abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:13:53 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_70360913

Hier alweer deel 170 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met "HiSpeed" gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juni 2009 @ 15:21:35 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70361157
Ik zie dat trammetje van Houten nog in de OP staan. Jammer dat het ding nu verschroot is
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:28:04 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_70361361
Er staat "voormalige"
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juni 2009 @ 15:29:01 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70361384
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:28 schreef James1988 het volgende:
Er staat "voormalige"
Het roept nostalgie op
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:29:20 #5
136283 knars
Teethgrinder
pi_70361397
Wel jammer dat de opmerking over het denderende succes van de RGL uit de OP is verdwenen.
pi_70361461
Van de week deze foto gemaakt bij Arnhem,



Dat eurailscout geval is serieus vernoemd naar Karla Peijs. Zie deur
Er reed net een ICE langs trouwens
gr gr
pi_70361500
Ik zit voor het eerst sinds lange tijd weer eens in een koploper, !
Rotterdam Alexander - Utrecht, raampjes open, supersnel rijden... !
  Moderator donderdag 25 juni 2009 @ 15:39:09 #8
155227 crew  Guppy
dus
pi_70361772
Ik vond Gouda station anders een beetje matig en ik kon de uitgang niet vinden (maar dat kon ook maar aan mij liggen). De bus was wel mooi op tijd en goed te vinden, toen ik de uitgang eenmaal had.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:29:09 #9
136283 knars
Teethgrinder
pi_70363594
Ja, het goudse station is er best wel slecht aan toe. Bewegwijzering is ruk en enig gemak om de perrons op te komen zou ook op prijs worden gesteld (fietsers, rolstoelers, buggy's, hutkoffers: geen roltrap of lift te bekennen). Maar goed, dat gaat binnen een paar jaar allemaal op de schop; het tunneltje wordt breder en er komen uiteindelijk wel roltrappen of liften. Stationsgebied wordt ook (ooit) flink opgeknapt, inclusief het busstation.
pi_70363635
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:21 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zie dat trammetje van Houten nog in de OP staan. Jammer dat het ding nu verschroot is
Er staat ook nog dat de pimpel vanaf december 7x gaat rijden
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:32:22 #11
136283 knars
Teethgrinder
pi_70363710
Nog wel genoten van het zakspoor?
pi_70364823
Waar kunnen we tegenwoordig de fotootjes van Zug-Chef bewonderen? Die heb ik al tijden niet gezien.
pi_70366069
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:29 schreef knars het volgende:
Ja, het goudse station is er best wel slecht aan toe. Bewegwijzering is ruk en enig gemak om de perrons op te komen zou ook op prijs worden gesteld (fietsers, rolstoelers, buggy's, hutkoffers: geen roltrap of lift te bekennen). Maar goed, dat gaat binnen een paar jaar allemaal op de schop; het tunneltje wordt breder en er komen uiteindelijk wel roltrappen of liften. Stationsgebied wordt ook (ooit) flink opgeknapt, inclusief het busstation.
De fietsenstalling bij Gouda is ook zo netjes
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  donderdag 25 juni 2009 @ 17:58:46 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70366123
Ze plakken er elke keer gele stickers op verkeerd geparkeerde fietsen, om ze vervolgens te laten staan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70367505
Het RRF-hippeltje stond dinsdag wel erg fotografeerbaar opgesteld in Ede

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juni 2009 @ 18:56:13 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70367579
Ahhh, nostalgie! Wat doen die lelijke potten er op?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70367665
Roetfilters, beweren boze tongen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juni 2009 @ 19:04:03 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70367791
Filteren slecht denk ik, zeker dat rechtse ding zit nergens op aangesloten!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70367953
Dan is het gewoon voor de sier denk ik

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_70368019
Toffe TT. Vandaag weer eens 30 minuten stil gestaan op Arnhem Velperpoort probleem met de remmen
  donderdag 25 juni 2009 @ 19:11:59 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70368040
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 19:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Dan is het gewoon voor de sier denk ik

[ afbeelding ]
"Sier".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70368355
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 19:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

"Sier".
Het is niet voor de sier. Dat is het nieuwste model bijenkorf.
De trein wordt regelmatig verplaats zodat de bijen een nieuw, vers bloemen veld tot hun beschikking krijgen.
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
pi_70369107
Edoch het ziet er niet functioneel uit. Wellicht dat men bloemen in de pijpen plaatst zodat het geheel zich wat milieuvriendelijker voor doet.
hula
  donderdag 25 juni 2009 @ 20:00:06 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_70369518
Dat stelletje faalhazen bij HGBTF hebben de boel nog steeds niet werkend. 't lijkt wel alsof de problemen bij de NMBS van een half jaartje terug (PTA / Treinentopic 138: waar Koning Winter de NMBS tart) nu de website treft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')