abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 april 2012 @ 22:23:57 #1
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_110653632

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
  zondag 22 april 2012 @ 22:24:59 #2
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110653698
TT :(
  zondag 22 april 2012 @ 22:25:28 #3
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_110653731
laatste post:

quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 22:23 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ja ik kreeg daar opeens een mailtje van van RBS omdat ik een tijdje terug deelgenomen heb aan enquete van guruwatch, maar ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:26:09 #4
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_110653778
quote:
99s.gif Op zondag 22 april 2012 22:24 schreef Sokz het volgende:
TT :(
ja sorry ik realiseerde het me pas toen ik al op invoeren drukte ;(
pi_110654038
quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 22:26 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ja sorry ik realiseerde het me pas toen ik al op invoeren drukte ;(
zeg maar wat het moet worden :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:34:45 #6
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_110654362
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zeg maar wat het moet worden :)
waar we nerveus worden, lijkt me wel een gepaste :)
pi_110654418
quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 22:34 schreef Shispeed het volgende:

[..]

waar we nerveus worden, lijkt me wel een gepaste :)
fixed :-)
  zondag 22 april 2012 @ 22:36:28 #8
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_110654465
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

fixed :-)
bedankt man :)
pi_110654613
Als ik terug kijk op mn slechtste investering, vraag ik me eigenlijk af waarom ik er zo lang vol vertrouwen in heb gehad. Het betreft uiteraard die eigenaar van Volvo :P

Financiele ratio's etc. zijn niet veel veranderd over de jaren heen en je zou zeggen dat die hoop er nu nog moet zijn maar die is echt flink vervlogen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_110654776
quote:
13s.gif Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Als ik terug kijk op mn slechtste investering, vraag ik me eigenlijk af waarom ik er zo lang vol vertrouwen in heb gehad. Het betreft uiteraard die eigenaar van Volvo :P

Financiele ratio's etc. zijn niet veel veranderd over de jaren heen en je zou zeggen dat die hoop er nu nog moet zijn maar die is echt flink vervlogen.
they can't all be zingers, zittende elf
pi_110654999
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 22:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

they can't all be zingers, zittende elf
Nee maar er waren genoeg mensen enorm kritisch en heb daar toch echt een verkeerde keus lopen maken. Kan me nog herinneren dat jij er ook een kritische noot bij had. (En terecht.)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_110655403
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nee maar er waren genoeg mensen enorm kritisch en heb daar toch echt een verkeerde keus lopen maken. Kan me nog herinneren dat jij er ook een kritische noot bij had. (En terecht.)
Nou ben ik altijd kritisch, maar dat wil niet zeggen dat ik gelijk heb. Als je me niet kunt weerleggen, dan is dat wat anders :)

Ik denk dat op Chinese aandelen sinds die tijd een substantiele discount is gezet, vanwege dat financiele verslaggeving daar inherent onbetrouwbaar is. Dat zou kunnen verklaren waarom de ratio's hetzelfde gebleven zijn, maar de prijs niet.
pi_110657002
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nou ben ik altijd kritisch, maar dat wil niet zeggen dat ik gelijk heb. Als je me niet kunt weerleggen, dan is dat wat anders :)

Ik denk dat op Chinese aandelen sinds die tijd een substantiele discount is gezet, vanwege dat financiele verslaggeving daar inherent onbetrouwbaar is. Dat zou kunnen verklaren waarom de ratio's hetzelfde gebleven zijn, maar de prijs niet.
Daar heb je gelijk in. Maar had verwacht dat Geely toch echt wel boven de euro zou komen en nu wandelt het nog steeds rond de 30 euro centen...

En dan lees ik afgelopen weken berichten van, ze steken komende jaren 8 miljard in Volvo en ze willen de grootste auto exporteur zijn in China, binnen 2 jaar.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_110657355
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 23:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Maar had verwacht dat Geely toch echt wel boven de euro zou komen en nu wandelt het nog steeds rond de 30 euro centen...

En dan lees ik afgelopen weken berichten van, ze steken komende jaren 8 miljard in Volvo en ze willen de grootste auto exporteur zijn in China, binnen 2 jaar.
Hoe komen ze aan die 8 miljard? Wie financieert dat?
pi_110658077
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 23:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoe komen ze aan die 8 miljard? Wie financieert dat?
No idea :'). Ik weet wel dat toen ze Volvo van Ford kochten, de Chinese overheid er bij heeft geholpen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 23 april 2012 @ 00:02:47 #16
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110658782
Wat is er met die andere chinese fabrikant, Build Your Dreams, eigenlijk gebeurd? Na die Buffet investering in no-time ver-6-voudigt en ondertussen ook weer terug bij af.

Denk dat ik trouwens wat gemist heb want dan zou dit bedrijf op zn top 200 miljard waard geweest moeten zijn? En zou buffet zijn investering van 10% / 230mio (welke nu dan 5miljard waard zou zjin) op zijn hoogtepunt 20 miljard waard geweest moeten zijn.
pi_110662949
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 23:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

No idea :'). Ik weet wel dat toen ze Volvo van Ford kochten, de Chinese overheid er bij heeft geholpen.
Als dat onduidelijk is: wedden dat ze worden leeggezogen door obscure 'gelieerde' financiers? Aangezien dat heel populair is in China, ga er maar vanuit dat die leningen converteerbaar zijn ;)
Gaat het slecht trekken ze de cashflow eruit. Gaat het goed verwatert het bestaande aandeelbezit. Als je geluk hebt melden ze dat in de eerstvolgende jaarrekening, maar Chinese grootaandeelhouders/directeurs zijn ook niet te beroerd om de voorwaarden 'in het belang van het bedrijf' te wijzigen ergens halverwege (kijk maar naar JA Solar bijvoorbeeld).

Ik zou nooit beleggen in een bedrijf wat zo opportunistisch investeert zonder te begrijpen hoe, wie en onder welke condities gefinancieerd wordt, zeker niet bij een Chinees bedijf, imho.
pi_110663185
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 08:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als dat onduidelijk is: wedden dat ze worden leeggezogen door obscure 'gelieerde' financiers? Aangezien dat heel populair is in China, ga er maar vanuit dat die leningen converteerbaar zijn ;)
Gaat het slecht trekken ze de cashflow eruit. Gaat het goed verwatert het bestaande aandeelbezit. Als je geluk hebt melden ze dat in de eerstvolgende jaarrekening, maar Chinese grootaandeelhouders/directeurs zijn ook niet te beroerd om de voorwaarden 'in het belang van het bedrijf' te wijzigen ergens halverwege (kijk maar naar JA Solar bijvoorbeeld).

Ik zou nooit beleggen in een bedrijf wat zo opportunistisch investeert zonder te begrijpen hoe, wie en onder welke condities gefinancieerd wordt, zeker niet bij een Chinees bedijf, imho.
Ik beleg sowieso niet in Chinese bedrijven, omdat de misstanden die je noemt zo vaak voorkomen dat mij de kans te hoog is dat het mijn belegging ook overkomt. Het kapitalisme is nog jong in China en er zijn teveel spelers die er oneigenlijk van willen profiteren.

De Related Party Transactions zijn mijns inziens het grootste probleem. Ook wil het in China voorkomen dat een of andere overheidsinstantie ineens een niet eerder gemeld belang blijkt te hebben in een bedrijf. Dan spreken we nog niet eens over de transparantie van het handelssysteem zelf.

Er is denk ik een grote schoonmaak nodig op de beurzen van Shanghai en Shenzhen, als China het kapitalistische spel serieus wil spelen. De beurs van Hong Kong heeft een beter toezicht, maar ook daar zou ik voorzichtig zijn om een bedrijf te kopen dat alleen in mainland China aktief is.
  maandag 23 april 2012 @ 16:46:44 #19
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110680148
Ik ben verbaasd over de hoogte van de daling vandaag. Ik had gedacht dat de markten al lang en breed hadden geanticipeerd dat Hollande de hoogste score zou behalen. En ik kan me niet voorstellen dat de politieke tumult in ons klein landje zo'n effect teweeg kan brengen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 23 april 2012 @ 17:03:45 #20
862 Arcee
Look closer
pi_110680876
Ik verbaas me er meer over dat de AEX door de 300 krakt en dat hier maar 1 reactie is. :P
pi_110680931
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 17:03 schreef Arcee het volgende:
Ik verbaas me er meer over dat de AEX door de 300 krakt en dat hier maar 1 reactie is. :P
Het kabinet is ook doorgekrakt vandaag.
  maandag 23 april 2012 @ 17:08:56 #22
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110681061
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 17:03 schreef Arcee het volgende:
Ik verbaas me er meer over dat de AEX door de 300 krakt en dat hier maar 1 reactie is. :P
Dit topic laat de waan van de dag gewoon aan zich voorbijgaan. De focus ligt hier meer op de Big Picture :P
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 23 april 2012 @ 18:23:42 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110683918
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:46 schreef JimmyJames het volgende:
Ik ben verbaasd over de hoogte van de daling vandaag. Ik had gedacht dat de markten al lang en breed hadden geanticipeerd dat Hollande de hoogste score zou behalen. En ik kan me niet voorstellen dat de politieke tumult in ons klein landje zo'n effect teweeg kan brengen.
Ik denk dat het hele Catshuisgebeuren maar een minimale invloed heeft. De AEX is minder gezakt dan de DAX. Het gaat eerder om de Duitse productiegroei etc. dan om iets anders.

En wat die Hollande betreft, dat maakt ook niet zoveel uit. Le Pen had ook 20% van de stemmen, en die mensen zullen toch in ronde 2 grotendeels op Sarkozy stemmen. Dus niks aan de hand.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110684081
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 17:03 schreef Arcee het volgende:
Ik verbaas me er meer over dat de AEX door de 300 krakt en dat hier maar 1 reactie is. :P
300 is ook maar een 3 en twee nullen :)

Wat maakt het nou uit of ie op 299,99 of 300,01 staat?
Ja, 0,02 :P
  maandag 23 april 2012 @ 18:40:35 #25
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110684559
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat het hele Catshuisgebeuren maar een minimale invloed heeft. De AEX is minder gezakt dan de DAX. Het gaat eerder om de Duitse productiegroei etc. dan om iets anders.

En wat die Hollande betreft, dat maakt ook niet zoveel uit. Le Pen had ook 20% van de stemmen, en die mensen zullen toch in ronde 2 grotendeels op Sarkozy stemmen. Dus niks aan de hand.
Ik moet nog zien of de FN-stemmers bereid zullen zijn op Sarkozy te stemmen. Vooralsnog heeft de partij in tegenstelling tot linkse partijen nog niet opgeroepen om voor de rechtse kandidaat te stemmen. Bovendien zou een overwinning van Hollande de FN wellicht niet eens zo slecht uitkomen. Dan kunnen ze lekker tekeer gaan tegen de 'puinhopen' van links en over 5 jaar een monsteroverwinning behalen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 23 april 2012 @ 18:42:33 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110684662
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:40 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik moet nog zien of de FN-stemmers bereid zullen zijn op Sarkozy te stemmen. Vooralsnog heeft de partij in tegenstelling tot linkse partijen nog niet opgeroepen om voor de rechtse kandidaat te stemmen. Bovendien zou een overwinning van Hollande de FN wellicht niet eens zo slecht uitkomen. Dan kunnen ze lekker tekeer gaan tegen de 'puinhopen' van links en over 5 jaar een monsteroverwinning behalen.
Hollande is ook niet het einde van de EU. Is er al een peiling van de eindronde?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 23 april 2012 @ 18:45:53 #27
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110684815
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hollande is ook niet het einde van de EU. Is er al een peiling van de eindronde?
Eens en zoals ik al zei in het vorige draadje: zal Hollande waarschijnlijk een stuk minder radicaal zijn als hij eenmaal aan de macht is (verkiezingsretoriek en beleidsdaden zijn twee verschillende dingen en bovendien heeft hij neoliberale adviseurs). In de peilingen voor de 'second tour' die ik heb gezien, behaalt Hollande een ruime zegen.

Overigens boeit de index-stand mij ook niet zoveel. Ik kijk liever naar de koersen van de aandelen die ik interessant vind op de NL-beurs zoals Arcadis, DSM, RDS, Unilever, Fugro, Boskalis etc.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110685809
Hollande is vrij gematigd hoor. Maar eens zien wat er uiteindelijk van die verkiezingsrethoriek terecht komt.
  dinsdag 24 april 2012 @ 00:15:07 #29
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_110703817
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 17:03 schreef Arcee het volgende:
Ik verbaas me er meer over dat de AEX door de 300 krakt en dat hier maar 1 reactie is. :P
Er gebeurt dan ook voor de bedrijven weinig significants.

Van het weekend even de Spaanse fondsen door geplozen, want daar gaat de boel lekker omlaag. Maar man, man wat zijn ze daar over het algemeen gul met debt op de balansen. Überhaupt weinig interessant spul daar...
The more debt, the better
pi_110707604
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 00:15 schreef flyguy het volgende:
Van het weekend even de Spaanse fondsen door geplozen, want daar gaat de boel lekker omlaag. Maar man, man wat zijn ze daar over het algemeen gul met debt op de balansen. Überhaupt weinig interessant spul daar...
Heb je ook naar Ferrovial SA gekeken ?
  dinsdag 24 april 2012 @ 14:48:58 #31
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_110720870
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 03:49 schreef jaco het volgende:

[..]

Heb je ook naar Ferrovial SA gekeken ?
Ja, maar daar kan ik weinig boeiends aan vinden. Hoge interest charges tov op. income, current Liabilities tov current assents is hoog, 4 jaar achter elkaar een daling van de omzet, jaarlijkse uitgifte van extra aandelen, lage returns op capital, netto al jaren financiële assets aan het dumpen, lage FCF, etc.

Wat wel knap is hoe ze de hoeveelheid debt/equity hebben terug gebracht, maar het is nog steeds vrij hoog. En ze hebben een leuke portfolio aan infrastructuur waar je mooie dingen mee kan doen.

Gedeeltelijk OT: ik snap niet dat luchtvaartmaatschappijen massaal luchthavens opkopen. Dat lijkt me juist het gedeelte van de industrie waar je structureel het verschil kan maken (bijv. door je eigen maatschappij geen luchthavengelden te laten betalen, die van de concurrentie omhoog te gooien, betere schema's, of gewoon geen toegang tot jouw luchthaven :P etcetera.). Ik zou denk juist eerst luchthavens kopen (wel 100% eigendom en geen lokale overheidsbemoeienis oid) voordat er een kist komt.
The more debt, the better
pi_110731760
De concurrentie onder luchthavens lijkt me ook moordend en net als met luchtvaartmaatschappijen veel oneerlijke concurrentie door overheidssubsidies.
Abre los ojos
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:02:04 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110732788
quote:
di 24 apr 2012, 15:08
Fitch geeft Nokia junkstatus
Van onze redactie
AMSTERDAM - Kredietbeoordelaar Fitch heeft de kredietwaardigheid van mobieltjesfabrikant Nokia verder afgewaardeerd tot een junkstatus.

De afwaardering van 'BBB-' naar 'BB+' is het gevolg van de slechte resultaten van Nokia over het eerste kwartaal. Het Finse concern kwam diep in de rode cijfers terecht en zag ook de omzetcijfers in een vrije val belanden. Nokia boekte een megaverlies van ¤1,34 miljard. De omzet daalde met 29% naar ¤7,35 miljard, het laagste niveau sinds 2004.
De mobieltjesfabrikant verliest steeds meer marktaandeel op de smartphonemarkt vanwege de hevige concurrentie die het bedrijf ondervindt van Apple en Samsung. Nokia heeft zijn hoop gevestigd op de nieuwe Lumia-smartphones, die draaien op de besturingssoftware van Microsoft.
Betere resultaten
Volgens Fitch is het van groot belang dat Nokia in de tweede helft van dit jaar en in 2013 met betere resultaten naar buiten komt om een verdere afwaardering te voorkomen. ,,Maar op dit moment zijn we niet overtuigd dat Nokia hiertoe in staat is'', aldus de kredietbeoordelaar.
Nokia liet in een reactie weten dat de financiële positie van het bedrijf nog altijd zeer sterk is. Het Finse bedrijf had eind maart ¤4,9 miljard in kas. ,,We nemen snel actie om in de toekomst groei te realiseren'', zei financieel-directeur Timo Ihamuotila. ,,Nokia zal meer inzetten op kostenbesparing.''
Hoe kan dit nu? De kredietwaardigheid hangt toch niet af van je winstgevendheid maar van je balans. Als ze 4,9 Mld in kas hebben, hoe kan die rating dan zo laag zijn?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110732845
Geen overheidsbemoeienis bestaat natuurlijk niet. Je kunt wel 100% eigenaar zijn, maar het aantal vergunningen wat je moet hebben is ontelbaar. Geen concurrentie toestaan? Dat kan op kleine nieuw gebouwde luchthavens als Trat of Ko Samui misschien (als voorwaarde voor investeren), maar niet bij bestaande luchthavens.
pi_110732949
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe kan dit nu? De kredietwaardigheid hangt toch niet af van je winstgevendheid maar van je balans. Als ze 4,9 Mld in kas hebben, hoe kan die rating dan zo laag zijn?
Hoeveel schuld hebben ze, wanneer moeten ze dat afbetalen, hoeveel hebben ze offbalance staan, en hebben ze nog niet geconsolildeerde dochters (Nokia Siemens Networks) waar ze nog fundingsverplichtingen aan hebben, en hoe groot is hun jaarlijkse negatieve cashflow op dit moment?

4,9 mrd in kas zegt op zich niks.
pi_110733131
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe kan dit nu? De kredietwaardigheid hangt toch niet af van je winstgevendheid maar van je balans. Als ze 4,9 Mld in kas hebben, hoe kan die rating dan zo laag zijn?
De kredietwaardigheid hangt voor af van je winst en cash flow in verhouding tot de schuld positie (en cash). Verder boeit de rest van de balans nauwelijks. Nokia begint nu echt cash te verbruiken, zonder de verkoop van sommige assets was de cash hard achteruit gegaan. Als de rating agency dan geen verbetering ziet, gaat de rating hard omlaag. Nokia heeft nu nog 1.8mld aan cash, dat lijken ze de komende 12 maanden te gaan gebruiken. Dan hebben ze nog 6.9mld aan "cash equivalents", maar die moeten eerst wel omgezet worden.

Al met al niet best, niemand houdt van een business dit geen cash flow negatief wordt. Dat is het begin van het einde met de outlook van Nokia...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110733196
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoeveel schuld hebben ze, wanneer moeten ze dat afbetalen, hoeveel hebben ze offbalance staan, en hebben ze nog niet geconsolildeerde dochters (Nokia Siemens Networks) waar ze nog fundingsverplichtingen aan hebben, en hoe groot is hun jaarlijkse negatieve cashflow op dit moment?

4,9 mrd in kas zegt op zich niks.
Nou ja, ze hebben op zich 8.7mld in cash & cash equivalents en 4.9mld in schuld. Daarvan is slechts 1mld ongeveer binnen 12 maanden terug te betalen. Het grote probleem is hun cash burn, gok ik.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:11:21 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110733208
Als ze die verliezen niet weten om te buigen kunnen ze beter de boel gewoon stoppen en de cash uitdelen aan de aandeelhouders.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110733350
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:11 schreef LXIV het volgende:
Als ze die verliezen niet weten om te buigen kunnen ze beter de boel gewoon stoppen en de cash uitdelen aan de aandeelhouders.
Als je de boel stop, kan je de cash nog niet uitdelen aan de aandeelhouders... Zodra je begint met ontslagregelingen, saneringen, etc ben je zo door de waarde van al je assets (incl cash) heen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110733352
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:11 schreef LXIV het volgende:
Als ze die verliezen niet weten om te buigen kunnen ze beter de boel gewoon stoppen en de cash uitdelen aan de aandeelhouders.
Als je hun balans erbij pakt, zie je dat die cash nodig is om schulden af te betalen.
Wat er voor de aandeelhouders dan mogelijk overblijft is een evt. opbrengst van de fabrieken -/- afkopen van contracten/personeel etc.
Lijkt me dat als ze ermee stoppen dat daar niet veel over zal blijven.

PS: hun patenten zijn ongetwijfeld wel wat waard :)
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:17:57 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110733521
Toch apart. Nokia was ooit het Apple van het Hoge Noorden. Dat ze met zoveel cash toen en zo'n beurswaarde de trein helemaal gemist hebben!

Loopt die nieuwe smartphone een beetje?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110733531
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als je hun balans erbij pakt, zie je dat die cash nodig is om schulden af te betalen.
Wat er voor de aandeelhouders dan mogelijk overblijft is een evt. opbrengst van de fabrieken -/- afkopen van contracten/personeel etc.
Lijkt me dat als ze ermee stoppen dat daar niet veel over zal blijven.

PS: hun patenten zijn ongetwijfeld wel wat waard :)
Mwah, hun totale positie is nog meer dan 5 miljard net cash....
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110733646
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:17 schreef LXIV het volgende:
Toch apart. Nokia was ooit het Apple van het Hoge Noorden. Dat ze met zoveel cash toen en zo'n beurswaarde de trein helemaal gemist hebben!

Loopt die nieuwe smartphone een beetje?
Niet echt, en ze hebben natuurlijk grote inschattingsfouten gemaakt doen de smartphone op de markt kwam.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_110733699
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:18 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Mwah, hun totale positie is nog meer dan 5 miljard net cash....
Ik streep de goodwill meteen weg, en uitgaande van 2011 (in $) staat dan 11 mrd materiele vaste activa tegen 9 mrd vermogen. Dan moeten ze nog een schuld van 2 mrd hebben.
De vraag is wat de mat. vaste activa nog opbrengen (vast geen 11 mrd), en wat de patenten waard zijn. Niet gekeken wat onder financial assets precies zit, maar dat zal bij uitverkoop ook niet zo snel de balanswaarde opleveren - even nog afgezien van hun gemankeerde joint venture met Siemens.

Kort door de bocht allemaal natuurlijk.

Ergo: veel eer is er niet aan te behalen bij een run-off. Ja, voor adviseurs en advocaten ;)
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:25:04 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110733876
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:20 schreef Kirov het volgende:

[..]

Niet echt, en ze hebben natuurlijk grote inschattingsfouten gemaakt doen de smartphone op de markt kwam.
Nokia was toch de eerste met een smartphone? En hebben die markt toch 5 jaar ofzo volledig gedomineerd? En toen in 2 jaar helemaal kwijtgeraakt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110733927
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nokia was toch de eerste met een smartphone? En hebben die markt toch 5 jaar ofzo volledig gedomineerd? En toen in 2 jaar helemaal kwijtgeraakt!
Ik herinner me nog winkelstraten in China met letterlijk honderden 'Nokia' borden, zover je kon zien.... Honderden phone-shops op een rij die allemaal Nokia schreeuwden
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:28:58 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110734066
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik herinner me nog winkelstraten in China met letterlijk honderden 'Nokia' borden, zover je kon zien.... Honderden phone-shops op een rij die allemaal Nokia schreeuwden
Ik vind dit eerder een les voor spelen met aandelen als Google en Apple nu. Zoiets kan zo snel omslaan. Wat dat betreft gaat de tijd nu 10x zo snel. En als je niet direct in die markt betrokken bent, dan zie je het ook niet van te voren aankomen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110734210
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik streep de goodwill meteen weg, en uitgaande van 2011 (in $) staat dan 11 mrd materiele vaste activa tegen 9 mrd vermogen. Dan moeten ze nog een schuld van 2 mrd hebben.
De vraag is wat de mat. vaste activa nog opbrengen (vast geen 11 mrd), en wat de patenten waard zijn. Niet gekeken wat onder financial assets precies zit, maar dat zal bij uitverkoop ook niet zo snel de balanswaarde opleveren - even nog afgezien van hun gemankeerde joint venture met Siemens.

Kort door de bocht allemaal natuurlijk.
Ik weet niet hoe jij balans leest, maar ik ziet het als volgt in miljarden euro:

quote:
10.1 cash & cash equivalent (volgens IFRS moet dit direct ten gelde te maken zijn)
12.6 prepayments, inventory & receivables
4.8 goodwill
5.7 fixed assets, tax assets, etc
33.2 total assets
Nou goed, de goodwill eraf, 50% korting op de inventory en fixed assets en je houdt nog steeds 26 miljard euro over.

Qua liabilities heb je enkel:

quote:
16.2 current liabilities
3.9 long term debt
0.8 other long term liabilities
20.9 Total liabilities (excl. equity)
Moet dus wel te doen zijn. Maar zoals ik al zei, als je eenmaal een bedrijf ontmantelt komen er nog veel meer liabilities of je af. Er blijft zelden iets over...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110734499
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:31 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij balans leest, maar ik ziet het als volgt in miljarden euro:

[..]

Nou goed, de goodwill eraf, 50% korting op de inventory en fixed assets en je houdt nog steeds 26 miljard euro over.

Qua liabilities heb je enkel:

[..]

Moet dus wel te doen zijn. Maar zoals ik al zei, als je eenmaal een bedrijf ontmantelt komen er nog veel meer liabilities of je af. Er blijft zelden iets over...
Ik had even snel de balans van finance.yahoo.com afgehaald, maar inderdaad twee regels met elkaar verhaspeld. Wat zit er in 's hemelsnaam onder 'short term investments'? Da's twee-derde van het eigen vermogen.
pi_110734711
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind dit eerder een les voor spelen met aandelen als Google en Apple nu. Zoiets kan zo snel omslaan. Wat dat betreft gaat de tijd nu 10x zo snel. En als je niet direct in die markt betrokken bent, dan zie je het ook niet van te voren aankomen.
Netflix is ook wel een mooi voorbeeld.
Als een raket omhoog en nog sneller weer naar beneden.
Typische techbubble chart.

Zal Apple trouwens vanavond de verwachtingen weer verslaan?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_110735240
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik had even snel de balans van finance.yahoo.com afgehaald, maar inderdaad twee regels met elkaar verhaspeld. Wat zit er in 's hemelsnaam onder 'short term investments'? Da's twee-derde van het eigen vermogen.
Ik begrijp de referenties naar het eigen vermogen nooit zo, waar komt die boekhoudkundige obsessie altijd vandaan? Echt het minst interessante deel van de balans...

Enfin, short term investments zijn zoals meestal onder IFRS en bij dit soort cash posities liquide, rente dragende instrumenten. Met andere woorden deposito's, obligaties, etc... Je kunt moeilijk 8 miljard ofzo aan cash bij de bank neer zetten, meestal proberen ze het risico te spreiden en tegelijk wat minimale rente te trekken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 24 april 2012 @ 20:21:21 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110736923
Dinosaur weer in het zwart!

Bedankt voor het modden, Dino!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110743758
Bedankt voor het modwerk Dino! Net nu we sinds tijden zijn verlost van alle irritante trollers, spammers en user-vetes vind ik het serieus jammer dat je het strijdbijltje begraaft. Nu mjaar hopen dat we de oude tijden niet gaan herleven.. :P
One man's trash, another man's treasure.
pi_110749435
Ondertussen op de NASDAQ Apple 7% in de plus after hours.

11.6 miljard $ winst voor het kwartaal (!)
Gaat volkomen nergens meer over.
Geen klant die zich afvraagt of ie niet hard van achteren genomen wordt, ofzo :)

Kunnen we ze niet een provincie verkopen?
  dinsdag 24 april 2012 @ 23:15:37 #55
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_110750101
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ondertussen op de NASDAQ Apple 7% in de plus after hours.

11.6 miljard $ winst voor het kwartaal (!)
Gaat volkomen nergens meer over.
Geen klant die zich afvraagt of ie niet hard van achteren genomen wordt, ofzo :)

Kunnen we ze niet een provincie verkopen?
Persoonlijk vind ik het juist mooi dat er bedrijven zijn die succesvol zijn met hoge marges door zich te onderscheiden i.p.v. de focus te leggen op zoveel mogelijk verkopen met alsmaar kleinere marges.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_110750290
Goed idee. Ik stel voor Drenthe. Ergens tussen die hunebedden moet toch een mooie Foxconn fabriek gebouwd kunnen worden.
Abre los ojos
  woensdag 25 april 2012 @ 08:31:59 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110756580
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ondertussen op de NASDAQ Apple 7% in de plus after hours.

11.6 miljard $ winst voor het kwartaal (!)
Gaat volkomen nergens meer over.
Geen klant die zich afvraagt of ie niet hard van achteren genomen wordt, ofzo :)

Kunnen we ze niet een provincie verkopen?
Je weet toch wat je krijgt voor je geld? Of Apple daar nu $100 dollar winst op maakt of niet, wat maakt dat jou als klant uit? Mij niks hoor. Ik koop liever een Iphone voor $400 dan een Nokia met Symbian voor $200.

Maar dus $50 op jaarbasis. Wel bizar. Dit zijn gewoon getallen die macro-economisch relevant worden. Zelfs voor de VS.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110760792
Dit vind ik een goed verhaal over de AEX:
http://www.z24.nl/analyse(...)X_wordt__t_niks.html

De AEX blijft qua stelselmatig achter bij andere indices. In de column wordt verklaard waarom dat is. Ik investeer daarom niet meer in de AEX, maar neem een tracker op de DAX.
pi_110761965
Ik neem sowieso geen indextrackers. Maar het klopt wel, ik blijf me verbazen over de koers van Shell. Die is veel te laag naar mijn idee. K/w staat nu op 7-8. Echt erg laag voor zo'n (toch defensief) aandeel.
pi_110762899
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:56 schreef the85mc het volgende:
Ik neem sowieso geen indextrackers. Maar het klopt wel, ik blijf me verbazen over de koers van Shell. Die is veel te laag naar mijn idee. K/w staat nu op 7-8. Echt erg laag voor zo'n (toch defensief) aandeel.
Benjamin Graham stelde dat een K/w van 8,5 duidt op een bedrijf dat niet meer groeit (ruwe stelregel uiteraard). De winst per aandeel van Shell is over 2011 ongeveer dezelfde als in 2007, in de jaren daartussen was het zelfs lager, dus er lijkt inderdaad weinig groei in te zitten. Je kunt ook wijzen op de Peak Oil discussie (in dit forum misschien wat minder geschikt).
pi_110765011
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je weet toch wat je krijgt voor je geld? Of Apple daar nu $100 dollar winst op maakt of niet, wat maakt dat jou als klant uit? Mij niks hoor. Ik koop liever een Iphone voor $400 dan een Nokia met Symbian voor $200.
Behalve als Apple een financiele instelling was. Dan was het kot te klein.
  woensdag 25 april 2012 @ 13:28:56 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110765096
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Behalve als Apple een financiele instelling was. Dan was het kot te klein.
Links populisme. Dat bestaat ook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110765164
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:56 schreef the85mc het volgende:
Ik neem sowieso geen indextrackers. Maar het klopt wel, ik blijf me verbazen over de koers van Shell. Die is veel te laag naar mijn idee. K/w staat nu op 7-8. Echt erg laag voor zo'n (toch defensief) aandeel.
Het is een bedrijf in transitie. Vroeger wonnen ze de olie en gas, tegenwoordig mogen ze de technische kennis leveren aan veelal grote sterke nationale oliemaatschappijen die de beslissingsmacht en onderhandelingspower hebben.

Bovendien zijn ze extreem gevoelig voor de politieke omgeving. Als ze morgen ruzie met het emiraat van Qatar krijgen, gooien 20 mrd investering(of in die orde van grootte) in de plomp.

Niet zo lang geleden moesten ze geld lenen om hun dividend te kunnen blijven betalen.

Zo defensief vind ik ze niet, hoor. :)
pi_110765293
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Links populisme. Dat bestaat ook.
Maar goed dat er geen links in de USA bestaat dan, stel je voor als iemand de vraag stelt hoe het kan dat het hun moederland peanuts oplevert :)
  woensdag 25 april 2012 @ 13:41:16 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110765598
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar goed dat er geen links in de USA bestaat dan, stel je voor als iemand de vraag stelt hoe het kan dat het hun moederland peanuts oplevert :)
Het levert natuurlijk wel heel veel op, ook als de winst daar niet terecht zou komen. Hoeveel werkgelegenheid biedt Apple wel niet?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110765706
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het levert natuurlijk wel heel veel op, ook als de winst daar niet terecht zou komen. Hoeveel werkgelegenheid biedt Apple wel niet?
Direct? Extreem weinig (relatief). En zeker niet meer dan dat Samsung of LG die spullen verkocht zou hebben :)
Apple heeft wel eens zo'n berekening gemaakt, maar dan tellen ze ook al het personeel van USPS mee (de amerikaanse tatnte post). Ja, zo kan ik ook lullen :) Een fabrikaat van een ander merk heeft natuurlijk pootjes en vervoerd zichzelf ;)
  woensdag 25 april 2012 @ 13:47:11 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110765815
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Direct? Extreem weinig (relatief). En zeker niet meer dan dat Samsung of LG die spullen verkocht zou hebben :)
Apple heeft wel eens zo'n berekening gemaakt, maar dan tellen ze ook al het personeel van USPS mee (de amerikaanse tatnte post). Ja, zo kan ik ook lullen :) Een fabrikaat van een ander merk heeft natuurlijk pootjes en vervoerd zichzelf ;)
Ik doelde eigenlijk meer op de ontwikkelaars, programmeurs et cetera. En indirect, hoeveel geld leveren al die apjes al wel niet op? Dat geld gaat voor een groot deel ook naar de VS. Evenals het geld van die muziekdiensten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_110765900
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik doelde eigenlijk meer op de ontwikkelaars, programmeurs et cetera. En indirect, hoeveel geld leveren al die apjes al wel niet op? Dat geld gaat voor een groot deel ook naar de VS. Evenals het geld van die muziekdiensten.
Als ik me niet vergis gaat dat geld naar Luxemburg :)

Maakt verder ook niet uit hoor, maar er is een iditote mismatch tussen winsten van de grote corporates en economie van het land USA. Zoals nu het dedain neervalt op bankiers en grootverdieners, is het imho een kwestie van tijd voordat ook gekeken wordt naar megawinsten van corporations.
  woensdag 25 april 2012 @ 13:52:06 #69
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110765988
eerst via nederland toch? :P
pi_110766166
quote:
99s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:52 schreef Sokz het volgende:
eerst via nederland toch? :P
Daarna via Nederland, in de regel, maar ik ken de ins en outs van de fiscaliteit van Apple niet :)
Kan voor de grap wel eens kijken of ik iets concreets kan afleiden uit hun tax footnote :)
  woensdag 25 april 2012 @ 14:43:00 #71
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110767976
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:56 schreef the85mc het volgende:
Ik neem sowieso geen indextrackers. Maar het klopt wel, ik blijf me verbazen over de koers van Shell. Die is veel te laag naar mijn idee. K/w staat nu op 7-8. Echt erg laag voor zo'n (toch defensief) aandeel.
De hele sector noteert laag, kijk maar eens naar Total. Defensief via ik ze niet, als de olieprijs daalt dan zullen ze daar hard in meegaan (akkoordje met Iran en de olieprijs dondert zo 10-15$ omlaag imo). Bovendien zijn de bovengrondse risico's groot zoals het avontuurtje van Repsol in Argentinië recentelijk heeft bewezen, en de ondergrondse risico's nemen ook toe (steeds moeilijker te produceren olie waardoor als het fout gaat, het ook echt fout gaat).

Ik had een tijd geleden nog een paper van Greenpeace (jaja :') ) gelezen dat mede gaat over de veranderende rol van Westerse oliemaatschappijen binnen de internationale energiemarkt. Zoals Dino al zei zijn ze nu meer verschaffers van techniek aangezien toegang tot veelbelovende reserves steeds moeilijker is.
http://www.greenpeace.org(...)RR_final_A4pages.pdf

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 25-04-2012 15:01:29 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110768756
Overigens heeft Shell wel idioot veel technische kennis en ervaring, hoor.

Alleen een beter jammer dat het hele bestuur bestaat uit financieel georienteerde mensjes die alleen de cijfertjes interesseren - of ze nou waar zijn of niet, trouwens ;)
  woensdag 25 april 2012 @ 15:06:05 #73
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_110768799
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:22 schreef WinningMood het volgende:
Dit vind ik een goed verhaal over de AEX:
http://www.z24.nl/analyse(...)X_wordt__t_niks.html

De AEX blijft qua stelselmatig achter bij andere indices. In de column wordt verklaard waarom dat is. Ik investeer daarom niet meer in de AEX, maar neem een tracker op de DAX.
Die las ik ook vanmorgen ja. Jammer maar helaas :')
MIjn AEX trackers, die altijd prima werk deden lopen nu alleen maar achteruit. Ik denk dat ik de rest ook op DAX zet
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_110768983
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

De hele sector noteert laag, kijk maar eens naar Total. Defensief via ik ze niet, als de olieprijs daalt dan zullen ze daar hard in meegaan (akkoordje met Iran en de olieprijs dondert zo 10-15$ omlaag imo). Bovendien zijn de bovengrondse risico's groot zoals het avontuurtje van Repsol in Argentinië recentelijk heeft bewezen, en de ondergrondse risico's nemen ook toe (steeds moeilijker te produceren olie waardoor als het fout gaat, het ook echt fout gaat).

Ik had een tijd geleden nog een paper van Greenpeace (jaja :') ) gelezen dat mede gaat over de veranderende rol van Westerse oliemaatschappijen binnen de internationale energiemarkt. Zoals Dino al zei zijn ze nu meer verschaffers van techniek aangezien toegang tot veelbelovende reserves steeds moeilijker is.
http://www.greenpeace.org(...)RR_final_A4pages.pdf
Ieder bedrijf/groepering heeft zijn agenda. Die van greenpeace is duidelijk. Er worden voor de kust van brazilie enorme olievelden gevonden, Onder de Noordpool zitten enorme voorraden. Het verhaal 'dat de olie nog maar 40 jaar kan voorzien' wordt al ruim 50! jaar verteld. En ik studeer energietechniek dus ik heb me er wel wat in verdiept. Greenpeace wil het slechter voordoen dat het is, oliemaatschappijen hebben er ook weinig belang bij om te zeggen dat er ernorme voorraden zijn. (Want dat drukt de prijs). Ik denk dat we nog jarenlang rond de $120-130 per vat zullen gaan zien. Bij die prijs is olie nog aantrekkelijk en prijst het zichzelf niet uit de markt en valt er voor de shells van de wereld flink winst te maken.

Edit: google maar eens op presalt oilfields santos basin. Tupi en Guara zijn enorme velden..
pi_110769239
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 15:10 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ieder bedrijf/groepering heeft zijn agenda. Die van greenpeace is duidelijk. Er worden voor de kust van brazilie enorme olievelden gevonden, Onder de Noordpool zitten enorme voorraden. Het verhaal 'dat de olie nog maar 40 jaar kan voorzien' wordt al ruim 50! jaar verteld. En ik studeer energietechniek dus ik heb me er wel wat in verdiept. Greenpeace wil het slechter voordoen dat het is, oliemaatschappijen hebben er ook weinig belang bij om te zeggen dat er ernorme voorraden zijn. (Want dat drukt de prijs). Ik denk dat we nog jarenlang rond de $120-130 per vat zullen gaan zien. Bij die prijs is olie nog aantrekkelijk en prijst het zichzelf niet uit de markt en valt er voor de shells van de wereld flink winst te maken.

Edit: google maar eens op presalt oilfields santos basin. Tupi en Guara zijn enorme velden..
De Shells van deze wereld krijgen tegenwoordig in toenemende mate een vergoeding van x$ per opgepompte barrel van de nationale oliemaatschappij. Ongeacht wat de olieprijs is.

En dan moet Voser nog hopen dat Poetin niet een keer op bezoek komt om het contract te herzien. :)
  woensdag 25 april 2012 @ 15:23:33 #76
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110769524
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 15:10 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ieder bedrijf/groepering heeft zijn agenda. Die van greenpeace is duidelijk. Er worden voor de kust van brazilie enorme olievelden gevonden, Onder de Noordpool zitten enorme voorraden. Het verhaal 'dat de olie nog maar 40 jaar kan voorzien' wordt al ruim 50! jaar verteld. En ik studeer energietechniek dus ik heb me er wel wat in verdiept. Greenpeace wil het slechter voordoen dat het is, oliemaatschappijen hebben er ook weinig belang bij om te zeggen dat er ernorme voorraden zijn. (Want dat drukt de prijs). Ik denk dat we nog jarenlang rond de $120-130 per vat zullen gaan zien. Bij die prijs is olie nog aantrekkelijk en prijst het zichzelf niet uit de markt en valt er voor de shells van de wereld flink winst te maken.

Edit: google maar eens op presalt oilfields santos basin. Tupi en Guara zijn enorme velden..
Er is idd geen tekort aan olie wel een tekort aan makkelijk winbare olie. Hierdoor moeten oliemaatschappijen in steeds moeilijkere situaties opereren. En ze lopen ook nog de kans te worden weggepest door nationale overheden die hun eigen oliemaatschappijen (lijkt me terecht) voortrekken. Kijk maar eens naar wat Chevron nu overkomt in Brazilië. Daarom is er ook zo'n rush op onconventionele productie in de VS (shalezooi) en Canada (oliezanden). Daar is er voor de oliemaatschappijen veel meer rechtszekerheid.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110769664
Allemaal geen ramp, overigens, maar ik begrijp wel waarom dat de multiple drukt.
  woensdag 25 april 2012 @ 15:33:43 #78
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110769964
Voor de juiste prijs wil ik ze ook wel opnemen in mijn porto. Total hoop ik nog op te kunnen pikken rond de 32 euro c_/
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110770375
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 15:33 schreef JimmyJames het volgende:
Voor de juiste prijs wil ik ze ook wel opnemen in mijn porto. Total hoop ik nog op te kunnen pikken rond de 32 euro c_/
Ah, en nou de hamvraag. Wat is de juist prijs? En waarom? :)
  woensdag 25 april 2012 @ 15:57:27 #80
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110771056
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 15:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens heeft Shell wel idioot veel technische kennis en ervaring, hoor.

Alleen een beter jammer dat het hele bestuur bestaat uit financieel georienteerde mensjes die alleen de cijfertjes interesseren - of ze nou waar zijn of niet, trouwens ;)
haha dat zit je wel hoog of niet? :P
  woensdag 25 april 2012 @ 15:58:35 #81
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110771105
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 15:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ah, en nou de hamvraag. Wat is de juist prijs? En waarom? :)
Het is puur gevoelsmatig maar tegen de lows van de herfst (RDS < 24e) wil ze beide wel hebben.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110771310
quote:
99s.gif Op woensdag 25 april 2012 15:57 schreef Sokz het volgende:

[..]

haha dat zit je wel hoog of niet? :P
Het is met gemak het meest autistische bedrijf waar ik ooit voor gewerkt heb :)

Je mag alles verkloten, ze huren wel een berg externen in om het te verbloemen. Als je de trapleuning maar vasthoudt. Waarom zie die trap in de CvB dan 6 meter breed hebben gemaakt... Peter mag weten ;)
  woensdag 25 april 2012 @ 18:32:25 #83
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_110777543
Shell investeer ik sowieso niet in, hoe aantrekkelijk ook, vanwege dit:


Ik zou het voor mijzelf niet kunnen goedpraten dat ik zo'n bedrijf in mijn portefeuille heb zitten, en dus er mede eigenaar van ben. Nu snap ik dat meer bedrijven op zo'n onverantwoorde en inhumane manier opereren, maar van Shell is het mij bekend en nogal extreem, en ze zijn bovendien nauwelijks bereid tot verbetering.
pi_110780909
Kan je eigenlijk bij de meeste brokers instellen bij welke grens hij automatisch je aandelen verkoopt?
pi_110787863
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:46 schreef floris_b het volgende:
Kan je eigenlijk bij de meeste brokers instellen bij welke grens hij automatisch je aandelen verkoopt?
Ja. Dat heet een stoploss. Daar heb je dan ook nog allerlei varianten op bij verschillende brokers in de vorm van trailing stoplosses of in de vorm van geavanceerde orders waarbij de koersbeweging van andere effecten je stoploss kunnen triggeren. Als je het nog exotischer wilt kun je dat ook nog zelf programmeren en bij bepaalde brokers middels een API doorvoeren.
One man's trash, another man's treasure.
pi_110802671


Zie de laatste minuut trading van de ADR's van Vivendi.

'ns kijken waar ze vandaag openen :)

aanleiding: http://www.bloomberg.com/(...)company-breakup.html

Wat trouwens een non-plan is. Twee holdings ipv één gaat nou niet echt waarde creeeren, lijkt me. Maar misschien is het een mooie aanleiding om Levy te laten vertrekken wegens geschillen van mening over de strategie ;) Je zag Fourtou bij de aandeelhoudersvergadering al het heft in handen nemen.

PS: bericht ook al weer ontkend door Vivendi

[ Bericht 10% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 26-04-2012 08:36:32 ]
pi_110803444
Interessante samenvatting, vooral het punt dat regelgeving een verschuiving van kredieten naar overheidsfinanciering teweeg brengt - wat de facto het geval is door risicoweging ogv oa Basel III

http://www.belegger.nl/ni(...)l-in-volle-gang.html

Gevolg zal imho overigens tevens zijn dat bedrijven zich in toenemende mate (rechtstreeks) financieren op de obligatiemarkt. Iemand die weet hoe thans de markt voor bemiddeling/advisory t.a.v. obligatie funding verdeeld is. Zit daar een duidelijke marktleider in?
pi_110803807
Happy camper over here 8-)
pi_110803897
In de eerste 3 maanden van 2012 had JPMorgan daarin wereldwijd een market share van 13.8% Dinosaur en is daarmee redelijk ruim koploper. Maar goed, die lijstjes draaien elk jaar weer om (over heel 2011 was Barclays Capital bijvoorbeeld de wereldwijkde #1).

http://about.bloomberg.com/pdf/gcmkt.pdf pagina 12
  donderdag 26 april 2012 @ 11:11:11 #90
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110807010
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Happy camper over here 8-)
Ben er nog lange niet .. :P
pi_110807405
quote:
99s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:11 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ben er nog lange niet .. :P
We zijn er ook nog lang niet, maar met de laatste tranche exact een week geleden op 12,46 aangeschaft, heb ik een deel van mijn kansen maar gehedged op 14,30 :P
(gem. kostprijs 13,44 trouwens)

Heb ik straks half geluk, of half spijt ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 26-04-2012 11:30:05 ]
  donderdag 26 april 2012 @ 15:48:55 #92
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110817973
Ik heb de overname van TNT niet echt gevolgd maar het was toch zo dat PostNL een substantieel aandeel in TNT heeft en ook profiteert van de overname? Want ik zie net dat PostNL bijna -10% doet en van 5e naar 3,4e is gedaald na de aankondiging van de overname.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 26 april 2012 @ 16:07:19 #93
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110818860
Andersom volgens mij
  donderdag 26 april 2012 @ 16:08:08 #94
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_110818896
quote:
5s.gif Op donderdag 26 april 2012 15:48 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb de overname van TNT niet echt gevolgd maar het was toch zo dat PostNL een substantieel aandeel in TNT heeft en ook profiteert van de overname? Want ik zie net dat PostNL bijna -10% doet en van 5e naar 3,4e is gedaald na de aankondiging van de overname.
Dat klopt, maar het schijnt dat de deal nog niet zeker is.

Edit: TNT heeft aandeel in Postnl ja
Paardelul !!!
pi_110819469
quote:
5s.gif Op donderdag 26 april 2012 15:48 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb de overname van TNT niet echt gevolgd maar het was toch zo dat PostNL een substantieel aandeel in TNT heeft en ook profiteert van de overname? Want ik zie net dat PostNL bijna -10% doet en van 5e naar 3,4e is gedaald na de aankondiging van de overname.
Erm, de CEO is plotseling vertrokken, da's meestal geen nieuws wat gewaardeerd wordt.
Ze hebben flink wat operationele problemen de laatste tijd, waardoor ze een reorganisatie stop gezet hebben.
Ze hebben me een berg schuld op de balans staan.
En hoe diep het pensioengat precies is, weet niemand.

Ik kan wel aardig wat zaken bedenken waarom de belegger geen cent van de opbrengst van TNT zal gaan zien, wellicht is dat besef langzaam ingezakt?
  donderdag 26 april 2012 @ 17:39:16 #96
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110822676
Dat verklaart een hoop.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 27 april 2012 @ 01:49:02 #97
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_110848420
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 16:28 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wil KO kopen op 65. Hoopte op vandaag, maar zo gaat dat er niet van komen. :+
*Zucht*
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_110848511
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 april 2012 01:49 schreef monkyyy het volgende:

[..]

*Zucht*
Maar ze gaan splitten, kun je ze kopen voor 37,5 :+
  vrijdag 27 april 2012 @ 01:58:23 #99
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_110848543
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 01:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar ze gaan splitten, kun je ze kopen voor 37,5 :+
Oh, lekker goedkoop. *O*
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 27 april 2012 @ 15:01:59 #100
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110862957
Wanneer de cijfers kut zijn, stijgt het omdat een nieuwe ronde monetaire verruiming waarschijnlijker wordt. Wanneer de cijfers goed zijn, stijgt het omdat de cijfers goed zijn.

En ja, ik heb uiteraard de boot gemist. Ik moest dit even kwijt :')
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110863144
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:01 schreef JimmyJames het volgende:
Wanneer de cijfers kut zijn, stijgt het omdat een nieuwe ronde monetaire verruiming waarschijnlijker wordt. Wanneer de cijfers goed zijn, stijgt het omdat de cijfers goed zijn.

En ja, ik heb uiteraard de boot gemist. Ik moest dit even kwijt :')
Er komen nog zat boten voorbij, als dat een troost is... :)

Ik heb trouwens 60% van de flexibele portefeuille verzilverd. Het loopt wel erg hard omhoog, neem aan dat als mensen maandag wakker worden ze toch wel nog een keer 'Spaans benauwd' worden ;)
  vrijdag 27 april 2012 @ 15:19:56 #102
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110863634
Wat zit er in je flexibele portefeuille dan? :P
pi_110863837
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:19 schreef Sokz het volgende:
Wat zit er in je flexibele portefeuille dan? :P
Handel. Op dit moment enkel nog Vivendi dus :)
Ik neem doorlopend geld van tafel af, of leg er fiches bij.

Het vaste deel zijn obligaties en wat structured producten die ik in principe tot einde looptijd aanhoud. En wat geschreven puts op ING trouwens :)
pi_110869461
80% exit, en 60% boven jaartarget.

We mogen wel weer down, dames en heren. ;)
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:58:44 #105
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110870000
Wat is je jaartarget dan?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110870138
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:58 schreef JimmyJames het volgende:
Wat is je jaartarget dan?
10% jaarlijks, consistent, en dan vind ik mij buitengewoon briljant/lucky.

Ik moet altijd heel hard lachen om die doelstellingen van tientallen procenten per maand, veelal uit de optie/cfd/turbo/speedert hoek. Dat lijkt me een soort The Fast and the Furious, maar dan zonder remmen :)
  vrijdag 27 april 2012 @ 20:25:46 #107
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110875801
Ik zit zelfs 80% boven jouw jaartarget. Nu moet ik nog het geduld en de discipline opbrengen om niet gehaast weer in te stappen. Ik heb in het verleden nog wel eens de neiging gehad domme shit (vorig jaar ging ik aan de slag met turbo's en zulks) uit te halen als ik er een mooie rit op had zitten.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 27 april 2012 @ 20:51:27 #108
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110877042
Ik zit nooit boven mn jaartarget (meer meer meer. :D )
pi_110877536
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 april 2012 20:51 schreef Sokz het volgende:
Ik zit nooit boven mn jaartarget (meer meer meer. :D )
Behalve een weergaloze song van de Trockener Kecks, is het simpelweg een slechte raadgever :)

Risicobeheersing, realiteitszin, en bescheidenheid is een goede raadgever, zeker op lange termijn, imho. De ongelukken gebeuren wanneer je rendement probeert na te jagen.

Als ik boven mijn zelfbenoemde doel zit, is het mooi meegenomen, en niet meer.
  vrijdag 27 april 2012 @ 21:15:06 #110
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110878020
Juist een vast doel lijdt imho tot ongelukken. Ik zie wel hoe het loopt afgelopen 3 maand op +25% gestaan en inmiddels weer een kleine tien procent lager. Sowieso hoe wil je een jaarlijks rendement nastreven als ik aandelen door het jaar heen koop en na het jaar aan houdt? :P

Nu jij je beoogd rendement behaald hebt, zet je het dan op een spaarrekening onder 't mom van 'nul risico, rendement is gehaald?'

nb: Ben dus niet van het meer meer meer greed is good blabla maar meer van 't 'ik zie wel hoe het loopt'. Ik ga niet verkopen omdat ik het rendement behaald heb en ga niet extra leverage nemen als ik ver van het rendement af zit. :P
pi_110880228
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 april 2012 21:15 schreef Sokz het volgende:
Juist een vast doel lijdt imho tot ongelukken. Ik zie wel hoe het loopt afgelopen 3 maand op +25% gestaan en inmiddels weer een kleine tien procent lager. Sowieso hoe wil je een jaarlijks rendement nastreven als ik aandelen door het jaar heen koop en na het jaar aan houdt? :P

Nu jij je beoogd rendement behaald hebt, zet je het dan op een spaarrekening onder 't mom van 'nul risico, rendement is gehaald?'
Nope, zelfs op een spaarrekening bestaat nul risico niet, maar enige realiteitszin en pas-op-plaats/ enige risk-off kan geen kwaad :)

Winst maken is geen kunst, dat kan elke triggerhappy losbol. Probeer ook eens winst nemen. Want ultiem is dat wat telt op het eind ;) Als je zorgt dat je je fikken niet brandt, doe je het al heel aardig :) Imho is dat ook de kern van het spel :)
pi_110890295
Gisteren maar eens mijn Transocean van de hand gedaan. Eind december voor 38 gekocht, en nu voor 50 de deur uit. Ook mijn beoogde jaarrendement is ruimschoots behaald, en nu weer even pas op de plaats. Uiteraard heb ik weer te lang gewacht met winstpakken, want het stond zelfs even op 58.
  zaterdag 28 april 2012 @ 12:42:36 #113
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110895255
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 03:34 schreef Ravvie het volgende:
Gisteren maar eens mijn Transocean van de hand gedaan. Eind december voor 38 gekocht, en nu voor 50 de deur uit. Ook mijn beoogde jaarrendement is ruimschoots behaald, en nu weer even pas op de plaats. Uiteraard heb ik weer te lang gewacht met winstpakken, want het stond zelfs even op 58.
Gaan bij mij er niet eerder uit dan $80 / 100% rendement. :P
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:41:20 #114
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_110898200
http://www.lynx.nl/tariev(...)gingtransactiekosten

Lynx verlaagt hun tarieven, nu moet Binck dat ook wel toch? :9~

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 28-04-2012 14:50:57 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:59:31 #115
256829 Sokz
Livin' the life
pi_110898719
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 april 2012 14:41 schreef monkyyy het volgende:
http://www.lynx.nl/tariev(...)gingtransactiekosten

Lynx verlaagt hun tarieven, nu moet Binck dat ook wel toch? :9~
Minimums zullen wel hetzelfde blijven en ik zit daar toch vaak niet boven. :P
  zaterdag 28 april 2012 @ 15:04:35 #116
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_110898871
Als ze hun bewaarloon ( :r) afschaffen zijn ze al een heel eind.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 28 april 2012 @ 15:43:54 #117
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110899900
Ze hebben zo te zien ook hun minimumeisen iets aangepast maar je kunt nog steeds niet handelen in opties en Amerikaanse aandelen als je student bent (zelfs met een baan).

Het wordt wel eens tijd voor een echte prijzenoorlog tussen de brokers in Nederland. Wij betalen in vergelijking met het buitenland nog steeds erg veel.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_110905307
Ik wil in de zomer gaan beginnen met beleggen op de Amerikaanse markten met een startkapitaal van ¤5000,-. Dus tegen die tijd ga ik een rekening openen bij Lynx of Today's brokers, maar nu vroeg ik mij af hoe het dan zit met de verschillende wisselkoersen, kan bij je broker dan gewoon Dollars kopen en daarmee aandelen?
Alvast bedankt.
  zaterdag 28 april 2012 @ 19:46:51 #119
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_110906633
Ja.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 2 mei 2012 @ 09:50:35 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111029130


Gekkenhuis
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111029831
Soon to end: http://www.businessinside(...)can-jobs-2012-5?op=1
Wat te succesvol wordt, wordt een politiek verhaal.
Je kunt wachten op het eerste voorstel om de Alternative Minimum Tax (AMT) aan te scherpen tot over de landsgrenzen.
  woensdag 2 mei 2012 @ 10:32:50 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111030198
quote:
12s.gif Op woensdag 2 mei 2012 10:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Soon to end: http://www.businessinside(...)can-jobs-2012-5?op=1
Wat te succesvol wordt, wordt een politiek verhaal.
Je kunt wachten op het eerste voorstel om de Alternative Minimum Tax (AMT) aan te scherpen tot over de landsgrenzen.
Beetje een jankverhaal hoor. Dat concurrenten van Apple mensen hebben moeten ontslaan omdat Apple te succesvol is. En dat dan de restaurants in de steden waar die concurrenten gevestigd zijn ook mensen hebben moeten ontslaan. En dat Apple Fed-Ex gebruikt voor het versturen van zijn producten, waardoor er bij de Amerikaanse PTT banen verloren zijn gegaan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111030284
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 10:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Beetje een jankverhaal hoor. Dat concurrenten van Apple mensen hebben moeten ontslaan omdat Apple te succesvol is. En dat dan de restaurants in de steden waar die concurrenten gevestigd zijn ook mensen hebben moeten ontslaan. En dat Apple Fed-Ex gebruikt voor het versturen van zijn producten, waardoor er bij de Amerikaanse PTT banen verloren zijn gegaan.
Jankverhalen doen het goed in tijden van crisis, vooral in combinatie met excessieve winsten en verkiezingen, imho.
pi_111030631
Ik heb nu eens het jaarverslag van Apple bekeken, 25% belastingdruk vs. 40% in de USA.
Maar hun cash tax rate (dus de belasting die ze daadwerkelijk betalen) ligt op minder dan de helft.

Niet verwonderlijk als hun belastingdruk op niet-US inkomen een slordige 3% is (2011 als voorbeeld genomen).

Ze tweaken hun belastingdruk door de deferred tax liability op unremited foreign earnings (ze presenteren boekhoudkundig dus een veel hogere last dan ze effectief afdragen).

Op een gegeven moment zal daar toch wel een congresslid doorheen prikken?

PS: dan had ik deze nog niet gezien: http://thinkprogress.org/(...)x-dodging/?mobile=nc :)

[ Bericht 20% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 02-05-2012 11:13:21 ]
  woensdag 2 mei 2012 @ 11:14:12 #125
374125 WebBeestje
WebBeestje
pi_111031529
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 april 2012 14:41 schreef monkyyy het volgende:
http://www.lynx.nl/tariev(...)gingtransactiekosten

Lynx verlaagt hun tarieven, nu moet Binck dat ook wel toch? :9~
Zeker met een aantal diensten zijn ze duur, onder andere het bewaarloon en optiecontracten.
pi_111032895
Paul vs Paul over monetair beleid.
http://www.bloomberg.com/video/91689761/

Ron Paul :')
  donderdag 3 mei 2012 @ 15:19:22 #127
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111086910
Volgens mij zijn ze bij Chesapeake (grootste onafhankelijke aardgasproducent in de VS) de kluts een beetje kwijt:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE8410GG20120503
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111098349
We hebben geen short squeeze gekregen maar nu het mei is is een short volgens technische analyse heel slim. Sell in May en Flash Crash verjaardag je zou nu echt short moeten gan :Y
  donderdag 3 mei 2012 @ 20:03:01 #129
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111099606
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 19:40 schreef 123dudeguys het volgende:
We hebben geen short squeeze gekregen maar nu het mei is is een short volgens technische analyse heel slim. Sell in May en Flash Crash verjaardag je zou nu echt short moeten gan :Y
Ah nieuwste snufje? 'éen jaar geleden gingen we omlaag dus nu weer'? Ontwikkeld zich wel goed, dat TA.
  donderdag 3 mei 2012 @ 20:17:36 #130
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111100428
Tijdens de flashcrash was PG te krijgen voor $40.25 terwijl het opende op $61.91. :9~


Rond 3.00
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_111105556
Jammer alleen dat je de volgende morgen wakker werd en alle trades gecancelled waren.
Abre los ojos
  vrijdag 4 mei 2012 @ 00:39:46 #132
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111114487
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:46 schreef MrUnchained het volgende:
Jammer alleen dat je de volgende morgen wakker werd en alle trades gecancelled waren.
en als je bijvoorbeeld short op P&G zat en je winst al genomen had, moest je dat dan ook terugbetalen. lijkt me raar :?

overigens wel grappig dat een typfoutje een crash kan veroorzaken _O-
pi_111118846
dikke vette miscpricing bij Vivendi, of mis ik iets?

gisteren sloot ie op ongeveer 13,8
vanochtend gaat ie ex dividend:
1 euro cash, en 1 op 30 stock.

Opent ie op 12,8

Dat klopt toch niet, hij zou toch moeten openen op
(13.8-1) / 31 * 30 = 12,39

Elke aandeelhouder van gisteren heeft nu toch een claim voor 1 nieuw aandeel op elke 30 aandelen?

Waar zit mijn denkfout?
pi_111120253
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 09:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Waar zit mijn denkfout?
Geen denkfout volgens mij. Er is misschien zoveel dumb money in het spel (trading bots, etc) dat er zich geen rationele koers vormt vandaag ?
pi_111120326
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 10:30 schreef jaco het volgende:

[..]

Geen denkfout volgens mij. Er is misschien zoveel dumb money in het spel (trading bots, etc) dat er zich geen rationele koers vormt vandaag ?
Of er is een andere reden waarom de koers effectief met ruim 3% stijgt. Ik dacht, misschien begrijp ik iets niet m.b.t. het stockdividend. Met een beetje mazzel begrijpen analisten ook dat dit de winst zal verwateren

Ik heb mijn posities trouwens opgeschoond voor het verkiezingsweekend. Waarbij ik verwacht dat La Douce France een non-event zal zijn, maar dat het risico eerder in Griekenland zit.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 12:47:17 #136
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_111124664
Zou de verkiezing in Griekeland en Frankrijk nog negatief kunnen uitpakken komende week, of is dit wel al ingecalculeerd?
Paardelul !!!
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:30:01 #137
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111126590
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 12:47 schreef Anno2012 het volgende:
Zou de verkiezing in Griekeland en Frankrijk nog negatief kunnen uitpakken komende week, of is dit wel al ingecalculeerd?
Dat zullen we pas volgende week weten. Je hebt ook nog de verslechterende economie natuurlijk. De PMI's van vandaag waren niet zo vertrouwenwekkend geloof ik.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111126741
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 13:30 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Dat zullen we pas volgende week weten. Je hebt ook nog de verslechterende economie natuurlijk. De PMI's van vandaag waren niet zo vertrouwenwekkend geloof ik.
Maar dat is ook maar net hoe de pet van de beurs staat.
Slechte economie --> meer kans op steunmaatregelen --> hogere koersen
of
Slechte economie --> grotere kans op tegenvallende bedrijfswinsten --> lagere koersen

Volgens mij zit er gewoon iemand om te dobbelen, ik kan er althans geen lijn meer in ontdekken
  vrijdag 4 mei 2012 @ 15:42:00 #139
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111132208
Nerveus of niet, ik zit wel heel dichtbij alles verkopen.
quote:
99s.gif Op donderdag 3 mei 2012 20:03 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ah nieuwste snufje? 'éen jaar geleden gingen we omlaag dus nu weer'? Ontwikkeld zich wel goed, dat TA.
Het klopt wel grotendeels. De trage (iedere dag een procentje omlaag) crash van vorig jaar, lijkt zich ook te herhalen. Ik neig naar verkopen...
pi_111132501
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 11:52 schreef Rejected het volgende:
Paul vs Paul over monetair beleid.
http://www.bloomberg.com/video/91689761/

Ron Paul :')
Paul Krugman :')

De voormalig financieel adviseur van Enron die Greenspan aanraadde om een huizenmarkt-zeepbel te creeeren.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 4 mei 2012 @ 16:09:30 #141
862 Arcee
Look closer
  vrijdag 4 mei 2012 @ 16:18:14 #142
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111133595
En de daad bij het woord gevoegd.
Al m´n Galapagos verkocht. Vergeleken met de aankoopkoers van twee jaar geleden een klein verlies, maar ik zag alle winst van de afgelopen maanden langzaam wegsijpelen (vandaag alweer -2,6%). Nu is het cash!

De perpetuals blijven nog even, hopelijk nog een jaar of 7...
pi_111134225
Weet iemand een site waar je ncbc of bloomberg tv gratis kan bekijken?
pi_111135101
Wat dacht je van www.bloomberg.com :')
  vrijdag 4 mei 2012 @ 16:59:48 #145
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111135195
Die oilieprijs gaat hard onderuit!
Komt dit door de aangekondigde maatregelen van de OPEC (streefprijs <$100), of is er meer aan de hand?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 17:12:57 #146
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111135705
De situatie met Iran kan wel eens met een sisser aflopen en de conjunctuur valt tegen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111140025
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 00:39 schreef Shispeed het volgende:

[..]

en als je bijvoorbeeld short op P&G zat en je winst al genomen had, moest je dat dan ook terugbetalen. lijkt me raar :?

overigens wel grappig dat een typfoutje een crash kan veroorzaken _O-
Of je short of long zat maakte natuurlijk niet uit. Als je enkel het dekken van short posities niet terugdraait, betekent dat dat er spontaan aandelem zijn bijgedrukt...
Abre los ojos
pi_111144765
quote:
99s.gif Op donderdag 3 mei 2012 20:03 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ah nieuwste snufje? 'éen jaar geleden gingen we omlaag dus nu weer'? Ontwikkeld zich wel goed, dat TA.
Het enige stukje TA waar ik wat vertrouwen in heb is de 1-2-3 formatie.
Je kan het gebruiken om een trendommekeer te herkennen.
Als dit patroon aan het eind van een lange up- of downtrend staat is het een krachtig omkeersignaal.
Hoe hoger het tijdframe, hoe betrouwbaarder het signaal.



Ik zat even naar de weekchart van aapl te kijken en er lijkt zich zo'n patroon voor te doen.
Alles zit erin, breken van de uptrend, de lagere high en een paar mooie candles.
Bij het breken van de low van 555 zou de trend definitef gekeerd zijn.



Mijn koersdoel zou rond de 380 liggen.
Alleen.... ik handel er niet op maar ik ben wel benieuwd of het werkt. :)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 4 mei 2012 @ 21:18:38 #149
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111146177
Waar baseer je dan dat koersdoel op?
pi_111147128
Daar startte de uptrend en liggen ook de onderste bollingers.
Eigenlijk blijf je gewoon de (down) trend volgen tot je weer een omkeerpatroon ziet, alleen bij een horizontale weerstand of onderste bollingers moet je oppassen voor een reversal.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111196113
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 10:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Of er is een andere reden waarom de koers effectief met ruim 3% stijgt. Ik dacht, misschien begrijp ik iets niet m.b.t. het stockdividend. Met een beetje mazzel begrijpen analisten ook dat dit de winst zal verwateren
Een stockdividend is een sigaar uit eigen doos en zou de koers niet mogen beinvloeden. Je zou eerder wat druk naar beneden verwachten omdat sommige beleggers het niet hoeven en het meteen verkopen.

quote:
Ik heb mijn posities trouwens opgeschoond voor het verkiezingsweekend. Waarbij ik verwacht dat La Douce France een non-event zal zijn, maar dat het risico eerder in Griekenland zit.
Omdat de daling vrijdag niet volgens mijn plan ging, ben ik ook niet ingestapt. Ik wacht nu ook het verkiezingseffect even af en denk er volgende week nog eens over na.

De P/E is nu 6,0 en de dividend yield 7,69 % gebaseerd op de laatste jaarcijfers. Je zou zeggen dat dit neerwaartse bescherming biedt en dat het aandeel niet 1 op 1 met de marktindex zou meekelderen bij een correctie. De assets van Vivendi zijn geen rommel. Alleen wat vraagtekens hier en daar. Ik las dat er nu een nieuwe CEO voor SFR is gevonden. Levy neemt die rol dus zelfs niet tijdelijk op zich.
pi_111196261
Forward P/E is wel wat meer dan zes hoor, na de recente stijgingen. Gecorrigeerd voor cash en stock dividend is het aandeel met circa 16% opgelopen sinds het low van slechts een paar weken geleden.

Ongeveer 2 euro per aandeel verwacht, gecorrigeerd voor stock dividend is dat 1.93 euro
Dus da's een P/E van circa 6.7.
Overigens wordt her en der wel wat onzin verkocht in analyses, vooral in P/cash flow berekeningen. Ze vergeten dat de cash flows van Maroc Telecom (schuldenvrij) en Activision Blizzard (cashoverschot) voor 100% worden meegeconsolideerd, terwijl het meerheidsdeelnemigen zijn. Zo krijg ik de P/cash flow ook wel omlaag, ja :) Net debt verhoudingen trouwens ook.

14 mei nabeurs Q1 cijfers, dat zal een aardig inzicht geven in hoezeer de inkomsten van met name SFR en Maroc Telecom teruglopen.

Grappig trouwens dat die nieuwe CEO van Vodafone afkomt. Hetzelfde Vodafone waarvan ze vorig jaar 44% van SFR tegen een idiote prijs hebben overgenomen :)

Geen idee waar het naartoe gaat, ik had gedacht dat ie ex dividend netjes naar 12,37 zou zakken, dan had ik ze wel weer opgenomen. Nu dorst ik toch niet zo erg, ze kunnen ook enorm snel wegzakken. Irrationeel of niet.
pi_111229972
Benieuwd wat de euro gaat doen, nadat Hollande gewonnen heeft.

Hollande wilt het pensioenleeftijd naar 60 verlagen, minder bezuinigen, het begrotingstekort laten opnemen, en degenen die in zichzelf geïnvesteerd hebben en daarvoor gewerkt hebben, zwaarder belasten. Verder wilt hij alle illegalen en degenen die nog in afwachting zijn van verblijfsvergunning, alvast stemrecht verlenen zodat de linkse partijen haast gegarandeerd zijn van overwinningen bij de volgende verkiezingen.
  zondag 6 mei 2012 @ 23:11:58 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111230456
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:03 schreef KeimpeHart het volgende:
Benieuwd wat de euro gaat doen, nadat Hollande gewonnen heeft.

Hollande wilt het pensioenleeftijd naar 60 verlagen, minder bezuinigen, het begrotingstekort laten opnemen, en degenen die in zichzelf geïnvesteerd hebben en daarvoor gewerkt hebben, zwaarder belasten. Verder wilt hij alle illegalen en degenen die nog in afwachting zijn van verblijfsvergunning, alvast stemrecht verlenen zodat de linkse partijen haast gegarandeerd zijn van overwinningen bij de volgende verkiezingen.
Die soep wordt niet zo heet gegeten dan zij is opgediend. Dat soort mensen trekt altijd naar het midden toe als ze eenmaal gekozen zijn. Het is meer waar het geld vandaan gehaald zal worden (nu dus 'de rijken', dan dat er echt gekke dingen gebeuren. Het zou trouwens wel jammer zijn als allerlei hervormingen (die goed zijn) teruggedraaid gaan worden.

Los daarvan was dit natuurlijk allang voorzien.

Het is eerder Griekenland dat invloed zal hebben op de markten. Die moeten echt met een goed verhaal komen om het vertrouwen te behouden. Alhoewel het in Nederland dus ook kon, omdat het moest. Dat uit de Euro springen, daar is in Griekenland helemaal geen meerderheid voor te vinden. Dus zullen ze moeten buigen voor het alternatief. En dat is dan bezuinigen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111246847
En de AEX ook alweer groen. Hoezo non-event?
  maandag 7 mei 2012 @ 14:16:14 #156
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111247282
Ik vind het altijd verbazend hoe ontzettend weinig invloed verkiezingen en dergelijke politieke aangelegenheden hebben op de beurzen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111247466
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:16 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het altijd verbazend hoe ontzettend weinig invloed verkiezingen en dergelijke politieke aangelegenheden hebben op de beurzen.
Zal het niet zo zijn dat dat al verdisconteerd zit in de prijs? Met andere woorden dat de koersen al eerder verspreid over een paar dagen omlaag zijn gegaan, in plaats van in één klap vandaag?
pi_111247735
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:21 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zal het niet zo zijn dat dat al verdisconteerd zit in de prijs? Met andere woorden dat de koersen al eerder verspreid over een paar dagen omlaag zijn gegaan, in plaats van in één klap vandaag?
Hoe kan dat nu al verdisconteerd zijn? Of je moet van te voren de uitslagen van de verkiezingen al hebben gehad. Ik iig niet. Ik ben ook nogal sceptisch over de plannen van Hollande en de vrij extreme uitslagen in Griekenland. Als dat zo door gaat is dit het begin van het einde van het experiment Euro. Ik denk nu dat griekenland exit gaat of wel het geld opstrijken en zich niet aan de afspraken gaan houden. En pensioenleeftijd in frankrijk naar 60? WTF. Dat wordt een echt onhoudbare situatie op termijn..
pi_111247846
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:28 schreef the85mc het volgende:

[..]

Hoe kan dat nu al verdisconteerd zijn? Of je moet van te voren de uitslagen van de verkiezingen al hebben gehad. Ik iig niet. Ik ben ook nogal sceptisch over de plannen van Hollande en de vrij extreme uitslagen in Griekenland. Als dat zo door gaat is dit het begin van het einde van het experiment Euro. Ik denk nu dat griekenland exit gaat of wel het geld opstrijken en zich niet aan de afspraken gaan houden. En pensioenleeftijd in frankrijk naar 60? WTF. Dat wordt een echt onhoudbare situatie op termijn..
Die verkiezingsuitslagen zijn echt geen verrassing hoor. De precieze uitslag wel natuurlijk, maar hoe het er grofweg bij staat kon je echt al maanden aan zien komen.
pi_111247938
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Die verkiezingsuitslagen zijn echt geen verrassing hoor. De precieze uitslag wel natuurlijk, maar hoe het er grofweg bij staat kon je echt al maanden aan zien komen.
Ja je kon zien aankomen dat de zittende partijen flinke verliezen zouden krijgen. Maar dat de proteststemmen naar extreem links en extreem rechts zijn gegaan is toch wel verrassend. Ik zie daar nog geen goede daadkrachtige regering uit voort komen.

Edit: dus als je het al aan had zien komen was je dus ook al short gegaan?
pi_111248172
Als het allemaal verdisconteerd is, waarom duikt het eerst dan een paar percent in de min, om begin van de middag weel in de plus te staan (financiele waarden voorop)?
pi_111249138
Ik heb niet echt verstand van beleggen, maar kan het niet zo zijn dat de risico's in principe al in de koersen waren verdisconteerd, dat desondanks sommige mensen in paniek dingen hebben verkocht, die dan weer meteen worden opgekocht door anderen die denken zo goedkoop een slagje te kunnen slaan?
pi_111249220
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:04 schreef Igen het volgende:
Ik heb niet echt verstand van beleggen, maar kan het niet zo zijn dat de risico's in principe al in de koersen waren verdisconteerd, dat desondanks sommige mensen in paniek dingen hebben verkocht, die dan weer meteen worden opgekocht door anderen die denken zo goedkoop een slagje te kunnen slaan?
Dus zo voorspelbaar was het dus toch niet? Anders was je rationeel gezien maximaal short gegaan. Wat je nu doet is achteraf een reden bedenken waarom de koers zo heeft bewogen. En achteraf heeft iedereen altijd gelijk. Als je dat van te voren kunt voorspellen ben je koning.
pi_111249370
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:21 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zal het niet zo zijn dat dat al verdisconteerd zit in de prijs? Met andere woorden dat de koersen al eerder verspreid over een paar dagen omlaag zijn gegaan, in plaats van in één klap vandaag?
Dit is op zich een logische gedachte, maar de daling van de afgelopen dagen/weken is niet zo drastisch geweest. Toen de griekse problemen vorig jaar in de media speelden, zakte de AEX tot onder de 280. Nu staan we nog boven de 300, hoewel de situatie er, naar mijn idee, slechter uitziet als vorig jaar.

Het is nu immers een stuk waarschijnlijker geworden dat de rest van de Griekse staatobligaties binnenkort ook afgeschreven kunnen worden. Vooral in de aandelen van banken had ik een sterke daling verwacht, hetzij vandaag of de afgelopen dagen al.

Misschien komt die klap nog, maar dan naar aanleiding van een meer tastbaar feit zoals een default van Griekenland of het mislukken van een topoverleg tussen Duitsland en Frankrijk.
pi_111249699
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:07 schreef the85mc het volgende:

[..]

Dus zo voorspelbaar was het dus toch niet? Anders was je rationeel gezien maximaal short gegaan. Wat je nu doet is achteraf een reden bedenken waarom de koers zo heeft bewogen. En achteraf heeft iedereen altijd gelijk. Als je dat van te voren kunt voorspellen ben je koning.
Tsja, ik beleg niet. :P

Maar voorspellen is lastig ja.

Neem bijvoorbeeld de Portugese staatsobligaties. Op een gegeven moment waardeerden de kredietbeoordelaars die een voor een af tot junk. De koersgrafiek zag er toen zo uit:

Je zou allicht denken: paniek, rampspoed, reddeloos verloren. Maar het ging zo verder:

Daar hebben sommigen door in paniek of gedwongen te verkopen véél geld verloren en anderen véél geld kunnen verdienen.

Vandaar dat ik opperde dat vandaag misschien ook zoiets is gebeurd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2012 15:20:09 ]
pi_111250266
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:10 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit is op zich een logische gedachte, maar de daling van de afgelopen dagen/weken is niet zo drastisch geweest. Toen de griekse problemen vorig jaar in de media speelden, zakte de AEX tot onder de 280. Nu staan we nog boven de 300, hoewel de situatie er, naar mijn idee, slechter uitziet als vorig jaar.

Het is nu immers een stuk waarschijnlijker geworden dat de rest van de Griekse staatobligaties binnenkort ook afgeschreven kunnen worden. Vooral in de aandelen van banken had ik een sterke daling verwacht, hetzij vandaag of de afgelopen dagen al.

Misschien komt die klap nog, maar dan naar aanleiding van een meer tastbaar feit zoals een default van Griekenland of het mislukken van een topoverleg tussen Duitsland en Frankrijk.
Dat had ik dus ook verwacht, en zo openden de beurzen ook. Gaandeweg de ochtend draait dat helemaal om, zonder dat er iets nieuws aan ten grondslag ligt. Loopt iedereen nou achter elkaar aan? ;)
  maandag 7 mei 2012 @ 15:44:46 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111250784
Je moet het ook allemaal niet dramatischer maken dan het is denk ik.

Frankrijk: Die Hollande is gewoon pro-EU. Dat hij het geld daarvoor ' bij de rijken' wil halen en meer op groei is gericht dan enkel op bezuinigen maakt niet uit. Hij gaat gewoon voor die 3% (hij is niet gek), en met een beetje geluk ook voor QE.

Griekenland is natuurlijk een ander verhaal. Maar waarschijnlijk wordt het daar gewoon die twee middenpartijen, (komen 2 zetels tekort), plus een kleinere partij voor de meerderheid. De telegraaf opende vannochtend heel dramatisch, maar de situatie lijkt gewoon veel op de CDA-VVD minderheid die wij hier hebben, plus dan nog een partij die uit landsbelang meedoet. Al die andere partijen zijn natuurlijk niet allemaal extremisten, dat is onzin.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 7 mei 2012 @ 16:01:28 #168
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111251603
Vergeet ook niet dat de beurzen niet per se gek zijn op bezuinigingen. De Amerikaanse beurs liep vorig jaar behoorlijke klappen op toen het opeens ging over het terugdringen van hun tekort.

Hoe dan ook ik vrees dat ik nog een tijdje zal moeten wachten op aantrekkelijke kansen (hoewel het met enkele van mijn favorieten de goede kant op lijkt te gaan).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111252114
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:44 schreef LXIV het volgende:
Je moet het ook allemaal niet dramatischer maken dan het is denk ik.

Frankrijk: Die Hollande is gewoon pro-EU. Dat hij het geld daarvoor ' bij de rijken' wil halen en meer op groei is gericht dan enkel op bezuinigen maakt niet uit. Hij gaat gewoon voor die 3% (hij is niet gek), en met een beetje geluk ook voor QE.

Griekenland is natuurlijk een ander verhaal. Maar waarschijnlijk wordt het daar gewoon die twee middenpartijen, (komen 2 zetels tekort), plus een kleinere partij voor de meerderheid. De telegraaf opende vannochtend heel dramatisch, maar de situatie lijkt gewoon veel op de CDA-VVD minderheid die wij hier hebben, plus dan nog een partij die uit landsbelang meedoet. Al die andere partijen zijn natuurlijk niet allemaal extremisten, dat is onzin.
Eens hoor. Maar ik begrijp niet hoe sommige fondsen vrolijk 8% intradag bewegen terwijl er geen enkele dot nieuws is. Puur op sentiment/speculatie.
pi_111252129
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 16:01 schreef JimmyJames het volgende:
Vergeet ook niet dat de beurzen niet per se gek zijn op bezuinigingen. De Amerikaanse beurs liep vorig jaar behoorlijke klappen op toen het opeens ging over het terugdringen van hun tekort.

Hoe dan ook ik vrees dat ik nog een tijdje zal moeten wachten op aantrekkelijke kansen (hoewel het met enkele van mijn favorieten de goede kant op lijkt te gaan).
En welke zijn de favorieten, if I may ask? ;)
  maandag 7 mei 2012 @ 16:21:55 #171
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111252445
http://www.google.com/finance?q=su
http://www.google.com/finance?q=mos
http://www.google.com/finance?q=pot (nee ze verkopen geen drugs)

Ze hebben mijn inziens alle drie uitstekende toekomstperspectieven en zijn niet hoog gewaardeerd. Het zijn wel hoge beta-aandelen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111252622
2 van de 3 op kalium en fosfaten is een forse weging. Verwacht je een boom in kunstmest of zijn dit textbook stockpicks?
One man's trash, another man's treasure.
pi_111253829
MOS en POT zit ik ook wel eens naar te koekeloeren, maar ik begrijp nog steeds niet goed hoe ik (de trend) in hun handel moet waarderen. Ik begrijp gewoon te weinig van wat ze doen en waarom ze het beter zouden doen dan een ander.
pi_111254958
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 15:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Tsja, ik beleg niet. :P

Maar voorspellen is lastig ja.

Neem bijvoorbeeld de Portugese staatsobligaties. Op een gegeven moment waardeerden de kredietbeoordelaars die een voor een af tot junk. De koersgrafiek zag er toen zo uit:
[ afbeelding ]
Je zou allicht denken: paniek, rampspoed, reddeloos verloren. Maar het ging zo verder:
[ afbeelding ]
Daar hebben sommigen door in paniek of gedwongen te verkopen véél geld verloren en anderen véél geld kunnen verdienen.

Vandaar dat ik opperde dat vandaag misschien ook zoiets is gebeurd.
Mooie grafieken, Igen. :)
  maandag 7 mei 2012 @ 17:37:22 #175
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_111255060
Wat een dwaze dag. Zo staat SNS reaal op -9%, en noteren ze op het einde van de dag weer in de plus...
Paardelul !!!
  maandag 7 mei 2012 @ 17:56:05 #176
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111255578
@Arkai & Dino

Het zijn de twee grootste beursgenoteerde kunstmestbedrijven ter wereld. Ik weet nog niet aan welke van de twee ik de voorkeur geef. POT is duurder maar heeft hogere marges en is meer gefocust op potash dan MOS. MOS is schuldenvrij maar dat zou POT ook zijn als je hun investeringen in buitenlandse kunstmestbedrijven zou wegstrepen tegen de schulden. Ze hebben alle twee forse reserves en grote uitbreidingsprojecten.
De reden dat ik beide interessant vind is vanwege de langetermijnperspectieven van de sector. Aan de aanbodzijde: hoge barriers to entry (het kost $4-5 miljard om een nieuwe potasmijn te bouwen en dat kan niet op veel plekken), het gering aantal spelers wereldwijd en hun monopolie-positie (in Canada hebben ze zelfs een legaal monopolie opgericht om de export te regelen) en het zijn natuurlijk eindige grondstoffen. Aan de vraagzijde zal de wereldbevolking de komende jaren sterk groeien en die wereldbevolking zal steeds beter willen eten (meer vlees waardoor weer meer dierenvoer nodig is in de vorm van mais, tarwe etc).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111256022
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:56 schreef JimmyJames het volgende:
@Arkai & Dino

Het zijn de twee grootste beursgenoteerde kunstmestbedrijven ter wereld. Ik weet nog niet aan welke van de twee ik de voorkeur geef. POT is duurder maar heeft hogere marges en is meer gefocust op potash dan MOS. MOS is schuldenvrij maar dat zou POT ook zijn als je hun investeringen in buitenlandse kunstmestbedrijven zou wegstrepen tegen de schulden. Ze hebben alle twee forse reserves en grote uitbreidingsprojecten.
De reden dat ik beide interessant vind is vanwege de langetermijnperspectieven van de sector. Aan de aanbodzijde: hoge barriers to entry (het kost $4-5 miljard om een nieuwe potasmijn te bouwen en dat kan niet op veel plekken), het gering aantal spelers wereldwijd en hun monopolie-positie (in Canada hebben ze zelfs een legaal monopolie opgericht om de export te regelen) en het zijn natuurlijk eindige grondstoffen. Aan de vraagzijde zal de wereldbevolking de komende jaren sterk groeien en die wereldbevolking zal steeds beter willen eten (meer vlees waardoor weer meer dierenvoer nodig is in de vorm van mais, tarwe etc).
Wat is het verschil met bijv. K+S en Yara (twee namen waarvan ik zo uit het hoofd denk dat ze ook iets met fertilizers te maken hebben), en waar halen ze hun grondstof vandaan (monopolie en voedsel en mijnen in vage landen gaan niet zo goed samen denk ik, tenminste niet als je je monopolie zou willen uitbaten)? En kun je de grondstof ook niet elders vinden, of dat niet enkel een kostenprobleem?

ik vraag maar wat, hoor, als je ergens een analyse van de fertilizer markt hebt, waar al dit soort domme vragen al beantwoord worden, hou ik me aanbevolen :)
  maandag 7 mei 2012 @ 18:16:56 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111256382
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 16:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Eens hoor. Maar ik begrijp niet hoe sommige fondsen vrolijk 8% intradag bewegen terwijl er geen enkele dot nieuws is. Puur op sentiment/speculatie.
Het is gewoon een feit dat zij dit doen. Dit is eigenlijk altijd al zo geweest. Over langere periodes bewegen ze nog veel meer zonder dat er wezenlijke wijzigingen zijn in de outlook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 7 mei 2012 @ 18:36:02 #179
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111257019
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat is het verschil met bijv. K+S en Yara (twee namen waarvan ik zo uit het hoofd denk dat ze ook iets met fertilizers te maken hebben), en waar halen ze hun grondstof vandaan (monopolie en voedsel en mijnen in vage landen gaan niet zo goed samen denk ik, tenminste niet als je je monopolie zou willen uitbaten)? En kun je de grondstof ook niet elders vinden, of dat niet enkel een kostenprobleem?

ik vraag maar wat, hoor, als je ergens een analyse van de fertilizer markt hebt, waar al dit soort domme vragen al beantwoord worden, hou ik me aanbevolen :)
- Bijna alle bezittingen van POT liggen in Noord-Amerika. Al hun potasmijnen liggen in Canada (Canada bezit namelijk 40% van de potashreserves wereldwijd). Ze hebben wel belangen in buitenlandse beursgenoteerde ondernemingen (totale waarde iets van $8.5B) en ook één fabriek in Trinidad: http://www.potashcorp.com/about/facilities/potash/allan/
Mosaic's productiecapaciteit ligt ook grotendeels in N-A maar ze hebben wel wat investeringen gedaan in o.a. Zuid-Amerika (joint venture met Vale geloof ik) en hebben daar ook distributienetwerken.
- K+S en Yara ken ik niet goed. Ik weet eigenlijk alleen dat ze een stuk kleiner zijn.
- Volgens mij is er nog geen redelijk en economisch alternatief voor te vinden.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 7 mei 2012 @ 18:54:24 #180
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_111257682
Griekenland gaat gewoon uit de euro maar daar ligt niemand meer wakker van, is allemaal ingecalculeerd. Zolang Spanje en Italië maar niet volgen.
Hollande valt men geen buil aan maar is de markt een tijdje lang voor gehouden als slecht scenario.

Deze spike was gewoon nodig met een stevig herstel, vaak het kenmerk van het einde van een daling.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_111258048
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:54 schreef Bayswater het volgende:
Griekenland gaat gewoon uit de euro maar daar ligt niemand meer wakker van, is allemaal ingecalculeerd. Zolang Spanje en Italië maar niet volgen.
Hollande valt men geen buil aan maar is de markt een tijdje lang voor gehouden als slecht scenario.

Deze spike was gewoon nodig met een stevig herstel, vaak het kenmerk van het einde van een daling.
:D

Ik wilde net LXIV tegenspreken dat dit van alle tijden was, en betogen dat dit soort snelle sentimentswisselingen zonder onderliggende reden of een triggerend event vaak kenmerk is van een markt die tegen beter weten in trades probeert na te jagen, en meestal voorbode van brokken. Niet van alle tijden, maar van bust tijden. ;) En bij volkomen uitstek iets van het afgelopen decennium.
Oveigens wel ultieme handelmomenten, mits gedisciplineerd in en uit :)

Griekenland is inderdaad niet boeiend, maar wat is er vandaag verbeterd aan met name Spanje, behalve dat hun industriele productie door het putje gaat?

Het is alsof er een roze olifant op tafel staat te dansen, maar we hebben besloten dat we ons gelukkig geen zorgen hoeven te maken over die muis die er eerst ook rondliep :D
Morgen staat die olifant er weer hoor.
pi_111258151
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:36 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

- Bijna alle bezittingen van POT liggen in Noord-Amerika. Al hun potasmijnen liggen in Canada (Canada bezit namelijk 40% van de potashreserves wereldwijd). Ze hebben wel belangen in buitenlandse beursgenoteerde ondernemingen (totale waarde iets van $8.5B) en ook één fabriek in Trinidad: http://www.potashcorp.com/about/facilities/potash/allan/
Mosaic's productiecapaciteit ligt ook grotendeels in N-A maar ze hebben wel wat investeringen gedaan in o.a. Zuid-Amerika (joint venture met Vale geloof ik) en hebben daar ook distributienetwerken.
- K+S en Yara ken ik niet goed. Ik weet eigenlijk alleen dat ze een stuk kleiner zijn.
- Volgens mij is er nog geen redelijk en economisch alternatief voor te vinden.
Dank :)
Ik weet dat POT en MOS zo ongeveer standaard genoemd worden als stock picks, maar weet er te weinig van.

Behalve de investering, hoe moeilijk zou het zijn om nieuwe capaciteit elders te ontginnen? Kijk, olie is er nog genoeg, het is alleen de vraag wanneer het kosteneffectief is het eruit te gaan halen. Is dat voor potash anders? Of is het er gewoon niet?
pi_111258415
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Griekenland is inderdaad niet boeiend, maar wat is er vandaag verbeterd aan met name Spanje, behalve dat hun industriele productie door het putje gaat?

Het is alsof er een roze olifant op tafel staat te dansen, maar we hebben besloten dat we ons gelukkig geen zorgen hoeven te maken over die muis die er eerst ook rondliep :D
Morgen staat die olifant er weer hoor.
Indrukwekkende rally wel vandaag in spanje!
Van -1,5% naar + 2,7%.
En waarop? Tja zeg het maar. Gigantische bearmarktrally? :P
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111258828
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:16 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Indrukwekkende rally wel vandaag in spanje!
Van -1,5% naar + 2,7%.
En waarop? Tja zeg het maar. Gigantische bearmarktrally? :P
Het zal wel het meest gedaald zijn, dus dan moet het ook het meestert stijgen. Is logisch, toch, zei de tovenaar uit Barca ;)

Dino zet ze wel een jaar tegen effectief 7,5% weg bij de Rabobank ;)
pi_111259305
Ah er zijn geruchten over een bankenbailout, hoe kan het ook anders.
Mooi koopmoment!
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111259353
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:39 schreef fedsingularity het volgende:
Ah er zijn geruchten over een bankenbailout, hoe kan het ook anders.
Mooi koopmoment!
welke geruchten?

Dit zijn overigens veelal best verstandige mensen: http://www.belegger.nl/ni(...)t-europeriferie.html (alhoewel: India.... :D )

/edit/ heb ze al gevonden. Dat noemen we een Dexia'tje. Geld 'lenen' van banken, en dan als 'kapitaal' in diezelfde banken stoppen. Nice try :D
pi_111259621
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

welke geruchten?

Dit zijn overigens veelal best verstandige mensen: http://www.belegger.nl/ni(...)t-europeriferie.html (alhoewel: India.... :D )
Deze.

quote:
MADRID (Dow Jones)--Spain may pump public funds into its banking system to revive lending and its recessionary economy, Prime Minister Mariano Rajoy said Monday, signalling a policy U-turn.

The government had pledged to not give money to the banking industry that is struggling in the wake of a collapsed, decade-long, housing boom.

"If it was necessary to reactivate credit, to save the Spanish financial system, ...
Dat Noorse staatsfonds, was dat niet dezelfde die zich 2 jaar geleden had volgeladen met Grieks papier omdat ze toch een bailout verwachtten?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111259828
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:46 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Deze.
Failliet land leent aan failliete banken en leent dat van diezelfde banken :)
Ik zie daar niet zo veel heil in.
En de toevoeging dat ze dat alleen zouden doen als laatste redmiddel, zegt mij dat je daar als markt niet zo blij moet zijn, als ze dat doen. Maar goed, misschien is dat wel de reden :)

quote:
Dat Noorse staatsfonds, was dat niet dezelfde die zich 2 jaar geleden had volgeladen met Grieks papier omdat ze toch een bailout verwachtten?
Ik begon ook al te twijfelen bij Indiaas staatspapier. :)
  maandag 7 mei 2012 @ 19:59:43 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111260153
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:16 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Indrukwekkende rally wel vandaag in spanje!
Van -1,5% naar + 2,7%.
En waarop? Tja zeg het maar. Gigantische bearmarktrally? :P
Misschien is er hoop op QE, nu met Hollande. Misschien daalde de beurs teveel omdat ook beleggers te veel bezuinigingen niet zagen zitten. Wie weet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111262817
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien is er hoop op QE, nu met Hollande. Misschien daalde de beurs teveel omdat ook beleggers te veel bezuinigingen niet zagen zitten. Wie weet.
Ik denk dat ze dat zelf ook niet meer weten. Oh, de koersen gaan omlaag. Verkopen. Oh, de koersen gaan omhoog. Vlug kopen. Meer kan ik er niet van maken. Stick a fork in them, they're done.
pi_111263884
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien is er hoop op QE, nu met Hollande. Misschien daalde de beurs teveel omdat ook beleggers te veel bezuinigingen niet zagen zitten. Wie weet.
QE gaat er niet komen, de ECB draait zelfs de andere richting uit de laatste tijd en bekend openlijk min of meer de fout van het opkopen van staatschuld met andere woorden. Ik zie hollande meer als een Obama, veel loze woorden weinig 'change'. Denk dat de kapitaalmarkten er net zo over denken.
pi_111264194
http://gpex.ca/smf/index.php?topic=2944.0

Misschien wel interessant om te lezen over de winning van potas
pi_111265763
Zoals je ziet, zijn de volumes relatief laag.

Dus kunnen grote aankopen grote bewegingen veroorzaken, maar zeggen nog niks IMHO. Dat gebeurt pas bij grotere volumes, dan kun je pas iets over zeggen.
  maandag 7 mei 2012 @ 21:52:06 #194
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111266502
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:13 schreef floris_b het volgende:
http://gpex.ca/smf/index.php?topic=2944.0

Misschien wel interessant om te lezen over de winning van potas
interessant ^O^

ik vraag me alleen af of er nog een groeimarkt in kalium zit, aangezien de voornaamste toepassingen toch wel kunstmest en buskruit voor vuurwerk zijn (en mensen executeren :') ), en ik daar niet echt groei meer in zie?
pi_111268005
Nou, ik las dat de neonazi's in Griekenland bijna 1 miljoen stemmen kregen. Nog even, en de markt voor kalium is weer booming. :Y).

:P
pi_111268364
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:16 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Indrukwekkende rally wel vandaag in spanje!
Van -1,5% naar + 2,7%.
En waarop? Tja zeg het maar. Gigantische bearmarktrally? :P
het is nog steeds een buy the dip markt, de FED is nog steeds bezig met liquidity injections tot het einde van het jaar bezig. Ik voorspel S&P1500-1600 einde dit jaar, maar we kunnen wel door sell in may een dipje krijgen.
Mijn TA systeem die 10% per jaar doet is ook net long gegaan heb dus SSO op 55,2 gekocht. Dit is best wel spanneed dit is de eerste keer dat ik dit systeem met echt geld test. :o Ik hoop dat ik de long trade met een % winst kan sluiten binnen een paar dagen.
pi_111268874
quote:
11s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:20 schreef 123dudeguys het volgende:
Mijn TA systeem die 10% per jaar doet is ook net long gegaan heb dus SSO op 55,2 gekocht. Dit is best wel spanneed dit is de eerste keer dat ik dit systeem met echt geld test. :o Ik hoop dat ik de long trade met een % winst kan sluiten binnen een paar dagen.
Stop met dat systeem.

Als de maker van dat systeem winst mee wist te maken, zou hij het niet hoeven verkopen..
pi_111269615
quote:
10s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:52 schreef Shispeed het volgende:
ik vraag me alleen af of er nog een groeimarkt in kalium zit, aangezien de voornaamste toepassingen toch wel kunstmest en buskruit voor vuurwerk zijn (en mensen executeren :') ), en ik daar niet echt groei meer in zie?
Los daarvan wordt kalium ook niet veel gebruikt in kunstmest. De meeste kunstmest bevat NP en meestal geen K. Daarnaast moeten dit soort kapitaalintensieve bedrijven het vaak hebben van een minimumprijs van de grondstof voor ze rendabel kunnen opereren dus ben ik uitermate benieuwd wat die minimumprijs zou moeten zijn. Boekhoudkundig zit het vaak niet zo zwart wit in elkaar dus zijn dit soort bedrijven ideaal voor textbook stockresearch omdat de meeste exposure wordt bepaald door de aard van het bedrijf en niet zo zeer van de concurrentie/markt. Het effect van groei hoeft dus helemaal geen grote rol te spelen in de beoordeling imo.
One man's trash, another man's treasure.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 00:50:31 #199
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111275141
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Behalve de investering, hoe moeilijk zou het zijn om nieuwe capaciteit elders te ontginnen? Kijk, olie is er nog genoeg, het is alleen de vraag wanneer het kosteneffectief is het eruit te gaan halen. Is dat voor potash anders? Of is het er gewoon niet?
Dat weet ik niet precies. De reserves die er zijn, zijn wel heel oneven verdeeld over de wereld met Rusland en Canada die samen bijna 80% van alle bekende reserves bezitten.

Dit is trouwens wel een interessant artikel over Potash Corp en de uitbreidingsplannen van BHP: http://business.financial(...)d-bhp-far-from-over/

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 08-05-2012 01:07:07 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111279167
voor wie laatst iets vroeg over waarom PostNL zover weggezakt was, na de deal mbt TNT

Uit het kwartaalverslag van PostNL van heden:

quote:
Geconsolideerd eigen vermogen Het totale aan de aandeelhouders van de moedermaatschappij toekomende vermogen is gestegen van
¤400 miljoen per 31 december 2011 tot ¤1.033 miljoen per 31 maart 2012. Deze stijging is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het herstel van ¤570 miljoen ten opzichte van de eerdere waardevermindering op het belang in TNT Express. Van het totale eigen vermogen is een bedrag van ¤39 miljoen niet uitkeerbaar. Het effect van de implementatie van de herziene IAS19 boekhoudregels (die naar verwachting op 1 januari 2013 van kracht zullen worden) op de financiële positie en de winst- en verliesrekening in 2013 zal significant zijn. Per 31 maart 2012 bedroegen de netto pensioenactiva ¤1.050 miljoen, inclusief netto actuariële verliezen van ¤1.440 miljoen. Indien deze netto actuariële verliezen onmiddellijk in de eerste kwartaalcijfers 2012 waren
verantwoord, dan zou dit een negatief netto-effect van ¤1.080 miljoen hebben gehad op het eigen vermogen van PostNL. Deze bedragen zijn gebaseerd op de huidige parameters die sterk afhankelijk zijn van de ontwikkeling van de rentestanden.
Ofwel: bij herziene IAS 19 hebben ze negatief vermogen, zelfs na de boekwinst op hun belang in TNT. Elders is ook te lezen dat het pensioenfonds onderdekking heeft, en een aanvullende premienota bij PostNL neergelegd heeft, welke PostNL weigert te betalen.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar daarom niet minder leuk, van hero Rob Koenders vanochtend over KPN, behalve een aantal andere domme rants (o.a. over manupilatie etc) (bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)gewilde_prooi__.html )

quote:
Er zit ongelofelijk veel niet zichtbare waarde in het aandeel KPN. Gebouwen, grond, pensioengelden en weet ik veel wat nog meer aan onzichtbare waarde.
Gouden regel: ex-staatsbedrijven en prudente pensioenvoorzieningen zijn nimmer een goede match ;) En zeker geen verborgen waarde. :)
pi_111279289
Trouwens een briljante gifpil, dat bod op net geen 30% KPN door onze Mexicaanse vriend.

Kan ie mooi elke overname blokkeren, en rustig wachten totdat KPN bezwijkt onder de schulden, en er dan de lekkerste stukjes tegen de beste prijzen uitpikken, en dat zonder lastige vakbonden en oude pensioenverplichtingen enzo, en passant nog wat consessies van overheden afdwingend enzo.

Als Rob _dat_ nou had geschreven ;)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 11:52:44 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111283458
Maar met <30% is hij toch niets meer dan een grootaandeelhouder? Daarmee heeft hij -formeel- toch eigenlijk geen zeggenschap? Hoe kan hij er dan lekkere stukjes uitpikken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:05:17 #203
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111283956
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 11:52 schreef LXIV het volgende:
Maar met <30% is hij toch niets meer dan een grootaandeelhouder? Daarmee heeft hij -formeel- toch eigenlijk geen zeggenschap? Hoe kan hij er dan lekkere stukjes uitpikken?
Als KPN straks uitgemergeld achterblijft is mr Mexican dr als de kippen bij om 'KPN een gunst te doen door wat stukjes van KPN over te nemen". Geloof me dat die dat weet te verkopen alsof die KPN een gunst doet. :P
pi_111284292
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 10:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb mijn posities trouwens opgeschoond voor het verkiezingsweekend. Waarbij ik verwacht dat La Douce France een non-event zal zijn, maar dat het risico eerder in Griekenland zit.
Vertel me niet dat je KPN er ook had uitgegooid ....
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:27:26 #205
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_111284670
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 09:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Trouwens een briljante gifpil, dat bod op net geen 30% KPN door onze Mexicaanse vriend.

Kan ie mooi elke overname blokkeren, en rustig wachten totdat KPN bezwijkt onder de schulden, en er dan de lekkerste stukjes tegen de beste prijzen uitpikken, en dat zonder lastige vakbonden en oude pensioenverplichtingen enzo, en passant nog wat consessies van overheden afdwingend enzo.

Als Rob _dat_ nou had geschreven ;)
Waarom bieden ze meteen 25% boven de koers?
Op de markt hadden ze toch sneeky en veel voordeliger een aardig pakket bij elkaar kunnen sprokkelen?
pi_111284687
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:14 schreef jaco het volgende:

[..]

Vertel me niet dat je KPN er ook had uitgegooid ....
jawel, dividend opgeslurpt en direct daarna verpatst. @ 7,40 of zoiets.

Wel met mezelf afgesproken om ze @ 6,50 weer te nemen, maar uiteindelijk niet gedaan :{
Nadeel: gemiste winst (leitmotiv). Voordeel: ik stoot zelden m'n tenen (en da's eigenlijk voornamer). :)

[ Bericht 27% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 08-05-2012 12:45:58 ]
pi_111285101
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:27 schreef kibo het volgende:

[..]

Waarom bieden ze meteen 25% boven de koers?
Op de markt hadden ze toch sneeky en veel voordeliger een aardig pakket bij elkaar kunnen sprokkelen?
Zodra ze door de 5%/10%/15%/20%/25% gaan moeten ze dat melden.
http://www.rijksoverheid.(...)-en-kapitaalbelangen

Dan krijg je overname geruchten en staat de koers zomaar een stuk hoger. Dit is veel duidelijker, geen overname, en ook nooit meer een overname door een derde, tenzij ome Carlos dat wil :)

@LXIV, als iemand KPN wil overnemen, wil iemand 100% hebben, en niet 70%. Om bestuurlijke, maar ook om fiscale redenen.

Verder is het natuurlijk vrij makkelijk, als je zelf bijna 30% hebt, om een partij te vinden die nog eens 4% van het stemrecht heeft, waarmee je ingrijpende beslissingen waarvoor een 2/3 meerderheid nodig kunt blokkeren. Plus dat met bijna 30% Slim wel iemand in de RvC krijgt.

De kernvraag is: waarom wil hij 'slechts' < 30%? Het is niet alsof hij het zich niet kan veroorloven om 100% over te nemen, en als 30% een goede belegging is, is 100% nog beter. Dat heeft dus een goede reden.

KPN heeft een belabberde cash flow, heeft jarenlang aan corporate annorexia gedaan, en moet fors investeren, keert al jaren meer dan haar cashflow aan dividend/terugkopen aandelen uit (hooray voor Scheepbouwer, die zijn schaapjes op het droge heeft, en het bedrijf met de brokken laat zitten). Het is niet voor niks dat ze onderzoeken hoe ze hun Belgische activiteiten kunnen verkopen, en gisteren nog hoe ze hun Duitse masten kunnen verpatsen. Ze hebben één van de hoogste schuldenlasten binnen de telecom. Zodra ze een hogere spread op de kapitaalsmarkt moeten betalen, wordt het een zelfversterkend effect op hun cashflow (negatief). Slim begrijpt dat er een gerede kans is dat een uitverkoop moet plaatsvinden, en dan wil hij een vinger in de pap en de mogelijkheid om zaken te blokkeren. Als ik me niet vergis kan hij formeel ngrijpende reorganisaties tegenhouden of traineren met 1/3 stemrecht.

Dus ik zeg de optimale strategie is 1/3 stemrecht, en verder vee schuldpapier, en dan de tijd zijn werk laten doen. Waarom zou ie anders maar 30% kopen? Wat is de ratio daarachter?

PS: wel grappig hoe de analisten er een spin aan proberen te geven http://www.belegger.nl/nieuws/2617458/analisten-bod-kpn.html
Alsof het voor de regelgever een jota uitmaakt of ie eerst 30% koopt, en daarna de rest, of alles in één keer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 08-05-2012 12:50:10 ]
pi_111289575
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De kernvraag is: waarom wil hij 'slechts' < 30%? Het is niet alsof hij het zich niet kan veroorloven om 100% over te nemen, en als 30% een goede belegging is, is 100% nog beter. Dat heeft dus een goede reden.
Volgens Reuters moet je bij een 30% belang een bod uitbrengen op alle overige aandelen: http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE84704920120508

Ik kon niet zo snel vinden of dat klopt (30% lijkt mij een lage drempel), maar Reuters schrijft niet zo vaak onzin op. Als dit klopt, blijft je theorie over de motivatie trouwens gewoon overeind. Hij wacht dan op gunstiger voorwaarden voor de overige 72%.

Je commentaar focust trouwens erg op Carlos Slim. Het bod komt echter van het bedrijf America Movil, dat zelf genoteerd staat in Mexico en dus een zekere verantwoording moet afleggen aan de eigen aandeelhouders. Aangezien dit een telecom bedrijf is, lijkt mij dat de uiteindelijke doelstelling operationele kontrole/integratie is.
pi_111291904
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 14:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Volgens Reuters moet je bij een 30% belang een bod uitbrengen op alle overige aandelen: http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE84704920120508

Ik kon niet zo snel vinden of dat klopt (30% lijkt mij een lage drempel), maar Reuters schrijft niet zo vaak onzin op. Als dit klopt, blijft je theorie over de motivatie trouwens gewoon overeind. Hij wacht dan op gunstiger voorwaarden voor de overige 72%.

Je commentaar focust trouwens erg op Carlos Slim. Het bod komt echter van het bedrijf America Movil, dat zelf genoteerd staat in Mexico en dus een zekere verantwoording moet afleggen aan de eigen aandeelhouders. Aangezien dit een telecom bedrijf is, lijkt mij dat de uiteindelijke doelstelling operationele kontrole/integratie is.
30% klopt, zie bijv. http://www.stibbe.nl/upload/3893d13001157f128158011abb.pdf , pagina 4

Slim heeft natuurlijk 43% in America Movil, dus die doen echt niks zonder dat het zijn instemming heeft. Overigens maakt het natuurlijk niks uit, wel dat erachter een erg machtige slimme zakenman staat, die er zeker het maximale uit probeert te slepen. Is toch wat anders dan dat Vivendi/Levy een belang neemt ;) Die doet welhaast random dingen, deze knakkers niet.

Wel opvallend dat Wavin door een Mexicaans bedrijf is overgenomen, en nu een grote investering door deze Mexicanen....
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:54:40 #210
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111294755
Omgekeerde kolonisatie.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111294886
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:54 schreef JimmyJames het volgende:
Omgekeerde kolonisatie.
Wraak omdat we ze pisbier verkopen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8451617.stm
pi_111295246
Wat is er mis met deze markt ik ben al 3% in de verlies ;(
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:09:17 #213
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111295365
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:06 schreef 123dudeguys het volgende:
Wat is er mis met deze markt ik ben al 3% in de verlies ;(
En als je ze niet Cut loopt dat nog verder uit, jammer dat mensen altijd eerst op de blaren moeten zitten voordat ze door hebben dat een 10% per jaar gegarandeerd systeem niet bestaat (voor ons)
pi_111295882
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:06 schreef 123dudeguys het volgende:
Wat is er mis met deze markt ik ben al 3% in de verlies ;(
Ow ja, nu heeft de markt het gedaan.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:29:12 #215
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111298592
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:06 schreef 123dudeguys het volgende:
Wat is er mis met deze markt ik ben al 3% in de verlies ;(
Als je nog geen eens fatsoenlijk kunt formuleren kun je beter maar helemaal wegblijven van de markt. :')
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:33:05 #216
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111298721
Wessanen doet trouwens ook weer eens raar, eerst naar een all time low zakken en vervolgens +4% doen om niks op een dag als vandaag :N
pi_111301650
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:33 schreef Shispeed het volgende:
Wessanen doet trouwens ook weer eens raar, eerst naar een all time low zakken en vervolgens +4% doen om niks op een dag als vandaag :N
Weet niet hoe laat dit bericht uitkwam:
"Wessanen Benelux wil zijn biologische merken in het natuurvoedingskanaal breder vertellen. Dit betekent meer promotieacties in de winkels en in de media."
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:19:41 #218
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_111304326
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

jawel, dividend opgeslurpt en direct daarna verpatst. @ 7,40 of zoiets.

Wel met mezelf afgesproken om ze @ 6,50 weer te nemen, maar uiteindelijk niet gedaan :{
Nadeel: gemiste winst (leitmotiv). Voordeel: ik stoot zelden m'n tenen (en da's eigenlijk voornamer). :)
Wat zou jij nu met KPN doen?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:09:33 #219
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111307328
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 09:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
voor wie laatst iets vroeg over waarom PostNL zover weggezakt was, na de deal mbt TNT

Gouden regel: ex-staatsbedrijven en prudente pensioenvoorzieningen zijn nimmer een goede match ;) En zeker geen verborgen waarde. :)
Hier kom ik denk ik nog even op terug. Volgens mij moet er wel wat wezen :).

Ik doe op het moment echt veel te weinig met beleggen. Saai long zitten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:15:31 #220
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_111307679
http://gambitious.com/

Dit lijkt me ook nog wel grappig al moet ik nog even zien hoe het precies gaat werken.

Een tegenhanger van Kickstarter waarin je niet doneert maar investeerd.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_111309511
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:19 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Wat zou jij nu met KPN doen?
Ik zou ze na een sprong van bijna 20% verpatsen. Maar ik heb dan ook geen balluh ;)
KPN is iets te opzichtig aan het leuren met desinvesteringen, in de slechtst denkbare tijd, dus ik denk niet dat ze iemands hand kunnen forceren. Lijkt me dat ze strakjes wel weer goedkoper op te pikken zijn (ohne gewahr, natuurlijk), en ik schat de kans van concurrentie ook niet hoog in, aangezien alle telecommers op de kleintjes moeten letten, en superstrak op het kasbeheer zitten. En de markten waarin KPN zitten zijn krimpmarkten. Daarnaast is KPN als geheel weer te groot om even weg te slikken.

Dus ik denk dat ze niet veel te zeggen hebben. Daar duidt de koersontwikkeling vandaag ook op. Zodra ze een 30% belang hebben, is alle overname muziek er wel uit, lijkt me.

Dus ik zou ze verkopen, en (tenzij hun cash flow zo dramatisch blijft, en/of ze niks gedesinvesteerd krijgen om hun schuld terug te brengen en/of het algemene beursklimaat koud blijft) ze op een lager niveau weer oppikken.

Dat gezegd hebbende, ik ben vrij risico-avers, en denk elke euro in de knip is er één.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:56:56 #222
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_111309984
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zou ze na een sprong van bijna 20% verpatsen. Maar ik heb dan ook geen balluh ;)
KPN is iets te opzichtig aan het leuren met desinvesteringen, in de slechtst denkbare tijd, dus ik denk niet dat ze iemands hand kunnen forceren. Lijkt me dat ze strakjes wel weer goedkoper op te pikken zijn (ohne gewahr, natuurlijk), en ik schat de kans van concurrentie ook niet hoog in, aangezien alle telecommers op de kleintjes moeten letten, en superstrak op het kasbeheer zitten. En de markten waarin KPN zitten zijn krimpmarkten. Daarnaast is KPN als geheel weer te groot om even weg te slikken.

Dus ik denk dat ze niet veel te zeggen hebben. Daar duidt de koersontwikkeling vandaag ook op. Zodra ze een 30% belang hebben, is alle overname muziek er wel uit, lijkt me.

Dus ik zou ze verkopen, en (tenzij hun cash flow zo dramatisch blijft, en/of ze niks gedesinvesteerd krijgen om hun schuld terug te brengen en/of het algemene beursklimaat koud blijft) ze op een lager niveau weer oppikken.

Dat gezegd hebbende, ik ben vrij risico-avers, en denk elke euro in de knip is er één.
Je bent vrij risico avers, maar dat komt meer omdat je het huishoudelijke boekje van de bedrijven goed kent :P. Risico avers is gewoon trackers aanschaffen, of govvies. Of lage beta aandelen. Jij maakt nog vaak genoeg korte ritjes :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 9 mei 2012 @ 01:46:58 #223
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111320179
http://www.valuewalk.com/(...)t-not-now-interview/

Recente interview met W. Buffett, altijd interessant om te lezen/zien.

quote:
CLAMAN: In some of what you talked about, you talked about how great some businesses are, but you talked about a big mistake. Energy future from a Texas utility company.
BUFFET: All mine do.
CLAMAN: So sorry to bring it up.
BUFFET: I did it by myself.
CLAMAN: But these were tied very tightly to the price of natural gas.
BUFFET: Absolutely.
CLAMAN: Which plummeted shortly after you bought it.
BUFFET: Right.
CLAMAN: How'd you get that so wrong?
BUFFET: It was easy. I'll probably be able to do it again.
Eindbaas Buffett. _O_
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 9 mei 2012 @ 03:35:24 #224
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111321289

3:15 WATWAT

Wat heeft ie gekocht?

edit: Meyn Holding B.V. blijkbaar. Hoe vindt ie dat soort spul :D

http://www.z24.nl/economi(...)uimveeverwerker.html

[ Bericht 7% gewijzigd door monkyyy op 09-05-2012 03:43:59 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_111322415
quote:
10s.gif Op woensdag 9 mei 2012 03:35 schreef monkyyy het volgende:
Wat heeft ie gekocht?

edit: Meyn Holding B.V. blijkbaar. Hoe vindt ie dat soort spul :D
De aankoop is gedaan door CTB, een dochterbedrijf van Berkshire dat zich richt op de voedsel industrie. http://www.businessweek.c(...)rs-in-dutch-purchase

Dit is te klein voor Warren Buffett om zich direct mee te bemoeien, hoewel hij de aankoop wel ondersteunt volgens dat artikel.

Meyn was al in handen van een private equity firm. Die willen op een gegeven moment van zo'n deelname af en er zijn digitale netwerken tussen overname adviseurs om zo'n wens kenbaar te maken. Buffett en zijn bedrijven hebben hier blijkbaar ook hun voelsprieten uit staan.
pi_111322809
om 9.00 de analyst call over de Q1 2012 cijfers van ING.

ff luisteren :)

http://webcast.ing.com/q1-20120509an-ams/audio.php
  woensdag 9 mei 2012 @ 08:57:33 #227
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111322881
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
om 9.00 de analyst call over de Q1 2012 cijfers van ING.

ff luisteren :)

http://webcast.ing.com/q1-20120509an-ams/audio.php
Zal het dan dalen of stijgen? Ik heb geen enkel benul.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111323369
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 08:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zal het dan dalen of stijgen? Ik heb geen enkel benul.
Terwijl ik luisterde bedacht ik me dat ING nog steeds zo complex is dat niemand begrijpt hoe de resultaten zich ontwikkelen :)

Opvallend trouwens dat ze zoveel geld bij de ECB gestald hebben dat ze dat 3 basispunten aan marge kost (op een marge van 130 bp in totaal als ik het zo snel goed zag). Da's aardig wat verzekeringsgeld.
pi_111323405
Er wordt trouwens melding gemaakt van een nieuw Deposito Garantie Systeem initially to partially start per 1/7/2012?

Wat heb ik gemist?
pi_111323474
1.2% van Dutch residential loans zijn 'non performing', ofwel in achterstand.

De helft van de porto is aflossingsvrij overigens (intrest only)
Risk costs 37 mln dit kwartaal, minimaal.

--

Wat me opvalt is dat ze een hoge kost betalen voor het afdekken van vermogensrisico's. Erg voorzichtig, maar dat heeft wel impact op het resultaat.

-- hogere gevoeligheid equity markets. A: heeft te maken met hedges. Ik begrijp het niet. It's complicated.

- Dutch bank tax kost ING 200M

-

nu de Q&A....

- Heronderhandelen staatssteun. Terugbetalen steun. Hommen draait eromheen en zegt niks, anders dan dat het allemaal very balanced moet zijn, en kapitaalsbeschermend. Maar niks concreets. Typisch Hommen. Zo snel mogelijk, maar alleen wanneer het kan.

- Impact beperking HRA voor nieuwe hypotheken. Legt (terecht imho) verband met huurmarkt, en hint op liberalisering, wat steunend voor de koopmarkt zou zijn.

- vraag over het 'echte tier 1 vermogen', excl. terug te betalen stukken. A: ... ipv 10.9%

- timing terugbetalen staatssteun.

- beide bovenstaande vragen gecountered door te stellen dat de vragen niet goed verstaan zijn :D , waarna de analist de hint begrijpt en ze terugtrekt :P

- Spanje, totaal book (projectfinanciering) 2.6 miljard, deels voorzien. Focus on cash flow rather than value. Aflopend dus :)

- einde Q2/ begin Q3 beslissing over desinvestering verzekeringenpoot Asia.

- terugkomend op geld gestald bij ECB, wat zijn hun plannen daarmee? A: vaag en ontwijkend

- desrisking costs, geen duidelijk antwoord. Analist komt er nog eens op terug. A: 'in term of the amounts, it's more of a process'. Analist gelooft het wel, gaat wel wat kosten dus :)

- RMBS Spain, circa 4 miljard. A: 98% single A or better, maar eigenlijk zegt ie direct erachter, dat dat niet veel zegt :D Delinquencies going up. Verderop opnieuw een vraag: naar market value. A: niet te zeggen, van illiquide. Indicatie 80%

- Canadese analisten ^O^

- procedure met US authoritities, voorziening 370M, Antwoord gemist.

- gevoeligheid voor equity markt gestegen. A: heeft te maken met hedges. Ik begrijp het niet - hedges zouden juist gevoeligheid moeten verlagen, immers.

- Dutch bank tax kost circa 200M. Hommen zegt dat er ultiem twee mogelijkheden zijn: hoeveelheid leningen verlagen, of doorberekenen.

- vraag over Dutch mortage book. Verwachte ontwikkelingen? A van Hommen. Hangt van de exacte invulling af, en verwijst opnieuw naar mitigerende maatregelen mbt huurmarkt.

- vraag mbt 'forced treasury banking by local government'. A: ws niet teveel impact.

-

---

End call. Zjenk joe very muts zegt Hommen.

---

Algehele beeld:

Hommen tuigt ING rustig verder af. Focus op risicobeperking en deleveraging, en geen gekke dingen doen, vooral de onderkant afdekken, ook al kost dat wat.

Maar het blijft extreem lastig om voor te stellen wat het resterende ING is, en wat de winstgevendheid daarvan is. Thans barst het nog van de one-off's en credit/debit-value adjustments (welke laatsen dit kwartaal relatief groot een gelijkgeteld ipv tegengesteld zijn, en vooral worden aangewezen als reden waarom de netto winst teruggevallen is). Veel technical accounting impact.

[ Bericht 21% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-05-2012 10:28:20 ]
pi_111327397
ROME (Dow Jones)--De Italiaanse belastingpolitie is binnengedrongen bij het hoofdkantoor van Banca Monte dei Paschi di Siena SpA , stelt een persoon die bekend is met de situatie woensdag.
[Onder]Officieren van Guardia di Finanza zijn de kantoren van Monte Paschi, 's werelds oudste bank, in de Toscaanse stad Siena ingegaan, stelt de persoon, waaraan deze toevoegt dat de reden voor de inval van de politie niet duidelijk is.
Een woordvoerder van Monte Paschi was niet direct beschikbaar voor commentaar.
  woensdag 9 mei 2012 @ 14:28:28 #232
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111334419
Interessant Dino ^O^
-

Ik las in de krant (VK) dat Core Laboratories volgende week een notering krijgt aan de Amsterdamse beurs (naast de al bestaande notering aan muurstraat). Het bedrijf ontwikkelt technieken om meer olie uit olie-reservoirs te krijgen. Hun technieken worden nu in 1000 van de 4000 olievelden wereldwijd toegepast. De reden van de notering is volgens het bedrijf dat Nederlanders een langere termijnvisie hebben en iets verder vooruit kijken dan het volgende kwartaal (beetje een vage reden, wat is de echte reden?). Hij merkt ook op "als je in peak oil gelooft, dan geloof je in ons".
Het zou meteen het duurste aandeel van de beurs zijn met een k/w van 34.33..
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111336635
Twee weken geleden is er een Braziliaanse investeringsbank aan de Amsterdamse beurs genoteerd: https://europeanequities.nyx.com/en/content/btg-pactual

Ik hoorde het toevallig in een interview op Bloomberg tv. De Amsterdamse beurs zou deze schaarse nieuwtjes wel wat meer bekendheid mogen geven. Zo geweldig loopt het namelijk niet op onze lokale beurs.
  woensdag 9 mei 2012 @ 15:40:20 #234
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111337312
ING geeft vandaag voor PostNL een buy advies met als koersdoel 5.10, en wat doen PostNL:

Laatste 3,071 15:39:28
Verschil -0,275 -8,22%

:')___!
  woensdag 9 mei 2012 @ 15:44:40 #235
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_111337461
Volgens mij staan ze bijna op dezelfde koers als vóór het overname bod van UPS.
Paardelul !!!
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:01:35 #236
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111338089
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 15:44 schreef Anno2012 het volgende:
Volgens mij staan ze bijna op dezelfde koers als vóór het overname bod van UPS.
klopt, PostNL zit nu weer op het niveau van een paar dagen voor het overnamebod. naar mijn mening is het aandeel dan ook zwaar ondergewaardeerd, aangezien ze iets van een half miljard extra op de balans hebben staan. nu bloed de postmarkt dan ook wel weer langzaam dood en zijn er een hoop interne logistieke problemen, maar dan nog, dat was voor het overnamebod ook al.
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:39:40 #237
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111339530
De volatiliteit begint ook weer aardig op te lopen.

Ik zat even te kijken naar GDF-Suez maar ik vind de premies nog niet echt hoog genoeg om daar eens een putje op te gaan schrijven.

[ Bericht 29% gewijzigd door JimmyJames op 09-05-2012 16:55:52 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:46:31 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111344598
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 09:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
1.2% van Dutch residential loans zijn 'non performing', ofwel in achterstand.

De helft van de porto is aflossingsvrij overigens (intrest only)
Risk costs 37 mln dit kwartaal, minimaal.

--

Wat me opvalt is dat ze een hoge kost betalen voor het afdekken van vermogensrisico's. Erg voorzichtig, maar dat heeft wel impact op het resultaat.

-- hogere gevoeligheid equity markets. A: heeft te maken met hedges. Ik begrijp het niet. It's complicated.

- Dutch bank tax kost ING 200M

-

nu de Q&A....

- Heronderhandelen staatssteun. Terugbetalen steun. Hommen draait eromheen en zegt niks, anders dan dat het allemaal very balanced moet zijn, en kapitaalsbeschermend. Maar niks concreets. Typisch Hommen. Zo snel mogelijk, maar alleen wanneer het kan.

- Impact beperking HRA voor nieuwe hypotheken. Legt (terecht imho) verband met huurmarkt, en hint op liberalisering, wat steunend voor de koopmarkt zou zijn.

- vraag over het 'echte tier 1 vermogen', excl. terug te betalen stukken. A: ... ipv 10.9%

- timing terugbetalen staatssteun.

- beide bovenstaande vragen gecountered door te stellen dat de vragen niet goed verstaan zijn :D , waarna de analist de hint begrijpt en ze terugtrekt :P

- Spanje, totaal book (projectfinanciering) 2.6 miljard, deels voorzien. Focus on cash flow rather than value. Aflopend dus :)

- einde Q2/ begin Q3 beslissing over desinvestering verzekeringenpoot Asia.

- terugkomend op geld gestald bij ECB, wat zijn hun plannen daarmee? A: vaag en ontwijkend

- desrisking costs, geen duidelijk antwoord. Analist komt er nog eens op terug. A: 'in term of the amounts, it's more of a process'. Analist gelooft het wel, gaat wel wat kosten dus :)

- RMBS Spain, circa 4 miljard. A: 98% single A or better, maar eigenlijk zegt ie direct erachter, dat dat niet veel zegt :D Delinquencies going up. Verderop opnieuw een vraag: naar market value. A: niet te zeggen, van illiquide. Indicatie 80%

- Canadese analisten ^O^

- procedure met US authoritities, voorziening 370M, Antwoord gemist.

- gevoeligheid voor equity markt gestegen. A: heeft te maken met hedges. Ik begrijp het niet - hedges zouden juist gevoeligheid moeten verlagen, immers.

- Dutch bank tax kost circa 200M. Hommen zegt dat er ultiem twee mogelijkheden zijn: hoeveelheid leningen verlagen, of doorberekenen.

- vraag over Dutch mortage book. Verwachte ontwikkelingen? A van Hommen. Hangt van de exacte invulling af, en verwijst opnieuw naar mitigerende maatregelen mbt huurmarkt.

- vraag mbt 'forced treasury banking by local government'. A: ws niet teveel impact.

-

---

End call. Zjenk joe very muts zegt Hommen.

---

Algehele beeld:

Hommen tuigt ING rustig verder af. Focus op risicobeperking en deleveraging, en geen gekke dingen doen, vooral de onderkant afdekken, ook al kost dat wat.

Maar het blijft extreem lastig om voor te stellen wat het resterende ING is, en wat de winstgevendheid daarvan is. Thans barst het nog van de one-off's en credit/debit-value adjustments (welke laatsen dit kwartaal relatief groot een gelijkgeteld ipv tegengesteld zijn, en vooral worden aangewezen als reden waarom de netto winst teruggevallen is). Veel technical accounting impact.
Je hebt het over het aftuigen van ING. Blijkbaar is de som der delen meer waard dan de marktwaarde van ING (EV PA = +10 euro). Als nu zoveel onderdelen verkocht worden, dan heeft ING op een zeker moment toch teveel cash? Wat gaan ze daar dan mee doen? Superdividend?

Wil Hommen soms heel ING in brokken afsplitsen. Dat kan, dat is goed voor de aandeelhouder. En naar de wens van de populisten (in de politiek en het volk). Want dan hebben wij geen grote bank meer in Nederland en speelt Nederland geen rol meer in de financiële wereld, dus breken er tijden van voorspoed aan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:50:11 #239
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_111344780
-Spaanse rente weer boven de 6%
-Nationalisatie bepaalde spaanse banken? (las ik ergens)

Ik blijf nog even short zitten op mijn forex account....
Paardelul !!!
pi_111345423
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je hebt het over het aftuigen van ING. Blijkbaar is de som der delen meer waard dan de marktwaarde van ING (EV PA = +10 euro). Als nu zoveel onderdelen verkocht worden, dan heeft ING op een zeker moment toch teveel cash? Wat gaan ze daar dan mee doen? Superdividend?

Wil Hommen soms heel ING in brokken afsplitsen. Dat kan, dat is goed voor de aandeelhouder. En naar de wens van de populisten (in de politiek en het volk). Want dan hebben wij geen grote bank meer in Nederland en speelt Nederland geen rol meer in de financiële wereld, dus breken er tijden van voorspoed aan.
Teveel cash? :D

ING komt van een slordige 50 a 60x leverage af. Zeg maar het dubbele van US banken (!)

Maar aftuigen levert niet per definitie cash op hoor, het verbetert wel de verhouding eigen vermogen - totaal vermogen. Als ze bijv. ING Direct verkopen, verkopen ze zowel de samenhangende vorderingen als schulden, dat levert geen cash op - sterker nog ik geloof dat ze er een gering verlies op hebben geleden. Het beperkt wel het risico. En dat is de opdracht die Hommen heeft meegekregen.

Superdividend? Misschien dat ze over een aantal jaar eens met een minidividendje beginnen :)
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:02:35 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111348206
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Teveel cash? :D

ING komt van een slordige 50 a 60x leverage af. Zeg maar het dubbele van US banken (!)

Maar aftuigen levert niet per definitie cash op hoor, het verbetert wel de verhouding eigen vermogen - totaal vermogen. Als ze bijv. ING Direct verkopen, verkopen ze zowel de samenhangende vorderingen als schulden, dat levert geen cash op - sterker nog ik geloof dat ze er een gering verlies op hebben geleden. Het beperkt wel het risico. En dat is de opdracht die Hommen heeft meegekregen.

Superdividend? Misschien dat ze over een aantal jaar eens met een minidividendje beginnen :)
Dat ze de schulden icm de vorderingen verkopen begrijp ik. Als ik me niet vergis was er op ING-direct USA een boekwinst van 500 miljoen. Betekent dat niet net zoveel dan als dat de schulden die ze voor ING-direct in de boeken hadden staan + de vorderingen nog 500 miljoen gunstiger verkocht zijn dan ze in de boeken stonden?

Ik weet veel minder van boekhouden dan jij natuurlijk, maar als ik lees dat het EV per aandeel 11 euro is, dan denk ik dus dat wanneer dit klopt (dus de waarderingen reeel zijn), als ze alle onderdelen verkopen voor die waarde, er uiteindelijk 11 euro per aandeel in de kas moet zitten. Of ik begrijp dat hele principe verkeerd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:04:22 #242
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111348309
Ja maar tegen dat eigen vermogen moet je nog heul wat wegstrepen hè.

edit: valt trouwens wel mee bij ING. :P
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:09:35 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111348572
quote:
99s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:04 schreef Sokz het volgende:
Ja maar tegen dat eigen vermogen moet je nog heul wat wegstrepen hè.

edit: valt trouwens wel mee bij ING. :P
Nee, dat is dus al gebeurd wanneer je het over eigen vermogen hebt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111351110
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat is dus al gebeurd wanneer je het over eigen vermogen hebt.
Geldt met name voor het verzekeringsdeel, maar da's niet exclusief voor ING.
Het is maar net hoe je de verzekeringsverplichtingen waardeert.
Dus je toevoeging 'als de waarderingen reeel' zijn is wel een terechte. De markt denkt daar kennelijk het zijne van - ik ook trouwens :)
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:57:25 #245
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111351270
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Geldt met name voor het verzekeringsdeel, maar da's niet exclusief voor ING.
Het is maar net hoe je de verzekeringsverplichtingen waardeert.
Dus je toevoeging 'als de waarderingen reeel' zijn is wel een terechte. De markt denkt daar kennelijk het zijne van - ik ook trouwens :)
Als ik kijk wat ze dan verkocht hebben de aflopen jaren (carlease en allerlei Aziatische zaken), dan werd daar iha toch wel een boekwinst op gemaakt. Dat wil dan toch zeggen dat het EV eigenlijk nog iets hoger was dan ze dachten?

Ik snap nog steeds niet waar mijn denkfout dan zit. Als ze alle losse delen verkopen voor de prijs die het volgens de boeken waard is, dan is er toch een positief saldo van het EV?
Het is toch mogelijk dat de som der delen meer waard is dan het geheel? Omgekeerde synergie?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111355209
Op dit moment is er sprake van bodemvorming. Je hebt nu twee technische candles op de amerikaanse index die reversals aangeven, dit is bullish. De markt heeft nu vele shorters in een bear trap. Ik ben positief gestemd op mijn long :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 01:01:16 #247
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_111363194
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik kijk wat ze dan verkocht hebben de aflopen jaren (carlease en allerlei Aziatische zaken), dan werd daar iha toch wel een boekwinst op gemaakt. Dat wil dan toch zeggen dat het EV eigenlijk nog iets hoger was dan ze dachten?

Ik snap nog steeds niet waar mijn denkfout dan zit. Als ze alle losse delen verkopen voor de prijs die het volgens de boeken waard is, dan is er toch een positief saldo van het EV?
Het is toch mogelijk dat de som der delen meer waard is dan het geheel? Omgekeerde synergie?
Boekwaardes bij financials mag je altijd met een (flinke) korrel zout nemen.
The more debt, the better
pi_111365203
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik kijk wat ze dan verkocht hebben de aflopen jaren (carlease en allerlei Aziatische zaken), dan werd daar iha toch wel een boekwinst op gemaakt. Dat wil dan toch zeggen dat het EV eigenlijk nog iets hoger was dan ze dachten?

Ik snap nog steeds niet waar mijn denkfout dan zit. Als ze alle losse delen verkopen voor de prijs die het volgens de boeken waard is, dan is er toch een positief saldo van het EV?
Het is toch mogelijk dat de som der delen meer waard is dan het geheel? Omgekeerde synergie?
Al je redenerings stappen kloppen, maar de eindconclusie dat er uiteindelijk een (super) dividend mogelijk is, kun je niet automatisch trekken. De regels voor het aanhouden van reserves door banken (basel III) gaan strenger worden, dus de boekwinsten op de deelnemingen gaan niet naar het EV van de holding, maar naar allerlei reserves op de balans.

De reden hiervoor is dat de bezittingen aan de andere kant van een bank balans over het algemeen nogal volatiel zijn. Dit zijn vorderingen op bedrijven, hypotheken, derivaten etc die bij een volgende crash minder waard blijken te zijn dan waarvoor ze nu in de boeken staan. Dan heeft de bank de genoemde reserves nodig om haar eigen schuldeisers te kunnen betalen.

Het EV van een bank is veel meer een moving target als bij standaard bedrijven. De balans van een grote bank is naar mijn mening dan ook alleen door een handjevol deskundigen te doorgronden. Ik beleg zelf daarom nooit in banken.
pi_111365285
Aandelen ING, Aegon en SNS samen voor een tientje. Historische tijden.
pi_111366661
LOL @ Rob @ 8.05

quote:
,,We krijgen een vlakke opening van de AEX met een negatieve ondertoon. Griekenland zinkt steeds dieper in het moeras en in Spanje heeft de overheid de bank Bankia moeten redden. Ook vielen de handelscijfers uit China tegen. Al met al een cocktail van negatieve berichten'', aldus handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer.
En waar openen we? Bijna een percent in de plus. :D
pi_111366831
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik kijk wat ze dan verkocht hebben de aflopen jaren (carlease en allerlei Aziatische zaken), dan werd daar iha toch wel een boekwinst op gemaakt. Dat wil dan toch zeggen dat het EV eigenlijk nog iets hoger was dan ze dachten?

Ik snap nog steeds niet waar mijn denkfout dan zit. Als ze alle losse delen verkopen voor de prijs die het volgens de boeken waard is, dan is er toch een positief saldo van het EV?
Het is toch mogelijk dat de som der delen meer waard is dan het geheel? Omgekeerde synergie?
Lees het persbericht van Delta Lloyd van vanochtend over Q1 er maar op na.
Goed kwartaal volgens hen, winst, maar het vermogen gezakt van 3.9 miljard naar 3.0 miljard.
Waarom? Andere waardering verplichtingen vanwege rentestand, niet goedgemaakt door waardestijging bezittingen (vanwege krimpende rentemarge)
http://www.deltalloydgroe(...)nte-markten-1610706/

Of ING goedkoop of duurkoop is, weet ik niet, maar eigen vermogen bij financiele instellingen (met name verzekeringsmij'en) zegt dus niet zo veel. Mr. Market hecht daar ook niet zo'n geloof aan, anders noteerden ze niet allemaal ver onder intrinsiek. In één kwartaal een kleine 30% minder vermogen - maar wel een goed resultaat, en oh ja, de solvabiliteit is ook gestegen ;)
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:14:50 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111366869
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
LOL @ Rob @ 8.05

[..]

En waar openen we? Bijna een percent in de plus. :D
Maar van poltiek snappen die anaalisten al helemaal niks. Dat die extreme partij geen coalitie heeft kunnen vormen is alleen maar goed. Dan kun je niet over steeds dieper in het moeras spreken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:18:17 #253
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_111366911
Hij vergat de cijfers van Mittal en Aegon die meevallen.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:20:48 #254
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_111366959
AMSTERDAM (AFN) - Morgan Stanley heeft op 4 mei een belang in KPN genomen van 10 procent. Dat bleek donderdag uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Voorheen was er nog geen belang bekend van Morgan Stanley in het telecombedrijf. Bij een belang van 5 procent of meer wordt een deelneming door de AFM openbaar gemaakt.
Op dinsdag 8 mei werd bekend dat América Móvil 8 euro per aandeel wil bieden voor een belang van maximaal 28 procent in KPN.


Voorkennis?
pi_111367698
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:20 schreef kibo het volgende:
AMSTERDAM (AFN) - Morgan Stanley heeft op 4 mei een belang in KPN genomen van 10 procent. Dat bleek donderdag uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Voorheen was er nog geen belang bekend van Morgan Stanley in het telecombedrijf. Bij een belang van 5 procent of meer wordt een deelneming door de AFM openbaar gemaakt.
Op dinsdag 8 mei werd bekend dat América Móvil 8 euro per aandeel wil bieden voor een belang van maximaal 28 procent in KPN.


Voorkennis?
Nee, opdracht van America Movil. :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:05:02 #256
57586 Bananenman
-----------
pi_111368069
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee, opdracht van America Movil. :)
Waar lees je dat? Ik vond het ook nogal dubieus klinken :o
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:07:31 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111368132
Dat is logisch. Nu heeft Movil dus indirect al 40% in handen.

Wat ik wel vreemd vind als er zulke belangen worden opgebouwd is dat de koers precies in die periode zoveel daalde. Je zou juist verwachten dat dit opwaartse druk gegeven had. Of is het niet op de markt gekocht maar van een derde partij?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111368321
quote:
5s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:05 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Waar lees je dat? Ik vond het ook nogal dubieus klinken :o
Lees ik alleen tussen de regels.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:07 schreef LXIV het volgende:
Dat is logisch. Nu heeft Movil dus indirect al 40% in handen.

Wat ik wel vreemd vind als er zulke belangen worden opgebouwd is dat de koers precies in die periode zoveel daalde. Je zou juist verwachten dat dit opwaartse druk gegeven had. Of is het niet op de markt gekocht maar van een derde partij?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat JPM keurig netjes die 10% aan Movil verkocht @ 8 euro. Dus dat de 'markt' nog een krappe 15% mag aanleveren. Die, zolang de koers < 8 euro staat, gewoon uit de markt gekocht gaat worden. Straks wordt het bod ingetrokken onder de vermelding dat ze genoeg stukken opgenomen hebben. Denk ik.
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:27:02 #259
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111368653
Toch vreemd dat er dan juist in die periode, zonder verder nieuws, zoveel koersdruk is geweest.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111368930
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:27 schreef LXIV het volgende:
Toch vreemd dat er dan juist in die periode, zonder verder nieuws, zoveel koersdruk is geweest.
Wel min of meer in lijn met de rest van de telecommers

En het nieuws was natuurlijk dat KPN amper nog een positieve cash flow heeft, assets moet verkopen, en over de limiet van haar schuldenlast (2,5 x EBITDA) uitgaat. Het is inmiddels wel een beetje het zwarte zwaantje in telecomland.
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:02:54 #261
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_111369709
Blijkbaar kan een partij dus op 1 dag (4 mei) minimaal 5% van het aandelenkapitaal kopen zonder merkbare gevolgen voor de koers.
pi_111370272
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:02 schreef kibo het volgende:
Blijkbaar kan een partij dus op 1 dag (4 mei) minimaal 5% van het aandelenkapitaal kopen zonder merkbare gevolgen voor de koers.
Zoals LXIV opmerkte kan het ook (deels) onderhands gekocht zijn.
pi_111371642
Hoe kan je aandelen aan america movil verkopen?
Omdat de prijs hoger is dan de beursprijs
pi_111372907
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:53 schreef floris_b het volgende:
Hoe kan je aandelen aan america movil verkopen?
Omdat de prijs hoger is dan de beursprijs
Het orderboek van de Amsterdamse beurs is niet de enige route om aandelen te verkopen. Grote financiele instanties gebruiken andere netwerken om aandelen te verkopen en de prijs te verekenen. Ik meen wel dat zulke transacties uiteindelijk gemeld moeten worden bij de beurs.
  donderdag 10 mei 2012 @ 13:12:07 #265
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111374507
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:27 schreef jaco het volgende:

[..]

Het orderboek van de Amsterdamse beurs is niet de enige route om aandelen te verkopen. Grote financiele instanties gebruiken andere netwerken om aandelen te verkopen en de prijs te verekenen. Ik meen wel dat zulke transacties uiteindelijk gemeld moeten worden bij de beurs.
je bent toch eigenlijk ook helemaal niet verplicht om je aandelen te verhandelen via het beursbedrijf? :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 16:38:21 #266
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111382083
Cisco krijgt klappen. }:|
  donderdag 10 mei 2012 @ 17:26:58 #267
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111384284
9% is niet mals na hun EPS-beat.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 10 mei 2012 @ 17:46:49 #268
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111385105
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 17:26 schreef JimmyJames het volgende:
9% is niet mals na hun EPS-beat.
Verwend, die aandeelhouders. ;(
pi_111385837
Weet iemand toevallig waar ik total return index data van de Dow Jones Industrial index kan vinden van 1-1-1973 t/m 31-11-2011? Datastream (Reuters) gaat helaas maar terug tot 1-10-1987..
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_111395551
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:05 schreef Burnie88 het volgende:
Weet iemand toevallig waar ik total return index data van de Dow Jones Industrial index kan vinden van 1-1-1973 t/m 31-11-2011? Datastream (Reuters) gaat helaas maar terug tot 1-10-1987..
  donderdag 10 mei 2012 @ 21:49:30 #271
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111396811
heeft er trouwens hier ervaring met Ninja Trader? ik wou me een beetje meer gaan verdiepen in het zelf maken van technische analyses, dus ik heb de gratis versie gedownload van Ninja Trader, maar ik kom er nog niet echt uit :P
pi_111398532
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:05 schreef Burnie88 het volgende:
Weet iemand toevallig waar ik total return index data van de Dow Jones Industrial index kan vinden van 1-1-1973 t/m 31-11-2011? Datastream (Reuters) gaat helaas maar terug tot 1-10-1987..
Heb je geen bloomberg terminal op school staan?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111398558
quote:
10s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:49 schreef Shispeed het volgende:
heeft er trouwens hier ervaring met Ninja Trader? ik wou me een beetje meer gaan verdiepen in het zelf maken van technische analyses, dus ik heb de gratis versie gedownload van Ninja Trader, maar ik kom er nog niet echt uit :P
Probeer een wizard te volgen van NinjaTrader, zo heel erg lastig is het niet. Of zoek gewoon op tutorials van Ninjatrader. Genoeg materiaal te vinden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_111401279
benieuwd hoe aegon het de komende beursdagen gaat doen.. veel verder omhog of weer richting de laagste grens.
pi_111402507
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 23:17 schreef mytec het volgende:
benieuwd hoe aegon het de komende beursdagen gaat doen.. veel verder omhog of weer richting de laagste grens.
Ik ben eerder benieuwd welke kosten ze volgend kwartaal weer door de buitengewone lasten, of erger nog, door het eigen vermogen weten te moffelen. Alle zeeperds zijn buitengewoon, of ze smijten er weer een stelselwijziging tegenaan, alle mazzeltjes zijn operational.

Maar ach, tegenwoordig schijnen ze tenminste al hun dochters mee te consolideren (Meeus anyone), dus ze gaan vooruit :)
pi_111402558
quote:
99s.gif Op donderdag 10 mei 2012 16:38 schreef Sokz het volgende:
Cisco krijgt klappen. }:|
Op 13.70 USD wil ik ze wel weer :P

volgens mij ben ik een aantal mensen hier nog een rondje schuldig..... O-)
pi_111402603
quote:
11s.gif Op donderdag 10 mei 2012 23:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ben eerder benieuwd welke kosten ze volgend kwartaal weer door de buitengewone lasten, of erger nog, door het eigen vermogen weten te moffelen. Alle zeeperds zijn buitengewoon, of ze smijten er weer een stelselwijziging tegenaan, alle mazzeltjes zijn operational.

Maar ach, tegenwoordig schijnen ze tenminste al hun dochters mee te consolideren (Meeus anyone), dus ze gaan vooruit :)
kijk ik moet nog maar eens leren om dat beter te kunnen doorgronden ;-) maar als alle verbeteringen operationeel zijn is dat niet echt goed voor de toekomst ;-)
pi_111402698
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 23:47 schreef mytec het volgende:

[..]

kijk ik moet nog maar eens leren om dat beter te kunnen doorgronden ;-) maar als alle verbeteringen operationeel zijn is dat niet echt goed voor de toekomst ;-)
Eén van mijn projectjes is om eens te bereken hoeveel winst Aegon nou echt heeft gemaakt in het afgelopen decenium. Dus zonder de truucendoos.
Wat overigens niet zegt dat je er niet op kan traden. Maar veel respect heb ik niet voor die boekhoudersclub. Eigenlijk is het wel een red flag als je CEO telkens een accountant is. Wat is dan je core-business? ;)
  donderdag 10 mei 2012 @ 23:53:15 #279
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111402859
Je kunt natuurlijk zoveel winst maken als je zelf wil. Kwestie van opwaarderen of afwaarderen van je assets.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 10 mei 2012 @ 23:58:47 #280
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111403084
Mag dat zomaar dan? (buiten proportioneel)
pi_111403099
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 23:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Eén van mijn projectjes is om eens te bereken hoeveel winst Aegon nou echt heeft gemaakt in het afgelopen decenium. Dus zonder de truucendoos.
Wat overigens niet zegt dat je er niet op kan traden. Maar veel respect heb ik niet voor die boekhoudersclub. Eigenlijk is het wel een red flag als je CEO telkens een accountant is. Wat is dan je core-business? ;)
het op orde proberen te brengen van chaos? of de lange termijn visie is het jaarlijks veranderen van de structuur ;-) Volgend jaar proberen ze vast ernest & young over te nemen dat om de core business te ondersteunen
  vrijdag 11 mei 2012 @ 00:06:28 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111403431
quote:
99s.gif Op donderdag 10 mei 2012 23:58 schreef Sokz het volgende:
Mag dat zomaar dan? (buiten proportioneel)
Nee, maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet 'hard' te waarderen.
Stel je hebt als bedrijf een huis in de boeken staan. Is dat nu 180K (laag), 200K (middel) of 220K (hoog) waard? Binnen die marge bepaal je het toch zelf?
Net zoals Aegon bijvoorbeeld inschat wat de levensverwachting is en aan de hand daarvan hoeveel ze nog aan mensen moeten uitkeren. Maar is dat gemiddeld 78 jaar, 80 jaar of 82 jaar voor hun klantenbestand? Dat is eigenlijk gewoon een keuze. Maar eentje die wel héél veel geld scheelt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111403810
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet 'hard' te waarderen.
Stel je hebt als bedrijf een huis in de boeken staan. Is dat nu 180K (laag), 200K (middel) of 220K (hoog) waard? Binnen die marge bepaal je het toch zelf?
Net zoals Aegon bijvoorbeeld inschat wat de levensverwachting is en aan de hand daarvan hoeveel ze nog aan mensen moeten uitkeren. Maar is dat gemiddeld 78 jaar, 80 jaar of 82 jaar voor hun klantenbestand? Dat is eigenlijk gewoon een keuze. Maar eentje die wel héél veel geld scheelt!
ik weet niet precies wat wel en niet is toegestaan maar mag je dat dan ook voortdurend aanpassen? heb je vreemd vermogen nodig dan heb je opeens een duurder huis.. en een jaar later verwacht je veel winst zet je de prijs van het huis weer flink omlaag.
pi_111403838
quote:
99s.gif Op donderdag 10 mei 2012 16:38 schreef Sokz het volgende:
Cisco krijgt klappen. }:|
Ooit van Huawei gehoord ?

Veel goedkoper voor de afnemers (Telco's) Huawei groeit als kool Cisco en Juniper hebben het nakijken.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  vrijdag 11 mei 2012 @ 00:18:35 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111403895
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:16 schreef mytec het volgende:

[..]

ik weet niet precies wat wel en niet is toegestaan maar mag je dat dan ook voortdurend aanpassen? heb je vreemd vermogen nodig dan heb je opeens een duurder huis.. en een jaar later verwacht je veel winst zet je de prijs van het huis weer flink omlaag.
Het is natuurlijk geen cashflow ofzo. Of bedoel je vermogen aantrekken en aantonen dat je een hoog EV hebt? Ja, dan kun je dat zo doen. Maar de markt is meestal niet gek. Zie de discussie over ING hierboven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_111404349
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is natuurlijk geen cashflow ofzo. Of bedoel je vermogen aantrekken en aantonen dat je een hoog EV hebt? Ja, dan kun je dat zo doen. Maar de markt is meestal niet gek. Zie de discussie over ING hierboven.
ja zodat je ev dus hoger lijkt maar in werkelijkheid kan het nogal verschillen. aah ok ik zal er eens kijken. Nee verschil tussen de cashflow en de balans weet ik nog wel ;-)
pi_111409902
Even een vraagje tussendoor. Ik wil geld investeren in een dividend georiënteerde ETF zoals Vanguard Dividend Appreciation ETF (VIG) of Vanguard High Dividend Yield ETF (VYM). Nu zit ik alleen niet zo te wachten om dit in Dollars te doen en vroeg me dan ook af wat de Europese alternatieven zijn voor deze twee bekende ETFs. Iemand ideeën?
pi_111420012
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 09:36 schreef Ravvie het volgende:
Iemand ideeën?
Lyxor ETF Euro Stoxx 50 Dividends misschien?

(werden toevallig genoemd in een videootje op Beleggersbelangen dat ik gisteren zag)
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:17:55 #289
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111421816
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:34 schreef dvr het volgende:

(werden toevallig genoemd in een videootje op Beleggersbelangen dat ik gisteren zag)
Die zwarte achtergrond is echt verschrikkelijk :')
Maar ik vind hun blog wel één van de beteren in onze taal.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111424392
Mijn broker is de weg kwijt.
Als ik 10 puts verkoop @ 0,85, provisie 2,50 euro per contract, hoeveel zou dan de afrekening moeten zijn?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:25:21 #291
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111424629
Cash-out, nieuwe schoenen halen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_111424653
Dat klinkt als een arbitreerbare bug. _O-

Het je het al gemeld of laat je dit voor wat het is?
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:38:07 #293
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_111425157
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mijn broker is de weg kwijt.
Als ik 10 puts verkoop @ 0,85, provisie 2,50 euro per contract, hoeveel zou dan de afrekening moeten zijn?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING-puts? :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_111425410
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:38 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

ING-puts? :P
Nee, die berekent ie wel goed :)
En een andere optiereeks van dezelfde beurs ook goed.
Alleen deze ene optie niet, en het is een reproduceerbare fout :)

Niet heel vertrouwenwekkend, he :P
pi_111426247
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:25 schreef Arkai het volgende:
Dat klinkt als een arbitreerbare bug. _O-

Het je het al gemeld of laat je dit voor wat het is?
PS: ik heb de laatste maanden zoveel bugs gemeld, dat ik genegen ben een rekening te sturen als tester. Nee dus. :) Ow ja, dit is een systeembank (lord have mercy) :D
pi_111429308
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 17:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

PS: ik heb de laatste maanden zoveel bugs gemeld, dat ik genegen ben een rekening te sturen als tester. Nee dus. :) Ow ja, dit is een systeembank (lord have mercy) :D
De kwaliteit van brokers is dan ook bar slecht in nederland.
pi_111429456
quote:
10s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:49 schreef Shispeed het volgende:
heeft er trouwens hier ervaring met Ninja Trader? ik wou me een beetje meer gaan verdiepen in het zelf maken van technische analyses, dus ik heb de gratis versie gedownload van Ninja Trader, maar ik kom er nog niet echt uit :P
ik heb gehoord dat Ninjatrader een amateuristisch platform is, kan je uberhaupt strategieën backtesten en programmeren in ninjatrader? :? Probeer iets als tradestation is mijn advies, maar dan eentje uit voor Europa.

Vroeger probeerde ik te daytraden met ninjatrader en dat ging niet goed, de charts waren niet goed.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 18:39:20 #298
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111429909
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:28 schreef 123dudeguys het volgende:

[..]

ik heb gehoord dat Ninjatrader een amateuristisch platform is, kan je uberhaupt strategieën backtesten en programmeren in ninjatrader? :? Probeer iets als tradestation is mijn advies, maar dan eentje uit voor Europa.

Vroeger probeerde ik te daytraden met ninjatrader en dat ging niet goed, de charts waren niet goed.
geen idee, ik heb me er nog niet echt in verdiept, ik zit momenteel ook in de examens (middelbare school ja :')_!). kent er iemand dan een beter geschikt, gratis, platform voor Europa?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2012 @ 20:23:05 #299
862 Arcee
Look closer
pi_111434802
quote:
Griekse formatiepoging weer mislukt

***************************************
` In Griekenland is ook de derde
formatiepoging,die van PASOK-leider
Venizelos,mislukt.De radicaal linkse
partij Syriza wil niet deelnemen aan
een regering met de conservatieven,de
socialisten en Democratisch Links.Die
laatste partij wil alleen in de
regering zitten als Syriza meedoet.

Syriza is fel tegen de bezuinigingen
die zijn afgesproken met de EU en het
IMF.Volgens de andere partijen gaat het
land failliet zonder de leningen.

PASOK-leider Venizelos was als leider
van de derde partij de laatste die een
formatiepoging mocht doen.Morgen geeft
hij de president zijn opdracht terug.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2012 @ 20:23:34 #300
862 Arcee
Look closer
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2012 @ 20:23:46 #301
862 Arcee
Look closer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')