abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45723760
En nu ik me dan officieel heb gemeld in het voorstel topic wil ik ook hier even zeggen hoeveel jullie zonder dat jullie het wisten voor me betekend hebben de afgelopen maanden.

Al die keren dat ik even niet meer wist wat ik ermee aan moest (want onze dochter clusterde 's avonds dat het een lieve lust was...maar ik had nog nooit van clusteren gehoord tot ik het hier las) en al die keren dat ik op het punt stond om het op te geven was hier even lezen voldoende motivatie om toch weer door te gaan, de herkenning in jullie verhalen gaf me daarvoor weer nieuwe moed.

Nu ben ik uiteindelijk dan toch na 3 maanden met de BV gestopt. Waarschijnlijk was het de 3 maanden dip die ons genekt heeft maar het op peil blijven houden van de ochtend en avond voeding kon alleen door regelmatig ook overdag te voeden (en dan bijvoeden met de fles) maar daar ging zo veel tijd in zitten en aangezien er hier ook nog een 3,5 jarige rondloopt die midden in de peuterpubertijd zit was dat gewoon niet meer haalbaar uiteindelijk. En als ik nu zie hoe fijn ons meisje het doet op de FV heb ik daar ook vrede mee.

Dus nogmaals allemaal dank je wel , super om te zien hoe jullie elkaar hier door de dipjes heen sleuren. Ik denk dat je dat op deze manier maar op weinig forums ziet.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  zaterdag 27 januari 2007 @ 14:45:53 #277
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45725666
Jammer dat je nu pas hier post Nanook!

Anyway, wat is dat, of liever gezegd, hoe komt dat die 3-maandendip? Yp, jij had het steeds over de 4-maanden-dip. Is dat standaard, veelvoorkomend, of bij een enkeling?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_45725806
Het was juist die hechte groep die maakte dat ik me steeds een beetje bezwaard voelde om hier mee te gaan posten...tot ik gisteravond op het voorstel topic las dat jullie het juist hardstikke leuk vonden die nieuwe 'gezichten'. Daarom dus nu pas mijn post hier op het forum.

Ik denk dat mijn dip ook wel te maken had met te weinig drinken. Ik drink gewoon te weinig als ik alleen thuis ben. Heel stom, ik maak wel drinken voor onze oudste maar dan maak ik niet iets voor mezelf.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  zaterdag 27 januari 2007 @ 14:56:08 #279
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45725899
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 14:52 schreef Nanook24 het volgende:
Het was juist die hechte groep die maakte dat ik me steeds een beetje bezwaard voelde om hier mee te gaan posten...tot ik gisteravond op het voorstel topic las dat jullie het juist hardstikke leuk vonden die nieuwe 'gezichten'. Daarom dus nu pas mijn post hier op het forum.
Juist leuk als je meepost!
Ik vind dat zo'n raar idee, dat er dus veel meer mensen blijken mee te lezen dan ik erg in heb.
quote:
Ik denk dat mijn dip ook wel te maken had met te weinig drinken. Ik drink gewoon te weinig als ik alleen thuis ben. Heel stom, ik maak wel drinken voor onze oudste maar dan maak ik niet iets voor mezelf.
Oh? Wat typisch... Ik drink zelf wel behoorlijk, expres. Maar wist niet dat dat van invloed zou kunnen zijn op de productie.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 15:54:23 #280
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45727160
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 14:52 schreef Nanook24 het volgende:

Nanook, zien we je dan snel bij het babietjestopic / peutertopic en/of flessentopic weer terug. Leuk dat je er bij bent

Ik ben trouwens ook geen goede drinker, maar probeer nu in elk geval voor, tijdens of na elke voeding een beker van 250 ml leegf te drinken....en dat gaat aardig.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 16:02:04 #281
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45727351
Dat hielp bij mij ook. Mezelf echt verplichten om bij elke voeding te drinken. En als ik het niet deed deed mijn man dat wel als hij thuis was. Moeilijk is dat he, als je geen echte drinker van jezelf bent.
Lekker douchen!
pi_45727439
Nanook, welkom hoor!

En dat drinken doe ik ook echt extra. Ik heb begrepen dat dat goed voor de productie was. En tja, in mijn geval En ik heb sowieso meer dorst dan normaal.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_45727577
Ik nam mezelf steeds voor om het echt te gaan doen, drinken bij een voeding en zelf ook iets nemen als Nikita om drinken vroeg maar nee, het wilde gewoon echt niet lukken. Raar dat het zo moeilijk is om zoiets gewoons in je ritme te krijgen.

En ik ben langzamerhand her en der aan het posten dus jullie zien me vanzelf weer in andere topics terug. Ik heb de meiden in elk geval alvast voorgesteld in het fototopic.
pi_45728358
Die blauwe bakjes zijn echt handig. Eerst had ik een harde, maar daar kreeg ik de melk bijna niet uit. Deze is een stuk makkelijker.

Welkom Nanook. Fijn dat je steun hebt gehad aan dit topic. Iedereen hier denk ik.

Je moet mijn dips niet als standaard nemen Moonah, ik ga van de ene dip naar de andere. Die viermaandendip heeft er mee te maken dat het groeilijntje dan vaak afvlakt. Baby's krijgen dan ook meer belangstelling voor de wereld om hen heen, waardoor ze minder drinken. Nebelung heeft er eens een flink stuk over geschreven, ik geloof voor LadyS.
Een stukje van het borstvoedingsforum:
quote:
De viermaandendip heet niet zo omdat je voeding dan terugloopt.... Nee, het heet zo omdat alles anders gaat dan anders... en dat de groei deze maand niet zo hard gaat als voorheen. En ook die groei is compleet normaal!!! Als ze zo zouden blijven groeien als de eerste drie maanden, dan zouden het olifantjes worden!!!

De dip duurt wel een tijdje.... en het slapen gaat vaak minder lekker, het drinken is een zooitje, het humeur van je kind is anders dan anders.... en je eigen humeur heeft er ook aardig onder te verduren....
(...)Met de viermaanden dip (trouwens ook rond zes, negen en twaalf maanden) is het drinken echt een zooitje, wel willen, maar toch niet hoeven... of niet geduldig genoeg om op TSR te wachten, of juist kwaad worden omdat TSR wel komt... Echt geen pijl op te trekken! Je denkt dat je je kindje een beetje leert kennen.... is het plots een marsmannetje geworden...

De andere groeispurtjes zijn hier peanuts bij... De één duurt gelukkig kort, de ander lijkt geen eind aan te komen.... Deze van vier maanden duurde bij ons vijf weken... Gelukkig niet alle dagen hetzelfde en de dag en de nacht verschilden gelukkig van elkaar... Die van zes maanden gelukkig maar ruim een week (gillen en knijpen), van 9 mnd duurde drie weken... (ook combi met tanden) en die van 12 maanden twee weken...

Tijdens die rottige periodes herken je je eigen kind niet meer.... Alles gaat anders dan anders... wel op schoot willen, maar zodra we daar zitten gaan mieren dat we er weer af willen... wel aan de borst, maar toch weer niet.... niet lekker in kunnen slapen.... Als we eenmaal slapen, weer heel snel wakker worden...
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † zaterdag 27 januari 2007 @ 18:02:47 #285
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45730418
Straks, 18.55 uur op tv Nederland 1: Kassa met een borstkolven test.
(Staat morgen waarschijnlijk wel bij www.uitzendinggemist.nl)
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:15:54 #286
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45732663
Macka, je bent me voor, ik wilde het net gaan melden.

*nu* dus!
  Jubileum moderator zaterdag 27 januari 2007 @ 19:24:02 #287
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_45732939
Dem net gemist dus

Yppy ik vind die vriezer foto echt helemaal geweldig!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:32:13 #288
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45733203
En? Welke werd het best getest?

Van de kassa site:
Wie zich even in het kolven verdiept, ontdekt dat er een keur aan kolfapparaten te koop is. In bijna alle winkels zijn er maar 1 of 2 merken te koop. Lastig vergelijken dus. Er zijn een paar borstvoedingscentra in ons land (lactatiekundige-praktijken), waaronder een in Amsterdam. Verpleegkundige Heleen Hilgers van het Borstvoedingscentrum in Amsterdam heeft in Kassa toelichting gegeven.

Voor- en nadelen van handkolven
Er zijn allereerst 3 soort handkolven te koop. Die zijn prima geschikt voor vrouwen bij wie het geven van borstvoeding gemakkelijk gaat en die zo nu en dan willen kolven.

Voordeel is dat ze gunstig geprijsd zijn (tussen de 19,95 en 55,15 euro). Aangezien je er geen stroom bij nodig hebt, kan je een handkolf overal gebruiken. En ze zijn wat lichter en kleiner en daarom gemakkelijk om te vervoeren. Een nadeel is dat het handigheid vergt, anders kost het erg veel tijd en inspanning.

Wat moet je op letten als je een elektrisch kolfapparaat gaat kopen?
Kolven werkt door middel van zuigkracht en ritme. De verschillen tussen de 5 in ons land verkrijgbare elektrische kolven zitten in de volgende factoren: de bediening, de instellingsmogelijkheden, het geluid en de kracht en levensduur van de motor. Sommige kolven zijn dubbel dus daar kan je 2 borsten tegelijk mee doen.

De prijs varieert tussen de 125,- en 295,- euro. Maar in vergelijking tot flesvoeding is dat niet duur. Kunstmatige moedermelk kost namelijk per maand rond de 60,- euro.

De professionele kolf die in ziekenhuizen gebruikt wordt, is zeker voor in het begin heel prettig. Deze zijn ook te huur voor thuis. Dat kost 2,25 per dag pus de kosten voor de kolfset, dat is 33,- euro.

Kolfapparaten worden alleen door een enkele zorg verzekeraar vergoed als je een uitgebreid aanvullend pakket hebt.

Wat is nou de beste kolf?
De beste kolf bestaat niet. Goed kolven hangt namelijk af van 4 aspecten: de vrouw (of de moedermelk goed op gang komt hangt onder meer af van fysieke en psychische factoren en verwachtingen en eventuele ervaring spelen een rol). Het soort apparaat is natuurlijk ook van belang. De omstandigheden waaronder het gebruikt wordt (frequentie, thuis of werk enzovoort). En begeleiding is heel belangrijk.

Kolven gaat zeker in het begin namelijk niet vanzelf. Het is niet een soort kraan waarmee snel heel veel melk kan worden afgetapt. Zeker in het begin komt er maar een bodempje uit.

In een enkele apotheek zijn nog ouderwetse handkolfapparaten te krijgen. Die zijn goedkoop maar kunnen gevaarlijk zijn want ze zijn mogelijk onhygiënisch en bij sommige is de zuigkracht veel te sterk.

Overige tips en wetenswaardigheden
- Het kolven (of: de productie van moedermelk) is verschillend per persoon. Om moedermelk te geven moet er voldoende oxitozine, dat is het liefdeshormoon dat zorgt voor het stromen van de melk. Veel hangt ook af van aanleg dus het lichaam van de vrouw. En rust en ontspanning is heel erg belangrijk. Verder is het een kwestie van vraag en aanbod, dat zorgt voor de hoeveelheid en continuiteit.

- Schaf een kolfapparaat pas na de bevalling aan en nog niet tijdens de zwangerschap want je weet dan nog niet hoe het geven van de borstvoeding zal gaan verlopen.

- Er worden ook tweedehands kolfapparaten op bijvoorbeeld internet aangeboden, dat is een stuk voordeliger, maar toch zitten daar nadelen aan. Van de meeste kolven is de levensduur van de motor niet erg lang dus het werkt vaak minder goed. En in sommige gevallen kan het onhygiënisch zijn zeker als het om oude versleten exemplaren gaat.

- Als je een voorraadje wil aanleggen, moet je niet proberen de dag van te voren de gehele hoeveelheid melk te kolven. Daar is je lichaam niet op ingesteld. Je kan wel melk sparen, maar dat de je door af ten doe kleine porties te kolven, zodat je op een gegeven moment genoeg melk hebt om een nachtje weg te gaan.

- Gekolfde melk is in de vriezer ongeveer 3 maanden houdbaar. Het is handig wanneer je altijd 1 of 2 porties in de vriezer zet, dan kun je onverwachts ook eens weg.

- Als het aanleggen van je kind aan de borst niet lukt, dan kun je vast gaan kolven. Het is wel belangrijk dat je kind blijft eten. Als je je melkproductie op gang wilt houden is het gebruiken van een kolf handig.

- Je kan borstvoeding combineren met flesvoeding. Je loopt wel het risico dat de melkproductie terugloopt. Als je een flesje wilt geven en ook borstvoeding wilt blijven geven, dan kun je dat het beste doen met gekolfde melk.
Lekker douchen!
pi_45733213
Fijn dat er een leuk mens staat inplaats van zo'n stoffige BV-verenigingsmuts
Ook wel grappig dat de buiskolf daar als slecht werd beschouwd terwijl ik al maanden op zoek ben naar zo'm ding Ik begrijp wel waarom hij minder goed is, maar voor specifieke zaken kan hij heel practisch zijn.
pi_45733330
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:32 schreef sjak het volgende:
En? Welke werd het best getest?
niet een, gelukkig. Het hangt zo af van de persoonlijke situatie en daar was Heleen Hilgers het gelukkig helemaal mee eens dus die wilde geen topper aangeven.
Wel gaf ze aan dat bepaalde kolven echt niet goed werken (balonkolf en buiskolf) en dat de medela mini electric niet de meest hygiënische kolf is en ook beter niet tweedehands gebruikt kan worden.
  Jubileum moderator zaterdag 27 januari 2007 @ 19:36:41 #291
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_45733352
Artikel van de site van Kassa:

Wie zich even in het kolven verdiept, ontdekt dat er een keur aan kolfapparaten te koop is. In bijna alle winkels zijn er maar 1 of 2 merken te koop. Lastig vergelijken dus. Er zijn een paar borstvoedingscentra in ons land (lactatiekundige-praktijken), waaronder een in Amsterdam. Verpleegkundige Heleen Hilgers van het Borstvoedingscentrum in Amsterdam heeft in Kassa toelichting gegeven.

Voor- en nadelen van handkolven
Er zijn allereerst 3 soort handkolven te koop. Die zijn prima geschikt voor vrouwen bij wie het geven van borstvoeding gemakkelijk gaat en die zo nu en dan willen kolven.

Voordeel is dat ze gunstig geprijsd zijn (tussen de 19,95 en 55,15 euro). Aangezien je er geen stroom bij nodig hebt, kan je een handkolf overal gebruiken. En ze zijn wat lichter en kleiner en daarom gemakkelijk om te vervoeren. Een nadeel is dat het handigheid vergt, anders kost het erg veel tijd en inspanning.

Wat moet je op letten als je een elektrisch kolfapparaat gaat kopen?
Kolven werkt door middel van zuigkracht en ritme. De verschillen tussen de 5 in ons land verkrijgbare elektrische kolven zitten in de volgende factoren: de bediening, de instellingsmogelijkheden, het geluid en de kracht en levensduur van de motor. Sommige kolven zijn dubbel dus daar kan je 2 borsten tegelijk mee doen.

De prijs varieert tussen de 125,- en 295,- euro. Maar in vergelijking tot flesvoeding is dat niet duur. Kunstmatige moedermelk kost namelijk per maand rond de 60,- euro.

De professionele kolf die in ziekenhuizen gebruikt wordt, is zeker voor in het begin heel prettig. Deze zijn ook te huur voor thuis. Dat kost 2,25 per dag pus de kosten voor de kolfset, dat is 33,- euro.

Kolfapparaten worden alleen door een enkele zorg verzekeraar vergoed als je een uitgebreid aanvullend pakket hebt.

Wat is nou de beste kolf?

De beste kolf bestaat niet. Goed kolven hangt namelijk af van 4 aspecten: de vrouw (of de moedermelk goed op gang komt hangt onder meer af van fysieke en psychische factoren en verwachtingen en eventuele ervaring spelen een rol). Het soort apparaat is natuurlijk ook van belang. De omstandigheden waaronder het gebruikt wordt (frequentie, thuis of werk enzovoort). En begeleiding is heel belangrijk.

Kolven gaat zeker in het begin namelijk niet vanzelf. Het is niet een soort kraan waarmee snel heel veel melk kan worden afgetapt. Zeker in het begin komt er maar een bodempje uit.

n een enkele apotheek zijn nog ouderwetse handkolfapparaten te krijgen. Die zijn goedkoop maar kunnen gevaarlijk zijn want ze zijn mogelijk onhygiënisch en bij sommige is de zuigkracht veel te sterk.

Overige tips en wetenswaardigheden- Het kolven (of: de productie van moedermelk) is verschillend per persoon. Om moedermelk te geven moet er voldoende oxitozine, dat is het liefdeshormoon dat zorgt voor het stromen van de melk. Veel hangt ook af van aanleg dus het lichaam van de vrouw. En rust en ontspanning is heel erg belangrijk. Verder is het een kwestie van vraag en aanbod, dat zorgt voor de hoeveelheid en continuiteit.

- Schaf een kolfapparaat pas na de bevalling aan en nog niet tijdens de zwangerschap want je weet dan nog niet hoe het geven van de borstvoeding zal gaan verlopen.

- Er worden ook tweedehands kolfapparaten op bijvoorbeeld internet aangeboden, dat is een stuk voordeliger, maar toch zitten daar nadelen aan. Van de meeste kolven is de levensduur van de motor niet erg lang dus het werkt vaak minder goed. En in sommige gevallen kan het onhygiënisch zijn zeker als het om oude versleten exemplaren gaat.

- Als je een voorraadje wil aanleggen, moet je niet proberen de dag van te voren de gehele hoeveelheid melk te kolven. Daar is je lichaam niet op ingesteld. Je kan wel melk sparen, maar dat de je door af ten doe kleine porties te kolven, zodat je op een gegeven moment genoeg melk hebt om een nachtje weg te gaan.

- Gekolfde melk is in de vriezer ongeveer 3 maanden houdbaar. Het is handig wanneer je altijd 1 of 2 porties in de vriezer zet, dan kun je onverwachts ook eens weg.

- Als het aanleggen van je kind aan de borst niet lukt, dan kun je vast gaan kolven. Het is wel belangrijk dat je kind blijft eten. Als je je melkproductie op gang wilt houden is het gebruiken van een kolf handig.

- Je kan borstvoeding combineren met flesvoeding. Je loopt wel het risico dat de melkproductie terugloopt. Als je een flesje wilt geven en ook borstvoeding wilt blijven geven, dan kun je dat het beste doen met gekolfde melk.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:38:33 #292
593 sjak
Juffie Bloem
pi_45733404
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:36 schreef owlet het volgende:

[..]

niet een, gelukkig. Het hangt zo af van de persoonlijke situatie en daar was Heleen Hilgers het gelukkig helemaal mee eens dus die wilde geen topper aangeven.
Wel gaf ze aan dat bepaalde kolven echt niet goed werken (balonkolf en buiskolf) en dat de medela mini electric niet de meest hygiënische kolf is en ook beter niet tweedehands gebruikt kan worden.
Inderdaad goed dat dat zo werd gebracht. Ik denk ook dat het heel persoonlijk is. Alleen heb je natuurlijk niet de luxe om uit te proberen welke het best voor je werkt.
Lekker douchen!
pi_45733510
Stoffige BV-verenigingmuts? Zijn die er dan? Ik ken alleen hele leuke dames hoor.

YP, Wat er allemaal in die quote staat, dat kán gebeuren met vier maanden, het hoeft niet Ik vind hem ook wat uit context omdat ze duidelijk iemand antwoord geeft die er wel last van heeft.

Het woord dip refereert inderdaad aan een dip in groei (Viermaanden-dip: groeicurve kan afvlakken bij 4 maanden, is heel normaal voor borstgevoede babies). Het woord dip refereert dus niet aan een dip in produktie of een depressieve dip.

Een driemaanden-dip bestaat niet. Er kunnen wel regeldagen op 3 maanden zijn.

Je hoeft niet meer te drinken als je borstvoeding geeft (=fabel). Nodeloos ingewikkeld en maakt niks uit voor je produktie. Je moet drinken naardat je dorst hebt.

Hoi Nanook, grappig dat je hier veel gelezen hebt. Ik heb je meiden bewonderd! Schatjes!
Variety is the spice of life
pi_45733739
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef nebelung het volgende:
Stoffige BV-verenigingmuts? Zijn die er dan? Ik ken alleen hele leuke dames hoor.
* owlet chekt haar moeders vriendenkring.... yep, ze bestaan nog steeds
pi_45734086
Is je moeder dan ook stoffig? Nou, nou?
Variety is the spice of life
pi_45736303
eh.... het eerlijke antwoord of het beleefde antwoord?
pi_45736345
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef nebelung het volgende:
Een driemaanden-dip bestaat niet. Er kunnen wel regeldagen op 3 maanden zijn.

Hoi Nanook, grappig dat je hier veel gelezen hebt. Ik heb je meiden bewonderd! Schatjes!
Ja regeldagen die bedoelde ik Ik vond het ook moeilijker om goed te regelen terwijl ik nog maar 2 keer borstvoeding gaf. Maar ik ben in elk geval blij dat ik dit keer zelf de beslissing heb genomen om te stoppen. Bij Nikita heb ik me door het CB gek laten maken en ben ik dankzij hun slechte voorlichting binnen een week gestopt met BV geven. Gelukkig heb ik er geen borstontsteking van gekregen toen maar ik heb wel ontzettend veel last gehad van stuwing.

Wel apart om te horen dat dat veel drinken een fabeltje is trouwens. Mijn kraamhulp hamerde er juist zo op.

En YPPY ik moet nog even zeggen dat je voorraad melk echt wel indrukwekkend is.
pi_45736429
ik bevestig de fabel nog even, ik ben een hopeloos slechte drinker (kan rustig pas om een of drie 's middags pas mijn eerste glas of kop leeg drinken... En toch meer dan genoeg melk hoor!
Wel heb ik gemerkt dat ik sinds ik bv geef echt dorst kan hebben, dat had ik voor mijn zwangerschap eigenlijk niet.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_45736644
Ik heb nu vooral 's nachts veel dorst. Er gaat dan makkelijk een halve liter water naar binnen. Regelmatig moet ik mijn flesjes 's nachts zelfs bijvullen.

Wel een goede uitzending van Kassa met die kolven. Grappig hoe die Felix ernaar stond te kijken. En een leuk mens dat uitleg gaf. Ze is al eens vaker geweest toch? Ik weet niet meer waar, maar ze was al eerder op tv.

Bedankt Ik ben zo blij met die melk, met dank aan de nachten dat Anna doorsliep en ik zat te kolven.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_45736752
YPPY, echt heel erg fijn die voorraad en een mooie beloning voor je harde werken dus
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')