quote:Vakbeweging vindt het tijd voor bezinning via hoorzitting van Tweede Kamer
Van onze redactie economie
FNV wil een stop op marktwerking in post, thuiszorg en andere publieke diensten. Bezinning op de soms ’rampzalige’ gevolgen is nodig.
Een ’time-out’ in de golf van privatisering en liberalisering is nodig, vindt FNV. „Het is de hoogste tijd voor bezinning op nationaal en Europees niveau”, zegt vakbondsvoorzitter Agnes Jongerius, die gisteren een nota presenteerde over de gevolgen van marktwerking.
„De slinger is te ver doorgeslagen”, stelt Jongerius. „Eigenlijk is het enige mooie voorbeeld van marktwerking de mobiele telefonie.” Ze sluit niet uit dat in sommige sectoren de klok zelfs teruggedraaid zou moeten worden. Zo zijn de vakbonden weinig gelukkig met de huidige gang van zaken in het openbaar vervoer, de posterijen, de thuiszorg en andere sectoren.
Daar heeft volgens hen de marktwerking soms ’rampzalige gevolgen’ voor werknemers. Hun banen worden bedreigd. Het heeft haar weerslag op arbeidsvoorwaarden en de kwaliteit van het werk. Ook het algemeen belang is in het geding; consumenten plukken de wrange vruchten omdat diensten schraler en minder betrouwbaar worden, stelt de vakcentrale.
FNV put hoop uit het afblazen van de privatisering van Schiphol. „Daarmee heeft het nieuwe kabinet een belangrijk signaal afgegeven”, analyseert Jongerius. „Maar betekent dit ook dat de slinger zelfs teruggaat?”
Ze vindt dat er eerst een hoorzitting in de Tweede Kamer moet komen voordat verdere stappen worden gezet. „We moeten ons goed afvragen in hoeverre we het proces van marktwerking verder willen inzetten.” In dat ’fundamentele debat’ moeten ook buschauffeurs, postbezorgers en thuishulpen aan het woord komen, die de gevolgen aan den lijve ervaren. Ook patiëntenverenigingen en consumentenorganisaties zouden daar hun visie kunnen geven. Daaruit kunnen dan lessen worden getrokken voor de toekomst. Tot die tijd moeten geen nieuwe sectoren, zoals de woningbouwcorporaties, het onderwijs en de sociale zekerheid naar de markt worden gebracht.
Volgens de vakbondsvoorzitter ligt ’in het hele marktspel’ nu het accent zwaar op de prijs en winstgevendheid van bedrijven. „Andere zaken zoals kwaliteit van dienstverlening, goede toegankelijkheid en werkzekerheid moeten ook een rol spelen in de afweging.” Met afschuw stelt ze vast dat nieuwe postbedrijven als Sandd werken via stukloon en vallen niet onder de cao. „Bezorgers krijgen voor twee uur werk 3,77 euro bruto. Daar moeten belasting en verzekeringen nog vanaf. Willen we dit in ons beschaafde land?”
Ook op Europees niveau is volgens de vakcentrale bezinning nodig. De FNV, die daarin samen optrekt met andere bonden binnen het Europees Verbond van Vakverenigingen (EVV), bepleit daar een verandering van het kader. Publieke diensten zouden buiten de normale concurrentieregels moeten vallen. Jongerius: „De gereedschapskist van eurocommissaris Nelie Kroes (concurrentiezaken) bevat voor hen nu dezelfde spelregels van de vrije markt als voor gewone bedrijven. Er zou meer rekening gehouden kunnen worden met hun maatschappelijke en sociale taken.”
Het EVV wil de Europese Commissie in mei een petitie met een miljoen handtekeningen aanbieden met de oproep om met marktwerking een pas op de plaats te maken. „Als we Europa socialer willen maken, moeten we voorzichtig zijn met marktwerking”, meent Jongerius.
quote:Felle loonconcurrentie bij post
De gevolgen van ’overhaaste’ liberalisering van de post? De vakbond AbvaKabo somt op: In de afgelopen jaren zijn 9000 banen verdwenen bij TNT Post. Dat waren fulltime banen waar mensen een modaal inkomen mee verdienden. Die konden een gezin onderhouden. Bij concurrenten Sandd en SelektMail (Deutsche Post) werken ongeveer 20.000 postbezorgers, die slechts een marginale bijverdienste hebben. „Ze zijn de markt aan het verstieren.” Als er niet gebeurt zal het verlies aan werkgelegenheid dramatisch zijn, voorspelt vakbondsbestuurder Anneke Stevens. TNT heeft een nieuwe grote bezuinigingsronde (300 miljoen euro extra) aangekondigd en de vakbond vreest dat gedwongen ontslagen dit keer onvermijdelijk zijn.
Stevens pleit voor een vergunningstelsel en de voorwaarde – in de nieuwe Postwet – van arbeidsovereenkomsten. De bezorgers van Sandd hebben die niet. Ze worden als zelfstandigen beschouwd. Met zo'n contract wordt ongewenste loonconcurrentie voorkomen, meent de AbvaKabo.
Mooi. Waar kan ik tekenen?quote:Openbaar vervoer mist kwaliteit
’Een circus’ noemt bestuurder Andries van den Berg van FNV Bondgenoten de marktwerking bij het openbaar busvervoer. „Er is een systeem gecreëerd waardoor er onvoldoende middelen zijn om fatsoenlijk openbaar vervoer te brengen.” Provincies willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en omdat er alleen op prijs is aanbesteed, zijn bedrijven op kwaliteit gaan inleveren, constateert hij. De gekte is zo groot dat een bedrijf zelfs bereid was een bus zonder stoelen te laten rijden omdat die niet in het bestek waren opgenomen, illustreert Van den Berg. Chauffeurs betalen dubbel het gelag, omdat ze ook nog eens de onvrede van passagiers moeten incasseren. „Iedereen is het systeem, waarin alleen de belangen tellen van provincies en bedrijven, zat”, meent de bestuurder.
Bondgenoten werkt inmiddels in een brede coalitie met reizigers aan een plan om het tij te keren. Het concessiesysteem wordt daarin op een andere leest geschoeid. „Kwaliteit moet weer voorop komen te staan.”
Omdat dat béter is! Concurrentie leidt altijd tot verbetering. Altijd. Kijk maar naar mobiele telefonie en luchtvaart. En als je dat niet snapt ben je een domme linkse communist.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:08 schreef DJKoster het volgende:
Ik heb ook nooit gesnapt waarom bij iets wat goed werkt (Post) opeens de markt opengebroken moet worden..![]()
Dat het goedkoper is spreekt niemand tegen. (In dit geval.)quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:33 schreef Reya het volgende:
De aanbestedingsprocedures in het openbaar vervoer besparen juist een hoop onnodige kosten, omdat vervoersbedrijven eindelijk een keer serieus aan hun efficientie moeten gaan werken. Zo werkt het verzelfstandigde Connexxion een stuk efficienter (en dus goedkoper) dan bijvoorbeeld het overheidsorgaan RET. Wanneer de aanbestedingsprocedures worden teruggedraaid of aan banden worden gelegd, dan gaat (een deel van) deze besparing weer verloren.
Wat is er nu mis met de Post dan?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:08 schreef DJKoster het volgende:
Ik heb ook nooit gesnapt waarom bij iets wat goed werkt (Post) opeens de markt opengebroken moet worden..
Sinds wanneer werkt de post goed? Heb je daar een bron voor?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:08 schreef DJKoster het volgende:
Ik heb ook nooit gesnapt waarom bij iets wat goed werkt (Post) opeens de markt opengebroken moet worden..![]()
Tja, en dat doen ze door X% van alle buslijnen te schrappen. Alleen de winstgevende overhouden. OP de korte termijn goed voor de economie.Op de lange termijn desastreus. Infrastructuur is te belangrijk om over te laten aan bedrijven die puur en alleen geld willen verdienen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:33 schreef Reya het volgende:
De aanbestedingsprocedures in het openbaar vervoer besparen juist een hoop onnodige kosten, omdat vervoersbedrijven eindelijk een keer serieus aan hun efficientie moeten gaan werken. Zo werkt het verzelfstandigde Connexxion een stuk efficienter (en dus goedkoper) dan bijvoorbeeld het overheidsorgaan RET. Wanneer de aanbestedingsprocedures worden teruggedraaid of aan banden worden gelegd, dan gaat (een deel van) deze besparing weer verloren.
quote:
quote:.” Met afschuw stelt ze vast dat nieuwe postbedrijven als Sandd werken via stukloon en vallen niet onder de cao. „Bezorgers krijgen voor twee uur werk 3,77 euro bruto. Daar moeten belasting en verzekeringen nog vanaf. Willen we dit in ons beschaafde land?”
Verlaag die belastingen, dan houden ze netto meer over.quote:

quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:27 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
.” Met afschuw stelt ze vast dat nieuwe postbedrijven als Sandd werken via stukloon en vallen niet onder de cao. „Bezorgers krijgen voor twee uur werk 3,77 euro bruto. Daar moeten belasting en verzekeringen nog vanaf. Willen we dit in ons beschaafde land?”
3,77 is zonder belastingen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:28 schreef pingu_ het volgende:
Verlaag die belastingen, dan houden ze netto meer over. [afbeelding]
Wat mij meer zorgen baart is dat ze werken zonder Cao. lekker dan. Maar wat ik al zie aankomen is dat de staat zo ver moet gaan ingrijpen dat het hele veronderstelde effect van de privatisering teniet wordt gedaan. Had het dan maar niet gedaan.quote:Btw, stukloon en dan wordt een tarief per uur vermeld? Heel vreemd.
Tja, dat zat er bij jou wel in. Links complot denk ikquote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:31 schreef Tikorev het volgende:
[..]Sorry hoor, maar als je 3,77 euro bruto verdient voor twee uur werk voer je echt helemaal geen flikker uit. Hier geloof ik dus ook niets van.
quote:Felle loonconcurrentie bij post
De gevolgen van ’overhaaste’ liberalisering van de post? De vakbond AbvaKabo somt op: In de afgelopen jaren zijn 9000 banen verdwenen bij TNT Post. Dat waren fulltime banen waar mensen een modaal inkomen mee verdienden. Die konden een gezin onderhouden. Bij concurrenten Sandd en SelektMail (Deutsche Post) werken ongeveer 20.000 postbezorgers, die slechts een marginale bijverdienste hebben. „Ze zijn de markt aan het verstieren.” Als er niet gebeurt zal het verlies aan werkgelegenheid dramatisch zijn, voorspelt vakbondsbestuurder Anneke Stevens. TNT heeft een nieuwe grote bezuinigingsronde (300 miljoen euro extra) aangekondigd en de vakbond vreest dat gedwongen ontslagen dit keer onvermijdelijk zijn.
Stevens pleit voor een vergunningstelsel en de voorwaarde – in de nieuwe Postwet – van arbeidsovereenkomsten. De bezorgers van Sandd hebben die niet. Ze worden als zelfstandigen beschouwd. Met zo'n contract wordt ongewenste loonconcurrentie voorkomen, meent de AbvaKabo.
quote:
En die 9000 mensen moeten nu allemaal van mijn belastingen de ww in. Nou wat een winst. En de prijs van een postzegel is ook al niet omlaag gegaan. Laat staan dat de winst van de kpn van vóór de privatisering nog de schatkist in gaat.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:37 schreef Tikorev het volgende:
[..]Dat is toch een positief effect dat hetzelfde werk nu met 9000 mensen minder gedaan kan worden? Die mensen worden uiteindelijk allemaal via de postzegels betaald. Kun je nagaan wat een kostendrukkend effect dat heeft gehad.
En dus is minder belastingen een verbetering. Iig, dat uurloon is maar een klein deel van de hele loonconstructie en er valt weinig over te zeggen als de rest ervan niet gepubliceerd wordt. De incentive structuur opzich is wel ok.quote:
Zodra het aantal werknemers verder toeneemt en ze niet tevreden zijn komt er vast wel een bond aanzetten en hebben ze zat bargaining power.quote:[..]
Wat mij meer zorgen baart is dat ze werken zonder Cao. lekker dan. Maar wat ik al zie aankomen is dat de staat zo ver moet gaan ingrijpen dat het hele veronderstelde effect van de privatisering teniet wordt gedaan. Had het dan maar niet gedaan.
Hoezo moeten ze allemaal de ww in? Al eeuwen worden industrieen efficienter en effectiever maar de werkloosheid is nu lager dan tijden terug en de welvaart vele malen hoger.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:41 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
En die 9000 mensen moeten nu allemaal van mijn belastingen de ww in. Nou wat een winst. En de prijs van een postzegel is ook al niet omlaag gegaan. Laat staan dat de winst van de kpn van vóór de privatisering nog de schatkist in gaat.
En dat allemaal omdat een paar bedrijven werknemers voor een habbekrats de post laten bezorgen.
Goed argument!quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:44 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De FNV-zeug moet haar rooie klep houden.
Er zijn momenteel meer vacatures dan ooit. Dat valt dus wel mee.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:41 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
En die 9000 mensen moeten nu allemaal van mijn belastingen de ww in.
Dat gebeurde ook nooit voor de privatisering. De winst zit er juist in dat de kosten minder snel stijgen.quote:En de prijs van een postzegel is ook al niet omlaag gegaan.
Je snapt wat ik bedoel. Tikorev beweert dat de ontslagen voor een goedkoper product zorgen en ik vraag me af waar dat goedkopere product dan blijft. net zoals ik me dat afvraag bij het ov en al die andere bedrijven die geprivatiseerd zijn.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:44 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Hoezo moeten ze allemaal de ww in? Al eeuwen worden industrieen efficienter en effectiever maar de werkloosheid is nu lager dan tijden terug en de welvaart vele malen hoger.
Die moeten gewoon een andere baan gaan zoeken, en terecht, want ze waren blijkbaar overbodig.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:41 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
En die 9000 mensen moeten nu allemaal van mijn belastingen de ww in. Nou wat een winst. En de prijs van een postzegel is ook al niet omlaag gegaan. Laat staan dat de winst van de kpn van vóór de privatisering nog de schatkist in gaat.
En dat allemaal omdat een paar bedrijven werknemers voor een habbekrats de post laten bezorgen.
Ten eerste wordt de WW niet uit de belastingen gefinancieert, en ten tweede zijn er vacatures zat.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:41 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Toch prachtig om te zien hoe simpel jij redeneert.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Die moeten gewoon een andere baan gaan zoeken, en terecht, want ze waren blijkbaar overbodig.
Wel prachtig om te lezen hoe simpel sommige mensen redeneren. 9000 mensen minder en hetzelfde werk wordt gedaan, en dan roepen dat het niet positief is omdat dat zielig is. Natuurlijk is het klote als je je baan verliest, maar als je niet langer nodig bent, dan houdt het op.
Angst van politici om controle te verliezen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:47 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Leuk zakcentje voor minderjarigen. Wat is nu eigenlijk het concrete probleem?
Nou ze hebben wel een punt in een aantal sectoren is het idd diep triest gesteld na de privatisering maar de post daaren tegen gaat het juist goed.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 18:19 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Angst van politici om controle te verliezen.
Toch prachtig om te zien hoe simpel jij redeneert.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 17:40 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Toch prachtig om te zien hoe simpel jij redeneert.
Die 9000 gaan eraan omdat andere bedrijven de markt binnendringen en goedkoper werken, doordat ze hun werknemers slecht betalen en behandelen. Ze zijn dus NIET overbodig. En niet hetzelfde werk wordt gedaan, er wordt minder werk gedaan.
Wat de FNV aankaart is of dit wel wenselijk is. Heeft de particulier wel wat aan deze concurentie (nogmaals ik merk er weinig van) en is het het opofferen van zoveel banen en kwaliteit wel waard.
Ik vind bovenstaande wel het discussieren waard.
Hier kan ik het wel me eens zijn.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 20:02 schreef X. het volgende:
Heel goed. Kappen met die privatiseringen. Openbaar Vervoer en energie zijn dingen die de Staat fatsoenlijk moet regelen.
Geen Amerikaanse toestenden hier.
Die zijn niet geprivatiseerd, maar eigendom van gemeenten en provincies. Alle bedrijven waar onder het motto "privatisering" over geklaagd wordt, zijn staatsbedrijven.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 21:37 schreef Mr_Memory het volgende:
Hier kan ik het wel me eens zijn.![]()
Als je ziet wat de nutsbedrijven afgelopen jaar hebben verdient aan de hoge olieprijs, is niet normaal meer.![]()
De energie prijzen verlagen? Nee natuurlijk niet, er moet meer verdient worden!
Als Essent en Nuon nu ook nog willen fuseren, is er al bijna geen sprake meer van vrijemarkt werking.
Ja, en daarom is het onderhoud van het spoor zo goed geregeld en is er helemaal geen achterstandquote:Op zaterdag 24 maart 2007 20:02 schreef X. het volgende:
Heel goed. Kappen met die privatiseringen. Openbaar Vervoer en energie zijn dingen die de Staat fatsoenlijk moet regelen.
Altijd vreemd dat OV en energie wel door de staat geregeld moeten worden, maar de voedseldistributie gewoon door de Appie mag gebeuren. Gelukkig maar hoor, want als de overheid dit zou moeten doen dan verhongerde dit land in een week.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 20:02 schreef X. het volgende:
Ho ho ho, beter inlezen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:23 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Tja, en dat doen ze door X% van alle buslijnen te schrappen. Alleen de winstgevende overhouden. OP de korte termijn goed voor de economie.Op de lange termijn desastreus. Infrastructuur is te belangrijk om over te laten aan bedrijven die puur en alleen geld willen verdienen.
Ik wel. Veel efficiënter. Voorbeeld: PedroPeters (RET) in OV Magazine van november 2006: "Over drie jaar kunnen we de concurrentie aan". Met andere woorden: we zijn nu een log, lomp belastingcenten-vretend bedrijf, omdat er eindelijk concurrentie komt, gaan we daar wat aan doen.quote:Trouwens of ze efficienter werken, weet ik niet hoor....
Nee, niet altijd, maar meestal wel.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:17 schreef heiden6 het volgende:
Privatisering is dan ook onzin, je moet gewoon überhaupt met je fikken van de markt afblijven.
Goh, zijn we het ook nog eens met elkaar eens.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 21:39 schreef PJORourke het volgende:
Die zijn niet geprivatiseerd, maar eigendom van gemeenten en provincies. Alle bedrijven waar onder het motto "privatisering" over geklaagd wordt, zijn staatsbedrijven.
Dat lijkt mooi maar is een verraderlijk standpunt. Kankerpatiënten en insulinejunkies zijn er alleen maar bij gebaat als de zorg wél een vrije markt wordt.quote:Op zondag 25 maart 2007 10:01 schreef Boze_Appel het volgende:
Maar zorg, echt nee. Je verdient niet aan kankerpatienten of insulinejunkies.
Er valt geen winst aan ze te halen. Insuline geven is geen shoarmatent.quote:Op zondag 25 maart 2007 11:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dat lijkt mooi maar is een verraderlijk standpunt. Kankerpatiënten en insulinejunkies zijn er alleen maar bij gebaat als de zorg wél een vrije markt wordt.
Insuline is een produkt als alle andere.quote:Op zondag 25 maart 2007 11:14 schreef Boze_Appel het volgende:
Er valt geen winst aan ze te halen. Insuline geven is geen shoarmatent.
Dat is vanwege de natuurlijke monopolies in sommige sectoren (waaronder telecom). Het is dan in het algemeen belang dat er regels gesteld worden.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:14 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom men bijvoorbeeld de telefonie privatiseert en alles aan de markt overlaat, en vervolgens een verbod oplegt aan bijvoorbeeld de KPN om alle telefoonmaatschappijen te kopen ? Dat is toch tegenstrijdig ?
Vrije markt is toch vrije markt en als ik alle telefoonmaatschappijen wil opkopen (en vervolgens de prijzen uitaard omhoog jas) moet dat toch gewoon kunnen ?
Vorming van kartels is ongewenst door de wetgeving (behalve als het een overheidskartel betreft natuurlijk)quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:14 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom men bijvoorbeeld de telefonie privatiseert en alles aan de markt overlaat, en vervolgens een verbod oplegt aan bijvoorbeeld de KPN om alle telefoonmaatschappijen te kopen ? Dat is toch tegenstrijdig ?
Vrije markt is toch vrije markt en als ik alle telefoonmaatschappijen wil opkopen (en vervolgens de prijzen uitaard omhoog jas) moet dat toch gewoon kunnen ?
Nou, ik vind deze voorbeelden (net als bijvoorbeeld de kabeltelevisie) niet al te sterk omdat de infrastructuur er nog gelegd zijn toen het een overheidsdienst was.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds is niet alleen de Telefonie een mooi voorbeeld van hoe goed privatisering functioneert, maar ook pakketpost en expresstukken.
Maar dan kunnen we toch niet meer spreken over marktwerking ?quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:25 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat is vanwege de natuurlijke monopolies in sommige sectoren (waaronder telecom). Het is dan in het algemeen belang dat er regels gesteld worden.
Je kan ook naar Digitenne of SAT, om er dan achter te komen dat er een monopolist op de NL zenders zit, waar je een decoderkaart moet kopen.quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nou, ik vind deze voorbeelden (net als bijvoorbeeld de kabeltelevisie) niet al te sterk omdat de infrastructuur er nog gelegd zijn toen het een overheidsdienst was.
Onzin. De zorg is zo slecht omdat er geen concurrentie is.quote:Op zondag 25 maart 2007 10:01 schreef Boze_Appel het volgende:
Bij dingen waar geen markt is, dus de zorg bv. werkt het gewoon niet. Bij OV zou het kunnen werken.
Maar zorg, echt nee. Je verdient niet aan kankerpatienten of insulinejunkies.
Hoe komen artsen dan aan duren huizen, dikke slararissen en grote auto's?quote:Op zondag 25 maart 2007 11:14 schreef Boze_Appel het volgende:
Er valt geen winst aan ze te halen. Insuline geven is geen shoarmatent.
Door shoarma te verkopenquote:Op donderdag 3 mei 2007 13:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hoe komen artsen dan aan duren huizen, dikke slararissen en grote auto's?
Precies, en waarom zou er maar 1 bedrijf mogen zijn om de post te bezorgen?quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:45 schreef PJORourke het volgende:
De post is er niet om raamambtenaren aan een baantje te helpen, maar om zooi te bezorgen.
Die aanbestedingen besparen natuurlijk geen kosten, alle partijen die niet winnen zijn hun geld namelijk kwijt en moeten dat weer terugverdienen bij een aanbesteding die wel wordt gewonnen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:33 schreef Reya het volgende:
Grote lulkoek, de telecom moest wel geprivatiseerd worden, omdat het draadloos telefonie eraan kwam en de vaste netten de monopolistische status gingen verliezen, was er een manier geweest om het monopolie te behouden dan was er ook hier een stevig kartel ontstaan, gesteund door de VVD.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds is niet alleen de Telefonie een mooi voorbeeld van hoe goed privatisering functioneert, maar ook pakketpost en expresstukken.
Dat was een politiek kartel geweest, geen markt kartelquote:Op donderdag 3 mei 2007 14:55 schreef henkway het volgende:
[..]
Grote lulkoek, de telecom moest wel geprivatiseerd worden, omdat het draadloos telefonie eraan kwam en de vaste netten de monopolistische status gingen verliezen, was er een manier geweest om het monopolie te behouden dan was er ook hier een stevig kartel ontstaan, gesteund door de VVD.
Dit is zo gewenst door de politiek, het is geen voorbeeld dat de markt faalt, het is de overheid die dit oplegt.quote:Net als bij het zorgverzekeraarskartel, waar europese concurrentie verboden is
Juist en daarom is het heel gevaarlijk om door te gaan met het weggeven van overheidsbedrijven aan vrienden van de VVD, zoals SCHIPHOL dat is een voorbeeld van een bedrijf dat NIET geprivatiseerd moet worden, hoe graag de VVD lobby dit ook wil weggeven. Zelfs de USA heeft de vliegvelden en havens niet geprivatiseerd, maar die VVD klanten hier zitten er niet mee.quote:Op donderdag 3 mei 2007 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat was een politiek kartel geweest, geen markt kartel
[..]
Dit is zo gewenst door de politiek, het is geen voorbeeld dat de markt faalt, het is de overheid die dit oplegt.
Sorry, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen, je komt niet echt helder over behalve dan dat je op de VVD wilt schelden (waarom dan ook)quote:Op donderdag 3 mei 2007 15:30 schreef henkway het volgende:
[..]
Juist en daarom is het heel gevaarlijk om door te gaan met het weggeven van overheidsbedrijven aan vrienden van de VVD, zoals SCHIPHOL dat is een voorbeeld van een bedrijf dat NIET geprivatiseerd moet worden, hoe graag de VVD lobby dit ook wil weggeven. Zelfs de USA heeft de vliegvelden en havens niet geprivatiseerd, maar die VVD klanten hier zitten er niet mee.
Ze worden verkocht ok, maar het risico dat er onmiddelijk een niet weg te krijgen monopolistische situatie ontstaat is te groot, dat begrijpt zelfs de USA en juist daarom is het zo gevaarlijk, dat de VVD kost wat kost juist zulke bedrijven wil verpatsen.quote:Op donderdag 3 mei 2007 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Overheids bedrijven worden niet weggegeven, ze worden voor veel geld verkocht.
Gek toch dat landen in Europa die veel geprivatiseerd hebben en geliberaliseerd een veel lagere werkeloosheid, financieringstekort en staatsschuld hebben dan landen die dat niet deden.quote:Op donderdag 3 mei 2007 15:59 schreef henkway het volgende:
[..]
Ze worden verkocht ok, maar het risico dat er onmiddelijk een niet weg te krijgen monopolistische situatie ontstaat is te groot, dat begrijpt zelfs de USA en juist daarom is het zo gevaarlijk, dat de VVD kost wat kost juist zulke bedrijven wil verpatsen.
Voordeel heeft Nederland erabsoluut niet aan, de kans op groot Nadeel wel.
UK heeft geen last van de euro gehad en Ierland is twintig jaar lang volgestopt met subsidie om ze de EU in te kunnen trekken, met man en macht zijn er bedrijven naar toe gesubsidieerd met Jouw belastinggeld , heeft niks te maken met het verpatsen van overheidsbedrijven met een staatsmonopolie.quote:Op donderdag 3 mei 2007 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek toch dat landen in Europa die veel geprivatiseerd hebben en geliberaliseerd een veel lagere werkeloosheid, financieringstekort en staatsschuld hebben dan landen die dat niet deden.
En het BSP per capita ligt ook hoger
Vergelijk Ierland/UK/NL maar eens met Duitsland/Frankrijk/Italie
Hoe komt het dan dat de echte groei pas ingezet werd toen het belastingstelsel drastisch gewijzigd werd (lees: verlagen over de gehele linie)?quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:20 schreef henkway het volgende:
[..]
Ierland is twintig jaar lang volgestopt met subsidie om ze de EU in te kunnen trekken, met man en macht zijn er bedrijven naar toe gesubsidieerd met Jouw belastinggeld , heeft niks te maken met het verpatsen van overheidsbedrijven met een staatsmonopolie.
Ja natuurlijk heeft dat een positief effect, dat zou in Nederland ook geweldig uitpakken, ik ben er voor alle subsidie inclusief de hypotheekrenteaftrek afschaffen, en de IB maximeren op 25% .quote:Op donderdag 3 mei 2007 22:39 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de echte groei pas ingezet werd toen het belastingstelsel drastisch gewijzigd werd (lees: verlagen over de gehele linie)?
Nogal kortzichtig om die conclussie te trekken. Staatsbedrijven zijn geprivatiseerd dus daarom is er minder werkeloosheidquote:Op donderdag 3 mei 2007 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek toch dat landen in Europa die veel geprivatiseerd hebben en geliberaliseerd een veel lagere werkeloosheid, financieringstekort en staatsschuld hebben dan landen die dat niet deden.
En het BSP per capita ligt ook hoger
Vergelijk Ierland/UK/NL maar eens met Duitsland/Frankrijk/Italie
Privatisering is samen met liberalisering, denivilering en deregulering een belangrijk item voor de lagere werkeloosheid, hogere economische groei en een lager tekort cq staatschuld bij de overheid.quote:Op donderdag 3 mei 2007 23:32 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Nogal kortzichtig om die conclussie te trekken. Staatsbedrijven zijn geprivatiseerd dus daarom is er minder werkeloosheid
Op de rol van de VVD staan privatiseren van de woningcorporaties en Schiphol.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Privatisering is samen met liberalisering, denivilering en deregulering een belangrijk item voor de lagere werkeloosheid, hogere economische groei en een lager tekort cq staatschuld bij de overheid.
Waarop baseer je dat?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:12 schreef henkway het volgende:
Schiphol zal duurder worden.
Omdat er nu dan meer winst gemaakt zal moeten worden en dividend moet worden uitgekeerd.quote:
Winstbejag drijft prijzen omláág, niet omhoog. Het is juist het ontbreken van winstbejag, en dus het ontbreken van iedere prikkel tot efficiënt en kostenbewust werken, dat de prijzen in de gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer etc. tot duizelingwekkende hoogten opjaagt. Er is niets socialers dan winstbejag, het zorgt voor goede en goedkope produkten en diensten, welvaart en werkgelegenheid.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:19 schreef henkway het volgende:
Omdat er nu dan meer winst gemaakt zal moeten worden en dividend moet worden uitgekeerd.
Nee, concurrentie doet dat, niet winstbejag.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Winstbejag drijft prijzen omláág, niet omhoog. Het is juist het ontbreken van winstbejag, en dus het ontbreken van iedere prikkel tot efficiënt en kostenbewust werken, dat de prijzen in de gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer etc. tot duizelingwekkende hoogten opjaagt. Er is niets socialers dan winstbejag, het zorgt voor goede en goedkope produkten en diensten, welvaart en werkgelegenheid.
Same thing, in een vrije markt althans.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Nee, concurrentie doet dat, niet winstbejag.
Omdat de overheid steeds meer milieunonsens gaat opleggen. Staatsbedrijf + kapotgereguleerde bedrijfstak = idd hogere prijzen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:12 schreef henkway het volgende:
Schiphol zal duurder worden.
Maar daar leven we niet in, dus niet hetzelfdequote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Same thing, in een vrije markt althans.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |