Sorry?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:13 schreef mschol het volgende:
[..]
muhwaaa, je zal snel langer met een product doen (in iedergeval in jaren, misschien niet in dagen)
http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=YOBMBIquote:Op dinsdag 20 februari 2007 21:58 schreef Swetsenegger het volgende:
Het was iets duurder, maar na een uur ben je dat ook wel zat.
Eh, ik reageerde op een orgamse van een uur voor 4,95quote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:20 schreef Danny het volgende:
[..]
http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=YOBMBI
199 euro. De nieuwe OEM licensies staan losse verkoop toe, dus je kunt 'm gewoon OEM aanschaffen.
En dat zat zijn is relatief. Ik was de laatste keer apple na 5 minuten al zat, van Vista zit ik nog steeds te genieten.
Eye of the beholder. Jij jouw ding, ik het mijne.
windows vista gaat wel langer mee dan 3 jaar, en kost daardoor nog veel minder per dag... (alleen heb je niet elke dag je PC aan, wat resulteert in effectief misschien 4 jaar Windows, maar nog steeds goedkoper dan wat jij zei)quote:
tis wel waar maar de wii was niet eens echt duur..quote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:28 schreef dikkedorus het volgende:
Ach dit is dezelfde discussie die werd gevoerd over de te dure Wii.
Sommige beijken het van de kant van de gebruiker. Wat betaal je. Wat krijg je. Heb je dat er voor over?
Andere bekijken het van de andere kant. Hoeveel kost het de fabrikant, en hoeveel winst maken ze er op.
(Daar doet het mij iig aan denken)
staat hier 24/7 aan hoor, op 3 pc's en een laptopquote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:23 schreef mschol het volgende:
[..]
windows vista gaat wel langer mee dan 3 jaar, en kost daardoor nog veel minder per dag... (alleen heb je niet elke dag je PC aan, wat resulteert in effectief misschien 4 jaar Windows, maar nog steeds goedkoper dan wat jij zei)
Nee hoor daar zijn we nog druk mee bezigquote:Op dinsdag 20 februari 2007 23:35 schreef dikkedorus het volgende:
Onnodig energie verspillen is zooo 1900
Was het maar zo'n feest. Op de laptop van m'n werk ben ik toch echt wel 5 minuten verder als ik moet rebooten.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:07 schreef Jarno het volgende:
Ja, och, een reboot. Vre-se-lijk. 't Zal je maar gebeuren he. Ben je toch snel een halve of hele minuut verder in je leven. En je kunt 'm nog uitstellen ook. Brrrrrr.
Onzin: Alle computers worden beter, snelller, stiller, etc.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:16 schreef Jarno het volgende:
Muggezifterij.
zodra MS een echt modulaire windows maakt (en ik gok dat vienna dat wordt) dat 80% van de reboots verleden tijd is..quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:05 schreef theiz het volgende:
Zojuist weer op zowel Apple als Windows m'n security patches geinstalleerd gekregen.
Was bij beiden kut: Bij OSX zat er een Java update tussen van 93MB, bij Windows waren het er gewoon veel! Grootste nadeel van beiden: REBOOT!!!
Reboot zuigt!
Frustratiepunt:quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:23 schreef Jarno het volgende:
Joh, dan stel je zo'n update toch ff uit tot je gaat pissen of eten.
Als in die 95 bak ook een oud moederbord in zit geloof ik daar weinig van. Voordat het eigenlijke booten begint ben je al 3 minuten naar een bios scherm aan het gapen namelijkquote:Op woensdag 21 februari 2007 08:22 schreef theiz het volgende:
Rebooten op mijn oude Windows 95 bak kostte me in ieder geval een stuk minder tijd als op mijn huidige XP bak die qua systeem toch een keer of 5 sneller zou moeten zijn.
Ik geef in dit geval eigenlijk niet af op Windows, had bij mijn Apple immers ook updates.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:31 schreef Jarno het volgende:
MS SQL traag? Brakke dba'ers. (SQL kan het zelfs opnemen tegen Oracle in speedtests nowadays).
Updates niet uit kunnen stellen? Brakke beheerders (met WUS kan dat gewoon).
Kom op, je geeft af op Windows terwijl je je beheerders eens aan moet spreken.
Hoezo lang/traag? Me laptop boot in 3 minuten (dat is met KDE laden) en me werk bak hier binnen ander halve minuut (met KDE). Waarom staat er nog Linux 2.0 op? We zijn onder tussen bij 2.6quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:15 schreef theiz het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest. Op de laptop van m'n werk ben ik toch echt wel 5 minuten verder als ik moet rebooten.
Overigens heb je met Linux niet vaak een reboot nodig (zoals het hoort)! Gelukkig maar, want Linux booten duurt echt mega lang!!!!!!! Ik snap er niets van dat je daar de melding ziet als Uncompressing Linux. Wat nou, uncompressen!. Ik heb een HD van 300Gig!! Waarom laat je het niet uitgepakt staan, scheelt me weer tijd!
[afbeelding]
Ik heb in het vorige topic wel wat kritische kanttekeningen gezet bij MySQL en varianten, die bijna allemaal in het voordeel van MS SQL uitvielen. Misschien handig om die er nog eens bij te pakken. SQL 2005 is een enorm serieuze concurrent voor Oracle en is MySQL op bijna alle fronten voorbij.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:40 schreef theiz het volgende:
[..]
Ik geef in dit geval eigenlijk niet af op Windows, had bij mijn Apple immers ook updates.
Baal meer van de hoeveelheid en de traagheid ervan. Bovendien vind ik het erg vreemd dat daar nog niet iets beters voor bedacht is, maar dat geldt voor alle OS-en.
SAP is op M$ SQL server trager als op Unix. Op M$ wordt het wel steeds beter, dus verwacht dat het ooit nog wel eens vergelijkbaar gaat worden, maar dat is nu zeker niet het geval.
Vergeet overigens niet dat SAP z'n eigen open source database systeem heeft: Vroeger SAPDB, nu MaxDB. Dit is een aanvulling op MySQL. (http://www.mysql.com/products/maxdb/).
SAP hoeft niet traag te zijn. Laatst bij een klant (chemieboer) geweest met > 20.000 gebruikers op een enkele installatie. Ging als een trein! (overigens heeft dat bedrijf ooit 3 dagen compleet stilgelegen ivm het blastervirus... )quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:36 schreef Danny het volgende:
SAP is traag omdat het SAP is. Kost miljoenen qua installatie/updates/onderhoud/support en het werk echt bagger. En weet je waarom het zo onlogisch in elkaar zit dat veel mensen op cursus moeten? Omdat ook DAT weer miljoenen oplevert.
Ik ben geen liefhebber van de inzet van MS voor servers, maar om traagheid van SAP te wijten aan een MS SQL server vind ik ook weer onzin.
On-zin.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:45 schreef theiz het volgende:
Maar zet SVP niet SAP op M$ SQL server.
Zo denken ze er hier ook over. Ben ik het dus niet mee eens.quote:
Ja, nogmaals, dat ligt niet aan het gebruikte product, maar aan de implementatie ervan.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:53 schreef theiz het volgende:
[..]
Zo denken ze er hier ook over. Ben ik het dus niet mee eens.
Ben nu naar een wachtscherm aan het kijken voor het meest standaard scherm in SAP (VA02 - change sales order). Gemiddelde response = 20 seconden.
Dan kan jij je wellicht voorstellen hoe lang het duurt om een query te draaien!
Nee, is beiden.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, nogmaals, dat ligt niet aan het gebruikte product, maar aan de implementatie ervan.
Partitioning is 't keyword dan.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:06 schreef theiz het volgende:
[..]
Nee, is beiden.
Overigens is kwaliteit van systeembeheer hier erg hoog. Probleem zit vooral in de grootte van de tabellen en de indexen.
Nee, archiveren is het keyword.quote:
Neuh, da's een workaround. Partioneren van tabellen en indexen (horizontaal danwel verticaal) is het oplossen van je probleem.quote:
Kun je net zo goed gaan clusteren en load-balancen.quote:Een andere optie is virtualiseren, dan kan je de Database over meerdere servers uitspreiden.
Goh, dat is nieuw. Archiveren is geen workaround hoor!quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
Neuh, da's een workaround. Partioneren van tabellen en indexen (horizontaal danwel verticaal) is het oplossen van je probleem.
[..]
Kun je net zo goed gaan clusteren en load-balancen.
Jawel, want de performance blijft hetzelfde alleen merk je er minder van omdat er minder data is.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:53 schreef theiz het volgende:
[..]
Goh, dat is nieuw. Archiveren is geen workaround hoor!
Dus toch een kut-applicatie, ipv SQL Server de schuld geven.quote:Bovendien kan je met wijzigen van indexen het ene proces kan versnellen, maar daarbij het andere proces kan vertragen. Bijvoorbeeld met de financiele tabellen kan je met het wijzigen van indexen de snelheid voor je transacties verhogen, maar daarmee de snelheid voor maandsluitingen om zeep helpen aangezien die weer andere info uit dezelfde tabellen ophaalt.
Is maar net wat je onder performance verstaat. Voor de medewerkers gaat de snelheid fors omhoog, hence performance.quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jawel, want de performance blijft hetzelfde alleen merk je er minder van omdat er minder data is.
[..]
-edit-quote:Dus toch een kut-applicatie, ipv SQL Server de schuld geven.
Ja, ik weet het. Sorry heb mijn laatste post weggehaald, ben hier maar consultant......quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:06 schreef Jarno het volgende:
Sizings door je hardwareboer laten doen..
Indeed... OS/400 to the rescue....quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:53 schreef theiz het volgende:
Dus weer on topic:
Windows is kut!
OSX is bagger!
Linux zuigt!
* insert DOS Boot diskettequote:Op woensdag 21 februari 2007 10:07 schreef theiz het volgende:
[..]
Ja, ik weet het. Sorry heb mijn laatste post weggehaald, ben hier maar consultant......
On topic:
Windows is de beste
Apple rules
Linux is super!
Discussie? Ik bewonder je optimisme.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:22 schreef Jarno het volgende:
*plof*, weg discussie.
Whehe, ja ach, ik kan er gewoon slecht tegen als zo'n consultantje gaat roepen dat SQL Server kut is omdat SAP er slecht op draait. Dat is gewoon zo simpel gedacht en zo makkelijk scoren...quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:34 schreef Litpho het volgende:
[..]
Discussie? Ik bewonder je optimisme.
Je kan ook niet met het onderwerp waar we het over hadden heel gedetailleerd discussieren op een forum zoals dit.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:22 schreef Jarno het volgende:
Zodra het inhoudelijk dreigt te worden gaat het wel snel mis in dit soort topics. Altijd wel jammer. Want zo blijven er blaatschapen roepen dat [product X] zuigt omdat [insert kutreden]. En dan ga je argumenteren, en ben je er biiiiijna uit dat het toch wat genuanceerder ligt en *plof*, weg discussie.
De christus zeg.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:38 schreef theiz het volgende:
De reden van de problemen hier is dat het landschap is ingericht voor een bedrijf met een paar honderd medewerkers. Vevolgens komt een grote overname en wordt het internationaal samengevoegd, resultaat is daardoor een systeem voor max 1000 gebruikers met een paar duizend gebruikers. .
SQL is niet kut. SQL is best mooi spul.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:41 schreef Jarno het volgende:
[..]
De christus zeg.
Waarom loop je dan eerste te BLATEN dat SQL kut is?.
Nee, niet als je hardware (door overnames) niet toereikend is, nee.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:46 schreef theiz het volgende:
[..]
SQL is niet kut. SQL is best mooi spul.
Ik zeg, en daar blijf ik bij, dat je SAP beter niet op MS SQL server kan draaien.
Eh, nee, je bent alleen je eigen punten aan het ontkrachten de hele tijd.quote:Nu heb ik tot nu toe goede argumenten gegeven waarom ik vind dat dat zo is
Wat ook blijkt, als je je hardware niet mee laat groeien en je sizings laat doen door een hardwareleverancier.quote:ik heb als reactie alleen maar teruggekregen dat ik aan het blaten ben en dat het beheer hier klote is.
Er is iig geen argument om het níet te doen.quote:Nu dus graag een argument waarom ik wel SAP op MS SQL server zou willen draaien.
Wel wat vroeg jaquote:Op woensdag 21 februari 2007 11:00 schreef sanni het volgende:
Mischien te vroeg en prematuur maar heb alvast de nieuwe topic aangemaakt met een leuke template![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |