abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 juli 2014 @ 22:30:32 #101
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142460766
Hmm, iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat de linebreaks die blijkbaar in mn .csv-bestand zitten verdwijnen? Nu werkt tekst-naar-kolommen namelijk niet goed.. -O-

In totaal zijn t 10731 regels, geen idee hoeveel daarvan verdwijnen als iedereen netjes op zijn eigen regel blijft staan :P Het is iig te veel werk om het handmatig te doen..

Oeps, probleem zat heel ergens anders :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_142598290
Pls een vba macro die in kolom R in elke cel naar "LMD" zoekt. elke cel heeft een stuk tekst, maar als die tekst LMD bevat dan hoort die gehele rij verwijderd te worden. Stickers jouw manier van cdatum en verwijderen van bepaalde datums werkt super!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142601571
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 15:33 schreef DIlic het volgende:
Pls een vba macro die in kolom R in elke cel naar "LMD" zoekt. elke cel heeft een stuk tekst, maar als die tekst LMD bevat dan hoort die gehele rij verwijderd te worden. Stickers jouw manier van cdatum en verwijderen van bepaalde datums werkt super!
1
2
3
4
5
6
7
Sub fok()

For Each c In Range("R:R").Cells
If InStr(c.Value, "LMD") <> 0 Then c.EntireRow.Delete
Next c

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142629351
Deetch.Mijn dank is groot!
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142630945
Alleen heb ik gemerkt dat hij elke rij verwijdert waarbij "LMD" in het begin van het zin voorkomt. Bestaat er een mogelijkheid dat die ook de rijen verwijdert waarbij "LMD" op een willekeurige plek staat in een zin. Dus voorbeeld:

A1. LMD is verwijderd
A2. Het is een LMD
A3. lageLMD
A4. LMDlaag

Rij A1 wordt verwijderd en rijen van A2,A3 en A4 niet, omdat inhoud van A2 niet met het woord "LMD" begint of er is tekst aangeplakt.

Weet er iemand een VBA oplossing voor dit probleem?
Mvg,
Dusan Ilic
pi_142633649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 11:39 schreef DIlic het volgende:
Alleen heb ik gemerkt dat hij elke rij verwijdert waarbij "LMD" in het begin van het zin voorkomt. Bestaat er een mogelijkheid dat die ook de rijen verwijdert waarbij "LMD" op een willekeurige plek staat in een zin. Dus voorbeeld:

A1. LMD is verwijderd
A2. Het is een LMD
A3. lageLMD
A4. LMDlaag

Rij A1 wordt verwijderd en rijen van A2,A3 en A4 niet, omdat inhoud van A2 niet met het woord "LMD" begint of er is tekst aangeplakt.

Weet er iemand een VBA oplossing voor dit probleem?
Bij mij doet de macro exact wat je vraagt. De macro is wel hoofdletter gevoelig.

Ik neem aan dat je in je voorbeeld de "R:R" wel weer hebt vervangen door "A:A"?
Supra Groningam Nihil
pi_142633712
De macro van Deetch zoekt per rij of de cel LMD bevat, is dit het geval dan verwijderd hij deze rij. Met als gevolg dat de rijen één naar boven opschuiven, terwijl de for each verder gaat. Maw telkens als een cel LMD bevat, dan voert hij geen controle uit op de volgende cel.

Je kan net als de cdatum macro gebruik maken van een for x = lastRow to 1 step -1. Dan moet het goed gaan.

quote:
3s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:07 schreef Deetch het volgende:

[..]

Bij mij doet de macro exact wat je vraagt. De macro is wel hoofdletter gevoelig.

Ik neem aan dat je in je voorbeeld de "R:R" wel weer hebt vervangen door "A:A"?
met UCase() kun je een goede vergelijking forceren.
pi_142633785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:09 schreef Stickers het volgende:
De macro van Deetch zoekt per rij of de cel LMD bevat, is dit het geval dan verwijderd hij deze rij. Met als gevolg dat de rijen één naar boven opschuiven, terwijl de for each verder gaat. Maw telkens als een cel LMD bevat, dan voert hij geen controle uit op de volgende cel.

Je kan net als de cdatum macro gebruik maken van een for x = lastRow to 1 step -1. Dan moet het goed gaan.
klopt, ff herschrijven

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Sub fok()

Application.ScreenUpdating = False

ActiveSheet.Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Select

For x = ActiveCell.Row To 1 Step -1
Range("A" & x).Select
If InStr(ActiveCell.Value, "LMD") <> 0 Then ActiveCell.EntireRow.Delete
Next x

Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Wel onhandig dat je niet For each c in range in omgekeerde volgorde kunt gebruiken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Deetch op 23-07-2014 13:27:09 ]
Supra Groningam Nihil
pi_142636641
Ik weet dat er specifiek om een Macro wordt gevraagd, maar in mijn ogen is het handiger dat gebruik gemaakt wordt van Filter opties. Zorg dat je de filter aanzet op de betreffende kolommen. Zoek in je filter het criterium op van de cellen die je wilt verwijderen (dus bevat LMD). Vervolgens kan je in een keer al deze rijen verwijderen.

Het voordeel hiervan is dat iemand die niet echt met macro's kan werken, zelf ook tot een oplossing kan komen.
pi_142637512
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:22 schreef snabbi het volgende:
Ik weet dat er specifiek om een Macro wordt gevraagd, maar in mijn ogen is het handiger dat gebruik gemaakt wordt van Filter opties. Zorg dat je de filter aanzet op de betreffende kolommen. Zoek in je filter het criterium op van de cellen die je wilt verwijderen (dus bevat LMD). Vervolgens kan je in een keer al deze rijen verwijderen.

Het voordeel hiervan is dat iemand die niet echt met macro's kan werken, zelf ook tot een oplossing kan komen.
Klopt ook. Ik was in de veronderstelling dat het voor een geautmatiseerd programmaatje moest zijn om ruwe data voor te bewerken.
Supra Groningam Nihil
pi_142719696
Beste Excel guru's

Excel 2013 NL versie

Ik heb een excel file,met 1 "index" tabblad en met een behoorlijk aantal andere tabbladen en die aantallen worden alleen maar meer.

nu wil ik graag op die index-tabblad dat een bepaalde cel (allen uit zelfde kolom) naar de inhoud van die cell kijkt en daar vervolgens automatich een hyperlink maakt naar een tabblad

Als bv:
Tabbladen 'index' / '2001' / '2002' / '2003'
in cell C5 staat '2001'
en in cell C6 staat '2002'

dan moet die specifieke cell naar die specifieke tabblad wijzen, maar mocht ik bv '2001' veranderen naar '2003' dat dan de hyperlink dan naar tabblad '2003' zal verwijzen.

Via de {indirect} functie kan ik wel automatisch gegevens uit die tabblad halen, maar een hyperlinkje automatisch invullen lukte me niet...
  vrijdag 25 juli 2014 @ 15:15:35 #112
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142719934
Er is ook een functie =HYPERLINK(), lukt het daar niet mee?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142722865
Hyperlink zal, voor zover ik weet, niet werken, daar hij een string gebruikt als link en geen verwijzing. Misschien kun je met =cel("bestandsnaam"), =deel() en =vind.spec() het een en ander gebruiken als verwijzing, zodat je geen macro hoeft te gebruiken.

Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je onderstaande code plaatsen in het werkblad(rechtermuisknop op werkblad > Programmacode weergeven). Telkens als je hem activeert, dan creëert hij een nieuwe lijst hyperlinks in kolom C. Zie Cells(n, 3).Hier is 3 kolom C. Wil je dat ie begint vanaf rij 5? Dan n = 5.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub Worksheet_Activate()

n = 1

For Each wSheet In Worksheets
        If wSheet.Name <> Me.Name Then
            n = n + 1
        On Error Resume Next
                Me.Hyperlinks.Add Anchor:=Me.Cells(n, 3), Address:="", _
                SubAddress:="'" & wSheet.Name & "'!A1", TextToDisplay:=wSheet.Name

End If
    Next wSheet

End Sub
  vrijdag 25 juli 2014 @ 17:13:27 #114
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_142723923
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:40 schreef Stickers het volgende:
Hyperlink zal, voor zover ik weet, niet werken, daar hij een string gebruikt als link en geen verwijzing. Misschien kun je met =cel("bestandsnaam"), =deel() en =vind.spec() het een en ander gebruiken als verwijzing, zodat je geen macro hoeft te gebruiken.
Jup.
=RECHTS(DEEL(CEL("bestandsnaam";A1);VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam";A1))+1;256);4)
En HYPERLINK() werkt gewoon samen met INDIRECT() :)

quote:
Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je onderstaande code plaatsen in het werkblad(rechtermuisknop op werkblad > Programmacode weergeven). Telkens als je hem activeert, dan creëert hij een nieuwe lijst hyperlinks in kolom C. Zie Cells(n, 3).Hier is 3 kolom C. Wil je dat ie begint vanaf rij 5? Dan n = 5.
[ code verwijderd ]

It's Time To Shine
pi_142733053
thnx :), ga het maandag proberen
pi_142804202
De add-in waar ik mee bezig was is inmiddels klaar. Nu wil ik een custom ribbon toevoegen met XML, maar deze ribbon mag alleen zichtbaar zijn in een bepaald aantal bestanden. Aangezien ik <ribbon startFromScratch="true"> gebruik.

Any ideas?
pi_142821052
Gebruik je Workbook_Open (en potentieel ook je beforeclose) event om de visibility aan te passen.
Zie bijvoorbeeld: http://stackoverflow.com/(...)ustom-ribbon-buttons
  dinsdag 29 juli 2014 @ 10:05:52 #118
67670 Skv
Cynist.
pi_142841007
Dag goeroes!

Ik ben doorverwezen naar dit topic vanuit mijn eigen topic. Mijn vraag is als volgt:

Ik heb nu cellen met een waarde van 1-10 er in. Als je op zo'n cel klikt, wordt je doorgelinkt naar een tweede tabblad met de legenda (1 = zeer slecht, 2 = slecht ...).

Ik wil het nu graag zo dat je moet dubbelklikken voordat hij doorgaat naar dat tabblad in plaats van enkel. Als je enkel klikt moet hij gewoon in de cel blijven staan.

Met andere woorden: de hyperlink moet pas geactiveerd worden bij dubbelklikken. Bij enkel klikken moet het invoerbericht (gegevensvalidatie) worden getoond.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_142841077
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:05 schreef Skv het volgende:
Dag goeroes!

Ik ben doorverwezen naar dit topic vanuit mijn eigen topic. Mijn vraag is als volgt:

Ik heb nu cellen met een waarde van 1-10 er in. Als je op zo'n cel klikt, wordt je doorgelinkt naar een tweede tabblad met de legenda (1 = zeer slecht, 2 = slecht ...).

Ik wil het nu graag zo dat je moet dubbelklikken voordat hij doorgaat naar dat tabblad in plaats van enkel. Als je enkel klikt moet hij gewoon in de cel blijven staan.

Met andere woorden: de hyperlink moet pas geactiveerd worden bij dubbelklikken. Bij enkel klikken moet het invoerbericht (gegevensvalidatie) worden getoond.

Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
In het geval dat de naam van de cel gelijk is aan de naam van het tabblad kan dit werken:
1
2
3
4
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
On Error Resume Next
Sheets(Target.Value).Activate
End Sub

Hiervoor geldt wel dat de cel geen link mag zijn, dan gaat ie alsnog naar het betreffende tabblad met 1 klik.

Ik heb een bestand gevonden met code waar ik wel iets mee kan. Nu begrijp ik alleen niet waarom iRibbonUI wordt gezien als Nothing.
SPOILER: Code in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik het bestand open, krijg ik altijd "Error has occured" te zien, terwijl de ribbon wel gewoon wordt getoond.

[ Bericht 7% gewijzigd door Stickers op 29-07-2014 10:22:04 ]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:54:29 #120
67670 Skv
Cynist.
pi_142843689
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:09 schreef Stickers het volgende:

[..]

In het geval dat de naam van de cel gelijk is aan de naam van het tabblad kan dit werken:
[ code verwijderd ]

Hiervoor geldt wel dat de cel geen link mag zijn, dan gaat ie alsnog naar het betreffende tabblad met 1 klik.

Ik heb een bestand gevonden met code waar ik wel iets mee kan. Nu begrijp ik alleen niet waarom iRibbonUI wordt gezien als Nothing.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer ik het bestand open, krijg ik altijd "Error has occured" te zien, terwijl de ribbon wel gewoon wordt getoond.
Is er een alternatief voor het geval dat de cel wél een link is? De geboden oplossing had ik via Google elders gevonden, maar die werkt helaas niet.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_142875190
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:40 schreef Stickers het volgende:

[ code verwijderd ]

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 17:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Jup.
=RECHTS(DEEL(CEL("bestandsnaam";A1);VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam";A1))+1;256);4)
En HYPERLINK() werkt gewoon samen met INDIRECT() :)

[..]

Die programmacode maakte van alle tabbladen een hyperlink, dat was niet echt de bedoeling :P

Ik had niet over "indirect" moeten beginnen, dat had er weinig tot niets mee te maken.

Ik heb nu gewoon met hand gedaan, is sneller zo :P tis ff 1x hoop werk daarna 2 extra klikjes.

Thanks iig voor jullie hulp.

[ Bericht 13% gewijzigd door spoorrails op 30-07-2014 10:28:29 ]
pi_142875600
@Skv

Ik heb zitten spelen met FollowHyperlink en BeforeDoubleClick, maar dat werkte voor geen meter. De macro die ik eerder heb gepost werkt wel goed. Echter alleen wanneer de cel géén hyperlink bevat. Ik vind het een mooie workaround, maar dat is niet altijd de bedoeling ;) Dan lijkt mij de enige oplossing de muis ingedrukt te houden, tenzij iemand anders alsnog een oplossing heeft.

@Spoorrails
Soms is dat de enige oplossing :)

ahdv jouw voorbeeld ging ik er vanuit dat van alle tabs een hyperlink gemaakt moest worden :s)
pi_142912035
Ben bezig met het maken van een overzicht in Excel 2010. Voorbeelddata: kolom met datums en kolom met bijbehorende aantallen. De bron bestaat uit willekeurige datums (02-01-2012, 05-03-2013, 18-08-2014, enz). Ik heb een grafiek (spreiding, met markeringen). De data in de grafiek is uiteraard gelukt.

Wat ik nog niet voor elkaar krijg, is de gewenste verdeling van de x-as. Iemand die mij op weg kan helpen om de x-as op hele kwartalen te krijgen? Excel werkt met seriële getallen (dagen vanaf 01-01-1900). Kwartalen hebben niet allemaal een gelijk aantal dagen. Daartussen wil ik graag maatstreepjes op elke hele maand, maar dat is ondergeschikt.

Alvast dank!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_142913195
Je moet er geen XYscatterplot van maken maar een lijngrafiek.
Dan kun je vervolgens de asopmaak aanpassen naar intervallen met 3 maanden en een andere startdatum kiezen.
Supra Groningam Nihil
pi_142914525
quote:
3s.gif Op donderdag 31 juli 2014 09:23 schreef Deetch het volgende:
Je moet er geen XYscatterplot van maken maar een lijngrafiek.
Dan kun je vervolgens de asopmaak aanpassen naar intervallen met 3 maanden en een andere startdatum kiezen.
Thanks! Dat komt in de buurt bij wat ik zoek.

Dit voldoet deels aan mijn wensen; hij start nu op het gewenste moment (een hele maand of de start van een kwartaal). Als ik 'm handmatig op 1-7 (start Q3) zet, wordt de volgende dan ook 1-7 en niet 1-10. Dat is wel overkomelijk door 'm bij 1-1 te laten starten (en een leeg deel in grafiek te accepteren). Helaas zie ik zo niet hoe ik de interval op kwartalen krijg (alleen dagen, maanden of jaren). Nog tips?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_142914901
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 10:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Thanks! Dat komt in de buurt bij wat ik zoek.

Dit voldoet deels aan mijn wensen; hij start nu op het gewenste moment (een hele maand of de start van een kwartaal). Als ik 'm handmatig op 1-7 (start Q3) zet, wordt de volgende dan ook 1-7 en niet 1-10. Dat is wel overkomelijk door 'm bij 1-1 te laten starten (en een leeg deel in grafiek te accepteren). Helaas zie ik zo niet hoe ik de interval op kwartalen krijg (alleen dagen, maanden of jaren). Nog tips?
Major units op 3 maand zetten? En dan minor op 1 maand. En dan kun je nog minor tickmarks toevoegen.

Is je datum kolom wel ook echt een datum en niet stiekem gewoon tekst?
Supra Groningam Nihil
pi_142915605
quote:
3s.gif Op donderdag 31 juli 2014 10:40 schreef Deetch het volgende:

[..]

Major units op 3 maand zetten? En dan minor op 1 maand. En dan kun je nog minor tickmarks toevoegen.

Is je datum kolom wel ook echt een datum en niet stiekem gewoon tekst?
My bad. Ik was te gefocust op de opties (dag/maand/jaar) en kwartalen, dat ik er niet dacht om 'm op 3 maanden (óók een kwartaal) te zetten. Dit doet exact wat ik wil. Thanks a lot!
pi_142916243
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 11:08 schreef baskick het volgende:

[..]

My bad. Ik was te gefocust op de opties (dag/maand/jaar) en kwartalen, dat ik er niet dacht om 'm op 3 maanden (óók een kwartaal) te zetten. Dit doet exact wat ik wil. Thanks a lot!
ga je :@

:D
Supra Groningam Nihil
  maandag 4 augustus 2014 @ 15:47:37 #129
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_143054289
Ik heb een pivot-table waar kolommen bij elkaar opgeteld worden tot het totaal. Nu wil ik dat één van de waardes in die kolom niet wordt opgeteld, maar afgetrokken. Het zal ongetwijfeld iets simpels zijn, maar kan het niet vinden.

Edit: dus alleen bij een enkel veld, de rest moet nog wel opgeteld worden.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_143055909
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 15:47 schreef static het volgende:
Ik heb een pivot-table waar kolommen bij elkaar opgeteld worden tot het totaal. Nu wil ik dat één van de waardes in die kolom niet wordt opgeteld, maar afgetrokken. Het zal ongetwijfeld iets simpels zijn, maar kan het niet vinden.

Edit: dus alleen bij een enkel veld, de rest moet nog wel opgeteld worden.
Dan klopt je uitgangsdata niet. Kun je er daar geen - voor zetten?
Supra Groningam Nihil
  maandag 4 augustus 2014 @ 16:58:44 #131
15080 static
pi_143056707
Nee, de source-data zijn geen cijfers, het is een count.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:48:48 #132
15080 static
pi_143084515
Niemand? ;(
pi_143084606
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 16:58 schreef static het volgende:
Nee, de source-data zijn geen cijfers, het is een count.
De rij/kolom met de counts kopieren en plakken als waardes?

De data voor een pivot tabel moet gewoon goed zijn en niet daarna nog gaan klooien met je data.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:55:58 #134
15080 static
pi_143084783
De data is goed, het is een count die ik af wil trekken van het totaal, dus niet opgeteld aan het eind van de kolom.
pi_143084937
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 12:55 schreef static het volgende:
De data is goed, het is een count die ik af wil trekken van het totaal, dus niet opgeteld aan het eind van de kolom.
Dan de formule van de count *-1 doen.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 16:43:02 #136
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_143092120
Maak een extra (verborgen) kolom aan met alles 1 behalve die ene rij, -1. Dan beide kolommen vermenigvuldigen en klaar. Netste oplossing zou ik zeggen
pi_143115806
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 10:09 schreef Stickers het volgende:

Iemand?
pi_143119202
Die microsoftsite bestaat niet meer zo te zien. Kan dat het zijn?

Als ik je code zo lees ga je on workbook open eerst naar RefreshRibbon. Hierin zit je foutmelding die alleen wordt gegenereerd als je Rib nothing is.
Maar Rib is ook nothing omdat je die pas definieert in de sub RibbonOnLoad (Set Rib = ribbon) en ik zie niet wanneer die wordt afgeroepen maar waarschijnlijk pas na je workbook open.
Supra Groningam Nihil
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:27:43 #139
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_143119960
Hoi,

Ik zit even met een probleem. Ik heb een bestand van ongeveer 23.000 regels en daarvan moet ik alle creditbedragen afzetten tegen de debetbedragen :') kansloos dus, aangezien het er best veel zijn. Nu wil ik een macro gebruiken om dit voor mij te laten doen. Daar heb ik de volgende macro voor gevonden (bron).

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub doit_click()
    For x = 2 To Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
        'Get the string to compare
        tacct = Cells(x, 2)
        tamt = Cells(x, 5)
        For x2 = x + 1 To Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
            If Cells(x2, 2) = tacct And tamt + Cells(x2, 5) = 0 Then
                Rows(x2).Delete
                Rows(x).Delete
                x = x - 1
                Exit For
            End If
        Next    'x2
    Next    'x
End Sub

Dit is eigenlijk precies wat ik wil. Ik heb een grootboekrekeningnummer, en een bedrag dat zowel debet als credit kan zijn. Alleen lukt het mij niet om deze macro te gebruiken in mijn bestand. Als ik het voorbeeld op de website gebruik, werkt deze perfect. Maar zodra ik in het voorbeeld extra regels toevoeg lijkt het ook niet meer te werken.

Zou iemand mij bovenstaande code kunnen uitleggen en kunnen vertellen wat ik aan moet passen zodat ik deze macro kan gebruiken? Ga er maar vanuit dat mijn bestand er hetzelfde uitziet als de voorbeeld op de website (dus grootboeknummer in kolom A en bedrag (zowel debet als credit) in kolom B). Verschil is wel dat ik ook nog kolom C, D etc heb met andere info. Oh en mijn bedragen zijn in euro's, maar dat lijkt mij geen invloed te hebben.

Excel versie: 2007
Taal: Engels

[ Bericht 2% gewijzigd door Maraca op 06-08-2014 12:37:36 ]
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_143123165
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:27 schreef Maraca het volgende:
Hoi,

Ik zit even met een probleem. Ik heb een bestand van ongeveer 23.000 regels en daarvan moet ik alle creditbedragen afzetten tegen de debetbedragen :') kansloos dus, aangezien het er best veel zijn. Nu wil ik een macro gebruiken om dit voor mij te laten doen. Daar heb ik de volgende macro voor gevonden (bron).
[ code verwijderd ]

Dit is eigenlijk precies wat ik wil. Ik heb een grootboekrekeningnummer, en een bedrag dat zowel debet als credit kan zijn. Alleen lukt het mij niet om deze macro te gebruiken in mijn bestand. Als ik het voorbeeld op de website gebruik, werkt deze perfect. Maar zodra ik in het voorbeeld extra regels toevoeg lijkt het ook niet meer te werken.

Zou iemand mij bovenstaande code kunnen uitleggen en kunnen vertellen wat ik aan moet passen zodat ik deze macro kan gebruiken? Ga er maar vanuit dat mijn bestand er hetzelfde uitziet als de voorbeeld op de website (dus grootboeknummer in kolom A en bedrag (zowel debet als credit) in kolom B). Verschil is wel dat ik ook nog kolom C, D etc heb met andere info. Oh en mijn bedragen zijn in euro's, maar dat lijkt mij geen invloed te hebben.

Excel versie: 2007
Taal: Engels
NB: Ik heb de variabele tacct en tamt aangepast naar grootboek en bedrag.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub doit_click()
    For x = 2 To Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
        'Get the string to compare
        grootboek = Cells(x, 1)
        bedrag = Cells(x, 2)
        For x2 = x + 1 To Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
            If Cells(x2, 1) = grootboek And bedrag + Cells(x2, 2) = 0 Then
                Rows(x2).Delete
                Rows(x).Delete
                x = x - 1
                Exit For
            End If
        Next    'x2
    Next    'x
End Sub

Hij maakt een loop en legt het bereik vast wat gecontroleerd moet worden:
1For x = 2 To Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
registreert het grootboeknummer en bedrag:
1
2
grootboek = Cells(x, 1)
bedrag = Cells(x, 2)
Om vervolgens met een loop in die loop:
1For x2 = x + 1 To Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
door de andere bedragen/grootboeknummers heen te gaan om te kijken of
het grootboeknummer matcht:
1Cells(x2, 1) = grootboek
én
de bedragen opgeteld 0 zijn:
1bedrag + Cells(x2, 2) = 0
Is dit het geval, dan worden beide regels verwijderd:
1
2
Rows(x2).Delete
Rows(x).Delete
Gaat hij 1 stap terug, omdat alles naar boven schuift wegens het verwijderen van een regel.
1 x = x - 1
En stopt hij met zoeken naar matches, hij heeft er immers 1 gevonden:
1Exit For
En op naar de volgende met "Next"

De fout zat in het feit dat tamt + Cells(x2, 5) = 0 de vergelijking uitvoerde op rij x2 en kolom 5. Kolom 5 is leeg dus de uitkomst zal altijd 0 zijn. Dit betekent dat er alleen op bedrag word gecontroleerd en niet of deze matcht met een grootboek. Dit lijkt me niet de bedoeling.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 14:24:03 #141
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_143123381
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:16 schreef Stickers het volgende:

[..]

NB: Ik heb de variabele tacct en tamt aangepast naar grootboek en bedrag.
[ code verwijderd ]

Hij maakt een loop en legt het bereik vast wat gecontroleerd moet worden:
[ code verwijderd ]

registreert het grootboeknummer en bedrag:
[ code verwijderd ]

Om vervolgens met een loop in die loop:
[ code verwijderd ]

door de andere bedragen/grootboeknummers heen te gaan om te kijken of
het grootboeknummer matcht:
[ code verwijderd ]

én
de bedragen opgeteld 0 zijn:
[ code verwijderd ]

Is dit het geval, dan worden beide regels verwijderd:
[ code verwijderd ]

Gaat hij 1 stap terug, omdat alles naar boven schuift wegens het verwijderen van een regel.
[ code verwijderd ]

En stopt hij met zoeken naar matches, hij heeft er immers 1 gevonden:
[ code verwijderd ]

En op naar de volgende met "Next"

De fout zat in het feit dat tamt + Cells(x2, 5) = 0 de vergelijking uitvoerde op rij x2 en kolom 5. Kolom 5 is leeg dus de uitkomst zal altijd 0 zijn. Dit betekent dat er alleen op bedrag word gecontroleerd en niet of deze matcht met een grootboek. Dit lijkt me niet de bedoeling.
Heb het net even op een deel van mijn bestand geprobeerd en het werkt :o! Ontzettend bedankt _O_
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_143123558
quote:
3s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:02 schreef Deetch het volgende:
Die microsoftsite bestaat niet meer zo te zien. Kan dat het zijn?

Als ik je code zo lees ga je on workbook open eerst naar RefreshRibbon. Hierin zit je foutmelding die alleen wordt gegenereerd als je Rib nothing is.
Maar Rib is ook nothing omdat je die pas definieert in de sub RibbonOnLoad (Set Rib = ribbon) en ik zie niet wanneer die wordt afgeroepen maar waarschijnlijk pas na je workbook open.
Microsoft site maakt niet veel uit, het originele bestand waar ik het uit heb werkt alles wel gewoon.
sub RibbonOnLoad (Set Rib = ribbon) moet eigenlijk geladen worden bij het opstarten van het XML bestand dmv customUI onLoad="RibbonOnLoad", deze wordt echter pas geladen zodra je het workbook opent. Beetje een kip/ei verhaal, even verder knutselen dus.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:24 schreef Maraca het volgende:

[..]

Heb het net even op een deel van mijn bestand geprobeerd en het werkt :o! Ontzettend bedankt _O_
Np :)
pi_143187116
Stel ik heb een lijst die er zo uit ziet:

In A staan productnamen, soms twee dezelfde achtereenvolgend; soms vijf; soms één, en in B staan bedragen die bij de producten in A horen.

Kan ik dan in één keer laten berekenen wat de som is, maar dan per product? Dat dit er uit komt dus:

Ik zat te kloten met SOM.ALS maar kwam er niet uit. Ik wil dus de bedragen in B optellen maar elke keer als de waarde in A verandert dan moet ie resetten en weer opnieuw beginnen met optellen.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 01:39:30 #144
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143187963
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 00:57 schreef RacerDKB het volgende:
Stel ik heb een lijst die er zo uit ziet:

[ afbeelding ]

In A staan productnamen, soms twee dezelfde achtereenvolgend; soms vijf; soms één, en in B staan bedragen die bij de producten in A horen.

Kan ik dan in één keer laten berekenen wat de som is, maar dan per product? Dat dit er uit komt dus:
[ afbeelding ]

Ik zat te kloten met SOM.ALS maar kwam er niet uit. Ik wil dus de bedragen in B optellen maar elke keer als de waarde in A verandert dan moet ie resetten en weer opnieuw beginnen met optellen.
De lijst in A is altijd op alfabet gesorteerd?

If so, in C2 en doortrekken naar beneden:
1=ALS(A3=A2;"";SOM.ALS($A$2:A2;A2;$B$2:B2))
It's Time To Shine
pi_143190685
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 01:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

De lijst in A is altijd op alfabet gesorteerd?

If so, in C2 en doortrekken naar beneden:
[ code verwijderd ]

Oh wauw dit werkte zo goed, bedankt! Wilde dit altijd al weten, blijkt niet eens zo lastig maar ik kwam er niet op :@

Je hebt me wat werk bespaard, top.
pi_143209947
Ik wil in een excel file een lijstje maken dat automatisch de datum en laatste gebruikersnaam noteert.
Nu heb ik geen moeite met het afvangen van die twee dingen, maar ik weet niet hoe ik ,elke keer dat de file geopend wordt, naar een nieuwe regel moet.

Iemand?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:04:57 #147
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143210844
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 08:51 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Oh wauw dit werkte zo goed, bedankt! Wilde dit altijd al weten, blijkt niet eens zo lastig maar ik kwam er niet op :@

Je hebt me wat werk bespaard, top.
Ik vond mijzelf ook vrij helder om half 2 :P

YW!

[ Bericht 0% gewijzigd door qu63 op 08-08-2014 20:17:01 ]
It's Time To Shine
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:12:18 #148
15080 static
pi_143211102
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 16:43 schreef ralfie het volgende:
Maak een extra (verborgen) kolom aan met alles 1 behalve die ene rij, -1. Dan beide kolommen vermenigvuldigen en klaar. Netste oplossing zou ik zeggen
Dus het kan niet automatisch in de pivot zelf?
pi_143218765
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:12 schreef static het volgende:

[..]

Dus het kan niet automatisch in de pivot zelf?
Nee, de pivot geeft slechts een dwarsdoorsnede van je gegevens en staat manipulatie niet toe. Manipulatie is noodzakelijk vanwege dat een count niet negatief zal zijn.

In mijn ogen vind ik het vooral opvallend dat je een count vanuit een pivot maakt en niet op de ruwe data zelf. Immers via COUNTIFS zou je zonder de pivot de bewerking moeten kunnen maken.
pi_143218857
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:43 schreef mighty_myte het volgende:
Ik wil in een excel file een lijstje maken dat automatisch de datum en laatste gebruikersnaam noteert.
Nu heb ik geen moeite met het afvangen van die twee dingen, maar ik weet niet hoe ik ,elke keer dat de file geopend wordt, naar een nieuwe regel moet.

Iemand?
Dit zal je via een macro moeten regelen aangezien je het koppelt aan een event als openen/sluiten. Overigens is je audit-trail die je hier opbouwt niet heel erg betrouwbaar. omdat de gebruiker hier zelf vrij eenvoudig een manipulatie op kan uitvoeren.
pi_143224789
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 23:18 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dit zal je via een macro moeten regelen aangezien je het koppelt aan een event als openen/sluiten. Overigens is je audit-trail die je hier opbouwt niet heel erg betrouwbaar. omdat de gebruiker hier zelf vrij eenvoudig een manipulatie op kan uitvoeren.
De gegevens komen in een verborgen sheet.
Ik ben een heel eind met VB code. Hij moet alleen nog op een nieuwe regel schrijven elke keer als het document geopend wordt.
pi_143226306
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 03:04 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

De gegevens komen in een verborgen sheet.
Ik ben een heel eind met VB code. Hij moet alleen nog op een nieuwe regel schrijven elke keer als het document geopend wordt.
Oke.
SPOILER
Uiteraard is deze code wel gevoelig voor wanneer je sheet meer dan 1048575 keer wordt geopend, dan gaat het fout.

Wanneer je het niet erg vindt om de sheet wel te selecteren kan je eventueel nog gebruik maken van de methode om excel efficient naar beneden te laten springen zoals je zelf ook CTRL naar beneden gebruikt, maar omdat ik de sheet niet selecteer heb ik dat hier niet gedaan.
pi_143227789
Je kan screenupdating op false zetten en dan wel de sheet actief maken? Dan zie je die flits niet.
pi_143229227
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Anyway als hij de sheet ook verbergt moet je daar ook weer verbergen aan en uit zetten. Zo'n variabele werkt ook prima.
pi_143292757
Het is gelukt. Ik heb nu echter twee weken vakantie, dus pas dan kan ik de code hier weer laten zien. :')
pi_143306752
Hoewel het waarschijnlijk niet voor zal komen, toch een kleine opmerking: Je declareert Rij als een Integer, zodra de file meer dan 32.767 keer gesaved wordt ontstaat er een foutmelding. In zo'n geval kun je beter niets declareren(dan converteert Excel het wanneer nodig) of dim Rij as Long :)

Mierenneukerij ik weet het })
pi_143309955
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:46 schreef snabbi het volgende:

[..]

Oke.
SPOILER
Uiteraard is deze code wel gevoelig voor wanneer je sheet meer dan 1048575 keer wordt geopend, dan gaat het fout.

Wanneer je het niet erg vindt om de sheet wel te selecteren kan je eventueel nog gebruik maken van de methode om excel efficient naar beneden te laten springen zoals je zelf ook CTRL naar beneden gebruikt, maar omdat ik de sheet niet selecteer heb ik dat hier niet gedaan.
Waarom een while-loop?

1Rij = Sheets(sheetname).UsedRange.Rows.Count + 1

:)
pi_143314263
Op zich een prima oplossing om usedrange te gebruiken natuurlijk, maar wellicht iets wat in de toekomst minder snel door de vraagsteller is aan te passen naar wat hij dan nodig heeft. Dat is ook de reden dat ik niet snel naar de ctrl beneden oplossing was gegaan.

Integer opmerking is inderdaad ook een prima opmerking.
pi_143411766
Ik heb een klein vraagje m.b.t. Excel 2010. Taal Nederlands.

Ik heb een kleine 500 regels in kolom A staan. Hier staat tekst in. Nu wil ik in elke cel de letters CO toevoegen. Dus nu staat er XXXXX en er zou CO XXXXX moeten komen staan.

Normaal gesproken zou ik gewoon alle cellen apart aanklikken en de letters toevoegen maar 500 is een beetje veel.

Is hier een handige tool voor? Alvast bedankt
  donderdag 14 augustus 2014 @ 14:06:54 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143411958
quote:
5s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:01 schreef Harveo het volgende:
Ik heb een klein vraagje m.b.t. Excel 2010. Taal Nederlands.

Ik heb een kleine 500 regels in kolom A staan. Hier staat tekst in. Nu wil ik in elke cel de letters CO toevoegen. Dus nu staat er XXXXX en er zou CO XXXXX moeten komen staan.

Normaal gesproken zou ik gewoon alle cellen apart aanklikken en de letters toevoegen maar 500 is een beetje veel.

Is hier een handige tool voor? Alvast bedankt
Hulpkolom aanmaken en daarin de volgende formule zetten:
="CO "&A1
en die doortrekken naar beneden. Daarna je hulpkolo, selecteren, kopiëren en dan rechtermuisknop op A1 en dan kiezen voor plakken speciaal -> waarden. Hierna kan je je hulpkolom verwijderen.
It's Time To Shine
pi_143412480
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:06 schreef qu63 het volgende:

[..]

="CO "&A1
en die doortrekken naar beneden. Daarna je hulpkolo, selecteren, kopiëren en dan rechtermuisknop op A1 en dan kiezen voor plakken speciaal -> waarden. Hierna kan je je hulpkolom verwijderen.
Top! Het is gelukt _O_
pi_143412608
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:06 schreef qu63 het volgende:

[..]

="CO "&A1
Je zit wel echt bovenop dit topic hé :o
Harveo @ 14:01:06
qu63 @ 14:06:54
  donderdag 14 augustus 2014 @ 14:39:14 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143413055
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:27 schreef Stickers het volgende:

[..]

Je zit wel echt bovenop dit topic hé :o
Harveo @ 14:01:06
qu63 @ 14:06:54
O-)
Ik ververste net mn MyAT, vandaar dat ik zo snel kon reageren :P
It's Time To Shine
pi_143448431
Beste mensen ik heb een nieuwe vraag en hoop dat ik ermee geholpen kan worden.

(Als in bestand EOB-grid in kolom D de waarde "volbloed" is) And (Als in bestand EOB in kolom K de waarde "Niet te beoordelen" is) And (Als in bestand EOB in kolom M de waarde "Overleden" is) dan komt er een "x" in cel B2 van bestand CONCEPT-IGZJAAR.

Hier is het bestand CONCEPT-IGZJAAR waar de macro in verwerkt moet worden.

https://www.dropbox.com/s/cmwuua3t069l7cy/CONCEPT-IGZJAAR.xls

Bij voorbaat dank.
Dusan
Mvg,
Dusan Ilic
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:47:29 #165
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143450751
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 15:41 schreef DIlic het volgende:

(Als in bestand EOB-grid in kolom D de waarde "volbloed" is) And (Als in bestand EOB in kolom K de waarde "Niet te beoordelen" is) And (Als in bestand EOB in kolom M de waarde "Overleden" is) dan komt er een "x" in cel B2 van bestand CONCEPT-IGZJAAR.

Bij voorbaat dank.
Dusan
Waar loop je in vast?
It's Time To Shine
pi_143451082
Bij het schrijven van de macro waarschijnlijk?
Aldus.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:06:17 #167
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143451304
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 16:58 schreef Z het volgende:
Bij het schrijven van de macro waarschijnlijk?
Dan zou het fijn zijn om te zien wat er zelf al gedaan is :)

En zie ook de OP;
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:04 schreef qu63 het volgende:
[ afbeelding ]

Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.
It's Time To Shine
pi_143461247
waarom uberhaupt een macro. Een vergelijking met meerdere variabelen is ook wel zonder te maken.
pi_143543476
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 15:41 schreef DIlic het volgende:

Bij voorbaat dank.
Dusan
Heb je toch helegaar geen marco voor nodig?

1=SUMPRODUCT(--([BookD.xlsx]Sheet1!D:D="volbloed"),--([BookK.xlsx]Sheet1!K:K="niet te beoordelen"),--([BookM.xlsx]Sheet1!M:M="Overleden"))

zelf even de bestandsnamen en sheetnamen aanpassen
Supra Groningam Nihil
pi_143544632
Mijn excuses voor het laat reageren op jullie reactie en de onduidelijkheid. Mijn vraag is of er iemand een macro kan maken dat ervoor zorgt dat er een kruisje "x" in een bepaalde cel verschijnt wanneer aan bepaalde waarden wordt voldaan. Voorheen gebruikte ik de volgende macro om een kruisje te laten verschijnen en het werkte perfect. Het verschil zit hem nu in het feit dat de macro moet werken met verschillende bestanden en daar kom ik helaas, na veel gepuzzel, niet uit. Dit is de macro dat ik voorheen gebruikte:

Range("AA2:AA65536").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"=IF(AND(RC[-19]=""Volbloedafname"",RC[-25]=""Gebrekkig Product""),""x"","""")"
Range("AA2").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("AA2:AA65536"), Type:=xlFillDefault

De eerste alinea zet een kruisje in cel AA als de waarde in kolom H "Volbloedafname" is en als de waarde in kolom B "Gebrekkig Product" is.

Dus stel je voor dat de waarde "Volbloedafname" van kolom H in bestand1 zit en de waarde van kolom B "Gebrekkig Product" in bestand2 zit. Hoe kan ik dat in de bovenstaande macro aanpassen? En als er suggesties zijn voor een betere of snellere manier, dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143545181
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 10:10 schreef DIlic het volgende:
Mijn excuses voor het laat reageren op jullie reactie en de onduidelijkheid. Mijn vraag is of er iemand een macro kan maken dat ervoor zorgt dat er een kruisje "x" in een bepaalde cel verschijnt wanneer aan bepaalde waarden wordt voldaan. Voorheen gebruikte ik de volgende macro om een kruisje te laten verschijnen en het werkte perfect. Het verschil zit hem nu in het feit dat de macro moet werken met verschillende bestanden en daar kom ik helaas, na veel gepuzzel, niet uit. Dit is de macro dat ik voorheen gebruikte:

"=IF(AND(RC[-19]=""Volbloedafname"",RC[-25]=""Gebrekkig Product""),""x"","""")"
Range("AA2").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("AA2:AA65536"), Type:=xlFillDefault

De eerste alinea zet een kruisje in cel AA als de waarde in kolom H "Volbloedafname" is en als de waarde in kolom B "Gebrekkig Product" is.

Dus stel je voor dat de waarde "Volbloedafname" van kolom H in bestand1 zit en de waarde van kolom B "Gebrekkig Product" in bestand2 zit. Hoe kan ik dat in de bovenstaande macro aanpassen? En als er suggesties zijn voor een betere of snellere manier, dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Gebruik je de volgende keer de {code} {/code} tages even om je macro code ({ } vervangen door [ ] )

Het nut van je macro ontgaat mij nog een beetje. Wat je hier in de macro doet gaat ook prima in een normale formule in excel. Zie mijn post als voorbeeld.

Ik neem aan dat er ook nog een manier is om te herkennen dat volbloedafname en Gebrekkig product bij de zelfde donor hoort? Waarschijnlijk het zevencijferig donornummer?

Probeer nog eens vanaf het begin uit te leggen wat je nu wilt bereiken als eindresulataat en wat je uitgangsinformatie is.
Supra Groningam Nihil
pi_143545304
Ah, ik zie nu dat het een turflijstje is? klopt dat?
Supra Groningam Nihil
pi_143545820
Hoi Deetch,

Er zijn op deze manier vele mogelijke combinaties bijv: Volbloed,Gebrekkig Product, enz..
Uiteindelijk wil ik dat de macro telt hoe vaak een bepaalde combinatie voorkomt.

Alleen ben ik nu op een nieuwe probleem gekomen. Elke waarde is voor een bepaalde persoon. En ik heb gemerkt dat deze waardes niet op dezelfde volgorde voorkomen in de verschillende bestanden. Dus de macro hoort te tellen per persoon (PR-ID).

PR-ID1 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Gebrekkig Product"
PR-ID1 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Falende Apparatuur"

PR-ID2 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Gebrekkig Product"
PR-ID2 [Bestand1.csv]Bestand1!D:D="volbloed",[Bestand2]Bestand2!E:E="Falende Apparatuur"

Deze maand zijn er bijvoorbeeld 2 personen maar volgend maand kunnen er 4 bij komen dus dan zou de macro automatisch opnieuw moeten tellen voor PR-ID1,PR-ID2,PR-ID3,PR-ID4,PR-ID5,PR-ID6

Ik hoop dat ik het zo heb kunnen uitleggen.
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143545952
Dus PR-ID1 kan (Volbloed gebrekkig product) zijn of (Volbloed falend apparatuur). Nu wil ik kijken hoeveel PR-ID's de combinatie (Volbloed gebrekkig product) hebben en hoeveel PR-ID's de combinatie (Volbloed falend apparatuur) hebben. En de hoeveelheid PR-ID's kunnen varieren.
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143547011
Nogmaals, je hebt geen macro nodig.

Je maakt een nieuw bestand met in kolom A de PRIDs
Vervolgens maak je kopteksten B1 = volbloed, C1=gebrekkige apparatuur etc

In cel B2 doe je de volgende formule
1=IFERROR(IF(VLOOKUP(A2,[Bestand1.csv]Bestand1!A:D,4)=$B$1,1,0),"err" )
Hierbij ga ik er van uit dat de PRID in kolom A staat van bestand1

De vlookup zoekt de PRID in cel A2 van je nieuwe bestand op in kolom A van bestand1 en geeft dan de waarde van de 4e kolom van de kolommen A:D.
Deze waarde wordt dan vergeleken met de koptekst van de kolom (volbloed in dit geval). Als dat het geval is dan komt er een 1 anders een 0
De iferror functie geeft "err" als de vlookup de PRID niet kan vinden.

Dit doe je ook voor bestand 2. Vervolgens heb je dus een lijst met alle PRIDs en de bijbehorende 1 0 combinaties voor alle afwijkingen en donatie types.

Deze kun je dan naar wens met elkaar combineren.

En nu mag je eerst zelf aan de slag. ^O^
Supra Groningam Nihil
pi_143557834
Beste Deetch,

Ik ben bezig met een project en de opdrachtgever wil graag een macro hebben. Heb van alles geprobeerd om het op te lossen op jouw manier, maar helaas is het niet gelukt.
Is zoiets mogelijk? En zou iemand een van deze functie of macro werkende kunnen maken?

=IFERROR(IF(VLOOKUP(((A2,[eobgrid.csv]eobgrid!A:D,4)=Volbloed);(VLOOKUP(A2,[eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb!A:D,4=Immunologische hemolyse door ABO-incompatibiliteit),(A2,[eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb!A:K,11=Niet te beoordelen),(A2,[eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb![eobb.csv]eobb!A:M,13=Overleden)),1,0),"err" )

of zoiets:

Range("B2:B65536").Select
"=IF(AND([EOB-grid.csv!]D:D="volbloed",[EOB.csv]!K:K="niet te beoordelen",[EOB.csv]!M:M="Overleden",""x"","""")"
Range("B2").Select
Selection.AutoFill Destination:=Range("B2:B65536"), Type:=xlFillDefault
Range("B2:B65536").Select

of op deze manier:

Sub Macro11()
Dim i As Long
With Application
.Calculation = xlCalculationManual
.ScreenUpdating = False
End With
With ActiveWorkbook.Sheets(1)
For i = 50000 To 1 Step -1
If .Cells.[EOB-grid.csv](i, "D") = "Volbloed" And .Cells.[EOB.csv](i, "C") = "Immunologische hemolyse door AB0-incompatibiliteit" And .Cells.[EOB.csv](i, "K") = "Niet te beoordelen" Then
.Cell("B2") = "x"
End If
Next i
End With
With Application
.Calculation = xlCalculationAutomatic
.ScreenUpdating = True
End With
End Sub

Kan iemand mij hiermee helpen aub
Mvg,
Dusan Ilic
pi_143699165
Hallo mede excellers,

Even een vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden.
Excel 2010

Ondersteunende informatie:
Ik wil door middel van keuzelijsten en lengte/breedte invoer de prijs van diverse platen berekenen.
Ik heb de prijzen en afmetingen in een blad staan.

Nu wil ik in cel 1 een keuze lijst met verschillende materialen (keuzelijst is gemaakt)
In cel 2 wil ik de kleur selecteren
Cel 3 de dikte van de platen
En als laatste voeren de gebruikers zelf in een cel de lengte en een cel de breedte in.

Nu lukt het mij wel om een aantal mm daar de prijs aan te koppelen die berekend wordt wanneer de lengte en breedte worden ingevoerd.

Uiteindelijk doel:
Cel 1 materiaal kiezen
Cel 2 alleen de kleur kunnen kiezen (zichtbaar zijn in keuzelijst) die voor dat materiaal beschikbaar is
Cel 3 Alleen het aantal mm kiezen dat beschikbaar is voor dat materiaal in die kleur
Cel 4&5 Lengte breedte handmatig invoeren
Cel 6 prijs wordt dan weergegeven aan de hand van selectie en invoer maten

Vraag:
Is het mogelijk om een keuzelijst te maken die variabel is door eerder gemaakte keuzes?
Stel dat ik de keuze heb uit materiaal plastic en karton (bijvoorbeeld), en karton is niet in groen te krijgen maar plastic wel, dat wanneer ik karton selecteer de optie groen niet zichtbaar is in de keuzelijst in Cel2?
Moet ik hierbij bij gegevens validatie kijken? Moet ik hiervoor bij macro's gaan kijken?
Kan het eigenlijk wel?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:17:05 #178
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143700745
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 12:26 schreef Rquiem het volgende:
Hallo mede excellers,

Even een vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden.
Excel 2010

Ondersteunende informatie:
Ik wil door middel van keuzelijsten en lengte/breedte invoer de prijs van diverse platen berekenen.
Ik heb de prijzen en afmetingen in een blad staan.

Nu wil ik in cel 1 een keuze lijst met verschillende materialen (keuzelijst is gemaakt)
In cel 2 wil ik de kleur selecteren
Cel 3 de dikte van de platen
En als laatste voeren de gebruikers zelf in een cel de lengte en een cel de breedte in.

Nu lukt het mij wel om een aantal mm daar de prijs aan te koppelen die berekend wordt wanneer de lengte en breedte worden ingevoerd.

Uiteindelijk doel:
Cel 1 materiaal kiezen
Cel 2 alleen de kleur kunnen kiezen (zichtbaar zijn in keuzelijst) die voor dat materiaal beschikbaar is
Cel 3 Alleen het aantal mm kiezen dat beschikbaar is voor dat materiaal in die kleur
Cel 4&5 Lengte breedte handmatig invoeren
Cel 6 prijs wordt dan weergegeven aan de hand van selectie en invoer maten

Vraag:
Is het mogelijk om een keuzelijst te maken die variabel is door eerder gemaakte keuzes?
Stel dat ik de keuze heb uit materiaal plastic en karton (bijvoorbeeld), en karton is niet in groen te krijgen maar plastic wel, dat wanneer ik karton selecteer de optie groen niet zichtbaar is in de keuzelijst in Cel2?
Moet ik hierbij bij gegevens validatie kijken? Moet ik hiervoor bij macro's gaan kijken?
Kan het eigenlijk wel?
Misschein dat dit je verder kan helpen: http://www.contextures.com/excel-data-validation-multiple.html
It's Time To Shine
pi_143701025
Qu63 was me voor :P, maar meerdere keuzes per dropdown box is denk ik niet wat je zoekt.

Het is mogelijk door je vervolg keuzes te verdelen per groep.

Selecteer het bereik van de kleuren voor karton en geef deze links naast de formulebalk een naam, bv Karton.

Maak nu een lijst voor de tweede keuze en verwijs in de bron naar de eerste keuze, =indirect(a1), hier is a1 je eerste keuze

Zodra je in de eerste keuzelijst voor Karton hebt gekozen, zal dmv de indirect verwijzing je groep worden gekozen als tweede keuze.

Wat hier staat dus:
http://www.contextures.com/xlDataVal02.html

Kleine toevoeging:
Op het moment dat de gebruiker kiest voor Plastic>Transparant en vervolgens keuze 1(plastic) aanpast, zal transparant blijven staan. Dit is voor zover ik weet alleen met een macro aan te passen

[ Bericht 12% gewijzigd door Stickers op 22-08-2014 13:32:34 ]
pi_143701054
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 13:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Misschein dat dit je verder kan helpen: http://www.contextures.com/excel-data-validation-multiple.html
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 13:25 schreef Stickers het volgende:
Qu63 was me voor :P, maar meerdere keuzes per dropdown box is denk ik niet wat je zoekt.

Het is mogelijk door je vervolg keuzes te verdelen per groep.

Selecteer het bereik van de kleuren voor karton en geef deze links naast de formulebalk een naam, bv Karton.

Maak nu een lijst voor de tweede keuze en verwijs in de bron naar de eerste keuze, =indirect(a1), hier is a1 je eerste keuze

Zodra je in de eerste keuzelijst voor Karton hebt gekozen, zal dmv de indirect verwijzing je groep worden gekozen als tweede keuze.

Wat hier staat dus:
http://www.contextures.com/xlDataVal02.html
Thanks, ik ga er meteen mee aan de slag!!
pi_143707148
http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=77235

In dat topic staat onderaan ergens een voorbeeld file met een dropdown die in de volgende dropdown dan idd een volgende lijst kan laten zien.
pi_143778808
Ik wil dit seizoen voor ons voetbalelftal van iedere wedstrijden de doelpuntenmakers gaan bijhouden. Uiteindelijk dus een 20/25 wedstrijden met bij iedere wedstrijd 15 mogelijke doelpuntenmakers. Ik wil een worksheet neerzetten zodat ik de wedstrijden kan invoeren, daarna de doelpuntenmakers. Hierna zou het fijn als ik dit kon doorlinken naar een lijst waarin de topscorers staan vermeldt.

Voor mijn gevoel moet dit heel goed mogelijk zijn met Excel, maar ik kom er maar niet uit. Iemand die me op weg kan helpen?
Of saté?
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:39:55 #183
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143782070
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:23 schreef De-Hamster het volgende:
Ik wil dit seizoen voor ons voetbalelftal van iedere wedstrijden de doelpuntenmakers gaan bijhouden. Uiteindelijk dus een 20/25 wedstrijden met bij iedere wedstrijd 15 mogelijke doelpuntenmakers. Ik wil een worksheet neerzetten zodat ik de wedstrijden kan invoeren, daarna de doelpuntenmakers. Hierna zou het fijn als ik dit kon doorlinken naar een lijst waarin de topscorers staan vermeldt.

Voor mijn gevoel moet dit heel goed mogelijk zijn met Excel, maar ik kom er maar niet uit. Iemand die me op weg kan helpen?
Waar loop je in vast?

En heb je al gegoogled? Met 2x klikken kwam ik hier op uit: http://www.worksheet.nl/downloads/sport

Ik zocht op "excel voetbaluitslagen"..
It's Time To Shine
pi_143788806
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Waar loop je in vast?

En heb je al gegoogled? Met 2x klikken kwam ik hier op uit: http://www.worksheet.nl/downloads/sport

Ik zocht op "excel voetbaluitslagen"..
Geen enkel bestand daar heeft het gene dat ik bedoel.

Ik wil gewoon bijv. FC Bal op dak 3 - VV Schoen in sloot 6: 3-3 Waarbij Hans Willemse 2x scoorde en Fred Janssen ook 1x. Dus enkel de doelpuntenmakers van onze eigen team.

Dan wil ik een koppeling maken dat zodra ik deze wedstrijden invul hij direct kan zien dan Hans in dit geval 2 doelpunten extra heeft voor de topscorerstitel. Naar verloop van tijd dus de topscorersstand automatisch bijgewerkt wordt.
Of saté?
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:51:10 #185
346939 Janneke141
pi_143788899
Gewoon een heel groot schema maken met verticaal alle wedstrijden, horizontaal alle spelers en dan gewoon wat met totalen gaan doen? Of wat heb je in gedachten?
pi_143789074
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Gewoon een heel groot schema maken met verticaal alle wedstrijden, horizontaal alle spelers en dan gewoon wat met totalen gaan doen? Of wat heb je in gedachten?
Nee, dat is het probleem. Ik heb geen idee hoe te beginnen, maar het moet mogelijk zijn. Gewoon echt de wedstrijden die ik zelf invul. De uitslagen die ik zelf invul. Met de doelpuntenmakers en hiervoor een automatische ranking in doelpuntenmakers.
Of saté?
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:58:57 #187
346939 Janneke141
pi_143789405
Wat ik je geef is een voorbeeld.
Wat jij voor ogen hebt is een lijst die je in de loop van het seizoen vult met gespeelde wedstrijden en en doelpuntenmakers. Het vervelende daaraan is dat het aantal gescoorde doelpunten natuurlijk verschilt per wedstrijd. Dat kan allemaal wel, maar het worden nare grapjes met zoek- en verwijsfuncties die jou waarschijnlijk iets boven de pet gaan.

Je snelste optie (omdat het voetbal is en geen waterpolo) is een turflijst met pen en papier.
Een goede tweede is het voorbeeld wat ik geef: Je maakt een grote tabel waar je verticaal alle wedstrijden onder elkaar zet en waar je de uitslagen achter kan zetten. In de bovenste rij zet je de namen van alle spelers en dan kun je per rij/kolom aangeven wie er hoe vaak scoort in welke wedstrijd.
Daarna kun je met behulp van totalen en de RANG()-functie wel een topscorerslijst genereren.
pi_143789848
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:58 schreef Janneke141 het volgende:
Wat ik je geef is een voorbeeld.
Wat jij voor ogen hebt is een lijst die je in de loop van het seizoen vult met gespeelde wedstrijden en en doelpuntenmakers. Het vervelende daaraan is dat het aantal gescoorde doelpunten natuurlijk verschilt per wedstrijd. Dat kan allemaal wel, maar het worden nare grapjes met zoek- en verwijsfuncties die jou waarschijnlijk iets boven de pet gaan.

Je snelste optie (omdat het voetbal is en geen waterpolo) is een turflijst met pen en papier.
Een goede tweede is het voorbeeld wat ik geef: Je maakt een grote tabel waar je verticaal alle wedstrijden onder elkaar zet en waar je de uitslagen achter kan zetten. In de bovenste rij zet je de namen van alle spelers en dan kun je per rij/kolom aangeven wie er hoe vaak scoort in welke wedstrijd.
Daarna kun je met behulp van totalen en de RANG()-functie wel een topscorerslijst genereren.
Omdat ik bij jouw genoemde optie geen mogelijkheid heb om terug te zien wie welk doelpunt gemaakt heeft. Ik wil op het einde van het seizoen dit aan het team kunnen laten zien zonder hier commentaar te krijgen dat hij echt wel meer doelpunten heeft gemaakt. Ik wil op de een of andere manier terug kunnen zien in welke wedstrijden welke spelers gescoord heeft.

Ik hoopte dat dit eenvoudig met Excel kan, maar als dit gevorderde Excel skills vereist, dan denk ik dat ik makkelijker overweg kan met een PHP scriptje.
Of saté?
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:07:12 #189
346939 Janneke141
pi_143789977
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:05 schreef De-Hamster het volgende:
Omdat ik bij jouw genoemde optie geen mogelijkheid heb om terug te zien wie welk doelpunt gemaakt heeft. Ik wil op het einde van het seizoen dit aan het team kunnen laten zien zonder hier commentaar te krijgen dat hij echt wel meer doelpunten heeft gemaakt. Ik wil op de een of andere manier terug kunnen zien in welke wedstrijden welke spelers gescoord heeft.
Dat kan ook in het door mij gegeven voorbeeld.
pi_143790305
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat kan ook in het door mij gegeven voorbeeld.
[ afbeelding ]
Dat is idd wel handig, hier ga ik eens mee aan de slag, Thanks!

Zou trouwens nog beter zijn als ik vanuit deze opzet een topscorerslijst kan maken:

Naam - 10 doelpunten
Naam - 6 doelpunten

Maar ik denk niet dat dit eenvoudig kan he?

Is inmiddels al gelukt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Schnitzels op 24-08-2014 21:28:13 ]
Of saté?
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:02:11 #191
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143819723
Vraagje. Het gaat om een functie net zoals een voetbal uitslag.

Ik kan in cel F3 en cel H3 een getal invullen. Op basis van deze twee getallen wil ik in cel I3 een W / D / L (win, draw, loss) letter automatisch laten invoeren.

Dus:
als F3 > H3 dan W.
als F3 == H3 dan D.
als F3 < H3 dan L.

Hoe kan ik dat doen?
pi_143820019
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:02 schreef Laser. het volgende:
Vraagje. Het gaat om een functie net zoals een voetbal uitslag.

Ik kan in cel F3 en cel H3 een getal invullen. Op basis van deze twee getallen wil ik in cel I3 een W / D / L (win, draw, loss) letter automatisch laten invoeren.

Dus:

=ALS(F3 > H3;"W";ALS(F3 = H3;"D";"L"))

Hoe kan ik dat doen?
FTFY :)

Indien de eerste twee voorwaarden F > H of F = H niet waar zijn is de uitkomst per definitie L
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:14:42 #193
346939 Janneke141
pi_143820053
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:13 schreef Stickers het volgende:

[..]

FTFY :)

Indien de eerste twee voorwaarden F > H of F = H niet waar zijn is de uitkomst per definitie L
Nog even de spaties eruit halen ;)
pi_143820084
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nog even de spaties eruit halen ;)
Spaties tussen de vergelijkingen maken niets uit :)
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:15:50 #195
346939 Janneke141
pi_143820093
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:15 schreef Stickers het volgende:

[..]

Spaties tussen de vergelijkingen maken niets uit :)
:@
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:19:11 #196
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143820198
Thanks, maar ik krijg #NAME? :? Doe ik wat fout? :D

Ohja, ik ga deze formule straks ook op andere rijen toepassen en het mag natuurlijk niet ingevuld zijn als de uitslag nog niet bekend is (dus lege cellen).

edit: ik moest ALS -> IF aanpassen, heb de Engelse Excel. :D
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:20:54 #197
346939 Janneke141
pi_143820263
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:19 schreef Laser. het volgende:
Thanks, maar ik krijg #NAME? :? Doe ik wat fout? :D

Ohja, ik ga deze formule straks ook op andere rijen toepassen en het mag natuurlijk niet ingevuld zijn als de uitslag nog niet bekend is (dus lege cellen).
Engelse versie dus. Verander =ALS in =IF en dan moet het wel werken.
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:23:17 #198
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143820347
Klopt inderdaad, thanks! :D

Alleen krijg ik nu D'tjes te zien op uitslagen die nog niet zijn ingevuld. Kan dat nog makkelijk worden aangepast?
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:28:10 #199
346939 Janneke141
pi_143820446
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:23 schreef Laser. het volgende:
Klopt inderdaad, thanks! :D

Alleen krijg ik nu D'tjes te zien op uitslagen die nog niet zijn ingevuld. Kan dat nog makkelijk worden aangepast?
Ja, die ziet ie als gelijkspel. 0-0, zeg maar.

Kan wel:

=IF(F3="";"";IF(F3>H3;"W";IF(F3=H3;"D";"L")))

Zou het moeten doen.
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:32:02 #200
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_143820556
Jaaa top! *O* werkt! Dankjewel!

Ik heb nog 1 klein vraagje. O+

Ik kan de formule op andere cellen toepassen door op dat plusje te klikken en naar beneden te slepen. Is er een simpele manier om te zorgen dat ie dat op ALLE volgende cellen toepast? Ik kan natuurlijk ook gewoon naar 99999 scrollen maar toch... :/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')