ik suggereerde toch niet dat bepaalde management-kennis essentieel was om een groot bedrijf te kunnen leiden en dat Oost-Europese managers 'dus' automatisch ongeschikt zijn?quote:Op maandag 12 maart 2007 16:18 schreef FJD het volgende:
[..]
dan wacht ik ondertussen op je onderbouwing waarom management maar weinig te maken heeft met theorie (is het ook meetbaar dat minder kennis van theorie leidt tot slechter management)? Iets wat je 'vakkundig' vervangen hebt door [blaat] terwijl het wel degelijk een relevante vraag is.
Ja, dit lijkt me echt een taak voor de vakbonden. In plaats van de belangen van hun leden te behartigen treiteren ze liever iedereen die meer dan modaal verdient. Niet dat hun leden hier iets mee opschieten.....quote:Op maandag 12 maart 2007 14:46 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Momenteel zou zo'n systeem niet werken, alleen als de vakbonden op internationaal niveau beter samen gaan werken zouden dat soort praktijken tegen gegaan kunnen worden
Goed zo en nu de rest van m'n vraag lezen en onderbouwen dan kom ik hiermee zo terugquote:Op maandag 12 maart 2007 16:38 schreef rebel6 het volgende:
Waarom een topman 100x meer dan een minister zou presteren.
Waarom Oost-Europeanen geen groot bedrijf kunnen leiden.
Waarom we zo weinig buitenlandse topmanagers zien als het volgens jou zo is dat we te weinig goede managers in Nederland hebben.
Ach laat ook maar ik volg jou wel dat lijkt me veel beter voor m'n bloeddruk. Zelfs Wouter Bos heb ik niet zo zien draaien.quote:Op maandag 12 maart 2007 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee dat is het niet, maar net als TS heb je geen idee waar je het over hebt, meer dan een beetje ageren kan je niet en zo snel het inhoudelijk wordt haak je af
Wat een onzin, noem eens 1 vraag van jou waar ik geen inhoudelijk antwoord op heb gegeven?quote:Op maandag 12 maart 2007 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee dat is het niet, maar net als TS heb je geen idee waar je het over hebt, meer dan een beetje ageren kan je niet en zo snel het inhoudelijk wordt haak je af
Waar draai ik?quote:Op maandag 12 maart 2007 16:53 schreef FJD het volgende:
[..]
Ach laat ook maar ik volg jou wel dat lijkt me veel beter voor m'n bloeddruk. Zelfs Wouter Bos heb ik niet zo zien draaien.
Dat Oost-Europeanen (of van mijn part Indiërs of Chinezen) vanwege een mogelijke kennisachterstand niet succesvol een groot bedrijf kunnen leiden in Nederland heb je allesbehalve onderbouwd.quote:Op maandag 12 maart 2007 16:51 schreef FJD het volgende:
De middelste vraag heb ik overigens al beantwoord zie m'n post van een halve pagina terug.
quote:Op maandag 12 maart 2007 16:55 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Wat een onzin, noem eens 1 vraag van jou waar ik geen inhoudelijk antwoord op heb gegeven?
quote:Op maandag 12 maart 2007 16:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En waar baseer je dat op? Je buikgevoel?
Vergeleken bij de extreme salarissen in de VS krijgen NL managers inderdaad weinig, maar tenzij Nederland het slechtst betaald van allemaal kun je eventuele tekorten altijd aanvullen vanuit het buitenland.quote:Op zondag 11 maart 2007 22:49 schreef paparia het volgende:
[..]
1. Toevallig ken ik een aantal mensen binnen dat circuit. Geslaagde top-managers die na een aantal jaren executive board en een top 10 MBA-opleiding toch echt niet in Nederland gaan werken omdat het salaris niet goed genoeg is.
Nederlandse bedrijven klagen niet, ze proberen alleen vor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Zou heel goed kunnen dat die Oost-Europese topmanagers liever naar de VS gaan dan naar NL als ze mogen kiezen, maar dat wil niet zeggen dat Nederlandse bedrijven kansloos zijn.quote:2. Topmanagers uit oost-europa komen hier ook niet, die kunnen ook beter in andere buitenlanden aan de slag. Oost europa is voornamelijk actueel op de arbeidsmarkt door laag geschoolde arbeid. En zelfs dat is op zijn retour. Kijk maar naar het aantal oost europese vrachtwagenchauffeurs die voor Nederland rijden.
[..]
Hoe kom jij er in godsnaam bij dat het ondernemersklimaat hier bijzonder aantrekkelijk is?quote:Op maandag 12 maart 2007 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
jij denkt dat bedrijven hier niet meer zullen vestigen als topinkomens worden afgevlakt? Nog steeds vestigen hier bedrijven maar al te graag, omdat het ondernemersklimaat hier zo bijzonder aantrekkelijk is. Dat hangt echt niet van 1 salaris af.
Omdat er geen enkel verband is met de hoogte van de beloning en diens prestatie, doch hooguit een uitkomst is van een "handjeklap" tussen twee partijen. Met dat laatste is op zich weinig mis, ware het niet dat het resultaat bij de gratie is van een zwaar onevenwichtige marktsituatie waarbij 1 van de partijen (de topman idg) in die situatie zich bevind dat deze aan maximale powerplay kan doen.(ook in het artikel van RR duidelijk gesteld).... Dat verklaart dan ook de zware discrepantie tussen de grootte van de beloning met in het bijzonder de hoogte van de beloningstijgingen in relatie tot de geleverde prestaties. Eea zoals die professor ook duidelijk in het artikel van RR ook stelde....Nogmaals herhaal ik dat die markt kennelijk niet in staat is om een correctie te maken zodanig dat de elk jaar verder groeiende discrepantie tussen beloning en feitelijk geleverde prestaties een halt toe te roepen: dus door het genereren van een groter aanbod aan topmannen als een respons op het tekort (hetzelfde probleem dat de arbeidsmarkt van timmerlieden NIET werkt, dat merk ik nog steeds aan mijn schuurdak die niet gerepareerd wordt omdat er geen timmerman is die het wilt doen, terwijl de krapte op die arbeidsmarkt al JARENLANG bestaat en niet wordt gecorrigeerd) ....Dat laatste gebeurt al decennia niet, sterker nog de discrepanties (en daarmee de tekorten aan die dergelijke lui) groeien steeds harder. Daarop heb ik dus mijn stellingname gebaseerd dat die markt derhalve zwaar instabiel te noemen is. (laat staan dat er een stabiel evenwicht bestaat, dat correctie uberhaupt mogelijk maakt)...quote:Op maandag 12 maart 2007 14:42 schreef pmb_rug het volgende:
EchtGaaf, je moet mij nog steeds uitleggen waarom jij denkt dat 14 miljoen geen gerechtvaardigde beloning is.
Niet mee eens.quote:Dat het publiek dit vindt is absoluut niet relevant dus kom daar niet mee.
Met deze vraag en je opmerking in de kielzog geef je onbewust zelf het antwoord eigenlijk al....Rechtvaardigheid is namelijk per definitie een subjectief begrip. Daar is geen absolute waarheid in aan te geven....quote:Op welke gronden bepaal je of een beloning rechtvaardig is? wat waarde is?
Hou in de gaten dat subjectief geneuzel weinig indruk zal maken.
Omdat bedrijven hier bijzonder graag vestigen. Dat doen ze niet als het hier niet aantrekkelijk zou zijn, want dan zouden ze anders wel voor een aantrekkelijker land kiezen...... Enne: ik volg zowaar ook nog het (recentelijke) nieuws hieromtrent, ik verzin dus zoiets echt niet.....quote:Op maandag 12 maart 2007 21:30 schreef Sickie het volgende:
[..]
Hoe kom jij er in godsnaam bij dat het ondernemersklimaat hier bijzonder aantrekkelijk is?
Gezien het feit dat we welvarend zijn.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:30 schreef Sickie het volgende:
[..]
Hoe kom jij er in godsnaam bij dat het ondernemersklimaat hier bijzonder aantrekkelijk is?
dit is nogal een stelling. hoe weet jij dat?quote:Op maandag 12 maart 2007 22:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Omdat er geen enkel verband is met de hoogte van de beloning en diens prestatie, doch hooguit een uitkomst is van een "handjeklap" tussen twee partijen.
zoals ik net al aangaf heeft een bedrijf veel mogelijkheden, veel talentvolle mensen die ze aan het roer kunnen zetten. ze weten echter dat een topman zeer veel aan een bedrijf toevoegt, een goede topman is van veel waarde. daarom zijn ze ook bereid de portemonnee te trekken. nogmaals: als die topman zijn geld niet opbrengt is het snel met hem afgelopen. er is dus NIETS raars aan de hand.quote:Met dat laatste is op zich weinig mis, ware het niet dat het resultaat bij de gratie is van een zwaar onevenwichtige marktsituatie waarbij 1 van de partijen (de topman idg) in die situatie zich bevind dat deze aan maximale powerplay kan doen.(ook in het artikel van RR duidelijk gesteld).... Dat verklaart dan ook de zware discrepantie tussen de grootte van de beloning met in het bijzonder de hoogte van de beloningstijgingen in relatie tot de geleverde prestaties. Eea zoals die professor ook duidelijk in het artikel van RR ook stelde....Nogmaals herhaal ik dat die markt kennelijk niet in staat is om een correctie te maken zodanig dat de elk jaar verder groeiende discrepantie tussen beloning en feitelijk geleverde prestaties een halt toe te roepen: dus door het genereren van een groter aanbod aan topmannen als een respons op het tekort (hetzelfde probleem dat de arbeidsmarkt van timmerlieden NIET werkt, dat merk ik nog steeds aan mijn schuurdak die niet gerepareerd wordt omdat er geen timmerman is die het wilt doen, terwijl de krapte op die arbeidsmarkt al JARENLANG bestaat en niet wordt gecorrigeerd) ....Dat laatste gebeurt al decennia niet, sterker nog de discrepanties (en daarmee de tekorten aan die dergelijke lui) groeien steeds harder. Daarop heb ik dus mijn stellingname gebaseerd dat die markt derhalve zwaar instabiel te noemen is. (laat staan dat er een stabiel evenwicht bestaat, dat correctie uberhaupt mogelijk maakt)...
het zijn geen excessen: een bedrijf heeft veel aan een excellente topman en wil er dus ook veel voor betalen.quote:Dus de excessen ontstaan bij de gratie van een NIET- functioneren arbeidsmarkt in dat betreffende segment.....
nee dus, het is emotionele, klink-klare onzin.quote:Deel jij als a.s. econoom bovenstaande analyse?
marginale kosten = marginale opbrengstquote:Ergo : zou je mij kunnen uitleggen, waarom die 14 miljoen euro wel terecht is, waarom geen 24 miljoen, of 36 miljoen euro ? Dit als vraag en aanbod de komende jaren in het vervolg nog verder divergeert ipv convergeert....Mijn stelling: bij divergentie is de prijs zelfs markttechnisch onmogelijk te bepalen, het is een slag in de lucht als gevolg van powerplay door 1 van de partijen...; het is immers een instabiel proces.....(prijs hooguit momentaan te bepalen ).
tuurlijk, de samenleving kan in al haar idiotie wel van alles afdwingen. de vraag is of dit wenselijk is. Als je mensen in een enquete vraagt: vind u 14miljoen te veel salaris voor een topman? en ze antwoorden JA, wat is zo'n antwoord waard? helemaal niks. ze weten totaal niet waar het om gaat, laat staan wat er speelt in zo'n bedrijf en waarom die 14 miljoen is uitgedeeld. Er is ook totaal geen commotie, ik heb geen demonstraties gezien of wat dan ook. Geen massale oproer, stakingen. Logisch. Waarom zou je je druk maken over het geld van een ander?quote:[..]
Niet mee eens.
Een markteconomie is toch een onderdeel van onze samenleving? Een bedrijf kan toch niet functioneren zonder maatschappij, die zijn normen en waarden heeft? Dat kun je toch niet 100% scheiden?
En als de maatschappij vind dat dierproeven niet meer kunnen, is dan de publieke opinie ook niet relevant, en zeg je daarmee dat ze gewoon hun gang kunnen gaan.....??
Algemeen: bedrijven hebben zich nu toch ook aan opgelegde regels te houden? vb: vestigingsregels, hinderwetten etc...Die regels zijn toch door de wetgever bepaald? Die wetgever die ingevolge de democratie door het volk is aangewezen. Het volk is toch de maatschappij?
Waarom zou de publieke opinie rond die salarissen de politiek niet kunnen dwingen tot maatregelen? Net zoals bij die dierproeven? Of andere maatschappelijk als moreel onaanvaardbare zaken in de ban worden gedaan door wetgeving....?
Een bedrijf heeft nimmer de ultieme vrijheid om te opereren. Niet dat overheid dit leuk vind om dat dicht te timmeren. Maar omdat de maatschappij vind dat er grenzen van het betamelijke moeten zijn..... Om een acceptabel klimaat in de brede zin van het woord mogelijk te maken.....Wetten worden niet uit de duim gezogen. Ze ontstaan omdat er anders mistanden ontstaan. Zoals nu met die salarissen aan de top.
wat loop je dan te zeuren over dat salaris? wie ben jij om er een oordeel over te geven?quote:[..]
Met deze vraag en je opmerking in de kielzog geef je onbewust zelf het antwoord eigenlijk al....Rechtvaardigheid is namelijk per definitie een subjectief begrip. Daar is geen absolute waarheid in aan te geven....
dat zal best. maar wat wil jij nu eigenlijk?quote:Het communisme streeft naar zoveel om gelijkheden.....Je kan het eens of oneens zijn of dat een eerlijk systeem is.....
Het marktmechanisme bestaat juist bij de gratie van verschillen; en bombardeert het leven tot ene grote wedstrijd met ONGELIJKE kansen voor het individu. Het resultaat is grote ongelijkheden.....Je kan dit systeem eerlijk vinden of niet.......
Ik geef mijn eigen antwoord in deze: beide systemen zijn in de intrinsieke vorm ZWAAR KUT en hebben niets met eerlijkheid te maken als het aan mij ligt......Misschien dat de intrinsieke marktmechanisme nog de minst slechte van die twee...
En daarom deelsystemen in hybride vorm facultatief toe te passen als het aan mij ligt . Met de overheid als aansturing van het totale systeem. Dat moet veel beter kunnen dan tot nu toe gebeurd imo.
nogmaals, als het zo relatief is, waarom dan bepaalde normen gaan opdringen in de economie?quote:Psychologisch intermezzo:
Rechtvaardigheid kan je gevoelsmatig en cognitief beleven en is derhalve voor een individu intrinsiek subjectief bepaald. Of je iets wel of niet rechtvaardig vindt hangt af van je karaktervorming, je opvoeding, je contacten, GEBEURTENISSEN IN JE LEVEN, etc.......Dit heeft onmiskenbaar gevolgen voor de ontwikkeling van je geweten en opvattingen dus...Het grijpt diep in je wezen in.........Dat geweten wordt voortdurend op basis van cognities gevormd en past zich voordurend aan (cognities en basisassumpties worden door het leven langszaam herformuleerd en is een langszaam dynamisch proces...) ....Niet voor niets had Freud het over de rol van het superego.....(en geloof ik daar heel sterk in dat het verantwoordelijk is voor iemands handelen en denken....)....
DIT VERKLAARD DAT WE AL 5 TOPICS AAN HET DISCUSSIEREN ZIJN EN EIGENLIJK HIEROVER NIET UIT ZULLEN KOMEN. RECHTVAARDIGHEID IS ZO RELATIEF…
Waaruit blijkt dat?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:06 schreef pmb_rug het volgende:
nogmaals: het is aan de betaler om te bepalen of deze topman zijn geld waard is, blijkbaar is dit het geval. Het is niet alsof ze gedwongen zijn deze afspraken te maken. Ze hadden ook een jong talent voor 5 ton aan kunnen stellen, maar blijkbaar is die topman die 13,5miljoen waard tov dat jonge talent.
Vraag en aanbodquote:
Dit doet echt niet ter zake. Waarom hamer je zo op deze situatie? Naast het feit dat deze situatie heel onrealistisch is, is het ook nog eens een zaak van de eigenaar zelf.quote:Wie zegt dat een goedkopere manager die doelen niet had gehaald?
(natuurlijk niet een jong talent zonder ervaring, maar iemand met bv. een jaartje of 10 ervaring).
jaquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:38 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat?
Omdat hij z'n doelen gehaald heeft?
tja, wie zegt dat? het gaat om perceptie, je vraag is dus volstrekt onrelevant. misschien had ik het, als jong talent, nog beter gedaan... wie weet.quote:Wie zegt dat een goedkopere manager die doelen niet had gehaald?
(natuurlijk niet een jong talent zonder ervaring, maar iemand met bv. een jaartje of 10 ervaring).
Nee, m'n vraag aan Pmb_rug was niet waarom die topman 13.5 miljoen krijgt, maar waarom hij dat bedrag ook werkelijk waard zou zijn? Wat hij dan extra biedt behalve dan meer ervaring (alsof een middelmatig talent met veel ervaring automatisch beter is dan een natuurtalent met weinig ervaring). Een IQ van 180? Werkt hij 20 uur per dag?quote:
Omdat nog steeds niet is aangetoond dat die topmanagers inderdaad zoveel beter zijn dan managers met bv. 2-3 ton als salaris.quote:Dit doet echt niet ter zake. Waarom hamer je zo op deze situatie?
Als je er vanuit gaat dat elke euro winst op eerlijke wijze is verdiend door die eigenaar dan heb je gelijk.quote:Naast het feit dat deze situatie heel onrealistisch is, is het ook nog eens een zaak van de eigenaar zelf.
Er is vooral ook niet aangetoond dat ze beter zouden moeten zijn, zolang de perceptie van de aandeelhouders maar is dat ze dat bedrag waard zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:18 schreef rebel6 het volgende:
Omdat nog steeds niet is aangetoond dat die topmanagers inderdaad zoveel beter zijn dan managers met bv. 2-3 ton als salaris.
de aandeelhouders schatten in (perceptie) dat die topman het bedrijf meer dan 13,5 miljoen gaat opleveren met zijn strategie dan een onervaren manager. simpel.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:18 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Nee, m'n vraag aan Pmb_rug was niet waarom die topman 13.5 miljoen krijgt, maar waarom hij dat bedrag ook werkelijk waard zou zijn? Wat hij dan extra biedt behalve dan meer ervaring (alsof een middelmatig talent met veel ervaring automatisch beter is dan een natuurtalent met weinig ervaring).
daar gaat het ook niet om, het gaat om de perceptie van nut van de betaler (aandeelhouders).quote:[..]
Omdat nog steeds niet is aangetoond dat die topmanagers inderdaad zoveel beter zijn dan managers met bv. 2-3 ton als salaris.
quote:[..]
Als je er vanuit gaat dat elke euro winst op eerlijke wijze is verdiend door die eigenaar dan heb je gelijk.
Alleen in de afgelopen topics heb ik geprobeerd te laten zien dat grote bedrijven makkelijker geld binnenharken dan kleine bedrijven en dat een flink deel van hun winst dus dubieus is en eigenlijk thuishoort bij het MKB (eigenaren en werknemers).
Kijk, nu komen we bij de kern, nl. dat iemands economische waarde zoals de werkever dat ziet helemaal niet zo objectief is als vaak wordt gedacht. Het is vooral gebaseerd op perceptie! En als je wel eens vaker op Fok! komt weet je dat dat nogal kan afwijken van de realiteit.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Er is vooral ook niet aangetoond dat ze beter zouden moeten zijn, zolang de perceptie van de aandeelhouders maar is dat ze dat bedrag waard zijn.
Ja, al moet ik nog een opdracht afmaken vandaag.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Hee, Rebel6, krijg ik nog een antwoord?
De enige die ik dat zie ontkennen hier zijn degene die pleiten voor een objectieve bovengrens, eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Kijk, nu komen we bij de kern, nl. dat iemands economische waarde helemaal niet zo objectief is als vaak wordt gedacht. Het is vooral gebaseerd op perceptie!
wie gelooft hier in vredesnaam in objectieve waarde?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Kijk, nu komen we bij de kern, nl. dat iemands economische waarde helemaal niet zo objectief is als vaak wordt gedacht. Het is vooral gebaseerd op perceptie! En als je wel eens vaker op Fok! komt weet je dat dat nogal kan afwijken van de realiteit.![]()
Dan heb je me toch niet helemaal goed begrepen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wie gelooft hier in vredesnaam in objectieve waarde?
NIEMAND
JIJ komt juist (samen met EchtGaaf) met een soort objectieve maatstaaf waaruit zou blijken dat deze vergoedingen niet 'eerlijk' zouden zijn. waar haal je het in vredesnaam vandaan?
ik heb al 100x gezegd dat waarde gedefinieerd wordt door de perceptie van de ontvanger.
Dat lijkt me dan 100 keer een onzinbewering. Het gaat hier om geldbedragen en daar is niets relatiefs aan. Het zijn absolute getallen, die topsalarissen en nog vettere bonussen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:43 schreef pmb_rug het volgende:
ik heb al 100x gezegd dat waarde gedefinieerd wordt door de perceptie van de ontvanger.
Ja. Als de bakker vervolgens ziet dat de krentenbol voor 10 euro verkocht gaat worden, zal je zien dat de prijzen braaf die kant op zullen gaan (ware het niet dat ik me meen te herinneren dat de overheid een vinger in de pap had wat betreft broodprijzen dus is dit niet echt een geweldig voorbeeld).quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:36 schreef rebel6 het volgende:
Als jij morgen 10 euro aan de bakker betaalt voor een krentenbol is die krentenbol dan ineens 10 euro waard?
Andermans geld. Privégeld. "Eerlijk" is hier een betekenisloos begrip, tenzij je voorstelt om voor te schrijven hoe privégeld herverdeeld mag worden, maar dan is "eerlijk" het tegenovergestelde begrip.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:38 schreef dVTB het volgende:
dat geld niet eerlijk wordt verdeeld.
Als mensen die kopen voor 10 euro, ja, dan zijn krentenbollen 10 euro waard.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:36 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als jij morgen 10 euro aan de bakker betaalt voor een krentenbol is die krentenbol dan ineens 10 euro waard?
Niet dus, die krentenbol is nog steeds een paar dubbeltjes waard.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:36 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dan heb je me toch niet helemaal goed begrepen.
Dat een werkgever veel betaalt is vanwege z'n subjectieve beleving van wat iemand waard is en dat is niet noodzakelijk wat iemand werkelijk waard is. Ik vind het juist BS dat alleen het subjectieve zou tellen, er is wel degelijk zoiets als een objectieve waarde.
waarom is die krentenbol niet 10 euro waard? omdat er veel aanbieders van krentenbollen zijn EN omdat er veel reeele substituten zijn (je kunt ook een kaiser eten). dat hij een paar dubbeltjes waard is komt dus door vraag en aanbod mechanismen.quote:Als jij morgen 10 euro aan de bakker betaalt voor een krentenbol is die krentenbol dan ineens 10 euro waard?
Niet dus, die krentenbol is nog steeds een paar dubbeltjes waard.
90% van de bevolking heeft uberhaupt geen flauw idee van wetenschap of echte kennis.quote:Zo is het ook met topmanagers. Wat een werkgever betaalt kan wel degelijk veel meer zijn dan iemand waard is. En gelukkig ziet 90% van de bevolking dit ook in. Nu jullie nog.
welke aannamens? mijn aannamens zijn 100% wetenschappelijk. ik zou niet weten waarom dat drijfzand zou zijn.quote:Jammer dat EchtGaaf en ik elke uitspraak moeten onderbouwen terwijl jullie aannames vaak op drijfzand zijn gebaseerd.![]()
Calimero, Calimeroquote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:38 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan 100 keer een onzinbewering. Het gaat hier om geldbedragen en daar is niets relatiefs aan. Het zijn absolute getallen, die topsalarissen en nog vettere bonussen.
Een salaris van 2 miljoen euro is een salaris van 2 miljoen euro. Of jij het 'matig' vindt en ik 'torenhoog' is niet zo relevant. Je kunt namelijk objectief vaststellen hoe veel keer meer het is dan de 40.000 euro die de productiemedewerker verdient (en dat is dan zeer hoog aangehouden). Vijftig keer zo veel. Als je dat weet, kun je gerust stellen dat bepaalde vergoedingen buitenproportioneel zijn en dat geld niet eerlijk wordt verdeeld.
hoezo kun jij dat gerust stellen?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:38 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan 100 keer een onzinbewering. Het gaat hier om geldbedragen en daar is niets relatiefs aan. Het zijn absolute getallen, die topsalarissen en nog vettere bonussen.
Een salaris van 2 miljoen euro is een salaris van 2 miljoen euro. Of jij het 'matig' vindt en ik 'torenhoog' is niet zo relevant. Je kunt namelijk objectief vaststellen hoe veel keer meer het is dan de 40.000 euro die de productiemedewerker verdient (en dat is dan zeer hoog aangehouden). Vijftig keer zo veel. Als je dat weet, kun je gerust stellen dat bepaalde vergoedingen buitenproportioneel zijn en dat geld niet eerlijk wordt verdeeld.
Tja, ik vrees dat we hier te doen hebben met het soort mensen dat midden in de winter loopt te janken dat aardbeien dan 4 euro het bakje zijn, met het verhaal dat ze in de zomer veeeel goedkoper zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
zelfs geld heeft geen objectieve waarde.
je heb je dus helemaal niet verkeerd begrepen, ik begrijp heel goed dat je totaal geen benul hebt van economische concepten.
[..]
waarom is die krentenbol niet 10 euro waard? omdat er veel aanbieders van krentenbollen zijn EN omdat er veel reeele substituten zijn (je kunt ook een kaiser eten). dat hij een paar dubbeltjes waard is komt dus door vraag en aanbod mechanismen.
hoe verklaar jij dat paprika's buiten het seizoen 3x zoveel kosten als dat ze binnen het seizoen kosten? zijn ze 'objectief' dan opeens meer waard?
nee, want het is dezelfde paprika. het komt omdat er buiten het seizoen weinig aanbod is en dit leidt bij constante vraag tot hoge prijzen.
Kun jij mij een product noemen dat op zijn objectieve waarde is geprijsd? Dat zou betekenen dat hij overal op de wereld evenveel zou moeten kosten bijvoorbeeld. Wat nou als opeens iedereen zijn intresse in dat product verliest? Moet dan 'de objectieve waarde' gelijk blijven?
echt, objectieve waarde... wat een absurd concept.
[..]
90% van de bevolking heeft uberhaupt geen flauw idee van wetenschap of echte kennis.
[..]
welke aannamens? mijn aannamens zijn 100% wetenschappelijk. ik zou niet weten waarom dat drijfzand zou zijn.
want 1 euro is de objectieve waarde, niewaar?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, ik vrees dat we hier te doen hebben met het soort mensen dat midden in de winter loopt te janken dat aardbeien dan 4 euro het bakje zijn, met het verhaal dat ze in de zomer veeeel goedkoper zijn.
De kern van deze discussie draait uit of het antwoord van de markt maatschappelijk heilig is. De markt zegt iets, en de uitkomst klopt altijd?? (in moreel opzicht? Antwoord is altijd maatschappelijk ook de meest wenselijke?) ...Daar heb ik moeite mee, ik kom op je overige pos later nog ff terug.....quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:58 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
want 1 euro is de objectieve waarde, niewaar?
Als jij werkelijk gelooft dat zo'n ding 10 euro waard is dan koop je toch lekker bij die oplichter?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als mensen die kopen voor 10 euro, ja, dan zijn krentenbollen 10 euro waard.
Dat is denk ik precies jou probleem, dat je dat niet snapt.
Je begrijpt het echt niet..quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:13 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als jij werkelijk gelooft dat zo'n ding 10 euro waard is dan koop je toch lekker bij die oplichter?
Dan ga ik wel naar de concurrent een paar straten verder, waar ik wél een reële prijs betaal.
Tenzij die ene bakker kan uitleggen waarom zijn krentenbollen tig keer zo duur zijn.
En dan kan hij nog zo hard roepen dat anderen ook 10 euro betalen en dat die krentenbollen 'dus' ook zoveel waard zijn, maar bij mij komt het geld nou eenmaal niet met miljoenen tegelijk binnen zoals bij grote bedrijven dus ik loop wel een paar deurtjes verder.![]()
daar kun je over van mening verschillen. het probleem is dat er geen morele waarheid bestaat hierover, waarom zou je dan ingrijpen (want: hoe moet je dan ingrijpen als je niet weet wat je moet bereiken?).quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De kern van deze discussie draait uit of het antwoord van de markt maatschappelijk heilig is. De markt zegt iets, en de uitkomst klopt altijd?? (in moreel opzicht? Antwoord is altijd maatschappelijk ook de meest wenselijke?) ...Daar heb ik moeite mee, ik kom op je overige pos later nog ff terug.....
Ik vind het een donders vervelende discussie. met alle respect, maar mijn 'tegenstanders' hebben een belabberd niveau.quote:Niettemin een mooie discussie, zoals ik die zelden nog zie.
Prima toch. Die vrijheid heb je. Evenals Numico de vrijheid had om een goedkopere topman in dienst te nemen. Waarom zouden zij de vrijheid vervolgens niet hebben om 10 euro voor een krentenbol te betalen omdat jij toevallig weet waar je die goedkoper kan krijgen (en het jou niet uitmaakt dat dat niet exact dezelfde krentenbol is)?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:13 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als jij werkelijk gelooft dat zo'n ding 10 euro waard is dan koop je toch lekker bij die oplichter?
Dan ga ik wel naar de concurrent een paar straten verder, waar ik wél een reële prijs betaal.
Tenzij die ene bakker kan uitleggen waarom zijn krentenbollen tig keer zo duur zijn.
En dan kan hij nog zo hard roepen dat anderen ook 10 euro betalen en dat die krentenbollen 'dus'ook zoveel waard zijn, maar bij mij komt het geld nou eenmaal niet met miljoenen tegelijk binnen zoals bij grote bedrijven, dus ik loop dan wel een paar deurtjes verder.
![]()
stel: ik lust geen krentbollen, dan is voor mij de waarde van een krentenbol 0,00¤quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:13 schreef rebel6 het volgende:
[..]
En dan kan hij nog zo hard roepen dat anderen ook 10 euro betalen en dat die krentenbollen 'dus'ook zoveel waard zijn, maar bij mij komt het geld nou eenmaal niet met miljoenen tegelijk binnen zoals bij grote bedrijven, dus ik loop dan wel een paar deurtjes verder.
![]()
de kern van de zaak.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:24 schreef Litpho het volgende:
[..]
Prima toch. Die vrijheid heb je. Evenals Numico de vrijheid had om een goedkopere topman in dienst te nemen. Waarom zouden zij de vrijheid vervolgens niet hebben om 10 euro voor een krentenbol te betalen omdat jij toevallig weet waar je die goedkoper kan krijgen (en het jou niet uitmaakt dat dat niet exact dezelfde krentenbol is)?
Jouw woorden, Als de bakker morgen 10 euro wil hebben voor een krentenbol, dan is hij dat nog steeds niet waard.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:15 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Zeg maar waar ik de plank missla, ik ben benieuwd.
Klopt, alleen we hadden het toch niet over de vraag of het mág?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:24 schreef Litpho het volgende:
[..]
Prima toch. Die vrijheid heb je. Evenals Numico de vrijheid had om een goedkopere topman in dienst te nemen. Waarom zouden zij de vrijheid vervolgens niet hebben om 10 euro voor een krentenbol te betalen omdat jij toevallig weet waar je die goedkoper kan krijgen (en het jou niet uitmaakt dat dat niet exact dezelfde krentenbol is)?
nee, absoluut niet. de waarde kan op elk moment veranderen. hij is alleen 'objectief' te noemen omdat het de uitkomst is van vraag en aanbod. maar dat is het salaris van die topman ook.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:44 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Klopt, alleen we hadden het toch niet over de vraag of het mág?
Het voorbeeld was bedoeld om aan PMB_Rug uit te leggen dat je wel degelijk een onderscheid kunt maken tussen subjectieve en objectieve waarde, iets wat hij eerst belachelijk maakte om dan ineens met een rekenmodel te komen dat er toch verdacht objectief uitziet.![]()
Ik zie vooral Rebel6 die zich belachelijk maaktquote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:44 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het voorbeeld was bedoeld om aan PMB_Rug uit te leggen dat je wel degelijk een onderscheid kunt maken tussen subjectieve en objectieve waarde, iets wat hij eerst belachelijk maakte om dan ineens met een rekenmodel te komen dat er toch verdacht objectief uitziet.![]()
Ok, op jou reageer ik maar niet meer dan.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie vooral Rebel6 die zich belachelijk maakt
Het probleem is natuurlijk dat de mensen die het hier niet met je eens zijn dat zien als subjectieve en subjectieve waarde vanuit twee verschillende percepties, én daarnaast geen reden zien om onder het scanderen van "objectieve waarde" een van de subjectieve waarden aan anderen op te dringen als de enige mogelijke zienswijze.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:44 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het voorbeeld was bedoeld om aan PMB_Rug uit te leggen dat je wel degelijk een onderscheid kunt maken tussen subjectieve en objectieve waarde
Als je eens zou beginnen met inhoudelijk te reageren op mijn posts, ipv over wat anders te beginnen en vragen niet te beantwoorden.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:50 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ok, op jou reageer ik maar niet meer dan.
Jij bent het dus eens met de visie van PMB_Rug dat je nooit onderscheid mag maken tussen subjectieve en objectieve waarde?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het probleem is natuurlijk dat de mensen die het hier niet met je eens zijn dat zien als subjectieve en subjectieve waarde vanuit twee verschillende percepties,
Aan anderen opdringen?quote:én daarnaast geen reden zien om onder het scanderen van "objectieve waarde" een van de subjectieve waarden aan anderen op te dringen als de enige mogelijke zienswijze.
g e l u l , ik draai niet, ik heb je eerder uitgedaagd om met een voorbeeld van draaien te komen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je eens zou beginnen met inhoudelijk te reageren op mijn posts, ipv over wat anders te beginnen en vragen niet te beantwoorden.
Je draait, begint over wat anders of snapt je eigen voorbeelden niet.
Feit: Je hebt nog steeds niet aangetoont waar je honderden topmanagers vandaan haalt die er volgens jou rondlopen in NL die zo de topposities kunnen overnemen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:24 schreef rebel6 het volgende:
[..]
g e l u l , ik draai niet, ik heb je eerder uitgedaagd om met een voorbeeld van draaien te komen.
dat kon je niet, maar je blijft op de man spelen, op een gegeven moment heb ik daar geen zin meer in.
Aangezien er volgens mij geen objectieve waarde is, is dat onderscheid er dus ook niet op die basis.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:19 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Jij bent het dus eens met de visie van PMB_Rug dat je nooit onderscheid mag maken tussen subjectieve en objectieve waarde?
Dat is wellicht wat sterk verwoord, maar naar mijn mening is in dit geval iets aanduiden als "objectief" het een legitimiteit toekennen die het in mijn ogen niet heeft.quote:Aan anderen opdringen?
En waarom is het dan "absurd" om te spreken van een objectieve waarde van 0.50 of in ieder geval tussen de 0 en 1 ¤, in ieder geval objectief gezien 9¤ minder dan wat sommige kopers denken dat het waard is?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:28 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
stel: ik lust geen krentbollen, dan is voor mij de waarde van een krentenbol 0,00¤
jij lust krentenbollen erg graag, dan voor jouw misschien de waarde wel 0,50¤
jouw vriend lust van al het eten op aarde alleen krentenboll, misschien is de waarde voor hem wel 1,00¤
al die preferenties (waarbij de term 'objectieve waarde' dus volstrekt absurd is) samen vormen een collectieve vraagcurve (daarom is hij schuin naar beneden).
Het omgekeerde proces vindt plaats bij de bakkers, uiteindelijk snijden die curven elkaar bij een prijs van 0,50¤. Bij deze prijs kopen jij en je vriend een krentbol en ik niet (alleen als hij gratis was zou ik hem nemen).
Ok.quote:Je vriend heeft dan een consumenten surplus van 1/2 * 0,50 * 0,50 omdat hij een lagere prijs heeft hoeven betalen dan wat de krentenbol hem waard was.
En wat zou je dan kunnen concluderen als je dit doortrekt naar managers?quote:Bij krentenbollen is een prijs van 10 ¤ praktisch niet mogelijk, gezien de eenvoud van het recept, de hoeveelheid bakkers, de vele substituten etc. Je zou dus een realistische bandwijdte van prijzen kunnen identificeren, maar je zal nooit objectief een prijs voor krentbollen vast kunnen stellen.
zo heb ik ooit een keer 1,50¤ betaald voor 4 bio-krentenbollen.... tja...
mijn punt is wel dat die bandbreedte van de prijs puur bestaat bij de gratie van de marktcondities. zo bestaan er voor krentenbollen veel substituten en veel mogelijke bakkers, dan KAN de prijs sowieso nooit te veel stijgen. (theoretisch gezien zou in een competatieve markt de prijs zelfs gelijk aan de marginale kosten moeten zijn, maar goed)quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:10 schreef rebel6 het volgende:
[..]
En waarom is het dan "absurd" om te spreken van een objectieve waarde van 0.50 of in ieder geval tussen de 0 en 1 ¤, in ieder geval objectief gezien 9¤ minder dan wat sommige kopers denken dat het waard is?
en dat economie geen exacte wetenschap is weet ik, dus graag jouw eigen uitleg.![]()
zie hier dus dat er ook een consument kan zijn voor wie krentenbollen 10¤ waard zijn. als er dus maar 1 aanbieder van krentenbollen zou zijn zou deze consument gewoon 10¤ willen betalen als die bakker dat als prijs had. bij een prijs van 0,50¤ heeft hij gewoon veel surplus: dit maakt zijn perceptie van waarde niet anders!quote:[..]
Ok.
ik stel vast dat er weinig managers geschikt zijn om een groot bedrijf te leiden, om visie te ontwikkelen en te implementeren, om te inspireren. Succesvolle managers kunnen ENORM veel toevoegen, bij grote bedrijven kunnen zij in 1 jaar een bedrijf miljarden euro's meer waard maken. Tevens zijn slechte managers catastrophaal, zie de ahold affaire: dat doet pijn, VEEL pijn. Aandeelhouders willen dus geen risico nemen en zijn bereid de portemonnee te trekken voor de ALLERBESTE. Dit kost veel, heel veel, maar levert ook veel op.quote:[..]
En wat zou je dan kunnen concluderen als je dit doortrekt naar managers?
Gezien de hoeveelheid hbo-ers en academici die er jaarlijks bijkomen, gezien de hoeveelheid die vroeg of laat manager wordt..... ik ben benieuwd op welke conclusie jij uitkomt...
Er komt dus uit dat objectieve waarde niet bestaat.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:44 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dat verhaal gaat vast en zeker op voor logistiek management, want dat vergt een hoop vakinhoudelijke kennis, in dit geval van logistiek, geen makkelijk vak. Maar ik zie hier allesbehalve een onderbouwing in dat Oost-Europeanen geen bedrijf zouden kunnen leiden. Algemeen management is heel wat anders.quote:Op maandag 12 maart 2007 15:31 schreef FJD het volgende:
[..]
Voor m'n afstudeerscriptie zit ik op dit moment in Roemenie en ben ik voor het theoretische deel bezig met onderzoek naar de verschillen op logistiek gebied tussen Oost Europa en West Europa. Guess what? Uit elk artikel over deze materie (en dan praat ik niet over een AD of een Elsevier maar over een International Journal of Physical Distribution & Logistics Management en meer van dat soort gerespecteerde bladen) blijkt dat kennis op logistiek gebied en kennis over bedrijfsvoering in het algemeen ontzettend achterblijft op het Westen waarbij het communisme daar de grootste veroorzaker van is.
Ik zal jouw gebash maar even negeren, want iedereen zal zien dat ik niet te laf ben om op jouw argumenten in te gaan, hoe belachelijk ze soms ook zijn.quote:Ja de mensen zijn ontzettend leergierig en ze leren snel maar ze zijn nog lang niet op hetzelfde niveau als het Westen en als je praat over een topman dan praat je over topniveau dus het zal nog wel even duren voor topmannen uit Oost Europa gemeengoed worden. Voor zover ik weet zijn ze er überhaupt niet maar goed je weet nooit of er eentje tussen door glipt.
Lul je er maar alvast uitEerst mij uitlachen om jezelf vervolgens in te dekken. Doe of een van de twee met volle overtuiging of doe het allebei niet. Niet zoals je nu doet heel lafjes allebei zodat je je er na het lezen van deze post weer uit kunt lullen
Over rechtvaardigheden bestaan geen absolute waarheden. Dat neemt niet weg dat er een maatschappelijke ophef over iets als die topsalarissen kan ontstaan. Sterker nog reglmlatig ontstaat, het haalt het nieuws niet voor niets. En de poltiek spreekt NIET voor niets er grove schande over....Het gaat dus echt wel ergens over.. Alleen daarom kan jewle degelijk over excessen spreken. als die salarissen net zo hard stijgen als die van een normale werknemer, dan zal de publeiek opinie en politiek zich echt niet geaan roeren.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:21 schreef pmb_rug het volgende:
[..][quote]Op dinsdag 13 maart 2007 14:21 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
daar kun je over van mening verschillen. het probleem is dat er geen morele waarheid bestaat hierover, waarom zou je dan ingrijpen (want: hoe moet je dan ingrijpen als je niet weet wat je moet bereiken?).
Dit soort ingrijpen leidt altijd tot welvaartsverlies, perverse prikkels en gedonder.
quote:Ik vind het een donders vervelende discussie. met alle respect, maar mijn 'tegenstanders' hebben een belabberd niveau.
quote:Ik vind het een donders vervelende discussie. met alle respect, maar mijn 'tegenstanders' hebben een belabberd niveau.
Heeft Bennink in zijn eentje die targets gehaald. Voor welk deel van het succes is daadwerkelijk aan Bennink te danken. Dat is NIET te bepalen. Sterker nog: de medewerkers onder hem hebben minstens zo hard op hun niveau hun best gedaan. Verschil in beloning blijkt als uit de basissalarissen. Waarom dan hij dan een stijging van 600%!!!!!!!!! tegen hooguit een paar % voor diegen die net zo hard aan die targets hebben getrokken. Leg mij dat nou eens uit.....quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:06 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dit is nogal een stelling. hoe weet jij dat?
wat weet jij van de bedrijfsvoering bij Numeco? Wat weet jij van de prestaties van deze man? Wat weet jij uberhaupt van zijn targets?
Ik kan je vertellen dat dat salaris bij in zjin geheel is gebaseerd op de realisatie van vooraf afgesproken doelen. (zilveren muntstuk verhaal, remember?) Hoe kun je dan beweren dat er geen relatie tussen salaris en prestatie bestaat?
1) jij kunt het niet weten
2) wat we weten wijst erop dat er WEL een relatie bestaat.
die afpraken zijn gemaakt bij een absurde machtsverschil tussen 2 partijen. Die topman bijna kan vragen wat hij wilt.....dit is slechts een antwoord van een bedenkelijk marktsituatie ) geen evenwicht zoals ik eerder stelde....quote:nogmaals: het is aan de betaler om te bepalen of deze topman zijn geld waard is, blijkbaar is dit het geval. Het is niet alsof ze gedwongen zijn deze afspraken te maken. Ze hadden ook een jong talent voor 5 ton aan kunnen stellen, maar blijkbaar is die topman die 13,5miljoen waard tov dat jonge talent.
Zou het dan niet beter zijn als een topman het bedrijf achteraf te ziele helpt 9wat ie ook niet in zijn eentje doet', dan 14 miljoen te laten betalen= Dan wordt het een ander verhaal.quote:zoals ik net al aangaf heeft een bedrijf veel mogelijkheden, veel talentvolle mensen die ze aan het roer kunnen zetten. ze weten echter dat een topman zeer veel aan een bedrijf toevoegt, een goede topman is van veel waarde. daarom zijn ze ook bereid de portemonnee te trekken. nogmaals: als die topman zijn geld niet opbrengt is het snel met hem afgelopen. er is dus NIETS raars aan de hand.
Een topman kan niet excelleren zonde personeel. Waarom zou je je personeel niet belonen metdezelfde % salarisstijging= Dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben.....quote:het zijn geen excessen: een bedrijf heeft veel aan een excellente topman en wil er dus ook veel voor betalen.
Jij versmalt de discussie tot slechts 1 dimensie± het markteconomische en gaat helemaal voorbij het ethische aspect dat er in mijn ogen wel degelijk is.....Is er voor jou ook een grens van het betamelijke...Zou Bennink volgend jaar bijvoorbeeld van jou 1 miljard aan bonussen mogen opstrijken en tegelijkertijd het klootjesdvolk aldaar met 2% mag doenquote:nee dus, het is emotionele, klink-klare onzin.
Hoe weet jij dat dat Bennink minimaal 14 miljoen opbrengt, dat is helemaal niet te bepalen. Alleen als Bennink het hele bedrijfsproces in zijn eentje runt. In dat geval kan hij iedereen naar huis sturen. die 14 miljoen is imo vrijwel volstrekt willekeurig en slecht verklaarbaar uit een ongezond handjeklap en a-priori niets op presteren is gebaseerd.quote:marginale kosten = marginale opbrengst
hij levert dus MINIMAAL 14 miljoen op. hij kan in theorie meer opleveren, maar dan had hij niet genoeg positie om meer te vragen, er was misschien iemand anders die het voor 14,1 miljoen zou doen.
Jij ziet een bedrijf of concern TOTAAL los van de maatschappij....Dat zou raar zijn. Want zonder maatschappij is er ook geen bedrijf. Ik stel aan de kaak dat verschillen tussen beloningen tussen top en lagen daaronder exploderen...zonder onderliggned personeel kan geen bedrijf functioneren. Er is wel degelijk een groeiend spanningsveld....quote:tuurlijk, de samenleving kan in al haar idiotie wel van alles afdwingen. de vraag is of dit wenselijk is. Als je mensen in een enquete vraagt: vind u 14miljoen te veel salaris voor een topman? en ze antwoorden JA, wat is zo'n antwoord waard? helemaal niks. ze weten totaal niet waar het om gaat, laat staan wat er speelt in zo'n bedrijf en waarom die 14 miljoen is uitgedeeld.
Ik hoop dat je wel kranten leest m die ophef is er elk jaar. Stakingen oproer is een kwestie van tijd. Mensen zijn vandaag de dag moeilijker tot een oproer of staking te mobiliseren. Onthoud mij maar dat als dit zo doorgaat, dat personeel dit op gegeven moment niet meer pikt en terecht. Het is echt absurd , dit alles door een niet werkend systeem op segmenten……quote:Er is ook totaal geen commotie, ik heb geen demonstraties gezien of wat dan ook. Geen massale oproer, stakingen. Logisch. Waarom zou je je druk maken over het geld van een ander?
Een onrechtvaardigheid, want ethiek, aan de kaak stellen is echt iets anders dan zeuren.quote:wat loop je dan te zeuren over dat salaris?
Ik ben net zo iemand als alle andere Nederlanders met een mening en net zo iemand als alle anderen die vinden dat het gewoon uit de klauwen loopt. Overigens 94% van de Nederlanders denkt er net zo over als ik.quote:wie ben jij om er een oordeel over te geven?
Als dat tot meer rechtvaardigheid leidt, dan zeg ik dat je veel meer ene strakker moet reguleren. Vrije markt werkt net zo als het communisme maar al te vaak niet of slecht.quote:dat zal best. maar wat wil jij nu eigenlijk?
je lijkt voor een vergaande vorm van overheids dominantie te bepleiten, een vorm van economische onderdrukking.
Omdat rechtvaardigheid niet zoiets is als 1 plus 1 is twee.....De ethische aspecten, weet je nogquote:nogmaals, als het zo relatief is, waarom dan bepaalde normen gaan opdringen in de economie?
Simpel: Hij is verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Heeft Bennink in zijn eentje die targets gehaald. Voor welk deel van het succes is daadwerkelijk aan Bennink te danken. Dat is NIET te bepalen. Sterker nog: de medewerkers onder hem hebben minstens zo hard op hun niveau hun best gedaan. Verschil in beloning blijkt als uit de basissalarissen. Waarom dan hij dan een stijging van 600%!!!!!!!!! tegen hooguit een paar % voor diegen die net zo hard aan die targets hebben getrokken. Leg mij dat nou eens uit.....
[..]
En die onderliggende werknemers niet dan...als die een jaartje slecht presteren worden ze net zo hard eruit getrapt, met het verschil dat ze geen asociale handruk krijgen....quote:
Kun je nagaan dat Donner geen 14 miljoen verdiende als minister......quote:Heeft Donner de schipholbrand aangestoken? Nee, maar hij is wel verantwoordelijk.
De markt waarde van Numico is met heel wat meer dan 14 miljoen gestegen. Hij zet de strategie uit, hij voert de regie over de uitvoering en hij is verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:42 schreef EchtGaaf het volgende:
Hoe weet jij dat dat Bennink minimaal 14 miljoen opbrengt, dat is helemaal niet te bepalen. Alleen als Bennink het hele bedrijfsproces in zijn eentje runt. In dat geval kan hij iedereen naar huis sturen. die 14 miljoen is imo vrijwel volstrekt willekeurig en slecht verklaarbaar uit een ongezond handjeklap en a-priori niets op presteren is gebaseerd.
[..]
94% van de Nederlanders zou zelf heel anders denken wanneer zij in die positie zouden zitten. Het is dus simpelweg jaloezie.quote:Ik ben net zo iemand als alle andere Nederlanders met een mening en net zo iemand als alle anderen die vinden dat het gewoon uit de klauwen loopt. Overigens 94% van de Nederlanders denkt er net zo over als ik.
[..]
Heb jij je wel 'ns verdiept in de Nederlandse ontslagbescherming?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En die onderliggnede werknemrs niet dan...als die een jaartje selchter presteren wordne ze net zo hard eruit getrapt, met het verschil dat ze geen asociale handruk krijgen....
[..]
Nee, dat is publiek geld. Dat is een heel stuk logischer. Neemt niet weg dat ministers onderbetaald worden.quote:Kun je nagaan dat Donner geen 14 miljoen verdiende als minister......
Nog een keer..deed Bennink dit echt in zijn eentje....quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:54 schreef Richboy het volgende:
[..]
De markt waarde van Numico is met heel wat meer dan 14 miljoen gestegen. Hij zet de strategie uit, hij voert de regie over de uitvoering en hij is verantwoordelijk.
94% is jaloers of 94 % vind het onrechtvaardig...quote:94% van de Nederlanders zou zelf heel anders denken wanneer zij in die positie zouden zitten. Het is dus simpelweg jaloezie.
Omdat de vakbonden tegen bonussen zijn. Daar zit jou probleem.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Heeft Bennink in zijn eentje die targets gehaald. Voor welk deel van het succes is daadwerkelijk aan Bennink te danken. Dat is NIET te bepalen. Sterker nog: de medewerkers onder hem hebben minstens zo hard op hun niveau hun best gedaan. Verschil in beloning blijkt als uit de basissalarissen. Waarom dan hij dan een stijging van 600%!!!!!!!!! tegen hooguit een paar % voor diegen die net zo hard aan die targets hebben getrokken. Leg mij dat nou eens uit....
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:56 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Omdat de vakbonden tegen bonussen zijn. Daar zit jou probleem.
Hij is verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nog een keer..deed Bennink dit echt in zijn eentje....![]()
waarom heeft hij dan nog personeel![]()
[..]
Jaloers.quote:94% is jaloers of 94 % vind het onrechtvaardig...
Je zou ook gewoon kunnen reageren op het feit dat vakbonden fel TEGEN prestatiebeloning zijn.quote:
De rest dan niet...quote:
Onrechtvaardig.quote:Jaloers.
Succes is een keuzequote:Wanneer het onrechtvaardig zou zijn, dan zouden al die mensen zelf nooit meer dan 2x modaal moeten accepteren,
Een baan is geen loterij.quote:zou men niet met de postcode/staatsloterij meedoen, in de hoop zelf miljonair te worden, etc etc.
De vakbond is wel voorstander van gelijkere % loonstijgingen. Zoals het nu is , is het gewoon absurd.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:58 schreef Richboy het volgende:
[..]
Je zou ook gewoon kunnen reageren op het feit dat vakbonden fel TEGEN prestatiebeloning zijn.
Dit is dan ook geen loonstijging, maar een bonus.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De vakbond is wel voorstander van gelijkere % loonstijgingen. Zoals het nu is , is het gewoon absurd.
Valbonden is ansich niet tegen bonussen. Wel tegen grote verschillen . Er daar gaat hier om.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:32 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dit is dan ook geen loonstijging, maar een bonus.
Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat die man dus minimaal 14 miljoen waard is?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:54 schreef Richboy het volgende:
[..]
De markt waarde van Numico is met heel wat meer dan 14 miljoen gestegen. Hij zet de strategie uit, hij voert de regie over de uitvoering en hij is verantwoordelijk.
Denk je dat de arbeider ook maar één cent meer krijgt als de lonen aan de top verminderd worden?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Valbonden is ansich niet tegen bonussen. Wel tegen grote verschillen . Er daar gaat hier om.
Nee, want dit is belastinggeld en geen dus geen particulier bezit.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:58 schreef rebel6 het volgende:Als een minister van Economische Zaken een goed ideetje verzint om bedrijven naar NL te lokken en er komt inderdaad 1 bedrijf op af, die 24 miljoen belastinggeld oplevert. Moet die minister dan ook soms een beloning krijgen van 14 miljoen, want ja, de schatkist is er dan netto 10 miljoen op vooruit gegaan!![]()
Redeneren is niet je sterkste puntquote:Zo zie je maar weer hoe belachelijk zo'n redenering eigenlijk is.![]()
Nee, vakbonden zijn tegen prestatie beloning, deze bonussen zijn prestatiebeloningen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Valbonden is ansich niet tegen bonussen. Wel tegen grote verschillen . Er daar gaat hier om.
een gewone arbeider wordt er niet uitgegooid als het bedrijf niet zo goed loopt, het is niet zijn verantwoordelijkheid. managers wel, niet alleen Bennink krijgt een bonus er zitten veel meer deel-verantwoordelijken die allemaal worden beloond.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De rest dan niet...![]()
Als de rest fouten maakt, worden ze er net zo hard uitgetrapt, zonder zak geld...
zie hier je simpele verstand.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 21:58 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat die man dus minimaal 14 miljoen waard is?
Wat jij en medestanders niet begrijpen is dat een manager van een groot bedrijf nou eenmaal in de positie is geplaatst om beslissingen te nemen die grote financiële gevolgen hebben. Het is hun fuckin job!
anders vergelijk je even een minister met een topman... dat slaat echt als een tang op een varken.quote:Als een minister van Economische Zaken een goed ideetje verzint om bedrijven naar NL te lokken en er komt inderdaad 1 bedrijf op af, die 24 miljoen belastinggeld oplevert. Moet die minister dan ook soms een beloning krijgen van 14 miljoen, want ja, de schatkist is er dan netto 10 miljoen op vooruit gegaan!![]()
Zo zie je maar weer hoe belachelijk zo'n redenering eigenlijk is.![]()
er is nauwelijks ophef. de meeste ophef ontstaat over salarissen aan publieke werknemers. nogmaals: als je aan een loonarbeiders vraagt of hij 14 miljoen te veel vind... tja, wat verwacht je dan. dat zegt mij niets, laat staan dat het ook maar iets bewijst over 'rechtvaardigheid' of 'immoraliteit'. onderbuikgevoelens zijn het en die wens ik niet tot norm te verheffen, zoals jij wel doet. het feit dat de gemiddelde NLer geen problemen heeft met abortus maakt het toch ook nog niet rechtvaardig?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 20:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Over rechtvaardigheden bestaan geen absolute waarheden. Dat neemt niet weg dat er een maatschappelijke ophef over iets als die topsalarissen kan ontstaan. Sterker nog reglmlatig ontstaat, het haalt het nieuws niet voor niets. En de poltiek spreekt NIET voor niets er grove schande over....Het gaat dus echt wel ergens over.. Alleen daarom kan jewle degelijk over excessen spreken. als die salarissen net zo hard stijgen als die van een normale werknemer, dan zal de publeiek opinie en politiek zich echt niet geaan roeren.
de grap is dat jij in je volgende post puur op zaken als 'waarde' en zo ingaat en het dus helemaal niet als ethisch probleem benaderd.quote:[..]
![]()
![]()
Hoe kan je deze discussie als "lastig"" ervaren als je tegenstanders, wie dat ook moge zijn, van een belabberd niveau vindt. Als dat zo is dan moet het voor jou een appeltje eitje zijn om de discussie helemaal naar je toe te trekken om je tegenstanders volledig met goede argumenten onder te sneeuwen. Dat je dat kennelijk niet lukt heeft m.i. alles te maken dat je deze discussie, welke over ETHIEK gaat, slechts probeert te benaderen vanuit slechts 1 perspectief: het markteconomische...Je gaat namelijk helemaal voorbij aan de ETHISCHE aspect , waar nu net de hele discussie feitelijk om draait...Leren jullie op de uni niet over de ethiek die ook om de hoek komt kijken bij het inrichten en runnen van een macro- of microeconomie. Die vraag stel ik omdat je aandacht zo versmalt tot iets technocratisch. Onvrede in de maatschappij ontstaan bij de gratie van gevoelens die gestoeld zijn op maatschappelijk opvattingen/publieke opinie....
dat zie ik dus als een ethische uitkomst.quote:Kijk dat die salarissen een uitkomst zijn van een arbeidsmarkteconomie , met schaarste aan toplieden, is volstrekt te verklaren vanuit de markteconomische wetmatigheden. Daar hoef wat mij betreft de discussie verder niet meer over te gaan, want ik geloof dat we het daar wel over eens zijn..(oorzaak-gevolg)
ja, maar mijnsinziens is er geen reden tot ingrijpen. de overeenkomst is volkomen ethisch. beide partijen zijn better off.quote:Vraagje..ben je het met me eens dat er
1 een maatschappelijk /ethisch aspect is aan het hele verhaal
nee. ik zie niet in dat de hoogte van je salaris iets met normen en waarden te maken heeft.quote:2 dat deze discussie onder de noemer van normen en waarden kan worden geplaatst, waar je grote voorbeeld Balkenende het zo hoog mee opgeeft …
quote:3 dat de maatschappij meer is dan het implementeren en onderhouden van een markteconomie
duhquote:4 Maatschappij is veel meer dan een markteconomie
omdat de prijs niet hoog genoeg is gestegen om mensen over te halen om toe te treden tot die professie. waarom niet? omdat er teveel substituten voor ambachtslieden zijn (waar 'niets doen' natuurlijk de belangrijkste van is)quote:5 Dat de markt weliswaar een antwoord geeft op een economisch regelproces, maar lang niet altijd de gewenst heilzame uitwerking heeft en niet altijd in staat blijkt om vraag en aanbod redelijkerwijs op elkaar af te stemmen ; ik gaf je al eerder het voorbeeld bij die ambachtelijke lieden en er is al decennia een groot tekort aan rararara hoe kan dat![]()
wie zegt dat het niet werkt? volgens mij werkt het prima.quote:Hetzlefde voor die topmannen.....Waar het reglemechanisme dus niet eens werkt, hoezo is er dan een redelijk prijs?
niks schokkends.quote:Ter overdenking, wil ik je dit graag meegeven. Benieuwd wat je er van vindt.
Gisteren stond trouwens in de Pers nog wel een aardig betoogje over het (gebrek aan) nut van bonussen. Het geven van bonussen voor bijvoorbeeld het halen van bepaalde doelen als een beoogde koers voor het aandeel zou niet voordelig zijn voor de perspectieven van bedrijven op de lange termijn.quote:Op woensdag 14 maart 2007 10:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
een gewone arbeider wordt er niet uitgegooid als het bedrijf niet zo goed loopt, het is niet zijn verantwoordelijkheid. managers wel, niet alleen Bennink krijgt een bonus er zitten veel meer deel-verantwoordelijken die allemaal worden beloond.
Want dan telt de vraag niet?.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:03 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nee, want dit is belastinggeld en geen dus geen particulier bezit.
[..]
Ga eens weg, discussieverzieker, je voegt niks toe.quote:Redeneren is niet je sterkste punt![]()
die illusie heb ik niet, maar dat is geen vrijbrief om je topman teveel te betalen. Markteconomie werkt weliswaar bij de gratie van verschillen en zolang die proprortioneel zijn is daar ook niet mis mee. Proportioneel wil zeggen dat er een reeele relatie bestaat tussen de beloningstijging (in % , daar heb ik het steeds over en dus niet over basissalarissen) en de stijging van je prestaties, verantwoordelikjheden, afbreukrisico etc tov dat jaar ervoor..enerzijds, en datgene wat gebruikelijk is voor een rechtvaardiging van een beloningstijging wat gebruikelijk is voor het overige personeel. Een beetje solidariteit mag er zelfs toch in een markteconomie er toch ook zijn? of hoeven er in ethisch opzicht geen palfond te zijn als het om verschillen in beloning gaat? Of is het alleen maar ikke ikke?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:01 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Denk je dat de arbeider ook maar één cent meer krijgt als de lonen aan de top verminderd worden?
Inderdaad.quote:
oh, gaan we door met beledigen? mooi, zijn wij ook uitgepraat. kneus!quote:
Leg eens uit dan als je het zo goed weet?quote:jij bent niet bekent met het principle-agent probleem. dit is een DE manier waarop er met dit probleem wordt omgegaan, dit is DE manier van aandeelhouders om invloed op het bedrijf te hebben.
[..]
Alsof dat ook maar iets uitmaakt. welk voorbeeld ik ook had gegeven, je bent uitgeluld dus zeg je gewoon dat het aan het voorbeeld ligt. In dit geval maakt het verschil overheid/bedrijf even geen flikker uit, het gaat erom hoe je mensen beloont.quote:anders vergelijk je even een minister met een topman... dat slaat echt als een tang op een varken.
Daar heb je gelijk in, maar het gaat hier even om de vraag welk bedrag redelijk is als beloning als iemand dankzij z'n positie een beslissing doet waarmee z'n werkgever X miljoen bespaart.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:12 schreef Richboy het volgende:
[..]
Inderdaad.
Wanneer het publiek geld is, betaal je mee. Of je nu wilt of niet.
Bij een privaat bedrijf kun je kiezen: Koop je het product wel of niet.
Bij de eerste heb je dus recht op invloed, bij de tweede niet.
tja, wat moet ik anders zeggen? niks? dan ben ik niet eerlijk. je redeneert heel kinderlijk.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:16 schreef rebel6 het volgende:
[..]
oh, gaan we door met beledigen? mooi, zijn wij ook uitgepraat. kneus!
je kunt natuurlijk ook jensen & meckling (1979) opzoeken (dan leer wat! studeer je eigenlijk wel?), maar vooruit:quote:[..]
Leg eens uit dan als je het zo goed weet?
het maakt alles uit.quote:[..]
Alsof dat ook maar iets uitmaakt. welk voorbeeld ik ook had gegeven, je bent uitgeluld dus zeg je gewoon dat het aan het voorbeeld ligt. In dit geval maakt het verschil overheid/bedrijf even geen flikker uit, het gaat erom hoe je mensen beloont.
Als de politiek van links tot rechts zich uitspreekt over die exorbitante loonstijgen , elk jaar weer, dan kun je niet met droge ogen beweren dat het om bespelen van onderbuikgevoelens gaat? Want dan doe je het onderwerp in mijn ogen te kort en steek je je hoofd in het zand. Dat de politiek zich roert heeft ALLES met rechtsvaardigheid beleving te maken in de maatschappij. Anders komt het onderwerp echt niet op de poltieke agenda.....ze hebben dan wel beters te doen...quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:04 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
er is nauwelijks ophef. de meeste ophef ontstaat over salarissen aan publieke werknemers. nogmaals: als je aan een loonarbeiders vraagt of hij 14 miljoen te veel vind... tja, wat verwacht je dan. dat zegt mij niets, laat staan dat het ook maar iets bewijst over 'rechtvaardigheid' of 'immoraliteit'. onderbuikgevoelens zijn het en die wens ik niet tot norm te verheffen, zoals jij wel doet. het feit dat de gemiddelde NLer geen problemen heeft met abortus maakt het toch ook nog niet rechtvaardig?
trouwens, we hebben het hier over een prestatiegerelateerde bonus en dus niet over salaris.
uiteraard wordt in het economisch verkeer, dat geldgestuurd is, alles in waarde uitgedrukt en is inherrent aan het gekozen systeem: kapitalisme, marktwerking etc. Ik ben dus niet naief dat ik me daarvoor de ogen sluit. Mijn bezwaar is dat we onze ogen sluiten dat op sectoren in de markt het marktmechanisme niet eens goed werkt? De uitkomst wordt koste wat het kost voor (moreel) "waar" aangezien...Absurditeiten of niet, het is zoaiets van de markt die zegt dat en dat is dus waar en moet het maar accceptabel zijn? Het lijkt er sterk op dat we de markt hier aan het VERHEILIGEN ZIJN. Als zou het in economisch en ethisch opzicht een religie zijn die niet te bespotten zou zijn....Ik hou niet van heilige huisjes, als god markt.......Ik trap ze om als het nodig is.....quote:de grap is dat jij in je volgende post puur op zaken als 'waarde' en zo ingaat en het dus helemaal niet als ethisch probleem benaderd.
Die vrijheid is informeel maar erg betrekkelijk. Als de markt goed functioneert, dan is er ook niets aan de hand. Maar steeds is mijn dak kapotm omdat er geen timmerman is die het kan repareren en dat tegen een acceptabel prijs. Ik kan uiteraard tegne een zeer hoog bedrag een timmerman elders laten invliegen......In die zin is er een keus....Maar informeel is er geen keus, of een betrekkelikje keus, want het alternatief is namelijk een blijvend kapot dak...quote:verder: Ik vind een overeenkomst tussen twee partijen die in alle vrijheid is genomen en niet tegen welke wet dan ook in gaat sowieso ethisch verantwoord als eventuele derden er verder geen hinder van ondervinden. Als uit vrije onderhandelingen zo'n bonus komt, dan is dat hun zaak. Je hebt ook mensen die ervoor kiezen in auto's van 5ton te rijden of kleding van duizenden euro's te kopen. Prima. Als zij dat willen...waarom zou dat onethisch zijn?
Ik weet niet wie je bedoeld, ik kan voor mijzelf zeggen dat het niet zo is, maar de discussie ben ik gestart op een onrechtvaardigheidsgevoel . En stel hiermee een eerlijkheidsprobleen aan de orde.....Dat laatste heeft wel alles met gevoelens te maken die zuiteraard zijn gesotel op cognities. Een mens dnekt namelijk altijd en geeft ogen en orren de kost en zijn meestal ook niet gek.....quote:overigens vind ik de discussie lastig omdat velen een zeer beperkte visie hebben op economische beginselen. de onderbuik regeert.
De kruik gaat net zo lang te water tot ie barst....quote:ja, maar mijnsinziens is er geen reden tot ingrijpen. de overeenkomst is volkomen ethisch. beide partijen zijn better off.
Eerlijk zijn naar je mensen, valt niet onder normen en waarden....?quote:nee. ik zie niet in dat de hoogte van je salaris iets met normen en waarden te maken heeft.
Leg dat eens uit, dat laatste, teveel instituten?....Leg mij nu eens uit waarom er geen ambachtlieden meer zijn? Het is een eindresulaat van een marktmechanisme dat dus niet werkt. En daarbij neerleggen dan? Zo van het is de uitkomst van een goddelijk instrument? Niet ingrijpen dan?quote:[..]
duh
[..]
omdat de prijs niet hoog genoeg is gestegen om mensen over te halen om toe te treden tot die professie. waarom niet? omdat er teveel substituten voor ambachtslieden zijn (waar 'niets doen' natuurlijk de belangrijkste van is)
Als prijzen jaar in en jaar uit verder uiteen exploderen is dat een teken dat vraag en aanbod niet naar elkaar toe convergeren...dat was toch het doel van het marktregelmechanisme..?....als dat wel zou gebeuren dan zouden de excessieve prijsstigingen tot staan gebracht moeten worden? Aangzien dat het decennia al niet gebeurd, dan kan de conclusie toch niet anders zijn ,dat de marktmechanimse in het betreffende segment haar werk toch niet doet?quote:wie zegt dat het niet werkt? volgens mij werkt het prima.
Das mooi. Wordt het nu eens tijd voor een meerdimensional benadering?quote:niks schokkends.
Juist het ontbreken van een plafond en prestaties sturen door een prestatiebeloning zijn uitermate succesvolle formules.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:11 schreef EchtGaaf het volgende:
of hoeven er in ethisch opzicht geen palfond te zijn als het om verschillen in beloning gaat? Of is het alleen maar ikke ikke?
Volwassen genoeg om niet te gaan beledigen als m'n argumenten op zijn, dat is meer jouw niveau.quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:32 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
tja, wat moet ik anders zeggen? niks? dan ben ik niet eerlijk. je redeneert heel kinderlijk.
[..]
Interessant verhaal hoor, alleen ik zie nergens een weerlegging van m'n standpunt. Sterker nog: er staat slechts 1 algemene opmerking over beloning naar prestatie in, dus ik weet niet wat jouw punt hiermee is.quote:[langverhaal]
Het is heel goed mogelijk om iets te zeggen over de hoogte van de beloning zonder dat je kijkt wie de werkgever is en waar dat geld vandaan komt. Ook aandeelhouders overleggen met elkaar welk bedrag redelijk is hoor, dus je ontwijkt de vraag wel erg makkelijk door te zeggen dat het HUN geld is.quote:staat er niets in
het maakt alles uit.
een bedrijf kan in alle vrijheid beslissen hoeveel ze uitgeeft aan wat, het is HUN geld, HUN beslissing. net zoals jij kunt beslissen om bij de AH boodschappen te doen of mij 100¤ te geven omdat je mij lief vind.
Een ministersalaris daarentegen komt van PUBLIEK geld, het geld van jouw en mij. Daar hoor IK dus iets over te kunnen zeggen aangezien het mijn geld is. Het verschil is evident, daarmee kom ik weer terug op mijn eerste opmerking in deze post.
Zou dat niet impliceren dat deze beloning door de aandeelhouders dus als redelijk beschouwd wordt?quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:04 schreef rebel6 het volgende:
Ook aandeelhouders overleggen met elkaar welk bedrag redelijk is hoor, dus je ontwijkt de vraag wel erg makkelijk door te zeggen dat het HUN geld is.
De meeste mensen vinden hun eigen handelen inderdaad volkomen redelijk.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zou dat niet impliceren dat deze beloning door de aandeelhouders dus als redelijk beschouwd wordt?
Dit kun je iha niet zo stellen. Er zijn namelijk genoeg functies waarbij geen directe prestaties te meten zijn. Hoe kan je prestatieloon toekennen aan diegenen die een overheadfunctie bekleden. Hoe meet je de prestaties van een toiletjuffouw? Door het tellen van het aantal bacterien na elke poetsbeurt?quote:Op woensdag 14 maart 2007 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Juist het ontbreken van een plafond en prestaties sturen door een prestatiebeloning zijn uitermate succesvolle formules.
Dan kun je zeggen dat ide reirganisatie gewoon nodig was voor levensbehoud. Daar kan ik uiteraard nooit op tegen zijn. Ik ben zeer tegen reorganisaties, als het puur een grote winstijging wordt beoogd.quote:Ik verdien veel meer dan mijn medewerkers, maar als ik niet de huidige reorganisatie succesvol had gemaakt had geen van deze medewerkers nog een baan gehad, dan was de hele afdeling uitbesteed.
Dan is de afdeling dus 90% inffectief geweest, en zou ik ook gereorganiseerd hebben. Niets op tegen dus, als het kennelijk een win-win situatie oplevert.....quote:Niemand van mijn medewerkers klaagt over mijn beloning, in tegendeel, ze zijn heel blij dat ik gekomen ben en hun baantjes heb gered. Er is niemand uit gegaan, integendeel, we hebben nu meer personeel, en de productietiviteit is met een slordige 90% gestegen en de klanttevredenheid is met enorm gestegen.
ik ben uiteraard niet tegen het voeren van goed management. Een goede manager is geen egoist, staat puur voor het bedrijfbelang EN je mensen, en is voortdurend bezig om win-win situaites te maken....Althans als dat echt kan......Bij het saneren van een bedrijf of afdeling dat verlies draait, kan het uiteraard niet anders dat er mensen moeten uitvliegen, omdat er anders uiteindelijk meer gaan......quote:Ook ik ga een dikke bonus krijgen, en denk niet dat ik deze risicovolle opdracht had aangenomen als dat niet het geval was.
Nee, dat zijn geen miljoenen, het gaat dan ook om een afdeling van een groot bedrijf, en niet om het bedrijf zelf. Ik weet ook dat ik zo ongeveer in mei/juni mijn spullen kan pakken en dat ik er uit lig. Mijn opdracht van de reorganisatie is dan klaar en er komt een gewone (en goedkopere) lijnmanager op te zitten.
Het is onzinnig om management te verwijten dat er een ikke ikke mentaliteit is. Management en investeerders, ondernemers en beleggers willen flink verdienen, dat klopt, en dat leverd werkgelegenheid op. Hoe meer je uiteindelijk kan verdienen, hoe meer er geinvesteerd zal worden, en hoe meer werkgelegenheid dat opleverd. Het begrenzen van topinkomen zal er voor zorgen dat als je dat bereikt hebt er geen incentive is om nog meer te doen, en dan gaat ook de werkgelegenheid omlaag.
Is geld het enige wat belangrijk is in je leven?quote:Waarom zou ik na het bereiken van mijn target nog mijn best doen het verder omhoog te brengen als dat niets opleverd? Kan ik beter op een terrasje gaan zitten met een goed boek..
Omdat die onderdanen het verschil niet maken. Het verschil wordt gemaakt door de manier waarop die onderdanen aangestuurd worden door het management. De onderdanen zijn inwisselbaar.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:20 schreef EchtGaaf het volgende:
DE KERNVRAAG: HOE BEPAAL JE DE FEITELIJK PRESTATIES VAN EEN TOPMAN? Ja , je kan dan kijken of hij zijn targets heeft gehaald. Dit kan hij echter nooit, zonder superieure inzet van zijn onderdanen. Laten die het afweten, dan is de topman ook nergens, met alle goede bedoelingen ten spijt......Waarom zou dan niet bij een succes, je onderdanen met dezelde % belonigstijging verblijden?
Beste stuurlui staan nog altijd aan wal. Doe je best dus.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:28 schreef Lemmeb het volgende:
Sjezus loopt dit topic nou nog steeds?En dit zijn allemaal users met een WO-opleiding? Zal dan weinig soeps zijn, het is er in elk geval niet aan af te lezen.
[..]
quote:Omdat die onderdanen het verschil niet maken.
De topman is niet inwisselbaar???? Scheepbouwer en Benninks waren de enige op deze aardkloot ide het bedrijf konden reddenquote:Het verschil wordt gemaakt door de manier waarop die onderdanen aangestuurd worden door het management. De onderdanen zijn inwisselbaar.
Ja, en als dat dan ook gebeurd, dan vind je mij aan je zijde.....Topman 40% erbij, dan het personeel ook....quote:Overigens, als een afdeling beter gaat draaien, dan is het een normale gang van zaken dat die onderdanen die daar het meest aan meegeholpen hebben ook een flinke opslag krijgen, of een nieuwe functie krijgen aangeboden.
Pak eens een woordenboek en zoek het verschil tussen 'inwisselbaar' en 'overbodig' eens op.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:32 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat een overwaardering zeg......nogmaals schop het personeel naar huis als de leiding het in hun eentje kan stellen.
Klanttevredenheidquote:Op woensdag 14 maart 2007 12:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dit kun je iha niet zo stellen. Er zijn namelijk genoeg functies waarbij geen directe prestaties te meten zijn. Hoe kan je prestatieloon toekennen aan diegenen die een overheadfunctie bekleden. Hoe meet je de prestaties van een toiletjuffouw? Door het tellen van het aantal bacterien na elke poetsbeurt?
waarom zou je dit wel doen? Hun beloning is de zekerheid dat ze een baan houden.quote:
DE KERNVRAAG: HOE BEPAAL JE DE FEITELIJK PRESTATIES VAN EEN TOPMAN? Ja , je kan dan kijken of hij zijn targets heeft gehaald. Dit kan hij echter nooit, zonder superieure inzet van zijn onderdanen. Laten die het afweten, dan is de topman ook nergens, met alle goede bedoelingen ten spijt......Waarom zou dan niet bij een succes, je onderdanen met dezelde % belonigstijging verblijden?
Het doel van een commercieel bedrijf is winst maken. Als je daar niet op stuurt gaat het mis, zoals bv bij het Rode Kruis, die hebben het voor elkaar gekregen dat in de jaren 90 meer dan 95% van hun inkomsten in overheadkosten ging zitten.quote:Dan kun je zeggen dat ide reirganisatie gewoon nodig was voor levensbehoud. Daar kan ik uiteraard nooit op tegen zijn. Ik ben zeer tegen reorganisaties, als het puur een grote winstijging wordt beoogd.
[..]
Nee, het is de reden waarom ik werk.quote:Is geld het enige wat belangrijk is in je leven?
Topman is never inwisselbaar, kom op......Als Scheepbouwer dood gaat, dan gaat KPN ook dood zeker...quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:35 schreef Litpho het volgende:
[..]
Pak eens een woordenboek en zoek het verschil tussen 'inwisselbaar' en 'overbodig' eens op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |