dat wanneer je code niet begrijpt, je deze niet klakkeloos over moet nemen.

De macro loopt op meerdere plekken vast, omdat het werkelijke bestand afwijkt van de test.

1
2
3
    Range("A2").Select
    Selection.End(xlDown).Select
    lastRow = ActiveCell.Row

Probeer dit maar in excel. Selecteer A2, druk op de knop 'End' en vervolgens de pijl naar beneden. Hiermee zoek je naar de laatste gevulde cel, is een cel tussendoor leeg? Dan stopt hij daar een boven. In jouw bestand is zowat heel kolom A leeg, je eindigt dus op de laatste rij van het bestand: 65536.
1    If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then
Cells(i,2) bestaat uit een rij, kolom verwijzing. Hier verwijst i naar een rij en 2 naar een kolom. Begin je op rij 65536, dan is de cel waarop hij controleert B65536. Aangezien deze leeg is, converteert CDate dit naar 0 als datum, oftewel 0-1-1900.

Nogmaals, probeer eerst te begrijpen wat alles doet. Als de output van het bestand over x maanden anders is, loopt de macro vast en weet jij niet waar je het zoeken moet.
pi_142276042
Beste Stickers,

Ik begrijp de code wel hoor, alleen heb ik je een nieuwe worksheet gestuurd met een andere kolomvolgorde. Mijn fout. De code werk nu perfect voor de datum tot (in dit geval) juni (omdat het nu juli is). Maar de gegevens voor 1-1-2013 horen ook verwijderd te worden. Heb het volgende geprobeerd, maar het is niet gelukt:

If CDate(Cells(i, 7)) < CDate(Range("AI2").Value) And _
CDate(Cells(i, 7)) > CDate(Range("AG2").Value) Then

(AI2 heb ik de cdatum waarde 1-1-2013 gegeven en AG2 heeft de cdatum waarde 1-7-2014)

Weet jij misschien hoe ik dit laatste zou kunnen oplossen Stickers?

Voor alsnog heel erg bedankt met de macro tot nu toe.
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142276726
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 11:13 schreef DIlic het volgende:
Beste Stickers,

Ik begrijp de code wel hoor, alleen heb ik je een nieuwe worksheet gestuurd met een andere kolomvolgorde. Mijn fout. De code werk nu perfect voor de datum tot (in dit geval) juni (omdat het nu juli is). Maar de gegevens voor 1-1-2013 horen ook verwijderd te worden. Heb het volgende geprobeerd, maar het is niet gelukt:

If CDate(Cells(i, 7)) < CDate(Range("AI2").Value) And _
CDate(Cells(i, 7)) > CDate(Range("AG2").Value) Then

(AI2 heb ik de cdatum waarde 1-1-2013 gegeven en AG2 heeft de cdatum waarde 1-7-2014)

Weet jij misschien hoe ik dit laatste zou kunnen oplossen Stickers?

Voor alsnog heel erg bedankt met de macro tot nu toe.
Je controleert of een datum na 1-7-2014 ligt én voor 1-1-2013. Dat kan dus niet. And moet Or worden :)

Hoe lang duurt de macro nu trouwens?

edit: Ik zie dat je de code hebt aangepast naar kolom 7, In het laatste bestand die je hebt geüpload, is kolom 7 "complicatie Subcategorie". Dat lijkt me geen datum :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Stickers op 14-07-2014 11:46:35 ]
pi_142278329
Wellicht kunnen jullie me helpen. Ik heb een scatter plot die ik in VBA aanmaak.
Nu wil ik, zonder de brondata van de grafiek uit te breiden een horizontale norm-streep door mijn grafiek laten lopen.

Weet iemand of dit mogelijk is? (het zij zonder, het zij met gebruik van VBA)

Bvd
Webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_142316899
Beste allemaal, als Excel noob heb ik een vraagje....

Op m'n werk maak ik wekelijks een lijst A welke tientallen e-mailadressen bevat. Hieruit wil ik een aantal e-mailadressen verwijderen die op andere lijsten voorkomen (ik noem ze maar even B en C).

Wat is hiervoor de meest handige en efficiënte manier?
pi_142320439
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 12:41 schreef webbyplus het volgende:
Wellicht kunnen jullie me helpen. Ik heb een scatter plot die ik in VBA aanmaak.
Nu wil ik, zonder de brondata van de grafiek uit te breiden een horizontale norm-streep door mijn grafiek laten lopen.

Weet iemand of dit mogelijk is? (het zij zonder, het zij met gebruik van VBA)

Bvd
Webster
Je kan een tweede lijn in je grafiek toevoegen. enige wat je moet doen is voor elk punt op je X as je normwaarde plaatsen.
pi_142320828
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 11:00 schreef Trusten het volgende:
Beste allemaal, als Excel noob heb ik een vraagje....

Op m'n werk maak ik wekelijks een lijst A welke tientallen e-mailadressen bevat. Hieruit wil ik een aantal e-mailadressen verwijderen die op andere lijsten voorkomen (ik noem ze maar even B en C).

Wat is hiervoor de meest handige en efficiënte manier?
Plaats in de lijst met je adressen een vergelijking naar B en een vergelijking naar C.


Als je B lijst de adressen bijvoorbeeld onder elkaar in de A kolom heeft staan krijg je iets als: vert.zoeken(A1;sheetB!a:a;1;onwaar). Hij zoekt nu waarde A1 in de A kolom van sheetB. Als hij het vindt dan geeft hij de betreffende waarde en anders een foutmelding dat hij het niet gevonden heeft. Kopieer de formule naar beneden. Filter nu de foutmeldingen weg en je houdt alleen de regels die in lijst B staan. Selecteer de regels en verwijder ze.
pi_142395264
Even nog een kleine vraag, want mijn collega komt er niet uit en ik denk dat ik het antwoord weet, maar kan het niet ondersteunen met een link.
Als er staat Cells.Find(What:="*".....
Dan zoekt de functie toch gewoon naar een waarde (welke waarde maakt niks uit, zolang er maar wat staat)? dank!
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_142399636
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 11:00 schreef Trusten het volgende:
Beste allemaal, als Excel noob heb ik een vraagje....

Op m'n werk maak ik wekelijks een lijst A welke tientallen e-mailadressen bevat. Hieruit wil ik een aantal e-mailadressen verwijderen die op andere lijsten voorkomen (ik noem ze maar even B en C).

Wat is hiervoor de meest handige en efficiënte manier?
Je kan overigens ook alles onder elkaar zetten, de kolom selecteren en vervolgens Gegevens > Duplicaten verwijderen > Doorgaan met huidige selectie.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 13:30 schreef kipptje het volgende:
Even nog een kleine vraag, want mijn collega komt er niet uit en ik denk dat ik het antwoord weet, maar kan het niet ondersteunen met een link.
Als er staat Cells.Find(What:="*".....
Dan zoekt de functie toch gewoon naar een waarde (welke waarde maakt niks uit, zolang er maar wat staat)? dank!
Klopt.
pi_142399813
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 13:30 schreef kipptje het volgende:
Even nog een kleine vraag, want mijn collega komt er niet uit en ik denk dat ik het antwoord weet, maar kan het niet ondersteunen met een link.
Als er staat Cells.Find(What:="*".....
Dan zoekt de functie toch gewoon naar een waarde (welke waarde maakt niks uit, zolang er maar wat staat)? dank!
Maar hou er dan wel rekening mee dat find ergens zomaar begint te zoeken en je dit ook moet definieren.
pi_142399975
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 15:38 schreef Stickers het volgende:
Je kan overigens ook alles onder elkaar zetten, de kolom selecteren en vervolgens Gegevens > Duplicaten verwijderen > Doorgaan met huidige selectie.
Damn wat een open deur...dat we dat niet eerder bedacht hebben (niet sarcastisch bedoeld). Thanks :)

Inmiddels ook gelukt naar aanleiding van bovenstaande tip.
pi_142404170
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 15:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar hou er dan wel rekening mee dat find ergens zomaar begint te zoeken en je dit ook moet definieren.
Cells geeft aan dat je overal zoekt in je activesheet, toch? .Find werkt wel per rij. Daar kun je wel op letten.
pi_142412342
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 15:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar hou er dan wel rekening mee dat find ergens zomaar begint te zoeken en je dit ook moet definieren.
Oh, de rest van de definities staan er al in en hebben we volledig geanalyseerd, dat sterretje was het enige waar nig wat onduidelijkheid over bestond.
Bedankt!
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  vrijdag 18 juli 2014 @ 22:30:32 #101
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142460766
Hmm, iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat de linebreaks die blijkbaar in mn .csv-bestand zitten verdwijnen? Nu werkt tekst-naar-kolommen namelijk niet goed.. -O-

In totaal zijn t 10731 regels, geen idee hoeveel daarvan verdwijnen als iedereen netjes op zijn eigen regel blijft staan :P Het is iig te veel werk om het handmatig te doen..


Oeps, probleem zat heel ergens anders :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142598290
Pls een vba macro die in kolom R in elke cel naar "LMD" zoekt. elke cel heeft een stuk tekst, maar als die tekst LMD bevat dan hoort die gehele rij verwijderd te worden. Stickers jouw manier van cdatum en verwijderen van bepaalde datums werkt super!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142601571
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 15:33 schreef DIlic het volgende:
Pls een vba macro die in kolom R in elke cel naar "LMD" zoekt. elke cel heeft een stuk tekst, maar als die tekst LMD bevat dan hoort die gehele rij verwijderd te worden. Stickers jouw manier van cdatum en verwijderen van bepaalde datums werkt super!
1
2
3
4
5
6
7
Sub fok()

For Each c In Range("R:R").Cells
If InStr(c.Value, "LMD") <> 0 Then c.EntireRow.Delete
Next c

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142629351
Deetch.Mijn dank is groot!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142630945
Alleen heb ik gemerkt dat hij elke rij verwijdert waarbij "LMD" in het begin van het zin voorkomt. Bestaat er een mogelijkheid dat die ook de rijen verwijdert waarbij "LMD" op een willekeurige plek staat in een zin. Dus voorbeeld:

A1. LMD is verwijderd
A2. Het is een LMD
A3. lageLMD
A4. LMDlaag

Rij A1 wordt verwijderd en rijen van A2,A3 en A4 niet, omdat inhoud van A2 niet met het woord "LMD" begint of er is tekst aangeplakt.

Weet er iemand een VBA oplossing voor dit probleem?
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142633649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:39 schreef DIlic het volgende:
Alleen heb ik gemerkt dat hij elke rij verwijdert waarbij "LMD" in het begin van het zin voorkomt. Bestaat er een mogelijkheid dat die ook de rijen verwijdert waarbij "LMD" op een willekeurige plek staat in een zin. Dus voorbeeld:

A1. LMD is verwijderd
A2. Het is een LMD
A3. lageLMD
A4. LMDlaag

Rij A1 wordt verwijderd en rijen van A2,A3 en A4 niet, omdat inhoud van A2 niet met het woord "LMD" begint of er is tekst aangeplakt.

Weet er iemand een VBA oplossing voor dit probleem?
Bij mij doet de macro exact wat je vraagt. De macro is wel hoofdletter gevoelig.

Ik neem aan dat je in je voorbeeld de "R:R" wel weer hebt vervangen door "A:A"?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142633712
De macro van Deetch zoekt per rij of de cel LMD bevat, is dit het geval dan verwijderd hij deze rij. Met als gevolg dat de rijen één naar boven opschuiven, terwijl de for each verder gaat. Maw telkens als een cel LMD bevat, dan voert hij geen controle uit op de volgende cel.

Je kan net als de cdatum macro gebruik maken van een for x = lastRow to 1 step -1. Dan moet het goed gaan.

quote:
3s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:07 schreef Deetch het volgende:

[..]

Bij mij doet de macro exact wat je vraagt. De macro is wel hoofdletter gevoelig.

Ik neem aan dat je in je voorbeeld de "R:R" wel weer hebt vervangen door "A:A"?
met UCase() kun je een goede vergelijking forceren.
pi_142633785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:09 schreef Stickers het volgende:
De macro van Deetch zoekt per rij of de cel LMD bevat, is dit het geval dan verwijderd hij deze rij. Met als gevolg dat de rijen één naar boven opschuiven, terwijl de for each verder gaat. Maw telkens als een cel LMD bevat, dan voert hij geen controle uit op de volgende cel.

Je kan net als de cdatum macro gebruik maken van een for x = lastRow to 1 step -1. Dan moet het goed gaan.
klopt, ff herschrijven

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Sub fok()

Application.ScreenUpdating = False

ActiveSheet.Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Select

For x = ActiveCell.Row To 1 Step -1
Range("A" & x).Select
If InStr(ActiveCell.Value, "LMD") <> 0 Then ActiveCell.EntireRow.Delete
Next x

Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Wel onhandig dat je niet For each c in range in omgekeerde volgorde kunt gebruiken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Deetch op 23-07-2014 13:27:09 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142636641
Ik weet dat er specifiek om een Macro wordt gevraagd, maar in mijn ogen is het handiger dat gebruik gemaakt wordt van Filter opties. Zorg dat je de filter aanzet op de betreffende kolommen. Zoek in je filter het criterium op van de cellen die je wilt verwijderen (dus bevat LMD). Vervolgens kan je in een keer al deze rijen verwijderen.

Het voordeel hiervan is dat iemand die niet echt met macro's kan werken, zelf ook tot een oplossing kan komen.
pi_142637512
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:22 schreef snabbi het volgende:
Ik weet dat er specifiek om een Macro wordt gevraagd, maar in mijn ogen is het handiger dat gebruik gemaakt wordt van Filter opties. Zorg dat je de filter aanzet op de betreffende kolommen. Zoek in je filter het criterium op van de cellen die je wilt verwijderen (dus bevat LMD). Vervolgens kan je in een keer al deze rijen verwijderen.

Het voordeel hiervan is dat iemand die niet echt met macro's kan werken, zelf ook tot een oplossing kan komen.
Klopt ook. Ik was in de veronderstelling dat het voor een geautmatiseerd programmaatje moest zijn om ruwe data voor te bewerken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142719696
Beste Excel guru's

Excel 2013 NL versie

Ik heb een excel file,met 1 "index" tabblad en met een behoorlijk aantal andere tabbladen en die aantallen worden alleen maar meer.

nu wil ik graag op die index-tabblad dat een bepaalde cel (allen uit zelfde kolom) naar de inhoud van die cell kijkt en daar vervolgens automatich een hyperlink maakt naar een tabblad

Als bv:
Tabbladen 'index' / '2001' / '2002' / '2003'
in cell C5 staat '2001'
en in cell C6 staat '2002'

dan moet die specifieke cell naar die specifieke tabblad wijzen, maar mocht ik bv '2001' veranderen naar '2003' dat dan de hyperlink dan naar tabblad '2003' zal verwijzen.

Via de {indirect} functie kan ik wel automatisch gegevens uit die tabblad halen, maar een hyperlinkje automatisch invullen lukte me niet...
  vrijdag 25 juli 2014 @ 15:15:35 #112
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142719934
Er is ook een functie =HYPERLINK(), lukt het daar niet mee?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142722865
Hyperlink zal, voor zover ik weet, niet werken, daar hij een string gebruikt als link en geen verwijzing. Misschien kun je met =cel("bestandsnaam"), =deel() en =vind.spec() het een en ander gebruiken als verwijzing, zodat je geen macro hoeft te gebruiken.

Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je onderstaande code plaatsen in het werkblad(rechtermuisknop op werkblad > Programmacode weergeven). Telkens als je hem activeert, dan creëert hij een nieuwe lijst hyperlinks in kolom C. Zie Cells(n, 3).Hier is 3 kolom C. Wil je dat ie begint vanaf rij 5? Dan n = 5.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub Worksheet_Activate()

n = 1

    For Each wSheet In Worksheets
        If wSheet.Name <> Me.Name Then
            n = n + 1
        On Error Resume Next
                Me.Hyperlinks.Add Anchor:=Me.Cells(n, 3), Address:="", _
                SubAddress:="'" & wSheet.Name & "'!A1", TextToDisplay:=wSheet.Name
                
        End If
    Next wSheet

End Sub
  vrijdag 25 juli 2014 @ 17:13:27 #114
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142723923
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:40 schreef Stickers het volgende:
Hyperlink zal, voor zover ik weet, niet werken, daar hij een string gebruikt als link en geen verwijzing. Misschien kun je met =cel("bestandsnaam"), =deel() en =vind.spec() het een en ander gebruiken als verwijzing, zodat je geen macro hoeft te gebruiken.
Jup.
=RECHTS(DEEL(CEL("bestandsnaam";A1);VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam";A1))+1;256);4)
En HYPERLINK() werkt gewoon samen met INDIRECT() :)

quote:
Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je onderstaande code plaatsen in het werkblad(rechtermuisknop op werkblad > Programmacode weergeven). Telkens als je hem activeert, dan creëert hij een nieuwe lijst hyperlinks in kolom C. Zie Cells(n, 3).Hier is 3 kolom C. Wil je dat ie begint vanaf rij 5? Dan n = 5.
[ code verwijderd ]

It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142733053
thnx :), ga het maandag proberen
pi_142804202
De add-in waar ik mee bezig was is inmiddels klaar. Nu wil ik een custom ribbon toevoegen met XML, maar deze ribbon mag alleen zichtbaar zijn in een bepaald aantal bestanden. Aangezien ik <ribbon startFromScratch="true"> gebruik.

Any ideas?
pi_142821052
Gebruik je Workbook_Open (en potentieel ook je beforeclose) event om de visibility aan te passen.
Zie bijvoorbeeld: http://stackoverflow.com/(...)ustom-ribbon-buttons
  dinsdag 29 juli 2014 @ 10:05:52 #118
67670 Skv
Cynist.
pi_142841007
Dag goeroes!

Ik ben doorverwezen naar dit topic vanuit mijn eigen topic. Mijn vraag is als volgt:

Ik heb nu cellen met een waarde van 1-10 er in. Als je op zo'n cel klikt, wordt je doorgelinkt naar een tweede tabblad met de legenda (1 = zeer slecht, 2 = slecht ...).

Ik wil het nu graag zo dat je moet dubbelklikken voordat hij doorgaat naar dat tabblad in plaats van enkel. Als je enkel klikt moet hij gewoon in de cel blijven staan.

Met andere woorden: de hyperlink moet pas geactiveerd worden bij dubbelklikken. Bij enkel klikken moet het invoerbericht (gegevensvalidatie) worden getoond.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_142841077
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:05 schreef Skv het volgende:
Dag goeroes!

Ik ben doorverwezen naar dit topic vanuit mijn eigen topic. Mijn vraag is als volgt:

Ik heb nu cellen met een waarde van 1-10 er in. Als je op zo'n cel klikt, wordt je doorgelinkt naar een tweede tabblad met de legenda (1 = zeer slecht, 2 = slecht ...).

Ik wil het nu graag zo dat je moet dubbelklikken voordat hij doorgaat naar dat tabblad in plaats van enkel. Als je enkel klikt moet hij gewoon in de cel blijven staan.

Met andere woorden: de hyperlink moet pas geactiveerd worden bij dubbelklikken. Bij enkel klikken moet het invoerbericht (gegevensvalidatie) worden getoond.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
In het geval dat de naam van de cel gelijk is aan de naam van het tabblad kan dit werken:
1
2
3
4
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
On Error Resume Next
Sheets(Target.Value).Activate
End Sub

Hiervoor geldt wel dat de cel geen link mag zijn, dan gaat ie alsnog naar het betreffende tabblad met 1 klik.


Ik heb een bestand gevonden met code waar ik wel iets mee kan. Nu begrijp ik alleen niet waarom iRibbonUI wordt gezien als Nothing.
SPOILER: Code in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik het bestand open, krijg ik altijd "Error has occured" te zien, terwijl de ribbon wel gewoon wordt getoond.

[ Bericht 7% gewijzigd door Stickers op 29-07-2014 10:22:04 ]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:54:29 #120
67670 Skv
Cynist.
pi_142843689
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:09 schreef Stickers het volgende:

[..]

In het geval dat de naam van de cel gelijk is aan de naam van het tabblad kan dit werken:
[ code verwijderd ]

Hiervoor geldt wel dat de cel geen link mag zijn, dan gaat ie alsnog naar het betreffende tabblad met 1 klik.

Ik heb een bestand gevonden met code waar ik wel iets mee kan. Nu begrijp ik alleen niet waarom iRibbonUI wordt gezien als Nothing.
SPOILER: Code in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik het bestand open, krijg ik altijd "Error has occured" te zien, terwijl de ribbon wel gewoon wordt getoond.
Is er een alternatief voor het geval dat de cel wél een link is? De geboden oplossing had ik via Google elders gevonden, maar die werkt helaas niet.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_142875190
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:40 schreef Stickers het volgende:
Hyperlink zal, voor zover ik weet, niet werken, daar hij een string gebruikt als link en geen verwijzing. Misschien kun je met =cel("bestandsnaam"), =deel() en =vind.spec() het een en ander gebruiken als verwijzing, zodat je geen macro hoeft te gebruiken.

Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je onderstaande code plaatsen in het werkblad(rechtermuisknop op werkblad > Programmacode weergeven). Telkens als je hem activeert, dan creëert hij een nieuwe lijst hyperlinks in kolom C. Zie Cells(n, 3).Hier is 3 kolom C. Wil je dat ie begint vanaf rij 5? Dan n = 5.
[ code verwijderd ]

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 17:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Jup.
=RECHTS(DEEL(CEL("bestandsnaam";A1);VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam";A1))+1;256);4)
En HYPERLINK() werkt gewoon samen met INDIRECT() :)

[..]

Die programmacode maakte van alle tabbladen een hyperlink, dat was niet echt de bedoeling :P

Ik had niet over "indirect" moeten beginnen, dat had er weinig tot niets mee te maken.


Ik heb nu gewoon met hand gedaan, is sneller zo :P tis ff 1x hoop werk daarna 2 extra klikjes.

Thanks iig voor jullie hulp.

[ Bericht 13% gewijzigd door spoorrails op 30-07-2014 10:28:29 ]
pi_142875600
@Skv

Ik heb zitten spelen met FollowHyperlink en BeforeDoubleClick, maar dat werkte voor geen meter. De macro die ik eerder heb gepost werkt wel goed. Echter alleen wanneer de cel géén hyperlink bevat. Ik vind het een mooie workaround, maar dat is niet altijd de bedoeling ;) Dan lijkt mij de enige oplossing de muis ingedrukt te houden, tenzij iemand anders alsnog een oplossing heeft.

@Spoorrails
Soms is dat de enige oplossing :)

ahdv jouw voorbeeld ging ik er vanuit dat van alle tabs een hyperlink gemaakt moest worden :s)
pi_142912035
Ben bezig met het maken van een overzicht in Excel 2010. Voorbeelddata: kolom met datums en kolom met bijbehorende aantallen. De bron bestaat uit willekeurige datums (02-01-2012, 05-03-2013, 18-08-2014, enz). Ik heb een grafiek (spreiding, met markeringen). De data in de grafiek is uiteraard gelukt.

Wat ik nog niet voor elkaar krijg, is de gewenste verdeling van de x-as. Iemand die mij op weg kan helpen om de x-as op hele kwartalen te krijgen? Excel werkt met seriële getallen (dagen vanaf 01-01-1900). Kwartalen hebben niet allemaal een gelijk aantal dagen. Daartussen wil ik graag maatstreepjes op elke hele maand, maar dat is ondergeschikt.

Alvast dank!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_142913195
Je moet er geen XYscatterplot van maken maar een lijngrafiek.
Dan kun je vervolgens de asopmaak aanpassen naar intervallen met 3 maanden en een andere startdatum kiezen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142914525
quote:
3s.gif Op donderdag 31 juli 2014 09:23 schreef Deetch het volgende:
Je moet er geen XYscatterplot van maken maar een lijngrafiek.
Dan kun je vervolgens de asopmaak aanpassen naar intervallen met 3 maanden en een andere startdatum kiezen.
Thanks! Dat komt in de buurt bij wat ik zoek.

Dit voldoet deels aan mijn wensen; hij start nu op het gewenste moment (een hele maand of de start van een kwartaal). Als ik 'm handmatig op 1-7 (start Q3) zet, wordt de volgende dan ook 1-7 en niet 1-10. Dat is wel overkomelijk door 'm bij 1-1 te laten starten (en een leeg deel in grafiek te accepteren). Helaas zie ik zo niet hoe ik de interval op kwartalen krijg (alleen dagen, maanden of jaren). Nog tips?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_142914901
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 10:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Thanks! Dat komt in de buurt bij wat ik zoek.

Dit voldoet deels aan mijn wensen; hij start nu op het gewenste moment (een hele maand of de start van een kwartaal). Als ik 'm handmatig op 1-7 (start Q3) zet, wordt de volgende dan ook 1-7 en niet 1-10. Dat is wel overkomelijk door 'm bij 1-1 te laten starten (en een leeg deel in grafiek te accepteren). Helaas zie ik zo niet hoe ik de interval op kwartalen krijg (alleen dagen, maanden of jaren). Nog tips?
Major units op 3 maand zetten? En dan minor op 1 maand. En dan kun je nog minor tickmarks toevoegen.

Is je datum kolom wel ook echt een datum en niet stiekem gewoon tekst?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142915605
quote:
3s.gif Op donderdag 31 juli 2014 10:40 schreef Deetch het volgende:

[..]

Major units op 3 maand zetten? En dan minor op 1 maand. En dan kun je nog minor tickmarks toevoegen.

Is je datum kolom wel ook echt een datum en niet stiekem gewoon tekst?
My bad. Ik was te gefocust op de opties (dag/maand/jaar) en kwartalen, dat ik er niet dacht om 'm op 3 maanden (óók een kwartaal) te zetten. Dit doet exact wat ik wil. Thanks a lot!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_142916243
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 11:08 schreef baskick het volgende:

[..]

My bad. Ik was te gefocust op de opties (dag/maand/jaar) en kwartalen, dat ik er niet dacht om 'm op 3 maanden (óók een kwartaal) te zetten. Dit doet exact wat ik wil. Thanks a lot!
ga je :@

:D
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 4 augustus 2014 @ 15:47:37 #129
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_143054289
Ik heb een pivot-table waar kolommen bij elkaar opgeteld worden tot het totaal. Nu wil ik dat één van de waardes in die kolom niet wordt opgeteld, maar afgetrokken. Het zal ongetwijfeld iets simpels zijn, maar kan het niet vinden.

Edit: dus alleen bij een enkel veld, de rest moet nog wel opgeteld worden.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_143055909
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 15:47 schreef static het volgende:
Ik heb een pivot-table waar kolommen bij elkaar opgeteld worden tot het totaal. Nu wil ik dat één van de waardes in die kolom niet wordt opgeteld, maar afgetrokken. Het zal ongetwijfeld iets simpels zijn, maar kan het niet vinden.

Edit: dus alleen bij een enkel veld, de rest moet nog wel opgeteld worden.
Dan klopt je uitgangsdata niet. Kun je er daar geen - voor zetten?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 4 augustus 2014 @ 16:58:44 #131
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_143056707
Nee, de source-data zijn geen cijfers, het is een count.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:48:48 #132
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_143084515
Niemand? ;(
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_143084606
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 16:58 schreef static het volgende:
Nee, de source-data zijn geen cijfers, het is een count.
De rij/kolom met de counts kopieren en plakken als waardes?

De data voor een pivot tabel moet gewoon goed zijn en niet daarna nog gaan klooien met je data.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:55:58 #134
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_143084783
De data is goed, het is een count die ik af wil trekken van het totaal, dus niet opgeteld aan het eind van de kolom.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_143084937
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 12:55 schreef static het volgende:
De data is goed, het is een count die ik af wil trekken van het totaal, dus niet opgeteld aan het eind van de kolom.
Dan de formule van de count *-1 doen.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 16:43:02 #136
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_143092120
Maak een extra (verborgen) kolom aan met alles 1 behalve die ene rij, -1. Dan beide kolommen vermenigvuldigen en klaar. Netste oplossing zou ik zeggen
pi_143115806
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:09 schreef Stickers het volgende:

Ik heb een bestand gevonden met code waar ik wel iets mee kan. Nu begrijp ik alleen niet waarom iRibbonUI wordt gezien als Nothing.
SPOILER: Code in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik het bestand open, krijg ik altijd "Error has occured" te zien, terwijl de ribbon wel gewoon wordt getoond.
Iemand?
pi_143119202
Die microsoftsite bestaat niet meer zo te zien. Kan dat het zijn?

Als ik je code zo lees ga je on workbook open eerst naar RefreshRibbon. Hierin zit je foutmelding die alleen wordt gegenereerd als je Rib nothing is.
Maar Rib is ook nothing omdat je die pas definieert in de sub RibbonOnLoad (Set Rib = ribbon) en ik zie niet wanneer die wordt afgeroepen maar waarschijnlijk pas na je workbook open.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:27:43 #139
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_143119960
Hoi,

Ik zit even met een probleem. Ik heb een bestand van ongeveer 23.000 regels en daarvan moet ik alle creditbedragen afzetten tegen de debetbedragen :') kansloos dus, aangezien het er best veel zijn. Nu wil ik een macro gebruiken om dit voor mij te laten doen. Daar heb ik de volgende macro voor gevonden (bron).

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub doit_click()
    For x = 2 To Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
        'Get the string to compare
        tacct = Cells(x, 2)
        tamt = Cells(x, 5)
        For x2 = x + 1 To Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
            If Cells(x2, 2) = tacct And tamt + Cells(x2, 5) = 0 Then
                Rows(x2).Delete
                Rows(x).Delete
                x = x - 1
                Exit For
            End If
        Next    'x2
    Next    'x
End Sub

Dit is eigenlijk precies wat ik wil. Ik heb een grootboekrekeningnummer, en een bedrag dat zowel debet als credit kan zijn. Alleen lukt het mij niet om deze macro te gebruiken in mijn bestand. Als ik het voorbeeld op de website gebruik, werkt deze perfect. Maar zodra ik in het voorbeeld extra regels toevoeg lijkt het ook niet meer te werken.

Zou iemand mij bovenstaande code kunnen uitleggen en kunnen vertellen wat ik aan moet passen zodat ik deze macro kan gebruiken? Ga er maar vanuit dat mijn bestand er hetzelfde uitziet als de voorbeeld op de website (dus grootboeknummer in kolom A en bedrag (zowel debet als credit) in kolom B). Verschil is wel dat ik ook nog kolom C, D etc heb met andere info. Oh en mijn bedragen zijn in euro's, maar dat lijkt mij geen invloed te hebben.

Excel versie: 2007
Taal: Engels

[ Bericht 2% gewijzigd door Maraca op 06-08-2014 12:37:36 ]
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_143123165
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:27 schreef Maraca het volgende:
Hoi,

Ik zit even met een probleem. Ik heb een bestand van ongeveer 23.000 regels en daarvan moet ik alle creditbedragen afzetten tegen de debetbedragen :') kansloos dus, aangezien het er best veel zijn. Nu wil ik een macro gebruiken om dit voor mij te laten doen. Daar heb ik de volgende macro voor gevonden (bron).
[ code verwijderd ]

Dit is eigenlijk precies wat ik wil. Ik heb een grootboekrekeningnummer, en een bedrag dat zowel debet als credit kan zijn. Alleen lukt het mij niet om deze macro te gebruiken in mijn bestand. Als ik het voorbeeld op de website gebruik, werkt deze perfect. Maar zodra ik in het voorbeeld extra regels toevoeg lijkt het ook niet meer te werken.

Zou iemand mij bovenstaande code kunnen uitleggen en kunnen vertellen wat ik aan moet passen zodat ik deze macro kan gebruiken? Ga er maar vanuit dat mijn bestand er hetzelfde uitziet als de voorbeeld op de website (dus grootboeknummer in kolom A en bedrag (zowel debet als credit) in kolom B). Verschil is wel dat ik ook nog kolom C, D etc heb met andere info. Oh en mijn bedragen zijn in euro's, maar dat lijkt mij geen invloed te hebben.

Excel versie: 2007
Taal: Engels
NB: Ik heb de variabele tacct en tamt aangepast naar grootboek en bedrag.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub doit_click()
    For x = 2 To Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
        'Get the string to compare
        grootboek = Cells(x, 1)
        bedrag = Cells(x, 2)
        For x2 = x + 1 To Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
            If Cells(x2, 1) = grootboek And bedrag + Cells(x2, 2) = 0 Then
                Rows(x2).Delete
                Rows(x).Delete
                x = x - 1
                Exit For
            End If
        Next    'x2
    Next    'x
End Sub

Hij maakt een loop en legt het bereik vast wat gecontroleerd moet worden:
1For x = 2 To Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
registreert het grootboeknummer en bedrag:
1
2
grootboek = Cells(x, 1)
bedrag = Cells(x, 2)
Om vervolgens met een loop in die loop:
1For x2 = x + 1 To Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
door de andere bedragen/grootboeknummers heen te gaan om te kijken of
het grootboeknummer matcht:
1Cells(x2, 1) = grootboek
én
de bedragen opgeteld 0 zijn:
1bedrag + Cells(x2, 2) = 0
Is dit het geval, dan worden beide regels verwijderd:
1
2
Rows(x2).Delete
Rows(x).Delete
Gaat hij 1 stap terug, omdat alles naar boven schuift wegens het verwijderen van een regel.
1 x = x - 1
En stopt hij met zoeken naar matches, hij heeft er immers 1 gevonden:
1Exit For
En op naar de volgende met "Next"

De fout zat in het feit dat tamt + Cells(x2, 5) = 0 de vergelijking uitvoerde op rij x2 en kolom 5. Kolom 5 is leeg dus de uitkomst zal altijd 0 zijn. Dit betekent dat er alleen op bedrag word gecontroleerd en niet of deze matcht met een grootboek. Dit lijkt me niet de bedoeling.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 14:24:03 #141
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_143123381
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:16 schreef Stickers het volgende:

[..]

NB: Ik heb de variabele tacct en tamt aangepast naar grootboek en bedrag.
[ code verwijderd ]

Hij maakt een loop en legt het bereik vast wat gecontroleerd moet worden:
[ code verwijderd ]

registreert het grootboeknummer en bedrag:
[ code verwijderd ]

Om vervolgens met een loop in die loop:
[ code verwijderd ]

door de andere bedragen/grootboeknummers heen te gaan om te kijken of
het grootboeknummer matcht:
[ code verwijderd ]

én
de bedragen opgeteld 0 zijn:
[ code verwijderd ]

Is dit het geval, dan worden beide regels verwijderd:
[ code verwijderd ]

Gaat hij 1 stap terug, omdat alles naar boven schuift wegens het verwijderen van een regel.
[ code verwijderd ]

En stopt hij met zoeken naar matches, hij heeft er immers 1 gevonden:
[ code verwijderd ]

En op naar de volgende met "Next"

De fout zat in het feit dat tamt + Cells(x2, 5) = 0 de vergelijking uitvoerde op rij x2 en kolom 5. Kolom 5 is leeg dus de uitkomst zal altijd 0 zijn. Dit betekent dat er alleen op bedrag word gecontroleerd en niet of deze matcht met een grootboek. Dit lijkt me niet de bedoeling.
Heb het net even op een deel van mijn bestand geprobeerd en het werkt :o! Ontzettend bedankt _O_
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_143123558
quote:
3s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:02 schreef Deetch het volgende:
Die microsoftsite bestaat niet meer zo te zien. Kan dat het zijn?

Als ik je code zo lees ga je on workbook open eerst naar RefreshRibbon. Hierin zit je foutmelding die alleen wordt gegenereerd als je Rib nothing is.
Maar Rib is ook nothing omdat je die pas definieert in de sub RibbonOnLoad (Set Rib = ribbon) en ik zie niet wanneer die wordt afgeroepen maar waarschijnlijk pas na je workbook open.
Microsoft site maakt niet veel uit, het originele bestand waar ik het uit heb werkt alles wel gewoon.
sub RibbonOnLoad (Set Rib = ribbon) moet eigenlijk geladen worden bij het opstarten van het XML bestand dmv customUI onLoad="RibbonOnLoad", deze wordt echter pas geladen zodra je het workbook opent. Beetje een kip/ei verhaal, even verder knutselen dus.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:24 schreef Maraca het volgende:

[..]

Heb het net even op een deel van mijn bestand geprobeerd en het werkt :o! Ontzettend bedankt _O_
Np :)
pi_143187116
Stel ik heb een lijst die er zo uit ziet:



In A staan productnamen, soms twee dezelfde achtereenvolgend; soms vijf; soms één, en in B staan bedragen die bij de producten in A horen.

Kan ik dan in één keer laten berekenen wat de som is, maar dan per product? Dat dit er uit komt dus:


Ik zat te kloten met SOM.ALS maar kwam er niet uit. Ik wil dus de bedragen in B optellen maar elke keer als de waarde in A verandert dan moet ie resetten en weer opnieuw beginnen met optellen.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 01:39:30 #144
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143187963
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 00:57 schreef RacerDKB het volgende:
Stel ik heb een lijst die er zo uit ziet:

[ afbeelding ]

In A staan productnamen, soms twee dezelfde achtereenvolgend; soms vijf; soms één, en in B staan bedragen die bij de producten in A horen.

Kan ik dan in één keer laten berekenen wat de som is, maar dan per product? Dat dit er uit komt dus:
[ afbeelding ]

Ik zat te kloten met SOM.ALS maar kwam er niet uit. Ik wil dus de bedragen in B optellen maar elke keer als de waarde in A verandert dan moet ie resetten en weer opnieuw beginnen met optellen.
De lijst in A is altijd op alfabet gesorteerd?

If so, in C2 en doortrekken naar beneden:
1=ALS(A3=A2;"";SOM.ALS($A$2:A2;A2;$B$2:B2))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143190685
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 01:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

De lijst in A is altijd op alfabet gesorteerd?

If so, in C2 en doortrekken naar beneden:
[ code verwijderd ]

Oh wauw dit werkte zo goed, bedankt! Wilde dit altijd al weten, blijkt niet eens zo lastig maar ik kwam er niet op :@

Je hebt me wat werk bespaard, top.
pi_143209947
Ik wil in een excel file een lijstje maken dat automatisch de datum en laatste gebruikersnaam noteert.
Nu heb ik geen moeite met het afvangen van die twee dingen, maar ik weet niet hoe ik ,elke keer dat de file geopend wordt, naar een nieuwe regel moet.

Iemand?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:04:57 #147
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143210844
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 08:51 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Oh wauw dit werkte zo goed, bedankt! Wilde dit altijd al weten, blijkt niet eens zo lastig maar ik kwam er niet op :@

Je hebt me wat werk bespaard, top.
Ik vond mijzelf ook vrij helder om half 2 :P

YW!

[ Bericht 0% gewijzigd door qu63 op 08-08-2014 20:17:01 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:12:18 #148
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_143211102
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 16:43 schreef ralfie het volgende:
Maak een extra (verborgen) kolom aan met alles 1 behalve die ene rij, -1. Dan beide kolommen vermenigvuldigen en klaar. Netste oplossing zou ik zeggen
Dus het kan niet automatisch in de pivot zelf?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_143218765
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:12 schreef static het volgende:

[..]

Dus het kan niet automatisch in de pivot zelf?
Nee, de pivot geeft slechts een dwarsdoorsnede van je gegevens en staat manipulatie niet toe. Manipulatie is noodzakelijk vanwege dat een count niet negatief zal zijn.

In mijn ogen vind ik het vooral opvallend dat je een count vanuit een pivot maakt en niet op de ruwe data zelf. Immers via COUNTIFS zou je zonder de pivot de bewerking moeten kunnen maken.
pi_143218857
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:43 schreef mighty_myte het volgende:
Ik wil in een excel file een lijstje maken dat automatisch de datum en laatste gebruikersnaam noteert.
Nu heb ik geen moeite met het afvangen van die twee dingen, maar ik weet niet hoe ik ,elke keer dat de file geopend wordt, naar een nieuwe regel moet.

Iemand?
Dit zal je via een macro moeten regelen aangezien je het koppelt aan een event als openen/sluiten. Overigens is je audit-trail die je hier opbouwt niet heel erg betrouwbaar. omdat de gebruiker hier zelf vrij eenvoudig een manipulatie op kan uitvoeren.
pi_143224789
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 23:18 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dit zal je via een macro moeten regelen aangezien je het koppelt aan een event als openen/sluiten. Overigens is je audit-trail die je hier opbouwt niet heel erg betrouwbaar. omdat de gebruiker hier zelf vrij eenvoudig een manipulatie op kan uitvoeren.
De gegevens komen in een verborgen sheet.
Ik ben een heel eind met VB code. Hij moet alleen nog op een nieuwe regel schrijven elke keer als het document geopend wordt.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_143226306
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 03:04 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

De gegevens komen in een verborgen sheet.
Ik ben een heel eind met VB code. Hij moet alleen nog op een nieuwe regel schrijven elke keer als het document geopend wordt.
Oke.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteraard is deze code wel gevoelig voor wanneer je sheet meer dan 1048575 keer wordt geopend, dan gaat het fout.

Wanneer je het niet erg vindt om de sheet wel te selecteren kan je eventueel nog gebruik maken van de methode om excel efficient naar beneden te laten springen zoals je zelf ook CTRL naar beneden gebruikt, maar omdat ik de sheet niet selecteer heb ik dat hier niet gedaan.
pi_143227789
Je kan screenupdating op false zetten en dan wel de sheet actief maken? Dan zie je die flits niet.
pi_143229227
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Anyway als hij de sheet ook verbergt moet je daar ook weer verbergen aan en uit zetten. Zo'n variabele werkt ook prima.
pi_143292757
Het is gelukt. Ik heb nu echter twee weken vakantie, dus pas dan kan ik de code hier weer laten zien. :')
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_143306752
Hoewel het waarschijnlijk niet voor zal komen, toch een kleine opmerking: Je declareert Rij als een Integer, zodra de file meer dan 32.767 keer gesaved wordt ontstaat er een foutmelding. In zo'n geval kun je beter niets declareren(dan converteert Excel het wanneer nodig) of dim Rij as Long :)

Mierenneukerij ik weet het })
pi_143309955
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:46 schreef snabbi het volgende:

[..]

Oke.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteraard is deze code wel gevoelig voor wanneer je sheet meer dan 1048575 keer wordt geopend, dan gaat het fout.

Wanneer je het niet erg vindt om de sheet wel te selecteren kan je eventueel nog gebruik maken van de methode om excel efficient naar beneden te laten springen zoals je zelf ook CTRL naar beneden gebruikt, maar omdat ik de sheet niet selecteer heb ik dat hier niet gedaan.
Waarom een while-loop?

1Rij = Sheets(sheetname).UsedRange.Rows.Count + 1

:)
pi_143314263
Op zich een prima oplossing om usedrange te gebruiken natuurlijk, maar wellicht iets wat in de toekomst minder snel door de vraagsteller is aan te passen naar wat hij dan nodig heeft. Dat is ook de reden dat ik niet snel naar de ctrl beneden oplossing was gegaan.

Integer opmerking is inderdaad ook een prima opmerking.
pi_143411766
Ik heb een klein vraagje m.b.t. Excel 2010. Taal Nederlands.

Ik heb een kleine 500 regels in kolom A staan. Hier staat tekst in. Nu wil ik in elke cel de letters CO toevoegen. Dus nu staat er XXXXX en er zou CO XXXXX moeten komen staan.

Normaal gesproken zou ik gewoon alle cellen apart aanklikken en de letters toevoegen maar 500 is een beetje veel.

Is hier een handige tool voor? Alvast bedankt
  donderdag 14 augustus 2014 @ 14:06:54 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143411958
quote:
5s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:01 schreef Harveo het volgende:
Ik heb een klein vraagje m.b.t. Excel 2010. Taal Nederlands.

Ik heb een kleine 500 regels in kolom A staan. Hier staat tekst in. Nu wil ik in elke cel de letters CO toevoegen. Dus nu staat er XXXXX en er zou CO XXXXX moeten komen staan.

Normaal gesproken zou ik gewoon alle cellen apart aanklikken en de letters toevoegen maar 500 is een beetje veel.

Is hier een handige tool voor? Alvast bedankt
Hulpkolom aanmaken en daarin de volgende formule zetten:
="CO "&A1
en die doortrekken naar beneden. Daarna je hulpkolo, selecteren, kopiëren en dan rechtermuisknop op A1 en dan kiezen voor plakken speciaal -> waarden. Hierna kan je je hulpkolom verwijderen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143412480
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:06 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hulpkolom aanmaken en daarin de volgende formule zetten:
="CO "&A1
en die doortrekken naar beneden. Daarna je hulpkolo, selecteren, kopiëren en dan rechtermuisknop op A1 en dan kiezen voor plakken speciaal -> waarden. Hierna kan je je hulpkolom verwijderen.
Top! Het is gelukt _O_
pi_143412608
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:06 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hulpkolom aanmaken en daarin de volgende formule zetten:
="CO "&A1
en die doortrekken naar beneden. Daarna je hulpkolo, selecteren, kopiëren en dan rechtermuisknop op A1 en dan kiezen voor plakken speciaal -> waarden. Hierna kan je je hulpkolom verwijderen.
Je zit wel echt bovenop dit topic hé :o
Harveo @ 14:01:06
qu63 @ 14:06:54
  donderdag 14 augustus 2014 @ 14:39:14 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143413055
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:27 schreef Stickers het volgende:

[..]

Je zit wel echt bovenop dit topic hé :o
Harveo @ 14:01:06
qu63 @ 14:06:54
O-)
Ik ververste net mn MyAT, vandaar dat ik zo snel kon reageren :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143448431
Beste mensen ik heb een nieuwe vraag en hoop dat ik ermee geholpen kan worden.

(Als in bestand EOB-grid in kolom D de waarde "volbloed" is) And (Als in bestand EOB in kolom K de waarde "Niet te beoordelen" is) And (Als in bestand EOB in kolom M de waarde "Overleden" is) dan komt er een "x" in cel B2 van bestand CONCEPT-IGZJAAR.

Hier is het bestand CONCEPT-IGZJAAR waar de macro in verwerkt moet worden.

https://www.dropbox.com/s/cmwuua3t069l7cy/CONCEPT-IGZJAAR.xls

Bij voorbaat dank.
Dusan
Mvg,
Dusan Ilic
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:47:29 #165
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143450751
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 15:41 schreef DIlic het volgende:
Beste mensen ik heb een nieuwe vraag en hoop dat ik ermee geholpen kan worden.

(Als in bestand EOB-grid in kolom D de waarde "volbloed" is) And (Als in bestand EOB in kolom K de waarde "Niet te beoordelen" is) And (Als in bestand EOB in kolom M de waarde "Overleden" is) dan komt er een "x" in cel B2 van bestand CONCEPT-IGZJAAR.

Hier is het bestand CONCEPT-IGZJAAR waar de macro in verwerkt moet worden.

https://www.dropbox.com/s/cmwuua3t069l7cy/CONCEPT-IGZJAAR.xls

Bij voorbaat dank.
Dusan
Waar loop je in vast?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143451082
Bij het schrijven van de macro waarschijnlijk?
Aldus.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:06:17 #167
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143451304
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 16:58 schreef Z het volgende:
Bij het schrijven van de macro waarschijnlijk?
Dan zou het fijn zijn om te zien wat er zelf al gedaan is :)

En zie ook de OP;
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:04 schreef qu63 het volgende:
[ afbeelding ]

Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143461247
waarom uberhaupt een macro. Een vergelijking met meerdere variabelen is ook wel zonder te maken.
pi_143543476
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 15:41 schreef DIlic het volgende:
Beste mensen ik heb een nieuwe vraag en hoop dat ik ermee geholpen kan worden.

(Als in bestand EOB-grid in kolom D de waarde "volbloed" is) And (Als in bestand EOB in kolom K de waarde "Niet te beoordelen" is) And (Als in bestand EOB in kolom M de waarde "Overleden" is) dan komt er een "x" in cel B2 van bestand CONCEPT-IGZJAAR.

Hier is het bestand CONCEPT-IGZJAAR waar de macro in verwerkt moet worden.

https://www.dropbox.com/s/cmwuua3t069l7cy/CONCEPT-IGZJAAR.xls

Bij voorbaat dank.
Dusan
Heb je toch helegaar geen marco voor nodig?

1=SUMPRODUCT(--([BookD.xlsx]Sheet1!D:D="volbloed"),--([BookK.xlsx]Sheet1!K:K="niet te beoordelen"),--([BookM.xlsx]Sheet1!M:M="Overleden"))

zelf even de bestandsnamen en sheetnamen aanpassen
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143544632
Mijn excuses voor het laat reageren op jullie reactie en de onduidelijkheid. Mijn vraag is of er iemand een macro kan maken dat ervoor zorgt dat er een kruisje "x" in een bepaalde cel verschijnt wanneer aan bepaalde waarden wordt voldaan. Voorheen gebruikte ik de volgende macro om een kruisje te laten verschijnen en het werkte perfect. Het verschil zit hem nu in het feit dat de macro moet werken met verschillende bestanden en daar kom ik helaas, na veel gepuzzel, niet uit. Dit is de macro dat ik voorheen gebruikte:

Range("AA2:AA65536").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"=IF(AND(RC[-19]=""Volbloedafname"",RC[-25]=""Gebrekkig Product""),""x"","""")"
Range("AA2").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("AA2:AA65536"), Type:=xlFillDefault
Range("AA2:AA65536").Select

De eerste alinea zet een kruisje in cel AA als de waarde in kolom H "Volbloedafname" is en als de waarde in kolom B "Gebrekkig Product" is.

Dus stel je voor dat de waarde "Volbloedafname" van kolom H in bestand1 zit en de waarde van kolom B "Gebrekkig Product" in bestand2 zit. Hoe kan ik dat in de bovenstaande macro aanpassen? En als er suggesties zijn voor een betere of snellere manier, dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143545181
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 10:10 schreef DIlic het volgende:
Mijn excuses voor het laat reageren op jullie reactie en de onduidelijkheid. Mijn vraag is of er iemand een macro kan maken dat ervoor zorgt dat er een kruisje "x" in een bepaalde cel verschijnt wanneer aan bepaalde waarden wordt voldaan. Voorheen gebruikte ik de volgende macro om een kruisje te laten verschijnen en het werkte perfect. Het verschil zit hem nu in het feit dat de macro moet werken met verschillende bestanden en daar kom ik helaas, na veel gepuzzel, niet uit. Dit is de macro dat ik voorheen gebruikte:

Range("AA2:AA65536").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"=IF(AND(RC[-19]=""Volbloedafname"",RC[-25]=""Gebrekkig Product""),""x"","""")"
Range("AA2").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("AA2:AA65536"), Type:=xlFillDefault
Range("AA2:AA65536").Select

De eerste alinea zet een kruisje in cel AA als de waarde in kolom H "Volbloedafname" is en als de waarde in kolom B "Gebrekkig Product" is.

Dus stel je voor dat de waarde "Volbloedafname" van kolom H in bestand1 zit en de waarde van kolom B "Gebrekkig Product" in bestand2 zit. Hoe kan ik dat in de bovenstaande macro aanpassen? En als er suggesties zijn voor een betere of snellere manier, dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Gebruik je de volgende keer de {code} {/code} tages even om je macro code ({ } vervangen door [ ] )

Het nut van je macro ontgaat mij nog een beetje. Wat je hier in de macro doet gaat ook prima in een normale formule in excel. Zie mijn post als voorbeeld.

Ik neem aan dat er ook nog een manier is om te herkennen dat volbloedafname en Gebrekkig product bij de zelfde donor hoort? Waarschijnlijk het zevencijferig donornummer?

Probeer nog eens vanaf het begin uit te leggen wat je nu wilt bereiken als eindresulataat en wat je uitgangsinformatie is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143545304
Ah, ik zie nu dat het een turflijstje is? klopt dat?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143545820
Hoi Deetch,

Er zijn op deze manier vele mogelijke combinaties bijv: Volbloed,Gebrekkig Product, enz..
Uiteindelijk wil ik dat de macro telt hoe vaak een bepaalde combinatie voorkomt.

Alleen ben ik nu op een nieuwe probleem gekomen. Elke waarde is voor een bepaalde persoon. En ik heb gemerkt dat deze waardes niet op dezelfde volgorde voorkomen in de verschillende bestanden. Dus de macro hoort te tellen per persoon (PR-ID).

PR-ID1 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Gebrekkig Product"
PR-ID1 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Falende Apparatuur"

PR-ID2 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Gebrekkig Product"
PR-ID2 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Falende Apparatuur"

Deze maand zijn er bijvoorbeeld 2 personen maar volgend maand kunnen er 4 bij komen dus dan zou de macro automatisch opnieuw moeten tellen voor PR-ID1,PR-ID2,PR-ID3,PR-ID4,PR-ID5,PR-ID6

Ik hoop dat ik het zo heb kunnen uitleggen.
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143545952
Dus PR-ID1 kan (Volbloed gebrekkig product) zijn of (Volbloed falend apparatuur). Nu wil ik kijken hoeveel PR-ID's de combinatie (Volbloed gebrekkig product) hebben en hoeveel PR-ID's de combinatie (Volbloed falend apparatuur) hebben. En de hoeveelheid PR-ID's kunnen varieren.
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143547011
Nogmaals, je hebt geen macro nodig.

Je maakt een nieuw bestand met in kolom A de PRIDs
Vervolgens maak je kopteksten B1 = volbloed, C1=gebrekkige apparatuur etc

In cel B2 doe je de volgende formule
1=IFERROR(IF(VLOOKUP(A2,[Bestand1.csv]Bestand1!A:D,4)=$B$1,1,0),"err" )
Hierbij ga ik er van uit dat de PRID in kolom A staat van bestand1

De vlookup zoekt de PRID in cel A2 van je nieuwe bestand op in kolom A van bestand1 en geeft dan de waarde van de 4e kolom van de kolommen A:D.
Deze waarde wordt dan vergeleken met de koptekst van de kolom (volbloed in dit geval). Als dat het geval is dan komt er een 1 anders een 0
De iferror functie geeft "err" als de vlookup de PRID niet kan vinden.

Dit doe je ook voor bestand 2. Vervolgens heb je dus een lijst met alle PRIDs en de bijbehorende 1 0 combinaties voor alle afwijkingen en donatie types.

Deze kun je dan naar wens met elkaar combineren.

En nu mag je eerst zelf aan de slag. ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143557834
Beste Deetch,

Ik ben bezig met een project en de opdrachtgever wil graag een macro hebben. Heb van alles geprobeerd om het op te lossen op jouw manier, maar helaas is het niet gelukt.
Is zoiets mogelijk? En zou iemand een van deze functie of macro werkende kunnen maken?

=IFERROR(IF(VLOOKUP(((A2,[eobgrid.csv]eobgrid!A:D,4)=Volbloed);(VLOOKUP(A2,[eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb!A:D,4=Immunologische hemolyse door ABO-incompatibiliteit),(A2,[eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb!A:K,11=Niet te beoordelen),(A2,[eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb!A:M,13=Overleden)),1,0),"err" )

of zoiets:

Range("B2:B65536").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"=IF(AND([EOB-grid.csv!]D:D="volbloed",[EOB.csv]!K:K="niet te beoordelen",[EOB.csv]!M:M="Overleden",""x"","""")"
Range("B2").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("B2:B65536"), Type:=xlFillDefault
Range("B2:B65536").Select

of op deze manier:

Sub Macro11()
Dim i As Long
With Application
.Calculation = xlCalculationManual
.ScreenUpdating = False
End With
With ActiveWorkbook.Sheets(1)
For i = 50000 To 1 Step -1
If .Cells.[EOB-grid.csv](i, "D") = "Volbloed" And .Cells.[EOB.csv](i, "C") = "Immunologische hemolyse door AB0-incompatibiliteit" And .Cells.[EOB.csv](i, "K") = "Niet te beoordelen" Then
.Cell("B2") = "x"
End If
Next i
End With
With Application
.Calculation = xlCalculationAutomatic
.ScreenUpdating = True
End With
End Sub

Kan iemand mij hiermee helpen aub
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143699165
Hallo mede excellers,

Even een vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden.
Excel 2010

Ondersteunende informatie:
Ik wil door middel van keuzelijsten en lengte/breedte invoer de prijs van diverse platen berekenen.
Ik heb de prijzen en afmetingen in een blad staan.

Nu wil ik in cel 1 een keuze lijst met verschillende materialen (keuzelijst is gemaakt)
In cel 2 wil ik de kleur selecteren
Cel 3 de dikte van de platen
En als laatste voeren de gebruikers zelf in een cel de lengte en een cel de breedte in.

Nu lukt het mij wel om een aantal mm daar de prijs aan te koppelen die berekend wordt wanneer de lengte en breedte worden ingevoerd.

Uiteindelijk doel:
Cel 1 materiaal kiezen
Cel 2 alleen de kleur kunnen kiezen (zichtbaar zijn in keuzelijst) die voor dat materiaal beschikbaar is
Cel 3 Alleen het aantal mm kiezen dat beschikbaar is voor dat materiaal in die kleur
Cel 4&5 Lengte breedte handmatig invoeren
Cel 6 prijs wordt dan weergegeven aan de hand van selectie en invoer maten

Vraag:
Is het mogelijk om een keuzelijst te maken die variabel is door eerder gemaakte keuzes?
Stel dat ik de keuze heb uit materiaal plastic en karton (bijvoorbeeld), en karton is niet in groen te krijgen maar plastic wel, dat wanneer ik karton selecteer de optie groen niet zichtbaar is in de keuzelijst in Cel2?
Moet ik hierbij bij gegevens validatie kijken? Moet ik hiervoor bij macro's gaan kijken?
Kan het eigenlijk wel?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:17:05 #178
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143700745
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 12:26 schreef Rquiem het volgende:
Hallo mede excellers,

Even een vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden.
Excel 2010

Ondersteunende informatie:
Ik wil door middel van keuzelijsten en lengte/breedte invoer de prijs van diverse platen berekenen.
Ik heb de prijzen en afmetingen in een blad staan.

Nu wil ik in cel 1 een keuze lijst met verschillende materialen (keuzelijst is gemaakt)
In cel 2 wil ik de kleur selecteren
Cel 3 de dikte van de platen
En als laatste voeren de gebruikers zelf in een cel de lengte en een cel de breedte in.

Nu lukt het mij wel om een aantal mm daar de prijs aan te koppelen die berekend wordt wanneer de lengte en breedte worden ingevoerd.

Uiteindelijk doel:
Cel 1 materiaal kiezen
Cel 2 alleen de kleur kunnen kiezen (zichtbaar zijn in keuzelijst) die voor dat materiaal beschikbaar is
Cel 3 Alleen het aantal mm kiezen dat beschikbaar is voor dat materiaal in die kleur
Cel 4&5 Lengte breedte handmatig invoeren
Cel 6 prijs wordt dan weergegeven aan de hand van selectie en invoer maten

Vraag:
Is het mogelijk om een keuzelijst te maken die variabel is door eerder gemaakte keuzes?
Stel dat ik de keuze heb uit materiaal plastic en karton (bijvoorbeeld), en karton is niet in groen te krijgen maar plastic wel, dat wanneer ik karton selecteer de optie groen niet zichtbaar is in de keuzelijst in Cel2?
Moet ik hierbij bij gegevens validatie kijken? Moet ik hiervoor bij macro's gaan kijken?
Kan het eigenlijk wel?
Misschein dat dit je verder kan helpen: http://www.contextures.com/excel-data-validation-multiple.html
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143701025
Qu63 was me voor :P, maar meerdere keuzes per dropdown box is denk ik niet wat je zoekt.

Het is mogelijk door je vervolg keuzes te verdelen per groep.

Selecteer het bereik van de kleuren voor karton en geef deze links naast de formulebalk een naam, bv Karton.

Maak nu een lijst voor de tweede keuze en verwijs in de bron naar de eerste keuze, =indirect(a1), hier is a1 je eerste keuze

Zodra je in de eerste keuzelijst voor Karton hebt gekozen, zal dmv de indirect verwijzing je groep worden gekozen als tweede keuze.

Wat hier staat dus:
http://www.contextures.com/xlDataVal02.html

Kleine toevoeging:
Op het moment dat de gebruiker kiest voor Plastic>Transparant en vervolgens keuze 1(plastic) aanpast, zal transparant blijven staan. Dit is voor zover ik weet alleen met een macro aan te passen

[ Bericht 12% gewijzigd door Stickers op 22-08-2014 13:32:34 ]
pi_143701054
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 13:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Misschein dat dit je verder kan helpen: http://www.contextures.com/excel-data-validation-multiple.html
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 13:25 schreef Stickers het volgende:
Qu63 was me voor :P, maar meerdere keuzes per dropdown box is denk ik niet wat je zoekt.

Het is mogelijk door je vervolg keuzes te verdelen per groep.

Selecteer het bereik van de kleuren voor karton en geef deze links naast de formulebalk een naam, bv Karton.

Maak nu een lijst voor de tweede keuze en verwijs in de bron naar de eerste keuze, =indirect(a1), hier is a1 je eerste keuze

Zodra je in de eerste keuzelijst voor Karton hebt gekozen, zal dmv de indirect verwijzing je groep worden gekozen als tweede keuze.

Wat hier staat dus:
http://www.contextures.com/xlDataVal02.html
Thanks, ik ga er meteen mee aan de slag!!
pi_143707148
http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=77235

In dat topic staat onderaan ergens een voorbeeld file met een dropdown die in de volgende dropdown dan idd een volgende lijst kan laten zien.
pi_143778808
Ik wil dit seizoen voor ons voetbalelftal van iedere wedstrijden de doelpuntenmakers gaan bijhouden. Uiteindelijk dus een 20/25 wedstrijden met bij iedere wedstrijd 15 mogelijke doelpuntenmakers. Ik wil een worksheet neerzetten zodat ik de wedstrijden kan invoeren, daarna de doelpuntenmakers. Hierna zou het fijn als ik dit kon doorlinken naar een lijst waarin de topscorers staan vermeldt.

Voor mijn gevoel moet dit heel goed mogelijk zijn met Excel, maar ik kom er maar niet uit. Iemand die me op weg kan helpen?
- Met zuidelijke groet -
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:39:55 #183
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143782070
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:23 schreef De-Hamster het volgende:
Ik wil dit seizoen voor ons voetbalelftal van iedere wedstrijden de doelpuntenmakers gaan bijhouden. Uiteindelijk dus een 20/25 wedstrijden met bij iedere wedstrijd 15 mogelijke doelpuntenmakers. Ik wil een worksheet neerzetten zodat ik de wedstrijden kan invoeren, daarna de doelpuntenmakers. Hierna zou het fijn als ik dit kon doorlinken naar een lijst waarin de topscorers staan vermeldt.

Voor mijn gevoel moet dit heel goed mogelijk zijn met Excel, maar ik kom er maar niet uit. Iemand die me op weg kan helpen?
Waar loop je in vast?

En heb je al gegoogled? Met 2x klikken kwam ik hier op uit: http://www.worksheet.nl/downloads/sport

Ik zocht op "excel voetbaluitslagen"..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143788806
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Waar loop je in vast?

En heb je al gegoogled? Met 2x klikken kwam ik hier op uit: http://www.worksheet.nl/downloads/sport

Ik zocht op "excel voetbaluitslagen"..
Geen enkel bestand daar heeft het gene dat ik bedoel.

Ik wil gewoon bijv. FC Bal op dak 3 - VV Schoen in sloot 6: 3-3 Waarbij Hans Willemse 2x scoorde en Fred Janssen ook 1x. Dus enkel de doelpuntenmakers van onze eigen team.

Dan wil ik een koppeling maken dat zodra ik deze wedstrijden invul hij direct kan zien dan Hans in dit geval 2 doelpunten extra heeft voor de topscorerstitel. Naar verloop van tijd dus de topscorersstand automatisch bijgewerkt wordt.
- Met zuidelijke groet -
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:51:10 #185
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143788899
Gewoon een heel groot schema maken met verticaal alle wedstrijden, horizontaal alle spelers en dan gewoon wat met totalen gaan doen? Of wat heb je in gedachten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143789074
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Gewoon een heel groot schema maken met verticaal alle wedstrijden, horizontaal alle spelers en dan gewoon wat met totalen gaan doen? Of wat heb je in gedachten?
Nee, dat is het probleem. Ik heb geen idee hoe te beginnen, maar het moet mogelijk zijn. Gewoon echt de wedstrijden die ik zelf invul. De uitslagen die ik zelf invul. Met de doelpuntenmakers en hiervoor een automatische ranking in doelpuntenmakers.
- Met zuidelijke groet -
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:58:57 #187
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143789405
Wat ik je geef is een voorbeeld.
Wat jij voor ogen hebt is een lijst die je in de loop van het seizoen vult met gespeelde wedstrijden en en doelpuntenmakers. Het vervelende daaraan is dat het aantal gescoorde doelpunten natuurlijk verschilt per wedstrijd. Dat kan allemaal wel, maar het worden nare grapjes met zoek- en verwijsfuncties die jou waarschijnlijk iets boven de pet gaan.

Je snelste optie (omdat het voetbal is en geen waterpolo) is een turflijst met pen en papier.
Een goede tweede is het voorbeeld wat ik geef: Je maakt een grote tabel waar je verticaal alle wedstrijden onder elkaar zet en waar je de uitslagen achter kan zetten. In de bovenste rij zet je de namen van alle spelers en dan kun je per rij/kolom aangeven wie er hoe vaak scoort in welke wedstrijd.
Daarna kun je met behulp van totalen en de RANG()-functie wel een topscorerslijst genereren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143789848
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:58 schreef Janneke141 het volgende:
Wat ik je geef is een voorbeeld.
Wat jij voor ogen hebt is een lijst die je in de loop van het seizoen vult met gespeelde wedstrijden en en doelpuntenmakers. Het vervelende daaraan is dat het aantal gescoorde doelpunten natuurlijk verschilt per wedstrijd. Dat kan allemaal wel, maar het worden nare grapjes met zoek- en verwijsfuncties die jou waarschijnlijk iets boven de pet gaan.

Je snelste optie (omdat het voetbal is en geen waterpolo) is een turflijst met pen en papier.
Een goede tweede is het voorbeeld wat ik geef: Je maakt een grote tabel waar je verticaal alle wedstrijden onder elkaar zet en waar je de uitslagen achter kan zetten. In de bovenste rij zet je de namen van alle spelers en dan kun je per rij/kolom aangeven wie er hoe vaak scoort in welke wedstrijd.
Daarna kun je met behulp van totalen en de RANG()-functie wel een topscorerslijst genereren.
Omdat ik bij jouw genoemde optie geen mogelijkheid heb om terug te zien wie welk doelpunt gemaakt heeft. Ik wil op het einde van het seizoen dit aan het team kunnen laten zien zonder hier commentaar te krijgen dat hij echt wel meer doelpunten heeft gemaakt. Ik wil op de een of andere manier terug kunnen zien in welke wedstrijden welke spelers gescoord heeft.

Ik hoopte dat dit eenvoudig met Excel kan, maar als dit gevorderde Excel skills vereist, dan denk ik dat ik makkelijker overweg kan met een PHP scriptje.
- Met zuidelijke groet -
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:07:12 #189
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143789977
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:05 schreef De-Hamster het volgende:
Omdat ik bij jouw genoemde optie geen mogelijkheid heb om terug te zien wie welk doelpunt gemaakt heeft. Ik wil op het einde van het seizoen dit aan het team kunnen laten zien zonder hier commentaar te krijgen dat hij echt wel meer doelpunten heeft gemaakt. Ik wil op de een of andere manier terug kunnen zien in welke wedstrijden welke spelers gescoord heeft.
Dat kan ook in het door mij gegeven voorbeeld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143790305
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat kan ook in het door mij gegeven voorbeeld.
[ afbeelding ]
Dat is idd wel handig, hier ga ik eens mee aan de slag, Thanks!

Zou trouwens nog beter zijn als ik vanuit deze opzet een topscorerslijst kan maken:

Naam - 10 doelpunten
Naam - 6 doelpunten

Maar ik denk niet dat dit eenvoudig kan he?

Is inmiddels al gelukt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Schnitzels op 24-08-2014 21:28:13 ]
- Met zuidelijke groet -
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:02:11 #191
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143819723
Vraagje. Het gaat om een functie net zoals een voetbal uitslag.

Ik kan in cel F3 en cel H3 een getal invullen. Op basis van deze twee getallen wil ik in cel I3 een W / D / L (win, draw, loss) letter automatisch laten invoeren.

Dus:
als F3 > H3 dan W.
als F3 == H3 dan D.
als F3 < H3 dan L.

Hoe kan ik dat doen?
pi_143820019
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:02 schreef Laser. het volgende:
Vraagje. Het gaat om een functie net zoals een voetbal uitslag.

Ik kan in cel F3 en cel H3 een getal invullen. Op basis van deze twee getallen wil ik in cel I3 een W / D / L (win, draw, loss) letter automatisch laten invoeren.

Dus:

=ALS(F3 > H3;"W";ALS(F3 = H3;"D";"L"))

Hoe kan ik dat doen?
FTFY :)

Indien de eerste twee voorwaarden F > H of F = H niet waar zijn is de uitkomst per definitie L
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:14:42 #193
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143820053
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:13 schreef Stickers het volgende:

[..]

FTFY :)

Indien de eerste twee voorwaarden F > H of F = H niet waar zijn is de uitkomst per definitie L
Nog even de spaties eruit halen ;)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143820084
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nog even de spaties eruit halen ;)
Spaties tussen de vergelijkingen maken niets uit :)
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:15:50 #195
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143820093
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:15 schreef Stickers het volgende:

[..]

Spaties tussen de vergelijkingen maken niets uit :)
:@
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:19:11 #196
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143820198
Thanks, maar ik krijg #NAME? :? Doe ik wat fout? :D

Ohja, ik ga deze formule straks ook op andere rijen toepassen en het mag natuurlijk niet ingevuld zijn als de uitslag nog niet bekend is (dus lege cellen).

edit: ik moest ALS -> IF aanpassen, heb de Engelse Excel. :D
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:20:54 #197
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143820263
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:19 schreef Laser. het volgende:
Thanks, maar ik krijg #NAME? :? Doe ik wat fout? :D

Ohja, ik ga deze formule straks ook op andere rijen toepassen en het mag natuurlijk niet ingevuld zijn als de uitslag nog niet bekend is (dus lege cellen).
Engelse versie dus. Verander =ALS in =IF en dan moet het wel werken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:23:17 #198
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143820347
Klopt inderdaad, thanks! :D

Alleen krijg ik nu D'tjes te zien op uitslagen die nog niet zijn ingevuld. Kan dat nog makkelijk worden aangepast?
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:28:10 #199
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143820446
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:23 schreef Laser. het volgende:
Klopt inderdaad, thanks! :D

Alleen krijg ik nu D'tjes te zien op uitslagen die nog niet zijn ingevuld. Kan dat nog makkelijk worden aangepast?
Ja, die ziet ie als gelijkspel. 0-0, zeg maar.

Kan wel:

=IF(F3="";"";IF(F3>H3;"W";IF(F3=H3;"D";"L")))

Zou het moeten doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:32:02 #200
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143820556
Jaaa top! *O* werkt! Dankjewel!

Ik heb nog 1 klein vraagje. O+

Ik kan de formule op andere cellen toepassen door op dat plusje te klikken en naar beneden te slepen. Is er een simpele manier om te zorgen dat ie dat op ALLE volgende cellen toepast? Ik kan natuurlijk ook gewoon naar 99999 scrollen maar toch... :/
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:43:46 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143820902
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:32 schreef Laser. het volgende:
Jaaa top! *O* werkt! Dankjewel!

Ik heb nog 1 klein vraagje. O+

Ik kan de formule op andere cellen toepassen door op dat plusje te klikken en naar beneden te slepen. Is er een simpele manier om te zorgen dat ie dat op ALLE volgende cellen toepast? Ik kan natuurlijk ook gewoon naar 99999 scrollen maar toch... :/
Als je dat met kolom B wil doen, dan kan hij hem automatisch doortrekken tot aan het einde van de gegevens in kolom A. Anders niet. Op de rechter onderhoek van de cel die je wil doortrekken gaan staan, en dan dubbel klikken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143820994
EDIT: wat Janneke zegt :D
pi_143909590
Dag allemaal,

Ik ben een macro aan het optimaliseren waarbij ik bijna klaar ben. Nu had ik gelezen dat ik het Copy-Paste zoveel mogelijk moet vermijden en liever de volgende code kan gebruiken (voorbeeld):
1Sheet1.Range("A1:A200") = Sheet1.Range("A1:A200").Value
Ik hoef alleen de waardes over te nemen en volgens hun kan ik dat dus op deze manier doen.

Ik weet dat mijn macro op dit moment inderdaad aardig wat tijd (relatief gezien natuurlijk) besteed aan het kopieren en plakken van gegevens. Dat voorstel heb ik dus opgenomen en nu heb ik het volgende gedaan.
Originele code (werkt):
1
2
3
4
5
6
    'Workbooks("Scan").Worksheets("scan").Activate
        'Range("A2").CurrentRegion.Copy
    'Windows("Template").Activate
        'Worksheets("kopie").Activate
            'Range("C1").PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
                :=False, Transpose:=False

nieuwe code:
1
2
3
Workbooks("Scan").Worksheets("scan").Range("A2").CurrentRegion _
    = Workbooks("Template").Worksheets("kopie") _
    .Range("C1").Value

Probleem is dus dat ie niet doet wat ik wil dat het doet. Als resultaat krijg ik een lege "scan" (waar eerst dus data in stond) en een lege "Template". Wat doe ik verkeerd?

[ Bericht 1% gewijzigd door kipptje op 28-08-2014 11:32:19 ]
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_143912184
Als ik af ga op de originele code, lijkt het erop dat je in de nieuwe code het doel en de bron omgewisseld hebt :)
pi_143916063
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 12:15 schreef Stickers het volgende:
Als ik af ga op de originele code, lijkt het erop dat je in de nieuwe code het doel en de bron omgewisseld hebt :)
Dat dacht ik eerst ook, maar toen ik het had omgewisseld kreeg ik ook geen resultaat (de data blijft dan in ieder geval wel staan in de scan, dus er zit wel verbetering in), dus kennelijk ligt het probleem ergens anders. Ik kan ook alleen maar voorbeelden vinden die werken binnen dezelfde workbook maar alleen in andere sheets, terwijl ik werk tussen verschillende workbooks. Ik kan alleen de fout niet vinden.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_143945532
Bij mij werkt het wel tussen verschillende werkbladen. Ik ga er vanuit dat de bron dynamisch is en een vast bereik niet zal werken. In zo'n geval zou je currentregion kunnen toewijzen aan een range, het doelbereik moet echter gelijk zijn aan de bron, anders krijg je meerdere keren #N/B te zien of data wordt niet volledig overgenomen.

Onderstaande kan een oplossing zijn, meer code dan voorheen, maar goed je gebruikt het klembord hiermee niet :9
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dim rngSource As Range, rngGoal As Range

Set rngSource = Workbooks("scan").Worksheets("scan").Range("a2").CurrentRegion
With rngSource
      Set rngGoal = Workbooks("template").Worksheets("kopie") _
      .Range(Cells(3, 1), Cells(.Rows.Count, .Columns.Count))
End With

rngGoal.Value = rngSource.Value
pi_143947152
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:52 schreef Stickers het volgende:
Bij mij werkt het wel tussen verschillende werkbladen. Ik ga er vanuit dat de bron dynamisch is en een vast bereik niet zal werken. In zo'n geval zou je currentregion kunnen toewijzen aan een range, het doelbereik moet echter gelijk zijn aan de bron, anders krijg je meerdere keren #N/B te zien of data wordt niet volledig overgenomen.

Onderstaande kan een oplossing zijn, meer code dan voorheen, maar goed je gebruikt het klembord hiermee niet :9
[ code verwijderd ]

De grootte van de bron is inderdaad dynamisch (vandaar de currentregion).
Het moeilijk hieraan vind ik vooral dat je niet kan zien in welk gedeelte van de code er iets niet goed staat. Als je gewoon gaat F8'en dan kom je bij die regel en dan is het klaar. Heel frustrerend.
Wel raar trouwens dat de code het bij jou wel gewoon doet. Wat ik trouwens merk is dat in de oude code soms "Windows" wordt gebruikt in plaats van "Workbooks". Zit daar nog een verschil in?
Ik wil eigenlijk proberen de code zo simpel mogelijk te houden gezien strakjes anderen er ook mee gaan werken (en de kennis op gemiddeld niveau ligt). Ik ben zelf ook nog lerende maar de code die ik had zag er simpel uit... maar ja, dan moet het wel werken ;)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:54:04 #208
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143959103
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:50 schreef kipptje het volgende:

[..]

De grootte van de bron is inderdaad dynamisch (vandaar de currentregion).
Het moeilijk hieraan vind ik vooral dat je niet kan zien in welk gedeelte van de code er iets niet goed staat. Als je gewoon gaat F8'en dan kom je bij die regel en dan is het klaar. Heel frustrerend.
Wel raar trouwens dat de code het bij jou wel gewoon doet. Wat ik trouwens merk is dat in de oude code soms "Windows" wordt gebruikt in plaats van "Workbooks". Zit daar nog een verschil in?
Ik wil eigenlijk proberen de code zo simpel mogelijk te houden gezien strakjes anderen er ook mee gaan werken (en de kennis op gemiddeld niveau ligt). Ik ben zelf ook nog lerende maar de code die ik had zag er simpel uit... maar ja, dan moet het wel werken ;)
Je kan je code natuurlijk voorzien van comments zodat anderen makkelijker snappen wat er staat :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143962081
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan je code natuurlijk voorzien van comments zodat anderen makkelijker snappen wat er staat :)
Ga ik ook zeker doen hoor ;)
Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_143962348
Mij is gevraagd om aan collega's een Excel workshop te geven. Het gros van hen kan nog net een draaitabel maken, mits de data zich daartoe leent.

Het doel is om hen kennis te laten maken met Excel, de mogelijkheden (en onmogelijkheden) uit te leggen. Denk hierbij aan eenvoudige formules (count, sumifs, countifs, vlookup, hlookup, if etc), draaitabellen, grafieken, (voorwaardelijke) opmaak e.d.

Ik mag de cursisten 6 uurtjes (incl. lunch) lastigvallen. :P

Nog suggesties?
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:48:38 #211
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143962519
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:43 schreef sylvesterrr het volgende:
Mij is gevraagd om aan collega's een Excel workshop te geven. Het gros van hen kan nog net een draaitabel maken, mits de data zich daartoe leent.

Het doel is om hen kennis te laten maken met Excel, de mogelijkheden (en onmogelijkheden) uit te leggen. Denk hierbij aan eenvoudige formules (count, sumifs, countifs, vlookup, hlookup, if etc), draaitabellen, grafieken, (voorwaardelijke) opmaak e.d.

Ik mag de cursisten 6 uurtjes (incl. lunch) lastigvallen. :P

Nog suggesties?
Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:15:46 #212
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143963355
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
En vergeet de named ranges niet :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143965040
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
_O-

Die fout heb ik een keer in Access (:r) gemaakt. Verkeerde tabel (20 miljoen records) geselecteerd en geprint. :@ Een halfuur later toen ik het printicoon nog zag staan merkte ik dat ik de verkeerde tabel heb geprint. :X
pi_144096727
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
en hoe je met de optie page break layout van de view ribbon kunt zien en aanpassen hoe de pagina indeling is. Extra page breaks kan men toevoegen met de knop breaks in de page layout ribbon

Door te oefenen leren de mensen het meest. Dus ookw at oefeningen toevoegen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144096826
Hallo allemaal, zojuist een document gekregen waar ik even geen idee heb hoe ik het volgende kan doen.

De data is op dit moment als volgt weergegeven:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
A1 - Voornaam
A2 - Achternaam
A3 - E-mailadres
A4 - Adres
A5 - Postcode
A6 - 
A7 - Voornaam
A8 - Achternaam
A9 - E-mailadres
A10 - Adres
A11 - Postcode
A12 - 
A13 - ...
Op deze wijze zijn er circa 1800 personen weergegeven in 1 kolom.

Wat ik graag zou willen dat er per persoon 1 rij wordt gemaakt met:
1
2
3
A1 - [Voornaam] A2 - [Achternaam] A3 - [e-mailadres] - ...
B1 - [Voornaam] B2 - [Achternaam] B3 - [e-mailadres] - ...
C1 - [Voornaam] C2 - [Achternaam] C3 - [e-mailadres] - ...

Iemand een idee hoe dit eenvoudig gedaan kan worden?
pi_144096929
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:28 schreef kipptje het volgende:
nieuwe code:

[code verwijderd]

je nieuwe code kopieert de waarde van cel C1 van je template naar alle cellen in de current range van je scan
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144097044
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:32 schreef Deetch het volgende:

[..]

je nieuwe code kopieert de waarde van cel C1 van je template naar alle cellen in de current range van je scan
True, Snickers gaf dat ook al aan. Ik had de bron en doel dus omgedraaid maar er gebeurt nog steeds niks. Je ziet excel even denken en aan het eind is er niks gebeurt. Had op zijn minst bedacht dat je de selectie wel ziet maar zelfs dat niet....
Komt het misschien omdat het doel niet even groot is als de bron?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_144097699
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:34 schreef kipptje het volgende:

[..]

True, Snickers gaf dat ook al aan. Ik had de bron en doel dus omgedraaid maar er gebeurt nog steeds niks. Je ziet excel even denken en aan het eind is er niks gebeurt. Had op zijn minst bedacht dat je de selectie wel ziet maar zelfs dat niet....
Komt het misschien omdat het doel niet even groot is als de bron?
Dat zou het kunnen zijn. Probeer eens door maar 1 cel te selecteren als current region?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144097829
Hoi,

Omdat er een nieuwe versie van Excel op mijn PC kwam(was 2003 en is 2007 geworden) heb ik mijn macro`s bewaard dmv de file personal.xls te verplaatsen naar een map op een ander schijf.
Inmiddels is de andere versie geïnstalleerd en heb ik de personal.xls verplaatst naar C:\Users\vrouw\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART.

Echter als ik nu een macro wil draaien kijkt die steeds naar de andere locatie op de andere disk waar de personal niet meer staat natuurlijk. 8)7
Als ik in de VBA editor kijk zie ik daar wel de personal.xls staan.
Is er ergens een verwijzing in Excel waar een verwijzing staat waar Excel naar moet kijken voor de de personal.xls?
pi_144120774
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:30 schreef ILCILA het volgende:
Hallo allemaal, zojuist een document gekregen waar ik even geen idee heb hoe ik het volgende kan doen.

De data is op dit moment als volgt weergegeven:
[ code verwijderd ]

Op deze wijze zijn er circa 1800 personen weergegeven in 1 kolom.

Wat ik graag zou willen dat er per persoon 1 rij wordt gemaakt met:
[ code verwijderd ]

Iemand een idee hoe dit eenvoudig gedaan kan worden?
De opmaak en de nummering van je laatste ding lijken niet helemaal te kloppen met hoe Excel dit doet. Excel gebruikt ABC voor de kolommen en getallen voor de rijen. Jij hier andersom :P

Anyway. Excel is slim met kopieren. Wanneer jij dus voor 3 keer de formule hebt ingevoerd, dan gaat bij het kopieren Excel uit van dit patroon. Met andere woorden:

A1: =oudesheet!A1
A2: =oudesheet!A7
A3: =oudesheet!A13

Selecteer de nieuwe A1 t/m 3. Ga met je muis rechtsonderin de cel A3 staan tot je cursor wijzigt naar het +je. Houd je linker muistoets ingedrukt terwijl je naar beneden sleept.

Zo ook voor je overige benodigde gegevens. Als je het principe snapt, kan het ook allemaal in 1 keer.
pi_144121023
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:51 schreef Frixel het volgende:
Hoi,

Omdat er een nieuwe versie van Excel op mijn PC kwam(was 2003 en is 2007 geworden) heb ik mijn macro`s bewaard dmv de file personal.xls te verplaatsen naar een map op een ander schijf.
Inmiddels is de andere versie geïnstalleerd en heb ik de personal.xls verplaatst naar C:\Users\vrouw\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART.

Echter als ik nu een macro wil draaien kijkt die steeds naar de andere locatie op de andere disk waar de personal niet meer staat natuurlijk. 8)7
Als ik in de VBA editor kijk zie ik daar wel de personal.xls staan.
Is er ergens een verwijzing in Excel waar een verwijzing staat waar Excel naar moet kijken voor de de personal.xls?
Volgens mij bedoel je hier de invoegtoepassingen:
Office knop -> Opties voor Excel -> Links kiezen voor Invoegtoepassingen -> rechts onderin heb je een pull-down menu. Selecteer hier Excel-Invoegtoepassingen. Druk nu op start.

Staat hij hier toevallig tussen en kan je hier via Bladeren de juiste selecteren?
pi_144125587
Nee, daar staat ook niet wat ik zoek :'(

Als ik(op een andere pc) in Excel een nieuwe macro maak met de recorder en die dan opsla in de persoonlijke werkmap dan word er een bestand gemaakt in
C:\Users\Frixel\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART
Dat bestand heet dan PERSONAL.xlsb

In die PERSONAL file staan dan ook al mijn macro`s die ik gebruik dmv knoppen in mijn werkbalk.
pi_144195436
Ik hou een eenvoudig Excel document bij met metingen op datum. Deze metingen worden in een ander tabblad weergegeven in een grafiek.

Nu wil ik graag een lijn met vaste meetwaarde toevoegen (om snel visueel te hebben wanneer de metingen te hoog zijn of waren). Ik kan alleen niet vinden hoe ik dat doe...

Office 2010 Nederlands
Horizontale as: datums
Verticale as: metingen

Kan iemand me op weg helpen?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_144196014
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 10:38 schreef Sometimes het volgende:
Ik hou een eenvoudig Excel document bij met metingen op datum. Deze metingen worden in een ander tabblad weergegeven in een grafiek.

Nu wil ik graag een lijn met vaste meetwaarde toevoegen (om snel visueel te hebben wanneer de metingen te hoog zijn of waren). Ik kan alleen niet vinden hoe ik dat doe...

Office 2010 Nederlands
Horizontale as: datums
Verticale as: metingen

Kan iemand me op weg helpen?
Een nieuwe serie toevoegen met twee punten

begindatum (eerste meetdatum bijv.), vaste meetwaarde
einddatum (in de toekomst), vaste meetwaarde
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144196588
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:02 schreef Deetch het volgende:

[..]

Een nieuwe serie toevoegen met twee punten

begindatum (eerste meetdatum bijv.), vaste meetwaarde
einddatum (in de toekomst), vaste meetwaarde
Ja!
Gut, wat simpel...

Bedankt!
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 5 september 2014 @ 13:43:52 #226
282714 Sovjet
CCCP &#9773;
pi_144201041
Ik gebruik de onderstaande formule om het gemiddelde uit te rekenen van ingevulde cellen van een rij.

=ALS(ISLEEG(D2:G2);0;GEMIDDELDE (D2:G2))

Als er nu 1 of meer van de cellen zijn ingevuld geeft hij keurig het gemiddelde aan van de ingevulde cellen. Echter als alle cellen leeg zijn geeft hij de error:

#DEEL/0!

Dit terwijl hij gewoon "0" hoort te weergeven. Weet iemand waarom ik dit krijg? En hoe ik dit eventueel kan oplossen?
☭ Да здравствует коммунизма! ☭
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:21:34 #227
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144202395
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:43 schreef Sovjet het volgende:
Ik gebruik de onderstaande formule om het gemiddelde uit te rekenen van ingevulde cellen van een rij.

=ALS(ISLEEG(D2:G2);0;GEMIDDELDE (D2:G2))

Als er nu 1 of meer van de cellen zijn ingevuld geeft hij keurig het gemiddelde aan van de ingevulde cellen. Echter als alle cellen leeg zijn geeft hij de error:

#DEEL/0!

Dit terwijl hij gewoon "0" hoort te weergeven. Weet iemand waarom ik dit krijg? En hoe ik dit eventueel kan oplossen?
ISLEEG() kan maar 1 cel tegelijk controleren.

Je kan ook kiezen voor gemiddelde.als()
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:23:26 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144202444
Vervang ISLEEG(D2:G2) door PRODUCT(D2:G2)=0 en dan zal ie het wel doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Janneke141 op 05-09-2014 14:27:02 (wel met een C) ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144205196
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:43 schreef Sovjet het volgende:
Ik gebruik de onderstaande formule om het gemiddelde uit te rekenen van ingevulde cellen van een rij.

=ALS(ISLEEG(D2:G2);0;GEMIDDELDE (D2:G2))

Als er nu 1 of meer van de cellen zijn ingevuld geeft hij keurig het gemiddelde aan van de ingevulde cellen. Echter als alle cellen leeg zijn geeft hij de error:

#DEEL/0!

Dit terwijl hij gewoon "0" hoort te weergeven. Weet iemand waarom ik dit krijg? En hoe ik dit eventueel kan oplossen?
Ik heb EN versie 2010 en daarin heb je ook de functie IsRangeEmpty() die checkt of een heel bereik leeg is. Je zou ook de volgende functie kunnen gebruiken:

=IFERROR(AVERAGE(D2:G2),0)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144205268
Nog even vertaald via http://en.excel-translator.de/

=ALS.FOUT(GEMIDDELDE(d2:g2);0)

of =ALS(IsRangeEmpty(D2:G2),0,GEMIDDELDE(d2:g2))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 5 september 2014 @ 18:47:55 #231
282714 Sovjet
CCCP &#9773;
pi_144210696
Bedankt allen voor de antwoorden/hulp. Ik heb Janneke's oplossing gebruikt. Werkt perfect. Wist niet dat ISLEEG maar één cel kon checken.
☭ Да здравствует коммунизма! ☭
  donderdag 11 september 2014 @ 11:44:41 #232
434148 frans1969
beginnende gebruiker
pi_144416227
Ik heb een vraagje en weet niet of dit de juiste plek is.
Ik heb een bestand en ik heb in kolom J10 t/m J100 een gegevensvalidatie zitten met (ja,nee en Gereed), nu wil ik dat als ik 1 van deze validaties kies de gehele rij een kleur krijgt.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?
pi_144420717
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 11:44 schreef frans1969 het volgende:
Ik heb een vraagje en weet niet of dit de juiste plek is.
Ik heb een bestand en ik heb in kolom J10 t/m J100 een gegevensvalidatie zitten met (ja,nee en Gereed), nu wil ik dat als ik 1 van deze validaties kies de gehele rij een kleur krijgt.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?
conditional format, voorwaardelijk opmaak.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 11 september 2014 @ 15:10:01 #234
434148 frans1969
beginnende gebruiker
pi_144421871
Deze optie is alleen voor deze cel, ik wil de gehele rij van kleur veranderd hebben,
pi_144424059
http://www.howtogeek.com/(...)ditional-formatting/

Let goed op de dollartekens in de formule voor voorwaardelijke opmaak.

Succes :)
pi_144445760
Al opgelost :)

[ Bericht 94% gewijzigd door Cliffie1976 op 12-09-2014 08:36:41 ]
pi_144499895
Ik zou het volgende willen doen:

veld A1 bevat de waarde B1
veld A2 bevat de waarde B10

countif( waarde uit A1 : waarde uit A2;"blabla")

Is zoiets mogelijk in excel en zoja hoe doe je dat?
pi_144500302
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 22:29 schreef Speculant. het volgende:
Ik zou het volgende willen doen:

veld A1 bevat de waarde B1
veld A2 bevat de waarde B10

countif( waarde uit A1 : waarde uit A2;"blabla")

Is zoiets mogelijk in excel en zoja hoe doe je dat?
Hmm, een COUNT (of afgeleiden) telt een aantal cellen, en in jouw geval mdan met een voorwaarde. Dus niet de inhoud. Dus hoezo kun je niet countif(b1:b10;"blabla") doen.

Ik heb het idee dat je wat anders wil dan waar de count functie geschikt voor is? Heb je een uitgebreider voorbeeld?

Of ik begrijp er niets van natuurlijk. :+
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_144500614
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 22:37 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Hmm, een COUNT (of afgeleiden) telt een aantal cellen, en in jouw geval mdan met een voorwaarde. Dus niet de inhoud. Dus hoezo kun je niet countif(b1:b10;"blabla") doen.

Ik heb het idee dat je wat anders wil dan waar de count functie geschikt voor is? Heb je een uitgebreider voorbeeld?
Dat kan maar dat is te omslachtig aangezien ik met 10 countif functies werk. Dan moet ik dat 10x aanpassen.

zoiets:
countif (startwaarde uitlezen uit veld A1: eindwaarde uitlezen uit veld A2; "afd")

Begrijp je wat ik bedoel?

edit:
Mijn bedoeling is het volgende:
Ik heb een lijst van zo'n 10000 waarden komend uit de verzameling [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9] welke gekoppeld zijn aan een datum welke in chronologische volgorde staan. Daarbij heb ik geteld hoeveel ze voorkomen in de lijst.
Nu wil ik wat steekproeven doen uit die lijst om te kijken hoever de percentages afwijken van de totale lijst(bijvoorbeeld of de percentages van een jaar afwijken van het totaal) . Die waarden in die steekproef moet zeg maar een blok uit die lijst zijn. Zeg maar 1000 t/m 1500 en niet random gekozen.

Ik ben niet zo thuis in excel dus ik ben het op de, naar ik denk, de omslachtige manier aan het doen :+
Ik gooi het wel even in SPSS

Het antwoord op het eerste ben ik nog wel benieuwd naar :)

[ Bericht 14% gewijzigd door Speculant. op 13-09-2014 23:22:01 ]
pi_144531898
Ok ik heb dus 2 kolommen:
KolomA KolomB
1 verf
2 muur
3 schaar
4 helm
etc etc.

Nu wil ik op een ander tabblad als ik 3 invul in een kolom er automatisch schaar achter komt te staan of als ik 2 invul er automatisch muur komt te staan etc. Hoe doe ik dit?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_144532194
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:51 schreef habitue het volgende:
Ok ik heb dus 2 kolommen:
KolomA KolomB
1 verf
2 muur
3 schaar
4 helm
etc etc.

Nu wil ik op een ander tabblad als ik 3 invul in een kolom er automatisch schaar achter komt te staan of als ik 2 invul er automatisch muur komt te staan etc. Hoe doe ik dit?
=VERT.ZOEKEN(C9;A1:B4;2;ONWAAR)

C9 is de cel waar je het nummer invult (dus 2,3 etc)
A1:B4: is het zoekveld, dus in dit geval 1 t/m helm -> dit nog even veranderen naar het juiste blad uiteraard
2 is kolomindexgetal, dat is hetgeen hij weer moet geven (schaar, muur)
pi_144532659
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

=VERT.ZOEKEN(C9;A1:B4;2;ONWAAR)

C9 is de cel waar je het nummer invult (dus 2,3 etc)
A1:B4: is het zoekveld, dus in dit geval 1 t/m helm -> dit nog even veranderen naar het juiste blad uiteraard
2 is kolomindexgetal, dat is hetgeen hij weer moet geven (schaar, muur)
Top, gelukt. Thnx ^O^
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_144626679
Ok er moet een oplossing voor zijn maar het wil niet lukken..

Voor mijn werk wil ik waardes vanuit een excel aan een ander excel toevoegen via verticaal zoeken.. geen probleem zou je denken maar de persoon die de excel met de data aan mij heeft aangeleverd die was even vergeten om voor de 0 een ' te typen of door gewoon die hele kolom op celeigenschap tekst te zetten. Hierdoor missen alle artikelnummers een 0 ervoor .. het gaat hier om 10.000+ artikelen dus het er handmatig bijzetten is geen optie..

is er een manier om dit in excel snel aan te passen of zal ik echt iemand moeten vragen om handmatig overal een 0 voor te zetten?

Alvast bedankt!
pi_144627145
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:04 schreef Danter het volgende:
Ok er moet een oplossing voor zijn maar het wil niet lukken..

Voor mijn werk wil ik waardes vanuit een excel aan een ander excel toevoegen via verticaal zoeken.. geen probleem zou je denken maar de persoon die de excel met de data aan mij heeft aangeleverd die was even vergeten om voor de 0 een ' te typen of door gewoon die hele kolom op celeigenschap tekst te zetten. Hierdoor missen alle artikelnummers een 0 ervoor .. het gaat hier om 10.000+ artikelen dus het er handmatig bijzetten is geen optie..

is er een manier om dit in excel snel aan te passen of zal ik echt iemand moeten vragen om handmatig overal een 0 voor te zetten?

Alvast bedankt!
Staan alle artikelnummers in dezelfde kolom/rij?
Want dan kan je een kolom/rij toevoegen en dan:
Stel in A1 staat artikelnummer 1234.
Je voegt kolom B toe.
In B1 zet je de formule =0&A1
B1 laat dan 01234 zien.
En dan de formule doortrekken.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_144627408
quote:
2s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:16 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Staan alle artikelnummers in dezelfde kolom/rij?
Want dan kan je een kolom/rij toevoegen en dan:
Stel in A1 staat artikelnummer 1234.
Je voegt kolom B toe.
In B1 zet je de formule =0&A1
B1 laat dan 01234 zien.
En dan de formule doortrekken.
Held! Bedankt :) Ik wist dat het simpel moest zijn
pi_144718763
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

=VERT.ZOEKEN(C9;A1:B4;2;ONWAAR)

C9 is de cel waar je het nummer invult (dus 2,3 etc)
A1:B4: is het zoekveld, dus in dit geval 1 t/m helm -> dit nog even veranderen naar het juiste blad uiteraard
2 is kolomindexgetal, dat is hetgeen hij weer moet geven (schaar, muur)
Nog een vraagje, dit is allemaal prima gelukt.

Maar ik heb nu een hele kolom met de VERT.ZOEKEN functie en daar komt dan de tekst uit de tabel te staan. Maar als ik dan control+F doe op bijvoorbeeld verf, kom ik alleen uit bij de tabel waar verf 1 keer in staat. Maar ik wil ook verf kunen vinden in de VERT.ZOEKEN kolom, hoe krijg ik dit voor elkaar?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_144719671
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:59 schreef habitue het volgende:

[..]

Nog een vraagje, dit is allemaal prima gelukt.

Maar ik heb nu een hele kolom met de VERT.ZOEKEN functie en daar komt dan de tekst uit de tabel te staan. Maar als ik dan control+F doe op bijvoorbeeld verf, kom ik alleen uit bij de tabel waar verf 1 keer in staat. Maar ik wil ook verf kunen vinden in de VERT.ZOEKEN kolom, hoe krijg ik dit voor elkaar?
In je zoekvenster de Opties openklikken.
Zorg dat de onderste optie "Zoeken in" staat op "Waarden" ipv "Formules"
pi_144721141
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 12:35 schreef snabbi het volgende:

[..]

In je zoekvenster de Opties openklikken.
Zorg dat de onderste optie "Zoeken in" staat op "Waarden" ipv "Formules"
Ah top. Thnx.

Handig topic wel :P
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 22 september 2014 @ 02:02:04 #249
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_144778651
Ik heb een tabel met ca. 6000 rijen en 10 kolommen gegevens. Ik wil het volgende weten:

Ik vermoed dat er dubbele regels tussen die 6000 zitten. Het is voldoende om te checken op de waarde van 1 kolom. Graag wil ik weten hoeveel dubbele rijen erin zitten, en waar deze zitten (voorwaardelijke opmaak?).

is hier een truukje voor? Excel 2013, NL :)

edit: Duplicaten verwijderen heb ik gevonden en dat werkt wel. Maar ik zou graag zien om welke dubbele regels het gaat. Dat lukt mij met deze functie niet.

Edit 2: Voorwaardelijke opmaak lukt. Maar ik zou toch graag op 2 kolommen zoeken. Dus als de waarde van rij X kolom A en B overeen komt met rij Y kolom A en B zou ik deze willen markeren.

En dan nog optellen hoeveel het er zijn als dat gaat.

[ Bericht 15% gewijzigd door leolinedance op 22-09-2014 02:44:34 ]
pi_144779862
Hulpkolom erbij:
=countifs(A:A;A2;B:B;B2) en doortrekken (ik weet niet wat countifs in het Nederlands is...).

A:A en B:B = kolom waarop je checkt
A2 en B2 = de cel van desbetreffende regel

Indien het resultaat > 1 is, dan is er een duplicaat.
pi_144809592
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 08:08 schreef sylvesterrr het volgende:
Hulpkolom erbij:
(ik weet niet wat countifs in het Nederlands is...).
aantallen.als
Of aangezien hier 1 kolom gevraagd wordt kan je ook met aantal.als of countif volstaan.
pi_144812527
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:44 schreef snabbi het volgende:

[..]

aantallen.als
Of aangezien hier 1 kolom gevraagd wordt kan je ook met aantal.als of countif volstaan.
Hij geeft in z'n edit aan dat hij wil zoeken op twee kolommen. :) Anders is countif inderdaad voldoende.
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:54:58 #253
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144827230
Werkt er iemand met data uit Azure Marketplace? Ik gebruik nu deze plugin voor Excel, maar ik krijg niet bij t openen de nieuwste dataset.. Iemand een idee hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen? Of een andere plugin/manier?

Excel 2007, NL btw..

-edit- Macro of andere plugins maakt mij niet uit, als ik de data bij t openen maar ververs :)

[ Bericht 14% gewijzigd door qu63 op 23-09-2014 17:07:40 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144828578
vraagje, ik heb onderstaande frequentie tabel, met bovenste rij de bins. Daaronder per dag de frequentie, maar ben eigenlijk op zoek naar de cijfers per 7 dagen. (bv van rij 2..8)



nu wil ik daar eigenlijk van weten wat het gemiddelde antwoord is (op te lossen met sumproduct gok ik)
maar ik wil nog liever weten wat de standaardafwijking is, en wat het laagste antwoord is zonder de lowest 20% en het hoogste antwoord zonder de highest 20%.

Hoe kan ik dit doen in Excel? :P
Dit is dus niet mijn sterkste kant van Excel

edit:
overigens heb ik de mean al (sumproduct) en de stdev al
=SQRT(SUMPRODUCT(F2:P2;($F$1:$P$1-mean)^2)/(SUM(F2:P2)-1))

hoe ik de kwartielen/decielen uit een frequentietabel kan halen blijft mij een raadsel verder

[ Bericht 5% gewijzigd door Holy_Goat op 23-09-2014 18:01:27 ]
pi_144828783
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:54 schreef qu63 het volgende:
Werkt er iemand met data uit Azure Marketplace? Ik gebruik nu deze plugin voor Excel, maar ik krijg niet bij t openen de nieuwste dataset.. Iemand een idee hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen? Of een andere plugin/manier?

Excel 2007, NL btw..

-edit- Macro of andere plugins maakt mij niet uit, als ik de data bij t openen maar ververs :)
Ik heb laatste op mijn werk een macro gemaakt waarbij de data van een website ververst wordt als de file geopend wordt, maar of dat stukje macro dan ook met dat azure verversen werkt is dan de vraag, morgen post ik wel het stukje code.

Vanaf excel 2010 kun je ook powerpivot gebruiken die wel wat beter met data refresh zou om moeten gaan.
  dinsdag 23 september 2014 @ 18:29:36 #256
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144829750
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb laatste op mijn werk een macro gemaakt waarbij de data van een website ververst wordt als de file geopend wordt, maar of dat stukje macro dan ook met dat azure verversen werkt is dan de vraag, morgen post ik wel het stukje code.
Thanks! De api van azure spuugt t uit als atom-feed, dus dat zou ik ook op die manier moeten kunnen verwerken en in een tabel proppen.
quote:
Vanaf excel 2010 kun je ook powerpivot gebruiken die wel wat beter met data refresh zou om moeten gaan.
Ja, vandaar dus de toevoeging dat ik 2007 heb ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 23 september 2014 @ 19:17:49 #257
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_144831278
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:44 schreef snabbi het volgende:

[..]

aantallen.als
Of aangezien hier 1 kolom gevraagd wordt kan je ook met aantal.als of countif volstaan.
Top, bedankt! En de andere user die ook geantwoord had ook natuurlijk.
pi_144850677
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 18:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

Thanks! De api van azure spuugt t uit als atom-feed, dus dat zou ik ook op die manier moeten kunnen verwerken en in een tabel proppen.

[..]

Ja, vandaar dus de toevoeging dat ik 2007 heb ;)
Volgens mij moet het dit stukje code zijn

quote:
Sub Auto_Open()

'hier onder de regels om de webpagina te refreshen
Sheets("Import").Select
ActiveWorkbook.RefreshAll
DoEvents

Op mijn import sheet staan de koppelingen met de webpagina.

Ik heb dit stukje code ook maar ergens vandaan gekopieerd, de doevnts staat er volgen mij bij om te wachten tot de refresh klaar is.
  woensdag 24 september 2014 @ 13:47:24 #259
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_144852787
In Excel 2010 wil ik graag na het kiezen van een dropdown list optie, een named range listen. Dus ik kies optie 3 in de dropdown list, en in de cellen eronder wil ik informatie uit een ander tabblad weergeven. Iemand een idee welke formule ik hiervoor moet gebruiken?
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
  woensdag 24 september 2014 @ 15:07:49 #260
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144855778
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Volgens mij moet het dit stukje code zijn

[..]

Op mijn import sheet staan de koppelingen met de webpagina.

Ik heb dit stukje code ook maar ergens vandaan gekopieerd, de doevnts staat er volgen mij bij om te wachten tot de refresh klaar is.
Hoe zit die import sheet in elkaar dan?

-edit- Hmz, ik kan van mijn handelingen natuurlijk ook een macro maken. Eerst de sheet leeg maken (of verwijderen en weer toevoegen) en dan vullen dmv die plugin..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 24 september 2014 @ 15:09:34 #261
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144855861
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 13:47 schreef Biefstuk het volgende:
In Excel 2010 wil ik graag na het kiezen van een dropdown list optie, een named range listen. Dus ik kies optie 3 in de dropdown list, en in de cellen eronder wil ik informatie uit een ander tabblad weergeven. Iemand een idee welke formule ik hiervoor moet gebruiken?
optie 3 is de naam van de named range?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 24 september 2014 @ 15:33:55 #262
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_144856765
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

optie 3 is de naam van de named range?
Ter verduidelijking: ik heb nu 2 droplists die dependant zijn. Stappen gevolgd op deze pagina (http://www.excel-easy.com/examples/dependent-drop-down-lists.html). Wanneer ik bijvoorbeeld Pizza -> California heb gekozen, wil ik de ingrediënten van California in de cellen eronder. Als ik New Yorker kies, wil ik de ingredienten van New Yorker.

Begrijp je waar ik heen wil?
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
  woensdag 24 september 2014 @ 15:51:44 #263
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144857490
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:33 schreef Biefstuk het volgende:

[..]

Ter verduidelijking: ik heb nu 2 droplists die dependant zijn. Stappen gevolgd op deze pagina (http://www.excel-easy.com/examples/dependent-drop-down-lists.html). Wanneer ik bijvoorbeeld Pizza -> California heb gekozen, wil ik de ingrediënten van California in de cellen eronder. Als ik New Yorker kies, wil ik de ingredienten van New Yorker.

Begrijp je waar ik heen wil?
Jup.
In kolom A en B staan je 2 droplists, in C komt het volgende:
C1 : Ingrediënten (je header)
C2 : =ALS(AANTAL.ALS(NamedRange;"<>")>=RIJ()-1;INDEX(NamedRange;RIJ()-1);"") (namedrange zou je eventueel nog variabel kunnen/moeten maken)
C3 en verder, zie hierboven.

Dit kan je doortrekken tot cel C21 ofzo, dan kan je 20 ingrediënten kwijt :).

Let op: Als je in een andere rij dan rij 2 begint, pas dan de -1 in de formule aan.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144859294
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:07 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hoe zit die import sheet in elkaar dan?

-edit- Hmz, ik kan van mijn handelingen natuurlijk ook een macro maken. Eerst de sheet leeg maken (of verwijderen en weer toevoegen) en dan vullen dmv die plugin..
Mijn import sheet is een sheet welke een koppeling naar een website heeft en daar de gegevens vandaan haalt.

Gewoon wat er hier onder staat

  woensdag 24 september 2014 @ 17:21:14 #265
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144861387
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn import sheet is een sheet welke een koppeling naar een website heeft en daar de gegevens vandaan haalt.

Gewoon wat er hier onder staat

[ afbeelding ]
Hoe heb je die koppeling gemaakt?

In mijn geval gaat t om bijna 10.000 rijen, misschien dat ik toch maar een andere manier moet gaan zoeken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144921815
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 17:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hoe heb je die koppeling gemaakt?

In mijn geval gaat t om bijna 10.000 rijen, misschien dat ik toch maar een andere manier moet gaan zoeken..
In het gegevensmenu in het screenshot bovenin zie je aan de linkerkant wat grijze vakjes 1 daarvan is van van web en daarmee heb ik dan de koppeling gemaakt. In dit geval hebben we hier wat silo's welke een webpagina hebben waar de niveau's worden weergegeven, men wou graag het dagelijks "automagisch" bijhouden en er wat grafieken van maken.
  vrijdag 26 september 2014 @ 12:51:19 #267
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144921868
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In het gegevensmenu in het screenshot bovenin zie je aan de linkerkant wat grijze vakjes 1 daarvan is van van web en daarmee heb ik dan de koppeling gemaakt. In dit geval hebben we hier wat silo's welke een webpagina hebben waar de niveau's worden weergegeven, men wou graag het dagelijks "automagisch" bijhouden en er wat grafieken van maken.
Thanks!

Ondertussen maar besloten om het via php en mysql te doen. Op die manier kan ik de gegevens ook nog verrijken en al filteren voordat ze in mn databse terecht komen. Thanks voor t meedenken iig!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144921943
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

Thanks!

Ondertussen maar besloten om het via php en mysql te doen. Op die manier kan ik de gegevens ook nog verrijken en al filteren voordat ze in mn databse terecht komen. Thanks voor t meedenken iig!
Bij het gegevensmenu en de knop andere bronnen zou je ook een koppeling met een sql server moeten kunnen maken.

Maar goed zoals veel automatisering zijn er vele methodieken die het resultaat opleveren waar je naar op zoek bent.
  vrijdag 26 september 2014 @ 15:13:33 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144925527
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij het gegevensmenu en de knop andere bronnen zou je ook een koppeling met een sql server moeten kunnen maken.
Jup, maar de originele bron is een json-feed afkomstig van Microsoft's Azure Datamarket. En Excel slikt geen JSON voor zover ik weet..
quote:
Maar goed zoals veel automatisering zijn er vele methodieken die het resultaat opleveren waar je naar op zoek bent.
Jup, en het werkt nu al bijna helemaal naar tevredenheid *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144975608
Wil mijn Google blog afdrukken in een B***b fotoboek. Als dat gebeurt staan alle datums in het engels er boven. Nu moet ik toch pagina voor pagina nalopen. Dus wil de datums omzetten in excel. Dan kan ik met ctrlC cltrV al die regels gaan veranderen.

Orgineel ziet het er zo uit

Thu Dec 19 10:56:00 CET 2013 |

Wil graag dit zien

Dinsdag 19 december 2013 10:56

Zou graag een formule in Excel willen die dit genereert.
Jeroentje.
pi_144977591
1=DATE(dag;maand;jaar) + TIME(uur;minuut;seconde)
Vervolgens geef je de juiste datum- en tijdnotatie op voor die cellen, klaar.

Met =FIND() & =MID() vind kan je dag, maand, jaar, uur, minuut en seconde vinden. Succes.
pi_145005005
Ik heb 2 kolommen.

Kolom A: iedere cel (met uitzondering van regel 1) is een dropdown-menu, die de info haalt uit kolom B.
Kolom B: een simpele lijst, met uitzondering van regel 1, onder elkaar.

Nu wil ik dat in kolom B, een cel groen gekleurd wordt wanneer die in kolom A gebruikt wordt en rood gekleurd wanneer die in kolom B niet gebruikt wordt.

Nu weet ik dat ik Conditioning Formatting moet gebruiken en daarna een custom rule moet invullen. Maar ik kom er maar niet uit, welke custom rule ik dan moet gebruiken/fabriceren. :P
  zondag 28 september 2014 @ 23:37:54 #273
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145005361
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 23:28 schreef einschtein het volgende:
Ik heb 2 kolommen.

Kolom A: iedere cel (met uitzondering van regel 1) is een dropdown-menu, die de info haalt uit kolom B.
Kolom B: een simpele lijst, met uitzondering van regel 1, onder elkaar.

Nu wil ik dat in kolom B, een cel groen gekleurd wordt wanneer die in kolom A gebruikt wordt en rood gekleurd wanneer die in kolom B niet gebruikt wordt.

Nu weet ik dat ik Conditioning Formatting moet gebruiken en daarna een custom rule moet invullen. Maar ik kom er maar niet uit, welke custom rule ik dan moet gebruiken/fabriceren. :P
=als(vert.zoeken(b2;$A$2:$A$99);waar;onwaar)
(gok ik)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145005507
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 23:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

=als(vert.zoeken(b2;$A$2:$A$99);waar;onwaar)
(gok ik)
Ik zou verwachten dat je nog een ISFOUT er in moet verwerken om eventuele errors af te vangen. Iets als =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;B:B;1;ONWAAR));ONWAAR;WAAR)
  maandag 29 september 2014 @ 00:11:03 #275
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145006311
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 23:42 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik zou verwachten dat je nog een ISFOUT er in moet verwerken om eventuele errors af te vangen. Iets als =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;B:B;1;ONWAAR));ONWAAR;WAAR)
Het afvangen van de fout wordt door waar; onwaar gedaan.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145325611
Ik ben momenteel bezig in een excel 2010 (engelse versie) en ik kom er niet uit welke formule ik moet gebruiken. Dit is de situatie waar ik in zit en ik hoop dat jullie hem gelijk begrijpen:

Ik wil een cel laten kiezen tussen 2 waardes ( 0 of een ander getal) afhankelijk van het woord wat in een andere cel in een andere kolom staat.

Even concreet:
Als cel E2 de tekst Ja aangeeft moet cel Q2 automatisch 0 (nul) aangeven, maar als er in cel E2 de tekst Nee staat, dan moet cel Q2 de waarde overnemen van cel N2.

Het zou natuurlijk nog mooier zijn als ik in de Nee variant niet de verwijzing naar cel N2 hoef te maken maar gelijk onderstaande formule kan gebruiken.

[ 4-(COUNTBLANK(Tabel1[@[Resource name 1 Submitted Candidate 1]:[Resource name 4 Submitted Candidate 4]])) ]

Wie kan mij helpen?
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:26:20 #277
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145325787
In Q2 komt

=IF(E2="Ja",0,N2)

En op de plaats waar hier N2 staat kun je ook de formule zetten die er in N2 staat, natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:29:28 #278
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145325893
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:20 schreef Haagie145 het volgende:
Ik ben momenteel bezig in een excel 2010 (engelse versie) en ik kom er niet uit welke formule ik moet gebruiken. Dit is de situatie waar ik in zit en ik hoop dat jullie hem gelijk begrijpen:

Ik wil een cel laten kiezen tussen 2 waardes ( 0 of een ander getal) afhankelijk van het woord wat in een andere cel in een andere kolom staat.

Even concreet:
Als cel E2 de tekst Ja aangeeft moet cel Q2 automatisch 0 (nul) aangeven, maar als er in cel E2 de tekst Nee staat, dan moet cel Q2 de waarde overnemen van cel N2.

Het zou natuurlijk nog mooier zijn als ik in de Nee variant niet de verwijzing naar cel N2 hoef te maken maar gelijk onderstaande formule kan gebruiken.

[ 4-(COUNTBLANK(Tabel1[@[Resource name 1 Submitted Candidate 1]:[Resource name 4 Submitted Candidate 4]])) ]

Wie kan mij helpen?
Als E2 maar 2 opties heeft (ja/nee) kan dit:
=IF(E2="Ja",0,N2)
Of N2 vervangen door jouw bovenstaande code
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:29:46 #279
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145325900
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:26 schreef Janneke141 het volgende:
In Q2 komt

=IF(E2="Ja";0;N2)

En op de plaats waar hier N2 staat kun je ook de formule zetten die er in N2 staat, natuurlijk.
Crap -O-
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:30:25 #280
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145325918
quote:
12s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

Crap -O-
Zoek de 2 verschillen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:32:34 #281
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145325970
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zoek de 2 verschillen.
De puntkomma's ;)

Ik ging uit van Engels met VS settings, niet van NL :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145326036
Bedankt allemaal!
pi_145515301
Ik zit al bijna de hele dag te puzzelen, maar ik kom er niet uit:

In kolom A en B staan bedragen. Ik wil een SUMIFS/SOMMEN.ALS functie loslaten op kolom B, waarbij alleen de waardes moeten worden opgeteld waar de waarde in kolom B minimaal 10% van de waarde op dezelfde regel in kolom A is.

Het lijkt zo simpel maar ik krijg het niet voor elkaar, heeft iemand een idee?

Ik kan trouwens geen hulpkolom toevoegen aan de sheet, omdat kolom A en B in werkelijkheid in een alleen-lezen werkblad op een server staan.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_145515914
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:07 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik zit al bijna de hele dag te puzzelen, maar ik kom er niet uit:
In kolom A en B staan bedragen. Ik wil een SUMIFS/SOMMEN.ALS functie loslaten op kolom B, waarbij alleen de waardes moeten worden opgeteld waar de waarde in kolom B minimaal 10% van de waarde op dezelfde regel in kolom A is.
Het lijkt zo simpel maar ik krijg het niet voor elkaar, heeft iemand een idee?
Ik kan trouwens geen hulpkolom toevoegen aan de sheet, omdat kolom A en B in werkelijkheid in een alleen-lezen werkblad op een server staan.
Ben geen expert in Excel, dus weet niet precies hoe die SUMIFS functie werkt. Wat in ieder geval werkt is dit: zet in een cel
1=IF(B1>=A1*0,1; B1)
, trek deze door naar beneden zodat je alle cellen in kolom A en B checkt en bereken dan gewoon de som van deze nieuwe lijst met waarden (waar dus ook een paar FALSE tussen zullen staan, maar dat maakt niet uit).

edit: Of wacht, is dit wat je bedoelt met een hulpkolom :P
pi_145515922
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:07 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik zit al bijna de hele dag te puzzelen, maar ik kom er niet uit:
In kolom A en B staan bedragen. Ik wil een SUMIFS/SOMMEN.ALS functie loslaten op kolom B, waarbij alleen de waardes moeten worden opgeteld waar de waarde in kolom B minimaal 10% van de waarde op dezelfde regel in kolom A is.
Het lijkt zo simpel maar ik krijg het niet voor elkaar, heeft iemand een idee?
Ik kan trouwens geen hulpkolom toevoegen aan de sheet, omdat kolom A en B in werkelijkheid in een alleen-lezen werkblad op een server staan.
=SOMPRODUCT((B:B>0,1*A:A)*B:B)
Wat je eigenlijk doet is het volgende:
(B:B>0,1*A:A) -> dit levert een lijst van 1'en en 0'en. wanneer B groter is dan 10% van A dan is het een 1 anders een 0.
*B:B -> aangezien je een product maakt van 1 of 0 met de waarde in B tel je alleen de waarden op wanneer aan de eerste voorwaarde is voldaan.
pi_145516136
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:25 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]

edit: Of wacht, is dit wat je bedoelt met een hulpkolom :P
Inderdaad, die vlieger ging niet op ;)
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_145516173
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
=SOMPRODUCT((B:B>0,1*A:A)*B:B)
Wat je eigenlijk doet is het volgende:
(B:B>0,1*A:A) -> dit levert een lijst van 1'en en 0'en. wanneer B groter is dan 10% van A dan is het een 1 anders een 0.
*B:B -> aangezien je een product maakt van 1 of 0 met de waarde in B tel je alleen de waarden op wanneer aan de eerste voorwaarde is voldaan.
Dit is 'm, super bedankt!

De formule kan alleen nog niet omgaan met de "" waarden die in de moedersheet voorkomen, maar daar verzin ik wel een omweg voor.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:04:42 #288
381446 Rubman
Just as clear as a foggy night
pi_145521557
Ik zit met een lastige solver opdracht.

Ik moet de minimum tijd berekenen die het kost om artikelen uit een sector van een magazijn te picken, hierbij moet rekening gehouden worden met hoeveel van het artikel er in welke sector ligt en de tijd die het kost om dat artikel uit die sector te picken.
Het benodigde aantal artikelen is niet altijd uit 1 sector te halen en zal dus uit meerder sectoren moeten komen me per sector een andere tijdsduur voor het picken.

Ik weet dat de beslissingsvariabelen in binair moeten zijn om de doelfunctie (tijd) te kunnen berekenen, echter krijg ik de variabelen niet binair maar enkel de hoeveelheid in artikelen.

De restricties zijn als volgt het artikel mag niet lager zijn dan nul en er mag alleen gepickt worden uit de cellen waar geen 0 staat.

Voor deze opdracht is opensolver nodig aangezien de solver vanuit excel niet toereikend is.

Zelf denk ik dat de doelfunctie niet correct is of er iets bij de restricties moet worden toegevoegd.

Iemand hier die mij een zetje in de goede richting kan geven?

https://drive.google.com/(...)akE/view?usp=sharing
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralen om zich heen!
pi_145730240
Gelukt

[ Bericht 96% gewijzigd door stoeltafel op 20-10-2014 13:04:10 ]
  maandag 20 oktober 2014 @ 14:46:36 #290
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_145734138
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 12:54 schreef stoeltafel het volgende:
Gelukt
Ja leuk. Maar kan ook laten staan plus oplossing?
pi_145734572
Kan maar dit was echt te basic. Moest een koppeling maken van een excel document naar een ander excel document. Werkte prima met de hyperlink en vervolgens een opmerking in de cel ernaast gedaan om het te verduidelijken, prima zo.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 20 oktober 2014 @ 20:11:03 #292
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_145747772
Ik heb een Excel-sheet met namen en email-adressen erin. Helaas staat alles in hoofdletters. De email-adressen moeten helemaal in kleine letters omgezet worden en de namen met een hoofdletter en verder in kleine letters. Helaas lukt me dat niet..

Nu heb ik dat al eens gedaan en toen ging het door heel die rij met namen te selecteren en in de lege kolom ernaast de eerste naam goed te typen of zoiets.. Het is alweer een jaartje geleden. Iemand die weet wat ik bedoel en/of hoe ik dit handig en snel doe?
pi_145748254
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:11 schreef qltel het volgende:
Ik heb een Excel-sheet met namen en email-adressen erin. Helaas staat alles in hoofdletters. De email-adressen moeten helemaal in kleine letters omgezet worden en de namen met een hoofdletter en verder in kleine letters. Helaas lukt me dat niet..

Nu heb ik dat al eens gedaan en toen ging het door heel die rij met namen te selecteren en in de lege kolom ernaast de eerste naam goed te typen of zoiets.. Het is alweer een jaartje geleden. Iemand die weet wat ik bedoel en/of hoe ik dit handig en snel doe?
Alles in kleine letters:
=kleine.letters(A1)

Beginletter hoofdletter:
=beginletters(A1)


Waarbij A1 uiteraard staat voor de om te zetten cel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_145748264
Ervan uitgaande dat in kolom A en B respectievelijk de namen en e-mailadressen staan, en de lijst vanaf rij 2 begint:

Cel C2: =LOWER(A2)
Cel D2: =PROPER(B2)

Doortrekken naar beneden. Kolommen C & D kopiëren en als waarde/values plakken in A&B. Tadaa.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 20 oktober 2014 @ 20:46:48 #295
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_145749777
Gelukt, bedankt!!
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:54:54 #296
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145750223
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:21 schreef sylvesterrr het volgende:
Ervan uitgaande dat in kolom A en B respectievelijk de namen en e-mailadressen staan, en de lijst vanaf rij 2 begint:

Cel C2: =LOWER(A2)
Cel D2: =PROPER(B2)

Doortrekken naar beneden. Kolommen C & D kopiëren en als waarde/values plakken in A&B. Tadaa.
Proper is nieuw voor mij!

En verder nutteloos, want ik heb nog Excel 2007..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145750661
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Proper is nieuw voor mij!

En verder nutteloos, want ik heb nog Excel 2007..
http://office.microsoft.c(...)5&origin=HP003056119

Volgens deze pagina bestaat deze functie ook in Excel 2003?
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:57:12 #298
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145753905
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:02 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

http://office.microsoft.c(...)5&origin=HP003056119

Volgens deze pagina bestaat deze functie ook in Excel 2003?
Hmm, en volgens deze site ook in 2007: http://www.dummies.com/ho(...)07s-upper-lower.html

Nu de Nederlandse vertaling nog :P

-edit-

Oh, dus gewoon beginletters()..
Ik dacht dat die iedere eerste letter van een woord deed, de uitleg bij proper() was iets uitgebreider :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145754092
Wie heeft ooit bedacht dat die functienamen vertaald moeten worden? :r Echt irritant.
pi_145767300
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 22:00 schreef sylvesterrr het volgende:
Wie heeft ooit bedacht dat die functienamen vertaald moeten worden? :r Echt irritant.
In office 95 was zelfde de visual basic omgeving vertaald:

Indien ... dan ... anders 8)7
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_145767305
en vol
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')