abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 januari 2007 @ 20:34:16 #1
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45385120
Vorige deel: Borstvoeding deel 26

FAQ

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
  maandag 15 januari 2007 @ 20:40:45 #2
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45385395
Ik schreef dus dat dat misschien wel niet zo sexy was... tepels met spruw... Misschien moet ik es leren mijn typ te houden nu en dan...

Anyways... het valt me tegen hoeveel vrouwen spruw hebben (en er meestal ook nog laat achter komen ook!).
Iedere golf van de zee,
  maandag 15 januari 2007 @ 20:55:00 #3
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_45385947
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:40 schreef Neuk het volgende:
Ik schreef dus dat dat misschien wel niet zo sexy was... tepels met spruw... Misschien moet ik es leren mijn typ te houden nu en dan...
Was net een dichtgooipost te maken, toen Fok zei dat ik niet in een dicht topic kon posten, dus je was me voor!
quote:
Anyways... het valt me tegen hoeveel vrouwen spruw hebben (en er meestal ook nog laat achter komen ook!).
Ik ga toch maar de arts bellen hier. Het wordt niet erger, maar ook niet beter. De pijn links, flinke steken zo nu en dan en ook links een wittig stukje op mijn tepel, alsof alle kleurstof eruit getrokken is.
Soms ook een beetje paarse stukjes, maar dat wijt ik eigenlijk aan het zuigen. Ook laat Simon nogal eens los.

Neuk, lastig, dat melkvraagstuk. Tot nu toe is hier oppas thuis geweest en stond er nog extra melk in de koeling die ik dan pas 's avonds invroor als het er nog stond. Misschien kun je een ijsklontjeszak met bv bij je oppas laten in de vriezer, als Brent dan nog (een beetje) honger zou hebben zijn die klontjes vlugger ontdooid dan een hele voeding?

Vandaag voor het eerst gewerkt en gekolfd. Ik zit dus op zolder daar, afsluitbaar maar zonder water (1 verdieping lager wel). Maar, ik heb een tv daar!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_45386102
Mijn blaar is gisteren pas zwart geworden
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_45386210
zwart?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_45386281
quote:
Op maandag 15 januari 2007 21:01 schreef snoopy het volgende:
zwart?
Hoort bij het genezingsproces Geloof ik... 'k zal 't 'ns opzoeken
pi_45387150
Ja had ik ook zwarte puntjes op mijn tepel, dus klopt een blaar wordt zwart. De LK zei dat hij dan goed aan het helen is. De pijn was ook meteen weg.
pi_45387304
quote:
Op maandag 15 januari 2007 21:24 schreef Randa_v het volgende:
Ja had ik ook zwarte puntjes op mijn tepel, dus klopt een blaar wordt zwart. De LK zei dat hij dan goed aan het helen is. De pijn was ook meteen weg.
Dus toch
pi_45392309
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:55 schreef PM-girl het volgende:
Ik ga toch maar de arts bellen hier.
Hehe....
Al hoop ik voor jou van harte dat het geen spruw is, het klínkt wel zo...
quote:
Vandaag voor het eerst gewerkt en gekolfd. Ik zit dus op zolder daar, afsluitbaar maar zonder water (1 verdieping lager wel). Maar, ik heb een tv daar!
Wow, ik had niet in de gaten dat je vandaag al was begonnen!

En heb jij ál die tijd die blaar gehad PV?
Daar was al dat gedoe natuurlijk mee begonnen....

Manman, wat een tietenellende wordt hier toch af en toe besproken!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_45395224
nog nooit gehoord dat een blaar zwart word. brrrr moet er niet aan denken.
mama van 3 kids!
pi_45396697
quote:
Op maandag 15 januari 2007 23:40 schreef Moonah het volgende:

En heb jij ál die tijd die blaar gehad PV?
Daar was al dat gedoe natuurlijk mee begonnen....

Ja, die heeft er al die tijd gezeten. Ook tijdens het kolven had ik er last van. En nu pas geneest de blaar. Kun je je voorstellen dat ik misschien al die tijd met de blaar rechtstreeks had moeten voeden?...
Ben blij dat de kolf bestaat.
pi_45396833
quote:
Op maandag 15 januari 2007 23:40 schreef Moonah het volgende:

Zeg dat wel, en dan te bedenken dat het allemaal zo makkelijk zou moeten zijn

PM, ik had ook niet door dat je alweer aan de slag bent gegaan. Sterkte ermee
pi_45397852
Dat heeft lang geduurd PV. Ik heb alleen blaren op mijn voeten gehad, die werden nooit zwart geloof ik, maar dit is vast een andere categorie.

Ik vind het zo grappig dat je hier veel meer bespreekt dan irl. (met spruw had ik overigen niet zozeer paarse, wel kapotte, gescheurde leek het, tepels). Net als op de meet, ik heb nooit eerder mijn hechtingen besproken.

Dat is leuk die tv PM! Kun je video's van Simon meenemen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:21:21 #14
94046 PM-girl
pi_45401952
Morgen naar de ha, om 14:00 uur.
Ik wilde eigenlijk eerst niet bellen, het ging immers weer goed vanmorgen. Maarja, anders wordt Moonah boos, dus toch maar gebeld
Ik heb het verhaal verteld aan de assistente, die ook zelf onlangs nog een babytje heeft gehad volgens mij. Die vond het slim toch even naar de arts te gaan, helaas weer een andere invaller. Zit nu even te twijfelen of ik niet liever dan een dagje wacht en naar de andere arts ga.

En YPPY, inderdaad! Op de meet vroeg ik je naar de verstopping en dat voelde zo raar, hier vraag je maar en vertel je maar en toen voelde het best wel bezwaard om er naar te vragen. Gek he!

Niemand overigens die onze theorie over het krimpen van bevroren melk ondersteunt?
*
pi_45402091
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:21 schreef PM-girl het volgende:
Niemand overigens die onze theorie over het krimpen van bevroren melk ondersteunt?
pm goed dat je gebeld hbet beter voor de zekerheid wel gaan hoor.
tja en voor moonha moet je echt uitkijken

krimpen van bevroren melk? het is toch dat als je het invriest dat er ook zoveel uit komt tenzij je het verhit.
maar mm mag je niet koken dus het lijkt me onlogisch dat het krimpt. maar ben benieuwd hoe jullie erover denken.
mama van 3 kids!
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:49:32 #16
94046 PM-girl
pi_45402627
Het viel mij een tijdje terug op, 150 gekolfd, 150 dus ingevroren, later weer ontdooid en in de fles gaf het maar 140 aan.
Getest met water, of er misschien ergens een foute maatverdeling op stond, maar daar bleef het 150 mee.
YPPY herkende het ook, dus daarom vroeg ik het me af! Mijn vader riep een term als vriesdroog, maar verder kon ook hij niets bedenken.
*
  dinsdag 16 januari 2007 @ 13:10:29 #17
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45403164
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:21 schreef PM-girl het volgende:
Ik wilde eigenlijk eerst niet bellen, het ging immers weer goed vanmorgen. Maarja, anders wordt Moonah boos, dus toch maar gebeld
Mooi, mijn gezag strekt zich zelfs over internet uit!

Maar even serieus PM, wel verstandig hoor, dat je eindelijk een afspraak hebt gemaakt. Wellicht is het niets (ernstigs) maar dan weet je dat ook. En mocht het wél iets zijn (bv spruw) dan kun je het tenminste behandelen.
pi_45403920
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 09:33 schreef YPPY het volgende:
Dat heeft lang geduurd PV. Ik heb alleen blaren op mijn voeten gehad, die werden nooit zwart geloof ik, maar dit is vast een andere categorie.

Ik vind het zo grappig dat je hier veel meer bespreekt dan irl. (met spruw had ik overigen niet zozeer paarse, wel kapotte, gescheurde leek het, tepels). Net als op de meet, ik heb nooit eerder mijn hechtingen besproken.

Dat is leuk die tv PM! Kun je video's van Simon meenemen.
Ik geloof ook dat het met het type blaar of de locatie van de blaar te maken heeft.

En ik ben over het algemeen heel open tegenover mensen. Maar ik let altijd op dat andere mensen zich niet ongemakkelijk gaan voelen. Ik weet gewoon bij wie ik wel en bij wie ik niet open kan zijn.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:17:53 #19
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45407073
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 13:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Mooi, mijn gezag strekt zich zelfs over internet uit!
Ik durf het bijna niet te vertellen...
ik ben het vergeten vanochtend. 1000x sorry Moonah!
Iedere golf van de zee,
pi_45428039
Hey meiden, ik ga jullie hier weer verlaten. Ik heb eergisteren nog BV gegeven aan Jenna, welke direct weer gespuugd werd. Gisteren niet gedaan en heb 0,0 stuwing gehad en nu nog steeds niet.. Ben nu overgegaan op de fles want dit blijft er wel in. Vrijdag heb ik sowieso een afspraak staan bij de HA om te kijken of er spruw is. Succes met de BV allemaal en als het echt allemaal goed gaat, is het een zoiets moois En iedereen bedankt voor de tips en bemoedigde woorden!
pi_45428081
Zozo, dat is dan snel gegeaan Stiekemurd! Helemaal geen harde plekken?? Heb ik iets gemist?
Succes!
pi_45428120
Nee helemaal niks....
pi_45428170
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 08:31 schreef Stiekemurd het volgende:
Nee helemaal niks....
en jij denkt dat het door spruw komt? 'k Zou het ook niet weten hoor..
pi_45428277
Nopes. Maar zoals je al zei je hebt een stukje gemist
  donderdag 18 januari 2007 @ 09:43:39 #25
94046 PM-girl
pi_45462578
Nieuwe ervaring, ben voor het eerst naar de dokter geweest zonder iets onder de leden te hebben! Maw, geen spruw!
Gevoeligheid kan er zijn en blijven, maar zolang er niets te zien is op mijn tepel en in Simons mondje, hoef ik niet te komen.
Wel bood ze aan me nog te zien als ik gestopt ben (over heeeel veeel maanden hoop ik) om te kijken hoe het dan ermee staat, omdat een gevoelige borst dan ook eerder kans heeft op problemen.

Simon heeft wat nieuws ingebouwd bij het drinken, nadat de grootste honger gestild is, ziet hij ineens wat er om hem heen allemaal is en duurt het zo'n 5 tot 10 minuten voordat hij weer geïnteresseerd is in drinken. (eerder wegleggen heeft huilen tot gevolg).
Onder dat koekeloeren naar lampjes, schaduwen en gezichten verteld hij vanalles, o-o-o-o-o-o-o-o-owwww enz. enz. En dan ineens weer HAP!
*
pi_45464037
Wat fijn, geen spruw.

Die Simon, pas maar op, Anna heeft daar nu al na 5 minuten last van. Ze moet daarom meestal drinken in een half donkere slaapkamer. Helaas heeft ze nu ontdekt dat het lichtje van de wekkerradio aan en uit gaat. Daar moet nu een spuugdoekje overheen, anders ligt ze alleen maar te kijken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 18 januari 2007 @ 11:01:51 #27
94046 PM-girl
pi_45464459
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:45 schreef YPPY het volgende:
Wat fijn, geen spruw.

Die Simon, pas maar op, Anna heeft daar nu al na 5 minuten last van. Ze moet daarom meestal drinken in een half donkere slaapkamer. Helaas heeft ze nu ontdekt dat het lichtje van de wekkerradio aan en uit gaat. Daar moet nu een spuugdoekje overheen, anders ligt ze alleen maar te kijken.
Idem hier! 1 pietepeuterig lampje van de telefoon op het nachtkastje!!
*
pi_45465441
Ja PM, wat is dát nou?
Spruw zul je hebben, sprúw...

Wat fiiiijjjn!!!
pi_45465859
PM, fijn dat het geen spruw is

Nu dat uitgesloten is kan ik het wel vragen: is het de borst waaraan Simon nu zonder tepelhoedje drinkt? En zo ja, ben je zeker dat hij goed aangelegd is daar?
Variety is the spice of life
  donderdag 18 januari 2007 @ 11:54:09 #30
94046 PM-girl
pi_45466177
Ik zei ook tegen de arts, ga maar vlug je excuses aanbieden aan Moonah!

Nebelung, ik voed aan beide kanten zonder, al een tijdje.
Dus ik denk niet dat het daardoor komt, ook omdat het rechts niet pijn doet maar links dus wel, ook nog langere tijd na de voeding. De lk heeft toen mijn aanleg methode 'beoordeeld' en dat was prima. Simon hapt ook goed open.
Lief dat je meedenkt!

De pijn is te hebben, het is goed dat ik nu weet dat het geen spruw is, dus gaan we gewoon verder.
*
pi_45466232
Bij Anna begint het echt wel een beetje problematisch te worden. Drinken gaat goed, tot ze een lampje of mij ziet. Daarna is ze alle honger voorbij en kan ze alleen nog maar krijsen (om aandacht) en lachen. Op de opvang hebben ze ook de grootste moeite er een flesje in te krijgen. En het vervelende is, dat kan ze gewoon echt niet hebben qua gewicht. En dwangvoeding is ook weer zo wat. . (Alhoewel ik ze wel eens redelijk in de houdgreep neem als ze van mij een flesje krijgt. ).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_45466255
Oh aan beide kanten al, wat goed zeg!

En fijn dat de lk meegekeken heeft. Nou, dan is dat het ook niet, gelukkig.
pi_45466299
Wilde jullie even laten weten dat hier gelukkig het "vloeien"uit mijn tepels is gestopt eindelijk
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_45466320
Anna is zeker rond de 4 /5 maanden he?

Tis een fase, een fase, een fase
pi_45466336
Fijn Bar!
pi_45466366
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 11:58 schreef nebelung het volgende:
Anna is zeker rond de 4 /5 maanden he?

Tis een fase, een fase, een fase
I know. Maar echt handig is het niet bij zo'n hummeltje dat al helemaal onderaan de lijn rondzwerft.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  donderdag 18 januari 2007 @ 12:00:29 #37
94046 PM-girl
pi_45466396
Nebelung, ik zie nu dat ik het wat onhandig formuleerde , de lk heeft in het allereerste begin meegekeken ( Simon was toen 1 week oud).
Sinds ik rechtstreeks voedt heb ik slechts nog mail contact gehad, maar ik leg nog wel aan zoals ik het toen deed, ik zit ook eigenlijk altijd in dezelfde houding.

YPPY en Jarno, wat moeilijk die nachten, lijkt me slopend.
En dat afgeleid raken met drinken is ook niet wat je wil, met een laag gewicht. Hier is dat wegkijken nog wel grappig, omdat het nog maar net gebeurd nu, maar ik kan me voorstellen dat het over een tijdje niet meer leuk is.

Succes en ik hoop voor jullie dat ze 's nachts vlug een wat ander ritme te pakken krijgt!
*
pi_45466575
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 11:59 schreef Jarno het volgende:

[..]

I know. Maar echt handig is het niet bij zo'n hummeltje dat al helemaal onderaan de lijn rondzwerft.
Heb ik trouwens al eens verteld dat ik ook zo'n hummel heb?

2450 gram bij geboorte, ze was wel te vroeg. Ze groeide heel langzaam en ze heeft altijd onder aan de lijn gezeten, nu nog steeds trouwens. Maar ze is zo sterk en levendig. En dat is Anna volgens mij ook.
pi_45466674
PM, ik hamer misschien wel op dat aanleggen, maar het is zo de basis he. Ik zeg het ook omdat ik lees dat je graag langer wil voeden. Ik was zelf op een gegeven moment best erg slordig met aanleggen, ze deed het min of meer zelf. Geen problemen, maar die kwamen wel toen ze tandjes kreeg. Ik heb haar toen weer helemaal opnieuw moeten leren happen en aanleggen.
pi_45466760
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:00 schreef PM-girl het volgende:

YPPY en Jarno, wat moeilijk die nachten, lijkt me slopend.
Jarno slaapt gewoon door, meestal zelfs als ze in bed ligt te huilen.
*OUD heilige*
pi_45466774
.
pi_45466781
pi_45466815
In het begin werd ik nog wel wakker van die nachtvoedingen, maar ik slaap tegenwoordig echt óveral doorheen geloof ik. .
  donderdag 18 januari 2007 @ 12:15:54 #44
94046 PM-girl
pi_45466868
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:10 schreef nebelung het volgende:
PM, ik hamer misschien wel op dat aanleggen, maar het is zo de basis he. Ik zeg het ook omdat ik lees dat je graag langer wil voeden. Ik was zelf op een gegeven moment best erg slordig met aanleggen, ze deed het min of meer zelf. Geen problemen, maar die kwamen wel toen ze tandjes kreeg. Ik heb haar toen weer helemaal opnieuw moeten leren happen en aanleggen.
Ik hamer er zelf bij Simon ook op, haal hem ook regelmatig los, zeker als hij hongerig is hapt hij niet goed. Ik heb ook eerst getwijfeld of het dat was, maar omdat het rechts niet pijn doet ik hem hetzelfde aanleg daar, denk ik niet dat het dat is. Ik gebruik ook bijna altijd de hamburger.
Kun je van verkeerd aanleggen ook pijn van binnen krijgen, die na het voeden aanhoudt?

En o o, als ik nu zie hoe het aanleggen gaat, dan vind ik het zo slecht hoe ze het in het ziekenhuis deden na de bevalling. Zo lomp en ruw en zonder aandacht.
*
  donderdag 18 januari 2007 @ 12:16:19 #45
94046 PM-girl
pi_45466882
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:12 schreef YPPY het volgende:

[..]

Jarno slaapt gewoon door, meestal zelfs als ze in bed ligt te huilen.
*
pi_45466975
Anna was 3200 gram bij de geboorte en afgelopen vrijdag 5050 gram. Morgen is ze 5 maanden. Op zich gaat het zo wel, maar ik vrees de dag dat ze echt ziek gaat worden en dan langer dan de twee dagen die we hebben gehad. Als ik zie hoe dat bij ons nichtje ging. Daar kwam alles uit, flink afgevallen, hebben ze ors op een lepeltje moeten geven. Zij kon het hebben. Op het kdv heerst rs. Nu red ik het nog net met 4 of 5 uur slaap op een nacht, maar dat moet echt niet minder gaan worden.
Ze is inderdaad wel sterk en levendig. En ze kan goed geluid maken. En hard!
*OUD heilige*
pi_45466997
fijn voor je Bar

Ik slaap ook door Myrthe heen Jarno, toch juist prettig?
Vanmorgen begon ze dus wel de dag met 'Mama, hou je van mij?'

Yppy, als ze ziek zou worden kun je haar gewoon bij je laten slapen natuurlijk, dan hapt ze wel bij elke kik waar je normaal nog doorheen zou slapen. Soort infuusje. Meestal is ORS helemaal niet nodig naast bv.
pi_45467031
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:15 schreef PM-girl het volgende:

En o o, als ik nu zie hoe het aanleggen gaat, dan vind ik het zo slecht hoe ze het in het ziekenhuis deden na de bevalling. Zo lomp en ruw en zonder aandacht.
Dit herken is zo. Die eerste kraamhulp ging nog wel, maar de verpleegkundige 's nachts. En de kraamhulp. Zo verkeerd. Ik kan me nu goed voorstellen dat ik zoveel kloofjes heb gekregen. Zo verschrikkelijk fout wat ze deden.

Dat heeft lang geduurd Bar! Echt fijn voor je dat het nu is gestopt. Voor jou lijkt het me nog veel moeilijker dan voor iemand die 'gewoon' met de bv is gestopt.
*OUD heilige*
pi_45467074
quote:
Hou op, schei uit

Dat het hier nog goed gekomen is, is eigenlijk een wonder!
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:15 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik hamer er zelf bij Simon ook op, haal hem ook regelmatig los, zeker als hij hongerig is hapt hij niet goed. Ik heb ook eerst getwijfeld of het dat was, maar omdat het rechts niet pijn doet ik hem hetzelfde aanleg daar, denk ik niet dat het dat is. Ik gebruik ook bijna altijd de hamburger.
Kun je van verkeerd aanleggen ook pijn van binnen krijgen, die na het voeden aanhoudt?
Oh ja, waar ik nog aan dacht: je zei laatst dat je tepel kleurloos wordt soms. Daarom vroeg ik het eigenlijk.

Zou je hier eens halverwege de pagina willen lezen (waarom wordt mijn tepel wit?) http://www.borstvoeding.c(...)ijnlijke_tepels.html
pi_45467782
Hier deden ze eigenlijk niks van aanleggen, ze gaven hem gewoon en zeiden dat ik mocht proberen en Fons deed hap en dat was het dan.
  donderdag 18 januari 2007 @ 12:49:57 #51
94046 PM-girl
pi_45467982
Ik herken verschillende dingen, zoals de pijn zoals ze die bij spruw beschrijven, maar daar ga ik en de huisarts dus niet vanuit.
Het aanleggen doe ik zo op het eerste gezicht grotendeels goed, behalve het loshalen, beter kan ik het kinnetje naar beneden trekken lees ik!

Het wit worden lijkt eigenlijk op een goedkoop waterijsje. Misschien een rare vergelijking, maar van die ijsjes die na 1 keer flink zuigen geen kleur meer hebben, dat idee! Dat stukje (het is enkel het topje van de tepel) doet ook niet speciaal pijn. De pijn die ik naderhand heb is ook niet bonkend, maar scherp van aard.

Nebelung, misschien moet ik toch nog maar eens kritisch naar het aanleggen kijken, baat het niet dan schaadt het niet, zeker niet in dit geval!
Dankjewel!
*
pi_45468145
Wat ook goed werkt is je tepel ergens tussen neusje en mondje brengen, dan moet Simon zijn hoofd iets naar achteren doen en is hij wel 'verplicht' om een hele grote hap nemen.
pi_45468412
Ik herken het wel een beetje, dat wit worden en pijn doen, maar ik heb het eigenlijk alleen maar snachts. Dan zit ik in bed met Ronja aan de borst en vaak vallen we samen in slaap waardoor ze op een gegeven moment alleen mijn tepel tussen haar kaakjes heeft. *auw*

Wij zijn gister getrouwd en vanaf gistermiddag is Ronja bij mijn moeder. Omdat mijn productie nooit lastig op te krikken is kolf ik nu alleen als ik er last van krijg en dat hoefde eigenlijk pas drie keer tot nu toe. Met enige schroom toch maar twee keer de melk weggegooid, want met al die alcohol durfde ik het toch niet goed aan. Ik zal blij zijn als ze er weer is want inmiddels schiet het echt elke keer toe als ik maar aan haar denk
pi_45468652
Gefeliciteerd owlet.

Dat is handig, zo'n productie!
*OUD heilige*
pi_45468681
owlet, gefeliciteerd! Wat leuk
  donderdag 18 januari 2007 @ 13:36:28 #56
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45469461
owlet van harte gefeliciteerd

(dat je er tijd voor hebt. Is dat pak wat je voor Fonske zou breien nog niet af? Zo kom ik natuurlijk noooooit aan de beurt! )
Iedere golf van de zee,
pi_45469721
owlet, gefeliciteerd! was jullie kleine bruidsmeisje er wel bij gisteren? en kom je gauw een foto showen?
pi_45470319
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:10 schreef nebelung het volgende:
Hm, ik moet er ook maar weer eens aandcht aan gaan besteden zo te lezen.
Sinds de spruw is Thies slordig gaan aanhappen (soms alleen mijn tepel, bijna gesloten mondje...) maar ik heb nergens last van dus heb ik het maar zo gelaten. maar als dat met tandjes een probleem gaat worden...
Tepel tussen neus en lippen ( ) aanbieden zeg je Nebelung. Als ik het voordoe ("Thies, groooote hap!") doet hij het dus niet na.
Heb je nog andere tips?

En dat zkh! Toch eigenlijk schandalig dat zo'n beetje iedereen daar maar wat heeft moeten aanklooien met BV?
Mij gaven ze Thies in de armen en zeiden: "Leg hem maar aan. Doei!".
Oké dan. Ik wilde op het belletje drukken, maar dat lukte niet (immers armen vol met nieuwbakken baby!), dus ging ik maar roepen.
"Mevrouw, wilt u niet zo roepen maar gewoon op het belletje drukken?"
"Ja hallo! Ik heb voor het eerst een kind, hoe moet ik aanleggen?"
"Nou, zo, of zo, of zo. Oh, en het kan ook op zijn kop." (Ondertussen werd Thies dus helemaal door elkaar geschud door al die houdingen...)
Resultaat: binnen 24 uur heftig bloedende kloven.
Oh, wat was mijn kraamhulp kwaad! En waar zou ik geweest zijn zonder haar?

Yppy en Jarno, sterkte met deze faaaaaase....
En Bar, fijn voor je!

Owlet, van harte!
  donderdag 18 januari 2007 @ 14:10:59 #59
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45470741
owlet gefeliciteerd
Engaging Infinite Improbability Drive..
  † In Memoriam † donderdag 18 januari 2007 @ 14:24:54 #60
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45471283
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 13:03 schreef owlet het volgende:
Wij zijn gister getrouwd en vanaf gistermiddag is Ronja bij mijn moeder. Omdat mijn productie nooit lastig op te krikken is kolf ik nu alleen als ik er last van krijg en dat hoefde eigenlijk pas drie keer tot nu toe. Met enige schroom toch maar twee keer de melk weggegooid, want met al die alcohol durfde ik het toch niet goed aan. Ik zal blij zijn als ze er weer is want inmiddels schiet het echt elke keer toe als ik maar aan haar denk
Gefeliciteerd, ook voor Ronja!
Mooi toch die natuur, dat je zo duidelijk merkt hoe je ook fysiek verbonden bent met je dochter
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  † In Memoriam † donderdag 18 januari 2007 @ 14:27:45 #61
141844 Macka66
pi_45471405
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 13:36 schreef Neuk het volgende:
owlet van harte gefeliciteerd

(dat je er tijd voor hebt. Is dat pak wat je voor Fonske zou breien nog niet af? Zo kom ik natuurlijk noooooit aan de beurt! )
Neuk, zie het positief. Straks is het af en dan past Fonske het niet meer, maar Brent wel
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  † In Memoriam † donderdag 18 januari 2007 @ 14:38:16 #62
141844 Macka66
pi_45471842
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:49 schreef PM-girl het volgende:
Ik herken verschillende dingen, zoals de pijn zoals ze die bij spruw beschrijven, maar daar ga ik en de huisarts dus niet vanuit.
Het aanleggen doe ik zo op het eerste gezicht grotendeels goed, behalve het loshalen, beter kan ik het kinnetje naar beneden trekken lees ik!

Het wit worden lijkt eigenlijk op een goedkoop waterijsje. Misschien een rare vergelijking, maar van die ijsjes die na 1 keer flink zuigen geen kleur meer hebben, dat idee! Dat stukje (het is enkel het topje van de tepel) doet ook niet speciaal pijn. De pijn die ik naderhand heb is ook niet bonkend, maar scherp van aard.

Nebelung, misschien moet ik toch nog maar eens kritisch naar het aanleggen kijken, baat het niet dan schaadt het niet, zeker niet in dit geval!
Dankjewel!
Ja, van dat witte raket topje herken ik geloof ik wel PM, hebben we hier ook gehad. Dat was van verkeerd aanleggen, er werd te weinig tepelhof meegehapt en daardoor zoog Lucie het topje van de tepel naar binnen. Dat werd vervolgens stevig vastgeklemd om wegfloepen te voorkomen.
Het voelde alsof ze gewoon stevig was aangelegd. Maar na afloop dus wel zo'n puntige tepel.

Misschien kun je een vrijwilliger van VBN of LLL een keer mee laten kijken naar het aanleggen. Gewoon even ter opfrissing.
pi_45473023
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:27 schreef Macka66 het volgende:

Neuk, zie het positief. Straks is het af en dan past Fonske het niet meer, maar Brent wel
Hey!!!!
  donderdag 18 januari 2007 @ 15:30:04 #64
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_45473830
En dan zou je toch denken dat dat in een zkh met bv-certificaat beter zou zijn.....

Vergeet t maar dus Bij Saskia is er minimaal meegekeken en moest ik vooral mn borst een beetje indrukken om haar neusje vrij te houden (tja, als je een nerstopping krijgt ben je toch allang thuis ) Nu bij Tijn heb ik helemaal niemand gezien of gehoord over aanleggen Gelukkig deed hij t in 1x goed en kon ik putten uit ervaring.

Owlet, gefeliciteerd!!

Hier een heftige regeldag,. Vandaag nog niet langer dan een half uur twee handen tegelijk kunnen gebruiken.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_45474208
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 09:43 schreef PM-girl het volgende:

Simon heeft wat nieuws ingebouwd bij het drinken, nadat de grootste honger gestild is, ziet hij ineens wat er om hem heen allemaal is en duurt het zo'n 5 tot 10 minuten voordat hij weer geïnteresseerd is in drinken. (eerder wegleggen heeft huilen tot gevolg).
Onder dat koekeloeren naar lampjes, schaduwen en gezichten verteld hij vanalles, o-o-o-o-o-o-o-o-owwww enz. enz. En dan ineens weer HAP!
Herkenbaar PM! Dat gebeurde hier ook, maar dan hapte hij vervolgens agressief weer aan. In de verduisterde kamer gaan zitten met weinig geluid, alleen met Simon. Misschien helpt het bij jullie wél.
  donderdag 18 januari 2007 @ 16:27:20 #66
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45476326
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 15:11 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Hey!!!!
ze heeft wel gelijk

ontopic: ik heb vandaag weer bv gegeven om toch maar wat zinnigs te melden
Iedere golf van de zee,
  donderdag 18 januari 2007 @ 18:20:47 #67
94046 PM-girl
pi_45481113
jippie, neuk!!

Niemands boobs eraf gewaaid vandaag?

Met kolven heb ik t witte puntje ook zag ik straks
*
pi_45482375
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:20 schreef PM-girl het volgende:
jippie, neuk!!

Alleen met kolven en voeden?
pi_45482764
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:20 schreef PM-girl het volgende:
Neuh, mijne niet.
Maar ik heb wel de collega van een vriendin mijn oude koltf uitgeleend. Zij zit vast ivm storm en geeft normaal nog 2 voedingen thuis. Dat lukt nu dus niet. Ook zuur, kun je 's avonds niet terug naar je kindje en ontploffen je borsten bijna.
quote:
Ik heb het soms ook. Zoals dat waterijsje wat jij omschreef.

En Neuk, fijn! Spruw onder controle?
  donderdag 18 januari 2007 @ 19:13:09 #70
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45483019
't lik der wal op Moonah!
Iedere golf van de zee,
pi_45483096
Goe gedoan vrouwke!
  donderdag 18 januari 2007 @ 19:17:40 #72
94046 PM-girl
pi_45483198
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:55 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Alleen met kolven en voeden?
Ja? Wanneer zou het nog meer kunnen dan? Of bedoel je door de dag heen?
Een minuutje of wat na het voeden en kolven is het ook weg, de pijn blijft langer.
*
  donderdag 18 januari 2007 @ 19:18:31 #73
94046 PM-girl
pi_45483223
En inderdaad, dat kolven. Ik was vandaag weer werken en maakte me al druk dat er iets zou gebeuren of dat ik niet naar huis kon. Had wel mijn kolf bij me gelukkig, maar er zullen er genoeg een probleem hebben zo.
*
pi_45483893
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:17 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ja? Wanneer zou het nog meer kunnen dan? Of bedoel je door de dag heen?
Een minuutje of wat na het voeden en kolven is het ook weg, de pijn blijft langer.
Blaar?

Ennuh, ik zat ook al te denken aan al die borstvoedende vrouwen die niet naar huis kunnen. Of anders: je geeft geen bv, maar kv en je hebt niet voldoende bij je
pi_45499510
40 gram deze week. Ik weet het echt niet meer. Vorige week ook maar 100. Ze zit gemiddeld vanaf haar laagste gewicht onder de 100 gram per week.

Neemt iemand van jullie de telefoon op als m'n schoonmoeder straks belt? Ik durf echt niet meer op te nemen.

Het laatste wat ik kan bedenken. Als ik een electrische kolf zou huren, bij de thuiszorg en dat dan na de voeding geven met een flesje, zodat het makkelijker drinkt, zodat nog helpen?
*OUD heilige*
  vrijdag 19 januari 2007 @ 10:16:43 #76
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_45499656
Zit ze wel rond dat minimum van 90 gram? Als ze gewoon levendig is en happy en genoeg plasluiers heeft enzo, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Om een gemiddelde te bepalen zullen er immers babies boven, maar ook babies onder dat gemiddelde moeten zitten?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_45499681
Alleen gaat ze nu zelfs richting het onderste lijntje van de who. En als ze zo doorgaat zit ze snel daar ook onder. En het ziet er niet naar uit dat het binnenkort beter zal gaan.
Ik moet er niet aan denken dat ze ziek gaat worden en afvalt. Dat kan ze echt niet hebben, ze heeft haast geen reserves dan.
*OUD heilige*
pi_45499834
Hey Yppy wat onwijs vervelend voor jullie. Is bijvoeden met KV geen optie? Of wil je dat absoluut niet?

Wij zijn net naar de HA geweest en we hebben idd last van spruw (gehad). Er zat nog een heel klein beetje, maar Jenna heeft bijna alles al weggewerkt....
pi_45499841
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:16 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Zit ze wel rond dat minimum van 90 gram?
Vorige week 100, deze week 40 = 70 gram per week over 2 weken gezien.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 10:28:51 #80
12913 GreatWhiteSilence
pi_45499905
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:25 schreef Jarno het volgende:

[..]

Vorige week 100, deze week 40 = 70 gram per week over 2 weken gezien.
En over het geheel gezien? Dus vanaf haar geboorte?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_45499910
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:25 schreef Stiekemurd het volgende:
Hey Yppy wat onwijs vervelend voor jullie. Is bijvoeden met KV geen optie? Of wil je dat absoluut niet?
Nouja, als ze geen BV drinkt, drinkt ze ook geen KV he. Aan de andere kant, ze heeft nog nooit echt heel spectaculair gegroeid dus veel of weinig drinken lijkt weinig uit te maken. Ik denk dat een (kinder?)arts zich er maar eens mee moet gaan bemoeien om medische oorzaken uit te sluiten. Wie weet begint ze volgende week aan een inhaalrace maar eigenlijk roepen we dat al 5 maanden lang. Ik wil nu wel eens zeker weten dat er niks 'anders' aan de hand is en of er nou concreet iets is wat er aan kunnen doen.
pi_45499963
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

En over het geheel gezien? Dus vanaf haar geboorte?
Kweenie, het boekje ligt thuis, maar d'r geboortegewicht was +/- 3200, d'tr laagste gewicht zo net boven de 3 kilo en ze zit nu net boven de 5 kilo. Dusseh, zo even door de bank genomen is dat 2 kilo in 5 maanden, dus dat is, ehhhhh, 90-100 gram per week ofzo? Dus wat dat betreft is het wel weer het minimum ja.
pi_45499989
Dan zit ze op 95 gram. Het CB hanteert hier 100 gram als minimum. Die 95 gram haalt ze alleen door haar 4e maand, toen ze goed groeide. Ze zit bijna alle maanden onder de 90 gram gemiddeld.

Ik zou graag zeggen dat KV geen optie is Stiekemurd. De bv is iets wat alleen ik Anna kan geven, dat heb ik zelf zo nodig, dat ik iets speciaals heb voor haar. Ik zou het verschrikkelijk vinden als dat weg zou vallen. Voor ik naar KV ga, wil ik echt alles geprobeerd hebben wat binnen mijn bereik ligt.
*OUD heilige*
pi_45500001
Ha, ik kan nog hoofdrekenen.
pi_45500043
Het hoeft natuurlijk niet te vervallen die borst. Ik combineer ook. Maar wat Jarno zegt, als ze die bv niet drinkt zal ze ook geen kv drinken neem ik aan.
pi_45500105
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:32 schreef YPPY het volgende:
Dan zit ze op 95 gram. Het CB hanteert hier 100 gram als minimum. Die 95 gram haalt ze alleen door haar 4e maand, toen ze goed groeide. Ze zit bijna alle maanden onder de 90 gram gemiddeld.

Ik zou graag zeggen dat KV geen optie is Stiekemurd. De bv is iets wat alleen ik Anna kan geven, dat heb ik zelf zo nodig, dat ik iets speciaals heb voor haar. Ik zou het verschrikkelijk vinden als dat weg zou vallen. Voor ik naar KV ga, wil ik echt alles geprobeerd hebben wat binnen mijn bereik ligt.
Ja begrijpelijk....
pi_45500111
Maar combineren, gaat hoogstwaarschijnlijk terugloop van de bv betekenen bij mij. Het is nu al lastig om het genoeg te laten zijn en dat zal dan zeker niet makkelijker worden. Ook omdat ik nu drie dagen per week werk.
*OUD heilige*
  vrijdag 19 januari 2007 @ 10:42:46 #88
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45500219
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:29 schreef Jarno het volgende:
Ik denk dat een (kinder?)arts zich er maar eens mee moet gaan bemoeien om medische oorzaken uit te sluiten. Wie weet begint ze volgende week aan een inhaalrace maar eigenlijk roepen we dat al 5 maanden lang. Ik wil nu wel eens zeker weten dat er niks 'anders' aan de hand is en of er nou concreet iets is wat er aan kunnen doen.
Dat lijkt me een wijs besluit.
Ik kan me zo voorstellen dat je er ook onzeker van wordt. Een arts kan medische zaken uitsluiten dan wel ontdekken. Daar kan dan weer een plan op afgesteld worden.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 10:45:16 #89
12913 GreatWhiteSilence
pi_45500272
Kolf je op dit moment? Ik kan dat niet echt vinden, maar ik dacht van niet? Misschien kun je gaan kolven en dan zo'n bv/kv mixje maken met kv met extra veel calorieën en voedingstoffen. Dan loop je wellicht minder risico op het teruglopen van je bv omdat het echt extra voeding is?
pi_45500454
Er word al gekolfd, ze krijgt op de opvang ook afgekolfde melk nu en soms ook thuis (van mij). Is er (bijv.) kv waar altijd meer calo's inzitten dan in bv? Ik heb altijd begrepen dat in BV altijd het meeste van alles zit?
pi_45500485
Ik kolf elke ochtend en op mijn werk. Een aantal weken lang heb ik na elke voeding (ook 's nachts) gekolfd. Maar wel met de hand. Elektrisch heeft vaak een hongere opbrengt en kan het misschien meer stimuleren. Hopelijk is er dan genoeg om na elke (?) voeding wat bij te kunnen geven.
Eigenlijk wil ik helemaal geen kv, voor mezelf voelt dat als falen. Biologisch gezien moet het kunnen, het is een maand goed gedaan. Waarom nu dan niet. Daarom wil ik eerst alles hebben geprobeerd op bv gebied GWS. Ook met een klein beetje kv ga ik voor mezelf een 'grens' over. En is het wel extra voeding? Een paar maanden terug heb ik om zitten rekenen a.d.h.v. wat ze op het kdv drinkt, dat ze twee kilo zwaarder zou moeten zijn. En nog groeide ze niet hard.
*OUD heilige*
pi_45501309
Ik heb wel eens zitten denken over Anna, want ik begrijp jullie zorgen heel goed.

En wat ik dan dacht (oh man ik durf het haast niet te zeggen) is: zou Anna een allergie kunnen hebben? Heeft 1 van jullie allergieën?

Wat ik persoonlijk zou doen is (net als J. al zei) vragen om een verwijzing naar een kinderarts en ik zou zelf ook nog een lactatiekundige consulteren (niet telefonisch, maar echt meekijkend).

Sterkte hoor, ik kan me vooral Yppy's angst om ziekte voorstellen.
pi_45501537
Mag je best zeggen hoor nebelung! . Ik heb zelf geen last van allergieen, in mijn hele familie eigenlijk niet, aan YPPY's kant wel het een en ander. Zelf is ze vooral gevoelig voor stof en huismijt, niet echt voedselallergie voor zover ik weet. Is wat ons betreft wel een reden om zo lang mogelijk door te gaan met de bv, om de kans op allergie zoveel mogelijk te beperken.

Waarom moest je daar aan denken trouwens? Kan het een reden zijn voor het slechte drinken of voor het slechte groeien?
  vrijdag 19 januari 2007 @ 11:37:13 #94
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45501632
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:54 schreef nebelung het volgende:
Wat ook goed werkt is je tepel ergens tussen neusje en mondje brengen,
Dit werkt dus als een tiet!
pi_45501817
YPPY is weg naar een verjaardag en komt de hele dag niet terug, hoe kom je aan een verwijzing naar een kinderarts? CB bellen?
pi_45501842
Ik weet niet zo heel veel van allergie (evenstar wel denk ik) hoor, maar ik ben geregeld tegengekomen in de boeken dat er bij babies die niet goed groeien en veel huilen later een allergie wordt geconstateerd. Ik lees ook wel eens mee op het allergie-gedeelte van het bv-forum en daar lees ik dat ook geregeld.

Volgens Stefan Kleintjes (kinderdietist en winnaar van de borstvoedingsprijs 2006) (hebben jullie dat boek, daar staat ook een stuk over allergie in vanaf pagina 106) zijn er groepen waarin voedselallergie te verdelen is. O.a. dus het maagdarmkanaal waarbij o.a. staat overgeven, groeivertraging, kolieken en ontroostbaar huilen. Hier is dat hoofdstuk online, althans het belangrijkste gedeelte: http://www.borstvoeding.c(...)llergie/medisch.htm/

Hem kun je ook nog mailen, hij begeleid ook via mail en hij is zo'n beetje gespecialiseerd in allergie en zuigelingen- en kindervoeding (borstvoeding voorop).
  vrijdag 19 januari 2007 @ 11:45:58 #97
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45501875
Jullie zijn vanochtend bij de CBarts geweest? Ik vind het sowieso vreemd dat zij die optie niet hebben aangekaart.
Maar ik zou idd even het CB bellen. En anders de huisarts.
pi_45501885
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 11:37 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dit werkt dus als een tiet!
Ja he?

Ik wilde net je vraag beantwoorden, maar je hebt 'm al door geloof ik!
pi_45501933
Jarno, ik denk via de huisarts. Zo moesten wij het doen.

En hier is er 1 wakker!
  vrijdag 19 januari 2007 @ 11:48:41 #100
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45501956
Ja, fijn hoor Nebelung. Dankjewel!
Op info-sites staat wel dat je je kind goed moet laten aanhappen, mondje open enzo. Maar hóe je dat weer aanleert staat er dan niet bij.
Maar gelukkig ben jij er dan!
  vrijdag 19 januari 2007 @ 12:05:26 #101
94046 PM-girl
pi_45502418
YPPY en Jarno, ik denk ook dat een kinderarts slim is. Maar wat ik ook bedenk, het minimum is dan 100 gram per week aankomen,waar jullie niet aan zitten. Maar als Anna alert is en genoeg plast (weet ik zo even niet), is het toch niet per definitie fout, weinig aankomen. Al zou ik voor mijn eigen rust ook graag hebben dat er iemand meekeek.

BV mag je niet twee keer opwarmen, is dat vanwege het verdwijnen van voedingsstoffen of is er nog een reden meer?
*
  vrijdag 19 januari 2007 @ 12:41:10 #102
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45503286
Het lijkt me dat de melk dan bederft PM.
Ik zou zelf ook geen melk drinken die 2x is opgewarmd.
pi_45503321
Yppy en Jarno...
  vrijdag 19 januari 2007 @ 13:11:40 #104
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45504367
He bah, wat een gedoe Yppy en Jarno. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Iedereen wil toch dat zijn kind mooi groeit.
Ik hoop dat jullie snel terecht kunnen bij een kinderarts en ook ik vind het jammer dat jullie CB wel elke keer 'commentaar' heeft maar maar weinig actie onderneemt.
Lekker douchen!
pi_45504673
We hebben natuurlijk ook zelf een hele tijd de houding gehad 'ze gaat vast snel groeien' dus misschien hebbben ze het het op het CB ook opgegeven met ons. . Maar dat kwam vooral omdat het enige alternatief wat hun betreft KV is. Ik heb het idee dat ze pas verder gaan kijken als we KV geprobeerd hebben en dat ook niet blijkt te werken.

Ik heb ook niet echt het gevoel dat er iets aan de hand is, vooral omdat ze zo happy en vrolijk is en zich wel goed ontwikkeld, maar ik wil het ook graag uitsluiten.

Bedankt voor de tip van Kleintjes nebelung, wij hebben dat boek idd, maar ik heb er nog niet veel in gelezen omdat we pas met 6 mnd willen beginnen met bijvoeden.
pi_45504798
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 11:45 schreef Moonah het volgende:

Jullie zijn vanochtend bij de CBarts geweest? Ik vind het sowieso vreemd dat zij die optie niet hebben aangekaart.
Sinds geconstateerd is dan Anna zo langzaam groeit, gaan 'we' (YPPY vooral) elke week wegen, dit was zo'n extra weging. Daar is in principe geen arts bij aanwezig maar (oneerbiedig gezegd) een hulpje oid.
pi_45504962
spuitje11 owlet nog gefeliciteerd met jullie trouwdag.

yppy ik begrijp je gevoel dat je geen kv wil geven. vandaag hadden ze het met mij bij het wegen er ook over.
mama van 3 kids!
pi_45505022
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 13:24 schreef Jarno het volgende:

[..]

Sinds geconstateerd is dan Anna zo langzaam groeit, gaan 'we' (YPPY vooral) elke week wegen, dit was zo'n extra weging. Daar is in principe geen arts bij aanwezig maar (oneerbiedig gezegd) een hulpje oid.
meestal zit daar de wijkverpleegkundige erbij. in iedergeval hier bij het cb dan
mama van 3 kids!
pi_45505081
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 13:31 schreef Popples het volgende:

[..]

meestal zit daar de wijkverpleegkundige erbij. in iedergeval hier bij het cb dan
Nouja, daar hebben we ook geen hoge pet van op want die heeft tot 2 x toe spruw niet weten te herkennen (naast andere flaters). Er lopen er daar maar 1 of 2 rond van wie ik een medisch advies echt ter harte zou nemen.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 13:36:47 #110
94046 PM-girl
pi_45505196
Moonah, ik zou het zelf ook niet drinken en zeker niet twee keer opwarmen voor Simon, maar oma wel...ik was werken.
*
  vrijdag 19 januari 2007 @ 14:24:48 #111
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45505732
Mag ik nog een keer zeggen dat Emma ook zo weinig groei(t)(de) qua gewicht.
grafiek van Emma
Ik weet niet of en hoe ik de graifek van borstvoeding.com kan laten zien.

Ik heb net berekend hoeveel Emma gemiddeld is aangekomen in haar eerste jaar, dat komt neer op zo'n 75 gram per week. En ja ik heb mij er ook erge zorgen over gemaakt maar als ik dan zag hoe goed het verder met haar ging dan probeerde ik steeds maar weer het los te laten. Ze groeit op haar eigen manier.
Lotus was ook zo'n mager scharminkel,tot ze drie werd en ineens goed ging eten.

Mijn advies? Laat idd voor je eigen gemoedsrust controleren of er iets is waardoor ze zo weinig groeit. Maar ga alsjeblieft geen toeren uithalen om haar meer aan te laten komen,dat levert vooral stress op bij jullie en bij Anna.

Ik heb ook wel eens bedacht dat zo'n klein fijn poppetje gewoon niet veel kán drinken. Logisch dat je dan ook niet net zo veel groeit als een kindje dat een slag groter is.

zo dit waren dan mijn gedachten over 'te weinig' groeien.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_45506224
Uiteraard proberen wij er ook niet wakker van te liggen, maar wat jij zegt, om je heen zie je vooral kinderen die met een half jaar al flinke kleuters lijken (niet dat dat altijd zo tof is hoor) dus je gaat op een gegeven moment toch twijfelen. Anna is ook zo'n fijn ding, die kan ook gewoon niet veel drinken, dat is ook zo. Maar helaas is het gewoon zo dat veel groeien als 'goed' wordt gezien, en weinig groeien als 'slecht'.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 15:33:11 #113
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45507223
Dat is het hem nou precies Jarno, ik heb echt de knop om moeten zetten om niet alleen naar Emma haar gewicht te kijken, en nog, ze had pas met 14 maanden haar geboortegewicht verdubbeld terwijl volgens de grafiek de meesten dat ruim voor de eerste verjaardag halen. Af en toe probeer ik weer wat om haar meer te laten eten (bv is inmiddels bijvoeding) en dat lukt dan weer niet. Jammer dan, dan eet mama wel een paar keer pap
pi_45507300
Ja, uiteindelijk worden ze allemaal groot (mits niet ziek e.d.), dat weet ik ook wel.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 16:03:53 #115
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45508137
maar zorgen maak je je wel, logisch het gaat om je kind!
  zaterdag 20 januari 2007 @ 09:30:51 #116
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45527328
Jarno, wij hebben thuis geen specifieke voedselallergies ik heb wel intolleranties.
Maar een allergie=allergie en waarvoor maakt niet uit.
Als een van de ouders allergie-en heeft is er groot risico, broers/zussen/ouders van jou of yppy risico.. hoe evrder weg hoe kleiner de kans.
Maar een allergie kan ook soms ergens beginnen.
BV. is het beste voor anna, en zolang jullie het aankunnen zou ik dat zeker blijven doen.
Je kan bijvoorbeeld met BV zelf makkelijker elimineren.
Zo haar je eerst alle zuivel producten weg en merk je geen verschil ( na ongeveer 2 weken dacht ik het duidelijkste, volgende stap, kippen ei etc..

belangrijskte 4 allergie-en zijn koemelk kippen ei gluten en noten/pinda daar mee zou je dus kunnen elimineren.

En al eerder genoemd, niet schadelijk voor de darmen niet allergeen makkelijk met afgekolvde BV te mengen is fantomalt.
Die kun je gewoon vrij verkrijgen bij de apotheek.
het kan net dat beetje verschil uitmaken.

Laat je iig niet om praten tot iets wat je niet wilt tenzij het echt niet anders kan.
pi_45528621
Als de ouders allebei geen allergieen hebben is de kans op allergie voor het kind toch 15%.
Voor allerlei info over baby's/kinderen en opvoeding vind ik http://askdrsears.com/ ook een goede site. Daar staat ook info over allergieen en dieten bij bv, bijv http://askdrsears.com/html/4/T041800.asp & http://askdrsears.com/html/4/T041200.asp .
En je kunt natuurlijk ook even bij Kellymom kijken http://www.kellymom.com/b(...)t-gain_increase.html
Succes allebei!
pi_45533042
Bedoel je die lactatiekundige om de aanlegtechniek te bekijken nebelung? Ik hoor Anna goed slikken als ze goed drinkt, dat wel. ‘s Nachts gaat het best goed, dan is er weinig afleiding. Maar slecht zal het nooit zijn natuurlijk.
Dat boek van Kleintjes zal ik eens goed gaan lezen dan. We zijn nog niet verder gekomen dan doorbladeren. Helemaal toen het CB (1 van de 2 wvk die ik geloof) adviseerde het alleen bij bv te houden, zeker de eerste zes maanden.

Wat zeiden ze dan popples? Niet meteen de bv opgeven! Ik kan moeilijk naar ons wijzen als voorbeeld, maar toch doet Anna het best goed, ondanks dat de kinderarts ons bij de eerst afspraak al aan de kv wilde hebben.

Regelmatig zit er bij het wegen geen wvk, maar iemand die administratie e.d. doet. Vorige week wel een wvk, deze week weer niet. Het is een beetje om-en-om heb ik het idee.

Jelief, ik heb ze allebei in dezelfde grafiek gezet, en Anna zit flink onder Emma. Komt door het lagere geboortegewicht. Dit is Anna Je kunt zien dat ze steeds verder van het onderste lijntje af gaat.

Ik vind het fijn dat jullie meedenken, maar ook erg confronterend. En dat vind ik moeilijk. Ik merk dat ik toch probeer de oorzaak bij mezelf te zoeken en niet bij Anna. Jarno wil een afspraak maken bij een kinderarts, maar ik weet niet of ik dat kan. Ik weet zelfs niet of ik over vier weken (reguliere afspraak CB) onze twijfels durf te vertellen als we de arts hebben die er de eerste keer zat. Ik wil ook na de zes maanden graag verder met de bv. Het is een veiliger idee als ik het probleem ben en niet zij.
In de eerste maanden heb ik heel erg allergie vrij (als je dat zo kunt noemen) gegeven, nu niet meer zo. We merkten wel goed dat prei geen succes is. Veel meer dan de basis weet ik daar niet van. Ik zal me er eens meer in gaan verdiepen.
*OUD heilige*
pi_45533482
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:43 schreef YPPY het volgende:
Bedoel je die lactatiekundige om de aanlegtechniek te bekijken nebelung? Ik hoor Anna goed slikken als ze goed drinkt, dat wel. ‘s Nachts gaat het best goed, dan is er weinig afleiding. Maar slecht zal het nooit zijn natuurlijk.
Dat boek van Kleintjes zal ik eens goed gaan lezen dan. We zijn nog niet verder gekomen dan doorbladeren. Helemaal toen het CB (1 van de 2 wvk die ik geloof) adviseerde het alleen bij bv te houden, zeker de eerste zes maanden.
Het boek van Kleintjes gaat niet alléén over bijvoeding. Hij heeft niet voor niets de borstvoedingsprijs gekregen, het eerste gedeelte gaat dus gewoon over borstvoeding en daarna, na 6 maanden over bijvoeding naast de borstvoeding, want daar gaat hij gewoon van uit

Ja, die lactatiekundige. Niet eens zozeer om aanlegtechniek, maar het is toch een paramedisch specialiste die een hele hoop weet over bijvoorbeeld die groei.

Ik kan Anna's groeicurve niet zien, trouwens, ik krijg een foutmelding? Heb je haar curve ook op de bv-curve van borstvoeding.com?

Ik wilde gisteren bijna nog J. pm-en, maar nu doe ik het even hier gewoon: ik heb geenszins de bedoeling gehad om onrust te scheppen. Ik heb er ook heel erg over getwijfeld om het neer te zetten. Ik hoop echt dat het allemaal onzin is van die allergie en dat ik me dat verbeeld en dat je dan mij op mijn kop kan geven daarna.

Laatst schreef je ook al eens 'ik zal wel minder voedingsstoffen hebben' . Maar je weet best dat dat niet het geval kan zijn. Ik zou ook niet weten waarom je de oorzaak bij jezelf zou moeten zoeken. Doe dat toch jezelf niet aan! Je bent verdomd goed bezig, je hebt alles over voor je kleine meid. Ik denk écht niet dat het ligt aan jou of je voeding. Mogelijk speelt er iets lichamelijks bij Anna op de achtergrond, misschien ook helemaal niet. Vandaar dat ik toch aandring op de lactatiekundige. Mede omdat je graag door wil voeden na de 6 maanden. Het is een investering in de toekomst. Loop met haar eens gewoon de dag door, aanleggen, kolven, produktie, drinktechniek. Misschien dat er zo wat uitspringt, je weet niet.

Als je eens je gedachten op een rij wil krijgen, kan je ook altijd een vrijwilligster van de VBN of LLL bellen he? Dat is minder eng, misschien. Niet meteen zo officieel.

Lieverd, ik heb het niet erger voor je willen maken. Als dat gebeurd is, dan spijt me dat ontzettend
pi_45533968
YPPY, wat jammer dat je er nu zo onzeker van wordt. Ik vind het idee van een lactatiekundige helemaal niet zo gek. Gewoon even een andere kijk op de zaak.
Sterkte met alles
  zaterdag 20 januari 2007 @ 16:27:48 #121
94046 PM-girl
pi_45535315
YPPY, waarom ben je precies bang? Een k.a. of bv-deskundige kan altijd kijken, er hoeft misschien niet direct iets besloten te worden als dat al nodig is?
*
  zaterdag 20 januari 2007 @ 16:58:15 #122
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45536133
Oh Yppy, wat een onzekerheid. Ik kan vertellen dat Kendahl ook niet groeit als een gemiddelde baby. Maar dat komt blijkbaar ook door het lage geboortegewicht. En in het begin heeft hij het heel goed gedaan, dus ik probeer het een beetje los te laten.
Yppy, je doet het hartstikke goed! Het ene kind is het andere kind niet, onthoud dat
pi_45538757
Je hoeft de absoluut niet schuldig te voelen nebelung!
Ik merk dat ik door het slaaptekort behoorlijk niet mezelf ben. Zo'n afspraak maken en de afspraak zelf kost veel energie en dat steek ik liever in Anna. Maar het is wel zo dat het beter is om te doen. Logisch denken gaat niet meer, keuzes maken ook niet, dus dat is het goed dat anderen je eens met de neus op de feiten drukken en zeggen wat ik ergens wel weet, waar wat niet doorkomt in mijn hoofd. En onzeker was ik toch al.
Maandag zal ik proberen of ik de lactatiekundige van het CB te pakken krijg. Ik heb haar al vaker gesproken en ze klonk wel aardig. Misschien dat zij eens mee kan kijken.

De andere curve heb ik wel, maar ik weet niet hoe ik die hier moet krijgen. Knippen/plakken lukt niet. Anna zit net tussen de onderste twee lijntjes. Ze zit er nu nog net tussen dus, maar dat komt echt door een paar goede weken.
*OUD heilige*
  zaterdag 20 januari 2007 @ 20:49:15 #124
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45543379
Kom ik weer aan te zeuren hoor... ik kan ook vrij weinig anders dan advies vragen hier. Mijn excuses hiervoor.
Ik ben op het moment heel erg onzeker over de BV en het vervolg daarvan: A.s. dinsdag ga ik werken, kolven gaat niet zo lekker op dit moment. Het apparaat is shit ofwel onprettig (een electrisch medela-kolfje) en ik ben zo onzeker over volgende week hoe het allemaal gaat lopen enzo dat ik elke keer maar 10ml hooguit 20 in het flesje krijg. 't Voorraadje wat ik had is er ook al bijna weer door. Brent huilt veelvuldig en heeft dan echt ook honger...
Het ene moment wil ik een dure fijne kolf aanschaffen en het moment erop krijg ik van iemand te horen dat als je weer gaat werken de productie ook veelal weer afneemt. Hoe kan ik er dan nog in geloven dat het goed komt en ik voldoende kan aanmaken voor mijn knul?
Ik slaap hier zelfs slecht door. :/

Ik was van plan maandag misschien bij de thuiszorg eens te gaan babbelen en wellicht daar een kolf te huren... maar ja, dusver zit ik dus tot over mijn oren echt in de zorgen over de BV en vraag ik me af of het niet heel erg zinloos is geweest, al die moeite, als ik nu stop... en hoe ik dat dan het beste kan aanpakken dat stoppen etc. Met als extra dieptepuntje een aantal cursussen van een week waarvoor ik het halve land af moet reizen (de eerste is eind maart)...

Hoe zou jij het aanpakken?
Iedere golf van de zee,
pi_45543673
Wat vervelend dat het zo moeilijk gaat Neuk en je kan er zo onzeker van worden.
Is 's nachts extra voeden/kolven om de productie op te krikken een idee? Het vraagt wel veel van je juist als je weer gaat werken.
Probeer ook op de dagen dat je niet werkt extra aan te leggen en na de voedingen nog te kolven.
Misschien heb je wat aan dit linkje http://www.borstvoeding.c(...)_ik_genoeg_melk.html
grá mo chroí
pi_45543749
Neuk, zo te lezen wil je helemaal niet stoppen!
Ik werk nog wel niet maar het is mijzelf opgevallen dat ik met een handkolf meer kolf dan met een elektrische Iig lijkt het me geen gek idee om een lactatiekundige in te schakelen.
Die heeft misschien goede tips voor je.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 21:15:48 #127
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45544229
Ik dacht dat je er met een handkolf veel langer over doet ook...? Dat zou dus wel eens een optie zijn. Eerder kon ik zo maar 200ml kolven, geen probleem maar nu opeens niet meer...

M_v_p ik kolf en leg eigenlijk de hele dag door aan de laatste 2 wk. 's nachts, ja da's wel een optie
Iedere golf van de zee,
pi_45544804
Neuk, het is zelfs mij (je kunt terug lezen over mijn productie problemen) gelukt om tijdens het werk genoeg te kolven. En ik kolfde daarvoor ook heel weinig. Houd je er rekening mee dat je nu kolft als 'extra', maar dat Brent straks niet drinkt, dat daardoor er meer melk is om te kolven? Ik kon ook niet goed overweg met mijn kolf en heb geleerd handmatig te kolven. Dat gaat veel beter. Misschien iets voor jou?
Heb je de spray al geprobeerd? Dat kan ook helpen.
Ik zou het niet opgeven, dat kan altijd nog.
*OUD heilige*
pi_45547197
een hele voeding kolven is inderdaad wel echt even iets anders dan tussen twee voedingen wat bijkolven hoor neuk. maar als 't voorheen zo veel makkelijker/beter ging: 't kan ook heel goed aan die kolf liggen, ik kon er juist met de avent handkolf niks uit krijgen, was volgens mij helemaal geconditioneerd op het geluid van de medela.
pi_45547272
yppy, als leek zie ik in Anna haar grafiek dat ze net zo hard groeit als Emma maar dan vanaf een lager geboortgewicht. (klopt het dat haar lengte de laatste tijd stagneert of heb je dat verkeerd ingevuld?, als dat zo is geeft dat weer wel reden tot zorg). Heb je al om advies gevraagd op het forum van de SBO?

Neuk, ik had met mijn Avent handkolf niet meer dan 20 minuten nodig om te kolven. Ik heb ook de overstap van ME van Medela naar Isis gedaan, met isis ging het veel beter. Als die ME tweede hands is kan het ook zijn dat hij gewoon op is, die dingen gaan maar een x- aantal uur mee.

En dan ook nog: Als je ook maar om de een of andere reden vindt dat je er nog niet aan toe bent om te beginnen met werken moet je je op je eerste werkdag meteen ziek melden, je 'ziekte' valt dan onder je zwangerschap en valt dan onder een ander regeling voor je werkgever. Ook stress vanwege bv is een geldige reden om je ziek te melden!
pi_45548533
Neuk, het is allemaal al gezegd dus ik wil je alleen even een dikke geven. Ik kan me nog goed herinneren dat je nog in je zwangerschap schreef dat je lang wilde voeden. Natuurlijk heb je alle recht om van je beslissingen af te wijken, maar als ik je zo hoor dan denk ik dat je het in ieder geval tijd moeten geven om te zorgen dat je helemaal achter een beslissing staat.
En wat Jelief zegt: gewoon ziekmelden als je het niet ziet zitten.
Overigens kolf ik nu de productie eenmaal afgesteld is bar slecht (met de hand beter dan met de handkolf trouwens), maar toen Ronja laatst een nachtje uit logeren was verbaasde ik mezelf door nog meer te kolven dan dat ze op haar oppasadres aan flessen dronk. Er staat wat meer druk achter en het kolven gaat echt makkelijker.
  zondag 21 januari 2007 @ 00:13:20 #132
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45548848
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 23:09 schreef Jelief het volgende:
En dan ook nog: Als je ook maar om de een of andere reden vindt dat je er nog niet aan toe bent om te beginnen met werken moet je je op je eerste werkdag meteen ziek melden, je 'ziekte' valt dan onder je zwangerschap en valt dan onder een ander regeling voor je werkgever. Ook stress vanwege bv is een geldige reden om je ziek te melden!
Allereerst bedankt voor alle reacties. Ik kan daar wel wat mee.
Ziek melden door stress vanwege de BV vind ik raar zonder het werk ook maar geprobeerd te hebben. Tuurlijk moet men in NL weer veel te vroeg aan de slag maar eigenlijk vind ik het ook wel weer leuk geweest zo thuis... Ik ben er wel weer aan toe. Ik heb er ook echt zin in alleen dat kolven e.d. ja... dat zie ik niet meer zo zitten.

Ik ga maandag beslis even naar de thuiszorg voor info over verschillende kolven.
Iedere golf van de zee,
  † In Memoriam † zondag 21 januari 2007 @ 00:49:42 #133
141844 Macka66
pi_45549677
Voor modebewuste nerd-babietjes: Oxytocine rompertje.
pi_45550360
quote:
Op zondag 21 januari 2007 00:13 schreef Neuk het volgende:

[..]

Allereerst bedankt voor alle reacties. Ik kan daar wel wat mee.
Ziek melden door stress vanwege de BV vind ik raar zonder het werk ook maar geprobeerd te hebben. Tuurlijk moet men in NL weer veel te vroeg aan de slag maar eigenlijk vind ik het ook wel weer leuk geweest zo thuis... Ik ben er wel weer aan toe. Ik heb er ook echt zin in alleen dat kolven e.d. ja... dat zie ik niet meer zo zitten.

Ik ga maandag beslis even naar de thuiszorg voor info over verschillende kolven.
Ik ben het met je eens dat je het beter even kan proberen, maar als er een redelijke kans is dat je je daarna toch ziek zou melden zou ik het meteen doen omdat het dan voor jou en voor je baas financieel meer voordelen heeft.
  zondag 21 januari 2007 @ 08:24:24 #135
24188 Belana
kloon van belana
pi_45552253
neuk, ik heb geloof ik nog een handkolf van avent. hij is wel 3 jaar oud en ik moet ff kijken of ie compleet is, maar je mag hem hebben hoor, dan hoef je ook ff niks te kopen. moet ik ff gaan kijken?
stormy waters...
sailin'
  zondag 21 januari 2007 @ 11:48:39 #136
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45554128
quote:
Op zondag 21 januari 2007 00:01 schreef owlet het volgende:
Er staat wat meer druk achter en het kolven gaat echt makkelijker.
Als er letterlijk meer druk op staat (volle borsten) dan gaat het kolven me idd erg gemakkelijk af.
Staat er figuurlijk meer druk op (toen ik laatst bv die verstoping had, ik móest toen kolven...) lukt het bij mij niet.
Wellicht dat je daarom minder kolft nu, Neuk. Omdat de echte noodzaak in beeld komt. Ik vrees dat dat bij mij ook zo gaat. Als ik moet lukt het gewoon niet. 10/20 cc, net wat er nog in de 'voorraad' zit, maar een TSR zodat het echt gaat stromen, nee hoor. Filmpjes, geluidjes van Thies op mijn telefoon, helpt allemaal niets. Ik ga een spray vragen bij de huisarts en daarmee oefenen.

Mócht je je ziek melden, ben er dan opp voorbereid dat het UWV binnen no time aan de telefoon hangt. En ze zijn vervelend.

Yppy, wat ontzettend jammer dat je zo onzeker raakt. Ik heb makkelijk praten met zo'n groot kind, maar een gemiddelde bestaat toch bij de gratie van uitersten? En Anna heeft toch geen honger? Bel morgen maar. Je kop in het zand steken lost je twijfels niet op!
  zondag 21 januari 2007 @ 11:58:23 #137
108648 cattie
lieve moeder
pi_45554354
Neuk, je hebt al veel adviezen, maar als ik mijn lijstje daar nog aan toe mag voegen:
-zorg voor een kolf waar je je prettig bij voelt (het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.)
-je kunt eens kijken naar de tips in de links in de op
-kolven op het werk, dus ipv voeden, is idd echt iets anders dan tussendoor kolven
probeer het eens een weekje op het werk, lukt het niet, dan:
-kun je een lk bellen, die hebben nuttige adviezen
-anders misschien de syntocinonspray, die heeft mij erg goed geholpen, ik kolf nu meer dan dat Ive drinkt.

En boven al, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan: maak je er niet te druk om, want dan wordt het steeds moeilijker.
Heel veel sterkte!
  zondag 21 januari 2007 @ 12:38:15 #138
1762 YPPY
Yppiaans
pi_45555375
Doordat ze bij haar geboorte al niet extreem zwaar is en toen nog is afgevallen heeft ze maar weinig reserves Jelief. Dat is nu vooral mijn 'probleem'. Als Anna een keertje ziek wordt (en die kans is er natuurlijk), dan gaat het de verkeerde kant op. Dat wil ik eigenlijk voorkomen, zodat het niet erg is als ze straks wat afvalt. Ook groeit ze zo door het slechte drinken nu maar erg weinig, door ze steeds verder van dat onderste lijntje afkomt. Nu is het nog geen ramp, maar ik wil voorkomen dat het echt erg gaat worden en nu kan ik misschien nog op een relatief eenvoudige manier ingegrijpen en de bv behouden.
Op het forum van de sbo krijg ik het advies te stoppen met de nachtvoedingen en het kolven. Dat ga ik maar niet doen, toen de nachtvoedingen de vorige keer stopten ging de productie erg achteruit. En 's nachts is het enige moment dat ze wel goed drinkt.
Anna geeft niet altijd een hongersignaal Moonah, dat is wel eng. Ze is tijdens haar 3e en 4e week samen maar 40 gram gegroeid (dat was het extreme dieptepunt), maar eten deed ze niet. Als ik haar door laat slapen drinkt ze een hele nacht niks, maar maak ik haar wakker, krijgt ze wel twee voedingen extra weg, zonder problemen. Ik durf dus niet op haar hongergevoel te vertrouwen.
*OUD heilige*
  zondag 21 januari 2007 @ 13:14:06 #139
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45556502
Wederom bedankt voor alle adviezen. Ik heb het goed in mijn oren geknoopt.
Dinsdag begin ik dus ik laat verderop in de week nog wel weten hoe het gaat.

Yppy: sterkte en succes ermee...
Iedere golf van de zee,
  zondag 21 januari 2007 @ 13:47:20 #140
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45557622
Even een paar tipjes voor op het werk kolven voor iedereen, in ieder geval werkte het bij mij zo super:
- Zorg dat je je kunt ontspannen!!! en dat doe je door de volgende tips
- Neem wat muziek mee, mp3-speler. Zo hoor je de electrisch kolf niet en je vergeet wat makkelijker de tijd en waar je mee bezig bent
- Neem wat te lezen mee
- Neem foto's van je baby mee, dat helpt soms bij de tsr

Ik vond kolven echt een crime, het stoorde me bij mijn werk. En ik had zo'n hekel aan het geluid. Was ook bang dat ik niet voldoende zo kolven. Door het mezelf zo aangenaam mogelijk te maken met bovenstaande tips, kolfde ik de ene keer 150 cc en de andere 220 cc. Als ik een keertje niet verder kwam dan 110 cc ofzo, dan ging ik later nog een keer.
Het is even wennen, kolven op het werk. Maar maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Succes!

Yppy, wat rot die onzekerheid. Hoop dat jullie snel wat vinden waardoor ze gewoon een lekker baby is waar jullie van kunnen genieten. In plaats van alle zorgen.

Nou, dat was het dan.
Gisteravond heeft Cas voor de laatste keer bij mij gedronken. Ik zie nog zo dat happende mondje voor me en die handjes die zich gretig naar me uitstrekken. En dan die van tevredenheid sluitende oogjes. Cas wordt groot, zelfstandig en heeft een tandje . Vooral dat laatste trok me over de streep, dat het nu gewoon echt tijd was. Het was echt een heerlijke periode en ik heb ervan genoten. Ondanks de constante onzekerheid hoeveel hij nu eigenlijk kreeg, of dat wel genoeg was etc. Het is zo snel gegaan. Het voelt echt als weer een stukje loslaten en dat was wel even slikken. Het beeld is op mijn netvlies gebrand hoe we daar met zijn tweetjes lagen, allebei zo tevreden en lekker dichtbij elkaar. Ik hoop dat jullie allemaal nog lang net zo mogen genieten als ik wij.

[ Bericht 0% gewijzigd door dutchie op 21-01-2007 14:00:37 ]
Als je niet lacht, ben je dood.
  zondag 21 januari 2007 @ 13:53:45 #141
3011 E.T.
pi_45557829
Ik wil Neuk en Yppy even een dikke knuffel geven

Vanaf hoeveel weken kun je ook al weer beginnen met oefenen met flesje?
Ik heb hier 130ml in de koelkast staan van vanmorgen (stond vanmorgen op knappen aangezien Tijn vannacht geen toetje wilde) maar vraag me af of 2,5 week niet te vroeg is.
Invriezen zou de andere optie zijn. (weggooien is zonde natuurlijk)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 21 januari 2007 @ 13:56:45 #142
3011 E.T.
pi_45557947
pfff... dutch..
Lijkt me best moelijk om zo'n periode af te sluiten.
  zondag 21 januari 2007 @ 14:01:56 #143
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45558112
Als Tijn goed 'hapt' kun je het rustig eens proberen. Voorheen was het bij 6 weken pas, maar dat is niet meer. Gaat goed dus?
  zondag 21 januari 2007 @ 14:06:28 #144
3011 E.T.
pi_45558271
Gaat hartstikke goed
A.s. dinsdag wordt ie gewogen (huisbezoek CB) en ik ben benieuwd. Volgens mij begint meneer een plofkop te ontwikkelen
(en 130ml uit een borst kolven zonder moeite geeft natuurlijk ook een redelijke indicatie)
  zondag 21 januari 2007 @ 14:30:10 #145
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45559053
Genieten dus?
  zondag 21 januari 2007 @ 15:44:37 #146
108648 cattie
lieve moeder
pi_45561678
Yppy, wat rot die onzekerheid.
E.T. wat fijn dat het zo goed gaat!

Dutchie, wat schrijf je dat mooi. Ik kan me voorstellen dat het loslaten moeilijk is/was. Wat fijn dat je zo goed op je bv-periode terugkijkt!
  zondag 21 januari 2007 @ 18:31:35 #147
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45566663
quote:
Op zondag 21 januari 2007 13:47 schreef dutchie het volgende:
Ik zie nog zo dat happende mondje voor me en die handjes die zich gretig naar me uitstrekken. En dan die van tevredenheid sluitende oogjes.
Pffff... Ik moet ervan huilen....
Het is natuurlijk heerlijk dat Cas al zo groot is, en dat is natuurlijk ook de bedoeling, maar wat lijkt het me moeilijk om afscheid te moeten nemen van de BVperiode.
Veel plezier Dutch met de volgende fase!

En ET, wat fijn dat Tijn 'een plofkop' krijgt!
Goed teken lijkt me!
pi_45568257
Dutch, ik moet er ook een beetje van slikken want dat moment gaat ongetwijfeld hier ook een keer komen Maar heerlijk dat je er zo van hebt kunnen genieten
  zondag 21 januari 2007 @ 21:22:14 #149
24188 Belana
kloon van belana
pi_45568595
dutchie
stormy waters...
sailin'
  zondag 21 januari 2007 @ 21:59:06 #150
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45568883
Zal ik jullie nog even verder laten ?
Toen ik hem daarstraks naar bed bracht, duwde hij zijn snoetje nog dicht tegen me aan.
  zondag 21 januari 2007 @ 21:59:45 #151
94046 PM-girl
pi_45568890
Neuk, wat een rotte situatie. Ik weet niet of het kan, maar is opnemen van ouderschapsverlof iets?
Een kolf huren kan ook, ik had een hele fijne van 2 euro per dag, lactina electric plus oid, een grote blauwe kast. NIet echt een mobiel ding, maar wel heel prettig.
Maar zo als ik je post nu lees, zou ik even goed afwegen wat je wil, of werken nu wel het goede is?
Ziekmelden kan idd, bij mij heeft het UWV nog helemaal niet gebeld (terwijl ik wel goed en volledig ziekgemeld ben, heb het nagevraagd) dus dat scheelt per werkgever denk ik.

Dutchie, wat omschrijf je het mooi!
*
  maandag 22 januari 2007 @ 10:35:01 #152
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45572372
Neuk nogmaals, het is niet overdreven om je daarvoor ziek te melden. Achteraf kan ik zeggen dat ik dat ook had moeten doen. Sterkte iig met het maken van je beslissing.

Yppy, weinig reserve is idd niet een ideale situatie. ik weet het verder ook niet, een arts of lk inschakelen lijkt mij wel een goed plan.

Dutch, mooi!

Snoopy, gij melkmoeder!
  maandag 22 januari 2007 @ 10:51:44 #153
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45572743
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 23:07 schreef bixister het volgende:
een hele voeding kolven is inderdaad wel echt even iets anders dan tussen twee voedingen wat bijkolven hoor neuk. maar als 't voorheen zo veel makkelijker/beter ging: 't kan ook heel goed aan die kolf liggen, ik kon er juist met de avent handkolf niks uit krijgen, was volgens mij helemaal geconditioneerd op het geluid van de medela.
Ik heb dat ook! Met de handkolf gaat het nog maar nauwelijks, maar ik dat k**geluid van die gouwe-ouwe medela hoor...
  maandag 22 januari 2007 @ 11:19:05 #154
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45573380
JeLief: ik ben gewoon een stresskip. Ziekmelden zou alleen maar uitstel betekenen. Ik moet toch een keer die streep weer over. Ik ben wel van mening dat 10 wk na de bevalling erg vlot is maar helaas, zo werkt dat nou eenmaal in NL. Het zal wel loslopen.... als ik dat maar blijf denken word ik vanzelf al een stukje relaxter.
Iedere golf van de zee,
pi_45573447
Neuk en YPPY ik heb geen tips, maar vind jullie twee sterke dames en jullie komen er heus wel uit, met al die kracht die jullie hebben.

Dutchie, mooi omschreven ook hier is het echt voorbij nu, vanochtend voor het laatst borstvoeding gegeven, dus dag lief topic , hopelijk tot een volgende keer bv.
  maandag 22 januari 2007 @ 11:24:00 #156
94046 PM-girl
pi_45573474
Misschien kun je overwegen die cursussen nog even te laten voor wat ze zijn Neuk? En geef dit gevoel ook maar aan je baas aan, wie weet kom je tot een goede middenweg?
Sterkte!

Vraagje voor de werkende moeders die kolven, ik heb morgen mijn eerste vergadering weer en die duurt van 9 tot half 1, gaan jullie halverwege de vergadering kolven of ervoor en erna? Ik zou anders rond 11 uur kolven of voeden.
*
  maandag 22 januari 2007 @ 11:24:29 #157
94046 PM-girl
pi_45573484
Tamea! Ook al een laatste keer gehad!
Tot ziens hier!
*
pi_45573530
Is er geen pauze opgenomen in die vergadering PM? Zal toch wel?

Tamea ook al voor het laatst!
  maandag 22 januari 2007 @ 11:30:26 #159
94046 PM-girl
pi_45573618
Ja, even plaspauze, maar verder is het doorpezen ivm veel onderwerpen en weinig tijd!
*
  maandag 22 januari 2007 @ 11:55:07 #160
108648 cattie
lieve moeder
pi_45574304
Dag Tamea!

PM-girl, ik weet niet hoeveel tijd jij ertussen kunt laten zonder te "knappen". Ik doe het bij zulke gevallen vlak voor en direct na de bespreking. Mijn max is 4,5 uur, dus dat zou dan kunnen. Ik zou dan om 8.30 uur kolven, ookal is de voeding daarvoor om 7.00 uur geweest. Ik krijg er dan niet veel uit, maar ga in ieder geval niet lekken.
  maandag 22 januari 2007 @ 12:24:20 #161
94046 PM-girl
pi_45575165
Had ik ook zitten denken, maar anderzijds wil ik niet door mijn werk mijn voedingsschema door de war gooien. Ik moet immers om 15;00 weer voeden dus als ik dan om half 1 kolf, is dat ook niet ideaal. Ik wil mijn productie niet zomaar laten wennen aan andere tijden.
Deze vergadering is nog te doen met een tussenpauze, immers een klein eigen team. De andere vergadering die ik heb, is groter en daarbij kan ik niet zomaar weg vrees ik.
*
  maandag 22 januari 2007 @ 12:25:18 #162
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45575199
quote:
Op maandag 22 januari 2007 11:24 schreef PM-girl het volgende:
Misschien kun je overwegen die cursussen nog even te laten voor wat ze zijn Neuk? En geef dit gevoel ook maar aan je baas aan, wie weet kom je tot een goede middenweg?
Sterkte!
Helaas kan dat niet. Het is een opleiding en die moet ik in 1 jaar halen. Dit wordt zo geplend dat allerlei collega's uit het hele land ook kunnen dus ik denk niet dat ze dit willen gaan verplaatsen alleen voor mij en mijn BV

Ik wil trouwens elke 2 uur gaan kolven op hetwerk. Lijkt mij een goed plan om de productie op peil te houden

Tamea:
Iedere golf van de zee,
  maandag 22 januari 2007 @ 12:27:56 #163
94046 PM-girl
pi_45575285
Je klinkt een stuk positiever Neuk, goedzo!
Veel succes morgen!
*
  maandag 22 januari 2007 @ 12:28:13 #164
108648 cattie
lieve moeder
pi_45575299
PM-girl: Mijn ervaring is dat 1 dagje afwijken van mijn schema niets uitmaakt voor mijn productie. Het enige wat ik merk is dat ik dan soms niet zoveel kolf als anders.

Neuk, elke 2 uur kolven, wow! Denk je dat dat lukt? Ik kolfte eerst om de 3 uur, dat vond ik al veel, en kolf nu om de 4 uur. Maar Ive is dan ook al wat ouder. Ik denk zelf dat het het handigste is om net zo vaak te kolven als Brent zou drinken. Mijn ervaring is dat het kolven dan ook beter gaat.
  maandag 22 januari 2007 @ 12:37:18 #165
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45575591
quote:
Op maandag 22 januari 2007 12:28 schreef cattie het volgende:
PM-girl: Mijn ervaring is dat 1 dagje afwijken van mijn schema niets uitmaakt voor mijn productie. Het enige wat ik merk is dat ik dan soms niet zoveel kolf als anders.

Neuk, elke 2 uur kolven, wow! Denk je dat dat lukt? Ik kolfte eerst om de 3 uur, dat vond ik al veel, en kolf nu om de 4 uur. Maar Ive is dan ook al wat ouder. Ik denk zelf dat het het handigste is om net zo vaak te kolven als Brent zou drinken. Mijn ervaring is dat het kolven dan ook beter gaat.
Ik weet uit ervaring dat altijd alles uit loopt op het werk dus als ik 2 uur aan houd is het al snel 2,5 tot 3
Daarbij drinkt Brent de ene keer om de 1,5u en dan opeens weer 4 u. Geen peil op te trekken. De ene keer heeft ie na 1 kant zin om te babbelen en te lachen en de andere keer doet hij na de tweede borst nog of hij half verhongerd is.
Iedere golf van de zee,
  maandag 22 januari 2007 @ 13:29:43 #166
108648 cattie
lieve moeder
pi_45577303
Het is denk ik ook een kwestie van uitproberen. Veel succes met werken weer en doe lekker waar je je goed bij voelt!
pi_45584552
dutchie Ik kan er nu al om huilen en dat terwijl ik nog maanden door wil gaan. Eens gaat het stoppen.

Ik dacht dat alles mbt kolven goed geregeld was op mijn werk, maar afgelopen week bleek ineens dat het wel ten koste gaat van de organisatie waar ik 'uitgezonden' ben. Die dus veel minder uren krijgen. Maar het werk moet wel gedaan worden. Al die die 'min-uren' vallen ook nog eens in de eerste, drukke, maanden van het jaar. Kon ook nog uit gaan leggen waarom kolven tijd kost en waarom je recht hebt op een kwart van je werktijd om te kolven. Ook als je maar 7 uur op een dag werkt (zoals ik). Wat was ik blij dat ik OR ervaring op heb gedaan met een andere werkgever.

Tamea ook al weg. Raar hoor, om hier moeders te zien vertrekken.
*OUD heilige*
  maandag 22 januari 2007 @ 19:22:52 #168
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45584621
Nou ik ben vandaag niets wijzer geworden. Ik kan beter fora op i-net af struinen dan naar winkels zoals thuiszorg en prenatal gaan voor informatie
Anyways.... wel wat voorraaddoosjes gekocht e.d. Gaat gewoon lukken die BV!!! Potverdikkeme!
Iedere golf van de zee,
  dinsdag 23 januari 2007 @ 01:17:58 #169
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45586408
Succes morgen Neuk!!! (of eigenlijk vandaag...).

En Yppy, wat naar dat je je zo moest verantwoorden.

Wij zitten weer met gedoe. Thies drinkt nog steeds een keer of 7 per dag (geheel op verzoek). Geen volledige voedingen, maar dan weer eens één, soms twee borsten. Ik wil hem zo graag op 5 voedingen per dag hebben. Dat moet makkelijk kunnen, want hij drinkt 10/11 borsten per dag, om het zo te zeggen. Alleen wil hij ze verspreid over de dag ipv in 5 keer. Bovendien willen we zijn slaappatroon wat structureren, nu doen we maar wat. Als hij jengelt helpen we hem in slaap, de ene dag slaapt hij veel, een andere dag nauwelijks. En ondertussen is het zo geworden dat hij als hij wakker wordt eerst speelt en pas na een poos bij me drinkt, om dan vervolgens (meestal) aan de borst in slaap te vallen. Ik denk dus dat hij dan ook vaak te moe is om twee borsten te drinken.
Dus, vanaf morgen gaan we eea (weer) goed aanpakken. Slapen, drinken, knuffelen, spelen.... Wish me luck....!
  dinsdag 23 januari 2007 @ 01:25:13 #170
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45586443
Good luck moonah ( en thies en thies-pappa)
pi_45587093
Tuurlijk gaat het lukken Neuk! Het is soms misschien lastig, maar het kan zeker. Ik denk als je het echt, echt wilt, dat bijna alles kan.

Wat zeiden ze bij het CB precies popples?

Succes Moonah! Het is zo fijn als je een beetje regelmaat hebt, ook voor jezelf. Anna komt soms vaak op een dag, maar ze gaat nu ook wel weer goed slapen als ze moe is.

Evenstar: ik heb gekeken voor de fantomalt, maar stond op dat het in overleg met een arts of dieetist moet. Dan durf ik het niet zelf te doen.
Een lactatiekundige langs laten komen gaat niet eens bedacht ik me later, want dan drinkt Anna toch niet. En als zo iemand komt, wil ik vooral weten of het aanleggen goed gaat.
Anna heeft nu twee avonden een flesje erbij gekregen en steeds 120 cc op. J. kan het iets meer 'dwingend' geven dan ik. Het is zo lastig meebewegen voor mij. Ik doe de slaaptijden 's nachts iets korter, zodat ik dan een extra voeding kan geven. Hopelijk is het vrijdag goed.

De krimpende melk theorie kan ik niet meer ondersteunen. De melk in de ijsblokjes vorm was niet gekrompen, maar eruit gelopen omdat hij schuin stond.
*OUD heilige*
  dinsdag 23 januari 2007 @ 08:13:01 #172
94046 PM-girl
pi_45587437
Moonah, hier heb ik het 5 voedingen ook ineens vastgezet, van de een op andere dag. Tussendoor zoet gehouden met speentje, lopen en spelen. Toen lukte het vrij vlug op 7-11-15-19-23 uur. Nu vervroeg ik de laatste meestal naar 22;30, dat lukt nu ook.
Slapen tussendoor is hier ook heel wisselend, daar zit overdag geen enkel schema in. Gaan we wandelen, slaapt hij. Is hij beneden, dan is hij soms de 4 uur tussen de voeding helemaal wakker.
Valt hij in slaap, dan laten we hem soms in de box, soms naar bedje.
Succes!

Ik hoop voor je dat het beter wordt YPPY
*
  dinsdag 23 januari 2007 @ 09:23:51 #173
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45588290
Moonah, succes.
Yppy hopelijk gaat het snel beter.
De spruw is hier nog niet weg. Ik ga morgen weer naar de HA met Maud en smeer zelf trouw de zalf. Gisteren een hele dag van Maud weggeweest. Zij deed het goed met de flesjes, maar heeft ´s avonds wel even de 5x borst die ze had gemist die dag ingehaald. Het kolven ging ook super. Lekkere rustige ruimtes gekregen en op mijn gemakje kunnen kolven. Hopelijk blijft het in de toekomst ook zo makkelijk.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 10:08:00 #174
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45589067
Ik heb gisteravond weldrie keergeprobeerd om iets te posten. Bij deze alsnog succes voor Neuk, het gaat gewoon lukken hoor!

Yppy, het zou fijn zijn als Anna morgen wat meer is aangekomen, dat geeft dan weer wat rust hè.

Chaca, goed hoor dat jullie het zo goed zonder elkaar hebben gedaan!
pi_45589235
Ik vind het ook raar om te zien dat moeders vertrekken, ik kan me stoppen nog steeds niet voorstellen en ben er nog steeds blij om dat het nooit zover gekomen is dat ik moest/wilde stoppen. Wat ik wel raar vind is de wetenschap dat ik in juni voor een examen een nachtje in een hotel ga slapen zodat ik niet hoef te reizen en Merlijn het zonder mij moet doen, tegen die tijd is hij al 17 maanden maar toch, de wetenschap dat ik een nachtje zonder moet. Kan natuurlijk ook eens fijn zijn.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 10:22:46 #176
62233 Jelief
ikke lief!
pi_45589388
Datwilde ik ook nog zeggen ja. Dat ik voorlopig nog wel hier blijf rondhangen, we genieten nog teveel van de bv ook trouwens die is nog steeds vertederd als Emma bij mij drinkt
pi_45589695
Neuk, succes vandaag

Ik ben een hele moeie mama op het moment. Lis wordt 's nachts 1 a 2 keer wakker en ik heb het er gewoon even heel zwaar mee. Mijn vriend begon al over stoppen met bv maar dat wil ik dus echt niet
Ik ga maar eens proberen vroeg naar bed te gaan ofzo want door die gebroken nachten raak ik niet bijgeslapen. Pffff, nou dat moest ik even kwijt. Voor de rest gaat het juist hartstikke goed hoor. Lis is een liefie en wij zitten wel op een fijne indeling van slapen, eten, spelen, slapen. Dat wel.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 10:53:49 #178
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45590089
Snoopy probeer 's avonds zoveel mogelijk met Lis mee te slapen. Ik doe het ook. En dat betekent inderdaad dat ik om 9 uur in bed lig. Maar, goed daardoor hou ik het om 2 uur en om 5 uur komen van Maud in elk geval redelijk vol.

Fijn dat ze in elk geval een lekker gezellig meisje is. En om de mantra nog maal eens te herhalen:

het is een fase....
  dinsdag 23 januari 2007 @ 11:05:05 #179
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45590335
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 07:00 schreef YPPY het volgende:
Tuurlijk gaat het lukken Neuk! Het is soms misschien lastig, maar het kan zeker. Ik denk als je het echt, echt wilt, dat bijna alles kan.

Wat zeiden ze bij het CB precies popples?

Succes Moonah! Het is zo fijn als je een beetje regelmaat hebt, ook voor jezelf. Anna komt soms vaak op een dag, maar ze gaat nu ook wel weer goed slapen als ze moe is.

Evenstar: ik heb gekeken voor de fantomalt, maar stond op dat het in overleg met een arts of dieetist moet. Dan durf ik het niet zelf te doen.
Een lactatiekundige langs laten komen gaat niet eens bedacht ik me later, want dan drinkt Anna toch niet. En als zo iemand komt, wil ik vooral weten of het aanleggen goed gaat.
Anna heeft nu twee avonden een flesje erbij gekregen en steeds 120 cc op. J. kan het iets meer 'dwingend' geven dan ik. Het is zo lastig meebewegen voor mij. Ik doe de slaaptijden 's nachts iets korter, zodat ik dan een extra voeding kan geven. Hopelijk is het vrijdag goed.

De krimpende melk theorie kan ik niet meer ondersteunen. De melk in de ijsblokjes vorm was niet gekrompen, maar eruit gelopen omdat hij schuin stond.
Even overleggen met de huisarts/cb arts wellicht dat het is om mensen af te schrikken en niet om de onjuiste reden te gebruiken
  dinsdag 23 januari 2007 @ 11:07:52 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45590418
Ach Snoopy... Net wat Chaca zegt, probeer mee te slapen. Ik heb dagen (zo niet weken...) gehad dat ik zelfs om 19.30 al in bed lag samen met Thies. Dan pik je toch net weer een uurtje of wat extra mee. Hou vol hoor!

Yppy, ik hoop zó voor jullie dat al die extra inspanningen (en stress??) vrijdag resultaat blijken op te leveren.
Chaca (ik heb je een paar dagen gemist? Klopt dat?), die spruw kan zo hardnekkig zijn, naar hoor. Wij zijn er ook nog steeds niet van af. Fijn trouwens dat dat kolven en flesje zo goed gaat! Dan ga je toch met een geruster hart weg he.
En Randa, al 17 maanden bijna! Wow! Dat had ik me niet gerealiseerd, dat Merlijn al zo oud is!

PM, fijn te lezen dat Simon ook niet regelmatig slaapt. Ik kan daar op i-net niet zo veel over terugvinden en ik merk dat ik er wat onzeker van word. Met als gevolg dat ik de neiging heb krampachtig te worden.
Anyway, vandaag dus proberen flexibel naar 5 voedingen te streven.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 11:15:53 #181
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45590637
Noopy

Neuk succes vandaag.

Yppy wat irritant is dat zeg, dat je je moet gaan 'verdedigen' over het recht dat je hebt als bv-moeder.

Moest ik vanmorgen voor mijn werk even bij het Kruidvat zijn, zie ik daar een dame bij de kassa zoogkompressen afrekenen. En ik denk: "O wat leuk, die geeft nog bv!"
Belachelijk mens dat ik ben.
pi_45590753
Ik ga jullie advies opvolgen en met de kippen op stok vanavond

Moonah, volgens mij gaat het niet zozeer om de lengte van slaapjes maar wel om de volgorde zoals je zelf al aangaf. Het is even oefenen maar dan gaat het vast lukken
  dinsdag 23 januari 2007 @ 11:31:31 #183
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45591104
Moonah, rustig aan met het omzetten naar een ander ritme. Ik probeerde het de eerste keer tijdens regeldagen/sprong. Dat werkt in elk geval niet. Ben de afgelopen dagen een beetje druk geweest thuis, dus inderdaad minder op fok geweest. wilde gisteren wel, maar toen wilde fok weer niet.

Ik probeer nu een beetje het schema van Sjak te volgen. Dat lukt vrij aardig. Alleen de avonden zijn nog niet volgens het boekje. Maar, het begint erop te lijken. Ik probeer nu nu 7-10.30-14.00-18.00-21.00-00.30 en dan tegen de ochtend nog ergens. En dit is niet eens de gewenste situatie, maar wel al een heel eind in de goede richting. Het mooiste zou zijn als de laatste 2 samen zouden gaan vallen rond 11 uur, maar dat zie ik nog even niet gebeuren, want meestal is het nu nog 7-10-13-16.30-20.00-23.00-02.00-05.00. En dan voed ik dus wel om elf uur, maar moet dan voor mijn gevoel echt 2x midden in de nacht mijn bed uit. Ach, we zien wel.

Oh, en even ter verglijk bv versus fles. Fleur is een flessenkind. Scheelde met Maud nauwelijk of niets bij de geboorte. Laagste gewicht Fleur 2930, laagste van Maud 2900. Fleur met twee maanden: 4780 gram en 57 cm. Maud met 2 maanden 3910 en 52 cm. Denk dat Maud een dieseltje is. Trage start, maar daarna wel goed op dreef . Fleur zit in het midden van de curve en Maud aan de onderkant. Grappig hoe 2 kindjes van dezelfde papa en mama zo kunnen verschillen. Ook in doen en laten trouwens, maar dat is voor een andere keer in een ander topic.
pi_45592634
Ik geniet er ook nog steeds van. Hoe oud ze ook worden, ze blijven innig tevreden aan die borst. Al doen ze het zittend, op de kop of andersom hoor

's Nachts is ze nog steeds net een kleine baby, dan vouwt ze zich helemaal op, oogjes dicht en knuistjes op m'n borst

Ik voed nog steeds volledig op verzoek. Als ik ga tellen komt dat gemiddeld wel op zo'n 8 keer per 24 uur, waarvan nog steeds 1 of 2 keer 's nachts. Maar dat is in zo'n 5 minuten klaar hoor, 2 minuten ene kant, 2 minuten de andere kant en weer slapen. Ze krijgt alleen water als ander drinken, dat scheelt ook. Ze eet verder als een bootwerker, lust alles.

Nou, aan deze informatie hebben jullie verder niks, ik vond het wel eens leuk om te vertellen
Misschien is de boodschap wel: borstvoeden wordt alsmaar makkelijker naarmate ze ouder worden (al blijven er soms wel eens dingen spelen natuurlijk).
pi_45594099
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 12:23 schreef nebelung het volgende:
Nou, aan deze informatie hebben jullie verder niks, ik vond het wel eens leuk om te vertellen
Nou het klinkt iig alsof je er lekker van geniet Nebelung!

Het nadeel hier is 's nachts dat ik na de borst ook nog een flesje moet geven. Dus ik ben wel meer tijd kwijt dan normaal denk ik. Die bv is niet zo moeilijk. Dan lig ik ook lekker met mijn ogen dicht. Maar het overeind hijsen van mezelf daarna valt niet mee
pi_45594173
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 13:17 schreef snoopy het volgende:

Het nadeel hier is 's nachts dat ik na de borst ook nog een flesje moet geven. Dus ik ben wel meer tijd kwijt dan normaal denk ik. Die bv is niet zo moeilijk. Dan lig ik ook lekker met mijn ogen dicht. Maar het overeind hijsen van mezelf daarna valt niet mee
Dat kan ik me voorstellen.
Met een flesje kan je idd niet lekker blijven soezen, maar ja, als het moet, moet het he.
pi_45594213
Even een vraagje hier dan maar (jullie "ken" ik tenminste), hoe vaak mogen baby's eigenlijk niezen? Ik heb vannacht eens liggen luisteren maar er kwam om de 5 minuten een niessalvo voorbij. En dat een half uur, drie kwartier lang. (Dit icm wat nebelung riep over allergie enzo...)
pi_45594263
geen flauw idee Jarno. Ik weet ook niet of daar een 'richtlijn' voor is hoor. Lis niest ook wel vaak en veel achter elkaar. Maar wat jij zegt klinkt wel veel.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 13:25:25 #189
3011 E.T.
pi_45594300
Jarno, mij is wel eens verteld dat een baby tegen elk soort stofje nog een anti-stofje moet aanmaken en dus in het begin nog overal om niest.
Saskia niestte ook erg vaak
pi_45594331
Nouja, we zullen het meenemen in het gesprek bij de wvk wat we vrijdag hebben. 't Viel me vannacht wel erg op. Nou heeft ze altijd wel veel geniest maar het lijkt steeds meer te worden.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 13:46:00 #191
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45594781
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 13:26 schreef Jarno het volgende:
Nouja, we zullen het meenemen in het gesprek bij de wvk wat we vrijdag hebben. 't Viel me vannacht wel erg op. Nou heeft ze altijd wel veel geniest maar het lijkt steeds meer te worden.
In combinatie met het slecht aankomen groeien en het niezen ( deed arwen ook veel) vind ik het verdacht akelig richting allergie gaan..
  dinsdag 23 januari 2007 @ 14:10:55 #192
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45595487
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 12:23 schreef nebelung het volgende:
Misschien is de boodschap wel: borstvoeden wordt alsmaar makkelijker naarmate ze ouder worden (al blijven er soms wel eens dingen spelen natuurlijk).
Jawel hoor, aan jouw ervaringen (en die van andere die-hard BV'ers ) hebben 'we' juist erg veel!
Toen ik je post las sprongen spontaan de tranen in mijn ogen. Een ware eye-opener! Ik wil ook gewoon op verzoek blijven voeden!!! Waarom 'moet' ik dan ineens een ritme opbouwen? Nou, omdat het CB en een vriendin en mijn schoonmoeder vinden dat ik wel erg veel en vaak voed... En ja een ritme lijkt me ook wel handig.
Maar ik had de hele ochtend al van die nare kronkels in mijn buik, ik heb er vannacht over gedroomd, het voelt nu gewoon niet goed. Mijn lief werd zojuist even flink pissig om mijn wispelturigheid, maar we hebben nu afgesproken dat we Thies wel volgen, maar dat er weer minimaal 3 uur tussen de voedingen moet zitten ('s nachts en 's ochtends zit er vanzelf al minimaal 5 uur tussen). Een soort van gulden middenweg dus. En daar kan ik mee leven. Immers, een poos terug ontstond toen als vanzelf een soort van ritme.

Hier ook een veelvuldig niezend kind hoor!
pi_45596467
Mijn Myrthe-ervaring komt ook meer overeen met Nebelung. Behalve dat die niet zo bijvoedingsminded was, kreeg toen ze 1 was nog amper een half potje leeg voor een kind dat een paar maanden jonger was (dit ter indicatie vd hoeveelheid, gewoonlijk deden we 't Rapleyend ). Ivm allergiepreventie vond ik dat niet erg, maar het kan wel ongerustheid oproepen in de omgeving.
Moonah succes met jullie ritmeperikelen!

Jarno ook succes bij het gesprek vrijdag. Hooikoorts is ook een mogelijkheid voor kleine baby's, en voor boompollenpatienten is het seizoen vaak al begonnen door de zachte winter. Misschien dat de wijkverpleegkundige kan helpen dat uit te zoeken als dat haar nodig lijkt.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 15:02:06 #194
94046 PM-girl
pi_45597095
Moonah, jeetje, moeilijk he, als de omgeving vind dat iets moet en jijzelf dan ook maar, terwijl het niet van harte is. Hier hadden we het geluk dat SImon zelf ook vond dat het zo 'moest' dus dat gaat het makkelijker, maar het moet bij beiden passen, zowel moeder (en vader) als kind.
Een ritme past bij ons, een strak schema niet. Nou moet ik zeggen dat ik het niet vervelend vind dat Simon zelf maar 5 voedingen wil, ik weet daarom wel waar ik aan toe ben en dat ik tussendoor weg kan.

Moonah, volg gewoon je hart, in plaats van dat van oma,wvp of wie dan ook, JIJ bent Thies zijn mama dus JIJ kiest wat goed is voor jullie!

Ik zag gisteren weer van die moeders die kinderen van 5 jaar de borst gaven op RTL4, en dat ziet er echt zo vreemd uit vind ik, het mooie is er dan helemaal van af!
*
pi_45597283
van de borst of van het kind?
pi_45597683
Moonah, zo herkenbaar
Ik voed ook op verzoek, maar als er niet vier uur tussen zit (toen ze zo oud was als Thies drie uur) dan probeer ik eerst of ze niet wat anders wil. Zo zit er voor mij wat duidelijkheid in zonder dat ik echt op schema voedt, want als ze echt wil krijgt ze, al is het drie keer per uur.
's Nachts ga ik niet eens mijn best doen om het te regelen. Dat zou namelijk veel vermoeiender uitpakken dan aanleggen bij de eerste kik, samen doezelen en daarna weer van mijn bed af in haar bedje rollen.
Volg gewoon je gevoel, die gulden middenweg klinkt goed!

En Nebelung, bedankt voor je verhaal. Dat geeft weer even moed als ik snachts me weer af vraag of ze óoit nog een keer door gaat slapen
pi_45601496
Merlijn kwam vanacht ook 2x, ik vind het ook niet erg, maar dat komt omdat we "nog steeds" samen slapen, gemak vind ik het nog steeds (en heel gezellig). Merlijn kwam vanacht om 2uur en om 4 uur nog wat en dan om 6 uur nog wat weer maar toen werden we wakker.

Overdag komt hij dan veel en dan weinig. In de avond wil hij ook nog veel/vaak drinken om weer lekker door te kunnen slapen. Tijd kost het gelukkig niet veel meer. Wat ik wel merk of me op betrap dat ik vaak mijn trui maar omhoog doe, nog voor hij het gevraagd heeft . Het is nog gewoon veel te gemakkelijk om hem even aan te leggen als hij bij mij zit te huilen ofzo. Moet ik eigenlijk niet te vaak meer doen, maar het is echt automatisme.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 17:42:24 #198
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45602874
Tnx voor het succes wensen. Dat heeft geholpen, denk ik. Ik heb vandaag zo'n 450-500ml voor morgen gekolfd. Lijkt me meer dan genoeg voor 6 uurtjes 't Doet allemaal wel een beetje zeer en op het werk viel het toch niet mee te kolven. 't Duurde ook veel langer dan ik zelf gedacht had en de opbrengst was echt beduidend lager dan thuis kolven. Maar het is wel gelukt! Ik kijk het gewoon een weekje aan en beslis dan wel wat ik verder ga doen: of een dure kolf, of eens per dag handmatig kolven en KV naast de BV. Dat geklooi met dit pijnlijke electrische apparaat heb ik eigenlijk wel gehad.
Ik doe een klein hoeraatje

Zul je net zien he... gisterenavond wilde ik vroeg gaan slapen, had Brent last van darmkrampjes.... Maar ik ben de dag doorgekomen en zit nu aan mijn 2e bakkie koffie, gewoon, omdat ik anders om val van de slaap...

Ik kan ook geen negatief verhaal over BV meer horen. Dat werkt toch alleen maar tegen. 'Nou bij mijn dochter was het toen ze ging werken in 1x afgelopen.' 'Kolven? Da's mij nog nooit gelukt!' etc etc...

Moonah: ik voed ook nog steeds op commando hoor Oh nee, op verzoek heet dat. Ik heb ook met de oppassers van Brent afgesproken dat er gevoed wordt op verzoek. Dus als ie slaapt laat maar lekker liggen, ook al slaapt hij 6 uur achter elkaar (en dat gebeurt soms echt). Ik zorg daarentegen wel dat hij minimaal 6 voedingen per dag krijgt. Meestal is het 7.
Iedere golf van de zee,
  dinsdag 23 januari 2007 @ 18:09:29 #199
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45603808
Ik doe een groot hoeraatje voor jou hoor Neuk!
Heel fijn dat het zo goed is verlopen. En vanavond maar lekker op tijd in je bedje he.

Lieve dames, dankjulliewel voor jullie support en jullie eigen ervaringen. Dat heeft me goed geholpen mijn zelfvertrouwen weer terug te krijgen! Dikke !!!
Pff, Thies heeft gewoon zijn eigen soort van ritme: 's avonds en 's nachts 2 borsten, 's ochtends bijna niets en 's middags wat vaker één borst. Klaar.
pi_45607428
wat goed neuk. hoera

moonah fijn dat thies weer zijn soort van ritme terug krijgt.^O^

yppy op het cb hadden ze het er over dat ik bijvoeding moest geven. ik had echt zoiets van ja hallo geef ik dan voor niks bv. ik wil dat renske bv krijgt en geen kunstvoeding. renske is heel ontevreden na de voeding maar dat komt omdat ze 25min. mag drinken. dus dan moest ik maar bijvoeding geven.
maar daar ga ik het donderdag over hebben met de arts daar. ze was ook maar 80 gram bij gekomen en dat vind ik veel te weinig en de week ervoor ook. ze is zo dun en mag echt veel meer bijkomen.
maar je gevoel ken ik echt super goed. je wil gewoon bv. geven en hun beginnen over bijvoeding.

pffff daar ga ik weer(renske ligt de hele dag wakker en huilt) krijg echt geen tijd om hier te reageren.

dames laat de moed niet zakken en zet hem op
mama van 3 kids!
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:11:41 #201
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45608616
popples succes. ikhoop dat het jre lukt om de bv vol te houden.

moonah net als ieder kindje zijn eigrn curve heeft, heeft het ook zijn eigen ritme....dud thies ook. en het is best een mooi ritme als ik het zo lees.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:31:07 #202
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45609459
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 18:09 schreef Moonah het volgende:
Ik doe een groot hoeraatje voor jou hoor Neuk!

Pff, Thies heeft gewoon zijn eigen soort van ritme: 's avonds en 's nachts 2 borsten, 's ochtends bijna niets en 's middags wat vaker één borst. Klaar.
Ik had net mijn moek aan de lijn en die zei dat ze het knap van me vond. Toen groeide ik effe Misschien is het toch bijzonderder dan dat ik eerst aan nam (ik ben nogal op de natuur ingesteld en vind zoiets niets meer dan normaal )

Geinig, dat ritme van Thies.
Brent zijn ritme: 's ochtends 2x vol laten lopen, 's middags kort drinken en dan heel druk adhd-en in de box en 's avonds weer compleet vol laten lopen zodat hij de nacht door kan. 't Wordt nog wat als die jongen de kroeg ontdekt
Iedere golf van de zee,
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:37:09 #203
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45609738
Popples: wat vreemd. Waarom mag je maar 25 min voeden? Misschien kan Renske gewoon nog niet zo efficiënt drinken? Of wil je niet langer voeden?
Iedere golf van de zee,
  dinsdag 23 januari 2007 @ 21:40:32 #204
3011 E.T.
pi_45612388
leuk artikel over ritmes, tegenstrijdige adviezen etc.

die 25min verbaast mij ook Popples..
pi_45612741
Raar kind hier. Vandaag op de opvang heeft ze 1 x 180 en 2 x 120 cc op, en net ook weer 180 cc. En die laatste fles met een gulzigheid en in een tempo waar je haast bang van wordt. Kan dat een correctie zijn op het niet zo goed eten van gisteren ofzo? Nou goed, in combinatie met vanochtend en wat ze eventueel vanavond nog bij mama drinkt, gaat ze hard richting de driekwart liter vandaag. .
pi_45612917
Oh ja, die column, geweldig

Neuk, I'm with your moeder

Popples, heel vervelend allemaal. Het lijkt erop alsof er iets mis gaat met het 'melk-management' zeg maar. Hoe oud is Renske nu? Voed je op verzoek? Als je zou tellen over een etmaal, op hoeveel voedingen kom je zo ongeveer? Is die 25 minuten van jou of heeft iemand anders je dat geadviseerd?

Het is wel zo dat voor borstvoedingsproblemen borstvoedingsoplossingen zijn. Je hebt, naar mijn bescheiden mening, meer baat bij goede informatie en begeleiding van mensen die wel weten waar ze over praten. Ik ben tegenwoordig niet zo uitgesproken meer over het verstand dat CB's hebben van borstvoeding, maar bedenk dat ze vaak er niet zo heel veel van weten. Dit is een duidelijk geval van het niet weten. 'Dan maar kunstvoeding' .

Terwijl ik denk dat als je op verzoek voedt, en gezien haar jonge leeftijd toch minimaal 8 maal per etmaal en dat ze zo lang mag drinken als ze wil je al een heel aardig eind op streek bent.

Ik raad je aan om eens een vrijwilligster te bellen van de VBN of de LLL. Die kunnen alles eens goed met je doornemen.

VBN: 0343-576626 (je krijgt een bandje en dan kan je je postcode intoetsen en dan krijg je een paar nummers van contactpersonen bij jou in de buurt. Papier bij de hand dus. Er wordt niet gewerkt met bloktijden, je kan in principe altijd bellen, echter hou er rekening mee dat de contactpersonen ook kinderen hebben en dat het soms wel eens net niet uitkomt. Dan wordt dat aangegeven)
LLL: 0111 - 41 31 89. (Door middel van een beantwoorder word je doorverwezen naar LLL-leidsters, die telefoondienst doen. Zij zijn bereikbaar in drie bloktijden, verdeeld over de ochtend, de middag en de avond.)
pi_45613022
Die Anna, die weet best wat ze wil volgens mij.
pi_45613054
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:56 schreef nebelung het volgende:
Die Anna, die weet best wat ze wil volgens mij.
Ja, uit een flesje drinken! . Luie mina.
pi_45613824
nou even korte uitleg want renske is weer aan het huilen. ze is de hele tijd wakker geweest.

25minuten is mij aangeraden door het cb omdat ze anders echt 3uur aan de borst ligt.
ik wil haar best laten drinken zolang ze nodig heeft maar dat betekend bij haar dat ze dus de hele dag ligt te drinken.
renske is nu ruim 3weken oud (30-12-06)
ze krijgt voeding om 5 uur, 8uur, 11uur,14.00uur,17.00uur, 20.00uur,23.00-00.00, dan als ze nog honger heeft krijgt ze tussen door ook of als ze zich meld eerder. dus eigenlijk is het voeden op tijden.
de vk had het erover dat ik haar moest voeden op verzoek en de kraamhulp ook alleen werd ze op vaste tijden gevoed. dat vond ik zo gek.

nebelung ik denk dat ik ze maar ga bellen. ik lees veel overborstvoeding en toch loopt het niet zoals het moet. krijg dus flink verkeerde adviezen van het cb. en dat kunstvoeding gedoe laat ik maar even zo maar ik wil zo graag dat het goed gaat met mijn meisje. ze ligt nu weer alles bijelkaar te krijsen terwijl ze net heeft gehad.
mama van 3 kids!
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 00:19:14 #210
141844 Macka66
pi_45618448
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 11:15 schreef dutchie het volgende:
Moest ik vanmorgen voor mijn werk even bij het Kruidvat zijn, zie ik daar een dame bij de kassa zoogkompressen afrekenen. En ik denk: "O wat leuk, die geeft nog bv!"
Belachelijk mens dat ik ben.
't Kost soms gewoon wat tijd om hart en verstand bij elkaar te krijgen.

Toen ik las hoe je het bv geven zou gaan missen leek het mij vooral een uit het verstand genomen beslissing om te stoppen. Als je het de tijd geeft vind je vast wel een manier om het gemis van de emotionele kant van bv geven op te vangen
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 00:23:26 #211
141844 Macka66
pi_45618579
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 13:17 schreef snoopy het volgende:

[..]

Nou het klinkt iig alsof je er lekker van geniet Nebelung!

Dat viel bij ons onder 'eerlijke verdeling': ik deed de bv en lief de fles
nu de bv is gestopt ben ik flesgewijs ook de pisang , we doen wisseldiensten

[ Bericht 10% gewijzigd door Macka66 op 24-01-2007 00:37:15 ]
  † In Memoriam † woensdag 24 januari 2007 @ 00:30:59 #212
141844 Macka66
pi_45618778
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:42 schreef Neuk het volgende:
Tnx voor het succes wensen. Dat heeft geholpen, denk ik. Ik heb vandaag zo'n 450-500ml voor morgen gekolfd. Lijkt me meer dan genoeg voor 6 uurtjes 't Doet allemaal wel een beetje zeer en op het werk viel het toch niet mee te kolven. 't Duurde ook veel langer dan ik zelf gedacht had en de opbrengst was echt beduidend lager dan thuis kolven. Maar het is wel gelukt! Ik kijk het gewoon een weekje aan en beslis dan wel wat ik verder ga doen: of een dure kolf, of eens per dag handmatig kolven en KV naast de BV. Dat geklooi met dit pijnlijke electrische apparaat heb ik eigenlijk wel gehad.
Ik doe een klein hoeraatje
Neuk, gij zijt een held!
En je kunt natuurlijk ook kolven huren. De dubbelzijdige elektrische Ameda Lactaline kolf vond ik een verademing om te gebruiken. Te huur met kooprecht bij Vos.
  woensdag 24 januari 2007 @ 01:05:40 #213
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45619465
Macka, goed dat je die uitspraak van Dutch nog even quote! Hoezo 'belachelijk mens', aandoenlijk juist!

Popples, Thies heeft ook heel veel aan de borst gehangen hoor, de eerste weken. En Renske is pas 3 weken oud! Dus wat nou beperken... Het grietje heeft 9 maanden in je buik gezeten, mag ze aub even op haar gemakje wennen? Tenminste, zo denk ík erover...

En die Anna.... Volgens mij heb ik het al eerder gezegd: Een juffertje Eigenwijs!

Tja, die column.
Toen ik gisteren dus dat geregel in mijn kop had, en op zoek was naar info kwam ik hem ook tegen. Het duurde tot vandaag eer ik door had dat het een cynische vergelijking betrof.
  woensdag 24 januari 2007 @ 01:33:00 #214
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45619872
Heb die column nóg eens gelezen net (met nu in mijn achterhoofd waar het dus wérkelijk over gaat... ), en eigenlijk is het toch ten hemelschreiend dat we onze kinderen in een stramien moeten duwen?
Ik ben weer helemaal gesterkt in het volgen van mijn kind en mijn intuïtie!!!!!
Dat was door jullie ook al weer terug, maar ik laat me er nu echt helemaal niet meer van af brengen! Zo!
  woensdag 24 januari 2007 @ 09:04:28 #215
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_45621789
*breekt ff in...

Ik ben ondertussen op een punt aangeland dat ik vergéét te kolven en er pas aan denk als ik iets begin te voelen. Dan kolf ik. Ik kolf nu ongeveer twee keer per dag en breng dan bij elkaar één voeding op. Die krijgt hij dan 's ochtends.
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:09:30 #216
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45624199
Popples, hoe was je bevalling. Heeft Renske het zwaar gehad? Kun je een voorkeurshouding ontdekken. En als ze bloot op het aankleedkussen ligt, ligt ze dan recht? Ik vraag dit om uit te sluiten dat ze geen pijn heeft, waardoor ze dus ook moeite kan hebben met drinken. En als je zegt dat ze zoveel huilt, dan verbaasd het me niets dat ze niet veel aankomt. Huilen kost immers enorm veel energie. Energie die ze eigenlijk in groeien moet steken. Je legt ze ongeveer om de 3 uur aan (en op verzoek). Misschien is om de 3 uur te ruim. Maud komt nu zo af en toe ook nog om de 2,5 uur. Ik snap dat het moeilijk is. Zeker bij zo'n kleintje. Je wilt het beste voor ze. Is het misschien een optie om tussendoor te kolven. Dus op de helft van de tijd. Als jij om de 3 uur voed dat je op 1,5 uur kolft en dat na de volgende voeding extra geeft om te zien of het echte honger is of mama-honger. Geef je 1 of 2 borsten. Als je er 1 geeft kun je de andere elke keer afkolven. Als je er twee geeft. Bijv. 20 minuten de een en 10-15 minuten de ander dan kun je de eerste al vrij snel weer afkolven.

Als je het gevoel hebt dat ze pijn heeft, dan is een osteopaat wellicht een optie. Ik hoop dat je snel een tevreden meisje hebt. Want deze onzekerheid is niets.

Maud heeft inmiddels al weer 2 nachten bij me gelegen. De verkoudheid bereikt zijn hoogtepunt. ZIjn voor de zekerheid bij de HA langs geweest. Longen zijn vrij. Spruw is bijna helemaal weg. Ze heeft dus alleen maar neusspray gekregen om te zorgen dat ze met drinken ook daadwerkelijk adem kan halen. Nu is het net een duiker. Ze duikt onder om te drinken en komt daarna happend omhoog voor lucht.

PV, dat is toch op zich fijn. Dan hoef je ook niet op een trs te wachten.
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:14:00 #217
94046 PM-girl
pi_45624324
Popples, 3 uur is lang, maar 25 minuten is weer het andere uiterste vind ik.
In het begin deed Simon ook ruim 3 kwartier over een voeding, tot anderhalve maand zeker.
Dat wordt vanzelf minder op den duur, Renske zal sterker worden en het went allemaal een beetje.

Volg ook je eigen hart en niet alleen het CB, is mijn ervaring.

Moonah, fijn dat je weer tevreden bent met hoe het gaat nu, super!

Neuk, wat goed van je! Driewerf hoera-hoera-hoera!

PV, dat is vlug afgebouwd dan of niet?
*
pi_45624468
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 11:09 schreef chacama het volgende:
Dan hoef je ook niet op een trs te wachten.
? dit snap ik niet ?
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:23:49 #219
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45624599
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 11:19 schreef nebelung het volgende:

[..]

? dit snap ik niet ?
Als ze gaat kolven op het moment dat ze wat voelt heeft ze toch al een tsr? Of niet? Heb zelf namelijk het gevoel dat ik eerst een trs krijg en dan pas ga lekken.

ok, ik snap hem. Je bedoelt dat omdat PV aan het afbouwen is dat ze geen trs nodig heeft. Maar ik kan me voorstellen dat omdat je het risico op verstoppingen krijgt bij afbouwen, het liever rustig afbouwt op deze manier dan dat je vol zit en het er niet uit wil. Dus vandaar mijn opmerking.
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:30:24 #220
3011 E.T.
pi_45624768
Ik heb bij Saskia al heel snel geleerd om (wat betreft bv zeker) me niets van het CB aan te trekken en vooral naar m'n eigen gevoel en m'n kind te luisteren.
Saskia deed 't daar geweldig op en Tijn lijkt dezelfde kant weer op te gaan. Van het bv-forum en borstvoeding.com etc. heb ik meer geleerd dan van het CB.

Tijn doet nu ook zo'n beetje een uur over een complete voeding. (daar zit wel een verschoning bij inbegrepen) en die is maar 5 dagen jonger dan Renske. En soms heeft ie niet altijd echte honger maar ook gewoon mama honger.. Logisch aangezien hij 9 maanden in m'n buik heeft gezeten en pas net in de boze buitenwereld terecht is gekomen. De veiligheid van het horen van m'n hartslag en m'n bloedsomloop in combinatie met een paar slokken melk geven 'm rust.

Ik zou zeggen, leg Renske lekker aan bij elke kik die ze geeft (smakken, handjes in mondje.. huilen is vaak al een paar stappen te ver in het hongersignaal) en laat haar lekker drinken zo lang ze nodig heeft. Het wordt echt vanzelf minder en efficienter (dat moet ze ook nog leren) en uiteindelijk komt er vast wel iets als een ritme of schema.
Als Renske niet snel genoeg uit zichzelf wakker wordt om te eten, maak haar dan wakker (bijv. om de 2,5 uur).

Ik koppel Tijn trouwens af als hij niet meer effectief drinkt. Vier keer zuigen en een keer slikken en tussendoor een beetje sabbelen zijn tekenen om hem af te koppelen. Als hij dan na een boer nog genoeg trek heeft krijgt hij nog een toetje uit de andere borst, maar dit gebeurt lang niet altijd. (het komt ook voor dat hij dat toetje na een half uur pas wil).

Succes iig!
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:31:28 #221
3011 E.T.
pi_45624796
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 11:23 schreef chacama het volgende:

[..]

Als ze gaat kolven op het moment dat ze wat voelt heeft ze toch al een tsr? Of niet? Heb zelf namelijk het gevoel dat ik eerst een trs krijg en dan pas ga lekken.

ok, ik snap hem. Je bedoelt dat omdat PV aan het afbouwen is dat ze geen trs nodig heeft. Maar ik kan me voorstellen dat omdat je het risico op verstoppingen krijgt bij afbouwen, het liever rustig afbouwt op deze manier dan dat je vol zit en het er niet uit wil. Dus vandaar mijn opmerking.
Ik denk dat PV bedoelt dat ze gaan kolven als ze stuwing heeft.
Maar ook met stuwing kan je problemen hebben met een TSR. Die komt niet automatisch iig.
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:34:26 #222
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45624864
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 11:31 schreef E.T. het volgende:

[..]

Ik denk dat PV bedoelt dat ze gaan kolven als ze stuwing heeft.
Maar ook met stuwing kan je problemen hebben met een TSR. Die komt niet automatisch iig.
OK, dan heb ik tot nu toe nog steeds mazzel tijdens het kolven. En dus ook weer wat geleerd. thanx.
pi_45630916
Ik denk ook dat PV-tje met dat voelen bedoelde dat ze dan wat stuwing kreeg of vollere borsten en dat ze dan gaat kolven

Fijn PV, dat je zo nog een hele voeding bij elkaar krijgt!
pi_45634985
Popples, wij hebben maandenlang voedingen van 45 minuten gehad. Dan 3 minuten niet en weer een voeding. Gewoon doen wat jou het beste lijkt voor Renske. Ze is nog maar zo klein en misschien gewoon niet sterk genoeg om zo snel te drinken. Anna is nu (als ze goed drinkt dan ook nog 25 minten bezig voor een voeding.

Het artikel is trouwens wel op waargebeurde adviezen gebaseerd volgens Stefan Kleintjes himself las ik. Dat maakt het nog erger.

Anna dronk gisteren niet 2, maar 1 maal 120 cc. De rest stond nog gewoon in de koelkast. J. niet gezien?

Goed gedaan Neuk!
*OUD heilige*
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:51:48 #225
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45636665
Mijn propje heeft het leuk gehad bij de oppas en de oppas vond het gelukkig ook leuk. Ik wilde wel zsm naar huis. Ik heb hem ook vrijwel meteen gevoed. Effe weer alleen met mijn kindje. Lange dagen hoor, met werken erbij...
Op het werk heb ik 2x gekolfd met als eindresultaat 300ml wit goud.

ET goed te lezen dat Tijn het prima vindt, de BV
Moonah: een beetje weten waar je aan toe bent is toch best wel prettig. Ik kan jaloers zijn om FV-ers die 5 voedingen op een dag geven maar die FV-ers zijn weer jaloers op mij omdat ze graag BV hadden willen geven...

Popples: succes met Renske, hoor! Het komt vast effe goed. En wat PM schrijft klopt: als ze zo'n 5-6 week zijn gaan ze opeens veel efficiënter drinken. Het gaat steeds sneller Volhouden hoor!

Yppy: maak je ook veel teveel BV aan als je kindje te weinig drinkt of is dat een heel stomme vraag? Of kolf je extra?
Iedere golf van de zee,
pi_45636834
Wat kolf je veel zeg, zo lukt het toch wel? Ik zit aan 180 cc op een dag en Anna drinkt dan twee voedingen uit de fles.

Weten jullie wat zo toevallig is? Zo'n 5 % van de vrouwen kan echt geen bv geven, nou, bij mij op mijn werk is dat 80 % van de vrouwen. De meesten uit de tijd dat ik nog niet geboren was, met veel minder kennis. Als het niet meteen stroomde of als ze niet de tweede dag stuwing hadden, kregen ze te horen dat ze niet genoeg hadden. Of het was te waterig. Wat ben ik blij dat we nu meer informatie en internet tot onze beschikking hebben. Ze vinden mijn borstvoeding en het kolven wel erg interessant 'Is het weer gelukt?' Tot nu toe maar 1 iemand gesproken daar die langere tijd bv heeft gegeven. Zeker 20 anderen niet. Wel leuk dat de meesten zo geinteresseerd zijn.
*OUD heilige*
  woensdag 24 januari 2007 @ 17:57:03 #227
94046 PM-girl
pi_45636840
300 cc is heel goed neuk, voor je eerste werkdag! Fijn dat Brent het ook goed gehad heeft bij de oppas, geeft jou ook meer rust en wellicht meer kolfrust?
Hoe doe je dat trouwens, de oppas laten voeden op verzoek? Ik doe hier dus 160 cc in een flesje en heb wat extra melk in de koelkast voor als ik er niet ben.
Maak je een aantal kleine flesjes zodat er niet zomaar melk verspild wordt door opwarmen maar niet drinken? Want dan moet je misschien in een voeding een nieuw flesje gaan maken?
*
pi_45636883
Wij laten ook op verzoek voeden, maar Anna dronk dan wel meestal een hele voeding (180 cc). Nu niet, nu krijgt ze iets minder per keer.
*OUD heilige*
pi_45638725
dank jullie wel voor jullie adviezen.
chacama ik heb niet het idee dat renske pijn heeft.
de bevalling ging heel vlot. ze was wel erg misselijk na de bevalling.
de ene keer drinkt renske heel gulzig en de andere keer valt ze in slaap.
maar meestal heeft ze geen honger ofzo nee knuffelen wil ze dan alleen bij mama.
maar goed mijn vertrouwen is toch weg bij het cb.
ze kunnen kletsen wat ze willen ik doe dus wat ik zelf denk dat goed is.
jullie ervaring is meer waard dan die van het cb.
maar toch voel ik me af en toe een melk (sorry)

zo he neuk 300cc
mama van 3 kids!
pi_45639222
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:57 schreef YPPY het volgende:

Het artikel is trouwens wel op waargebeurde adviezen gebaseerd volgens Stefan Kleintjes himself las ik. Dat maakt het nog erger.
Nee. Dat is een ander artikel
pi_45640003
Ik dacht dat "Maar om op jouw vraag antwoord te geven: zowel het artikel als de column zijn beide waarheidsgetrouw. Mijn column is daarbij ook sarcastisch." over hetzelfde ging. Dat begreep ik er tenminste van.
*OUD heilige*
pi_45640295
Je haalt er twee door elkaar. Wel bij de les blijven he

De column die ET plaatste is geschreven door een onbekend iemand en begint met 'ik was zwanger'. Nou, Stefan is heel cool enzo en kan veel, maar zwanger worden niet. Die van Stefan is deze: http://www.borstvoeding.com/columns/poep_in_de_luier.html

pi_45643918
Dat weet ik, maar hij heeft het toch over beide stukken in de quote?
"Ik geloof dat er enige verwarring is: de redactie heeft een artikel geplaatst, 'Verschonen: regelmatig op vaste tijden of op verzoek?'
http://www.borstvoeding.c(...)g_of_op_verzoek.html
Dit artikel is een verslag van iemand die dit echt heeft meegemaakt. Om verschillende reden blijft hij/zij liever anoniem.

Ik vond dat het echt tijd werd om het onderwerp 'rigide regelmaat' aan de orde te stellen en heb me door haar artikel laten inspireren en dit weekend mijn column er aan gewijd.
http://www.borstvoeding.com/columns/poep_in_de_luier.html

Beide stukken zijn satirisch, beide stukken zijn een uiting waarin een persoon en/of toestand bespottelijk wordt gemaakt.
Ik zal de complimenten en de link naar het draadje doorgeven aan de auteur. "

Mijn hersenen zijn duidelijk nog niet hersteld van de zwangerschap.
*OUD heilige*
pi_45644165
Jaaaaaa, klopt

Maar jij weet dat en ik weet dat doordat wij elders lezen (zoveel is me wel duidelijk ) maar mensen hier lezen toch alleen de column die ET hier nu plaatst? Of ben ik nu gek?

Oh wacht, ik snap wat je bedoeld Ja, zo heb je gelijk! Niks mis met jouw hersens!
  woensdag 24 januari 2007 @ 21:26:43 #235
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45644352
Jezus waar halen jullie allemaal de tijd vandaan om al die artikelen te lezen?

Ik wou even voor Neuk en haar witte goud. Super mens! Is goed voor je zelfvertrouwen hè?

Macka, dank je voor je lieve reactie.
pi_45644437
Das pure interesse, voor mij dan. En gewoon 's avonds als dochterklein op bed ligt. Ik geef niet veel om tv of zo.
  woensdag 24 januari 2007 @ 21:30:28 #237
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45644525
Snap ik joh, ik ben allang blij als ik even hier bij kan lezen. Ben blij met mensen zoals jij.
  Milf woensdag 24 januari 2007 @ 21:39:44 #238
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_45644902
Ik geef ook BV. En het viel mij ook op dat in het ziekenhuis we om de vier uur werden wakker gemaakt om te voeden. Als mijn kind niet wakker wordt en niet huilt dan heeft het geen honger lijkt mij. . Maar niets mee te schaften. Ze maakten haar wakker en ik moest dan voeden.
Die kleine meid viel om van de slaap bij mij snachts aan de borst. Ik was dan rustig een uur aan het voeden aangezien die kleine drie happen nam en vervolgens weer sliep.

Nu ben ik thuis en de kraamzorg vind ook dat ik haar wakker moet maken en dat doet zij dan ook voor mij. ( KS gehad dus nog niet echt mobiel ). Die kleine wordt vanzelf wakker en zal zelf een ritme gaan aanmaken om te eten. Laat haar nou. Nu is het ritme voor die kleine gewoon verpest heb ik het idee. Ho emoet ik nu in hemelsnaam di nachtelijke voedingen gaan afbouwen zodat er zometeen eerst 6 uur tussen zit en daarna misschien nog een uurtje erbij?

Ze is vandaag precies een week oud en zit sinds gisteren boven haar geboortegewicht. Ofwel die kleine doet het goed en drinkt zat. *zucht* maar nee. Ui-ter-lijk 4 uur mag er tussen zitten. Ik wil snachts slaap ook ja!!

Anyway. Ik heb de eerste paar dagen hele veel van borst verwisseld zodat het toeschietreflex zou worden "getraind" en dat is heel goed gelukt. . Ik had al na twee dagen een goede productie als melkkoe. .
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_45644979
Voor je productie is het goed om in het begin vaak te voeden nikky.
Bij mij is dat behoorlijk misgelopen in het ziekenhuis, dus stiekem ben ik wel jaloers op je.
Fijn dat het zo goed gaat!
*OUD heilige*
  woensdag 24 januari 2007 @ 21:46:05 #240
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45645123
Nikky, wat die mensen proberen is om jullie te laten wennen aan elkaar. Laat het toe.
Het werkt niet zoals jij denkt aan het eind van je 2e alinea. Je kunt zo maar de aankomende maanden aan de nachtvoeding vastzitten. Dit wist je toch wel? Anders heel vervelend voor jou, maar ja voorlopig heeft ze die nachtvoeding wel nodig. Maar je hoeft haar er 's nachts niet voor wakker te maken hoor, dan zal ze zich echt wel melden

Dana heeft even een duwtje in de goede richting nodig en dan komt het vanzelf. Jij zult nl. haar honger in eerste instantie ms niet eens herkennen. Laat die mensen je helpen, ik krijg nl. het idee dat je wilt dat iedereen je met rust moet laten. Maar ze zijn er om je te helpen, praat daar ook over met de kraamhulp. Vertrouw op je intuitie, maar probeer ook dingen aan te nemen van anderen. Ze doen je niets, ze willen je helpen. Maak daar gebruik van.
pi_45645212
Hoi nikky, wat leuk dat je bv geeft

Ik vind het wel vervelend om te zeggen tegen zo'n moeie moeder, maar zo'n jongedame als Dana kan voorlopig nog niet zonder nachtvoedingen. En van ritme's weet ze helemaal nog niks, ze kan niet klokkijken

Haar maagje is nog zo klein als een knikker en heeft het liefst vaak kleine beetjes. Per etmaal moet ze minimaal 8-10 voedingen hebben, de tijd daartussen kan je aan Dana overlaten. Overdag liefst niet meer dan 3 uur ertussen en in de nacht niet meer dan 4 uur want dan kan haar bloedsuiker ontregeld raken of ze kan aan stille ondervoeding gaan lijden.

Voedingen duren in het begin ook lang, want zo'n kleintje kan nog niet effectief drinken.

Je kan haar op verzoek voeden, wat inhoudt dat je op voedingsignalen let. (even copy/paste van eurolac.net)

Baby's zijn heel goed in staat zelf aan te geven wanneer zij eten nodig hebben, zonder daarom te moeten huilen. Voorwaarde is dat de baby altijd zo dicht bij moeder is dat zij deze stille signalen kan opmerken en erop reageren.
• Vroege signalen:
> minder diep gaan slapen
> zoekbewegingen met hoofdje en mondje maken
> smakken, zuig- of likbewegingen met het tongetje maken
> met de handjes naar en in het mondje gaan
• Latere signalen:
> kleine geluidjes maken
> heftige bewegingen met de armpjes
> op de handjes of iets anders dat in de buurt is sabbelen
• Het laatste signaal:
> huilen

Sterkte, alle begin is moeilijk. Jullie moeten het allebei nog leren.
  woensdag 24 januari 2007 @ 23:07:07 #242
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45648145
Ik ben blij dat de voorgaande dames zo tactvol hebben gereageerd.
Dan kan ik het laten bij: Hou vol Nikky! Het is in het begin (bij mij iig wel) enorm investeren, maar uiteindelijk loont het meer dan de moeite!
  woensdag 24 januari 2007 @ 23:16:43 #243
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_45648477
Tnx voor de complimenten. Ik heb dus de laatste twee dagen elke dag rond 15.00 al een halve liter gekolfd + mijn kind ook nog eens 1 a 2 keer gevoed 's avonds kolf ik maar niet en laat ik zo veel mogelijk de natuur zijn gang gaan. Ik heb er ook genoeg van dan.

Nikky: goedzo dat je ook BV doet! Ik meen dat zo'n kleine uk ook heel vaak moet drinken omdat anders de bloedsuikerspiegel te laag wordt. (my 2 cents)
Iedere golf van de zee,
  woensdag 24 januari 2007 @ 23:33:21 #244
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_45649048
Nikky slaap valt er alleen te halen als Dana slaapt en maak je geen illussies voorlopig zit je in de gebroken nachten. De leuke verhalen over dat kinderen zo vroeg doorsliepen vergeet ze maar dat is maar een slok op een borrel.
pi_45655158
En als ze snel doorslapen (zoals bij ons), moet je ze mbv een wekker wakker gaan maken.

Probeer overdag te slapen tussendoor Nikky. Zeker als er nog een kraamhulp rondloopt. Dana is nog klein en heel moe en dan is het moeilijk om tussen de slaapsignalen door te zien wanneer ze honger heeft.
Voorlopig ben je nog een melk wen er maar aan.
*OUD heilige*
  donderdag 25 januari 2007 @ 11:20:38 #246
94046 PM-girl
pi_45656091
Nikky welkom hier! Vroeg me al af of je ook aan de bv begonnen was! Succes!

Neuk, gaat goed zo te lezen
*
  Milf donderdag 25 januari 2007 @ 12:06:10 #247
16000 nikky
pi_45657502
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 21:48 schreef nebelung het volgende:
Hoi nikky, wat leuk dat je bv geeft

Ik vind het wel vervelend om te zeggen tegen zo'n moeie moeder, maar zo'n jongedame als Dana kan voorlopig nog niet zonder nachtvoedingen. En van ritme's weet ze helemaal nog niks, ze kan niet klokkijken

Haar maagje is nog zo klein als een knikker en heeft het liefst vaak kleine beetjes. Per etmaal moet ze minimaal 8-10 voedingen hebben, de tijd daartussen kan je aan Dana overlaten. Overdag liefst niet meer dan 3 uur ertussen en in de nacht niet meer dan 4 uur want dan kan haar bloedsuiker ontregeld raken of ze kan aan stille ondervoeding gaan lijden.

Voedingen duren in het begin ook lang, want zo'n kleintje kan nog niet effectief drinken.

Je kan haar op verzoek voeden, wat inhoudt dat je op voedingsignalen let. (even copy/paste van eurolac.net)

Baby's zijn heel goed in staat zelf aan te geven wanneer zij eten nodig hebben, zonder daarom te moeten huilen. Voorwaarde is dat de baby altijd zo dicht bij moeder is dat zij deze stille signalen kan opmerken en erop reageren.
• Vroege signalen:
> minder diep gaan slapen
> zoekbewegingen met hoofdje en mondje maken
> smakken, zuig- of likbewegingen met het tongetje maken
> met de handjes naar en in het mondje gaan
• Latere signalen:
> kleine geluidjes maken
> heftige bewegingen met de armpjes
> op de handjes of iets anders dat in de buurt is sabbelen
• Het laatste signaal:
> huilen

Sterkte, alle begin is moeilijk. Jullie moeten het allebei nog leren.
Dat ze zonder nachtvoedingen niet kan snap ik zelf ook nog wel. Maar waarom mag er maar 3 uur tussen zitten terwijl die kleine in coma ligt en ik haar gewoonweg niet wakker krijg. En die drie uur wordt gerekend vanaf de eerste hap naar de tepel tot de volgende. Dus als je een uur bezig bent geweest ligt die kleine naar mijn mening nog maar twee uur te slapen. En dus krijg ik haar niet wakker. En slaap is immers ook voeding.
Er werd namelijk door de eerste kraamhulp ( er is een wissel geweest wegens dienst ) gezegd dat ik die kleine, mocht het lukken, in de nacht maximaal 6 uur mocht laten doorslapen. En van deze mag het weer niet.

Zodra zij smakgeluiden maakt weet ik dat ze honger heeft. Ze begint dan op haar handjes te sabbelen. Ook weet ik dat als ik voeding heb gegeven, even lekker met haar moet gaan kroelen en dat ze daarna nog een toetje wil.

En het is echt geen ramp hoor om snachts te moeten voeden. Ik vind het wel leuk eigenlijk lekker gezellie. Maar twee uur slaap vind ik ook voor die kleine veel te weinig. Simpel. Ik haal mijn slaap wel uit de hazeslaapjes.
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_45657638
Welkom Nikky!
Dat doorslapen is echt een fabeltje, zowel bij kinderen die BV krijgen als bij kinderen die FV geven. Probeer dus lekker overdag te slapen en geniet van het feit dat je haar 'snachts alleen maar aan hoef te leggen zonder in een koude keuken een fles te hoeven maken
pi_45658200
Korte slaapperioden, dan eten is precies normaal voor zulke kleintjes Nikky

Een baby is niet zoals wij. Zoals ik al zei, dat maagje is een knikker. Daar kan niet zoveel in. Probeer je maar eens voor te stellen dat je maag verkleint is, dan kunnen daar geen 3 grote maaltijden in, maar wel 6 kleintjes. En wat die uren betreft: het bloedsuiker van zulke kleintjes kan erg snel dalen. Als een baby te weinig voeding krijgt, omdat je er uren tussen laat zitten kan de bloedsuikerspiegel erg snel naar beneden gaan (4 uur is dus 's nachts nu nog het max wat je er tussen kan laten vanwege die bloedsuikerspiegel). Van een lage bloedsuikerspiegel kan je erg slaperig en duf worden. Als een baby erg slaperig en duf is, zal hij/zij minder of geen hongersignalen gaan geven wat weer kan leiden naar stille ondervoeding.

Wat je jezelf wel kan aanleren is die hongersignalen inderdaad (die zie je al ) en goed letten op plasluiers (minimaal 4 zware wegwerpluiers per dag), is Dana als ze wakker levendig en alert, en komt ze tussen de 90-200 gram aan per week. Als je daar zicht op hebt en dat gaat allemaal goed, dan kan je straks wel zeggen: ok, ik laat het nu helemaal aan Dana over
  donderdag 25 januari 2007 @ 12:46:50 #250
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45658570
Nicky welkom en succes. En ik voeg niet toe aan bovenstaande posts, want er valt niets aan toe te voegen. Het klopt. Luister naar je kind en jezelf, maar hou die 4 uur strak in de gaten. En dat je een uur bezig bent met een voeding is heel normaal in het begin. En met 10 weken lukt het me trouwens ook nog heel goed om er een uur me bezig te zijn (incl verschonen, boeren en rechtop houden).

Maud gaat weer een middag oefenen bij de oppas. Ben benieuwd hoeveel ze wil drinken uit de fles en hoeveel ze gaat inhalen bij me.
pi_45659061
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 15:01 schreef nebelung het volgende:
Ik denk ook dat PV-tje met dat voelen bedoelde dat ze dan wat stuwing kreeg of vollere borsten en dat ze dan gaat kolven

Fijn PV, dat je zo nog een hele voeding bij elkaar krijgt!
ik let goed op. Voorzichtig noem ik mezelf een kenner van mijn borsten en de bv.
  Milf donderdag 25 januari 2007 @ 13:06:35 #252
16000 nikky
pi_45659092
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 12:32 schreef nebelung het volgende:
Korte slaapperioden, dan eten is precies normaal voor zulke kleintjes Nikky

Een baby is niet zoals wij. Zoals ik al zei, dat maagje is een knikker. Daar kan niet zoveel in. Probeer je maar eens voor te stellen dat je maag verkleint is, dan kunnen daar geen 3 grote maaltijden in, maar wel 6 kleintjes. En wat die uren betreft: het bloedsuiker van zulke kleintjes kan erg snel dalen. Als een baby te weinig voeding krijgt, omdat je er uren tussen laat zitten kan de bloedsuikerspiegel erg snel naar beneden gaan (4 uur is dus 's nachts nu nog het max wat je er tussen kan laten vanwege die bloedsuikerspiegel). Van een lage bloedsuikerspiegel kan je erg slaperig en duf worden. Als een baby erg slaperig en duf is, zal hij/zij minder of geen hongersignalen gaan geven wat weer kan leiden naar stille ondervoeding.

Wat je jezelf wel kan aanleren is die hongersignalen inderdaad (die zie je al ) en goed letten op plasluiers (minimaal 4 zware wegwerpluiers per dag), is Dana als ze wakker levendig en alert, en komt ze tussen de 90-200 gram aan per week. Als je daar zicht op hebt en dat gaat allemaal goed, dan kan je straks wel zeggen: ok, ik laat het nu helemaal aan Dana over
Ze groeide alleen gisteren vandaag al 90 gram
Ze zit al ruim boven haar geboortegewicht gelukkig. Vooral omdat ik me in het begin zo'n zorgen maakte ofze wel genoegkreeg van me.

Maar alles gaat top 6 natte luiers per dag
  donderdag 25 januari 2007 @ 15:36:28 #253
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45663543
Ben je nu een beetje gerustgesteld Nikky?
Wel vervelend dat de ene kraamhulp dit zegt en de ander dat. Lees jezelf gewoon goed in op de bv-fora. Dan weet je waarom iets gezegd wordt en wanneer je je eigen plan moet trekken. Lees je gewoon (wellicht nogmaals) in.
  Milf donderdag 25 januari 2007 @ 22:09:45 #254
16000 nikky
pi_45678404
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 15:36 schreef dutchie het volgende:
Ben je nu een beetje gerustgesteld Nikky?
Wel vervelend dat de ene kraamhulp dit zegt en de ander dat. Lees jezelf gewoon goed in op de bv-fora. Dan weet je waarom iets gezegd wordt en wanneer je je eigen plan moet trekken. Lees je gewoon (wellicht nogmaals) in.
Komt helemaal goed. !
pi_45688925
106 gram deze week. Meer dan vorige week. Er was een baby van ruim twee weken die in minder dan een week tijd meer dan 200 gram was gegroeid. "daar doen wij drie weken over" zei ik. Die moeder lachen. Tot ze doorhad dat ik het meende.
Nog drie weken, dan zitten we op de zes maanden. Misschien toch maar een flesje 's nachts dan door J. met het risico op terugloop.
*OUD heilige*
  vrijdag 26 januari 2007 @ 11:09:19 #256
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45689621
Goed zo Yppy, Anna en Jarno!
En trek je niets aan van anderen, vergelijken heeft geen zin, word je alleen maar onzeker van.
Geniet maar van deze groei!
pi_45690003
goedzo yppy & anna, mooi weer dik 100g erbij. het nadeel van zovaak wegen is natuurlijk wel dat de weging ook veel gevoeliger is voor kleine schommelingen. maar ik kan me voorstellen dat je goed de vinger aan de pols wil houden.
pi_45690420
Mooi zo! Honderd gram in de week aankomen is hartstikke goed, er zijn zat babies die dat op deze leeftijd echt niet meer doen hoor! Ik zou het lekker afwachten voor je flesjes bij gaat geven. Voor hetzelfde geld zet ze dit door en dan zou het zonde zijn als je je productie naar beneden hebt gebracht.
pi_45690708
De komende drie weken komt er zeker geen kv in. Alleen mm als ze erg onrustig is (dat gaat nu eenmaal veel makkelijker). En als ze dat krijgt, kolf ik meteen. Na de zes maanden, als ze dan nog steeds 2 nachtvoedingen nodig heeft, dan misschien wel.
Toch ben ik niet superblij. En dat voelt slecht, net of ik ondankbaar ben. Als ik dan denk wat ik allemaal moet doen en hoe ik er aan toe ben, dan was het leuk geweest als het echt veel (150 gram ofzo) was geweest.
*OUD heilige*
pi_45690954
Omdat het nu nog een leuke foto is, onze vriezer:

*OUD heilige*
pi_45691051
stoerrrr!
pi_45691122
Campina-Yppy!
Ik kan me het wel voorstellen hoor Yppy, helemaal omdat het het lekkerst zou zijn als ze nu een enorme inhaalslag zou maken. Maar als ze vanaf nu die 100 gram in de week aan komt dan doet ze het hartstikke netjes!
Vergelijken is niet goed, maar ik keek net even naar de curve van Ronja en die is tussen de vier en de vijf maanden ook "maar" 100 gram in de week aangekomen. Nou had die behooooorlijk wat meer spek om mee te beginnen en bij Anna zou het natuurlijk lekker zijn als er wat reserves bij zouden komen, maar zelfs een snelgroeiende-altijd-aan-de-top-van-de-curve-zittende-baby als Ronja houdt het lekker bij die 100 gram.
Maar ach, wat zeur ik nou, dat weet je allemaal zelf heus wel. Het is niet de kennis die een oppepper nodig heeft maar het gevoel.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 12:17:59 #263
3011 E.T.
pi_45691583
106 gram is goed En zo'n klein, fijn dingetje als Anna zal echt niet ineens 200 gram per week aankomen, lijkt me. Dus niet zo ondankbaar voelen! (ik vind trouwens de arts-optie van Jarno best wel een goede. Gewoon om dingen uit te sluiten)

Gave foto van die vriezer! Dat herrinnert mij eraan dat ik nog van die bekers moet/wil halen. zo'n zelfde blauw ijsblokjes ding had ik al

Hier hebben we vandaag regeldag nummer twee op rij. Ik hoop dat we het na vandaag gehad hebben, die keer extra 's nachts hakt er toch best in
Gister even geteld, kwam op 11 voedingen (en vandaag hebben we weer zo'n soort patroon).

Ik heb trouwens een raar wit plekje op m'n tepel. Zo'n 2mm in doorsnee en het ziet eruit alsof er op dat stukje geen pigment oid zit Mijn eerste gedachte was spruw (ook omdat die borst wel eens steekt), maar ik heb geen idee hoe dat eruit zou moeten zien maar ik dacht altijd meer alsof het een witte stip is die door een viltstift gezet zou kunnen zijn. (moeilijk uit te leggen). Bij Tijn zie ik niks in z'n mondje.
Maar het ziet er ook wel weer een beetje uit alsof er melk onder een dun vliesje huid zit (melkblaar?).. Lastig als je alleen maar geschreven omschrijvingen kent en geen foto's

Misschien na het weekend toch maar even naar de HA (of het cb donderdag afwachten). Zo dringend is het niet..
  vrijdag 26 januari 2007 @ 15:22:06 #265
3011 E.T.
pi_45697402
Dat is het dus niet iig En ook de foto's die ik van spruw tegenkom (wist de engelse benaming niet, die kwam ik bij Kellymom wel tegen en meer foto's gegoogled) lijken er niet op.
Dan zal 't wel weer wegtrekken
  vrijdag 26 januari 2007 @ 18:00:31 #266
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45702420
Wow! Die vriezer! Wil ik ook!!!
Dan moet je structureler gaan kolven Moonah.

ET, wat is dan de Engelse benaming voor spruw? Wel fijn dat je dát iig niet hebt. Maar wat is het dan?
  vrijdag 26 januari 2007 @ 18:27:45 #267
3011 E.T.
pi_45703235
spruw = thrush

en het doet iig niet echt zeer ofzo. Alleen bij het eerste aanzuigen eventjes en soms gewoon tussendoor een steek.
Ik denk dus toch gewoon een pigmentloos stukje (het zit ook IN een groefje, ik zie 't dus alleen als Tijn net klaar is met drinken omdat 't dan uitgerekt is)
  vrijdag 26 januari 2007 @ 19:20:57 #268
24188 Belana
kloon van belana
pi_45704804
Neuk, hoe gaat het nu? heb je de kolf al uitgeprobeerd?
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 26 januari 2007 @ 19:47:55 #269
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45705528
yppy...waar komen die mooie potjes vandaan. Ben op zoek naar een betere optie dan de flessen die ik nu heb aangezien ik constant de deksels kwijt ben.

Maud was het vandaag werderom niet eens met de fles. Wel met de inhoud, maar als ze twee flessen heeft gehad dan wil ze toch echt nog die twee gemiste borstmomenten inhalen. Dat zal straks (vanaf 1 maart) wat worden. Dan krijgt ze bijna elke dag 2 flessen. Tot die tijd maar 1, want ik mag in februari van 13.00 tot 17.30 werken. Dan hoop ik dus op tijd bij de oppas te zijn voor de tweede middag/avond-voeding.
pi_45705835
Chacama, die bekers met die blauwe doppen zijn van Avent. Er gaat 180 ml in en hier hebben ze ze gewoon bij de Etos. Als ik het goed heb kost een doos van tien 14.95.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:02:01 #271
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45705882
ga ik hier bij de Etos kijken. En anders even op internet zoeken....
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:02:05 #272
24188 Belana
kloon van belana
pi_45705885
je kunt ook de potjes gebruiken van de babyvoeding, dat deed ik altijd met Liam toentertijd die kreeg ik dan van een vriendin.
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:05:20 #273
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45705978
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:02 schreef Belana het volgende:
je kunt ook de potjes gebruiken van de babyvoeding, dat deed ik altijd met Liam toentertijd die kreeg ik dan van een vriendin.
Ken niemand om me heen die dat nu gebruikt. Maar, toch bedankt voor de tip. Ik heb nu ook van die zakken voor ijsklontjes, maar heb slechte ervaring met lekkage. Dus er moet altijd een bak omheen. Wil nu dus die doosjes gebruiken om de ijsblokjes in te doen en later dus inderdaad voor de nieuwe gekolfde melk.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 20:47:54 #274
3011 E.T.
pi_45707375
In de la van Yppy zie je een blauwe ijsklontjesvorm liggen. Die is van dat siliconenspul dus de klontjes gaan er makkelijk uit
Ik meen dat die iets van 2,50 bij Blokker is. Werkt beter dan die zakkjes iig
  zaterdag 27 januari 2007 @ 13:11:17 #275
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_45723350
E.T. goede tip ook voor het invriezen van babyvoedsel. Thanks!
pi_45723760
En nu ik me dan officieel heb gemeld in het voorstel topic wil ik ook hier even zeggen hoeveel jullie zonder dat jullie het wisten voor me betekend hebben de afgelopen maanden.

Al die keren dat ik even niet meer wist wat ik ermee aan moest (want onze dochter clusterde 's avonds dat het een lieve lust was...maar ik had nog nooit van clusteren gehoord tot ik het hier las) en al die keren dat ik op het punt stond om het op te geven was hier even lezen voldoende motivatie om toch weer door te gaan, de herkenning in jullie verhalen gaf me daarvoor weer nieuwe moed.

Nu ben ik uiteindelijk dan toch na 3 maanden met de BV gestopt. Waarschijnlijk was het de 3 maanden dip die ons genekt heeft maar het op peil blijven houden van de ochtend en avond voeding kon alleen door regelmatig ook overdag te voeden (en dan bijvoeden met de fles) maar daar ging zo veel tijd in zitten en aangezien er hier ook nog een 3,5 jarige rondloopt die midden in de peuterpubertijd zit was dat gewoon niet meer haalbaar uiteindelijk. En als ik nu zie hoe fijn ons meisje het doet op de FV heb ik daar ook vrede mee.

Dus nogmaals allemaal dank je wel , super om te zien hoe jullie elkaar hier door de dipjes heen sleuren. Ik denk dat je dat op deze manier maar op weinig forums ziet.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  zaterdag 27 januari 2007 @ 14:45:53 #277
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45725666
Jammer dat je nu pas hier post Nanook!

Anyway, wat is dat, of liever gezegd, hoe komt dat die 3-maandendip? Yp, jij had het steeds over de 4-maanden-dip. Is dat standaard, veelvoorkomend, of bij een enkeling?
pi_45725806
Het was juist die hechte groep die maakte dat ik me steeds een beetje bezwaard voelde om hier mee te gaan posten...tot ik gisteravond op het voorstel topic las dat jullie het juist hardstikke leuk vonden die nieuwe 'gezichten'. Daarom dus nu pas mijn post hier op het forum.

Ik denk dat mijn dip ook wel te maken had met te weinig drinken. Ik drink gewoon te weinig als ik alleen thuis ben. Heel stom, ik maak wel drinken voor onze oudste maar dan maak ik niet iets voor mezelf.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  zaterdag 27 januari 2007 @ 14:56:08 #279
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45725899
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 14:52 schreef Nanook24 het volgende:
Het was juist die hechte groep die maakte dat ik me steeds een beetje bezwaard voelde om hier mee te gaan posten...tot ik gisteravond op het voorstel topic las dat jullie het juist hardstikke leuk vonden die nieuwe 'gezichten'. Daarom dus nu pas mijn post hier op het forum.
Juist leuk als je meepost!
Ik vind dat zo'n raar idee, dat er dus veel meer mensen blijken mee te lezen dan ik erg in heb.
quote:
Ik denk dat mijn dip ook wel te maken had met te weinig drinken. Ik drink gewoon te weinig als ik alleen thuis ben. Heel stom, ik maak wel drinken voor onze oudste maar dan maak ik niet iets voor mezelf.
Oh? Wat typisch... Ik drink zelf wel behoorlijk, expres. Maar wist niet dat dat van invloed zou kunnen zijn op de productie.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 15:54:23 #280
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45727160
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 14:52 schreef Nanook24 het volgende:

Nanook, zien we je dan snel bij het babietjestopic / peutertopic en/of flessentopic weer terug. Leuk dat je er bij bent

Ik ben trouwens ook geen goede drinker, maar probeer nu in elk geval voor, tijdens of na elke voeding een beker van 250 ml leegf te drinken....en dat gaat aardig.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 16:02:04 #281
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45727351
Dat hielp bij mij ook. Mezelf echt verplichten om bij elke voeding te drinken. En als ik het niet deed deed mijn man dat wel als hij thuis was. Moeilijk is dat he, als je geen echte drinker van jezelf bent.
Lekker douchen!
pi_45727439
Nanook, welkom hoor!

En dat drinken doe ik ook echt extra. Ik heb begrepen dat dat goed voor de productie was. En tja, in mijn geval En ik heb sowieso meer dorst dan normaal.
pi_45727577
Ik nam mezelf steeds voor om het echt te gaan doen, drinken bij een voeding en zelf ook iets nemen als Nikita om drinken vroeg maar nee, het wilde gewoon echt niet lukken. Raar dat het zo moeilijk is om zoiets gewoons in je ritme te krijgen.

En ik ben langzamerhand her en der aan het posten dus jullie zien me vanzelf weer in andere topics terug. Ik heb de meiden in elk geval alvast voorgesteld in het fototopic.
pi_45728358
Die blauwe bakjes zijn echt handig. Eerst had ik een harde, maar daar kreeg ik de melk bijna niet uit. Deze is een stuk makkelijker.

Welkom Nanook. Fijn dat je steun hebt gehad aan dit topic. Iedereen hier denk ik.

Je moet mijn dips niet als standaard nemen Moonah, ik ga van de ene dip naar de andere. Die viermaandendip heeft er mee te maken dat het groeilijntje dan vaak afvlakt. Baby's krijgen dan ook meer belangstelling voor de wereld om hen heen, waardoor ze minder drinken. Nebelung heeft er eens een flink stuk over geschreven, ik geloof voor LadyS.
Een stukje van het borstvoedingsforum:
quote:
De viermaandendip heet niet zo omdat je voeding dan terugloopt.... Nee, het heet zo omdat alles anders gaat dan anders... en dat de groei deze maand niet zo hard gaat als voorheen. En ook die groei is compleet normaal!!! Als ze zo zouden blijven groeien als de eerste drie maanden, dan zouden het olifantjes worden!!!

De dip duurt wel een tijdje.... en het slapen gaat vaak minder lekker, het drinken is een zooitje, het humeur van je kind is anders dan anders.... en je eigen humeur heeft er ook aardig onder te verduren....
(...)Met de viermaanden dip (trouwens ook rond zes, negen en twaalf maanden) is het drinken echt een zooitje, wel willen, maar toch niet hoeven... of niet geduldig genoeg om op TSR te wachten, of juist kwaad worden omdat TSR wel komt... Echt geen pijl op te trekken! Je denkt dat je je kindje een beetje leert kennen.... is het plots een marsmannetje geworden...

De andere groeispurtjes zijn hier peanuts bij... De één duurt gelukkig kort, de ander lijkt geen eind aan te komen.... Deze van vier maanden duurde bij ons vijf weken... Gelukkig niet alle dagen hetzelfde en de dag en de nacht verschilden gelukkig van elkaar... Die van zes maanden gelukkig maar ruim een week (gillen en knijpen), van 9 mnd duurde drie weken... (ook combi met tanden) en die van 12 maanden twee weken...

Tijdens die rottige periodes herken je je eigen kind niet meer.... Alles gaat anders dan anders... wel op schoot willen, maar zodra we daar zitten gaan mieren dat we er weer af willen... wel aan de borst, maar toch weer niet.... niet lekker in kunnen slapen.... Als we eenmaal slapen, weer heel snel wakker worden...
*OUD heilige*
  † In Memoriam † zaterdag 27 januari 2007 @ 18:02:47 #285
141844 Macka66
pi_45730418
Straks, 18.55 uur op tv Nederland 1: Kassa met een borstkolven test.
(Staat morgen waarschijnlijk wel bij www.uitzendinggemist.nl)
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:15:54 #286
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45732663
Macka, je bent me voor, ik wilde het net gaan melden.

*nu* dus!
  Jubileum moderator zaterdag 27 januari 2007 @ 19:24:02 #287
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_45732939
Dem net gemist dus

Yppy ik vind die vriezer foto echt helemaal geweldig!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:32:13 #288
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45733203
En? Welke werd het best getest?

Van de kassa site:
Wie zich even in het kolven verdiept, ontdekt dat er een keur aan kolfapparaten te koop is. In bijna alle winkels zijn er maar 1 of 2 merken te koop. Lastig vergelijken dus. Er zijn een paar borstvoedingscentra in ons land (lactatiekundige-praktijken), waaronder een in Amsterdam. Verpleegkundige Heleen Hilgers van het Borstvoedingscentrum in Amsterdam heeft in Kassa toelichting gegeven.

Voor- en nadelen van handkolven
Er zijn allereerst 3 soort handkolven te koop. Die zijn prima geschikt voor vrouwen bij wie het geven van borstvoeding gemakkelijk gaat en die zo nu en dan willen kolven.

Voordeel is dat ze gunstig geprijsd zijn (tussen de 19,95 en 55,15 euro). Aangezien je er geen stroom bij nodig hebt, kan je een handkolf overal gebruiken. En ze zijn wat lichter en kleiner en daarom gemakkelijk om te vervoeren. Een nadeel is dat het handigheid vergt, anders kost het erg veel tijd en inspanning.

Wat moet je op letten als je een elektrisch kolfapparaat gaat kopen?
Kolven werkt door middel van zuigkracht en ritme. De verschillen tussen de 5 in ons land verkrijgbare elektrische kolven zitten in de volgende factoren: de bediening, de instellingsmogelijkheden, het geluid en de kracht en levensduur van de motor. Sommige kolven zijn dubbel dus daar kan je 2 borsten tegelijk mee doen.

De prijs varieert tussen de 125,- en 295,- euro. Maar in vergelijking tot flesvoeding is dat niet duur. Kunstmatige moedermelk kost namelijk per maand rond de 60,- euro.

De professionele kolf die in ziekenhuizen gebruikt wordt, is zeker voor in het begin heel prettig. Deze zijn ook te huur voor thuis. Dat kost 2,25 per dag pus de kosten voor de kolfset, dat is 33,- euro.

Kolfapparaten worden alleen door een enkele zorg verzekeraar vergoed als je een uitgebreid aanvullend pakket hebt.

Wat is nou de beste kolf?
De beste kolf bestaat niet. Goed kolven hangt namelijk af van 4 aspecten: de vrouw (of de moedermelk goed op gang komt hangt onder meer af van fysieke en psychische factoren en verwachtingen en eventuele ervaring spelen een rol). Het soort apparaat is natuurlijk ook van belang. De omstandigheden waaronder het gebruikt wordt (frequentie, thuis of werk enzovoort). En begeleiding is heel belangrijk.

Kolven gaat zeker in het begin namelijk niet vanzelf. Het is niet een soort kraan waarmee snel heel veel melk kan worden afgetapt. Zeker in het begin komt er maar een bodempje uit.

In een enkele apotheek zijn nog ouderwetse handkolfapparaten te krijgen. Die zijn goedkoop maar kunnen gevaarlijk zijn want ze zijn mogelijk onhygiënisch en bij sommige is de zuigkracht veel te sterk.

Overige tips en wetenswaardigheden
- Het kolven (of: de productie van moedermelk) is verschillend per persoon. Om moedermelk te geven moet er voldoende oxitozine, dat is het liefdeshormoon dat zorgt voor het stromen van de melk. Veel hangt ook af van aanleg dus het lichaam van de vrouw. En rust en ontspanning is heel erg belangrijk. Verder is het een kwestie van vraag en aanbod, dat zorgt voor de hoeveelheid en continuiteit.

- Schaf een kolfapparaat pas na de bevalling aan en nog niet tijdens de zwangerschap want je weet dan nog niet hoe het geven van de borstvoeding zal gaan verlopen.

- Er worden ook tweedehands kolfapparaten op bijvoorbeeld internet aangeboden, dat is een stuk voordeliger, maar toch zitten daar nadelen aan. Van de meeste kolven is de levensduur van de motor niet erg lang dus het werkt vaak minder goed. En in sommige gevallen kan het onhygiënisch zijn zeker als het om oude versleten exemplaren gaat.

- Als je een voorraadje wil aanleggen, moet je niet proberen de dag van te voren de gehele hoeveelheid melk te kolven. Daar is je lichaam niet op ingesteld. Je kan wel melk sparen, maar dat de je door af ten doe kleine porties te kolven, zodat je op een gegeven moment genoeg melk hebt om een nachtje weg te gaan.

- Gekolfde melk is in de vriezer ongeveer 3 maanden houdbaar. Het is handig wanneer je altijd 1 of 2 porties in de vriezer zet, dan kun je onverwachts ook eens weg.

- Als het aanleggen van je kind aan de borst niet lukt, dan kun je vast gaan kolven. Het is wel belangrijk dat je kind blijft eten. Als je je melkproductie op gang wilt houden is het gebruiken van een kolf handig.

- Je kan borstvoeding combineren met flesvoeding. Je loopt wel het risico dat de melkproductie terugloopt. Als je een flesje wilt geven en ook borstvoeding wilt blijven geven, dan kun je dat het beste doen met gekolfde melk.
Lekker douchen!
pi_45733213
Fijn dat er een leuk mens staat inplaats van zo'n stoffige BV-verenigingsmuts
Ook wel grappig dat de buiskolf daar als slecht werd beschouwd terwijl ik al maanden op zoek ben naar zo'm ding Ik begrijp wel waarom hij minder goed is, maar voor specifieke zaken kan hij heel practisch zijn.
pi_45733330
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:32 schreef sjak het volgende:
En? Welke werd het best getest?
niet een, gelukkig. Het hangt zo af van de persoonlijke situatie en daar was Heleen Hilgers het gelukkig helemaal mee eens dus die wilde geen topper aangeven.
Wel gaf ze aan dat bepaalde kolven echt niet goed werken (balonkolf en buiskolf) en dat de medela mini electric niet de meest hygiënische kolf is en ook beter niet tweedehands gebruikt kan worden.
  Jubileum moderator zaterdag 27 januari 2007 @ 19:36:41 #291
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_45733352
Artikel van de site van Kassa:

Wie zich even in het kolven verdiept, ontdekt dat er een keur aan kolfapparaten te koop is. In bijna alle winkels zijn er maar 1 of 2 merken te koop. Lastig vergelijken dus. Er zijn een paar borstvoedingscentra in ons land (lactatiekundige-praktijken), waaronder een in Amsterdam. Verpleegkundige Heleen Hilgers van het Borstvoedingscentrum in Amsterdam heeft in Kassa toelichting gegeven.

Voor- en nadelen van handkolven
Er zijn allereerst 3 soort handkolven te koop. Die zijn prima geschikt voor vrouwen bij wie het geven van borstvoeding gemakkelijk gaat en die zo nu en dan willen kolven.

Voordeel is dat ze gunstig geprijsd zijn (tussen de 19,95 en 55,15 euro). Aangezien je er geen stroom bij nodig hebt, kan je een handkolf overal gebruiken. En ze zijn wat lichter en kleiner en daarom gemakkelijk om te vervoeren. Een nadeel is dat het handigheid vergt, anders kost het erg veel tijd en inspanning.

Wat moet je op letten als je een elektrisch kolfapparaat gaat kopen?
Kolven werkt door middel van zuigkracht en ritme. De verschillen tussen de 5 in ons land verkrijgbare elektrische kolven zitten in de volgende factoren: de bediening, de instellingsmogelijkheden, het geluid en de kracht en levensduur van de motor. Sommige kolven zijn dubbel dus daar kan je 2 borsten tegelijk mee doen.

De prijs varieert tussen de 125,- en 295,- euro. Maar in vergelijking tot flesvoeding is dat niet duur. Kunstmatige moedermelk kost namelijk per maand rond de 60,- euro.

De professionele kolf die in ziekenhuizen gebruikt wordt, is zeker voor in het begin heel prettig. Deze zijn ook te huur voor thuis. Dat kost 2,25 per dag pus de kosten voor de kolfset, dat is 33,- euro.

Kolfapparaten worden alleen door een enkele zorg verzekeraar vergoed als je een uitgebreid aanvullend pakket hebt.

Wat is nou de beste kolf?

De beste kolf bestaat niet. Goed kolven hangt namelijk af van 4 aspecten: de vrouw (of de moedermelk goed op gang komt hangt onder meer af van fysieke en psychische factoren en verwachtingen en eventuele ervaring spelen een rol). Het soort apparaat is natuurlijk ook van belang. De omstandigheden waaronder het gebruikt wordt (frequentie, thuis of werk enzovoort). En begeleiding is heel belangrijk.

Kolven gaat zeker in het begin namelijk niet vanzelf. Het is niet een soort kraan waarmee snel heel veel melk kan worden afgetapt. Zeker in het begin komt er maar een bodempje uit.

n een enkele apotheek zijn nog ouderwetse handkolfapparaten te krijgen. Die zijn goedkoop maar kunnen gevaarlijk zijn want ze zijn mogelijk onhygiënisch en bij sommige is de zuigkracht veel te sterk.

Overige tips en wetenswaardigheden- Het kolven (of: de productie van moedermelk) is verschillend per persoon. Om moedermelk te geven moet er voldoende oxitozine, dat is het liefdeshormoon dat zorgt voor het stromen van de melk. Veel hangt ook af van aanleg dus het lichaam van de vrouw. En rust en ontspanning is heel erg belangrijk. Verder is het een kwestie van vraag en aanbod, dat zorgt voor de hoeveelheid en continuiteit.

- Schaf een kolfapparaat pas na de bevalling aan en nog niet tijdens de zwangerschap want je weet dan nog niet hoe het geven van de borstvoeding zal gaan verlopen.

- Er worden ook tweedehands kolfapparaten op bijvoorbeeld internet aangeboden, dat is een stuk voordeliger, maar toch zitten daar nadelen aan. Van de meeste kolven is de levensduur van de motor niet erg lang dus het werkt vaak minder goed. En in sommige gevallen kan het onhygiënisch zijn zeker als het om oude versleten exemplaren gaat.

- Als je een voorraadje wil aanleggen, moet je niet proberen de dag van te voren de gehele hoeveelheid melk te kolven. Daar is je lichaam niet op ingesteld. Je kan wel melk sparen, maar dat de je door af ten doe kleine porties te kolven, zodat je op een gegeven moment genoeg melk hebt om een nachtje weg te gaan.

- Gekolfde melk is in de vriezer ongeveer 3 maanden houdbaar. Het is handig wanneer je altijd 1 of 2 porties in de vriezer zet, dan kun je onverwachts ook eens weg.

- Als het aanleggen van je kind aan de borst niet lukt, dan kun je vast gaan kolven. Het is wel belangrijk dat je kind blijft eten. Als je je melkproductie op gang wilt houden is het gebruiken van een kolf handig.

- Je kan borstvoeding combineren met flesvoeding. Je loopt wel het risico dat de melkproductie terugloopt. Als je een flesje wilt geven en ook borstvoeding wilt blijven geven, dan kun je dat het beste doen met gekolfde melk.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:38:33 #292
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45733404
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:36 schreef owlet het volgende:

[..]

niet een, gelukkig. Het hangt zo af van de persoonlijke situatie en daar was Heleen Hilgers het gelukkig helemaal mee eens dus die wilde geen topper aangeven.
Wel gaf ze aan dat bepaalde kolven echt niet goed werken (balonkolf en buiskolf) en dat de medela mini electric niet de meest hygiënische kolf is en ook beter niet tweedehands gebruikt kan worden.
Inderdaad goed dat dat zo werd gebracht. Ik denk ook dat het heel persoonlijk is. Alleen heb je natuurlijk niet de luxe om uit te proberen welke het best voor je werkt.
Lekker douchen!
pi_45733510
Stoffige BV-verenigingmuts? Zijn die er dan? Ik ken alleen hele leuke dames hoor.

YP, Wat er allemaal in die quote staat, dat kán gebeuren met vier maanden, het hoeft niet Ik vind hem ook wat uit context omdat ze duidelijk iemand antwoord geeft die er wel last van heeft.

Het woord dip refereert inderdaad aan een dip in groei (Viermaanden-dip: groeicurve kan afvlakken bij 4 maanden, is heel normaal voor borstgevoede babies). Het woord dip refereert dus niet aan een dip in produktie of een depressieve dip.

Een driemaanden-dip bestaat niet. Er kunnen wel regeldagen op 3 maanden zijn.

Je hoeft niet meer te drinken als je borstvoeding geeft (=fabel). Nodeloos ingewikkeld en maakt niks uit voor je produktie. Je moet drinken naardat je dorst hebt.

Hoi Nanook, grappig dat je hier veel gelezen hebt. Ik heb je meiden bewonderd! Schatjes!
pi_45733739
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef nebelung het volgende:
Stoffige BV-verenigingmuts? Zijn die er dan? Ik ken alleen hele leuke dames hoor.
* owlet chekt haar moeders vriendenkring.... yep, ze bestaan nog steeds
pi_45734086
Is je moeder dan ook stoffig? Nou, nou?
pi_45736303
eh.... het eerlijke antwoord of het beleefde antwoord?
pi_45736345
quote:
Een driemaanden-dip bestaat niet. Er kunnen wel regeldagen op 3 maanden zijn.

Hoi Nanook, grappig dat je hier veel gelezen hebt. Ik heb je meiden bewonderd! Schatjes!
Ja regeldagen die bedoelde ik Ik vond het ook moeilijker om goed te regelen terwijl ik nog maar 2 keer borstvoeding gaf. Maar ik ben in elk geval blij dat ik dit keer zelf de beslissing heb genomen om te stoppen. Bij Nikita heb ik me door het CB gek laten maken en ben ik dankzij hun slechte voorlichting binnen een week gestopt met BV geven. Gelukkig heb ik er geen borstontsteking van gekregen toen maar ik heb wel ontzettend veel last gehad van stuwing.

Wel apart om te horen dat dat veel drinken een fabeltje is trouwens. Mijn kraamhulp hamerde er juist zo op.

En YPPY ik moet nog even zeggen dat je voorraad melk echt wel indrukwekkend is.
pi_45736429
ik bevestig de fabel nog even, ik ben een hopeloos slechte drinker (kan rustig pas om een of drie 's middags pas mijn eerste glas of kop leeg drinken... En toch meer dan genoeg melk hoor!
Wel heb ik gemerkt dat ik sinds ik bv geef echt dorst kan hebben, dat had ik voor mijn zwangerschap eigenlijk niet.
pi_45736644
Ik heb nu vooral 's nachts veel dorst. Er gaat dan makkelijk een halve liter water naar binnen. Regelmatig moet ik mijn flesjes 's nachts zelfs bijvullen.

Wel een goede uitzending van Kassa met die kolven. Grappig hoe die Felix ernaar stond te kijken. En een leuk mens dat uitleg gaf. Ze is al eens vaker geweest toch? Ik weet niet meer waar, maar ze was al eerder op tv.

Bedankt Ik ben zo blij met die melk, met dank aan de nachten dat Anna doorsliep en ik zat te kolven.

*OUD heilige*
pi_45736752
YPPY, echt heel erg fijn die voorraad en een mooie beloning voor je harde werken dus
pi_45737576
quote:

Het woord dip refereert inderdaad aan een dip in groei
In de groei of het gewicht?
Fons volgt nog steeds de bovenste lijn van lengte maar zijn gewicht duikt er ineens onder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')