abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport maandag 25 augustus 2008 @ 13:02:08 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61108332

Hier alweer deel 121 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelux nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_61108459
Dank je Dennis
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61109253
Vanaf vandaag worden de nieuwe dubbeldekkers ingezet!
pi_61109490
Benieuwd of ze nog harder zijn gaan schommelen, zo zonder die liftkokers
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:55:38 #5
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61109651
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:38 schreef Willy84 het volgende:
Vanaf vandaag worden de nieuwe dubbeldekkers ingezet!
Welke trajecten?

Ik heb gelezen dat ze vooral op de IC Shl-Ehv zouden rijden.
  maandag 25 augustus 2008 @ 14:16:16 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61110186
Ja, waar! Ik heb tijd over!
  maandag 25 augustus 2008 @ 14:26:25 #7
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61110385
Overigens, voor de materieelgekken

pi_61110513
Ik heb vandaag in de nieuwe VIRM gezeten
Van Leiden naar Ut!
Wat een ruimte! Wat een licht! En wat zijn ze koud Die airco deed echt zijn werk te goed!
pi_61110570
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 14:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Overigens, voor de materieelgekken

[ afbeelding ]
Weense trams in een treintopic?
So we just called him Fred too
  Redactie Sport maandag 25 augustus 2008 @ 14:43:35 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61110790
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:55 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Welke trajecten?

Ik heb gelezen dat ze vooral op de IC Shl-Ehv zouden rijden.
een kopie van de planning van vandaag van somda:
quote:
9550: Shl 3519 Ehv, 3534 Shl, 3545 Ehv, 3568 Shl, 3583 Ut, 3582 Shl.
9551: Zp 3719 Nm, 3716v Zl, 3731a Nm, 3728 Zl, 3728 Zl, 3743 Nm, 3740 Zl, 3755 Nm, 3752v Zl, 3767a Nm, 3764 Zl, 3779 Nm, 3776 Zl, 73776 Zp.
9552: Ledn 8819v Ut, 8816a Ledn, 8827v Ut, 8824 Ledn, 8835 Ut, 8832 Ledn, 8843 Ut, 8840 Ledn 8851 Ut, 8848a Ledn, 8859v Ut, 8856a Ledn, 8867v Ut, 8864 Ledn, 8875 Ut, 8872 Ledn, 8883 Ut.
Schiphol-Eindhoven, Zwolle-Nijmegen en Utrecht-Leiden dus vandaag
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 25 augustus 2008 @ 15:07:41 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_61111410
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:38 schreef Willy84 het volgende:
Vanaf vandaag worden de nieuwe dubbeldekkers ingezet!
Check, ze zijn echt koud en wat ruimer, je moet er niet te veel van voorstellen, heb 2 pics geschoten, moet nog kijken hoe ze er uit zien.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_61112538
Oke, ik ga hem om 16.57 vanaf Utrecht pakken. Ben te herkennen aan een Fila shirt. Als iemand me ziet, geef DAN een seintje en niet hier.
  maandag 25 augustus 2008 @ 16:38:16 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61113884
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
Weet hier iemand iets van de coderingen van goederenwagons??

Ik ben hier een beetje aan m'n hobbysite aan het knutselen: http://www.automatic-rock(...)S-Goederenwagons.htm
En nu heb ik wel de oude codering, maar sommige hebben in de jaren 60 de huidige UIC codering gekregen. En die wou ik ook graag weten en op de site vermelden
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_61114010
http://www.rolandrail.net/

voor al uw cargo-geneuzel en overige sociale mankementen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61114168
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 14:33 schreef UncleSam het volgende:
Ik heb vandaag in de nieuwe VIRM gezeten
Van Leiden naar Ut!
Wat een ruimte! Wat een licht! En wat zijn ze koud Die airco deed echt zijn werk te goed!
Hopelijk is het beneden niet zo koud in de nieuwe VIRM, anders moet je een trui mee nemen in de zomer zowat
............................
  maandag 25 augustus 2008 @ 17:21:02 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61114955
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.rolandrail.net/

voor al uw cargo-geneuzel en overige sociale mankementen
Ik vind Roland in het echt wel een toffe peer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61116056
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 17:21 schreef Duvel het volgende:
Ik vind Roland in het echt wel een toffe peer.
Dat zou kunnen, ken hem verder niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61116124
Vandaag even een kort bezoek gebracht aan Zuidbroek, en het geluk met de zon stond vandaag aan mijn kant. Foto's zijn verkleind, maar als je er op klikt, krijg je de grotere 1200x800 versie



Terwijl Arriva stel 304 uit Zuidbroek vertrekt richting Nieuweschans, wacht Arriva stel 303 op sein veilig als stoptrein Zuidbroek - Groningen.


Al ruim een jaar lang rijdt het Duitse Rurtalbahn met 20 wagens type Tads de zogenaamde DBM (Dead Burned Magnesia) -treinen van Mainzlar naar Veendam v.v. Deze treinen rijden gemiddeld eenmaal per twee weken, waarbij wordt gereden via de grensovergang bij Nieuweschans. Daarbij is het wekelijks hetzelfde riedeltje: Op zondagavond komt de trein leeg aan, maandagmiddag wordt weer vertrokken uit Veendam. Bij aankomst in Zuidbroek gaat de loc los richting Onnen om te tanken, om vervolgens uren later weer te vertrekken richting Duitsland. Er verschijnen berichten op internet dat SBB Cargo deze treinen (op zeer korte termijn) op het Duitse stuk Mainzlar-Leer over zal nemen. Op maandag 25 augustus arriveert een beladen trein op station Zuidbroek met links het oude stationsgebouw en rechts de graansilo's van Sprik Granen B.V.


EN nog een keertje, ander standpunt

[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 25-08-2008 18:08:51 ]
  Moderator maandag 25 augustus 2008 @ 18:20:10 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_61116528
* Guppyfriend vindt Utrecht Centraal maar kaal zo zonder de Olympische huiskamer...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_61117100
Ik reed vandaag in een trein vanuit Hilversum naar Amsterdam Centraal en die had ik nog nooit gezien!

Het was er 1 van de ns. geen dubbeldekker. En zonder automatische deuren. Je moest ze met een deurklink openmaken. En verder zaten er allemaal losse coupes in met een stuk of 6 stoelen per coupé. En echt luxe.

ik reis elke dag met de trein, maar had deze nog nooit gezien! Iemand meer informatie over deze trein en eventueel een foto?
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_61117343
Wat voor loc gaat de Tads'n dan vervoeren naar Veendam? Een Raillon loc of een ACTS loc? (ACTS lijkt mij onlogisch op maandag, aangezien deze de 47728+47729 ook al rijdt).
  Moderator maandag 25 augustus 2008 @ 19:05:08 #22
155227 crew  Guppy
dus
pi_61117782
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:42 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik reed vandaag in een trein vanuit Hilversum naar Amsterdam Centraal en die had ik nog nooit gezien!

Het was er 1 van de ns. geen dubbeldekker. En zonder automatische deuren. Je moest ze met een deurklink openmaken. En verder zaten er allemaal losse coupes in met een stuk of 6 stoelen per coupé. En echt luxe.

ik reis elke dag met de trein, maar had deze nog nooit gezien! Iemand meer informatie over deze trein en eventueel een foto?
M'n lievelingstrein ik weet niet hoe ie heet en ik heb ook geen foto, maar ze zijn zooo fijn. Ik ga altijd naar dat plekje waar je met z'n drieën naast elkaar kan, en dan tegenover elkaar met een tafeltje ertussen. Laptopje erbij en ontwerpen maar!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 25 augustus 2008 @ 19:17:32 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_61118185
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:42 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik reed vandaag in een trein vanuit Hilversum naar Amsterdam Centraal en die had ik nog nooit gezien!

Het was er 1 van de ns. geen dubbeldekker. En zonder automatische deuren. Je moest ze met een deurklink openmaken. En verder zaten er allemaal losse coupes in met een stuk of 6 stoelen per coupé. En echt luxe.

ik reis elke dag met de trein, maar had deze nog nooit gezien! Iemand meer informatie over deze trein en eventueel een foto?
Bedoel je niet toevallig ICK-materieel?

Meanwhile: Het grote metrotopic, voor alle metrofanaten
pi_61118214
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:42 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik reed vandaag in een trein vanuit Hilversum naar Amsterdam Centraal en die had ik nog nooit gezien!

Het was er 1 van de ns. geen dubbeldekker. En zonder automatische deuren. Je moest ze met een deurklink openmaken. En verder zaten er allemaal losse coupes in met een stuk of 6 stoelen per coupé. En echt luxe.

ik reis elke dag met de trein, maar had deze nog nooit gezien! Iemand meer informatie over deze trein en eventueel een foto?
Waarschijnlijk ICB-rijtuigen, overgeschilderd Duits spul

Zag het er zo uit?



Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61118261
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 19:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bedoel je niet toevallig ICK-materieel?
Ah ja, aparte coupés natuurlijk, je hebt gelijk. ICB heeft van die groepjes van 5 in een half open afdeling (en ook wel in coupés maar niet met 6 dan). Het zal ICK zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')