abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 december 2008 @ 16:04:25 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_64091432
OP volgt!

Hier:

Hier alweer deel éénhonderdzesendertig in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun fapvoer.

Er is een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?
Andere vragen zijn in voorbereiding.

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de treinen naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion (voorheen NS Goederen/NS Cargo), ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. (Voor ZC.)


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans-Leer
NMBS: Roosendaal-Antwerpen
DB Regio: Enschede-Münster, Heerlen-Aachen en Venlo-Hamm
PEG: Enschede-Dortmund

Overig
Oldenzaal-Bentheim: Berlijn-trein (pimpel)
Zevenaar-Emmerich: ICE
Roosendaal-Antwerpen: Thalys & Benelux-trein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie daarvoor hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht=Randwijck-Kerkrade=Centrum). Op eerstgenoemde lijn rijdt men met Stadler GTW’s, die door Veolia Velios genoemd worden. Aangezien deze lijn geen bovenleiding heeft, betreft het uiteraard de dieselversie. Op de andere lijn rijdt men nog met Plan V, totdat de elektrische Velios geleverd zijn.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de NS-treinen wiki.



Naast de treinen rijdt NS ook op twee trajecten met trams. De dienst Houten-Houten=Castellum wordt onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Op de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd.

Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling (frambozenlollies). Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling (als ie niet stuk is). Een aantal treinen rijdt al met een groene rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 11.8-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 99% gewijzigd door Duvel op 17-12-2008 19:47:56 (Ik zat in de trein.) ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 december 2008 @ 16:20:06 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_64091956
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:59 schreef computergirl het volgende:
Mischien een hele domme vraag
Hoe weet een machinist eigenlijk of hij bij een station moet stoppen?
Ze hebben vast wel een lijst of zo (zaandam-castricum-alkmaar etc), maar hoe herkennen ze een station voordat ze erlangs rijden danwel er stoppen? Ervaring?
Wat Duvel in het vorige topic zei
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:02 schreef Duvel het volgende:
Wegkennis. Een machinist moet een traject volkomen uit zijn hoofd kennen voor hij er mag rijden. Er staan ook wel verkenborden op remwegafstand van een station, maar dat is meer bedoeld voor mist en zo.
En daarnaast vaak ook nog de seinbeelden langs de baan en de codes van de ATB, alleen kun je dan op de vrije baan nog wel eens een station missen en daarom mag een mcn alleen op trajecten rijden waar hij de wegkennis van heeft.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 17 december 2008 @ 16:37:14 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_64092497
zometeen weer de trein in, hoepen dat ie op tijd rijdt na de aanrijding met stenen....
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_64092555
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]

En daarnaast vaak ook nog de seinbeelden langs de baan en de codes van de ATB, alleen kun je dan op de vrije baan nog wel eens een station missen en daarom mag een mcn alleen op trajecten rijden waar hij de wegkennis van heeft.
Op de vrije baan staan S-borden op remwegafstand van een station.

Bij de overige stations (met een emplacement, dus met wissels e.d., geen vrije baan) is het inderdaad de wegbekendheid.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2008 16:39:38 ]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 december 2008 @ 16:46:08 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_64092737
Is ook weer een grammaticaal wonder aan het werk:
quote:
Zwolle-Almelo Woensdag 17 December 16:37
Oorzaak: Tussen Raalte en Nijverdal rijden minder treinen door een aanrijding met een stenen.
Verwachting: Houdt u rekening met een langere reistijd. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_64093494
Het lijkt wel alsof Tilburg West - Deurne tegewoordig meer met een T gereden wordt. Sinds de nieuwe dienstregeling al drie keer een T ipv een V gehad, vorig jaar het aantal keren T is op een hand te tellen.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  woensdag 17 december 2008 @ 17:30:59 #7
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_64093894
Ik heb altijd een plan T!
  woensdag 17 december 2008 @ 17:40:50 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_64094161
Daarnet op Ht - Bd echt alleen maar VIRM gezien, pas bij Breda een DDM/DDAR. Leuk, maar raar :p
pi_64094940
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:04 schreef Duvel het volgende:
OP volgt!
De OP van 16:04 zal vandaag helaas niet rijden. Onze excuses voor het ongemak.

Tevens TVP, al gebruik ik nooit MyAT.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2008 @ 18:23:37 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_64095306
moet ik die derutruc nog eens herhalen of kennen jullie m nu wel
pi_64095325
quote:
Op woensdag 17 december 2008 18:23 schreef Darkwing_Duck het volgende:
moet ik die derutruc nog eens herhalen of kennen jullie m nu wel
post eens een filmpje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2008 @ 18:25:53 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_64095356
quote:
Op woensdag 17 december 2008 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

post eens een filmpje
pi_64095362
sukkel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2008 @ 18:26:45 #14
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_64095373
Of bedoel je een filmpje van die truc, dan ga ik vanavond nog even de baan op, al is de pakkans wel groter als je staat te filmen
  Redactie Sport woensdag 17 december 2008 @ 18:29:22 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_64095438
Volgens de CTA in Enschede zou men om 17.45u een Plan V gaan splitsen in Hengelo:
Op de CTA van de stopper naar Apeldoorn stond dat het achterste deel tot Hengelo zou gaan,
maar de trein werd maar met een los V'tje gereden
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_64095441
quote:
Op woensdag 17 december 2008 18:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Of bedoel je een filmpje van die truc,
Duh
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2008 @ 18:56:08 #17
109693 Dr.Aart
Grolsch Royce
pi_64096149
Het traject Almelo-Hengelo is ng niet echt een succes met de nieuwe 'metro' dienstregeling... alles heeft er vertraging of valt uit.
Brakmanschap is Meesterschap
Ja,wij zijn ons er eentje!
  Redactie Sport woensdag 17 december 2008 @ 19:15:26 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_64096651
quote:
Op woensdag 17 december 2008 18:56 schreef Dr.Aart het volgende:
Het traject Almelo-Hengelo is ng niet echt een succes met de nieuwe 'metro' dienstregeling... alles heeft er vertraging of valt uit.
tsja, er schijnt gisteren een spoor verzakt te zijn tussen Hengelo en Borne, waardoor er maar een spoor beschikbaar is tussen Hengelo en Almelo, en daardoor kunnen er alleen intercity's langs
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_64096823
EN het ging al zo lekker daar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_64096826
tvp
  woensdag 17 december 2008 @ 19:49:02 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_64097813
quote:
Op woensdag 17 december 2008 18:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De OP van 16:04 zal vandaag helaas niet rijden. Onze excuses voor het ongemak.
Is inmiddels gearriveerd!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_64099646
quote:
Op woensdag 17 december 2008 19:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is inmiddels gearriveerd!
Ten koste van welk goederenpad?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2008 @ 20:44:49 #23
136283 knars
Teethgrinder
pi_64099832
Mooi! Gisterochtend overigens prinsheerlijk in de 4444 gezeten. Nooit eerder bewust in die oude 1e klas coupé gezeten.

Ik heb een verschrikkelijke teringtyfustakkehekel aan DDAR en DDM, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op de stopper Amsterdam - Breukelen - Gouda nu wel vaker een zitplaats heb tijdens de spits.
pi_64099947
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Op de vrije baan staan S-borden op remwegafstand van een station.

Bij de overige stations (met een emplacement, dus met wissels e.d., geen vrije baan) is het inderdaad de wegbekendheid.
In Belgie staan er op een afstandje van de stations aankondigingsborden met een drieletterige stationscode. Geheugensteuntje voor de machinist.
pi_64100078
quote:
Op woensdag 17 december 2008 20:47 schreef Fixers het volgende:
In Belgie staan er op een afstandje van de stations aankondigingsborden met een drieletterige stationscode. Geheugensteuntje voor de machinist.
De doorgewinterde bordjesschutter maakt daar ook dankbaar gebruik van
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')