abonnement Unibet Coolblue
pi_105705247


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #23

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
pi_105705498
Bushmill whisky is vergelijkbaar met jameson?
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  † In Memoriam † zaterdag 17 december 2011 @ 21:29:54 #3
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105705679
* Cynix ® doet eens niet al te gek vanavond en tikt een Glenfiddich 12yo weg. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_105707775
quote:
3s.gif Op zaterdag 17 december 2011 21:29 schreef Cynix ® het volgende:
* Cynix ® doet eens niet al te gek vanavond en tikt een Glenfiddich 12yo weg. :)
Van de Makro in de mooie Glenfiddich glazen? :P Moet ook nog ff iemand regelen met een Makro pas, die aanbieding is er nog een week dacht ik.
pi_105708693
Iemand nog een tip voor een goede fles whisky die ik voor kerst kan vragen? Ik heb momenteel Glenfiddich 15 yo, Talisker 10 yo en Laphroaig 10 yo staan, die ik alledrie erg lekker vind. Zoek dus een lekkere whisky om de collectie een beetje mee uit te breiden. Aangezien ik het op m'n lijstje als mogelijk kerstkado wil zetten moet het wel een beetje redelijk geprijsd zijn, laten we zeggen rond de 40-50 euro.

Bvd :)
pi_105708793
lagavulin 16yr :9 :9
Ardbeg 10yr :9
enz, enz, ;)
pi_105713528
Tja dat kan een hele lange lijst worden. Ik blijf maar bij de distilleerderij bottelingen:
Bowmore Tempest
Bowmore Mariner
Bunnahabhain Darach Ur
Coal Illa 12
Big Peat
Highland Park 15
Jura 16

En als je iets anders wilt dan Islay en Island dan is een mooie Glenlivet 15 of Nadura ook een mooie aanvulling van je beginnende collectie :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_105716695
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:26 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Van de Makro in de mooie Glenfiddich glazen? :P Moet ook nog ff iemand regelen met een Makro pas, die aanbieding is er nog een week dacht ik.
de slijterij heeft ze ook staan incl de glazen..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105742935
Iemand bekend met de Old Pulteney's? De 21 yo is uitgeroepen tot whisky van het jaar, vroeg me af hoe het jongere broertje zich drinkt ;)

pi_105743644
:Y lekkere whisky! Vrij zacht (vind ik), drinkt gevaarlijk lekker weg, maar is ook interessant genoeg om er rustig van te genieten ;)
pi_105765982
Heb je het nou over de 21yo of de 12yo Sunnythesun ;)
pi_105766092
de 12 :)
pi_105811197
Wil graag een whisky kopen nog voor 't eind vh jaar, maar weet niet goed waar ik heen moet.
Woonachtig in Den Haag, en weet dat er een slijter vlakbij de paleistuin zit. Is dat wat?

[ Bericht 7% gewijzigd door mister_popcorn op 20-12-2011 10:41:56 ]
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105811485
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:36 schreef mister_popcorn het volgende:
Wil graag een whisky kopen nog voor 't eind vh jaar, maar weet niet goed waar ik heen moet.
Woonachtig in Den Haag, en weet dat er een slijter vlakbij de paleistuin zit. Is dat wat?
Bij Den Haag denk ik maar aan één slijter en dat is Van Zuylen in Loosduinen.
  dinsdag 20 december 2011 @ 12:45:46 #15
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_105815265
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:36 schreef mister_popcorn het volgende:
Wil graag een whisky kopen nog voor 't eind vh jaar, maar weet niet goed waar ik heen moet.
Woonachtig in Den Haag, en weet dat er een slijter vlakbij de paleistuin zit. Is dat wat?
Wat totalatool zegt, gewoon binnen stappen zeggen wat je lekker vind en het budget en je wordt uitstekend geholpen.
pi_105820046
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:46 schreef totalatool het volgende:

[..]

Bij Den Haag denk ik maar aan één slijter en dat is Van Zuylen in Loosduinen.
toppie.

@ tweek, mijn whiskies ken ik wel, alleen dé winkel in 070 nog niet. Woon hier minder dan 1 jaar. In den beginne had ik nog 9 flessen, waarvan 6 mooi. Nu nog 3, waarvan 1 mooi, en die is bijna leeg ook nog. Dat kan niet meer!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105820824
Waar gaat je voorkeur naar uit Mr. Popcorn? Maw; al een whisky op het oog? ;)
pi_105822466
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 15:08 schreef starbeach het volgende:
Waar gaat je voorkeur naar uit Mr. Popcorn? Maw; al een whisky op het oog? ;)

altijd heh!


Ben zelf een groot fan van Lagavulin 16 jaar. Wil eigenlijk eens n andere iets specialere versie ervan proberen (distillers edition 2011 liefst). Echter, ga zaterdagmiddag langs de slijtert (mits geopend), en krijg zaterdagavond ook 1 flesje thuis van di papa en di mama, en heb daar de naam ook al laten vallen.

Verder met dit weer een Laphroaig of Ardberg, al drink ik eigenlijk altijd Laphroaig. Verder heb ik 1 week geleden mijn port Charlotte an turas mor opgemaakt, en neig naar een duurdere variant om uit te proberen.

Anyways, bovenstaande (en nog meer) komt bij Van Zuylen dan uit de gaffel, en hoop op deskundig advies, en adhv dat advies maak ik vaak een keuze. Als 't mij niet bevalt val ik graag terug op de "bekendere" merken, en anders laat ik mij verrassen (zoals bij de port charlotte).

Heb er hoedanook zin an! :)

Add) Koop sowieso een Strathisla. Daarnaast nog een fles waarop bovenstaaande van toepassing is.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105823109
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 15:48 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]
-knip-
als je laphroaig fan bent is dit misschien een leuke voor de kerst: http://www.whiskyslijter.nl/laphroaig-saint-peat.html
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105823217
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2011 16:01 schreef gianni61 het volgende:

[..]

als je laphroaig fan bent is dit misschien een leuke voor de kerst: http://www.whiskyslijter.nl/laphroaig-saint-peat.html
Ik had 'm al gezien ja, maar niet verder naar gekeken. Leek mij meer een grapje oid?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105823368
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 16:03 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

Ik had 'm al gezien ja, maar niet verder naar gekeken. Leek mij meer een grapje oid?
het label op de fles wekt die indruk inderdaad wel, maar voor die prijs verwacht ik toch wel een "serieuze" whisky (bij van zuylen issie overigens goedkoper, dit was gewoon de eerste hit in google)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105823392
@ Mister Popcorn: vertel je verhaal en laat de verkopers opties aandragen. Ze hebben erg veel onafhankelijke bottelingen die zeer lekker zijn! Ik ben daar toen met een paar prachtflesjes weggegaan! Krijg je zeker geen spijt van ;)
pi_105823509
Ben benieuwd! Zal er ook eens vragen naar die Laphroaig, al weet ik niet of ik zoiets in mijn kast wil hebben staan... (boek en cover, maar toch).
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105825612
Label van die Laphroaig trekt me ook totaal niet (al gaat het daar uiteindelijk niet om), terwijl ik een Bruichladdich juist wel weer koopwaardig/leuk/aantrekkelijk vind qua omhulling.

pi_105826335
De grafische vormgeving van Bruichladdig is wel echt zeer stoer ja! En het is vaak nog erg lekker ook ;)

Ik vind deze ook erg mooi staan hier in de kast O-)

  dinsdag 20 december 2011 @ 17:30:53 #26
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_105826976
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:48 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

toppie.

@ tweek, mijn whiskies ken ik wel, alleen dé winkel in 070 nog niet. Woon hier minder dan 1 jaar. In den beginne had ik nog 9 flessen, waarvan 6 mooi. Nu nog 3, waarvan 1 mooi, en die is bijna leeg ook nog. Dat kan niet meer!
Ik twijfelde eens tussen drie flessen en hij raadde me aan de goedkoopste te nemen, een Macallan 10 jaar cask strenght, aangezien hij daar net nog een oude partij van op de kop had weten te tikken en als ik hem nu niet kocht, zou ik die kans nooit meer krijgen. Fles had ook nog gewoon dezelfde prijs als de oude.
pi_105831553
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 17:00 schreef starbeach het volgende:
Label van die Laphroaig trekt me ook totaal niet (al gaat het daar uiteindelijk niet om), terwijl ik een Bruichladdich juist wel weer koopwaardig/leuk/aantrekkelijk vind qua omhulling.

[ afbeelding ]
die zijn zeker mooi.
daarom vind ik het op zich wel jammer dat de laddie 10 niet in een blauwe fles zit zoals de laddie classic.

maar goed, mij hoor je ook niet klagen als de 10 komend weekend onder de kerstboom ligt
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_105833789
Ben niet zo lang begonnen met het proberen van whisk(e)y. Heb Famous Grouse op, wel lekker en niet al te duur. Jameson smaakt lekker zacht. Wie heeft nog tips voor een goede single malt niet al te duur en verkrijgbaar in 5cl?
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_105841163
De standaard Famous Grouse heb ik hier ook staan (krijgertje), maar die krijg ik echt met moeite leeg ;)
Jameson is een Irish Whiskey en het zachte karakter heeft te maken met de extra destillatiestap t.o.v. Schotse Whisky. Een Jameson heeft voor mij een veel minder uitgesproken smaak dan een goede Single Malt. Het is maar net wat je zoekt/lekker vind. Samples is inderdaad een goede start om je smaak te bepalen. Probeer eens wat verschillende whisky's (eventueel van de verschillende gebieden (Highland, Speyside, etc). Waar ik even snel aan denk: Balvenie, Cragganmore, Highland Park, Ardbeg.

Hier vind je wel veel samples:
http://www.whiskysite.nl/en/Samples-Whisky-6-CL
http://www.drankgigant.nl/c-833394/mini-flesjes/

Andere hier zullen vast nog meer tips hebben, ik ben ook maar een beginnertje :@
pi_105841912
Ik ben echt verliefd op de geur van Ardbeg 10yo O+
  † In Memoriam † dinsdag 20 december 2011 @ 22:48:08 #31
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105842862
Hmm, Ardbeg, lijkt me wel wat. Ik mag nog een mooi flesje uitzoeken voor onder de kerstboom.
Die maar eens in overweging nemen. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_105844013
En niet te vergeten non chill-filtered en gebottled op 46%, prachtig O+
pi_105872793
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:05 schreef hemarookworst het volgende:
Ben niet zo lang begonnen met het proberen van whisk(e)y. Heb Famous Grouse op, wel lekker en niet al te duur. Jameson smaakt lekker zacht. Wie heeft nog tips voor een goede single malt niet al te duur en verkrijgbaar in 5cl?
Je kunt een dergelijke kleine proeffles van The Glenlivet 12 y.o. te kopen bij de slijterij, als ie dat heeft. De 75 cl fles The Glenlivet is nu voor ¤24,- te koop bij G&G. Erg redelijke prijs, vind ik. Wanneer je geen ervaring hebt met whisky is dat een mooie instapper denk ik, zeker voor deze prijs.
pi_105873471
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:02 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Je kunt een dergelijke kleine proeffles van The Glenlivet 12 y.o. te kopen bij de slijterij, als ie dat heeft. De 75 cl fles The Glenlivet is nu voor ¤24,- te koop bij G&G. Erg redelijke prijs, vind ik. Wanneer je geen ervaring hebt met whisky is dat een mooie instapper denk ik, zeker voor deze prijs.
Dit.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 21 december 2011 @ 17:44:20 #35
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_105874439
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:02 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Je kunt een dergelijke kleine proeffles van The Glenlivet 12 y.o. te kopen bij de slijterij, als ie dat heeft. De 75 cl fles The Glenlivet is nu voor ¤24,- te koop bij G&G. Erg redelijke prijs, vind ik. Wanneer je geen ervaring hebt met whisky is dat een mooie instapper denk ik, zeker voor deze prijs.
Mee eens.
Glenfiddich 12 is imho ook een prima instapper.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Moderator woensdag 21 december 2011 @ 18:02:01 #36
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_105875034
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:05 schreef hemarookworst het volgende:
Ben niet zo lang begonnen met het proberen van whisk(e)y. Heb Famous Grouse op, wel lekker en niet al te duur. Jameson smaakt lekker zacht. Wie heeft nog tips voor een goede single malt niet al te duur en verkrijgbaar in 5cl?
Ik kan de black grouse aanraden die vind ik heel wat fijner dan zn famous familielid.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_105907723
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:44 schreef MPG het volgende:

[..]

Mee eens.
Glenfiddich 12 is imho ook een prima instapper.
Persoonlijk vind ik de Cragganmore een betere allrounder dan de Glenfiddich. Dat was voor mij echt een eye-opener. Maja, smaken verschillen ;)
pi_105921133
Gall en Gall zuigt eigenlijk, Mitra heeft veel groter assortiment
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_105922691
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2011 17:02 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Je kunt een dergelijke kleine proeffles van The Glenlivet 12 y.o. te kopen bij de slijterij, als ie dat heeft. De 75 cl fles The Glenlivet is nu voor ¤24,- te koop bij G&G. Erg redelijke prijs, vind ik. Wanneer je geen ervaring hebt met whisky is dat een mooie instapper denk ik, zeker voor deze prijs.
70cl :P

Overigens zijn supermarktaanbiedingen ook handig om te volgen, vorige week was Glenlivet 12yo namelijk ¤19,99 bij de Vomar.

Gall en Gall vind ik ook zuigen eigenlijk.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 20:16:55 #40
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105930959
quote:
2s.gif Op woensdag 21 december 2011 18:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kan de black grouse aanraden die vind ik heel wat fijner dan zn famous familielid.
Ja, de Black is goed weg te krijgen. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 22 december 2011 @ 21:31:22 #41
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_105935440
Zo, vakantie. Mooi moment om een Glenlivet 15yo weg te nippen. En misschien nog een tweede. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_105954175
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 16:30 schreef hemarookworst het volgende:
Gall en Gall zuigt eigenlijk, Mitra heeft veel groter assortiment
Tja, de laatste keer dat ik keek was de Mitra echter nog duurder dan de Gall&Gall, dus voor mij vallen normaal gesproken beide ketens af.
pi_105954277
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:17 schreef totalatool het volgende:

[..]

Tja, de laatste keer dat ik keek was de Mitra echter nog duurder dan de Gall&Gall, dus voor mij vallen normaal gesproken beide ketens af.
Voor wie Hanos/Makro/Sligro pasjes hebben: soms kom je daar hele mooie aanbiedingen tegen. Alleen oppassen dat je je bij het schap niet al rijk rekent, er komt nog BTW bij...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 23 december 2011 @ 13:23:03 #44
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_105960115
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:21 schreef Gripper het volgende:

[..]

Voor wie Hanos/Makro/Sligro pasjes hebben: soms kom je daar hele mooie aanbiedingen tegen. Alleen oppassen dat je je bij het schap niet al rijk rekent, er komt nog BTW bij...
Alleen bij de Hanos kom ik soms nog wat interessants tegen omdat ze ook niet-standaard bottelingen hebben, bij de Makro en Sligro vind ik nooit iets interessants...
pi_105968670
Ik ben een speciaalbieren drinker en koop ddat vaak bij De Man van Drank in Rotterdam. Naast bierspeciaalzaak is het ook een wiskeyspeciaalzaak, ik ga daar eens kijken wat ze hebben.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  vrijdag 23 december 2011 @ 22:46:49 #46
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_105983560
Vandaag dit snoepje in huis gehaald..



Ik wilde eigenlijk een kaasplankje erbij doen, maar ben gegaan voor een paar bonbons
1 met een cacao bestandsdeel van 72% en genache vulling en 1 met cranberry vulling met een topping van wat zeezout .. :) Ben heeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_105987058
Mooi flesje, laat maar weten hoe die bevalt!
Toevallig net een slok gehad van zn 12-jarige zoontje, even vergeleken met de HP12.
pi_105988546
Net een glaasje Tamdhu 18 en een fijne Ledaig 10 als rokerig slaapmutsje.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_106000985
Gisteren het volgende in mijn kast bijgezet:
- Ardbeg Lord of the Isles 25yo 46%
- Caperdonich Duncan Taylor Rare Auld for the Nectar 1972/2009 35yo 50,3%
- Longmorn Single Malts of Scotland 1990/2005 15yo 60,4%
- Port Ellen Douglas Laing for Daily Dram 1982/2009 26yo 56,2%

Ondertussen in goed gezelschap genoten van twee verschillende Bruichladdich Samaroli import 1965/1980, een oude Longmorn en een oude 30yo Talisker van '72 als ik me niet vergis. Helaas heb ik de exacte details niet genoteerd, maar dat vraag ik nog even na. Het was in elk geval een waar genot!
pi_106010253
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 14:44 schreef totalatool het volgende:
Gisteren het volgende in mijn kast bijgezet:
- Ardbeg Lord of the Isles 25yo 46%
- Caperdonich Duncan Taylor Rare Auld for the Nectar 1972/2009 35yo 50,3%
- Longmorn Single Malts of Scotland 1990/2005 15yo 60,4%
- Port Ellen Douglas Laing for Daily Dram 1982/2009 26yo 56,2%

Ondertussen in goed gezelschap genoten van twee verschillende Bruichladdich Samaroli import 1965/1980, een oude Longmorn en een oude 30yo Talisker van '72 als ik me niet vergis. Helaas heb ik de exacte details niet genoteerd, maar dat vraag ik nog even na. Het was in elk geval een waar genot!
Ziet er allemaal lekker (en duur :P ) uit!

Heb gister fles Tallisker 10yo gekocht, maar deze whisky is niet aan mij besteed. Ik vind hem te zoutig ofzo.
pi_106011084
Net ben nevis 30 yo cask strength open gemaakt. Verplicht verdunnen!
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
pi_106026497
er lag een fles laddie ten voor mij onder de kerstboom *O*
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  zondag 25 december 2011 @ 10:24:45 #53
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_106026603
Ik moet nog een dagje wachten totdat mijn gekochte liefje open mag..
Ik ben zoooo benieuwd hoe mijn gast en manlief hem vinden..

Is het al 2e kerstdag! Willum vanaaf al o|O
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_106028173
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 19:13 schreef tech4u het volgende:

[..]

Ziet er allemaal lekker (en duur :P ) uit!
Ja dat klopt wel een beetje. Goedkoop zijn die whiskies allemaal niet echt. Lekker wel!
De Talisker was erg interessant, de Bruichladdichs hebben me doen inzien dat er wel degelijk lekkere Laddies zijn (geweest) tussen al dat experimentele geweld van de laatste jaren, en de Longmorn was m'n eerste maar zeker niet laatste ervaring met die distillery.

[ Bericht 0% gewijzigd door totalatool op 25-12-2011 12:14:51 ]
pi_106029338
Ik drink al een jaar of 2 whisky's in de kroeg maar ben nu bezig om thuis een leuke collectie op te bouwen zodat ik de smaken kan leren.
Ik heb tot nu toe dit staan :



Ik drink uitsluitend single malt tegenwoordig, bourbon en Amerikaanse whiskey's vind ik niet interessant.
Tot nu toe bind ik de Double Wood toch wel de lekkerste whisky, dat is echt genieten.

En bij een echt goede whisky wil ik ook nog wel eens een sigaar opsteken ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106029556
Zijn er nog verzamelaars hier die eventueel nog wat willen ruilen?
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
  zondag 25 december 2011 @ 13:13:45 #57
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106029577
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 13:12 schreef inkepinkje het volgende:
Zijn er nog verzamelaars hier die eventueel nog wat willen ruilen?
Wat heb je in de aanbieding?
pi_106029747
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 13:13 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Wat heb je in de aanbieding?
Macallan fine oak 25 years
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
pi_106029786
En deze.

Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
  zondag 25 december 2011 @ 13:29:09 #60
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106029897
Hmmm, heb die Macallan Forties en daar ben ik niet erg enthousiast over.
Macallan Fine Oak ook niet echt.

Sorry...

Macallan Thirties heb je niet? Als je de serie compleet hebt, raak je 'm wel kwijt aan een verzamelaar...
pi_106030020
Heb ook nog een laphroaigh signatory cask strength
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
  zondag 25 december 2011 @ 13:53:37 #62
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106030402
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 13:35 schreef inkepinkje het volgende:
Heb ook nog een laphroaigh signatory cask strength
Sorry wederom, ook niet fan van, sowieso niet zo van Islay-whiskies.

Ben meer van de sherried whiskies, maar dan net niet de Macallan's die je toonde...
pi_106042125
Ik zit nu aan de Cardhu 12 single malt.

Kent iemand dat? Zoniet, houden zo.
pi_106047171
Ik vind cardhu wel goed binnen te houden hoor. Zeker geen geweldige whisky maar imo ook geen absolute afrader :)
Hij smaakt vrij fruitig, nijgt zelfs wat naar peer. Is naar mijn smaak teveel limonade en te weinig kracht :P

De kerstman is bij CrashO ook weer langsgeweest, nieuwste aanwinst.

De Laphroaig triple wood :D *;
Ga hem vandeweek eens proberen, maar als hij ook maar iets lijkt op de quater cask komt dat helemaal goed :9
pi_106051424
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 23:09 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik zit nu aan de Cardhu 12 single malt.

Kent iemand dat? Zoniet, houden zo.
Ooit gekocht in d'n beginjaren toen ik nog Speysides dronk, voornamelijk voor het tasje was je erbij kreeg als verpakking. Vond het een hele zachte, licht fruitige, maar platte whisky. Goede whisky voor mensen/bezoek die niet echt van whisky houden.

Nu koop ik eigenlijk alleen nog maar Islay's en ben ook een zeer groot fan van Talisker. Dat zoute, jodiumachtige trekt mij heel erg. Iemand ervaring met de Talisker 57 North?
pi_106051912
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 23:09 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik zit nu aan de Cardhu 12 single malt.

Kent iemand dat? Zoniet, houden zo.
Ik drink 'm regelmatig nog. Niet zo zeer omdat ik 'm zo goed vind, maar omdat het de eerste single malt was die ik zelf kocht :) Geen spetterende dram inderdaad, maar voor mij wel emotionele waarde :P
  maandag 26 december 2011 @ 17:35:50 #67
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_106061760
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 23:09 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik zit nu aan de Cardhu 12 single malt.

Kent iemand dat? Zoniet, houden zo.
Ik ken 'm wel ja en heb nog een flesje staan. Niet bijster bijzonder inderdaad, maar best prima voor een avondje drinken met vrienden.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_106062331
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 13:35 schreef inkepinkje het volgende:
Heb ook nog een laphroaigh signatory cask strength
details? cask? abv? leeftijd?
pi_106065458
Jack Daniels en Red Label in Cola, 7up en Energydrink gegooid.

Jameson en Bushmills zowel puur als in koffie en thee gegooid.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  maandag 26 december 2011 @ 21:55:40 #70
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106068663
quote:
14s.gif Op maandag 26 december 2011 20:24 schreef hemarookworst het volgende:
Jack Daniels en Red Label in Cola, 7up en Energydrink gegooid.

Jameson en Bushmills zowel puur als in koffie en thee gegooid.
En daarna alles door de gootsteen gespoeld?
pi_106068940
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 21:55 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En daarna alles door de gootsteen gespoeld?
Nee is op hoor. En niet in mijn eentje op hoor.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  † In Memoriam † dinsdag 27 december 2011 @ 13:26:43 #72
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106083913
Hier is de Kerstman ook langsgeweest met wat lekkere dingen. :9

Dalmore 12yo
Dalwhinnie 15yo
Island of Goose 10yo
Coal Ila 12yo

Voornamelijk rokerig werk dus, maar dat gaat er hier goed in. :Y
Ik zit zo onderhand op 20 flessen. :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_106084408
Balvenie Double wood binnen, alsmede een Hendrick's gin.
De Strathisla en nog een echte mooie fles komen zaterdas as, net op tijd voor oud en nieuw!

ben wel benieuwd naar CrashO z'n Laphroaig triple wood!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  dinsdag 27 december 2011 @ 15:17:18 #74
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_106087309
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 23:54 schreef starbeach het volgende:
Mooi flesje, laat maar weten hoe die bevalt!
Toevallig net een slok gehad van zn 12-jarige zoontje, even vergeleken met de HP12.
Mijn doorgewinterde whiskygast was zeer te spreken over mijn keuze.. :)
Kreeg op het einde van de avond een hele dikke zoen, hoe lief ! O+
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_106088927
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 21:55 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En daarna alles door de gootsteen gespoeld?
He met een Bushmills is niks mis, maar de rest is inderdaad niet geschikt voor meer dan door de cola...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 27 december 2011 @ 23:46:23 #76
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_106110046
Kent iemand hier de Druiventuin in Leiden..
1200 whisky's !!! :o

Toch maar binnenkort eens langsgaan Ik kom notabene uit Leiden, maar wist niet dat de winkel bestond :@
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_106120107
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 december 2011 23:46 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Kent iemand hier de Druiventuin in Leiden..
1200 whisky's !!! :o

Toch maar binnenkort eens langsgaan Ik kom notabene uit Leiden, maar wist niet dat de winkel bestond :@
Ik kom er met enige regelmaat, de laatste tijd iets te vaak :) Ze hebben heel veel inderdaad en kunnen nog meer bestellen. Ook altijd genoeg open om te proeven als je het lief vraagt :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 28 december 2011 @ 12:54:02 #78
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_106122281
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 december 2011 23:46 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Kent iemand hier de Druiventuin in Leiden..
1200 whisky's !!! :o

Toch maar binnenkort eens langsgaan Ik kom notabene uit Leiden, maar wist niet dat de winkel bestond :@
http://www.whiskysite.nl/ is van hun, goede service en snelle levering.
pi_106130678
Bedankt voor het noemen van de website. ;)

Ik ben een beginnende drinker en ik heb een aantal blends geproefd en een aantal single malts, met name Speysides. Ik zoek iets zwaarders. Ik heb vernomen van o.a. Ralfy dat Black Bottle een zeer goede blend is. Dit is naar verluidt een Islay-blend. Is deze het proberen waard? Ik zie het niet zitten om veertig euro uit te geven aan en fles om er achter te komen dat ik het te zwaar vind, dus ik dacht: misschien is dit een optie. Wat single malts betreft: is Talisker een instapper?
  woensdag 28 december 2011 @ 17:44:11 #80
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_106132087
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 17:01 schreef Biekuh het volgende:
Bedankt voor het noemen van de website. ;)

Ik ben een beginnende drinker en ik heb een aantal blends geproefd en een aantal single malts, met name Speysides. Ik zoek iets zwaarders. Ik heb vernomen van o.a. Ralfy dat Black Bottle een zeer goede blend is. Dit is naar verluidt een Islay-blend. Is deze het proberen waard? Ik zie het niet zitten om veertig euro uit te geven aan en fles om er achter te komen dat ik het te zwaar vind, dus ik dacht: misschien is dit een optie. Wat single malts betreft: is Talisker een instapper?
Op de net genoemde site is die fles 23 euro voor een liter, dus daar kan je moeilijk mis gaan. Heb de whisky zelf nooit geproefd, maar hoor op zich wel redelijke verhalen. Famous Grouse black is ook zo'n blend, maar die vond ik te chemisch proeven op de een of andere manier.
pi_106133259
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 17:01 schreef Biekuh het volgende:
Bedankt voor het noemen van de website. ;)

Ik ben een beginnende drinker en ik heb een aantal blends geproefd en een aantal single malts, met name Speysides. Ik zoek iets zwaarders. Ik heb vernomen van o.a. Ralfy dat Black Bottle een zeer goede blend is. Dit is naar verluidt een Islay-blend. Is deze het proberen waard? Ik zie het niet zitten om veertig euro uit te geven aan en fles om er achter te komen dat ik het te zwaar vind, dus ik dacht: misschien is dit een optie. Wat single malts betreft: is Talisker een instapper?
black bottle is mij ook al eens aangeraden als zijnde rokerige blend. maar ik heb hem zelf nog niet gehad.

talisker is wel een van de bekendere namen ( mede omdat deze bij de classic malts collection zit. een echte instapper zou ik het niet willen noemen, maar als je naar iets zwaardere whiskys wilt is het wel een goeie om mee te beginnen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † woensdag 28 december 2011 @ 19:00:34 #82
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106134592
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 17:44 schreef Tweek het volgende:
Famous Grouse black is ook zo'n blend, maar die vond ik te chemisch proeven op de een of andere manier.
Ik vond The Black Grouse eigenlijk wel prima smaken! Rokerig, zoetig en smakelijk. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Moderator woensdag 28 december 2011 @ 19:02:07 #83
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106134653
quote:
99s.gif Op maandag 26 december 2011 01:20 schreef CrashO het volgende:
Ik vind cardhu wel goed binnen te houden hoor. Zeker geen geweldige whisky maar imo ook geen absolute afrader :)
Hij smaakt vrij fruitig, nijgt zelfs wat naar peer. Is naar mijn smaak teveel limonade en te weinig kracht :P

De kerstman is bij CrashO ook weer langsgeweest, nieuwste aanwinst.
[ afbeelding ]
De Laphroaig triple wood :D *;
Ga hem vandeweek eens proberen, maar als hij ook maar iets lijkt op de quater cask komt dat helemaal goed :9
Oeh die wil ik graag nog een keer proberen

ik had laatst op een feestje de talisker 10yo gehad ook erg fijn :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 28 december 2011 @ 19:03:34 #84
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106134703
quote:
3s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:00 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik vond The Black Grouse eigenlijk wel prima smaken! Rokerig, zoetig en smakelijk. :Y
yup de zwarte grouse is een prima blend :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_106137771
Vandaag heel even bij de shop van whiskeybase in Rotterdam binnengelopen. Erg fijne winkel.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_106138737
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 17:01 schreef Biekuh het volgende:
Bedankt voor het noemen van de website. ;)

Ik ben een beginnende drinker en ik heb een aantal blends geproefd en een aantal single malts, met name Speysides. Ik zoek iets zwaarders. Ik heb vernomen van o.a. Ralfy dat Black Bottle een zeer goede blend is. Dit is naar verluidt een Islay-blend. Is deze het proberen waard? Ik zie het niet zitten om veertig euro uit te geven aan en fles om er achter te komen dat ik het te zwaar vind, dus ik dacht: misschien is dit een optie. Wat single malts betreft: is Talisker een instapper?
Behalve Talisker 10 zijn de Coal Illa 12, Bowmore Enigma of Ledaig 10 ook prima instappers in het wat rokeriger segment.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_106138754
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:16 schreef LostFormat het volgende:
Vandaag heel even bij de shop van whiskeybase in Rotterdam binnengelopen. Erg fijne winkel.
Nog wat lekkers gekocht?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_106138843
Hoe smaakt de huiswhisky van Gall&Gall? Als die beter smaakt dan een gemiddelde bourbon is ie wel een goede koop ;)
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_106138917
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:40 schreef hemarookworst het volgende:
Hoe smaakt de huiswhisky van Gall&Gall? Als die beter smaakt dan een gemiddelde bourbon is ie wel een goede koop ;)
Ik ga het niet proberen, gezien de prijs kan het voor niet veel anders dienen dan om de ramen mee te zemen of te verdunnen met veel, heel veel cola.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_106138987
de ramen zemen kan wel goedkoper hoor ;)
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  † In Memoriam † woensdag 28 december 2011 @ 21:32:37 #91
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106141038
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:40 schreef hemarookworst het volgende:
Hoe smaakt de huiswhisky van Gall&Gall? Als die beter smaakt dan een gemiddelde bourbon is ie wel een goede koop ;)
Ik heb me een keer vertild aan de huismerkwhisky van de Mitra (McClelland's) en dat is eens en nooit weer. Misschien is G&G beter, maar ik ga er geen risico's mee lopen. :{w
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 28 december 2011 @ 22:44:29 #92
128548 pavv
The computer says NO
pi_106144660
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:40 schreef hemarookworst het volgende:
Hoe smaakt de huiswhisky van Gall&Gall? Als die beter smaakt dan een gemiddelde bourbon is ie wel een goede koop ;)
Succes met proeven...

Laat maar horen of je het wat vindt.
Ik houd me aan het credo "het leven is te kort om slechte whisky te drinken"
pi_106179543
Dit weekend Aberlour A'bunadh batch 35 open gemaakt. Verdomd goeie whisky voor 50¤ :9~

Geur van rozijnen (eerste keer dat ik het ruik in een whisky) kruidige noten, vol en vettig. Goeie afdronk. Enorm te vergelijken met macallan sherry cask strength
  Moderator donderdag 29 december 2011 @ 20:31:17 #94
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106179585
Ik ga zaterdag maar cocktails maken van mijn gekregen fles glen talloch, die zooi is niet te drinken puur.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:44:23 #95
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_106204580
Wij krijgen trouwens nog een 'bedankje' voor de leuke kerstdag.. :)


Alleen die geur alleen al .. snifff ! :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_106205169
^ Die wil ik nog wel proeven :)

Heb Ballantines en Chivas Regal geproefd. Vond Ballantines een vieze smaak hebben, Chivas Regal heeft een veel vollere, maar toch een wat zachte smaak. Best lekker :)
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_106223687
quote:
14s.gif Op maandag 26 december 2011 20:24 schreef hemarookworst het volgende:
Jack Daniels en Red Label in Cola, 7up en Energydrink gegooid.

Jameson en Bushmills zowel puur als in koffie en thee gegooid.
Zonde van de Bushmills...

De ene Bushmills is trouwens de andere niet, maar zelfs de goedkoopste blended (Bushmills Original) is naar mijn onbescheiden mening stukken beter dan Jameson. Ik heb hier een fles Bushmills single malt 10 yrs staan. Op Bourbon-vaten gerijpt als ik me niet vergis. Erg lekkere whiskey zonder dat het meteen een rib uit je lijf kost.
pi_106230727
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:38 schreef Karstman het volgende:

[..]

Nog wat lekkers gekocht?
Klein flesje big peat om niet met lege handen weg te gaan. Bevalt goed.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_106236922
Vanavond.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  † In Memoriam † zaterdag 31 december 2011 @ 09:35:22 #100
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106237162
[vloeken in de kerk]
Vanavond Champagne. :) :@
[/vloeken in de kerk]
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zaterdag 31 december 2011 @ 09:41:06 #101
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106237257
Ok, jaaroverzicht 2011:
* Cynix ® heeft in 2011 ongeveer 25 flessen Whisk(e)y gekocht.
* Cynix ® is beginner en heeft er in 2011 ongeveer 700 ¤ aan uitgegeven (paar taxfree en/of gekregen).
* Cynix ® heeft nu ongeveer 15-20 aangebroken of volle flessen staan.
* Cynix ® zal zo'n fles of 10 geleegd hebben in 2011.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_106237285
oke, daar kan ik niet aan tippen _O_
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † zaterdag 31 december 2011 @ 09:44:04 #103
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106237312
Omdat ik beginner ben koop ik vooral 'instappers' en eenvoudige flessen, 10-12yo. Ik wil er voorlopig niet veel meer dan een 30-35 ¤ per fles aan uitgeven. Upgraden kan altijd nog. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_106237413
quote:
12s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:41 schreef Cynix ® het volgende:
Ok, jaaroverzicht 2011:
* Cynix ® heeft in 2011 ongeveer 25 flessen Whisk(e)y gekocht.
* Cynix ® is beginner en heeft er in 2011 ongeveer 700 ¤ aan uitgegeven (paar taxfree en/of gekregen).
* Cynix ® heeft nu ongeveer 15-20 aangebroken of volle flessen staan.
* Cynix ® zal zo'n fles of 10 geleegd hebben in 2011.
Ik denk dat ik me behoorlijk kan aansluiten bij die statistieken :) Alleen slechts een fles of 12 openstaan en iets meer leeggedronken :@
pi_106237527
quote:
3s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:44 schreef Cynix ® het volgende:
Omdat ik beginner ben koop ik vooral 'instappers' en eenvoudige flessen, 10-12yo. Ik wil er voorlopig niet veel meer dan een 30-35 ¤ per fles aan uitgeven. Upgraden kan altijd nog. :)
ik ben zelf ook beginner en laat me veel door de slijter adviseren. de grote namen laat ik tot nu toe een beetje links liggen. voor de prijs van een bekende whisky zijn er vaak ook leuke onbekende te koop en dan heb je toch weer net iets specialers op de kast staan.

volgens mij heb ik dit jaar 6 flessen gekocht en er zit ook overal nog wel iets in
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_106239955
Sinds november begonnen, en heb zo'n 10 flessen gekocht. Gister bij de duty free 2 literflessen single malt voor 55 pond gekocht in Manchester.
pi_106241348
Dit jaar ongeveer 25 flessen gekocht. Waarvan Ledaig met 4 flessen het grootste aandeel had.
Er staan er nu 30 open en 16 nog dicht.
Er zijn er maar 2 leeg gegaan dit jaar maar een stuk of 10 staan op omvallen, een bodempje nog in de fles.
De collectie
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator zaterdag 31 december 2011 @ 12:10:35 #108
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106241447
Ik heb 10 lege flessen staan waar van de eerste een jaar of 5 geleden op is gekomen, en 6 van dit jaar zijn.

(en dan reken ik de flessen met grants, bells en grousse niet mee)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_106274211
Mijn collectie, bestaat uit zo'n 30 flessen. Heb er dit jaar zo'n 10 aangeschaft. Veel onafhankelijke bottelingen van ondermeer Nederlandse bottelaars: Kintra en Van Wees (The Ultimate).

Verder koop ik veel, heel veel, samples. De manier om gewoon veel te proeven van whisky's die anders per volle fles eigenlijk niet te betalen zijn. Voor hetzelfde geld kun je nu meer proeven. Alhoewel sommige samples wel degelijk tot aankopen hebben geleid :-)

De verzameling staat hier http:// www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=862
Take on the situation, but not the torment ...
  Moderator zondag 1 januari 2012 @ 13:36:50 #110
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106275019
nou glen talloch in cocktails is nog te doen maar je moet het wel goed maskeren met citroen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_106277630
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:44 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Wij krijgen trouwens nog een 'bedankje' voor de leuke kerstdag.. :)

[ afbeelding ]
Alleen die geur alleen al .. snifff ! :)
Ik heb die in de winkel gezien. Bevalt ie?
pi_106304031
Gisteren nog aan de Balvenie Double Wood gezeten, heerlijke Whisky! Waar kan ik deze mee vergelijken? Maw; als ik deze lekker vind, welke moet ik dan beslist ook proberen ;)
Dacht zelf aan Aberlour, die heeft toch ook sherry tonen en is ook Speyside...
pi_106310618
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 11:00 schreef starbeach het volgende:
Gisteren nog aan de Balvenie Double Wood gezeten, heerlijke Whisky! Waar kan ik deze mee vergelijken? Maw; als ik deze lekker vind, welke moet ik dan beslist ook proberen ;)
Dacht zelf aan Aberlour, die heeft toch ook sherry tonen en is ook Speyside...
De Aberlour 12YO is niet al te gek duur en ik vind hem echt heerlijk, drinkt erg makkelijk weg. Ik kan je zeker aanraden om hem een keer te proberen :)
pi_106312452
Thanks! Ga ik zeker een keer proberen... De Aberlour A'bunadh staat ook op mn short-list maar dies voor later 8-)
Dat vind ik dus ook van die Balvenie DW, drinkt echt makkelijk weg, mist misschien de complexiteit en langere afdronk van bv HP12, maar prima tussendoortje :)

Plaatje om het topic op te leuken:



[ Bericht 8% gewijzigd door starbeach op 02-01-2012 16:33:59 ]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 3 januari 2012 @ 23:55:49 #115
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_106379975
Mensen Ballentines Finest Blended Scotch Whisky? Drinkbaar voor een slobber?

Komt in een aanbieding voorbij en ken die verder niet :+.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_106380176
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:55 schreef borisz het volgende:
Mensen Ballentines Finest Blended Scotch Whisky? Drinkbaar voor een slobber?
Waarom probeer je niet eens een single malt? Die zijn er ook betaalbaar....

Wat betreft smaak: http://whiskeyreviewer.co(...)otch-whiskey-review/
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_106380235
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:55 schreef borisz het volgende:
Mensen Ballentines Finest Blended Scotch Whisky? Drinkbaar voor een slobber?
Ik vind hem (zoals de meeste cheapo blends) een lijmsmaak hebben :P
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 januari 2012 @ 00:02:52 #118
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_106380391
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:59 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Waarom probeer je niet eens een single malt? Die zijn er ook betaalbaar....
Ik heb heb Glen Moray 12 en Glenlivet 12 staan :). Maar ben ook benieuwd naar deze blend :).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  † In Memoriam † woensdag 4 januari 2012 @ 00:15:22 #119
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106381015
Als je eenmaal Malts kent drink je toch geen Blends meer? :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 4 januari 2012 @ 01:15:24 #120
14736 ABundy
I can DO it!
pi_106383004
quote:
3s.gif Op woensdag 4 januari 2012 00:15 schreef Cynix ® het volgende:
Als je eenmaal Malts kent drink je toch geen Blends meer? :o
Zo dacht ik ook dus jaren terug. Toch zijn mijn Jameson, Chivas en Dimple lekkere blends om af en toe weg te tikken. Vooral omdat de prijs/kwaliteit verhouding echt goed is. Waar ik nog steeds last van heb is de Blue Label die ik heb staan. Die is zijn geld echt niet waard. Prijs/Kwaliteit is niet goed. Wel goed te drinken, maar te duur voor dat geld!
pi_106384039
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 01:15 schreef ABundy het volgende:

[..]

Zo dacht ik ook dus jaren terug. Toch zijn mijn Jameson, Chivas en Dimple lekkere blends om af en toe weg te tikken. Vooral omdat de prijs/kwaliteit verhouding echt goed is. Waar ik nog steeds last van heb is de Blue Label die ik heb staan. Die is zijn geld echt niet waard. Prijs/Kwaliteit is niet goed. Wel goed te drinken, maar te duur voor dat geld!
Vind je? Chivas Regal en Dimple zijn even duur als single malts zoals Glenfiddich, The Glenlivet, etc. Ik vind Dimple erg goed smaken, maar zoals gezegd koop je voor hetzelfde geld een single malt. Een Glenlivet, bijvoorbeeld, heeft een grotere complexiteit dan een Dimple. Met die prijs/kwaliteit-verhouding valt het naar mijn mening dus mee.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 januari 2012 @ 10:06:07 #122
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_106387444
En een blend kan ik zonder spijt mixen :P.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_106387450
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
pi_106389241
quote:
Ik ben gek op Ben Nevis. Net deze gekocht:
http://www.whiskybase.com/whiskies.php?merkid=52&whiskyid=4203
pi_106389629
Hoog alcohol percentage na 30 jaar. :o
pi_106389817
quote:
En hoe smaakt hij, ik ben op zoek naar een whisky uit mijn geboortejaar en laat dat nou net 1975 zijn :).
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_106389909
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:44 schreef Karstman het volgende:

[..]

En hoe smaakt hij, ik ben op zoek naar een whisky uit mijn geboortejaar en laat dat nou net 1975 zijn :).
Jij ook al! :D Ik zoek er 1 uit 1981 die 30 jaar is en sherry is. Ik zat te kijken naar Japanse whiskies , zeker naar degene met gold award van maltmaniaks. Maar niet te krijgen. :{
pi_106390363
quote:
3s.gif Op woensdag 4 januari 2012 00:15 schreef Cynix ® het volgende:
Als je eenmaal Malts kent drink je toch geen Blends meer? :o
Da's niet helemaal waar. Inderdaad ik drink absoluut geen Ballentines, Famous Grouse, William Lawsons of al dat andere bocht meer. Maar, er zijn hele goeie blends op de markt zoals Sheep Dip, Bennachie, Monkey Shoulder en nog een paar anderen. Dat zijn overigens vaak wel blends van alleen single malts en niet zoals in de goedkopere blend voor het grootste deel grain whisky. En deze blends vaak erg goed geprijsd, die Bennachie was 22,50 voor een mooie blend van minimaal 17 jaar oude single malts.

Als je goedkoop dronken wil worden koop je maar huismerk jenever voor 6 euro de liter...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_106390418
Wild Geese heeft mooie blends.
pi_106391859
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:44 schreef Karstman het volgende:

[..]

En hoe smaakt hij, ik ben op zoek naar een whisky uit mijn geboortejaar en laat dat nou net 1975 zijn :).
Na het juiste aantal druppeltjes water te hebben uitgevonden om toe te voegen smaakt ie ietwat rokerig met een zoetige afdronk. En een uistekend bouwjaar! ;)
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
pi_106391954
Ook een heerlijke blend. Bijna op :(

Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
pi_106400567
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:08 schreef starbeach het volgende:
Thanks! Ga ik zeker een keer proberen... De Aberlour A'bunadh staat ook op mn short-list maar dies voor later 8-)
Dat vind ik dus ook van die Balvenie DW, drinkt echt makkelijk weg, mist misschien de complexiteit en langere afdronk van bv HP12, maar prima tussendoortje :)

Plaatje om het topic op te leuken:

[ afbeelding ]
Dat de smaak van een whisky niet extreem complex is is voor mij niet zo'n bezwaar. Om alle smaken eruit te halen kost immers erg veel tijd en ervaring en ik beschouw mezelf nog steeds als een behoorlijke whiskyn00b :)

Wat ik vooral belangrijk vind is dat een whisky niet te scherp is en niet te waterig. Waarbij ik met scherp niet zozeer de sterkte bedoel, (je kan namelijk een behoorlijk stevige whisky hebben die heerlijk wegdrinkt) maar vooral een onprettig, branderig gevoel in je neus als je er aan ruikt en achterin je mond en in je keel als je hem drinkt.
Met waterig bedoel ik dan weer het ontbreken van smaak, zegmaar dat je maar met de helft van je mond iets proeft en dat je voor de rest alleen het gevoel hebt dat er vloeistof in zit, maar verder ook niets...

* hagelslagfabrikant merkt tijdens het typen dat hij eigenlijk meer voor zichzelf zijn eigen gedachten fatsoenlijk probeert te verwoorden, dan het aan iemand anders uit te leggen 8)7
pi_106406255
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:56 schreef inkepinkje het volgende:
Ook een heerlijke blend. Bijna op :(

[ afbeelding ]
ook de 12-jarige Hibiki is erg mooi! Hier en daar nog te krijgen vorr ¤ 45,=
pi_106408086
Ah, een whisky topic, leuk!

Drink whisky nu sinds een jaar, ongeveer. In het begin kocht ik uitsluitend blends(Catto's, Famous Grouse), maar inmiddels heb ik een leuke serie met malts staan. Wat niet wegneemt dat ik geen blends meer drink. Dat vind ik zo'n onzin, want er zijn echt goede blends te krijgen. Een Black Bottle bijvoorbeeld, of een Bailie Nicol Jarvie, om maar wat te noemen.

Een uitgesproken favoriet heb ik nog niet. Ik kan enorm genieten van een Laphroaigh 10, maar ook van een Dalwhinnie 15 of een Auchentoshan 12. Het is maar net waar ik zin in heb. Maar goed, ik ben in principe nog maar net begonnen dus moet nog een hoop leren en ontdekken ;)

Lees er wel heel veel over. Heb onlangs op mijn verjaardag een boek gekregen die echt zeer de moeite waard is: Whisky, De Wereldatlas van Dave Broom, NL vertaling van Hans Offringa. Echt een geweldig naslagwerk!

Laatste aankoop was een Old Pulteney 12 trouwens :)
  woensdag 4 januari 2012 @ 20:21:39 #135
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_106410980
quote:
12s.gif Op zondag 1 januari 2012 15:43 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Ik heb die in de winkel gezien. Bevalt ie?
:Y Ik heb er stiekem een slokje van genomen en vond m hemels.. :)

Op 14 april 2012 wordt er in Leiden een whiskyfestival gehouden, gaan er nog meer ?!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  woensdag 4 januari 2012 @ 20:25:35 #136
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_106411153
Dubbel ofzo ! :P
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_106415493
En nu een balvenie portwood 21. Yummm
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
  † In Memoriam † woensdag 4 januari 2012 @ 21:57:57 #138
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106415690
Ik drink vrijdag pas weer. Tsja, goed voornemen. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_106436798
Ik vermoed dat ik vanavond eens een miniatuur Ardbeg Uigeadail opentrek. Die staat al sinds Feis Ile mei 2009 in mijn kast en ik heb hem nooit geprobeerd, omdat ik tot nu toe geen Ardbeg-fan ben. Echter, de Uigeadail is deels sherry matured, en dat maakt me nu toch wel nieuwsgierig!
pi_106441504
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:44 schreef totalatool het volgende:
Ik vermoed dat ik vanavond eens een miniatuur Ardbeg Uigeadail opentrek. Die staat al sinds Feis Ile mei 2009 in mijn kast en ik heb hem nooit geprobeerd, omdat ik tot nu toe geen Ardbeg-fan ben. Echter, de Uigeadail is deels sherry matured, en dat maakt me nu toch wel nieuwsgierig!
Mijn nieuwe aankoop vandaag.


Niet als die van u maar toch de moeite waard, hoop ik.
Your knowledge is nothing when no one else knows that you know it.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:03:58 #141
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  donderdag 5 januari 2012 @ 20:52:17 #142
128548 pavv
The computer says NO
pi_106456235
Nice Haul!

goed bezig.
  donderdag 5 januari 2012 @ 21:24:33 #143
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106458110
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 20:52 schreef pavv het volgende:
Nice Haul!

goed bezig.
Die G&M Exclusive Inchgower is echt een bang for your buck, heb 'm in de winkel mogen proeven.
Slechts 39,99 in Engelse ponden, 50% ABV en alsof je een Christmas cake proeft met alle afzonderlijke vruchtjes daarin. Topper!

Zie http://www.gordonandmacph(...)998-strength-50.html
pi_106465221
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 21:24 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Die G&M Exclusive Inchgower is echt een bang for your buck, heb 'm in de winkel mogen proeven.
Slechts 39,99 in Engelse ponden, 50% ABV en alsof je een Christmas cake proeft met alle afzonderlijke vruchtjes daarin. Topper!

Zie http://www.gordonandmacph(...)998-strength-50.html
Klinkt goed! Waar gekocht?
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:59:59 #145
128548 pavv
The computer says NO
pi_106465694
Ik gok hier: http://g.co/maps/yyvse

Mooie winkel hoor, alleen helaas niet zo voordelig geprijsd daar.... zeker niet nu de euro op zijn gat ligt en de pond alweer ¤ 1,20 kost.
pi_106465861
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:59 schreef pavv het volgende:
Ik gok hier: http://g.co/maps/yyvse

Mooie winkel hoor, alleen helaas niet zo voordelig geprijsd daar.... zeker niet nu de euro op zijn gat ligt en de pond alweer ¤ 1,20 kost.
damn 1,20 al...?
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:11:14 #147
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106466142
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:59 schreef pavv het volgende:
Ik gok hier: http://g.co/maps/yyvse
Correct!
Was er al eerder geweest.

quote:
Mooie winkel hoor, alleen helaas niet zo voordelig geprijsd daar.... zeker niet nu de euro op zijn gat ligt en de pond alweer ¤ 1,20 kost.
Mooie winkel met een groot standaard aanbod, wat apart (= zeer duur!!!) spul en een paar van deze eigen 'Exclusive' bottelingen. Ze hadden momenteel ook een Balblair en een Glenrothes in deze reeks, maar die vond ik allebei te weinig uitgesproken, terwijl ze duurder waren...
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:11:27 #148
128548 pavv
The computer says NO
pi_106466150
Zit nu lekker aan een glaasje van deze:
(de rechter)

Toen de flessen 3 weken geleden open gingen was de rechter de beste van de twee, maar pas nu lijkt de inhoud tot volle wasdom te komen. De smaken hebben zich verder ontwikkeld en het lijkt alsof de inhoud van de fles zich even moest uitrekken na ruim 30 jaar in de fles...

jum jum! c_/
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:14:15 #149
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106466267
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:11 schreef pavv het volgende:
Zit nu lekker aan een glaasje van deze:
[ afbeelding ](de rechter)

Toen de flessen 3 weken geleden open gingen was de rechter de beste van de twee, maar pas nu lijkt de inhoud tot volle wasdom te komen. De smaken hebben zich verder ontwikkeld en het lijkt alsof de inhoud van de fles zich even moest uitrekken na ruim 30 jaar in de fles...

jum jum! c_/
Je hebt ze beide geopend?
Waarom, als ik mag vragen?
Het label is iets afwijkend t.o.v. elkaar, de inhoud dus ook?
pi_106466395
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:03 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

damn 1,20 al...?
1,30 volgens gwk :(
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:20:39 #151
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106466570
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:17 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

1,30 volgens gwk :(
Voor 2 flessen Inchgower heb ik 80 pond betaald en mocht ik ¤99,17 van mijn creditcard af laten schrijven...
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:28:17 #152
128548 pavv
The computer says NO
pi_106466866
De rechterfles was van mij, de linker van een whiskyvriend....

De mijne is een botteling voor een Italiaanse importeur (Lemar) en zit in de in die tijd gebruikelijke 75 cl fles
De andere is een botteling voor de Amerikaanse markt die zoals gebruikelijk in die tijd (maar nu ook nog) in een 750ml fles werd geleverd.

En waarom allebei open? Om een Head to Head te doen natuurlijk. Typisch whiskynerd gedrag. altijd opzoek naar feitjes maar vooral nieuwe smaken. Ondanks het feit dat ze uit dezelfde stills zijn gekomen bij dezelfde distillery en allebei ruim dertig jaar in een afgesloten fles hebben gezeten zat er een wereld van verschil tussen de whisky in de twee flessen. De rechter smaakte veel voller en ronder en de linker was vooral heel erg "groen" zoals je wel eens tegenkomt bij hele jonge Arran's e.d..

Blijft natuurlijk het feit dat de smaak van de whisky ook beïnvloed kan zijn geraakt door de manier van bewaren. Beide flessen hadden een goede fill-level (er was dus niet veel verdampt) maar >30 jaar is een lannnnnge tijd, en sommige flessen gaan gewoon "stuk"
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:33:13 #153
128548 pavv
The computer says NO
pi_106467056
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:17 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

1,30 volgens gwk :(
GWK? bestaat dat nog? Wat dat betreft is het wel fijn dat er tegenwoordig een euro is (nog ff) Die k*tbanken die van elke Franse Franc en Duitse Mark die je wilt hebben of verkopen doodleuk 5-8% inpikken: dat mis ik nu niet erg. En voor de andere valuta is het raadzamer om gewoon in het land zelf zoveel mogelijk te gelijk uit de geldautomaat halen of gewoon pinnen of met CC betalen in de winkel.
pi_106472983
Valuta Google ik gewoon voor een objectief beeld:
http://www.google.nl/sear(...)UTF-8&q=1+gbp+to+eur
pi_106473118
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:20 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Voor 2 flessen Inchgower heb ik 80 pond betaald en mocht ik ¤99,17 van mijn creditcard af laten schrijven...
1.239625 dus en geen 1.30
  vrijdag 6 januari 2012 @ 10:08:47 #156
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106473699
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:28 schreef pavv het volgende:
De rechterfles was van mij, de linker van een whiskyvriend....
Dat verklaart al een hoop, dacht dat ze beide van jou waren...

quote:
De mijne is een botteling voor een Italiaanse importeur (Lemar) en zit in de in die tijd gebruikelijke 75 cl fles
De andere is een botteling voor de Amerikaanse markt die zoals gebruikelijk in die tijd (maar nu ook nog) in een 750ml fles werd geleverd.

En waarom allebei open? Om een Head to Head te doen natuurlijk. Typisch whiskynerd gedrag. altijd opzoek naar feitjes maar vooral nieuwe smaken. Ondanks het feit dat ze uit dezelfde stills zijn gekomen bij dezelfde distillery en allebei ruim dertig jaar in een afgesloten fles hebben gezeten zat er een wereld van verschil tussen de whisky in de twee flessen. De rechter smaakte veel voller en ronder en de linker was vooral heel erg "groen" zoals je wel eens tegenkomt bij hele jonge Arran's e.d..

Blijft natuurlijk het feit dat de smaak van de whisky ook beïnvloed kan zijn geraakt door de manier van bewaren. Beide flessen hadden een goede fill-level (er was dus niet veel verdampt) maar >30 jaar is een lannnnnge tijd, en sommige flessen gaan gewoon "stuk"
Vergelijkend warenonderzoek is altijd prima!! ^O^ ;)
pi_106480652
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:08 schreef starbeach het volgende:
Thanks! Ga ik zeker een keer proberen... De Aberlour A'bunadh staat ook op mn short-list maar dies voor later 8-)
Dat vind ik dus ook van die Balvenie DW, drinkt echt makkelijk weg, mist misschien de complexiteit en langere afdronk van bv HP12, maar prima tussendoortje :)

Plaatje om het topic op te leuken:

[ afbeelding ]
Deze kerst een Batch 35 open getrokken, heb er alleen zelf niet heel erg van kunnen genieten vanwege de last van maagzuur wat ik krijg als ik cask strengths drink...

Zware geur van rozijnen zit er in. :9
pi_106481007
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:17 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

1,30 volgens gwk :(
Gwk zijn dan ook ontzettende afzetters waar je zo weinig mogelijk mee te maken wilt hebben. Als je pint of met creditcard betaald in een buitenlandse valuta komt er 1% bij, en dat is een stuk voordeliger dan het gwk.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_106481295
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:42 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Deze kerst een Batch 35 open getrokken, heb er alleen zelf niet heel erg van kunnen genieten vanwege de last van maagzuur wat ik krijg als ik cask strengths drink...

Zware geur van rozijnen zit er in. :9
Wat is er mis met water toevoegen? In een cask strength van 55% kun je met gemak 25% water doen, want dan zit je daarna op 44%.
pi_106481487
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 14:00 schreef totalatool het volgende:

[..]

Wat is er mis met water toevoegen? In een cask strength van 55% kun je met gemak 25% water doen, want dan zit je daarna op 44%.
Het beinvloed het karakter, er komen smaken bij vrij en remt andere indrukken. Heb het al gedaan hoor, maar ben zelf enorme fan van een goeie sherried cask strength. Helaas is mijn maag het daar niet altijd mee eens.
pi_106485464
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 14:05 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Het beinvloed het karakter, er komen smaken bij vrij en remt andere indrukken. Heb het al gedaan hoor, maar ben zelf enorme fan van een goeie sherried cask strength. Helaas is mijn maag het daar niet altijd mee eens.
Dat is wel zo, maar als je maag het niet trekt moet je misschien gewoon doen of het een standaard 43-46% whisky is. ;-)
pi_106499365
Ik zit aan de:



Toch liever aan de Dalwhinnie eigenlijk...
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_106499677
Heb mn fles

geopend.
Smaakt goed moet ik zeggen, niet heel spannend maar dat is ook niet altijd nodig.
pi_106507636
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 20:46 schreef Cid het volgende:
Ik zit aan de:

[ afbeelding ]

Toch liever aan de Dalwhinnie eigenlijk...
ik heb zo'n proefset hier met 5 een 8 jaar oude en een op frans eiken. Kan alleen niet zeggen dat ik het echt lekker vind. De 8 jaar oude gaat nog wel maar is ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Zit nu zelf aan een Ledaig 1993 SV.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zaterdag 7 januari 2012 @ 00:01:32 #165
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106510186
Nu deze aan het slobberen:



Afgelopen september al blind mogen voorproeven tijdens een Twitter Tasting van Amrut, toen al zeer kunnen waarderen en vanmiddag eindelijk een fles er van op kunnen pikken...
pi_106593326
er zijn toch meerdere mensen die al eens een whisky reisje naar schotland gemaakt hebben he?
Komende zomer wil ik misschien ook met een vriend samen naar schotland voor een weekje.
hierin willen we wat natuur, cultuur maar ook genoeg whisky/distilleries.

probleem is echter dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen. alle tips zijn welkom dus.

zijn er georganiseerde reizen en is dit aan te raden? of liever zelf gaan rondtrekken?
een bepaald gebied uitkiezen, of liever veel kilometers afleggen?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 9 januari 2012 @ 11:11:44 #167
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106595085
quote:
7s.gif Op maandag 9 januari 2012 09:53 schreef gianni61 het volgende:
er zijn toch meerdere mensen die al eens een whisky reisje naar schotland gemaakt hebben he?
Komende zomer wil ik misschien ook met een vriend samen naar schotland voor een weekje.
hierin willen we wat natuur, cultuur maar ook genoeg whisky/distilleries.
Ben net weer terug van een tripje Schotland vorige week, dus ik doe een poging:

Qua natuur en distilleerderijen zou ik de Highlands/Speyside aanraden, qua cultuur Edinburgh.

Prima te combineren en ik ga even uit van een vlucht via Edinburgh.
Een auto heb je wel nodig, dus die huur je vooraf en haal je op bij aankomst Edinburgh.

Vanaf Edinburgh ben je in ongeveer 2,5 uur per auto in de Speyside waar tientallen distilleerderijen zitten en natuurgebieden als de Cairngorms, maar eigenlijk is de Speyside/Highlands één groot natuurgebied. Afhankelijk van je voorkeuren kan je een aantal distilleerderijen uitkiezen om te bezoeken en zo de route daar uitstippelen.

Na je bezoek aan de Speyside/Highlands kan je de auto weer inleveren op het vliegveld en pak je bus 100 naar het centrum van Edinburgh waar je cultuur kan gaan snuiven rondom de Royal Mile + Edinburgh castle.
pi_106595491
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ben net weer terug van een tripje Schotland vorige week, dus ik doe een poging:

Qua natuur en distilleerderijen zou ik de Highlands/Speyside aanraden, qua cultuur Edinburgh.

Prima te combineren en ik ga even uit van een vlucht via Edinburgh.
Een auto heb je wel nodig, dus die huur je vooraf en haal je op bij aankomst Edinburgh.

Vanaf Edinburgh ben je in ongeveer 2,5 uur per auto in de Speyside waar tientallen distilleerderijen zitten en natuurgebieden als de Cairngorms, maar eigenlijk is de Speyside/Highlands één groot natuurgebied. Afhankelijk van je voorkeuren kan je een aantal distilleerderijen uitkiezen om te bezoeken en zo de route daar uitstippelen.

Na je bezoek aan de Speyside/Highlands kan je de auto weer inleveren op het vliegveld en pak je bus 100 naar het centrum van Edinburgh waar je cultuur kan gaan snuiven rondom de Royal Mile + Edinburgh castle.
ik had dit kaartje al gevonden http://international.visi(...)ners/whisky/3644730/
waarbij mijn idee was om in glasgow te beginnen, dan naar islay te gaan. en ter hoogte van ben nevis (nummer 3) niet de slinger naar boven te maken maar door te steken richting the single malt trail (nummer 6).

ik moet alleen nog veel dingen gaan uitzoeken qua kilometers en kosten. en wat we echt willen zien.

ik heb al eens een rondreis door engeland en wales gedaan. dus het zelf rijden is niet zo'n probleem en leuke bed en breakfast zoeken is toen ook altijd wel goed gelukt..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 9 januari 2012 @ 11:38:26 #169
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106595805
Prima, dacht dat je nog helemaal geen idee had.

Voor Schotse begrippen is die trip best nog wel uitgebreid, zeker omdat de reistijden nogal lang zijn. Schotland kent namelijk vooral veel tweebaanswegen...

En de Single Malt Trail bevind zich in de Speyside, dus daar kom je dan ook.
De gesloten distilleerderij Dallas Dhu kan je skippen, vorige week zelf ook geweest en dat biedt niets anders dan wat je in een werkende distilleerderij ziet/hoort. Ben Nevis distilleerderij zou ik ook niet bezoeken, weinig spannends daar.
pi_106599136
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:38 schreef MadMaster het volgende:
Prima, dacht dat je nog helemaal geen idee had.

Voor Schotse begrippen is die trip best nog wel uitgebreid, zeker omdat de reistijden nogal lang zijn. Schotland kent namelijk vooral veel tweebaanswegen...

En de Single Malt Trail bevind zich in de Speyside, dus daar kom je dan ook.
De gesloten distilleerderij Dallas Dhu kan je skippen, vorige week zelf ook geweest en dat biedt niets anders dan wat je in een werkende distilleerderij ziet/hoort. Ben Nevis distilleerderij zou ik ook niet bezoeken, weinig spannends daar.
Ik vond Dallas Dhu nog wel ok, maar dat was 12 jaar terug, Met BenBevis ben ik het helemaal eens, is niet veel.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2012 @ 13:38:42 #171
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106599255
Kun je zo'n distilleerderij zo'n beetje dag en nacht bezoeken en moet je dat (ver) van tevoren reserveren?
En kun je ook praten met medewerkers of gidsen daar of loop je in groepen door zo'n bedrijf?
En wat kost zo'n bezichtiging / rondleiding doorgaans?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_106603707
Ik weet dat bijvoorbeeld een Glenfarclas overdag (dus grofweg tijdens kantooruren) bezocht kan worden. Voor zover ik weet hoef je daar geen afspraak voor te maken. Echter, wil je een rondleiding, dan moet je van tevoren reserveren, als ik het me goed herinner. Niet dat ik geweest ben, maar heb eens hun website geraadpleegd.

Als dit voor de overige destilleerderijen ook geldt, lijkt het me handig om naar een "dik-gedestilleerd" gebied te gaan, zoals een specifieke regio in Speyside. Één bezoek per dag is een beetje magertjes, denk ik. Als de reistijd erg lang is, en ze zijn alleen geopend tijdens kantooruren kan het lastig worden om meer dan één locatie per dag te bezoeken.
  maandag 9 januari 2012 @ 23:35:03 #173
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106625620
quote:
5s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:38 schreef Cynix ® het volgende:
Kun je zo'n distilleerderij zo'n beetje dag en nacht bezoeken en moet je dat (ver) van tevoren reserveren?
Verschilt per distilleerderij, sommige zijn doorgaans nooit voor publiek geopend, tenzij je iets weet af te spreken met ze.
Als ze wel reguliere tours doen, dan is dat tijdens 'kantooruren'.
Bij de één kan je zo binnenlopen en een tour doen, bij anderen moet je van te voren reserveren.
Check even de website van de distilleerderij vooraf om teleurstelling te voorkomen...

quote:
En kun je ook praten met medewerkers of gidsen daar of loop je in groepen door zo'n bedrijf?
De medewerkers zijn vaak gewoon aanspreekbaar, hoewel je meestal met een gids een tour doet die ook het verhaal doet.
Er zijn groepstours, maar ook exclusieve 'connaisseurs'-tours waarbij je zelfs 'losgelaten' wordt met een valinch in het warehouse. Die laatste mag je dan wel wat meer voor betalen uiteraard... :P

quote:
En wat kost zo'n bezichtiging / rondleiding doorgaans?
Variërend van gratis tot een paar tientjes, waarbij bij de laatste dan vaak een uitgebreide tasting aan het eind zit.
Sommige distilleerderijen bieden verschillende soorten tours tegen verschillende prijzen aan.

Bij sommige distilleerderijen (o.a. Aberlour, Glendronach, Glenglassaugh, Glen Moray, Bruichladdich) kan je ook je eigen single cask/cask strength fles bottelen tegen een redelijk bedrag of een reeds gebottelde 'distillery only' botteling aanschaffen, die dus alleen daar verkocht wordt en niet in de reguliere winkel. Altijd leuk als souvenir...
pi_106631648
Kan iemand een absolute beginner een betaalbare, zachte fles adviseren? Wat ik tot nu toe aan whisk(e)y heb gedronken zijn liters goedkope rommel met cola. Ik zat zelf te denken aan een Glenfiddich 12yo of iets in die richting, en een fles Tullamore Dew ernaast voor het contrast (en eventueel op te zuipen met cola als het niet bevalt).
  dinsdag 10 januari 2012 @ 09:56:22 #175
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_106632906
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 08:47 schreef NutKees het volgende:
Kan iemand een absolute beginner een betaalbare, zachte fles adviseren? Wat ik tot nu toe aan whisk(e)y heb gedronken zijn liters goedkope rommel met cola. Ik zat zelf te denken aan een Glenfiddich 12yo of iets in die richting, en een fles Tullamore Dew ernaast voor het contrast (en eventueel op te zuipen met cola als het niet bevalt).
Balvenie Double Wood 12 jaar oud is een hele goede instap whisky.
  † In Memoriam † dinsdag 10 januari 2012 @ 14:00:05 #176
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106640272
MadMaster, bedankt voor je antwoorden! Ik wil ergens in de komende 5 jaar zeker nog eens een reisje maken naar Schotland en dan wellicht ook wat distilleerderijen bezoeken! :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 14:23:04 #177
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106641266
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:00 schreef Cynix ® het volgende:
MadMaster, bedankt voor je antwoorden! Ik wil ergens in de komende 5 jaar zeker nog eens een reisje maken naar Schotland en dan wellicht ook wat distilleerderijen bezoeken! :)
You're welcome! ^O^
pi_106647864
Ik heb vandaag een Strathisla 12 y.o. gekocht. Ik ging naar de slijterij om op aanraden van een aantal mensen hier een Talisker 10 y.o. te kopen. De verkoopster raadde mij aan om voor de eerste te gaan, omdat die minder "heavy" zou zijn. Ik had voorheen alleen ervaring met lichte drams. Zij is overigens whiskyliefhebster en organiseert whiskyproeverijen.

Ik vind deze niet super spannend, maar een heel stuk beter dan een Aberlour 10 y.o. of iets dergelijks. Ik proef vooral hout (eiken), honing/zoetigheid en turf. Erg prettig. Miskoop? Ik weet het niet. Misschien was de Talisker alsnog te heavy voor mij geweest, dat weet ik niet want ik heb 'm nog niet op. :P Misschien pik in een dezer dagen een Talisker op. De Strathisla lijkt me overigens wel zeer aardig voor mensen die toch iets "pittigers" zoeken maar niet weggeblazen willen worden (door turf).

Ik vind de fles overigens erg mooi:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heeft iemand er ervaring mee?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 22:26:04 #179
128548 pavv
The computer says NO
pi_106662984
Prima drammetje hoor..

en gewoon een Talisker halen voor 'erbij' als de Strathisla nog niet leeg is... Dan kun je kiezen als je trek hebt in een whisky.

en daarna een Highland Park, een Old Pulteney, een Macallan Sherry Oak, een Clynelish, een Balvenie en de turf niet vergeten met de Ardbeg UIgeadail of de Laphroag Quarter Cask ^O^
pi_106664548
quote:
7s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:27 schreef gianni61 het volgende:

[..]

ik had dit kaartje al gevonden http://international.visi(...)ners/whisky/3644730/
waarbij mijn idee was om in glasgow te beginnen, dan naar islay te gaan. en ter hoogte van ben nevis (nummer 3) niet de slinger naar boven te maken maar door te steken richting the single malt trail (nummer 6)
die "slinger naar boven" heb ik toen ik in Schotland was niet gezien, (ben vanaf Inverness langs Loch Ness naar Fort Augustus gereden) maar ik kan je Skye toch zeker aanraden, erg mooi om te zien en als je daar toch bent kun je gelijk Talisker meepakken :)

EDIT: Overigens, heb destijds vantevoren gemaild om te vragen op welke tijden ze tours hebben.

Bij Talisker kreeg ik dit terug:

Thanks for your enquiry, we do have tours on that day. Can I book you on the 3pm tour and if you can arrive about 15 minutes before this so that we can sort out your tickets and let you have a dram before going on tour?

If you could let me know that this suits you then I can confirm the booking in the diary?

Many thanks.

Bij Edradour dit:

Tours are running every 20 - 30 minutes, if you are no more than 2 people just turn up on the day.

Please visit www.edradour.co.uk for further details.

Bij Talisker was het aardig druk en gingen we met een wat grotere groep naar binnen, bij Edradour waren we (afgezien van een buslading bejaarden die een aparte tour kregen) samen met een ouder echtpaar de enige 4...

[ Bericht 29% gewijzigd door hagelslagfabrikant op 10-01-2012 23:12:44 (extra info toegevoegd) ]
pi_106671393
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 23:00 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

die "slinger naar boven" heb ik toen ik in Schotland was niet gezien, (ben vanaf Inverness langs Loch Ness naar Fort Augustus gereden) maar ik kan je Skye toch zeker aanraden, erg mooi om te zien en als je daar toch bent kun je gelijk Talisker meepakken :)

EDIT: Overigens, heb destijds vantevoren gemaild om te vragen op welke tijden ze tours hebben.

Bij Talisker kreeg ik dit terug:

Thanks for your enquiry, we do have tours on that day. Can I book you on the 3pm tour and if you can arrive about 15 minutes before this so that we can sort out your tickets and let you have a dram before going on tour?

If you could let me know that this suits you then I can confirm the booking in the diary?

Many thanks.

Bij Edradour dit:

Tours are running every 20 - 30 minutes, if you are no more than 2 people just turn up on the day.

Please visit www.edradour.co.uk for further details.

Bij Talisker was het aardig druk en gingen we met een wat grotere groep naar binnen, bij Edradour waren we (afgezien van een buslading bejaarden die een aparte tour kregen) samen met een ouder echtpaar de enige 4...
bedankt voor de info ^O^
ik moet zelf nog maar eens goed gaan kijken wat we willen gaan doen.

het is ook niet zo dat we alleen distilleries willen bezoeken.
als ik weer even van glasgow als startpunt uitga zou ik me ook kunnen voorstellen:
- 1 dag glasgow
- 2 dagen islay (met 2 of 3 whiskies)
- 1dag campbeltown ( springbank)
- 2 dagen wandelen in loch lomond national park
- 1 dag edinburgh.

qua regio is dat misschien beperkt, maar ik denk dat er ook wel genoeg te zien is
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_106674391
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2012 08:06 schreef gianni61 het volgende:

[..]
qua regio is dat misschien beperkt, maar ik denk dat er ook wel genoeg te zien is
je kunt gerust meerdere dagen in een regio verblijven, er valt overal genoeg te zien... Ik ben toen met mn vriendin in 10 dagen met de eigen auto het land doorgereden. Dat gaf een mooie indruk, maar ben onderweg genoeg plaatsen tegen gekomen waar ik best nog eens een paar dagen heen zou willen om er wat meer van te zien :)
  woensdag 11 januari 2012 @ 13:49:07 #183
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106679693
Ik zet 'm lekker hier in het whiskey topic, Sri Lankaanse arrack:
(helemaal meegesjouwd uit Sri Lanka door Isegrim en LeeHarveyOswald *O* )


Arrack

Okay, niet gemaakt van graan en dus ook niet geen whiskey, maar verder best vergelijkbaar. Vinnik. ;-)
Iemand mee bekend?
  woensdag 11 januari 2012 @ 14:26:29 #184
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106680944
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 13:49 schreef RobinOok het volgende:
Arrack

Okay, niet gemaakt van graan en dus ook niet geen whiskey, maar verder best vergelijkbaar. Vinnik. ;-)
Iemand mee bekend?
:N
Ik ken/heb wel Aziatische whiskies (o.a. Kavalan uit Taiwan, Amrut uit India en diverse Japanse whiskies), maar Arrack ken ik alleen van naam...
  woensdag 11 januari 2012 @ 15:16:00 #185
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106683005
Ik drink wel eens whiskey, maar heel barbaars on the rocks. Ik zou graag horen wat een echte whiskey liefhebber/kenner van een goede arrack vindt. :Y
pi_106687772
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:16 schreef RobinOok het volgende:
Ik drink wel eens whiskey, maar heel barbaars on the rocks. Ik zou graag horen wat een echte whiskey liefhebber/kenner van een goede arrack vindt. :Y
Goede arrack is best goed te doen! Het is een beetje hit&miss qua kwaliteit waardoor het al snel in mixjes verdwijnt. Wat best zonde is aangezien het puur ook best wel te drinken is. :)

Wel een beetje oppassen met de hoeveelheid die je naar binnen werkt.. Mijn ervaring is dat het best laat inslaat aldus een bom. :P
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 21:29:26 #187
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106778709
Zo, weekend. *O*

Rustig beginnen met een Bowmore Legend Islay Single Malt. Niet superspannend, maar weinig mis mee. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:31:39 #188
348522 BusterPosey
Catch me if you can...
pi_106782771
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 13:49 schreef RobinOok het volgende:
Ik zet 'm lekker hier in het whiskey topic, Sri Lankaanse arrack:
(helemaal meegesjouwd uit Sri Lanka door Isegrim en LeeHarveyOswald *O* )

[ link | afbeelding ]
Arrack

Okay, niet gemaakt van graan en dus ook niet geen whiskey, maar verder best vergelijkbaar. Vinnik. ;-)
Iemand mee bekend?
Ja, ik ben ook in Sri Lanka geweest en heb toen ook een flesje meegesmokkeld en aan mijn opa gegeven. :)

Ik heb natuurlijk wel een glaasje meegedronken, en het was best goed te doen eigenlijk. ^O^

Mijn opa had de fles binnen een paar dagen leeg trouwens. Hij kon het etiket niet goed lezen en dacht dat hij een soort sterke wijn had gekregen. Hij dronk elke avond een 'klein' glaasje. 8-)
Fok! Fantasy NHL Champion 2011 | Fok! Fantasy NBA Champion 2011 (Hoops West League)
pi_106793100
Vanavond een slokje Bruichladdig Rocks (smakelijk maar wat vlak), een paar bodempjes Caperdonich 1992 van The Ultimate (heerlijk rond en zoet met veel vanille) en tot slot een Glenlivet Master Distillers Reserve (niet heel bijzonder maar prima doordeweeks). Oh en even geroken aan een Isle of Islay (Stroperig, kruidig en erg zoet, bijna te zoet)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_106866022
Zojuist een beetje een droom van me waargemaakt en een fles Brora 32yo Special Release 2011 aan m'n collectie toegevoegd. Dat is er duidelijk een voor een bijzondere gelegenheid. :)
pi_106986435
Nu de andere kant van het spectrum... ;)
Van de week lag "101 whiskies to try before you die" van Ian Buxton op de deurmat.
Een eerste telling leert me dat ik er (slechts) 20 van heb geproefd en dat ik nog een eindje te gaan heb. Sommige ervan zullen lastig worden (Highland Park 40 bijvoorbeeld), maar andere zijn veel haalbaarder. De volgende drie blends worden bijvoorbeeld ook genoemd:
- Bailie Nicol Jarvie
- Black Bottle
- Black Grouse
Alledrie zijn verkrijgbaar voor onder de ¤20 en dus kun je je er moeilijk een buil aan vallen. Wie heeft er ervaring met deze drie?
  donderdag 19 januari 2012 @ 13:30:35 #192
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106986912
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 13:19 schreef totalatool het volgende:
Nu de andere kant van het spectrum... ;)
Van de week lag "101 whiskies to try before you die" van Ian Buxton op de deurmat.
Een eerste telling leert me dat ik er (slechts) 20 van heb geproefd en dat ik nog een eindje te gaan heb. Sommige ervan zullen lastig worden (Highland Park 40 bijvoorbeeld), maar andere zijn veel haalbaarder. De volgende drie blends worden bijvoorbeeld ook genoemd:
- Bailie Nicol Jarvie
- Black Bottle
- Black Grouse
Alledrie zijn verkrijgbaar voor onder de ¤20 en dus kun je je er moeilijk een buil aan vallen. Wie heeft er ervaring met deze drie?
Black Bottle en Black Grouse zijn mij bekend/heb ik geproefd/gedronken.
Met name de Black Bottle is een prima blend en is z'n geld absoluut waard.
De Black Grouse is m.i. wat minder, maar ook hier geldt dat ¤20 niet duur is.
Heb ze nu beide niet (meer) thuis staan.

Bailie Nicol Jarvie ken ik wel, maar heb ik nooit tot me genomen...

Om alle 101 whiskies te kunnen proeven is er begin vorig jaar een levendige uitwisseling van allerlei samples (geweest) onder diverse whiskyliefhebbers/101-volgelingen, dat scheelde een hoop flessen aanschaffen... :P
pi_106987271
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 13:30 schreef MadMaster het volgende:
Om alle 101 whiskies te kunnen proeven is er begin vorig jaar een levendige uitwisseling van allerlei samples (geweest) onder diverse whiskyliefhebbers/101-volgelingen, dat scheelde een hoop flessen aanschaffen... :P
Dat is inderdaad een erg goed idee voor de duurdere whiskies uit de lijst.
Echter, binnenkort plan ik een feestje en dan kan ik als cadeau wat moeilijk een duurdere single malt laten suggereren door m'n vriendin, maar een blend van goede prijs/kwaliteitsverhouding lijkt me dan wel een goede, vandaar. En dan mogen ze het wat mij betreft ook lekker zelf proberen als ze een whisky willen. ;)
  donderdag 19 januari 2012 @ 14:04:17 #194
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_106988208
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 13:40 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een erg goed idee voor de duurdere whiskies uit de lijst.
Echter, binnenkort plan ik een feestje en dan kan ik als cadeau wat moeilijk een duurdere single malt laten suggereren door m'n vriendin, maar een blend van goede prijs/kwaliteitsverhouding lijkt me dan wel een goede, vandaar. En dan mogen ze het wat mij betreft ook lekker zelf proberen als ze een whisky willen. ;)
Succes!
Ik ken vrijwel niemand die het ook daadwerkelijk is gelukt om alle 101 whiskies te proeven.
Degene die ik ken blijven ergens rond de 80-90 stuks hangen.

De HP40 is in de UK trouwens als 5cl miniatuur verkrijgbaar, dus die is op zich vrij eenvoudig te doen...
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 15:38:39 #195
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106992341
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 13:30 schreef MadMaster het volgende:
Black Bottle en Black Grouse zijn mij bekend/heb ik geproefd/gedronken.
Met name de Black Bottle is een prima blend en is z'n geld absoluut waard.
De Black Grouse is m.i. wat minder, maar ook hier geldt dat ¤20 niet duur is.
Heb ze nu beide niet (meer) thuis staan.
Ik vond de Black Bottle wat gewoontjes en Black Grouse juist erg meevallen. Beiden inderdaad wat mij betreft een ruime voldoende, zeker gezien de prijs. Black Grouse ga ik vast nog wel eens halen. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 15:39:54 #196
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106992419
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 13:19 schreef totalatool het volgende:
Van de week lag "101 whiskies to try before you die" van Ian Buxton op de deurmat.
Is die lijst ergens te bekomen?
Misschien wel leuk om die af te werken. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:52:42 #197
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 16:08:13 #198
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_106993800
Oh leuk! Die ga ik bestellen! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zaterdag 21 januari 2012 @ 23:35:41 #199
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107082785
Vanavond een Chivas Regal. Ja, een Blend dus, en die moet ook op. Nou ja, hij is niet eens slecht. :)

Wel merk ik nu ik ongeveer een jaar wat serieuzer met Whisky 'bezig ben' dat ik toch wel voor de Malt ga en dan liefst ook vanaf een jaartje of 15 oud. Een Blend is dan een lekker 'tussendoortje'. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107095381
Voor het komende 'spirit of speyside' in mei de volgende tickets alvast gekocht:

Glenfiddich Pioneer Tour

Your tour begins over coffee, with a presentation on our History and Heritage. Your host then takes you on a detailed, in-depth tour of the distillery including Warehouse One, which is one of the original buildings constructed by William Grant.

Your tour then continues to our Solera warehouse where you will be in the company of some of our oldest maturing casks. Your host will also take you through the Solera remnant vatting system during which our 15 year old spirit goes through a marrying period in large wooden tuns. Also in this atmospheric warehouse, you will fill, label, and sign your own 20cl bottle of cask strength Glenfiddich spirit straight from a cask, specially and exclusively selected for Pioneers by our Malt Master Brian Kinsman.

At this stage of your tour you will be invited to partake in a detailed tutored nosing and tasting of 6 Glenfiddich Single Malts from the World's Most Awarded Distiller, ranging from our signature 12 year old up to our 30 year old.

en

Whisky Tasting: Gordon & MacPhail

Gordon & MacPhail is an independent family owned and managed firm which has been bottling Single Malt Whiskies for over 116 years. From its humble beginnings as a retailer, Gordon and MacPhail has grown to become a diverse and dynamic company with a number of different business interests. Today the company is a retailer, wholesaler, exporter, bottler of Single Malt Scotch Whisky and distiller, owning Benromach Distillery in Forres.

Today Gordon & MacPhail is one of the most prolific independent bottlers with access to whisky from an incredible number of distilleries that are continually winning awards from across the whisky world. There will be 5 whiskies to taste from across the Gordon & MacPhail range. The tasting will be hosted by whisky expert Mike Patterson.
  zondag 22 januari 2012 @ 18:54:27 #201
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_107107923
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 14:11 schreef gadeweerd het volgende:
Voor het komende 'spirit of speyside' in mei de volgende tickets alvast gekocht:
^O^
Als je er dan toch bent, probeer dan de Exclusive G&M Inchgower meteen en neem een paar flessen mee terug deze kant op... ;)

Dit jaar ga ik weer naar Feis Ile op Islay, volgend jaar hoop ik het Speyside festival mee te kunnen maken.
pi_107125607
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_107125939
Je smaak is er dus niet op voorruit gegaan met de jaren :P
*ok, alles behalve de red label is nog wel drinkbaar, maar way to overpriced imo :N
pi_107128427
quote:
99s.gif Op maandag 23 januari 2012 00:40 schreef CrashO het volgende:
Je smaak is er dus niet op voorruit gegaan met de jaren :P
*ok, alles behalve de red label is nog wel drinkbaar, maar way to overpriced imo :N
Mwoah, de prijs/kwaliteit verhouding van de green label is zo slecht nog niet :)
pi_107130244
quote:
7s.gif Op maandag 9 januari 2012 09:53 schreef gianni61 het volgende:
er zijn toch meerdere mensen die al eens een whisky reisje naar schotland gemaakt hebben he?
Komende zomer wil ik misschien ook met een vriend samen naar schotland voor een weekje.
hierin willen we wat natuur, cultuur maar ook genoeg whisky/distilleries.

probleem is echter dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen. alle tips zijn welkom dus.

zijn er georganiseerde reizen en is dit aan te raden? of liever zelf gaan rondtrekken?
een bepaald gebied uitkiezen, of liever veel kilometers afleggen?
Beter laat dan nooit:
Zou de brouwerij van Chivas bezoeken. Ben er zelf geweest, erg leuk. Vooraf tourtje boeken, mooie oude baas die het toen deed. Volgens mij een vd mooiste brouwerijen.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_107131492
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 18:54 schreef MadMaster het volgende:
Dit jaar ga ik weer naar Feis Ile op Islay, volgend jaar hoop ik het Speyside festival mee te kunnen maken.
Herinner ik me niet dat ik ergens gelezen heb dat je het (tot mijn verbazing overigens) vond tegenvallen?
Anyway, ik ga dit jaar voor de vierde keer op rij, dus ga ik je daar vast tegenkomen!
  maandag 23 januari 2012 @ 10:45:37 #207
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_107131577
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 10:42 schreef totalatool het volgende:

[..]

Herinner ik me niet dat ik ergens gelezen heb dat je het (tot mijn verbazing overigens) vond tegenvallen?
Anyway, ik ga dit jaar voor de vierde keer op rij, dus ga ik je daar vast tegenkomen!
De Whisky Sail waarmee ik destijds was, viel een beetje tegen.
En dan vooral door het weer, met windkracht 12 in Campbelltown liggen en pas op dinsdag de oversteek naar Islay kunnen maken was wat jammer. Op Islay ben ik daardoor maar 2 dagen geweest, ook daar met de nodige wind en regen.

Verder heb ik destijds dit gepost:

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 13:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Vakantie van 2 weken Schotland incl. Whisky Festival op Islay per zeilschip was geweldig!!
Wel wat veel wind soms, tot windkracht 12...
pi_107132293
Met windkracht 12 maakt het eigenlijk niet meer uit op wat voor schip je zit. Dan zit je het liefst aan land :)
Ik neem aan dat de ferry er toen ook uit lag?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  maandag 23 januari 2012 @ 11:52:20 #209
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_107133509
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:15 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Met windkracht 12 maakt het eigenlijk niet meer uit op wat voor schip je zit. Dan zit je het liefst aan land :)
Ik neem aan dat de ferry er toen ook uit lag?
Ja, de ferries deden het ook niet meer.
In Campbeltown hadden we een auto gehuurd en waren we maar naar Oban gereden.
Onderweg was het takken en soms zelfs boomstammen ontwijken en eenmaal in Oban aangekomen bleken daar de ferries er ook uit te liggen. Bij de Oban-distilleerderij konden ze de bezoekers niet aan, iedereen zocht naar een beetje afleiding... :D
  maandag 23 januari 2012 @ 12:19:51 #210
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_107134279
Bron NU.nl:

De Schotse organisatie The Whisky Ambassador wil dat er meer deskundigheid op het gebied van whisky komt in de Schotse horeca en wil daartoe een sterrensysteem introduceren.

De organisatie wil barpersoneel gaan opleiden zodat ze hun klanten beter kunnen voorlichting over de ruim 2.500 verschillende Schotse whisky’s kunnen geven. Een bar, restaurant of hotel kan maximaal drie sterren krijgen, een systeem dat doet denken aan de bekende Michelinsterren.

“Er is zeer deskundig barpersoneel, maar veel bartenders weten niet waar ze het over hebben”, zegt Victor Brierley van The Whisky Ambassador. “Restaurants hebben sommeliers die alles over wijn weten, maar ze weten niks over onze nationale drank.”

Volgens Brierley is whisky ‘de Rolls Royce onder de dranken’. "Personeel moet klanten kunnen adviseren zodat ze van onze beste whisky’s kunnen genieten,” zegt hij. “We willen niet dat mensen meer gaan drinken maar dat ze beter gaan drinken.”
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_107331010
Vandaag deze als cadeau gekregen:



Een blend die ik normaliter niet zo snel zou kopen, maar desondanks ben ik erg benieuwd. Ralfy is er erg over te spreken (91/100). Vanavond maar eens proeven *)
  † In Memoriam † zondag 29 januari 2012 @ 00:26:45 #212
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107347196
Proost! :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zondag 29 januari 2012 @ 00:27:26 #213
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107347215
Ik tik nu een paar glaasjes Bowmore Islay single Malt 12yo weg. Dit is lekker spul, beter dan ik verwacht had! *O*
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107348001
Bowmore is inderdaad erg goed te doen :Y
Slàinte !

* CrashO zit op dit moment te sippen aan mijn nieuwste aanwinst, een 8 jaar oude unpeated Caol Ila, gebottled op een whopping 64,9% :D
Ik krijg hem zonder een paar druppels water dan ook niet weg, maar hij is wel lekker :9


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2012 00:53:21 ]
pi_107348497


Ik heb deze net opgengemaakt, ik moet wel even wennen aan de smaak zeg maar.
Weet niet of ik het lekker ga vinden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zondag 29 januari 2012 @ 01:30:44 #216
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107349142
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 01:10 schreef junkiexp het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb deze net opgengemaakt, ik moet wel even wennen aan de smaak zeg maar.
Weet niet of ik het lekker ga vinden.
Ik vond het een goeie! :Y
Scherp/rokerig/smaakvol. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107349305
quote:
3s.gif Op zondag 29 januari 2012 01:30 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik vond het een goeie! :Y
Scherp/rokerig/smaakvol. :)
Een paar nipjes verder gaat het al beter, de jodiumsmaak is wel erg heftig aanwezig.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_107349489
Hoeveel "ervaring" heb je op whisky gebied? Want toen ik net begon (had iets van 3 single malts geproeft) en ik aan laphroaig begon vond ik hem ook heel heel sterk. Niet echt lekker.
Toen zo'n jaar en vele liters whisky verder, probeerde ik hem opnieuw, en sindsdien is het een van me favoriete whisky's. O+ Heerlijk stevig, maar toch smaakvol.
Kwestie van gewenning aan whisky denk ik dus? :s)
  zondag 29 januari 2012 @ 02:31:29 #219
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_107350439
quote:
14s.gif Op zondag 29 januari 2012 00:27 schreef Cynix ® het volgende:
Ik tik nu een paar glaasjes Bowmore Islay single Malt 12yo weg. Dit is lekker spul, beter dan ik verwacht had! *O*
Puik spul indd.
Vanavond een glen deveron 10 yo (speyside) gehad. Best ok, maar wat vlak van smaak, en een afdronk die nagenoeg afwezig was. Leuk als slobberwhisky, maar meer ook niet imho.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  † In Memoriam † zondag 29 januari 2012 @ 11:29:55 #220
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107353596
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2012 01:44 schreef CrashO het volgende:
Kwestie van gewenning aan whisky denk ik dus? :s)
Ik merk dat zeker! Aan sommige Whisky moet je wennen en die smaakt na verloop van tijd ook 'anders'. Vaak beter, maar soms ook minder dan je je herinnerde, dat kan natuurlijk ook.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107354480
Net op verzoek een "verlanglijstje" opgesteld voor m'n verjaardag. Ik moet heel erg m'n best doen niet als een alcoholist over te komen... ;)
Whisky opnoemen is te eenvoudig, de rest veel te moeilijk.
pi_107354906
quote:
99s.gif Op zondag 29 januari 2012 01:44 schreef CrashO het volgende:
Hoeveel "ervaring" heb je op whisky gebied? Want toen ik net begon (had iets van 3 single malts geproeft) en ik aan laphroaig begon vond ik hem ook heel heel sterk. Niet echt lekker.
Toen zo'n jaar en vele liters whisky verder, probeerde ik hem opnieuw, en sindsdien is het een van me favoriete whisky's. O+ Heerlijk stevig, maar toch smaakvol.
Kwestie van gewenning aan whisky denk ik dus? :s)
Ik ben nu een jaar bezig ongeveer en ben eigenlijk nog volop aan het uitproberen.
Iedere week haal ik een fles single malt, die kies ik random uit het schap en zo kan ik goed vergelijken en proberen wat ik lekker vind.
Maar ik vond hem na een paar nipjes toch als een stuk lekkerder.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zondag 29 januari 2012 @ 13:03:28 #223
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107356540
Een flesje per week? Dan ben je een 'enthousiaste' drinker! :7
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107356737
Gisteravond whiskey-proeverij gehad.
We begonnen de avond georganiseerd:



Aan het einde van de avond was het keurige rijtje aangevuld met wat andere flessen die toch ook open waren:
pi_107356756
quote:
3s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:03 schreef Cynix ® het volgende:
Een flesje per week? Dan ben je een 'enthousiaste' drinker! :7
Ik koop een flesje per week ;)
Maar dat is sinds de laatste tijd hoor, voor het lekkere doordrinken pak ik altijd een double wood.
Dat is imo de lekkerste whiskey om een beetje lekker door te gaan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 29 januari 2012 @ 13:09:24 #226
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_107356787
quote:
3s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:03 schreef Cynix ® het volgende:
Een flesje per week? Dan ben je een 'enthousiaste' drinker! :7
Of je hebt op den duur gewoon een fikse verzameling staan :P .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_107356838
quote:
10s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:09 schreef MPG het volgende:

[..]

Of je hebt op den duur gewoon een fikse verzameling staan :P .
Dat dus :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator / Redactie Sport zondag 29 januari 2012 @ 13:12:59 #228
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107357023
G&G wilde whiskydagen komen eraan :P. 25% korting als je een G&G kaart hebt. :s)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_107357235
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:12 schreef borisz het volgende:
G&G wilde whiskydagen komen eraan :P. 25% korting als je een G&G kaart hebt. :s)
Op alles?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 29 januari 2012 @ 13:18:23 #230
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_107357282
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:12 schreef borisz het volgende:
G&G wilde whiskydagen komen eraan :P. 25% korting als je een G&G kaart hebt. :s)
30 januari t/m 12 februari toch?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_107357775
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:08 schreef Oceanonix het volgende:
Gisteravond whiskey-proeverij gehad.
We begonnen de avond georganiseerd:

[ afbeelding ]

Aan het einde van de avond was het keurige rijtje aangevuld met wat andere flessen die toch ook open waren:
[ afbeelding ]
Hoe was die Caperdonich?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator / Redactie Sport zondag 29 januari 2012 @ 13:30:25 #232
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107357843
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:17 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Op alles?
Alle Whisk(e)y's ja.
quote:
6s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:18 schreef MPG het volgende:

[..]

30 januari t/m 12 februari toch?
Si
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_107358368
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:28 schreef Karstman het volgende:

[..]

Hoe was die Caperdonich?
Veel ziltiger en rokeriger als we van te voren hadden ingeschat.
Volgens de proefnotities zo hij fris en licht fruitig moeten zijn en dat haalden wij er niet uit.
pi_107359328
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:40 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Veel ziltiger en rokeriger als we van te voren hadden ingeschat.
Volgens de proefnotities zo hij fris en licht fruitig moeten zijn en dat haalden wij er niet uit.
Oh da's wel bijzonder inderdaad, ik heb er nu een paar geproefd en die varieren van zoet en romig naar fruitig, citrusachtig.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_107362899
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:12 schreef borisz het volgende:
G&G wilde whiskydagen komen eraan :P. 25% korting als je een G&G kaart hebt. :s)
Het is toch 20% korting op alle whiskies? En niet speciaal voor kaarthouders? Of krijg je als kaarthouder nog 's 5% extra korting?
pi_107363181
Het is 20% korting inderdaad. Gall&Gall is toch duur genoeg om 20% korting te geven, en dan nog steeds duurder te zijn dan de gemiddelde slijter en zeker webshop :')

De gewone Laphroaig 10yo 0,7liter bijvoorbeeld, vragen ze ¤31,59 voor (normaal ¤39,49!). Ik haalde voor minder een literfles.



link
pi_107364789
quote:
10s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:14 schreef RacerDKB het volgende:
Het is 20% korting inderdaad. Gall&Gall is toch duur genoeg om 20% korting te geven, en dan nog steeds duurder te zijn dan de gemiddelde slijter en zeker webshop :')

De gewone Laphroaig 10yo 0,7liter bijvoorbeeld, vragen ze ¤31,59 voor (normaal ¤39,49!). Ik haalde voor minder een literfles.

[ afbeelding ]

link
Inderdaad, G&G is hartstikke duur. De Laphroaig 10y is op internet voor ongeveer 23 euro te krijgen, dat scheelt nogal. Maar sommige flessen zijn door die korting voor nagenoeg dezelfde prijs te krijgen als via de betere webshop. Vooral de iets duurdere flessen kun je op die manier prima met zo'n korting aanschaffen.
Ik ga komende week 's even langs de lokale G&G of ik iets leuks kan vinden...
pi_107387410
Dit weekend een mooie Chieftain (Mortlach) gedronken, deze om precies te zijn:

http://www.vooreenmooigla(...)aam=Mortlach&id=2200

Scoorde goed. Zou hem graag kopen, maar uitverkocht helaas.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2012 00:21:00 ]
pi_107445737
middag,

graag zou ik mij eens willen storten in het whiskey drinken

ben een speciaalbier drinker

zou u mij een goede all round whiskey kunnen aanbevelen om eens mee te starten
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_107446579
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:50 schreef Thezappa het volgende:
middag,

graag zou ik mij eens willen storten in het whiskey drinken

ben een speciaalbier drinker

zou u mij een goede all round whiskey kunnen aanbevelen om eens mee te starten
Glenfiddich 12yo of The Glenvilet 12yo, niet duur en zachte lekkere smaak. Prima om mee te beginnen.
pi_107448023
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:50 schreef Thezappa het volgende:
zou u mij een goede all round whiskey kunnen aanbevelen om eens mee te starten
Wat zou je antwoorden als iemand vraagt: "Kun je mij een goed allround speciaalbier aanbevelen?" Zou je een antwoord hebben, of met wedervragen komen? ;)

Ik trap af: wat is je ervaring tot nu toe met whisky?
pi_107452301


M'n nieuwste aanwinst *O* Met de G&G korting kost 'ie nu 30 euro. Geen verkeerde prijs, lijkt me! Ben heel benieuwd hoe 'ie smaakt.
  † In Memoriam † dinsdag 31 januari 2012 @ 21:16:56 #243
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107456845
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 19:49 schreef Winski05 het volgende:
[ afbeelding ]

M'n nieuwste aanwinst *O* Met de G&G korting kost 'ie nu 30 euro. Geen verkeerde prijs, lijkt me! Ben heel benieuwd hoe 'ie smaakt.
Laat snel ff weten dan, dan haal ik er misschien ook wel een. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 31 januari 2012 @ 21:20:33 #244
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107457020
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:09 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Het is toch 20% korting op alle whiskies? En niet speciaal voor kaarthouders? Of krijg je als kaarthouder nog 's 5% extra korting?
Met kaart 5% extra korting idd :P. Ik heb zo'n kaart :).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 31 januari 2012 @ 21:20:36 #245
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_107457022


Aangeschaft. En geproefd inmiddels. :9

http://www.vooreenmooigla(...)aam=Aberlour&id=2098 , alleen dan batch n* 31.
  † In Memoriam † dinsdag 31 januari 2012 @ 21:23:00 #246
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107457133
Jeu, 8 jaar oud en dan dik 5 tientjes. Vooral accijns I presume (60%)? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107457236
glenfiddich doet het altijd goed. Vind persoonlijk de 12 jaar net iets lekkerder dan de 15.

De laatste tijd is het vooral de lagavullin 16 year favoriet. Zo'n heerlijk rustig aan whisky
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
  dinsdag 31 januari 2012 @ 21:25:03 #248
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_107457238
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:23 schreef Cynix ® het volgende:
Jeu, 8 jaar oud en dan dik 5 tientjes. Vooral accijns I presume (60%)? :?
Geen idee waarom daar 8 staat eigenlijk. Er staat geen jaartal op. Wiki: A'bunadh is a cask-strength single malt whisky from the Aberlour Distillery in Scotland. Though it has no age statement, it is released in limited run batches, each batch carrying a unique number on its label. Each batch of this whisky is blended from barrels ranging from 5 to 25 years old.
pi_107457511
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:23 schreef Cynix ® het volgende:
Jeu, 8 jaar oud en dan dik 5 tientjes. Vooral accijns I presume (60%)? :?
mweh, ik heb hier een 8 jaar oude Caol Ila staan van zo'n 45 euro :P
Hoewel het vooral wel accijns zal zijn :') (65%) :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2012 21:31:42 ]
pi_107468587
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 16:50 schreef Thezappa het volgende:
middag,

graag zou ik mij eens willen storten in het whiskey drinken

ben een speciaalbier drinker

zou u mij een goede all round whiskey kunnen aanbevelen om eens mee te starten
Je kan zo'n whisky cadeau verpakking bij de Gall & Gall kopen, dan heb je miniaturen Glenlivet, Jameson, Four Roses (bourbon), Chivas, en ik meen Ballantines. Die laatste 2 kan je voor de cola bewaren naar mijn smaak, maar die eerste 3 zijn leuk om mee te beginnen. Dan heb je een Schotse, een Ierse en een Amerikaanse om eens te proberen.

Ik zou niet meteen beginnen met het kopen van hele flessen, puur omdat sommigen hier merk X/flesY/smaak Z ophemelen, het is letterlijk een kwestie van smaak.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107468682
Goed advies. Behalve dan het cola stuk dat is drankmisbruik :)

Wat ook goed is om je smaak te verfijnen zijn whiskey proefavonden bezoeken. Je proeft een paar verschillende whiskeys en krijgt er uitleg over.

Vaak leer je daar ook welke whiskeys nog meer in je straatje kunnen liggen

Soms heb je er ook eentje die je eerst niet zo vind maar die als je meer whiskey drinkt toch lekker begint te vinden. Dat had ik bij glenmorangie.

En als je flessen gaat kopen zou ik zeggen zoek zeg 2 of 3 standaard whiskeys. Gewoon blends of wat Nice prized ones. Steek voor de rest dan je geld in af en toe een fles echt goede of wat specialere whiskey.

Ik heb het zelf andersom gedaan en heb nu heel veel standaard whiskeys staan terwijl ik die tegenwoordig nauwelijks meer drink.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107468769
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:27 schreef Partingglass het volgende:
Goed advies. Behalve dan het cola stuk dat is drankmisbruik :)

Wat ook goed is om je smaak te verfijnen zijn whiskey proefavonden bezoeken. Je proeft een paar verschillende whiskeys en krijgt er uitleg over.

Vaak leer je daar ook welke whiskeys nog meer in je straatje kunnen liggen

Soms heb je er ook eentje die je eerst niet zo vind maar die als je meer whiskey drinkt toch lekker begint te vinden. Dat had ik bij glenmorangie.

En als je flessen gaat kopen zou ik zeggen zoek zeg 2 of 3 standaard whiskeys. Gewoon blends of wat Nice prized ones. Steek voor de rest dan je geld in af en toe een fles echt goede of wat specialere whiskey.

Ik heb het zelf andersom gedaan en heb nu heel veel standaard whiskeys staan terwijl ik die tegenwoordig nauwelijks meer drink.
Bij de vorige whisky-dagen van Gall & Gall hebben wij toevallig ook een Glenmorangie (the Lasanta) gekocht.. :9~

Overigens drinken we op dit moment ook veel van deze, maar dat is brandy, geen whisky. :@

Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107469842
Ik zou moeten kijken welke glenmorangie in heb. De lichtgele doos. Heb hem vorig jaar gekocht en vond hem toen erg tegenvallen. Kocht hem samen met een Bowmore die was toen voor mij de baas zeg maar.

Nu ik voor het rokerige de lagavullin prefereer staat de Bowmore maar wat te staan terwijl pas sinds kort de smaak van de glenmorangie echt waardeer.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107469871
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:20 schreef egeltje1985 het volgende:
[ afbeelding ]

Aangeschaft. En geproefd inmiddels. :9

http://www.vooreenmooigla(...)aam=Aberlour&id=2098 , alleen dan batch n* 31.
Ik heb n* 35 thuis staan en die is open gemaakt rond de kerst en nu op 20%
Voor zijn prijs categorie 1 van de beste whisky die je kan kopen imho.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2012 09:47:35 ]
pi_107470037
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 09:47 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik heb n* 35 thuis staan en die is open gemaakt rond de kerst en nu op 20%
Voor zijn prijs categorie 1 van de beste whisky die je kan kopen imho.
Ik vind m ook erg lekker en onderscheidend van alle andere whisky's die ik op heb.
Wel erg intens van smaak. Denk dat er niet zo veel whisky's zijn die je kan drinken op dezelfde avond nadat je een glas van deze op hebt.

De enige die ik op heb die ook zo intens smaakt is de Port Charlotte 8. (ook erg lekker)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_107470617
Je moet die whiskey ook aan het eind drinken. Langzaam opbouwen door de avond heen.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
  woensdag 1 februari 2012 @ 11:52:41 #257
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_107473242
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:21 schreef Partingglass het volgende:
Je moet die whiskey ook aan het eind drinken. Langzaam opbouwen door de avond heen.
Goed idee. Als je meerdere flessen zou hebben dan. :P
pi_107473358
Dat is idd wel handig :)
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107491742
Chivas zou ik niet zo snel in mijn cola doen hoor
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † woensdag 1 februari 2012 @ 20:06:11 #260
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107491818
Vind ik ook. Chivas Regal is toch helemaal niet zo slecht?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 1 februari 2012 @ 20:19:33 #261
24652 tisauch
Don't mention the war
pi_107492495
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 21:16 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Laat snel ff weten dan, dan haal ik er misschien ook wel een. :Y
IMHO zondermeer een aanrader. De fles ging in ieder geval akelig snel leeg.
* tisauch heeft de 18 jaars en de rich oak (14j.) ook staan en zo nu en dan neem ik daar een glaasje van.
Qui habet aures audiendi audiat
pi_107492511
quote:
3s.gif Op woensdag 1 februari 2012 20:06 schreef Cynix ® het volgende:
Vind ik ook. Chivas Regal is toch helemaal niet zo slecht?
Zeker niet, is gewoon een goede single malt.
Niet echt heel bijzonder maar zeker niet slecht.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_107492665
quote:
2s.gif Op woensdag 1 februari 2012 20:19 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zeker niet, is gewoon een goede single malt.
Niet echt heel bijzonder maar zeker niet slecht.
Blended whisky :P
  woensdag 1 februari 2012 @ 20:23:29 #264
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_107492711
quote:
10s.gif Op woensdag 1 februari 2012 20:22 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Blended whisky :P
Premium Blended whisky, als je dan toch aan het verbeteren slaat ;) .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_107503758
Leuk, maar niets premium aan... Heb hem thuis staan en ik mis karakter..
pi_107506293
chivas regal is een prima whisky opzich niets speciaals vind ik. Het is een goede blend dat zeker en een klassieker om het zo maar te noemen. Ik heb hem hier ook staan maar word niet vaak open getrokken.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107508290
Tja maarja over Chivas: Ben bevooroordeeld dit weekend een Greenore gedronken (single grain) en wou direct weer mijn lekkere sherried whiskies.
pi_107508336
Greenore ligt heel erg aan het jaar. Sommige zijn lekker andere mij te jenever achtig.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107513912
Deze smaakte naar verbrand rubber. :r
pi_107514179
Apart. Ik mijn herinnering was hij niet echt rokerig. Dat zijn Ierse whiskeys eigenlijk nooit door ander productieprocessen dan bv. Sjorren.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107514230
Het was ook niet rokerig, maar gewoon puur alsof iemand de zooi echt verbrand had. Rook ook naar verbrand plastic/rubber.
pi_107514343
Weet je welk jaar die was toevallig?
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107514408
Dunno,
ik heb alleen het merk opgeschreven met opmerking: Niet meer doen. :D Hij werd geadviseerd in het whisky cafe in adam.
pi_107514612
Single grain whiskey moet je echt liggen vind ik. Het is wat anders. Vind het vaak dicht bij jenever staan. Niet mijn favo whiskeys. Heb in carlingford in Ierland (ligt heel dicht bij green ore) eens een avond in de pub verschillende green ores gedronken met zon lokale whiskeydrinkende halve bejaarde. Super gezellig een paar lekkere en de herinneringen maken dat ik denk dat ik ze lekker vind. Maar valt me eigenlijk altijd tegen.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107522468
Zuipwhisky:
Glen Talloch (13,59/liter)
Grants (14,31/liter)
Clan Northe (11,41/liter)
William Lawson's (16,31/liter)
Scottish Leader (13,99/liter)
White Lion (13,19/liter)

Welke is het minst ranzig? :P Het is puur voor de zuip, niet genieten, maar ook weer niet voor de cola/ramen lappen.
Heb ook goede flessen staan maar als ik al wat biertjes op heb wil ik nog wel eens een glaasje whisky maar is het zonde om echte te nemen omdat je het dan niet goed proeft.

Ballantine's vond ik smerig :r
pi_107522628
William Lawson's
Grants
De rest is allemaal nog te slecht voor je ramen te lappen
Teacher's Highland Cream is ook wel goed te doen als zuip whisky, ongeveer even duur als Grants :P
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:33:57 #277
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_107522905
Grant's.

White Lion is te doen als je van mierzoet houdt. Mijn notitieblokje zegt "vloeibare toffee" :P .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_107523147
glen talloch vind ik best goed als achter-over-sla whisky. meestal als ik naar een feestje ga neem ik een fles van dat soort whisky mee voor de zuip en een betere voor het lekker.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107526003
Ik vind Blairmhor 8yo Blended Malt een whisky die lekker weg drinkt, niet al te sterke smaak en zoetig, wel wat duurder dan de goedkope zuipwhisky's zoals genoemd hierboven. Ik vind het een goede middenmoot tussen goedkope zuipwhisky en een niet te dure, degelijke single malt.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  Moderator / Redactie Sport donderdag 2 februari 2012 @ 19:00:40 #280
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107526039
Flesje Bowmore 12 gehaald :)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_107526525
als je de Bowmore lekker vind en je kunt met name het rokerige waarderen. Zou ik ook eens een lagavullin proberen. Islay's vind ik eigenlijk altijd wel lekker
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
  † In Memoriam † donderdag 2 februari 2012 @ 23:37:51 #282
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107541476
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 19:00 schreef borisz het volgende:
Flesje Bowmore 12 gehaald :)
Goeie. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107541934
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 19:00 schreef borisz het volgende:
Flesje Bowmore 12 gehaald :)
Mijn ex-vrouw gaf ooit als review. Of je een houten cafevloer aflikt na de vastelovand.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107541973
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:48 schreef Partingglass het volgende:

[..]

Mijn ex-vrouw gaf ooit als review. Of je een houten cafevloer aflikt na de vastelovand.
Vandaar dat het je ex is?
pi_107542062
nee hoor. Sommige mensen zijn beter als vrienden dan als partner.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
  donderdag 2 februari 2012 @ 23:54:39 #286
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_107542232
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:48 schreef Partingglass het volgende:

[..]

Mijn ex-vrouw gaf ooit als review. Of je een houten cafevloer aflikt na de vastelovand.
WTF _O- ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Moderator / Redactie Sport donderdag 2 februari 2012 @ 23:54:43 #287
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107542235
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 19:11 schreef Partingglass het volgende:
als je de Bowmore lekker vind en je kunt met name het rokerige waarderen. Zou ik ook eens een lagavullin proberen. Islay's vind ik eigenlijk altijd wel lekker
Jup :). Ben fan van rokerige whisky's.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_107542258
quote:
10s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:54 schreef MPG het volgende:

[..]

WTF _O- ?
dat was mijn reactie ook
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107542280
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:54 schreef borisz het volgende:

[..]

Jup :). Ben fan van rokerige whisky's.
Dan MOET je de lagavullin 16 jaar eens nemen. Man dat is hemels, goddelijk, verrukkelijk.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 februari 2012 @ 00:00:26 #290
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107542468
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:55 schreef Partingglass het volgende:

[..]

Dan MOET je de lagavullin 16 jaar eens nemen. Man dat is hemels, goddelijk, verrukkelijk.
Ik noteer het op het lijstje ;). Maar goed student enzo dus nog geen geld voor een voorraad :+. Voor volgende maand. :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_107542662
Je woont een pokke eind weg anders had ik gezegd kom er maar eentje drinken
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107543484
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 00:00 schreef borisz het volgende:

[..]

Ik noteer het op het lijstje ;). Maar goed student enzo dus nog geen geld voor een voorraad :+. Voor volgende maand. :P
Probeer dan ook eens een Ledaig 10, voor 3 tientjes een prachtig stukje rook.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_107543771
Vanmiddag een flesje Auchentoshan 9 jaar oud van The Daily Dram (Bresser&Timmer) gehaald samen met een flesje Ardmore Traditional Cask (peated). Ik ben benieuwd, allebei ruim onder de 30 euro dus ik zal er geen echte buil aan vallen.
Ze mogen alleen pas open als er wat anders leeg is dus ik ben nu een restje Laphroig 15 aan het wegzetten, zeker geen straf.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_107544083
die ardmore laatst gehad in het cafe. potverdikkie een lekkertje vond ik. Misschien ook eens een flesje van halen. Ben mezelf tegenwoordig ook aan het dwingen eerst dingen leeg te maken voor nieuw te kopen bouwt maar op anders.
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107545832
gister toevallig een glaasje hibiki 12 aangeboden gekregen. ik vond hem toch wel erg lekker..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_107553773
Gisteren een fles Karuizawa 1981/2011 first fill sherry single cask gekocht bij TWE... nog nooit een dram Japanse whisky geprobeerd. :)
pi_107553838
Beide bovenstaande whisky nooit gehad. Is het wat?
So be easy and free, when you're drinking with me
I'm a man you don't meet every day
pi_107554438
Ben tot op heden geen Japanner tegengekomen die ik écht de moeite waard vond..
pi_107560257
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 13:25 schreef DonJames het volgende:
Ben tot op heden geen Japanner tegengekomen die ik écht de moeite waard vond..
En met welke heb je ervaring? Karuizawa heeft een erg goede reputatie, dus nadat ik Port Ellen en Brora in m'n kast had staan, vond ik dat het tijd werd voor een Karuizawa. Het is een gok...
pi_107560310
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 07:40 schreef gianni61 het volgende:
gister toevallig een glaasje hibiki 12 aangeboden gekregen. ik vond hem toch wel erg lekker..
Ah, daar ben ik wel benieuwd naar. De Hibiki 12 staat op m'n wenslijst, alleen vind ik 'm vooralsnog veel te duur. Wellicht dat 'ie in Japan zelf goedkoper is, dan laat ik 'm binnenkort meenemen door iemand die daar woont en eventjes naar NL komt.
pi_107560457
lapo
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')