abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:29:13 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68747924

Hier alweer deel 160 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.


Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.


Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.




De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.


Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 99% gewijzigd door Ofyles2 op 06-05-2009 21:34:22 ]
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:29:31 #2
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68747941
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:24 schreef Peterselieman het volgende:

Aanzetversnelling is iets anders dan aanzetkracht, dus daar zit nogal een verschil in.
Nou nee. F = M*a dus hooguit de massa als conversie. Kracht en versnelling zijn recht evenredig aan elkaar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 mei 2009 @ 21:31:02 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68747993
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou nee. F = M*a dus hooguit de massa als conversie. Kracht en versnelling zijn recht evenredig aan elkaar
En juist die massa speelt de belangrijkste rol in het geheel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68748009
maar als je geen vermogensbeperking meer hebt van de bovenleiding...

dan kan je natuurlijk op veel meer assen een motortje knopen waardoor de aanzet kracht toe kan nemen.
  Redactie Sport woensdag 6 mei 2009 @ 21:34:12 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68748117
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
_____________________
|                   |
| Verboden voor de  |
| trein te springen |
|                   |
|  Groetjes Fles    |
|___________________|
         |
         |
         |
         |
         |
         |
         |
         |
         |
         |
         |
    _____|_____
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport woensdag 6 mei 2009 @ 21:35:39 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68748199
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:31 schreef Ou-Tannu het volgende:
maar als je geen vermogensbeperking meer hebt van de bovenleiding...

dan kan je natuurlijk op veel meer assen een motortje knopen waardoor de aanzet kracht toe kan nemen.
maar dan moet je met een zware goederentrein wel heel erg oppassen dat je koppelingen het niet begeven..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68748201
tvp
pi_68748341



pi_68748417
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:35 schreef dennistd het volgende:

[..]

maar dan moet je met een zware goederentrein wel heel erg oppassen dat je koppelingen het niet begeven..
gewoon een sensor op de koppeling die het maximale vermogen van de motoren terug regelt waneer nodig?
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:41:06 #10
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:44:22 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68748580
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:31 schreef Ou-Tannu het volgende:
maar als je geen vermogensbeperking meer hebt van de bovenleiding...

dan kan je natuurlijk op veel meer assen een motortje knopen waardoor de aanzet kracht toe kan nemen.
Dan kunnen de Oostenrijkers jaloers gemaakt worden die het nu nog doen met een RailJet via de bovenleiding.
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:47:16 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68748720
quote:
Wat een kut"column"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:48:36 #13
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_68748792
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat een kut"column"
Enkel om geen "tvp" te hoeven posten. Die hippe Japanse treinen uit 't vorige topic overtref ik toch niet meer
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:50:52 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68748929
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:48 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Enkel om geen "tvp" te hoeven posten. Die hippe Japanse treinen uit 't vorige topic overtref ik toch niet meer
Kom op zeg je hebt toch wel IETS te melden?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_68749046
............................
  woensdag 6 mei 2009 @ 21:58:37 #16
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_68749380
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kom op zeg je hebt toch wel IETS te melden?
Sinds ik een eigen auto heb ga ik nooit meer met de trein, maar vind 't nog wel leuk om jullie erover bezig te zien

Spijt me
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:04:36 #17
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_68749723
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 21:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]





[ Bericht 3% gewijzigd door Darkwing_Duck op 06-05-2009 22:18:22 ]
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:06:06 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68749801
@TT: Blijven de VIRMs dan nog vrolijk doorpiepen?
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:08:18 #19
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68749908
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 22:06 schreef James1988 het volgende:
@TT: Blijven de VIRMs dan nog vrolijk doorpiepen?
Ik denk het haast wel.
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:12:08 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68750158
Mooi.

Maar nee, doe maar geen H2-treinen. Een bovenleiding + panto is veel toffer imo.
  Redactie Sport woensdag 6 mei 2009 @ 22:13:12 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68750227
De bovenleiding zou alleen met luchthaken opgehangen moeten zijn en niet aan palen, want die staan je er vaak voor als je een foto wilt maken
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68750268
TerugVindPlaatje:



London, St Pancras.

In Oktober ben ik er weer
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_68750323
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 22:06 schreef James1988 het volgende:
@TT: Blijven de VIRMs dan nog vrolijk doorpiepen?
Dat, en het slurpende geluid van de waterstofpomp
hula
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:16:35 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68750386
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 22:14 schreef Guard het volgende:
TerugVindPlaatje:

[ afbeelding ]

London, St Pancras.

In Oktober ben ik er weer
Wat ben ik dan ook opgelucht dat de Eurostar nu sneller door Zuidoost-Engeland raast.

Al vond ik een Eurostar gevoed door de derde rails wel zijn charme hebben.
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:17:21 #25
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68750419
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 22:12 schreef James1988 het volgende:
Mooi.

Maar nee, doe maar geen H2-treinen. Een bovenleiding + panto is veel toffer imo.
Wel met elektriciteit die door kerncentrales opgewekt worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')