Als je beu bent van het enkele tonen leren en akkoorden waar geen liedje bij hoort: één van de makkelijkste liedjes om te leren is wonderwall van oasis. je kan namelijk het hele nummer lang je pink en ringvinger op dezelfde plek laten staan, en hoeft alleen je wijs en middelvinger heen en weer te bewegenquote:Op woensdag 17 september 2008 01:10 schreef boskameel het volgende:
Ah. Ik ben niet hulpeloos verloren dus. Het gaat al beter. Ik probeer nu meer op gevoel te spelen dan steeds te kijken naar de snaren
. Het gaat al wat beter nu.
Damn die ga ik morgen even leren..quote:Op donderdag 18 september 2008 01:30 schreef M4a1 het volgende:
Sorry voor de topichijack, maar ik wilde net wat aan boskameel vertellen, was ie ineens dicht...
[..]
Als je beu bent van het enkele tonen leren en akkoorden waar geen liedje bij hoort: één van de makkelijkste liedjes om te leren is wonderwall van oasis. je kan namelijk het hele nummer lang je pink en ringvinger op dezelfde plek laten staan, en hoeft alleen je wijs en middelvinger heen en weer te bewegen
(staar je niet stuk op de akkoordnamen, kijk gewoon even naar de cijfers, naar wat je moet spelen)
Also, deze is ook héul makkelijk:
Maar hoe moet je dit dan spelen? Als je bijvoorbeeld dit ziet:quote:Op donderdag 18 september 2008 01:30 schreef M4a1 het volgende:
Sorry voor de topichijack, maar ik wilde net wat aan boskameel vertellen, was ie ineens dicht...
[..]
Als je beu bent van het enkele tonen leren en akkoorden waar geen liedje bij hoort: één van de makkelijkste liedjes om te leren is wonderwall van oasis. je kan namelijk het hele nummer lang je pink en ringvinger op dezelfde plek laten staan, en hoeft alleen je wijs en middelvinger heen en weer te bewegen
(staar je niet stuk op de akkoordnamen, kijk gewoon even naar de cijfers, naar wat je moet spelen)
1 2 3 4 5 6 7 | e--3--3--3--3-3-3-3-3--3--3-3--3-3-3--3--3-3-3--3--3-3-3-3-3-3-3----| B--3--3--3--3-3-3-3-3--3--3-3--3-3-3--3--3-3-3--3--3-3-3-3-3-3-3----| G--0--0--0--0-0-0-0-0--0--0-0--0-2-2--2--2-0-0--0--0-0-0-0-0-0-0----| D--2--2--2--2-2-2-0-0--0--0-0--0-0-0--0--0-0-2--2--0-2-2-0-2-2-0----| A--2--2--2--2-2-2-2-2--2--2-2----------------0--0----0-0-0-0-0------| E--0--0--0--0-0-0-3-3--3--3-3---------------------------------------| |
De getallen zijn de fretten (vakjes) op je gitaar. Als er een 0 staat, speel je de open snaar, staat er een 3, druk je je vinger (op de snaarquote:Op donderdag 18 september 2008 08:31 schreef boskameel het volgende:
[..]
Maar hoe moet je dit dan spelen? Als je bijvoorbeeld dit ziet:
[ code verwijderd ]
Waar staan die getallen 0/2/3 dan voor? En lees je van boven naar beneden of van links naar rechts?
Nee, je moet dus bij bijv dit: 1 vinger op 3e fret e-snaar, 3e fret b snaar (doet dit met 1 vinger..)quote:Op donderdag 18 september 2008 10:11 schreef boskameel het volgende:
Aha. Maar dit zijn dus eigenlijk losse noten die je dan speelt, en geen akkoorden? Of praat ik nu poep?
Akkoordenquote:Op donderdag 18 september 2008 10:41 schreef boskameel het volgende:
Ah, ik snap het.
Nog 1 dingetje, waar staan die Em7, G, Dsus4, A7sus4 dan voor?
Een akkoord bestaat uit meerdere noten die je tegelijk speelt, die samen een mooie harmonieuse klank vormen. Afhankelijk van welke noten je speelt, krijgt dat akkoord een andere naam.quote:Op donderdag 18 september 2008 10:41 schreef boskameel het volgende:
Ah, ik snap het.
Nog 1 dingetje, waar staan die Em7, G, Dsus4, A7sus4 dan voor?
Tis wel fijn om de akkoorden te kennen..quote:Op donderdag 18 september 2008 14:12 schreef M4a1 het volgende:
Mja ik denk er niet teveel bij na hoe die akkoorden heten verder. Zit vast een hele logica aan vast, maar ik leer toch de tabs uit m'n hoofd, dus veel maakt het me niet echt uit
Hmm ik heb niet zo'n dingquote:Op donderdag 18 september 2008 01:36 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Damn die ga ik morgen even leren..
Hou van dat nummer![]()
![]()
Thx
oh, ja maar dat weet ik ook wel allemaal hoorquote:Op donderdag 18 september 2008 14:58 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Tis wel fijn om de akkoorden te kennen..
Stel je voor: Je komt bij een vriend, die speelt wat.. je vraagt hoe?
G D Em C (het is een nacht).
En je kunt het gelijk spelen, scheelt weer tijd.
Maakt niet zo heel erg uit, dan speel je het zonder de capo; doe je net of de capo die je in het filmpje ziet, jouw nut* is (dus de A bvb gewoon vanaf de eerste fret spelen), dan klinkt het weliswaar anderhalve toon lager, maar verandert niet zo heel veel aan het nummer verder.quote:
Hoi ballistic, welkomquote:Op donderdag 18 september 2008 16:39 schreef Ballistic het volgende:
hoi hoi,
Ik heb een vraagje.. Ik heb nooit echt gitaar gespeeld maar ik heb een paar maanden geleden een akoestische gitaar gekregen samen met een zelf-leer-boekje. Maar als ik die snaren indruk doen ze ONTZETTEND GRUWLIJK pijn aan m'n vingers, de dag erna zijn ze gewoon blauw. Ik heb me laten vertellen dat dat allemaal wel over gaat enzo (dat je op een gegeven moment kussentjes vormt), maar godver... Als ik de ene dag een uur lang speel, kan ik de dag erna niet oefenen omdat ze gewoon te pijn doen
Nu was ik laatst bij een vriend en die had een elektrische gitaar, ik probeerde dat ding ff uit en het was zó veel simpeler om snaren ingedrukt te houden. Is dat bij elke elek. gitaar zo? En zou het het nu waard zijn om mijn huidige gitaar aan de kant te leggen, en een (goedkope uiteraard) elektrische te kopen?
ligt er maar net aan welke tab je gebruikt.... DDDDDB is wel vrij lomp met je gewone snaren, maar ik heb ook een tab gezien die gebruik maakt van DADGBD (Double Drop D). Dat is gewoon je normale stemming, maar dan met beide E-snaren tot D omlaag gestemd.quote:Op donderdag 18 september 2008 16:15 schreef boskameel het volgende:
Bij een aantal nummers zie ik dat je de tuning van de snaren moet veranderen. Hoe moet ik dat zien? Zijn dat echt fysiek andere snaren die je erop legt, of kan je ze ook anders aanspannen?
Bijv bij het nummer Iris staat er dit:
Tuning: D D D D D B
Omdat de normale E A D G B E is?
Dan mag je ook meteen met een plectrum leren spelen anders gaat je andere hand er ook aan.quote:Op donderdag 18 september 2008 16:39 schreef Ballistic het volgende:
hoi hoi,
Ik heb een vraagje.. Ik heb nooit echt gitaar gespeeld maar ik heb een paar maanden geleden een akoestische gitaar gekregen samen met een zelf-leer-boekje. Maar als ik die snaren indruk doen ze ONTZETTEND GRUWLIJK pijn aan m'n vingers, de dag erna zijn ze gewoon blauw. Ik heb me laten vertellen dat dat allemaal wel over gaat enzo (dat je op een gegeven moment kussentjes vormt), maar godver... Als ik de ene dag een uur lang speel, kan ik de dag erna niet oefenen omdat ze gewoon te pijn doen
Nu was ik laatst bij een vriend en die had een elektrische gitaar, ik probeerde dat ding ff uit en het was zó veel simpeler om snaren ingedrukt te houden. Is dat bij elke elek. gitaar zo? En zou het het nu waard zijn om mijn huidige gitaar aan de kant te leggen, en een (goedkope uiteraard) elektrische te kopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |