Before
After![]()
De eerste vraag bij retouch foto`s zijn standaard hoe krijg je die huid in godsnaam zo zacht en egaal.
Daarna zijn het random vragen zoals hoe heb je die moedervelk weg gekregen of die tanden zo mooi wit.
Om met de eerste vraag te beginnen, moeten we eerst de 2e vraag uitvoeren.
Dat betekent dat we eerst alle oneffeheden, moedervlekjes, overbelichting op huid (meestal op voorhoofd), littekens gaan weghalen.
Dit gaan we doen, omdat later in het stadium een
high pass filter nodig is om de huid die zachte en egale look te geven. Haal ik de oneffe heden niet weg dan komt dat terig in de
high pass filter.
Tip: Voordat je begint maak altijd van je foto een copy-layer. Dit is altijd handig als je iets terug wilt hebben van het origineel of om te vergelijken. Trust me, het is super handig en in ieder goed boek krijg je deze tip terug.
Het wegnemen van moedervlekjes e.d.Hiervoor gebruiken we de
Healing Brush, de shortcut voor deze tool toets je gewoon
J.
Instellingen zijn:
Mode: Normal (we gaan geen layerblending doen, dus gewoon normaal)
Source: Sampled (we gaan een gebied dat egaal is koppiëren en dat terug brengen, dus sampled)
Sample: Current layer (we willen alleen een monster van de originele layer)
Zorg dat de Brush iets groter is van het gebied dat je wilt bewerken.
Ga met je brush naar een egaal gebied, waarbij de kleur zo dicht mogelijk bij het gebied komt dat je wilt bewerken.
Heb je je gebied dat je wilt sample-en toets de
ALT. Nu verander je cursor en kilk op de linkermuistoets. Vervolgens ga je met je cursor na het te bewerken gebied en druk je op de linkermuistoets. Op deze manier werk je alle oneffeheden weg.
Zie hier het resultaat:
Het kan ook fout gaan...![]()
Als soortgelijk gebeurt ligt het er meestal aan wat je hebt gesampled en hoe. Of de instellingen waren niet goed. Misschien heb je een te groot gebied gesampled, waardoor je informatie meenam die niet relevant was. Ook wanneer de kleur niet overeenkomt, rond het gebied dat je wilt bewerken kan het gebeuren dat je resultaat niet bevredigend is.
Het wegnemen van een glimmende huidHet wegnemen van een glimmende huid kan op heel veel manieren, zelfs met de Healing Tool. Voor zoveel dingen is daar geen standaard techniek voor.
Zelf laat ik zien hoe het professioneel gedaan wordt en ik laat het verschil zien als je op internet zou gaan opzoeken en je krijgt een standaard tutorial voor je kiezen.
De standaard techniek hoe je `m vast en zeker eens op internet hebt gevonden.
1. Selecteer de grootte van het gebied
2. Plaats de selectie op een plek waarbij de kleuren (informatie) zo dicht mogelijk bij in de buurt komt en Copy deze.
3. Plaats het gekoppieerde gedeelte over het bewerkte gedeelte.
4. Filter.... Blur-----> Gaussian Blur... x-aantal procent naar wens.
CTRL + E om de twee lagen samen te voegen.
Deze techniek is leuk en snel, maar niet aan te raden als je als professional foto`s schiet met een camera van 10 Megapixels of meer!Vooral als je gaat inzoomen, zie je gewoon dat het geblured is en voor verdere bewerkingen kan dit een obstakel vormen. Vooral voor de
High Pass filter.
De meest gebruikte techniek die ook door professionals wordt gebruikt.
1. Gebruik de
Clone Stamp Tool of toets
S. Koppieëer gebieden (informatie) die sterk overeenkomen met het voorhoofd. In dit geval aan de rechterkant en linkerkant.
2. Bedek het glimmende gedeelte, let op de kleuren, niet dat je de lichtere bij de donkere gebieden "plakt"
3. Nadat je met de
Clone Stamp Tool het bewerkte gebied hebt gehad, gebruik je de
Healing Brush Tool. Met de
Healing Brush Tool haal je alle oneffeheden weg tot het gewenste resultaat.
Zoals je ziet met deze techniek, blijven de details behouden en ziet de foto natuurgetrouw uit.Bewerk de (glimmende) huid op deze manier voor het beste resultaat. Het vergt wat tijd, maar als je deze techniek gebruikt behoud je details.
Clone Stamp Tool en de Smudge Tool...Niet voor alles hoef je dezelfde technieken of tools te gebruiken.
Bij het volgende voorbeeld laat ik je een andere techniek zien om verbeteringen aan te brengen.
De
Clone Stamp Tool wordt heel veel gebruikt bij retouchering en is een hele sterke tool.
Leuker wordt het als je deze tool nabewerkt met bijvoorbeeld de
Smudge tool (toets
R)
1. De te bewerken gebieden
2. Gebruik de
Clone Stamp Tool om de oneffeheden weg te werken.
3. Gebruik de
Smudge tool (toets
R) om de kleuren en de rest in elkaar te smelten. Zet de
Strength percentage zo laag mogelijk! Dit voorkomt een vlekkerig resultaat.
Bewerken van de ogen...Ogen zijn de spiegels van de ziel van de mens zeg ik maar. Als je bijvoorbeeld "lachende" ogen verkeerd bewerkt of een overdone aan bewerking doet, kun je de hele persoon veranderen.
Tip: Let er op dat je niet te veel refelctie in de ogen maakt. Ook is het belangrijk dat je het wit van de oogbal niet TE wit maakt. Het belangrijkste, behoud de vorm van de ogen!
1.De gebieden die bewerkt gaan worden. Zowel bij vrouwen als bij mannen is dit het gebied wat het meest bewerkt wordt. Het zijn de rimpels, kraaienpoten en de wallen die we allemaal weg willen hebben.
2.Ook hiervoor gebruiken we de
Clone Stamp Tool. De ogen zelf hebben geen aanpassingen nodig omdat deze al groot genoeg zijn. Zou je het oogwit iets witter maken dan krijg je alsof de ogen groter zijn geworden. Maar experimenteer en probeer alles uit!
3.Het eindresultaat nadat we de huid legaal hebben gemaakt.
De tanden bleken...Iedereen wilt witte tanden, omdat de media ons dat doet geloven. Mijn tandarts zegt dat het onnatuurlijk is en dat de tanden iets geel moeten zijn.
Voor het bleken van tanden zijn ook weer vele technieken, twee daarvan breng ik in het licht.
1e techniek:![]()
![]()
1.Selecteer de tanden
2.Toets
CTRL+U hierme open je het
Hue/Saturation scherm. Selecteer bij
Edit: de Yellows, omdat we alleen het gele van de tand willen bewerken. Vervolgens zet je de Lightness op een groter percentage. Stel het in naar je gewenste resultaat.
3.Mijn resultaat.
2e techniek:1.Selecteer de
Dodge Tool of toets
O. Heb je de
Dodge Tool nog steeds niet, rechtermuis klik op de
Burn Tool.
zie afbeelding:
2.Gebruik de volgende instellingen:
![]()
Omdat we alleen de lichtere kleuren willen bleeken, zetten we
Range: op Highlights. Omdat we niet te veel willen bleken en dat we beetje bij beetje willen doen zetten we de
Exposure: zo laag mogelijk.
3.Hier heb ik voor het voorbeeld even overdone gebleekt om goed te laten zien wat het resultaat kan zijn.
Voor beide technieken is iets te zeggen, bekijk voor jezelf welke techniek het beste uitkomt.
Voor nu het wegwerken, het aanpassen van bepaalde delen...
Het laatse deel behandel ik de huid en de afwerking.
Photoshop on!
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.