abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45238723
quote:
WATERINGEN/NAALDWIJK - De aanpak van hangjongeren in Wateringen: scan eerst alle Marokkanen tot 18 jaar.

Kijk, dat was ooit een vuilnisbak, zegt John Hoogerbeets wijzend op een stalen frame langs het fietspad. De inwoner van de naoorlogse wijk in Wateringen laat zijn hondje uit bij een kinderspeelplaats dat door wijkagenten en gemeente is aangewezen als hotspot. ‘Ik woon hier al 35 jaar, maar voor het eerst is nu ook mijn brievenbus gesloopt.’

Het speeltuintje, en vooral het bijbehorende bankje langs de waterkant, is een geliefde plek voor hangjongeren. Soms zitten daar wel vijftien jongeren tot elf uur ’s avonds te praten. En te drinken. ‘Maar het wordt minder’, signaleert de 20-jarige Jimmy van der Heide, die vlakbij woont.

Er is volgens hem een extra vuilnisbak geplaatst en allerlei politie-achtige types met speciale jassen aan, komen regelmatig controleren. Sindsdien zijn de rommel en herrie volgens hem verminderd. 'Ik weet dat veel van hen naar de nieuwe sportschool gaan die maar 16 euro per maand kost.'

Wateringen stond twee jaar geleden bovenaan de lijst van probleemgebieden binnen de gemeente Westland. Dat zijn elf woonkernen in het kassengebied rondom Naaldwijk. De nieuwe burgermeester Sjaak van der Tak kreeg van politie, winkeliers én scholen meldingen over crimineel gedrag door groepen Marokkaanse jongeren en over spanningen tussen groepen bewoners.

Van der Tak had naar eigen zeggen op dit gebied veel geleerd als wethouder onderwijs en integratie van Rotterdam. ‘Ik dacht: hier helpt alleen een complete interventie-aanpak en heb toen Forum gevraagd mijn medewerkers uit te leggen hoe zoiets werkt.’

Om te beginnen werden alle Marokkaanse jongeren tot 18 jaar gescand. ‘Wie is in aanraking geweest met politie of justitie, wat weten leerplichtambtenaren, scholen en sportclubs over hen.’ Dat leverde negentig dossiers op. Sommige jongeren hebben een tatoeage op hun arm met een aantal kruisjes: één voor elke keer dat ze zijn vastgezet.

Van der Tak: ‘Daarna kun je de schapen van de bokken scheiden.' Circa 25 jongeren zijn volgens de inventarisatie ronduit crimineel en krijgen permanente aandacht van politie. ‘Geen vriendelijke wijkagent, maar keiharde recherche.’

De rest wordt ook op de huid gezeten, maar niet alleen door politie. ‘We bieden ze scholing aan, of werk – ja, dat is hier genoeg – en allerlei sociaal-culturele activiteiten zoals sport en een eigen ruimte boven de moskee.’ Twintig jonge moeders volgden een opvoedcursus, vaders en politie organiseerden samen een suikerfeest.

Het resultaat in Wateringen: van de zeven hotspots waar altijd rottigheid was, is nog één bankje aan de rand van het Hofpark over. ‘Het is gewoon een kwestie van permanente aandacht en de héle gereedschapskist gebruiken.’
bron volkskrant

Heeft dit verdere aanzet tot discussie nodig?
Ik ben wat weifelend over dit soort aanpak. Het werkt waarschijnlijk, en dat is zeer waardevol. Maar rottigheid wordt bepaald niet alleen door Marokkaantjes getrapt - het zou geen overbodig luxe zijn álle rotjochies (en hun omgeving) veel bestraffender te benaderen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45238784
Je moet ergens beginnen, en deze vallen het meest op
Hier stond een kutsig.
Hier staat nu wederom een kutsig.
  donderdag 11 januari 2007 @ 08:32:36 #3
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45238816
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:28 schreef borisbanaan het volgende:
Laaghangend fruit plukken

Hopelijk inspireert het andere gemeenten.
Vampire Romance O+
pi_45238827
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:22 schreef sigme het volgende:

[..]

bron volkskrant

Ik ben wat weifelend over dit soort aanpak. Het werkt waarschijnlijk, en dat is zeer waardevol. Maar rottigheid wordt bepaald niet alleen door Marokkaantjes getrapt - het zou geen overbodig luxe zijn álle rotjochies (en hun omgeving) veel bestraffender te benaderen.
Iets met een open deur...

Uiteraard prima dat er projecten worden gestart om verdere overlast van jongeren te voorkomen.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  donderdag 11 januari 2007 @ 08:38:26 #5
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45238863
Lijkt me een goed initiatief.

En ja, kaaskopjes die zich misdragen mogen ook aangepakt worden?

Maar daar lijkt vooralsnog geen sprake van.

En natuurlijk worden niet alle marokkanen 'gescanned'. Iemand die zich altijd braaf heeft gedragen, is immers niet 'gescanned'.
&lt;signature here&gt;.
pi_45238937
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:28 schreef borisbanaan het volgende:
Toch is dat een rare benadering. Wie opvalt, in rottigheid trappen, valt op wegens rottigheid trappen. Zit in dossiers van de instanties die rottigheid bijhouden (politie bijvoorbeeld).
Het is niet raar om die opvallende persoontjes aan te pakken, ik vind het wél raar om alle Marokkanen uit de bestanden (hoe doen ze dat eigenlijk? Hebben ze een vinkje?) te lichten en eens extra te gaan aanpakken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45238956
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:38 schreef ExTec het volgende:

En natuurlijk worden niet alle marokkanen 'gescanned'. Iemand die zich altijd braaf heeft gedragen, is immers niet 'gescanned'.
Om te beginnen werden alle Marokkaanse jongeren tot 18 jaar gescand. ‘Wie is in aanraking geweest met politie of justitie, wat weten leerplichtambtenaren, scholen en sportclubs over hen.’
  donderdag 11 januari 2007 @ 09:16:36 #8
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_45239301
De rottigheid op straat hier (Ik woon in het Westland) wordt wel degelijk door marokkanen getrapt. Wij zitten in een hok of bij vrienden thuis, je ziet hier bar weinig 'blanke' jongeren op straat, in tegen stelling tot onze noord afrikaanse medemens. Ik ben blij met deze aanpak, het maakt m'n leefomgeving een stuk prettiger
pi_45239354
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:16 schreef dubidub het volgende:
De rottigheid op straat hier (Ik woon in het Westland) wordt wel degelijk door marokkanen getrapt. Wij zitten in een hok of bij vrienden thuis, je ziet hier bar weinig 'blanke' jongeren op straat, in tegen stelling tot onze noord afrikaanse medemens. Ik ben blij met deze aanpak, het maakt m'n leefomgeving een stuk prettiger
Maar is het logisch dat ze daarvoor de Marokkanen die *niet* op straat rotzooi trappen uit het bevolkingregister plukken om eens te kijken wat hun sportclub van ze denkt?
  donderdag 11 januari 2007 @ 09:23:53 #10
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45239432
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:22 schreef sigme het volgende: Maar rottigheid wordt bepaald niet alleen door Marokkaantjes getrapt - het zou geen overbodig luxe zijn álle rotjochies (en hun omgeving) veel bestraffender te benaderen.
In deze wijk werden de problemen blijkbaar wél veroorzaakt door voornamelijk Marokkanen, het heeft dan niet zoveel zin om in dit geval Antillianen te gaan scannen of wel?
GNU Terry Pratchett
pi_45239435
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar is het logisch dat ze daarvoor de Marokkanen die *niet* op straat rotzooi trappen uit het bevolkingregister plukken om eens te kijken wat hun sportclub van ze denkt?
Als ze geen rotzooi trappen krijg je toch ook geen kritiek. Misschien een idee om het voor iedereen te doen.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_45239474
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:23 schreef Lod het volgende:

[..]

In deze wijk werden de problemen blijkbaar wél veroorzaakt door voornamelijk Marokkanen, het heeft dan niet zoveel zin om in dit geval Antillianen te gaan scannen of wel?
Dat was niet de vraag. Ik vroeg niet of er niet andere rotzooitrappers gescand zouden moeten worden, ik vroeg of het goed is om Marokkanen die op geen enkele wijze geregistreerd staan als rotzooitrappers (alle marokkanen van 18) onder de loep te nemen, navraag over te gaan doen.
pi_45239480
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:19 schreef sigme het volgende:

[..]

quote:
‘Wie is in aanraking geweest met politie of justitie, wat weten leerplichtambtenaren, scholen en sportclubs over hen.’
Er staat toch duidelijk wat de sportclub van ze weet. Bovendien, niet iedereen die crimineel gedrag vertoont is in aanraking geweest met politie/justitie. Een sportclub kan bijvoorbeeld signalen die zij oppikken van een bepaald persoon zo doorgeven aan de politie. Als er bijvoorbeeld vaak schimmige figuren na afloop van een training Youssouf of Mohammed op komen halen. Dat zijn signalen waar de politie iets mee kan doen, om zo te voorkomen dat Youssouf of Mohammed in een circuit terecht komen waar ze niet meer uit komen.
Lijkt mij alleen maar goed. En natuurlijk moet dit ook voor de blanke medemensch gelden, maar daar is significant minder last van in Wateringen dan van de Noord-Afrikaanse medemensch. Lijkt me logisch dat je problemen gericht aanpakt voor optimale efficiëntie.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_45239603
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat was niet de vraag. Ik vroeg niet of er niet andere rotzooitrappers gescand zouden moeten worden, ik vroeg of het goed is om Marokkanen die op geen enkele wijze geregistreerd staan als rotzooitrappers (alle marokkanen van 18) onder de loep te nemen, navraag over te gaan doen.
interessante vraagstelling.

In de jaren 90 was er sprake van een opkomst van de gabberhouse. Zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat de gabbertjes nogal negatief in het nieuws kwamen. Terwijl het voornamelijk een kleine groep was die het voor het grote geheel verziekte.
Alle gabbers werden over één kam geschoren (no pun intended), en afgedaan als pillenslikkende racistische stuiterballetjes die hyper-aggressief door de straten struinden. In plaats van te gaan staan huilen "ja maar hullie dan?" hebben diverse dance-organisaties een charme-offensief ingezet. Gabbers werden aangemoedigd positief te gedragen, en de sociale controle werd groter.

Hoe je het ook went of keert, dankzij het gedrag van een groep Marokkanen hebben alle Marokkaanse jongeren een slecht imago. Dat imago kunnen ze alleen zelf veranderen. En dat verander je niet door juist het stereotype Leipe Mocro-flavour beeld te bevestigen, maar door te laten zien dat niet alle Marokkanen hetzelfde zijn en het niet allemaal maar te brullen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 09:34:46 #15
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_45239613
Als het werkt is het prima; hoewel het de tunnelvisie wel versterkt als ze alleen de Marokkaanse jongeren gaan screenen. Maar het lijkt me dat het in de praktijk allemaal wat genunaceerder werkt..
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_45239633
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:16 schreef dubidub het volgende:
Als Westlander moet hem eerlijk gezegd wel een beetje gelijk geven. Niet dat alle rottigheid door hen komt, want er lopen hier ook een aantal blanken die hier rottigheid uithalen.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  donderdag 11 januari 2007 @ 09:45:00 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45239789
Mooie aanpak, de eikels worden geroosterd en de schaapjes worden begeleid naar een eigen mening zullen we maar zeggen, of tenminste een ander pad om te bewandelen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 11 januari 2007 @ 09:46:06 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45239805
En het zou inderdaad helemaal geweldig zijn als dit gewoon voor rotzooitrappers in het algmeen zou gelden.
Vrijheid
pi_45239824
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:26 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

[..]

Er staat toch duidelijk wat de sportclub van ze weet. Bovendien, niet iedereen die crimineel gedrag vertoont is in aanraking geweest met politie/justitie. Een sportclub kan bijvoorbeeld signalen die zij oppikken van een bepaald persoon zo doorgeven aan de politie. Als er bijvoorbeeld vaak schimmige figuren na afloop van een training Youssouf of Mohammed op komen halen. Dat zijn signalen waar de politie iets mee kan doen, om zo te voorkomen dat Youssouf of Mohammed in een circuit terecht komen waar ze niet meer uit komen.
Lijkt mij alleen maar goed. En natuurlijk moet dit ook voor de blanke medemensch gelden, maar daar is significant minder last van in Wateringen dan van de Noord-Afrikaanse medemensch. Lijkt me logisch dat je problemen gericht aanpakt voor optimale efficiëntie.
Het is niet zó logisch dat de politie naspeuringen doet naar iemand die nergens van verdacht wordt. Sterker nog, dat is gewoonlijk verboden. Omdat de burger die geen aanleiding geeft tot verdenking, niet uitgepluist hoort te worden. Daar zijn ook best argumenten voor.
pi_45239839
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:35 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Als Westlander moet hem eerlijk gezegd wel een beetje gelijk geven. Niet dat alle rottigheid door hen komt, want er lopen hier ook een aantal blanken die hier rottigheid uithalen.
Wie geef je hier nu een beetje gelijk?
pi_45239884
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:34 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

interessante vraagstelling.

In de jaren 90 was er sprake van een opkomst van de gabberhouse. Zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat de gabbertjes nogal negatief in het nieuws kwamen. Terwijl het voornamelijk een kleine groep was die het voor het grote geheel verziekte.
Alle gabbers werden over één kam geschoren (no pun intended), en afgedaan als pillenslikkende racistische stuiterballetjes die hyper-aggressief door de straten struinden. In plaats van te gaan staan huilen "ja maar hullie dan?" hebben diverse dance-organisaties een charme-offensief ingezet. Gabbers werden aangemoedigd positief te gedragen, en de sociale controle werd groter.
Het zou toch mal zijn geweest als vanwege de gabbertjes (blank, mannelijk, jong), álle jonge blanke mannen aan politieonderzoek onderworpen zouden worden?
pi_45239888
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Toch is dat een rare benadering. Wie opvalt, in rottigheid trappen, valt op wegens rottigheid trappen. Zit in dossiers van de instanties die rottigheid bijhouden (politie bijvoorbeeld).
Het is niet raar om die opvallende persoontjes aan te pakken, ik vind het wél raar om alle Marokkanen uit de bestanden (hoe doen ze dat eigenlijk? Hebben ze een vinkje?) te lichten en eens extra te gaan aanpakken.
precies. Scannen op grond van crimineel gedrag uit het verleden, niet op grond van nationaliteit. Dat laatste zou ook nog wel ns in strijd met art 1 Gw en de Algemene Wet Gelijke Behandeling kunnen zijn.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_45240050
Je kunt erom huilen, en keihard "DISCRIMINAZI!!111" gaan roepen met artikel 1 in je hand, maar de bewoners daar zijn iig allang blij dat ze ongestoord Fifi kunnen uitlaten zonder een kring van kutjeugd om zich heen te hebben

Dit is gewoon het grootste deel van de probleemjeugd in Wateringen. Waren het grotendeels kaalkoppen geweest, hadden ze lonsdale jeugd achterna gezeten. Zoek toch niet overal discriminatie achter, mensen.

[ Bericht 1% gewijzigd door borisbanaan op 11-01-2007 09:57:12 (spelling) ]
Hier stond een kutsig.
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:01:00 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45240138
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:56 schreef borisbanaan het volgende:
Je kunt erom huilen, en keihard "DISCRIMINAZI!!111" gaan roepen met artikel 1 in je hand, maar de bewoners daar zijn iig allang blij dat ze ongestoord Fifi kunnen uitlaten zonder een kring van kutjeugd om zich heen te hebben

Dit is gewoon het grootste deel van de probleemjeugd in Wateringen. Waren het grotendeels kaalkoppen geweest, hadden ze lonsdale jeugd achterna gezeten. Zoek toch niet overal discriminatie achter, mensen.
Zeker niet hoor. Maar het is gewoon zo'n goede aanpak dat het handig zou zin als ze het toepassen op al de probleemjongeren. Zonde om die kans te laten liggen zal ik maar zeggen .
Vrijheid
pi_45240213
Zullen ze vast ook gaan doen als blijkt dat ze ze niet allemaal te pakken krijgen, lijkt mij Je moet gewoon ergens beginnen.
Hier stond een kutsig.
pi_45240266
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:01 schreef jogy het volgende:

[..]

Zeker niet hoor. Maar het is gewoon zo'n goede aanpak dat het handig zou zin als ze het toepassen op al de probleemjongeren. Zonde om die kans te laten liggen zal ik maar zeggen .
Alle 18 jarige jongens zijn potentiele probleemjongens. Van mij mogen ze de hele mannelijke jeugd in een gesticht stoppen tot ze pak 'm beet 30 zijn, zijn we van alle criminaliteit / overlast af. Of tenminste 90% of zo.

Het werkt echt, kan ik je op een briefje geven.
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:07:51 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_45240270
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:04 schreef borisbanaan het volgende:
Zullen ze vast ook gaan doen als blijkt dat ze ze niet allemaal te pakken krijgen, lijkt mij Je moet gewoon ergens beginnen.
Jup, helemaal correct .
Vrijheid
pi_45240290
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is niet zó logisch dat de politie naspeuringen doet naar iemand die nergens van verdacht wordt. Sterker nog, dat is gewoonlijk verboden. Omdat de burger die geen aanleiding geeft tot verdenking, niet uitgepluist hoort te worden. Daar zijn ook best argumenten voor.
Er is een paar jaar geleden een plan in werking gesteld waarbij de politie pro-actief niet alleen criminaliteit gaat oplossen, maar ook voorkomen. Dit in navolging van de brandweer, die al op regelmatige basis diverse gebouwen die binnen een risico-groep controleerde op brandveiligheid en ingreep waar nodig.
Dit plan stuitte op veel tegenstand van de bevolking die binnen deze risoco-groep viel, want zij voelden zich gediscrimineerd, en vonden dat de politie een wapen in handen gegeven werd waarmee zij ongestraft konden discrimineren.

De praktijk was dat de politie in samenwerking met jeugdhonken, sportverenigingen en scholen signalen oppikte van aankomend crimineel gedrag en daar effectief tegen optrad, door deze jongeren intensief te begeleiden, en dmv gesprekken ze uit het milieu van criminaliteit te trekken voordat ze er zo diep in zitten dat ze er niet meer uit kunnen.

Nu, zo'n 6 jaar later is de Bronx hard op weg om weer een bewoonbaar gebied te worden. Ouderen durven weer alleen naar buiten, jongeren hebben volop kans in de arbeidsmarkt doordat zij een opleiding hebben gevolgd. Vroeger was basketball, football of honkbal de enige manier om daar weg te komen, tegenwoordig hebben jongeren volop kans.

De eerste jongeren die uit deze nieuwe aanpak zijn gekomen zijn ondernemers, werknemers, leraren en zelfs managers geworden. Er is er zelfs één bij die momenteel een vrij hoge functie bij Donald Trump vervult.

Ik kan me voorstellen dat je tegen een dergelijk plan bent, vanwege het sluimerende gevaar van discriminatie. Maar Giuliani heeft bewezen dat juist door de risicogroep te definiëren, en af te gaan op signalen, je een hele hoop bereikt. Meer dan het kopje thee waar Cohen zo graag uit slurpt.
En ja, in de Bronx is er ook eerst een inventarisatie cq scan gemaakt wie er in aanmerking kwamen voor dit programma. En ja, het programma is zo succesvol dat andere burgemeesters het programma overgenomen hebben.
En ja, in Nederland zijn we zo verschrikkelijk bang om racistisch genoemd te worden (zie ook dit topic) dat een dergelijk plan direct afgeschoten wordt.
pi_45240328
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Het zou toch mal zijn geweest als vanwege de gabbertjes (blank, mannelijk, jong), álle jonge blanke mannen aan politieonderzoek onderworpen zouden worden?
de groep blanke mannelijke jongeren is "iets" groter dan de groep "marokkaanse mannelijke jongeren". Je loopt dus tegen een logistiek probleem op. Bovendien wijzen de statistieken uit dat Marokkanen verreweg de meeste overlast opleveren in Wateringen. Waarom zou je je dan niet concentreren op deze groep? verder, zie mijn voorbeeld hierboven.
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:21:39 #30
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45240550
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Om te beginnen werden alle Marokkaanse jongeren tot 18 jaar gescand. ‘Wie is in aanraking geweest met politie of justitie, wat weten leerplichtambtenaren, scholen en sportclubs over hen.’
Ik kan me niet voorstellen dat een marokkaan, die nooit in aanraking is geweest met justitite, gescanned werd.

Zo'n marokkaan is immers onzichtbaar. Dan zouden ze aan mensen met een getinte huidskleur moeten gaan vragen: "Ben jij marokkaan?"

Het lijkt me nogal stug.
&lt;signature here&gt;.
pi_45240851
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:21 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat een marokkaan, die nooit in aanraking is geweest met justitite, gescanned werd.

Zo'n marokkaan is immers onzichtbaar. Dan zouden ze aan mensen met een getinte huidskleur moeten gaan vragen: "Ben jij marokkaan?"

Het lijkt me nogal stug.
Daarom vroeg ik me ook af hoe ze überhaupt aan die groep komen.
Maar de uitlating van die meneer in de OP laat toch weinig ruimte voor een andere uitleg. Hij kan uit z'n nek kleppen, maar dat lijkt me dan ook niet best.
pi_45240917
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:10 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

de groep blanke mannelijke jongeren is "iets" groter dan de groep "marokkaanse mannelijke jongeren". Je loopt dus tegen een logistiek probleem op.
Natuurlijk, maar dat is niet het enige probleem.

Overigens is mijn zorg niet zozeer 'discriminatie', of racisme, maar het principe van de politiestaat.
quote:
Bovendien wijzen de statistieken uit dat Marokkanen verreweg de meeste overlast opleveren in Wateringen. Waarom zou je je dan niet concentreren op deze groep? verder, zie mijn voorbeeld hierboven.
Niet omdat de concentratie op die groep zo verkeerd is, maar omdat de bevoegdheden die de politie / overheid hier neemt me niet aanstaan.
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:38:56 #33
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45241008
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Daarom vroeg ik me ook af hoe ze überhaupt aan die groep komen.
Maar de uitlating van die meneer in de OP laat toch weinig ruimte voor een andere uitleg. Hij kan uit z'n nek kleppen, maar dat lijkt me dan ook niet best.
Nou ja, ik weet dat in NL niet de ethniciteit geregistreerd wordt; het bevolkingsregister kan niet een uitdraai maken wie allemaal marokkaan is.

Ze kunnen waarschijnlijk wel zeggen wie allochtoon is, da's as far as I know wel geregistreerd.

Ik denk dus dat je het verkeerd interpreert
&lt;signature here&gt;.
pi_45241068
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:38 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nou ja, ik weet dat in NL niet de ethniciteit geregistreerd wordt; het bevolkingsregister kan niet een uitdraai maken wie allemaal marokkaan is.

Ze kunnen waarschijnlijk wel zeggen wie allochtoon is, da's as far as I know wel geregistreerd.

Ik denk dus dat je het verkeerd interpreert
Ok, hoe wil jij dit anders uitleggen?
quote:
Om te beginnen werden alle Marokkaanse jongeren tot 18 jaar gescand. ‘Wie is in aanraking geweest met politie of justitie, wat weten leerplichtambtenaren, scholen en sportclubs over hen.’ Dat leverde negentig dossiers op.
pi_45241327
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar dat is niet het enige probleem.

Overigens is mijn zorg niet zozeer 'discriminatie', of racisme, maar het principe van de politiestaat.
[..]

Niet omdat de concentratie op die groep zo verkeerd is, maar omdat de bevoegdheden die de politie / overheid hier neemt me niet aanstaan.
De overheid neemt haar verantwoordlijkheid naar de burger toe, namelijk het verzorgen van een prettige leefomgeving. Iets wat in New York bewezen effect heeft gehad. Lijkt mij dat je dat alleen maar toe kunt juichen.
Je maakt de buurt niet alleen prettiger, je voorkomt criminaliteit, scheelt dus klauwen met geld & ergernis, en je leert Marokkanen hoe ze op een normale manier in de samenleving kunnen meedraaien, waardoor het sterotype beeld van de Marokkaan die alleen maar rooft en steelt verdwijnt.
Win-win situatie, wat is daar op tegen? Granted, het zouden de ouders moeten zijn die dit zouden moeten doen, maar die doen het niet. Moeten wij dan met de armen over elkaar gaan staan en zeggen "hey, doe er eens wat aan dan!"?
pi_45241368
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:41 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]
je kunt 'hen' ook uitleggen als 'de groep Marokkanen die in aanraking zijn geweest met politie/justitie'.
pi_45241630
Prima aanpak, alleen jammer dat men zich alleen tot een bepaalde afkomst beperkt...
pi_45241662
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:52 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

je kunt 'hen' ook uitleggen als 'de groep Marokkanen die in aanraking zijn geweest met politie/justitie'.
Met erachterstaand dat ze keken naar Wie is in aanraking geweest met politie of justitie?

Me dunkt, als dat de selectie was, dat geen vraag was..
pi_45241685
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:51 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

De overheid neemt haar verantwoordlijkheid naar de burger toe, namelijk het verzorgen van een prettige leefomgeving. Iets wat in New York bewezen effect heeft gehad. Lijkt mij dat je dat alleen maar toe kunt juichen.
Je maakt de buurt niet alleen prettiger, je voorkomt criminaliteit, scheelt dus klauwen met geld & ergernis, en je leert Marokkanen hoe ze op een normale manier in de samenleving kunnen meedraaien, waardoor het sterotype beeld van de Marokkaan die alleen maar rooft en steelt verdwijnt.
Win-win situatie, wat is daar op tegen? Granted, het zouden de ouders moeten zijn die dit zouden moeten doen, maar die doen het niet. Moeten wij dan met de armen over elkaar gaan staan en zeggen "hey, doe er eens wat aan dan!"?
Nogmaals, zet alle jonge mannen in een kamp, dat werkt véél beter. Goed plan?
pi_45241784
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Met erachterstaand dat ze keken naar Wie is in aanraking geweest met politie of justitie?

Me dunkt, als dat de selectie was, dat geen vraag was..
de vraag is dan, wat weet de sportclub/etc van de Marokkanen die in aanraking zijn geweest met Justitie en bij hen ingeschreven staan. Vrij legitieme vraag lijkt mij.
pi_45241829
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Nogmaals, zet alle jonge mannen in een kamp, dat werkt véél beter. Goed plan?
Moet ik hier serieus op antwoorden?
  donderdag 11 januari 2007 @ 11:10:40 #42
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45241869
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:41 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]
Ik denk wat Social Disorder zegt ja.

Hoe kun je realistisch alle marokkanen scannen? Het is niet geregistreerd, en je kunt niet altijd aan mensen zien dat ze marokkaan zijn.
&lt;signature here&gt;.
pi_45241933
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:07 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

de vraag is dan, wat weet de sportclub/etc van de Marokkanen die in aanraking zijn geweest met Justitie en bij hen ingeschreven staan. Vrij legitieme vraag lijkt mij.
Waarom vraagt de politie zich van een verzameling Marokkanen af of ze in aanraking zijn geweest met justitie?
Niet omdat ze de Marokkanen die in aanraking zijn geweest met justitie hebben geselecteerd. Hadden ze dat gedaan, dan hadden ze die vraag niet gesteld.
pi_45241977
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:09 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Moet ik hier serieus op antwoorden?
Ja, als hhet argument is preventie en het werkt, dan stel ik voor alle jonge mannen op te sluiten, of eenmaal af te tappen en daarna te castreren. Het is reuze preventief en het helpt gegarandeerd. Niet elke jonge man is een reljongere, wel elke reljongere een jongeman.
pi_45242012
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom vraagt de politie zich van een verzameling Marokkanen af of ze in aanraking zijn geweest met justitie?
Niet omdat ze de Marokkanen die in aanraking zijn geweest met justitie hebben geselecteerd. Hadden ze dat gedaan, dan hadden ze die vraag niet gesteld.
doe eens lezen. Ze vraan aan de sportclub wat de sportclub weet van de Marokkanen die bij de sportclub ingeschreven staan en met justitie in aanraking zijn geweest.

Welk deel begrijp je niet?
pi_45242127
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, als hhet argument is preventie en het werkt, dan stel ik voor alle jonge mannen op te sluiten, of eenmaal af te tappen en daarna te castreren. Het is reuze preventief en het helpt gegarandeerd. Niet elke jonge man is een reljongere, wel elke reljongere een jongeman.
owh?
http://dump.geenstijl.nl/mediabase/show.php?id=31&check=6351c417

hele mensheid maar preventief afmaken dan?
pi_45242406
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:15 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

doe eens lezen. Ze vraan aan de sportclub wat de sportclub weet] van de ]Marokkanen die bij de sportclub ingeschreven staan en met justitie in aanraking zijn geweest.

Welk deel begrijp je niet?
Hoe je dat zou kunnen afleiden uit:

Uit het vervolg komt het ook niet:
Dat leverde negentig dossiers op.
pi_45242462
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:19 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

owh?
http://dump.geenstijl.nl/mediabase/show.php?id=31&check=6351c417

hele mensheid maar preventief afmaken dan?
Dat zou geen nette maatschappij opleveren, maar géén maatschappij.
Dus het zou wel voldoen aan de eis 'preventie', maar niet aan de eis 'het werkt'.
pi_45242719
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:29 schreef sigme het volgende:

[..]

kwestie van interpretatie dus. Wat zegt dat over jou, en wat zegt dat over mij?
pi_45242745
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat zou geen nette maatschappij opleveren, maar géén maatschappij.
Dus het zou wel voldoen aan de eis 'preventie', maar niet aan de eis 'het werkt'.
alle jonge mannen opsluiten ook niet, aangezien zij dan niet normaal sociaal kunnen functioneren al ze vrij komen.
pi_45243151
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:38 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

kwestie van interpretatie dus. Wat zegt dat over jou, en wat zegt dat over mij?
Dat jij ervan uitgaat dat als de politie zegt een groep mensen hun priveleven uit te gaan spitten, jij ervan uitgaat dat deze groep het er wel naar gemaakt zal hebben.
pi_45243212
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:39 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

alle jonge mannen opsluiten ook niet, aangezien zij dan niet normaal sociaal kunnen functioneren al ze vrij komen.
Hoezo niet normaal? We voeden ze wel goed op hoor, in die kampen. Alleen zijn de ergste hormoonaanvallen dan niet schadelijk voor vrouwen, kinderen en volwassenen.
pi_45243583
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat jij ervan uitgaat dat als de politie zegt een groep mensen hun priveleven uit te gaan spitten, jij ervan uitgaat dat deze groep het er wel naar gemaakt zal hebben.
mensen als jij zijn de reden dat er nog overlast-veroorzakende jongeren zijn.
pi_45243696
vaak zijn het die gasten
KLAAS JAN HUNTELAAR
pi_45243926
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:06 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

mensen als jij zijn de reden dat er nog overlast-veroorzakende jongeren zijn.
Dat lijkt me dan een goede reden om ook mij als overlast gevend te beschouwen, nietwaar? Stuur de politie er maar op af, dan moest die maar eens gaan informeren wat mensen om mij heen zoal over me weten. Eens kijken of je zo'n overlastpost niet wat scherper aan kan lijnen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 12:20:54 #56
130955 Floripas
Blast from the past
  donderdag 11 januari 2007 @ 12:23:35 #57
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45244094
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Sigme,

Draai het eens om; hoe kun je zoiets vanuit een praktisch oogpunt realiseren?

Ik zie niet hoe namelijk.

Het had een outcry gegenereerd, ter linkerzijde (geheel terecht natuurlijk), die we echt hadden kunnen waarnemen in de media.
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 11 januari 2007 @ 12:32:46 #58
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_45244387
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 09:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Wie geef je hier nu een beetje gelijk?
Lees z'n volledige post eens
pi_45244517
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:23 schreef ExTec het volgende:

[..]

Sigme,

Draai het eens om; hoe kun je zoiets vanuit een praktisch oogpunt realiseren?

Ik zie niet hoe namelijk.
Mag ik je een tegenvraag stellen?

Stel dat ze uit de justitiedossiers hebben geselecteerd, hoe haal je dan dáár de Marokkaantjes uit?
quote:
Het had een outcry gegenereerd, ter linkerzijde (geheel terecht natuurlijk), die we echt hadden kunnen waarnemen in de media.
Het zou je nog wel eens kunnen verbazen hoe vaak men ligt te slapen (of zich bezighoudt met futiliteiten). Dat is niet voorbehouden aan rechts .
pi_45244888
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Stel dat ze uit de justitiedossiers hebben geselecteerd, hoe haal je dan dáár de Marokkaantjes uit?
Voornamen als Mohammed, Youssouf en Achmed verraden meer dan je denkt...
pi_45245121
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:47 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

Voornamen als Mohammed, Youssouf en Achmed verraden meer dan je denkt...

ExTec?
  donderdag 11 januari 2007 @ 12:55:04 #62
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_45245150
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:20 schreef Floripas het volgende:
Over alomtegenwoordige bevoogdende overheid gesproken!
Je weet toch dat dat de oplossing is voor alle problemen in de wereld? Meer overheid. Meestal wordt dat geconcludeerd door werkgroepjes bestaande uit ambtenaren en andere gezagsdragers onder het motto, 'wij van wc-eend adviseren wc-eend'.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:29:40 #63
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_45246317
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:55 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Je weet toch dat dat de oplossing is voor alle problemen in de wereld? Meer overheid. Meestal wordt dat geconcludeerd door werkgroepjes bestaande uit ambtenaren en andere gezagsdragers onder het motto, 'wij van wc-eend adviseren wc-eend'.
In dit geval is het blijkbaar noodzakelijk, aangezien het zonder niet lukt om het tuig aan te pakken. Ouders van die jeugd doet niks, de buurtbewoners durfen niks, dus tja, wie moet het dan aanpakken?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:37:48 #64
79262 Dwersdriever
pi_45246563
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:29 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

In dit geval is het blijkbaar noodzakelijk, aangezien het zonder niet lukt om het tuig aan te pakken. Ouders van die jeugd doet niks, de buurtbewoners durfen niks, dus tja, wie moet het dan aanpakken?
Het is maar sterk de vraag of dit soort projecten de problemen wel oplossen. De échte oplossing is het creëren van kansen voor deze groepen jongeren en de overheid heeft de afgelopen twintig jaar bewezen dat niet te kunnen.
We Came A Long Time Ago
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:41:04 #65
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45246657
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:22 schreef sigme het volgende:

[..]

bron volkskrant

ik vind het een buitengewoon GOEDE aanpak. Onconventioneel, maar bewezen effectief. Jammer dat het niet politiek correct is, maar het doel heiligt de middel (die overigens totaal NIET exorbitant zijn, hooguit wat arbitrair).

Rotterdam op zijn best!!!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_45246959
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:41 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik vind het een buitengewoon GOEDE aanpak. Onconventioneel, maar bewezen effectief. Jammer dat het niet politiek correct is, maar het doel heiligt de middel (die overigens totaal NIET exorbitant zijn, hooguit wat arbitrair).

Rotterdam op zijn best!!!
Pas op. Vermoedelijk is Sigme van Marokaanse origine....
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:51:13 #67
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45247037
dan moeten we haar maar eens gaan scannen
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:51:57 #68
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45247063
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Pas op. Vermoedelijk is Sigme van Marokaanse origine....
Hou jij je vuige klep 'ns.
pi_45247144
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hou jij je vuige klep 'ns.
pi_45247158
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:51 schreef pmb_rug het volgende:
dan moeten we haar maar eens gaan scannen
Ja meteen

jammer dat ze ouder dan 18 is ,trouwens....
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:54:48 #71
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45247173
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Natuurlijk
quote:
Nou; het zou kunnen dat justitie wel afkomst bijhoud, dat weet ik eigenlijk niet, maar je punt lijkt dan al niet te gelden, want dan word immers niet meer iedere marokkaan gescanned, maar alleen diegene die met justitie in aanraking is geweest.

En dat kan ik nou niet echt discriminatoir vinden.
quote:
Het zou je nog wel eens kunnen verbazen hoe vaak men ligt te slapen (of zich bezighoudt met futiliteiten). Dat is niet voorbehouden aan rechts .
True.

Maar ik denk dat echt dat als er echt puur gekeken was naar marokkaan zijn (wat dus praktisch niet mogelijk lijkt) we daar toch wel wat meer van hadden vernomen. Want dat is wel pure discriminatie.

Ik geloof niet, dat de linkse politieke-correctheid van 15 jaar terug, al zo erg 'om' is, dat het nu de andere kant op is geslagen.
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:56:11 #72
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45247214
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:54 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als je daar al van schrikt dan wordt die POLmeet nog leuk.
pi_45247238
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

Als je daar al van schrikt dan wordt die POLmeet nog leuk.
Noblesse oblige. (houd ik wel van, Wouke's)

En ik lijk niet eens op Pim
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:59:39 #74
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_45247359
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:37 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Het is maar sterk de vraag of dit soort projecten de problemen wel oplossen. De échte oplossing is het creëren van kansen voor deze groepen jongeren en de overheid heeft de afgelopen twintig jaar bewezen dat niet te kunnen.
bedrijven en scholen wel dan? Die zie ik ook niet uit zichzelf projecten starten om deze groep kansen te geven. Beetje makkelijk om dit alleen op de overheid af te schuiven.

(niet dat die groep het zelf wel doet, maar dat is een ander verhaal)
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 11 januari 2007 @ 14:00:38 #75
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45247395
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:54 schreef sigme het volgende:

[..]

ExTec?
Ja?
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 11 januari 2007 @ 14:16:47 #76
79262 Dwersdriever
pi_45247985
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:59 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

bedrijven en scholen wel dan? Die zie ik ook niet uit zichzelf projecten starten om deze groep kansen te geven. Beetje makkelijk om dit alleen op de overheid af te schuiven.

(niet dat die groep het zelf wel doet, maar dat is een ander verhaal)
De overheid monopoliseert deze markt juist. We hoeven er dus niets op af te schuiven. Een overheid die voorwaarden schept zodat scholen en bedrijven hun werk kunnen doen, is voldoende.
We Came A Long Time Ago
pi_45248536
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 14:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ja?
Dingus (naam even kwijt) gaf een antwoord op mijn vraag.

Waarom zou dat niet van toepassing zijn op het bevolkingsregister?
pi_45249275
Goede zaak, wellicht kunnen we de Marokkanen tot 18 jaar markeren doormiddel van een ster.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 14:55:06 #79
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45249498
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 14:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Dingus (naam even kwijt) gaf een antwoord op mijn vraag.

Waarom zou dat niet van toepassing zijn op het bevolkingsregister?
Me not snap?

Je bedoeld dat we door het bevolkingsregister moeten gaan spitten, en filteren op Mo's etc, omdat die bij voorbaat als crimineel beschouwd worden?
&lt;signature here&gt;.
pi_45249659
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 14:55 schreef ExTec het volgende:

[..]

Me not snap?

Je bedoeld dat we door het bevolkingsregister moeten gaan spitten, en filteren op Mo's etc, omdat die bij voorbaat als crimineel beschouwd worden?
Nee, ik bedoel dat als jij zegt dat het ondoenlijk is de Marokaantjes uit het bevolkingregister te vissen, het raar is dat je denkt dat het wel mogelijk is deze uit de justitieregisters te vissen.

Of, omgekeerd: als je ze uit de justitieregisters kan vissen, dan kan je dat ook uit het bevolkingsregister.

Ik zie niet hoe je stelling dat het in de praktijk ondoenlijk is ze uit het bevolkingregister te halen, stand houdt als je ze evengoed wél in het justitieregister selecteerbaar acht.
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:06:56 #81
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45249993
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 14:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel dat als jij zegt dat het ondoenlijk is de Marokaantjes uit het bevolkingregister te vissen, het raar is dat je denkt dat het wel mogelijk is deze uit de justitieregisters te vissen.

Of, omgekeerd: als je ze uit de justitieregisters kan vissen, dan kan je dat ook uit het bevolkingsregister.

Ik zie niet hoe je stelling dat het in de praktijk ondoenlijk is ze uit het bevolkingregister te halen, stand houdt als je ze evengoed wél in het justitieregister selecteerbaar acht.
Ah, ok.

Het zou kunnen zijn dat wanneer je in aanraking komt met justitie, dat die domweg vragen 'wat je bent', en dat vervolgens administreren. Wat niet hoeft in te houden dat je verplicht bent te antwoorden.

Maar 100% zeker weten, doe ik het niet.

Maar wat stel jij dan, dat in dit geval er met de natte vinger werd bepaald wie er marokkaan is en wie niet?

Zou wel heel raar wezen.
&lt;signature here&gt;.
pi_45250660
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:06 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ah, ok.

Het zou kunnen zijn dat wanneer je in aanraking komt met justitie, dat die domweg vragen 'wat je bent', en dat vervolgens administreren. Wat niet hoeft in te houden dat je verplicht bent te antwoorden.

Maar 100% zeker weten, doe ik het niet.

Maar wat stel jij dan, dat in dit geval er met de natte vinger werd bepaald wie er marokkaan is en wie niet?

Zou wel heel raar wezen.
Ik heb geen stelling over hoe ze geselecteerd hebben, ik vraag me dat juist af .

Even rondgesnuffeld, de gemeente westland heeft 98.901 inwoners (peildatum 1 jan 2007).

Haal daaruit de groep 12 - 18 jarigen, wat zal dat zijn, 10.000?
Uit zo'n lijst is best met een natte vinger te bepalen wie er Marokkaans zijn.

Maar ik heb echt geen flauw idee hoe men het gedaan heeft, vandaar dat ik het me afvraag. We registreren niet óf iemand een tweede nationaliteit heeft, laat staan welke. Hooguit (ihkv de wet SAMEN) of een van de ouders of de persoon zelf in het buitenland geboren is.

Op geboorteland van de ouders / persoon zelf selecteren, dat moet kunnen. Dat staat in het bevolkingsregister.
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:44:59 #83
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45251507
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:23 schreef sigme het volgende:
Even rondgesnuffeld, de gemeente westland heeft 98.901 inwoners (peildatum 1 jan 2007).

Haal daaruit de groep 12 - 18 jarigen, wat zal dat zijn, 10.000?
Uit zo'n lijst is best met een natte vinger te bepalen wie er Marokkaans zijn.
Maar da's toch helemaal nie wenselijk?

Dan zou ook iemand die zich gedraagd 'gescanned' kunnen worden (what da hell dat eigenlijk precies inhoud).
&lt;signature here&gt;.
pi_45251626
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:44 schreef ExTec het volgende:

[..]

Maar da's toch helemaal nie wenselijk?

Dan zou ook iemand die zich gedraagd 'gescanned' kunnen worden (what da hell dat eigenlijk precies inhoud).
Nou, ik geloof dat velen het hier geen enkel punt vinden.

En niet om het een of ander, ik kan naar eer en geweten niks anders uit die opmerking halen dan dat ze de bréde groep geselecteerd hebben, en van die groep eens gaan kijken wie er zoal in aanraking met justitie was geweest, van de brede groep eens bij sportclubs geinformeerd hebben of er wel eens rottigheid was, van de brede groep bij leerplichtambtenaren eens geinformeerd hebben etc.
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:53:44 #85
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45251863
Empirisch gezien zal het wel werken.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:54:38 #86
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45251904
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:53 schreef PJORourke het volgende:
Empirisch gezien zal het wel werken.
Je vindt het niet bevoogdend, betuttelend?
pi_45251932
Ik vind het wel goed nogmaals, dan kunnen de rechtse ballen nergens meer over klagen namelijk. En dan heb ik dus ook geen last van hun gezeik.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:56:38 #88
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45251991
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:54 schreef Floripas het volgende:
Je vindt het niet bevoogdend, betuttelend?
Ja. Maar er zijn plussen en minnen: gewoon opsluiten is in dit land geen optie. En nu wordt er wel wat aan de problematiek gedaan. Vroeger keek men liever de andere kant op.
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:57:21 #89
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45252028
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 14:50 schreef Mutant01 het volgende:
Goede zaak, wellicht kunnen we de Marokkanen tot 18 jaar markeren doormiddel van een ster.
Een weerzinwekkende opmerking.
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:57:37 #90
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45252041
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:56 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja. Maar er zijn plussen en minnen: gewoon opsluiten is in dit land geen optie. En nu wordt er wel wat aan de problematiek gedaan. Vroeger keek men liever de andere kant op.
Dus jij zou, als je in de gemeenteraad zat, tegenstemmen?
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:58:08 #91
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45252068
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:55 schreef Mutant01 het volgende:
Ik vind het wel goed nogmaals, dan kunnen de rechtse ballen nergens meer over klagen namelijk. En dan heb ik dus ook geen last van hun gezeik.
Die PH-waarde mag wel een beetje omhoog.
pi_45252112
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:57 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Een weerzinwekkende opmerking.
Waarom?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:01:15 #93
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45252198
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:57 schreef Floripas het volgende:
Dus jij zou, als je in de gemeenteraad zat, tegenstemmen?
Dat ligt er aan wat de opties zijn. Pragmatisch gezien, de lokale politiek kennende, is dit denk ik het hoogst haalbare.
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:02:27 #94
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45252248
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
Waarom?
De treinen lopen niet oostwaards...

En de meest gepamperde bevolkingsgroep van NL, die volgens mij ook zo'n beetje de hoogste maatschappelijke kosten met zich mee neemt, is onvergelijkbaar met de joden van '40-'45.
pi_45252363
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:02 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De treinen lopen niet oostwaards...

En de meest gepamperde bevolkingsgroep van NL, die volgens mij ook zo'n beetje de hoogste maatschappelijke kosten met zich mee neemt, is onvergelijkbaar met de joden van '40-'45.
De situatie is zeer vergelijkbaar. En jij bevestigd het alleen maar door de krachttermen die je poogt te gebruiken in je post. Het is niet 40-45, nee het is 30-39
Allah Al Watan Al Malik
pi_45252491
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De situatie is zeer vergelijkbaar. En jij bevestigd het alleen maar door de krachttermen die je poogt te gebruiken in je post. Het is niet 40-45, nee het is 30-39
hoe is die situatie te vergelijken? Ik ben benieuwd.
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:09:27 #97
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45252520
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:05 schreef Mutant01 het volgende:
Toeschrijving, Mutantje. Ik hoor niemand, herhaal niemand, pleiten voor volksverhuizingen of massaslachtingen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:12:02 #98
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45252629
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:09 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Toeschrijving, Mutantje. Ik hoor niemand, herhaal niemand, pleiten voor volksverhuizingen of massaslachtingen.
Overigens, het had natuurlijk kunnen slaan op oudere methodes om joden te stigmatiseren, demoniseren en marginaliseren: de jodenster is veel ouder dan de tweede wereldoorlog.
pi_45252688
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:08 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

hoe is die situatie te vergelijken? Ik ben benieuwd.
Alle problemen ter wereld in de schoenen schuiven van moslims bijvoorbeeld. Het antwoord van jouw zal dan heel snel zijn, slachtofferrol, maar het aantal topics over moslims waar "per defenitie" de schuld van hun aan het feit vaststaat is schrikbarend. Moslims zijn zus, moslims zijn zo. Ik meende me zelf een keer te herinneren dat ooit iemand zelfs het slechte weer toeschreef aan " de moslim ". Het beschimpen van deze bevolkingsgroep door ze parasieten/kankergezwellen/geitenneukers/pedofielenaanbidders e.d. te noemen speelt ook een grote rol. Naast natuurlijk het zeggen dat men nergens goed voor is, dat ze een last zijn voor de samenleving (per defenitie al) dat ze "alleen maar geld kosten" (alsof je het over oude verroeste auto's hebt die naar de sloop moeten). De aanslagen op moslimscholen, (talloze inmiddels) de aanslagen op moskeeén. Het bespugen van moslima's met hoofddoekjes, moet ik nog even verder gaan?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:13:33 #100
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45252689
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:12 schreef Floripas het volgende:
Overigens, het had natuurlijk kunnen slaan op oudere methodes om joden te stigmatiseren, demoniseren en marginaliseren: de jodenster is veel ouder dan de tweede wereldoorlog.
Nou, niemand wil dat toch?
pi_45252712
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:09 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat je het niet "direct" pleit, maar via omwegen, omdat je dan anders vergeleken kan worden met de nazi's doet er voor de rest niets aan af. Je praat over mensen alsof het beesten zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_45252760
Een databank van Marokkanen, hoe kom je erop. En je dan afvragen waarom ze zich geen Nederlander voelen?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:16:34 #103
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45252788
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou, niemand wil dat toch?
Ik vind eerlijk gezegd dat Wilders wel in de buurt komt. Niemand met een hoofddoek op is volgens hem een goed mens, hij wil dat moslims assimileren (dat komt dus neer op hun geloof afzweren), hij wil een verbod op de bouw van nieuwe moskeen. Dat lijkt bijzonder sterk op het veertiende-eeuwse beleid van de Engelse koningen ten opzichte van joden - en dat wordt doer iedereen openlijk 'antisemitisme' genoemd.
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:17:10 #104
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45252820
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:15 schreef Mutant01 het volgende:
Een databank van Marokkanen, hoe kom je erop. En je dan afvragen waarom ze zich geen Nederlander voelen?
Dit ben ik van harte met je eens. Dat is een erg belangrijke factor.
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:20:13 #105
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45252942
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:13 schreef Mutant01 het volgende:
Alle problemen ter wereld in de schoenen schuiven van moslims bijvoorbeeld.
Niet alle, wel veel. In heel veel landen met een islamitische minderheid is herrie. En zonder islam was Armagetouttahere niet bezig met z'n atoombom.
quote:
Het antwoord van jouw zal dan heel snel zijn, slachtofferrol
Inderdaad.
quote:
, maar het aantal topics over moslims waar "per defenitie" de schuld van hun aan het feit vaststaat is schrikbarend.
Dat geldt ook voor Dion Graus, heb ik gemerkt...
quote:
Moslims zijn zus, moslims zijn zo. Ik meende me zelf een keer te herinneren dat ooit iemand zelfs het slechte weer toeschreef aan " de moslim ".
En die lach je toch gewoon uit? Een beetje humor kan geen kwaad.
quote:
Het beschimpen van deze bevolkingsgroep door ze parasieten/kankergezwellen/geitenneukers/pedofielenaanbidders e.d. te noemen speelt ook een grote rol.
Dat het in die gevallen over de baardmannen in jurken gaat die regelmatig oproepen tot het bestrijden van ongelovigen, laat je maar achterwege.
quote:
Naast natuurlijk het zeggen dat men nergens goed voor is, dat ze een last zijn voor de samenleving (per defenitie al) dat ze "alleen maar geld kosten" (alsof je het over oude verroeste auto's hebt die naar de sloop moeten).
Dit lijkt me allemaal aardig te kwantificeren. Het is dus waar of het is niet waar.
quote:
De aanslagen op moslimscholen, (talloze inmiddels) de aanslagen op moskeeén. Het bespugen van moslima's met hoofddoekjes, moet ik nog even verder gaan?
Zou je die incidenten kunnen kwantificeren en willen vergelijken met geweld van moslims tegen anderen?
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:20:54 #106
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45252973
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:14 schreef Mutant01 het volgende:
Dat je het niet "direct" pleit, maar via omwegen, omdat je dan anders vergeleken kan worden met de nazi's doet er voor de rest niets aan af. Je praat over mensen alsof het beesten zijn.
Zwak, Mutant, heel erg zwak.
pi_45253029
Ah, de ooglappen van rechts, en jij verweet de "linkse medemens" dat men alles maar wegwuifde. Een voorbeeld van de problematiek gaf je trouwens al meteen in je eerste antwoord op mijn post.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:22:38 #108
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45253042
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:15 schreef Mutant01 het volgende:
Dat vraag ik me ten zeerste af. Toen we met z'n allen nog lekker politiek-correct wegkeken, voelden die mensen zich ook geen Nederlander. De dubbele nationaliteit en het groepsgedrag helpen natuurlijk ook niet.
pi_45253071
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ten zeerste af. Toen we met z'n allen nog lekker politiek-correct wegkeken, voelden die mensen zich ook geen Nederlander. De dubbele nationaliteit en het groepsgedrag helpen natuurlijk ook niet.
En dit is wel een oplossing daartegen natuurlijk. Nogmaals, kritiek geven op de ander, en dan zelf oplossingen aandragen die het daglicht niet kunnen verdragen.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:24:58 #110
79262 Dwersdriever
pi_45253140
quote:

[..]

Alle problemen ter wereld in de schoenen schuiven van moslims bijvoorbeeld. Het antwoord van jouw zal dan heel snel zijn, slachtofferrol, maar het aantal topics over moslims waar "per defenitie" de schuld van hun aan het feit vaststaat is schrikbarend. Moslims zijn zus, moslims zijn zo. Ik meende me zelf een keer te herinneren dat ooit iemand zelfs het slechte weer toeschreef aan " de moslim ". Het beschimpen van deze bevolkingsgroep door ze parasieten/kankergezwellen/geitenneukers/pedofielenaanbidders e.d. te noemen speelt ook een grote rol. Naast natuurlijk het zeggen dat men nergens goed voor is, dat ze een last zijn voor de samenleving (per defenitie al) dat ze "alleen maar geld kosten" (alsof je het over oude verroeste auto's hebt die naar de sloop moeten). De aanslagen op moslimscholen, (talloze inmiddels) de aanslagen op moskeeén. Het bespugen van moslima's met hoofddoekjes, moet ik nog even verder gaan?
Een interessant betoog dat zo te lezen uit de grond van je hart komt.

De sleutelterm in deze discussie is respect voor elkaar. Vooral ook respect voor het feit dat wij met zijn allen geen eenheidsworst zijn. Dat moet van alle kanten komen. Ik kan bovenstaand rijtje moeiteloos herhalen met andere termen waardoor het gebrek aan respect van sommige Moslims voor Nederlanders naar voren komt. Inclusief het spugen en de aanslagen.

Al dit soort vooroordelen zijn gebaseerd op generalisaties. Daar heb jij gezien de bovenstaande posting misschien wel net zoveel last van als degene op wie je reageert. Zolang dit de houding naar elkaar toe is, ziet het er somber uit voor de Nederlandse samenleving.
We Came A Long Time Ago
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:25:55 #111
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45253191
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:16 schreef Floripas het volgende:
Ik vind eerlijk gezegd dat Wilders wel in de buurt komt. Niemand met een hoofddoek op is volgens hem een goed mens,
War baseer je dat op?
quote:
hij wil dat moslims assimileren (dat komt dus neer op hun geloof afzweren)
Assimileren is niet hetzelfde als geloof afzweren. Seculariseren lijkt me een beter woord. En dat lijkt me ook de beste optie, als we met elkaar door willen gaan.
quote:
hij wil een verbod op de bouw van nieuwe moskeen.
Vind ik ook niet zo verstandig. Wel vind ik dat moskeeen er Nederlands uit moeten zien en dat oproepen tot geweld tot gevangenisstraf en/of uitzetting moeten leiden.
quote:
Dat lijkt bijzonder sterk op het veertiende-eeuwse beleid van de Engelse koningen ten opzichte van joden - en dat wordt doer iedereen openlijk 'antisemitisme' genoemd.
Dat kan ik me niet voorstellen. De 14de eeuw is toch heel anders, denk ik zo.
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:27:06 #112
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45253248
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:23 schreef Mutant01 het volgende:
En dit is wel een oplossing daartegen natuurlijk. Nogmaals, kritiek geven op de ander, en dan zelf oplossingen aandragen die het daglicht niet kunnen verdragen.
Waar "draag ik dan oplossingen aan die het daglicht niet kunnen verdragen"?
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:28:02 #113
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45253292
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:47 schreef sigme het volgende:

En niet om het een of ander, ik kan naar eer en geweten niks anders uit die opmerking halen dan dat ze de bréde groep geselecteerd hebben, en van die groep eens gaan kijken wie er zoal in aanraking met justitie was geweest, van de brede groep eens bij sportclubs geinformeerd hebben of er wel eens rottigheid was, van de brede groep bij leerplichtambtenaren eens geinformeerd hebben etc.
Ok; maar was dan het uitgangspunt van die brede groep?

Kan nie het bevolkinsregister zijn..

Dus, ik vermoed dat het toch al mensen met een 'vlekje' waren?

En mensen die zich gedragen, hebben geen vlekje (Ok, e.e.a. hangt af van hoe zwart je het wilt bekijken ).
&lt;signature here&gt;.
pi_45253388
quote:

[..]

idd, slachtofferrol. Zoals ik eerder in dit topic al beschreef; er is een groep Marokkaanse jongeren binnen de Marokkaanse gemeenschap die het voor elkaar gekregen heeft om de Marokkaanse jongere een slecht imago te geven. Terwijl politiek links NL en moslim- en Marokkaanse belangenorganisaties stonden te wijzen "en hullie dan?" en "discriminatie!" ging deze kleine groep vrolijk verder, en groeide gaandeweg.

Elke groep krijgt wel eens overal de schuld van, in de 60s waren het de hippies, in de jaren 70 waren het de headbangers, in de jaren 90 de gabbers, en nu de Marokkanen. Daar kun je op twee manieren mee omgaan: je schouders optrekken en het stereotype doorbreken, of het stereotype bevestigen. Wat ik veel Marokkanen zie doen is juist dat stereotype bevestigen.

Wat ik bovendien zie is dat Marokkanen zich ENORM snel persoonlijjk aangevallen voelen. Ik heb een tijdje in een kroeg gewerkt, waar veel last van jongeren, zowel blank als Marokkaan als Turk als Antiliaan als Kaapverdiaan, was. Dus hield je de gasten die gedrag vertoonden dat bij het stereotype ruziemaker hoort extra in de gaten.
Alle vier de groepen reageren in eerste instantie min of meer gelijk; aggressief. Als je dan rustig de situatie uitlegt, en dat je ook voor hun iedereen in de gaten houdt, begrijpen ze het, en zijn ze chill.
Marokkanen en Kaapverdianen reageren vervolgens nog heftiger ("dizzzzzkriminazi!" was een veel gehoorde term), gaan schelden en tieren, dreigen, etc etc.
Als dan vervolgens één van de Antillianen het uitlegt, is het wel OK.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zowel positief als negatief, maar dit was de situatie aldaar. Wil je het beeld van Marokkanen positief veranderen? Begin bij jezelf en bij je vrienden. En als je dan een keer gediscrimineerd wordt, begin dan niet meteen te kleunen, schelden en dreigen, maar ga eens een dialoog aan. Wordt NL een stuk vrolijker van.
pi_45253480
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:24 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Een interessant betoog dat zo te lezen uit de grond van je hart komt.

De sleutelterm in deze discussie is respect voor elkaar. Vooral ook respect voor het feit dat wij met zijn allen geen eenheidsworst zijn. Dat moet van alle kanten komen. Ik kan bovenstaand rijtje moeiteloos herhalen met andere termen waardoor het gebrek aan respect van sommige Moslims voor Nederlanders naar voren komt. Inclusief het spugen en de aanslagen.

Al dit soort vooroordelen zijn gebaseerd op generalisaties. Daar heb jij gezien de bovenstaande posting misschien wel net zoveel last van als degene op wie je reageert. Zolang dit de houding naar elkaar toe is, ziet het er somber uit voor de Nederlandse samenleving.
Dat ben ik grondig met je eens en kritiek kan mij dan ook niet deren. Ik kan er alleen maar van leren. Of ik de kritiekpunten overneem is een tweede. Het gaat mij dus meer om de sfeer van het debat, dan het debat zelf. Politieke incorrectheid lijkt voor veel mensen een vrijheid tot schelden te betekenen, kritiek tezamen met krachttermen die het debat overrompelen. Waarheden tellen niet mee, alleen de schreeuwers krijgen het woord en dit geldt voor beide kanten. Er is bij sommige moslims zeker een gebrek voor respect jegens "de Nederlander", daar erger ik me evengoed kapot aan. Daarentegen zijn diegene die zich disrespectvol gedragen jegens de moslims evengoed een bron van irritatie, ik maak daar dan ook geen enkel onderscheid tussen.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:36:30 #116
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45253659
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:32 schreef Mutant01 het volgende:
Het gaat mij dus meer om de sfeer van het debat, dan het debat zelf.
Dat vind ik zo'n zwaktebod.
quote:
Politieke incorrectheid lijkt voor veel mensen een vrijheid tot schelden te betekenen, kritiek tezamen met krachttermen die het debat overrompelen. Waarheden tellen niet mee, alleen de schreeuwers krijgen het woord en dit geldt voor beide kanten.
Het is maar wat je een krachtterm en een schreeuwer noemt. Een uitgesporken mening is toch heel wat anders.
quote:
Er is bij sommige moslims zeker een gebrek voor respect jegens "de Nederlander", daar erger ik me evengoed kapot aan.
Het gaat verder dan gebrek aan respect...
quote:
Daarentegen zijn diegene die zich disrespectvol gedragen jegens de moslims evengoed een bron van irritatie, ik maak daar dan ook geen enkel onderscheid tussen.
Respect moet je individueel afdwingen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 16:40:48 #117
79262 Dwersdriever
pi_45253864
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat ben ik grondig met je eens en kritiek kan mij dan ook niet deren. Ik kan er alleen maar van leren. Of ik de kritiekpunten overneem is een tweede. Het gaat mij dus meer om de sfeer van het debat, dan het debat zelf. Politieke incorrectheid lijkt voor veel mensen een vrijheid tot schelden te betekenen, kritiek tezamen met krachttermen die het debat overrompelen. Waarheden tellen niet mee, alleen de schreeuwers krijgen het woord en dit geldt voor beide kanten. Er is bij sommige moslims zeker een gebrek voor respect jegens "de Nederlander", daar erger ik me evengoed kapot aan. Daarentegen zijn diegene die zich disrespectvol gedragen jegens de moslims evengoed een bron van irritatie, ik maak daar dan ook geen enkel onderscheid tussen.
Wat jij omschrijft is de duidelijke polarisatie die de afgelopen jaren in Nederland op gang is gekomen. Veranderingen roepen spanningen op, dat is altijd en overal zo geweest. Toen ik op de lagere school zat, was er nog geen allochtoon te bekennen. Mijn broer is leerkracht op dezelfde school en heeft nu zeven nationaliteiten en meer dan 50 procent allochtone kinderen in de klas. Daar is amper 25 jaar overheen gegaan. Dat is écht een enorm snelle verandering voor een land als Nederland.

Ik vergelijk de situatie graag met de verzuiling van veertig jaar geleden. Ik heb die periode een beetje bestudeerd en de gedachten en vooroordelen van protestanten over katholieken waren in dat geval ook niet mals. Er zijn verschillende generaties en een periode van secularisatie overheen gegaan voordat dit deels uit de maatschappij verdween, maar zeker nog niet afwezig is.

Er zijn geen korte termijnoplossingen. Hoe graag de overheid en veel goedwillende burgers dat ook zouden willen. Ik ben dan ook niet overdreven positief over de nabije toekomst, maar wie weet zit ik er wel naast.
We Came A Long Time Ago
  donderdag 11 januari 2007 @ 17:56:10 #118
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_45256509
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:40 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Wat jij omschrijft is de duidelijke polarisatie die de afgelopen jaren in Nederland op gang is gekomen. Veranderingen roepen spanningen op, dat is altijd en overal zo geweest. Toen ik op de lagere school zat, was er nog geen allochtoon te bekennen. Mijn broer is leerkracht op dezelfde school en heeft nu zeven nationaliteiten en meer dan 50 procent allochtone kinderen in de klas. Daar is amper 25 jaar overheen gegaan. Dat is écht een enorm snelle verandering voor een land als Nederland.

Ik vergelijk de situatie graag met de verzuiling van veertig jaar geleden. Ik heb die periode een beetje bestudeerd en de gedachten en vooroordelen van protestanten over katholieken waren in dat geval ook niet mals. Er zijn verschillende generaties en een periode van secularisatie overheen gegaan voordat dit deels uit de maatschappij verdween, maar zeker nog niet afwezig is.

Er zijn geen korte termijnoplossingen. Hoe graag de overheid en veel goedwillende burgers dat ook zouden willen. Ik ben dan ook niet overdreven positief over de nabije toekomst, maar wie weet zit ik er wel naast.
Idd. Het is allemaal domweg veel te snel gegaan. Een bevolking in 30 jaar een demografische en sociologische aardverschuiving door de strot drukken, dat is nog nooit ergens goed gegaan.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  donderdag 11 januari 2007 @ 17:59:45 #119
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_45256620
Even ontopic: ik zie niet in wat er mis mee is, beginnen te scannen met Marokkanen. Als je een serieverkrachter zoekt, begin je ook eerst de eerder veroordeelden in de buurt door te lichten. Als je dus op zoek bent naar kwajongens van hang- en kliergedrag, is het zeer effectief om met de grootste risicogroep te beginnen. Marokkanen dus.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:05:01 #120
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45256769
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 17:56 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Idd. Het is allemaal domweg veel te snel gegaan. Een bevolking in 30 jaar een demografische en sociologische aardverschuiving door de strot drukken, dat is nog nooit ergens goed gegaan.
Het heeft niet eens met tempo te maken, maar ook met de besluitvorming zelf. Ik heb nooit gevraagd om massale, permanente migratie. Moet ik dan blij zijn met het resultaat?
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:38:29 #121
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45257762
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:36 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat vind ik zo'n zwaktebod.
Hier heb je min of meer wel gelijk in.

Meegaan in dat soort abstracties eindigd idd heel snel in dat een partij bepaalde kwalijke wantoestanden simpelweg niet meer wenst te bespreken, omdat 'de vorm' ze niet bevalt.

Terwijl het in feite natuurlijk om hetgeen er gezegd wordt gaat, en niet op welke manier. Knikkers vs. het spel, zeg maar.

Keerzijde is natuurlijk dat iedereen fatsoen mag betrachten, maar er zijn islamitische elementen gesignaleerd die alles 'beledigend' vinden, en dat kan geen reden zijn om het daarom maar niet meer over die zaken te hebben.

AHA was daar eigenlijk een goed voorbeeld van.

Toch iemand die ervaringsdeskundige is, en een universitaire opleiding heeft. Je mag echt wel stellen dat ze niet dom is.

Een hoop van haar commentaar op de ongelijkheid m/v binnen de islam snijd wel degelijk hout.

Wat heeft de islamitische gemeenschap ermee gedaan?

Helemaal niets, want de vorm stond ze niet aan.

Kritiek komt niet altijd in een prettige verpakking.
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 11 januari 2007 @ 18:46:02 #122
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45258054
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:38 schreef ExTec het volgende:
Kritiek komt niet altijd in een prettige verpakking.
Kritiek is niet prettig, maar daar over klagen is not done, dus gooien ze het maar op de verpakking. Verder is het zwak om over de verpakking te beginnen als je sterke argumeneten tegen de inhoud hebt. Dus ga ik er van uit dat mensen die over de verpakking beginnen, geen contra-argumentatie hebben.
pi_45260512
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:46 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kritiek is niet prettig, maar daar over klagen is not done, dus gooien ze het maar op de verpakking. Verder is het zwak om over de verpakking te beginnen als je sterke argumeneten tegen de inhoud hebt. Dus ga ik er van uit dat mensen die over de verpakking beginnen, geen contra-argumentatie hebben.
AHA stond er nu juist net om bekend elke vorm van dialoog uit de weg te gaan. Zodra je kritiek had op haar en haar plannen, nou dan kon je een fatsoenlijk antwoord daarover wel vergeten. (Zie uitzending rondom 10). Ze had dan ook vaak 0,0 argumenten, en ze sprak de mensen slechts aan om vorm en niet om inhoud. Precies een slecht voorbeeld me dunkt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_45260636
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:38 schreef ExTec het volgende:
Toch iemand die ervaringsdeskundige is, en een universitaire opleiding heeft. Je mag echt wel stellen dat ze niet dom is.
Slecht argument, ik geniet nu ook een universitaire opleiding, en ben itt Hirsi Ali zelfs meer dan ervaringsdeskundige. Heb ik nu de onvoorwaardelijke waarheid in pacht?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 19:51:30 #125
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45260733
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 19:46 schreef Mutant01 het volgende:
AHA stond er nu juist net om bekend elke vorm van dialoog uit de weg te gaan. Zodra je kritiek had op haar en haar plannen, nou dan kon je een fatsoenlijk antwoord daarover wel vergeten. (Zie uitzending rondom 10). Ze had dan ook vaak 0,0 argumenten, en ze sprak de mensen slechts aan om vorm en niet om inhoud. Precies een slecht voorbeeld me dunkt.
Die kritiek kwam meestal niet verder dan "islam is vrede", "jij liegt", "staat niet in de koran" en "respect". Daar zijn geen fatsoenlijke antwoorden op mogelijk.
pi_45260822
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 19:51 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Die kritiek kwam meestal niet verder dan "islam is vrede", "jij liegt", "staat niet in de koran" en "respect". Daar zijn geen fatsoenlijke antwoorden op mogelijk.
Onzin, zoals ik al zei uitzendingen van Rondom Tien en Nova te over waarbij ze aangepakt wordt, zelfs door haar doelgroep de mishandelde vrouwen. Prachtig was dat ze gewoon niets kon inbrengen bij die groep. Haar geloofwaardigheid is nu nog kutter nu ze naar Amerika is gegaan en een conservatieve DenkTank helpt. Een denktank waarin vrouwen en homo's als ondergeschikt worden bevonden, prachtig. De rechtse medemens heeft nog niet door dat ze Nederland puur en alleen gebruikte als springplank voor haar carriere.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 19:56:44 #127
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45260938
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 19:53 schreef Mutant01 het volgende:
Onzin, zoals ik al zei uitzendingen van Rondom Tien en Nova te over waarbij ze aangepakt wordt, zelfs door haar doelgroep de mishandelde vrouwen.
Met drogredeneringen. Want de islam, die is taboe...
quote:
Prachtig was dat ze gewoon niets kon inbrengen bij die groep. Haar geloofwaardigheid is nu nog kutter nu ze naar Amerika is gegaan en een conservatieve DenkTank helpt. Een denktank waarin vrouwen en homo's als ondergeschikt worden bevonden, prachtig. De rechtse medemens heeft nog niet door dat ze Nederland puur en alleen gebruikte als springplank voor haar carriere.
De haat zit diep he?
pi_45261010
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 19:56 schreef PJORourke het volgende:
Met drogredeneringen. Want de islam, die is taboe...
Nee, met hele rationele argumenten. Maar daar ging ze dan met een boog omheen, want ja... haar wil is wet, haar mening is wet. There is no truth but her truth.
quote:
De haat zit diep he?
Ik haat niemand.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 20:02:12 #129
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45261142
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 19:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Slecht argument, ik geniet nu ook een universitaire opleiding, en ben itt Hirsi Ali zelfs meer dan ervaringsdeskundige. Heb ik nu de onvoorwaardelijke waarheid in pacht?
Nee, ik denk niet dat ook maar iemand de wijsheid in pacht heeft.

Je bent hoop ik voor jou geen ervaringsdeskundige op het gebied van extreme-vrouwonvriendelijkheid

Maar in enigzins gelijkende omstandigheden, zou men ook aan jou mening enig krediet moeten geven.

Er valt niet 'absoluut' te bepalen of iemand gelijk heeft of niet, maar redelijk geschoold zijn, en bewezen weten waar je over praat, zijn toch factoren die contribueren aan geloofwaardigheid.
&lt;signature here&gt;.
pi_45261230
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:02 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nee, ik denk niet dat ook maar iemand de wijsheid in pacht heeft.

Je bent hoop ik voor jou geen ervaringsdeskundige op het gebied van extreme-vrouwonvriendelijkheid

Maar in enigzins gelijkende omstandigheden, zou men ook aan jou mening ook enig krediet verdienen.

Er valt niet 'absoluut' te bepalen of iemand gelijk heeft of niet, maar redelijk geschoold zijn, en bewezen weten waar je over praat, zijn toch factoren die contribueren aan geloofwaardigheid.
Ik ben inderdaad geen ervaringsdeskundige op het gebied van extreme-vrouwonvriendelijkheid. Heel veel moslims met mij overigens, misschien dat de reacties tegen de generalisaties van AHA daarom zo fel waren.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 januari 2007 @ 20:14:18 #131
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_45261644
Lullig voor de goedwillende Marokkaan. Die mogen "dankjewel, criminele kutmarokkaan" zeggen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_45261911
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:28 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ok; maar was dan het uitgangspunt van die brede groep?

Kan nie het bevolkinsregister zijn..
Volgens mij had ik al aangegeven hoe je het uit het bevolkingsregister zou kunnen halen: zelf of een van beide ouders geboorteland Marokko.

Lijkt je dat onmogelijk?
  donderdag 11 januari 2007 @ 20:45:25 #133
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_45262862
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Volgens mij had ik al aangegeven hoe je het uit het bevolkingsregister zou kunnen halen: zelf of een van beide ouders geboorteland Marokko.

Lijkt je dat onmogelijk?
Het is technisch mogelijk

Maar ongeoorloofd data-harvesten mag over het algemeen niet in NL.

[ Bericht 5% gewijzigd door ExTec op 11-01-2007 20:54:31 ]
&lt;signature here&gt;.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')