abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:18:36 #1
76339 woeshie
Let your mind go
pi_46979025
Ik heb overmorgen een sollicitatiegesprek en ben me daarop een beetje aan't voorbereiden.
Maar ik heb het nogal moeilijk met de vraag "Noem u zwakke punten" aangezien dit natuurlijk een strikvraag is.
Wat zijn nou goeie 'zwakke punten' ?

Graag zoveeel mogelijk voorbeelden
pi_46979078
Goede vraag.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:20:28 #3
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_46979103
Moet je je broek laten zakken.
Pijpe een euro!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:20:34 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46979106
Je genereert als werknemer te veel omzet waardoor het bedrijf gaat opvallen bij de belastingdienst. Dat's wel vervelend.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_46979145
Ik werk graag door , ook als ik oververmoeid ben.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:22:03 #6
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46979165
zijn er echt nog bedrijven waar die onzinnige standaardvraag gesteld wordt
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_46979166
Ik ben tevaak vreemd gegaan met de vrouw van al mijn vorige bazen.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:22:06 #8
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_46979170
Geen.
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
pi_46979190
het feit dat wij jouw zwakke punten moeten gaan verzinnen vind ik op zich al vrij zwak.
het is geen strikvraag, het gaat over zelfreflectie.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:23:42 #10
76339 woeshie
Let your mind go
pi_46979222
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:22 schreef MissyMirjaM het volgende:
het feit dat wij jouw zwakke punten moeten gaan verzinnen vind ik op zich al vrij zwak.
ik heb nu eenmaal geen GOEIE zwakke punten
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:24:24 #11
76339 woeshie
Let your mind go
pi_46979249
heeft er nu niemand voorbeelden?

bvb zoiets als "ik ben té perfectionistisch" .. "ik ben ongeduldig" .. etc
pi_46979309
Ik functioneer soms te sociaal in een team? (oftewel; ik ben alleen maar aan het kletsen )
"Leef met Vlag en Wimpel, maar hou het simpel"
  Donald Duck held dinsdag 6 maart 2007 @ 16:26:57 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_46979332
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:24 schreef woeshie het volgende:
bvb zoiets als "ik ben té perfectionistisch"
Da's dan weer echt te standaard. Het is wel een negatieve vraag positief proberen om te draaien, maar dit is echt veel te doorzichtig.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_46979373
Te perfectionistisch, te ambitieus,

Ik heb ooit gebruikt, dat ik mijn sociale empathie wil verbeteren
pi_46979418
Ja ikke!

- Je bent ongeduldig,
- Je bent té perfectionistisch.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:29:53 #16
76339 woeshie
Let your mind go
pi_46979431
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:26 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Da's dan weer echt te standaard. Het is wel een negatieve vraag positief proberen om te draaien, maar dit is echt veel te doorzichtig.
'k weet het .. ik kan momenteel op niets origineels komen
pi_46979556
Jij kan niet zelf reflecteren. Dit is tegenwoordig een belangrijke eigenschap om te leren/kunnen.
pi_46979658
Soms teveel hooi op de vork nemen?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:36:24 #19
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_46979666
Altijd je zwakke punten omdraaien in een positief punt. Bijv. 'ik ben soms snel afgeleid' en dan zeg je dat je dat van jezelf weet en dat je aan dat punt aan het werken bent. (simpel voorbeeld uiteraard)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  Boks-Chick dinsdag 6 maart 2007 @ 16:36:42 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_46979684
Een goede die je kan gebruiken is heel simpel. het heeft mij de laatste twee sollicitaties in een keer mijn baan opgeleverd

als het goed is, vragen ze doorgaans eerst je sterke punten. Die som je braaf op (zorg wel dat ze echt zijn ) Vervolgens stellen ze deze vraag. Het antwoord is simpel: "Dat zijn al mijn sterke punten" Ze zullen verbaasd kijken/reageren dus reageer jij vrij vlot er achteraan met: "ik kan het u ook uitleggen als u dat wilt"

En dat doe je als volgt (dit is een voorbeeld, pas het vooral aan naar je eigen verhaal ):
"mijn sterke eigenschap, flexibel, wil ook nog wel eens mijn valkuil zijn, want in mijn enthousiasme neem ik daardoor wel eens te veel hooi op mijn vork."
"Mijn sterke eigenschap punctueel wil soms ook wel eens voor mensen storend zijn in bijvoorbeeld brainstormsessies"
"mijn sterke eigenschap analytisch vermogen kan mijn valkuil zijn omdat ik mezelf soms zo stort in het inhoudelijke, dat het risico bestaat dat ik overkoepelende plaatje uit het oog verlies"
"mijn sterke eigenschap initiatiefvol kan soms de oorzaak zijn dat ik mensen onderweg kwijt raak wanneer ik met de oplossing voor het probleem aan de gang ga"

enz enz enz

en dan zeg je eventueel heel bijdehand: gelukkig ben ik mij doorgaans op de hoogte van mijn valkuilen, waarmee ik veelal voorkom er in te trappen.

wat laten we simpel zijn, doorgaans is dit ook zo.

Succes!
lolwut
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:36:54 #21
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46979695
Sterk punt: overredingskracht.
Zwak punt: enig idee hoeveel het kost om een ijskast naar eskimo's in groenland te versturen?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:37:26 #22
76339 woeshie
Let your mind go
pi_46979716
BrandX, dat klinkt goed! Thanks
pi_46979761
quote:
Standaardvragen verdienen standaardantwoorden. De clou van die negatieve vraag is dat je er niet in blijft hangen en je gaat afvragen wat een 'slecht punt' is. Men noemt het zelfkennis/reflectie, ik noem het een truukje dat bij elke assertiviteits/persoonlijkheidscursus aangeleerd wordt.

Het standaardtruukje wat je kunt gebruiken om makkelijk over deze valkuil heen te springen is door je sterke punten iets te overdrijven. Een beetje manager kent dit kunstje (hij zou precies hetzelfde doen), en daarmee kan deze 'formaliteit' afgehandeld worden.
pi_46979941
De gouden tip is: Beweer nooit dat je er geen hebt.
de gouden tip nr2: blijf niet "hangen" op deze vraag..

Tja 'k zal mezelf maar eens in de bak gooien met een solicitatie gesprek van 2.5 jaar terug(ja ik werk er nu voor de beidehandjes).

* Kan er niet tegen iets niet af te kunnen maken.
werd als positief ervaren.. response pas op dat dit niet doorslaat naar perfectionisme

* Zoekt voor een probleem net zolang naar een oplossing tot er een gevonden is.
werd als negatief ervaren... kost teveel tijd. response kun je beter niet doen, bovendien lijkt dit veel op punt 1

* met 100 dingen tegelijk bezig zijn, maar ik behoud het overzicht van de prioriteiten
werd als positief ervaren response je zult dit waar moeten kunnen maken maae we zullen zien of het echt zo is

* Werk graag resultaat gericht
werd als negatief ervaren response sommige zaken leveren nou eenmaal geen resultaat op

* presteerd beter onder druk
werd als positief ervaren response altijd handig mocht de nood aan de man komen

Zo heb ik hier nog wel een paar meer van dit soort dingen... heb alleen geen zin om ze allemaal over te typen.

Vraag na het gesprek(ongeacht het resultaat) naar een evaluatie van het gesprek. Hieruit kun je gigantisch veel leren.

opmaak/typo's

[ Bericht 6% gewijzigd door MDKme2 op 06-03-2007 16:51:19 ]
My Mind Is The Limit.
Assume the universe is a box,
What is outside the box?!
pi_46979956
Je hebt een hekel aan mensen die deze vraag stellen
pi_46980184
Je wacht soms te lang om feedback te vragen (te zelfstandig). Maar je weet dit van jezelf en werkt eraan natuurlijk.
pi_46980219
Solliciteren is echt zo triest
When I win, I win. When i loose? I still win..
pi_46980250
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:50 schreef paradoXical het volgende:
ONZ is op 49
pi_46980354
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:22 schreef MissyMirjaM het volgende:
Ach kom, iedereen verzint van te voren allerlei zogenaamde zwakke punten die voor de functie juist als sterke punten zijn uit te leggen. Niemand zal echte zwakke punten vertellen, zoals 'ik ben lui' (tenzij je matrassen moet testen) of 'ik lieg heel veel' (misschien handig als roddeljournalist). Hiermee is de waarde van de 'noem enkele van uw zwakke punten-vraag' wel verdwenen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 6 maart 2007 @ 16:53:34 #30
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46980356
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:50 schreef paradoXical het volgende:
Zeg dat eens in POL en ze zetten de pek en veren al voor je klaar
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_46980500
Ik ben altijd gewoon eerlijk, en tot nog toe heeft dat altijd prima gewerkt. Ik heb eerst zelf twee banen afgewezen, terwijl zij mij wel graag wilden hebben, en net een derde aangenomen, ik begin maandag.

Mijn aanname percentage van dit jaar is dus eigenlijk 100%. En dat met gewoon eerlijk te vertellen over mezelf.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_46980696
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:53 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ach kom, iedereen verzint van te voren allerlei zogenaamde zwakke punten die voor de functie juist als sterke punten zijn uit te leggen. Niemand zal echte zwakke punten vertellen, zoals 'ik ben lui' (tenzij je matrassen moet testen) of 'ik lieg heel veel' (misschien handig als roddeljournalist). Hiermee is de waarde van de 'noem enkele van uw zwakke punten-vraag' wel verdwenen.
Het gaat ook helemaal niet om die punten zelf, maar meer dat wat je erbij kunt vertellen. Het is een hele slimme vraag, omdat het een open vraag is, waarop altijd kan worden doorgevraagd.
pi_46980859
* Presteer beter onder druk

Dat zijn 2 mooie die ik maandag mee ga nemen

De vraag van :
vertel eens waarom we juist jou moeten nemen,
die HAAT ik trouwens
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:05:49 #34
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46980907
quote:
'Ik heb foto's van jou en je hond'
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:07:45 #35
76339 woeshie
Let your mind go
pi_46980975
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:04 schreef Bluezz het volgende:
...

De vraag van :
die HAAT ik trouwens
Ik haat ongeveer alle vragen die ze stellen
pi_46981147
quote:

De vraag van :
die HAAT ik trouwens
once in a lifetime opportunity
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:13:37 #37
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_46981189
Ligt aan de baan waarvoor je solliciteert. Als het een baan op niveau is kan je maar beter eerlijk zijn, als dat niet zo is kom je misschien wel weg met bovenstaande antwoorden zoals te perfectionistisch enz.
  Boks-Chick dinsdag 6 maart 2007 @ 17:28:26 #38
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_46981812
quote:
* Presteer beter onder druk

Dat zijn 2 mooie die ik maandag mee ga nemen

De vraag van :
die HAAT ik trouwens
"u moet niets, want niemand is onmisbaar. Wat ik kan staat op het papier voor u (je cv dus) en verder is het aan u om te beslissen of ik als persoon pas in uw organisatie, en of ik het type persoon ben die u zoekt. Daar kan ik u niets over zeggen. Wat ik u wel kan zeggen is dat deze baan mij een grote uitdaging lijkt, en mijn eerste indruk gecombineerd met wat in de vacature staat dusdanig is dat dit mij een werkplek lijkt waar ik me thuis zal voelen en tot mijn recht kan komen."
lolwut
pi_46981842
quote:
[..]
Precies, maar dat is die 'wat zijn je zwakke punten' vraag óók. Zeker als ze netjes volgens het standaardpatroon die andere 'sterke punten' vraag éérst hebben gesteld en beleefdheidshalve niet hebben zitten gapen terwijl jij je sterke punten opnoemde.

Het is een super-standaard vraag. De bedenker ervan woont momenteel op een middelgroot privé-eilandje dat hij met de opbrengst heeft gekocht. De enige manier om sollicitatie-afnemers duidelijk te maken dat dit een ontzettend cliché is, is door zelf de voorbereide clichéantwoorden te geven.
pi_46981911
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:28 schreef BrandX het volgende:

[..]

"u moet niets, want niemand is onmisbaar. Wat ik kan staat op het papier voor u (je cv dus) en verder is het aan u om te beslissen of ik als persoon pas in uw organisatie, en of ik het type persoon ben die u zoekt. Daar kan ik u niets over zeggen. Wat ik u wel kan zeggen is dat deze baan mij een grote uitdaging lijkt, en mijn eerste indruk gecombineerd met wat in de vacature staat dusdanig is dat dit mij een werkplek lijkt waar ik me thuis zal voelen en tot mijn recht kan komen."

Wat doe jij eigenlijk voor werk?
Solliciteren?
  Boks-Chick dinsdag 6 maart 2007 @ 17:41:08 #41
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_46982402
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:30 schreef mgerben het volgende:

[..]

Wat doe jij eigenlijk voor werk?
Solliciteren?
Nee hoor, maar in mijn rol als projectmanager en voorheen teammanager weet ik wel wat ik graag hoor, mits ze naar waarheid worden verwoord natuurlijk, een beetje manager prikt er anders zo doorheen.
Verder ben ik met soortgelijke argumenten zelf bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Ben van administratiemedewerker een jaar later coordinator geworden, een half jaar later werd ik teammanager, 2 jaar later projectmanager en doe dat laatste nu 3 jaar. Als je dan weet dat ik qua papieren ongeveer de minst ervaren persoon was, maar door mijn overtuigingskracht en eerlijkheid in de sollicitatiegesprekken uit 14 man gekozen ben...

Uiteindelijk draait het er gewoon om in die gesprekken: hoe valt er met jou te communiceren. Dat je iets niet (goed) kan is niet erg. Je moet daar gewoon eerlijk over zijn. Als maar blijkt dat je wil en kan luisteren, en (vervolgens) wil en kan leren. Hoe je overkomt in het gesprek is gewoon key. En daar wint eerlijkheid het altijd boven gemaakte antwoorden die niet bij jezelf horen. Daarom ook: als je mijn voorbeelden gebruikt, 100% prima, maar hou het bij jezelf, je eigen verhaal, kennis, kunde en mogelijkheden.

Succes!
lolwut
pi_46982617
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:41 schreef BrandX het volgende:

[..]

Nee hoor, maar in mijn rol als projectmanager en voorheen teammanager weet ik wel wat ik graag hoor, mits ze naar waarheid worden verwoord natuurlijk, een beetje manager prikt er anders zo doorheen.
Verder ben ik met soortgelijke argumenten zelf bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Ben van administratiemedewerker een jaar later coordinator geworden, een half jaar later werd ik teammanager, 2 jaar later projectmanager en doe dat laatste nu 3 jaar. Als je dan weet dat ik qua papieren ongeveer de minst ervaren persoon was, maar door mijn overtuigingskracht en eerlijkheid in de sollicitatiegesprekken uit 14 man gekozen ben...

Uiteindelijk draait het er gewoon om in die gesprekken: hoe valt er met jou te communiceren. Dat je iets niet (goed) kan is niet erg. Je moet daar gewoon eerlijk over zijn. Als maar blijkt dat je wil en kan luisteren, en (vervolgens) wil en kan leren. Hoe je overkomt in het gesprek is gewoon key. En daar wint eerlijkheid het altijd boven gemaakte antwoorden die niet bij jezelf horen. Daarom ook: als je mijn voorbeelden gebruikt, 100% prima, maar hou het bij jezelf, je eigen verhaal, kennis, kunde en mogelijkheden.

Succes!
Helemaal mee eens. Het klinkt misschien heel stom. Maar ik heb me op welke sollicitatie dan ook niet voorbereid. Wel in de zin dat ik weet waar de vacature over gaat, basiskennis over het bedrijf. Maar niets over mezelf. Ik weet wel wie ik ben, wat ik kan, maar ook waar mijn beperkingen liggen. Het enige wat ik doe, is daarover heel eerlijk zijn. En zoals eerder gezegd: Dat werkt voor mij iig hartstikke goed.
pi_46982844
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:41 schreef BrandX het volgende:

Precies. Hoe je overkomt op dat moment.
Ik zit aan 2 kanten, wil graag een andere baan dichterbij, dus solliciteer regelmatig.
Maar in mijn huidige baan zit ik vaak bij gesprekken met nieuwe collega's.
Het is maar lastig in te schatten hoe iemand écht functioneert.. dat moet toch blijken.
pi_46982974
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:52 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Precies. Hoe je overkomt op dat moment.
Ik zit aan 2 kanten, wil graag een andere baan dichterbij, dus solliciteer regelmatig.
Maar in mijn huidige baan zit ik vaak bij gesprekken met nieuwe collega's.
Het is maar lastig in te schatten hoe iemand écht functioneert.. dat moet toch blijken.
Uit onderzoek is gebleken dat sollicitatie-gesprekken, met name ongestructeerde gesprekken, de minst goede voorspeller zijn van presteren in een baan. De beste voorspeller bleek trouwens (dat wil niemand horen, maar het is toch zo, tenminste volgens meerdere onderzoeken) de iq-test.
pi_46983046
Oe, gelukkig zit die er nooit bij als ik solliciteer.
Bij mij is het mijn leeftijd die ze niet trekken
  dinsdag 6 maart 2007 @ 18:02:05 #46
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46983195
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:28 schreef BrandX het volgende:
deze baan mij een grote uitdaging
Blech.

Wat is er mis met 'will code for food'?
pi_46983938
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:55 schreef djenneke het volgende:

Uit onderzoek is gebleken dat sollicitatie-gesprekken, met name ongestructeerde gesprekken, de minst goede voorspeller zijn van presteren in een baan. De beste voorspeller bleek trouwens (dat wil niemand horen, maar het is toch zo, tenminste volgens meerdere onderzoeken) de iq-test.
De sollicitatiegesprekken waar ik bij heb gezeten waren inderdaad redelijk nutteloos. Mensen zeiden dingen over zichzelf die gewoon niet waar waren ('ja hoor, ik ben heel flexibel' en het dan totaal niet zijn). We proberen sindsdien vooral iemand te zoeken waar het mee klikt en die in het team past. Dat iemand aan je theoretische eisen voldoet haal je al uit het cv.

Maar wat heeft een iq-test bijvoorbeeld voor nut bij lagere functies? Een vriendin van me heeft wel een keer een iq-test voor een bepaalde functie gedaan, en daar werd ze ook op afgewezen. Ze was te intelligent en zou zich gaan vervelen in de baan
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_46984586
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:18 schreef woeshie het volgende:
Ik heb overmorgen een sollicitatiegesprek en ben me daarop een beetje aan't voorbereiden.
Maar ik heb het nogal moeilijk met de vraag "Noem u zwakke punten" aangezien dit natuurlijk een strikvraag is.
Wat zijn nou goeie 'zwakke punten' ?

Graag zoveeel mogelijk voorbeelden
Dat je op fok! om advies moet vragen is wel een zwak punt
  dinsdag 6 maart 2007 @ 18:54:39 #49
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46984836
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 18:47 schreef dmnd het volgende:

[..]

Dat je op fok! om advies moet vragen is wel een zwak punt

Ik zou inderdaad dit topic uitprinten en meenemen voor-het-geval-dat
  dinsdag 6 maart 2007 @ 19:02:18 #50
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_46985090
"Soms ga ik zo in mijn werk op dat ik iets teveel hooi op mijn vork neem. Gelukkig weet ik dit steeds meer tijdig te onderkennen en op tijd gas terug te nemen."
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')