Dat is eerder gewoonte dan uitzondering. Iets met checks&balances.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ministersposten CDA en staatssecretariaten PVDA en vice versa met hier en daar nog CU ertussen. Dat is toch vragen om moeilijkheden?
Begrijp ik, maar daar gaat het wel emmeren en etteren straks.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:48 schreef knnth het volgende:
[..]
Dat is eerder gewoonte dan uitzondering. Iets met checks&balances.
van der Hoeven - Plasterkquote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ministersposten CDA en staatssecretariaten PVDA en vice versa met hier en daar nog CU ertussen. Dat is toch vragen om moeilijkheden?
Welke minister of staatssecretaris gaat als eerste ruzie krijgen met de ander?
Kandidaten:
Donner
Aboutaleb
Shoot!
Die zitten niet in elkaars vaarwater, al zal de ministersvergadering nog leuk worden.quote:
Donner wel, maar ook een autist. Zal met de wat pragmatischer Abou niet lekker gaan werken, maar ja het zal wel....quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:51 schreef knnth het volgende:
Van Der Hoeven
En, daar noem je wel twee exemplaren.
Ik denk dat Donner en Aboutaleb te intellectueel en te gentleman zijn om te gaan rellen.
Op OCW verwacht ik wel wat met Plasterk en een christen onder hem ...
hij zit wel op haar ministerie met een heel ander gedachtegoed. Persoonlijk lijkt me dat het dan onderling niet echt lekker gaat lopen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:52 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Die zitten niet in elkaars vaarwater, al zal de ministersvergadering nog leuk worden.
lezen. aboutaleb wordt een treedje lager.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:54 schreef Lemmeb het volgende:
OMFG Aboutaleb en Plasterk als minister??? Nee toch zeker??? Hebben die rooien niks beters voorhanden?
Verhoeven gaat naar economische zaken, ik denk niet dat zij zich nog druk maakt om onderwijs.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:56 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
hij zit wel op haar ministerie met een heel ander gedachtegoed. Persoonlijk lijkt me dat het dan onderling niet echt lekker gaat lopen.
Als Gerda Verburg gaat trouwenquote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:58 schreef Martijn_77 het volgende:
Denk eerder dat de CU er wel een keer uitstapt om een of andere principele kwestie
Ik ben je hond niet.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:58 schreef One_of_the_few het volgende:
lezen. aboutaleb wordt een treedje lager
Plasterk als minister van Onderwijs? Dat kun je niet menen.quote:en wat is er mis met Plasterk? Slechter dan van der hoeven kan niet op die post, dus.
Het zijn allebei religieuze fanaten, dus dat zal wel loslopen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:56 schreef One_of_the_few het volgende:
hij zit wel op haar ministerie met een heel ander gedachtegoed. Persoonlijk lijkt me dat het dan onderling niet echt lekker gaat lopen.
Plasterk is niet religieus.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:29 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het zijn allebei religieuze fanaten, dus dat zal wel loslopen.
Opes, verkeerd gelezen. Ik dacht dat dit over Donner-Aboutalib ging.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:30 schreef One_of_the_few het volgende:
Plasterk is niet religieus.
Guusje is wel 10 keer meer kerel dan Hirsch Ballin uiteraard.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Nog een mooie:
Hirsch Ballin en Guusje ter Horst. Benieuwd hoe de rooien de AIVD denken aan te blaffen.
het is je vergevenquote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:31 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Opes, verkeerd gelezen. Ik dacht dat dit over Donner-Aboutalib ging.
Zou heel goed kunnen. Dan komt daar weer gesodemieter uit voort wat betreft HRA...quote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Mark my words, het kabinet valt over gesodemieter met de AOW.
nah, dat zou te veel voor de hand liggenquote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Mark my words, het kabinet valt over gesodemieter met de AOW.
Er wordt ergens (waarschijnlijk laat) in deze kabinetsperiode geconcludeerd dat de plannen voor de AOW zoals die er nu liggen eigenlijk ongewenst zijn. Het CDA gaat proberen om dan de boel te houden zoals het is, PvdA en CU willen persé scoren op dit punt (omdat ze idd toegegeven hebben wbt de HRA) maar verder dan wat halfbakken compromissen zoals die er nu al liggen komt men niet en uiteindelijk besluiten PvdA en/of CU om dan de stekker er maar uit te trekken. CDA kan wijzen en zeggen dat het hun schuld niet is en heeft meteen een goede uitganspositie voor de verkiezingen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:59 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zou heel goed kunnen. Dan komt daar weer gesodemieter uit voort wat betreft HRA...
Ik kan me dit goed vorostellen. Problemne met de AOW, aanpassingen, moeten er concessies komen, dus de HRA, ruzie, crash. Ik denk alleen dat dit binnen een jaar of twee al kan.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Er wordt ergens (waarschijnlijk laat) in deze kabinetsperiode geconcludeerd dat de plannen voor de AOW zoals die er nu liggen eigenlijk ongewenst zijn. Het CDA gaat proberen om dan de boel te houden zoals het is, PvdA en CU willen persé scoren op dit punt (omdat ze idd toegegeven hebben wbt de HRA) maar verder dan wat halfbakken compromissen zoals die er nu al liggen komt men niet en uiteindelijk besluiten PvdA en/of CU om dan de stekker er maar uit te trekken. CDA kan wijzen en zeggen dat het hun schuld niet is en heeft meteen een goede uitganspositie voor de verkiezingen.
Zomaar even een scenario schetsje uit de losse pols.
Mwah, invoering, evaluatie van het systeem. Aanvankelijk is er nog de goodwill en gaat men serieus op zoek naar alternatieven, ben je ook zo een half jaar mee zoet. Ik zie de AOW niet binnen 2 jaar problemen veroorzaken.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:07 schreef PJORourke het volgende:
Ik denk alleen dat dit binnen een jaar of twee al kan.
Bij welke minister ligt er een lijk in de kast? Gaat Guusje weer met een borrel teveel op de weg op? Krijgt Andre ruzie met Ronald? Declareert Camiel te veel?quote:Wouter Bos, Financiën
André Rouvoet, Jeugd en Gezin
Guusje ter Horst, Binnenlandse Zaken
Maxime Verhagen, Buitenlandse Zaken
Maria van der Hoeven, Economische Zaken
Piet Hein Donner, Sociale Zaken
Ernst Hirsch Ballin, Justitie
Ella Vogelaar, Integratie
Bert Koenders, Ontwikkelingssamenwerking
Camiel Eurlings, Verkeer en Waterstaat
Ronald Plasterk, Onderwijs
Eimert van Middelkoop, Defensie
Ab Klink, Volksgezondheid
Jacqueline Cramer, VROM
Gerda Verburg, Landbouw
Plassterk is natuurlijk meer dan columnist. Maar ik denk ook dat hij het eerst zijn biezen pakt.quote:Op woensdag 14 februari 2007 08:40 schreef LangeTabbetje het volgende:
Plasterk. Het blijft een hardnekkig misverstand dat een goede (?) collumnist ook een goed minister/politicus is.
Ik heb het idee dat ze best daadkrachtig kan/zal zijn.quote:Op woensdag 14 februari 2007 08:54 schreef SCH het volgende:
Ik hoop dat Van der Hoeven ophoepelt - Ter Horst is een brekebeen maar zou wel eens een hele goede minister kunnen zijn.
tja, dat ze naar EZ is gegaan zal wel eens veelzeggend kunnen zijn ... op Wijers na heeft Nederland recentelijk enkel corrupte derderangs rotzooi-bouwers op EZ gehad, die meer werkten aan hun persoonlijke economische zaakjes en netwerkjes dan dat ze iets deden voor het bedrijfsleven ...quote:Op woensdag 14 februari 2007 09:04 schreef freako het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ze best daadkrachtig kan/zal zijn.
Ik denk dat je van der Hoeve onderschat, maar ben het wel met je eens dat EZ kennelijk gedevalueerd is ten koste van Financiënquote:Op woensdag 14 februari 2007 10:19 schreef KroJo het volgende:
[..]
tja, dat ze naar EZ is gegaan zal wel eens veelzeggend kunnen zijn ... op Wijers na heeft Nederland recentelijk enkel corrupte derderangs rotzooi-bouwers op EZ gehad, die meer werkten aan hun persoonlijke economische zaakjes en netwerkjes dan dat ze iets deden voor het bedrijfsleven ...
Waarbij Lubbers een beetje een uitzonderingsrol vervulde, hij was dan wel deels ook bezig met zijn eigen belangen, maar functioneerde daarnaast op EZ eigenlijk ook best redelijk, durfde tenminste het conflict met Den Uyl aan te gaan (die hem daarvoor respecteerde).
Ik heb eerder het idee dat vander Hoeven in het rijtje Heinsbroek, Brinkhorst, Jorritsma, van Aardenne zal gaan passen, dan in het rijtje Wijers, Lubbers en Andriessen (en nog vroeger Sicco Mansholt, Zijlstra en Den Uyl) ...
Jammer dat EZ zo gedevalueerd is, vroeger was het de plek waar de toekomstige premier zat
Beetje voorspelbaar en op niks gebaseerd.quote:Op woensdag 14 februari 2007 10:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Vrij eensgezind...
Het topic vraagt ook om een gok te doen....Een gok is meestal maar op weinig gebaseerdquote:Op woensdag 14 februari 2007 10:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Beetje voorspelbaar en op niks gebaseerd.
Ik hoop het niet, lijkt me een erg geschikte man op Onderwijsquote:Op woensdag 14 februari 2007 10:45 schreef SCH het volgende:
Het is Plasterk met 1 s
En die gaat echt niet zomaar weg.
Zijn levensovertuiging gaat echt geen problemen opleveren. Pas als hij een voorstel doet tot het afschaffen van het bijzonder onderwijs. Plasterk is echt wel zo slim om in te schatten dat dat politieke zelfmoord is.quote:Op woensdag 14 februari 2007 10:58 schreef SwiffMeister het volgende:
denk plasterk.
Blijkbaar is hij overtuigd (lees: hardnekkig) atheist (ken hem verder niet)
Opzich niets mis mee, ben ik zelf ook, maar lijkt me niet handig als je samen moet werken met 2 chrislelelijke partijen.
Lijkt mij bijzonder ongeschikt........Hij past om te beginnen niet echt in dit kabinet met deze mensen.....Lijkt mij een geweldige ruziezoekende risicofactor.......quote:Op woensdag 14 februari 2007 10:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik hoop het niet, lijkt me een erg geschikte man op Onderwijs.
Nee hoor. Hij is een doorgewinterde politicus die precies weet wat ie wil.....Volgens mij een ijzersterke bestuurder die iedereen zal overtuigen...quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:05 schreef Pool het volgende:
Ik denk Van Middelkoop. Die komt bij defensie vast voor morele dilemma's te staan, waarna hij onverwacht snel zal besluiten om op te stappen, daarbij zijn eigen geweten zuiverend.
Lijken in de kast bedoel jequote:Op woensdag 14 februari 2007 11:09 schreef Puzzelaar het volgende:
Hirsch Ballin. Gewoon vanwege z'n portefeuille.
Plasterk heeft de Pechtold-factor.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lijkt mij bijzonder ongeschikt........Hij past om te beginnen niet echt in dit kabinet met deze mensen.....Lijkt mij een geweldige ruziezoekende risicofactor.......
Hij is ene volbloed wetenschapper, ik zie hem geen onderhanlingen voeren rondt onderwerpen als havo, vmbo...Volgens mij raakt hij zo gefrustreerd en binnne de kortste keren zielsongelukkig.........
Ja, en dat was dit jaar niet het geval dan? Meneer zit er gewoon nog steeds. Het is toch geen nieuwe fenomeen, dus waarom verwachten dat ie daarom dit jaar aftreedt?quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:11 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Nee. Er zal vast wel weer wat mis gaan met een TBS'er het komende jaar.
Als er iemand niet opstaat dasn is Bos hetwel....Die zal net zo lang draaien dat ie steeds wegkomt...quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Speculeer hier op de eerste kabinetscrisis
Verder denk ik Bos.
Ja, dat klopt ja....Bijzonder is dat hij op deze post is teruggekomen.....Vind je dat ook?quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:14 schreef freako het volgende:
[..]
Hirsch Ballin is al eens eerder afgetreden als minister van Justitie, door de IRT-affaire.
Nee vind ik niet.....Plassterk heeft iets te melden, Pechtold had/heeft niets te melden........quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:10 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Plasterk heeft de Pechtold-factor.
Guusje ter Horst en Aboutaleb wegens strafbladen en dubieuze schemerpraktijken dan maar. Al denk ik dat Bos ook een goede dramaqueen is.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als er iemand niet opstaat dasn is Bos hetwel....Die zal net zo lang draaien dat ie steeds wegkomt...
En je kunt er vanuit gaan dat als Bos opstapt, het kabinet valt. Alleen Bos die opstapt, gaat neit gebeuren denk ik.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als er iemand niet opstaat dasn is Bos hetwel....Die zal net zo lang draaien dat ie steeds wegkomt...
Dat betwijfel ik ook niet.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee hoor. Hij is een doorgewinterde politicus die precies weet wat ie wil.....Volgens mij een ijzersterke bestuurder die iedereen zal overtuigen...
Ja, idd wel een departemant met vele duivelse dillema's , daar heb je wel gelijk in......Maar ik denk dat hij het beter gaat doen als Kamp...Ik sla Van Middelkoop veel hoger aan....quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:22 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik ook niet.Ik ben alleen bang dat het iemand is, die niet goed tussen twee kwaden kan kiezen. Iets dat toch elke kabinetsperiode wel een keer voorkomt bij defensie.
Idd. Als een vice premier opstaat dan moet er wel iets aan de hand zijn.........Ik geloof dat Bos wel een geslepen politicus is die zich overal wel weet uit te redden.....quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En je kunt er vanuit gaan dat als Bos opstapt, het kabinet valt. Alleen Bos die opstapt, gaat neit gebeuren denk ik.
Ja? Waarom denk je dat zij een controversieel verleden hebben?quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:17 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Guusje ter Horst en Aboutaleb wegens strafbladen en dubieuze schemerpraktijken dan maar.
Drama is leuk voor een journalitiek Nederland......Smullen toch?quote:Al denk ik dat Bos ook een goede dramaqueen is.
... zeggen we achteraf.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Pechtold had/heeft niets te melden........
bij balkenende weet je dat ook niet ... daar lijken wel vaker de normale politieke regels wat anders te gelden..quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Idd. Als een vice premier opstaat dan moet er wel iets aan de hand zijn.........
Nee, staats, nou en? Ik zie vooraf geen mislukkelingen, ben wel benieuwd of Donner zich kan vinden op SZ.quote:
Als Rouvoet zou vreemdgaan is het dag CU met de volgende verkiezingenquote:Op woensdag 14 februari 2007 11:42 schreef KroJo het volgende:
[..]
bij balkenende weet je dat ook niet ... daar lijken wel vaker de normale politieke regels wat anders te gelden..
daar is ale ens een vice-premier ten val gebracht, zonder zelfs dat zijn eigen partij daaraan consequenties verbond.
Overigens zou ik ook wel benieuwd zijn wat de nederlandse pers zou doen als deze kennis ervan zouden krijgen ervan dat bv een minister als Rouvoet een buitenechtelijke affaire zou hebben ...
Tot nu toe heeft de nederlandse pers nog nooit de durf gehad over zulke persoonlijke zaken te berichten, zelfs niet wanneer het heel openlijk gebeurde en zelfs niet wanneer het ging om mogelijk politiek gevoelige banden (zoals een minister die een fractiewoordvoerder van zijn eigen beleidsterrein tussen de lakens had)
dat klopt.....die man die teert puur op flair. Vind hem inhoudelijk zwak te noemen.....quote:
Maar achteraf kijk je een koe altijd in haar reet....quote:Van te voren kon je dat niet weten.
Ik denk dat D66 hem een beetje wilde doen laten lijken op het kanon Hans Wijers...destijds...quote:Toen kende je Pechtold alleen als burgemeester van Wageningen, die kritiek had op de algemene legitimatieplicht.
Zou goed kunnen inderdaad. Er zullen de komende jaren nog wel wat martelincidenten boven water komen en dan is het of keihard ingrijpen of opstappen voor hem.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:05 schreef Pool het volgende:
Ik denk Van Middelkoop. Die komt bij defensie vast voor morele dilemma's te staan, waarna hij onverwacht snel zal besluiten om op te stappen, daarbij zijn eigen geweten zuiverend.
Plasterk is op Lowlands als spreker geweest. In hetzelfe jaar als Lubbers geloof ik. Hij kan erg goed spreken, heeft een duidelijke visie, maar is iemand die redeneert vanuit argumenten en bewijzen. Van der Hoeven vond ID wel interrissant van Cees Dekker had er mooi over verteld, daar wordt je toch ook niet vorlijk van?quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lijkt mij bijzonder ongeschikt........Hij past om te beginnen niet echt in dit kabinet met deze mensen.....Lijkt mij een geweldige ruziezoekende risicofactor.......
Hij is ene volbloed wetenschapper, ik zie hem geen onderhanlingen voeren rondt onderwerpen als havo, vmbo...Volgens mij raakt hij zo gefrustreerd en binnne de kortste keren zielsongelukkig.........
Hardnekkig misverstand? Het wordt over het algemeen beaamd, ofzo?quote:Op woensdag 14 februari 2007 08:40 schreef LangeTabbetje het volgende:
Plasterk. Het blijft een hardnekkig misverstand dat een goede (?) collumnist ook een goed minister/politicus is.
Of het gebrek eraanquote:Op woensdag 14 februari 2007 14:41 schreef ijsbrekertje het volgende:
het crisismanagement van de minister-president.
Hetzelfde inderdaad.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:06 schreef knnth het volgende:
Ik hoop het. Niet mijn partij, niet mijn persoon, maar stabiliteit zou erg welkom zijn.
Dat is wel een goeie, kijken wat die met godsdienst gaat doen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:24 schreef steekbal het volgende:
Pasterk gaat bewijzen dat god niet bestaat, CU heft zichzelf op. Wg meerderheid.
Het zou heel mooi zijn als Balkenende op dit terrein heeft bijgeleerd. Ik mag hopen dat hij nu sneller als de brandweer ingrijpt bij smeulende binnenbrandjes in het kabinet en niet pas gaat blussen als de vlammen uit het dak slaan.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:06 schreef knnth het volgende:
Ik hoop het. Niet mijn partij, niet mijn persoon, maar stabiliteit zou erg welkom zijn.
Ik dacht ook al: Plasterk in het VU-kabinet?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:50 schreef PJORourke het volgende:
Kabinet valt over Intelligent Design in het onderwijs.
Plasterk houdt zich wel koest denk ik. En de 'mannenbroeders' ook.quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:20 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik dacht ook al: Plasterk in het VU-kabinet?
Dat is minder vreemd dan je op het eerste gezicht zou denken..quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:20 schreef Floripas het volgende:
Ik dacht ook al: Plasterk in het VU-kabinet?
Na Albayrak, met dat wijf krijg je volgens mij direct ruzie.quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:37 schreef FritsBom het volgende:
Ik denk dat Sharon Dijksma binnen de kortste keren weg moet vanwege haar walgelijke persoon.
Bij een sterfhuis-constructie blijft Balkenende keurig uit de wind. En anders is er al lang een of andere vette post in Brussel voor hem geregeld. Ik zie dat wel gebeuren.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 00:50 schreef du_ke het volgende:
Nee het CDA laat het niet zomaar knappen volgens mij. Dan is Balkenende namelijk echt voorgoed en compleet beschadigd. Dan moet er voor hen dus al erg veel winst te behalen zijn.
Denk dat ze het wel met hangen en wurgen 4 jaar volhouden
Forget about it.quote:
Ik verwacht eigenlijk dat dit het meest stabiele kabinet Balkenende zal zijn dat we tot nog toe gezien hebben. Ik wil niet direct beweren dat het zéker de rit uit zal zitten, maar ik geef ze een goede kans en verwacht niet al te veel crises.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 00:50 schreef du_ke het volgende:
Nee het CDA laat het niet zomaar knappen volgens mij. Dan is Balkenende namelijk echt voorgoed en compleet beschadigd. Dan moet er voor hen dus al erg veel winst te behalen zijn.
Denk dat ze het wel met hangen en wurgen 4 jaar volhouden
Wat hem bezielde bgrijp ik ook niet. Misschien was hij in wtenschappelijke zin uitgerangeerd als geneticus (moet haast wel, want als je daar echt goed in bent is het 1000 x interessanter dan de politiek) en na tig keer een praatje in Buitenhof ben je het ook wel zat.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 01:14 schreef Arcee het volgende:
Ik denk dat Plasterk aan de basis van de eerste rel dan wel crisis zal staan.
quote:Op zaterdag 24 februari 2007 08:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk dat dit het meest stabiele kabinet Balkenende zal zijn dat we tot nog toe gezien hebben. Ik wil niet direct beweren dat het zéker de rit uit zal zitten, maar ik geef ze een goede kans en verwacht niet al te veel crises.
.quote:Dubbel paspoort tijdbom onder Balkenende IV
Premier Balkenende ontwijkt vragen van Rutte en Wilders over dubbele nationaliteit staatssecretarissen, maar geeft toe dat dubbele nationaliteit immigranten zijn coalitie verdeelt.
Geert Wilders’ motie van wantrouwen tegen de PvdA-staatssecretarissen Nebahat Albayrak en Ahmed Aboutaleb kreeg vanochtend in de kleine uurtjes uiteindelijk alleen de steun van Wilders’ eigen Partij voor de Vrijheid. Maar daarmee is allerminst gezegd dat de kwestie van de dubbele nationaliteit in het algemeen en die van bewindslieden in het bijzonder van tafel is.
Ook premier Jan Peter Balkenende gaf toe dat de dubbele nationaliteit de coalitiepartijen verdeeld houdt. En de nieuwe fractievoorzitter van de ChristenUnie, Arie Slob, verzuchtte dat de coalitie aan dat onderwerp ‘de komende jaren nog de handen vol’ zal hebben.
Wilders kreeg dan wel geen steun voor zijn motie van wantrouwen, maar met name VVD-leider Mark Rutte was het wel met hem eens dat het hebben van een dubbele nationaliteit voor bijvoorbeeld kabinetsleden onwenselijk is en stelde dat het Albayrak zou sieren als ze haar Turkse nationaliteit zou opgeven.
De tijdbom voor de coalitie schuilt nu in een motie van het CDA-kamerlid Mirjam Sterk van vier jaar geleden, die destijds met steun van de VVD maar zonder de steun van de PvdA een Kamermeerderheid kreeg en waarin werd aangedrongen op het verder inperken van de dubbele nationaliteit voor wie Nederlander wil worden.
Voormalig minister Verdonk werkte die uit in een wetswijziging, die twee weken geleden in een chaotische Kamervergadering niet in stemming kwam. Het nieuwe kabinet zal die wetswijziging de komende tijd, zo heeft premier Balkenende ook aangekondigd, wederom – misschien veranderd – aan de Kamer moeten voorleggen.
Het is dan onvermijdelijk dat de tegenstellingen tussen CDA en PvdA zichtbaar worden. En bovenop dat alles speelt, dat iedere discussie over dubbele nationaliteit meteen in verband wordt gebracht met de twee PvdA-staatssecretarissen.
Bovendien komt de specifieke vraag hoe een bewindspersoon die als onderdaan verplichtingen heeft aan een ander land toch in de Nederlandse regering kan zitten op enig moment toch terug.
Zowel Balkenende als zijn nieuwe coalitie hebben door de motie tegen Albayrak en Aboutaleb in het persoonlijke vlak te trekken en zo de principiële vraag te ontwijken wel tijd gewonnen. Maar de tijdbom tikt
Wordt nog veel leuker met Arib als adviseur van de koning van Marokko.quote:
Er is ook een Fok topic van PvdA-Kamerlid adviseur koning Marokkoquote:Op zaterdag 3 maart 2007 14:20 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Wordt nog veel leuker met Arib als adviseur van de koning van Marokko.
Zou wel een boost geven aan zijn aantal zetels denk ik.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 14:25 schreef PJORourke het volgende:
Ja, het lijkt me echt te gek als Wilders het kabinet doet struikelen over de paspoorten van Armenocide Albayrak.
Zit ie eindelijk in het kabinet gaat ie zo zijn ramen in gooienquote:Op zaterdag 3 maart 2007 15:52 schreef salutem het volgende:
Eerste crisis is er al.
http://www.nu.nl/news/995(...)k-missie_vragen.html
Snie slim van Tigie aKa Draaikabouter Bos
Onzin natuurlijk. De senaat heeft niets te maken met het regeerakkoord. Tichelaar had eerder een probleem gehad als hij had gesteld dat de regeringsfracties in de Eerste Kamer zich moeten voegen naar het kabinet.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 15:59 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Zit ie eindelijk in het kabinet gaat ie zo zijn ramen in gooien![]()
Over Quatsch gesproken.......quote:Op zaterdag 3 maart 2007 16:06 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. De senaat heeft niets te maken met het regeerakkoord. Tichelaar had eerder een probleem gehad als hij had gesteld dat de regeringsfracties in de Eerste Kamer zich moeten voegen naar het kabinet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |