bronquote:Studenten die willen bijlenen moeten vanaf 1 september een hogere rente gaan betalen. Het kabinet heeft extra geld nodig om 'verbeteringen' in de studiefinanciering te betalen.
Dat staat volgens de Volkskrant in een memorie van toelichting bij een wetsontwerp dat begin vorige week naar de Tweede Kamer is gestuurd. De rente wordt met een procent verhoogd, van 2,7 naar 3,7 procent.
Verbeteringen
De extra inkomsten gebruikt het kabinet om 'verbeteringen' in de Wet Studiefinancieringen te bekostigen, zoals de invoering van het collegegeldkrediet, het meenemen van studiefinanciering naar het buitenland en een versoepelde en meer inkomensafhankelijke afbetalingsregeling.
Studentenorganisatie ISO is boos over de renteverhoging. Het zou de gemiddelde lenende student 330 euro per jaar gaan kosten. Omdat studenten lang studeren en jaren over het terugbetalen mogen doen, kan het ze uiteindelijk duizenden euro’s gaan kosten.
Tip
Studenten die al lenen hebben niets te vrezen. De rentestijging geldt alleen voor nieuwkomers. De tip van ISO-voorzitter Sebastiaan den Bak aan alle studenten is dan ook om vóór september een lening van 1 euro af te sluiten. Mocht een hogere lening in de toekomst nodig zijn, dan valt die in elk geval onder het oude tarief.
3,7% is nog steeds geen hoge rente.quote:Op maandag 22 januari 2007 11:47 schreef spk2go het volgende:
[..]
bron
Dat wordt dus lenen voor de gemiddelde student.Dit lijkt me helemaal geen wenselijke situatie, dus ik hoop dat het voorstel er niet door komt. Studeren draagt ten slotte bij aan de economie, en als je het studeren duurder maakt, begin je de graven aan je eigen economie omwille van 'kostenbesparing'.
Nee, die student die leende al. Dat lenen wordt alleen duurder.quote:Op maandag 22 januari 2007 11:47 schreef spk2go het volgende:
[..]
bron
Dat wordt dus lenen voor de gemiddelde student.![]()
Het rentepercentage van 2,7 procent is natuurlijk extreem laag. Op het moment dat je versneld zou afbetalen dan ben je haast dief van je eigen portemonnee, omdat beleggen of de meest gunstige spaartarieven meer opleveren dan die 2,7 procent. Indien het omhoog gaat naar 3,7 procent dan is dat nog niet iets om wakker van te liggen.quote:Dit lijkt me helemaal geen wenselijke situatie, dus ik hoop dat het voorstel er niet door komt. Studeren draagt ten slotte bij aan de economie, en als je het studeren duurder maakt, begin je de graven aan je eigen economie omwille van 'kostenbesparing'.
is dat echt zo winstgevendquote:Op maandag 22 januari 2007 11:54 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Nee, die student die leende al. Dat lenen wordt alleen duurder.
[..]
Het rentepercentage van 2,7 procent is natuurlijk extreem laag. Op het moment dat je versneld zou afbetalen dan ben je haast dief van je eigen portemonnee, omdat beleggen of de meest gunstige spaartarieven meer opleveren dan die 2,7 procent. Indien het omhoog gaat naar 3,7 procent dan is dat nog niet iets om wakker van te liggen.
jaquote:Op maandag 22 januari 2007 11:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
is dat echt zo winstgevend![]()
aandelen kopen van je lening
Ja, na mij de zonvloed!quote:Op maandag 22 januari 2007 12:01 schreef CG het volgende:
poe, was ik even blij toen ik de laatste alinea las
Studenten die al lenen hebben niets te vrezen. De rentestijging geldt alleen voor nieuwkomers
waar beleg je dan inquote:Op maandag 22 januari 2007 12:01 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ja
ik heb een 5 cijferige beleggingsrekening. tot nu toe zo'n 1000¤ netto verdient (in 15 maanden)
idd de hra voor nieuwkomers wordt afgeschaft je kunt als jongere gewoon geen huis bekostigen.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:04 schreef Arnem_ het volgende:
AOW blijft gelijk, hypotheekrenteaftrek blijft gelijk enz. Huurbescherming alleen voor zittende huurders en voor jongeren wordt het steeds kanslozer om een betaalbare huurwoning te krijgen. Voor jongeren wordt het ook met deze maatregel WEER duurder.
Het bejaardenkabinet komt er aan!
Ach....... de Nintendo-generatie laat het allemaal over zich heenkomen, het maakt ze allemaal niets uit en dat weten ze in Den Haag
Mee eens. Alhoewel het niet noodzakelijk zo moet zijn dat de studenten de volledige kosten moeten dragen voor hun studie, is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat de staat beleggingsplannen van studenten gaat voorschietenquote:Op maandag 22 januari 2007 11:53 schreef pmb_rug het volgende:
nuancering: terecht. De voordelen moeten met name zitten in de afbetaal regelingen.
Slechte, maar voorspelbare zaak. Dat ding moet over de hele linie (dus niet alleen boven de 350.000) afgebouwd worden, zowel voor nieuwkomers als bestaande huizenbezitters. Maar goed, dat is een compleet andere discussie.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd de hra voor nieuwkomers wordt afgeschaft je kunt als jongere gewoon geen huis bekostigen.![]()
Zit niet zo te zeiken. In mijn tijd betaalde je nog rond de 6% als ik mij goed herinner. Je moet eens een bank zo gek vinden om tegen 3,7% te lenen tegen deze extreem gunstige voorwaarden. Gaat je niet lukken.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:04 schreef Arnem_ het volgende:
Voor jongeren wordt het ook met deze maatregel WEER duurder.
En zelfs dat pas in de periode nadat je de gelegenheid hebt gehad een goede baan te vinden in plaats van tijdens je studie. En als de vergrijzing ergens goed voor is, is het wel het opheffen van het banentekortquote:Op maandag 22 januari 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:
Het was idioot goedkoop, het blijft idioot goedkoop. Het wordt alleen iets minder idioot goedkoop.
Dat was vast in de tijd dat er nog geen prestatiebeurs was, een OV voor de hele week en fatsoenlijk onderwijs. Daarnaast was het Rutte en z'n vriendjes die afgelopen jaren het lenen juist aantrekkelijker wilden maken.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:
Zit niet zo te zeiken. In mijn tijd betaalde je nog rond de 6% als ik mij goed herinner. Je moet eens een bank zo gek vinden om tegen 3,7% te lenen tegen deze extreem gunstige voorwaarden. Gaat je niet lukken.
renteloos bij de rabobank althans de eerste 1000 euroquote:Op maandag 22 januari 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zit niet zo te zeiken. In mijn tijd betaalde je nog rond de 6% als ik mij goed herinner. Je moet eens een bank zo gek vinden om tegen 3,7% te lenen tegen deze extreem gunstige voorwaarden. Gaat je niet lukken.
Ter vergelijk: mijn (bedrijfs-)kredieten zitten in de cat. 3,8 tot 6,0 %, waarbij het laagste tarief een tarief is obv vele zekerheden die gesteld zijn (verpanding voorraden, borgstelling in privé, hypotheek op bedrijfspanden, enz.) en het hoogste op basis van 0,0 zekerheden. Bij de IB-groep hoef je niet alleen geen zekerheden te stellen, maar is 15 jaar in "armoede" leven voldoende voor kwijtschelden. Sterker nog: "armoede" is niet eens nodig om in aanmerking te komen voor een vermindering obv draagkracht.
Het was idioot goedkoop, het blijft idioot goedkoop. Het wordt alleen iets minder idioot goedkoop.
Ja. De rente op mijn studieschuld was 3,05%. Op mijn spaarrekening 3,1%. Omdat ik dat gezeik van het afbetalen zat was, en omdat het renteverschil nauwelijks iets opleverde (EUR 1,28 per jaar bij deze rentestand) heb ik het resterende bedrag maar in een keer afgelost.quote:Op maandag 22 januari 2007 11:54 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Nee, die student die leende al. Dat lenen wordt alleen duurder.
[..]
Het rentepercentage van 2,7 procent is natuurlijk extreem laag. Op het moment dat je versneld zou afbetalen dan ben je haast dief van je eigen portemonnee, omdat beleggen of de meest gunstige spaartarieven meer opleveren dan die 2,7 procent.
provinciaalquote:Op maandag 22 januari 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Goed zo. En elke cent terugbetalen voordat er geëmigreerd mag worden.
Zo lang de overheid op dit punt concurrender leningen uitgeeft aan studenten zonder de gebruikelijke inkomenseisen die normale leeninstituten vragen is het wat mij betreft dé manier om studie niet inkomensafhankelijk te maken.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
wat je daarvoor kunt lenen?
Ware het niet dat dankzij de overheid het onderwijs veel te duur is, zeker als je bekijkt wat je krijgt voor je geld, en de overheid vervolgens Sinterklaas gaat spelen door concurrerender leningen zonder de gebruikelijke inkomenseisen aan te bieden.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:39 schreef Litpho het volgende:
Zo lang de overheid op dit punt concurrender leningen uitgeeft aan studenten zonder de gebruikelijke inkomenseisen die normale leeninstituten vragen is het wat mij betreft dé manier om studie niet inkomensafhankelijk te maken.
Wat bereik je daar precies mee?quote:Op maandag 22 januari 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Goed zo. En elke cent terugbetalen voordat er geëmigreerd mag worden.
Het is een verkapte eerste stap naar een emigratie-stop. Een monstrueuze verzorgingsstaat kán niet zonder een uiterst streng immigratie- en emigratiebeleid.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:45 schreef Monolith het volgende:
Wat bereik je daar precies mee?
Die twee staan wat mij betreft in zoverre los van elkaar dat ik ook bij een vrijgegeven onderwijsmarkt die leningen een zinnig vangnet vind leveren waar, in tegenstelling tot vele soortgelijke Sinterklaasacties, de hele maatschappij profijt van trekt.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ware het niet dat dankzij de overheid het onderwijs veel te duur is, zeker als je bekijkt wat je krijgt voor je geld, en de overheid vervolgens Sinterklaas gaat spelen door concurrerender leningen zonder de gebruikelijke inkomenseisen aan te bieden.
Iemand die veelbelovend is zal in een vrije onderwijsmarkt geen enkel probleem hebben om een lening af te sluiten voor zijn studie.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:48 schreef Litpho het volgende:
Die twee staan wat mij betreft in zoverre los van elkaar dat ik ook bij een vrijgegeven onderwijsmarkt die leningen een zinnig vangnet vind leveren waar, in tegenstelling tot vele soortgelijke Sinterklaasacties, de hele maatschappij profijt van trekt.
Ik zie graag dat iemand die middelmatig getalenteerd is maar over de juiste werkethiek beschikt ook in staat is om daarin te slagen.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Iemand die veelbelovend is zal in een vrije onderwijsmarkt geen enkel probleem hebben om een lening af te sluiten voor zijn studie.
Ik ook.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:52 schreef Litpho het volgende:
Ik zie graag dat iemand die middelmatig getalenteerd is maar over de juiste werkethiek beschikt ook in staat is om daarin te slagen.
dat is 1 van de redenen waarom ik sympathiek sta tegenover jouw iets wat ongenuanceerde gedachtengoedquote:Op maandag 22 januari 2007 13:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het is een verkapte eerste stap naar een emigratie-stop. Een monstrueuze verzorgingsstaat kán niet zonder een uiterst streng immigratie- en emigratiebeleid.
Nee.quote:Op maandag 22 januari 2007 12:23 schreef Arnem_ het volgende:
Dat was vast in de tijd dat er nog geen prestatiebeurs was, een OV voor de hele week en fatsoenlijk onderwijs.
Nee, maar het is wel een investering waar uiteindelijk de vruchten van dienen te worden geplukt.quote:PS: Een student is geen bedrijf!!
En de rest?quote:Op maandag 22 januari 2007 12:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
renteloos bij de rabobank althans de eerste 1000 euro
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen?quote:Op maandag 22 januari 2007 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En elke cent terugbetalen voordat er geëmigreerd mag worden.
weet ik veel ik heb er niet aan meegedaan want ik had het niet nodig is in samenwerking met de TU ik denk dat ze hopen dat je dan later een hypotheek bij ze afsluit ofzo je ziet dat bij elke bank die voordelen voor studentenquote:Op maandag 22 januari 2007 15:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
En de rest?
Ik neem aan dat de Rabobank niet zo idioot is om structureel verlies te willen draaien.
studenten zijn een groep waarin fors geinvesteerd word. verlies draaien wordt niet geschuwd om klanten te trekken die in de toekomst mooie salarissen gaan cashenquote:Op maandag 22 januari 2007 15:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
En de rest?
Ik neem aan dat de Rabobank niet zo idioot is om structureel verlies te willen draaien.
Ja, want op je 18e ben je nog wel bereid om van bank te wisselen, maar op je 28e wordt dat al minder. Veel meer rompslomp.quote:Op maandag 22 januari 2007 16:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
studenten zijn een groep waarin fors geinvesteerd word. verlies draaien wordt niet geschuwd om klanten te trekken die in de toekomst mooie salarissen gaan cashen
Ik denk eerder dat ze hopen dat je meer dan 1.000 euro gaat lenen...quote:Op maandag 22 januari 2007 15:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
weet ik veel ik heb er niet aan meegedaan want ik had het niet nodig is in samenwerking met de TU ik denk dat ze hopen dat je dan later een hypotheek bij ze afsluit ofzo je ziet dat bij elke bank die voordelen voor studenten
Ik wil nog wel eens switchen, daar er vrijwel ieder jaar wel een bank bij mij aanklopt die betere voorwaarden biedt. Ik moet zeggen dat het redelijk weinig rompslomp geeft. Misschien scheelt het dat ik in de private banking groep val...quote:Op maandag 22 januari 2007 16:23 schreef freako het volgende:
Ja, want op je 18e ben je nog wel bereid om van bank te wisselen, maar op je 28e wordt dat al minder. Veel meer rompslomp.
ja hoor betaal jij het?quote:Op maandag 22 januari 2007 16:43 schreef spk2go het volgende:
Wat ik nog nooit gesnapt heb, is dat ze studeren niet gratis hebben gemaakt, mits je binnen de gestelde tijd +1 of 2 jaar afstudeerd. Daarna gewoon keihard betalen. Dat heeft een stimulerend effect, en je hoeft ook niet zo moeilijk meer te doen met studiefinanciering e.d. Eventueel kan je dan wel lenen voor je kamer, maar wat is er mis om bij je ouders te blijven wonen? Daar leer je ook nog sneller. Dus een verhoging van de subsidies als je op kamers zit, is ook niet nodig.
*knuppel in hoenderhok gooit*
Afstand misschien een reden? Ik had geen trek in 6 uur forensen elke dag, dus ben ik maar op kamers gaan wonen.quote:Op maandag 22 januari 2007 16:43 schreef spk2go het volgende:
Eventueel kan je dan wel lenen voor je kamer, maar wat is er mis om bij je ouders te blijven wonen? Daar leer je ook nog sneller.
je kan toch lekker vroeg opstaan?quote:Op maandag 22 januari 2007 16:53 schreef freako het volgende:
[..]
Afstand misschien een reden? Ik had geen trek in 6 uur forensen elke dag, dus ben ik maar op kamers gaan wonen.
Dat je ook jezelf algemeen dient te ontwikkelen.quote:Op maandag 22 januari 2007 16:43 schreef spk2go het volgende:
maar wat is er mis om bij je ouders te blijven wonen?
in het huidige systeem zou dit een grote efficientie slag kunnen betekenen. mini probleem is het verschil tussen voltijd en deeltijd studeren.quote:Op maandag 22 januari 2007 16:43 schreef spk2go het volgende:
Wat ik nog nooit gesnapt heb, is dat ze studeren niet gratis hebben gemaakt, mits je binnen de gestelde tijd +1 of 2 jaar afstudeerd. Daarna gewoon keihard betalen. Dat heeft een stimulerend effect, en je hoeft ook niet zo moeilijk meer te doen met studiefinanciering e.d. Eventueel kan je dan wel lenen voor je kamer, maar wat is er mis om bij je ouders te blijven wonen? Daar leer je ook nog sneller. Dus een verhoging van de subsidies als je op kamers zit, is ook niet nodig.
idd, kun je helemaal niks meequote:Op maandag 22 januari 2007 16:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat je ook jezelf algemeen dient te ontwikkelen.
Thuiswonende studenten... nee, dank je.
Studeren gratis en dan geen OV en stufi?? Sorry hoor, maar die 1500 euro collegegeld is veel minder dan de 240 euro per maand die ik krijg aan stufi, en dan heb je het nog niet over je OV....quote:Op maandag 22 januari 2007 16:43 schreef spk2go het volgende:
mwah ik vind het wel meevallen je houdt meer tijd over om te studeren en andere dingen uitwonend doe ik wel wanneer ik genoeg verdienquote:Op maandag 22 januari 2007 16:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat je ook jezelf algemeen dient te ontwikkelen.
Thuiswonende studenten... nee, dank je.
volkskrantquote:Het is een mirakel dat niet iedere student leent
AMSTERDAM - Studenten kunnen spotgoedkoop lenen. De rente die zij tot eind vorig jaar betaalden, 2,7 procent, sloeg alles op leengebied. Een calculerende student kon al gauw een spaarrekening vinden waarop hij meer krijgt.
is het een mirakel dat slechts eenderde van de studenten leent bij de IB-Groep. Uit de Studentenmonitor 2005 blijkt waarom de meeste studenten niet willen lenen. Van de niet-leners zegt 82 procent geen schulden te willen maken; 70 procent zegt het geld niet nodig te hebben.
Van de studenten die wel lenen, heeft de meerderheid (61 procent) in de gaten dat de voorwaarden aantrekkelijk zijn. Ongeveer de helft zegt geld te lenen zodat ze minder hoeven werken en dus meer kunnen studeren.
Dat laatste was voor voormalig staatssecretaris Rutte van Onderwijs een aambeeld waarop hij graag hamerde. Hij wilde dat studenten minder tijd zouden besteden aan bijbaantjes. Daarom beloofde hij lenen aantrekkelijker te maken. In de onderwijsbegroting liet hij opnemen wat hem voor ogen stond. Universitaire studenten studeren nu nog gemiddeld 30 uur per week, maar in 2011 moeten dat er 38 zijn. Hbo-studenten gaan van 38 uur naar 40 uur.
De plannen liggen nu bij de Tweede Kamer. De afbetalingsregeling is meer inkomensafhankelijk geworden, en de periode waarin kan worden afgelost, is verlengd van 15 naar 25 jaar. Maar in de toelichting op het wetsontwerp staat dat de kosten moeten worden gedekt door de rente structureel te verhogen, met 1 procent. Gezien het doel van de operatie, namelijk leningen aantrekkelijker maken, is het opvallend dat studenten zelf de kosten moeten dragen.
Tot 1986 was lenen voor de studie renteloos. In 1992 bereikte de rente een hoogtepunt van 11 procent, in 2006 een dieptepunt van 2,7 procent. Dat percentage is inmiddels door de IB-Groep per 1 januari opgeschroefd naar 3,7 procent.
De laatste jaren neemt het aantal lenende studenten sterk toe. Sommigen krijgen geen beurs meer, maar studeren door op een studielening. In 2003 waren dat er 40 duizend, in 2006 ruim 51 duizend. Het aantal studenten dat een beurs krijgt en bijleent, nam veel sterker toe, van 74 duizend naar 120 duizend. In de begroting van het ministerie van Onderwijs van 2004 stond 4,3 miljard euro uit aan studieleningen, in 2005 al 5 miljard. Als het rentepercentage op deze schuld met 1 procentpunt omhoog gaat, levert dat de staat ruwweg 50 miljoen per jaar op.
volkskrantquote:Kamer schrikt van verhoging rente voor studielening
den haag - Politiek Den Haag is ontstemd over het nieuws dat lenen voor studenten fors duurder wordt. Een nieuwe wet drijft de rente op de studielening met een vol procentpunt op. De SP wil de wet controversieel verklaren, zodat het aan een nieuw kabinet is om erover te beslissen. Ook CDA, PvdA en VVD reageren geschokt. ‘Het is niet de bedoeling dat lenen onaantrekkelijker wordt’, stelt CDA-Kamerlid Joldersma.
De nieuwe Wet Studiefinancieringen die staatssecretaris Bruins van Onderwijs (VVD) vorige week naar de Kamer zond, regelt onder meer dat er een collegegeldkrediet komt, dat studiefinanciering mee kan naar het buitenland en dat leningen soepeler en meer inkomensafhankelijk kunnen worden afbetaald. De lening kan voortaan in 25 jaar in plaats van in 15 jaar worden afgelost.
De consequenties voor het rentepercentage heeft de staatssecretaris er volgens diverse fracties in de Tweede Kamer niet bij vermeld. De PvdA reageert verbaasd. ‘Plotseling wordt nu een rekening gepresenteerd’, zegt PvdA-Kamerlid Besselink. VVD-Kamerlid Zijlstra noemt het ‘bijzonder’. ‘We willen niet dat het onderwijs minder toegankelijk wordt.’
Staatssecretaris Bruins laat via een woordvoerder weten verbaasd te zijn over de opwinding. ‘Dit stond in 2004 al in een beleidsbrief. En ja, het moet uit de lengte of de breedte komen.’
SP-Kamerlid Van Dijk ontwaart een trend. ‘Het zittende kabinet probeert steeds wetten met verzwegen verslechteringen door de Kamer te jassen. De student is gewoon slechter af, en dat gaan we niet laten gebeuren.’
In Delft (waar rekenen toch een beetje de kerntaak is) kan dat eigenlijk niet. Als student kun je namelijk vrij gesteld worden van de gemeentelijke lasten als je een student bent met een laag inkomen zonder vermogen. Heb je een spaarrekening met (uit m'n hoofd) 1000 euro of meer moet je gewoon de gemeentelijke belastingen betalen.quote:Het is een mirakel dat niet iedere student leent
AMSTERDAM - Studenten kunnen spotgoedkoop lenen. De rente die zij tot eind vorig jaar betaalden, 2,7 procent, sloeg alles op leengebied. Een calculerende student kon al gauw een spaarrekening vinden waarop hij meer krijgt.
Veel werkgevers mikken de brieven van de "thuiswoners" weg en op zijn minst heb je een minpunt te pakken.quote:Op maandag 22 januari 2007 17:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
mwah ik vind het wel meevallen je houdt meer tijd over om te studeren en andere dingen uitwonend doe ik wel wanneer ik genoeg verdien
Dit moet populisme zijn, zo'n kamerbrede domheid zal niet waar zijn.. tochquote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:31 schreef DS4 het volgende:
Wel grappig. De Tweede Kamer vindt dat de voorlichting over hypotheken beter moet, want mensen kijken niet verder dan het rentepercentage en wat blijkt: bij een wetsvoorstel over studieleningen kijkt de Tweede Kamer niet verder dan het rentepercentage.
Of is het idd alleen maar populisme wat de klok slaat?
alsof je dat in je brief zet; "hallo mijn naam is gerrit, ben 27 en woon bij mn ouders"quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Veel werkgevers mikken de brieven van de "thuiswoners" weg en op zijn minst heb je een minpunt te pakken.
Your call.
Dat zou ik nooit doen... ik ben geen 27.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:43 schreef Repeat het volgende:
alsof je dat in je brief zet; "hallo mijn naam is gerrit, ben 27 en woon bij mn ouders"
je begrijpt mn punt neem ik aan. Dat zet je er dus niet in.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zou ik nooit doen... ik ben geen 27.
dan zet je het toch op een rekenening die op naam van je zusje staat?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:18 schreef Arnem_ het volgende:
[..]
In Delft (waar rekenen toch een beetje de kerntaak is) kan dat eigenlijk niet. Als student kun je namelijk vrij gesteld worden van de gemeentelijke lasten als je een student bent met een laag inkomen zonder vermogen. Heb je een spaarrekening met (uit m'n hoofd) 1000 euro of meer moet je gewoon de gemeentelijke belastingen betalen.
@icefarmer: Ga es snel op kamers![]()
Het houdt over het algemeen niet op bij collegegeld, dan begint het pas. Je vergeet je boeken, verplichte bezoeken aan bedrijven, enzovoort. Dan kom je ineens wel op 150 euro per maand uit. OV houd je natuurlijk. Boeken en studie worden gratis.quote:Op maandag 22 januari 2007 17:00 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Studeren gratis en dan geen OV en stufi?? Sorry hoor, maar die 1500 euro collegegeld is veel minder dan de 240 euro per maand die ik krijg aan stufi, en dan heb je het nog niet over je OV....
En wat er mis is met bij je ouders blijven wonen? Soms kan het niet omdat je te ver van je universiteit af woont. En daarbij, iemand die op kamers heeft gewoond is heel wat beter voorbereid op "de grote mensen wereld" dan iemand die iedere dag weer bij mama aanschuift voor het avondeten.
juist niet na 15 jaar hoefde je niet meer te betalen dat is nu na 25 jaar geworden.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:12 schreef pmb_rug het volgende:
het is weer populisme troef. met de huidige rentestand schiet een lening zijn doel voorbij. deze maatregel is gekoppeld aan een versoepeling van de terugbetaal voorwaarden (van 15 jaar naar 25 jaar!!!) en dat is uiteindelijk het belangrijkste.
ik heb een maand op kamers gezeten (maar lig nu al idd een jaar overhoop over de gemeentebelastingen)quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:18 schreef Arnem_ het volgende:
[..]
In Delft (waar rekenen toch een beetje de kerntaak is) kan dat eigenlijk niet. Als student kun je namelijk vrij gesteld worden van de gemeentelijke lasten als je een student bent met een laag inkomen zonder vermogen. Heb je een spaarrekening met (uit m'n hoofd) 1000 euro of meer moet je gewoon de gemeentelijke belastingen betalen.
@icefarmer: Ga es snel op kamers![]()
mwah dat valt vies mee zeker met de huidige/toekomstige tekorten.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Veel werkgevers mikken de brieven van de "thuiswoners" weg en op zijn minst heb je een minpunt te pakken.
Your call.
nee zo makkelijk werkt nietquote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:58 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dan zet je het toch op een rekenening die op naam van je zusje staat?
dat betekent dus lagere maandlasten, DUHquote:Op dinsdag 23 januari 2007 13:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
juist niet na 15 jaar hoefde je niet meer te betalen dat is nu na 25 jaar geworden.
Verder lees ik nu dat het in januari al is ingegaan ipv september![]()
Eerst werd de restschuld na 15 jaar kwijtgescholden, nu na 25 jaar.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 13:48 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat betekent dus lagere maandlasten, DUH
dat bedoel ikquote:Op dinsdag 23 januari 2007 13:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Eerst werd de restschuld na 15 jaar kwijtgescholden, nu na 25 jaar.
Dat is bij minimaal/niet terugbetalen de eerste 15 jaar dus een verzwaring.
ik ben niet helemaal op de hoogte van de policy, maar logisch zou zijn voor iemand die een schuld van 15000 euro heeft dat je 1000¤ per jaar reeel aflost en bij 25 jaar wordt dat dus 600¤ per jaar.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 13:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Eerst werd de restschuld na 15 jaar kwijtgescholden, nu na 25 jaar.
Dat is bij minimaal/niet terugbetalen de eerste 15 jaar dus een verzwaring.
Nee, kwijtschelding gebeurde na 15 jaar, en nu na 25.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:02 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik ben niet helemaal op de hoogte van de policy, maar logisch zou zijn voor iemand die een schuld van 15000 euro heeft dat je 1000¤ per jaar reeel aflost en bij 25 jaar wordt dat dus 600¤ per jaar.
kwijtschelding gebeurt alleen als je het echt niet kan betalen.
wat apart joh.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, kwijtschelding gebeurde na 15 jaar, en nu na 25.
Wat je moet afdragen wordt niet puur naar rato van schuldhoogte en looptijd van de lening verdeeld, maar mede naar inkomenshoogte. Het feit dat er ook nog restschuld kan zijn, en kwijtgescholden wordt na verloop van een vaste periode, maakt dat de sommetjes niet zo eenvoudig zijn als het lijkt.
Ik verwacht dat jij genoeg gaat verdienen om restschuldloos je relatie met de IBG te beëindigen.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:15 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat apart joh.
100% irrationeel, 100% pvda.
ik profiteer wel hoor, prima.
ik ook. opzich zou het nu al terug kunnen betalen, want ik gebruik de lening alleen voor beleggen.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik verwacht dat jij genoeg gaat verdienen om restschuldloos je relatie met de IBG te beëindigen.
bewonderenswaardig.quote:Verder is dat eeuwig naijlen van de IBG stomvervelend, wij hebben de schuld van liefste direct geheel afbetaald toen we het geld hadden, ook al was ons inkomen zo laag dat we niets hoefden terug te betalen.
je idd ibg.nl heeft het ook al over januari 2007quote:Op dinsdag 23 januari 2007 13:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
juist niet na 15 jaar hoefde je niet meer te betalen dat is nu na 25 jaar geworden.
Verder lees ik nu dat het in januari al is ingegaan ipv september![]()
Er zijn natuurlijk wel signalen. De bekendste is overigens studeren in Tilburg...quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:52 schreef Repeat het volgende:
je begrijpt mn punt neem ik aan. Dat zet je er dus niet in.
1.000 euro op een beleggingsrekening.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:18 schreef Arnem_ het volgende:
Reken jezelf niet rijk. Daarnaast: je hebt leuke banen en minder leuke banen. Ik neem aan dat jij de leukste baan wil. Dan moet je dus zorgen voor de juiste randvoorwaarden.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 13:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
mwah dat valt vies mee zeker met de huidige/toekomstige tekorten.
Je hebt toch wel korting bedongen?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:21 schreef sigme het volgende:
Verder is dat eeuwig naijlen van de IBG stomvervelend, wij hebben de schuld van liefste direct geheel afbetaald toen we het geld hadden, ook al was ons inkomen zo laag dat we niets hoefden terug te betalen.
tilburough? verklaar jezelf naderquote:Op dinsdag 23 januari 2007 17:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk wel signalen. De bekendste is overigens studeren in Tilburg...
Omdat daar bijna 2/3e thuiswonend is...quote:
quote:Op dinsdag 23 januari 2007 17:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk wel signalen. De bekendste is overigens studeren in Tilburg...
Nee, gewoon in één keer de hele 30.000 betaald. Heerlijk gevoel was dat.quote:
Mwa op zich zijn studenten een prima investering voor een land. Verdienen zichzelf behoorlijk terug. Tenminste als het om een echt vaak gaat, dat wel.quote:
jij studeert daar neem ik aanquote:Op dinsdag 23 januari 2007 17:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
klopt, Maar wat heeft uitwonend voor voordelen je wordt er zelfstandiger door maar het is echt niet dat mijn moeder mijn handje vasthoudt ik regel en betaal alles zelf (en meer zelfsquote:Op dinsdag 23 januari 2007 17:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Reken jezelf niet rijk. Daarnaast: je hebt leuke banen en minder leuke banen. Ik neem aan dat jij de leukste baan wil. Dan moet je dus zorgen voor de juiste randvoorwaarden.
Ik weet van gevallen die behoorlijke kortingen kregen, tot zo'n beetje de helft aan toe. Maar goed, gedaan is gedaan.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 21:30 schreef sigme het volgende:
Nee, gewoon in één keer de hele 30.000 betaald. Heerlijk gevoel was dat.
Ik heb jaren geleden aan de Universiteit Utrecht en de Erasmus gestudeerd. Geen Tilburg voor mij. Brrr...quote:Op dinsdag 23 januari 2007 21:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
jij studeert daar neem ik aan![]()
quote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:08 schreef FeestNummer het volgende:
Een slimme student emigreert na tijdens zijn studie.
Meteen het juiste antwoord.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar wat heeft uitwonend voor voordelen je wordt er zelfstandiger door
staat europees toch bekend als de beste economie faculteit van de EU.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb jaren geleden aan de Universiteit Utrecht en de Erasmus gestudeerd. Geen Tilburg voor mij. Brrr...
dat is alleen voor de echte economie.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 22:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
staat europees toch bekend als de beste economie faculteit van de EU.
Maarw aarom geen tilburg![]()
Vanwege de studenten daar. Vanwege de stad. Redenen genoeg lijkt mij zo.quote:
Ik heb Nederlands recht gestudeerd op de UU. In die tijd kon je niet eens economie studeren in Utrecht (dat deed ik dan ook op de Erasmus (BE), naast Fiscaal recht).quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:08 schreef pmb_rug het volgende:
dat is alleen voor de echte economie.
bedrijfseconomie kun je maar beter in Rotterdam of Amsterdam doen.
trouwens, de UU heeft wel de meest karige economie faculteit. Het geeft geen pas of Tilburg uit te lachen als je zelf in Utrecht economie hebt gestudeerd (waarschijnlijk ook nog domeingericht)
be my guest!!!quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb Nederlands recht gestudeerd op de UU. In die tijd kon je niet eens economie studeren in Utrecht (dat deed ik dan ook op de Erasmus (BE), naast Fiscaal recht).
Mag ik nu wel Tilburg uitlachen?![]()
Hoe zie je dat, dat iemand bij zijn ouders woont?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Veel werkgevers mikken de brieven van de "thuiswoners" weg
vraag ik mij ook afquote:Op woensdag 24 januari 2007 11:48 schreef freako het volgende:
[..]
Hoe zie je dat, iemand bij zijn ouders woont?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |