Ik vind misselijk wel een nare uitdrukking. Dat jij het niks vindt oke maar laat een ander in zijn waarde.quote:Op woensdag 24 januari 2007 16:52 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Ik moet zeggen dat ik nogal misselijk werd van het kijken naar dat 4/5 jarige meisje dat steeds bij haar moeder aan haar borsten wou drinken, en die moeder ze dus steeds tevoorschijn haalde ook.
Het is ook mooi zolang je je kind uit de 'boze buitenwereld' kunt houden, maar op een dag moeten ze er wel in en dan kom je jezelf wel tegen denk ik, als je ouders je zo extreem dichtbij hebben gehouden.quote:Op woensdag 24 januari 2007 16:52 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Denk dat 24 uur per dag voor je kinderen zorgen op de manier waarop die mensen het doen toch in mijn ogen niet de juiste manier is, ik kreeg zelf het gevoel dat ze beschermd werden tegen de boze buitenwereld en helemaal alleen in hun eigen wereldje leefden.
Het is allemaal heel mooi en goed bedoeld, maar zo werkt het niet.
vond ik toch wel erg zielig, eigenlijk. Een kind hoeft echt niet monddood te worden gemaakt, maar soms zijn dingen gewoon zo omdat een autoriteit dat zegt. Ik zie al een dreinende 16-jarige voor me in d'r eerste baantje, dat tegen d'r baas zegt: mijn respect moet je verdienen, dus ik doe dat niet. Nee, daar is de maatschappij niet echt op ingericht. En ook in het gezin al, een kind dat over de tafel heen kruipt en jij kan er als ouder niks van zeggen, dat vind ik echt té (en gevaarlijk!). Vader zelf leek mij zo af en toe wel cynisch, trouwens, als ie vertelde dat hij er niks te zeggen had en zo. Dus of hij er echt helemaal achter staat?quote:Op woensdag 24 januari 2007 16:43 schreef PM-girl het volgende:
Respect voor de ouders is iets wat verdiend moet worden en niet als vanzelfsprekend moet worden aangenomen.
Ik vond het er ook niet goed uitzien (en ze kan er toch misselijk van worden?), maar dat had misschien ook meer te maken dat het kind volop bepaalde en het leek dat moeder dat toeliet.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:01 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Ik vind misselijk wel een nare uitdrukking. Dat jij het niks vindt oke maar laat een ander in zijn waarde.
Nee dat dacht ik ook al. Maar waarschijnlijk had moeder de toon gezet en volgde hij die maar. Diep in zijn hart wilde hij het anders denk ik.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Heb de documentaire ook gezien, bepaalde dingen spraken me wel aan, of in elk geval de theorie erachter, om het nou zo lang vol te houden (zoals bijv. die draagdoek, zoals jij ook al zegt. Maar dit:
[..]
vond ik toch wel erg zielig, eigenlijk. Een kind hoeft echt niet monddood te worden gemaakt, maar soms zijn dingen gewoon zo omdat een autoriteit dat zegt. Ik zie al een dreinende 16-jarige voor me in d'r eerste baantje, dat tegen d'r baas zegt: mijn respect moet je verdienen, dus ik doe dat niet. Nee, daar is de maatschappij niet echt op ingericht. En ook in het gezin al, een kind dat over de tafel heen kruipt en jij kan er als ouder niks van zeggen, dat vind ik echt té (en gevaarlijk!). Vader zelf leek mij zo af en toe wel cynisch, trouwens, als ie vertelde dat hij er niks te zeggen had en zo. Dus of hij er echt helemaal achter staat?
Volgens mij was dat een andere, naar aanleiding daarvan was op een ander forum een hele discussie over borstvoeding bij zevenjarigen ontstaan en deze kinderen waren nog geen zeven. Deze vader had trouwens ook altijd gewerkt voor zover ik heb begrepen, maar kon thuis blijven door een erfenis.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:14 schreef BettyR het volgende:
Laast zag ik ook een documentaire (misschien wel dezelfde) van ouders die beiden niet werkten omdat ze er voor hun kinderen wilden zijn. Beide thuisblijven voor je kinderen, is dat nou het juiste voorbeeld? Ouders die niet werken en onnodig een uitkering trekken van de staat? Dat lijkt me toch niet.
ten eerste vind ik geitenwollen een nare bewoording, noem het dan antroposofisch oid.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:19 schreef desiredbard het volgende:
uitzending niet gezien...maar ik heb wel mijn theorie op dat zindelijk zijn.
Koters die katoenen luiers (die wasbare) aanhebben zijn eerder zindelijk dan pamper dragers.
Aangaande respect voor ouders.... dat dient niet verdient maar geleerd te worden. Je kind is niet je gelijke, en iemand anders kind <=16jr is al helemaal niet mijn gelijke.
Klinkt me een beetje te wollig allemaal.
Net zoiets al die corrigerende tik die niet meer mag.
Toch zou ik liever een tik gehad hebben (kreeg ik niet omdat er geitewollen familie bijzat) dan de verkleuring die ik nu heb op mijn borstkas als ik bruin word, tengevolge van die kokend hete koffie.
Die vrouw die borstvoeding gaf aan haar 7-jarige (verder had ze alleen tienerdochter meende ik) is toch echt op televisie geweest.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:19 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Volgens mij was dat een andere, naar aanleiding daarvan was op een ander forum een hele discussie over borstvoeding bij zevenjarigen ontstaan en deze kinderen waren nog geen zeven. Deze vader had trouwens ook altijd gewerkt voor zover ik heb begrepen, maar kon thuis blijven door een erfenis.
Zie niet in dat ik door deze uitspraak iemand niet in zn waarde laat, ik zet er toch duidelijk bij waarom ik er een raar gevoel bij had, dat het kind macht leek te hebben over moeder, ik scheld toch niemand uit ofzo.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:01 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Ik vind misselijk wel een nare uitdrukking. Dat jij het niks vindt oke maar laat een ander in zijn waarde.
Met een tweejarige kun je niet redeneren, bovendien is pijn iets dat je snel vergeet.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:25 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ik vind het sneu dat je koffie over je heen gekregen hebt.
Maar een tik had dat niet opgelost.
Je kan een kind heel goed iets duidelijk maken door te zeggen dat het niet mag en waaromn het niet mag ( bijv. Nee dat mag niet want dat doet zeer of nee dat mag niet is van papa etc.. ) en simpelweg uit de situatie halen.
Daarvoor is een tik niet nodig daar maak je de dingen alleen erger mee..
Oh ja, verrek, de papa en mama hadden het meeste indruk op me gemaakt, sorryquote:Op woensdag 24 januari 2007 17:26 schreef BettyR het volgende:
[..]
Die vrouw die borstvoeding gaf aan haar 7-jarige (verder had ze alleen tienerdochter meende ik) is toch echt op televisie geweest.
Die man en vrouw die niet werkten zijn niet uit dezelfde docu trouwens.
Zo staat het daar boven niet. Het kwam op mij over alsof puur het beeld van een 4 jarige die bij zijn/haar moeder drinkt jou misselijk maakt en dat vond ik raar.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:27 schreef MevrouwKoRn het volgende:
[..]
Zie niet in dat ik door deze uitspraak iemand niet in zn waarde laat, ik zet er toch duidelijk bij waarom ik er een raar gevoel bij had, dat het kind macht leek te hebben over moeder, ik scheld toch niemand uit ofzo.
een kind van 2 snapt heel goed, alleen vergeten kinderen wat sneller, maar dan herhaal je.. opvoeding is duidelijk zijn en herhalen. pijn krijg je weerstand door.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:30 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Met een tweejarige kun je niet redeneren, bovendien is pijn iets dat je snel vergeet.
Een kies trekken of je stoten kan erg zeer doen maar een week later ben je dat ook weer vergeten.
Een tik op een hand had dit miz wel opgelost, de tijdelijke pijn en of schrik van het gevolg van het niet luisteren naar "niet doen" "ga daar weg" weegt niet op tegen het door schade en schande wijs worden.
Eenschquote:Op woensdag 24 januari 2007 16:52 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Ik moet zeggen dat ik nogal misselijk werd van het kijken naar dat 4/5 jarige meisje dat steeds bij haar moeder aan haar borsten wou drinken, en die moeder ze dus steeds tevoorschijn haalde ook.
Mummy Bitty Bitty? LOLquote:Op woensdag 24 januari 2007 17:01 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een onzin reactie omdat ik uitspreek hoe iets op me overkwam? Had ik het tegen jou? Nee dus geef me dan ook niet zo'n kinderachtige reactie.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:39 schreef desiredbard het volgende:
Mummy Bitty Bitty? LOL
http://www.videovat.com/v(...)-breast-feeding.aspx
desire kan niet normaal reagerenquote:Op woensdag 24 januari 2007 17:54 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een onzin reactie omdat ik uitspreek hoe iets op me overkwam? Had ik het tegen jou? Nee dus geef me dan ook niet zo'n kinderachtige reactie.
Ik heb de betreffende docu niet gezien maar ik persoonlijk zou het niet misselijk makend vinden om een 4/5 jarige bij z'n moeder te zien drinken. Ik heb mijn kind 13 maanden borstvoeding gegeven en had dit nog heel lang vol willen/kunnen houden ware het niet dat mij dit niet gegund is door het lot. Een reactie van een ander dat zij het misselijk makend vindt om mijn kind dan bij mij te zien drinken zou ik dan zeker als kwetsend hebben ervaren. Maar mevrouwkorn heeft inmiddels uitgelegd dat de situatie waarin dit alles plaats vond niet geheel normaal was en haar uitspraak vooral daarop betrekking had.
Dat, dus... En eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet "natuurlijk". Ik bedoel, wie een keer een nest puppy's of kittens heeft gezien, weet dat in de natuur moeders de jongen gewoon in hun nek pakt als ze vervelend zijn, en dat als ze groot genoeg zijn moeders de jongen ook echt niet meer laat drinken. Kijk, da's dus instinct...quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:03 schreef PM-girl het volgende:
Ik vond het er ook niet goed uitzien (en ze kan er toch misselijk van worden?), maar dat had misschien ook meer te maken dat het kind volop bepaalde en het leek dat moeder dat toeliet.
Och mens kom van je kast af.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:54 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een onzin reactie omdat ik uitspreek hoe iets op me overkwam? Had ik het tegen jou? Nee dus geef me dan ook niet zo'n kinderachtige reactie.
Dat vind ik ookquote:Op woensdag 24 januari 2007 18:05 schreef innovative het volgende:
[..]
Dat, dus... En eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet "natuurlijk". Ik bedoel, wie een keer een nest puppy's of kittens heeft gezien, weet dat in de natuur moeders de jongen gewoon in hun nek pakt als ze vervelend zijn, en dat als ze groot genoeg zijn moeders de jongen ook echt niet meer laat drinken. Kijk, da's dus instinct...
Tot je dus even niet oplet na slechts 10 of 20 keer nee en dan wordt het kind door schade en schande wijs. Opvoedkundig pak voor de broek of een waarschuwend tikje op de hand niks mis mee.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:36 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
een kind van 2 snapt heel goed, alleen vergeten kinderen wat sneller, maar dan herhaal je.. opvoeding is duidelijk zijn en herhalen. pijn krijg je weerstand door.
Het geven van een tik is de ongeduld van de ouder.
Mijn kind is 1 jaar en luisterd naar nee, weet wta nee is.
Tuurlijk soms lusiterd ze niet even goed, dan halen we haar weg uit de situatie leggen het uit kort maar duidelijk.
En ja dit betekend op een slechte dag dat je echt 200 keer nee zegt nou en!
Tja sommige onderwerpen zijn voor sommigen nou eenmaal gevoelig waar veel emotie bij komt kijken zoals ik hierboven al verteld heb. Maar dat is bij jou aan dovemansoren gericht. Ik ga hier dan ook niet verder meer op in.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:14 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Och mens kom van je kast af.
Ieder website die informatie verstrekt over bortsvoeding legt duidelijk uit dat het niet een sgezond is om zo lang bortsvoeding te geven
Het is gewoon OTT wat dat mens doet en daar had dit videootje ook betrekking op.
Ik vind chocolade ook lekker ...dat wil toch zeker niet zeggen dat dat alles is wat ik moet eten, of dat ik er verstandig aan doe het te doen wanneer ik er ook maar zin in heb?
Vind het een tamelijk overdreven reactie die jij gaf
En nee je reageerde niet op mij, maar je plaatst je reactie wel op een publiek forum en het staat mij dus vrij te reageren, net zoals het jou vrij stond te reageren op de reactie van MevrouwKoRn die ook niet direct aan jou gericht was.
Met een waarschuwende tik is ook niets mis. Ik heb als kleuter af en toe ook wel een tik over mijn vingers gehad als ik ergens aankwam en mijn moeder me meermaals gewaarschuwd had. Pak voor de broek is ook wel eens gebeurd als ik zo driftig was dat ik nergens meer op reageerde. Even een tik voor de broek kan een kind dan ook even terug op aarde brengen. En dat is net als wat DB al zei, iets totaal anders dan je kind mishandelen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:21 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Tot je dus even niet oplet na slechts 10 of 20 keer nee en dan wordt het kind door schade en schande wijs. Opvoedkundig pak voor de broek of een waarschuwend tikje op de hand niks mis mee.
Dat is totaal iets als je broekriem afdoen en een kind total-loss slaan, alhoewel die neiging me wel eens bekruipt in de omgang met 15-16 jarige etterbakjbakjes (m/v) met wie altijd "geredeneert is" en men vergetenis te leren wat respekt voor ouderen tonen is.
De uitspraak is ook niet voor niets: "Wie niet horen wil, moet maar voelen"
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als jij langer borstvoeding had willen geven het pijnlijk is als dat niet kan. Ik had je stukje daarboven gemist.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:27 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Tja sommige onderwerpen zijn voor sommigen nou eenmaal gevoelig waar veel emotie bij komt kijken zoals ik hierboven al verteld heb. Maar dat is bij jou aan dovemansoren gericht. Ik ga hier dan ook niet verder meer op in.
Zo denk ik er ook over, idd. Als waarschuwingssignaal, niet als straf.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:43 schreef BettyR het volgende:
Met een waarschuwende tik is ook niets mis. Ik heb als kleuter af en toe ook wel een tik over mijn vingers gehad als ik ergens aankwam en mijn moeder me meermaals gewaarschuwd had. Pak voor de broek is ook wel eens gebeurd als ik zo driftig was dat ik nergens meer op reageerde. Even een tik voor de broek kan een kind dan ook even terug op aarde brengen. En dat is net als wat DB al zei, iets totaal anders dan je kind mishandelen.
Mocht dit onderwerp ooit aan deel 2 komen dan zou ik minstens de doelen en de genoemde link graag in de OP willen. En die rtl zut weg.quote:Natural parenting/attachment parenting heeft als doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om te helpen dit te bereiken zijn acht uitgangsidealen geformuleerd:
1. Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan.
2. Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen.
3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf.
4. Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt.
5. Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan.
6. Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken.
7. Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding.
8. Evenwicht bewaren in gezinsleven.
Je kunt daar heel rigide mee omgaan, maar dan schiet je volgens mij minstens een van je doelen voorbij. En het prettige van idealen is dat er niks 'moet'. Gewoon de dingen gebruiken waar je iets mee kunt.
Ik mis teveel hiervan in de opsomming van het rtl4 programma.
Er is een nederlandstalige site met meer informatie over attachment parenting/natural parenting, natuurlijkouderschap.org.
Dank je wel. Soms kom je zowaar oke overquote:Op woensdag 24 januari 2007 18:44 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als jij langer borstvoeding had willen geven het pijnlijk is als dat niet kan. Ik had je stukje daarboven gemist.
En het was dan dus ook niet mijn bedoeling je voor het hoofd te stoten (en ik denk ook niet KoRn's). Je kunt dingen echter ook niet overdrijven .... te veel van het goede...alles waar "te" voor staat is ...
Ik ben alleen recht aan in mijn mening, er zijn mensen die dat niet altijd waarderen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:56 schreef mama_van_pepijn het volgende:
[..]
Dank je wel. Soms kom je zowaar oke over![]()
Maar nog even over je laatste zin. Wie bepaald dat het teveel van het goede is om een 4 jarige borstvoeding te geven? Ik zeg absoluut niet dat ik mijn zoontje zolang borstvoeding zou hebben gegeven trouwens maar had het bij voorbaat niet uitgesloten. En er zijn net zoveel websites pro borstvoeding op die leeftijd als dat jij zegt dat er tegen zijn omdat het niet 'gezond' zou zijn. Echter ligt het er wel aan hoe zowel jij als je kind er mee omgaan. Je kan inderdaad te ver doorschieten hier in.
Door het aanhalen van de docu op RTL4 heeft het topic wederom de wending genomen over de discussie of het wel of niet borstvoeden van een 4/5 jarige wel of niet normaal/gezond/natuurlijk zou zijn.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:37 schreef nebelung het volgende:
Count me out, in elk geval. Ik heb het topic gescand, ik doe niet mee.
Nebelung, ik heb eerder ook gereageerd. Reden was de OP van PM-girl, die zelf aangeeft nog veel te moeten leren over dit onderwerp (tja, alwetend geboren is niemand...). Ik ken dit begrip ook niet en ben dus uitgegaan van wat zij beschreef, eigenlijk. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt die gereageerd hebben. Over extremen heb je nu eenmaal makkelijk een mening, niet?quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:37 schreef nebelung het volgende:
Count me out, in elk geval. Ik heb het topic gescand, ik doe niet mee.
Goed gezegd en het helemaal mee eensquote:Op woensdag 24 januari 2007 20:03 schreef linda856763 het volgende:
Maar ik vind het goed dat er aandacht voor is. Wat ik er vooral positief uit oppik: aandacht voor de signalen van het kind. Niet in schema's proppen als dat niet past, niet alleen maar naar de gemiddelden van artsen en CB kijken, maar naar het kindje. Dát vind ik zo ontzettend belangrijk. Hopelijk krijgen moeders en vaders daar ook meer zelfvertrouwen van. Als je naar je kind kijkt, zie je vanzelf wel wat hij/zij prettig vindt.
Hier 'doen' we niet aan AP. We doen het hier op z'n Jonnes en Rommesquote:Natural parenting/attachment parenting heeft als doelen: ken je kind, help je kind zich goed te voelen en geniet van het ouderschap. Om te helpen dit te bereiken zijn acht uitgangsidealen geformuleerd:
Hier kan ik me op elke wijze in vinden en hier hebben we ook zoveel mogelijk naar gehandeld. Maar dit vind ik wel een uitgangspunt voor elke ouder. Of je nu wel of niet je weg kan en wil vinden met AP.quote:1. Blijf na de geboorte in contact met je baby. Als na de geboorte het contact om medische of sociale redenen wordt verbroken, probeer dit dan te herstellen zodra dat kan.
Dit vind ik dus een lastige. Fysieke aanwezigheid helpt. Absoluut. Maar ik vind het soms wel heel lastig om de grens te vinden tussen troosten vanwege verdriet oid of de gewenning van het alleen maar willen slapen/spelen/wakker zijn wanneer er een ouder in de buurt is. Ik ben er op zich niet voor om een kind heel erg lang te laten huilen. Maar ik denk dat er soms ook gewoonweg geen andere keuze is. Bv. bij een huilbaby, een kindje dat het nodig heeft om een half uurtje te huilen om zichzelf te ontlasten van indrukken en ga zo maar door.quote:2. Geef gehoor aan de signalen van je kind. Laat je kind niet alleen als het huilt maar koester het, ook als je het verdriet niet kunt wegnemen.
lastig punt.... (emotioneel gezien dan he. Voor mijzelf persoonlijk)quote:3. Geef zolang mogelijk borstvoeding. Borstvoeding is meer dan voeding. Het is een ideaal troostmiddel en kan op verzoek van het kind gegeven worden. Geef je geen borstvoeding, probeer dan flesvoeding op verzoek te geven en doe dit als ouders zoveel mogelijk zelf.
Daar voel ik mij lang niet altijd even prettig bij. Mss ook omdat we twee kinderen hebben en ik per definitie dus een kind kan teleurstellen door aandacht te geven aan het andere kind.quote:4. Draag je kind zoveel mogelijk bij je. Je kunt een drager gebruiken waardoor je je handen vrij hebt.
Ze slapen allebei op hun eigen kamertjes, maar de muren zijn zo dun dan we alles meekrijgenquote:5. Slaap samen met je kind of zet een co-slaper tegen je bed aan.
En dat prober ik zoveel mogelijk. Maar goed.. bijna elk kind is nogal goed in het zoeken van grenzen. En ik wil best heel positief in te grijpen, maar er zijn wel grenzen aan mijn eigen empathie wanneer er bv. voor de zoveelste keer iets stouts wordt gedaan. En echt... ik weet niets positiefs te melden wanneer ik voor de zoveelste keer zoonlief met klompen hard de houten vloer zie bewerken. ('schattig lieverd dat mooie patroon van deukjes'quote:6. Geef ruimte aan de ontwikkeling van empathie door positief in te grijpen en geen agressie te gebruiken.
Niet altijd even haalbaar. Maar elk contact, ook telefonisch, zorgt voor zekerheid lijkt het wel. In ieder geval hier.quote:7. Vermijd vaak voorkomende of langdurige scheiding.
Evenwicht bestaat hier voor een groot gedeelte ook uit balans en in duidelijkheid. Er wordt aan tafel gegeten met elkaar en we blijven zitten tot iedereen klaar is. (zoveel mogelijkquote:8. Evenwicht bewaren in gezinsleven.
quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:25 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
ten eerste vind ik geitenwollen een nare bewoording, noem het dan antroposofisch oid.
ik ga nu het topic nog eens goed lezen, maar ik moet zeggen dat het me geen lekker gevoel geeft zo en dat ik niet weet of ik mee blijf schrijven.quote:Op woensdag 24 januari 2007 12:36 schreef owlet het volgende:
Mijn ouders, vooral mijn moeder denk ik, waren echte Attachment Parents en met Ronja zetten we de lijn voort.
Op sommige vlakken kan ik me er helemaal in vinden en op sommige vlakken doen we het net even anders omdat dat beter bij Ronja of bij ons past.
Ik hou van de bewustheid die uit AP straalt. Je doet iets omdat je ergens achter staat. Niet omdat het CB het zegt, niet omdat generaties schoonmoeders het doen maar omdat je zelf vind dat het goed is voor het kind.
In ons geval komt dat o.a. neer op verlaat vaccineren, wollen ondergoed en practisch geen synthetische materialen in haar kleding, speelgoed en beddengoed. Zo lang BV als het voor ons beiden goed is, geen TV of PC tot een leeftijd dat ze er ook echt plezier uit kan halen en dan nog met mate. Rapley, zo veel mogelijk biologisch eten en in ieder geval met respect eten omgaan met voedsel. Er moet wel iets heel raars gebeuren wil ze niet net zoals ik naar de vrijeschool gaan en zo kan ik nog wel tig andere dingen opnoemen die zeker niet mainstream zijn en waar vaak toch wel over gefronsd wordt.
Maar al die dingen zijn geen strenge wetten. Want hoewel we erg letten op het speelgoed dat ze heeft zijn haar favoriete dingen nu toch echt een enorme groene pluche kikker en een felgele monsterlijk lelijke banaan. Cadeautjes en blijkbaar erg leuk.
En respectvol met voedsel om gaan wil niet zeggen dat we ons zelf niet zo af en toe met een pizza op de bank laten zakken.![]()
Ik geloof erg in luisteren naar wat het kind nodig heeft, maar Ronja heeft het af en toe echt nodig om vijf minuutjes te huilen voor ze in slaap valt.
Juist omdat ik opgegroeid ben in het wereldje van borstvoedingsleidsters (er was toen in Den Haag nog geen erg duidelijke scheiding tussen de twee verenigingen, die kwam eigenlijk net op gang en mijn moeder was bijvoorbeeld een "neutrale" groepleidster die studiedagen en vergaderingen van béide verenigingen bezocht), draagdoekkleuters en de vrijeschool heb ik een schurfthekel aan blinde volgelingen. Mensen die zich ergens prettig bij voelen en dan ook maar meteen vinden dat ze het hele pakket MOETEN hebben omdat het blijkbaar zo hoort. Terwijl het mooie aan Attachment Parenting juist is dat je kijkt naar wat bij jou en je kind past.
Ik zou een Attachment Parenting-topic wel prettig vinden, maar ergens zit ik er ook niet zo op te wachten om me steeds te moeten verdedigen. Dat moet op sommige vlakken irl al genoeg en een algemeen, breedbezocht forum als Fok! staat terecht garant voor pittge discussies en dergelijke. Maar wie weet loopt het toch wel leuk. Ik zet in deze niets zelf op, maar volg van harte![]()
No problemquote:Op donderdag 25 januari 2007 00:14 schreef _evenstar_ het volgende:
Owlet zo bedoelde ik het niet.. ik ben zelf deels en mijn nichtje volledig zo opgevoed inclusief vrije school al heb ik op een openbare school gezeten. eurithmie![]()
En de term geitenwollen zoals ik het ken als negatief gezien wordt en antroposofisch niet.
Mijn excuus als het wel zo over kwam.
Ik heb niet dit bed, maar een door mijn opa voor mijn moeder gemaakt ledikantje. Klein maatje, tot de halve hoogte dicht, daarboven spijltjes en lager dan een normaal ledikantje.quote:Op woensdag 24 januari 2007 22:35 schreef desiredbard het volgende:
Beetje OT misschien
Maar nal dat samen slapen, wij zijn aan het denken over een bed van "pappa's and mamma's"
welk je aan een kant kunt aansluiten aan je bed.
Tussen ons in lijkt me niet zo'n prettig idee daar ik nogal eens draai in bed
Maar heeft iemand dit bed en wat zijn de ervaringen?
Er zitten aardige punten in, en ieder moet lekker doen wat -ie zelf wil, maar ik vind het juist voornamelijk tégen de natuur indruisen, deze theorie. Een kind hóórt zelfstandig te worden, zelf dingen te kunnen, niet tot het extreme afhankelijk te zijn van mama (of papa). Er gebeuren veranderingen in het darmstelsel en de spijsvertering waardoor het geven van BV op 7 jarige leeftijd (hoewel ik voorstander ben van BV) eigenlijk gewoon waanzin is, biologisch gezien. Dus nee, natural is het zeker niet wat mij betreft.quote:Op donderdag 25 januari 2007 09:10 schreef jessie het volgende:
Ik vind dat Attatchement Parenting allemaal een beetje teveel bla bla.
Een kind komt niet voor niks na 9 maanden uit je buik. En een kind krijgt niet voor niks tandjes. Zo zie ik het.
Idd. Wij pikken ook van alles wat mee. Bij voorkeur willen we Anna via Rapley gaan (bij) voeden straks, maar ik sluit ook zeker niet uit dat er straks een keer een potje van het 1 of ander voorbij komt. Da's toch het mooie, dat je kunt doen wat je wilt? Waarom zou je je beperken tot 1 methode? Doe gewoon wat goed voelt.quote:Op donderdag 25 januari 2007 09:27 schreef Sugar het volgende:
Soms doe ik dingen dus wél omdat generaties mensen het zo doen. Of omdat bepaalde dingen verkocht worden. En ik me dus laat verleiden door een potje van Olvarit. Heerlijk dat ik die vrijheid heb, vind ik. Ik hou misschien ook meer van mensen die daar allemaal niet zo -in mijn ogen- overdreven analytisch, serieus en rationeel mee bezig zijn.
Wat moet ik zeggen dan? Ik ben geen AP-er. Ik presenteer me niet zodanig, en ik heb geen keuze gemaakt voor Attachment Parenting.quote:Op woensdag 24 januari 2007 23:49 schreef Moonah het volgende:
Nebelung, nu het niet meer over die excessen gaat, wil je dan weer meepraten hier? Pleeeeaaassee.....
Klok-klepel dus.quote:Op donderdag 25 januari 2007 09:22 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vind het niet zozeer blabla als wel dat ik in het lijstje wat Macka gaf een beetje afkeuring proef voor mensen die het op een andere manier doen, waar bijv. een schema wel voor werkt. Het klinkt zo 'wij weten het beter'.
Maar mss is dat wel omdat zo uitgebreid beschreven is hoe en waarom dingen gedaan worden terwijl dat bij de 'normale/gemiddelde/gewone' methode niet zo is.
En dan dit artikel: natuurlijk ouderschap kent geen vaste regels, het is een manier van denken waarvan dit de conclusie is:quote:Moet ik alle AP idealen naleven om een AP ouder te zijn?
Nee. We zien dat gezinnen in verscheidene omstandigheden leven die mogelijk uitsluiten om alle AP idealen te gebruiken. We willen ook dat ouders weten dat AP geen standaard recept geeft voor ouderschap. Wat we willen is dat ouders begrijpen wat de emotionele en psychologische basisbehoeften van baby’s zijn, zelfs voor de geboorte. Ouders die deze behoeftes (h)erkennen zullen beslissingen nemen gebaseerd op de behoeften van hun kinderen en niet op grond van wat de opvoedingsboeken en andere experts zeggen dat je moet doen. AP komt uit het hart. Als een gevoelige ouder zul je aanvoelen wat je baby nodig heeft, onafhankelijk van de levensomstandigheden.
quote:Een AP-er is een ouder die er met haar of zijn hele hart van overtuigd is dat haar kinderen inherent goed zijn en dat door het koesteren van een sfeer van volledig vertrouwen en intimiteit een band geschapen wordt die deze kinderen voorziet van de basis en veiligheid om hun beste zelf te worden. Het heeft echt maar weinig van doen met de handvatten die we gebruiken om AP te zijn. Het enige dat belangrijk is om ons te kwalificeren als AP-er is eenvoudigweg dat we ouders zijn vanuit een AP-grondhouding of denkraam.
Nou sorry hoor...quote:Op donderdag 25 januari 2007 11:03 schreef nebelung het volgende:
Klok-klepel dus.
Het blijft moeilijk.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:44 schreef sjak het volgende:
Mmm, ik merk dat ik dit soort discussies altijd heel moeilijk vind. We voeden allemaal op op de manier zoals je het het beste vindt en anders is dan al snel een aanval. Ik hoop dat we dit topic open kunnen blijven staan voor elkaar en van elkaar kunnen leren.
Ik zie jouw post ook niet als een aanval. Ik geef aan waarom het niet klopt wat jij denkt/zegt.quote:Op donderdag 25 januari 2007 11:08 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nou sorry hoor...
Mijn nederige excuses dat ik me niet eerst door 6 websites worstel voor ik me ergens een mening over vorm.
Denk je dat het dan een leukere discussie wordt?
Mss is het idee van zo'n topic wel dat degenen die er ervaring mee hebben hier eens uit komen leggen wat het dan voor hen betekent ipv zo'n lijstje ergens op een site.
Doe nou eens relaxed zeg, niet alles is een aanval...
Oh, en wat ik overigens probeerde te zeggen en wat je ook gelezen zou hebben als je er niet gelijk al vanuit ging dat ik een aanval inzette was dat het mss zo lijkt omdat de reden om bepaalde dingen te doen bii AP zo duidelijk omschreven worden itt de redenen om een schema aan te houden.
Daarom kan (kan!!!!) het lijken alsof dingen overkomen alsof men het beter weet... Ik was mezelf dus al aan het corrigeren zeg maar.
Lees het nog eens zou ik zeggen.
Ehm, nou je hóeft natuurlik niets te zeggen.quote:
Hier staat 'AP komt uit het hart' en dat vind ik dus weer onnodig hard staan tov de ouders die niet aan AP doen, net alsof die alleen maar uit radio met hun kind om gaan. Dat is wat ik bedoelde.quote:Moet ik alle AP idealen naleven om een AP ouder te zijn?
Nee. We zien dat gezinnen in verscheidene omstandigheden leven die mogelijk uitsluiten om alle AP idealen te gebruiken. We willen ook dat ouders weten dat AP geen standaard recept geeft voor ouderschap. Wat we willen is dat ouders begrijpen wat de emotionele en psychologische basisbehoeften van baby’s zijn, zelfs voor de geboorte. Ouders die deze behoeftes (h)erkennen zullen beslissingen nemen gebaseerd op de behoeften van hun kinderen en niet op grond van wat de opvoedingsboeken en andere experts zeggen dat je moet doen. AP komt uit het hart. Als een gevoelige ouder zul je aanvoelen wat je baby nodig heeft, onafhankelijk van de levensomstandigheden.
Ik ben iets... namelijk mezelfquote:Op donderdag 25 januari 2007 12:19 schreef Igraine het volgende:
Ja maar naar mijn idee staan dat soort dingen zoals "AP komt uit het hart" er alleen maar voor mensen die zich daarmee willen identificeren. Die zich dus daadwerkelijk AP-er willen noemen. Zo van "Ik ben iets, namelijk AP-er". Als jij je aan wilt sluiten bij een groep, heb je ook iets nodig waardoor 'jouw groep' beter lijkt dan een andere.
Je hebt ook vrouwen die zich gewoon 'moeder' noemen en zelf de keuze uit allerlei verschillende parenting manieren kiezen. En daarbij wel of geen raakvlakken hebben met AP.
pssst van sjak is jetskequote:Op donderdag 25 januari 2007 12:22 schreef nebelung het volgende:
Ja wat Igraine zegt dus.
Echt, ik heb altijd zoveel woorden nodig
Jarno, als een kind zich normaal ontwikkelt taalt het niet meer naar bv als het 7 jaar is.quote:Op donderdag 25 januari 2007 09:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Er zitten aardige punten in, en ieder moet lekker doen wat -ie zelf wil, maar ik vind het juist voornamelijk tégen de natuur indruisen, deze theorie. Een kind hóórt zelfstandig te worden, zelf dingen te kunnen, niet tot het extreme afhankelijk te zijn van mama (of papa). Er gebeuren veranderingen in het darmstelsel en de spijsvertering waardoor het geven van BV op 7 jarige leeftijd (hoewel ik voorstander ben van BV) eigenlijk gewoon waanzin is, biologisch gezien. Dus nee, natural is het zeker niet wat mij betreft.
En samen slapen? Nooooooooo thank you!.
Maar nogmaals, doe wat je zelf wilt.
Bij AP gaat het om het kijken naar en reageren op de signalen van je kind. Als je kind niet (meer) in de draagdoek wil, als je kind niet samen wil slapen, als je kind niet meer aan de borst wil, dan laat je het gaan en pas je een en ander aan op de nieuwe situatie.quote:Op donderdag 25 januari 2007 11:14 schreef PM-girl het volgende:
Iets wat mij een struikelblok lijkt bij (gedeeltelijk) AP is het loslaten. Dat is als ouder altijd iets moeilijks denk ik, om op een dag meer en meer te moeten vertrouwen op het kunnen van je kind en daarom jezelf terug te trekken. Bij AP kies je in bepaalde gebieden veel later voor het loslaten, zoals het alleen slapen. Het lijkt me dat dat dan moeilijker kan zijn, omdat je het moment uit stelt. (hier wordt het heel praktisch nog uitgesteld, nu pas het wiegje nog, maar geen maanden meer).
Dat geldt misschien ook voor de draagdoek? Dichtbij jou kan een kindje zich kruipend of lopend niet zo makkelijk bezeren, maar een keer moeten ze die dingen toch gaan ervaren. Ik denk dat ik heel makkelijk voor de veilige weg zou kiezen en misschien te lang zou wachten met het laten ervaren van dingen.
Ja, zo zit dat bij ons ook.quote:Op donderdag 25 januari 2007 11:25 schreef YPPY het volgende:
Wat betreft die doek zorgt het er nu idd voor dat Anna zich niet kan bezeren PM, maar ik zie het als alternatief voor de wandelwagen, of de buggy misschien zelfs straks.
Toch weerhoudt dat eerste mij er niet van om te grasduinen op AP sites en binnen AP lijsten. Ik kom er interessante dingen tegen. En soms ook dingen waar ik het niet mee eens ben.quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:19 schreef Igraine het volgende:
Ja maar naar mijn idee staan dat soort dingen zoals "AP komt uit het hart" er alleen maar voor mensen die zich daarmee willen identificeren. Die zich dus daadwerkelijk AP-er willen noemen. Zo van "Ik ben iets, namelijk AP-er". Als jij je aan wilt sluiten bij een groep, heb je ook iets nodig waardoor 'jouw groep' beter lijkt dan een andere.
Je hebt ook vrouwen die zich gewoon 'moeder' noemen en zelf de keuze uit allerlei verschillende parenting manieren kiezen. En daarbij wel of geen raakvlakken hebben met AP.
Nou, dan zal ik als eerste hier dat stickertje plakken en wel op mezelf: ik ben een AP-moeder! In vol ornaat.quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:11 schreef _evenstar_ het volgende:
Wat ik begrijp van heel het Ap is dat het juist is het uit het gevoel opvoeden, en dat er eigenlijk geen vaste regeltjes bij horen.
Omdat ik niet alles doe volgens de "regels" en manier van leven van een AP-moeder.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:42 schreef Sugar het volgende:
[..]
Nou, dan zal ik als eerste hier dat stickertje plakken en wel op mezelf: ik ben een AP-moeder! In vol ornaat.
Waarom veel moeders hier nu steeds zo bij zetten dat ze geen echte AP-moeders zijn.![]()
Je gevoel volgt toch wat jij voelt wat je kind nodig heeft? alleen vertolk jij dat gevoel voor hem/haarquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:49 schreef Randa_v het volgende:
Nee, niet alleen. Het staat eigenlijk meer voor een epaalde manier van leven. Met als onderdeel het volgen van je kindje, niet per sé je eigen gevoel.Zo zie ik het tenminste.
Bron: http://www.attachmentparenting.org/index.htmlquote:The mission of Attachment Parenting International (API) is to promote parenting practices that create strong, healthy emotional bonds between children and their parents. We believe these practices nurture and fulfill a child's need for trust, empathy, and affection, providing a lifelong foundation for healthy, enduring relationships.
Of vaders.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:42 schreef Sugar het volgende:
Waarom veel moeders hier nu steeds zo bij zetten dat ze geen echte AP-moeders zijn.![]()
ja juist alhoewel ik nog niks gezegd hadquote:
er wordt gezegd in dat stukje dat de ouders het promoten een sterkere gezonde band tussen kind(eren) en ouder(s) omdat deze vorm voed in de behoeftes van het kinds vertrouwen, empathie affectie en ze een goede gezonde basis voor een (levens)lange gezonde band met iemand.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:59 schreef Randa_v het volgende:
Het echte AP is meer en uitgebreider dan hier beschreven en niet alleen je eigen gevoel. Sorry, kan het niet goed verwoorden.
"
[..]
Bron: http://www.attachmentparenting.org/index.html
The mission of Attachment Parenting International (API) is to promote parenting practices that create strong, healthy emotional bonds between children and their parents. We believe these practices nurture and fulfill a child's need for trust, empathy, and affection, providing a lifelong foundation for healthy, enduring relationships.
Het is waar dat we ons gevoel volgen maar dat is niet waar AP voor staat.
Nee, http://www.attachmentparenting.org/index.htmlquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:14 schreef poemojn het volgende:
http://www.empathicparenting.org/attach.htm , Randa?
Dan vraag ik mij af als het kind nu al vrij snel aangeeft dat het haar eigen ruimte nodig heeft, wel haar huiltjes nodig heeft om iets te verwerken. door ziektes/aandoeningen via schema gevoed moet worden.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:15 schreef Randa_v het volgende:
Het is vooral je kind dicht bij je houden. Borstvoeding geven en als je fles geeft, dan het liefst je baby tegen je blote huid, net als bij borstvoeding. Alles op zijn natuurlijke beloop laten, dus je kind zichzelf laten spenen. Bij je dragen en ga zo maar verder, dat betekent die vertrouwensband opbouwen. Lees de guidelines maar in de OP, die moet je volgen en dat doe ik niet.De engelse site omschrijft ze toch wat diepen vind ik.
Wel een mooie link.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:14 schreef poemojn het volgende:
http://www.empathicparenting.org/attach.htm , Randa?
dat boeit geen reet want iedereen wil uiteindelijk hetzelfde..quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:19 schreef Magneet het volgende:
Even andere opmerking en deze is op geen enkele manier negatief bedoeld :
Wat boeit het eigenlijk hoe het heet en of je bij een bepaalde stroming hoort als het neerkomt hoe je je kind opvoedt? Het gaat er toch om dat je je er goed bij voelt? De ene voelt zich er blijkbaar goed bij om 5 jaar bv te geven en de andere niet. Hetzelfde voor luiers : wat boeit het welke je gebruikt, katoen of weggooi: als je er zelf maar blij mee bent. Ook wij maken nog steeds mee dat mensen uit onze omgeving het er niet mee eens zijn hoe wij sommige dingen doen : fuck them ( sorry mam) wij voelen ons er lekker bij en daar gaat het om.
Eigenlijk is dit natuurlijk iets wat niet helemaal hier thuis hoort maar ik kon het niet laten.
In mijn geval omdat ik een aantal dingen gebruik die niet bij AP horen, en ik mij daar bewust van ben.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:42 schreef Sugar het volgende:
[..]
Nou, dan zal ik als eerste hier dat stickertje plakken en wel op mezelf: ik ben een AP-moeder! In vol ornaat.
Ja, er zijn een paar dingen goed om te gebruiken maar sommige, zie die docu, zijn me ook te.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:26 schreef Macka66 het volgende:
[..]
De box bijvoorbeeld. Die wordt binnen AP als te vrijheidsbeperkend ervaren. Ik heb een harcore AP'er wel eens horen vragen waarom een kind achter tralies moet zitten als het niets misdaan heeft. Ik leg Lucie wél in een box.
kan ik helemaal inkomen hoorquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:25 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
dat boeit geen reet want iedereen wil uiteindelijk hetzelfde..
Maar het is van mijn kant uit pure interesse, het willen/kunnnen begrijpen/snappen, nieuwschierigheid
ja heb dat gezien, ik vind het niet "natuurlijk" in de menselijke vorm.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:35 schreef Randa_v het volgende:
Heb je een flinke tijd geleden weleens een docu-avond op ned.3 gezien om een baby te laten plassen op een kom, andere kindjes aan de borst dat zijn ook dingen die ze er onder kunnen verstaan die ver gaan voor mij, maar ze noemen het ook natuurlijk ouderschap.
Ik ga nu rusten ben moe van een dagje uit.
En dat doet volgens mij elke DO.doodgewone ouderquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:37 schreef Leah het volgende:
Voor mijn gevoel doe ik het wel trouwens hoor, maar dat geldt dan echt voor het onderwerp vertrouwensband en inspelen op de behoefte van je kind.
En waarom is de keuze van de ouders voor het gebruik van een draagzak een keuze die meer aansluit bij het kind dan de keuze van de ouders voor het gebruik van een wandelwagen? (Het is toch heel natuurlijk dat een kind uit de buik komt. En dat het kind dus wat verder verwijderd is van de binnenkant van mama dan voor de geboorte.) Waarom zou de ene keuze (vanuit de ouders!!!) meer op het kind gericht zijn dan de andere keuze (vanuit de ouders!!!)?quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:42 schreef poemojn het volgende:
Misschien dat bij een echte AP'er de draagdoek etc als uitgangspunten gelden, tot een kind anders wil? Terwijl de meeste mensen de gebruikelijke manier met kinderwagen etc als uitgangspunt nemen, en dan dat erdoor drukken als een kind anders wil (laten huilen) of dan de opvoedstijl gedeeltelijk richting AP aanpassen? Eerste vind ik écht AP, 2e niet, 3e semi-AP.
Zoiets?
Het is een ander soort van volgen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:57 schreef Sugar het volgende:
Maar kun je als ouders anders? Anders dan je kind volgen?
Storm is moe. Storm wil slapen. Storm gaat naar bed. Storm huilt van moeheid. Storm valt in slaap.
In de gaten houden, uit de situatie halen, uitleggen waarom, niet gaan schreeuwen of autoritair doen, vriendelijk tegen het kind zeggen dat het best boos mag zijn maar dat het echt niet weer alleen de straat op mag gaan (bijvoorbeeld). En dit dan op een niveau dat het kind kan begrijpen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:37 schreef Leah het volgende:
Vraag ik me eigenlijk ook af Evenstar. Als ik Freek niet begrensd had (tot aan een tuigje aan toe) had ie op zijn minst een aantal forse ongelukken gehad.
Ik riep net wel even blij dat ik ook aan AP deed, maar kom daar nu op terug. Voor mijn gevoel doe ik het wel trouwens hoor, maar dat geldt dan echt voor het onderwerp vertrouwensband en inspelen op de behoefte van je kind.
Mits dat kind niet de behoefte had om voor de zoveelste keer de deur uit te lopen, op twee jarige leeftijd.
Dat vraag ik me dan even af, hoe zouden AP ouders dat dan aanpakken? Een kind dat letterlijk levensgevaarlijke dingen doet, meerdere keren per dag?
Ja.quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:01 schreef Leah het volgende:
OK. Dus dan zou je, theoretisch gezien, je kind ook bij je laten slapen als je er zelf slechter of niet door slaapt?
Niet. Arme opgesloten baby.quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:19 schreef Leah het volgende:
Dat deed ik.
Ik was nooit zo'n geduldig mens, ik ben inmiddels wel een hele geduldige moeder.
Maar ik deed ook de deur op slot. AP of niet?
Nou, het was al een hardrennende peuter toenquote:
Ik kon even geen passende smiley vinden...quote:Op donderdag 25 januari 2007 22:57 schreef Leah het volgende:
[..]
Nou, het was al een hardrennende peuter toen.
Ieder het zijne, gelukkig. Maar het staat of valt wel een beetje met het soort kind dat je hebt. Het samen slapen bv, Freek worstelde zich al heel snel alle kanten op, dat werd dus gewoon link, en ik durfde niet meer te slapen.
Noou doen we trouwens geregeld wel een middagdut samen, in het grote bed.
Tjsa... heel eerlijk, dat vind ik dus geen AP voorbeeld... want die voorbeelden kan ik je van Isa ook legio geven. Ze maakt (met hulp uiteraard) koffie voor ons, draagt het mandje in de winkel, zet als ze in de winkelwagen staat de boodschappen op de band, duwt op het groene knopje met pinnen, help de boodschappen mee in de auto zetten en naar binnendragen, pakt zelf haar bekertje of bordje uit de kast...quote:Op donderdag 25 januari 2007 23:49 schreef Macka66 het volgende:
Ja, da's idd al heel erg groot! Maar de middagdut klinkt nog steeds gezellig
AP hoort zich natuurlijk te voegen naar het kind, en niet andersom. Wel jammer dat dat niet altijd zo werkt.
Nog even een leuk AP voorval voor het slapen gaan:
Mijn vriendin voedt haar dochter H. van anderhalf ook bijna AP op. Dat betekent onder andere dat H. er altjd bij is als mijn vriendin bezig is met het huishouden. H. helpt dan ook graag, en vriendin probeert dat zo goed mogelijk in te passen. Van de week gingen we met z'n drieën boodschappen doen, vriendin met H. en ik. (Lucie was met lief mee) Het liep gesmeerd. Vriendin zette de boodschappen op de band, H. stond er naast op de kassa en deed de boodschappen netjes in de tas die ik open hield. Ze wilde de tas ook wel dragen, en moest echt overreed worden om 'm af te geven. Anderhalf jaar oud he
Als ik het handig aanpak zuigt Lucie over twee jaar de kamer
Ja, jóuw voorbeeld is een ander soort volgen. Een keuze maken die alleen de ouder op dat moment dient.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:58 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Het is een ander soort van volgen.
Het is laat op de avond. Lucie huilt. Lucie is toe aan een schone luier. Lucie heeft in katoenen luiers nooit rode billetjes, itt wegwerpluiers soms. Met katoenen luiers kan ze ook veel beter aangeven wanneer er een nieuwe nodig is. Katoenen luiers moet ik om de twee uur verwisselen.
Maar goed, het is dus tegen de nacht aan. Ik doe Lucie 's nachts wegwerpluiers aan. Dat is makkelijker voor mij. Lucie blijft wel droog vannacht. Maar als ik een echte AP'er zou zijn volgde ik niet mijn gemak maar liet ik Lucie's comfort en mogelijkheid tot signaleren voor gaan.
Zo lekker nuchter voel ik dat ook hoor.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:43 schreef Sugar het volgende:
[..]
En dat doet volgens mij elke DO.doodgewone ouder
Mooi gevondenquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:43 schreef Sugar het volgende:
[..]
En dat doet volgens mij elke DO.doodgewone ouder
Het AP'ige er aan is dat dit niet incidenteel is, maar structureel. Ook op momenten dat het veel handiger zou zijn en harder op zou schieten als papa of mama de boodschappen zouden inpakken doet zij het.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 05:43 schreef Martineke het volgende:
wat is er ap aan? inspelen op de behoefte om mama mee te helpen?
maar vind ieder kind dat niet leuk om te doen? zo leren ze immers alles.
dan heb ik het goed gedaan btw, Maxim stofzuigt de kamer al![]()
Tsja... de ene noemt het AP, de andere plakt er geen stickertje op... Ik ben niet zo van de stickertjes eerlijk gezegd. Maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen...quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:34 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Het AP'ige er aan is dat dit niet incidenteel is, maar structureel. Ook op momenten dat het veel handiger zou zijn en harder op zou schieten als papa of mama de boodschappen zouden inpakken doet zij het.
Het meisje is bijvoorbeeld ook heel bewust betrokken bij de verhuizing onlangs, en heeft écht meegeholpen. Dus niet iets om haar af te leiden.
Ieder kind wil helpen, het gaat er om hoever je gaat om daar ruimte aan te geven. Het is het hechte, het echt consequent steeds samen doen.
Maxim, wil je een keertje je vaardigheden komen demonstreren?![]()
Eensch.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:01 schreef m@x het volgende:
Ik ben ook niet zo van het naampjes geven, in hokjes plaatsen of ergens een ingewikkelde, interessant doende theorie aan te hangen. Ik ben trouwens ook niet het type wat eerst uitgebreid research gaat doen voordat ik tot actie overga. Naast het feit dat ik daar helemaal geen tijd voor heb en nog belangrijker geen zin in heb, vind ik dat opvoeden ook best wel een beetje spontaan mag blijven. Het lijkt mij dat je het leuke uit het oog verliest door 'krampachtig' aan allerlei methodes vast te houden. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er hier dames zijn die in mijn ogen krampachtig bezig zijn, het is meer een algemene opmerking over allerlei opvoedmethodes en technieken (dus niet alleen AP). Ik doe dingen op gevoel en dan kan het best zijn dat daar een stukje AP tussen zit. Ik doe het alleen niet bewust.
Maar ik volg en faciliteer in mijn voorbeeld mijn baby toch ook: kind huilt wegens natte luier, krijgt van mij droge luier. Dat dient wel degelijk mijn baby. Bepaalde keuzes in de invulling die ik daarbij maak heb ik even toegelicht om te laten zien hoe niet-AP ik dat doe, en wat dan wel AP zou zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 07:24 schreef Sugar het volgende:
[..]
Ja, jóuw voorbeeld is een ander soort volgen. Een keuze maken die alleen de ouder op dat moment dient.
Maar mijn voorbeeld diende de baby. Ik liet hem slapen, faciliteerde in zijn behoefte. Jouw voorbeeld is een ander soort volgen, namelijk je eigen gemak volgen als ouder. Mijn voorbeeld is het volgen van het kind.
Waarom moet je persé iets actiefs doen om te tonen dat je je gevoel volgt? Mss doen die mensen dat wel, maar op hun eigen manier?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:08 schreef owlet het volgende:
[..]
Eensch.
Ik denk ook dat krampachtigheid niet goed is, op welke manier dan ook. Maar ik denk ook dat heel veel dingen die op andere mensen als krampachtig overkomen hier heel natuurlijk gaan. Alleen op het moment dat je het uit moet gaan leggen komt het misschien over als een methode die nagestreefd moet worden.
Ik denk overigens ook dat er wel degelijk heel veel ouders zijn die niets aan opvoeding doen. Die alles laten gebeuren en die totaal niet hun gevoel volgen. Dat geeft niet want kinderen worden ook zo wel groot en interesses van mensen verschillen.
Maar dit deel van een forum gaat echt alleen over kinderen en opvoeden dus het is logisch dat de meeste lezers/schrijvers hier al een grotere interesse hebben in het opvoeden van hun kinderen en waarschijnlijk al veel meer van hun gevoel uit gaan en veel meer stilstaan bij wat ze doen.
Waardoor een "etiketje" AP misschien wat minder zinvol lijkt dan wanneer je het zou vergelijken met het gemiddelde gezin in NL.
Alweer, geen waardeoordeel maar een observatie![]()
Ik doelde hier op, volgens mij, Sugar die aangaf dat iedereen toch zijn gevoel volgt en doet wat het kind nodig heeft.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waarom moet je persé iets actiefs doen om te tonen dat je je gevoel volgt? Mss doen die mensen dat wel, maar op hun eigen manier?
Amen. Het feit dat je niet continu bewust met dingen bezig bent betekent toch niet dat je niet je gevoel volgt? Spontaniteit is toch bij uitstek je gevoel volgen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waarom moet je persé iets actiefs doen om te tonen dat je je gevoel volgt? Mss doen die mensen dat wel, maar op hun eigen manier?
Ah, wat verwoord je dit goed.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:08 schreef owlet het volgende:
Ik denk overigens ook dat er wel degelijk heel veel ouders zijn die niets aan opvoeding doen. Die alles laten gebeuren en die totaal niet hun gevoel volgen. Dat geeft niet want kinderen worden ook zo wel groot en interesses van mensen verschillen.
Maar dit deel van een forum gaat echt alleen over kinderen en opvoeden dus het is logisch dat de meeste lezers/schrijvers hier al een grotere interesse hebben in het opvoeden van hun kinderen en waarschijnlijk al veel meer van hun gevoel uit gaan en veel meer stilstaan bij wat ze doen.
Waardoor een "etiketje" AP misschien wat minder zinvol lijkt dan wanneer je het zou vergelijken met het gemiddelde gezin in NL.
Alweer, geen waardeoordeel maar een observatie![]()
Misschien klinkt het raar, maar ik denk dat er ook nog een verschil zit tussen "belang van het kind" en "afgeleid uit de signalen van het kind". Het belang van het kind betekent dat je, zeker als ze wat ouder zijn, je ze soms toch grenzen moet stellen, misschien zelfs moet teleurstellen. Daarop gaat een kind huilen, wordt misschien zelfs woedend. Als je dan op het signaal van het kind af gaat, zou je direct die grenzen wegnemen. Dan is het immers niet meer verdrietig of boos... En dat lijkt me ook niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:22 schreef Moonah het volgende:
Ah, wat verwoord je dit goed.
Zoiets dacht ik ook toen ik Sugars 'DO' las, alleen wist ik niet hoe eea te omschrijven.
Het is (zoals ik het iig op school om me heen zie) zeer zeker niet vanzelfsprekend dat mensen een visie hebben qua opvoeding. Er zijn er tíg die maar wat doen. Net zoals hun pet staat, hoe de wind waait en waar ze op dat moment al dan niet zin in hebben. Vaak dus ingegeven vanuit henzelf ipv het belang van het kind...
Dit doet het op mij een beetje overkomen alsof iedereen die niet direct tig opvoedkundige boeken erop naslaat alvorens hij of zij aan de gang gaat maar een beetje egoistisch doet waar ie zin in heeft. Ik beschouw mezelf als een DO (als het dan persee een naam moet hebbenquote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ah, wat verwoord je dit goed.
Zoiets dacht ik ook toen ik Sugars 'DO' las, alleen wist ik niet hoe eea te omschrijven.
Het is (zoals ik het iig op school om me heen zie) zeer zeker niet vanzelfsprekend dat mensen een visie hebben qua opvoeding. Er zijn er tíg die maar wat doen. Net zoals hun pet staat, hoe de wind waait en waar ze op dat moment al dan niet zin in hebben. Vaak dus ingegeven vanuit henzelf ipv het belang van het kind...
Natuurlijk is daar totaal niets mis mee.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:05 schreef m@x het volgende:
En wat is er mis met gewoon iets doen omdat het leuk is zonder dat er een ingewikkelde theorie aan hangt of dat er een leermoment aan vastzit.
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:03 schreef Moonah het volgende:
<Knip in het uitstekende schrijven van Moonah>
Daar ben ik het ook wel mee eens hoor. Ik ben alleen bang dat door alles teveel te overdenken mensen uit het oog verliezen dat het opvoeden van een kind ook een leuk iets is. Dat is ook een beetje wat ik bedoel met die spontaniteit. Alles doen omdat dokter zus en zo heeft gezegd dat dat het beste is komt op mij zo geforceerd over.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:03 schreef Moonah het volgende:
Een heel duidelijk verhaal
Als ik puur naar mijzelf kijk dan doe ik niets omdat het zo geschreven is maar wel omdat ik me ergens in kan vinden.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:43 schreef m@x het volgende:
Alles doen omdat dokter zus en zo heeft gezegd dat dat het beste is komt op mij zo geforceerd over.
Gelukkig dat ik nu duidelijker was.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:43 schreef m@x het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook wel mee eens hoor.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:05 schreef m@x het volgende:
[..]
Dit doet het op mij een beetje overkomen alsof iedereen die niet direct tig opvoedkundige boeken erop naslaat alvorens hij of zij aan de gang gaat maar een beetje egoistisch doet waar ie zin in heeft. Ik beschouw mezelf als een DO (als het dan persee een naam moet hebben) maar zie dit niet als een negatief iets. Ik vraag me alleen af waarom het opeens zo fout is om dingen te doen, gewoon omdat dat vroeger ook altijd op die manier gebeurde. En wat is er mis met gewoon iets doen omdat het leuk is zonder dat er een ingewikkelde theorie aan hangt of dat er een leermoment aan vastzit.
Je eet de soep wel erg heet hoor. In het topic over opvoedkundige meningen, kwam dit ook al ter sprake. Ik vind nl. wel degelijk dat respect verdiend moet worden en niet zomaar verkregen wordt. Dit valt ook alleen wel samen met ouderen/volwassenen respecteren omwille hun levenservaring en wijsheid en dat ze dit aan jongeren kunnen overdragen. Dus in sommige dingen kan ik mij wel vinden bij AP/NP, maar lang niet alles. Draagdoek/selendang gebruiken, ja....geen luiers...nee, borstvoeding on demand...nee.....quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Heb de documentaire ook gezien, bepaalde dingen spraken me wel aan, of in elk geval de theorie erachter, om het nou zo lang vol te houden (zoals bijv. die draagdoek, zoals jij ook al zegt. Maar dit:
[..]
vond ik toch wel erg zielig, eigenlijk. Een kind hoeft echt niet monddood te worden gemaakt, maar soms zijn dingen gewoon zo omdat een autoriteit dat zegt. Ik zie al een dreinende 16-jarige voor me in d'r eerste baantje, dat tegen d'r baas zegt: mijn respect moet je verdienen, dus ik doe dat niet. Nee, daar is de maatschappij niet echt op ingericht. En ook in het gezin al, een kind dat over de tafel heen kruipt en jij kan er als ouder niks van zeggen, dat vind ik echt té (en gevaarlijk!). Vader zelf leek mij zo af en toe wel cynisch, trouwens, als ie vertelde dat hij er niks te zeggen had en zo. Dus of hij er echt helemaal achter staat?
Wat wordt er in AP gezegd over quality-time tussen de ouders zelf? Ik bedoel, een kind is toch niet meteen het einde van bijvoorbeeld, je liefdesleven? Een kind hoeft toch niet meteen het leven te ontwrichten. Het moet een plaats krijgen NAAST alle dingen die er al waren en dat betekent idd compromissen, maar wel een balans vinden hoor.quote:Op woensdag 24 januari 2007 20:14 schreef Randa_v het volgende:
Merlijn sliep soms weleens bij ons maar voornamelijk in zijn wiegje tot zijn vierde maand. Toen werden Merlijn en ik samen ziek, hoge koorts en zijn we smaen in bed blijven liggen, het wiegje was hij toe toch wel ontgroeit. Nu slaapt hij bij ons. Het ledikantje hebben opgeruimd en hij gaat zodra hij wil en groter is naar een eigen bed op een andere kamer. Verwacht dat het nog wel even zal duren en hoop dat hij met 2,5 niet meer bij ons zal slapen.
Ik heb het boek van Dr. William Sears gelezen over Attachment Parenting dat voornamelijk ging over samen slapen. Hij is er voorstander maar het kan op zoveel manieren. Co-sleeping wat de meeste aanspreekt in dit topic of het daadwerkelijk samen slapen in een groot bed, hij raad schijnbaar ouders aan om een kingsize bed te kopen.
Merlijn ligt nu ook lekker in ons bed te slapen. Hij kan er nu zelf in en uit en er is boven een traphekje. Meestal ben ik vanaf het moment dat hij slaapt ook boven, ga opruimen of studeren. Of natuurlijk gewoon lekker meeslapen. Ik voed hem nog steeds in slaap en de nachten gaan lekker doordat ik best doorkan slapen. Merlijn wordt zelf eigenlijk ook zelden "echt" wakker, als hij een kick geeft trek ik hem bij me en ik weet meteen of hij wil drinken of verder slaapt. Heerlijk zo.
Jammergenoeg kan ik over het samen slapen weinig ervaringen vinden op het internet terijl er op de verschillende fora aardig wat ouders zijn die op zo een manier bij elkaar slapen. Misschien iemand het verhaal weleens gelezen van Jolanda, moeder van 5 kinderen tot 5 jaar, die allemaal boven op zolder slapen met zijn zevenen. Ik bewonder dat eigenlijk wel.
Verder doen in de trant van AP, rapleyen en borstvoeding.Fijn om zo naar je kindje te kunnen kijken wat ze nodig hebben.
Ik ben geen diehard AP dus echt antwoord kan ik niet op je vraag geven, maar als ik kijk hoe het bij ons gaat dan is het niet zo zeer het naast ons bed slapen dat ons liefdesleven negatief beïnvloed als wel de lichamelijke en geestelijke vermoeidheid die horen bij het hebben van een baby.quote:Op woensdag 31 januari 2007 07:52 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Wat wordt er in AP gezegd over quality-time tussen de ouders zelf? Ik bedoel, een kind is toch niet meteen het einde van bijvoorbeeld, je liefdesleven? Een kind hoeft toch niet meteen het leven te ontwrichten. Het moet een plaats krijgen NAAST alle dingen die er al waren en dat betekent idd compromissen, maar wel een balans vinden hoor.
Ik volg geen AP, ook niet een beetje. Ik doe waarvan ik vind en denk dat het goed bij Ronja en bij mij past en het enige wat ik daarbij volg is mijn eigen gevoel en kennis. Die twee worden absoluut gevormd en gevoed door informatie uit verschillende bronnen waaronder bijv. AP, maar ik ben nog altijd zelf degene die besluit om iets met de info te doen of niet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
Mag ik een hele foute advocaat van de duivel vraag aan je stellen owlet?
Je had het van de week in het andere topic over een speen en dat Ronja die nu aan het doorbijten is. Dat ze ook wel duimt maar dat jij dat liever niet hebt ivm haar gebitje later.
Hoe zit het daarbij dan met de behoeften van Ronja zelf? Als zij nou wil duimen?
Ja, dit is mss heel flauw, maar ik moest daar gelijk aan denken toen ik jouw verhaaltje las. Ik weet wel dat je niet strikt via de letter AP op volgt, maar voor een groot deel toch wel, dus ik was benieuwd hoe je dit dan ziet.
Maar dat zegt Owlet toch al in haar eerste post van dit topic? Dat ze uit alle ziens- en denkwijzen "pakt" wat bij haar kindje past? Ik snap geloof ik niet zo goed wat je hier duidelijk wil maken. Dat AP inhoudt dat het kind bepaalt o.i.d. ?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:19 schreef Brighteyes het volgende:
Het was ook een flauwe vraag, dat weet ik, maar jouw verhaal geeft m.i. wel heel mooi aan dat er best soms gekeuzes gemaakt moeten/kunnen worden die niet helemaal binnen een bepaalde denkwijze vallen.
En dit bedoel ik niet rot, maar juist omdát jij iemand bent die normaal gesproken wel de voor een groot deel de antroposofische en AP-achtige lijn volgt. Maar dus met een beetje van jezelf erbij.
Het 'flauwe' is (mede) dat jij vraagt naar een middel, terwijl het in eerste instantie gaat het om een behoefte, en da's een zuigbehoefte, niet een duim- of speenbehoefte.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:19 schreef Brighteyes het volgende:
Het was ook een flauwe vraag, dat weet ik, maar jouw verhaal geeft m.i. wel heel mooi aan dat er best soms gekeuzes gemaakt moeten/kunnen worden die niet helemaal binnen een bepaalde denkwijze vallen.
En dit bedoel ik niet rot, maar juist omdát jij iemand bent die normaal gesproken wel de voor een groot deel de antroposofische en AP-achtige lijn volgt. Maar dus met een beetje van jezelf erbij.
Uitgangspunt nummer acht: Evenwicht bewaren in gezinsleven.quote:Op woensdag 31 januari 2007 07:52 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Wat wordt er in AP gezegd over quality-time tussen de ouders zelf? Ik bedoel, een kind is toch niet meteen het einde van bijvoorbeeld, je liefdesleven? Een kind hoeft toch niet meteen het leven te ontwrichten. Het moet een plaats krijgen NAAST alle dingen die er al waren en dat betekent idd compromissen, maar wel een balans vinden hoor.
ik weet niet of je nou echt niet begrijpt wat ik al in tig posts probeer duidelijk te maken of dat ik het echt zo onduidelijk opschrijf óf dat je het best begrijpt maar dat ik jouw schrijven niet begrijpquote:Op woensdag 31 januari 2007 13:19 schreef Brighteyes het volgende:
ok, ik had even verder moeten lezen voor ik postte begrijp ikquote:Op woensdag 31 januari 2007 18:44 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, daar heb je gelijk in Macka.
Ik was trouwens even in de veronderstelling dat Owlet iets 'strikter' (of hoe zeg je dat) was in het volgen van AP en daar zat ik dus sowieso mis.
Nee joh, das gewoon een ouwe hippiequote:Op donderdag 1 februari 2007 11:04 schreef YPPY het volgende:
Ik zat me af te vragen.. J. krijgt vaak naar Dharma en Greg en ik krijg dus ook nogal wat mee. Die moeder van Dharma, zit die nou in de AP hoek?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |