abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61722186
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

• Tabs & Chords
    Gitaarliedjes 1 en 2.
    http://www.ultimate-guitar.com/
    http://www.mxtabs.net/
    http://www.chordie.com/
    http://www.911tabs.com
    http://www.guitaretab.com/
    http://www.guitartabs.cc/
    http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

• Gratis cursus akkoorden
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

• Vorige topics
    [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11]
    [12]
    Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

Cort G200, prachtige ( ) beginnersgitaar.

Rock on!
    (waarom hebben we die smiley niet hier en alleen op FokGames?)

[ Bericht 3% gewijzigd door M4a1 op 18-09-2008 13:03:54 ]
  • pi_61722193
    Sorry voor de topichijack, maar ik wilde net wat aan boskameel vertellen, was ie ineens dicht...
    quote:
    Op woensdag 17 september 2008 01:10 schreef boskameel het volgende:
    Ah. Ik ben niet hulpeloos verloren dus . Het gaat al beter. Ik probeer nu meer op gevoel te spelen dan steeds te kijken naar de snaren . Het gaat al wat beter nu.
    Als je beu bent van het enkele tonen leren en akkoorden waar geen liedje bij hoort: één van de makkelijkste liedjes om te leren is wonderwall van oasis. je kan namelijk het hele nummer lang je pink en ringvinger op dezelfde plek laten staan, en hoeft alleen je wijs en middelvinger heen en weer te bewegen

(staar je niet stuk op de akkoordnamen, kijk gewoon even naar de cijfers, naar wat je moet spelen)

Also, deze is ook héul makkelijk:

Also, nog een vraagje van mij; ik wil heél graag de lead (linkerdude) van onderstaand nummer leren, maar ik krijg voor de godsklere de snelheid niet geregeld
    Iemand tips voor zowel makkelijk vastpakken links als het picken rechts? (ik zie niet goed wat ie doet op het filmpje?)

(tab: guitar pro tab, tekst tab )

[ Bericht 10% gewijzigd door M4a1 op 18-09-2008 01:39:34 ]
    pi_61722250
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 01:30 schreef M4a1 het volgende:
    Sorry voor de topichijack, maar ik wilde net wat aan boskameel vertellen, was ie ineens dicht...
    [..]

Als je beu bent van het enkele tonen leren en akkoorden waar geen liedje bij hoort: één van de makkelijkste liedjes om te leren is wonderwall van oasis. je kan namelijk het hele nummer lang je pink en ringvinger op dezelfde plek laten staan, en hoeft alleen je wijs en middelvinger heen en weer te bewegen

(staar je niet stuk op de akkoordnamen, kijk gewoon even naar de cijfers, naar wat je moet spelen)

Also, deze is ook héul makkelijk:
    Damn die ga ik morgen even leren..
    Hou van dat nummer
    Thx
    ------------------
      donderdag 18 september 2008 @ 07:15:32 #4
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_61723054
    tvp
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_61723524
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 01:30 schreef M4a1 het volgende:
    [..]

Maar hoe moet je dit dan spelen? Als je bijvoorbeeld dit ziet:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
     Em7        G       Dsus4        A7sus4
    e--3--3--3--3-3-3-3-3--3--3-3--3-3-3--3--3-3-3--3--3-3-3-3-3-3-3----|
    B--3--3--3--3-3-3-3-3--3--3-3--3-3-3--3--3-3-3--3--3-3-3-3-3-3-3----|
    G--0--0--0--0-0-0-0-0--0--0-0--0-2-2--2--2-0-0--0--0-0-0-0-0-0-0----|
    D--2--2--2--2-2-2-0-0--0--0-0--0-0-0--0--0-0-2--2--0-2-2-0-2-2-0----|
    A--2--2--2--2-2-2-2-2--2--2-2----------------0--0----0-0-0-0-0------|
    E--0--0--0--0-0-0-3-3--3--3-3---------------------------------------|

Waar staan die getallen 0/2/3 dan voor? En lees je van boven naar beneden of van links naar rechts?

[ Bericht 27% gewijzigd door Feola op 18-09-2008 09:19:54 ]
      donderdag 18 september 2008 @ 09:57:08 #6
    26777 MrTorture
    Welcome to the torture chamber
    pi_61725015
    Ow wat leuk! Ik ga hier zeker rondsnuffelen. Ben een jaar of 12 bassist en heb sinds kort een Fender akoestische gitaar
    No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
    Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
    yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
    Vis een optie?
      donderdag 18 september 2008 @ 10:07:11 #7
    26777 MrTorture
    Welcome to the torture chamber
    pi_61725200
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 08:31 schreef boskameel het volgende:

[..]

Maar hoe moet je dit dan spelen? Als je bijvoorbeeld dit ziet:
    [ code verwijderd ]

Waar staan die getallen 0/2/3 dan voor? En lees je van boven naar beneden of van links naar rechts?
    De getallen zijn de fretten (vakjes) op je gitaar. Als er een 0 staat, speel je de open snaar, staat er een 3, druk je je vinger (op de snaar ) in vakje 3 (van de kop naar de plank geteld).

De lijntjes zijn je snaren, de bovenste lijn is je dunste snaar, de onderste lijn je dikste.

Je leest van links naar rechts, gelijk aan notenschrift. Hoe meer ruimte er tussen de cijfers staat,hoe langer je de noten uit laat klinken.
    No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
    Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
    yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
    Vis een optie?
    pi_61725274
    Aha. Maar dit zijn dus eigenlijk losse noten die je dan speelt, en geen akkoorden? Of praat ik nu poep ?
    pi_61725325
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 10:11 schreef boskameel het volgende:
    Aha. Maar dit zijn dus eigenlijk losse noten die je dan speelt, en geen akkoorden? Of praat ik nu poep ?
    Nee, je moet dus bij bijv dit: 1 vinger op 3e fret e-snaar, 3e fret b snaar (doet dit met 1 vinger..)
    G snaar laat je open, D snaar 2e fret, A snaar 2e fret. E open laten. En die sla je dan dus aan (in 1 keer).

Em7
    e--3--
    B--3--
    G--0--
    D--2--
    A--2--
    E--0--
    ------------------
    pi_61725967
    Ah, ik snap het .

Nog 1 dingetje , waar staan die Em7, G, Dsus4, A7sus4 dan voor?
      donderdag 18 september 2008 @ 10:56:17 #11
    157428 GoodGawd
    This is your captain speaking!
    pi_61726287
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 10:41 schreef boskameel het volgende:
    Ah, ik snap het .

Akkoorden

Em = E mineur Em7 betekent dat je er nog een toon moet bijvoegen die 7 stappen verwijdert is van de E om het maar makkelijk te zeggen. EFGABCD
    Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
      donderdag 18 september 2008 @ 12:19:46 #12
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_61728212
    tee vee pee
    pi_61728401
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 10:41 schreef boskameel het volgende:
    Ah, ik snap het .

Een akkoord bestaat uit meerdere noten die je tegelijk speelt, die samen een mooie harmonieuse klank vormen. Afhankelijk van welke noten je speelt, krijgt dat akkoord een andere naam.

Het G akkoord (imho een van de makkelijkste) speel je als volgt; 320033, dat houdt in, lees van links naar rechts, dus zo:

3 = 3e vakje van de bovenste, dikste snaar (leg daar je middelvinger)
    2 = 2e vakje van de 2e snaar (leg daar je wijsvinger)
    0 = 3e snaar niet induwen
    0 = 4e snaar niet induwen
    3 = 3e vakje van de 5e snaar (leg daar je ringvinger)
    3 = 3e vakje van de onderste, dunste snaar (leg daar je pink)

Als je die positie hebt met je linkhand, kan je met je rechterhand (met of zonder plectrum) alle snaren tegelijk in één keer aanslaan. Dan speel je het G akkoord.

Also; lesje van Justinmet het spelen van je eerste akkoord: (hij doet dan een D, maar maakt niet echt uit)

Als je last hebt met het wisselen tussen 2 akkoorden, kijk dan ab-so-luut even dit filmpje van justin:

[ Bericht 10% gewijzigd door M4a1 op 18-09-2008 12:58:00 ]
    pi_61730364
    Ja, ik had die van Justin al gedaan. Echt een goeie site vind ik dat . De eerste 3 akkoorden, D, A en de E van die site kan ik nu redelijk. Ben nog druk bezig om die 3 op gevoel te kunnen spelen, en zodoende deze ook snel kunnen afwisselen. Waar ik eigenlijk op doelde was waar de getallen in de Dsus4 voor staan. Dus je speelt dan een D akkoord, maar die "sus" en "4" zijn me eigenlijk niet helemaal duidelijk. Heeft dat iets met mineur te maken? Betekent dat dan, dat het iets lager klinkt als een gewone D?
    pi_61730490
    Ah, ik heb het al gevonden . Iets te snel gepost blijkbaar . Ik dacht dat er alleen maar akkoorden met alleen letters bestonden, maar er zijn blijkbaar veel meer. Nu is het duidelijk. Bedankt!
    pi_61730989
    Mja ik denk er niet teveel bij na hoe die akkoorden heten verder. Zit vast een hele logica aan vast, maar ik leer toch de tabs uit m'n hoofd, dus veel maakt het me niet echt uit
    pi_61732127
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 14:12 schreef M4a1 het volgende:
    Mja ik denk er niet teveel bij na hoe die akkoorden heten verder. Zit vast een hele logica aan vast, maar ik leer toch de tabs uit m'n hoofd, dus veel maakt het me niet echt uit
    Tis wel fijn om de akkoorden te kennen..
    Stel je voor: Je komt bij een vriend, die speelt wat.. je vraagt hoe?
    G D Em C (het is een nacht ).
    En je kunt het gelijk spelen, scheelt weer tijd.
    ------------------
    pi_61732177
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 01:36 schreef Trigalti het volgende:

[..]

Damn die ga ik morgen even leren..
    Hou van dat nummer
    Thx
    Hmm ik heb niet zo'n ding
    ------------------
    pi_61733530
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 14:58 schreef Trigalti het volgende:

[..]

Tis wel fijn om de akkoorden te kennen..
    Stel je voor: Je komt bij een vriend, die speelt wat.. je vraagt hoe?
    G D Em C (het is een nacht ).
    En je kunt het gelijk spelen, scheelt weer tijd.
    oh, ja maar dat weet ik ook wel allemaal hoor

nee ik bedoel dat het met niet zo interesseert dat de toevoeging add7 betekent dat die noot daar en die noot zus en die noot zo moet ten opzichte van het major akkoord
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 14:59 schreef Trigalti het volgende:

[..]

Hmm ik heb niet zo'n ding
    Maakt niet zo heel erg uit, dan speel je het zonder de capo; doe je net of de capo die je in het filmpje ziet, jouw nut* is (dus de A bvb gewoon vanaf de eerste fret spelen), dan klinkt het weliswaar anderhalve toon lager, maar verandert niet zo heel veel aan het nummer verder.

Voor de nut*:
    pi_61734093
    Bij een aantal nummers zie ik dat je de tuning van de snaren moet veranderen. Hoe moet ik dat zien? Zijn dat echt fysiek andere snaren die je erop legt, of kan je ze ook anders aanspannen?

Bijv bij het nummer Iris staat er dit:

Tuning: D D D D D B

Omdat de normale E A D G B E is?
    pi_61734665
    hoi hoi,

Ik heb een vraagje.. Ik heb nooit echt gitaar gespeeld maar ik heb een paar maanden geleden een akoestische gitaar gekregen samen met een zelf-leer-boekje. Maar als ik die snaren indruk doen ze ONTZETTEND GRUWLIJK pijn aan m'n vingers, de dag erna zijn ze gewoon blauw . Ik heb me laten vertellen dat dat allemaal wel over gaat enzo (dat je op een gegeven moment kussentjes vormt), maar godver... Als ik de ene dag een uur lang speel, kan ik de dag erna niet oefenen omdat ze gewoon te pijn doen Nu was ik laatst bij een vriend en die had een elektrische gitaar, ik probeerde dat ding ff uit en het was zó veel simpeler om snaren ingedrukt te houden. Is dat bij elke elek. gitaar zo? En zou het het nu waard zijn om mijn huidige gitaar aan de kant te leggen, en een (goedkope uiteraard) elektrische te kopen?
    pi_61734764
    Volgens mij heeft een elektrische gitaar dunnere snaren had ik eens gehoord. Weet niet of het bij allemaal zo is.
    pi_61738915
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 16:39 schreef Ballistic het volgende:
    hoi hoi,

Ik heb een vraagje.. Ik heb nooit echt gitaar gespeeld maar ik heb een paar maanden geleden een akoestische gitaar gekregen samen met een zelf-leer-boekje. Maar als ik die snaren indruk doen ze ONTZETTEND GRUWLIJK pijn aan m'n vingers, de dag erna zijn ze gewoon blauw . Ik heb me laten vertellen dat dat allemaal wel over gaat enzo (dat je op een gegeven moment kussentjes vormt), maar godver... Als ik de ene dag een uur lang speel, kan ik de dag erna niet oefenen omdat ze gewoon te pijn doen Nu was ik laatst bij een vriend en die had een elektrische gitaar, ik probeerde dat ding ff uit en het was zó veel simpeler om snaren ingedrukt te houden. Is dat bij elke elek. gitaar zo? En zou het het nu waard zijn om mijn huidige gitaar aan de kant te leggen, en een (goedkope uiteraard) elektrische te kopen?
    Hoi ballistic, welkom

Het korte antwoord: ja!

Langer antwoord:
    Ik heb ook niet zo lang geleden (maand of 5) m'n eerste akoestische gitaar gekocht, en ik had dezelfde pijn als jij. Geloof me, het is gewoon een weekje of 2, 3 doorbijten en dan heb je niet zo'n last meer van de pijn, dan krijg je wat meer eelt op je vingers.
    Daarnaast, een electrische gitaar speelt over het algemeen wel makkelijker naar mijn mening; je hoeft minder hard te duwen. Máár, daar staat wel tegenover dat de snaren vaak een stuk dunner en scherper zijn, dus zit je nog met hetzelfde probleem

Gewoon volhouden, en als het pijn doet even ophouden en wat anders doen, dag erna weer doorspelen. Gaat vanzelf over
    pi_61739067
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 16:15 schreef boskameel het volgende:
    Bij een aantal nummers zie ik dat je de tuning van de snaren moet veranderen. Hoe moet ik dat zien? Zijn dat echt fysiek andere snaren die je erop legt, of kan je ze ook anders aanspannen?

Bijv bij het nummer Iris staat er dit:

Tuning: D D D D D B

Omdat de normale E A D G B E is?
    ligt er maar net aan welke tab je gebruikt.... DDDDDB is wel vrij lomp met je gewone snaren, maar ik heb ook een tab gezien die gebruik maakt van DADGBD (Double Drop D). Dat is gewoon je normale stemming, maar dan met beide E-snaren tot D omlaag gestemd.
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
      donderdag 18 september 2008 @ 20:50:41 #25
    157428 GoodGawd
    This is your captain speaking!
    pi_61740244
    quote:
    Op donderdag 18 september 2008 16:39 schreef Ballistic het volgende:
    hoi hoi,

Dan mag je ook meteen met een plectrum leren spelen anders gaat je andere hand er ook aan.
    Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')