indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 03:52 |
Laatste nieuws Luchtruim zeker tot maandagmiddag dicht quote:Volg de aswolk op radar http://www.sat24.nl/Eyjafjallajokull-volcano.aspx Camerabeelden (met vallend gesteente) Huidige asverspreiding boven Europa Vorige deeltjes in deze reeks Fotocollecties Aardbevingsoverzicht IJsland Externe links Frontpage FOK Verwante DE-links OP staat hier | |
MaskOfSanity | maandag 19 april 2010 @ 03:53 |
quote:Vol verwachting klopt ons hart! | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 03:54 |
quote:En? Wat vind je van het resultaat? | |
kwiwi | maandag 19 april 2010 @ 03:55 |
Pff ik heb wel elke keer heel wat bij te lezen weer als ik inlog | |
MaskOfSanity | maandag 19 april 2010 @ 03:56 |
quote:Overtreft mijn stoutste verwachtingen. Amazing! | |
MaskOfSanity | maandag 19 april 2010 @ 03:57 |
quote:Daar doen we het toch allemaal voor? Voor de ongekende educatieve waarde van Fok!? | |
Seven. | maandag 19 april 2010 @ 04:12 |
tvp. Keep me posted. | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 04:12 |
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 05:40 |
Ziet er niet echt hoopvol uit, die grafieken van aardbevingen. [ Bericht 84% gewijzigd door djayzz op 19-04-2010 05:56:43 ] | |
marcel-o | maandag 19 april 2010 @ 06:24 |
* Even bijlezen | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 06:34 |
quote:Het zijn geen aardbevingen, maar bewegingen in de grond. En ja, een aardbeving is ook een trilling, maar dit is op zo'n kleine schaal dat het geen beving meer heet. | |
basst2005 | maandag 19 april 2010 @ 06:39 |
Tweede grote aswolk bereikt vanavond ons land? Twitter "nieuws": BREAKING: Ash Cloud to reach America in next couple of hours: http://wp.me/pTd6X-15 @HeathrowAirport: Good morning from Heathrow. All flights remain suspended until 1900 on Monday 19 April at the earliest. Our next update will be 0900 [ Bericht 51% gewijzigd door basst2005 op 19-04-2010 06:46:17 ] | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 07:00 |
quote:Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 07:15 |
quote:Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten. | |
Prowl | maandag 19 april 2010 @ 07:17 |
Een topic vol rook ontwikkelingen | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 07:19 |
quote:Nep-Belg.. 'nuf said. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 07:22 |
quote:En waar rook is, is vuur zeggen ze toch altijd | |
Nass | maandag 19 april 2010 @ 07:28 |
Dussem, de katla gaat uitbarsten? | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 07:34 |
quote:Die kans bestaat ja. | |
vulli | maandag 19 april 2010 @ 07:37 |
quote:Dat zou best wel eens zo kunnen zijn ja, helemaal zeker is dat natuurlijk nooit. Hij is in ieder geval wel actiever aan het worden. | |
Prutzenberg | maandag 19 april 2010 @ 07:51 |
Tweede Vulkaan Ploft? | |
Flappekz | maandag 19 april 2010 @ 07:52 |
Stomme vulkaan | |
vulli | maandag 19 april 2010 @ 07:52 |
Twee vliegtuigen van KLM zijn zondagavond vanaf Schiphol vertrokken naar Azië. (Bron: Nieuwsfeed van Novum) Kreeg die derde geen toestemming meer of zo? | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 07:58 |
quote:Een verhoging in amplitude: de grondbewegingen zijn dus heftiger geworden. Als je een seismograaf in de buurt hebt staan dan zal je zien dat de naald opeens 3x zo ver uit slaat. | |
DaMart | maandag 19 april 2010 @ 08:06 |
Weer even de ontwikkelingen volgen. | |
Re | maandag 19 april 2010 @ 08:06 |
nou moet ik binnenort weer naar de VS, zal leuk worden dus | |
GasProblem | maandag 19 april 2010 @ 08:16 |
Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren. | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 08:17 |
nog een vulkaanuitbarsting zal wel het einde van de europese luchtvaart betekenen | |
MarMar | maandag 19 april 2010 @ 08:19 |
en weer bijgelezen... Ben nu wel benieuwd hoelang het nog doorgaat en of en wanneer de Katla gaat en wat klm gaat doen. | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 08:20 |
quote:inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 08:32 |
quote:En nu vooral omdat het ten koste van de veiligheid (zou kunnen) gaan | |
Schuifpui | maandag 19 april 2010 @ 08:32 |
quote:Dan vlieg je niet. Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid. Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden. | |
Greys | maandag 19 april 2010 @ 08:33 |
Dat die Katla zich maar ff koest houdt zeg... | |
Tonio-mcdo | maandag 19 april 2010 @ 08:40 |
Tvp | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 08:44 |
quote:* Isdatzo ctrl-c/v van gister doet: -------------------- quote:Nou, 't zit er tussenin. Je zit die afkortingen staan? Dat zijn afkortingen van de locaties van seismologische meetstations. Gođabunga = god , Eystri-Skógar = esk, Miđmörk = mid en Lágu-Hvolar = hvo. Het zijn de zwarte driehoekjes op deze kaart: Dus om nu te zeggen dat dit de seismologische activiteit van *de Katla* is, is niet waar. Het is de seismologische activiteit in het gehele gebied die net zo goed veroorzaakt kan worden door de uitbarsting die nu bezig is. | |
Debsterr | maandag 19 april 2010 @ 08:45 |
tvp | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 08:49 |
quote:Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens. | |
Five_Horizons | maandag 19 april 2010 @ 08:53 |
TVP Gisteren om half zes één van de weinige vliegtuigen (Transavia, waarschijnlijk vanaf R'dam, gezien de hoogte) in de lucht gezien. | |
Schuifpui | maandag 19 april 2010 @ 08:58 |
quote:Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden. | |
Burner82 | maandag 19 april 2010 @ 09:04 |
Zo, ook weer bijgelezen | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 09:07 |
quote:Dat is jou interpetatie... Wat je niet moet vergeten is dat door het kleine stukje luchtruim (alleen indonesie is al zo groot als europa) 22,000 vluchten per dag gaan, die intensiteit halen ze niet in ZO asie. Daarnaast is het nog niet eerder voorgekomen dat een vulkaan uitbarste en de pluim recht op het hart van europa af dreef! Imo een terechte call, maar ik ben helaas geen expert. | |
E.T. | maandag 19 april 2010 @ 09:13 |
quote:Dit noem ik niet "geen spoor van as" : http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wiltshire/8628028.stm | |
Schuifpui | maandag 19 april 2010 @ 09:23 |
quote:Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar? Als er wel serieuze schade zou ontstaan willen luchtvaartmaatschappijen ook heus niet vliegen, dat kost ze nog veel meer geld dan niet vliegen. | |
xxiessiexx | maandag 19 april 2010 @ 09:27 |
tvp | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 09:27 |
quote:Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was? | |
E.T. | maandag 19 april 2010 @ 09:30 |
Een vluchtje R'dam - Groningen durf ik dan wel aan.. Veel verder zou ik het toch niet durven gokken | |
Schuifpui | maandag 19 april 2010 @ 09:30 |
quote:Tja waarom was het luchtruim dan dicht? Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open. | |
DaMart | maandag 19 april 2010 @ 09:34 |
quote:Boven Nederland kan het luchtruim 'schoon' zijn, maar als de luchtruimen boven andere landen dichtblijven omdat daar wel asdeeltjes in de lucht zitten, waar wil je dan naartoe vliegen, als je toch ook door die andere luchtruimen moet vliegen? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 09:40 |
quote:Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as. quote:Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen . 't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn. | |
WanEnOonlie | maandag 19 april 2010 @ 09:44 |
Grrrrrrrr! Ophouden nu, klotevulkaan! | |
crazy987 | maandag 19 april 2010 @ 09:48 |
tvp alweer | |
LintuxCx | maandag 19 april 2010 @ 09:57 |
quote:Het is meer zo dat ik me sinds donderdag al heb afgevraagd wat er met mijn vlucht zou gaan gebeuren. Ik heb niet zo veel haast, het mooie van werken voor een multinational is dat je vrij makkelijk tijdelijk ergens anders je werk kunt doen in dit soort situaties. Zo groot is het probleem voor mij dus niet, ik zal niet zo hard klagen gezien de situaties waar anderen in zitten. | |
18konijn | maandag 19 april 2010 @ 09:58 |
quote:Die grafieken zien er spannend uit, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze zonder uitgebreide geologische kennis van het gebied onmogelijk op een juiste wijze te interpreteren. Dus dat die grafieklijnen steeds hoger komen, zegt volstrekt niets over een al dan niet op handen zijnde uitbarsting. | |
LintuxCx | maandag 19 april 2010 @ 10:00 |
quote:Maar aan de andere kant, de maatschappij weet ook best dat als het fout gaat, ze ws wel in kunnen pakken? Één ongeluk zal meer schade brengen dan een paar weken aan de grond staan zou ik zeggen... | |
MissHobje | maandag 19 april 2010 @ 10:01 |
Blijft wel spannend zeg! Hier hebben we dan wel mooi weer nu, maar beter zou het ff gaan stormen en regenen in heel europa? en vooral op het 1e stuk die oceaan. Ben zo benieuwd wat die grotere vulkaan gaat doen, bedoel als dit maanden zo door blijft sukkelen, wat dan? Dan moeten ze toch wel erg veel gaan testvliegen lijkt me en dan steeds per zoveel uur meten of er wel/niet gevlogen kan worden(moet het allemaal veel sneller kunnen qua organiseren lijkt me ), zie het echt niet gebeuren dat maanden zo;n vliegveld dichtblijft, maargoed aan de andere kant.. wat niet kan, kan niet. | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 10:04 |
uhhu, zeker! Laatst had ik nog een discussie met een collega hierover... Het is teveel voor de handliggend geworden, vliegen. Mensen houden geen rekening meer met het feit dat iets roet in het eten kan gooien, zoals nu een vulkaan. Een alternatief? In de meeste gevallen (zoals bijvoorbeeld Re die naar de states moet) heb je niet... Of je moet met een vrachtschip mee, maar hoelang ben je dan onderweg. Maar ik denk dat het voor een kleine groep mensen echt een probleem is (sorry voor de mensen die een vakantie in het water zien vallen) en dat is de groep die ergens moet zijn vanwege familieverplichtingen, en dan met name begrafenissen... Dat is denk het moeilijks om te verwerken... | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 10:11 |
Zo. Goedemorgen. Nog iets gemist? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:12 |
De kracht van de uitbarsting is trouwens fors afgenomen. De askolom is nu nog net iets onder de 2km waar hij eerst een dikke 8km hoog was. Dat komt wellicht mede door de versterkte wind waardoor de askolom wat afgevlakt wordt. En naar 't schijnt is het een relatief ondiepe krater waarbij de lava van dichtbij 't oppervlak aangevoerd wordt. Dat betekent dat het gevaar voor een explosieve uitbarsting (van deze vulkaan dan) niet zo groot is. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:16 |
Laat KLM vannacht eens een paar testvluchten uitvoeren . | |
Blik | maandag 19 april 2010 @ 10:17 |
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer) | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 10:19 |
quote:Of de uitbarsting duurt 2 jaar | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:19 |
quote:Ja, of morgen, of over 2 maanden, of over 20 jaar. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:20 |
quote:Na een tijdje is al 't ijs in de omliggende omgeving weg en dan is 't ook gedaan met het grootste deel van die asuitstoot. | |
Coelho | maandag 19 april 2010 @ 10:24 |
quote:Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken. Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk. PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:30 |
quote:Dan moet je dat eerst onderzoeken en niet alvast vliegtuigen de lucht in sturen en maar hopen dat 't goed gaat, toch ? quote:Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen . | |
Coelho | maandag 19 april 2010 @ 10:34 |
quote:Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken. | |
#ANONIEM | maandag 19 april 2010 @ 10:35 |
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:38 |
Kijk, ik vind dat als er gevlogen KAN worden er ook gevlogen moet worden. Maar om nu de veiligheid van passagiers ondergeschikt te maken aan het economisch belang en te gaan vliegen voordat duidelijk is welke risico's je loopt: . Overigens kan die vulkaan uitstoten wat hij wil, het ziet er naar uit dat we vanaf het eind van de week een andere luchtdrukverdeling krijgen waarbij we geen last meer van die as hebben. | |
Mascleta | maandag 19 april 2010 @ 10:41 |
woensdagavond naar HongKong, begin steeds meer bang te worden dat het niet door gaat..... zeker gezien onze tussenlanding op Helsinki.. AY818 Brussel - Helsinki AY067 Helsinki - Hongkong gaat om de vlucht van woensdagavond met Finnair... | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:44 |
quote:Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt. Niemand die 't weet. | |
sunmoonstar | maandag 19 april 2010 @ 10:49 |
Ik denk dat ik mijn vlucht morgen naar Turkije (voor vakantie) wel kan vergeten. Heel jammer en vervelend, maar het is vervelender voor mensen die nu ergens zitten en naar huis willen, ik kan tenminste gewoon andere dingen gaan doen, en heb m'n eigen bed waarin ik kan slapen. | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 10:51 |
quote:Tja, en dan vallen net midden boven de Atlantische oceaan alle 4 de motoren uit... Probeer dan maar eens te landen zonder ongelukken of veel doden. Je hebt namelijk niks meer om af te remmen of eventueel gas bij te geven.... Ander probleem is dat het zicht van de piloten een heel stuk minder wordt, en dan wordt landen, als je boven land zit, een heel stuk moeilijker. Je kunt namelijk maar 1 keer aan komen vliegen, en als je mist, ben je gewoon de pineut, je hebt geen vermogen meer om opnieuw aan te komen vliegen. Is dus een onverantwoord risico dat je neemt, want niet alleen JIJ zit in dat vliegtuig, maar ook heel veel andere mensen, en die willen misschien gewoon veilig vliegen? Het is gewoon zo dat ze dit uit voorzorg doen, want wat gebeurt er straks met het image van vliegtuigen als er een paar uit de lucht vallen? Die krijgt een flinke klap, terwijl ze het al hard te halen hebben. Ernaast krijg je dan ook te maken met flinke schadeclaims, en zullen de betreffende vliegtuigmaatschappijen ook flinke image problemen hebben, want dan staat iedereen schande te roepen dat ze dat risico hebben genomen. | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 10:53 |
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=29314&ew_0_a_id=360998quote: | |
Arcee | maandag 19 april 2010 @ 10:54 |
quote: | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 10:56 |
quote:De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op. Echter aan 't eind van de week krijgen wij een andere aanvoerrichting en hebben we geen last meer van de as. Of iig, zo ziet het er nu naar uit. | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 10:58 |
Knallen maar! | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 11:16 |
quote:Dit zijn laag frequente tremors, die kun je meten in elke vulkaan, eigenlijk een soort "ademhaling" een teken van een op handen zijnde uitbarsting kan zijn het veranderen van de frequentie en de intensiteit van de tremors. De volgende stap zou zijn meetbare bevinkjes op deze site: http://www.vedur.is/skjal(...)lftar/myrdalsjokull/ En als Katla daar mee begint dan kan het heel snel gaan. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 11:22 |
Ja, of het kan nog heel lang duren. Of er gebeurt helemaal niks. Sowieso is het lastig om uit dat grafiekje te destilleren wáár die trillingen vandaan komen daar de meetpunten zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull liggen. | |
Arcee | maandag 19 april 2010 @ 11:24 |
quote:Je hebt 2 keer ingezet op dezelfde weddenschap? | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 11:28 |
@eurocontrol quote: | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 11:28 |
tvp en goedemorgen. | |
#ANONIEM | maandag 19 april 2010 @ 11:31 |
quote:In dat 2e geval, wat dan? | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 11:33 |
quote:afwachten, niets dat je er tegen kunt doen | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 11:33 |
oh, en een massaontslag golf bij de vliegtuigmaatschappijen waarschijnelijk. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 11:36 |
quote:Dan kan je denken aan het volledig mislukken of onbruikbaar raken van oogsten, dus problemen met het verkrijgen van (vers) voedsel, het gedwongen moeten binnenhouden van vee dat uiteindelijk ook niks meer te eten heeft, dragen van mondkapjes en een behoorlijk ontwrichte samenleving en niet te vergeten de schade aan de natuur. Maar voor 't zelfde geld gebeurt er niks hoor. Of een veel kleinre uitbarsting met beperkte gevolgen. Of een uitbarsting met vergelijkbare gevolgen als van de Eyjafjallajokull. | |
Seven. | maandag 19 april 2010 @ 11:38 |
quote:Bron? Of wordt dan alles richting VS geblazen? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 11:41 |
quote:Dit is over 144 uur (6 dagen): | |
p-etr-a | maandag 19 april 2010 @ 11:50 |
Ryanair heeft de vluchten tot woensdag 13:00 uur gecanceld, maar ik vlieg juist die dag om 16:20 uur naar Stockholm (of waarschijnlijk niet dus). Zou het heel gek zijn om nu al andere plannen te maken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat die vlucht gaat, en vind het eigenlijk ook een beetje eng om daar dan in te zitten aangezien het zuiden van Scandinavië juist zo veel as in de lucht heeft hangen. Hoe groot is de kans dat die vlucht kan doorgaan? Of komt er waarschijnlijk binnenkort een bericht dat die ook gecanceld is. | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 11:51 |
Met nog 2 uur te gaan tot de gisteren gestelde limiet van 14:00, is er al duidelijkheid? | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 11:52 |
blijft interessant om het allemaal te lezen | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 11:57 |
quote:Gezien het feit dat er pas aan 't eind van de week verbetering van de situatie in zicht is zou ik niet op die vlucht rekenen. quote:Nope, geen duidelijkheid maar ik kan me niet voorstellen dat er vandaag nog gevlogen wordt. In de loop van de avond trekt er een nieuw gebied met as over het land. | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 11:58 |
quote:Paar uur geleden: https://www.cfmu.eurocont(...)eway/spec/index.html quote: | |
p-etr-a | maandag 19 april 2010 @ 12:04 |
quote:Dat dacht ik ook al. Het vervelende is alleen dat het hier http://62.134.190.240/en/(...)ELAND-table-21apr-GB nog niet bij staat, waardoor het lastig is om nu andere plannen te maken. Ik hoop eigenlijk dat ze snel zeggen dat de vluchten van heel 21 april niet kunnen doorgaan. | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 12:05 |
quote:Het hele bedrag werd niet in een keer goedgekeurd. | |
InTrePidIvity | maandag 19 april 2010 @ 12:08 |
Gisteren vlogen hier twee paragliders, door wat normaal de aanvliegroute van de Kaagbaan is. Erg grappig om te zien, maar is dat sowieso toegestaan doordat het luchtruim dicht is of moet men daar dan nog toestemming voor vragen? | |
Lady-Miekie | maandag 19 april 2010 @ 12:11 |
Als de beelden van onderstaande link inderdaad uitkomen dan ziet het er naar uit dat er de 21ste in elk geval wel weer gevlogen kan worden (zuidwaarts that is) http://www.eurad.uni-koeln.de/ | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 12:12 |
quote:Bij die laatste klinkt het alsof je het over een uitbarsting hebt met een VEI van 6+. (Op z'n minst zoëen als Mt. Pinatubo in 1991) | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 12:20 |
quote:Ja, dat zou kunnen. | |
Greys | maandag 19 april 2010 @ 12:21 |
quote: En hoe werkt dat dan, moet er dan ook nog een 'minimale' heftigheid zijn aan uitbarsting voordat je 'Yes' telt? Of telt het al als er maar een klein uitbarstinkje is? Want ik had begrepen dat dat ook het geval kan zijn | |
superworm | maandag 19 april 2010 @ 12:40 |
TVP. | |
Sounddragon | maandag 19 april 2010 @ 12:42 |
Terug Vind Plofberg | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 12:45 |
quote:Ach, bookmakers kennende zal het wel totale armageddon moeten zijn voor ze uitbetalen. | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 12:45 |
Er komen nu bijna geen aswolken uit de vulkaan, hij lijkt echt heel rustig nu op de webcams | |
Sounddragon | maandag 19 april 2010 @ 12:49 |
Van NU.nl;quote:bron | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 12:51 |
Joah, naar frankrijk zou je nu wel kunnen vliegen denk ik . | |
MaxMark | maandag 19 april 2010 @ 12:51 |
Persbericht van KLM dat net binnenkomt:quote:Niet echt nieuw nieuws, maar het geeft wel aan hoe KLM aan het aandringen is dat de boel weer open gaat. | |
GasProblem | maandag 19 april 2010 @ 12:53 |
Mijn reiscommissie zit nu met Schiphol te praten over misschien een vlucht morgenavond richting New York. Veel kans geef ik het echter niet | |
jakkop | maandag 19 april 2010 @ 12:56 |
Leuk plaatje : | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 13:01 |
http://twitter.com/mpoppel/status/12449635328quote: quote: Meer @ http://www.washingtonpost(...)AR2010041901051.html en pics @ http://www.flightglobal.c(...)cts-of-volcanic.html [ Bericht 15% gewijzigd door Roel_Jewel op 19-04-2010 13:09:32 ] | |
Sounddragon | maandag 19 april 2010 @ 13:03 |
quote:die link doet het niet | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 13:03 |
quote:Link kaput | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 13:04 |
quote:http://www.washingtonpost(...)AR2010041901051.html | |
GasProblem | maandag 19 april 2010 @ 13:11 |
Jammer dat niet staat wanneer, waar en hoe hoog die F-16's vlogen. Maar het bewijst wel dat dit niet zomaar een aswolkje is waar je eventjes doorheen vliegt zonder problemen. | |
superworm | maandag 19 april 2010 @ 13:16 |
quote:Heb gister de Air Crash Investigation van die BA 747 vlucht bij Jakarta, in 1982. Door de wrijving hadden op een gegeven moment allevier de motoren 10-20 m vlammen uit de achterkant, vielen ze stil en konden ze later pas opnieuw opgestart worden. Dat vliegtuig was letterlijk gezandstraald. Geen verf meer over. | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 13:21 |
KNMI: eerste as dwarrelt dinsdag neerquote: | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 13:26 |
http://www.flightradar24.com/ Ligt het aan mij of zijn er boven Frankrijk, België, Duitsland en Nederland weer wat vliegtuigen (-jes) in de lucht. | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 13:31 |
quote:Dat is dus van een dag of 3 a 4 geleden als ik de data zo bekijk | |
#ANONIEM | maandag 19 april 2010 @ 13:33 |
quote:Had afgelopen donderdag mijn auto gewassen en vrijdag avond lag hij al helemaal onder het stof, net als alle andere auto's uit de straat. Het is een licht bruine soort stof, dus ik weet niet of dat helemaal klopt. | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 13:34 |
quote:Psies, dat dus. Hier kun je zien dat het angstvallig stil is onder de grond bij de beide vulkanen: http://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardskjalftar 1 enkel stipje de afgelopen 22 uur. Net alsof ze hun adem inhouden.... | |
MTL | maandag 19 april 2010 @ 13:34 |
quote:De F-18 is inderdaad enkele dagen geleden, maar artikel van de Washingtonpost over de F-16 is van vandaag. Daarin staat ook een referentie naar die F-18: quote: | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 13:34 |
quote:Dat is gewoon stuifmeel. | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 13:35 |
quote:Dat klopt. Maar het geeft het mogelijke gevaar maar weer weer. | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 13:37 |
quote:ja verschrikkelijk | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 13:37 |
quote:Huh . Keertje met de ruitensproeier en klaar. Of bedoelde je het anders? | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 13:40 |
quote:Er komen een A320 van Air France en een 737 van de KLM aan zo te zien. | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 13:42 |
quote:Zag er ook een aantal (2 á 3) van Brussel Air, site is traag hier Edit: Zie er zo 3 | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 13:45 |
Hmm, zie een D228 heel laag vliegen op Casper.frontier.nl.... Zat net op 200 voet en toen ineens weg. Vaag | |
caspervc | maandag 19 april 2010 @ 13:47 |
quote:oh oh | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 13:48 |
Misschien leuk en handig om dit lijstje ook in de OP te zetten? http://casper.frontier.nl/eham/ www.radarvirtuel.com www.flightradar.com | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 13:49 |
quote:ja, als je daar gevoelig voor bent is dat niet zo fijn | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 13:49 |
quote:Die vliegt nu boven bergen | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 13:50 |
quote:die vliegt nu op 1.000 voet langs de kust | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 13:52 |
quote:Die Airbus is geland, zo te zien: Altitude: -200 feet (-61 m) | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 13:52 |
quote:Ja zie het, mijn Caspier link is blijkbaar een beetje brak(door as ?) en zag hem niet meer nu weer wel | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 13:53 |
quote:Of hij heeft een crater geslagen | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 13:55 |
quote: | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 13:57 |
quote: | |
Thieske | maandag 19 april 2010 @ 14:06 |
Nu ook een KLM vliegtuig boven Rotterdam. | |
frame-saw | maandag 19 april 2010 @ 14:10 |
tvp | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 14:18 |
quote: | |
mouzzer | maandag 19 april 2010 @ 14:21 |
Hoe zit de vulkaan er uit op de webcam? Site werkt niet hier op me werk. | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 14:22 |
quote: Erg rustig dus op dit moment. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 14:24 |
quote:Pitoresk | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 14:25 |
* Bryze zet spannend muziekje op. .. .. .. Stilte voor de storm | |
mouzzer | maandag 19 april 2010 @ 14:28 |
quote:Thanks, dat is idd groot verschil met laatste dagen. Als het zo blijft zie ik op woensdag vliegen weer wat positiever in. | |
Heinekenfreak | maandag 19 april 2010 @ 14:30 |
Het is uberhaupt even rustig in IJsland qua activiteit....... Is dit de stilte voor de storm?? | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 14:31 |
De ondergrondse activiteit in het gebied neemt wel nog steeds toe. Maar verder is het erg rustig ja. Nog even en dat blauwe stipje verdwijnt ook van de kaart. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 14:32 |
quote: | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 14:36 |
quote:Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'? Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid? | |
Falco | maandag 19 april 2010 @ 14:37 |
tvp | |
p-etr-a | maandag 19 april 2010 @ 14:38 |
quote: Maar spannend blijft het. | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 14:38 |
quote:Rood is de laatste 4 uur gebeurd, oranje 4 tot 12 uur geleden etcetera. | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 14:38 |
quote:Donkerblauw is meer dan 24 of 48 uur geleden, rood is minder dan 12 uur geleden. Oranje, geel en blauw zitten hiertussen. De hoogte van het bolletje geeft aan hoe sterk het was, dus als die heel hoog is, wordt het gevaarlijk | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 14:39 |
Merci. | |
Light | maandag 19 april 2010 @ 14:40 |
quote:Volgens mij betekent dat hoe lang de beving geleden is. Rood is dus recent (minder dan 4 uur). | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 14:40 |
quote:Ik denk dat die kleuren staan voor de tijd dat het geleden is. 0-4 is dan 0 tot 4 uur zeg maar | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 14:44 |
Eenduidig antwoord op APK's vraag. | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 14:46 |
quote:4 keer (hetzelfde) antwoord, hij wordt wel op z'n wenken bedient. | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 14:47 |
quote:Haha mja, grappig | |
MrBadGuy | maandag 19 april 2010 @ 14:48 |
quote:Ik zie een boven NL (in de buurt van de afsluitdijk) edit: is van het leger zo te zien | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 14:51 |
quote:Komt goed uit, ik heb as in mijn ogen. quote:Wel een prutser zeg: Callsign: @@@@@@@@ (error) | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 14:54 |
quote:Ze weten ook niet zo goed waar ze heen willen :p | |
justmattie | maandag 19 april 2010 @ 15:00 |
quote:De kust bewaken ? | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 15:01 |
Is ook zoveel gevaar ja.. | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:01 |
quote:Boven de 3 wordt het ook een sterretje opde kaart. | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 15:02 |
quote:Het is idd rustig op de Eyjafjallafalloutjoekel. | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:03 |
Mooi plaatje op deze cam nu: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/ | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 15:04 |
http://twitter.com/KLM/quote:Ze houden het spannend . | |
basst2005 | maandag 19 april 2010 @ 15:05 |
Katla wordt steeds actiever: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:05 |
quote:lol idd, ik neem aan dat er nog niet gevlogen mag worden in het donker? | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:08 |
haha. IJsland staat nu wel op de kaart:quote: | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 15:11 |
quote:Ik zie niks | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:11 |
quote:Je moet ff geduld hebben, hij laadt een beetje langzaam. | |
GasProblem | maandag 19 april 2010 @ 15:12 |
April 19 (Bloomberg) -- Finnair Oyj CEO Mika Vehvilaeinen said a flight from Beijing had signs of ash damage even though it was outside of the ash cloud area. Vehvilaeinen was speaking at a Helsinki press conference. | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:13 |
quote:Misschien dat er ergens anders ook vulkaanas in de lucht zit, mn in Azië heb je nogal wat actieve vulkanen. | |
basst2005 | maandag 19 april 2010 @ 15:14 |
Wat ik me net afvraag: Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar? | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 15:16 |
quote:Hmm, rond Katla is er dus steeds meer beweging in de grond, dat geeft dat plaatje toch aan? Ernaast gooit de andere vulkaan minder as de lucht in, en is het heel rustig rond dat gebied.... Is daar iets aan het groeien? En gaan wij binnenkort Katla dan meemaken? Het lijkt er wel een beetje op, met deze stilte voor de storm | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 15:16 |
quote:De hele aarde is een groot (bijna) gesloten systeem. Aardbevingen in Japan kunnen geloof ik ook voorbodes zijn voor aardbevingen in Chili. In ieder geval alles is met elkaar verbonden alleen niet direct. De vraag is dus of het een direct verband heeft. quote:Maar een van die grafiekjes komt van een meetpunt wat in de buurt van Katla ligt geloof ik. De rest van de grafieken zijn van meetpunten die dichterbij de vulkaan van nu zitten. En juist dat ene punt van Katla is het rustigst. Edit: quote van isdatzo quote: | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:19 |
quote:Dat is 'de katla' helemaal niet. Die afkortingen die je ziet staan voor de locaties waarop de seismologische meetstations staan. Die liggen zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull (ik postte gister 2 keer een kaartje waarop de locaties staan, zoek maar ff op) en er is niks dat erop wijst dat deze verhoogde seismologische activiteit betekent dat de katla binnenkort actief gaat worden. Kan dit trouwens in de OP ? Edit: ah, iemand was me voor. In die quote staat ook 't plaatje, klikken maar . | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 15:20 |
ah je bent er zelf al Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:22 |
quote:Nope, dit is een heel andere breuklijn. | |
Luchtje | maandag 19 april 2010 @ 15:24 |
Maar er zijn wel vaak tijden waarin er veel aardbevingen zijn, en tijden waarin lang heel weinig aardbevingen zijn. Is het niet zo dat ze elkaar kunnen 'aansteken' als het ware? Al dan niet indirect. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:25 |
quote:Als die nou veel meer uit zou slaan dan de andere grafiekjes zou je daar misschien iets uit kunnen afleiden ja. Maar zoiets kunnen eigenlijk alleen geologen die goed bekend zijn met de situatie daar echt beoordelen. | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 15:26 |
quote:Ja eigenlijk alleen god. En die laat nu net de meeste activiteit zien..... Eventueel kun je nog naar esk en hvo kijken, die driehoek ligt heel dichtbij Katla | |
GasProblem | maandag 19 april 2010 @ 15:26 |
Vreemd dat de trillingen toenemen naarmate de eruptie minder wordt. | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:26 |
quote:De vulkanen in ijsland zijn daar vanwege de mid-atlantische rug, de vulkanen waar jij het over hebt liggen op hele andere aardschollen, ik denk niet dat die iets met elkaar te maken hebben. quote:De vulkanen in Chili komen juist doordat er daar een zee schol op het vasteland schuift en daar voor het vormen van het Andes gebergte zorgt: quote:Die in China komt weer door 2 hele andere aardschollen: quote: | |
ChipsZak. | maandag 19 april 2010 @ 15:27 |
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines). Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens? Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:29 |
quote:Het moest toch uit Engeland komen hč? Boot dan . | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:29 |
quote:Het *zou* er op kunnen duiden dat ergens druk opgebouwd wordt. Zou!. | |
ChipsZak. | maandag 19 april 2010 @ 15:30 |
quote:Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen. Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten, ? Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen. | |
basst2005 | maandag 19 april 2010 @ 15:30 |
quote:oke, bedankt. Ik vond het alleen zo toevallig al die tektonische activiteiten de afgelopen tijd. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:33 |
quote:China staat hier sowieso los van en chili: daar schuift de azca-plaat onder de zuid-Amerikaanse plaat. Dat proces is verantwoordelijk voor die aardbeving van een tijdje geleden. | |
basst2005 | maandag 19 april 2010 @ 15:34 |
quote:Ik zag bij "god" wat piekjes de afgelopen uren, en de gemiddelde activiteit van de afgelopen dagen gaat wat omhoog volgens mij. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:34 |
quote:Ik denk met een vrachtwagen op de boot van Ramsgate naar Oostende oid. | |
basst2005 | maandag 19 april 2010 @ 15:34 |
edit: foutje | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 15:36 |
quote:Met de boot Fijn dat je het dan voor zaterdag hebt | |
sandsucker | maandag 19 april 2010 @ 15:36 |
begint ie nou weer :p? http://img341.imageshack.us/i/vulkaan.jpg/ | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:36 |
quote:Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 15:37 |
quote:* djayzz kijkt met kahaarin mee | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 15:37 |
quote:vrachtauto's + boten daar is de post nu op aangewezen | |
mouzzer | maandag 19 april 2010 @ 15:38 |
quote:UPS heeft waar mogelijk alle Europese luchtvracht omgegooid naar vervoer over land. Ik werk met UPS en normaal gaan mijn zendingen vanuit NL naar een UPS hub in Keulen en dan via de lucht naar heel Europa. Mijn zendingen komen nu ook gewoon nog in de UK aan maar wel met vertraging, ze gooien alles in vrachtwagens. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 15:38 |
quote:oh, en treinen natuurlijk! | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:38 |
quote:Ik zie ook bij andere meetstations piekjes. En dat het piekje bij 't ene station hoger is dan bij het andere kan ook veroorzaakt worden door het verschil in dempende werking van verschillende onderliggende bodemsoorten. Zoals ik al zei: om het verschil in waarnemingen tussen de verschillende stations echt te kunnen interpreteren moet je goed bekend zijn met de lokale situatie daar. | |
ChipsZak. | maandag 19 april 2010 @ 15:38 |
quote:Zeker, . Want na zaterdag is het voor lange tijd nogal nutteloos en het kostte toch 42 euro . Het zijn rode kleurlenzen voor een evenement, maar dat is wel zaterdag dus | |
ChipsZak. | maandag 19 april 2010 @ 15:40 |
quote:Oh oke! Wat gek dat ze dat niet vermelden op hun website, zeg! Nouja, ik heb er care aan, als mijn pakje maar komt, . | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 15:40 |
quote:Dat zou zonde zijn idd. Wat voor evenement? | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:40 |
quote:Op de webcams in de OP heb ik nog niet anders gezien vandaag, een vrij laaghangende aswolk die rustig uit de berg kringelt. Als je 1 van de andere cams bekijkt dan kun je dat ook zien. | |
ChipsZak. | maandag 19 april 2010 @ 15:41 |
quote:Elf Fantasy Fair, Haarzuilens. [/offtopic] | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:42 |
quote:Lol, nu nog niet, een rustig rokende berg is niet echt spectaculair, aan de ene kant denk ik dat het maar beter met een sisser kan aflopen. Maar aan de andere kant, als Katla gaat dan kijk ik mee.... | |
mouzzer | maandag 19 april 2010 @ 15:43 |
quote:Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen. Maar mooi dat het pakketje op tijd komt! | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:44 |
quote:Dan zwem ik desnoods naar IJsland. | |
ChipsZak. | maandag 19 april 2010 @ 15:45 |
quote:Dat had ik wel gelezen idd, maar ik kon d'r niet echt uit opmaken dat ze op vervoer over land overgingen, . Ik dacht dat ze de genoemde vertraging bedoelden als van 'zolang die aswolk er is kunnen we niet vliegen en dus lopen pakketjes vertraging op', . | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:47 |
quote:Ehm, jij wil in IJsland zijn als de Katla ploft? Are you nuts?! | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 15:48 |
quote:Idem, wat erna allemaal gaat gebeuren zal niet zo leuk zijn, maar zou ook achter de PC gaan zitten om met de webcam mee te kijken hoe Katla los gaat | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:49 |
quote:Joah, en joah. | |
#ANONIEM | maandag 19 april 2010 @ 15:51 |
quote:Jij denkt dat de webcam nog lang in de lucht zal blijven als dat echt zo gaat gebeuren? | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:51 |
quote:Erg he.... eigenlijk.... maar zoiets maak je nooit weer mee denk ik. @Isdatzo, tja zolang je er zelf van bewust bent kan het geen kwaad imho. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 15:52 |
Oh, dus je vindt het niet erg als ik een pijnlijke dood sterf op ijsland ? | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:53 |
quote:Hmm, misschien dat ie eventjes ongekende hoogtes gaat bereiken en dan op zwart gaat? Geen idee hoe ver die weg staan eigenlijk. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 15:54 |
quote:Aah tof! Hopen dat de wereld dan nog niet vergaan is veel plezier | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 15:54 |
quote:Tuurlijk wel! Maar ik kan je toch niet tegen houden? | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 15:59 |
quote:Nee, maar er zullen vast wel beelden komen, en anders kijk je gewoon zo lang mogelijk mee . En ja, misschien zoals Kahaarin al zei: quote:Even het "hoogte"-punt bekijken en erna zorgen dat je andere live feed krijgt En dan tijdje later zorgen gaan maken over hoe je dit gaat overleven | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:00 |
quote:Als je je zorgen moet gaan maken over hoe je het gaat overleven, heeft het al geen zin meer | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 16:00 |
Pietverdriet | maandag 19 april 2010 @ 16:03 |
quote:Nee | |
sandsucker | maandag 19 april 2010 @ 16:06 |
@AirlineIndustry Dutch airspace only for VFR at their own discretion Austria is open | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 16:08 |
Hmm, webcam doet het niet meer hier Heeft iemand anders nog wel beeld ? Verder zie ik geen beving op de map, dus kan het Katla niet zijn | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:11 |
Oh ja hoor, jongens, Eurlings heeft gesproken, uiterlijk dinsdag wordt er weer gevlogen. Tssk, alsof ministers invloed hebben op as-spuwende bergen.... quote:* kahaarin mompelt iets over populistische berichtgeving.* | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:12 |
quote:Nee, ik krijg server not found, jij ook? | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:12 |
quote:Hij wilde vandaag al vliegtuigen uit het buitenland terug laten komen met Nederlanders, maar dat is hem dus toch niet gelukt... | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 16:12 |
* Isdatzo mompelt iets over populistische demissionaire ministers. Valt nog mee dat gekke geertje geen kamervragen stelt . | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:13 |
* djayzz mompelt iets | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 16:15 |
quote:Ja ik ook Vraag is nu, waarom is Server not found? Omdat Katla die op heeft geblazen of omdat dat ding zo dusdanig belast is de laatste dagen dat ie nu down is ? | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 16:15 |
http://twitter.com/alper/status/12454841028quote:http://twitter.com/eurocontrol/status/12457600444 quote: | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:15 |
quote:Hmm...? Wat zeg je? @Isdatzo, idd populistisch is het, van welk front? Geen idee maar kom op zeg, compleet nutteloos bericht. | |
Pietverdriet | maandag 19 april 2010 @ 16:15 |
quote:Meneer de voorzitter, weer is het Buitenlandse as die voor problemen zorgt, Nederlandse as doet zo iets niet. Het is een ware Tsunami van as die over dit land wordt uitgestort. De PVV is hier faliekant tegen. En wat doet de regering? | |
sandsucker | maandag 19 april 2010 @ 16:16 |
quote:daarnet was die site nog aardig snel... dus wss opgeblazen | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:16 |
quote: | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:16 |
quote:Ik denk optie 2, pin me er niet op vast though. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:17 |
quote:Niks ik ben popcorn aan het bakken | |
ChipsZak. | maandag 19 april 2010 @ 16:17 |
quote:Curacao etc. toch wel? | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:17 |
quote:Ja, die 2 wel, maar hij wilde ook vanuit vs en azie enzo. althans, dat had ik begrepen van de radio vanochtend | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:21 |
quote:Oh, okay, lekker, wel zoute toch? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 16:21 |
quote:En ik wil een porsche . Verdomme ! | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:21 |
quote: nu heb ik zin in popcorn | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:22 |
quote:[/eurlings] | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:27 |
quote:Oh, geen vluchten vanavond: quote:. Je zou dit kunnen proberen, porsche zingen bij mercedes? quote:Ik ook.... | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:29 |
quote:Wordt er nou 4 uur voordat ze aankomen besloten of ze mogen landen, of mogen ze altijd landen en wordt er 4 uur voor vertek besloten of ze weer weg mogen? | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:31 |
quote:Ik denk het eerste, er zijn namelijk al vluchten uit de Ned. Antillen onderweg. Als die niet kunnen landen moeten ze tijdig weten waar ze naar toe moeten uitwijken. | |
Re | maandag 19 april 2010 @ 16:31 |
quote:dat laatste, maar dan zonder de 100% zekerheid dat ze kunnen landen | |
Greys | maandag 19 april 2010 @ 16:33 |
Stond deze hier al? Uit de Telegraaf.quote: | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:33 |
quote: quote: Het laatste lijkt me het meest logisch, aangezien er geen gevaar is als vliegtuigen willen landen, ze zijn immers al door de aswolk heen gekomen/eromheen gevlogen | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:33 |
quote:Weet je het zeker? Ik had begrepen dat er al vliegtuigen onderweg waren, die kunnen natuurlijk nu niet meer wachten tot het veilig is om te vertrekken, toch....? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 16:34 |
quote:Was gister toch al, dacht ik? | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:34 |
quote:Dan zouden ze moeten uitwijken, maar dan wel erg ver. Tot onder Barcelona volgens mij.. | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:36 |
quote:Huh? Ik snap jullie niet meer, het ging toch om kisten die weer naar huis kwamen? De terugweg zeg maar? Van wat ik heb begrepen waren die daar aan de grond gehouden, dus waarom zouden ze dan weer vertrekken....? (okay, ik geef toe, ben blont.... ) | |
Greys | maandag 19 april 2010 @ 16:39 |
quote:Oh dat kan, ik heb niet alle topics per post meegekregen, ik lees her en der Maar dit bericht stond net (vanmiddag) pas in de Telegraaf. Had het niet eerder gezien. Lekker wel, geen verzekeringsmaatschappij die de kosten gaat dekken waarschijnlijk voor de nabestaanden van dat ongeluk | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:39 |
quote: quote:Ik begrijp hieruit dat er al vluchten onderweg zijn (vanuit Curaçao geloof ik), en als die al vertrokken zijn, kunnen ze alleen nog maar aankomen op schiphol (het gaat tenslotte in dit bericht over de luchthaven schiphol) snap je jezelf wel eens ? * djayzz kahaarin popcorn geeft | |
Blik | maandag 19 april 2010 @ 16:39 |
quote:En dan vanaf daar een bus | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:40 |
quote:Grote bus, wil je daar een vliegtuig op krijgen. SPOILER | |
#ANONIEM | maandag 19 april 2010 @ 16:41 |
quote:Ja, een airbus | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:41 |
quote:+1 scherp | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 16:42 |
quote:ja het Engelse bericht is in deze reeks al eerder gepost | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 16:42 |
http://twitter.com/SkyNewsBreak/quote: quote: | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:44 |
quote:Jawel, jullie maken me in de war..... * kahaarin dankbaar popcorn begint te knagen.....* Psies, we praten langs elkaar geloof ik, als een vliegtuig niet kan landen moet het tijdig gewaarschuwd worden, mensen horen tot 4 uur vantevoren of het vliegtuig vertrekt, dat kan ook niet anders want inchecken en bagage inladen kost ongeveer zo veel tijd. Warrig nieuwsbericht, laten we het daar op houden. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:48 |
quote:sorry nou hebben we eindelijk geen geluidsoverlast meer van vliegtuigen, begint kahaarin te knagen Ze zijn al vertrokken naar het schijnt, maar laten we het daarop houden idd | |
Jumparound | maandag 19 april 2010 @ 16:50 |
naja, als die jumbo zo uit de lucht knalt moeten ze nog maar even wachten met de airspace openzetten... | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 16:56 |
Djayzz en Jumparound, idd, hopelijk staan ze tzt allemaal veilig met beide voeten op de grond, de passagiers bedoel ik dan. Update van Mila: quote: | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 16:59 |
quote:All safe and sound dus daar in het koude land | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 17:03 |
quote:Dat wel, alleen deze zin: "There are no reports on ash this morning. Seismic tremor has been ongoing and is at a strong level this morning." vond ik toch wel opmerkelijk. | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 17:08 |
quote:Waarom? Het is dezelfde hoge amplitude die de seismograag aangeeft? dus niet meer, maar ook niet minder jij maakt mij ook in de war.. | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 17:12 |
quote:Omdat er al een poos geen echte beving meer is geweest, het rommelt wel maar zonder dat je iets 'tastbaars' kunt aangeven, ik zou nu niet graag in IJsland zijn, zenuwslopend zo compleet in het duister tasten. Als Katla gaat dan gaat ie waarschijnlijk goed hard, de as is nu niet meer op de radar te volgen wegens de geringe hoogte dus het is maar afwachten waar de wind het naar toe brengt. Spooky. haha, lekker puh! | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 17:14 |
quote:Ik wel, beter schiet die zuid-weststroming een beetje op zodat ik deze week nog kan vertrekken . | |
ondeugend | maandag 19 april 2010 @ 17:24 |
Eurlings geeft een verklaring om 17.45 op ned 1 | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 17:28 |
quote:Oeh! Thnx, dat mogen we niet missen natuurlijk, de minister die tegen vulkanen op kan! Ik help je hopen Isdatzo, een reporter ter plaatse zou heel fijn zijn, en ja, ik zou het nog steeds erg vinden als je iets zou overkomen. | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 17:30 |
quote:WE GAAN VLIEGEN?! ? Yes I can! En dan gaat Katla vannacht los en kan er helemaal niks meer, dat zou humor zijn... Dan gaat die vlieger niet meer op | |
djayzz | maandag 19 april 2010 @ 17:33 |
quote:Tis allemaal een beetje spannend, en het enige wat je kan doen is afwachten. fijn.... | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 17:36 |
quote:BOEM! Is Ho! toch ? | |
conleche | maandag 19 april 2010 @ 17:37 |
quote:*TV aanzet en hardloopschoenen nog maar even uit laat........ | |
Bryze | maandag 19 april 2010 @ 17:43 |
quote:Liever niet 's nachts. Ik wil het kunnen zien :p | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 17:46 |
Het beeft aan alle kanten van IJsland maar niet bij de vulkaan: | |
sandsucker | maandag 19 april 2010 @ 17:47 |
Hier net een overvliegende B747 (omgeving arnhem/nijmegen) | |
rubbereend | maandag 19 april 2010 @ 17:50 |
Persconferentie van Eurlings uitgesteld ze zijn er nog niet uit | |
Ermanon | maandag 19 april 2010 @ 17:52 |
quote:Het wachten is op de reactie van Katla http://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardskjalftar Laat een stijgende lijn zien, dus er is iets bezig, maar wat? | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 17:52 |
quote:Klopt, zag het op RTLZ Nieuws, om 18.00 uur gaat de videoconferentie verder, ze zijn al vanaf 15.00 uur aan het praten, ben benieuwd. Nu eerst ff koken. | |
conleche | maandag 19 april 2010 @ 17:53 |
quote:Ik vond al dat hij verdacht veel op Aart Staartjes leek. | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 17:56 |
quote:Deze stijgende lijn? Vooral de lijn van het dichtstbijzijnde meetstation reikt totaan het plafond. | |
Taneli | maandag 19 april 2010 @ 17:57 |
Vreemd genoeg gaan er vanavond om 20.00 uur drie vluchten weg mét pax: KL643 JFK B744 PH-BFW KL893 PVG B744 PH-BFC KL429 DXB A330 PH-AOL | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 17:57 |
- godverdomme weer op quote gedrukt ipv op edit - | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 18:06 |
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8630145.stmquote: | |
kahaarin | maandag 19 april 2010 @ 18:14 |
quote:Hmm, het blijft afwachten, de cams zijn bij mij iig allemaal niet bereikbaar.... | |
Caesu | maandag 19 april 2010 @ 18:20 |
tvp | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 18:31 |
Feauteuax: http://www.boston.com/big(...)yjafjallajokull.html (linkje kwam ik tegen op weerwoord.be) | |
Sounddragon | maandag 19 april 2010 @ 18:31 |
quote:Ja mooi, op postnummer 291 | |
Nee | maandag 19 april 2010 @ 18:35 |
http://www.ruv.is/hekla Zie ik daar een nu eruptie, zal toch niet? | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 18:39 |
Ik hoor net op de radio dat er vanavond enkele passagierstoestellen vanaf schiphol vertrekken. Sjanghai, Dubai en New York. | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 18:40 |
quote:Ja. Geen goed teken. | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 18:41 |
Edit: oeps, ik kijk scheef | |
sandsucker | maandag 19 april 2010 @ 18:41 |
AMSTERDAM - In het zuiden van IJsland in maandagmiddag opnieuw een vulkaan uitgebarsten. De IJslandse nationlae televisie zendt livebeelden uit van de Helka vulkaan, waarop veel rook te zien is. De Hekla is IJslands grootste en bekendste vulkaan. De vulkaan is ketenvormig en 1491 meter hoog. © Novum | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 18:42 |
En iedereen maar naar Katla kijken of daar iets gebeurt, barst toch ondertussen ff een andere vulkaan uit. | |
DemonRage | maandag 19 april 2010 @ 18:42 |
Lapo |