Ja! Vind zo'n persoon echt leuk,quote:Op zondag 11 maart 2007 21:23 schreef Bluezz het volgende:
Kan je eigenlijk gewoon enthousiast zijn en zeggen dat je de baan écht graag wil?
quote:Op maandag 12 maart 2007 08:50 schreef Xith het volgende:
[..]
Ja! Vind zo'n persoon echt leuk,
Ik ken iemand die gewoon een bedrijf binnen liep, de HR kantoor binnenstapte en zei; "Het maakt mij niet uit wat voor positie ik krijg, maar ik wil echt graag in dit bedrijf werken!"
een week later had hij een baan
Schoonmaker?quote:Op maandag 12 maart 2007 08:50 schreef Xith het volgende:
[..]
Ja! Vind zo'n persoon echt leuk,
Ik ken iemand die gewoon een bedrijf binnen liep, de HR kantoor binnenstapte en zei; "Het maakt mij niet uit wat voor positie ik krijg, maar ik wil echt graag in dit bedrijf werken!"
een week later had hij een baan
Dat bedoel ik dus: dan zijn die zwakke punten toch geen zwakke punten meer?quote:Op donderdag 8 maart 2007 09:48 schreef Pascal86 het volgende:
Mijn leraar zei altijd: maak iets positiefs van je zwakke punten.
Het brede plaatje uit het oog verliezen heeft niets met analytisch te maken.quote:Op maandag 12 maart 2007 10:11 schreef Freeflyer het volgende:
je zwakke punten zijn je sterke punten en omgekeerd.
voorbeeld: je bent analytisch heel sterk. tegelijkertijd is dat je zwakke punt omdat je daardoor het brede plaatje wel eens uit het oog verliest.
klopt ik heb het verkeerd geschreven.quote:Op maandag 12 maart 2007 10:28 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het brede plaatje uit het oog verliezen heeft niets met analytisch te maken.
Bijvoorbeeld als je moet samenwerken met incompetente kutcollega's.quote:Op maandag 12 maart 2007 11:03 schreef Freeflyer het volgende:
ander voorbeeld is nauwkeurig werken. dat is vaak iets wat je ziet bij perfectionisten. perfectionisme kan een hele goede eigenschap zijn maar kan ook tegen je werken.
dan zekerquote:Op maandag 12 maart 2007 12:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld als je moet samenwerken met incompetente kutcollega's.
Gisteren werd me die vraag gesteld.quote:Op maandag 12 maart 2007 11:03 schreef Freeflyer het volgende:
klopt ik heb het verkeerd geschreven.
ander voorbeeld is nauwkeurig werken. dat is vaak iets wat je ziet bij perfectionisten. perfectionisme kan een hele goede eigenschap zijn maar kan ook tegen je werken.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:58 schreef tomatoman het volgende:
hele topic doorgelezen, best nuttig!
heb om 2 uur sollicitatie.
FUCKING zenuwachtig!
Precies!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]succes
en laat je niet gek maken, tis maar een baan..
tuurlijk niet, 2e keus zijn accepteer je nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:29 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Oh ze willen me wel graag in de portefeuille houden als degene die ze nu hebben laten doorgaan, niet aan de verwachtingen voldoet.. weet eerlijk gezegd niet of ik daar blij mee moet zijn
Het ging prima,quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]succes
en laat je niet gek maken, tis maar een baan..
Hou ons op de hoogte!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:50 schreef tomatoman het volgende:
[..]
Het ging prima,
Gesprek was gelukkig heel relax.
De vragen over de sterke en zwakke punten kon ik (mede dankzij dit topic) goed beantwoorden.
Had de indruk dat ze wel tevreden waren.![]()
Nu maar afwachten!![]()
Mooi zoquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:50 schreef tomatoman het volgende:
Het ging prima,
De vragen over de sterke en zwakke punten kon ik (mede dankzij dit topic) goed beantwoorden.
Nu maar afwachten!![]()
bij mij was het tweede gesprek alleen nog babbelen over wat ik wilde verdienen en wanneer ik kon beginnen en ff handjes schudden met toekomstige collega's.quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:16 schreef woeshie het volgende:
ook een kleine update :
ik mag morgen teruggaan voor een tweede gesprek
op zo'n 2de gesprek worden er hopelijk geen zulke vragen meer gesteld he.. hoop ik?
Dizzzkriminatie!!quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:41 schreef Bluezz het volgende:
Bij mij (was toen een leidinggevende functie) gingen ze dieper op de functie in, en werd aan mij gevraagd hoe ik verschillende dingen zou op- en aanpakken.
Er zaten toen ook weer andere toekomstige collega's bij dan de 1e keer.
Ik ben het toen (weer) nét niet geworden omdat ze liever een man wilden![]()
Ik loop tegenwoordig continue tegen discriminatie aanquote:
quote:
Te assertief en zelfverzekerd.quote:Op woensdag 14 maart 2007 18:54 schreef gronk het volgende:
Heb je dat serieus een keer te horen gekregen?
Oeh, als ze dat tegen mij zouden zeggen dan zou ik nog een fijn gesprekje hebben met de desbetreffende P&O-tuthola (m/v). Als in van 'wel, ik begin een vaag idee te krijgen wat voor mensen jullie dan wel zoeken, maar ik wil dat nog even verifieren. Maar eerst, hoelang denken jullie nog te bestaan?'quote:Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Te assertief en zelfverzekerd.
Ik dacht altijd dat het positieve dingen waren
Daarom ook mijn opmerking. Bedrijven die niet-assertieve mensen zoeken met knikkende knieen zoeken of gewoon domme uitvoerders, of ontzettende jaknikkers, die alles OK vinden wat de leidinggevende/het management zegt. En vooral niet teveel zelf nadenken. De eerste soort haal je bij het uitzendbureau, de tweede.. tsja..quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:01 schreef Bluezz het volgende:
Als ik zogenaamd te zelfverzekerd of assertief zou zijn, zou het toch ook moeten botsen?
Want daar zijn ze bang voor
Zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven is iets wat ik toch wel graag probeer. Die privé omstandigheden zijn dus niet echt een optie.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:25 schreef Bluezz het volgende:
Privé omstandigheden
Zijn ze meteen stil en durven ze niet door te vragen.
Uber!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:19 schreef gronk het volgende:
'mijn zwakke punt is dat ik helemaal afknap van on-originele sollicitatievragen. U hoort nog wel van mij'
Ze bedoelen:quote:Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik zou wel effe wachten totdat je het bedrijf hebt leren kennen etcquote:Op zondag 11 maart 2007 21:23 schreef Bluezz het volgende:
Kan je eigenlijk gewoon enthousiast zijn en zeggen dat je de baan écht graag wil?
Dat kan soms intimiderend werken, vooral als je in een groep vol vrouwen (meisjes) komt te werken... Ook is het zo dat sommige leidinggevenden liever 'ja en amen' typjes onder zich hebben werken dan iemand die overal wel een woordje over klaar heeftquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dan heb je wel een slappe zak van een HRM manager als hij niet door vraagt.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:25 schreef Bluezz het volgende:
Privé omstandigheden
Zijn ze meteen stil en durven ze niet door te vragen.
Commissiewerk?quote:Op woensdag 14 maart 2007 22:01 schreef Grachus het volgende:
[..]
Zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven is iets wat ik toch wel graag probeer. Die privé omstandigheden zijn dus niet echt een optie..
Inderdaad. Bij mij vroegen ze destijds echt wel door....quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan heb je wel een slappe zak van een HRM manager als hij niet door vraagt.
quote:Op maandag 19 maart 2007 13:44 schreef woeshie het volgende:
Nog eens een update : Ik heb de job !![]()
Het tweede gesprek heeft nog geen 10 minuten geduurd .. Was enkel om me te laten weten dat ik aangenomen ben en mijn loon te bespreken![]()
Ik heb geen zak uitgevoerd, maar ik heb het er maar op gegooid dat ik niet een type ben die de hele dag graag in de boeken zit. Ben ook aangenomen dus blijkbaar heb ik wel het juiste gezegd.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 10:47 schreef Paulusch het volgende:
[..]
Commissiewerk?
Of heb je gewoon als knor echt niets gedaan?
Ik las die post van je vorige week al, heb m onthouden en heb precies dat antwoord gegeven gisteren toen ik tijdens mn tweede gesprek deze vraag kreeg.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:28 schreef BrandX het volgende:
[..]
"u moet niets, want niemand is onmisbaar. Wat ik kan staat op het papier voor u (je cv dus) en verder is het aan u om te beslissen of ik als persoon pas in uw organisatie, en of ik het type persoon ben die u zoekt. Daar kan ik u niets over zeggen. Wat ik u wel kan zeggen is dat deze baan mij een grote uitdaging lijkt, en mijn eerste indruk gecombineerd met wat in de vacature staat dusdanig is dat dit mij een werkplek lijkt waar ik me thuis zal voelen en tot mijn recht kan komen."
Wauw!!!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 15:30 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik las die post van je vorige week al, heb m onthouden en heb precies dat antwoord gegeven gisteren toen ik tijdens mn tweede gesprek deze vraag kreeg.
Kleine toevoeging: "ik ken de andere kandidaat niet, dus ik weet niet hoe goed die is. Maar ik denk dat het feit dat ik jong ben en van ons tweeën waarschijnlijk het meest dichtbij (5 minuten fietsen) woon zeker een voordeel is: dat maakt me heel flexibel"
Ben benieuwd wat het oplevert, volgende week uitslag
De banen lagen niet voor het oprapen.. dat is inmiddels behoorlijk anders. Zeker op financieel gebied.quote:Op donderdag 22 maart 2007 10:17 schreef Pau100 het volgende:
Vol verbazing lees ik hier dat mensen afknappen op de vraag over de zwakke punten en dat dan ook zeggen of het bedirjf afschrijven. Ik vind de vraag ook een afknapper en een dooddoener maar om iets in die trant dan ook te zeggen... De banen liggen nou eenmaal niet voor het oprapen, ik zit niet in de positie zo'n bedrijf dan maar gelijk af te schrijven..
Fijn dat het voor jullie dan wel is aangetrokken. Ik zit in de communicatie/marketing, maar ik merk nog echt geen verschil. Alleen wat meer vacatures in de Randstad (maarja daar woon ik niet). Dus vandaar mijn opmerking.quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:16 schreef Rekkie het volgende:
[..]
De banen lagen niet voor het oprapen.. dat is inmiddels behoorlijk anders. Zeker op financieel gebied.
Ook de ICT trekt weer enorm aan
das dus jouw probleem.....quote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:24 schreef Pau100 het volgende:
[..]
. Alleen wat meer vacatures in de Randstad (maarja daar woon ik niet).
Dus de trend is dat het aangetrokken is, dat jij niet de juiste locatie hebt is inderdaad jouw probleem.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:24 schreef Pau100 het volgende:
[..]
Fijn dat het voor jullie dan wel is aangetrokken. Ik zit in de communicatie/marketing, maar ik merk nog echt geen verschil. Alleen wat meer vacatures in de Randstad (maarja daar woon ik niet). Dus vandaar mijn opmerking.
quote:Op dinsdag 20 maart 2007 15:30 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik las die post van je vorige week al, heb m onthouden en heb precies dat antwoord gegeven gisteren toen ik tijdens mn tweede gesprek deze vraag kreeg.
Kleine toevoeging: "ik ken de andere kandidaat niet, dus ik weet niet hoe goed die is. Maar ik denk dat het feit dat ik jong ben en van ons tweeën waarschijnlijk het meest dichtbij (5 minuten fietsen) woon zeker een voordeel is: dat maakt me heel flexibel"
Ben benieuwd wat het oplevert, volgende week uitslag
Thnx!quote:
Gister gehad, wellicht vandaag uitsluitsel.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:18 schreef Gripper het volgende:
[..]
Thnx!
Weet je al wat meer n.a.v jouw 2e gesprek?
I owe you a beerquote:
Ben wel nieuwsgierig. Eigenlijk zou je, als je proeftijd is afgelopen ofzo, eens moeten vragen wat ze van dat antwoord vondenquote:
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:58 schreef tomatoman het volgende:
hele topic doorgelezen, best nuttig!
heb om 2 uur sollicitatie.
FUCKING zenuwachtig!
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:50 schreef tomatoman het volgende:
[..]
Het ging prima,
Nu maar afwachten!![]()
En de baas zal denken; goh wat een origineel antwoord weer..quote:Op maandag 21 mei 2007 08:47 schreef dragonkiss het volgende:
Wat ik bijvoorbeeld aangeef is dat mijn sterke punt is, dat ik erg direct ben, maar dat dat soms een minpunt kan zijn, toch probeer ik daar op een goede manier mee om te gaan.
Of bijvoorbeeld: Ik ben erg perfectionistisch (pluspunt) maar ik moet soms dingen eerder loslaten.
Zo breng je een minpunt als een niet heel erg verschrikkelijk iets. Vind het ook altijd rotvragen.
Minpunt: 'ik lees de rest van het topic niet, maar begin altijd direct te posten'.quote:Op maandag 21 mei 2007 08:47 schreef dragonkiss het volgende:
Zo breng je een minpunt als een niet heel erg verschrikkelijk iets. Vind het ook altijd rotvragen.
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:20 schreef SpecialK het volgende:
Je genereert als werknemer te veel omzet waardoor het bedrijf gaat opvallen bij de belastingdienst. Dat's wel vervelend.
irritante vraag zeg! gewoon zeggen dat je dat niet weet....quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:47 schreef Jas_Verstoppen het volgende:
Inderdaad een vervelende standaard vraag. Bij mijn laatste sollicitatie had ik me er niet echt op voorbereid en moest er dan ook even over nadenken. Weet niet meer wat er uit rolde. Ook stelden ze deze: 'Als we een collega van je bellen, wat zou hij dan over je vertellen?'
Beetje nadenken mag hoor, kun je ook gewoon zeggen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:47 schreef -Strawberry- het volgende:
Kon even zo snel geen ander topic hierover vinden, maar ik ga om 4 uur vandaag ook solliciteren.
Ik ben me daar zenuwachtig, vooral voor de vragen die ze stellen natuurlijk. Heb al wel een beetje nagedacht over wat nou precies mijn zwakke en sterke punten zijn. Hopelijk zal het goed gaan, want ik wil er echt graag werken!Ik maak het mezelf alleen maar moeilijker door er zoveel over na te denken en te stressen ben ik bang. Laat me aub vriendelijk blijven, duidelijk praten en niet te lang nadenken over de antwoorden.
Maar niet te lang nadenken natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:52 schreef ioko het volgende:
[..]
Beetje nadenken mag hoor, kun je ook gewoon zeggen.
Wat bedoel je met vriendelijk blijven?
doe 10. dan kan je als dat nodig mocht zijn nog ff naar het toilet, kijken of alles nog zo zit als je wil (geen plots doorlopen mascara ofzoquote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:55 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar niet te lang nadenken natuurlijk.En met vriendelijk blijven bedoel ik hem/haar met u aanspreken en niet vloeken en dergelijke. Maar dat laaste lijkt me niet dat daar aanleiding voor is, dus dat zal wel goedkomen.
En het is mijn eerste sollicitatiegesprek ever, dus ik weet niet precies wat ik kan verwachten.![]()
Ik denk dat ik er ongeveer 5 minuten van te voren zal zijn. Dat is wel goed lijkt me.
ligt een beetje aan het bedrijf en functie, eerste gesprek meestal tussen een half uur tot een uurquote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe lang duurt een sollicitatiegesprek eigenlijk gemiddeld?
Had er vanmiddag een van drie kwartier.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe lang duurt een sollicitatiegesprek eigenlijk gemiddeld?
Waarvoor was het?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:46 schreef -Strawberry- het volgende:
Het ging beter dan verwacht.Ze zullen deze week nog van zich laten horen.
Het duurde niet bepaald lang, maar een kwartiertje. Ik was 10 minuten vroeg en liep dus maar een beetje door de winkel heen. Iets over 4 uur zochten ze me op (het waren 2 personen). En natuurlijk ook de vraag gekregen wat mijn goede en slechte eigenschappen zijn en of ik nog goed kon hoofdrekenen.
Ik wacht het af. Volgensmij heb ik wel een goede indruk achter gelaten, alleen op het eind was het eventjes ongemakkelijk. Maar ach, ik had ook al verteld dat het mijn eerste sollicitatie was. Ik weet niet of het nou een goed teken is dat ze me nog moeten bellen.Twee klasgenoten werd meteen bij het gesprek al gezegd dat ze aangenomen waren. Ik zie wel, het is niet overal hetzelfde natuurlijk.
Medewerker in een winkel. Achter de kassa enzo.quote:
iig gefeliciteerdquote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Medewerker in een winkel. Achter de kassa enzo.![]()
Veel keuze is er niet voor iemand van 16 natuurlijk![]()
gefeli!quote:
of allang een beslissing heeft genomen over wel of niet aannemen en de tijd probeert vol te lullenquote:Op woensdag 9 januari 2008 10:44 schreef Kreator het volgende:
Iemand die mij de vraag 'wat zijn uw zwakke punten' stelt, krijgt 'wilt u een standaard antwoord waarin ik een zwakte aangeef die ook uitgelegd kan worden als een sterk punt?" terug.
..je kunt ieg wel stellen dat iemand die die vraag stelt, ontzettend slecht is in het geven van een sollicitatiegesprek.
quote:Op woensdag 9 januari 2008 09:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
gefeli!
Wat heb je gezegd op de vraag over slechte eigenschappen?
Weleens van controlevragen gehoord? Als jij iets zegt wat niet waar is, dan komt dat er bijna altijd ongeloofwaardig uit (zelfs als je goed kan liegen, heb je als interviewer vaak twijfel), dan ga ik datzelfde nog eens een paar keer op een andere manier vragen om te kijken of de antwoorden wel kloppen.quote:Op woensdag 9 januari 2008 11:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat nog erger is: vragen die in feite op hetzelfde neerkomen.Dus zoiets van: Geef eens een voorbeeld van iets waarover je wel eens complimenten van vrienden hebt gekregen.
Hehe, wat een wantrouwen. Als het een normaal bedrijf is, gaan ze echt niet onder het minimum zitten hoorquote:Op woensdag 9 januari 2008 13:33 schreef -Strawberry- het volgende:
Na ff googlen kom ik tot uurloon van ongeveer 3 euro wat normaal is.Ik weet het ook allemaal niet. En is het slim dat als ze dus onder het minimum loon gaan zitten (doen ze som expres schijnt het?) dat ik er wat van moet zeggen?
![]()
Zucht
quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:46 schreef JvS het volgende:
[..]
Hehe, wat een wantrouwen. Als het een normaal bedrijf is, gaan ze echt niet onder het minimum zitten hoor. Dat mag namelijk niet eens.
Ik denk dat ze je gewoon iets boven minimum gaan betalen. Op je 16e heb je het dan inderdaad over een biertje per uur.
Wat een verhaalquote:Op vrijdag 9 maart 2007 13:55 schreef MDKme2 het volgende:
Het kan erger...
Het is alweer een flinke tijd terug(+- 3 jaar)
Een bedrijf zocht contact met mij(nooit verkeerd) betreffende een openstaande vacature met een looptijd van 2 maanden bij hun. tja ik zocht werk en had weinig(stage)/geen ervaring dus.
Website ff bekeken, zag er niet verkeerd uit. Links rechts wat bronnen aangesproken(je wilt wel weten hoe het bedrijf ervoor staat, en wat de algemene ervaringen zijn), die indruk was ook niet verkeerd. Afspraak gemaakt voor een gesprek(het verbaasde me hoe professioneel dit gedaan werd).
Kom je bij het bedrijf, typmiep dirigeerd me vriendelijk naar een ontvangstruimte. Lekker een bak koffie. Miep loopt weer weg om de gesprekspartners op te halen. De deur gaat weer open, er staan 5 man bij de deur. De eerste verzoekt me om hen te volgen naar een andere ruimte. Ze gaan daar met z'n alle aan 1 kant van de tafel zitten, en het blijft stil....... Ze zeggen niets, maar dan ook echt helemaal niets. Ik denk bij mezelf "wat is dit nu weer".
Aangezien we elkaar nog niet formeel voorgesteld hebben denk ik what ever en stel me netjes voor.
Hierna word verzocht plaats te nemen, dat doe ik braaf.
Weer zeggen ze niets. 1 minuut stil 2..3..4..5 (ondertussen vraag ik me af wat er gespeeld word).
Plotseling kijken ze elkaar aan en knikken 1 voor 1 naar elkaar.
Hierna vraagt/zegt 1 van de personen : "Wij weten genoeg,zijn er nog vragen?".![]()
Eenig zins verbaast vraag ik beleeft wat de zin van dit "gesprek" was.
Die zelfde man zegt bloed serieus: "Een solicitatie gesprek".
Hierna ben ik opgestaan heb ze een hand gegeven en gezegd "zodra er interresse is in een serieus gesprek, kunt u contact op nemen". En ben de deur uit gelopen.
En nu het lollige:
Een dag later belde die typmiep van het bedrijf om een vervolg afspraak te maken.
Ik was als 1 van de weinigen door de eerste selectie gekomen.![]()
Ok, ik ben er nog naar toe geweest voor het vervolg gesprek. Die verliepen een stuk normaler dan de eerste.
Uiteindelijk ben ik ook aangenomen en heb er 2,5 maanden gewerkt. Maar helaas ben ik nooit teweten gekomen wat het doel van het eerste gesprek was.
Je kunt ook stellen dat jij 1) ontzettend slecht bent in solliciteren of 2) de baan niet wilt.quote:Op woensdag 9 januari 2008 10:44 schreef Kreator het volgende:
Iemand die mij de vraag 'wat zijn uw zwakke punten' stelt, krijgt 'wilt u een standaard antwoord waarin ik een zwakte aangeef die ook uitgelegd kan worden als een sterk punt?" terug.
..je kunt ieg wel stellen dat iemand die die vraag stelt, ontzettend slecht is in het geven van een sollicitatiegesprek.
Ten eerste ben ik goed in solliciteren en ten tweede wil ik de baan inderdaad niet als ik alleen maar van dat soort kansloze vragen krijg.quote:Op donderdag 10 januari 2008 16:11 schreef -marz- het volgende:
Je kunt ook stellen dat jij 1) ontzettend slecht bent in solliciteren of 2) de baan niet wilt.
Bijdehandte kandidatenis echt een afknapper.
Ik zou dus nooit een baan aannemen zonder te weten wat je gaat verdienen. Als er nog ruimte was voor onderhandelen heb je die nu mooi verspeeld. Zorg in ieder geval dat je het zwart op wit hebt staan voor je begint met werken. Zo heb ik vroeger in een restaurant gewerkt waar ik aangenomen was door de kok voor 9 gulden per uur, maar na een maand afwassen bleek ik volgens de manager maar 6 gulden p/u te verdienen. Relletje geschopt, 7,50 p/u gekregen en ontslag genomen...quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik weet alleen nog niet wat ik per uur ga verdienen. Ik neem aan dat ik dat vandaag hoor en anders vraag ik er wel naar.
Als je al een 2e gesprek heb, kun je zoiets uitgebreids als een presentatie wel doen, maar bij een 1e gesprek doe je zoiets echt niet. Dan heb je geen keuze anders dan te zeggen dat je bijv creatief bent en hoogstens kun je wat voorbeelden noemen. Waar men vervolgens ook niets aan heeft, want je weet toch niet of dat waar is en het kunnen net de enige 2 voorbeelden zijn.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:51 schreef exode het volgende:
Afgelopen tijd dus aan de andere kant van de tafel gezeten. Steeds voor creatieve banen, roepen dat je creatief bent is makkelijk, het bewijzen moeilijker en veelzeggender. Bereid je daar dus op voor. De 22e heb ik een 2e gesprek waarin 1 van de topics zou zijn: 'Hoe zou jij het doen als Event Officer'. Begin dit weekend met het voorbereiden van een presentatie,
De sollicitant denkt op dat moment ook van goh wat een originele vraag.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:33 schreef Xith het volgende:
[..]
En de baas zal denken; goh wat een origineel antwoord weer..
Ik ga tijdens de sollicitatie zelf niet beginnen over geld, aangezien dat dan zo hebberig overkomt en je nog niet eens zeker bent op dat moment of je wel wordt aangenomen. Bovendien is er een minimum waar ze zich aan moeten houden. En met 16 jaar varieert het toch nog niet zo veel en heb je ook beperkte keuze qua werk, dus het maakt elkaar vast niet zo veel. Nu heb ik dus die papieren moeten ondertekenen, maar wel va te voren te horen gekregen wat ik verdien. Ik weet niet precies wat normaal is, maar volgensmij is het genoeg. En er zou trouwens ook weinig te onderhandelen zijn geweest denk ik. Er hangt daar gewoon een lijst, en dat hoor je te verdienen en niet meer (per leeftijd). Anders kunnen ze net zo makkelijk iemand anders zoeken, dus had ik alsnog geen baan gehad. En voor die paar centen meer of minder..quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:37 schreef Jas_Verstoppen het volgende:
[..]
Ik zou dus nooit een baan aannemen zonder te weten wat je gaat verdienen. Als er nog ruimte was voor onderhandelen heb je die nu mooi verspeeld. Zorg in ieder geval dat je het zwart op wit hebt staan voor je begint met werken. Zo heb ik vroeger in een restaurant gewerkt waar ik aangenomen was door de kok voor 9 gulden per uur, maar na een maand afwassen bleek ik volgens de manager maar 6 gulden p/u te verdienen. Relletje geschopt, 7,50 p/u gekregen en ontslag genomen...
Nou, ik vind dit ook nogal standaard en zogenaamd slim eigenlijk.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:36 schreef BrandX het volgende:
Een goede die je kan gebruiken is heel simpel. het heeft mij de laatste twee sollicitaties in een keer mijn baan opgeleverd![]()
als het goed is, vragen ze doorgaans eerst je sterke punten. Die som je braaf op (zorg wel dat ze echt zijn) Vervolgens stellen ze deze vraag. Het antwoord is simpel: "Dat zijn al mijn sterke punten" Ze zullen verbaasd kijken/reageren dus reageer jij vrij vlot er achteraan met: "ik kan het u ook uitleggen als u dat wilt"
En dat doe je als volgt (dit is een voorbeeld, pas het vooral aan naar je eigen verhaal):
"mijn sterke eigenschap, flexibel, wil ook nog wel eens mijn valkuil zijn, want in mijn enthousiasme neem ik daardoor wel eens te veel hooi op mijn vork."
"Mijn sterke eigenschap punctueel wil soms ook wel eens voor mensen storend zijn in bijvoorbeeld brainstormsessies"
"mijn sterke eigenschap analytisch vermogen kan mijn valkuil zijn omdat ik mezelf soms zo stort in het inhoudelijke, dat het risico bestaat dat ik overkoepelende plaatje uit het oog verlies"
"mijn sterke eigenschap initiatiefvol kan soms de oorzaak zijn dat ik mensen onderweg kwijt raak wanneer ik met de oplossing voor het probleem aan de gang ga"
enz enz enz
en dan zeg je eventueel heel bijdehand: gelukkig ben ik mij doorgaans op de hoogte van mijn valkuilen, waarmee ik veelal voorkom er in te trappen.
wat laten we simpel zijn, doorgaans is dit ook zo.
Succes!
misschien lijkt het standaard, maar dat is het geenzins. Als je namlijk onzin loopt te verkondigen prikt een goede niterviewer er zo doorheen. Daar hebben ze legio controlevragen voor. Je moet dus ook wel dat vertellen wat ook waar is. En verder valt het ook onder de categorie sociaal wenselijke antwoorden tjidens een sollicitatiegesprek. Het is nou eenmaal een vraag die heel vaak gevraagd wordt.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:23 schreef B1nulnul het volgende:
[..]
Nou, ik vind dit ook nogal standaard en zogenaamd slim eigenlijk.
Bij mij zou je het verpest hebben.
Als ik zelf solliciteer bereid ik me niet zo erg voor.
De keren dat ik iemand moest selecteren was het toch vooral CV + eerste indruk. Tenzij iemand echt iets stoms zei natuurlijk.
Nee, maar ik had bij het lezen van je post echt zo'n gevoel van, als ik daar zou zitten voor je... 'oh die heeft net een self-management boek gelezen, met haar alles-wat-goed-is-kan-ook-slecht-zijn' one-liners'quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:29 schreef BrandX het volgende:
[..]
misschien lijkt het standaard, maar dat is het geenzins. Als je namlijk onzin loopt te verkondigen prikt een goede niterviewer er zo doorheen. Daar hebben ze legio controlevragen voor. Je moet dus ook wel dat vertellen wat ook waar is. En verder valt het ook onder de categorie sociaal wenselijke antwoorden tjidens een sollicitatiegesprek. Het is nou eenmaal een vraag die heel vaak gevraagd wordt.
En het feit blijft nog altijd dat wanneer je een goed punt van jezelf bekijkt, merkt dat doorgaans het evenredig omgekeerde hiervan je valkuil is.
quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:32 schreef Xith het volgende:
[..]
Nee, maar ik had bij het lezen van je post echt zo'n gevoel van... 'oh die heeft net een self-management boek gelezen, met haar alles-wat-goed-is-kan-ook-slecht-zijn' one-liners'
no pun intended
Pah. Een echte vent zorgt ervoor dat iedere vrouw binnen het bedrijf binnen een jaar met zwangerschapsverlof gaat.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:38 schreef Geqxon het volgende:
Dat over 9 maanden al je secretaresses op zwangerschapsverlof zullen gaan.
Tuurlijk heb je die en als je die niet weet is je zwakker punt gebrek aan zelfkennis.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:23 schreef woeshie het volgende:
[..]
ik heb nu eenmaal geen GOEIE zwakke punten![]()
Ik ken het kernkwadranten verhaal, desalniettemin zou ik het erg irritant bijdehand vinden als iemand de vraag beantwoordt zoals jij dat als voorbeeld gaf.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:29 schreef BrandX het volgende:
[..]
misschien lijkt het standaard, maar dat is het geenzins. Als je namlijk onzin loopt te verkondigen prikt een goede niterviewer er zo doorheen. Daar hebben ze legio controlevragen voor. Je moet dus ook wel dat vertellen wat ook waar is. En verder valt het ook onder de categorie sociaal wenselijke antwoorden tjidens een sollicitatiegesprek. Het is nou eenmaal een vraag die heel vaak gevraagd wordt.
En het feit blijft nog altijd dat wanneer je een goed punt van jezelf bekijkt, merkt dat doorgaans het evenredig omgekeerde hiervan je valkuil is.
quote:Op zondag 13 januari 2008 19:42 schreef B1nulnul het volgende:
[..]
Ik ken het kernkwadranten verhaal, desalniettemin zou ik het erg irritant bijdehand vinden als iemand de vraag beantwoordt zoals jij dat als voorbeeld gaf.
Vooral dat stuk met 'dan ziten zij verbaasd te kijken en dan zeg ik "ik kan het ook uitleggen als u wilt". Dat vind ik echt arrogant overkomen.
Ik wil niet lullig zijn (maar toch), maar als ik jou zo hoor, dan zou dat alleen maar prima zijn. Als dat jouw mentaliteit is, dan weet ik dat ik binnen een paar maanden een levensgroot conflict met jou zou hebben, omdat ik 't idee heb dat jij er niet tegen kunt dat er mensen zijn die slimmer zijn/meer ervaring hebben dan jij.quote:Op zondag 13 januari 2008 19:42 schreef B1nulnul het volgende:
[..]
Ik ken het kernkwadranten verhaal, desalniettemin zou ik het erg irritant bijdehand vinden als iemand de vraag beantwoordt zoals jij dat als voorbeeld gaf.
Vooral dat stuk met 'dan ziten zij verbaasd te kijken en dan zeg ik "ik kan het ook uitleggen als u wilt". Dat vind ik echt arrogant overkomen.
Precies. Net aslof je blij moet zijn dat een bedrijf je een baan guntquote:Op donderdag 10 januari 2008 19:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ten eerste ben ik goed in solliciteren en ten tweede wil ik de baan inderdaad niet als ik alleen maar van dat soort kansloze vragen krijg.
Kneuzige bedrijven die niet weten hoe ze een gesprek moeten voeren zijn echt een afknapper.
Idd. Zo ben ik ook bij dat kansloze CMG weggelopen. 3 gesprekken gehad, waarvan de derde met een ontzettende zeiklul die alleen maar domme vragen stelde. Na een half uur kansloos gelul vroeg ik of hij de directeur en de manager weer wilde ophalen...quote:Op zondag 13 januari 2008 21:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
Precies. Net aslof je blij moet zijn dat een bedrijf je een baan gunt. Als je goed bent is het andersom natuurlijk...
Het is ook niet dat ik het idee afkeur hoorquote:Op zondag 13 januari 2008 19:50 schreef BrandX het volgende:
[..]
helaas is dat tot twee keer toe praktijkervaring van mij. Triest, toegegeven, maar het is me gewoon overkomen
quote:Op zondag 13 januari 2008 22:24 schreef B1nulnul het volgende:
[..]
Het is ook niet dat ik het idee afkeur hoor. Het ligt er ook aan hoe je het brengt. Als het jouw oprechte persoonlijke boodschap is, klinkt het vast goed. Maar zo letterlijk vanaf papier
Als fokkers het klakkeloos gaan overnemen, hoop ik niet met ze hoeven te praten.
Nee, ik kan er niet tegen als mensen doen alsof ze erg slim zijn. Ik hoor (te) vaak mensen zeggen dat ze ergens goed in zijn. Dan ga ik ze testen ja. Meestal weten ze dan minder dan ikquote:Op zondag 13 januari 2008 21:17 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig zijn (maar toch), maar als ik jou zo hoor, dan zou dat alleen maar prima zijn. Als dat jouw mentaliteit is, dan weet ik dat ik binnen een paar maanden een levensgroot conflict met jou zou hebben, omdat ik 't idee heb dat jij er niet tegen kunt dat er mensen zijn die slimmer zijn/meer ervaring hebben dan jij.
Je komt op mij over als iemand die gerespecteerd wil worden, alleen maar omdat dat bij je functie of je rol hoort. Ik respecteer mensen omdat ze ergens goed in zijn. Kennis, ervaring, intellect. Niet omdat ze een etiketje hebben opgeplakt. Als jij dat arrogant wilt noemen, prima; dan weet ik dat jouw definitie van arrogant niet de mijne is.
De functie van 'n sollicitatiegesprek is IMHO niet zozeer 'voldoe je aan de eisen van de baan, of kun je het werk aan'. De functie van een sollicitatiegesprek is voor mijn gevoel meer 'pas je bij de cultuur van 't bedrijf'.
B1nulnul:'ah, weer zo'n domme lul die niet doorheeft dat ie zich aan mijn voeten moet gooien voor deze baan. Nou, ik zal 'm krijgen: "wat staat er op pagina 53 van de MSDN-helpfiles, rechtsonder?"quote:Op zondag 13 januari 2008 22:29 schreef B1nulnul het volgende:
[..]
Nee, ik kan er niet tegen als mensen doen alsof ze erg slim zijn. Ik hoor (te) vaak mensen zeggen dat ze ergens goed in zijn. Dan ga ik ze testen ja. Meestal weten ze dan minder dan ikDat vind ik dan een enorme afknapper.
quote:Op maandag 14 januari 2008 09:03 schreef gronk het volgende:
B1nulnul: 'Zie je wel! Dat weet je niet!!!!!eins!!! Jeeeezus, wat is die arrogantie misplaatst! Opsodemieteren!'
Toneelspelen wordt altijd vermoeiend en is verspilde energie. Het lijkt in ieder geval wel weer op een typisch *closed mind* gevalletjequote:Op maandag 14 januari 2008 10:18 schreef gronk het volgende:
Nah, het kan natuurlijk zijn dat B1nulnul het liefst mensen onder zich heeft die geen enkel initiatief nemen zonder toestemming, die ieder idee van de baas verwelkomen met een welgemeend 'goed plan, baas', etcetera. Mij lijkt het helemaal niks om de hele dag toneel te moeten spelen, maar d'r zullen vast mensen zijn die er geen moeite mee hebben.
Fijn als je het zwart drinkt.quote:Op woensdag 9 januari 2008 17:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Wat een verhaal, op de uni is 't voorbeeld ooit gegeven dat als je iemand (de betreffende manager) een hand probeert te geven en deze reageert daar niet op. Indien je daar niks van zegt ben je niet assertief genoeg.
Of de suiker & melk voor de koffie aan de kant van de werkgever zetten, kijken of je die wel meteen durft te vragen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |