abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47279796
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:31 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Jij denkt echt dat ze liever vertrekken dan een salarisplafond accepteren?
Ik had gehoopt dat dat duidelijk was uit bovenstaande stukje .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_47280072
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:14 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Er is een jarenlang tekort aan ambachtlieden. Geen ziel die mijn schuurdak wil repararen, geen timmerman lijkt er nog te bestaan..... .Vraag en aanbod sluiten dus niet op elkaar aan. Markt corrigeert het niet. Marktfalen dus. En nee, het ligt echt niet aan de overheid.
Klopt. Ambachtslieden zijn moeilijk te vinden omdat er nauwelijks vraag naar is. Correctie, er is wel vraag maar het is te duur en dus is er effectief geen vraag meer op de markt. En dat heb je wél aan de overheid te danken.
pi_47280368
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:32 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik had gehoopt dat dat duidelijk was uit bovenstaande stukje .
En als ze nou niet weg zouden gaan (wat jij dus gelooft), zou je dan nog tegenstander zijn van een kleptocratentax?
pi_47280641
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:45 schreef rebel6 het volgende:

[..]

En als ze nou niet weg zouden gaan (wat jij dus gelooft), zou je dan nog tegenstander zijn van een kleptocratentax?
Ja. Zeker met een 100% tax zullen de blijvende bedrijven gewoon gaan afslanken tot ze tegen de grens aan zitten. Waarom tenslotte extra bedrijfsrisico, onderhoud etc. hebben voor iets wat je toch volledig weer mag afdragen. Ook dat komt nou niet direct de welvaart ten goede.

Ik snap de intentie wel, ik denk alleen dat je focusen op de top a) mensen nodeloos tegen je in het harnas jaagt en b) zelfs als je succes hebt nauwelijks productief is. Als je met alle geweld meer eerlijkheid wil, regel met de vakbonden dat ze zich hard maken voor bonussen voor werkvloerpersoneel wat het verdient in plaats van verplicht iedereen over één CAO-kam (per bedrijfstak uiteraard) te scheren. Daar geef ik je nog enige kans van slagen.
pi_47281022
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

eerlijkheid
Wat is eerlijkheid/rechtvaardigheid eigenlijk?
pi_47281082
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:39 schreef nikk het volgende:

[..]

Klopt. Ambachtslieden zijn moeilijk te vinden omdat er nauwelijks vraag naar is.

Je wilt niet weten hoe druk die lui het hebben, je komt dus niet aan de beurt als je een klus heeft....
quote:
Correctie, er is wel vraag maar het is te duur en dus is er effectief geen vraag meer op de markt.
Waarom vind er dan geen correctie plaats, zdd er meer personeel zich aandiend?
quote:
En dat heb je wél aan de overheid te danken.
Want?

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 14-03-2007 22:07:01 ]
pi_47281331
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:59 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat is eerlijkheid/rechtvaardigheid eigenlijk?
Een abstract ethisch begrip (en nee, hoe vaak je ethisch ook blijft herhalen, ook dat is niet objectief). In dit geval geleend uit een stukje van rebel6 (die het rechtvaardigheid noemde) en waar ik min of meer uit begreep dat het een goede zaak zou zijn als goede bedrijfsresultaten meer door het bedrijf heen gedeeld zouden worden dan nu vaak het geval is. Daar ben ik het op zich ook wel mee eens. Wat ik niet zie is waarom men zich dan eerst blind moet staren op het salaris van de topman, alsof die het complete budget voor loonsverhogingen in zijn eentje opsoupeert. Newsflash: als dat alles is wat er aan loonsverhoging uitgaat, dan waren de eigenaars gewoon niet van plan iemand anders loonverhoging te geven.
pi_47281439
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:00 schreef EchtGaaf het volgende:
Omdat, zoals ook uitstekend benadrukt in het stukje van richboy waar je een paar topics lang mee hebt lopen zwaaien, de aandeelhouders een heel beperkt (en volgens het stukje té beperkt) blikveld hebben en dus ten koste van hun eigen portemonnee het voor hun acceptabele aanbod beperkt houden. Gegeven dat intussen ook de nodige topmannen zijn overleden en die bedrijven niet zonder sturing zitten dient zich wel personeel aan waar de ruimte er is, de vraag is alleen uiterst selectief.
pi_47281616
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:07 schreef Litpho het volgende:

[..]

Omdat, zoals ook uitstekend benadrukt in het stukje van richboy waar je een paar topics lang mee hebt lopen zwaaien, de aandeelhouders een heel beperkt (en volgens het stukje té beperkt) blikveld hebben en dus ten koste van hun eigen portemonnee het voor hun acceptabele aanbod beperkt houden.
en dat zou niet samen kunnen gaan met een daadwerkelijk groot tekort aan die lui.....Als er genoeg aanbod zou zijn, waarom zouden bedrijven naar topmannenmoetne zoeken, die diene zich dan echt wel zelf aan.......
quote:
Gegeven dat intussen ook de nodige topmannen zijn overleden en die bedrijven niet zonder sturing zitten dient zich wel personeel aan waar de ruimte er is, de vraag is alleen uiterst selectief.
Wat maakt dus een topman dan zo absurd duur? Krapte dus/lees kutmarkt situatie.
pi_47281856
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je wilt niet weten hoe druk die lui het hebben, je komt dus niet aan de beurt als je een klus heeft....
[..]

[..]

Want?
Omdat het inhuren van dergelijke hulp te duur is voor de gemiddelde burger... Waarom denk je dat er een witte werkster regeling is gekomen voor huishoudelijke klusjes?
pi_47281878
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:12 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

en dat zou niet samen kunnen gaan met een daadwerkelijk groot tekort aan die lui.....Als er genoeg aanbod zou zijn, waarom zouden bedrijven naar topmannenmoetne zoeken, die diene zich dan echt wel zelf aan.......

Wat maakt dus een topman dan zo absurd duur? Krapte dus/lees kutmarkt situatie.
Welk gedeelte van "de aandeelhouders een heel beperkt (en volgens het stukje té beperkt) blikveld hebben en dus ten koste van hun eigen portemonnee het voor hun acceptabele aanbod beperkt houden" is niet duidelijk? Als jij alleen maar op 31 juli van het afgelopen jaar in Libanon geplukte aardbeien wil eten dan is dat je goed recht, maar omdat je je aanbod dan zelf beperkt heb ik niet echt medelijden als je vijftig euro voor een bakje zal mogen betalen.

Zo gauw de huidige generatie topmannen te hoge eisen gaat stellen (naar de mening van de aandeelhouders) gaan ze vanzelf breder kijken.
pi_47281920
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:17 schreef nikk het volgende:

[..]

Omdat het inhuren van dergelijke hulp te duur is voor de gemiddelde burger..
Waarom wordt het dan niet goedkoper door het in werking treden van het markt mechanisme?
quote:
. Waarom denk je dat er een witte werkster regeling is gekomen voor huishoudelijke klusjes?
Omdat de markt niet werkt.
pi_47282238
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:18 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Waarom wordt het dan niet goedkoper door het in werking treden van het markt mechanisme?
[..]

Omdat de markt niet werkt.
Omdat voor een gemiddelde burger de kosten voor het inhuren van ambacht niet opwegen tegen de baten. Of laat jij ook je tafel maken door een ambachtsman voor een veel hoger bedrag terwijl er een kwalitatief beter en goedkoper product bij de IKEA ligt? Want ook de ambachtsman moet loonbelasting betalen, aan bepaalde milieu-eisen voldoen, werkplek tot in de treure geregeld via wetgeving, diverse vergunningen aanvragen en houden, etc, etc, etc. Drie raden aan wie dit wordt doorberekend.
pi_47282477
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ja. Zeker met een 100% tax zullen de blijvende bedrijven gewoon gaan afslanken tot ze tegen de grens aan zitten. Waarom tenslotte extra bedrijfsrisico, onderhoud etc. hebben voor iets wat je toch volledig weer mag afdragen. Ook dat komt nou niet direct de welvaart ten goede.
Dat is als je een bedrijf belet om te groeien, ik heb niemand daar over gehoord.
Het enige dat ik bepleit is een forse financiële sanctie als ze zich niks aan willen trekken van ethische principes. De keuze is aan die bedrijven: normale salarissen en een normaal belastingtarief of absurde beloningen en een absurd tarief. Lijkt me een makkelijke keuze.
quote:
Ik snap de intentie wel, ik denk alleen dat je focusen op de top a) mensen nodeloos tegen je in het harnas jaagt
De mening van mensen die zichzelf 14 miljoen waard vinden interesseert mij niet en de overige 94% van de bevolking waarschijnlijk ook niet.
quote:
en b) zelfs als je succes hebt nauwelijks productief is. Als je met alle geweld meer eerlijkheid wil, regel met de vakbonden dat ze zich hard maken voor bonussen voor werkvloerpersoneel wat het verdient in plaats van verplicht iedereen over één CAO-kam (per bedrijfstak uiteraard) te scheren. Daar geef ik je nog enige kans van slagen.
Dat lijkt me slecht voor het loonpeil en bovendien vind ik zo'n collectieve loonsverhoging niet nodig, ook die mensen moet je belonen naar hun individuele prestatie.

Het geld moet naar wie er recht op heeft. Deels de aandeelhouders en deels de maatschappij dus.
pi_47282729
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:30 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Dat is als je een bedrijf belet om te groeien, ik heb niemand daar over gehoord.
Het enige dat ik bepleit is een forse financiële sanctie als ze zich niks aan willen trekken van ethische principes.
Ethiek is natuurlijk relatief. Maar goed, op dit punt is die natuurlijk alleen maar te bepalen door discussie.
quote:
De mening van mensen die zichzelf 14 miljoen waard vinden interesseert mij niet en de overige 94% van de bevolking waarschijnlijk ook niet.
Ja, dat waren dus niet de mensen waar ik het over had. Of denk je dat ik, PietVerdriet en FJD (om er maar een paar te noemen) onszelf 14 miljoen waard vinden? .
quote:
die mensen moet je belonen naar hun individuele prestatie.
Uhm, is dat dan niet wat je doet?
quote:
Het geld moet naar wie er recht op heeft. Deels de aandeelhouders en deels de maatschappij dus.
Dat gaat het ook. De winst gaat naar de aandeelhouders en middels belastingen krijgt de maatschappij een deel. Dat daarnaast de aandeelhouders ervoor kiezen om enige van hun werknemers contractueel afgesproken in de winst mee te laten delen staat daar uiteraard volkomen los van.
pi_47284054
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:36 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ethiek is natuurlijk relatief. Maar goed, op dit punt is die natuurlijk alleen maar te bepalen door discussie.
[..]
eens.
quote:
Ja, dat waren dus niet de mensen waar ik het over had. Of denk je dat ik, PietVerdriet en FJD (om er maar een paar te noemen) onszelf 14 miljoen waard vinden? .
[..]
Je hebt het toch over mensen in het harnas jagen? Ik nam aan dat dat niet op jullie sloeg, anders vind ik jullie bewondering voor die lui pas écht zorgwekkend worden.
quote:
Uhm, is dat dan niet wat je doet?
Als je élke helpdeskmedewerker en élke toiletjuffrouw zomaar een bonus geeft?
Nee dat lijkt me geen loon naar prestatie.
quote:
Dat gaat het ook. De winst gaat naar de aandeelhouders en middels belastingen krijgt de maatschappij een deel. Dat daarnaast de aandeelhouders ervoor kiezen om enige van hun werknemers contractueel afgesproken in de winst mee te laten delen staat daar uiteraard volkomen los van.
En de huidige verdeling van de brutowinst tussen eigenaren en maatschappij doet volledig recht aan de manier waarop dit geld in handen is gekomen van het bedrijf (bv. door oneerlijke verdringing van andere bedrijven)?
pi_47294233
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:25 schreef nikk het volgende:

[..]

Omdat voor een gemiddelde burger de kosten voor het inhuren van ambacht niet opwegen tegen de baten. Of laat jij ook je tafel maken door een ambachtsman voor een veel hoger bedrag terwijl er een kwalitatief beter en goedkoper product bij de IKEA ligt?
Je bent in de war met een meubelmaker. Ik wil mijn dak laten repareren, dat kan ook niet bij de kapper, hiervoor heb ik een timmerman nodig. En die zijn er niet....Die paaar die er wel zijn hebben het zo druk dat je niet aan de beurt komt. Er is dus wel degelijk vraag naar die lui, tegelijkertijd kan je geen klant worden. Dan hapert er toch iets aan het syteem van de mark? Waarom vind correctie hier niet plaats?
quote:
Want ook de ambachtsman moet loonbelasting betalen, aan bepaalde milieu-eisen voldoen, werkplek tot in de treure geregeld via wetgeving, diverse vergunningen aanvragen en houden, etc, etc, etc. Drie raden aan wie dit wordt doorberekend.
Zeker, maar dat geld toch ovoor meer alger betaalde beroepen. Iedereen betaalt toch loonbelasting? Een timmerman toch niet meer dan een ander?
  donderdag 15 maart 2007 @ 11:07:59 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47294292
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je bent in de war met een meubelmaker. Ik wil mijn dak laten repareren, dat kan ook niet bij de kapper, hiervoor heb ik een timmerman nodig. En die zijn er niet....Die paaar die er wel zijn hebben het zo druk dat je niet aan de beurt komt. Er is dus wel degelijk vraag naar die lui, tegelijkertijd kan je geen klant worden. Dan hapert er toch iets aan het syteem van de mark? Waarom vind correctie hier niet plaats?
[..]

Zeker, maar dat geld toch ovoor meer alger betaalde beroepen. Iedereen betaalt toch loonbelasting? Een timmerman toch niet meer dan een ander?
En wat heeft dit met topsalarissen te maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47294457
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wat heeft dit met topsalarissen te maken?
Dat die markt net zo goed niet werkt, net zoals bij die topmannen. Bij de topmannen heeft dat tot gevolg dat de beloningen exploderen, die lui kunnen dan het onderste uit de kan vragen...... Desondanks trekt het aanbod klaarblijkelijk niet aan. ...

En arbeidsmarkteconomie heeft nog nooit gewerkt......
  donderdag 15 maart 2007 @ 11:15:15 #270
45206 Pietverdriet
pi_47294525
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat die markt net zo goed niet werkt, net zoals bij die topmannen. Bij de topmannen heeft dat tot gevolg dat de beloningen exploderen, die lui kunnen dan het onderste uit de kan vragen...... Desondanks trekt het aanbod klaarblijkelijk niet aan. ...

En arbeidsmarkteconomie heeft nog nooit gewerkt......
Dat jij niet in staat bent een timmerman te vinden ligt niet aan het principe van marktwerking, dat ligt eerder aan jou denk ik.
Ik weet zeker dat ik binnen de kortste keren een timmerman heb die het dak repareerd.
Maar weet je wat, als je me 2500 euro betaald, bemiddel ik je een timmerman.
(Prijs is alleen voor de bemiddeling, verdere kosten zijn door jou te dragen)
pi_47294690
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat jij niet in staat bent een timmerman te vinden ligt niet aan het principe van marktwerking, dat ligt eerder aan jou denk ik.
O, net als bij de aandeelhouders ligt dat nu in een keer weer aan mij natuurlijk.. Als er vldoende waeren had ik er echt wel een gevonden. Nou ik ben niet de enige die klaagt, hoor. In mijn eigen kring hoor ik dat veel vaker.....Tegels zetten, bestraten.........geen hond te vinden die het voor je doet........
quote:
Ik weet zeker dat ik binnen de kortste keren een timmerman heb die het dak repareerd.
Ik wacht als weken op ene prijsoppgave. Tussendoor steds gebeld..Ze komen niet meer voor een kutklus..Vaak gehoord verhaal......

De arbeidsmarkt economie werkt gewoon niet. Of er zijn teveel mensen of veel te weing. Zelden dat vraag en aanbod bij elkaar in de buurt liggen of komen.....Mensen studeren zich kapot en krijgen lang niet altijd hun gewenste baan of erger nog, wordne als rotte tomaten doorgedraait.

Lang leve de markt. Een instument dat slecht geschikt is voor de marktkraam. Niet meer dan dat.
pi_47294759
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

Maar weet je wat, als je me 2500 euro betaald, bemiddel ik je een timmerman.
(Prijs is alleen voor de bemiddeling, verdere kosten zijn door jou te dragen)
Waarom staan er dan niet meer lieden op die het voor een hoger bedrag willen doen, dat net nog niet absurd te noemen is..Er zit zoveel tussen....

Nee hoor , de markt werkt gewoon niet. Anders hadden de te korten ook niet bestaan...Het is een wanstaltig instrument dat slechts tot excessen leidt.....
  donderdag 15 maart 2007 @ 11:26:06 #273
45206 Pietverdriet
pi_47294869
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:21 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Waarom staan er dan niet meer lieden op die het voor een hoger bedrag willen doen, dat net nog niet absurd te noemen is..Er zit zoveel tussen....

Nee hoor , de markt werkt gewoon niet. Anders hadden de te korten ook niet bestaan...Het is een wanstaltig instrument dat slechts tot excessen leidt.....
Jij wilt de prijs niet betalen voor mijn bemiddeling, timmerlui doen wat anders, prima balans tussen vraag en aanbod.

Ergo, markt werkt
quad erat demonstrandum

[ Bericht 0% gewijzigd door Pietverdriet op 15-03-2007 11:33:23 ]
pi_47295086
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij wilt de prijs niet betalen voor mijn bemiddeling, timmerlui doen wat anders, prima balans tussen vraag en aanbod.
Er is een chronisch tekort aan ambachtlieden. Dat is jarenlang algemeen bekend. Correctie vind hoe dan ook niet plaats.....

Conclusie : markt werkt NIET.
Quad erat demonstratum

Het instrument hoort thuis daar het voor bedoeld is: in de MARKTtkraam op de marktplaats.

Maatschappij is meer dan een marktplaats...

Een mens is bovendien meer dan een klomp kaas dat verhandeld moet worden.......

Het achterlijke systeem draait mensen door, en anderen worden disproportioneel in de watten gelegd.. ..Is dat het nieuwe ethische wahalla?
  donderdag 15 maart 2007 @ 11:39:36 #275
45206 Pietverdriet
pi_47295308
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Er is een chronisch tekort aan ambachtlieden. Dat is algemeen bekend.

Ergo, markt werkt NIET.
Quad erat demonstratum
Nee hoor, vrije markt betekend niet dat er geen tijdelijke tekorten zullen zijn, dat is juist een fundamenteel principe daarvan. Betekend namelijk dat als de aanbod kant schaars wordt, de prijs stijgt, als jij bereid bent een bemiddeling te betalen en de vraagprijs van de timmerman die ik je lever dan heb jij zeer snel een timmerman
pi_47295826
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee hoor, vrije markt betekend niet dat er geen tijdelijke tekorten zullen zijn, dat is juist een fundamenteel principe daarvan.
Ik weet niet hoe lang bij jou tijdelijk duurt......Dat tekort van die ambachtslieden duurt al decennia....Er zou op gegeven ogenblik een kentering in de situatie moeten komen. Eerst doordat de prijs stijgt, (hogere beloning) en daarna tot meer ambachtlieden leidt.....Dat gebeurt echter niet....Met die topmannen neemt het aanbod klaarblijkelijk ook niet toe....(en nee die aandeelhouders zouden best ot langere kandidatenlijstjes komen als er meer aanbod was, zelfs mensen zouden zich dan kunnen presenteren bij die aandeelhouders als ze er ook zouden zijn) ....Ook dat is al jaren de situaties......

Feit is gewoon dat voor processen met ene hoge tijdconstante niet door ene marktmechanisme valt te regelen. Voorbeeld: er is nu een tekort aan psychologen. Gevolg iedereen wil psycholoog studeren en over vier jaar komen ze elkaar op de arbeidsmarkt weer tegen. De helft vind dan geen baan, want teveel aanbod. De helft draait dus als een rotte tomaat door. Lees weggegooid kapitaal.....Gevolg: te weinig studenten stromen in ; over vier jaar zijn er weer veel te weing. Ik hoef je denk ik niet uit dat ik hier de bekende varkenscyclus beschrijf......Dat is niets meer of minder dan het gedrag van een oscillerend proces, en dat is iets wat je niet moet willen.....

Heb ik het nog niet aan het zware onethische aspect dat hordes mensen door de arbeidsmarkt worden doorgedraaid. Hordes mensen komen niet op hun wensbaan terecht, waarvoor ze jaren hebben geknokt door hun studie...Vaak moeten ze al blij zijn met het zoveelste alternatief, waar ze minder goed op kunnen excelleren...Gevolg: zoveel menselijk kapitaal wordt doorgedraaid, omdat vraag en aanbod zelden bij elkaar in de buurt komen...

En dan heb ik het nog niet hoe onethisch het systeem is dat hoofdzakelijk door KANSEN wordt ....(die kansen zijn niet voor iedereen gelijk) bepaald of je mag werken in je beroep van keuze ( alsof het een loterij is.) Die kans is slechts BEPERKT te beinvloeden door studie, prestatie etc......Stom geluk bepaald voor de helft de kans of je een beroep van je keuze mag uitoefenen.....Geluk of je solliciteert op het mement dat er een groot tekort is....

Dan heb ik het nog niet over het walgelijke aspect dat gehandicapten, mensen met een vlekje of een andere achterstandpostitie gewoonweg geen kans maken op de arbeidsmarkt

Hetr is dus eigenlijk een WALGELIJK systeem.
quote:
Betekend namelijk dat als de aanbod kant schaars wordt, de prijs stijgt, als jij bereid bent een bemiddeling te betalen en de vraagprijs van de timmerman die ik je lever dan heb jij zeer snel een timmerman
En blijkbaar gebeurt dat al jaren niet. Theorie en praktijk sluiten dus niet aan, waarmee de cirkel rond is dat ik niet anders kan vaststellen dat het mechanisme haar werk dus niet doet....
  donderdag 15 maart 2007 @ 11:58:12 #277
45206 Pietverdriet
pi_47295957
vraag ik me toch af hoe al die huizen gebouwt worden, zo zonder timmerlui, metselaars en loodgieters..
pi_47296016
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:
vraag ik me toch af hoe al die huizen gebouwt worden, zo zonder timmerlui, metselaars en loodgieters..
Ze kunnen maar op een plek tegelijk zijn....Feit is dat je hier geen tegelzetters, timmerlieden etc zijn te vinden die nog voor een kutklusje te porren zijn . Dat kan alleen maar bij de gratie dat er geen aanbod is.....
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:03:29 #279
45206 Pietverdriet
pi_47296144
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 12:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ze kunnen maar op een plek tegelijk zijn....Feit is dat je hier geen tegelzetters, timmerlieden etc zijn te vinden die nog voor een kutklusje te porren zijn . Dat kan alleen maar bij de gratie dat er geen aanbod is.....
gewoon meer geld bieden.
pi_47296471
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

gewoon meer geld bieden.
Mangelmechanisme.

je gaat trouwens niet in op andere punten.
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:15:42 #281
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47296533
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 11:45 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als de politiek van links tot rechts zich uitspreekt over die exorbitante loonstijgen , elk jaar weer, dan kun je niet met droge ogen beweren dat het om bespelen van onderbuikgevoelens gaat?
Laat ik allereerst vaststellen dat de enige echte controverse de salarissen van ambtenaren zijn, niet private salarissen. Daar maken hooguit een paar sp-ers zich druk om, maar goed: dat zijn dezelfde mensen die een ontslagverbod willen invoeren. die hoef je niet zo serieus te nemen. daarnaast parasiteert die partij sowieso puur over onderbuikgevoelens. dat dit breed gedragen wordt zegt niets over de intelligentie ervan. de meeste burgers zijn behoorlijk dom.

Waarom denk je dat er nog niks is gebeurd in de politiek komt omdat er geen zinnige basis bestaat voor maatregelen. Niemand in de politiek wil werkelijk vrije afspraken tussen partijen verbieden omdat dit in hun ogen 'exorbitant' zou zijn. Waarom niet? Omdat (a) het woord exorbitant buitengewoon subjectief is en dus een absurde basis voor beleid en (b) het de meststeek is voor het functioneren van markten (het is namelijk een extreem fundamenteel punt om vrije handel tussen agenten in een markt te verbieden) en (c) er helemaal geen probleem is, want het betreft het geld van private partijen. Straks vinden we het ook een probleem als ik een bentley van 7 ton koop (had een bmw niet ook gekund? ja, dit is het niveau van de bezwaren: laag.).
quote:
Want dan doe je het onderwerp in mijn ogen te kort en steek je je hoofd in het zand. Dat de politiek zich roert heeft ALLES met rechtsvaardigheid beleving te maken in de maatschappij. Anders komt het onderwerp echt niet op de poltieke agenda.....ze hebben dan wel beters te doen...
ik stel vast dat dit onderwerp NIET op de politieke agenda staat. hooguit het salaris van meneer Boersma bij Essent.
quote:
Ik heb het met name over salarisstijgingen en dus niet zo zeer over verschillen in basissalarissen. Die zijn uiteraard fors verschillend, want de verantwoordelikjheden liggen immers erg verschillend. Maar niemand kan mij tot nu toe uitleggen, waarom een topman zich tegoed mag doen met een salarisstijging van 60% of erger en een "gewone" werknemer het mag doen met 2%.??? Wie o wie legt dat mij uit? Geen economie dit keer, want ik weet wel vanuit dat perspectief hoed het komt , maar ETHISCH?
bij een bonus is dit een nutteloze discussie, voor hetzelfde geld daalt zijn salaris volgend jaar met 300% want dan heeft hij zijn targets niet gehaald en krijgt hij 'slechts' 5 miljoen. Hoor ik jouw dan ook miepen?
quote:
[..]

uiteraard wordt in het economisch verkeer, dat geldgestuurd is, alles in waarde uitgedrukt en is inherrent aan het gekozen systeem: kapitalisme, marktwerking etc. Ik ben dus niet naief dat ik me daarvoor de ogen sluit. Mijn bezwaar is dat we onze ogen sluiten dat op sectoren in de markt het marktmechanisme niet eens goed werkt? De uitkomst wordt koste wat het kost voor (moreel) "waar" aangezien...Absurditeiten of niet, het is zoaiets van de markt die zegt dat en dat is dus waar en moet het maar accceptabel zijn? Het lijkt er sterk op dat we de markt hier aan het VERHEILIGEN ZIJN. Als zou het in economisch en ethisch opzicht een religie zijn die niet te bespotten zou zijn....Ik hou niet van heilige huisjes, als god markt.......Ik trap ze om als het nodig is.....
laat ik je 1 ding heel duidelijk maken: het feit dat er een hoge marktprijs is betekent NIET dat de markt niet werkt. Juist wel zou ik bijna zeggen. Zolang er overeenkomsten tussen partijen zijn obv vrijwiligheid is er een markt.
Daarnaast wil ik je op het hart drukken dat er geen enkele ethische theorie bestaat om vrije transacties te veroordelen. Laat staan dat je er een gegrond bezwaar tegen zou kunnen maken.
quote:
Vraag: is de uitkomst van marktwerking op sectoren ETHISCH gezien maatschappelijk ook wel de wenselijke ?
absoluut.
heb je misschien interessante alternatieven? (en niet weer met je zweverige praatjes over hybride systemen komen, maar even gewoon pragmatisch...)
quote:
[..]

Die vrijheid is informeel maar erg betrekkelijk.
absoluut niet, niemand dwingt hier. er zijn voldoende alternatieven.
quote:
Als de markt goed functioneert, dan is er ook niets aan de hand.
nogmaals: een hoge prijs betekent niet per se marktfalen.
quote:
Maar steeds is mijn dak kapotm omdat er geen timmerman is die het kan repareren en dat tegen een acceptabel prijs.
maar WAT is een acceptabele prijs? Dat ligt aan JOUW perceptie van de waarde van een gerepareerd dak. Als die perceptie onder de gevraagde prijs ligt is er dus geen deal. Klaar. Net zoals ik maar 0.10 over heb voor een krentenbol die in de winkel 0.20 kosten: geen deal dus.
quote:
Ik kan uiteraard tegne een zeer hoog bedrag een timmerman elders laten invliegen......In die zin is er een keus....
alleen als die totaal prijs onder jouw geperciveerde (?) waarde ligt.
quote:
Maar informeel is er geen keus, of een betrekkelikje keus, want het alternatief is namelijk een blijvend kapot dak...
precies. en dat is een heel normaal alternatief. als je het zo erg vind is het je blijkbaar ook veel geld waard.
quote:
Met die toplui is dat net zo. Tegen een veel te hoge prijs (of leiver gezegd een veel te hoge overzetfactor prestatie naar loon, zie hiervoor lezing prof..) is dat het reslutaat van een ongezonde onderhandleingsuitgangspunt......een grote discrepantie in marktprijs en "intrinsieke"waarde (tussen "" ook intrisiek is nogal betrekkelijk) ........Daarmee is die keuze vrijheid ook erg betrekkelijk, daar het alternatief daarmee geen topman is....
ik word hier heel erg moe van.
nogmaals: als hij niet 14 miljoen toevoegt huren ze hem ook niet in. als hij niet 13.5 meer toeveogt dan een gewone managers, huren ze hem niet in. zijn waarde wordt bepaald door hun perceptie.
quote:
[..]

Ik weet niet wie je bedoeld, ik kan voor mijzelf zeggen dat het niet zo is,
ik kan niet zeggen dat je erg intelligente dingen zegt over economische principes.
quote:
maar de discussie ben ik gestart op een onrechtvaardigheidsgevoel .
wat vooralsnog nergens op gebaseerd is.
quote:
En stel hiermee een eerlijkheidsprobleen aan de orde.....Dat laatste heeft wel alles met gevoelens te maken die zuiteraard zijn gesotel op cognities. Een mens dnekt namelijk altijd en geeft ogen en orren de kost en zijn meestal ook niet gek.....
drijfzand
quote:
Mijn bezwaar aan jou inbreng is, is dat je de dicussie puur benaderd vanuit een economisch perspectief. Begrijpelijk ook, het is je vak. Maar de discussie als het gaat om eerlijkheid heeft slecht maar een deel met economie te maken. Economie is maar een stukje maatschappij. Een markteconomie is niet meer of minder dan een instrument om een samenleving te doen "huishouden" (in de macro en micro-economische zin ).....Een deelfuncite van het systeem is het verdelen van de opbrengsten van profijt te verdelen onder de deelnemers van de sociale context waarbinnen het profijt wordt gemaakt......Er is zeker een bedrijfs en maatschappelijk belang om dat zo eerlijk mogelijk te doen....Als dat laatste niet gebeurd, onstaan er spanningen onder het personeel. (en dat gaat we lgebeuren , het broeit her en der) Dat kan niet gezond zijn....Overigens gevoelens in de samenleving onstaan ook niet uit het niets....Een bedrijf is een onderdeel van de samenleving. Consumenten betalen voor hun diensten...En hebben ook opvattingen over maatschappelijk verantwoord ondernemen, Dat wil zeggen ook je personeel goed en eerlikj behandelen en accptable beloningsverschillen te bewerkstelligen....Een brdrijf staat in dienst van de klanten die deel uitmaken voor desamenleving. ....
ik blijf vaststellen dat jij anderen van alles wil opleggen omdat er mensen zijn die NIKS met deze transactie te maken hebben het een oneerlijke transactie vinden. dit is principieel gezien voor mij zo'n absurde manier van denken dat ik er eigenlijk niks mee van doen wil hebbben. ik vind het sp politiek en dat vindt ik intellectueel beneden alle peil.

mijn economische inbreng dient slechts om het gebrek eraan van jouw kant te compenseren.
quote:
Of zijn wij mensen in dienst van de bedrijven, die wij moetne aanbidden (god mammon, weet je nog?)
melodramatisch
quote:
[..]

De kruik gaat net zo lang te water tot ie barst....
[..]

Eerlijk zijn naar je mensen, valt niet onder normen en waarden....?
wie is er niet eerlijk?
quote:
[..]

Leg dat eens uit, dat laatste, teveel instituten?....Leg mij nu eens uit waarom er geen ambachtlieden meer zijn? Het is een eindresulaat van een marktmechanisme dat dus niet werkt. En daarbij neerleggen dan? Zo van het is de uitkomst van een goddelijk instrument? Niet ingrijpen dan?
SUBstituten. je kunt bijvoorbeeld zelf klussen, verhuiizen of niets doen. Wat wil je ingrijpen dan? Mensen dwingen om ambachtman te worden?
reken maar dat veel mensen timmerman worden als ze een ton per jaar kunnen trekken.
quote:
[..]

Als prijzen jaar in en jaar uit verder uiteen exploderen is dat een teken dat vraag en aanbod niet naar elkaar toe convergeren...dat was toch het doel van het marktregelmechanisme..?....als dat wel zou gebeuren dan zouden de excessieve prijsstigingen tot staan gebracht moeten worden? Aangzien dat het decennia al niet gebeurd, dan kan de conclusie toch niet anders zijn ,dat de marktmechanimse in het betreffende segment haar werk toch niet doet?
jij denkt blijkbaar dat een markt per jaar moet convergeren om te kunnen 'werken'
Hierbij neem je niet mee dat veel aanpassing tijd kost (het verschil tussen het theoretisch short term en long term) en dat marktomstandigheden vaak veranderen en onzeker zijn.
misschien waren de prijzen altijd al te laag? misschien is de beweging een reactie op exogene krachten (salarissen in het buitenland)
quote:
[..]

Das mooi. Wordt het nu eens tijd voor een meerdimensional benadering?
mijn benadering is altijd meerdimensionaal, jij hebt moeite dat te begrijpen. Jij ziet niet in waarom ik denk dat een vrije transactie tussen twee marktpartijen ethsich zou kunnen zijn. tja, dan ligt mijn gebrek aan meerdimensionale communicatie meer aan de ontvanger.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:58:18 #282
45206 Pietverdriet
pi_47297873
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 12:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

je gaat trouwens niet in op andere punten.
Pot, ketel
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:06:48 #283
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47298144
quote:

[..]

waarom vind jij dat diegene jouw kutklusje zou moeten doen?
hoe denk je dit probleem op te lossen?
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_47298306
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 12:15 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Laat ik allereerst vaststellen dat de enige echte controverse de salarissen van ambtenaren zijn, niet private salarissen.
Nee, dat heb je gewoon mis. Waar denk je dat de code tabacsblad uit is ontstaan? Omdat er geen probleem was? Natuurlijk het begint natuurlijk is over exorbitante salarissen in de publieke sector. Die zijn veel lager dan in de private sector en zelfs die zijn veel te hoog bevonden. En terecht als er vele salarissen boven die van de MP liggen.
quote:
Daar maken hooguit een paar sp-ers zich druk om, maar goed: dat zijn dezelfde mensen die een ontslagverbod willen invoeren. die hoef je niet zo serieus te nemen. daarnaast parasiteert die partij sowieso puur over onderbuikgevoelens. dat dit breed gedragen wordt zegt niets over de intelligentie ervan. de meeste burgers zijn behoorlijk dom.
Ik vind het niet sterk van je om een grote groepen burgers voor dom te verslijten omdat ze JOUW visie niet delen.....Dat moet meer over jouw zeggen dan die burgers.....Spreek jij de absolute waarheid in deze.. Zoals vaker gesteld is die er niet, vandaar dat we het hebben over opvattingen..Die zijn altijd subjectief. Maar dat maakt de een opvatting niet meer waard of intelligenter dan de ander....Of verhef je jezelf tot de een soort van “aristocratie?”
quote:
Waarom denk je dat er nog niks is gebeurd in de politiek komt omdat er geen zinnige basis bestaat voor maatregelen. Niemand in de politiek wil werkelijk vrije afspraken tussen partijen verbieden omdat dit in hun ogen 'exorbitant' zou zijn. Waarom niet? Omdat (a) het woord exorbitant buitengewoon subjectief is en dus een absurde basis voor beleid en (b) het de meststeek is voor het functioneren van markten (het is namelijk een extreem fundamenteel punt om vrije handel tussen agenten in een markt te verbieden) en (c) er helemaal geen probleem is, want het betreft het geld van private partijen. Straks vinden we het ook een probleem als ik een bentley van 7 ton koop (had een bmw niet ook gekund? ja, dit is het niveau van de bezwaren: laag.).
Ik val in de herhaling......Het is namelijk niet consistent wat je nu stelt. Bedrijven zijn gehouden aan vele wetten die het vrije verkeer tussen personen net zo goed belemmert. Ja door wetgeving waarvoor de wetgever verantwoordelijk is....En de wetgever wordt gekozen door de bevolking, die opvatting heeft over moraliteiten, normen en waarden.. Als mijn buurman vraagt om hem dood te maken, en ik wil dat best doen om hem uit zijn lijden te verlossen en ik doe dat, dan is er een vrij akkoord tussen twee partijen....Maar het mag niet, omdat de wetgever dit verhinderd....En die wetten zijn ontstaan omdat de bevolking dit soort praktijken niet duld.. Zo zijn regels die dat verhinderen niet uit het niets ontstaan. Bedrijven hebben thans dus evenmin alle vrijheid om te handelen wat ze willen...Waarom geen regels om absurditeiten mbt salarisverschillen aan banden leggen, omdat er op gegeven moment meer draagvlak onstaat.....?
quote:
ik stel vast dat dit onderwerp NIET op de politieke agenda staat. hooguit het salaris van meneer Boersma bij Essent.
Je volgt helaas het nieuws selectief...Kok had het zelfs in 1997 over exhibitionistische zelfsverrijkers, en dat had wel degelijk betrekking op het particuliere bedrijfsleven....En nogmaals die code tablactblad kwam echt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik constateer dat je het probleem (maatschappelijke ophef) steeds weg relativeert, onterecht naar mijn idee.
quote:
bij een bonus is dit een nutteloze discussie, voor hetzelfde geld daalt zijn salaris volgend jaar met 300% want dan heeft hij zijn targets niet gehaald en krijgt hij 'slechts' 5 miljoen. Hoor ik jouw dan ook miepen?
Nee, dan beloon ik ze met complimenten voor hun consequente en eerlijk gedrag. Ik zie het slecht mondjesmaat gebeuren...Nog consequenter en geloofwaardiger zou het zijn als ze daarnaast een malus systeem daarbij invoeren.....Dan zou ik dit topic niet eens hebben geopend...
quote:
laat ik je 1 ding heel duidelijk maken: het feit dat er een hoge marktprijs is betekent NIET dat de markt niet werkt. Juist wel zou ik bijna zeggen. Zolang er overeenkomsten tussen partijen zijn obv vrijwilligheid is er een markt.
Ik mag toch hopen dat je het verschil begrijpt tussen een markt dat in stabiel evenwicht is en een markt die dat niet is..(jullie hebben toch hopelijk toch aan systemen gerekend cq gemodelleerd om de dynamica van economische systemen te duiden? ..... Ga nou eens op in op mijn stelling dat die mark niet in stabiel evenwicht zou zijn.....Hoe kan het anders dat vraag en aanbod als decennia verder uit elkaar divergeren met het gevolg een jaren lange prijsexplosie......Noem jij dat gezond?
quote:
Daarnaast wil ik je op het hart drukken dat er geen enkele ethische theorie bestaat om vrije transacties te veroordelen. Laat staan dat je er een gegrond bezwaar tegen zou kunnen maken.
ik val weer in de herhaling. Ik heb nergens gesteld dat er absolute waarheden zijn als het om ethische aspecten gaat. Dat is subjectief bepaald. Neemt niet weg dat er MAATSCHAPPELIJKE normen en waarden bestaat (terecht hoog op de agenda gezet door Balkenende) ...Een voorbeeld hiervan is dat maatschappelijk gezien moorden en roven niet mag, zelfs als ik of een aantal individuen zouden vinden dat het wel moet kunnen.....waarom zou op gegeven ogenblik geen breed gedragen maatschappelijke opvatting rond die salarissen de politiek kunnen dwingen tot maatregelen...Zoals regelgeving uberhaupt ontstaat?
quote:
absoluut.
heb je misschien interessante alternatieven? (en niet weer met je zweverige praatjes over hybride systemen komen, maar even gewoon pragmatisch...)
Zweverig??????????????? Pmb: dit systeem is zo praktisch dat we het nu bedrijven in Nederland . Jammer dat de politiek zich compleet laat uitleveren aan het marktmechanisme, al zou het ei van columbus zijn om alle processen binnen ene economie te regelen (wat knap naïef is) . Het kan zoveel beter, als je als overheid precies weet welke onderdelen je aan de vrije markt kan overlaten en welke niet. Kortweg: publiek laten wat publiek is, en dat wat aan de markt overgelaten kan worden ook aan de markt kan worden overgelaten. ik bestrijdt dat ingrijpen van de overheid altijd tot verslechtering zou leiden ......Integendeel, miets het maar goed gebeurd....
quote:
absoluut niet, niemand dwingt hier. er zijn voldoende alternatieven.
Niemand die met een pistool iets dwing...Maar ga eens hier op in: hoe kan sprake zijn van een wezenlijke keuze om mijn dat door slechts een voorradige timmerman te repareren, die zelfs niet komt opdagen voor een kutklus (maar het misschien voor een miljoen het wel wil doen... ).....Het alternatief is namelijk niet repareren. In hoeverre is er dan nog sprake van een keus.....Tja, informele machtsverhoudingen PMB. je zal het straks best merken als je gaat werken als bestuurder.......Dan heb je niet slechts te maken met formele machtsstructuren maar vooral INFORMELE machtsverhoudingen........Tja ,ervaar dat eens maar....
quote:
nogmaals: een hoge prijs betekent niet per se marktfalen.
Niet perse: je nuanceert gelukkig.....Ik leg je uit dat het vaak wel zo is...de rest heb ik reeds verteld..
quote:
maar WAT is een acceptabele prijs? Dat ligt aan JOUW perceptie van de waarde van een gerepareerd dak. Als die perceptie onder de gevraagde prijs ligt is er dus geen deal. Klaar. Net zoals ik maar 0.10 over heb voor een krentenbol die in de winkel 0.20 kosten: geen deal dus.
Waarde wordt grotendeels bepaald door vraag en aanbod. Ik zou de laatste zijn die zou stellen dat prijs intinsiek kan zijn.....Daar hebben we ook gen discussie over........Wat je welk kan vergelijken is de salarissen onderling en hunprestaties. Daarover is veel te zeggen....

Wat het prestatie-element betreft dit: Wat maakt de baan van Bennink 100x!!!!!!!! zwaarder dan die van Balkenende bijvoorbeeld. Concreet: een groot gedeelte gebakken lucht wordt bij Bennink beloond (als uitkomst van een marktritueel)

ik word hier heel erg moe van.
nogmaals: als hij niet 14 miljoen toevoegt huren ze hem ook niet in. als hij niet 13.5 meer toevoegt dan een gewone managers, huren ze hem niet in. zijn waarde wordt bepaald door hun perceptie.
[..]

[/quote]
ik heb al vaak genoeg aangeven dat die exorbitante prijs door schaarste wordt ingeven en geen enkele relatie bestaat tussen prestatie en beloning. ik vind die prof van het artikel aan mijn zijde......
quote:
ik kan niet zeggen dat je erg intelligente dingen zegt over economische principes.
Je hebt geen recht van spreken als je mijn visie mbt die dynamica van economische processen weet te weerleggen. Ook niet sterk van je om mijn inbreng over hybride systemen als met wazig af te doen. Te meer omdat de meeste landen met dit systeem werken...Ook niet sterk van om overheidsingrijpen altijd af te doen als slecht....

Ik hoop dat je soms over je eigen vakgebied kan heen springen.....Ik kan je uit de droom helpen: die studie die je nu volgt is ook bijzonder beperkt en ozo relatief (net als de mijn trouwens)....Er zullen steeds nieuwe inzichten komen en inzichten weer gaan. Wetenschap is NERGENS absoluut...

Laat je je daarnaast niet nu al beroepsdeformeren....
quote:
drijfzand
Stellen is 1, nu de rest nog..
quote:
ik blijf vaststellen dat jij anderen van alles wil opleggen omdat er mensen zijn die NIKS met deze transactie te maken hebben het een oneerlijke transactie vinden. dit is principieel gezien voor mij zo'n absurde manier van denken dat ik er eigenlijk niks mee van doen wil hebben. ik vind het sp politiek en dat vindt ik intellectueel beneden alle peil.
geeft aan dat je maatschappelijk gevoelens opnies geen boodschap heeft en de markt boven alles stelt of zelfs verheiligd...Een instrument als markteconomie is er om de mensheid te dienen en niet andersom. Dus het zou je sieren om wat kritischer tegen de (uit)werkingen van het systeem onder ogen te zien...
quote:
mijn economische inbreng dient slechts om het gebrek eraan van jouw kant te compenseren.
Dat mag, als je meer boodschap krijgt aan de ethische aspecten van het verhaal.
quote:
melodramatisch
En nu inhoudelijk?
quote:
SUBstituten. je kunt bijvoorbeeld zelf klussen, verhuiizen of niets doen. Wat wil je ingrijpen dan? Mensen dwingen om ambachtman te worden?
reken maar dat veel mensen timmerman worden als ze een ton per jaar kunnen trekken.
Waarom corrigeert de markt het aanbod dan niet. die timmerlui kunnen toch vragen wat ze wellen? Het mechanisme werkt dus niet......
quote:
jij denkt blijkbaar dat een markt per jaar moet convergeren om te kunnen 'werken'
Hierbij neem je niet mee dat veel aanpassing tijd kost (het verschil tussen het theoretisch short term en long term) en dat marktomstandigheden vaak veranderen en onzeker zijn.
ik gaf al aan dat de arbeidseconomie in tal van secoren niet werkt,m door grote looptijden in deelprocessen (opleidingsduur). Dat is de reden dat varkenscycli onstaan. Of er zijn teveel psychologen of veel te weinig. Werk fantastisch toch?
quote:
misschien waren de prijzen altijd al te laag? misschien is de beweging een reactie op exogene krachten (salarissen in het buitenland)
Zeg het maar. ik kijk slechts naar het eindresultaat......en die is in 1 woord gewoon kut.....Tja er is al een decennia tekort aan die lui. Kom dus aub niet met die polen........(straks krijgen die nog de schuld )
quote:
mijn benadering is altijd meerdimensionaal, jij hebt moeite dat te begrijpen. Jij ziet niet in waarom ik denk dat een vrije transactie tussen twee marktpartijen ethsich zou kunnen zijn. tja, dan ligt mijn gebrek aan meerdimensionale communicatie meer aan de ontvanger.
Ik neem kritiek ter harte, maar doe jij dat nou ook eens......Je blik is echt erg smal /beperkt tot een economische invalshoek.....Steker nog je gaat helemaal niet op ethiek in, behalve door te stellen dat ethiek zich maar moet schikken naar de uitkomsten van een marktmechanisme (wat her en der niet eens goed werkt).

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 15-03-2007 13:22:16 ]
pi_47298384
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pot, ketel
Als jij met een onzinnige vraag komt over een absoluut maximum, en ik uitleg dat die niet gegeven (en gedeeld wordt door een econoom alhier) kan worden en jij blijft daarop doorhammeren, wat moet ik dan?
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:33:45 #286
45206 Pietverdriet
pi_47299071
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als jij met een onzinnige vraag komt over een absoluut maximum, en ik uitleg dat die niet gegeven (en gedeeld wordt door een econoom alhier) kan worden en jij blijft daarop doorhammeren, wat moet ik dan?
Toegeven dat je uit je nek lult?
pi_47299161
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toegeven dat je uit je nek lult?
Die vraag kun je jezelf ook stellen uiteraard. Jij wilt of kunt het niet snappen. Daar kan ik niets aan doen. Ik ga het riedeltje niet nog eens herhalen....

Ik kan jou ook onzinnige onmogelijke vragen stellen, en maar blijven hameren om er een antwoord op te geven...
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:41:35 #288
45206 Pietverdriet
pi_47299353
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Die vraag kun je jezelf ook stellen uiteraard. Jij wilt of kunt het niet snappen. Daar kan ik niets aan doen. Ik ga het riedeltje niet nog eens herhalen....

Ik kan jou ook onzinnige onmogelijke vragen stellen, en maar blijven hameren om er een antwoord op te geven...
Ik stel geen onzinnige vraag, jij loopt al 5 topics te huilen dat het schandalig is dat mensen zoveel verdienen en dat er wat aan gedaan moet worden.
Maar als ik je vraag dat dan te benoemen, wat dan teveel is, en wat er aan gedaan moet worden draai je 3 topics lang om dan met een onzinnig antwoord te komen en met maatregelen die nergens op slaan en niet uitvoerbaar zijn.
Je hebt de ballen verstand van economie. Voorbeeld: je verwijt de Vakbonden de werkeloosheid in Frankrijk en Duitsland, omdat looneisen daar te hoog zouden zijn (let wel, Duitsland kent geeneens een minimum loon, en heeft dat nooit gekend)
pi_47300105
Pietverdriet
pi_47300109
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik stel geen onzinnige vraag, jij loopt al 5 topics te huilen dat het schandalig is dat mensen zoveel verdienen en dat er wat aan gedaan moet worden.
De vraag is eigenlijk of ik hier wel op moeten reageren.....Want moet ik immers ZEER slecht/of ZEER slectief lezen wel belonen met een repliek?
quote:
Maar als ik je vraag dat dan te benoemen, wat dan teveel is, en wat er aan gedaan moet worden draai je 3 topics lang om dan met een onzinnig antwoord te komen en met maatregelen die nergens op slaan en niet uitvoerbaar zijn.

Je hebt de ballen verstand van economie.
Heel sterk en bijzonder inhoudelijk. Het zegt zoveel over jou en zo weinig over mij..... , temeer omdat je dingen gewoon laat liggen....Kennelijk vind je het gemakkelijker om op de persoon te spelen......
quote:
Voorbeeld: je verwijt de Vakbonden de werkeloosheid in Frankrijk en Duitsland, omdat looneisen daar te hoog zouden zijn (let wel, Duitsland kent geeneens een minimum loon, en heeft dat nooit gekend)
Waar haal je dat in godnaam vandaan? Waar heb ik dit gesteld? Gaat het nog wel goed met je? Je leest niet, of erg selectief en haalt quotes van naderen door elkaar....

Bovendien geldt bij jou kennelijk niet iets als een basisrespect naar anderen.....(niet dat ik dat gewend bent van lui die tenten reorganiseren en maar al te vaak psychopaat zijn...).

Je diskwalifiseert jezelf daarmee als een waardige discussiepartner.
pi_47300349
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:06 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

waarom vind jij dat diegene jouw kutklusje zou moeten doen?
Omdat er geen anderen zijn. Want de markt faalt.......
quote:
hoe denk je dit probleem op te lossen?
Niet of uiteindelijk dan maar zelf het dak op. We stevenen af naar een nieuw soort derde wereldland...Wel hightech oplossingen bedenken, mensen voor werkloosheid zo hoogmogelijk opleiden en geen ambachlui meer hebben om de basale voorzienigen overeind te houden...

Lang, lang leve de markt....
pi_47301540
5 topics vol en nog zijn de HenriO's, de FJD's en de Pietenverdrieten er niet in geslaagd om die achterlijke beloningen te onderbouwen.

En nee, vraag-aanbod noem ik geen onderbouwing waarom het rechtvaardig zou zijn.
pi_47302053
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 14:44 schreef rebel6 het volgende:
5 topics vol en nog zijn de HenriO's, de FJD's en de Pietenverdrieten er niet in geslaagd om die achterlijke beloningen te onderbouwen.
Als je er even vanuit gaat dat de bovengenoemde users jouw mening over rechtvaardigheid niet delen, waarom verwacht je dan wel dat hun onderbouwing wel op jouw specifieke invulling van rechtvaardigheid aansluit?
pi_47302518
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 14:58 schreef Litpho het volgende:

[..]

Als je er even vanuit gaat dat de bovengenoemde users jouw mening over rechtvaardigheid niet delen, waarom verwacht je dan wel dat hun onderbouwing wel op jouw specifieke invulling van rechtvaardigheid aansluit?
Ik verwacht niet dat ze mijn mening delen.

Wel zou het netjes zijn om niet alleen mijn en EchtGaaf's invulling af te kraken maar ook even uit te leggen wat er zo rechtvaardig is aan vraag-aanbod met het liefst zo min mogelijk overheidsbemoeienis.

De huidige kromme situatie recht proberen te praten mag, maar kom dan tenminste met argumenten en niet slechts met het uitleggen van economische basisprincipes die ik zelf ook wel begrijp.
  donderdag 15 maart 2007 @ 15:16:21 #295
45206 Pietverdriet
pi_47302676
quote:

En nee, vraag-aanbod noem ik geen onderbouwing waarom het rechtvaardig zou zijn.
Wat doe jij eigenlijk voor de kost?
pi_47302905
quote:

[..]

Dat juist een voorbeeld dat de markt functioneert. Alleen jij hebt de marktprijs er niet voor over.

Wil hier ook nog iemand reageren op de ' bedrijfsgoddelijken' van Connexxion?
Werken is voor arbeiders
pi_47303825
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 15:22 schreef Richboy het volgende:

[..]

Dat juist een voorbeeld dat de markt functioneert. Alleen jij hebt de marktprijs er niet voor over.
Nee hor. er is namelijk geen bedrag genoemd. Meneer komt niets eens voor een kutklusje als deze. Het is dus nog erger dan je stelt. En los daarvan...al zou dat zo zijn......dat ik de martkprijs niet willen betalen, waarom zou de rest van Nedrland dan ook niet bereid zijn? Maw dan is die hogere prijs dus niet de martkprijs. .....
quote:
Wil hier ook nog iemand reageren op de ' bedrijfsgoddelijken' van Connexxion?
Vertel?
pi_47303879
quote:
Omdat ze het niet kunnen.
quote:
En dat schijnt onder marktadepten heilig te zijn...
pi_47303931
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 14:58 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ze rechtvaardigen het slechts zo van het is de markt die dat bepaald. En daar horen we ons aan te richten. Oftewel uitgeleverd zijn aan een systeem, die ook over normen en wardne gaat....
pi_47303948
Bijna vol......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')