abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 september 2008 @ 12:14:01 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61547333

Hier alweer deel 123 (!!) in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 september 2008 @ 12:15:59 #2
86072 thatsme
and That's you!
pi_61547382
en dan gaat het gebeuren!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 september 2008 @ 12:20:20 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61547490
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:29 schreef Dichterbijer het volgende:

Vijfdaagse treinrampoefening in Groningen
GRONINGEN - De stad Groningen is volgende week het toneel van een grootscheepse treinrampoefening.

Op het spoor naast tabaksfabriek Theodorus Niemeyer wordt een ramp met tientallen slachtoffers nagespeeld.

De oefening begint maandag en duurt vijf dagen. Het wegverkeer kan enige hinder ondervinden van de oefening. Omwonenden zijn per brief geïnformeerd.
Bron: RTVnoord
Hopelijk gooien ze hiermee de treinenloop niet in de war.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 september 2008 @ 12:21:24 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61547516
Paar mensen van prorail zijn inmiddels heen en weer gelopen. Mensen voor naar schiphol zijn er uit en weg gegaan. Verder heb ik honger en dorst...

( voor de mensen die vorig topic gemist hebben: ik zit nu vast in een trein die een persoon heeft aangereden bij delft.)
  donderdag 11 september 2008 @ 12:26:05 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61547629
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Paar mensen van prorail zijn inmiddels heen en weer gelopen. Mensen voor naar schiphol zijn er uit en weg gegaan. Verder heb ik honger en dorst...

( voor de mensen die vorig topic gemist hebben: ik zit nu vast in een trein die een persoon heeft aangereden bij delft.)
Volgens tt is het einde van de storing naar verwachting tussen 13.30u en 14.30u. Mochten de andere personen er niet uit? Wat onhandig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61547667
tvp.

overigens, zag gisteren de thalys rijden door tilburg (in richting 's-Hertogenbosch/Eindhoven).
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 september 2008 @ 12:28:42 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61547688
En sterkte Darkwing_Duck
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61547805
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:28 schreef Peterselieman het volgende:
En sterkte Darkwing_Duck
  donderdag 11 september 2008 @ 12:39:56 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61547970
Ik heb iemand zien lopen met een kaart waarop ze aankruisen welke lichaamsdelen ze al gevonden hebben.

weet eigenlijk niet zo goed of ik het allemaal hier moet neerpennen. Of dat tegen de forumregels is. Maar he, ik probeer er ook maar een beetje luchtig over te zijn.

combinatie van 3 plan v. Waarvan de 909 de middelste is en daar zit ik weer achterin. Kijk ik naar buiten dan zie ik haaks de witte watertoren van delft staan. Kijk ik naar achteren dan zie ik net de overweg nog ( voor de google maps freaks). Er komen nu mannen in witte pakken aan.
pi_61548036
Komt zometeen iemand voor een shoot bij mij, die is te laat omdat ie om moest rijden met de trein. Die had het over een auto-aanrijding? Is dat dezelfde, of knallen ze vandaag massaal tegen elkaar op?
  donderdag 11 september 2008 @ 12:45:35 #11
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61548089
Teletekst en ns melden aanrijding met persoon. Een auto had ik echt wel gemerkt denk ik.
pi_61548105
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Teletekst en ns melden aanrijding met persoon. Een auto had ik echt wel gemerkt denk ik.
Misschien liepen ze te liegen in zijn trein?
  donderdag 11 september 2008 @ 12:47:23 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61548127
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:39 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb iemand zien lopen met een kaart waarop ze aankruisen welke lichaamsdelen ze al gevonden hebben.

weet eigenlijk niet zo goed of ik het allemaal hier moet neerpennen. Of dat tegen de forumregels is. Maar he, ik probeer er ook maar een beetje luchtig over te zijn.
Mja, gaan zitten janken in de trein helpt ook niet. Als we maar geen reacties krijgen van "klote aso, ga dan anders dood", want dat is ook niet wijs.
quote:
combinatie van 3 plan v. Waarvan de 909 de middelste is en daar zit ik weer achterin. Kijk ik naar buiten dan zie ik haaks de witte watertoren van delft staan. Kijk ik naar achteren dan zie ik net de overweg nog ( voor de google maps freaks). Er komen nu mannen in witte pakken aan.
Hebben ze ook al zo'n oranje bak aangedragen waar ze een en ander in kunnen verzamelen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 september 2008 @ 12:49:11 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61548179
quote:
Op donderdag 11 september 2008 12:46 schreef Toeps het volgende:

[..]

Misschien liepen ze te liegen in zijn trein?
Een aanrijding met een auto merk je wel ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 11 september 2008 @ 12:56:13 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61548343
Laatste info: we rijden nu ergens heen in overleg met de branweer waar ze hem schoon gaan spuiten. Daarna gaan we door als stoptrein naar den haag centraal.

een oranje bak heb ik niet gezien. Wel liep er een wit pak voorbij met een papieren zak waarvan hij best wat meer zijn best mag doen om de inhoud te verbergen.

overigens wil ik nog even vermelden dat ik werklui zag bij het bruggetje bij de overweg. ( let op, het is alleen een constatering.)
pi_61548390
Gatver Darkwing Nou, sterkte er maar mee..
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 september 2008 @ 13:00:46 #17
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61548444
We rijden
  donderdag 11 september 2008 @ 13:13:07 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61548736
Tergend langzaam gereden naar het punt waar 2 sporen 4 sporen wordt. En de brandweer gaat nu schoonmaken. De stroom is er af.
pi_61548739
Tjoek Tjoek.
............................
  donderdag 11 september 2008 @ 13:23:18 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61548933
quote:
Op donderdag 11 september 2008 13:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Tergend langzaam gereden naar het punt waar 2 sporen 4 sporen wordt. En de brandweer gaat nu schoonmaken. De stroom is er af.
En dan rijdt ie nog gewoon door ook? Wat ontzettend ranzig, normaal gesproken flikkeren ze jou eruit op het eerste station en rijdt de trein leeg naar de wasstraat...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61548955
Sterkte D_D

Persoonlijk had ik trouwens allang de deuren geopend en naar buiten gegaan. Zo'n trein is me veel te benauwd als-ie stil staat.
So we just called him Fred too
  donderdag 11 september 2008 @ 13:26:40 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61549018
Ja net rijswijk gehad. Nu moerwij. Ach. Voor de wasstraat moet ie toch kopmaken op den haag cs. Kunnen we net zo goed mee.
pi_61549027
quote:
Op donderdag 11 september 2008 13:23 schreef Cothen het volgende:
Sterkte D_D

Persoonlijk had ik trouwens allang de deuren geopend en naar buiten gegaan. Zo'n trein is me veel te benauwd als-ie stil staat.
in een Plan V kunnen de ramen tenminste nog fatsoenlijk open he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 september 2008 @ 13:30:24 #24
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61549091
Opvallend. We komen aan op spoor 1 op hs
  donderdag 11 september 2008 @ 13:37:48 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61549243
Is dat bijzonder?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')