abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 juni 2009 @ 21:12:46 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_69753393

Hier alweer deel 167 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:15:29 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_69753488
Wie was hier ook alweer de Viaggiofapper? Was dat Ofyles2?

* James1988 loopt inmiddels ook helemaal warm voor Viaggio Comfort.
  Moderator vrijdag 5 juni 2009 @ 21:17:34 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_69753554


oh, en fles, m'n colaatje was lekker hoor, in de Bistro
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:18:49 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_69753601
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:11 schreef Peterselieman het volgende:
Jammer zeg
Behoorlijk ja
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:17 schreef Guppyfriend het volgende:


oh, en fles, m'n colaatje was lekker hoor, in de Bistro
Dan is het goed
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:19:54 #5
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69753648
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:15 schreef James1988 het volgende:
Wie was hier ook alweer de Viaggiofapper? Was dat Ofyles2?

* James1988 loopt inmiddels ook helemaal warm voor Viaggio Comfort.
Ik was inderdaad de Viaggiofapper, vanwege de ÖBB Railjet.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:20:19 #6
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69753665
Vandaag gespot:

De 9594 te Hilversum (instructie).
pi_69753694
Kan het zijn dat NS ook met Syntus treinen gaat rijden? Zag er pas één staat op R'dam centraal. (of het was geen Syntus maar leek er verdomd veel op)
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:21:16 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_69753701
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik was inderdaad de Viaggiofapper, vanwege de ÖBB Railjet.
Aangenaam!

Ame_thyst: Syntus is een dochterbedrijf van NS. Maar ik denk dat jij een Sprinter zag staan (SGMm denk ik niet, maar SLT):

  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:23:25 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_69753790
wat een guppenkop ook eigenlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:26:38 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_69753884
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:23 schreef Dr_Flash het volgende:
wat een guppenkop ook eigenlijk
En we hebben een nieuwe bijnaam!
pi_69753932
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Aangenaam!

Ame_thyst: Syntus is een dochterbedrijf van NS. Maar ik denk dat jij een Sprinter zag staan (SGMm denk ik niet, maar SLT):

[ afbeelding ]
Dat is em ja, mooi ding wel.
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:29:13 #12
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69753965
Inventarisatie:

Mat '64 - Apekop
Sprinter - Vlaflip
Koploper - ???
IRM - Banketstaaf, Bizon, Doedelzak
SLT - Guppenkop
V250 - Vogelbekdier

Wie biedt nog meer?
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:31:12 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_69754020
Sprinter is Vlaflip. V250 is Railhummer, IRM is ook wel doedelzak.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:33:53 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_69754103
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:29 schreef Ofyles2 het volgende:
Inventarisatie:
Mat '54 - Hondekop
Mat '64 - Apekop
Sprinter - Biggenkop
Koploper - Koppenkop
IRM - Bizonskop
SLT - Guppenkop
V250 - Dodokop
DM '90 - Rupsenkop
En zoek ook nog even op wat een muizenneus is. Muizenkop zeg ik je.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:35:24 #15
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69754153
Ik las ook ergens Spionkop als benaming voor een Koploper.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 21:43:34 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_69754429
Oh ja: DD-AR: Doodloper
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_69755318
teeveepee
  Redactie Sport vrijdag 5 juni 2009 @ 22:19:30 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_69755641
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 21:20 schreef Ofyles2 het volgende:
Vandaag gespot:

De 9594 te Hilversum (instructie).
Zullen we er een afleveringsproefrit van maken?
Vanmorgen om 10.50u in Amersfoort:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 5 juni 2009 @ 22:34:41 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_69756086
Doe eens normaal met die belachelijk grote foto van die belachelijk lelijke kuttrein zeg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_69756108
"Hondekoppen en muizenneuzen"
pi_69756132
vind em juist mooi :S
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  Redactie Sport vrijdag 5 juni 2009 @ 22:43:05 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_69756357
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Doe eens normaal met die belachelijk grote foto van die belachelijk lelijke kuttrein zeg
ff geen zin in resizen, komt nog wel ooit
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 5 juni 2009 @ 22:48:57 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_69756545
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 22:43 schreef dennistd het volgende:

[..]

ff geen zin in resizen, komt nog wel ooit
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 5 juni 2009 @ 22:55:39 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69756736
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 22:19 schreef dennistd het volgende:

[..]

Zullen we er een afleveringsproefrit van maken?
Vanmorgen om 10.50u in Amersfoort:
[ afbeelding ]
Is goed.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 22:59:48 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_69756869
Morgenmisschien maar eens een ouderwets rondje "random treinen in en uit stappen" maken. Dat is ECHT lang geleden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')