abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:28:49 #1
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47315495


Vorige delen:
F1 nieuwtjes 2006 deel 1
F1 nieuwtjes 2006 deel 2
F1 nieuwtjes 2006 deel 3
F1 nieuwtjes 2006 deel 4
F1 nieuwtjes 2006 deel 5
[F1] F1 nieuwtjes deel 6
[F1] F1 nieuwtjes deel 7
[F1] F1 nieuwtjes deel 8
[F1] F1 Nieuwtjes deel 9, seizoensfinale op komst!
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 10!In de winter gaan WIJ door!
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 11! Wintertests!!!!!
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 12: Teampresentaties
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 13: Op naar Australië
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 14: De winter is bijna voorbij
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 15: Testen nog even door
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 16: Teams naar Melbourne
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 16: Teams naar Melbourne

F1 nieuws portal:
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule 1 Race Report
- F1 Racing
- F1 Today
- Race Freaks
- F1 Freaks (under construction)

Onze boyz:
- Albers
- Doornbos
- Van der Garde

Official F1 Sites:
- Formula1
- FIA

Teams:
- McLaren
- Renault
- Ferrari
- Honda
- BMW Sauber
- Toyota
- RedBull Racing
- Williams
- Scuderia Toro Rosso
- Spyker
- Super Aguri F1

[PDF] 2007 sporting regulations - F1
[PDF] 2008 sporting regulations - F1



*wijzigingen onder voorbehoud
Fok!Sport F1manager

Testschema:




Wie staan er aan de start in Melbourne op 18 maart


Mclaren

01. Fernando Alonso
02. Lewis Hamilton

Renault

03. Giancarlo Fisichella
04. Heikki Kovalainen

Ferrari

05. Fellipe Massa
06. Kimi Räikkönen

Honda

07. Jenson Button
08. Rubens Barrichello

BMW

09. Nick Heidfeld
10. Robert Kubica

Toyota

11. Ralf Schumacher
12. Jarno Truli

Red Bull Racing

14. David Coulthard
15. Mark Webber

Williams

16. Nico Rosberg
17. Alexander Wurz

Scuderia Toro Rosso

18. Vitantonio Liuzzi
19. Scott Speed

Spyker

20. Christijan Albers
21. Adrian Sutil

Super Aguri

22. Takuma Sato
23. Antony Davidson

De OP is hier te vinden
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_47315604
VROEM!
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:32:41 #3
34586 kepler
No bounce, no play
pi_47315637
racen
The line is a dot to you!
pi_47315656
Hey ho let's go
.
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:41:16 #5
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_47315960
Heb weer zin in een nieuw seizoen!

Wat een aparte race-overalls hebben ze dit jaar trouwens bij STR
pi_47316214
ik zet hier een tvp
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_47316274
Nog ongeveer 2 uur voordat de motoren worden gestart , let's go !!
pi_47316521
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:41 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Heb weer zin in een nieuw seizoen!

Wat een aparte race-overalls hebben ze dit jaar trouwens bij STR
[afbeelding]
Heel leuk dat Red Bull zo veel aandacht besteedt aan marketing en dat soort dingen, maar laat ze even wat investeren in de snelheid van de auto...
.
  Voormalig Sport Koningin donderdag 15 maart 2007 @ 21:56:17 #9
35237 Nuongirl
pi_47316548
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:55 schreef Tackleberry het volgende:

[..]

Heel leuk dat Red Bull zo veel aandacht besteedt aan marketing en dat soort dingen, maar laat ze even wat investeren in de snelheid van de auto...
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:57:01 #10
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_47316588
tvptje, was het maar vast zondag
* I intend to live forever, so far so good! *
  donderdag 15 maart 2007 @ 22:35:50 #11
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47318342
niemand valt de vernieuwde header op een stel verse tiete
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 15 maart 2007 @ 22:39:28 #12
131800 Tarado
capô de fusca
pi_47318522
Ziet er goed uit West die nieuwe header met een paar lekkere Fostertjes, snelle reactie
  donderdag 15 maart 2007 @ 22:41:02 #13
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47318605
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 22:35 schreef WEST het volgende:
niemand valt de vernieuwde header op een stel verse tiete
Ik had de opmerking. "Nog steeds de 2006-header" al klaarliggen. Meevaller dus.
  donderdag 15 maart 2007 @ 22:47:06 #14
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_47318904
Ik zie alleen ook twee kruisjes in de OP, of ben ik de enige?
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_47319070
Tussen FP1 en FP2 zit 4 uur verschil lees ik op de frontpage, dit was toch korter in voor gaande jaren?
  donderdag 15 maart 2007 @ 22:51:39 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47319124
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 22:47 schreef 4-elements het volgende:
Ik zie alleen ook twee kruisjes in de OP, of ben ik de enige?
Ik vrees van wel.
  donderdag 15 maart 2007 @ 23:00:37 #17
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_47319554
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 22:51 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik vrees van wel.
Ach en wee
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_47321087
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:10 schreef Tackleberry het volgende:

[..]

Dat zijn ze toch aan hun stand verplicht?
Inderdaad. En er moet toch iets hetzelfde blijven.
pi_47321349
Hoi ik meld mij.

Voor de liefhebber


Kan ik van dit soort gifjes maken

Bovenstaand word al gebruikt dus kan niet meer gebruikt worden
  vrijdag 16 maart 2007 @ 00:25:46 #20
130081 manou
me love me boyfriend
pi_47322617
wie weet waar eem live stream is?
pi_47322723
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_47322743
Ow wacht....dat is een live timing, geen stream
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_47322797
Kimi en Felipe als enige nog niet de baan op geweest zo te zien
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 00:34:22 #24
130081 manou
me love me boyfriend
pi_47322867
jaaaa ferrari bouwd de spanning mooi op!!!! GOOOOO MASSA!!!!!
pi_47322871
alonso snel
Richard Winters: How'd it go? The drop?
Cpt. Nixon: We took a direct hit over the drop zone. I got out, two others got out.
Richard Winters: And the rest of the boys?
Cpt. Nixon: Oh, they blew up in Germany somewhere... Boom
pi_47322876
en het regent aan de tijden te zien
Richard Winters: How'd it go? The drop?
Cpt. Nixon: We took a direct hit over the drop zone. I got out, two others got out.
Richard Winters: And the rest of the boys?
Cpt. Nixon: Oh, they blew up in Germany somewhere... Boom
  vrijdag 16 maart 2007 @ 00:34:45 #27
130081 manou
me love me boyfriend
pi_47322877
BUTTON MOET SNELLER!
pi_47322891
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 00:34 schreef manou het volgende:
BUTTON MOET SNELLER!
ja idd hij heeft nog geen tijd gezet
Richard Winters: How'd it go? The drop?
Cpt. Nixon: We took a direct hit over the drop zone. I got out, two others got out.
Richard Winters: And the rest of the boys?
Cpt. Nixon: Oh, they blew up in Germany somewhere... Boom
pi_47322907
nu wel op 1
Richard Winters: How'd it go? The drop?
Cpt. Nixon: We took a direct hit over the drop zone. I got out, two others got out.
Richard Winters: And the rest of the boys?
Cpt. Nixon: Oh, they blew up in Germany somewhere... Boom
pi_47322952
nu zelfs nog 1,2 seconde sneller dan de rest
Richard Winters: How'd it go? The drop?
Cpt. Nixon: We took a direct hit over the drop zone. I got out, two others got out.
Richard Winters: And the rest of the boys?
Cpt. Nixon: Oh, they blew up in Germany somewhere... Boom
pi_47323117
zullen we verder gaan in het melbourne topic?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 07:32:54 #32
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_47325621
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:55 schreef Tackleberry het volgende:

[..]

Heel leuk dat Red Bull zo veel aandacht besteedt aan marketing en dat soort dingen, maar laat ze even wat investeren in de snelheid van de auto...
Heb je heel de winter over die woorden nagedacht??
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:27:32 #33
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47326873
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 23:47 schreef seekfaM het volgende:
Hoi ik meld mij.

Voor de liefhebber

[afbeelding]
Kan ik van dit soort gifjes maken

Bovenstaand word al gebruikt dus kan niet meer gebruikt worden
Kun je op die manier een Senna compilatie maken???
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 11:42:29 #34
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47330706
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 00:34 schreef manou het volgende:
BUTTON MOET SNELLER!
Zou fijn zijn als die Honda wat harder ging
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_47331172
Volgens mij moet dit deel 17 zijn
  vrijdag 16 maart 2007 @ 11:56:10 #36
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47331897
tvp

SA sneller dan Honda?
Calm down, please!
pi_47331962
Gaat hard die topics.. zal wel iets te maken hebben met begin van een nieuw seizoen
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 12:20:45 #39
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47332109
Ik las trouwens in de F1Racing van vorige maand een stukje over de Toyotadeal van Williams.

Het schijnt dat Williams de deal heeft gesloten met het hoofdkantoor, en dus niet met het F1-team (zoals gebruikelijk lijkt te zijn). Toyota Japan wilt op deze manier druk zetten op het eigen team. Als Williams beter presteert dan Toyota, met exact dezelfde motor EN beduidend minder budget, moet dat een behoorlijke klap zijn voor Toyota F1.

Als Williams structureel sneller blijkt dan Toyota verwacht ik eerlijk gezegd dat Toyota haar team opgeeft om samen met Williams verder te gaan. Iets met combined forces. Als dat gebeurt denk ik dat het team een behoorlijke stap kan gaan maken. Meer $$$$$$ bij Williams brengt het team terug aan de top.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 12:22:51 #40
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47332172
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:20 schreef sanger het volgende:
Als Williams structureel sneller blijkt dan Toyota verwacht ik eerlijk gezegd dat Toyota haar team opgeeft om samen met Williams verder te gaan. Iets met combined forces. Als dat gebeurt denk ik dat het team een behoorlijke stap kan gaan maken. Meer $$$$$$ bij Williams brengt het team terug aan de top.
Ja idd, als je Williams het budget van Toyota F1 geeft dan hebben de andere teams een groot probleem denk ik
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_47332339
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:20 schreef sanger het volgende:
Ik las trouwens in de F1Racing van vorige maand een stukje over de Toyotadeal van Williams.

Het schijnt dat Williams de deal heeft gesloten met het hoofdkantoor, en dus niet met het F1-team (zoals gebruikelijk lijkt te zijn). Toyota Japan wilt op deze manier druk zetten op het eigen team. Als Williams beter presteert dan Toyota, met exact dezelfde motor EN beduidend minder budget, moet dat een behoorlijke klap zijn voor Toyota F1.

Als Williams structureel sneller blijkt dan Toyota verwacht ik eerlijk gezegd dat Toyota haar team opgeeft om samen met Williams verder te gaan. Iets met combined forces. Als dat gebeurt denk ik dat het team een behoorlijke stap kan gaan maken. Meer $$$$$$ bij Williams brengt het team terug aan de top.
Zou best wel eens kunnen kloppen. Want op 2005 na lijkt het helemaal nergens op bij Toyota. En vind ik eigenlijk dat als je naar het te besteden budget kijkt Toyota F1 het slechtste team op de grid. Dus ik zou het management wel kunnen begrijpen dat ze dat eens tegen het licht willen houden. Want er zit daar volgens mij gewoon structureel iets mis.

Als het laatste inderdaad zou blijken, zou dat inderdaad zeer goed nieuws voor Williams kunnen betekenen.
pi_47332641
Ik denk dat de kans groot is dat Williams Toyota verslaat.

Nog mensen die vannacht de kwali gaan kijken?
  vrijdag 16 maart 2007 @ 12:39:13 #43
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47332696
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:37 schreef SimtekF1 het volgende:

Nog mensen die vannacht de kwali gaan kijken?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 12:40:15 #44
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47332725
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:27 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Zou best wel eens kunnen kloppen. Want op 2005 na lijkt het helemaal nergens op bij Toyota. En vind ik eigenlijk dat als je naar het te besteden budget kijkt Toyota F1 het slechtste team op de grid. Dus ik zou het management wel kunnen begrijpen dat ze dat eens tegen het licht willen houden. Want er zit daar volgens mij gewoon structureel iets mis.
Ik ben bezig met een stukje over het budget besteed per punt. Zodra ik het afheb zal ik het online knallen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47332767
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:37 schreef SimtekF1 het volgende:
Ik denk dat de kans groot is dat Williams Toyota verslaat.

Nog mensen die vannacht de kwali gaan kijken?
Die ga ik ook kijken. Al sla ik de derde vrije training lekker over.
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:40 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik ben bezig met een stukje over het budget besteed per punt. Zodra ik het afheb zal ik het online knallen.
Ben benieuwd of mijn vermoeden dan uitkomt.
pi_47332790
De qualify is toch gewoon op tv he?
Anders zit ik weer naar een klein kloteschermpje te kijken

Ik ben iig erg benieuwd
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 12:42:42 #47
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47332791
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:41 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Die ga ik ook kijken. Al sla ik de derde vrije training lekker over.
[..]

Ben benieuwd of mijn vermoeden dan uitkomt.
En wat is dat vermoeden dan?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 12:44:23 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47332845
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:42 schreef vosss het volgende:
De qualify is toch gewoon op tv he?
Anders zit ik weer naar een klein kloteschermpje te kijken

Ik ben iig erg benieuwd
http://www.tvgids.nl/zoeken/?trefwoord=Formule+1&interval=0×lot=&station=&periode=&genre=&order=0
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47332892
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:42 schreef sanger het volgende:
En wat is dat vermoeden dan?
Dat Toyota eigenlijk weinig onderdoet voor teams als het voormalige Minardi.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 12:55:04 #50
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47333213
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:45 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Dat Toyota eigenlijk weinig onderdoet voor teams als het voormalige Minardi.
Die haalden met hun hele budget geen enkel punt, Toyota haalt tenminste nog punten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47334965
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:22 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ja idd, als je Williams het budget van Toyota F1 geeft dan hebben de andere teams een groot probleem denk ik
het budget ja. In elk geval lukt het niet met de mensen en management wat ze nu hebben...
  vrijdag 16 maart 2007 @ 13:51:11 #52
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47335485
een hele laptekst
quote:
Nieuw seizoen, nieuwe regels
[15-03] Wat gebeurt er als de safetycar op de baan komt in Melbourne, hoeveel sets banden heeft een coureur tot zijn beschikking, en wat voor een straf krijgt een coureur als hij zich onsportief gedraagt tijdens een trainingssessie? Onze Engelse medewerker Adam Cooper heeft de reglementen er op nagelezen en dus het antwoord in huis.

Whiting (links) overziet het opstellen van het reglement.
Er zijn verschillende documenten die verhalen over Grand Prix-racerij, maar het Sportief Reglement van de FIA is wellicht de meest interessante. Temeer alle elf teambazen de regels daaruit moeten kunnen dromen, omdat zij nu eenmaal degenen zijn die te maken krijgen met de afgevaardigden van de FIA.

Iedere winter opnieuw worden er subtiele veranderingen en modificaties doorgevoerd, wat wordt overzien door Charlie Whiting, die dit tot op zekere hoogte in samenwerking met de teambazen doet. Mocht er iets onduidelijk of niet meer van deze tijd zijn, dan kan er na discussie met de FIA-afgevaardigden besloten worden de regels indien nodig aan te passen.

Deze winter hebben de teammanagers het moeilijker dan ooit gehad omdat de hele index van het document is herzien. De volgorde is compleet overhoop gehaald. Het is er allemaal veel handiger op geworden. Voorheen stond er een hele opsomming van regels onder één enkele tussenkop, maar nu hebben paragrafen hun eigen classificatie. Artikel 38.14b deel 1 legt bijvoorbeeld uit hoe de startprocedure in z'n werk gaat.

Deze nummering is voor het eerst gebruikt toen de GP2-regels werden opgesteld, waarna het gebruik van dit systeem geschikt is verklaard voor introductie in de Formule 1. Het is nu veel gemakkelijker om regelveranderingen en updates door te voeren.

Banden: geen competitie
De grote veranderingen op het gebied van de banden komen pas in 2008, want dan wordt officieel de eenheidsband ingevoerd. Dit jaar is het voor andere leveranciers in theorie nog mogelijk om actief te zijn in de Formule 1. Michelin verliet de sport immers een jaar eerder, weet u nog? Er zijn echter wel een aantal dingen veranderd.

De grootste update behelst artikel 25.1B – als er één bandenleverancier is, moet deze ervoor zorgdragen dat de kwaliteit en specificatie van de banden gedurende het kalenderjaar voor alle teams identiek is. Daartoe behoort ook het testen, maar daar zijn in de testregels weer afspraken over gemaakt. En dat is een afspraak tussen Bridgestone en de teams, de FIA was daar niet direct bij betrokken. Maar deze regel zorgt ervoor dat de overeenkomst wordt gerespecteerd.

Alle 22 bolides worden uitgerust met Potenza's.
Er zijn grote veranderingen aangebracht wat betreft het leveren van banden in Grand Prix-weekends, vooral om het werk voor Bridgestone zo aangenaam mogelijk te maken. 22 auto's van rubber voorzien kan anders uitdraaien op een logistieke nachtmerrie.

Voornaamste aanpassing is dat de teams nu de prime- en option- band gedurende het weekend gebruiken, zonder dat er vķķr de kwalificatie gekozen moet worden tussen een van de twee. Zo hoeven er na het weekend minder banden weggegooid te worden. Ook heeft het er mee te maken dat de teams dan zoveel mogelijk kunnen rijden op de vrijdag, nu de trainingen geen twee, maar drie uur duren. En dan moeten er wel genoeg banden beschikbaar zijn.

Tijdens een raceweekend mag een coureur nu maximaal veertien setjes droogweerbanden, vijf sets regenbanden (intermediates) en vier sets extreme wets gebruiken.

Op vrijdag krijgen alle coureurs twee sets van beide specificaties droogweerbanden. Deze moeten aan het einde van de dag geretourneerd worden aan Bridgestone – dus kunnen ze deze net zo goed gebruiken, sparen heeft geen zin.

Voor zaterdag/zondag zijn er tien sets droogweerbanden, of vijf van beide specificaties. Eén set van beide specificaties moet na de zaterdagtraining ingeleverd worden bij Bridgestone. Sparen heeft opnieuw geen zin, ga maar rijden.

Zo blijven er acht setjes over voor de kwalificatie en de race (al kun je er zaterdagochtend altijd meer gebruiken natuurlijk). Een ongelooflijke hoeveelheid, wat verzekert dat teams veel nieuwe setjes over hebben voor de kwalificatie. En ook nog eens voor de race. Dat belooft wat.

De grootste uitdaging wordt uitzoeken hoe een team de zachte en harde band tijdens een weekend gebruikt. Cruciaal genoeg schrijft artikel 25.5F voor dat een coureur beide specificaties moet gebruiken tijdens de race. Alleen, zodra het begint de regenen is deze regel niet meer van toepassing.

Goed nieuws voor media en fans is de late verduidelijking die aan artikel 25.1B is toegevoegd, zodat Bridgestone verplicht is beide specificaties visueel van elkaar te onderscheiden zodra een auto op het circuit is. Inmiddels is bekend geworden dat de zachte band een witte stip krijgt. Dit heeft Kees van de Grint aan FORMULE 1 RaceReport bevestigd.

De verdeling van regenbanden is al enige tijd onderwerp van discussie. Op voorspraak van de teams is de afspraak vorige week maandag nog voor een laatste keer gewijzigd. Het komt er op neer dat iedere coureur één setje natte banden (intermediates) en extreme wets mag gebruiken, bovenop de droogweerbanden. Dit zijn de enige twee sets regenbanden die op vrijdag gebruikt kunnen worden.

Opnieuw is de achterliggende gedachte dat de auto's zoveel mogelijk kilometers moeten maken op het circuit. Tot voor kort bestond het gevaar dat de teams helemaal niet naar buiten zouden gaan als het er naar uit zou zien dat het ook de rest van het weekend nat wordt. Mocht het nat zijn op de vrijdag, dan moeten ook deze banden terug worden gegeven aan Bridgestone.

Voor de rest van het weekend kunnen de coureurs vier sets regenbanden en drie sets extreme wets inzetten. Hoewel deze verdeling al enige tijd zo is, is het vrij marginaal mocht het echt een heel weekend regenen.

Interessant genoeg hebben ingewijden verteld dat deze verdeling de eerste drie races nog steeds problemen op kan leveren omdat er pas zo laat overeenstemming is bereikt. Bridgestone heeft de banden enige tijd terug al naar Australië overgevlogen en kan de coureurs slechts van vier sets regenbanden en drie sets extreme wets voorzien. Regen op vrijdag kan dus problemen opleveren in Australië of Maleisië.

Motoren: bevroren
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, zijn de belangrijkste regels op het gebied van de motoren opgenomen in het Sportieve Reglement, en niet in het technische gedeelte. De grootste verandering in de nieuwe regels is artikel 28.5. Daarin staat nu dat alleen motoren die door de FIA zijn gehomologeerd, in overeenstemming met appendix 4, gebruikt mogen worden tijdens een evenement in de seizoenen 2007, 2008, 2009 en 2010.

Appendix 4 is een compleet nieuw onderdeel van het reglement, waarin de eisen worden beschreven van een gehomologeerde motor en welke veranderingen er na seizoen 2006 mochten plaatsvinden. In Brazilië hebben alle fabrikanten een motor bij de FIA ingeleverd en 15 december moesten de details van wat wijzigingen, voornamelijk vanwege de limiet van het toerental, zijn doorgegeven. Vervolgens moest 1 maart de definitieve 2007-motor worden overgedragen, inclusief modificaties.

De Renault RS27-motor.
Er is niet specifiek in de regels opgenomen dat de krachtbronnen eens in de zoveel tijd gecontroleerd worden, maar de FIA heeft wel het recht dit te doen. Zo kan tijdens een inspectie de in beslag genomen motor worden vergeleken met het voorbeeldexemplaar. Om goed beslagen ten ijs te komen heeft de FIA een voormalig Cosworth-engineer aan haar technische team toegevoegd. Hij is aanwezig tijdens de races om een oogje in het zeil te houden.

In appendix 4 is opgenomen dat de teams op welk moment dan ook de FIA er van moeten kunnen overtuigen dat hun motor gelijk is aan de bij de autosportbond ingeleverde krachtbron.

Het grote verschil met vorig jaar is dat de motoren nog steeds twee Grand Prix-weekends heel moeten blijven, maar dat de vrijdagen niet meer meetellen als onderdeel van het evenement. Coureurs mogen dan een andere motor gebruiken en zoveel ronden rijden als zij willen. Deze motor moet wel gehomologeerd zijn.

Zomaar een auto opzettelijk binnen halen om de volgende race met een nieuwe motor te mogen rijden is er niet meer bij. Uitvallen telt alleen als zodanig als de technisch gedelegeerde accepteert dat het team er niks aan kon doen.

Safetycar: dat wordt feest in Melbourne!
De safetycar-regels zijn volledig op de schop gegaan voor aanvang van dit seizoen. En bedenk dan even dat de race in Australië vorig jaar maar liefst vier keer geneutraliseerd werd... dat zal nog wat worden.

Onder artikel 40 wordt verstaan dat, zodra de mededeling op de schermen is gedaan dat de safetycar naar buiten komt, geen bolide de pit in mag komen met het doel bij te tanken.

Coureurs mogen nog wel steeds naar binnen komen voor reparaties of nieuwe banden, wat misschien nodig is als er over brokstukken is gereden. Bijtanken is dus niet toegestaan. Daar staat tegenover dat iedereen die in de pit is op het moment dat de safetycar naar buiten komt wel gewoon bij mag tanken.

Dat zal ongetwijfeld enkele close calls opleveren, maar aan de hand van de safetycar-lijn, gemarkeerd op het circuit vlakbij de ingang van de pit, zal worden beoordeeld of iemand 'binnen' is of niet. En mocht een team twijfelen, dan kan het de coureur altijd door laten rijden.

Zodra de auto's zich hebben opgelijnd achter de safetycar, verschijnt de boodschap 'pit lane open' op de schermen. Vanaf dit moment mag iedereen naar binnen komen, ook om bij te tanken.

Hier wordt het interessant. Wat als je echt naar de pit moet binnen twee ronden en de safetycar komt naar buiten, waarna je zonder benzine komt te staan voordat je mag pitten? Nou, dan kan je gewoon bijtanken. Met het risico een draconische stop-and-go penalty opgelegd te krijgen.

Dit kan nog wel eens wat problemen opleveren, maar het is aan de teams om voldoende marge in acht te nemen. Stel: je wilt pitten in ronde 20, dan moet je voor de zekerheid maar genoeg benzine meenemen om het 22 ronden vol te houden. Het probleem wordt om de race-engineers van de noodzaak hiervan te overtuigen...

Als het rechte stuk geblokkeerd is en de auto's door de pit moeten rijden, zonder dat het 'pit lane open' is getoond, mag er nog steeds niet bijgetankt worden. Tenminste, doe je het wel dan krijg je een stop-and-go aan de broek.

Na de wanvertoning op Spa in 2005 werden de regels meteen aangepast waardoor het verboden werd om andere coureurs achter de safetycar op te houden – Giancarlo Fisichella was het bokje in China toen hij precies hetzelfde deed als even daarvoor in België. Dat is nu uitgebreid met de volgende passage: Iedere auto die onnodig zacht, onregelmatig of potentieel gevaarlijk is voor andere coureurs ten tijde van de safetycar zal gerapporteerd worden bij de stewards. Dit gebeurt als deze auto op het circuit rijdt, in de pit-ingang of in de pit zelf.

Ook achter de safetycar gelden nu andere wetten.
Het moge duidelijk zijn dat de coureurs ontmoedigd worden langzamer te gaan rijden zodat het langer duurt voordat iedereen aan kan sluiten achter de safetycar. Want, hoe langer het duurt, des te groter de kans dat een rivaal toch echt naar binnen moet voor een beetje benzine.

De tweede grote verandering is doorgevoerd om de herstarts spannender te maken door gelapte coureurs door te sturen.

Zodra de situatie als veilig wordt beschouwd, verschijnt de mededeling 'lapped cars may now overtake'. Dat betekent dat alle auto's die voor of tussen de leiders rijden, de safetycar mogen passeren en weer achteraan aansluiten. Wanneer de race dan daadwerkelijk wordt herstart, zit er niemand meer in de weg.

Hierdoor zal de safetycar-fase ongetwijfeld iets langer duren, maar de FIA heeft er alle vertrouwen in dat het geen kwartier zal worden.

Na de boodschap 'pit lane open' kan het wel eens een drukte van belang worden in de pit. Sommige teams zullen zelfs twee auto's in zeer korte tijd moeten helpen. Dat zal wat worden, een beetje NASCAR-achtig. Om de zaak niet teveel op de spits te drijven is de maximumsnelheid in de pit van 100 km/h verlaagd tot 80 km/h. De nieuwe limiet geldt ook voor de kwalificatie, in de trainingen geldt een maximumsnelheid van 60 km/h.

Tot slot is het van belang op te merken dat de teams wel meer tijd hebben om hun strategie te bepalen, wat betreft de pitstops. De pitstraat gaat immers niet meteen open. Twee teamgenoten kunnen onmogelijk van plek wisselen achter de safetycar, maar er is nergens een regel dat de voorste van de twee ook daadwerkelijk als eerste geholpen moet worden. Het is mogelijk om de auto zo te parkeren dat eerst de andere coureur wordt geholpen.

Denk maar aan Ferrari's probleem in Turkije vorig jaar, toen Michael Schumacher moest wachten tot Felipe Massa zijn servicebeurt had ondergaan. Nu krijgen teams meer tijd om een optimaal plan op te stellen.

Follow the leader
De regel dat gelapte coureurs de leiders niet dwars mogen zitten, geldt ook als de rode vlag wordt gezwaaid tijdens een race (ook al is dat al een tijd niet meer voorgekomen).

In de laatste paar minuten voor de herstart, en afhankelijk van de lengte van het circuit, mogen coureurs met een ronde achterstand doorrijden en achteraan aansluiten. Dit gebeurt dan achter de safetycar. De FIA beschouwt een rode-vlagsituatie eigenlijk als een soort safetycar-fase, maar dan zonder dat er wordt gereden. Daarom is het zo gek nog niet om dezelfde regels te hanteren.

Een subtiele toevoeging aan de regels wordt van pas als coureurs vanwege een blokkade niet terug kunnen keren naar start/finish. In dat geval zal de volgorde worden bepaald aan de hand van het laatste moment waarop duidelijk was wie op welke plek lag.

Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn in Monaco. De race-volgorde wordt dan bepaald aan de hand van de vorige sector, wat niet per se start/finish hoeft te zijn.

Races worden normaal gesproken herstart na één enkele ronde achter de safetycar, maar dat kan nu worden verlengd als de auto's nog niet op volgorde achter de safetycar rijden.

Start: duwen niet toegestaan
Tot nu toe was het, in theorie althans, zo dat coureurs die hun motor af lieten slaan gewoon van start konden gaan als hun motor aansloeg terwijl ze weggeduwd werden richting pit. Echt een issue is het wat dat betreft nooit geweest, maar in de GP2 is het vorig jaar wel eens voorgevallen. Dat is nu afgelopen.

Een andere verandering die problemen moet minimaliseren is dat het teamleden vanaf nu is toegestaan om de marshals te helpen bij het wegduwen van de afgeslagen auto. Zij weten immers hoe een auto het snelst weg valt te duwen. Dit principe is ingevoerd naar aanleiding van een incident op de Nürburgring, waarbij race-starter Whiting persoonlijk de hulp inriep van teamleden om de auto weg te laten duwen. Er was toen een extra opwarmronde nodig voordat de race kon beginnen en dat moet nu achterwege blijven.

Nu we het toch over aanduwen hebben, ook duwen in de pitstraat is vanaf nu niet meer toegestaan. Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen dit in de laatste vijf minuten voor Q3 wel mocht. Iedereen die nu snel naar buiten wil, zal met draaiende motor moeten wachten bij de pit-uitgang.

Overtredingen: straffen
Vorig jaar bestond er nogal wat onduidelijkheid nadat coureurs hun snelste rondetijd(en) werd(en) afgenomen vanwege overtredingen als ophouden in de kwalificatie. Het grote probleem was dat de straf bij de één veel harder aankwam dan bij de ander. De ene coureur verloor één plek, de ander wel tien.

Hetzelfde gold voor straftijd in de kwalificatie, zoals Fernando Alonso en Schumacher overkwam in Hongarije. Stewards moesten dus vooraf kijken wat voor gevolgen welke straf zou hebben.

Om het leven makkelijker te maken stelt artikel 31.6 dat de stewards coureurs startplaatsen af kunnen nemen, net zoveel als zij noodzakelijk achten. Beroep aantekenen is niet mogelijk.

Vorig jaar liep het blokken nogal uit de hand, niet in de laatste plaats vanwege Schumachers parkeeractie in Monaco. Al dit soort activiteiten vallen nu onder het volgende: Alle coureurs die deelnemen aan trainingssessies en, in de ogen van de stewards, onnodig stoppen op het circuit of andere coureurs hinderen zullen gestraft worden volgens artikel 31.6.

Een coureur verliest ook gridposities als hij bijvoorbeeld een weging mist, wat eerst altijd het schrappen van tijden tot gevolg had.

Vorig seizoen was er ook vaak discussie over hoe de grid er uit zou komen te zien vanwege de verschillende straffen die nog uitgedeeld moesten worden, in een bepaalde volgorde ook nog. Dit is nu makkelijker gemaakt, straffen worden nu 'op volgorde' uitgedeeld en na iedere straf wordt er een nieuwe startopstelling samengesteld. Wat betreft motorwissels wordt de volgorde aangehouden waarop de teams de FIA op de hoogte stellen.

Soms wil het nog wel eens druk worden achteraan de grid, maar degenen met een motorwissel starten sowieso voor coureurs waarvan de tijden zijn afgepakt. In andere gevallen zal de numerieke volgorde aan worden gehouden, maar dat is alleen als er echt geen uitwijkmogelijkheid is.

Een andere kleine aanpassing betreft het op de hoogte stellen van de teams als er een straf wordt uitgedeeld door de stewards. Tot en met vorig seizoen stond er in de reglementen dat dit binnen 25 minuten moet gebeuren, dat is nu aangepast naar zou moeten.

Parc fermé: wel of niet veranderen?
Het Parc Fermé is een dure parkeerplaats.
Onder de parc fermé-regels was het de teams toegestaan op het laatste moment beschadigde onderdelen te vervangen zonder schriftelijke toestemming van de FIA. Dat is nu verder opgehelderd.

Artikel 34.1 zegt nu: Als een team tijdens de kwalificatie of op de startgrid een onderdeel wil vervangen, mag dit gedaan worden zonder te wachten op schriftelijke toestemming van de technisch gedelegeerde. Onder de voorwaarde dat het team deze toestemming wel zou krijgen als er genoeg tijd was om de vereiste papieren te regelen.

Geld: een paar euro meer
Recentelijk zijn teams er steeds meer op over gegaan om de euro te gebruiken voor sponsoring en salaris, de FIA volgt nu dit voorbeeld. Dollars zijn euro's geworden. Het getal van 200 blijft er wel voor staan. Dit is vastgesteld in het Sportieve Reglement. Per te hard gereden kilometer wordt 200 euro in rekening gebracht, een protest indienen kost 2000 euro.

Veiligheid: may the force be with you
Een interessante toevoeging aan het Sportieve Reglement is de invoering van een Accident Severity Indicator, of beter gezegd: een Medical Warning Light. Het licht gaat knipperen wanneer bij een crash een bepaalde hoeveelheid energie vrijkomt. Marshals moeten dan extra voorzichtig zijn als de coureur nog in de auto zit. Is hij al uitgestapt, dan krijgt hij het dringende advies zich te melden bij het medisch centrum.

De FIA moet nog bepalen wat de ondergrens van de hoeveelheid vrijgekomen energie wordt voordat het lampje gaat branden.

Vrijdagcoureurs: waiting on a friend
Het is niet langer toegestaan op vrijdag drie auto's in te zetten, maar teams mogen wel een derde, of zelfs een vierde coureur, inzetten ten koste van de racecoureur(s). Dan moet de vrijdagtester wel over een superlicentie beschikken. Per sessie mogen twee coureurs ingezet worden.

Het is de verwachting dat teams vrijdagcoureurs vooral in de ochtendsessie zullen gebruiken, maar ze zijn vrij om per sessie te kiezen wie er wordt ingezet. Als ze dat mochten willen tenminste. Mocht er gewisseld worden, dan moeten de stewards hieraan wel hun goedkeuring verlenen.

Het mag zeker niet onvermeld blijven dat de derde coureur niet per se hoeft te rijden in één van de twee race-bolides, hij kan z'n eigen chassis gebruiken. Zolang er maar hooguit twee auto's per team op het circuit zijn. Een racecoureur hoeft zich dus geen zorgen te maken over 'zijn' auto.

Racecoureurs mogen 's middags rustig het stuur overnemen van de testcoureur, zelfs als het niet hun eigen auto is. Zolang de regels die gelden voor de tv-camera's maar in acht worden genomen, zie hieronder.

De beslissing welke coureur wel of geen superlicentie krijgt, wordt genomen door het FIA Permanent Bureau, waarin Bernie Ecclestone, Max Mosley, Ron Dennis, Jean Todt zitting hebben. Het schijnt dat ze de laatste tijd een stuk strenger zijn geworden.

De kleur van de tv-camera
Nu er geen derde auto's meer worden ingezet op vrijdag zijn de regels voor de tv-camera, die dienen ter identificatie van de auto, veranderd. Voorheen was de camera op de auto met het laagste startnummer fluorescerend rood, op de tweede wagen blauw en op de derde geel.

De camera op de eerste wagen blijft rood, die op de tweede wordt geel. Tenslotte heeft een kleine wijziging tot gevolg dat de naam van de coureur altijd op het externe bodywork moet staan en dat was tot op heden onderwerp van discussie.

Na de race: opschieten!
De laatste aanpassing betreft een voorwaarde die wordt gesteld aan de uitloopronde – alle coureurs moeten nu zonder onnodig oponthoud terugkeren naar het parc fermé. Dit betekent dat een local hero of race-winnaar het feest op de tribunes niet optimaal meekrijgt omdat anders de podiumceremonie wordt vertraagd.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_47336698
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 09:27 schreef sanger het volgende:

[..]

Kun je op die manier een Senna compilatie maken???
Ik ga even kijken wat ik voor je kan doen
pi_47338116


Zoiets ,
pi_47339455
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:55 schreef sanger het volgende:

[..]

Die haalden met hun hele budget geen enkel punt, Toyota haalt tenminste nog punten
Ik denk zelfs dat Minardi het beter doet dan Toyota.

Sinds 1985 halen ze al regelmatig punten, waaronder twee vierde plaatsen in 1991 en twee jaar geleden in hun laatste seizoen in de VS een 5e en 6e plaats.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_47340734
Dat was ook echt een prestatie, die 5e en 6e plaats Om maar niet te spreken over de derde plaats van Monteiro..
Where facts are few, experts are many.
pi_47341337
En ook RBR wordt niet ontzien in de chassis-rel.
quote:
Williams, Spyker protesteren ook tegen Red Bull

Williams en Spyker dienen onmiddellijk na de kwalificatie waarschijnlijk een protest in tegen maar liefst drie teams. Dit is het laatste nieuws van FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper over de klantenchassis'.


Dat beide teams hun twijfels hebben over de auto's waar Super Aguri en Toro Rosso mee rijden was al bekend, maar nu worden de pijlen ook gericht op Red Bull.

Helemaal vreemd is dat niet, aangezien Red Bull en Toro Rosso feitelijk in hetzelfde schuitje zitten. Beide teams claimen dat hun bolide is ontworpen door een onafhankelijke partij, Red Bull Technology.

Williams en Spyker hebben tot dit weekend moeten wachten met het indienen van een protest omdat de klantenchassis' wel eerst tijdens een Grand Prix-weekend ingezet moeten worden. Daar kwam ook nog eens bij dat Super Aguri de SA07 pas deze week presenteerde.

Teambaas Frank Williams is zelf niet aanwezig in Australië, maar hij heeft wel een aantal juristen naar Melbourne af laten reizen. Dat het protest na de kwalificatie pas wordt ingediend verhoogt het soap-gehalte.

Heikele punt in de hele discussie is de vraag of Toro Rosso, Red Bull en Super Aguri daadwerkelijk constructeurs zijn. En dat is een voorwaarde die de FIA aan de inschrijving stelt. ,,Wij, de deelnemer, bevestigen bij deze dat wij een 'constructeur' zijn volgens bijlage 3 van de uit 1998 stammende Concorde Overeenkomst”, valt er op het inschrijvingsformulier te lezen.

Bijlage 3 schrijft voor dat een constructeur het intellectuele eigendomsrecht van het chassis bezit. Dit betekent dat alle teams hun eigen wagen moeten ontwerpen, afgezien van standaardonderdelen ten behoeve van de veiligheid.

Bronnen binnen de FIA hebben laten weten dat uitsluiting van de bolides waartegen wordt geprotesteerd is uitgesloten. Dit kan ervoor zorgen dat de discussie nog wel even voortduurt.

Eerder deze winter is voorgesteld om Toro Rosso en Super Aguri geen wk-punten voor het constructeurskampioenschap toe te kennen. Dit zou grote gevolgen hebben voor de bonussen die op basis van de wk-stand door Bernie Ecclestone aan de renstallen worden uitgekeerd.

Criticasters van Williams en Spyker stellen dat het allemaal om geld te doen is.
Bron
pi_47344630
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 12:20 schreef sanger het volgende:
Ik las trouwens in de F1Racing van vorige maand een stukje over de Toyotadeal van Williams.

Het schijnt dat Williams de deal heeft gesloten met het hoofdkantoor, en dus niet met het F1-team (zoals gebruikelijk lijkt te zijn). Toyota Japan wilt op deze manier druk zetten op het eigen team. Als Williams beter presteert dan Toyota, met exact dezelfde motor EN beduidend minder budget, moet dat een behoorlijke klap zijn voor Toyota F1.

Als Williams structureel sneller blijkt dan Toyota verwacht ik eerlijk gezegd dat Toyota haar team opgeeft om samen met Williams verder te gaan. Iets met combined forces. Als dat gebeurt denk ik dat het team een behoorlijke stap kan gaan maken. Meer $$$$$$ bij Williams brengt het team terug aan de top.
Leuk scenario! Ik ben alvast voor!
  vrijdag 16 maart 2007 @ 18:25:56 #59
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_47344958
Toyota is aan zn laatste jaar bezig als ik het zo lees!!
  vrijdag 16 maart 2007 @ 18:35:15 #60
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47345273
ik zal ze niet missen..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  vrijdag 16 maart 2007 @ 19:35:13 #61
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_47347479
Hoop dat er dan een ander team voor in de plaats komt. Zou zonde zijn als Toyota zou vertrekken en de plekken worden niet opgevuld.

Waar is de tijd van prekwalificatie toch gebleven?
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  vrijdag 16 maart 2007 @ 21:26:07 #62
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47351506
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 18:35 schreef Automatic_Rock het volgende:
ik zal ze niet missen..
ik ook niet, en als dat het einde van de carriere van Ralf Schumacher betekend ben ik er helemaal niet rouwig om.

maar wat strippie (4-elements) zegt ik hoop wel dat de plek wordt opgevuld.

En tijden van de Pre-kwali dat waren leuke tijden
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_47360680
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 21:26 schreef WEST het volgende:

[..]

ik ook niet, en als dat het einde van de carriere van Ralf Schumacher betekend ben ik er helemaal niet rouwig om.

maar wat strippie (4-elements) zegt ik hoop wel dat de plek wordt opgevuld.

En tijden van de Pre-kwali dat waren leuke tijden
Einde Ralf en Jarno zou nog beter zijn. Welke sufkut rijdt nou met een krik de pit uit?
pi_47360895
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 07:42 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

Einde Ralf en Jarno zou nog beter zijn. Welke sufkut rijdt nou met een krik de pit uit?
Johnny Herbert?
pi_47362697
Spyker protesteert tevergeefs
quote:
Spyker heeft zaterdag in Melbourne tevergeefs geprobeerd een protest in te dienen tegen concurrent Super Aguri.

Overtreden
Volgens de renstal en overtreedt de Japanse formatie de regels omdat het de auto niet zelf ontworpen heeft. De renstal zou rondrijden met de Honda-bolide van vorig seizoen.

Te laat
Spyker kreeg van de FIA te horen dat het te laat was met het indienen van de klacht. Dit had volgens de regels meteen na de technische keuring van woensdag moeten gebeuren. Pas woensdagmiddag presenteerde Super Aguri echter de nieuwe bolide. Hierdoor had Spyker niet genoeg tijd om de bolide grondig te onderzoeken.

Keuze
Er rest de de Nederlandse renstal niets anders dan een keuze te maken. Of wachten tot de volgende Grand Prix over drie weken in Maleisië of naar de arbitragecommissie van de FIA.

Oneerlijk
Spyker verwijdt Super Aguri op een oneerlijke manier punten voor het constructeursklassement te verdienen. Hier gaan vele miljoenen in om. "Vroeger kwamen ze met hun auto nog niet in de buurt van ons en nu staan ze bij de kwalificaties ineens in de top tien. Dat zegt wel genoeg lijkt mij", lichtte Victor Muller, president-directeur van Spyker toe.

Handelswijze
Spyker is het ook niet eens met de handelwijze van de teams Red Bull en Toro Rosso, maar heeft besloten zich eerst op Super Aguri te richten. "We willen eerst kijken hoe dit gaat. Het kan een lange zaak worden", zei Muller.
Calm down, please!
  zaterdag 17 maart 2007 @ 11:31:14 #66
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47363181
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 07:42 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

Einde Ralf en Jarno zou nog beter zijn. Welke sufkut rijdt nou met een krik de pit uit?
truli dacht dat dat juist Aerodynamisch beter was
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_47405709
Pfff, het enige waar ik me nu al mateloos aan erger is die verrekte reclame die er nu om de 7 a 8 ronden doorheen komt. Ik wil die race zien en niet reclame, dit suckt big time. Dan beledigen ze de kijker ook nog eens door het race beeld p.i.p. te laten zien in dat kleine hoekje. Doe het dan andersom, het is ronduit belachelijk dat er zo vaak reclame.
  zondag 18 maart 2007 @ 18:49:44 #68
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_47407679
quote:
Op zondag 18 maart 2007 17:51 schreef Nik0s het volgende:
Pfff, het enige waar ik me nu al mateloos aan erger is die verrekte reclame die er nu om de 7 a 8 ronden doorheen komt. Ik wil die race zien en niet reclame, dit suckt big time. Dan beledigen ze de kijker ook nog eens door het race beeld p.i.p. te laten zien in dat kleine hoekje. Doe het dan andersom, het is ronduit belachelijk dat er zo vaak reclame.
Yup. ik schakel tijdens reclame naar belgie,. is commentaar nog leuker ook
  zondag 18 maart 2007 @ 20:19:42 #69
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_47411078


Bernie met z'n bitch
pi_47411976
Hij is zeker op haar borsten gevallen. Haar gezicht is niet het eerste wat hij ziet .
pi_47414937
Ik zag dit linkje op het sport gedeelte staan, misschien wel handig om hier ook ff neer te zetten.

http://www.rtl.nl/service/rtlnederland/publieksvoorlichting/

Ff lekker klagen over die reclames en dat irritante belspel gelul.
  maandag 19 maart 2007 @ 07:41:21 #72
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_47424157
Kan ik hier de petitie tegen DC tekenen??
pi_47424676
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 11:10 schreef Googolplexian het volgende:
Spyker protesteert tevergeefs
[..]

Spyker verwijdt Super Aguri
Wie laten ze die stukjes typen op die site? Komt zeker van het werkwoord verwijden?
pi_47432542
tvp
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_47432924
Colin Kolles: "Albers is een prutser, daarom wordt hij per direct vervangen door paydriver Gaston Mazzacane".
  maandag 19 maart 2007 @ 13:47:00 #76
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_47433083
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:42 schreef HPoi het volgende:
Colin Kolles: "Albers is een prutser, daarom wordt hij per direct vervangen door paydriver Gaston Mazzacane".
die haalt ronde 11 niet eens
  maandag 19 maart 2007 @ 13:56:55 #77
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_47433433
het is nog maar de eerste race, ik ga pas over een race of 4 a 5 mijn mening vormen. Een keer eraf vliegen kan de beste overkomen. Het is jammer dat het in dit geval Albers is...
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 19 maart 2007 @ 13:58:23 #78
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47433490
Dit is een tvp.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_47433682
quote:
Dennis hekelt strategie BMW Sauber

Ron Dennis heeft geen goed woord over voor de strategie die BMW Sauber toepaste in de Grand Prix van Australië. Volgens de teambaas verstoorde Nick Heidfeld McLarens winstkansen.

Bij de start van de race pakte Heidfeld brutaal de tweede plek af door Fernando Alonso voorbij te steken. Het tempo van Kimi Raikkonen lag net even te hoog voor de BMW Sauber-coureur, maar het was ook weer niet zo dat Lewis Hamilton in zijn versnellingsbak zat.

Toen Heidfeld, gestart op de zachte band, in ronde 14 naar binnen ging, hadden de McLaren-coureurs vrij baan, maar ook zij liepen niet in op Raikkonen. Verre van zelfs. Toch is Dennis van mening dat de Duitser zijn team onnodig dwars heeft gezeten.

,,Natuurlijk kwamen we naar Australië om te winnen, maar een wat onverwachte strategie van Heidfeld zorgde ervoor dat onze race-strategie werd verstoord. Toen hij eenmaal naar binnen ging, was het gat met Raikkonen inmiddels te groot om het hem nog moeilijk te maken”, houdt de teambaas zich in het persbericht nog enigszins op de vlakte.

In een onderhoud met journalisten, verder na de race, schoot hij vervolgens uit zijn slof. ,,We hebben serieus nadeel ondervonden van Heidfelds strategie. We snapten er ook niks van. Het had veel weg van een glorierun, zo vroeg in de race.”
Bron

Hier kan ik maar één ding op zeggen:
  maandag 19 maart 2007 @ 14:04:26 #80
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47433711
. Ik hoop dat ik nog vaker zulke reacties van meneer Dennis mag lezen .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_47433742
Mercedes is voor paupers. BMW is de bom!
  maandag 19 maart 2007 @ 14:06:32 #82
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_47433784
Dennis moet zn kannis houden en Heidfeld moet er altijd voor rijden wat mij betreft!!
  maandag 19 maart 2007 @ 14:30:22 #83
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47434613
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:56 schreef IkWilbert het volgende:
Een keer eraf vliegen kan de beste overkomen.
Is een Schumacher, Hakkinen of Senna er ooit af gevlogen omdat hij aan het draadje van z'n radio zat te pielen??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 19 maart 2007 @ 14:32:03 #84
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_47434718
Ferrari's bodemplaat in opspraak

[19-03] De concurrentie, en dan met name Ron Dennis, verdenkt Ferrari ervan met een illegale bodemplaat te rijden. Er zou een mechanisme aanwezig zijn dat ervoor zorgt dat deze beweegt.

Dennis twijfelt over de legaliteit van de F2007.
Hoewel de McLaren-teambaas Ferrari niet bij naam noemt of zegt dat de bodemplaat illegaal is, zegt Dennis zeker te weten dat bepaalde auto's minder gaan presteren zodra deze interpretatie in het reglement wordt opgehelderd.


Het begin van weer een nieuwe rel?
  maandag 19 maart 2007 @ 14:34:10 #86
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47434762
Die Dennis wordt met de minuut lachwekkender .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 19 maart 2007 @ 14:36:49 #87
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_47434882
Briatore kan er anders ook wat van
quote:
Briatore haalt uit naar achterliggers

Flavio Briatore, de teambaas van Renault, is niet blij met de rol die de achterliggers hebben gespeeld in de Australische Grand Prix, die zondag werd verreden in Albert Park. De Italiaan hoopt dat de internationale autosportbond maatregelen treft.

"De coureurs die achteraan reden, negeerden niet alleen de blauwe vlaggen, zij negeerden alle vlaggen", zei Briatore tegen verslaggevers in Melbourne. "Je hebt een jachtgeweer nodig om die jongens in beweging te krijgen. Ik hoop dat de FIA actie onderneemt, want het moet niet mogen dat een achterligger iemand drie of vier ronden lang achter zich houdt."

Renault-coureur Giancarlo Fisichella werd vijfde in Melbourne. De Italiaan kon geen moment meedoen om de zege. Debutant Heikki Kovalainen kende een zware wedstrijd. De Fin werd tiende, na vele uitstapjes door het gras en een spin.
Dat hij zich bezighoudt met z'n eigen team... kan geen kwaad op dit moment
pi_47435003
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:34 schreef Fir3fly het volgende:
Die Dennis wordt met de minuut lachwekkender .
Inderdaad. Begint er op te lijken dat er iemand niet tegen zijn verlies kan.
pi_47435403
Kimi lacht zich een bult om McLaren!!
pi_47435874
Grappig dat Alonzo zegt dat Ferrari te snel voor ze was, maar dat Ron Dennis vind dat het iets anders was
Where facts are few, experts are many.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:19:16 #91
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47436569
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:30 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Is een Schumacher, Hakkinen of Senna er ooit af gevlogen omdat hij aan het draadje van z'n radio zat te pielen??
Is er van 1 van hem ook bekend of ze dusdanig vast zaten aan zo een draadje dat ze niet meer naar links konden kijken???

Ook Schumacher of Senna spinden weleens totaal onnodig van de baan.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:20:28 #92
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47436623
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:32 schreef Rover het volgende:
Ferrari's bodemplaat in opspraak

[19-03] De concurrentie, en dan met name Ron Dennis, verdenkt Ferrari ervan met een illegale bodemplaat te rijden. Er zou een mechanisme aanwezig zijn dat ervoor zorgt dat deze beweegt.

Dennis twijfelt over de legaliteit van de F2007.
Hoewel de McLaren-teambaas Ferrari niet bij naam noemt of zegt dat de bodemplaat illegaal is, zegt Dennis zeker te weten dat bepaalde auto's minder gaan presteren zodra deze interpretatie in het reglement wordt opgehelderd.


Het begin van weer een nieuwe rel?
Het is niet voor het eerst dat een Ferrari bodemplaat in opspraak komt toch?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:30:04 #93
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47437011
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:19 schreef sanger het volgende:
Ook Schumacher of Senna spinden weleens totaal onnodig van de baan.
Dit in tegenstelling tot situaties waar het wel nodig was van de baan te spinnen??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 19 maart 2007 @ 15:34:55 #94
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_47437216
Dat was bij Jos A_R
quote:
Kort na de race in Melbourne bleef hij er nogal koeltjes onder. Maar Alex Wurz heeft inmiddels de videobeelden van zijn aanvaring met David Coulthard gezien en is toch wel een beetje geschrokken.


Coulthard biedt Wurz na de race zijn verontschuldigingen aan (zie elders op deze site).Dat zegt Wurz in een interview met de Oostenrijkse krant Kleinen Zeitung. Met nog tien ronden te gaan probeerde Coulthard hem in te halen, maar dat mislukte. De twee raakten elkaar en vervolgens vloog de auto van Coulthard de lucht in. Vlak langs het hoofd van Wurz.

Hoeveel geluk hij eigenlijk heeft gehad, besefte hij zich pas bij het zien van de beelden. Wurz: ,,Ik heb het goed bekeken en het scheelde echt maar een centimeter of twintig. Zijn auto weegt zeshonderd kilo. Ik wil er niet aan denken wat er allemaal had kunnen gebeuren. Ik heb echt heel veel geluk gehad. Ik had een engeltje op mijn schouder.”

Nog een geluk bij een ongeluk: hij haalde zijn handen van het stuur. Had hij dat niet gedaan, was het wellicht heel anders afgelopen. De linkerachterband van Coulthards auto raakte namelijk het stuur van Wurz. ,,Dat was een reflex! Ik ben blij dat ik zulke goede reflexen heb. Daarmee heb ik een hoop narigheid voorkomen.” Om eraan toe te voegen: ,,Ik heb een heleboel zin in de volgende Grand Prix."
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=5588
Echt die gozer heeft superrrrrrrrrrrveel geluk gehad!!
  maandag 19 maart 2007 @ 15:45:34 #95
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47437650
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:30 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Dit in tegenstelling tot situaties waar het wel nodig was van de baan te spinnen??
Spinnen kan altijd, maar soms is het totaal onnodig. Zelfde als een crash ofzow. Denk aan Coulthard afgelopen weekend. Of aan Schumacher in Monaco.

Het is stom dat het gebeurt is, maar het kan de beste overkomen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 19 maart 2007 @ 16:08:53 #96
173315 Astroquicky
http://tijl.kindt.me
pi_47438646
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:32 schreef TJDoornbos het volgende:
http://www.f1pits.net/ind(...)ans_starten_petitie/
Petitie m.b.t. de reclameblokken op RTL.
Voor zij die het nog niet gezien hadden... Ik ben deze middag met een petitie gestart om de overvloed aan reclameblokken tijdens de race aan te kaarten bij RTL. Je kan de petitie tekenen op http://www.ipetitions.com/petition/reclamertlgp/ . Het nieuwsbericht op f1pits.net over deze petitie vind je hier.
Op dit moment zijn er reeds 214 handtekeningen geplaatst, maar dat moeten er natuurlijk nog een stuk meer zijn .

Groeten,
Tijl Kindt
  maandag 19 maart 2007 @ 16:11:19 #97
34586 kepler
No bounce, no play
pi_47438755
al gedaan
The line is a dot to you!
pi_47439577
Hebben jullie je een tijdje geleden ook opgegeven voor dat gratis blad van Spyker?
Kreeg hem net binnen via de mail, ziet er goed uit, hebben ze leuk gedaan.

[ Bericht 51% gewijzigd door SimtekF1 op 19-03-2007 16:53:19 ]
pi_47512199
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:32 schreef Rover het volgende:
Ferrari's bodemplaat in opspraak

[19-03] De concurrentie, en dan met name Ron Dennis, verdenkt Ferrari ervan met een illegale bodemplaat te rijden. Er zou een mechanisme aanwezig zijn dat ervoor zorgt dat deze beweegt.

Dennis twijfelt over de legaliteit van de F2007.
Hoewel de McLaren-teambaas Ferrari niet bij naam noemt of zegt dat de bodemplaat illegaal is, zegt Dennis zeker te weten dat bepaalde auto's minder gaan presteren zodra deze interpretatie in het reglement wordt opgehelderd.


Het begin van weer een nieuwe rel?
Niet alleen die van Ferrari, ook die van de BMW is in opspraak.

Volgens Autosport.com maken beide teams gebruik van veren om de voorkant van de bodemplaat vast te maken aan de hogere onderkant van de auto.

Hierdoor is bij controle de bodemplaat altijd op de juiste hoogte, maar kan bij hoge snelheid door de hoge druk van de luchtstroom onder de auto omhoog buigen, waardoor de rechte lijn snelheid verhoogd kan worden door minder weerstand, of een betere balans geven door minder downforce aan de achterkant.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_47512436
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 23:47 schreef seekfaM het volgende:
Hoi ik meld mij.

Voor de liefhebber

[afbeelding]
Kan ik van dit soort gifjes maken

Bovenstaand word al gebruikt dus kan niet meer gebruikt worden
Heb je er voor mijn zoon een met bewegend Star Wars logo.
Zoiets als
Maar dan te gebruiken als usericon (dus 60x60)l
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')