abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 maart 2007 @ 11:01:32 #1
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47606209
Uit Trouw 24/03/07:
quote:
Vakbeweging vindt het tijd voor bezinning via hoorzitting van Tweede Kamer
Van onze redactie economie
FNV wil een stop op marktwerking in post, thuiszorg en andere publieke diensten. Bezinning op de soms ’rampzalige’ gevolgen is nodig.
Een ’time-out’ in de golf van privatisering en liberalisering is nodig, vindt FNV. „Het is de hoogste tijd voor bezinning op nationaal en Europees niveau”, zegt vakbondsvoorzitter Agnes Jongerius, die gisteren een nota presenteerde over de gevolgen van marktwerking.

„De slinger is te ver doorgeslagen”, stelt Jongerius. „Eigenlijk is het enige mooie voorbeeld van marktwerking de mobiele telefonie.” Ze sluit niet uit dat in sommige sectoren de klok zelfs teruggedraaid zou moeten worden. Zo zijn de vakbonden weinig gelukkig met de huidige gang van zaken in het openbaar vervoer, de posterijen, de thuiszorg en andere sectoren.

Daar heeft volgens hen de marktwerking soms ’rampzalige gevolgen’ voor werknemers. Hun banen worden bedreigd. Het heeft haar weerslag op arbeidsvoorwaarden en de kwaliteit van het werk. Ook het algemeen belang is in het geding; consumenten plukken de wrange vruchten omdat diensten schraler en minder betrouwbaar worden, stelt de vakcentrale.

FNV put hoop uit het afblazen van de privatisering van Schiphol. „Daarmee heeft het nieuwe kabinet een belangrijk signaal afgegeven”, analyseert Jongerius. „Maar betekent dit ook dat de slinger zelfs teruggaat?”

Ze vindt dat er eerst een hoorzitting in de Tweede Kamer moet komen voordat verdere stappen worden gezet. „We moeten ons goed afvragen in hoeverre we het proces van marktwerking verder willen inzetten.” In dat ’fundamentele debat’ moeten ook buschauffeurs, postbezorgers en thuishulpen aan het woord komen, die de gevolgen aan den lijve ervaren. Ook patiëntenverenigingen en consumentenorganisaties zouden daar hun visie kunnen geven. Daaruit kunnen dan lessen worden getrokken voor de toekomst. Tot die tijd moeten geen nieuwe sectoren, zoals de woningbouwcorporaties, het onderwijs en de sociale zekerheid naar de markt worden gebracht.

Volgens de vakbondsvoorzitter ligt ’in het hele marktspel’ nu het accent zwaar op de prijs en winstgevendheid van bedrijven. „Andere zaken zoals kwaliteit van dienstverlening, goede toegankelijkheid en werkzekerheid moeten ook een rol spelen in de afweging.” Met afschuw stelt ze vast dat nieuwe postbedrijven als Sandd werken via stukloon en vallen niet onder de cao. „Bezorgers krijgen voor twee uur werk 3,77 euro bruto. Daar moeten belasting en verzekeringen nog vanaf. Willen we dit in ons beschaafde land?”

Ook op Europees niveau is volgens de vakcentrale bezinning nodig. De FNV, die daarin samen optrekt met andere bonden binnen het Europees Verbond van Vakverenigingen (EVV), bepleit daar een verandering van het kader. Publieke diensten zouden buiten de normale concurrentieregels moeten vallen. Jongerius: „De gereedschapskist van eurocommissaris Nelie Kroes (concurrentiezaken) bevat voor hen nu dezelfde spelregels van de vrije markt als voor gewone bedrijven. Er zou meer rekening gehouden kunnen worden met hun maatschappelijke en sociale taken.”

Het EVV wil de Europese Commissie in mei een petitie met een miljoen handtekeningen aanbieden met de oproep om met marktwerking een pas op de plaats te maken. „Als we Europa socialer willen maken, moeten we voorzichtig zijn met marktwerking”, meent Jongerius.
quote:
Felle loonconcurrentie bij post
De gevolgen van ’overhaaste’ liberalisering van de post? De vakbond AbvaKabo somt op: In de afgelopen jaren zijn 9000 banen verdwenen bij TNT Post. Dat waren fulltime banen waar mensen een modaal inkomen mee verdienden. Die konden een gezin onderhouden. Bij concurrenten Sandd en SelektMail (Deutsche Post) werken ongeveer 20.000 postbezorgers, die slechts een marginale bijverdienste hebben. „Ze zijn de markt aan het verstieren.” Als er niet gebeurt zal het verlies aan werkgelegenheid dramatisch zijn, voorspelt vakbondsbestuurder Anneke Stevens. TNT heeft een nieuwe grote bezuinigingsronde (300 miljoen euro extra) aangekondigd en de vakbond vreest dat gedwongen ontslagen dit keer onvermijdelijk zijn.

Stevens pleit voor een vergunningstelsel en de voorwaarde – in de nieuwe Postwet – van arbeidsovereenkomsten. De bezorgers van Sandd hebben die niet. Ze worden als zelfstandigen beschouwd. Met zo'n contract wordt ongewenste loonconcurrentie voorkomen, meent de AbvaKabo.
quote:
Openbaar vervoer mist kwaliteit
’Een circus’ noemt bestuurder Andries van den Berg van FNV Bondgenoten de marktwerking bij het openbaar busvervoer. „Er is een systeem gecreëerd waardoor er onvoldoende middelen zijn om fatsoenlijk openbaar vervoer te brengen.” Provincies willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en omdat er alleen op prijs is aanbesteed, zijn bedrijven op kwaliteit gaan inleveren, constateert hij. De gekte is zo groot dat een bedrijf zelfs bereid was een bus zonder stoelen te laten rijden omdat die niet in het bestek waren opgenomen, illustreert Van den Berg. Chauffeurs betalen dubbel het gelag, omdat ze ook nog eens de onvrede van passagiers moeten incasseren. „Iedereen is het systeem, waarin alleen de belangen tellen van provincies en bedrijven, zat”, meent de bestuurder.

Bondgenoten werkt inmiddels in een brede coalitie met reizigers aan een plan om het tij te keren. Het concessiesysteem wordt daarin op een andere leest geschoeid. „Kwaliteit moet weer voorop komen te staan.”
Mooi. Waar kan ik tekenen?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_47606334
Ik heb ook nooit gesnapt waarom bij iets wat goed werkt (Post) opeens de markt opengebroken moet worden..
  zaterdag 24 maart 2007 @ 11:13:40 #3
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47606404
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 11:08 schreef DJKoster het volgende:
Ik heb ook nooit gesnapt waarom bij iets wat goed werkt (Post) opeens de markt opengebroken moet worden..
Omdat dat béter is! Concurrentie leidt altijd tot verbetering. Altijd. Kijk maar naar mobiele telefonie en luchtvaart. En als je dat niet snapt ben je een domme linkse communist.

Dat is in ieder geval het standaard antwoord dat ik van privatiseringsfans krijg.
pi_47606451
Privatisering is dan ook onzin, je moet gewoon überhaupt met je fikken van de markt afblijven.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_47606459
Maar dat die domme linkse vetklep dat niet snapt, wisten we al.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 11:33:14 #6
66825 Reya
Fier Wallon
pi_47606656
De aanbestedingsprocedures in het openbaar vervoer besparen juist een hoop onnodige kosten, omdat vervoersbedrijven eindelijk een keer serieus aan hun efficientie moeten gaan werken. Zo werkt het verzelfstandigde Connexxion een stuk efficienter (en dus goedkoper) dan bijvoorbeeld het overheidsorgaan RET. Wanneer de aanbestedingsprocedures worden teruggedraaid of aan banden worden gelegd, dan gaat (een deel van) deze besparing weer verloren.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:07:02 #7
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47607262
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 11:33 schreef Reya het volgende:
De aanbestedingsprocedures in het openbaar vervoer besparen juist een hoop onnodige kosten, omdat vervoersbedrijven eindelijk een keer serieus aan hun efficientie moeten gaan werken. Zo werkt het verzelfstandigde Connexxion een stuk efficienter (en dus goedkoper) dan bijvoorbeeld het overheidsorgaan RET. Wanneer de aanbestedingsprocedures worden teruggedraaid of aan banden worden gelegd, dan gaat (een deel van) deze besparing weer verloren.
Dat het goedkoper is spreekt niemand tegen. (In dit geval.)
pi_47607538
quote:
Wat is er nu mis met de Post dan?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:20:19 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47607569
quote:
Sinds wanneer werkt de post goed? Heb je daar een bron voor?
Mijn man verstuurt zo een 100 paketjes per dag, en ik moet zeggen, wij zijn heel erg blij met private aanbieders van pakket verkeer, betere service, betere kwaliteit en een lagere prijs. Dit is alleen maar mogelijk omdat de markt open gebroken is. Stel je eens voor dat je voor mobiele telefonie nog steeds maar 1 aanbieder had, of voor internet.
Stel je voor dat je voor aspiriene nog steeds naar de apotheek moest, dat je een bril alleen maar kreeg na een afspraak bij de oogarts (half jaartje wachten?).

[ Bericht 35% gewijzigd door Pietverdriet op 24-03-2007 12:26:20 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47607628
quote:
Tja, en dat doen ze door X% van alle buslijnen te schrappen. Alleen de winstgevende overhouden. OP de korte termijn goed voor de economie.Op de lange termijn desastreus. Infrastructuur is te belangrijk om over te laten aan bedrijven die puur en alleen geld willen verdienen.

Trouwens of ze efficienter werken, weet ik niet hoor....
pi_47607657
Sectoren privatiseren waar nog extreem veel onnodige regulatie te vinden is en dan verwachten dat ze goed gaan draaien is een beetje vreemd.
pi_47607723
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:19 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Wat is er nu mis met de Post dan?
quote:
.” Met afschuw stelt ze vast dat nieuwe postbedrijven als Sandd werken via stukloon en vallen niet onder de cao. „Bezorgers krijgen voor twee uur werk 3,77 euro bruto. Daar moeten belasting en verzekeringen nog vanaf. Willen we dit in ons beschaafde land?”
pi_47607748
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:27 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

[..]
Verlaag die belastingen, dan houden ze netto meer over.

Btw, stukloon en dan wordt een tarief per uur vermeld? Heel vreemd.
pi_47607823
quote:

[..]

.” Met afschuw stelt ze vast dat nieuwe postbedrijven als Sandd werken via stukloon en vallen niet onder de cao. „Bezorgers krijgen voor twee uur werk 3,77 euro bruto. Daar moeten belasting en verzekeringen nog vanaf. Willen we dit in ons beschaafde land?”
Sorry hoor, maar als je 3,77 euro bruto verdient voor twee uur werk voer je echt helemaal geen flikker uit. Hier geloof ik dus ook niets van.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_47607854
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:28 schreef pingu_ het volgende:

Verlaag die belastingen, dan houden ze netto meer over. [afbeelding]
3,77 is zonder belastingen.
quote:
Btw, stukloon en dan wordt een tarief per uur vermeld? Heel vreemd.
Wat mij meer zorgen baart is dat ze werken zonder Cao. lekker dan. Maar wat ik al zie aankomen is dat de staat zo ver moet gaan ingrijpen dat het hele veronderstelde effect van de privatisering teniet wordt gedaan. Had het dan maar niet gedaan.
pi_47607888
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:31 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar als je 3,77 euro bruto verdient voor twee uur werk voer je echt helemaal geen flikker uit. Hier geloof ik dus ook niets van.
Tja, dat zat er bij jou wel in. Links complot denk ik
pi_47607912
quote:
Felle loonconcurrentie bij post
De gevolgen van ’overhaaste’ liberalisering van de post? De vakbond AbvaKabo somt op: In de afgelopen jaren zijn 9000 banen verdwenen bij TNT Post. Dat waren fulltime banen waar mensen een modaal inkomen mee verdienden. Die konden een gezin onderhouden. Bij concurrenten Sandd en SelektMail (Deutsche Post) werken ongeveer 20.000 postbezorgers, die slechts een marginale bijverdienste hebben. „Ze zijn de markt aan het verstieren.” Als er niet gebeurt zal het verlies aan werkgelegenheid dramatisch zijn, voorspelt vakbondsbestuurder Anneke Stevens. TNT heeft een nieuwe grote bezuinigingsronde (300 miljoen euro extra) aangekondigd en de vakbond vreest dat gedwongen ontslagen dit keer onvermijdelijk zijn.

Stevens pleit voor een vergunningstelsel en de voorwaarde – in de nieuwe Postwet – van arbeidsovereenkomsten. De bezorgers van Sandd hebben die niet. Ze worden als zelfstandigen beschouwd. Met zo'n contract wordt ongewenste loonconcurrentie voorkomen, meent de AbvaKabo.
pi_47607962
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:35 schreef Zemi77 het volgende:

[..]
Dat is toch een positief effect dat hetzelfde werk nu met 9000 mensen minder gedaan kan worden? Die mensen worden uiteindelijk allemaal via de postzegels betaald. Kun je nagaan wat een kostendrukkend effect dat heeft gehad.
pi_47608069
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:37 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat is toch een positief effect dat hetzelfde werk nu met 9000 mensen minder gedaan kan worden? Die mensen worden uiteindelijk allemaal via de postzegels betaald. Kun je nagaan wat een kostendrukkend effect dat heeft gehad.
En die 9000 mensen moeten nu allemaal van mijn belastingen de ww in. Nou wat een winst. En de prijs van een postzegel is ook al niet omlaag gegaan. Laat staan dat de winst van de kpn van vóór de privatisering nog de schatkist in gaat.

En dat allemaal omdat een paar bedrijven werknemers voor een habbekrats de post laten bezorgen.
pi_47608095
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:32 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

3,77 is zonder belastingen.
En dus is minder belastingen een verbetering. Iig, dat uurloon is maar een klein deel van de hele loonconstructie en er valt weinig over te zeggen als de rest ervan niet gepubliceerd wordt. De incentive structuur opzich is wel ok.
quote:
[..]

Wat mij meer zorgen baart is dat ze werken zonder Cao. lekker dan. Maar wat ik al zie aankomen is dat de staat zo ver moet gaan ingrijpen dat het hele veronderstelde effect van de privatisering teniet wordt gedaan. Had het dan maar niet gedaan.
Zodra het aantal werknemers verder toeneemt en ze niet tevreden zijn komt er vast wel een bond aanzetten en hebben ze zat bargaining power.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:44:13 #21
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_47608121
De FNV-zeug moet haar rooie klep houden.
pi_47608132
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:41 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

En die 9000 mensen moeten nu allemaal van mijn belastingen de ww in. Nou wat een winst. En de prijs van een postzegel is ook al niet omlaag gegaan. Laat staan dat de winst van de kpn van vóór de privatisering nog de schatkist in gaat.

En dat allemaal omdat een paar bedrijven werknemers voor een habbekrats de post laten bezorgen.
Hoezo moeten ze allemaal de ww in? Al eeuwen worden industrieen efficienter en effectiever maar de werkloosheid is nu lager dan tijden terug en de welvaart vele malen hoger.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:46:53 #23
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_47608182
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:44 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De FNV-zeug moet haar rooie klep houden.
Goed argument!
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:47:41 #24
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_47608198
quote:

[..]

[..]
Leuk zakcentje voor minderjarigen. Wat is nu eigenlijk het concrete probleem?
pi_47608225
quote:

[..]

En die 9000 mensen moeten nu allemaal van mijn belastingen de ww in.
Er zijn momenteel meer vacatures dan ooit. Dat valt dus wel mee.
quote:
En de prijs van een postzegel is ook al niet omlaag gegaan.
Dat gebeurde ook nooit voor de privatisering. De winst zit er juist in dat de kosten minder snel stijgen.
pi_47608242
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:44 schreef pingu_ het volgende:

[..]

Hoezo moeten ze allemaal de ww in? Al eeuwen worden industrieen efficienter en effectiever maar de werkloosheid is nu lager dan tijden terug en de welvaart vele malen hoger.
Je snapt wat ik bedoel. Tikorev beweert dat de ontslagen voor een goedkoper product zorgen en ik vraag me af waar dat goedkopere product dan blijft. net zoals ik me dat afvraag bij het ov en al die andere bedrijven die geprivatiseerd zijn.

Maar we kunnen hierover door blijven posten, maar mijn standpunt zal niet veranderen en die van jullie ook niet. Het zal dan een herhaling van zetten blijven.

het lijkt me wel een goede zaak om eens goed te gaan discussieren over het effect van de privatiseringen in de 2e kamer. Laat ze maar eens eerlijk rekenen.
pi_47608248
quote:

[..]

Die moeten gewoon een andere baan gaan zoeken, en terecht, want ze waren blijkbaar overbodig.

Wel prachtig om te lezen hoe simpel sommige mensen redeneren. 9000 mensen minder en hetzelfde werk wordt gedaan, en dan roepen dat het niet positief is omdat dat zielig is. Natuurlijk is het klote als je je baan verliest, maar als je niet langer nodig bent, dan houdt het op.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 12:55:52 #28
45206 Pietverdriet
pi_47608369
quote:

[..]

Ten eerste wordt de WW niet uit de belastingen gefinancieert, en ten tweede zijn er vacatures zat.
pi_47609937
Alles in de OP vind ik juist pleiten voor privatisering/marktwerking.

Post, het werk kan met 9000 mensen gedaan worden. Er is concurrentie, aangezien postbezorging vrij standaard is concurreert men op de prijs. Het blijkt dus allemaal veel goedkoper te kunnen. Winst voor de consument. De nieuwe postbedrijven zorgen voor werkgelegenheid en weet werknemers te vinden die bereid zijn voor stukloon te werken. Werkgever blij en werknemer blij. Is niemand willig om voor dat geld te werken gaan de lonen wel omhoog of verdwijnen de banen. Niemand is er de dupe van. De 9000 mensen die zijn ontslagen waren dus overbodig. Die kunnen zichzelf nu dus weer nuttig maken. Laat je omscholen, leer een ander vak en je vindt weer werk.

Bij het openbaar vervoer spreken van marktwerking is schandalig. Er is geen marktwerking! Er is een veiling voor bepaalde buslijnen, dat is het enige stukje marktwerking dat mag van de staat. Gek dat men bij een veiling gaat concurreren op de prijs. Ontzettend raar... Verder is er van marktwerking geen sprake. Ik weet een ontzettend rendabele lijn. Van en naar het ziekenhuis tijdens bezoekuren, haltes bij bejaardentehuizen en dorpspleinen. Je mag mee voor 2 euro (op en naar dus 4 euro) maar het mag niet want de overheid heeft bepaald bedrijven een monopolie gegeven in regio's en de lijnen die men moet rijden vastgelegd. Hoezo marktwerking? Ik heb nog steeds het idee dat de overheid er alles aan doet om de consument te laten denken dat het aan privatiseren en marktwerking ligt terwijl overal de overheid zelf de fout in gaat. Er is geen sprake van marktwerking of men is niet bereid de transitieperiode geduldig af te wachten.

Eigenlijk is een gebrek aan marktwerking het probleem (openbaar vervoer) of een gebrek aan economisch inzicht (post) daar het niet slecht is dat er ontslagen vallen. Vaak is dat op de iets langere termijn juist economisch goed anders kunnen we wel meteen het communisme (werk voor iedereen!) omarmen.
pi_47615062
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:50 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Die moeten gewoon een andere baan gaan zoeken, en terecht, want ze waren blijkbaar overbodig.

Wel prachtig om te lezen hoe simpel sommige mensen redeneren. 9000 mensen minder en hetzelfde werk wordt gedaan, en dan roepen dat het niet positief is omdat dat zielig is. Natuurlijk is het klote als je je baan verliest, maar als je niet langer nodig bent, dan houdt het op.
Toch prachtig om te zien hoe simpel jij redeneert.

Die 9000 gaan eraan omdat andere bedrijven de markt binnendringen en goedkoper werken, doordat ze hun werknemers slecht betalen en behandelen. Ze zijn dus NIET overbodig. En niet hetzelfde werk wordt gedaan, er wordt minder werk gedaan.

Wat de FNV aankaart is of dit wel wenselijk is. Heeft de particulier wel wat aan deze concurentie (nogmaals ik merk er weinig van) en is het het opofferen van zoveel banen en kwaliteit wel waard.

Ik vind bovenstaande wel het discussieren waard.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 18:19:34 #31
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_47616050
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:47 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Leuk zakcentje voor minderjarigen. Wat is nu eigenlijk het concrete probleem?
Angst van politici om controle te verliezen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_47617530
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 18:19 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Angst van politici om controle te verliezen.
Nou ze hebben wel een punt in een aantal sectoren is het idd diep triest gesteld na de privatisering maar de post daaren tegen gaat het juist goed.

We moeten ook niet gaan overdrijven het heeft zijn positieve en negatieve kanten dat privatiseren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_47619010
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 17:40 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Die 9000 gaan eraan omdat andere bedrijven de markt binnendringen en goedkoper werken, doordat ze hun werknemers slecht betalen en behandelen. Ze zijn dus NIET overbodig. En niet hetzelfde werk wordt gedaan, er wordt minder werk gedaan.

Wat de FNV aankaart is of dit wel wenselijk is. Heeft de particulier wel wat aan deze concurentie (nogmaals ik merk er weinig van) en is het het opofferen van zoveel banen en kwaliteit wel waard.

Ik vind bovenstaande wel het discussieren waard.

Die 9000 banen zijn overbodig. Andere marktpartijen kunnen het efficienter of kunnen werknemers vinden die het werk voor minder willen doen. Het kan zelfs met minder mensen gedaan worden of er is minder werk! In ieder geval zijn die 9000 van TNT dus overbodig. Dus kunnen ze nu ander werk doen waar ze zich wel nuttig kunnen maken. Daar heeft de maatschappij wat aan, jij en ik. Mensen die waarde toevoegen bij hun bedrijf, dat is goed voor de economie en dus voor ons allemaal. Kortom de particulier heeft zeer veel aan de concurrentie. Direct (goedkopere diensten, diensten van hogere kwaliteit) als indirect (overbodige mensen kunnen nuttig werk gaan doen - waar ze waarde toevoegen).

Dat is het discussieren waard. Hoe kunnen zaken goedkoper en kwalitatief beter dan nu? TNT had een monopolie met dank aan de overheid. De monopolie positie is opgeheven en alles kan plotseling goedkoper, met minder mensen en volgens sommigen hier beter. Dat is pure winst. Dus de monopolie positie die door de staat was gecreeert bleek niet efficient te zijn (verrassend trouwens). Dat is het discussieren waard want efficientie heeft iedereen wat aan.
pi_47619239
Heel goed. Kappen met die privatiseringen. Openbaar Vervoer en energie zijn dingen die de Staat fatsoenlijk moet regelen.

Geen Amerikaanse toestenden hier.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 20:58:50 #35
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_47621450
edit: laat maar
pi_47623931
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 20:02 schreef X. het volgende:
Heel goed. Kappen met die privatiseringen. Openbaar Vervoer en energie zijn dingen die de Staat fatsoenlijk moet regelen.

Hier kan ik het wel me eens zijn.

Als je ziet wat de nutsbedrijven afgelopen jaar hebben verdient aan de hoge olieprijs, is niet normaal meer.
De energie prijzen verlagen? Nee natuurlijk niet, er moet meer verdient worden!

Als Essent en Nuon nu ook nog willen fuseren, is er al bijna geen sprake meer van vrijemarkt werking.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 21:39:45 #37
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_47624005
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 21:37 schreef Mr_Memory het volgende:
Hier kan ik het wel me eens zijn.

Als je ziet wat de nutsbedrijven afgelopen jaar hebben verdient aan de hoge olieprijs, is niet normaal meer.
De energie prijzen verlagen? Nee natuurlijk niet, er moet meer verdient worden!

Als Essent en Nuon nu ook nog willen fuseren, is er al bijna geen sprake meer van vrijemarkt werking.
Die zijn niet geprivatiseerd, maar eigendom van gemeenten en provincies. Alle bedrijven waar onder het motto "privatisering" over geklaagd wordt, zijn staatsbedrijven.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 23:43:30 #38
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47628233
quote:

Ja, en daarom is het onderhoud van het spoor zo goed geregeld en is er helemaal geen achterstand
Daarnaast zijn de energiebedrijven nog niet geprivatiseerd de energiemarkt is alleen open gegaan.

Maar ik snap wel waarom de FNV zo schreeuwt...

Hoe meer er verzelfstandigd wordt hoe minder ze te zeggen krijgen. Want de overheid luisterd nog wel naar ze maar particuliere bedrijven veel minder.

Daarnaast beginnen ze in te zien dat de vakbond een achterhaald principe begint te worden
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 24 maart 2007 @ 23:50:21 #39
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_47628450
quote:

Altijd vreemd dat OV en energie wel door de staat geregeld moeten worden, maar de voedseldistributie gewoon door de Appie mag gebeuren. Gelukkig maar hoor, want als de overheid dit zou moeten doen dan verhongerde dit land in een week.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_47629053
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:23 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Tja, en dat doen ze door X% van alle buslijnen te schrappen. Alleen de winstgevende overhouden. OP de korte termijn goed voor de economie.Op de lange termijn desastreus. Infrastructuur is te belangrijk om over te laten aan bedrijven die puur en alleen geld willen verdienen.
Ho ho ho, beter inlezen.
Provincies (soms regio's) besteden het busvervoer aan. Die bepalen waar gereden MOET worden en hoe vaak er gereden moet worden. Daar bieden verschillende busbedrijven vervolgens op. Je kan marktwerking niet de schuld geven van incompetente ambtenaren in de provincie. (En dan ben ik er voor het gemak even vanuit gegaan dat het schrappen van buslijnen een slechte zaak is.)

Tekenend is overigens dat in de zorg de private bedrijven het veel beter doen dan de ex ziekenfonds clubs.
quote:
Trouwens of ze efficienter werken, weet ik niet hoor....
Ik wel. Veel efficiënter. Voorbeeld: PedroPeters (RET) in OV Magazine van november 2006: "Over drie jaar kunnen we de concurrentie aan". Met andere woorden: we zijn nu een log, lomp belastingcenten-vretend bedrijf, omdat er eindelijk concurrentie komt, gaan we daar wat aan doen.
pi_47629738
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 11:17 schreef heiden6 het volgende:
Privatisering is dan ook onzin, je moet gewoon überhaupt met je fikken van de markt afblijven.
Nee, niet altijd, maar meestal wel. Als je naar OV kijkt, dan is er iets als maatschappelijk belang. Dat kost geld. Daar moet je als overheid dus geld op toeleggen. Veel cultuurwerk is van eenzelfde laken een pak. Dan kun je in de politiek vervolgens gaan lopen emmeren of er 1 of 2 miljoen naar een fluttig kunstproject moet. Maar een overheid moet zich niet gaan bemoeien met het werk zelf. Kortom: een overheid moet randvoorwaarden stellen en eventueel bewaken.
pi_47629810
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 21:39 schreef PJORourke het volgende:
Die zijn niet geprivatiseerd, maar eigendom van gemeenten en provincies. Alle bedrijven waar onder het motto "privatisering" over geklaagd wordt, zijn staatsbedrijven.
Goh, zijn we het ook nog eens met elkaar eens.
  † In Memoriam † zondag 25 maart 2007 @ 10:01:01 #43
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_47633713
Bij dingen waar geen markt is, dus de zorg bv. werkt het gewoon niet. Bij OV zou het kunnen werken.

Maar zorg, echt nee. Je verdient niet aan kankerpatienten of insulinejunkies.
Carpe Libertatem
pi_47633958
Ook de marktwerking in de zorg is bij de verzekeraars niet goed, nu krijgen de verzekeraars naast de nominale bijdrage nog 6,5 % via de werkgever uit de belastingpot, totaal krijgt de verzekeraar voor mij 300 euro per maand, vroeger was ik ook particulier en betaalde ik 140 euro per maand. En de verzekeraar was blij met de klandizie en deed goede zaken, nu kun je niks meer declareren.
pi_47634411
quote:
Op zondag 25 maart 2007 10:01 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat lijkt mooi maar is een verraderlijk standpunt. Kankerpatiënten en insulinejunkies zijn er alleen maar bij gebaat als de zorg wél een vrije markt wordt.
  † In Memoriam † zondag 25 maart 2007 @ 11:14:12 #46
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_47634444
quote:
Op zondag 25 maart 2007 11:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dat lijkt mooi maar is een verraderlijk standpunt. Kankerpatiënten en insulinejunkies zijn er alleen maar bij gebaat als de zorg wél een vrije markt wordt.
Er valt geen winst aan ze te halen. Insuline geven is geen shoarmatent.
Carpe Libertatem
pi_47634490
quote:
Op zondag 25 maart 2007 11:14 schreef Boze_Appel het volgende:
Insuline is een produkt als alle andere.

Kanker is volksziekte nummer één. Uiteindelijk krijgen we het allemaal. Er valt dus zéér veel winst te behalen.
pi_48954880
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 11:01 schreef ErikT het volgende:

Mooi. Waar kan ik tekenen?
Op www.tekennu.nl kan de petitie "Marktwerking? Time-out!" van de FNV getekend worden.
pi_48960141
Kan iemand mij uitleggen waarom men bijvoorbeeld de telefonie privatiseert en alles aan de markt overlaat, en vervolgens een verbod oplegt aan bijvoorbeeld de KPN om alle telefoonmaatschappijen te kopen ? Dat is toch tegenstrijdig ?

Vrije markt is toch vrije markt en als ik alle telefoonmaatschappijen wil opkopen (en vervolgens de prijzen uitaard omhoog jas ) moet dat toch gewoon kunnen ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_48960541
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:14 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom men bijvoorbeeld de telefonie privatiseert en alles aan de markt overlaat, en vervolgens een verbod oplegt aan bijvoorbeeld de KPN om alle telefoonmaatschappijen te kopen ? Dat is toch tegenstrijdig ?

Vrije markt is toch vrije markt en als ik alle telefoonmaatschappijen wil opkopen (en vervolgens de prijzen uitaard omhoog jas ) moet dat toch gewoon kunnen ?
Dat is vanwege de natuurlijke monopolies in sommige sectoren (waaronder telecom). Het is dan in het algemeen belang dat er regels gesteld worden.
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:25:46 #51
45206 Pietverdriet
pi_48960552
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:14 schreef LangeTabbetje het volgende:

Vorming van kartels is ongewenst door de wetgeving (behalve als het een overheidskartel betreft natuurlijk)
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:27:41 #52
45206 Pietverdriet
pi_48960649
Overginds is niet alleen de Telefonie een mooi voorbeeld van hoe goed privatisering functioneert, maar ook pakketpost en expresstukken.
pi_48963081
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds is niet alleen de Telefonie een mooi voorbeeld van hoe goed privatisering functioneert, maar ook pakketpost en expresstukken.
Nou, ik vind deze voorbeelden (net als bijvoorbeeld de kabeltelevisie) niet al te sterk omdat de infrastructuur er nog gelegd zijn toen het een overheidsdienst was.
pi_48963110
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:25 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dat is vanwege de natuurlijke monopolies in sommige sectoren (waaronder telecom). Het is dan in het algemeen belang dat er regels gesteld worden.
Maar dan kunnen we toch niet meer spreken over marktwerking ?
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:41:42 #55
45206 Pietverdriet
pi_48963446
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:31 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Nou, ik vind deze voorbeelden (net als bijvoorbeeld de kabeltelevisie) niet al te sterk omdat de infrastructuur er nog gelegd zijn toen het een overheidsdienst was.
Je kan ook naar Digitenne of SAT, om er dan achter te komen dat er een monopolist op de NL zenders zit, waar je een decoderkaart moet kopen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:45:20 #56
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48963586
De post is er niet om raamambtenaren aan een baantje te helpen, maar om zooi te bezorgen.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:45:49 #57
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48963614
quote:
Op zondag 25 maart 2007 10:01 schreef Boze_Appel het volgende:
Bij dingen waar geen markt is, dus de zorg bv. werkt het gewoon niet. Bij OV zou het kunnen werken.

Onzin. De zorg is zo slecht omdat er geen concurrentie is.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:50:07 #58
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_48963775
quote:
Op zondag 25 maart 2007 11:14 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoe komen artsen dan aan duren huizen, dikke slararissen en grote auto's?
pi_48963995
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:50 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hoe komen artsen dan aan duren huizen, dikke slararissen en grote auto's?
Door shoarma te verkopen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 3 mei 2007 @ 14:05:05 #60
45206 Pietverdriet
pi_48964428
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:45 schreef PJORourke het volgende:
De post is er niet om raamambtenaren aan een baantje te helpen, maar om zooi te bezorgen.
Precies, en waarom zou er maar 1 bedrijf mogen zijn om de post te bezorgen?
Is niet zo alsof de straat ervoor moet worden open gegraven.
pi_48965115
quote:
Die aanbestedingen besparen natuurlijk geen kosten, alle partijen die niet winnen zijn hun geld namelijk kwijt en moeten dat weer terugverdienen bij een aanbesteding die wel wordt gewonnen.
Alle managers en dergelijk die speciaal aangenomen zijn om aanbestedingen te winnen waren er eerst niet en dat is dus allemaal extra wat de burger mag betalen.
Connexxion werkt dan ook niet efficient maar gewoon heel slecht vergeleken met bijv. een West-Nederland.
Er zijn namelijk geen reserve bussen en chauffeurs zodat er vaak hele diensten niet worden gereden.
Bussen worden veel minder schoongemaakt en onderhouden, er is vrijwel geen info of kaartverkooploket meer, er is geen vervoersplicht meer (dus dan hoeven er ook geen reserve bussen en chauffeurs te zijn), er moeten elke 4 jaar nieuwe bussen gekocht worden met allerlei onzin die de heren op kantoor heel leuk vinden maar wat in de praktijk niet werkt ( of zien jullie wel eens rolstoelen in de bus?) en zo gaat het maar door.
Audaces fortuna juvat
pi_48966386
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Grote lulkoek, de telecom moest wel geprivatiseerd worden, omdat het draadloos telefonie eraan kwam en de vaste netten de monopolistische status gingen verliezen, was er een manier geweest om het monopolie te behouden dan was er ook hier een stevig kartel ontstaan, gesteund door de VVD.
Net als bij het zorgverzekeraarskartel, waar europese concurrentie verboden is
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:03:35 #63
45206 Pietverdriet
pi_48966683
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:55 schreef henkway het volgende:

[..]

Grote lulkoek, de telecom moest wel geprivatiseerd worden, omdat het draadloos telefonie eraan kwam en de vaste netten de monopolistische status gingen verliezen, was er een manier geweest om het monopolie te behouden dan was er ook hier een stevig kartel ontstaan, gesteund door de VVD.
Dat was een politiek kartel geweest, geen markt kartel
quote:
Net als bij het zorgverzekeraarskartel, waar europese concurrentie verboden is
Dit is zo gewenst door de politiek, het is geen voorbeeld dat de markt faalt, het is de overheid die dit oplegt.
pi_48967749
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat was een politiek kartel geweest, geen markt kartel
[..]

Dit is zo gewenst door de politiek, het is geen voorbeeld dat de markt faalt, het is de overheid die dit oplegt.
Juist en daarom is het heel gevaarlijk om door te gaan met het weggeven van overheidsbedrijven aan vrienden van de VVD, zoals SCHIPHOL dat is een voorbeeld van een bedrijf dat NIET geprivatiseerd moet worden, hoe graag de VVD lobby dit ook wil weggeven. Zelfs de USA heeft de vliegvelden en havens niet geprivatiseerd, maar die VVD klanten hier zitten er niet mee.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:34:40 #65
45206 Pietverdriet
pi_48967902
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:30 schreef henkway het volgende:

[..]

Juist en daarom is het heel gevaarlijk om door te gaan met het weggeven van overheidsbedrijven aan vrienden van de VVD, zoals SCHIPHOL dat is een voorbeeld van een bedrijf dat NIET geprivatiseerd moet worden, hoe graag de VVD lobby dit ook wil weggeven. Zelfs de USA heeft de vliegvelden en havens niet geprivatiseerd, maar die VVD klanten hier zitten er niet mee.
Sorry, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen, je komt niet echt helder over behalve dan dat je op de VVD wilt schelden (waarom dan ook)
Overheids bedrijven worden niet weggegeven, ze worden voor veel geld verkocht.
pi_48968971
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Overheids bedrijven worden niet weggegeven, ze worden voor veel geld verkocht.
Ze worden verkocht ok, maar het risico dat er onmiddelijk een niet weg te krijgen monopolistische situatie ontstaat is te groot, dat begrijpt zelfs de USA en juist daarom is het zo gevaarlijk, dat de VVD kost wat kost juist zulke bedrijven wil verpatsen.
Voordeel heeft Nederland erabsoluut niet aan, de kans op groot Nadeel wel.
  donderdag 3 mei 2007 @ 16:04:10 #67
45206 Pietverdriet
pi_48969122
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:59 schreef henkway het volgende:

[..]

Ze worden verkocht ok, maar het risico dat er onmiddelijk een niet weg te krijgen monopolistische situatie ontstaat is te groot, dat begrijpt zelfs de USA en juist daarom is het zo gevaarlijk, dat de VVD kost wat kost juist zulke bedrijven wil verpatsen.
Voordeel heeft Nederland erabsoluut niet aan, de kans op groot Nadeel wel.
Gek toch dat landen in Europa die veel geprivatiseerd hebben en geliberaliseerd een veel lagere werkeloosheid, financieringstekort en staatsschuld hebben dan landen die dat niet deden.
En het BSP per capita ligt ook hoger
Vergelijk Ierland/UK/NL maar eens met Duitsland/Frankrijk/Italie
pi_48980187
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gek toch dat landen in Europa die veel geprivatiseerd hebben en geliberaliseerd een veel lagere werkeloosheid, financieringstekort en staatsschuld hebben dan landen die dat niet deden.
UK heeft geen last van de euro gehad en Ierland is twintig jaar lang volgestopt met subsidie om ze de EU in te kunnen trekken, met man en macht zijn er bedrijven naar toe gesubsidieerd met Jouw belastinggeld , heeft niks te maken met het verpatsen van overheidsbedrijven met een staatsmonopolie.

Overigens is Cerfontaine een groot voorstander van het verpatsen van de KLM, alleen Cohen niet godzijdank. Wilde jij ook niet vijf procent optiepakket op de nominale waarde??

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 03-05-2007 21:54:07 ]
  donderdag 3 mei 2007 @ 22:39:29 #69
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_48984012
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:20 schreef henkway het volgende:

[..]

Ierland is twintig jaar lang volgestopt met subsidie om ze de EU in te kunnen trekken, met man en macht zijn er bedrijven naar toe gesubsidieerd met Jouw belastinggeld , heeft niks te maken met het verpatsen van overheidsbedrijven met een staatsmonopolie.
Hoe komt het dan dat de echte groei pas ingezet werd toen het belastingstelsel drastisch gewijzigd werd (lees: verlagen over de gehele linie)?
pi_48984425
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 22:39 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat de echte groei pas ingezet werd toen het belastingstelsel drastisch gewijzigd werd (lees: verlagen over de gehele linie)?
Ja natuurlijk heeft dat een positief effect, dat zou in Nederland ook geweldig uitpakken, ik ben er voor alle subsidie inclusief de hypotheekrenteaftrek afschaffen, en de IB maximeren op 25% .
Dat zou het zwartgeld terugbrengen tot aanvaardbare proporties en overwerk geweldig stimuleren.
De VVD heeft hier een geweldige kans laten liggen in het vorig kabinet om hun afkeer van subsidies te realiseren.

Maar dat heeft niets met het topic te maken.
Overigens blijf ik erbij dat overheidsbedrijven met een aanwijsbaar monopolie niet geprivatiseerd moeten worden. Dus geen Schiphol die jouw en mij in zijn greep kan houden.
En dus ook geen A9 met tien hokjes en slagbomen, waar je iedere dag je portemonnee moet omkeren, omdat een of andere VVD-er kans heeft gezien dat recht van moderne roofridder aan een vriendje te verpatsen.

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 04-05-2007 07:08:48 ]
  donderdag 3 mei 2007 @ 23:32:33 #71
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48986259
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nogal kortzichtig om die conclussie te trekken. Staatsbedrijven zijn geprivatiseerd dus daarom is er minder werkeloosheid
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:32:18 #72
45206 Pietverdriet
pi_48993685
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 23:32 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Nogal kortzichtig om die conclussie te trekken. Staatsbedrijven zijn geprivatiseerd dus daarom is er minder werkeloosheid
Privatisering is samen met liberalisering, denivilering en deregulering een belangrijk item voor de lagere werkeloosheid, hogere economische groei en een lager tekort cq staatschuld bij de overheid.
pi_49012289
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Privatisering is samen met liberalisering, denivilering en deregulering een belangrijk item voor de lagere werkeloosheid, hogere economische groei en een lager tekort cq staatschuld bij de overheid.
Op de rol van de VVD staan privatiseren van de woningcorporaties en Schiphol.
Het woningbezit is in het vorig kabinet al overgedragen aan de corporaties, dus dat levert niets op.
Schiphol zal duurder worden.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 15:28:16 #74
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_49037513
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:12 schreef henkway het volgende:
Waarop baseer je dat?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_49038546
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 15:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat?
Omdat er nu dan meer winst gemaakt zal moeten worden en dividend moet worden uitgekeerd.

En de reiziger zal dat moeten betalen, overigens heeft de USA juist de luchthavens in overheidshanden omdat verkopen van ports and mainports gevaarlijk is, maar kennelijk maakt dat de VVD niet uit, die ziet al dikke optiepakketten hangen op de nominale waarde
pi_49038725
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:19 schreef henkway het volgende:
Omdat er nu dan meer winst gemaakt zal moeten worden en dividend moet worden uitgekeerd.
Winstbejag drijft prijzen omláág, niet omhoog. Het is juist het ontbreken van winstbejag, en dus het ontbreken van iedere prikkel tot efficiënt en kostenbewust werken, dat de prijzen in de gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer etc. tot duizelingwekkende hoogten opjaagt. Er is niets socialers dan winstbejag, het zorgt voor goede en goedkope produkten en diensten, welvaart en werkgelegenheid.
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2007 @ 16:29:09 #77
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_49038757
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Winstbejag drijft prijzen omláág, niet omhoog. Het is juist het ontbreken van winstbejag, en dus het ontbreken van iedere prikkel tot efficiënt en kostenbewust werken, dat de prijzen in de gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer etc. tot duizelingwekkende hoogten opjaagt. Er is niets socialers dan winstbejag, het zorgt voor goede en goedkope produkten en diensten, welvaart en werkgelegenheid.
Nee, concurrentie doet dat, niet winstbejag.
Carpe Libertatem
pi_49038782
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Nee, concurrentie doet dat, niet winstbejag.
Same thing, in een vrije markt althans.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 16:39:51 #79
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_49039024
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:12 schreef henkway het volgende:
Omdat de overheid steeds meer milieunonsens gaat opleggen. Staatsbedrijf + kapotgereguleerde bedrijfstak = idd hogere prijzen.
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2007 @ 16:41:11 #80
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_49039064
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Same thing, in een vrije markt althans.
Maar daar leven we niet in, dus niet hetzelfde ... Ik weet je ideale samenleving, maar we leven in de huidige.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')