abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 november 2008 @ 20:27:56 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63169520

Hier alweer deel 131 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen zijn aanbesteed, en goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de treinen naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans-Leer
NMBS: Roosendaal-Antwerpen
DB Regio: Enschede-Münster, Heerlen-Aachen en Venlo-Hamm
PEG: Enschede-Dortmund

Overig
Oldenzaal-Bentheim: Berlijn-trein (pimpel)
Zevenaar-Emmerich: ICE
Roosendaal-Antwerpen: Thalys & Benelux-trein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie daarvoor hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht=Randwijck-Kerkrade=Centrum). Op eerstgenoemde lijn rijdt men met Stadler GTW’s, die door Veolia Velios genoemd worden. Aangezien deze lijn geen bovenleiding heeft, betreft het uiteraard de dieselversie. Op de andere lijn rijdt men nog met Plan V, totdat de elektrische Velios geleverd zijn.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de NS-treinen wiki.



Naast de treinen rijdt NS ook op twee trajecten met trams. De dienst Houten-Houten=Castellum wordt onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Op de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd.

Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63169532
Hulde @TT
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63169558
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Hulde @TT
Inderdaad
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 november 2008 @ 20:29:05 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63169570
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:24 schreef von_Preussen het volgende:
En waarom veranderen ze de naam van Nieuweschans dan?

Kan fles iig weer een nieuw Nederlands bordje schieten.
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
vanwege dat kuuroord, genaamd Fontana
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 november 2008 @ 20:32:02 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63169703
quote:
Op woensdag 12 november 2008 19:49 schreef sander89 het volgende:
Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

UTRECHT - Bij het Spoorwegmuseum in Utrecht is een trein door een stootblok geschoten en ontspoord. De schade is groot, niemand raakte gewond. De machinist bleef ongedeerd.

De Museumtrein was leeg en ook stond er niemand op het perron. De trein schoot verder door een hek en kwam tegen een mast tot stilstand.

De schade bedraagt zeker 100.000 euro en komt voor rekening van de Nederlandse Spoorwegen. De trein rijdt voorlopig niet. Bezoekers kunnen vanaf Utrecht Centraal wel buslijn 3 nemen om het museum te bereiken.



Blaadjes?
Bron
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63169758
Hmmmm, oke, ik wist dat het in het Duits een gebruik was om daar een toevoeging "Bad" aan te geven (Bad Bentheim, Bad Zwischenahn, Bad Homburg etc.). Maar dat ze dat in Nederland doen is nieuw, zeker om de Duitse toeristen aan te lokken.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 12 november 2008 @ 20:36:39 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63169894
Dat lijkt mij wel ja
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63169983
Langzamerhand nemen de Duitsers ons land over. In 2015 volgt de DB :--)
pi_63170026
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:38 schreef Zug-Chef het volgende:
Langzamerhand nemen de Duitsers ons land over. In 2015 volgt de DB :--)
Ik hoop het niet
  woensdag 12 november 2008 @ 20:40:06 #10
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  woensdag 12 november 2008 @ 20:40:16 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63170047
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:39 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Ik hoop het niet
Als we dan overal ICE's krijgen ipv ICK - ja graag

ICK

't zit echt kut
pi_63170131
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:38 schreef Zug-Chef het volgende:
Langzamerhand nemen de Duitsers ons land over. In 2015 volgt de DB :--)
Ze zijn iig alvast met NS Cargo aan de haal gegaan.
pi_63170205
Ik zeg: op alle diesellijnen Dosto met D-loc. Gelijk stukken meer capaciteit

Nee dat zal natuurlijk niet gebeuren. Als de DB hier uberhaupt komt, dan blijft het materieel toch nog wel bestaan..
pi_63170422
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:43 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik zeg: op alle diesellijnen Dosto met D-loc. Gelijk stukken meer capaciteit

Nee dat zal natuurlijk niet gebeuren. Als de DB hier uberhaupt komt, dan blijft het materieel toch nog wel bestaan..
Idd, ik denk dat in dat geval pas bij nieuwe bestellingen eventueel gezamelijk nieuw materieel besteld zou worden (wat dan alleen technisch afwijkt).

Maar goed, zo'n BR218 met Dosto's zou idd niet verkeerd zijn. En dan graag tussen Apeldoorn en Almelo een BR111 met Dosto's, terwijl alle Intercity's met Duits Intercity-materieel worden gereden (incl. Restaurant, want zoiets mis ik regelmatig in Nederlandse treinen).





Fijn hoor!
pi_63170698
Rijdt de Thalys al langs Breda?!
pi_63170725
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:33 schreef von_Preussen het volgende:
Hmmmm, oke, ik wist dat het in het Duits een gebruik was om daar een toevoeging "Bad" aan te geven (Bad Bentheim, Bad Zwischenahn, Bad Homburg etc.). Maar dat ze dat in Nederland doen is nieuw, zeker om de Duitse toeristen aan te lokken.
In België hebben ze toch ook Oostende Bad, Koksijde Bad enzovoort?
pi_63170810
Wij hebben ook Cadzand Bad.

Leuke plek voor de FOK!stok ook.
pi_63170863
Sinds wanneer hoort België bij Nederland dan?

Nee, maar ik ben niet zo bekend met België, dus vandaar dat het nieuw voor me is.
  woensdag 12 november 2008 @ 21:03:25 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63171114
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:49 schreef von_Preussen het volgende:
[ afbeelding ]
Tering, wat een lelijke trein!

Sowieso ( ) Duitse treinen: saaie eenheidsworst.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63171443
Dosto's, niks mis mee toch. Creërt iig genoeg zitplaatsen =)




pi_63171741
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:54 schreef Socios het volgende:
Rijdt de Thalys al langs Breda?!
LAngs, ja.

Ben uitgestapt in Antwerpen, de eerste trein naar Roosendaal gepakt. Sta nu stil bij een schimmig plaatsje, genaamd Wildert. .
pi_63171786
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Dosto's, niks mis mee toch. Creërt iig genoeg zitplaatsen =)
Als je vervolgens op een viersporige hoofdlijn (DU-E-DO) dan wel twee keer per uur een sneltrein laat rijden valt dat ook tegen hoor.

En verder weet ik 100% zeker dat je voor je dagelijkse treinrit 10 keer zo lief een VIRM dan een Duitse dubbeldekker wil.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2008 21:19:31 ]
pi_63172247
Rijdt de ICK alleen maar DH - Venlo? Verbaast me. Ik ben zo aan dat ding gewend, omdat ik elke dag op Tilburg kom. Vind het eigenlijk wel een ultiem chille trein.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  woensdag 12 november 2008 @ 21:31:07 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_63172315
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:28 schreef --Christiaan-- het volgende:
Rijdt de ICK alleen maar DH - Venlo? Verbaast me. Ik ben zo aan dat ding gewend, omdat ik elke dag op Tilburg kom. Vind het eigenlijk wel een ultiem chille trein.
ICK doet alleen DH-Venlo ja, gemengd met ICRm en VIRM .

Vanochtend naar Ehv had ik een VIRM (de 8735, denk ik), dat was een aangename verrassing t.o.v. de ICK
  woensdag 12 november 2008 @ 21:41:41 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63172680
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:28 schreef --Christiaan-- het volgende:
Vind het eigenlijk wel een ultiem chille trein.
Ik ook. Stoelen zitten best aardig, je kunt er in elk geval in slapen, en je kunt de verwarming achterlijk hoog zetten in je coupé. Dat is vooral handig als je ziek wordt op je werk in Eindhoven en met koppijn en dikke koorts in je lijf naar je huis wil in Rotterdam.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')