Zie dit: https://www.rabobank.nl/p(...)_periodesparen/#tab3quote:Op maandag 7 juli 2014 18:33 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Geen rente over rente? Hoe werkt dat dan? Zelf ging ik altijd uit van de effectieve dagelijkse rente, waarbij je dus rente ontvangt over rente .
Helder. Geen rente over rente inderdaad, maar wel dagelijks rente. Hoe ga je om met gewijzigde rentepercentages en saldoklassen?quote:Op maandag 7 juli 2014 18:35 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zie dit: https://www.rabobank.nl/p(...)_periodesparen/#tab3
Saldoklassen is (helaasquote:Op maandag 7 juli 2014 18:40 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Helder. Geen rente over rente inderdaad, maar wel dagelijks rente. Hoe ga je om met gewijzigde rentepercentages en saldoklassen?
Ik zou bijna willen suggereren om de rente gewoon als 1 mutatie op 1 januari te zien.
quote:Op maandag 7 juli 2014 18:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
Saldoklassen is (helaas) geen probleem
Gewijzigde rente zou ik ook in aparte tabel bij moeten houden, dus nog een check er bij..
En dat allemaal omdat ik wil weten hoeveel rente ik al opgebouwd heb
En dat laat RaboInternetBankieren zelfs zien op de site
quote:Op maandag 7 juli 2014 18:44 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Je zoekt gewoon een reden om met Excel te stoeien.
Engels: LOOKUP(2,1/(A11:A510<>""),ROW(A11:A510))quote:Op maandag 7 juli 2014 11:15 schreef kipptje het volgende:
Dag mensen,
Na een kleine pauze te hebben ingelast heb ik mijn 'probleem' opgepakt en de oplossing gevonden. Probleem lag niet in de formule (waarvoor dank nog) maar wat ik er daarna mee deed. Echter snap ik de formule niet helemaal. Kan iemand mij uitleggen wat hier precies staat:
[ code verwijderd ]
Het gekke is dus dat als ik google op deze formule dat ze beweren dat ik op waarde "2" zoek in een bepaalde range, maar wat ie dus eigenlijk doet is dat het in een bepaalde range de laatste ingevulde cel (alles behalve leeg) opzoekt en als waarde de rijnummer weergeeft...Dus fijn dat het werkt, maar I'm completely lost!!!
Als ik dit snap kan ik eventueel later problemen oplossen (mochten die komen omdat we wijzigingen hebben doorgevoerd).
Ontzettend bedankt voor de uitleg! Het wordt mij een heel stuk duidelijker nu! Kan het misschien zijn dat het laatste argument een vector is omdat ik het rijnummer wil hebben en niet de waarde in de betreffende cel? Heb helaas te weinig zitten opletten tijdens mijn wiskunde lessen over vectoren....quote:Op maandag 7 juli 2014 21:42 schreef snabbi het volgende:
[..]
Engels: LOOKUP(2,1/(A11:A510<>""),ROW(A11:A510))
Nederlands: ZOEKEN(2;1/(A11:A510<>"");RIJ(A11:A510))
Laten we beginnen met het feit dat het inderdaad klopt dat je zoekt naar 2. Op zich is het niet heel relevant naar welke waarde je zoekt, omdat de functie de dichtstbijzijnde waarde zoekt. Op het moment dat het geen 2 vindt, is 1 ook goed bijvoorbeeld.
Nu hoor ik je denken, maar hij pakt elke ingevulde waarde. Dat is juist. Dit komt door het tweede deel van de formule. 1/(A11:A510<>"")
Het belangrijkste deel van deze formule is die (A11:A510<>""). Wat dit doet is een vector maken (dus een reeks aan waarden). Aangezien we hier een vergelijking maken dat de inhoud van de betreffende CEL ongelijk is aan "" kan de uitkomst van deze vergelijking maar 2 waarden hebben. Het is WAAR (of TRUE) wanneer de inhoud van de cel inderdaad ongelijk is aan "". Of de waarde is ONWAAR (of FALSE) indien de cel wel leeg is. In de computer wordt WAAR weergegeven als 1 en ONWAAR als 0.
In de formule 1/( uitkomst is 1 of 0) krijg je dus of de uitkomst 1/1 of 1/0. De uitkomst 1/0 geeft een foutmelding doordat je niet door 0 kunt delen en dus krijg je bij het zoeken naar de waarde 2 het resultaat van een cel die wel een waarde heeft. In de zoektocht pakt hij hier de laatste in de vector. Waarom precies de laatste in de vector weet ik niet, vast omdat hij geen exacte match heeft.
Kleine workaround: trek de cellen door naar beneden, kopiëer en doe dan plakken speciaal -> transponeren.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:42 schreef ieniminimuis het volgende:
Dus nieuwe laptop met office 2013 en ik word er nu al gek van.
Ik heb dus problemen met een simpele formule doortrekken wat hij niet toestaat.
zo ziet mijn tabel eruit met de formules.
=B3 =B4 =B5
=C3 =C4 =C5
etc.
met oudere versies kon je naar mijn weten 2 cellen selecteren en dan kon je de formule doortrekken en deed excel het goed.
Nu doet het excel het volgende:
=B3 =B4 =B5 =F3
=C3 =C4 =C5 =G3
Iemand hier een oplossing voor? Google wist het antwoord niet.
Kijk eens naar aantallen.als().quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:59 schreef wouter456 het volgende:
Hallo iedereen,
Ik heb een vergelijkbaar probleem als kipptje met de lookup functie. Ik krijg het zelf niet voor elkaar dus ik hoop dat jullie er even naar kunnen kijken.
Ik ben bezig met een onderzoek en nu heb ik een aantal patienten en aantal aangevraagde bloedtesten. De patienten hebben gewoon een naam en de bloedtesten hebben de getallen 1 tm 7 gekregen. Nu ziet mijn data er ongeveer zo uit:
Naam Test
Janssen 1
Janssen 1
Janssen 3
Janssen 5
Janssen 1
Janssen 2
Peters 1
Peters 1
Peters 3
Peters 2
Dit wil eigenlijk zeggen dat patient janssen eerst 2 keer labtest 1 heeft gekregen daarna een keer labtest 3, daarna een keer labtest 4 daarna weer een keer labtest 1, etc.
Nu kan ik daar niks mee in SPSS (ik kan geen means of SD uitrekenen of wat dan ook) daarom wil de data eigenlijk in deze vorm hebben:
Patient Soort labtest Aantal keer aangevraagd
Janssen 1 2
Janssen 2 1
Janssen 3 1
Janssen 4 0
Peters 1 2
Etcetera.
Kan iemand mij helpen?
MVG Wouter
Als je quote zie je de spaties wel staanquote:PS ik krijg mijn data niet goed in deze post, de spaties haalt fok zelf weg, hopelijk is het nog leesbaar
Bedankt voor je hulp, ik heb daat al een beetje naar gekeken en heb wel een beetje ervaring met programmeren. Ik krijg het alleen niet voor elkaar 3 kolommen te berekenen. Dus met de naam van de patient en daar echter het soort labtest en de aantallen daarvan.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:05 schreef qu63 het volgende:
[..]
Kijk eens naar aantallen.als().
[..]
Als je quote zie je de spaties wel staan
Ah oke zoiets dacht ik al. Omslachtig.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 13:47 schreef qu63 het volgende:
[..]
Kleine workaround: trek de cellen door naar beneden, kopiëer en doe dan plakken speciaal -> transponeren.
Probeer dit eens: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MKKGEDRWVVJ6.xlsxquote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:17 schreef wouter456 het volgende:
[..]
Bedankt voor je hulp, ik heb daat al een beetje naar gekeken en heb wel een beetje ervaring met programmeren. Ik krijg het alleen niet voor elkaar 3 kolommen te berekenen. Dus met de naam van de patient en daar echter het soort labtest en de aantallen daarvan.
Het moet namelijke een soort loop worden. Dat die loop als het ware elke keer weer op nieuw begint te tellen als er een nieuwe patient naam 'opduikt'
Crap, je hebt gelijkquote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:29 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ah oke zoiets dacht ik al. Omslachtig.
Edit: plakken speciaal werkt dus niet met formules en die moet ik er wel in hebben voor later gebruik.
Conclusie: Microsoft laat mij liever RSI krijgen en mijn tijdverspillen dan normaal werkende programma's maken.quote:
Met de INDEX-functie is wat jij wil niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:41 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Conclusie: Microsoft laat mij liever RSI krijgen en mijn tijdverspillen dan normaal werkende programma's maken.
Zucht.
Oke, de functie snap ik en doet het ook. Alleen het doortrekken gaat ook met deze functie niet goed.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met de INDEX-functie is wat jij wil niet zo moeilijk.
Held, bedankt kerel.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:38 schreef qu63 het volgende:
[..]
Probeer dit eens: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-MKKGEDRWVVJ6.xlsx
Volgens mij beschrijft deze persoon iets soortgelijks, maar ik heb geen idee hoe hij dat doet:quote:Op woensdag 9 juli 2014 13:25 schreef Groenalsgras het volgende:
Voor de handige knutselaar:
Ik werk met office 2013, taal NL.
voor de verslaglegging van functionerings- en beoordelingsgesprekken ben ik een opzet aan het maken in excel.
tabblad 1 is het functioneringsgesprek (FG) van 2014,
tabblad 2 de beoordeling 2015,
tabblad 3 het FG 2015,
tabblad 4 het BG 2016
tabblad 5 het FG 2016
etc...
* in een FG kiezen we 3 competenties (uit een lijst van ca. 12) die we in het volgende BG gaan beoordelen. hierbij zetten we een X voor het vakje
Wat ik graag wil:
als in tabblad 1 een cel voor een competentie een X bevat, dat deze competenties op tabblad 2 automatisch worden herhaald in de 3 daarvoor bestemde vakjes.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Ik kan een voorbeeldje toesturen, weet niet hoe ik dit moet plaatsen in mijn topic.
Met macro's ben ik niet bekend.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie oplossingen!
Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CKBRT4TEQPB7.xlsxquote:Op woensdag 9 juli 2014 13:25 schreef Groenalsgras het volgende:
Voor de handige knutselaar:
Ik werk met office 2013, taal NL.
voor de verslaglegging van functionerings- en beoordelingsgesprekken ben ik een opzet aan het maken in excel.
tabblad 1 is het functioneringsgesprek (FG) van 2014,
tabblad 2 de beoordeling 2015,
tabblad 3 het FG 2015,
tabblad 4 het BG 2016
tabblad 5 het FG 2016
etc...
* in een FG kiezen we 3 competenties (uit een lijst van ca. 12) die we in het volgende BG gaan beoordelen. hierbij zetten we een X voor het vakje
Wat ik graag wil:
als in tabblad 1 een cel voor een competentie een X bevat, dat deze competenties op tabblad 2 automatisch worden herhaald in de 3 daarvoor bestemde vakjes.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Ik kan een voorbeeldje toesturen, weet niet hoe ik dit moet plaatsen in mijn topic.
Met macro's ben ik niet bekend.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie oplossingen!
bedankt voor het meedenken! en wat lief dat je het helemaal hebt voorgedaan. Maar helaas krijg ik toch een foutmelding:quote:Op woensdag 9 juli 2014 13:58 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zoiets: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CKBRT4TEQPB7.xlsx
Let er wel op dat de 3 fomules op het 2e tabblad matrix-formules zijn, dus bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER!
Dat komt omdat je mijn formule verkeerd gekopieerd hebtquote:Op woensdag 9 juli 2014 14:17 schreef Groenalsgras het volgende:
[..]
bedankt voor het meedenken! en wat lief dat je het helemaal hebt voorgedaan. Maar helaas krijg ik toch een foutmelding:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-L6WXCIEVZ6IS.xlsx
tjee wat goed zeg, bedankt!quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat komt omdat je mijn formule verkeerd gekopieerd hebt
Zoek de verschillen:
=INDEX($B$2:$B$13;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13="x";RIJ($A$2:$A$13)-1);RIJ(1:1));2)
=INDEX($A$2:$B$13;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13="x";RIJ($A$2:$A$13)-1);RIJ(1:1));2)
De onderste is de juiste, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | Sub Methode1() Application.ScreenUpdating = False Dim i As Long Range("A2").Select Selection.End(xlDown).Select lastRow = ActiveCell.Row With ActiveWorkbook.Sheets(1) For i = lastRow To 1 Step -1 If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then Rows(i).Delete End If Next i End With Application.ScreenUpdating = True End Sub |
1. Wat bedoel je precies met actieve cell waarde? Ik neem aan dat je je huidige selectie wil registreren voor je vlookup formules? Dan is vba de enige optie:quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:33 schreef jakees het volgende:
Ben bezig met een soort van dashboard in Excel. Daarin heb ik een ranglijst van zeg 1 tot en 500 en nu wil ik dat als je je op bijvoorbeeld de nummer 2 klikt dat ik dan met wat verticaal zoeken acties wat waardes opvraag die bij die geselecteerde cel horen. Verticaal zoeken en dergelijke lukt prima. Heb echter nog 2 vragen:
1) Actieve cell waarde. Is dat alleen mogelijk met VB? of is er ook een mogelijkheid om dit met een formule in excel zelf op te vragen?
2) Wat ik dan vervolgens zou willen is dat je aan de linkerkant van het scherm kan scrollen en aan de rechterkant dan de waardes verschijnen waarbij de rechterkant niet scrollt.
Weet iemand hoe ik dit kan doen? Thx alvast!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2. Nee, je kan wel titels blokkeren en scherm splitsen, maar de rechterzijde als het ware vasthouden kan niet. Wellicht is een dropdownbox een idee, zodat er helemaal niet gescrollt hoeft te worden
Ik heb zitten kloten met de notatie van H2 en het stuk van verwijderen niet echt bekeken. Onderstaande zou moeten werken.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 11:54 schreef DIlic het volgende:
Beste Stickers,
Sorry voor het laat reageren op je reactie. Je hebt het helemaal goed begrepen.
Alleen bij het toepassen van jouw macro/loop geeft hij een fout bij:
If DateValue(Cells(i, 2)) > DateValue(Range("H2").Value) Then
Deze regel wordt geel gemarkt. Heeft het misschien iets te maken met datumwaarde en datumnotatie?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | Sub Methode1() Application.ScreenUpdating = False Dim i As Long Range("A2").Select Selection.End(xlDown).Select lastRow = ActiveCell.Row With ActiveWorkbook.Sheets(1) For i = lastRow To 1 Step -1 If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then Rows(i).Delete End If Next i End With Application.ScreenUpdating = True End Sub |
Code zoals hierboven gekopieerd in het bestand wat je eerder hebt geüpload. Ik krijg geen foutmelding. Heb je iets aangepast in het bestand?quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:43 schreef DIlic het volgende:
Heb het net toegepast maar helaas nogsteeds dezelfde foutmelding bij de volgende zin:
If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then
Ook zegt hij erbij "fout 13: typen komen niet overeen"
| 1 2 3 | Range("A2").Select Selection.End(xlDown).Select lastRow = ActiveCell.Row |
| 1 | If CDate(Cells(i, 2)) > CDate(Range("H2").Value) Then |
Je controleert of een datum na 1-7-2014 ligt én voor 1-1-2013. Dat kan dus niet. And moet Or wordenquote:Op maandag 14 juli 2014 11:13 schreef DIlic het volgende:
Beste Stickers,
Ik begrijp de code wel hoor, alleen heb ik je een nieuwe worksheet gestuurd met een andere kolomvolgorde. Mijn fout. De code werk nu perfect voor de datum tot (in dit geval) juni (omdat het nu juli is). Maar de gegevens voor 1-1-2013 horen ook verwijderd te worden. Heb het volgende geprobeerd, maar het is niet gelukt:
If CDate(Cells(i, 7)) < CDate(Range("AI2").Value) And _
CDate(Cells(i, 7)) > CDate(Range("AG2").Value) Then
(AI2 heb ik de cdatum waarde 1-1-2013 gegeven en AG2 heeft de cdatum waarde 1-7-2014)
Weet jij misschien hoe ik dit laatste zou kunnen oplossen Stickers?
Voor alsnog heel erg bedankt met de macro tot nu toe.
Je kan een tweede lijn in je grafiek toevoegen. enige wat je moet doen is voor elk punt op je X as je normwaarde plaatsen.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:41 schreef webbyplus het volgende:
Wellicht kunnen jullie me helpen. Ik heb een scatter plot die ik in VBA aanmaak.
Nu wil ik, zonder de brondata van de grafiek uit te breiden een horizontale norm-streep door mijn grafiek laten lopen.
Weet iemand of dit mogelijk is? (het zij zonder, het zij met gebruik van VBA)
Bvd
Webster
Plaats in de lijst met je adressen een vergelijking naar B en een vergelijking naar C.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:00 schreef Trusten het volgende:
Beste allemaal, als Excel noob heb ik een vraagje....
Op m'n werk maak ik wekelijks een lijst A welke tientallen e-mailadressen bevat. Hieruit wil ik een aantal e-mailadressen verwijderen die op andere lijsten voorkomen (ik noem ze maar even B en C).
Wat is hiervoor de meest handige en efficiënte manier?
Je kan overigens ook alles onder elkaar zetten, de kolom selecteren en vervolgens Gegevens > Duplicaten verwijderen > Doorgaan met huidige selectie.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:00 schreef Trusten het volgende:
Beste allemaal, als Excel noob heb ik een vraagje....
Op m'n werk maak ik wekelijks een lijst A welke tientallen e-mailadressen bevat. Hieruit wil ik een aantal e-mailadressen verwijderen die op andere lijsten voorkomen (ik noem ze maar even B en C).
Wat is hiervoor de meest handige en efficiënte manier?
Klopt.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:30 schreef kipptje het volgende:
Even nog een kleine vraag, want mijn collega komt er niet uit en ik denk dat ik het antwoord weet, maar kan het niet ondersteunen met een link.
Als er staat Cells.Find(What:="*".....
Dan zoekt de functie toch gewoon naar een waarde (welke waarde maakt niks uit, zolang er maar wat staat)? dank!
Maar hou er dan wel rekening mee dat find ergens zomaar begint te zoeken en je dit ook moet definieren.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:30 schreef kipptje het volgende:
Even nog een kleine vraag, want mijn collega komt er niet uit en ik denk dat ik het antwoord weet, maar kan het niet ondersteunen met een link.
Als er staat Cells.Find(What:="*".....
Dan zoekt de functie toch gewoon naar een waarde (welke waarde maakt niks uit, zolang er maar wat staat)? dank!
Damn wat een open deur...dat we dat niet eerder bedacht hebben (niet sarcastisch bedoeld). Thanksquote:Op donderdag 17 juli 2014 15:38 schreef Stickers het volgende:
Je kan overigens ook alles onder elkaar zetten, de kolom selecteren en vervolgens Gegevens > Duplicaten verwijderen > Doorgaan met huidige selectie.
Cells geeft aan dat je overal zoekt in je activesheet, toch? .Find werkt wel per rij. Daar kun je wel op letten.quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hou er dan wel rekening mee dat find ergens zomaar begint te zoeken en je dit ook moet definieren.
Oh, de rest van de definities staan er al in en hebben we volledig geanalyseerd, dat sterretje was het enige waar nig wat onduidelijkheid over bestond.quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hou er dan wel rekening mee dat find ergens zomaar begint te zoeken en je dit ook moet definieren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |