abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 november 2012 @ 17:01:56 #1
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119090609

Het topic voor accountancy studenten!

Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
WGR / Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 8
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119128076
Ik ben even in de war. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Ik ben momenteel de OAT van 2010 aan het maken. In vraag 5 van de ochtendsessie dien je een (gedeeltelijk) kasstroomoverzicht in te vullen. Nou, piece of cake!

Nu is de 'betaalde winstbelasting' een onderdeel van de kasstroom uit operationele activiteiten. Gegevens:
Beginbalans te betalen winstbelasting: 1.138.759 credit
Eindbalans te betalen winstbelasting: 1.450.348 credit
Winstbelasting in resultatenrekening: -/- 3.489.595

Mijn berekening: 1.138.759 (beginstand) + 3.489.595 (toevoeging) -/- 1.450.348 (eindstand) = 3.178.006 (afname = betaling)

Echter blijkt uit de uitwerking dat de betaalde winstbelasting simpelweg de post uit de resultatenrekening ad 3.489.595 moet zijn.

Ik zal wel niet meer zo helder zijn, na een hele dag tentamens maken :P
pi_119134436
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:56 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik ben even in de war. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Ik ben momenteel de OAT van 2010 aan het maken. In vraag 5 van de ochtendsessie dien je een (gedeeltelijk) kasstroomoverzicht in te vullen. Nou, piece of cake!

Nu is de 'betaalde winstbelasting' een onderdeel van de kasstroom uit operationele activiteiten. Gegevens:
Beginbalans te betalen winstbelasting: 1.138.759 credit
Eindbalans te betalen winstbelasting: 1.450.348 credit
Winstbelasting in resultatenrekening: -/- 3.489.595

Mijn berekening: 1.138.759 (beginstand) + 3.489.595 (toevoeging) -/- 1.450.348 (eindstand) = 3.178.006 (afname = betaling)

Echter blijkt uit de uitwerking dat de betaalde winstbelasting simpelweg de post uit de resultatenrekening ad 3.489.595 moet zijn.

Ik zal wel niet meer zo helder zijn, na een hele dag tentamens maken :P
Het verschil tussen de PL post en de mutatie tussen begin en eindstand kan ook een niet cash item zijn, zoals bijvoorbeeld mutatie van een latentie (actief of passief) of een true-up correctie van voorgaande jaren (gereserveerde belasting die uiteindelijk niet betaald hoeft te worden).

Overigens zou ik zeggen dat het bedrag in de PL ook niet per definitie de daadwerkelijke betaling hoeft te vormen, dat is puur een berekening van de (mogelijk/waarschijnlijk) te betalen vpb....

Just my 2 cents :)
pi_119137615
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2012 18:36 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Het verschil tussen de PL post en de mutatie tussen begin en eindstand kan ook een niet cash item zijn, zoals bijvoorbeeld mutatie van een latentie (actief of passief) of een true-up correctie van voorgaande jaren (gereserveerde belasting die uiteindelijk niet betaald hoeft te worden).

Overigens zou ik zeggen dat het bedrag in de PL ook niet per definitie de daadwerkelijke betaling hoeft te vormen, dat is puur een berekening van de (mogelijk/waarschijnlijk) te betalen vpb....

Just my 2 cents :)
Je hebt gelijk, wat betreft het feit dat ook met latenties rekening moet worden gehouden. Ik blijf alleen niet snappen hoe ze zo makkelijk de last uit de resultatenrekening kunnen gebruiken.

In het middagdeel van deze OAT wordt ook om een berekening van de betaalde Vpb gevraagd. Daar komt ook een geheel ander antwoord uit dan het hetgeen uit het kasstroomoverzicht.
pi_119137670
Je moet het ook niet te lastig maken voor jezelf. Gewoon simpel denken.
pi_119141690
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:52 schreef GuitarJJ het volgende:
In het middagdeel van deze OAT wordt ook om een berekening van de betaalde Vpb gevraagd. Daar komt ook een geheel ander antwoord uit dan het hetgeen uit het kasstroomoverzicht.
Ik heb heel even snel gekeken en inderdaad eigenlijk hoort de VPB in het kasstroomoverzicht gelijk te zijn aan de betaalde VPB in dat antwoord dan wel de uitkomst van beginstand + toevoeging +/- dotatie/ontrekking voorziening - eindstand = betaald VPB. Ik ga pas volgende week met die OAT van 2010 beginnen, als ik iets erover weet dan laat ik het je wel weten.
pi_119144461
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 21:02 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Ik heb heel even snel gekeken en inderdaad eigenlijk hoort de VPB in het kasstroomoverzicht gelijk te zijn aan de betaalde VPB in dat antwoord dan wel de uitkomst van beginstand + toevoeging +/- dotatie/ontrekking voorziening - eindstand = betaald VPB. Ik ga pas volgende week met die OAT van 2010 beginnen, als ik iets erover weet dan laat ik het je wel weten.
Thanks :)

Onze docent zit altijd te hameren dat je niet zomaar de Vpb-last uit de resultatenrekening moet overnemen. Vandaar dat ik het ook zo raar vond!
pi_119154312
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 19:52 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, wat betreft het feit dat ook met latenties rekening moet worden gehouden. Ik blijf alleen niet snappen hoe ze zo makkelijk de last uit de resultatenrekening kunnen gebruiken.

In het middagdeel van deze OAT wordt ook om een berekening van de betaalde Vpb gevraagd. Daar komt ook een geheel ander antwoord uit dan het hetgeen uit het kasstroomoverzicht.
Volgens mij is het technisch ook niet juist om alleen de last uit de resultatenrekening te nemen. Die last hoeft niets met de daadwerkelijke jaarbetaling te maken te hebben (ook in de resultatenrekening kunnen mutaties van latenties zitten). Het kan juist zijn, maar hoeft zeker niet zo te zijn.

Volgens mij is het juiste antwoord dat het antwoord niet te geven is wegens onvoldoende informatie :D
pi_119173456
Bij Autolandgroep BV (jan-2011) wordt gevraagd om de omvang van de voorziening uit te rekenen van de herstelkosten per balansdatum. In de uitwerking hebben ze 50% van de totale herstelkosten genomen, maar waarom moest je ook alweer voor slechts 50% een voorziening vormen? Waarin het handboek van Deloitte is dit terug te vinden of is dit meer een vuistregel?
pi_119173997
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 18:50 schreef Muhasib het volgende:
Bij Autolandgroep BV (jan-2011) wordt gevraagd om de omvang van de voorziening uit te rekenen van de herstelkosten per balansdatum. In de uitwerking hebben ze 50% van de totale herstelkosten genomen, maar waarom moest je ook alweer voor slechts 50% een voorziening vormen? Waarin het handboek van Deloitte is dit terug te vinden of is dit meer een vuistregel?
Staat het niet ergens in de case?
pi_119174331
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 19:06 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Staat het niet ergens in de case?
"De kosten worden fifty/fifty verdeeld tussen de importeur en dealer." |:( Ik keek de hele tijd naar het verkeerde onderdeel van de case, thanks :P.
pi_119174367
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 19:16 schreef Muhasib het volgende:

[..]

"De kosten worden fifty/fifty verdeeld tussen de importeur en dealer." |:( Ik keek de hele tijd naar het verkeerde onderdeel van de case, thanks :P.
Geen dank. Kon het in mijn EY-handboek namelijk ook niet vinden :P
  dinsdag 13 november 2012 @ 20:12:06 #13
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119176826
Morgen eindtoets voor externe verslaggeving. Ik als bedrijfseconoom word er niet vrolijk van.. Doe mij maar boekhouden.
pi_119181368
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 15:56 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik ben even in de war. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Ik ben momenteel de OAT van 2010 aan het maken. In vraag 5 van de ochtendsessie dien je een (gedeeltelijk) kasstroomoverzicht in te vullen. Nou, piece of cake!

Nu is de 'betaalde winstbelasting' een onderdeel van de kasstroom uit operationele activiteiten. Gegevens:
Beginbalans te betalen winstbelasting: 1.138.759 credit
Eindbalans te betalen winstbelasting: 1.450.348 credit
Winstbelasting in resultatenrekening: -/- 3.489.595

Mijn berekening: 1.138.759 (beginstand) + 3.489.595 (toevoeging) -/- 1.450.348 (eindstand) = 3.178.006 (afname = betaling)

Echter blijkt uit de uitwerking dat de betaalde winstbelasting simpelweg de post uit de resultatenrekening ad 3.489.595 moet zijn.

Ik zal wel niet meer zo helder zijn, na een hele dag tentamens maken :P
Jouw uitwerking is correct, het antwoordenmodel is fout. Vorig schooljaar (juni 2012) heb ik de OAT gemaakt. Tijdens het oefenen ben ik hier ook tegenaan gelopen. ¤ 3.178.006 is betaald aan Vpb.

Op onze hogeschool krijgt men trouwens wel minpunten indien men harde normen bij stukproductie opschrijf, of een andere fout die je echt niet hoort te maken.
pi_119181807
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 18:50 schreef Muhasib het volgende:
Bij Autolandgroep BV (jan-2011) wordt gevraagd om de omvang van de voorziening uit te rekenen van de herstelkosten per balansdatum. In de uitwerking hebben ze 50% van de totale herstelkosten genomen, maar waarom moest je ook alweer voor slechts 50% een voorziening vormen? Waarin het handboek van Deloitte is dit terug te vinden of is dit meer een vuistregel?
In de casus, p. 4, staat: (...) De kosten worden fifty/fifty verdeeld tussen de importeur en dealer (...).
Hierover heb ik een discussie gehad met mijn docent. Ik was van mening dat je de voorziening voor 100% moest opnemen, omdat Autoland geheel aansprakelijk was. Autoland moest dan een vordering voor 50% van het bedrag activeren (dit kon eventueel gesaldeerd worden met de voorziening). Helaas werd het antwoord niet goed gerekend, omdat je blijkbaar uit de tekst kon opmaken dat ze ieder voor de helft aansprakelijk waren.
pi_119183271
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:43 schreef Accountancystudent het volgende:

[..]

Jouw uitwerking is correct, het antwoordenmodel is fout. Vorig schooljaar (juni 2012) heb ik de OAT gemaakt. Tijdens het oefenen ben ik hier ook tegenaan gelopen. ¤ 3.178.006 is betaald aan Vpb.
Weet je zeker dat zijn uitwerking correct is? De voorziening voor latente belastingverplichtingen nemen ook toe in dat jaar, dit betekent als je de belastinglast als uitgangspunt neemt: beginstand VPB + belastinglast - toename voorziening latente belastingverplichtingen - eindstand VPB = betaalde VPB
pi_119184859
quote:
Weet je zeker dat zijn uitwerking correct is? De voorziening voor latente belastingverplichtingen nemen ook toe in dat jaar, dit betekent als je de belastinglast als uitgangspunt neemt: beginstand VPB + belastinglast - toename voorziening latente belastingverplichtingen - eindstand VPB = betaalde VPB
Bingo.
pi_119185617
Zijn uitwerking is inderdaad ook niet correct (heb te snel gelezen), maar het antwoordmodel ook niet.

Volgens mij moet het zo:

9 vpb 3.489.5958
a/ 0 voorziening latente vpb 67.304
a/ 1 te betalen vpb 3.422.291

Verloopoverzicht te betalen vpb

31 juli 2007: 1.138.759
Toevoeging: 3.422.291 +
Betaald: ? -
31 juli 2008: 1.450.348

Betaald = 3.110.702 (1.138.759 + 3.422.291 - 1.450.348)

Ik weet het niet zeker, ik moet het anders even nakijken (maar de spullen heb ik niet voorhanden).
pi_119185651
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 22:17 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Weet je zeker dat zijn uitwerking correct is? De voorziening voor latente belastingverplichtingen nemen ook toe in dat jaar, dit betekent als je de belastinglast als uitgangspunt neemt: beginstand VPB + belastinglast - toename voorziening latente belastingverplichtingen - eindstand VPB = betaalde VPB
Klopt, maar dat geeft waarschijnlijk nog steeds een ander bedrag dan de Vpb-last uit de resultatenrekening!
pi_119187430
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 23:07 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Klopt, maar dat geeft waarschijnlijk nog steeds een ander bedrag dan de Vpb-last uit de resultatenrekening!
De vraag is ook inderdaad of dit nou komt doordat ze eenvoudshalve de belastinglast hebben genomen of een fout in het antwoordmodel is. Maar de formule die ik heb gegeven klopt als een bus :P
pi_119189946
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen voor jullie.

1) Hoe kan je het beste laten zien dat je echt voor het accountancy vak wilt gaan?
2) Kan je met 6-jes binnen komen bij de big4 ?
3) Is een studie in het buitenland een goede verkooppunt voor tijdens een sollicitatie? (weinig andere curricula)
4) Raden jullie het aan om MS & RA te behalen via Nyenrode? Of eerst MSc via een andere instelling zoals EUR/UvA?

Wat betreft mijn laatste vraag, helpt Nyenrode met het vinden van een baan? Zo niet, hoe gaat het proces dan in zijn werking?

Alvast bedankt :)

Gr.

RY5PRM4x
  woensdag 14 november 2012 @ 08:55:49 #22
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119191115
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 04:45 schreef RY5PRM4x het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen voor jullie.

1) Hoe kan je het beste laten zien dat je echt voor het accountancy vak wilt gaan?Wat was jouw reden om accountancy te studeren en vertel daarover.

2) Kan je met 6-jes binnen komen bij de big4 ?
Wil je met 6-jes binnenkomen bij de Big4? Denk je dat je in staat bent om een drukke baan te combineren met een toch wel zware studie? Zeker als je bij een voltijdstudie een 6 staat?

3) Is een studie in het buitenland een goede verkooppunt voor tijdens een sollicitatie? (weinig andere curricula)
Zal geen garantie op de baan zijn, maar zou er zeker over vertellen.

4) Raden jullie het aan om MS & RA te behalen via Nyenrode? Of eerst MSc via een andere instelling zoals EUR/UvA?
Dat is helemaal van jou afhankelijk. Zou gewoon eens meelopen op beide scholen en kijken waar je je op je gemak voelt.

Wat betreft mijn laatste vraag, helpt Nyenrode met het vinden van een baan? Zo niet, hoe gaat het proces dan in zijn werking?
Ze kunnen helpen, maar meer dan bemiddeling zal het niet zijn. Verder gewoon de websites van de kantoren bezoeken en solliciteren. Pro-actief zijn.

Alvast bedankt :)

Gr.

RY5PRM4x
Misschien kutantwoorden, maar denk dat je deze wel voor jezelf duidelijk moet hebben. Daarnaast zouden ze dit ook kunnen vragen bij een gesprek.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119201108
Misschien een stomme vraag, maar wat moet ik me bij "tegen afgeven kwijting" en "tegen ontvangen kwijting" voorstellen in dit voorbeeld:

Het centrale magazijn geeft tegen afgeven kwijting producten af aan de externe transporteur. De externe transporteur geeft producten af aan de winkels tegen ontvangen kwijting van de winkelmanager.
  woensdag 14 november 2012 @ 14:53:01 #24
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119201251
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:48 schreef Muhasib het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar wat moet ik me bij "tegen afgeven kwijting" en "tegen ontvangen kwijting" voorstellen in dit voorbeeld:

Het centrale magazijn geeft tegen afgeven kwijting producten af aan de externe transporteur. De externe transporteur geeft producten af aan de winkels tegen ontvangen kwijting van de winkelmanager.
Kwijting is zeg maar een afleverbon. Dus het centrale magazijn geeft de producten af aan de externe transporteur en ontvangt daarvoor een afgiftebon.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119201579
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:53 schreef Maraca het volgende:

[..]

Kwijting is zeg maar een afleverbon. Dus het centrale magazijn geeft de producten af aan de externe transporteur en ontvangt daarvoor een afgiftebon.
Ah ok meer van een kwitantie, maar dan in aantallen i.p.v. geldbedragen. Zo zou je het ook kunnen zien toch? Thanks :D
  woensdag 14 november 2012 @ 17:09:31 #26
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119205830
Vandaag eindtoets gehad van de theorie van externe verslaggeving-->keihard gefaald
Vandaag uitslag gekregen van het praktijkproject van externe verslaggeving-->in de top 10 van alle derdejaars zitten (60 groepen), masterclass bij PwC krijgen, door PwC uitgeroepen worden tot allerbeste

:D
pi_119205887
Nice!

Zo hadden wij ook eens een project in samenwerking met BDO, de beste zou een prijs krijgen. Ik werd tot beste verkozen en kreeg niets. Gierig :r.
  woensdag 14 november 2012 @ 17:12:45 #28
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119205921
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:09 schreef Irritatie100 het volgende:
Vandaag eindtoets gehad van de theorie van externe verslaggeving-->keihard gefaald
Vandaag uitslag gekregen van het praktijkproject van externe verslaggeving-->in de top 10 van alle derdejaars zitten (60 groepen), masterclass bij PwC krijgen, door PwC uitgeroepen worden tot allerbeste

:D
Wauw netjes! _O_
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:03 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Ah ok meer van een kwitantie, maar dan in aantallen i.p.v. geldbedragen. Zo zou je het ook kunnen zien toch? Thanks :D
Ja :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:11 schreef xminator het volgende:
Nice!

Zo hadden wij ook eens een project in samenwerking met BDO, de beste zou een prijs krijgen. Ik werd tot beste verkozen en kreeg niets. Gierig :r.
Dat is een behoorlijke faal van ze :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 14 november 2012 @ 17:20:23 #29
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119206131
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:11 schreef xminator het volgende:
Nice!

Zo hadden wij ook eens een project in samenwerking met BDO, de beste zou een prijs krijgen. Ik werd tot beste verkozen en kreeg niets. Gierig :r.
Ik heb een muis gekregen :') Volgens de gebruiksaanwijzing moet je Windows 98 hebben voor dat ding dus hij is niet héél modern :')
Blijft wel bizar dat ik voor de theorietoets een onvoldoende had, maar goed :D

Maar die masterclass was wel erg leuk. Vond het tijdens de colleges niet super interessant, maar inmiddels ben ik er wel iets anders tegenaan aan het kijken. Maar uiteindelijk ben en blijf ik meer geïnteresseerd in controlling, maar dat zal bij jullie niet voorkomen denk ik.
pi_119207643
De jaren gaan snel! Paar jaar geleden zag ik fokkers stressen over de OAT en nu ben ik zelf aan de beurt haha!
  woensdag 14 november 2012 @ 18:55:48 #31
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119209145
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:20 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik heb een muis gekregen :') Volgens de gebruiksaanwijzing moet je Windows 98 hebben voor dat ding dus hij is niet héél modern :')
Blijft wel bizar dat ik voor de theorietoets een onvoldoende had, maar goed :D

Maar die masterclass was wel erg leuk. Vond het tijdens de colleges niet super interessant, maar inmiddels ben ik er wel iets anders tegenaan aan het kijken. Maar uiteindelijk ben en blijf ik meer geïnteresseerd in controlling, maar dat zal bij jullie niet voorkomen denk ik.
Nah, doe mij maar accounting O+

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 18:10 schreef GK1206 het volgende:
De jaren gaan snel! Paar jaar geleden zag ik fokkers stressen over de OAT en nu ben ik zelf aan de beurt haha!
't komt wel goed schatje :*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119209276
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:03 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Ah ok meer van een kwitantie, maar dan in aantallen i.p.v. geldbedragen. Zo zou je het ook kunnen zien toch? Thanks :D
Als de filiaalchef het kasgeld (bij de dagvoorbereiding) tegen kwijting afgeeft aan de kassamedewerker, gaat het wel degelijk om geldbedragen.

Ja, of 'aantallen geld' :+

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 18:10 schreef GK1206 het volgende:
De jaren gaan snel! Paar jaar geleden zag ik fokkers stressen over de OAT en nu ben ik zelf aan de beurt haha!
Inderdaad! Komend lesblok even flink 'strijden' en dan zit het er al weer bijna op (wat betreft het Hbo)!
pi_119210380
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 18:55 schreef Maraca het volgende:

[..]

Nah, doe mij maar accounting O+

[..]

't komt wel goed schatje :*
Haha, ja! Ik ga er voor! dan moet het lukken!
pi_119212390
Welke knuppel heeft die HRA ontworpen? Er staat helemaal niets boeiends in. Is de VRA beter?
pi_119212935
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:13 schreef Faeroer het volgende:
Welke knuppel heeft die HRA ontworpen? Er staat helemaal niets boeiends in. Is de VRA beter?
In de VRA zal dan waarschijnlijk ook niets boeiends staan ;).
pi_119213141
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:13 schreef Faeroer het volgende:
Welke knuppel heeft die HRA ontworpen? Er staat helemaal niets boeiends in. Is de VRA beter?
_O-
pi_119213954
Heb weer een vraag over een oude OAT (Autoland Groep 2010) voor de liefhebbers :P:

Bij vraag 5 van de ochtendzitting wordt de controle gevraagd van de opbrengstverantwoording uit hoofde van onderhoud en reparatie. Bij de doelstelling is het volgende opgenomen:
Controle op de volledigheid van de doorbelaste kosten van fabrieksgarantie

Mijn vraag is waarom de doorbelaste kosten van fabrieksgarantie op volledigheid (i.p.v. juistheid) wordt gecontroleerd? De onderneming heeft toch juist belang bij dat hij de doorbelaste kosten volledig verantwoord, omdat deze in rekening worden gebracht bij de fabrieken zelf.

EDIT: Ik kwam zojuist op het idee dat dit te maken kan hebben met verschuivinggevaar. De onderneming boekt fabrieksgarantiewerkzaamheden als reperatiewerkzaamheden waardoor enerzijds er onterecht omzet wordt geboekt en anderzijds de vordering op de fabriek te laag is... denk ik :P.

[ Bericht 7% gewijzigd door Muhasib op 14-11-2012 20:50:37 ]
pi_119229006
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:42 schreef Muhasib het volgende:
Heb weer een vraag over een oude OAT (Autoland Groep 2010) voor de liefhebbers :P:

Bij vraag 5 van de ochtendzitting wordt de controle gevraagd van de opbrengstverantwoording uit hoofde van onderhoud en reparatie. Bij de doelstelling is het volgende opgenomen:
Controle op de volledigheid van de doorbelaste kosten van fabrieksgarantie

Mijn vraag is waarom de doorbelaste kosten van fabrieksgarantie op volledigheid (i.p.v. juistheid) wordt gecontroleerd? De onderneming heeft toch juist belang bij dat hij de doorbelaste kosten volledig verantwoord, omdat deze in rekening worden gebracht bij de fabrieken zelf.

EDIT: Ik kwam zojuist op het idee dat dit te maken kan hebben met verschuivinggevaar. De onderneming boekt fabrieksgarantiewerkzaamheden als reperatiewerkzaamheden waardoor enerzijds er onterecht omzet wordt geboekt en anderzijds de vordering op de fabriek te laag is... denk ik :P.
Je vergeet het aspect dat het een inkomende geldstroom is.... Wat is daar altijd een risico?
pi_119244032
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 09:04 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Je vergeet het aspect dat het een inkomende geldstroom is.... Wat is daar altijd een risico?
Dat er meer wordt verantwoord dan werkelijk, want de onderneming ontvangt meer dan dat de reparatiewerkzaamheden dit rechtvaardigen? Of bedoel je sleepgevaar? Maar dat is dan met contant geld, sorry ik weet even niet zeker op welk risico je doelt ^^.
pi_119244247
Underdoggy bedoelt het risico op onvolledigheid van de omzet. Bij inkomende geldstromen kunnen mensen (in geval van kasgeld) een gedeelte onrechtmatig onttrekken uit de zaak. Oftewel, diefstal.
pi_119244737
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:09 schreef GuitarJJ het volgende:
Underdoggy bedoelt het risico op onvolledigheid van de omzet. Bij inkomende geldstromen kunnen mensen (in geval van kasgeld) een gedeelte onrechtmatig onttrekken uit de zaak. Oftewel, diefstal.
Als de omzet volledig geboekt is, maar qua geld (liquide middelen) onrechtmatig aan de onderneming is ontrokken, is er toch geen risico voor de post omzet in de jaarrekening? Maar onvolledigheid van de geldmiddelen kan ik wel begrijpen, alleen ik heb geleerd dat liquide middelen dan op juistheid wordt gecontroleerd. Dit is nog wel een beetje vaag voor mij, maar bedankt ;).

@GuitarJJ
Trouwens, ik heb nog aan m'n docent gevraagd over de VPB last in het kasstroomoverzicht. Hij zegt dat het in de praktijk gangbaar is om in het kasstroomoverzicht niet de daadwerkelijk betaalde VPB te tonen, maar de VPB last uit de winst- en verliesrekening. Hiermee wordt de mutatie in de VPB schuld en belastinglatentie genegeerd. Dit is zeg maar zo gedaan om te zorgen dat de relatie tussen de winst- en verliesrekening en het kasstroomoverzicht zichtbaar wordt behouden ten dienste van de gebruikers. Dus uit verslaggevingstechnische oogpunt is het niet juist.

[ Bericht 10% gewijzigd door Muhasib op 15-11-2012 17:41:05 ]
pi_119247832
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:23 schreef Muhasib het volgende:

Het risico is dat omzet niet wordt geboekt, en het ontvangen geld in eigen zak wordt gestoken.
pi_119270262
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:23 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Als de omzet volledig geboekt is, maar qua geld (liquide middelen) onrechtmatig aan de onderneming is ontrokken, is er toch geen risico voor de post omzet in de jaarrekening? Maar onvolledigheid van de geldmiddelen kan ik wel begrijpen, alleen ik heb geleerd dat liquide middelen dan op juistheid wordt gecontroleerd. Dit is nog wel een beetje vaag voor mij, maar bedankt ;).
Controle-risico voor ontvangen gelden is volledigheid. Dus ook voor de geld ontvangen van leveranciers. Onttrekken van deze geldmiddelen is hier inderdaad een belangrijk risico.

quote:
@GuitarJJ
Trouwens, ik heb nog aan m'n docent gevraagd over de VPB last in het kasstroomoverzicht. Hij zegt dat het in de praktijk gangbaar is om in het kasstroomoverzicht niet de daadwerkelijk betaalde VPB te tonen, maar de VPB last uit de winst- en verliesrekening. Hiermee wordt de mutatie in de VPB schuld en belastinglatentie genegeerd. Dit is zeg maar zo gedaan om te zorgen dat de relatie tussen de winst- en verliesrekening en het kasstroomoverzicht zichtbaar wordt behouden ten dienste van de gebruikers. Dus uit verslaggevingstechnische oogpunt is het niet juist.
Jouw docent is ongeschikt om les te geven. Juist de AFM legt met nadruk op juiste cash flow statements in deze tijd. Daadwerkelijk betaalde interest en VpB dien je op te nemen. Als je reeds tijdens je opleiding leert hier de makkelijke weg te kiezen wordt het nooit wat.
pi_119302755
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:39 schreef Underdoggy het volgende:
Jouw docent is ongeschikt om les te geven. Juist de AFM legt met nadruk op juiste cash flow statements in deze tijd. Daadwerkelijk betaalde interest en VpB dien je op te nemen. Als je reeds tijdens je opleiding leert hier de makkelijke weg te kiezen wordt het nooit wat.
Volgens mij heb je niet begrepen wat mijn docent bedoelt. Hij geeft toch duidelijk aan dat de juiste manier het opnemen van de betaalde VPB is, maar dat het in de praktijk gebruikelijk is om alsnog de VPB last op te nemen opdat de zichtbare relatie met de winst- en verliesrekening wordt behouden. Daarenboven kan ik me niet voorstellen dat de OAT commissie dezelfde fout herhaalt. Bij zowel Woodhouse BV (mei-2011) als Bessed dressed BV (jan-2010) wordt er in het kasstroomoverzicht uitgegaan van de VPB last.
  Moderator zaterdag 17 november 2012 @ 13:52:09 #45
257132 crew  Awsom
pi_119310978
Vraagje;

Ik studeer momenteel bedrijfskunde (vorig jaar mijn VWO diploma gehaald) maar zit er (nog steeds) aan te denken om Accountancy & Controlling te gaan studeren aan Nyenrode.. Vooral het aspect leren/werken lijkt me erg leuk en ik denk dat je op die manier veel sneller leert. Maar ik zie mezelf later eerder werken in het bedrijfsleven op een financiële afdeling (lees: CFO) dan voor altijd in de accountancy.. Wat denken jullie dat mij een beter carrière perspectief oplevert? BSc Bedrijfskunde met een MSc Finance oid, of via bijv. Nyenrode de RA titel behalen, en daarna overstappen naar het bedrijfsleven?

Naast dit ambieer ik ook nog een functie bij de Nationale Reserve, dus druk zal ik het sowieso krijgen :7
pi_119314347
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 01:33 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Volgens mij heb je niet begrepen wat mijn docent bedoelt. Hij geeft toch duidelijk aan dat de juiste manier het opnemen van de betaalde VPB is, maar dat het in de praktijk gebruikelijk is om alsnog de VPB last op te nemen opdat de zichtbare relatie met de winst- en verliesrekening wordt behouden.
Dat is precies wat ik bedoel. In de praktijk is het helemaal niet gebruikelijk, het is simpelweg fout.
pi_119314412
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 13:52 schreef Awsom het volgende:
Vraagje;

Ik studeer momenteel bedrijfskunde (vorig jaar mijn VWO diploma gehaald) maar zit er (nog steeds) aan te denken om Accountancy & Controlling te gaan studeren aan Nyenrode.. Vooral het aspect leren/werken lijkt me erg leuk en ik denk dat je op die manier veel sneller leert. Maar ik zie mezelf later eerder werken in het bedrijfsleven op een financiële afdeling (lees: CFO) dan voor altijd in de accountancy.. Wat denken jullie dat mij een beter carrière perspectief oplevert? BSc Bedrijfskunde met een MSc Finance oid, of via bijv. Nyenrode de RA titel behalen, en daarna overstappen naar het bedrijfsleven?

Naast dit ambieer ik ook nog een functie bij de Nationale Reserve, dus druk zal ik het sowieso krijgen :7
Uiteindelijk zegt een opleiding weinig naar mijn mening en gaat het meer om je persoonlijke eigenschappen.
pi_119332970
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 16:02 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoel. In de praktijk is het helemaal niet gebruikelijk, het is simpelweg fout.
Grote bedrijven zullen ongetwijfeld volgens de regels opstellen, maar ik denk dat hij meer op ondernemingen doelt zoals hieronder:

Belastingen in de winst- en verliesrekening
http://2011.jaarverslagen(...)esrekening-2011.aspx

Belastingen in het kasstroomoverzicht
http://2011.jaarverslagen(...)moverzicht-2011.aspx

Zijn verklaring klinkt plausibel voor wat betreft de VPB last in het kasstroomoverzicht in de uitwerking van die twee OATs. Wat is jouw verklaring hiervoor dan?
pi_119366747
4 weken geleden oefentoets gehad voor de OAT, ging best goed. Had me alleen gefocust op EV. AO en CL zijn toch theorievakken wat voor mij blokken is, EV moet ik echt veel oefenen.

EV 7,9
AO 6,4
CL 6,2

Bij ons is het zo dat je twee oefentoetsen hebt. Als je deze gemiddeld een 5.5 maakt en je haalt voor je OAT tussen de 5 en de 5,4, dan krijg je 0,5 punten als bonus zodat je de OAT alsnog voldoende hebt. Is dit bij jullie ook zo?
pi_119367041
Hadden wij ook, hoe zien die oefentoetsen eruit? Zijn het gewoon oud oat's?
pi_119367427
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 22:47 schreef MJ23 het volgende:
4 weken geleden oefentoets gehad voor de OAT, ging best goed. Had me alleen gefocust op EV. AO en CL zijn toch theorievakken wat voor mij blokken is, EV moet ik echt veel oefenen.

EV 7,9
AO 6,4
CL 6,2

Bij ons is het zo dat je twee oefentoetsen hebt. Als je deze gemiddeld een 5.5 maakt en je haalt voor je OAT tussen de 5 en de 5,4, dan krijg je 0,5 punten als bonus zodat je de OAT alsnog voldoende hebt. Is dit bij jullie ook zo?
Wij hebben precies hetzelfde systeem
pi_119369042
Mag dat zomaar? Voor zover ik weet, hebben ze dat systeem op het Saxion niet (meer). Het lijkt me niet helemaal eerlijk, gezien het feit dat het om een landelijke toets gaat.
  zondag 18 november 2012 @ 23:54:46 #53
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119370021
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 23:28 schreef GuitarJJ het volgende:
Mag dat zomaar? Voor zover ik weet, hebben ze dat systeem op het Saxion niet (meer). Het lijkt me niet helemaal eerlijk, gezien het feit dat het om een landelijke toets gaat.
Op Saxion is dat inderdaad niet zo. Maar daar kun je weer vrijstellingen krijgen voor tentamens als je de OAT hebt gehaald
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119370516
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 23:54 schreef Maraca het volgende:

[..]

Op Saxion is dat inderdaad niet zo. Maar daar kun je weer vrijstellingen krijgen voor tentamens als je de OAT hebt gehaald
En dat was bij ons dan weer niet zo...
  maandag 19 november 2012 @ 08:47:49 #55
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119374285
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2012 00:08 schreef xminator het volgende:

[..]

En dat was bij ons dan weer niet zo...
Dan heb ik liever de regeling van Saxion :@
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119381509
Heeft er iemand misschien een goede samenvatting van levensverzekeringswiskunde?
  maandag 19 november 2012 @ 16:17:32 #57
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119388275
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 13:27 schreef MJ23 het volgende:
Heeft er iemand misschien een goede samenvatting van levensverzekeringswiskunde?
Samenvatting? Wat wilde je lezen dan? Levensverzekeringswiskunde is oefenen, snappen, oefenen en snappen. Opdrachten maken jij!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119390535
Haha ja snap ik, maar ik doelde meer op een formuleblad met uitleg erbij o.i.d. Begin het gelukkig wel steeds meer te snappen. Gaat wel veel tijd in zitten zeg.
pi_119391509
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:04 schreef MJ23 het volgende:
Haha ja snap ik, maar ik doelde meer op een formuleblad met uitleg erbij o.i.d. Begin het gelukkig wel steeds meer te snappen. Gaat wel veel tijd in zitten zeg.
Wat Maraca zegt: opgaven maken en veel oefenen!

Geruststelling (mits je het boek van Pinkse gebruikt), het wordt steeds makkelijker. Na een paar weken zijn de eerste hoofdstukken een lachertje, terwijl het nu nog zo lastig lijkt. Mijn motivatie was na de eerste week ook al weg, aangezien ik er weinig van snapte. Heb er uiteindelijk toch een acht voor gehaald.

Tevens staan de antwoorden op internet. Nu moet je die niet klakkeloos gaan overpennen, maar ze kunnen je wel op weg helpen als je de eerste vragen van een hoofdstuk bijvoorbeeld al niet snapt.
  maandag 19 november 2012 @ 17:30:31 #60
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_119391650
Zijn er ook ergens ondersteunende video- / hoorcolleges te volgen m.b.t. Accountancy?
Ik volg een thuisstudie en het lijkt me ook wel interessant om eens wat andere stof erover te lezen of te horen.
Je moeder is een hamster
  maandag 19 november 2012 @ 18:05:28 #61
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119393003
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:26 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Wat Maraca zegt: opgaven maken en veel oefenen!

Geruststelling (mits je het boek van Pinkse gebruikt), het wordt steeds makkelijker. Na een paar weken zijn de eerste hoofdstukken een lachertje, terwijl het nu nog zo lastig lijkt. Mijn motivatie was na de eerste week ook al weg, aangezien ik er weinig van snapte. Heb er uiteindelijk toch een acht voor gehaald.

Tevens staan de antwoorden op internet. Nu moet je die niet klakkeloos gaan overpennen, maar ze kunnen je wel op weg helpen als je de eerste vragen van een hoofdstuk bijvoorbeeld al niet snapt.
Even als aanvulling daarop. Ik had juist veel moeite met het boek van Pinkse. Vond dat de achterliggende gedachte er niet geheel duidelijk in werd beschreven. Misschien wel voor iemand die wiskunde heeft gehad, maar voor iemand die er voor de eerste keer mee in aanraking kwam was het compleet onleesbaar. Heb daarom zelf het volgende boek ernaast gehouden:

http://www.bol.com/nl/p/l(...)es/1001004001960088/

Dat hielp mij om de beginselen ervan te snappen om vervolgens verder te oefenen met Pinkse. Net zoals GuitarJJ had ik ook een 8 uiteindelijk :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119393251
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:05 schreef Maraca het volgende:

[..]

Even als aanvulling daarop. Ik had juist veel moeite met het boek van Pinkse. Vond dat de achterliggende gedachte er niet geheel duidelijk in werd beschreven. Misschien wel voor iemand die wiskunde heeft gehad, maar voor iemand die er voor de eerste keer mee in aanraking kwam was het compleet onleesbaar. Heb daarom zelf het volgende boek ernaast gehouden:

http://www.bol.com/nl/p/l(...)es/1001004001960088/

Dat hielp mij om de beginselen ervan te snappen om vervolgens verder te oefenen met Pinkse. Net zoals GuitarJJ had ik ook een 8 uiteindelijk :)
Ja klopt, daar had ik vorig jaar ook al last van. Mijn docent was didactisch echt dramatisch, hij kon het niet begrijpen als je het niet op zijn manier snapte. Nu is het ook lekker kut geregeld op mijn school. Ik moet LV (net zoals ongeveer de helft van vorig jaar) herkansen, had het vorig jaar na 3 weken al opgegeven, ik dacht van ja ik maak hem volgend jaar wel.

Nu is het dus zo dat vanwege de grote aantallen herkansers de lessen propvol zitten. Wij hebben om de week een toets, maar die toets moet je dus wel in de les maken. Nu hebben ze voor de herkansers de lessen ontzegd omdat het anders niet mogelijk is om toetsen te maken voor de reguliere studenten. Nu had ik dit jaar dus een docent die alles super goed uitlegde en ook achtergrond informatie over LVWis gaf zodat je de context snapt, gaan ze dit doen. Willen ze dus misschien dat elke herkanser één grote toets maakt, terwijl de voorgaande jaren werd gezegd dat het onmogelijk was om dit vak te halen als er één grote toets werd gemaakt.
  maandag 19 november 2012 @ 18:18:17 #63
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119393475
Maar welk boek gebruik je nu? :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119393975
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:05 schreef Maraca het volgende:

[..]

Even als aanvulling daarop. Ik had juist veel moeite met het boek van Pinkse. Vond dat de achterliggende gedachte er niet geheel duidelijk in werd beschreven. Misschien wel voor iemand die wiskunde heeft gehad, maar voor iemand die er voor de eerste keer mee in aanraking kwam was het compleet onleesbaar. Heb daarom zelf het volgende boek ernaast gehouden:

http://www.bol.com/nl/p/l(...)es/1001004001960088/

Dat hielp mij om de beginselen ervan te snappen om vervolgens verder te oefenen met Pinkse. Net zoals GuitarJJ had ik ook een 8 uiteindelijk :)
Pinkse gaat er inderdaad al vanuit dat je heleboel wiskundige kennis paraat heb (met name ook kennis op het gebied van financiële rekenkunde). Zonder die kennis kan ik het me voorstellen dat het een vreselijk boek is!
pi_119395076
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:18 schreef Maraca het volgende:
Maar welk boek gebruik je nu? :)
Pinkse inderdaad, begin het nu wel aardig door te krijgen. Heb voor de zekerheid wel dat boek wat jij aanraadde aangeschaft.

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:30 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Pinkse gaat er inderdaad al vanuit dat je heleboel wiskundige kennis paraat heb (met name ook kennis op het gebied van financiële rekenkunde). Zonder die kennis kan ik het me voorstellen dat het een vreselijk boek is!
Nou inderdaad. In het begin kwam ik niet eens meer uit de hele simpele vergelijkingen, dat is allemaal weggezakt joh :p
  maandag 19 november 2012 @ 19:03:50 #66
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119395578
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 18:54 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Pinkse inderdaad, begin het nu wel aardig door te krijgen. Heb voor de zekerheid wel dat boek wat jij aanraadde aangeschaft.

[..]

Nou inderdaad. In het begin kwam ik niet eens meer uit de hele simpele vergelijkingen, dat is allemaal weggezakt joh :p
^O^ En nu is het belangrijkste: tijd vrijmaken om er echt serieus mee te gaan oefenen. Dan maar een weekendje niet buitenspelen met vriendjes. Oefenen oefenen en oefenen.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119398292
Wat ik altijd geleerd heb is dat kwijting een vorm van paraaf/handtekening is.

Chauffeur ontvangt goederen van het magazijn voor afleveren -> dient handtekening te zetten voor ontvangst bij de magazijnmeester zodat hij kwijting heeft voor het afboeken van de voorraad.
  maandag 19 november 2012 @ 20:10:18 #68
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119399662
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 19:48 schreef MJ23 het volgende:
Wat ik altijd geleerd heb is dat kwijting een vorm van paraaf/handtekening is.

Chauffeur ontvangt goederen van het magazijn voor afleveren -> dient handtekening te zetten voor ontvangst bij de magazijnmeester zodat hij kwijting heeft voor het afboeken van de voorraad.
Gaat erom dat je een bewijs hebt waarbij je aangeeft dat je je schuld/plicht hebt voldaan. Dat kan bij elke organisatie weer anders zijn.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119412487
MJ23 studeert op de HU :P
pi_119415468
Klopt, jij ook nog steeds?
pi_119416182
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 06:45 schreef MJ23 het volgende:
Klopt, jij ook nog steeds?
Nee, maar hoorde dit verhaal afgelopen weekend :P
pi_119437118
Wij op de HHS moeten 4 bonustoetsen maken, en dan 0,5 punt optellen als je OAT cijfer tussen een 5 en 5,4 ligt als je gemiddeld een 5,5 voor de bonustoetsen staat.

Allemaal leuk enzo, maar ik heb er niets aan. Ik ken nu praktisch 9 OATs uit mijn hoofd en heb geen oefenmaterieel meer. :/ Wat moet ik nu nog doen? Random AO cases maken heeft weinig nut, gezien geen enkele leraar het wil nakijken.

EV is niet te leren, want elk theorieboek is zo basis als ik weet niet wat en op de OAT komen alleen maar lucky wetboek vragen die je maar nét moet weten.

CL is serieus konthaar, want wie leest die HRA NV-COS blablabla boeken nou werkelijk. Wordt die shit serieus in de praktijk gebruikt, want het gaat helemaal nergens over. IAS is tenminste nog leesbaar, ook al schijnt het bijna hetzelfde te zijn. :')
pi_119437383
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:16 schreef Faeroer het volgende:
Wij op de HHS moeten 4 bonustoetsen maken, en dan 0,5 punt optellen als je OAT cijfer tussen een 5 en 5,4 ligt als je gemiddeld een 5,5 voor de bonustoetsen staat.

Allemaal leuk enzo, maar ik heb er niets aan. Ik ken nu praktisch 9 OATs uit mijn hoofd en heb geen oefenmaterieel meer. :/ Wat moet ik nu nog doen? Random AO cases maken heeft weinig nut, gezien geen enkele leraar het wil nakijken.

EV is niet te leren, want elk theorieboek is zo basis als ik weet niet wat en op de OAT komen alleen maar lucky wetboek vragen die je maar nét moet weten.

CL is serieus konthaar, want wie leest die HRA NV-COS blablabla boeken nou werkelijk. Wordt die shit serieus in de praktijk gebruikt, want het gaat helemaal nergens over. IAS is tenminste nog leesbaar, ook al schijnt het bijna hetzelfde te zijn. :')
Er zijn ook genoeg oefententamens voor LAC en EXV. Die kun je maken en vervolgens nakijken met behulp van de uitwerking. Mocht je dan iets niet snappen, zoek je dat weer op in de theorie/handboeken.
pi_119437915
Je kan ook nog oudere OAT's maken.
pi_119441698
2 sommen LV wis, gelijk een uur verder
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:07:41 #76
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119442834
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:33 schreef xminator het volgende:
Je kan ook nog oudere OAT's maken.
Hmm.. kweenie hoor. De regels kunnen wel enorm aangepast zijn, met name bij externe verslaggeving -O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119442970
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:07 schreef Maraca het volgende:

[..]

Hmm.. kweenie hoor. De regels kunnen wel enorm aangepast zijn, met name bij externe verslaggeving -O-
Ja daar moet je wel even goed bij stilstaan en natuurlijk alles zelf opzoeken in handboek EV.
pi_119444786
Ik ga gewoon al mijn EV/CL1/CL2/AO boeken nog een keer doorlezen, en dan al die 'succesvol studeren' boeken. Als ik dat heb gedaan dan zie ik wel verder. Nog 2 maanden voor de toets van mijn leven, maar het doet nu al pijn. :')
pi_119445322
Ach het valt volgens mij allemaal best mee. Als je gewoon je colleges volgt, je huiswerk maakt en je haalt je vakken dan is het best te doen. Natuurlijk is het een zware toets omdat je van alles gevraagd kan worden, maar het meest zware is denk ik nog wel dat je de hele dag zo'n toets moet maken i.p.v. de normale 2 uur van een regulier tentamen.
  woensdag 21 november 2012 @ 09:50:38 #80
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_119455849
Even een snel n00bvraagje:
Stel de energiekosten per machine-uur zijn ¤ 25,-
Dat valt toch onder variabele kosten?
Je moeder is een hamster
  woensdag 21 november 2012 @ 10:47:20 #81
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119457198
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:50 schreef Crutch het volgende:
Even een snel n00bvraagje:
Stel de energiekosten per machine-uur zijn ¤ 25,-
Dat valt toch onder variabele kosten?
Klopt. De vaste kosten heb je ongeacht of die machine nu wat doet of niet. De energiekosten zijn afhankelijk van het aantal uur dat de machine draait, dus zijn ze variabel.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 21 november 2012 @ 10:55:44 #82
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_119457385
Dank je!
Je moeder is een hamster
  woensdag 21 november 2012 @ 12:23:08 #83
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119459962
Misschien een stomme vraag, maar wat is de OAT eigenlijk? Een soort afsluitende toets in het laatste jaar van je opleiding oid?
Bij bedrijfseconomie hebben we zoiets iig niet. Wel AO en EV als vakken uiteraard (wat beiden niet in mijn favorietenlijstje staat trouwens :P ). CL zegt me zo 1, 2, 3 ook even niks.
  woensdag 21 november 2012 @ 13:29:34 #84
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119462111
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar wat is de OAT eigenlijk? Een soort afsluitende toets in het laatste jaar van je opleiding oid?
Bij bedrijfseconomie hebben we zoiets iig niet. Wel AO en EV als vakken uiteraard (wat beiden niet in mijn favorietenlijstje staat trouwens :P ). CL zegt me zo 1, 2, 3 ook even niks.
OAT is een overall toets voor accountancy studenten. Inderdaad een soort afsluitende toets in het laatste jaar. CL is trouwens controleleer :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119462859
Geen idee waarom ik AC heb gekozen ipv BE. :') Kan ik nog ruilen? RA boeit mij toch niet.
  woensdag 21 november 2012 @ 13:49:22 #86
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119463001
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:46 schreef Faeroer het volgende:
Geen idee waarom ik AC heb gekozen ipv BE. :') Kan ik nog ruilen? RA boeit mij toch niet.
Je hoeft niet perse RA te worden he? Wat wil je precies voor werk gaan doen later? Overstappen naar BE is afhankelijk van je school ;)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119463258
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 10:47 schreef Maraca het volgende:

[..]

Klopt. De vaste kosten heb je ongeacht of die machine nu wat doet of niet. De energiekosten zijn afhankelijk van het aantal uur dat de machine draait, dus zijn ze variabel.
Dit is overigens wel discutabel.
Als je een grote fabriekshal hebt zullen er ook lampen aan staan. Die staan aan als er 1 machine draait,maar ook als er 50 draaien.
(in de vraag die hij stelde was zijn het uiteraard wel variabele kosten)
pi_119463282
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar wat is de OAT eigenlijk? Een soort afsluitende toets in het laatste jaar van je opleiding oid?
Bij bedrijfseconomie hebben we zoiets iig niet. Wel AO en EV als vakken uiteraard (wat beiden niet in mijn favorietenlijstje staat trouwens :P ). CL zegt me zo 1, 2, 3 ook even niks.
Ik heb gehoord dat er in de toekomst er misschien ook een soort OAT voor BE komt.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:21:01 #89
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119464278
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:29 schreef Maraca het volgende:

[..]

OAT is een overall toets voor accountancy studenten. Inderdaad een soort afsluitende toets in het laatste jaar. CL is trouwens controleleer :)
Ik heb geen vak wat controleleer heet. Of is dat vergelijkbaar met wat ze bij ons controlling noemen?
  woensdag 21 november 2012 @ 14:22:58 #90
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119464342
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:55 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat er in de toekomst er misschien ook een soort OAT voor BE komt.
Dat heb ik niet gehoord, maar ben nu derdejaars, dus ik gok dat ik daar niet meer mee te maken ga krijgen :D
Misschien als ik besluit nog een master te gaan doen (wat wel behoorlijk aantrekkelijk is aan de ene kant, ik kan bij mij op school de WO-doorstroom minor doen waardoor ik na afstuderen meteen naar een master kan zonder schakeljaar. Maar aan de andere kant is het afwachten hoe het met stufi/OV/collegegeld zit :P ). Of is de OAT alleen op het hbo/in de bachelor?
  woensdag 21 november 2012 @ 14:33:13 #91
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119464699
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:55 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dit is overigens wel discutabel.
Als je een grote fabriekshal hebt zullen er ook lampen aan staan. Die staan aan als er 1 machine draait,maar ook als er 50 draaien.
(in de vraag die hij stelde was zijn het uiteraard wel variabele kosten)
Ja, had het dan ook over deze specifieke situatie he :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119465012
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 08:47 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dan heb ik liever de regeling van Saxion :@
Helaas wordt dit voor ons waarschijnlijk ook afgeschaft :( Dus ook geen vrijstelling meer!
  woensdag 21 november 2012 @ 14:44:04 #93
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119465073
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:42 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Helaas wordt dit voor ons waarschijnlijk ook afgeschaft :( Dus ook geen vrijstelling meer!
Wat stom -O- Vond het wel ideaal, heb die tentamens ook niet meer gemaakt.

owh, dat zal dan wel de reden tot afschaffing zijn :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator / Redactie Sport woensdag 21 november 2012 @ 14:44:41 #94
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_119465089
Onderweg naar ee wheij voorlichting over scriptiestages.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_119465571
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:22 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gehoord, maar ben nu derdejaars, dus ik gok dat ik daar niet meer mee te maken ga krijgen :D
Misschien als ik besluit nog een master te gaan doen (wat wel behoorlijk aantrekkelijk is aan de ene kant, ik kan bij mij op school de WO-doorstroom minor doen waardoor ik na afstuderen meteen naar een master kan zonder schakeljaar. Maar aan de andere kant is het afwachten hoe het met stufi/OV/collegegeld zit :P ). Of is de OAT alleen op het hbo/in de bachelor?
Volgens mij is OAT alleen hbo inderdaad.
pi_119465594
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:49 schreef Maraca het volgende:

[..]

Je hoeft niet perse RA te worden he? Wat wil je precies voor werk gaan doen later? Overstappen naar BE is afhankelijk van je school ;)
Controller ofzo. In ieder geval niet financial of it audit. Wil liever kijken hoe processen beter kunnen of budgetten opstellen en analyseren op verschillen. Management accounting vind ik geweldig.

Ik wil zoiezo eerst fulltime een master doen hierna. De pre-masters op elke uni zijn zo makkelijk als wat. Statistiek en Wiskunde voornamelijk maar dat kan ik al lang op dat niveau.
pi_119465598
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:21 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik heb geen vak wat controleleer heet. Of is dat vergelijkbaar met wat ze bij ons controlling noemen?
Nope. Controleleer = hoe ga je een bedrijf controleren als accountant.
Controlling is eigenlijk management accounting volgens mij.
pi_119465633
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:44 schreef borisz het volgende:
Onderweg naar ee wheij voorlichting over scriptiestages.
Oh, had ik ook wel bij willen zijn. Maar had me niet aangemeld :').

Kan je een paar interessante scriptieonderwerpen DM'en of hier plaatsen?
pi_119466141
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:44 schreef Maraca het volgende:

[..]

Wat stom -O- Vond het wel ideaal, heb die tentamens ook niet meer gemaakt.

owh, dat zal dan wel de reden tot afschaffing zijn :')
Ik heb dat dus niet :'). Alles gehaald tot nu toe :') Achja! Moet de OAT ook wel lukken! :)
pi_119466142
Stuur mij ook even door als je wilt :)
  woensdag 21 november 2012 @ 15:21:49 #101
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119466357
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:14 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik heb dat dus niet :'). Alles gehaald tot nu toe :') Achja! Moet de OAT ook wel lukken! :)
Als je alles hebt gehaald dan is het toch niet erg dat ze het gaan afschaffen :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119466844
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:21 schreef Maraca het volgende:

[..]

Als je alles hebt gehaald dan is het toch niet erg dat ze het gaan afschaffen :+
Haha nee ben er wel blij mee. Maar de kans is toch klein dat je die OAT haalt als je in jaar 234 veel AO/CB/EXV toetsen niet hebt gehaald. Tenzij je heel hard werkt en er vol voor gaat en als je dat doet, haal je die toetsen ook wel. Dus die afschaffing maakt in principe niet veel uit.
  woensdag 21 november 2012 @ 15:42:26 #103
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119467068
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:36 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Haha nee ben er wel blij mee. Maar de kans is toch klein dat je die OAT haalt als je in jaar 234 veel AO/CB/EXV toetsen niet hebt gehaald. Tenzij je heel hard werkt en er vol voor gaat en als je dat doet, haal je die toetsen ook wel. Dus die afschaffing maakt in principe niet veel uit.
Njah, niet helemaal. Ik heb bijvoorbeeld een vrijstelling gekregen voor externe verslaggeving toets. Dat onderdeel kwam niet bij de OAT dus dan staat het helemaal los van elkaar. Maar je hebt wel gelijk dat de kans groter is dat je de OAT haalt als je ook alle tentamens hebt gehaald. Maar dat is uiteraard geen garantie dat je hem gaat halen :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119467187
Bij ons mag je geen OAT maken indien je CL, AO en EV niet gehaald hebt. Slagingspercentage lag vorig jaar op 90% bij onze school.
  woensdag 21 november 2012 @ 15:48:24 #105
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119467261
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:46 schreef MJ23 het volgende:
Bij ons mag je geen OAT maken indien je CL, AO en EV niet gehaald hebt. Slagingspercentage lag vorig jaar op 90% bij onze school.
Zo, dat is hoog :o ^O^ Zou er overigens nooit mee akkoord zijn gegaan als mijn school mij de OAT zou verbieden te maken.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119467689
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:42 schreef Maraca het volgende:

[..]

Njah, niet helemaal. Ik heb bijvoorbeeld een vrijstelling gekregen voor externe verslaggeving toets. Dat onderdeel kwam niet bij de OAT dus dan staat het helemaal los van elkaar. Maar je hebt wel gelijk dat de kans groter is dat je de OAT haalt als je ook alle tentamens hebt gehaald. Maar dat is uiteraard geen garantie dat je hem gaat halen :+
Uhu! Je hebt gelijk :) Maar 90% kans, 10% kans dat ik faal! Aah wat ben ik bijdehand vandaag. Excuus:P. Nee ik neem het serieus hoor. Ik doe net alsof ik die toetsen EXV/AO/CL niet heb gehaald :) ( zo leer ik er voor).
pi_119468053
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:48 schreef Maraca het volgende:

[..]

Zo, dat is hoog :o ^O^ Zou er overigens nooit mee akkoord zijn gegaan als mijn school mij de OAT zou verbieden te maken.
Ja idd, hoop dat ik in februari ook kan zeggen dat ik hem gehaald heb. Hoezo zou je het er niet mee eens zijn? Ik vind het op zich wel terecht. Als jij je vakken niet hebt gehaald, hoe kan jij dan je OAT gaan halen? Het is misschien wel rigoureus, maar op deze manier pushed de school je wel om je in te zetten voor je opleiding. Uiteindelijk heb je jezelf alleen maar mee als je niet afstudeert.

Ik kreeg vandaag trouwens m'n stageovereenkomst binnen, m'n vergoeding was ineens wat lager dan ik had verwacht. Ik ben bij hetzelfde bedrijf als waar ik m'n eerste stage heb gedaan aangenomen, toen kreeg ik bijna 900 bruto voor 40 uur per week. Nu krijg ik 500 bruto voor 32 uur per week. Had het niet ingecalculeerd dat het zoveel lager zou zijn :+

Snap dat het wel lager is vanwege het aantal uur dat ik werk en dat ik van de 20 weken 5 weken niet declarabel ben i.v.m. afstudeeropdracht, alleen het niet verwacht dat het zoveel scheelde :(
  woensdag 21 november 2012 @ 16:20:07 #108
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119468426
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:08 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Ja idd, hoop dat ik in februari ook kan zeggen dat ik hem gehaald heb. Hoezo zou je het er niet mee eens zijn? Ik vind het op zich wel terecht. Als jij je vakken niet hebt gehaald, hoe kan jij dan je OAT gaan halen? Het is misschien wel rigoureus, maar op deze manier pushed de school je wel om je in te zetten voor je opleiding. Uiteindelijk heb je jezelf alleen maar mee als je niet afstudeert.
Ho ho, ik zette me zeker wel in voor school }:| Maar ik volgde een eigen route dus dan had ik sowieso een achterstand met tentamens ten opzichte van de rest. En ik zou het er niet mee eens zijn geweest omdat ik dan alsnog 4 jaar over mijn studie zou doen en ik het mijzelf een stuk makkelijker had kunnen maken door gewoon nominaal te studeren ipv verkort. En ik heb de OAT gehaald zonder alle tentamens te hebben gehaald. Daarnaast.. school die mij iets gaat verbieden? :') In hun dromen. Dat heeft de examencommissie ook wel geweten toen ze mij iets wilde verbieden bij mijn afstuderen. Kom je aan mijn studie, dan kom je aan mij

quote:
Ik kreeg vandaag trouwens m'n stageovereenkomst binnen, m'n vergoeding was ineens wat lager dan ik had verwacht. Ik ben bij hetzelfde bedrijf als waar ik m'n eerste stage heb gedaan aangenomen, toen kreeg ik bijna 900 bruto voor 40 uur per week. Nu krijg ik 500 bruto voor 32 uur per week. Had het niet ingecalculeerd dat het zoveel lager zou zijn :+

Snap dat het wel lager is vanwege het aantal uur dat ik werk en dat ik van de 20 weken 5 weken niet declarabel ben i.v.m. afstudeeropdracht, alleen het niet verwacht dat het zoveel scheelde :(
Hmm.. heb je daar niet over gesproken met je bedrijf?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119471180
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:08 schreef MJ23 het volgende:

Ik kreeg vandaag trouwens m'n stageovereenkomst binnen, m'n vergoeding was ineens wat lager dan ik had verwacht. Ik ben bij hetzelfde bedrijf als waar ik m'n eerste stage heb gedaan aangenomen, toen kreeg ik bijna 900 bruto voor 40 uur per week. Nu krijg ik 500 bruto voor 32 uur per week. Had het niet ingecalculeerd dat het zoveel lager zou zijn :+

een kleiner kantoor zeker?
pi_119471787
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:20 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ho ho, ik zette me zeker wel in voor school }:| Maar ik volgde een eigen route dus dan had ik sowieso een achterstand met tentamens ten opzichte van de rest. En ik zou het er niet mee eens zijn geweest omdat ik dan alsnog 4 jaar over mijn studie zou doen en ik het mijzelf een stuk makkelijker had kunnen maken door gewoon nominaal te studeren ipv verkort. En ik heb de OAT gehaald zonder alle tentamens te hebben gehaald. Daarnaast.. school die mij iets gaat verbieden? :') In hun dromen. Dat heeft de examencommissie ook wel geweten toen ze mij iets wilde verbieden bij mijn afstuderen. Kom je aan mijn studie, dan kom je aan mij

You go girl oO/
pi_119472678
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:20 schreef Maraca het volgende:

Hmm.. heb je daar niet over gesproken met je bedrijf?
Nee niet over gehad eigenlijk. Dacht dat het wel hetzelfde zou zijn als mijn eerste stage. Het is niet erg ofzo, maar wel jammer.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 17:37 schreef ejfaar het volgende:

[..]

een kleiner kantoor zeker?
Nee kantoor is hetzelfde. Zijn wel wat klanten weggegaan, misschien dat het daardoor komt.
pi_119474132
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:08 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Ja idd, hoop dat ik in februari ook kan zeggen dat ik hem gehaald heb. Hoezo zou je het er niet mee eens zijn? Ik vind het op zich wel terecht. Als jij je vakken niet hebt gehaald, hoe kan jij dan je OAT gaan halen? Het is misschien wel rigoureus, maar op deze manier pushed de school je wel om je in te zetten voor je opleiding. Uiteindelijk heb je jezelf alleen maar mee als je niet afstudeert.

Ik kreeg vandaag trouwens m'n stageovereenkomst binnen, m'n vergoeding was ineens wat lager dan ik had verwacht. Ik ben bij hetzelfde bedrijf als waar ik m'n eerste stage heb gedaan aangenomen, toen kreeg ik bijna 900 bruto voor 40 uur per week. Nu krijg ik 500 bruto voor 32 uur per week. Had het niet ingecalculeerd dat het zoveel lager zou zijn :+

Snap dat het wel lager is vanwege het aantal uur dat ik werk en dat ik van de 20 weken 5 weken niet declarabel ben i.v.m. afstudeeropdracht, alleen het niet verwacht dat het zoveel scheelde :(
Normale vergoeding toch? Je bent er om te leren. Dan is het leuk (en eigenlijk een extra'tje) als je nog een vergoeding krijgt.

Ik kreeg 400 euro voor 32 uur bij een klein/middelgroot kantoor. Klasgenoten kregen 600 euro voor 32 uur bij een Big4-kantoor.

Tenzij je bij een kantoor zit die jou alleen maar als een goedkope werkslaaf ziet :P
pi_119474275
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 18:17 schreef MJ23 het volgende:


Nee kantoor is hetzelfde. Zijn wel wat klanten weggegaan, misschien dat het daardoor komt.
Ik bedoelde niet kleiner dan vorige keer :P Ik bedoelde gewoon 'een klein(er) kantoor'
pi_119474850
Oh zo :P Kantoor heeft +/- 100 werknemers en op audit afdeling zitten zo'n 30 mensen.

Heeft er trouwens iemand de uitwerkingen van de oefenopgaven van het boek van Levensverzekeringswiskunde van Pinkse? Via de website van het boek zijn alleen de antwoorden beschikbaar als docent zijnde. In het boek zelf staan alleen de antwoorden, geen uitwerkingen.
pi_119474912
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:04 schreef MJ23 het volgende:
Oh zo :P Kantoor heeft +/- 100 werknemers en op audit afdeling zitten zo'n 30 mensen.

Heeft er trouwens iemand de uitwerkingen van de oefenopgaven van het boek van Levensverzekeringswiskunde van Pinkse? Via de website van het boek zijn alleen de antwoorden beschikbaar als docent zijnde. In het boek zelf staan alleen de antwoorden, geen uitwerkingen.
Lukt het niet? :P
pi_119475036
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:04 schreef MJ23 het volgende:
Oh zo :P Kantoor heeft +/- 100 werknemers en op audit afdeling zitten zo'n 30 mensen.

Heeft er trouwens iemand de uitwerkingen van de oefenopgaven van het boek van Levensverzekeringswiskunde van Pinkse? Via de website van het boek zijn alleen de antwoorden beschikbaar als docent zijnde. In het boek zelf staan alleen de antwoorden, geen uitwerkingen.
Hier: http://www.sendspace.com/file/8unlc3

Kijk het wel even na. Sommige getallen, leeftijden in commutatietekens (bijvoorbeeld D35) of opgaven zijn iets verouderd/aangepast.
  woensdag 21 november 2012 @ 19:10:51 #117
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119475115
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:59 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Nope. Controleleer = hoe ga je een bedrijf controleren als accountant.
Controlling is eigenlijk management accounting volgens mij.
Klopt, controlling is management accouting. Dat vind ik iig de meest interessante kant (en boekhouden ook wel). Daar heb ik ook veel meer mee te maken dan met AO en EV.
pi_119475202
Toch zul je als controller ook een AO moeten kunnen maken, en de jaarrekening op kunnen stellen.
pi_119475255
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:08 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Hier: http://www.sendspace.com/file/8unlc3

Kijk het wel even na. Sommige getallen, leeftijden in commutatietekens (bijvoorbeeld D35) of opgaven zijn iets verouderd/aangepast.
Dat heb je snel gevonden :P
pi_119475294
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:14 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dat heb je snel gevonden :P
Ik had hem nog in mijn dropbox van leerjaar drie staan :+
  woensdag 21 november 2012 @ 19:16:32 #121
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119475363
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:12 schreef ejfaar het volgende:
Toch zul je als controller ook een AO moeten kunnen maken, en de jaarrekening op kunnen stellen.
Ja, dat snap ik :P Ik heb het ook wel hoor en ik vind het niet héél vervelend (hoewel, AO.... Heb bij de procesbeschrijving 3 pogingen nodig gehad voordat ik 'm binnen had :@ ).
Dit blok had ik een project voor EV, zelf een jaarrrekening schrijven, dat vond ik een leuk project. Maar het is pas de eerste kennismaking met EV die ik heb gehad en ik ben derdejaars, misschien dat het daar ook mee te maken heeft :P
AO heb ik wel elk jaar gehad plus ook nog een project.
  woensdag 21 november 2012 @ 19:16:55 #122
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119475381
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:12 schreef ejfaar het volgende:
Toch zul je als controller ook een AO moeten kunnen maken, en de jaarrekening op kunnen stellen.
En onze irritante vragen kunnen beantwoorden :7
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119475562
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:06 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Lukt het niet? :P
Ja zeker wel, maar alleen aan de antwoorden heb ik niks als ik wat fout doe ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:08 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Hier: http://www.sendspace.com/file/8unlc3

Kijk het wel even na. Sommige getallen, leeftijden in commutatietekens (bijvoorbeeld D35) of opgaven zijn iets verouderd/aangepast.
Thanks!
pi_119476321
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:16 schreef Maraca het volgende:

[..]

En onze irritante vragen kunnen beantwoorden :7
Dit is ten zeerste welkom inderdaad :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_119476328
Ik meld me ook even hier. Ik doe ook accountancy (HBO). Laatste jaartje inmiddels.
pi_119476546
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:34 schreef ikwordra het volgende:
Ik meld me ook even hier. Ik doe ook accountancy (HBO). Laatste jaartje inmiddels.
Welkom! :)
  woensdag 21 november 2012 @ 19:40:15 #127
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_119476626
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:34 schreef ikwordra het volgende:
Ik meld me ook even hier. Ik doe ook accountancy (HBO). Laatste jaartje inmiddels.
Hallo! Al een heel eind op weg richting RA dus. :P
Je moeder is een hamster
pi_119477975
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:40 schreef Crutch het volgende:

[..]

Hallo! Al een heel eind op weg richting RA dus. :P
Dat duurt nog wel even :P
pi_119478055
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 06:45 schreef MJ23 het volgende:
Klopt, jij ook nog steeds?
Ik zit ook op de HU :P
pi_119478503
Toevallig in A4AV? :P
pi_119478773
Hoi klasgenoot :W
pi_119479663
Who you?

Zijn er trouwens ook mensen die hun RA opleiding op de UVA doen?
pi_119479919
Ik ga even hier mn naam neerzetten zeker :P Jij?
  woensdag 21 november 2012 @ 20:51:54 #134
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_119480092
Je kan iemand tegenwoordig een prive-bericht of zelfs een direct-bericht sturen. :Y
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 21 november 2012 @ 21:12:05 #135
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_119481129
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:00 schreef xminator het volgende:

[..]

Oh, had ik ook wel bij willen zijn. Maar had me niet aangemeld :').

Kan je een paar interessante scriptieonderwerpen DM'en of hier plaatsen?
Kwam van alles langs
- Earnings management
- Audit Quality(hoewel dit onderwerp staat in de favorietenlijstjes de laatste tijd)
- Implementatie van een nieuwe richtlijn
- CSR

en nog andere onderwerpen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_119481168
Hoe beschrijf je de AO voor het vaststellen van de opbrengsten van een camping die verschillende type plaatsen (jaarplaatsen, seizoensplaatsen en passantenplaatsen, hebben allemaal verschillen tarieven) heeft? Ik heb al leegstandscontrole en controle op hantering van juiste tarief maar dat kan volgens mij lang niet alles zijn :?
pi_119481426
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:13 schreef MJ23 het volgende:
Hoe beschrijf je de AO voor het vaststellen van de opbrengsten van een camping die verschillende type plaatsen (jaarplaatsen, seizoensplaatsen en passantenplaatsen, hebben allemaal verschillen tarieven) heeft? Ik heb al leegstandscontrole en controle op hantering van juiste tarief maar dat kan volgens mij lang niet alles zijn :?
Ga je eigen huiswerk maken :{w
  woensdag 21 november 2012 @ 21:23:50 #138
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119481733
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:18 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ga je eigen huiswerk maken :{w
Ikwordra. In dit topic mag je 'huiswerk' vragen stellen. We zijn er om elkaar te helpen :) We zitten niet voor niks in SES en niet in WGR.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119482129
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:23 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ikwordra. In dit topic mag je 'huiswerk' vragen stellen. We zijn er om elkaar te helpen :) We zitten niet voor niks in SES en niet in WGR.
We leveren in de les onze uitwerking in. Die kijkt de docent na en geeft het een week later aan je terug. Hier vragen is dus jezelf voor de gek houden :P
pi_119482191
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:12 schreef borisz het volgende:

[..]

Kwam van alles langs
- Earnings management
- Audit Quality(hoewel dit onderwerp staat in de favorietenlijstjes de laatste tijd)
- Implementatie van een nieuwe richtlijn
- CSR

en nog andere onderwerpen.
Heb je ook blaadjes gekregen waar dit allemaal op stond of werd er gebruik gemaakt van een powerpoint?
  woensdag 21 november 2012 @ 21:32:17 #141
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119482252
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:30 schreef ikwordra het volgende:

[..]

We leveren in de les onze uitwerking in. Die kijkt de docent na en geeft het een week later aan je terug. Hier vragen is dus jezelf voor de gek houden :P
Wat een onzin. Dus vragen stellen zodat je ervan kunt leren is jezelf voor de gek houden? Hij heeft er zelf al naar gekeken en vraagt aanvulling. Het is niet zo dat hij opgave 1b hier neerknalt en over een paar uur kijkt of we hem hebben opgelost.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119482636
Heb je ook wel gelijk in ja
pi_119484164
Maar heeft er nog iemand aanvulling op mijn antwoord?
pi_119484247
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:03 schreef MJ23 het volgende:
Maar heeft er nog iemand aanvulling op mijn antwoord?
Let op de opbrengsten van de bijzettentjes ;)
pi_119484332
Functiescheiding.
pi_119485710
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:06 schreef Faeroer het volgende:
Functiescheiding.
I _O_
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_119487427
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:06 schreef Faeroer het volgende:
Functiescheiding.
:D
pi_119489528
http://www.bivinperspectief.noordhoff.nl/sites/7878/index.htm

Deze site bevat colleges over AO/BIV van docenten aan de VU. Ik raad colleges onder "Procestypologie" en "Betrouwbaarheidstypologie" aan. De sheets die ze behandelen kan je gewoon downloaden en zelf nog altijd doornemen. Met name "Betrouwbaarheidstypologie" is voor ons van belang, want daar wordt per typologie de standaard risico's, preventieve (functiescheiding, begroting, richtlijnen etc.) en repressieve (cijferanalyze etc.) interne controle maatregelen uitvoerig behandeld. Daarnaast duren ze slechts ongeveer 30 min.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:13 schreef MJ23 het volgende:
Hoe beschrijf je de AO voor het vaststellen van de opbrengsten van een camping die verschillende type plaatsen (jaarplaatsen, seizoensplaatsen en passantenplaatsen, hebben allemaal verschillen tarieven) heeft? Ik heb al leegstandscontrole en controle op hantering van juiste tarief maar dat kan volgens mij lang niet alles zijn :?
De controlerende werkzaamheden van de administratie zoals verbandscontroles en cijferbeoordelingen die periodiek moeten worden uitgevoerd waarbij opvallende afwijkingen worden verklaard denk ik. Bijv:

1 VBC: maximale plaatsen - leegstand x tarief A = opbrengst A
1 CBO: opbrengsten plaatsen A ten opzichte van totale opbrengst

[ Bericht 2% gewijzigd door Muhasib op 21-11-2012 23:45:21 ]
pi_119492090
Betrouwbaarheidstyplogie ingesproken door dhr. Mooijman! :D Geweldig.
pi_119492558
hoi iedereen,

kan iemand mij uitleggen hoe ik collectieve journaalposten kan overbrengen in grootboekrekeningen??
Ik snap niet welke datum erbij moet staan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten,

Konijn
  donderdag 22 november 2012 @ 10:30:28 #151
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_119495869
Ik ben in de war. -O-
Er staat: bereken de standaardfabricagekostprijs
Wat is het verschil tussen fabricagekostprijs en standaardfabricagekostprijs?
Je moeder is een hamster
  donderdag 22 november 2012 @ 10:39:37 #152
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119496085
Hmm. Fabricagekostprijs is C/N + V/W. Misschien dat standaardfabricagekostprijs alleen het C/N gedeelte is?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 22 november 2012 @ 11:01:30 #153
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_119496704
Ik denk het en ik ga er maar vanuit.
Bedankt voor het meedenken.
Je moeder is een hamster
  Moderator vrijdag 23 november 2012 @ 11:32:12 #154
257132 crew  Awsom
pi_119532501
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:30 schreef Crutch het volgende:
Ik ben in de war. -O-
Er staat: bereken de standaardfabricagekostprijs
Wat is het verschil tussen fabricagekostprijs en standaardfabricagekostprijs?
Dat is gewoon hetzelfde? Tenzij het in een context staat waar de constante kosten bijvoorbeeld veranderen, en er later wordt verwezen naar de standaardfabricagekostprijs (zoals die oorspronkelijk was) en de nieuwe fabricagekostprijs.. Maar dat lijkt me sterk.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:39 schreef Maraca het volgende:
Hmm. Fabricagekostprijs is C/N + V/W. Misschien dat standaardfabricagekostprijs alleen het C/N gedeelte is?
Nee, C/N behandelt de vaste kosten, en V/W de variabele kosten per product. Samen maakt dat de (standaard)fabricagekostprijs.
  vrijdag 23 november 2012 @ 11:33:08 #155
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119532529
Makes sense.. :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 23 november 2012 @ 11:33:37 #156
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_119532544
Ach ja, ik heb de opgaven ingezonden. Nu is het wachten op de beoordeling. :7
Je moeder is een hamster
pi_119549004
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:30 schreef Crutch het volgende:
Ik ben in de war. -O-
Er staat: bereken de standaardfabricagekostprijs
Wat is het verschil tussen fabricagekostprijs en standaardfabricagekostprijs?
Ik denk dat het met standaarden te maken heeft. Een fabricagekostprijs hoeft toch niet gebaseerd te zijn op standaarden? Een standaardfabricagekostprijs wel?
pi_119549978
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:30 schreef Crutch het volgende:
Ik ben in de war. -O-
Er staat: bereken de standaardfabricagekostprijs
Wat is het verschil tussen fabricagekostprijs en standaardfabricagekostprijs?
Het verschil tussen standaard fabricagekostprijs en fabricagekostprijs zit 'em in de variabele kosten. Bij beide methoden gaat men bij vaste kosten uit van normale productie. Echter bij de variabele kosten heb je bij standaard fabricagekostprijs te maken met standaard verbruik materialen, standaard manuren en standaard machine-uren per productie-eenheid (dus niet V/W, maar standaard verbruik * standaard prijs). Bij de fabricagekostprijs hoeft dit geen standaarden te zijn, maar gewoon verwachte manuren, machine-uren en materialen (V/W gebeuren). Kortom, standaard is gebaseerd op "harde normen" en fabricagekostprijs hoeft dat niet te zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Muhasib op 23-11-2012 20:12:18 ]
pi_119673809
Hallo,

Ik ga in februari 10 weken stage lopen (zit nu in het tweede jaar Accountancy). Nu heb ik gesolliciteerd bij Ernst en Young. Ik kreeg net een telefoontje dat ze de testen op gaan sturen die ik moet gaan maken (en voldoende behalen) wil ik op sollicitatiegesprek mogen komen.

Maar nu vroeg de recruiter toen ze belde ook gelijk of ik liever samenstel of control praktijk wil gaan doen met mijn stage. Nu had ik hier niet zo snel een goed en duidelijk antwoord op aangezien mijn beeld daarover nog niet volledig genoeg is.

Dus iemand die me even kan uitleggen wat nou precies het verschil is tussen samenstel en control praktijk? En waarom je voorkeur er naar uit zou kunnen gaan?

Groetjes :)
  dinsdag 27 november 2012 @ 17:16:27 #160
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_119678867
2e jaar accountancy en nog steeds niet het verschil weten tussen samenstel en controle, my god
ik heb het nooit gestudeerd en zelfs ik weet het
pi_119678973
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:44 schreef Casper. het volgende:
Dus iemand die me even kan uitleggen wat nou precies het verschil is tussen samenstel en control praktijk? En waarom je voorkeur er naar uit zou kunnen gaan?

Sorry dat ik het zeg, maar had je dit niet uit moeten zoeken voor je ging solliciteren? Je hebt je klaarblijkelijk totaal niet voorbereid.
Overigens kun je ook gewoon deze serie wat teruglezen. Het staat er vaak zat in beschreven. Uiteraard kunnen in dit topic vragen gesteld worden, maar een beetje inzet van jezelf kan ook geen kwaad.
pi_119680518
Naar mijn idee is het als volgt:

Samenstelpraktijk = meer het samenstellen van de financiële stukken, zoals het samenstellen van de jaarrekening etc.

Controlpraktijk = de controle op hetgeen wat samengesteld is bij de samenstelpraktijk?

Klopt dit? Ik ga zo even terugkijken of ik het antwoord ergens kan vinden in 1 van deze reeksen.
pi_119680578
Het klopt heel globaal, hoewel er meer bij komt kijken.
pi_119680740
Jeuj, vandaag Bonus OAT gemaakt. Scheen dat dit de casus met vragen van de OAT van juni 2012 was. Ben benieuwd! Iemand die de OAT in juni gemaakt heeft?
pi_119681166
Wat is een 'Bonus OAT'?

Ik heb de OAT van juni 2012 (Real Estate) gemaakt.
pi_119681971
Hij bedoelt dat hij een soort oefentoets krijgt die als bonus kan tellen op het echte OAT. Bij een cijfer tussen de 5.0 en 5.4 krijgt hij dan een half punt bonus (mits hij de bonustoets haalt)
pi_119683265
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:44 schreef Casper. het volgende:
Hallo,

Ik ga in februari 10 weken stage lopen (zit nu in het tweede jaar Accountancy). Nu heb ik gesolliciteerd bij Ernst en Young. Ik kreeg net een telefoontje dat ze de testen op gaan sturen die ik moet gaan maken (en voldoende behalen) wil ik op sollicitatiegesprek mogen komen.

Maar nu vroeg de recruiter toen ze belde ook gelijk of ik liever samenstel of control praktijk wil gaan doen met mijn stage. Nu had ik hier niet zo snel een goed en duidelijk antwoord op aangezien mijn beeld daarover nog niet volledig genoeg is.

Dus iemand die me even kan uitleggen wat nou precies het verschil is tussen samenstel en control praktijk? En waarom je voorkeur er naar uit zou kunnen gaan?

Groetjes :)
Oh ja, als je kiest voor controle moet je bij EY ook weten of je FSO (verzekeringen, banken etc.) of andere bedrijven (handel, productie etc). wilt controleren. Tenminste, dat werd bij mij gevraagd.
pi_119683374
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:23 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Oh ja, als je kiest voor controle moet je bij EY ook weten of je FSO (verzekeringen, banken etc.) of andere bedrijven (handel, productie etc). wilt controleren. Tenminste, dat werd bij mij gevraagd.
Moet je dat al weten voor een meeloopstage?
pi_119692335
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 18:48 schreef ejfaar het volgende:
Hij bedoelt dat hij een soort oefentoets krijgt die als bonus kan tellen op het echte OAT. Bij een cijfer tussen de 5.0 en 5.4 krijgt hij dan een half punt bonus (mits hij de bonustoets haalt)
Correct ja, onze casus was vandaag die van Real Estate met exact dezelfde vragen. Dat zeiden de mensen die de OAT van juni 2012 dus al gemaakt hadden.
pi_119696576
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 19:25 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Moet je dat al weten voor een meeloopstage?
Hmm no sure, ik had daar gesolliciteerd voor afstudeerstage. In principe verschillen die alleen dat je een kwart van je stage besteedt aan je scripti en dat je misschien wat uitgebreidere werkzaamheden doet.
pi_119836124
Zo. 3 maanden meeloopstage gehad bij PwC, tijd gaat echt te hard!
Ik las trouwens dat je bij de OAT een handboek AO mag gebruiken, wat moet ik me daarbij voorstellen, kan het niet echt vinden..
  zondag 2 december 2012 @ 10:47:47 #172
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119836227
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 10:41 schreef ballenbak015 het volgende:
Zo. 3 maanden meeloopstage gehad bij PwC, tijd gaat echt te hard!
Ik las trouwens dat je bij de OAT een handboek AO mag gebruiken, wat moet ik me daarbij voorstellen, kan het niet echt vinden..
Handboek AO? Handboek EV mag je erbij gebruiken en de HRA. Bij handboek AO moet je denken aan boeken zoals Starreveld.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119841501
Thx Maraca. Zie het nu op google verschijnen. Dure grapjes dat wel! -O-
  zondag 2 december 2012 @ 14:38:09 #174
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_119841639
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 14:34 schreef ballenbak015 het volgende:
Thx Maraca. Zie het nu op google verschijnen. Dure grapjes dat wel! -O-
http://www.studystore.nl/webshop/?term=9789075103724 Scheelt al 30 euro op je HRA bundel
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_119842668
Welke informatie staat er in die HRA bundel die van belang kan zijn voor de OAT?

quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 10:41 schreef ballenbak015 het volgende:
Zo. 3 maanden meeloopstage gehad bij PwC, tijd gaat echt te hard!
Ik las trouwens dat je bij de OAT een handboek AO mag gebruiken, wat moet ik me daarbij voorstellen, kan het niet echt vinden..
Was er nog wel wat te doen in de afgelopen 3 maanden dan?
pi_119842810
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 15:18 schreef MJ23 het volgende:
Welke informatie staat er in die HRA bundel die van belang kan zijn voor de OAT?
In de oefen-OAT's kwamen nog wel eens vragen naar voren met betrekking tot:
- VGC/onafhankelijkheid;
- Motivatie van (significante) risico's door de juiste NV COS te noemen;
- Procedures met betrekking tot fraude en witwassen (NV COS 240/Wwft);
- Etc.
pi_119918570
Ik heb een best domme vraag, maar ik ben niet zo goed in vergelijkingen dus zal iemand even uit kunnen leggen hoe je dit oplost:

Omzet 500.000
Variabele kosten omzet: 350.000
Vaste kosten 250.000
Verlies: 100.000

Variabele kosten blijven in percentage tot de omzet gelijk, vaste kosten stijgen met 40%.
dan is de eerste vraag, bij welke omzet winst noch verlies, die is niet moeilijk dat is.
1.116.667 euro, aangezien variabel = 70 % van omzet en vaste kosten is dan 30%
Dan winst van 50.000 euro die is ook niet moeilijk die druk je gewoon bij de vaste kosten en dat is dan ook weer 30% et cetra.
Dan: bij welke omzet zal er een winst van 20% van de omzet gerealiseerd worden, deze kom ik niet uit, kan iemand dit uitleggen?
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:08:33 #178
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_119921211
Ik wil wel een poging doen.

Noem de omzet x.
Vaste kosten worden 350.000
Variabale kosten blijven een vast percentage van de omzet. Blijkbaar is dit 70% (350/500). Dus die worden 0,7x
Winst=omzet-kosten=x-(350.000+0,7x). Dit moet gelijk zijn aan 20% van de omzet, oftewel 0,2x.

Kortom, los op 0,2x=x-(350.000+0,7x).

En als ik het goed onthouden heb kan je ook wel iets doen met de dekkingsbijdrage, maar dat is alweer lang geleden en dat zou ik weer even moeten opfrissen :+
pi_119922153
Vaste kosten: 350000
Dekkingsbijdrage: (350000-500000)/500000 = 30%
Je wilt 20% winst, dus 30%-20% = 10%
350.000/10% = 3.500.000

Controleberekening:
Omzet: 3.500.000
Vaste kosten: 350.000
Restant: 3.150.000
Variabele kosten: 70% * 3.500.000 = 2.450.000
winst: 3.150.000 - 2.450.000 = 700.000

700.000/3.500.000 = 20%
pi_120049335
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 15:18 schreef MJ23 het volgende:
Was er nog wel wat te doen in de afgelopen 3 maanden dan?
Zekers. Heb gemerkt dat proactief vragen daarbij superveel heeft geholpen. Zit nu tot het eind van m'n stage (eind januari) helemaal volgepland. Vind het echt geweldig om te werken, zoveel leuker dan alleen studeren.
pi_120415759
Weet iemand nog potentiële bedrijven die behoefte hebben aan bijvoorbeeld een AO-handboek of een kostprijsonderzoek (regio Gelderland/Overijssel)?

Het jaar is al weer bijna voorbij, maar mijn afstudeerpartner en ik hebben nog steeds geen plek kunnen vinden -O-

Genoeg brieven de deur uit gedaan, maar ze hebben zo goed als allemaal geen plek c.q. opdracht. Één bedrijf had wel een plek, maar de opdracht was waarschijnlijk niet breed genoeg en past niet helemaal bij de opleiding.
pi_120415935
Zet het uit op je facebook/linkedin, nu nog een plek vinden via de normale weg zal lastig zijn (maar dat heb je zelf ook door).

Ben niet bekend met die regio. Succes met zoeken!
  maandag 17 december 2012 @ 15:29:09 #183
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120418526
Je bent zeker niet bereid om naar Alphen a/d Rijn te gaan? :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120421001
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2012 14:23 schreef xminator het volgende:
Zet het uit op je facebook/linkedin, nu nog een plek vinden via de normale weg zal lastig zijn (maar dat heb je zelf ook door).

Ben niet bekend met die regio. Succes met zoeken!
Goede tip wat betreft linkedin :) Daar had ik nog niet aan gedacht.

quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 15:29 schreef Maraca het volgende:
Je bent zeker niet bereid om naar Alphen a/d Rijn te gaan? :+
Dat is inderdaad nogal een stukje hier vandaan! Ken je daar iets/iemand?
  maandag 17 december 2012 @ 16:33:22 #185
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120421333
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 16:26 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Goede tip wat betreft linkedin :) Daar had ik nog niet aan gedacht.

[..]

Dat is inderdaad nogal een stukje hier vandaan! Ken je daar iets/iemand?
DM *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120436661
Grant Thornton? :p
pi_120459813
Heeft er iemand een stappenplan qua voor de eliminatie van intercompanywinst uit voorraden en omzet bij consolidatie? Ik heb een keer bij boekhouden een schema/stappenplan gekregen, maar die ben ik kwijt. Iemand die me er aan kan helpen?
pi_120464652
Ik heb morgen een sollicitatiegesprek bij Ernst & Young voor een meeloopstage.

Nu heb ik me al best goed voorbereidt op welke vragen ze kan gaan stellen etc.

Ook heb ik een lijstje gemaakt met vragen die ik ga stellen over de stage, dingen die ik wil weten. Echter heb ik nu 3 vragen en zou er graag nog een paar bij willen.

Iemand die goede vragen weet die ik kan stellen?
  dinsdag 18 december 2012 @ 17:02:09 #189
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_120465663
Wat zijn de 3 vragen die je al hebt dan?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_120465728
Vraag naar de stagevergoeding en ga daarover proberen te onderhandelen ^O^
  dinsdag 18 december 2012 @ 17:25:15 #191
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_120466592
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 17:03 schreef ejfaar het volgende:
Vraag naar de stagevergoeding en ga daarover proberen te onderhandelen ^O^
Whehe, bij KPMG en PWC is het 750 euro per maand (regio Twente dan, kan verschillen), zou wel machtig zijn als je ook echt om meer gaat vragen _O_
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_120466616
Is volgens mij overal hetzelfde inderdaad :P
pi_120472307
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 17:02 schreef MacorgaZ het volgende:
Wat zijn de 3 vragen die je al hebt dan?
Het zijn er onlangs vier:

- Wat zullen mijn werk-tijden zijn?
- Wordt ik de gehele periode begeleid door een begeleider?
- Wat zullen mijn werkzaamheden zijn?
- Wat is de sfeer op het kantoor?

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 17:03 schreef ejfaar het volgende:
Vraag naar de stagevergoeding en ga daarover proberen te onderhandelen ^O^
Hahah, daar ga ik dus niet naar vragen! Daar gaat het me namelijk ook niet om. Wellicht dat ik het in het tweede gesprek op het einde aan bod breng als het nog niet aan bod gekomen is, maar daar zal ze waarschijnlijk wel het een en ander over vertellen.
  dinsdag 18 december 2012 @ 19:48:00 #194
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120472557
Werktijden O+ Soms vergeet je dat er banen zijn die daadwerkelijk werktijden hebben :7

*weer verder aan het werk gaat*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120472630
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:48 schreef Maraca het volgende:
Werktijden O+ Soms vergeet je dat er banen zijn die daadwerkelijk werktijden hebben :7

*weer verder aan het werk gaat*
Haha! Ja ik begrijp dat je als beginnend accountant niet echt vaste werk-tijden hebt, dat je niet iedere dag om 4 uur lekker naar huis kan.

Maar om te vragen als stagiair is het wel een goede vraag toch?
  dinsdag 18 december 2012 @ 19:56:16 #196
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120473075
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:49 schreef Casper. het volgende:

[..]

Haha! Ja ik begrijp dat je als beginnend accountant niet echt vaste werk-tijden hebt, dat je niet iedere dag om 4 uur lekker naar huis kan.

Maar om te vragen als stagiair is het wel een goede vraag toch?
Zou het vragen in combinatie met hoe je planning eruit komt te zien. Vast of flexibel :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120473352
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:56 schreef Maraca het volgende:

[..]

Zou het vragen in combinatie met hoe je planning eruit komt te zien. Vast of flexibel :)
Wat bedoel je daar precies mee?

Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy en het is een meeloop-stage van 10 weken. Dus ik neem aan dat ik 10 weken lang elke dag bijvoorbeeld van 9 tot 5 werkzaam ben?
  dinsdag 18 december 2012 @ 20:11:20 #198
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120474165
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 20:00 schreef Casper. het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?

Ik zit nu in het tweede jaar van accountancy en het is een meeloop-stage van 10 weken. Dus ik neem aan dat ik 10 weken lang elke dag bijvoorbeeld van 9 tot 5 werkzaam ben?
Ooh, meeloopstage :D Dacht een half jaar. En het zal iets van 8.30 tot 17:30 zijn ja :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120474324
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 20:11 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ooh, meeloopstage :D Dacht een half jaar. En het zal iets van 8.30 tot 17:30 zijn ja :Y
Oh! Zijn ook prima tijden. Maar weet je toevallig nog goede vragen die ik kan stellen? Buiten de bovenstaande vragen om.
pi_120475696
- Wat verwachten jullie van mij?
- Wat kan ik van jullie verwachten?
- Wat voor werkzaamheden kan ik verwachten dat ik ga doen?
- Wat vinden jullie belangrijk in medewerkers?
- Hoe is de begeleiding tijdens de stage?

Probeer ook te vragen over het onderscheidende van EY ten opzichte van andere kantoren, waarom EY zo leuk is om te werken en waarom jij voor EY zou moeten kiezen. Vraag waarom hij/zij gekozen heeft voor EY.

Bij EY hebben ze een scheiding FSO (financial services, zijn marktleider op controle van financiële instellingen) en overige bedrijven (handel, productie etc). Voor m'n afstudeerstage moest ik wel al kiezen welke richting ik wilde. Geldt wel alleen voor de controle, niet voor samenstel for as far is i know.

Voor welke vestiging solliciteer je btw? Misschien overbodig om te zeggen, maar ga in pak + stropdas ;)
pi_120486518
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 20:32 schreef MJ23 het volgende:
- Wat verwachten jullie van mij?
- Wat kan ik van jullie verwachten?
- Wat voor werkzaamheden kan ik verwachten dat ik ga doen?
- Wat vinden jullie belangrijk in medewerkers?
- Hoe is de begeleiding tijdens de stage?

Probeer ook te vragen over het onderscheidende van EY ten opzichte van andere kantoren, waarom EY zo leuk is om te werken en waarom jij voor EY zou moeten kiezen. Vraag waarom hij/zij gekozen heeft voor EY.

Bij EY hebben ze een scheiding FSO (financial services, zijn marktleider op controle van financiële instellingen) en overige bedrijven (handel, productie etc). Voor m'n afstudeerstage moest ik wel al kiezen welke richting ik wilde. Geldt wel alleen voor de controle, niet voor samenstel for as far is i know.

Voor welke vestiging solliciteer je btw? Misschien overbodig om te zeggen, maar ga in pak + stropdas ;)
Top heel erg bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee.

Ik solliciteer voor de functie als stagiair in de samenstelpraktijk bij de vestiging te Arnhem. En mijn pak en stropdas heb ik al klaar liggen, dus dat zal helemaal goed komen!

Wish me luck :D
pi_120487053
Toi toi toi.

Zorg dat je goed kan verwoorden waarom je bij EY wilt stage lopen (gebruik dingen zoals sponsoring van de OS (als dat je aanspreekt natuurlijk), dat vinden ze altijd wel leuk om te horen) en waarom je per sé samenstel wilt en niet controle, dat is het belangrijkste. Verder is het gewoon popi jopie doen en zorgen dat ze je mogen ;)

Assesment test al gedaan of krijg je die nog?
pi_120487457
Ik zou juist niet vragen naar het onderscheidende vermogen van EY. Je solliciteert namelijk op EY omdat ze zich onderscheiden van de rest (aldus recruiters, in praktijk is alles hetzelfde). Je moet zelf dus al weten wat het onderscheidende vermogen van EY is.
pi_120488298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 23:00 schreef MJ23 het volgende:
Toi toi toi.

Zorg dat je goed kan verwoorden waarom je bij EY wilt stage lopen (gebruik dingen zoals sponsoring van de OS (als dat je aanspreekt natuurlijk), dat vinden ze altijd wel leuk om te horen) en waarom je per sé samenstel wilt en niet controle, dat is het belangrijkste. Verder is het gewoon popi jopie doen en zorgen dat ze je mogen ;)

Assesment test al gedaan of krijg je die nog?
Assesment test al met voldoende behaald!

Waarom ik per se samenstel wil ipv controle ben ik eigenlijk nog niet helemaal over uit. Omdat ik hierin nog geen defenitieve keuze gemaakt hebt, echter spreekt samenstel me wel meer aan.
pi_120488484
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 23:08 schreef ejfaar het volgende:
Ik zou juist niet vragen naar het onderscheidende vermogen van EY. Je solliciteert namelijk op EY omdat ze zich onderscheiden van de rest (aldus recruiters, in praktijk is alles hetzelfde). Je moet zelf dus al weten wat het onderscheidende vermogen van EY is.
Ik vind het geen rare vraag omdat je dan als mening kan horen waarom medewerkers vinden dat EY zich van de rest onderscheidt. Je kan het op internet wel al er over gelezen hebben maar dat wilt niet zeggen dat het waar is. Mensen vinden het leuk om over zichzelf te praten dus als jij vraagt waarom zij vinden dat hun bedrijf anders c.q. beter is dan anderen gaan ze dat echt niet raar vinden. Je moet het natuurlijk niet brengen alsof je totaal niks van het het bedrijf weet :+
pi_120488516
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 23:00 schreef MJ23 het volgende:
Toi toi toi.

Zorg dat je goed kan verwoorden waarom je bij EY wilt stage lopen (gebruik dingen zoals sponsoring van de OS (als dat je aanspreekt natuurlijk), dat vinden ze altijd wel leuk om te horen) en waarom je per sé samenstel wilt en niet controle, dat is het belangrijkste. Verder is het gewoon popi jopie doen en zorgen dat ze je mogen ;)

Assesment test al gedaan of krijg je die nog?
Na mijn sollicitatie bij EY werd ik op een onverwacht moment gebeld. Er werden aan de telefoon al meteen lastige vragen gesteld, waarbij je ter plekke goede antwoorden moet verzinnen. Onder andere inderdaad de vraag of ik samenstel- of controlewerkzaamheden wilde verrichten, en waarom!

Ik kan me voorstellen dat je daar nog niet helemaal uit bent, zo vlak voor je stage! Dat was ik namelijk ook niet. Maar probeer al wel antwoorden paraat te hebben! ;)
pi_120488594
Een maand na de sollicitatie bij EY belde ze me ineens onverwacht terwijl ik met hele andere dingen bezig was. 'Ja wat trok je in EY dat je wilde solliciteren?' Eeeeeeeeeeeeeeeh..
pi_120488725
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 23:23 schreef Cassenzo het volgende:

[..]

Assesment test al met voldoende behaald!

Waarom ik per se samenstel wil ipv controle ben ik eigenlijk nog niet helemaal over uit. Omdat ik hierin nog geen defenitieve keuze gemaakt hebt, echter spreekt samenstel me wel meer aan.
Zeggen dat samenstellen een goede basis is (eerste kennismaking met accountancy etc.) voor het geval dat je later toch kiest voor controle ;)
  woensdag 19 december 2012 @ 13:05:02 #209
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120504188
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 23:27 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Ik vind het geen rare vraag omdat je dan als mening kan horen waarom medewerkers vinden dat EY zich van de rest onderscheidt. Je kan het op internet wel al er over gelezen hebben maar dat wilt niet zeggen dat het waar is. Mensen vinden het leuk om over zichzelf te praten dus als jij vraagt waarom zij vinden dat hun bedrijf anders c.q. beter is dan anderen gaan ze dat echt niet raar vinden. Je moet het natuurlijk niet brengen alsof je totaal niks van het het bedrijf weet :+
Hier ben ik het wel mee eens, maar stel het niet als open vraag maar als "ik las in <bron> dat blabla.." en dan doorvragen (laat je ook gelijk zien dat je je hebt ingelezen). Heb ook tijdens mijn sollicitatie vragen gesteld over een aantal beweringen die in de jaarrekening stonden en hoe dat zich uitte in de praktijk. Eerste reactie was dat degenen met wie ik het gesprek voerde elkaar even aankeken en toen begonnen ze enthousiast te vertellen :D

Verder: schrijf je vragen ook op en neem zo'n lederen mapje mee. Kreeg daar zelf complimenten over omdat ze vonden dat ik goed voorbereid was.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator / Redactie Sport woensdag 19 december 2012 @ 16:48:30 #210
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_120513187
Heeft iemand een link waar je de f-toetsentest van EY kan oefenen?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_120527675
Is er iemand die in oude OAT's vragen over elimintatie posten van consolidatie is tegengekomen? Dan weet ik of ik dat moet gaan leren :+
  woensdag 19 december 2012 @ 21:56:34 #212
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120527956
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:52 schreef MJ23 het volgende:
Is er iemand die in oude OAT's vragen over elimintatie posten van consolidatie is tegengekomen? Dan weet ik of ik dat moet gaan leren :+
Zegt helemaal niks :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120528220
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:52 schreef MJ23 het volgende:
Is er iemand die in oude OAT's vragen over elimintatie posten van consolidatie is tegengekomen? Dan weet ik of ik dat moet gaan leren :+
Heb in januari 2010 t/m juni 2012 niets gezien ;)

Veelvoorkomende onderdelen:
- Initiële cijferbeoordeling (altijd vraag 1)
- Risico-analyse (altijd vraag 2) + kenmerken van significante risico's
- (gedeeltelijke) AO-beschrijving van het proces dat het meest uitgebreid in de casus is beschreven
- Latente belastingen!
- Beschrijving van de controle van de volledigheid van de omzet
- Afwerken controleaantekening
- Fundamentale beginselen (VGC en soms NVO-oa)
- Trend in de laatste OAT's: kritieke succesfactoren

Komt naar mijn mening weinig/niet voor:
- Valutaproblematiek
- Eliminatieposten :+
pi_120528935
Goed rijtje Guitar!
pi_120529615
Vorig jaar zat er toch ineens hedge accounting in? Tenminste, dat hoorde ik van mijn EV docent. Die verwachtte dat het er dit jaar ook wel in zou zitten.
pi_120530495
Ik heb een hendig sjieke sheet van 2008 tm 2011 met wat voor soort vragen zijn voorgekomen.
pi_120531271
quote:
14s.gif Op woensdag 19 december 2012 22:37 schreef xminator het volgende:
Ik heb een hendig sjieke sheet van 2008 tm 2011 met wat voor soort vragen zijn voorgekomen.
Zou je die kunnen uploaden en de link hier neerzetten? :)
pi_120531402
Rustig aan men, even m'n dropbox laten syncen. Komt er aan.

Graag 2,50 de man doneren op mijn bankrekening.
pi_120531691
quote:
10s.gif Op woensdag 19 december 2012 22:52 schreef xminator het volgende:
Rustig aan men, even m'n dropbox laten syncen. Komt er aan.

Graag 2,50 de man doneren op mijn bankrekening.
:'), heb hem online staan. Mensen die hem willen geef het aan en ik verstuur een linkje per DM!

(ist gewoon gratis)

[ Bericht 2% gewijzigd door xminator op 19-12-2012 23:11:11 ]
  woensdag 19 december 2012 @ 23:15:30 #220
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_120532826
Als 2ejaars wil ik hem wel, vast even voorbereiden O-)
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_120534734
recruiters willen naar de mond gepraat worden, bij EY niks anders als ik dit zo lees
pi_120537747
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 23:42 schreef BlueRoom het volgende:
recruiters willen naar de mond gepraat worden, bij EY niks anders als ik dit zo lees
Nja, ze willen meer zien dat je geïnteresseerd bent en goed onderzoek hebt gedaan. Geeft een beetje je motivatie aan. Oftewel logisch imo.
pi_120538558
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 01:40 schreef xminator het volgende:

[..]

Nja, ze willen meer zien dat je geïnteresseerd bent en goed onderzoek hebt gedaan. Geeft een beetje je motivatie aan. Oftewel logisch imo.
nou nee, want je hebt onderzoek gedaan naar hoe je ze naar de mond moet lullen
je hebt geen onderzoek gedaan naar het bedrijf
pi_120538605
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 02:17 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

nou nee, want je hebt onderzoek gedaan naar hoe je ze naar de mond moet lullen
je hebt geen onderzoek gedaan naar het bedrijf
Wat heb ik gedaan?
pi_120538631
quote:
10s.gif Op donderdag 20 december 2012 02:20 schreef xminator het volgende:

[..]

Wat heb ik gedaan?
weet ik veel, ken jou nog je postgeschiedenis niet
  donderdag 20 december 2012 @ 10:46:52 #226
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_120543984
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 02:22 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

weet ik veel, ken jou nog je postgeschiedenis niet
:')
Je moeder is een hamster
  donderdag 20 december 2012 @ 10:49:53 #227
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120544090
Kinderen, lief doen :*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120570135
Morgen weer een oefentoets voor de OAT, benieuwd wat ik er van bak. We krijgen waarschijnlijk pas de cijfers in de week voor de OAT :(
pi_120655674
Twee wijven zijn met een senior-manager van E&Y het bed in gedoken, en hebben nu ineens een afstudeerplaats. Ondanks hun cijfergemiddelde van 5,8 :')
pi_120657645
Waarom doen sommige scholen de eerste OAT in juni en herkansing volgend jaar januari? Wanneer hebben zij dan de scriptie?
  zondag 23 december 2012 @ 01:24:14 #231
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_120658323
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 00:26 schreef Faeroer het volgende:
Twee wijven zijn met een senior-manager van E&Y het bed in gedoken, en hebben nu ineens een afstudeerplaats. Ondanks hun cijfergemiddelde van 5,8 :')
Die vrouwen hebben het altijd gemakkelijker....
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_120658960
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 00:26 schreef Faeroer het volgende:
Twee wijven zijn met een senior-manager van E&Y het bed in gedoken, en hebben nu ineens een afstudeerplaats. Ondanks hun cijfergemiddelde van 5,8 :')
:'), wat maakt een cijfergemiddelde uit voor een afstudeerplaats?
  zondag 23 december 2012 @ 09:37:33 #233
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120662653
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 01:07 schreef Muhasib het volgende:
Waarom doen sommige scholen de eerste OAT in juni en herkansing volgend jaar januari? Wanneer hebben zij dan de scriptie?
Sommige scholen? Alle scholen zul je bedoelen. De OAT is een landelijk examen dat 2x per jaar wordt afgenomen. 1x in januari en 1x in juni. Scriptie kun je op ieder moment van het jaar schrijven. Dat overleg je gewoon met je afstudeerbedrijf.

edit: oh, wacht. nu lees ik hem goed. :') nee, dat is vreemd. Meestal is de eerste keer in januari
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120665016
Best vervelend dit... hoewel ik alle jaren alles makkelijk gehaald heb, is er bij mij toch nog het idee dat ik niet alles beheers wat ik de jaren ervoor heb gehad. Hebben meer mensen dat?


Voor mij geen kerstvakantie btw.. 27 en 28 december zitten we gewoon weer bij een grote klant :) evenals 2,3,4 januari.
pi_120670996
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 00:26 schreef Faeroer het volgende:
Twee wijven zijn met een senior-manager van E&Y het bed in gedoken, en hebben nu ineens een afstudeerplaats. Ondanks hun cijfergemiddelde van 5,8 :')
geloof je het zelf
  zondag 23 december 2012 @ 16:33:07 #236
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_120674509
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 15:03 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

geloof je het zelf
"I want to believe....."
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_120689255
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 12:12 schreef ballenbak015 het volgende:
Best vervelend dit... hoewel ik alle jaren alles makkelijk gehaald heb, is er bij mij toch nog het idee dat ik niet alles beheers wat ik de jaren ervoor heb gehad. Hebben meer mensen dat?
Dat heeft iedereen en daarom moet je herhalen; kennis is herhalen ;)

@degenen die nieuwste druk Succesvol studeren voor BIV/LAC hebben
Zijn er belangrijke veranderingen ten opzichte van druk 2?

[ Bericht 6% gewijzigd door Muhasib op 23-12-2012 21:34:45 ]
pi_120690378
M.i. is biv gewoon vaak AO-beschrijvingen maken. Na een tijdje weet je wel hoe je het moet schrijven.
  zondag 23 december 2012 @ 21:42:43 #239
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120690505
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 21:22 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Dat heeft iedereen en daarom moet je herhalen; kennis is herhalen ;)

@degenen die nieuwste druk Succesvol studeren voor BIV/LAC hebben
Zijn er belangrijke veranderingen ten opzichte van druk 2?
Dat is de 2012 versie? Mwua.. kan me niet voorstellen dat er veel wijzigingen zijn. Zoveel is er niet veranderd in de NV COS sinds 2010.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120691935
Ik las net in een ander topic dat er nu ook mbo accountancy bestaat. Misschien moet de OP daar wat op aangepast worden.
  zondag 23 december 2012 @ 22:12:36 #241
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120692402
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 22:05 schreef ejfaar het volgende:
Ik las net in een ander topic dat er nu ook mbo accountancy bestaat. Misschien moet de OP daar wat op aangepast worden.
Mbo accountancy? Dat is gewoon de administateursopleiding lijkt me
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 23 december 2012 @ 22:15:10 #242
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120692572
Dat was zeker dat topic dat er geklaagd werd over de namen van MBO-studies? Die zag ik ook ja :(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 23 december 2012 @ 22:16:29 #243
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120692643
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2012 22:15 schreef KaBuf het volgende:
Dat was zeker dat topic dat er geklaagd werd over de namen van MBO-studies? Die zag ik ook ja :(
Ja, maar dat is toch zeker geen accountancy opleiding? Met hbo kun je met moeite assistent worden, laat staan met mbo :?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 23 december 2012 @ 22:35:57 #244
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120694121
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 22:16 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja, maar dat is toch zeker geen accountancy opleiding? Met hbo kun je met moeite assistent worden, laat staan met mbo :?
http://www.mbowijzer.nl/beroep/assistent-accountant :(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 23 december 2012 @ 22:38:13 #245
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120694286
quote:
Had ondertussen ook zitten Googlen :@ Het is dan wel een stuk anders dan toen ik op het mbo zat. Dan mocht je alleen facturen inkloppen :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120695630
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Is volgens mij gewoon de opleiding administrateur inderdaad. Met alle respect, maar het lijkt me niet dat respectabele accountantskantoren mbo'ers aannemen voor samenstel/controle.
Was inderdaad uit dat topic kabuf.
  zondag 23 december 2012 @ 22:59:04 #247
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120695761
Ik keek ook heel vreemd op hoor. Ik denk dat je uiteindelijk inderdaad alleen maar "facturen inklopt" :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_120696168
Het gaat om dit topic
  zondag 23 december 2012 @ 23:19:27 #249
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120697142
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2012 22:59 schreef KaBuf het volgende:
Ik keek ook heel vreemd op hoor. Ik denk dat je uiteindelijk inderdaad alleen maar "facturen inklopt" :P
Dat zal dan wel het samenstellen zijn op accountantskantoren. Gewoon de facturen die de klant oplevert toewijzen aan het juiste grootboekrekeningnummer. Vind het niet grappig dat ze de term assistent-accountant hiervoor gebruiken. Dat ben ik ook en ik doe toch wel compleet wat anders :o Nu gaat het er mij niet om dat ik dezelfde functienaam deel met een mbo'er, maar de werkzaamheden zijn niet te vergelijken.

Maar goed, opnemen in de OP ja of te neen? Persoonlijk denk ik dat je het in de OP bij hbo en wo moet laten. Natuurlijk zijn mbo'ers van harte welkom hier, maar het zijn geen accountancy studenten. Ze worden opgeleid tot administrateur (of eigenlijk zelfs administratief medewerker omdat je vaak nog een aantal jaar werkervaring moet opdoen voordat je administrateur kunt worden).

Wat denkt de rest?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120697201
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 21:42 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dat is de 2012 versie?
2007 :P
pi_120697236
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 23:19 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dat zal dan wel het samenstellen zijn op accountantskantoren. Gewoon de facturen die de klant oplevert toewijzen aan het juiste grootboekrekeningnummer. Vind het niet grappig dat ze de term assistent-accountant hiervoor gebruiken. Dat ben ik ook en ik doe toch wel compleet wat anders :o Nu gaat het er mij niet om dat ik dezelfde functienaam deel met een mbo'er, maar de werkzaamheden zijn niet te vergelijken.

Maar goed, opnemen in de OP ja of te neen? Persoonlijk denk ik dat je het in de OP bij hbo en wo moet laten. Natuurlijk zijn mbo'ers van harte welkom hier, maar het zijn geen accountancy studenten. Ze worden opgeleid tot administrateur (of eigenlijk zelfs administratief medewerker omdat je vaak nog een aantal jaar werkervaring moet opdoen voordat je administrateur kunt worden).

Wat denkt de rest?
Niet opnemen.
  zondag 23 december 2012 @ 23:22:58 #252
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120697349
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 23:20 schreef Muhasib het volgende:

[..]

2007 :P
Je hebt nu de 2007 versie van LAC? Voor BIV zal het niet veel uitmaken (alhoewel ik mij voor kan stellen dat automatisering nu een grotere rol speelt dan in 2007). Voor LAC kan het wel uitmaken. Sowieso is in 2010 veel veranderd in de NV COS (o.a. door Clarity waardoor de NV COS veel meer conform de Code of Ethics en ISA's is in plaats van Nederlandse wet- en regelgeving).
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120697551
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 23:22 schreef Maraca het volgende:

[..]

Je hebt nu de 2007 versie van LAC? Voor BIV zal het niet veel uitmaken (alhoewel ik mij voor kan stellen dat automatisering nu een grotere rol speelt dan in 2007). Voor LAC kan het wel uitmaken. Sowieso is in 2010 veel veranderd in de NV COS (o.a. door Clarity waardoor de NV COS veel meer conform de Code of Ethics en ISA's is in plaats van Nederlandse wet- en regelgeving).
Welke druk heb jij gebruikt dan, want jij hebt je OAT ook toch niet zo lang geleden gehaald?
  zondag 23 december 2012 @ 23:27:15 #254
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120697631
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 23:26 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Welke druk heb jij gebruikt dan, want jij hebt je OAT ook toch niet zo lang geleden gehaald?
Ik had de HRA bundel van 2009 en de Succesvol studeren voor LAC serie van 2010. OAT gemaakt in 2010.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 23 december 2012 @ 23:53:47 #255
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120699047
Ik ga ook voor niet opnemen. Tenzij hier opeens een stormvloed aan vragen over mbo accountancy komt, maar dat zien we dan wel o|O
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_120699551
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2012 23:53 schreef KaBuf het volgende:
Ik ga ook voor niet opnemen. Tenzij hier opeens een stormvloed aan vragen over mbo accountancy komt, maar dat zien we dan wel o|O
-> aparte topic.
pi_120788267
@diegenen die de OAT in januari moeten maken
Wanneer gaan jullie beginnen met leren en op wat gaan jullie je richten? Casussen maken of ook nog theorie doorlezen?
pi_120793756
Even een vraagje, neem aan dat Accountancy studenten dat wel weten omdat administratieve Organisatie daar deel van uitmaakt:
Als primaire processen heeft porter er vijf:
-Inkomende logistiek
-Uitvoering
-Uitgaande logistiek
-Marketing en Verkoop
-Service en Nazorg
En een paar secundaire processen:
-HR
-Inkoop in brede zin
-Infrastructuur (Directie , facelitaire diensten etc)
-Productontwikkeling.

Dat snap ik wel, maar dan hebben we het verder ook over Verkoopproces, Inkoopproces en Voorraadproces als primaire processen verder uitgwerkt in een hoofdstuk.
Maar deze worden niet genoemd in die van porter, hij noemt inkoop zelfs secundair.
Ook leren wij als secundair proces administratie etc.
Ook die zie ik eigenlijk niet echt terug in dat ding van porter.
Mijn vraag is dan eigenlijk: zitten verkoopproces etc verwerkt in die van porter, zijn het andere of hoe zit het nou?
pi_120796332
quote:
3s.gif Op woensdag 26 december 2012 21:05 schreef FokNederland het volgende:
Even een vraagje, neem aan dat Accountancy studenten dat wel weten omdat administratieve Organisatie daar deel van uitmaakt:
Als primaire processen heeft porter er vijf:
-Inkomende logistiek
-Uitvoering
-Uitgaande logistiek
-Marketing en Verkoop
-Service en Nazorg
En een paar secundaire processen:
-HR
-Inkoop in brede zin
-Infrastructuur (Directie , facelitaire diensten etc)
-Productontwikkeling.

Dat snap ik wel, maar dan hebben we het verder ook over Verkoopproces, Inkoopproces en Voorraadproces als primaire processen verder uitgwerkt in een hoofdstuk.
Maar deze worden niet genoemd in die van porter, hij noemt inkoop zelfs secundair.
Ook leren wij als secundair proces administratie etc.
Ook die zie ik eigenlijk niet echt terug in dat ding van porter.
Mijn vraag is dan eigenlijk: zitten verkoopproces etc verwerkt in die van porter, zijn het andere of hoe zit het nou?
Het zit erin verwerkt idd, hij hanteert alleen andere begrippen;
http://zakelijk.infonu.nl(...)hain-van-porter.html
pi_120796470
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 22:19 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Het zit erin verwerkt idd, hij hanteert alleen andere begrippen;
http://zakelijk.infonu.nl(...)hain-van-porter.html
Oke bedankt dacht al wel zoiets, maar was wel vertwijfeld.
Dus dan zal je kunnen zeggen dat inkoopproces en Voorraadproces behoren tot inkomende logistiek en verkoopproces tot uitgaande logistiek.
En administratie tot infrastructuur, kan mijn leraar wel een e-mail sturen maar die stuurt toch niks terug vandaar dat ik hier even om duidelijkheid vraag ;)
pi_120797153
quote:
3s.gif Op woensdag 26 december 2012 22:22 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Oke bedankt dacht al wel zoiets, maar was wel vertwijfeld.
Dus dan zal je kunnen zeggen dat inkoopproces en Voorraadproces behoren tot inkomende logistiek en verkoopproces tot uitgaande logistiek.
En administratie tot infrastructuur, kan mijn leraar wel een e-mail sturen maar die stuurt toch niks terug vandaar dat ik hier even om duidelijkheid vraag ;)
Zo kan je het zien precies ;)
pi_120867052
Zijn de mensen die OAT moeten doen er al klaar voor?
Ik niet iig :P
pi_120881117
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 16:24 schreef ikwordra het volgende:
Zijn de mensen die OAT moeten doen er al klaar voor?
Ik niet iig :P
Ik ook niet :P. Ik ga de komende week alleen maar oude OAT's oefenen, theorie doornemen heeft geen zin meer.
pi_120885425
Dienstverlening met een focus op valuta's en omrekenverschillen. Mark my words. ;)
pi_120885724
Juist geen valuta. Kwam vorige keer al uitgebreid (voor het eerst?)

Ik denk (massa)productie/dienstverlening met uiteraard wat deelnemingen en belastinglatenties. Dan heb je EV al aardig vol.
Misschien stukproductie met dan de OHW.
pi_120891396
Oefenen jullie nu alleen oude OAT's of?
pi_120891554
Kan iemand mij het precieze verschil tussen een RA en een RC? Ik kom er maar niet uit. Ik wil bedrijfseconomie of accountancy gaan studeren en dan graag doorstuderen tot een van deze bovengenoemde functies.
pi_120892696
Ik zou voor RA gaan, kun je daarna altijd nog verkort RC doen. RA is net als RE meer extern gericht dan RC (of RO) en veruit de bekendste 'R' studie naast RE, RO en RC. Ik ken alleen maar RC'ers die vast voor een organisatie werken als controller en RA'ers werken of in de consultancy/accountantcy en daarna intern.
pi_120895407
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 23:58 schreef Harmankardon het volgende:
Ik zou voor RA gaan, kun je daarna altijd nog verkort RC doen. RA is net als RE meer extern gericht dan RC (of RO) en veruit de bekendste 'R' studie naast RE, RO en RC. Ik ken alleen maar RC'ers die vast voor een organisatie werken als controller en RA'ers werken of in de consultancy/accountantcy en daarna intern.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb gehoor dat een RC redelijk vaak gevraagd wordt voor een CFO functie, wat houdt sit precies in? RA mensen stappen toch zo snel mogelijk het bedrijfsleven in? Wat kun je zo al doen in het bedrijfsleven?
B v d
pi_120904089
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 23:37 schreef Muhasib het volgende:
Oefenen jullie nu alleen oude OAT's of?
Ga eerst de theorie nog even doorspitten en daarna veel oefenen met oude OAT's.

Had voor de twee proef-OAT's die ik gemaakt heb respectievelijk een 5,7 en een 6. Moet er wel bijzeggen dat je je eigen OAT zelf moest nakijken, dus kan zijn dat als een docent het had nagekeken het cijfer iets lager was geweest. Maar ben iig op de goede weg. EV scoor ik wel goed op, LAC gaat ook aardig, alleen BIV moet nog beter, maar dat vind ik dan ook geen zak aan :')
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_120904193
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 00:47 schreef Baje het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Ik heb gehoor dat een RC redelijk vaak gevraagd wordt voor een CFO functie, wat houdt sit precies in? RA mensen stappen toch zo snel mogelijk het bedrijfsleven in? Wat kun je zo al doen in het bedrijfsleven?
B v d
CFO is de financieel directeur van een bedrijf. Als RA kan je in het bedrijfsleven aan de slag als bijvoorbeeld controller of intern accountant.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_120910795
RA als je snel dood wilt. RC als je leuk wilt borrelen. RO als je geen idee hebt of vrouw bent. RE als je ergens in een hoekje wilt zitten en je het leuk vindt om uitgelachen te worden door RA's. AA als je incompetent bent en denkt dat mensen je serieus nemen maar dat niet doen en de klant liever een mr. voor tax advisory willen dan een laagopgeleide knuppel.
pi_120915077
Care to explain? :p
pi_120918551
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 14:43 schreef Faeroer het volgende:
RA als je snel dood wilt. RC als je leuk wilt borrelen. RO als je geen idee hebt of vrouw bent. RE als je ergens in een hoekje wilt zitten en je het leuk vindt om uitgelachen te worden door RA's. AA als je incompetent bent en denkt dat mensen je serieus nemen maar dat niet doen en de klant liever een mr. voor tax advisory willen dan een laagopgeleide knuppel.
Ik dacht: :')
pi_120920335
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 18:01 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik dacht: :')
Anders ik wel :N
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_120925085
Je moet een R-studie kiezen al naar gelang interesse al is de RO wel degelijk het minste aangeschreven, ook al is dat denk ik niet zo terecht. Over een aantal jaren zal de RA schat ik in gezien de schandalen minder hoog in aanzien dan nu en ik ken al behoorlijk veel RA's die nu totaal andere functies hebben. Kies wat je leuk vind en dan word je er altijd beter van (mits je baas betaalt natuurlijk). Vergeet nooit dat het controleren/auditen niet evenveel toegevoegde waarde zal kunnen creëren als het daadwerkelijk innovatief bezig zijn.
  zaterdag 29 december 2012 @ 20:41:43 #277
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120925712
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 20:28 schreef Harmankardon het volgende:
Je moet een R-studie kiezen al naar gelang interesse al is de RO wel degelijk het minste aangeschreven, ook al is dat denk ik niet zo terecht. Over een aantal jaren zal de RA schat ik in gezien de schandalen minder hoog in aanzien dan nu en ik ken al behoorlijk veel RA's die nu totaal andere functies hebben. Kies wat je leuk vind en dan word je er altijd beter van (mits je baas betaalt natuurlijk). Vergeet nooit dat het controleren/auditen niet evenveel toegevoegde waarde zal kunnen creëren als het daadwerkelijk innovatief bezig zijn.
Dat is niet zo raar. Accountantskantoren hebben een piramidestructuur en na een tijdje is het kiezen (partner worden) of delen (iets anders gaan doen). Niet iedereen kan partner worden, dus het grootste deel zal iets anders gaan doen. "Natuurlijke verloop" heet dat.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120935579
Dan kan je toch net zo goed meteen iets anders gaan doen? Lekker nuttig zo'n RA-stress opleiding met van die parasieten die je je hele carrière lang willen backstabben op je Big-Four kantoor. Leuk hoor, goedkope leasebak krijgen en lekker crossen in een ¤ 300-900 SuitSupply kotskostuum voor een uitgeknepen marginaal hongerloontje om 'promotie' te maken. Assistent-auditors verdienen zo ruk, dat menig HBO-loodgieter ze met gemak voorbijstreven. Ik hoor altijd geweldige verhalen van mensen die zijn 'gestopt' omdat het niet hun ding was. Ja vast, je bent gewoon keihard ontslagen omdat je jezelf niet hogerop neukte/niet voldoende met de eer van andermans werk wegliep.

Vorig jaar ook, had ik een aantal materiële fouten ontdekt, gaat mijn stagebegeleider met de eer strijken. Uiteraard dacht ik lekker boeiend ik ben maar een stagiair en het zal mij een worst wezen wat er in dat wereldje speelt, maar het heeft wel meteen mijn beeld zodanig beïnvloed dat ik nu vrolijker door het leven zal gaan. RA, niets voor mij. Lekker Controlleren bij een goed bedrijf volgend jaar. ;)
  zaterdag 29 december 2012 @ 23:39:24 #279
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120935638
Wat een frustratie :o Kan mij (gelukkig) helemaal niet vinden in je verhaal :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120935730
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 23:39 schreef Maraca het volgende:
Wat een frustratie :o Kan mij (gelukkig) helemaal niet vinden in je verhaal :)
Zeker! Ik ben blij voor je dat jij het wel naar je zin hebt/had.
  zaterdag 29 december 2012 @ 23:45:49 #281
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120936083
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 23:40 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Zeker! Ik ben blij voor je dat jij het wel naar je zin hebt/had.
Hebt ;)

Maar ik denk wel dat je een verkeerd beeld hebt gekregen. Ja, natuurlijk heb je dat soort mensen rondlopen dat met de eer gaan strijken (heb ik ook echt wel meegemaakt hoor; maar dat is eerder uitzondering dan regel), maar dat zul je bij meer organisaties zien. Dat is echt niet accountancy-eigen.

Ben het trouwens niet met je eens dat je dan gelijk beter wat anders kunt doen. Je leert zo ontzettend veel bij een accountantskantoor. En de studie is ook ontzettend leerzaam. Waarom zou ik dat aan mij voorbij laten gaan? En dat hogerop neuken? Puh-lease, kijk wat minder films :P Salaris is subjectief. Ik ben tevreden, en ook mijn auto is niet verkeerd. Wat anderen verdienen boeit mij niet. Zolang ik maar kan leven op de manier zoals ik dat wil en een toffe baan heb, en dat heb ik. Als loodgieter zou ik doodongelukkig zijn, maar jeej.. wel een paar honderd euro extra op de bank *O* :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120943591
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 11:39 schreef Strooper het volgende:

[..]

CFO is de financieel directeur van een bedrijf. Als RA kan je in het bedrijfsleven aan de slag als bijvoorbeeld controller of intern accountant.
En welke opleiding is er nodig voor CFO, dat maakt toch niet uit RC of RA?
  zondag 30 december 2012 @ 07:54:04 #283
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120945825
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 02:25 schreef Baje het volgende:

[..]

En welke opleiding is er nodig voor CFO, dat maakt toch niet uit RC of RA?
Nee joh, dar zitten geen specifieke eisen aan. Per bedrijf anders.

Maar dan moet je ook niet denken dat, wanneer je je RA-titel oid hebt, je meteen CFO kan worden he :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 30 december 2012 @ 09:54:17 #284
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_120946700
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 07:54 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Nee joh, dar zitten geen specifieke eisen aan. Per bedrijf anders.

Maar dan moet je ook niet denken dat, wanneer je je RA-titel oid hebt, je meteen CFO kan worden he :P
Maar.. ik wilde na mijn RA-studie CFO worden bij Shell :'(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_120948834
- dubbel

[ Bericht 71% gewijzigd door Underdoggy op 30-12-2012 12:34:39 ]
pi_120948855
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 07:54 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Nee joh, dar zitten geen specifieke eisen aan. Per bedrijf anders.

Maar dan moet je ook niet denken dat, wanneer je je RA-titel oid hebt, je meteen CFO kan worden he :P
Ik ken meerdere voorbeelden waar het wel zo is gegaan.
pi_120949514
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 23:38 schreef Faeroer het volgende:
Dan kan je toch net zo goed meteen iets anders gaan doen? Lekker nuttig zo'n RA-stress opleiding met van die parasieten die je je hele carrière lang willen backstabben op je Big-Four kantoor. Leuk hoor, goedkope leasebak krijgen en lekker crossen in een ¤ 300-900 SuitSupply kotskostuum voor een uitgeknepen marginaal hongerloontje om 'promotie' te maken. Assistent-auditors verdienen zo ruk, dat menig HBO-loodgieter ze met gemak voorbijstreven. Ik hoor altijd geweldige verhalen van mensen die zijn 'gestopt' omdat het niet hun ding was. Ja vast, je bent gewoon keihard ontslagen omdat je jezelf niet hogerop neukte/niet voldoende met de eer van andermans werk wegliep.

Vorig jaar ook, had ik een aantal materiële fouten ontdekt, gaat mijn stagebegeleider met de eer strijken. Uiteraard dacht ik lekker boeiend ik ben maar een stagiair en het zal mij een worst wezen wat er in dat wereldje speelt, maar het heeft wel meteen mijn beeld zodanig beïnvloed dat ik nu vrolijker door het leven zal gaan. RA, niets voor mij. Lekker Controlleren bij een goed bedrijf volgend jaar. ;)
Dat is ook precies mijn beeld van die wereld. (als assistent controller bij een groot bedrijf waar dus ook de Big-4 regelmatig langs komt). Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een leuke wereld is, maar ik houd er niet zo van. Misschien ook omdat ik niet per se een titel als RA of RC wil, als je die ambitie wel hebt zit je goed daar.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2012 12:13:40 ]
pi_120952149
quote:
10s.gif Op zondag 30 december 2012 09:54 schreef Maraca het volgende:

[..]

Maar.. ik wilde na mijn RA-studie CFO worden bij Shell :'(
Ga maar in de rij staan, ik was eerst :7

Ik heb destijds al aangegeven dat ik circa 5/6 jaar wil werken en dan een overstap wil maken naar het bedrijfsleven. Minder stress, minder uren maken en meer verdienen.
pi_120952586
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 11:43 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik ken meerdere voorbeelden waar het wel zo is gegaan.
en nog veel meer voorbeelden waar het niet zo is gegaan.
pi_120959983
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 13:27 schreef ejfaar het volgende:

[..]

en nog veel meer voorbeelden waar het niet zo is gegaan.
en toch denk ik dat een RA opleiding een van de beste papiertjes is om CFO te worden.
pi_120960462
Dat ontken ik niet, maar uit je eerdere post leek het net of je mef RA makkelijk een CFO wordt.
pi_120965091
Dat bedrijsleven zie ik wel erg zitten. Ben ook benieuwd naar wat een net afgestuurde accountant( en controller) doet op een dag en of er geen regelmaat in zit. Ik ben er wel zeker uit dat ik hbo accountancy/bedrijfseconomie(een opleiding) ga doen!!
Natuurlijk de ambitie om dan nog RA/RC te worden, maar dat willen er wel meer. Ik zal hard moeten bikkelen. Op het havo leun ik teveel achterover, dus ik moet mijn werkhouding wel veranderen haha
pi_120967071
Ga je bij die werkdag uit van hbo of als je RA/RC bent?
Ikzelf ga ook voor RA. Wil dan het bedrijfsleven in.
pi_120968080
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 18:38 schreef ikwordra het volgende:
Ga je bij die werkdag uit van hbo of als je RA/RC bent?
Ikzelf ga ook voor RA. Wil dan het bedrijfsleven in.
Ik bedoel na het hbo. Als je een baan (accountancy) hebt bij een kantoor. Waar gaat een controller aan het werk en wat doet hij dan?
pi_120983245
Controller kan bij elk bedrijf werken, is een soort intern accountant.
Met hbo wordt je overigens alleen assistent-controller.
pi_120986036
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 22:35 schreef ikwordra het volgende:
Controller kan bij elk bedrijf werken, is een soort intern accountant.
Met hbo wordt je overigens alleen assistent-controller.
Dat weet ik. Je moet immers nog je master en post master halen voordat je RA wordt. Maar ik bedoel hoe ziet je dag er later uit. Wat doe je heel de dag. Zit er een regelmaat in of is het juost afwisselend?
pi_120987062
Dat hangt echt af van het level van de controller. Je hebt ze (bij kleinere bedrijven) die dagelijks met het proces bezig zijn en zelf betalingen verrichten / boekingen maken. Beter is natuurlijk een hoger niveau waar de controller zich enkel bezighoudt met managementinformatie en procesoptimalisatie. Hoe afwisselend het is hangt hiernaast ook af van het bedrijf, de functies, de taken, etc.
pi_121036464
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 22:07 schreef Faeroer het volgende:
Dienstverlening met een focus op valuta's en omrekenverschillen. Mark my words. ;)
Want?
pi_121044847
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 15:12 schreef Eppie_NL het volgende:

[..]

Want?
Want Vestia en kritiek op proffesional judgement.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:18:22 #300
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_121045634
Zou zoiets als Vestia zo snel in een OAT komen?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_121045881
Denk het niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')