abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 augustus 2014 @ 18:43:46 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143820902
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 18:32 schreef Laser. het volgende:
Jaaa top! *O* werkt! Dankjewel!

Ik heb nog 1 klein vraagje. O+

Ik kan de formule op andere cellen toepassen door op dat plusje te klikken en naar beneden te slepen. Is er een simpele manier om te zorgen dat ie dat op ALLE volgende cellen toepast? Ik kan natuurlijk ook gewoon naar 99999 scrollen maar toch... :/
Als je dat met kolom B wil doen, dan kan hij hem automatisch doortrekken tot aan het einde van de gegevens in kolom A. Anders niet. Op de rechter onderhoek van de cel die je wil doortrekken gaan staan, en dan dubbel klikken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143820994
EDIT: wat Janneke zegt :D
pi_143909590
Dag allemaal,

Ik ben een macro aan het optimaliseren waarbij ik bijna klaar ben. Nu had ik gelezen dat ik het Copy-Paste zoveel mogelijk moet vermijden en liever de volgende code kan gebruiken (voorbeeld):
1Sheet1.Range("A1:A200") = Sheet1.Range("A1:A200").Value
Ik hoef alleen de waardes over te nemen en volgens hun kan ik dat dus op deze manier doen.

Ik weet dat mijn macro op dit moment inderdaad aardig wat tijd (relatief gezien natuurlijk) besteed aan het kopieren en plakken van gegevens. Dat voorstel heb ik dus opgenomen en nu heb ik het volgende gedaan.
Originele code (werkt):
1
2
3
4
5
6
    'Workbooks("Scan").Worksheets("scan").Activate
        'Range("A2").CurrentRegion.Copy
    'Windows("Template").Activate
        'Worksheets("kopie").Activate
            'Range("C1").PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
                :=False, Transpose:=False

nieuwe code:
1
2
3
Workbooks("Scan").Worksheets("scan").Range("A2").CurrentRegion _
    = Workbooks("Template").Worksheets("kopie") _
    .Range("C1").Value

Probleem is dus dat ie niet doet wat ik wil dat het doet. Als resultaat krijg ik een lege "scan" (waar eerst dus data in stond) en een lege "Template". Wat doe ik verkeerd?

[ Bericht 1% gewijzigd door kipptje op 28-08-2014 11:32:19 ]
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_143912184
Als ik af ga op de originele code, lijkt het erop dat je in de nieuwe code het doel en de bron omgewisseld hebt :)
pi_143916063
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 12:15 schreef Stickers het volgende:
Als ik af ga op de originele code, lijkt het erop dat je in de nieuwe code het doel en de bron omgewisseld hebt :)
Dat dacht ik eerst ook, maar toen ik het had omgewisseld kreeg ik ook geen resultaat (de data blijft dan in ieder geval wel staan in de scan, dus er zit wel verbetering in), dus kennelijk ligt het probleem ergens anders. Ik kan ook alleen maar voorbeelden vinden die werken binnen dezelfde workbook maar alleen in andere sheets, terwijl ik werk tussen verschillende workbooks. Ik kan alleen de fout niet vinden.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_143945532
Bij mij werkt het wel tussen verschillende werkbladen. Ik ga er vanuit dat de bron dynamisch is en een vast bereik niet zal werken. In zo'n geval zou je currentregion kunnen toewijzen aan een range, het doelbereik moet echter gelijk zijn aan de bron, anders krijg je meerdere keren #N/B te zien of data wordt niet volledig overgenomen.

Onderstaande kan een oplossing zijn, meer code dan voorheen, maar goed je gebruikt het klembord hiermee niet :9
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dim rngSource As Range, rngGoal As Range

Set rngSource = Workbooks("scan").Worksheets("scan").Range("a2").CurrentRegion
With rngSource
      Set rngGoal = Workbooks("template").Worksheets("kopie") _
      .Range(Cells(3, 1), Cells(.Rows.Count, .Columns.Count))
End With

rngGoal.Value = rngSource.Value
pi_143947152
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:52 schreef Stickers het volgende:
Bij mij werkt het wel tussen verschillende werkbladen. Ik ga er vanuit dat de bron dynamisch is en een vast bereik niet zal werken. In zo'n geval zou je currentregion kunnen toewijzen aan een range, het doelbereik moet echter gelijk zijn aan de bron, anders krijg je meerdere keren #N/B te zien of data wordt niet volledig overgenomen.

Onderstaande kan een oplossing zijn, meer code dan voorheen, maar goed je gebruikt het klembord hiermee niet :9
[ code verwijderd ]

De grootte van de bron is inderdaad dynamisch (vandaar de currentregion).
Het moeilijk hieraan vind ik vooral dat je niet kan zien in welk gedeelte van de code er iets niet goed staat. Als je gewoon gaat F8'en dan kom je bij die regel en dan is het klaar. Heel frustrerend.
Wel raar trouwens dat de code het bij jou wel gewoon doet. Wat ik trouwens merk is dat in de oude code soms "Windows" wordt gebruikt in plaats van "Workbooks". Zit daar nog een verschil in?
Ik wil eigenlijk proberen de code zo simpel mogelijk te houden gezien strakjes anderen er ook mee gaan werken (en de kennis op gemiddeld niveau ligt). Ik ben zelf ook nog lerende maar de code die ik had zag er simpel uit... maar ja, dan moet het wel werken ;)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:54:04 #208
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143959103
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:50 schreef kipptje het volgende:

[..]

De grootte van de bron is inderdaad dynamisch (vandaar de currentregion).
Het moeilijk hieraan vind ik vooral dat je niet kan zien in welk gedeelte van de code er iets niet goed staat. Als je gewoon gaat F8'en dan kom je bij die regel en dan is het klaar. Heel frustrerend.
Wel raar trouwens dat de code het bij jou wel gewoon doet. Wat ik trouwens merk is dat in de oude code soms "Windows" wordt gebruikt in plaats van "Workbooks". Zit daar nog een verschil in?
Ik wil eigenlijk proberen de code zo simpel mogelijk te houden gezien strakjes anderen er ook mee gaan werken (en de kennis op gemiddeld niveau ligt). Ik ben zelf ook nog lerende maar de code die ik had zag er simpel uit... maar ja, dan moet het wel werken ;)
Je kan je code natuurlijk voorzien van comments zodat anderen makkelijker snappen wat er staat :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143962081
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan je code natuurlijk voorzien van comments zodat anderen makkelijker snappen wat er staat :)
Ga ik ook zeker doen hoor ;)
Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_143962348
Mij is gevraagd om aan collega's een Excel workshop te geven. Het gros van hen kan nog net een draaitabel maken, mits de data zich daartoe leent.

Het doel is om hen kennis te laten maken met Excel, de mogelijkheden (en onmogelijkheden) uit te leggen. Denk hierbij aan eenvoudige formules (count, sumifs, countifs, vlookup, hlookup, if etc), draaitabellen, grafieken, (voorwaardelijke) opmaak e.d.

Ik mag de cursisten 6 uurtjes (incl. lunch) lastigvallen. :P

Nog suggesties?
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:48:38 #211
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143962519
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:43 schreef sylvesterrr het volgende:
Mij is gevraagd om aan collega's een Excel workshop te geven. Het gros van hen kan nog net een draaitabel maken, mits de data zich daartoe leent.

Het doel is om hen kennis te laten maken met Excel, de mogelijkheden (en onmogelijkheden) uit te leggen. Denk hierbij aan eenvoudige formules (count, sumifs, countifs, vlookup, hlookup, if etc), draaitabellen, grafieken, (voorwaardelijke) opmaak e.d.

Ik mag de cursisten 6 uurtjes (incl. lunch) lastigvallen. :P

Nog suggesties?
Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:15:46 #212
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_143963355
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
En vergeet de named ranges niet :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_143965040
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
_O-

Die fout heb ik een keer in Access (:r) gemaakt. Verkeerde tabel (20 miljoen records) geselecteerd en geprint. :@ Een halfuur later toen ik het printicoon nog zag staan merkte ik dat ik de verkeerde tabel heb geprint. :X
pi_144096727
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg ze uit hoe je moet printen. Het zal de eerste excelnoob niet zijn die 1000 pagina's uit de printer jast.
en hoe je met de optie page break layout van de view ribbon kunt zien en aanpassen hoe de pagina indeling is. Extra page breaks kan men toevoegen met de knop breaks in de page layout ribbon

Door te oefenen leren de mensen het meest. Dus ookw at oefeningen toevoegen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144096826
Hallo allemaal, zojuist een document gekregen waar ik even geen idee heb hoe ik het volgende kan doen.

De data is op dit moment als volgt weergegeven:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
A1 - Voornaam
A2 - Achternaam
A3 - E-mailadres
A4 - Adres
A5 - Postcode
A6 - 
A7 - Voornaam
A8 - Achternaam
A9 - E-mailadres
A10 - Adres
A11 - Postcode
A12 - 
A13 - ...
Op deze wijze zijn er circa 1800 personen weergegeven in 1 kolom.

Wat ik graag zou willen dat er per persoon 1 rij wordt gemaakt met:
1
2
3
A1 - [Voornaam] A2 - [Achternaam] A3 - [e-mailadres] - ...
B1 - [Voornaam] B2 - [Achternaam] B3 - [e-mailadres] - ...
C1 - [Voornaam] C2 - [Achternaam] C3 - [e-mailadres] - ...

Iemand een idee hoe dit eenvoudig gedaan kan worden?
pi_144096929
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:28 schreef kipptje het volgende:
nieuwe code:

[code verwijderd]

je nieuwe code kopieert de waarde van cel C1 van je template naar alle cellen in de current range van je scan
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144097044
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:32 schreef Deetch het volgende:

[..]

je nieuwe code kopieert de waarde van cel C1 van je template naar alle cellen in de current range van je scan
True, Snickers gaf dat ook al aan. Ik had de bron en doel dus omgedraaid maar er gebeurt nog steeds niks. Je ziet excel even denken en aan het eind is er niks gebeurt. Had op zijn minst bedacht dat je de selectie wel ziet maar zelfs dat niet....
Komt het misschien omdat het doel niet even groot is als de bron?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_144097699
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:34 schreef kipptje het volgende:

[..]

True, Snickers gaf dat ook al aan. Ik had de bron en doel dus omgedraaid maar er gebeurt nog steeds niks. Je ziet excel even denken en aan het eind is er niks gebeurt. Had op zijn minst bedacht dat je de selectie wel ziet maar zelfs dat niet....
Komt het misschien omdat het doel niet even groot is als de bron?
Dat zou het kunnen zijn. Probeer eens door maar 1 cel te selecteren als current region?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144097829
Hoi,

Omdat er een nieuwe versie van Excel op mijn PC kwam(was 2003 en is 2007 geworden) heb ik mijn macro`s bewaard dmv de file personal.xls te verplaatsen naar een map op een ander schijf.
Inmiddels is de andere versie geļnstalleerd en heb ik de personal.xls verplaatst naar C:\Users\vrouw\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART.

Echter als ik nu een macro wil draaien kijkt die steeds naar de andere locatie op de andere disk waar de personal niet meer staat natuurlijk. 8)7
Als ik in de VBA editor kijk zie ik daar wel de personal.xls staan.
Is er ergens een verwijzing in Excel waar een verwijzing staat waar Excel naar moet kijken voor de de personal.xls?
pi_144120774
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:30 schreef ILCILA het volgende:
Hallo allemaal, zojuist een document gekregen waar ik even geen idee heb hoe ik het volgende kan doen.

De data is op dit moment als volgt weergegeven:
[ code verwijderd ]

Op deze wijze zijn er circa 1800 personen weergegeven in 1 kolom.

Wat ik graag zou willen dat er per persoon 1 rij wordt gemaakt met:
[ code verwijderd ]

Iemand een idee hoe dit eenvoudig gedaan kan worden?
De opmaak en de nummering van je laatste ding lijken niet helemaal te kloppen met hoe Excel dit doet. Excel gebruikt ABC voor de kolommen en getallen voor de rijen. Jij hier andersom :P

Anyway. Excel is slim met kopieren. Wanneer jij dus voor 3 keer de formule hebt ingevoerd, dan gaat bij het kopieren Excel uit van dit patroon. Met andere woorden:

A1: =oudesheet!A1
A2: =oudesheet!A7
A3: =oudesheet!A13

Selecteer de nieuwe A1 t/m 3. Ga met je muis rechtsonderin de cel A3 staan tot je cursor wijzigt naar het +je. Houd je linker muistoets ingedrukt terwijl je naar beneden sleept.

Zo ook voor je overige benodigde gegevens. Als je het principe snapt, kan het ook allemaal in 1 keer.
pi_144121023
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:51 schreef Frixel het volgende:
Hoi,

Omdat er een nieuwe versie van Excel op mijn PC kwam(was 2003 en is 2007 geworden) heb ik mijn macro`s bewaard dmv de file personal.xls te verplaatsen naar een map op een ander schijf.
Inmiddels is de andere versie geļnstalleerd en heb ik de personal.xls verplaatst naar C:\Users\vrouw\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART.

Echter als ik nu een macro wil draaien kijkt die steeds naar de andere locatie op de andere disk waar de personal niet meer staat natuurlijk. 8)7
Als ik in de VBA editor kijk zie ik daar wel de personal.xls staan.
Is er ergens een verwijzing in Excel waar een verwijzing staat waar Excel naar moet kijken voor de de personal.xls?
Volgens mij bedoel je hier de invoegtoepassingen:
Office knop -> Opties voor Excel -> Links kiezen voor Invoegtoepassingen -> rechts onderin heb je een pull-down menu. Selecteer hier Excel-Invoegtoepassingen. Druk nu op start.

Staat hij hier toevallig tussen en kan je hier via Bladeren de juiste selecteren?
pi_144125587
Nee, daar staat ook niet wat ik zoek :'(

Als ik(op een andere pc) in Excel een nieuwe macro maak met de recorder en die dan opsla in de persoonlijke werkmap dan word er een bestand gemaakt in
C:\Users\Frixel\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART
Dat bestand heet dan PERSONAL.xlsb

In die PERSONAL file staan dan ook al mijn macro`s die ik gebruik dmv knoppen in mijn werkbalk.
pi_144195436
Ik hou een eenvoudig Excel document bij met metingen op datum. Deze metingen worden in een ander tabblad weergegeven in een grafiek.

Nu wil ik graag een lijn met vaste meetwaarde toevoegen (om snel visueel te hebben wanneer de metingen te hoog zijn of waren). Ik kan alleen niet vinden hoe ik dat doe...

Office 2010 Nederlands
Horizontale as: datums
Verticale as: metingen

Kan iemand me op weg helpen?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_144196014
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 10:38 schreef Sometimes het volgende:
Ik hou een eenvoudig Excel document bij met metingen op datum. Deze metingen worden in een ander tabblad weergegeven in een grafiek.

Nu wil ik graag een lijn met vaste meetwaarde toevoegen (om snel visueel te hebben wanneer de metingen te hoog zijn of waren). Ik kan alleen niet vinden hoe ik dat doe...

Office 2010 Nederlands
Horizontale as: datums
Verticale as: metingen

Kan iemand me op weg helpen?
Een nieuwe serie toevoegen met twee punten

begindatum (eerste meetdatum bijv.), vaste meetwaarde
einddatum (in de toekomst), vaste meetwaarde
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144196588
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:02 schreef Deetch het volgende:

[..]

Een nieuwe serie toevoegen met twee punten

begindatum (eerste meetdatum bijv.), vaste meetwaarde
einddatum (in de toekomst), vaste meetwaarde
Ja!
Gut, wat simpel...

Bedankt!
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 5 september 2014 @ 13:43:52 #226
282714 Sovjet
CCCP ☭
pi_144201041
Ik gebruik de onderstaande formule om het gemiddelde uit te rekenen van ingevulde cellen van een rij.

=ALS(ISLEEG(D2:G2);0;GEMIDDELDE (D2:G2))

Als er nu 1 of meer van de cellen zijn ingevuld geeft hij keurig het gemiddelde aan van de ingevulde cellen. Echter als alle cellen leeg zijn geeft hij de error:

#DEEL/0!

Dit terwijl hij gewoon "0" hoort te weergeven. Weet iemand waarom ik dit krijg? En hoe ik dit eventueel kan oplossen?
☭ Да здравствует коммунизма! ☭
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:21:34 #227
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144202395
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:43 schreef Sovjet het volgende:
Ik gebruik de onderstaande formule om het gemiddelde uit te rekenen van ingevulde cellen van een rij.

=ALS(ISLEEG(D2:G2);0;GEMIDDELDE (D2:G2))

Als er nu 1 of meer van de cellen zijn ingevuld geeft hij keurig het gemiddelde aan van de ingevulde cellen. Echter als alle cellen leeg zijn geeft hij de error:

#DEEL/0!

Dit terwijl hij gewoon "0" hoort te weergeven. Weet iemand waarom ik dit krijg? En hoe ik dit eventueel kan oplossen?
ISLEEG() kan maar 1 cel tegelijk controleren.

Je kan ook kiezen voor gemiddelde.als()
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:23:26 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144202444
Vervang ISLEEG(D2:G2) door PRODUCT(D2:G2)=0 en dan zal ie het wel doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Janneke141 op 05-09-2014 14:27:02 (wel met een C) ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144205196
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:43 schreef Sovjet het volgende:
Ik gebruik de onderstaande formule om het gemiddelde uit te rekenen van ingevulde cellen van een rij.

=ALS(ISLEEG(D2:G2);0;GEMIDDELDE (D2:G2))

Als er nu 1 of meer van de cellen zijn ingevuld geeft hij keurig het gemiddelde aan van de ingevulde cellen. Echter als alle cellen leeg zijn geeft hij de error:

#DEEL/0!

Dit terwijl hij gewoon "0" hoort te weergeven. Weet iemand waarom ik dit krijg? En hoe ik dit eventueel kan oplossen?
Ik heb EN versie 2010 en daarin heb je ook de functie IsRangeEmpty() die checkt of een heel bereik leeg is. Je zou ook de volgende functie kunnen gebruiken:

=IFERROR(AVERAGE(D2:G2),0)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144205268
Nog even vertaald via http://en.excel-translator.de/

=ALS.FOUT(GEMIDDELDE(d2:g2);0)

of =ALS(IsRangeEmpty(D2:G2),0,GEMIDDELDE(d2:g2))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 5 september 2014 @ 18:47:55 #231
282714 Sovjet
CCCP ☭
pi_144210696
Bedankt allen voor de antwoorden/hulp. Ik heb Janneke's oplossing gebruikt. Werkt perfect. Wist niet dat ISLEEG maar één cel kon checken.
☭ Да здравствует коммунизма! ☭
  donderdag 11 september 2014 @ 11:44:41 #232
434148 frans1969
beginnende gebruiker
pi_144416227
Ik heb een vraagje en weet niet of dit de juiste plek is.
Ik heb een bestand en ik heb in kolom J10 t/m J100 een gegevensvalidatie zitten met (ja,nee en Gereed), nu wil ik dat als ik 1 van deze validaties kies de gehele rij een kleur krijgt.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?
pi_144420717
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 11:44 schreef frans1969 het volgende:
Ik heb een vraagje en weet niet of dit de juiste plek is.
Ik heb een bestand en ik heb in kolom J10 t/m J100 een gegevensvalidatie zitten met (ja,nee en Gereed), nu wil ik dat als ik 1 van deze validaties kies de gehele rij een kleur krijgt.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?
conditional format, voorwaardelijk opmaak.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 11 september 2014 @ 15:10:01 #234
434148 frans1969
beginnende gebruiker
pi_144421871
Deze optie is alleen voor deze cel, ik wil de gehele rij van kleur veranderd hebben,
pi_144424059
http://www.howtogeek.com/(...)ditional-formatting/

Let goed op de dollartekens in de formule voor voorwaardelijke opmaak.

Succes :)
pi_144445760
Al opgelost :)

[ Bericht 94% gewijzigd door Cliffie1976 op 12-09-2014 08:36:41 ]
pi_144499895
Ik zou het volgende willen doen:

veld A1 bevat de waarde B1
veld A2 bevat de waarde B10

countif( waarde uit A1 : waarde uit A2;"blabla")

Is zoiets mogelijk in excel en zoja hoe doe je dat?
pi_144500302
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 22:29 schreef Speculant. het volgende:
Ik zou het volgende willen doen:

veld A1 bevat de waarde B1
veld A2 bevat de waarde B10

countif( waarde uit A1 : waarde uit A2;"blabla")

Is zoiets mogelijk in excel en zoja hoe doe je dat?
Hmm, een COUNT (of afgeleiden) telt een aantal cellen, en in jouw geval mdan met een voorwaarde. Dus niet de inhoud. Dus hoezo kun je niet countif(b1:b10;"blabla") doen.

Ik heb het idee dat je wat anders wil dan waar de count functie geschikt voor is? Heb je een uitgebreider voorbeeld?

Of ik begrijp er niets van natuurlijk. :+
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_144500614
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 22:37 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Hmm, een COUNT (of afgeleiden) telt een aantal cellen, en in jouw geval mdan met een voorwaarde. Dus niet de inhoud. Dus hoezo kun je niet countif(b1:b10;"blabla") doen.

Ik heb het idee dat je wat anders wil dan waar de count functie geschikt voor is? Heb je een uitgebreider voorbeeld?
Dat kan maar dat is te omslachtig aangezien ik met 10 countif functies werk. Dan moet ik dat 10x aanpassen.

zoiets:
countif (startwaarde uitlezen uit veld A1: eindwaarde uitlezen uit veld A2; "afd")

Begrijp je wat ik bedoel?

edit:
Mijn bedoeling is het volgende:
Ik heb een lijst van zo'n 10000 waarden komend uit de verzameling [0,1,2,3,4,5,6,7,8,9] welke gekoppeld zijn aan een datum welke in chronologische volgorde staan. Daarbij heb ik geteld hoeveel ze voorkomen in de lijst.
Nu wil ik wat steekproeven doen uit die lijst om te kijken hoever de percentages afwijken van de totale lijst(bijvoorbeeld of de percentages van een jaar afwijken van het totaal) . Die waarden in die steekproef moet zeg maar een blok uit die lijst zijn. Zeg maar 1000 t/m 1500 en niet random gekozen.

Ik ben niet zo thuis in excel dus ik ben het op de, naar ik denk, de omslachtige manier aan het doen :+
Ik gooi het wel even in SPSS

Het antwoord op het eerste ben ik nog wel benieuwd naar :)

[ Bericht 14% gewijzigd door Speculant. op 13-09-2014 23:22:01 ]
pi_144531898
Ok ik heb dus 2 kolommen:
KolomA KolomB
1 verf
2 muur
3 schaar
4 helm
etc etc.

Nu wil ik op een ander tabblad als ik 3 invul in een kolom er automatisch schaar achter komt te staan of als ik 2 invul er automatisch muur komt te staan etc. Hoe doe ik dit?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_144532194
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:51 schreef habitue het volgende:
Ok ik heb dus 2 kolommen:
KolomA KolomB
1 verf
2 muur
3 schaar
4 helm
etc etc.

Nu wil ik op een ander tabblad als ik 3 invul in een kolom er automatisch schaar achter komt te staan of als ik 2 invul er automatisch muur komt te staan etc. Hoe doe ik dit?
=VERT.ZOEKEN(C9;A1:B4;2;ONWAAR)

C9 is de cel waar je het nummer invult (dus 2,3 etc)
A1:B4: is het zoekveld, dus in dit geval 1 t/m helm -> dit nog even veranderen naar het juiste blad uiteraard
2 is kolomindexgetal, dat is hetgeen hij weer moet geven (schaar, muur)
pi_144532659
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

=VERT.ZOEKEN(C9;A1:B4;2;ONWAAR)

C9 is de cel waar je het nummer invult (dus 2,3 etc)
A1:B4: is het zoekveld, dus in dit geval 1 t/m helm -> dit nog even veranderen naar het juiste blad uiteraard
2 is kolomindexgetal, dat is hetgeen hij weer moet geven (schaar, muur)
Top, gelukt. Thnx ^O^
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_144626679
Ok er moet een oplossing voor zijn maar het wil niet lukken..

Voor mijn werk wil ik waardes vanuit een excel aan een ander excel toevoegen via verticaal zoeken.. geen probleem zou je denken maar de persoon die de excel met de data aan mij heeft aangeleverd die was even vergeten om voor de 0 een ' te typen of door gewoon die hele kolom op celeigenschap tekst te zetten. Hierdoor missen alle artikelnummers een 0 ervoor .. het gaat hier om 10.000+ artikelen dus het er handmatig bijzetten is geen optie..

is er een manier om dit in excel snel aan te passen of zal ik echt iemand moeten vragen om handmatig overal een 0 voor te zetten?

Alvast bedankt!
pi_144627145
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:04 schreef Danter het volgende:
Ok er moet een oplossing voor zijn maar het wil niet lukken..

Voor mijn werk wil ik waardes vanuit een excel aan een ander excel toevoegen via verticaal zoeken.. geen probleem zou je denken maar de persoon die de excel met de data aan mij heeft aangeleverd die was even vergeten om voor de 0 een ' te typen of door gewoon die hele kolom op celeigenschap tekst te zetten. Hierdoor missen alle artikelnummers een 0 ervoor .. het gaat hier om 10.000+ artikelen dus het er handmatig bijzetten is geen optie..

is er een manier om dit in excel snel aan te passen of zal ik echt iemand moeten vragen om handmatig overal een 0 voor te zetten?

Alvast bedankt!
Staan alle artikelnummers in dezelfde kolom/rij?
Want dan kan je een kolom/rij toevoegen en dan:
Stel in A1 staat artikelnummer 1234.
Je voegt kolom B toe.
In B1 zet je de formule =0&A1
B1 laat dan 01234 zien.
En dan de formule doortrekken.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_144627408
quote:
2s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:16 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Staan alle artikelnummers in dezelfde kolom/rij?
Want dan kan je een kolom/rij toevoegen en dan:
Stel in A1 staat artikelnummer 1234.
Je voegt kolom B toe.
In B1 zet je de formule =0&A1
B1 laat dan 01234 zien.
En dan de formule doortrekken.
Held! Bedankt :) Ik wist dat het simpel moest zijn
pi_144718763
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

=VERT.ZOEKEN(C9;A1:B4;2;ONWAAR)

C9 is de cel waar je het nummer invult (dus 2,3 etc)
A1:B4: is het zoekveld, dus in dit geval 1 t/m helm -> dit nog even veranderen naar het juiste blad uiteraard
2 is kolomindexgetal, dat is hetgeen hij weer moet geven (schaar, muur)
Nog een vraagje, dit is allemaal prima gelukt.

Maar ik heb nu een hele kolom met de VERT.ZOEKEN functie en daar komt dan de tekst uit de tabel te staan. Maar als ik dan control+F doe op bijvoorbeeld verf, kom ik alleen uit bij de tabel waar verf 1 keer in staat. Maar ik wil ook verf kunen vinden in de VERT.ZOEKEN kolom, hoe krijg ik dit voor elkaar?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_144719671
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:59 schreef habitue het volgende:

[..]

Nog een vraagje, dit is allemaal prima gelukt.

Maar ik heb nu een hele kolom met de VERT.ZOEKEN functie en daar komt dan de tekst uit de tabel te staan. Maar als ik dan control+F doe op bijvoorbeeld verf, kom ik alleen uit bij de tabel waar verf 1 keer in staat. Maar ik wil ook verf kunen vinden in de VERT.ZOEKEN kolom, hoe krijg ik dit voor elkaar?
In je zoekvenster de Opties openklikken.
Zorg dat de onderste optie "Zoeken in" staat op "Waarden" ipv "Formules"
pi_144721141
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 12:35 schreef snabbi het volgende:

[..]

In je zoekvenster de Opties openklikken.
Zorg dat de onderste optie "Zoeken in" staat op "Waarden" ipv "Formules"
Ah top. Thnx.

Handig topic wel :P
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 22 september 2014 @ 02:02:04 #249
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_144778651
Ik heb een tabel met ca. 6000 rijen en 10 kolommen gegevens. Ik wil het volgende weten:

Ik vermoed dat er dubbele regels tussen die 6000 zitten. Het is voldoende om te checken op de waarde van 1 kolom. Graag wil ik weten hoeveel dubbele rijen erin zitten, en waar deze zitten (voorwaardelijke opmaak?).

is hier een truukje voor? Excel 2013, NL :)

edit: Duplicaten verwijderen heb ik gevonden en dat werkt wel. Maar ik zou graag zien om welke dubbele regels het gaat. Dat lukt mij met deze functie niet.

Edit 2: Voorwaardelijke opmaak lukt. Maar ik zou toch graag op 2 kolommen zoeken. Dus als de waarde van rij X kolom A en B overeen komt met rij Y kolom A en B zou ik deze willen markeren.

En dan nog optellen hoeveel het er zijn als dat gaat.

[ Bericht 15% gewijzigd door leolinedance op 22-09-2014 02:44:34 ]
pi_144779862
Hulpkolom erbij:
=countifs(A:A;A2;B:B;B2) en doortrekken (ik weet niet wat countifs in het Nederlands is...).

A:A en B:B = kolom waarop je checkt
A2 en B2 = de cel van desbetreffende regel

Indien het resultaat > 1 is, dan is er een duplicaat.
pi_144809592
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 08:08 schreef sylvesterrr het volgende:
Hulpkolom erbij:
(ik weet niet wat countifs in het Nederlands is...).
aantallen.als
Of aangezien hier 1 kolom gevraagd wordt kan je ook met aantal.als of countif volstaan.
pi_144812527
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:44 schreef snabbi het volgende:

[..]

aantallen.als
Of aangezien hier 1 kolom gevraagd wordt kan je ook met aantal.als of countif volstaan.
Hij geeft in z'n edit aan dat hij wil zoeken op twee kolommen. :) Anders is countif inderdaad voldoende.
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:54:58 #253
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144827230
Werkt er iemand met data uit Azure Marketplace? Ik gebruik nu deze plugin voor Excel, maar ik krijg niet bij t openen de nieuwste dataset.. Iemand een idee hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen? Of een andere plugin/manier?

Excel 2007, NL btw..

-edit- Macro of andere plugins maakt mij niet uit, als ik de data bij t openen maar ververs :)

[ Bericht 14% gewijzigd door qu63 op 23-09-2014 17:07:40 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144828578
vraagje, ik heb onderstaande frequentie tabel, met bovenste rij de bins. Daaronder per dag de frequentie, maar ben eigenlijk op zoek naar de cijfers per 7 dagen. (bv van rij 2..8)



nu wil ik daar eigenlijk van weten wat het gemiddelde antwoord is (op te lossen met sumproduct gok ik)
maar ik wil nog liever weten wat de standaardafwijking is, en wat het laagste antwoord is zonder de lowest 20% en het hoogste antwoord zonder de highest 20%.

Hoe kan ik dit doen in Excel? :P
Dit is dus niet mijn sterkste kant van Excel

edit:
overigens heb ik de mean al (sumproduct) en de stdev al
=SQRT(SUMPRODUCT(F2:P2;($F$1:$P$1-mean)^2)/(SUM(F2:P2)-1))

hoe ik de kwartielen/decielen uit een frequentietabel kan halen blijft mij een raadsel verder

[ Bericht 5% gewijzigd door Holy_Goat op 23-09-2014 18:01:27 ]
pi_144828783
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:54 schreef qu63 het volgende:
Werkt er iemand met data uit Azure Marketplace? Ik gebruik nu deze plugin voor Excel, maar ik krijg niet bij t openen de nieuwste dataset.. Iemand een idee hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen? Of een andere plugin/manier?

Excel 2007, NL btw..

-edit- Macro of andere plugins maakt mij niet uit, als ik de data bij t openen maar ververs :)
Ik heb laatste op mijn werk een macro gemaakt waarbij de data van een website ververst wordt als de file geopend wordt, maar of dat stukje macro dan ook met dat azure verversen werkt is dan de vraag, morgen post ik wel het stukje code.

Vanaf excel 2010 kun je ook powerpivot gebruiken die wel wat beter met data refresh zou om moeten gaan.
  dinsdag 23 september 2014 @ 18:29:36 #256
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144829750
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb laatste op mijn werk een macro gemaakt waarbij de data van een website ververst wordt als de file geopend wordt, maar of dat stukje macro dan ook met dat azure verversen werkt is dan de vraag, morgen post ik wel het stukje code.
Thanks! De api van azure spuugt t uit als atom-feed, dus dat zou ik ook op die manier moeten kunnen verwerken en in een tabel proppen.
quote:
Vanaf excel 2010 kun je ook powerpivot gebruiken die wel wat beter met data refresh zou om moeten gaan.
Ja, vandaar dus de toevoeging dat ik 2007 heb ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 23 september 2014 @ 19:17:49 #257
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_144831278
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:44 schreef snabbi het volgende:

[..]

aantallen.als
Of aangezien hier 1 kolom gevraagd wordt kan je ook met aantal.als of countif volstaan.
Top, bedankt! En de andere user die ook geantwoord had ook natuurlijk.
pi_144850677
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 18:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

Thanks! De api van azure spuugt t uit als atom-feed, dus dat zou ik ook op die manier moeten kunnen verwerken en in een tabel proppen.

[..]

Ja, vandaar dus de toevoeging dat ik 2007 heb ;)
Volgens mij moet het dit stukje code zijn

quote:
Sub Auto_Open()

'hier onder de regels om de webpagina te refreshen
Sheets("Import").Select
ActiveWorkbook.RefreshAll
DoEvents

Op mijn import sheet staan de koppelingen met de webpagina.

Ik heb dit stukje code ook maar ergens vandaan gekopieerd, de doevnts staat er volgen mij bij om te wachten tot de refresh klaar is.
  woensdag 24 september 2014 @ 13:47:24 #259
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_144852787
In Excel 2010 wil ik graag na het kiezen van een dropdown list optie, een named range listen. Dus ik kies optie 3 in de dropdown list, en in de cellen eronder wil ik informatie uit een ander tabblad weergeven. Iemand een idee welke formule ik hiervoor moet gebruiken?
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
  woensdag 24 september 2014 @ 15:07:49 #260
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144855778
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Volgens mij moet het dit stukje code zijn

[..]

Op mijn import sheet staan de koppelingen met de webpagina.

Ik heb dit stukje code ook maar ergens vandaan gekopieerd, de doevnts staat er volgen mij bij om te wachten tot de refresh klaar is.
Hoe zit die import sheet in elkaar dan?

-edit- Hmz, ik kan van mijn handelingen natuurlijk ook een macro maken. Eerst de sheet leeg maken (of verwijderen en weer toevoegen) en dan vullen dmv die plugin..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 24 september 2014 @ 15:09:34 #261
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144855861
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 13:47 schreef Biefstuk het volgende:
In Excel 2010 wil ik graag na het kiezen van een dropdown list optie, een named range listen. Dus ik kies optie 3 in de dropdown list, en in de cellen eronder wil ik informatie uit een ander tabblad weergeven. Iemand een idee welke formule ik hiervoor moet gebruiken?
optie 3 is de naam van de named range?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 24 september 2014 @ 15:33:55 #262
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_144856765
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

optie 3 is de naam van de named range?
Ter verduidelijking: ik heb nu 2 droplists die dependant zijn. Stappen gevolgd op deze pagina (http://www.excel-easy.com/examples/dependent-drop-down-lists.html). Wanneer ik bijvoorbeeld Pizza -> California heb gekozen, wil ik de ingrediėnten van California in de cellen eronder. Als ik New Yorker kies, wil ik de ingredienten van New Yorker.

Begrijp je waar ik heen wil?
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
  woensdag 24 september 2014 @ 15:51:44 #263
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144857490
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:33 schreef Biefstuk het volgende:

[..]

Ter verduidelijking: ik heb nu 2 droplists die dependant zijn. Stappen gevolgd op deze pagina (http://www.excel-easy.com/examples/dependent-drop-down-lists.html). Wanneer ik bijvoorbeeld Pizza -> California heb gekozen, wil ik de ingrediėnten van California in de cellen eronder. Als ik New Yorker kies, wil ik de ingredienten van New Yorker.

Begrijp je waar ik heen wil?
Jup.
In kolom A en B staan je 2 droplists, in C komt het volgende:
C1 : Ingrediėnten (je header)
C2 : =ALS(AANTAL.ALS(NamedRange;"<>")>=RIJ()-1;INDEX(NamedRange;RIJ()-1);"") (namedrange zou je eventueel nog variabel kunnen/moeten maken)
C3 en verder, zie hierboven.

Dit kan je doortrekken tot cel C21 ofzo, dan kan je 20 ingrediėnten kwijt :).

Let op: Als je in een andere rij dan rij 2 begint, pas dan de -1 in de formule aan.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144859294
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:07 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hoe zit die import sheet in elkaar dan?

-edit- Hmz, ik kan van mijn handelingen natuurlijk ook een macro maken. Eerst de sheet leeg maken (of verwijderen en weer toevoegen) en dan vullen dmv die plugin..
Mijn import sheet is een sheet welke een koppeling naar een website heeft en daar de gegevens vandaan haalt.

Gewoon wat er hier onder staat

  woensdag 24 september 2014 @ 17:21:14 #265
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144861387
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn import sheet is een sheet welke een koppeling naar een website heeft en daar de gegevens vandaan haalt.

Gewoon wat er hier onder staat

[ afbeelding ]
Hoe heb je die koppeling gemaakt?

In mijn geval gaat t om bijna 10.000 rijen, misschien dat ik toch maar een andere manier moet gaan zoeken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144921815
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 17:21 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hoe heb je die koppeling gemaakt?

In mijn geval gaat t om bijna 10.000 rijen, misschien dat ik toch maar een andere manier moet gaan zoeken..
In het gegevensmenu in het screenshot bovenin zie je aan de linkerkant wat grijze vakjes 1 daarvan is van van web en daarmee heb ik dan de koppeling gemaakt. In dit geval hebben we hier wat silo's welke een webpagina hebben waar de niveau's worden weergegeven, men wou graag het dagelijks "automagisch" bijhouden en er wat grafieken van maken.
  vrijdag 26 september 2014 @ 12:51:19 #267
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144921868
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In het gegevensmenu in het screenshot bovenin zie je aan de linkerkant wat grijze vakjes 1 daarvan is van van web en daarmee heb ik dan de koppeling gemaakt. In dit geval hebben we hier wat silo's welke een webpagina hebben waar de niveau's worden weergegeven, men wou graag het dagelijks "automagisch" bijhouden en er wat grafieken van maken.
Thanks!

Ondertussen maar besloten om het via php en mysql te doen. Op die manier kan ik de gegevens ook nog verrijken en al filteren voordat ze in mn databse terecht komen. Thanks voor t meedenken iig!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144921943
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

Thanks!

Ondertussen maar besloten om het via php en mysql te doen. Op die manier kan ik de gegevens ook nog verrijken en al filteren voordat ze in mn databse terecht komen. Thanks voor t meedenken iig!
Bij het gegevensmenu en de knop andere bronnen zou je ook een koppeling met een sql server moeten kunnen maken.

Maar goed zoals veel automatisering zijn er vele methodieken die het resultaat opleveren waar je naar op zoek bent.
  vrijdag 26 september 2014 @ 15:13:33 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_144925527
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij het gegevensmenu en de knop andere bronnen zou je ook een koppeling met een sql server moeten kunnen maken.
Jup, maar de originele bron is een json-feed afkomstig van Microsoft's Azure Datamarket. En Excel slikt geen JSON voor zover ik weet..
quote:
Maar goed zoals veel automatisering zijn er vele methodieken die het resultaat opleveren waar je naar op zoek bent.
Jup, en het werkt nu al bijna helemaal naar tevredenheid *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_144975608
Wil mijn Google blog afdrukken in een B***b fotoboek. Als dat gebeurt staan alle datums in het engels er boven. Nu moet ik toch pagina voor pagina nalopen. Dus wil de datums omzetten in excel. Dan kan ik met ctrlC cltrV al die regels gaan veranderen.

Orgineel ziet het er zo uit

Thu Dec 19 10:56:00 CET 2013 |

Wil graag dit zien

Dinsdag 19 december 2013 10:56

Zou graag een formule in Excel willen die dit genereert.
Jeroentje.
pi_144977591
1=DATE(dag;maand;jaar) + TIME(uur;minuut;seconde)
Vervolgens geef je de juiste datum- en tijdnotatie op voor die cellen, klaar.

Met =FIND() & =MID() vind kan je dag, maand, jaar, uur, minuut en seconde vinden. Succes.
pi_145005005
Ik heb 2 kolommen.

Kolom A: iedere cel (met uitzondering van regel 1) is een dropdown-menu, die de info haalt uit kolom B.
Kolom B: een simpele lijst, met uitzondering van regel 1, onder elkaar.

Nu wil ik dat in kolom B, een cel groen gekleurd wordt wanneer die in kolom A gebruikt wordt en rood gekleurd wanneer die in kolom B niet gebruikt wordt.

Nu weet ik dat ik Conditioning Formatting moet gebruiken en daarna een custom rule moet invullen. Maar ik kom er maar niet uit, welke custom rule ik dan moet gebruiken/fabriceren. :P
  zondag 28 september 2014 @ 23:37:54 #273
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145005361
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 23:28 schreef einschtein het volgende:
Ik heb 2 kolommen.

Kolom A: iedere cel (met uitzondering van regel 1) is een dropdown-menu, die de info haalt uit kolom B.
Kolom B: een simpele lijst, met uitzondering van regel 1, onder elkaar.

Nu wil ik dat in kolom B, een cel groen gekleurd wordt wanneer die in kolom A gebruikt wordt en rood gekleurd wanneer die in kolom B niet gebruikt wordt.

Nu weet ik dat ik Conditioning Formatting moet gebruiken en daarna een custom rule moet invullen. Maar ik kom er maar niet uit, welke custom rule ik dan moet gebruiken/fabriceren. :P
=als(vert.zoeken(b2;$A$2:$A$99);waar;onwaar)
(gok ik)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145005507
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 23:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

=als(vert.zoeken(b2;$A$2:$A$99);waar;onwaar)
(gok ik)
Ik zou verwachten dat je nog een ISFOUT er in moet verwerken om eventuele errors af te vangen. Iets als =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;B:B;1;ONWAAR));ONWAAR;WAAR)
  maandag 29 september 2014 @ 00:11:03 #275
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145006311
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 23:42 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik zou verwachten dat je nog een ISFOUT er in moet verwerken om eventuele errors af te vangen. Iets als =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;B:B;1;ONWAAR));ONWAAR;WAAR)
Het afvangen van de fout wordt door waar; onwaar gedaan.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145325611
Ik ben momenteel bezig in een excel 2010 (engelse versie) en ik kom er niet uit welke formule ik moet gebruiken. Dit is de situatie waar ik in zit en ik hoop dat jullie hem gelijk begrijpen:

Ik wil een cel laten kiezen tussen 2 waardes ( 0 of een ander getal) afhankelijk van het woord wat in een andere cel in een andere kolom staat.

Even concreet:
Als cel E2 de tekst Ja aangeeft moet cel Q2 automatisch 0 (nul) aangeven, maar als er in cel E2 de tekst Nee staat, dan moet cel Q2 de waarde overnemen van cel N2.

Het zou natuurlijk nog mooier zijn als ik in de Nee variant niet de verwijzing naar cel N2 hoef te maken maar gelijk onderstaande formule kan gebruiken.

[ 4-(COUNTBLANK(Tabel1[@[Resource name 1 Submitted Candidate 1]:[Resource name 4 Submitted Candidate 4]])) ]

Wie kan mij helpen?
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:26:20 #277
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145325787
In Q2 komt

=IF(E2="Ja",0,N2)

En op de plaats waar hier N2 staat kun je ook de formule zetten die er in N2 staat, natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:29:28 #278
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145325893
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:20 schreef Haagie145 het volgende:
Ik ben momenteel bezig in een excel 2010 (engelse versie) en ik kom er niet uit welke formule ik moet gebruiken. Dit is de situatie waar ik in zit en ik hoop dat jullie hem gelijk begrijpen:

Ik wil een cel laten kiezen tussen 2 waardes ( 0 of een ander getal) afhankelijk van het woord wat in een andere cel in een andere kolom staat.

Even concreet:
Als cel E2 de tekst Ja aangeeft moet cel Q2 automatisch 0 (nul) aangeven, maar als er in cel E2 de tekst Nee staat, dan moet cel Q2 de waarde overnemen van cel N2.

Het zou natuurlijk nog mooier zijn als ik in de Nee variant niet de verwijzing naar cel N2 hoef te maken maar gelijk onderstaande formule kan gebruiken.

[ 4-(COUNTBLANK(Tabel1[@[Resource name 1 Submitted Candidate 1]:[Resource name 4 Submitted Candidate 4]])) ]

Wie kan mij helpen?
Als E2 maar 2 opties heeft (ja/nee) kan dit:
=IF(E2="Ja",0,N2)
Of N2 vervangen door jouw bovenstaande code
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:29:46 #279
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145325900
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:26 schreef Janneke141 het volgende:
In Q2 komt

=IF(E2="Ja";0;N2)

En op de plaats waar hier N2 staat kun je ook de formule zetten die er in N2 staat, natuurlijk.
Crap -O-
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:30:25 #280
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145325918
quote:
12s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

Crap -O-
Zoek de 2 verschillen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 8 oktober 2014 @ 12:32:34 #281
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145325970
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 12:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zoek de 2 verschillen.
De puntkomma's ;)

Ik ging uit van Engels met VS settings, niet van NL :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145326036
Bedankt allemaal!
pi_145515301
Ik zit al bijna de hele dag te puzzelen, maar ik kom er niet uit:

In kolom A en B staan bedragen. Ik wil een SUMIFS/SOMMEN.ALS functie loslaten op kolom B, waarbij alleen de waardes moeten worden opgeteld waar de waarde in kolom B minimaal 10% van de waarde op dezelfde regel in kolom A is.

Het lijkt zo simpel maar ik krijg het niet voor elkaar, heeft iemand een idee?

Ik kan trouwens geen hulpkolom toevoegen aan de sheet, omdat kolom A en B in werkelijkheid in een alleen-lezen werkblad op een server staan.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_145515914
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:07 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik zit al bijna de hele dag te puzzelen, maar ik kom er niet uit:
In kolom A en B staan bedragen. Ik wil een SUMIFS/SOMMEN.ALS functie loslaten op kolom B, waarbij alleen de waardes moeten worden opgeteld waar de waarde in kolom B minimaal 10% van de waarde op dezelfde regel in kolom A is.
Het lijkt zo simpel maar ik krijg het niet voor elkaar, heeft iemand een idee?
Ik kan trouwens geen hulpkolom toevoegen aan de sheet, omdat kolom A en B in werkelijkheid in een alleen-lezen werkblad op een server staan.
Ben geen expert in Excel, dus weet niet precies hoe die SUMIFS functie werkt. Wat in ieder geval werkt is dit: zet in een cel
1=IF(B1>=A1*0,1; B1)
, trek deze door naar beneden zodat je alle cellen in kolom A en B checkt en bereken dan gewoon de som van deze nieuwe lijst met waarden (waar dus ook een paar FALSE tussen zullen staan, maar dat maakt niet uit).

edit: Of wacht, is dit wat je bedoelt met een hulpkolom :P
pi_145515922
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:07 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik zit al bijna de hele dag te puzzelen, maar ik kom er niet uit:
In kolom A en B staan bedragen. Ik wil een SUMIFS/SOMMEN.ALS functie loslaten op kolom B, waarbij alleen de waardes moeten worden opgeteld waar de waarde in kolom B minimaal 10% van de waarde op dezelfde regel in kolom A is.
Het lijkt zo simpel maar ik krijg het niet voor elkaar, heeft iemand een idee?
Ik kan trouwens geen hulpkolom toevoegen aan de sheet, omdat kolom A en B in werkelijkheid in een alleen-lezen werkblad op een server staan.
=SOMPRODUCT((B:B>0,1*A:A)*B:B)
Wat je eigenlijk doet is het volgende:
(B:B>0,1*A:A) -> dit levert een lijst van 1'en en 0'en. wanneer B groter is dan 10% van A dan is het een 1 anders een 0.
*B:B -> aangezien je een product maakt van 1 of 0 met de waarde in B tel je alleen de waarden op wanneer aan de eerste voorwaarde is voldaan.
pi_145516136
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:25 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]

edit: Of wacht, is dit wat je bedoelt met een hulpkolom :P
Inderdaad, die vlieger ging niet op ;)
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_145516173
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 23:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
=SOMPRODUCT((B:B>0,1*A:A)*B:B)
Wat je eigenlijk doet is het volgende:
(B:B>0,1*A:A) -> dit levert een lijst van 1'en en 0'en. wanneer B groter is dan 10% van A dan is het een 1 anders een 0.
*B:B -> aangezien je een product maakt van 1 of 0 met de waarde in B tel je alleen de waarden op wanneer aan de eerste voorwaarde is voldaan.
Dit is 'm, super bedankt!

De formule kan alleen nog niet omgaan met de "" waarden die in de moedersheet voorkomen, maar daar verzin ik wel een omweg voor.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:04:42 #288
381446 Rubman
Just as clear as a foggy night
pi_145521557
Ik zit met een lastige solver opdracht.

Ik moet de minimum tijd berekenen die het kost om artikelen uit een sector van een magazijn te picken, hierbij moet rekening gehouden worden met hoeveel van het artikel er in welke sector ligt en de tijd die het kost om dat artikel uit die sector te picken.
Het benodigde aantal artikelen is niet altijd uit 1 sector te halen en zal dus uit meerder sectoren moeten komen me per sector een andere tijdsduur voor het picken.

Ik weet dat de beslissingsvariabelen in binair moeten zijn om de doelfunctie (tijd) te kunnen berekenen, echter krijg ik de variabelen niet binair maar enkel de hoeveelheid in artikelen.

De restricties zijn als volgt het artikel mag niet lager zijn dan nul en er mag alleen gepickt worden uit de cellen waar geen 0 staat.

Voor deze opdracht is opensolver nodig aangezien de solver vanuit excel niet toereikend is.

Zelf denk ik dat de doelfunctie niet correct is of er iets bij de restricties moet worden toegevoegd.

Iemand hier die mij een zetje in de goede richting kan geven?

https://drive.google.com/(...)akE/view?usp=sharing
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralen om zich heen!
pi_145730240
Gelukt

[ Bericht 96% gewijzigd door stoeltafel op 20-10-2014 13:04:10 ]
  maandag 20 oktober 2014 @ 14:46:36 #290
249182 Holy_Goat
mhččhčhč
pi_145734138
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 12:54 schreef stoeltafel het volgende:
Gelukt
Ja leuk. Maar kan ook laten staan plus oplossing?
pi_145734572
Kan maar dit was echt te basic. Moest een koppeling maken van een excel document naar een ander excel document. Werkte prima met de hyperlink en vervolgens een opmerking in de cel ernaast gedaan om het te verduidelijken, prima zo.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 20 oktober 2014 @ 20:11:03 #292
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_145747772
Ik heb een Excel-sheet met namen en email-adressen erin. Helaas staat alles in hoofdletters. De email-adressen moeten helemaal in kleine letters omgezet worden en de namen met een hoofdletter en verder in kleine letters. Helaas lukt me dat niet..

Nu heb ik dat al eens gedaan en toen ging het door heel die rij met namen te selecteren en in de lege kolom ernaast de eerste naam goed te typen of zoiets.. Het is alweer een jaartje geleden. Iemand die weet wat ik bedoel en/of hoe ik dit handig en snel doe?
pi_145748254
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:11 schreef qltel het volgende:
Ik heb een Excel-sheet met namen en email-adressen erin. Helaas staat alles in hoofdletters. De email-adressen moeten helemaal in kleine letters omgezet worden en de namen met een hoofdletter en verder in kleine letters. Helaas lukt me dat niet..

Nu heb ik dat al eens gedaan en toen ging het door heel die rij met namen te selecteren en in de lege kolom ernaast de eerste naam goed te typen of zoiets.. Het is alweer een jaartje geleden. Iemand die weet wat ik bedoel en/of hoe ik dit handig en snel doe?
Alles in kleine letters:
=kleine.letters(A1)

Beginletter hoofdletter:
=beginletters(A1)


Waarbij A1 uiteraard staat voor de om te zetten cel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_145748264
Ervan uitgaande dat in kolom A en B respectievelijk de namen en e-mailadressen staan, en de lijst vanaf rij 2 begint:

Cel C2: =LOWER(A2)
Cel D2: =PROPER(B2)

Doortrekken naar beneden. Kolommen C & D kopiėren en als waarde/values plakken in A&B. Tadaa.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 20 oktober 2014 @ 20:46:48 #295
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_145749777
Gelukt, bedankt!!
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:54:54 #296
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145750223
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:21 schreef sylvesterrr het volgende:
Ervan uitgaande dat in kolom A en B respectievelijk de namen en e-mailadressen staan, en de lijst vanaf rij 2 begint:

Cel C2: =LOWER(A2)
Cel D2: =PROPER(B2)

Doortrekken naar beneden. Kolommen C & D kopiėren en als waarde/values plakken in A&B. Tadaa.
Proper is nieuw voor mij!

En verder nutteloos, want ik heb nog Excel 2007..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145750661
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Proper is nieuw voor mij!

En verder nutteloos, want ik heb nog Excel 2007..
http://office.microsoft.c(...)5&origin=HP003056119

Volgens deze pagina bestaat deze functie ook in Excel 2003?
  maandag 20 oktober 2014 @ 21:57:12 #298
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_145753905
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:02 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

http://office.microsoft.c(...)5&origin=HP003056119

Volgens deze pagina bestaat deze functie ook in Excel 2003?
Hmm, en volgens deze site ook in 2007: http://www.dummies.com/ho(...)07s-upper-lower.html

Nu de Nederlandse vertaling nog :P

-edit-

Oh, dus gewoon beginletters()..
Ik dacht dat die iedere eerste letter van een woord deed, de uitleg bij proper() was iets uitgebreider :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_145754092
Wie heeft ooit bedacht dat die functienamen vertaald moeten worden? :r Echt irritant.
pi_145767300
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 22:00 schreef sylvesterrr het volgende:
Wie heeft ooit bedacht dat die functienamen vertaald moeten worden? :r Echt irritant.
In office 95 was zelfde de visual basic omgeving vertaald:

Indien ... dan ... anders 8)7
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')