Zegt dit je al iets meer?quote:Op zondag 7 januari 2007 15:17 schreef sanger het volgende:
Leuk, weer een nieuw project!!!!!
Waar staat dit huis eigenlijk? Vanaf de voorkant lijkt het erg veel op de huizen hier.
Zegt me niets, is ook de compleet andere kant van het land.....quote:Op zondag 7 januari 2007 15:25 schreef richie29 het volgende:
[..]
Zegt dit je al iets meer?
[afbeelding]
M'n nieuwe huisje staat in HengeloooOOoOoOooo
Damn...ik ben gespotquote:Op zondag 7 januari 2007 15:31 schreef Suikermais het volgende:
Das toch de hasseler es ?
Onder de vloer moet je YMVK kabel gebruiken; mits je ze wel in buis legt / vastzet aan de muurquote:Aantal vraagjes trouwens:
1- Onder de vloer, kruipruimte dus, hoor je eigelijk met YMVK-kabels te werken he? Dus als ik vanuit de meterkast onder de vloer naar een serie WCD's wil gaan moet dat met YMVK-kabel?
Die heb ik nog niet besteld namelijk
2- Gaat sleuven trekken in beton trouwens nog een beetje fatsoenlijk? Ik moet er nogal wat....
Leuk dat je hier langskomtquote:Op zondag 7 januari 2007 23:17 schreef Cybersijp het volgende:
Zal eens tijd worden ook Richie, dat je eens gaat verbouwen.... ( na al dat gelurk van je![]()
)
Leuk huiske, de spullen voor het toilet alten al veel mooie dingen zien ( gebruikte series etc )
Haha, en ik denken wat ziet dat parket er mooi uitquote:Op maandag 8 januari 2007 19:15 schreef richie29 het volgende:
Whehehe, dit vloer is laminaat en die gaat er vanavond/morgen UIT!
Ik heb een veul mooiere vloer gekocht en die gaat erin als al het schilder en breekwerk klaar is. Wordt een frans eiken vloertje...yeeha
Ff rondkijken bij de Praxis/Gamma/Formido is ook verstandig.quote:Op maandag 8 januari 2007 09:15 schreef BTKlus het volgende:
@Richie29
Ik vind je prijzen voor het sanitair een beetje aan de hoge kant!
Geberit duofix frontbediening ¤ 193,09 incl btw
Geberit Samba bediening ¤ 34,33 incl btw
Ongetwijfeld kost de sphinx ook minder
Ik zou even informeren bij de www.warmteservice.nl als ik jou was...
En je staatje van de elektra klopt ook niet de totaal prijzen lijst is niet x het aantal op dit moment en dat scheelt nogal tenzij er nog een kolom achterstaat die wij nu niet zien.
Eigenlijk is dat zo een gek idee nog niet. Bij de leenbakker e.d soort zaken kun je van die olieradiateurtjes kopen voor 2-3 tientjes.quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:41 schreef Vesalius het volgende:
Waarom trek je die verwarmingen niet van de muur af? Elektrische kachel tijdelijk om het rond de 15 graden in huis te houden (warmer klust toch niet fijn).
Werkt veel makkelijker ook met afwerken en je kan de verwarmingen dan verven terwijl ze op schragen staan. Kan je overal makkelijk bij.
Of je moet er omheen stuccen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:19 schreef richie29 het volgende:
Ja komen jullie nu mee
Hehe, goeie tip wel, kijk heb er wel aan gedacht om die radiator eraf te halen, maar het zat er niet heel ver achter.
Achteraf viel het een beetje tegen, maar misschien moet het er met stucen alsnog wel af.
Dat was ook het eerste wat bij mij opkwam toen ik de foto's zag, gewoon de leidingen afdoppen, radiator helemaal weghalen, de wanden netjes afwerken en dan, voor de vloer erin komt (ivm boorstof en kans op lekkages), de radiator, geverfd en al, terughangenquote:Op woensdag 10 januari 2007 07:41 schreef Vesalius het volgende:
Waarom trek je die verwarmingen niet van de muur af? Elektrische kachel tijdelijk om het rond de 15 graden in huis te houden (warmer klust toch niet fijn).
Werkt veel makkelijker ook met afwerken en je kan de verwarmingen dan verven terwijl ze op schragen staan. Kan je overal makkelijk bij.
die zijn er idd, dat noemen ze een dozenboor, werkt ideaalquote:Op donderdag 11 januari 2007 09:43 schreef richie29 het volgende:
Oh ja...als laatste; Hier iemand zegmaar een heeeeel erg goed idee om 50mm inbouwdozen in beton uitgehakt te krijgen in een beton muur? Tot nu toe was het hopeloos.
Heb wel in de ronding van de dozen doorzeeft met gaatjes van de juiste diepte...maar dit lijkt echt nergens op. Is er een soort van 7-gaten zaag voor beton?![]()
En dat kan je ook kopen als 'opzetstuk' voor op mijn eigen boormachine? Qua capaciteit zal dat het probleem niet zijn denk ik..quote:Op donderdag 11 januari 2007 10:07 schreef Gurb het volgende:
[..]
die zijn er idd, dat noemen ze een dozenboor, werkt ideaal
quote:Op donderdag 11 januari 2007 10:10 schreef richie29 het volgende:
En dat kan je ook kopen als 'opzetstuk' voor op mijn eigen boormachine? Qua capaciteit zal dat het probleem niet zijn denk ik..
Anders zal het wel een ritje richting een verhuurbedrijf worden?
Das dus precies de jongen die ik ook heb. Helemaal compleet heb ik er dus 42 euries voor betaald. Verzegeld en wel...quote:Op donderdag 11 januari 2007 10:59 schreef Gurb het volgende:
[..]
[afbeelding]
zo eentje, kost een euro of 50 tot 80 idd om te kopen, als je alles goed plant en aftekent, kan je hem ook een dag huren bij boels, kost een stuk minder.
Alleen gaat je verwarming dan lekken op alle koppelingen door de frictie die je gegarandeerd gaat krijgen. Althans bij mij moest ik alle koppelingen al aandraaien nadat ik de verwarming erweer opgezet had En dan bedoel ik niet de koppeling tussen verwarming en buis, Duh!, maar de koppelingen tussen de diverse buizen, die er op 1à2 mtr vandaan zaten.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:46 schreef Solingjan het volgende:
Neem een paar blokken hout. Zet die onder de radiator. Maak de radiator los van de bestigingsbeugels en trek hem zoveel mogelijk naar voren. Dan denk ik dat je genoeg ruimte hebt om te stucken. Niet afkoppelen dus![]()
maar dan kan je er nog steeds niet goed bij, en je radiator beschadigd, en je hebt extra kans op lekkages.quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:10 schreef Solingjan het volgende:
o ja en de cv kan gewoon aanblijven staan. Natuurlijk niet dat ding een meter naar voren halen![]()
Wat betreft de boorhamer en de dozenboor, gewoon de boor het werk laten doen, niet gaan rammen en met 10 seconden een gat willen boren.quote:Neem aan dat ook met een hamerboor gebruikt mag worden? Of maak je 'm dan juist stuk?
Ik ga in ieder geval eerst nog even lustig verder vrezen in beton. Vanavond zijn alle sleuven in beton wel af denk ik
De centreerboor kun je gewoon laten zitten hoor.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:45 schreef Gurb het volgende:
[..]
maar dan kan je er nog steeds niet goed bij, en je radiator beschadigd, en je hebt extra kans op lekkages.
lijken mij 3 goede redenen om gewoon compleet af te koppelen
[..]
Wat betreft de boorhamer en de dozenboor, gewoon de boor het werk laten doen, niet gaan rammen en met 10 seconden een gat willen boren.
Allereerst boor je een klein stukje met de centreerboor er nog in, zodat je een mooi begin hebt, dan de centreerboor loshalen, en alleen de dozenboor gebruiken om uit te boren. Gewoon rustig aan boren, af en toe de boor terughalen en als ie warm word ff laten afkoelen.
Je hebt gelijk dat het iets sneller gaat, maar of dat ook zo blijft als je moet stoppen, centreerboor eruit halen, en weer aanzwengelen weet ik niet.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:20 schreef tnimble het volgende:
Het voordeel is dat al je de centreer boor er uit haalt dat het iets vlotter gaat. Je hebt hem ook alleen maar nodig zolang de grote tanden nog geen gat hebben om netjes in rond te lopen. Anders gaat de boor je hele muur afzoeken.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook idd, en zodra de boorkop zelf een rond gat heeft, de centreerboor eruit (tenminste dat doe ik voortaan wel, nadat ik bij het boren met de centreerboor door de muur ging (7 cm ytong, centreerboor stak 2 cm uit, en de dozenboor zelf zat 4,5 cm diep.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:52 schreef sanger het volgende:
Nog een tip, laat de centreerboor een stukje (ca. 1 cm) uitsteken zodat je eerst daarmee een gat boort voordat de dozenboor aan het werk gaat, op deze manier boor je altijd op de plek die jij wilt.
Dat is wel iets waar je voor moet uitkijken inderdaadquote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:35 schreef Gurb het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik eigenlijk ook idd, en zodra de boorkop zelf een rond gat heeft, de centreerboor eruit (tenminste dat doe ik voortaan wel, nadat ik bij het boren met de centreerboor door de muur ging (7 cm ytong, centreerboor stak 2 cm uit, en de dozenboor zelf zat 4,5 cm diep.)
Heb er hier een liggen.... hier is in Utrecht. Je kan 'm wel lennen als je wilt, moet ti enatuurlijk wel weer terug komenquote:Op donderdag 11 januari 2007 18:47 schreef richie29 het volgende:
TS zit in Hengeloooo. Hoezoooo?
Bedankt voor de tip..ik weet in ieder geval dat er nog hoop is
De boormachine is dik in orde: Bosch Blue-line hamerboor die ook kan beitelen.
Neem aan dat [afbeelding] ook met een hamerboor gebruikt mag worden? Of maak je 'm dan juist stuk?
Ik ga in ieder geval eerst nog even lustig verder vrezen in beton. Vanavond zijn alle sleuven in beton wel af denk ik
Yep, thast te way, laat het werk voor je doen. Ik zelf heb alleen doe centreer boor gewoon laten zitten...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:45 schreef Gurb het volgende:
[..]
maar dan kan je er nog steeds niet goed bij, en je radiator beschadigd, en je hebt extra kans op lekkages.
lijken mij 3 goede redenen om gewoon compleet af te koppelen
[..]
Wat betreft de boorhamer en de dozenboor, gewoon de boor het werk laten doen, niet gaan rammen en met 10 seconden een gat willen boren.
Allereerst boor je een klein stukje met de centreerboor er nog in, zodat je een mooi begin hebt, dan de centreerboor loshalen, en alleen de dozenboor gebruiken om uit te boren. Gewoon rustig aan boren, af en toe de boor terughalen en als ie warm word ff laten afkoelen.
die heeft geen centreer dingens volgens mij, das net zoiets als een gaten boer voor hout.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het iets sneller gaat, maar of dat ook zo blijft als je moet stoppen, centreerboor eruit halen, en weer aanzwengelen weet ik niet.
Overigens, als je een goedkope (Piranha dacht ik) koopt kun je de centreerboor er niet altijd uithalen!
Da's aardigquote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:16 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Heb er hier een liggen.... hier is in Utrecht. Je kan 'm wel lennen als je wilt, moet ti enatuurlijk wel weer terug komen
Grappenmaker...quote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:39 schreef richie29 het volgende:
[..]
Da's aardigMisschien kom ik er binnenkort toch in de buurt omdat ik m'n schakelmateriaal moet gaan omruilen...buhu
.(en dan moet ik in Apeldoorn zijn).
Kan die boor het aan om zegmaar 30 gaten in beton te maken? Of issie dan op?
Wat je terugverende schakelmateriaal betreft.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:38 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Grappenmaker...
Ik heb er nu ff kijken 50 gaten mee gemaakt en volgens mij is de verf erop en de boormachine die ik heb gebruikt het enige dat daarvan te lijden heeft gehad.
Ding is van gehard massief staal.
Moet kunnen volgens mij( zeker te weten zelfs, alleen met bediening van steeds een enkele lamp erbij dus niet zeker ..), alleen weet niet of er kruis schakelaars met enkelpolig ernaast zijn in de serie die jij wil qua installatie materiaal. Busch-jaeger was al afgevallen las ik netquote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:44 schreef richie29 het volgende:
Oh ja....en als ik die nou wil gaan schakelen he, wat voor basis elementen heb ik dan nodig?
Kan ik voor deze opstelling van 3 wissel/wissel schakelaars dan ook vanuit 3 punten 1 lamp schakelen? Hoe werkt dit precies? (Dacht zelf dat ik dan kruisschakelaars nodig zou hebben...maar![]()
)
[afbeelding]
Verder ben ik echt helemaal stuk voor vandaag...de resultaat foto's doe ik morgen wel.
Truste!
Wat nou grappenmakerquote:Op zaterdag 13 januari 2007 01:38 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Grappenmaker...
Ik heb er nu ff kijken 50 gaten mee gemaakt en volgens mij is de verf erop en de boormachine die ik heb gebruikt het enige dat daarvan te lijden heeft gehad.
Ding is van gehard massief staal.
Nee, zo werkt het in ieder geval nietquote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:44 schreef richie29 het volgende:
Oh ja....en als ik die nou wil gaan schakelen he, wat voor basis elementen heb ik dan nodig?
Kan ik voor deze opstelling van 3 wissel/wissel schakelaars dan ook vanuit 3 punten 1 lamp schakelen? Hoe werkt dit precies? (Dacht zelf dat ik dan kruisschakelaars nodig zou hebben...maar![]()
)
[afbeelding]
Verder ben ik echt helemaal stuk voor vandaag...de resultaat foto's doe ik morgen wel.
Truste!
Keihard stoten met de veer, van de ene of vanaf de andere kantquote:Op maandag 15 januari 2007 11:20 schreef richie29 het volgende:
Kan iemand mij trouwens een tip geven om zegmaar cement uit er linker buis uit een centraaldoos te krijgen?
[afbeelding]
Zal het eens proberen, en anders eens zo'n ding huren.quote:Op maandag 15 januari 2007 11:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Keihard stoten met de veer, van de ene of vanaf de andere kant![]()
En dan maar hopen dat het eruit gaat; iets anders zit er echt niet op vrees ik![]()
Je kunt het altijd nog met een spiradoapparaat / trekveer pomp proberen
[afbeelding]
8 bar compressor?quote:Op woensdag 17 januari 2007 00:13 schreef richie29 het volgende:
Heb jij al eens met je bek op een centraaldoos geblazen? Ik weet niet hoe groot jij je mond hebt
(een stofzuiger zou ook een idee zijn)
Hej dendert er trouwens iedere dag een andere trein over die arme smiley bij jou?
Stoer! Na iedere refresh zelfs een andere, met een stuk of 10 verschillende....goed...weten we dat ook weer![]()
Lijkt me niet geheel onmogelijk. Ik ken iemand die heel hard gaat balen als dat idd het geval blijkt te zijn. ( balen is understatement ws.)quote:Op woensdag 17 januari 2007 07:51 schreef Vesalius het volgende:
Is die uitgang van je centraaldoos eigenlijk wel aangesloten met een buis? Niet ieder gat op een centraalbuis hoeft in gebruik te zijn en dat zou ook verklaren waarom je maar 3 cm diep komt, dat is ongeveer het stukje buis wat bij sommige centraaldozen eraan vastzit.
Als dozen ingestort zijn in het beton dan zit er meestal of buis aan en indien dat niet het geval is dan kom je zover als ts aangeeft.quote:Op woensdag 17 januari 2007 07:51 schreef Vesalius het volgende:
Is die uitgang van je centraaldoos eigenlijk wel aangesloten met een buis? Niet ieder gat op een centraalbuis hoeft in gebruik te zijn en dat zou ook verklaren waarom je maar 3 cm diep komt, dat is ongeveer het stukje buis wat bij sommige centraaldozen eraan vastzit.
Nee ik ben gewoon traagquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:00 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Lijkt me niet geheel onmogelijk. Ik ken iemand die heel hard gaat balen als dat idd het geval blijkt te zijn. ( balen is understatement ws.)
He Ritchie, wat voor een soort slijpblad gebruik je eigelijk in je frees ???? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je zoveel tijd kwijt bent aan een recht baan frezen voro een pvc pijp.
Das toch wel een diamandblad ??
heel verstandig, afgelopen zomer bij een vriend geholpen met slopen en frezen/fraisen en die vond het teveel werk om buizen in te frezen/fraisen voor zijn homecinema, dus gewoon een ondiepe sleuf gemaakt en de kabels met gips vastgezet.quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:39 schreef richie29 het volgende:
Kleine update van acties van vandaag:
Heb nog even overwogen om de kabels gewoon door de stucadoor te laten wegwerken...maar toch maar voor buizen gegaan. *Zucht*, weer hak en breekwerk erbij.
Hou het altijd vervangbaar, techniek op het vlak van multimedia en internet is erg onderhevig aan veranderingen en het is wel niet zo leuk dat je die ene nieuwe kabel er ook nog bij kunt makenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 09:28 schreef Gurb het volgende:
[..]
heel verstandig, afgelopen zomer bij een vriend geholpen met slopen en frezen/fraisen en die vond het teveel werk om buizen in te frezen/fraisen voor zijn homecinema, dus gewoon een ondiepe sleuf gemaakt en de kabels met gips vastgezet.
Toen ie vervolgens na de verhuizing zijn speakers ging ophangen en aansluiten bleek dat 3draden aan de kant van de versterker 10 cm te kort waren, dus moest ie weer kloten met kroonsteentjes(en bij de speakers hield ie iedere keer ruim 10 cm draad over)
Nee trek niet overal coax naar toe. Om eerlijk te zeggen heb ik het eigenlijk wel gehad met buizen en sleuven maken.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:24 schreef Gompy58 het volgende:
goeie zet om die sleuvenfrees weg te doen. Heb hier meterSSS sleuven getrokken met ene goedkope B&D en een diamndblad. Ging als koek. Ff 17mm uittekenen, keertkje langs de randen, keertje door het midden, steenbeitel erin hak weg klaar.
Beter trouwens om idd die buizen te doen. Trek je trouwens ook overal coax naar toe ?nu je toch bezig bent ? of een loze buis, just 2make sure....
Vertel eens joh, maak mij / ons wijzer of sleuf er een linkje in svp.quote:Op zondag 21 januari 2007 18:14 schreef richie29 het volgende:
[..]
Nee trek niet overal coax naar toe. Om eerlijk te zeggen heb ik het eigenlijk wel gehad met buizen en sleuven maken.
Ik heb in al m 'n wijsheid besloten dat er GEEN TV in de slaapkamer komt.
M'n vriendin had een artikel gelezen...en sinds ik daarover hoorde weet ik zeker dat er geen TV in de slaapkamer komt![]()
Hing die bus zo boven je plafond nog?quote:Op maandag 5 februari 2007 14:02 schreef richie29 het volgende:
Er is inmiddels een hoop gebeurd, maar eigenlijk ook een beetje te lam geweest om de foto's erop te zetten.![]()
Tja en dan komt er ook niemand meer kijken he![]()
-- Ook het halletje is/wordt aangepakt. Het plafond gaat eruit om te kijken wat er boven zit, ik wilde er een centraaldoosje in om de electra te verzamelen en spotjes inbouwen.
De gipsplaten wilden er niet af zonder ze stuk te maken, dus helaas maar nieuwe plaatsten.
[afbeelding]
-- Kom je ook gelijk het vakmanschap van de bouwers van het huis tegen...of vooral hoe netjes die mensen zijn![]()
[afbeelding]
-- Het halletje in de achtergevel zit er inmiddels qua gipsplaten enzo wel netjes in
[afbeelding]
-- Regelwerk en electra voor de spots is aanwezig
[afbeelding]
-- Licht uit, spot aan![]()
[afbeelding]
Spotje linksachter deed naar de 3de keer schakelen al van *flits*![]()
Nee, het verlies aan sterkte in de muur is verwaarloosbaarquote:Op dinsdag 6 februari 2007 10:15 schreef Vesalius het volgende:
Vraagje: Verlies je niet een hoop sterkte van je muren door die lange horizontale sleuven vlak langs de vloer? Hoe dik zijn je muren en hoe diep zijn je sleuven?
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar vroeg het me gewoon af voor de toekomst
Ik heb het gelezen, jij bent hebt een blok aan je been op dit momentquote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, het verlies aan sterkte in de muur is verwaarloosbaar![]()
Verder ziet het projekt er leuk uit; zou het best wel een keer willen aanschouwen maar mijn rechteronderbeen werkt ook niet echt mee![]()
Heb je nog een bepaalde planning in je hoofd van dingen die nog moeten gebeuren en wanneer wil je het eigenlijk bewoonbaar hebben![]()
Kijk nog een sgoe dnaar je budget. Radiatoren zijn niet zo heel duur hoor. Kijk eens in een bouwmarkt naar de prijzen. Neem die prijs, haal daar de kosten van schuren, gronden en lakken (met speciale verf) vanaf en dat verschil is wat het je kost...quote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:08 schreef richie29 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen, jij bent hebt een blok aan je been op dit moment![]()
Schakelmateriaal wordt de CD500-serie van Jung, en ik heb tot nu toe alleen draden getrokken op de plekken waar ik niet meer bij kan nadat de stucadoor geweest is.
Over 4 tot 6 weken wil ik heb afhebben, alle muren in orde...geen geknoei met verf meer en de vloer erin.
Ben nu begonnen met de radiatoren schuren en schilderen....maar de proef-radiator is echt heul lelijk geworden.
Weet nog niet zo goed wat ik ermee aanmoet.
Goeie tip Chef.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef Gompy58 het volgende:
Nog een tipje, heb ik helaas zelf niet consequent doorgevoerd... Voordat je gaat texxen even de aansluiting van plafond op muren waar gestuct is met kit behandelen. Er komen namelijk droogscheurtjes in. Heb je gekit dan zie je die niet. Heb je het niet gekit dan dus wel... Ik heb beidde gevallen dus ...
Verder allemaal net werk chef!
Mja, je hebt helemaal gelijk met bedraden hoor, maar helaas was gewoon de tijd te kort (voordat de stucadoor kwam) om inderdaad alles te bedraden. Inmiddels zit het stucwerk erop, dus wat dat betreft moet ik me gewoon redden met het denkwerk dat ik vooraf gedaan heb.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef Gompy58 het volgende:
Richie29, ik zou, spreek uit ervaring, die draden er echt indoen zolang de boel nog openligt. Had het zelf op 1 kamer ook bedacht dat ik dat later wel zou doen. Toch maar gedaan bleek dat de trekveer erniet door kon. Was toen erg blij dat de boel nog openlag.
Wat de aansluiting van je plafond betreft door het stuccen. Ik kan het niet goed zien, maar das volgens mij best nog een hoop. Die plafonds hebben meestal toch maar een minimaal laagje ???
Oh ja, als je de dozen dicht maakt met dat plastic dekselje zodat eroverhene gestuct kan worden. Kijk dan even of je een metala stripjes erop hebt zitten. Zo ja, dan vindt je je dozen na het stuccen exact terug met en metaal verklikker. Zit die strip erniet op, doe er dan even een stevige bout/moer in. niks is zo irritant alsje straks je doos niet meer goed terugvindt.
Bij de foto voor de tv, waar j eaangeeft een coax en wcd gaten te hebben zie ik geen verschillende aanvoer buizen. Mis ik iets ?
Nog een tipje, heb ik helaas zelf niet consequent doorgevoerd... Voordat je gaat texxen even de aansluiting van plafond op muren waar gestuct is met kit behandelen. Er komen namelijk droogscheurtjes in. Heb je gekit dan zie je die niet. Heb je het niet gekit dan dus wel... Ik heb beidde gevallen dus ...
Verder allemaal net werk chef!
Nja, ook weer mee eens. Kan opzich zo wel bezig blijven, hier iets vervangen, daar wat nieuws...euries vliegen weer om je hoofdquote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:32 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Kijk nog een sgoe dnaar je budget. Radiatoren zijn niet zo heel duur hoor. Kijk eens in een bouwmarkt naar de prijzen. Neem die prijs, haal daar de kosten van schuren, gronden en lakken (met speciale verf) vanaf en dat verschil is wat het je kost...
Ik heb ook een paar lelijke jongens hangen. Ga ze toch echt gewoon vervangen. Die paar tientjes is het me absoluut waard. Gene gedoe, en mooi in de lak met nieuw spul.
Houd er wel rekening mee dat je veel minder warmteafgifte hebt door die radiatorombouw, dus minder snel warm in je kamerquote:Op woensdag 7 februari 2007 10:19 schreef richie29 het volgende:
Of in ieder geval een vlakke paneelradiator. Vooral voor in de slaapkamers zou ik dat wel erg mooi vinden, in de woonkamers zet ik er denk ik toch radiatorbekleding omheen.
Van dat kan en klare spul ben ik eigenlijk alleen Cando tegen gekomen die dat maakt. Heb gewoon stomweg de tijd (en zin) niet om zoiets zelf te maken...maar vind het eigenlijk wel vrij ingewikkeld zoals je dat zou moeten bestellen.
Volgens mij moet ik dan hebben:
- Vensterbank
- Afdekprofiel
- Zijwanden
- Staanders
- Bekleding
- Webbings (of andere versiering in het raamwerk)
Haha..als ik deze lijst zie begin ik me toch af te vragen of het niet handiger is om uit een volle plaat MDF en een beetje tekenwerk zelf zoiets in elkaar te knutselen met de bovenfrees van pa. Heb ik het wel gelijk ook op maat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volg mijn verbouwing: Richie's eerste huis. Deel 2 - schilderen en inrichten
En de geweldige hulp: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Vonkenboer @ Richie29
En de return favour: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Gurb & richie @ Marsepein
quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:29 schreef richie29 het volgende:
Haha,
Nee, nee en nog eens nee![]()
- Geen goudkleurig randje (is denk ik het licht van de bouwlamp die aan de rechterkant stond) Aiai, moet er nog aan denken!
- Geen Gira
- Geen Berker polar wit
Hehe, volgens mij had ik al gezegd wat er wel op de muur komt voor schakelmateriaal.Grmbl... *materiaalkennis raam uit gooit*SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
komt door je verwonding!quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Grmbl... *materiaalkennis raam uit gooit*![]()
![]()
25 minuten per doos???? Met zo'n machine??? damn. Ik ben met een slijptol en hakken sneller!quote:Op maandag 5 februari 2007 16:17 schreef richie29 het volgende:
Wat een machine...draait knetterhard, heel erg zwaar, 7 diamantkoppen en NOG duurt het boren van 1 doos gemiddeld 25 minuten. (Recordtijd 8 min)
Hele huis zeiknat van die waterkoeling![]()
Niks mee mee! Als je er het geld voor hebt is dat ook helemaal prima...en ben je eerder ingetrokken dan ikquote:Op vrijdag 9 februari 2007 20:13 schreef sanni het volgende:
Hulde voor al dat werk. Heb zelf 2 linkerhanden en de kennissenkring
is ook verre van technisch dus mijn huisje werd indertijd door zo een bureau
helemaal opgeleverd.![]()
Geen idee waarom het zo lang duurde, maar ik ben voor 35 dozen in beton dus 3 dagen full-time bezig geweest. En zo'n mietje ben ik nou ook weer nietquote:Op zondag 11 februari 2007 12:07 schreef gateway het volgende:
[..]
25 minuten per doos???? Met zo'n machine??? damn. Ik ben met een slijptol en hakken sneller!
Maar neem aan dat het wel ietsje sneller ging.... anders doe je wel iets verkeerd!
Verder mooi projektje! en ik had WEL pijpen voor Coax or whatever getrokken (brandmelders, telefoon, alarm etc etc)
ja, maar ik denk maar zo: als eje toh rotzooi maakt (en slijpen en breken geeft rotzooi) waarom dan niet een paar meter pijp meer, altijd handig! Kost nu bijna niks, en later o zo makkelijk voor alarm, brandmeld, data, video weet ik veel!quote:Op zondag 11 februari 2007 14:16 schreef richie29 het volgende:
[..]
Geen idee waarom het zo lang duurde, maar ik ben voor 35 dozen in beton dus 3 dagen full-time bezig geweest. En zo'n mietje ben ik nou ook weer niet![]()
Hoe langer ik ermee bezig was hoe meer handigheid ik erin kreeg....de laatste 10-15 gingen wel wat sneller. Maar hoe dan ook, ja het duurde ECHT lang.
En de slijptol gaat niet ruim 50mm de muur in he![]()
Verder zitten er pijpen voor coax en telefoon en UTP, dat zeker wel....ik heb alleen geen lege leidingen meer over.
Coax zit op 2 plekken in de woonkamer mocht ik willen wisselen van plek qua TV.
Ziet er goed uitquote:Op woensdag 14 februari 2007 09:39 schreef richie29 het volgende:
Oh trouwens....dit wordt de nieuwe meterkast:
[afbeelding]
idd, ik zou ook de groepen verdelen over de aardlekschakelaars. Zo sta je nooit in het donker bij een aardlek! (wat wij hier thuis weleens staan, knap lastig! )quote:Op woensdag 14 februari 2007 12:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ziet er goed uit![]()
Alleen waarom doe alle huishoudapparaten op 1 aardlek en alle lichtgroepen van de woning achter 1 aardlek.
Zou je nu op wat voor manier dan ook sluiting maken in je woning dan zit je helemaal in het donker en kun je bijna nergens meer stroom vandaan halen; in de praktijk lijd dit tot potentieel gevaarlijke situaties en worden de huishoudelije apparaten en de lichtgroepen ook onderling verdeeld over de aardlekschakelaars
Inderdaad door twee verschillende groepen mogen nooit door dezelfde leiding lopen (ook niet in centraaldozen / lasdozen maar dat is een ander verhaal).quote:Op maandag 19 februari 2007 13:14 schreef Marsepein het volgende:
2 groepen op 2 automaten mogen niet door 1 buis. En ik zou die waterleiding repareren, alleen al omdat je er dan nieuwe beschermbuis omheen kunt doen.
Verder begint het er strak uit te zien hoor!
als je je droogrek er kwijt kan mischien niet..quote:Op maandag 19 februari 2007 13:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Inderdaad door twee verschillende groepen mogen nooit door dezelfde leiding lopen (ook niet in centraaldozen / lasdozen maar dat is een ander verhaal).
Is het niet mogelijk twee YMVK kabels te nemen en die via de kruipruimte door de wc door de koof naar zolder te brengen ?
Of wellicht is het een idee de wasmachine en droger aansluiting te verplaatsen naar beneden ? (Ik snap dat nooit echt mensen met een wasmachine en droger boven op zolder; lijkt mij alleen maar lastig)
zal officieel wel niet mogen..quote:Op maandag 19 februari 2007 14:21 schreef Marsepein het volgende:
Ik weet niet of het is toegestaan een kookgroep ervoor te gebruiken. Dan gebeurt er feitelijk hetzelfde. 2 groepen door 1 buis, maar bij een kortsluiting slaan beide groepen af.
Anders een kleinere groepenkast op zolder ophangen, zoals ook met keukens wel wordt gedaan. Dat kun je door de 19mm buis heen trekken en dan op de bestaande kast in de meterkast aansluiten. Zo heb je op zolder ineens de beschikking over meer dan 2 groepen
In mijn elektro-installatie handboek van 2003 (quote:Op maandag 19 februari 2007 17:05 schreef richie29 het volgende:
Ja maar, ja maar... Het is niet volledig flexbuis, alleen maar hele kleine stukken.
(Zoals ik al berekende 1/15de deel ongeveer)...de rest is vaste buis.
Die gegevens die ik net plaatste komen uit een technisch gegevensboekje van het bedrijf waar ik werk (fabrikant groepenkasten, aardlekschakelaars, installatie-automaten, etc)
Afkomstig uit de NEN1010 uit 2003 geloof ik, maar kan me niet voorstellen dat dat gewijzigd is ondertussen.
Wat staat er de nieuwe NEN1010 dan over draden in GEWONE buis? Neem aan toch nog steeds 6 x 2,5 mm2?Weet niet of je m'n uitgangspunt van gewone buis redelijk vind, maar dat was eigenlijk meer mijn punt van discussie
Ik kan het wel een installateur vragen (had ik al gedaan), maar als je verschillende belt zeggen die ook steeds weer wat anders...lekker![]()
zou toch zeggen dat in 19" wel een draadje of 6 past? :pquote:Op maandag 19 februari 2007 17:24 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
In mijn elektro-installatie handboek van 2003 () staat de tabel waaruit ik beredeneer.
Er staat bij vermeld dat in een 19 mm vaste buis maximaal 5 draden mogen. Dat klopt ook als ik beredeneer dat een kookplaataansluiting die door een 19 mm buis gelegd moet worden ook maximaal 5 draden heeft.
Namelijk :
2 fase aansluiting : 2 x bruin, 2 x blauw, 1 x aarde
3 fase aansluiting : 3 x bruin, 1 x blauw, 1 x aarde
(Zwart of grijs mag tegenwoordig ook afhankelijk van de wijze van aansluiten)
Volgens mij moeten we wachten op Tnimble om de knoop door te hakken
dat mag niet..... Want de nen zegt ook dat er niet 2 groepen in dezelfde lasdoos mogen voorkomen........(tenzij het een kookaansluiting betreft, in die leiding zetje geen lasdoos want die leg je in 1x door)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:01 schreef richie29 het volgende:
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb) in het midden gelaten;
Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
Je kan ook een witte verf nemen, en deze sterk verdunnen met terpentine, en dan dus schilderen (soort white wax)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:53 schreef richie29 het volgende:
Geen grote update, alleen even laten zien hoe de trap er uitziet na 2 weken schuren
(steeds wanneer er even tijd over is daar weer mee aan de gang)
-- Zo is het nog niet echt veel beter, de stootplaten moeten nog en de 4 onderste treden
[afbeelding]
-- Maar van boven ziet het er al wel fraai uit.
[afbeelding]
Ik twijfel nog steeds over de kleur van de trap. Het mooiste lijkt mij nog steeds om de trap een hele lichte kleur of creme-wit te maken....maar zo in blank hout is het ook best mooi eigenlijk.
Alleen met blank hout komt de trapverlichting straks weer niet zo mooi tot z'n recht denk ik....hmm.
Jij haalt nu 2 dingen door elkaarquote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:00 schreef gateway het volgende:
[..]
dat mag niet..... Want de nen zegt ook dat er niet 2 groepen in dezelfde lasdoos mogen voorkomen........(tenzij het een kookaansluiting betreft, in die leiding zetje geen lasdoos want die leg je in 1x door)
En in 5/8 buis mogen volgens mij 6 draden, als de buis maximaal 3 bochten heeft, en dan moeten er van die 6 draden 2 schakeldraden zijn (dus 1,5mm2 )
Toch?
Goh, da's een interessante tip!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:09 schreef Gurb het volgende:
[..]
Je kan ook een witte verf nemen, en deze sterk verdunnen met terpentine, en dan dus schilderen (soort white wax)
vervolgens met blanke lak aflakken
Zoek maar eens op white wax, dan krijg je een aardig idee.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:14 schreef richie29 het volgende:
Goh, da's een interessante tip!
Ik heb alleen geen idee wat voor effect dat gaat hebben. En is deze manier van verven/afwerken dan sterk genoeg voor een trap?
In deze post van Vonkenboer staat het toch duidelijk?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:01 schreef richie29 het volgende:
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb) in het midden gelaten;
Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
quote:8.526.112
In een las- of trekdoos mogen zich alleen leidingen bevinden die deel uitmaken van dezelfde stroomketen.
Deze bepaling geldt niet voor:
- leidingen die deel uitmaken van dezelfde tweeleidingeindgroep, mits deze groep is beveiligd door een beveiligingstoestel tegen overstroom met een nominale stroom van ten hoogste 16 A;
- leidingen die deel uitmaken van hulpstroom-, signaal- en meetketens;
- meergroepslasdozen en meergroepstrekdozen.
Ieder groep moet jammer genoeg zijn eigen aarde draad hebbenquote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:01 schreef richie29 het volgende:
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb) in het midden gelaten;
Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
quote:Of je brengt via de kruipruimte; via de wc; via de "baby"kamer twee YMVK kabels naar boven![]()
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:40 schreef richie29 het volgende:
Oh, ja dat laatste was ik zowiezo NIET van plan. Dat leek me nog een van de minst fraaie oplossingen inderdaad.
Dan wordt het inderdaad de oplossing waar Cybersijp ook al mee kwam. Is de enige praktisch haalbare andere oplossing.
[..]
Staat er toch ook nietquote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
![]()
![]()
(volgens mij waren dat toch mijn woorden![]()
)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volg mijn verbouwing: Richie's eerste huis. Deel 2 - schilderen en inrichten
En de geweldige hulp: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Vonkenboer @ Richie29
En de return favour: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Gurb & richie @ Marsepein
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:14 schreef richie29 het volgende:
[..]
Staat er toch ook niet
Vergeet niet dat je niet zomaar de kabels door dat gat mag duwen maar dat ze wel met een stukje buis beschermd moet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boor het gat dus ook zeker niet te klein![]()
nee 16mm is zeker minimaal! mist je kabel door een 16mm buis past..... anders moet je al 19mm gaan boren (wil je zeker weten dt het past boor je 22mm, maar dan zit je met het feit dat je buit eruitvalt (of je moet weer gaan opvullen met PUR oid)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je niet zomaar de kabels door dat gat mag duwen maar dat ze wel met een stukje buis beschermd moet.
Boor het gat dus ook zeker niet te klein![]()
Aangezien dat kabels en buizen vast gezet moten worden waarbij een mantelbuis gezien wordt als hulpstuk zoals een bocht of sok moet de mantel buis max 10cm van af het einde vast gezet zijn. Bij mantelbuizen geldt het ingeklemt zitten of vastgekit / gepurt als bevesitiging. Alleen bij vloer doorvoeren en wanddoorvoeren die zich tot 1 meter vanaf de vloer bevinden bij opbouw zal er slagvast buis gebruik moeten worden die met meerdere beugels vast gezet is.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:31 schreef gateway het volgende:
[..]
nee 16mm is zeker minimaal! mist je kabel door een 16mm buis past..... anders moet je al 19mm gaan boren (wil je zeker weten dt het past boor je 22mm, maar dan zit je met het feit dat je buit eruitvalt (of je moet weer gaan opvullen met PUR oid)
Tnimble, ik twijfel niet aan de normen of aan je kennis...maar ik wil toch 100% zeker weten hoe het zit. (Al heb ik inmiddels toch al andere buizen getrokken en zit straks iedere groep op een aparte YMVK of door een aparte buisquote:Op dinsdag 20 februari 2007 23:34 schreef tnimble het volgende:
*knip*
- In 1 buis mogen alleen draden lopen die door het zelfde beveiligings toetsel worden beveiligt. Dus alleen draden van dezelfde groep.
Vraagje: Betekend beveiliginstoestel hier de GROEP of de GROEPENKAST?
*knip*
- Wanner in 1 buis meerdere fase draden lopen van eenzelfde fase welke afzonderlijk (bij automaten onderling doorgekoppeld) zijn beveiligd dient de retour leiding eenzelfde verdeling te hebben. 2 fasen = 2 nullen, 8 fasen = 8 nullen.
Vraagje: Waarom wordt dit beschreven al er niet draden van verschillende groepen door 1 buis mogen? (Ik heb een 1-fase kast...dus alle fasedraden die ik trek zijn van dezelfde fase)
Indien alle beveiligingen gelijktijdig afschakelen mogen de fasen en nullen vervangen worden door één dikkere draad mits de volledige constructie waar deze dikkere draad verdeelt wordt over de beveiligingen de gesamelijke stroom aankan.
Oke, prima...niet van toepassing want het zouden dan verschillende groepen zijn..dus geen gelijktijdige afschakeling
*knip*
Omdat dit nogals een rekenwerk is volgen na deze tabellen en formules een voor 16A beveiligde instalatie voor een temperatuur van max 70oC voor standaard VD draad een tabel. In deze tabel kun je voor 5/8" en 3/4" buis (star en flexibel, laatste tussen haaksjes) opzoeken hoeveel draden voor de mest gangbare montage wijzen je mag trekken.
Klopt, dit hebben we gezien in de tabelletjes van mij en Vonkenboer...al verschillen ze wel...maar goed
*knip*
Beveiligings toestel is de automaat (hetzij een of meerdere doorgekoppelde automaten), de aardlekautomaat, scgroef- of meszekering.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:58 schreef richie29 het volgende:
- In 1 buis mogen alleen draden lopen die door het zelfde beveiligings toetsel worden beveiligt. Dus alleen draden van dezelfde groep.
Vraagje: Betekend beveiliginstoestel hier de GROEP of de GROEPENKAST?
Je kunt meerdere automaten doorkoppelen en op dezelfde fase aansluiten om het vermogen te verhogen. Je sluit b.v. een grote fuse oven aan. Deze oven heeft in elke wand, de bodem en de deksel een verwarmings element van 3.1kw. Je kunt b.v. deze oven in een atelier aan sluiten op 3 fasen krachtstroom afgezekert met een automaat 35A met een draad van 4mm2 of in de hobbie ruimte op zolder op 230V met 6 doorgekoppelde automaten van 16A waar elk verwarmings element een eigen fase en nul draad naar een pool van de doorgekoppelde automaat heeft.quote:- Wanner in 1 buis meerdere fase draden lopen van eenzelfde fase welke afzonderlijk (bij automaten onderling doorgekoppeld) zijn beveiligd dient de retour leiding eenzelfde verdeling te hebben. 2 fasen = 2 nullen, 8 fasen = 8 nullen.
Vraagje: Waarom wordt dit beschreven al er niet draden van verschillende groepen door 1 buis mogen? (Ik heb een 1-fase kast...dus alle fasedraden die ik trek zijn van dezelfde fase)
In boven staande voorbeeld van de 6 doorgekoppelde automaten heb je dus deze situatie. Door de doorkoppeling schakelen alle beveilingen tegelijk uit. He mag dan aansluiten via een 10mm2 koperen strip waar je de automaten op aan sluit met daaraan een fase en nul draad van 10mm2.quote:Indien alle beveiligingen gelijktijdig afschakelen mogen de fasen en nullen vervangen worden door één dikkere draad mits de volledige constructie waar deze dikkere draad verdeelt wordt over de beveiligingen de gesamelijke stroom aankan.
Oke, prima...niet van toepassing want het zouden dan verschillende groepen zijn..dus geen gelijktijdige afschakeling
Kan komen omdat er van b.v. een andere omgevings temperatuur uit gegaan is in de uitgave van Vonkie en die van jou. Als het bij een uitgave van de NEN uit dezelfde periode is moeten die gelijk zijn indien er in een begeleinede tekst andere omstandigheden vermeld staan. Bij twijfel altijd zelf gaan rekenen.quote:Omdat dit nogals een rekenwerk is volgen na deze tabellen en formules een voor 16A beveiligde instalatie voor een temperatuur van max 70oC voor standaard VD draad een tabel. In deze tabel kun je voor 5/8" en 3/4" buis (star en flexibel, laatste tussen haaksjes) opzoeken hoeveel draden voor de mest gangbare montage wijzen je mag trekken.
Klopt, dit hebben we gezien in de tabelletjes van mij en Vonkenboer...al verschillen ze wel...maar goed
Dat maakt het vak ook zo leuk dat het soms best lastig is om te achter halen wat nu juist wel of niet kan. Geeft ook wel leuke discussies. Helemaal als je de mensen van de technische helpdesk van de NEN daarbij zelfs aan het twijfelen brengtquote:Tnimble, ik twijfel niet aan de normen of aan je kennis...maar ik wil toch 100% zeker weten hoe het zit. (Al heb ik inmiddels toch al andere buizen getrokken en zit straks iedere groep op een aparte YMVK of door een aparte buis)
damn I hate that shit ........ Maargoed.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:02 schreef tnimble het volgende:
In mijn opleiding heb ik daar zelfs zeer veel over gehad. een aantal uur in de week je eigen NEN 1010 mee een dictaat met theorie en databladen. Uitleg van de docent en dan sommetjes maken en vragen beantwoorden waarbij je zelfstandig in de NEN de juiste bepalingen moest opzoeken.
Gegeven:
In de boiler ruimte van een fabriek moet een kabel getrokken worden voor het aansluiten van een vast opgestelt toestel 3 fasen in ster geschakelt met een vermogen van 17.8Kw. De boilerruimte wordt geventuleer met een ventulator die automatisch inschakelt waneer de temperatuur boven de 50 graden stijgt. De ventulator heeft voldoende capaciteit. De ventulator regeling heeft een afwijking van 1 graad en maakt een overschoot van 3 graden. De kabel komt tegen het plafond met beugels te hangen in een slagvaste mantel buis. De kabel is van Draka type ....... en zal een lengte hebben van 30 meter de kabel wordt beveiligt door een 3 tal diazed patronen type .....
Gevraagt:
Wat is het vermogens verlies over de kabel
Welke diameter mantel buis moet worden toegepast
Moet het ventulatie aangepast worden voor deze situatie
Reken de temperatuur in de zekerningen kast uit
Week in week uit vele van dit soort sommetjhes. Bovenstaande ben je zeker een half uurtje mee zoet.![]()
Ik denk dat het schuimbeton is, lichtgewicht beton dus. Dit gebruiken ze vaker om badkamervloeren te verhogen, om zo de afvoer weg te kunnen werkenquote:Op donderdag 22 februari 2007 11:27 schreef richie29 het volgende:
Probleem tot nu toe:
Bij het uithakken van de vloertegels (die trouwens tegel over tegel gedaan zijn net zoals de wandtegels) kom ik daaronder een ZEER zachte vloer tegen. Volgens mij is dat gewoon een soort van cement-dekvloer ofzo. Het lijkt erop dat de dikte van die dekvloer zo'n 10 cm is en zo korrelig dat ik op bepaalde plekken zo met een schroevendraaier een heel end naar beneden draai.
Moet ik die hele dekvloer er nou uitbikken en opnieuw ophogen? Er zitten wel leidingen is, of in ieder geval die grote waterleiding die ik straks wegwerk.
Uiteraard zitten er verder de afvoeren van het fonteintje en het toilet.....maar wat moet ik met die vloer? Kan ik gewoon de gaten vol storten/opvullen en daarna er overheen tegelen?
Ernstige flashback krijgtquote:Op woensdag 21 februari 2007 12:02 schreef tnimble het volgende:
In mijn opleiding heb ik daar zelfs zeer veel over gehad. een aantal uur in de week je eigen NEN 1010 mee een dictaat met theorie en databladen. Uitleg van de docent en dan sommetjes maken en vragen beantwoorden waarbij je zelfstandig in de NEN de juiste bepalingen moest opzoeken.
Gegeven:
In de boiler ruimte van een fabriek moet een kabel getrokken worden voor het aansluiten van een vast opgestelt toestel 3 fasen in ster geschakelt met een vermogen van 17.8Kw. De boilerruimte wordt geventuleer met een ventulator die automatisch inschakelt waneer de temperatuur boven de 50 graden stijgt. De ventulator heeft voldoende capaciteit. De ventulator regeling heeft een afwijking van 1 graad en maakt een overschoot van 3 graden. De kabel komt tegen het plafond met beugels te hangen in een slagvaste mantel buis. De kabel is van Draka type ....... en zal een lengte hebben van 30 meter de kabel wordt beveiligt door een 3 tal diazed patronen type .....
Gevraagt:
Wat is het vermogens verlies over de kabel
Welke diameter mantel buis moet worden toegepast
Moet het ventulatie aangepast worden voor deze situatie
Reken de temperatuur in de zekerningen kast uit
Week in week uit vele van dit soort sommetjhes. Bovenstaande ben je zeker een half uurtje mee zoet.![]()
Nee nog niet, het maken van de sleuven en alle het gefriemel met bochten in de 3 buizen was net teveel werk gisteravond.quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ernstige flashback krijgt(Gelukkig hoef je voor EMSI alleen maar voorschriften 1; dat beperkt zich tot het uitrekenen van lengte van kabels en installatiemethode's.
Maar om even ontopic te komen; heb je de kabels er al in ?![]()
![]()
Volgens mij is het gevlochten draad om de twee draden gewoon de aarde hoor. Dus als je 3x2,5mm² neemt kun je ook nog eens schakelen via het zelfde draadjequote:Op zondag 25 februari 2007 18:51 schreef richie29 het volgende:
Nog even een vraagje voor de kenners onder ons:
Ik wil dus van de meterkast naar de schuur een aparte groep. Dit gaat via de kruipruimte en buitenom zoals al te zien is op de foto's.
Nou weet ik dat ik een GROND(ymvk)kabel daarvoor moet hebben, maar ik kon dus niet een echt geschikte kabel daarvoor vinden.
Zo'n grondkabel heeft een mantel en in de bouwmarkt wordt het aangeduid als 2 x 2,5mm2 + aarde...ik denk huh![]()
Sinds wanneer mag je de mantel van een kabel echt als aarde gebruiken?
De andere optie als grondkabel: 3 x 2,5 mm2, maar daarvan zijn de draden dan: 1 x bruin, 1 x grijs en 1 x zwart. Ja leuk...welke moet/mag ik nog als aarde en nul gebruiken dan?
Ik wil gewoon fase, nul en aarde met de juiste kleuren, maar dat schijnt er niet te zijn als grondkabel ofzo?
ja, bij grondkabel is de mantel de aarde.quote:Op zondag 25 februari 2007 22:56 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
Volgens mij is het gevlochten draad om de twee draden gewoon de aarde hoor. Dus als je 3x2,5mm² neemt kun je ook nog eens schakelen via het zelfde draadje
Verder zien alle werken er wieder chapeau uit, t gaat niet snel maar vordert wel toch? ( ff inhaken op je twee handen opmerking ) keep up the good work![]()
Niet het bakkie troost vergeten he?weet in ieder geval dat ik zonder koffie een stuk minder productief ben dan met
![]()
Wat hierboven eigenlijk ook al gezegd werd, grondkabel is in twee smaken verkrijgbaar.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:51 schreef richie29 het volgende:
Nog even een vraagje voor de kenners onder ons:
Ik wil dus van de meterkast naar de schuur een aparte groep. Dit gaat via de kruipruimte en buitenom zoals al te zien is op de foto's.
Nou weet ik dat ik een GROND(ymvk)kabel daarvoor moet hebben, maar ik kon dus niet een echt geschikte kabel daarvoor vinden.
Zo'n grondkabel heeft een mantel en in de bouwmarkt wordt het aangeduid als 2 x 2,5mm2 + aarde...ik denk huh![]()
Sinds wanneer mag je de mantel van een kabel echt als aarde gebruiken?
De andere optie als grondkabel: 3 x 2,5 mm2, maar daarvan zijn de draden dan: 1 x bruin, 1 x grijs en 1 x zwart. Ja leuk...welke moet/mag ik nog als aarde en nul gebruiken dan?
Ik wil gewoon fase, nul en aarde met de juiste kleuren, maar dat schijnt er niet te zijn als grondkabel ofzo?
In de metalen omvlechting zit een Litze dit zijn vertinde koperdraden en dat is je aarde.quote:Op maandag 26 februari 2007 12:49 schreef richie29 het volgende:
Mwa, stik...heb ik dus toch een adertje teveel gehaald bij de bouwmarkt.
Zaterdag om kwart voor 5 binnen, snel wat spulletjes halen en dan kom je toch aan het twijfelen...mag de mantel nou wel of niet als aarde...denk denk. Nou ja, dan maar voor de zekerheid 3 aders + mantel.
Nou kwam ik toch nog niet door de fundering, dus heb 'm niet aangesloten
Eigenlijk vond ik het wat amateuritsch aandoen, zoals de vorige knuteselaar het aangesloten had met de mantel op de aarde.
Hoe sluit ik zoiets nou fatsoenlijk/veilig aan? Zoals het nu zat was de mantel met een kroonsteentje aan een gewone aarde-draad gemaakt. Maar hoe doe ik dat in de meterkast dan? Ik kan toch niet de mantel gelijk aan de aardstrip schroeven?
Lasdoosje ertussen?
Ziet er prima uitquote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:23 schreef richie29 het volgende:
Gisteren weer vre-se-lijk m'n best gedaan en dit keer voor 1 avondje (grotendeels) in m'n eentje werken best wel wat vorderingen.
Update graafwerkzaamheden:
-- Het gat naast het achterhalletje en het gat in de fundering ($%^$# 60 cm boren door de fundering)
[afbeelding]
-- Graaf, graaf, graaf...
[afbeelding]
-- Totaalplaatje
[afbeelding]
Had de sleuf gisteren nog wel netjes afgedicht met zeil omdat het zo regende...Richie trekt het zeil eraf: *KLOTS*...nog alles in de gleuf.
Danmaar in het koude water klooien bij de schuur.
-- En hier komt de kabel weer omhoog, het is de voorste buis. (Al in slagvaste buis omhoog gevoerd)
[afbeelding]
Onder de vloer heb ik nog geen foto's durven maken, eerst alle kabels en buizen vastzetten aan de vloer.
-- Mijn grote trots (zo'n beetje) . Wat een werk dat is om alle kabels en buizen rond die leidingen te friemelen...whaa.
[afbeelding]
-- Toch al een redelijke verbetering, niet?![]()
[afbeelding]
Alleen jammer dat ik tussen de hoofdkraan en de watermeter heel af en toe een druppeltje water verlies![]()
En die koppeling is door het waterleiding bedrijf netjes afgesloten met een plastic beveiliging zodat je niet voor de meter kan aftappen. Dat wordt bellen...
Nou ja...beter laat dan nooit zegmaarquote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:29 schreef Marsepein het volgende:
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar die litze is juist aarde omdat je dan bij graafwerkzaamheden de spanningsvoerende draad en de aarde aanraakt. En dus meteen een uitgevallen aardlek.
Zou je een ader als aarde nemen, dan kan het gebeuren dat de aardlek niet afschakelt omdat er geen lekstroom naar aarde is.
Dat laatste is een zwaar goed idee, dat ga ik proberen!quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:49 schreef Gurb het volgende:
Ziet er weer goed uit zo.
wat betreft de hoek vd trap zou ik een lepe hoek maken. Dus diagonaal aftimmeren.
Eventueel met wat spotjes erin?
En om het helemaal af te maken kan je proberen om voor de schijn de trapbomen door te laten lopen door een extra lat op de aftimmering te zetten
Inderdaad, de originele planning toen ik begon met klussen was dat ik er +/- nu in zou wonen. Een echte planning heb ik niet zo meerquote:Op vrijdag 13 april 2007 13:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn er al vorderingen eigenlijk ? Wanneer wil je de woning gaan betrekken ?![]()
mooi om te horen!quote:Op vrijdag 13 april 2007 17:02 schreef richie29 het volgende:
Stomme ding is helemaal van spaanplaat en de voorplaat is helemaal aangeplamuurd (na de tip van Gurb) en OH! wat is dat ding strak en glad geworden. Kost een paar uurtjes, maar dan heb je ook wat![]()
van mij mag hetquote:Op dinsdag 24 april 2007 10:05 schreef richie29 het volgende:
Weet iemand of ik een sleuf voor electra in het plafond mag maken?
[afbeelding]
MAG DIT?
in dit kot zijn er 2 kiezelstenen uit het plafond komen zeilen.. en die gaatjes blijf je zien.quote:Op dinsdag 24 april 2007 10:30 schreef richie29 het volgende:
Dat ik geen leidingen oid tegen zou komen had ik ook wel verwacht, als het GOED is lopen die allemaal over de vloer op de eerste verdieping...in de stortvloer.
Kreeg van een vriend van me een tip om het toch goed dicht te krijgen en dicht te houden.
Als je de buis goed inklemt en dicht gipst zou je iets van 2 mm minder diep moeten vullen en dan had hij nog een goedje wat je kon gebruiken om de structuur weer terug te krijgen.
Moet het alleen wel met een tandenborstel aanbrengen dan volgens hem
probeer jij maar boven je hooft een kiezel door te slijpenquote:Op dinsdag 24 april 2007 10:48 schreef richie29 het volgende:
Dat vraag om een foto
Maar van kiezels die uit het plafond komen vliegen heb je toch geen last als je er een haakse slijper oid inzet? Dan slijp je de kiezel ook gewoon door...dacht ik.
Ik ga het vanmiddag eens proberenOp naar de klus weer!
Dit zie ik voor het eerst, waarom kit je tussen de tredesquote:Op zondag 29 april 2007 09:07 schreef richie29 het volgende:
Kleine updeet weer![]()
-- Eerste randen van de trap afkitten
[afbeelding]
-- Dikke smeerbende aan het maken
[afbeelding]
-- Maar onderaan de trap had ik er aardig handigheid in gekregen
[afbeelding]
Joh....ik denk dat 10.000.000 landgenoten je daar al in zijn voorgegaan.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:53 schreef richie29 het volgende:
Ik ben er in ieder geval achter gekomen vandaag dat ik een PRUTS-stucadoor ben voor grote oppervlaktes.
Omdat de trap nu een heel stuk minder kraakt, en omdat m'n verfwerk anders binnen een jaar breekt, scheurt, bladdert, etc langs de randen.quote:Op zondag 29 april 2007 09:50 schreef Kwelit het volgende:
[..]
Dit zie ik voor het eerst, waarom kit je tussen de tredes![]()
ik had wel een goeie hoor......alleen was de oppervlakte niet groot maar moest wel goed dichtgesmeerd worden!quote:Op zondag 29 april 2007 10:09 schreef sanni het volgende:
[..]
Joh....ik denk dat 10.000.000 landgenoten je daar al in zijn voorgegaan. [afbeelding]
Ik had het gezien ja! Zoals die muren en bij jou uitzien als je er behang aftrektquote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:21 schreef becky27 het volgende:
[..]
ik had wel een goeie hoor......alleen was de oppervlakte niet groot maar moest wel goed dichtgesmeerd worden!
Ah weer wat wijzer gewordenquote:Op zondag 29 april 2007 18:27 schreef richie29 het volgende:
[..]
Omdat de trap nu een heel stuk minder kraakt, en omdat m'n verfwerk anders binnen een jaar breekt, scheurt, bladdert, etc langs de randen.
Maar het is wel echt k*twerk!![]()
Neuquote:Op dinsdag 1 mei 2007 15:56 schreef Kwelit het volgende:
[..]
Ah weer wat wijzer geworden. Gebruik je dan speciale 'hout/trapkit' oid ?
Eeh..quote:Op dinsdag 1 mei 2007 18:53 schreef Marsepein het volgende:
Ik hoop voor je, en dat meen ik echt, dat die Bisonkit voldoende flexibel is. Ik betwijfel het eerlijk gezegd. Dit kitten van Bison staan niet bekend om hun extreme kwaliteit.
Ik bedoelde eigenlijk wat andersquote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:00 schreef becky27 het volgende:
heeejj, gaan we katten???![]()
![]()
Dat hebben bewoners voor mij gedaan hoor, way before me, dacht ik zo. Maar tadaaaaaa
*plaatjes*
Huhquote:Op woensdag 2 mei 2007 09:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Binnenkort allemaal maar in het echt aanschouwen![]()
quote:Op zondag 6 mei 2007 22:43 schreef richie29 het volgende:
FOK!klussers helpen FOK!klussers: Vonkenboer @ Richie29
Wiehoeeee!!!!!!!![]()
![]()
![]()
Yes Boss!quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:33 schreef AnneX het volgende:
Gewoon doorgaan zoals je bezig bent.
Ziet er prima uit Richard !quote:
Dat was toch een port betaald-enveloppe van *naambedrijf* ? Ik heb er in ieder geval geen postzegels op geplaktquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ziet er prima uit Richard !Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht
![]()
Ik heb mijn spanningszoeker trouwens ook ontvangen (2 weken terug eigenlijk al) bedankt daarvoor; heb je hem eigenlijk zelf langsgebracht ofzo ? Omdat er geen postzegels op zaten
![]()
Yep, ik heb hulp, maar niet iedere dag en/of avond.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:34 schreef Solingjan het volgende:
Jan febr mrt apr mei 5 maanden. Das niks (ik zelf 4jaar) Je bent een heel huis aan het verbouwen.
Neemt ook nog de tijd om naar Marsepein te gaan. Dat komt best wel goed..
En ja dat schilderen mn schuren neemt veel tijd in beslag. Maar dan word het ook wel een paleisje.
Heb je nog hulp?
Er stond geen port betaald *Bekende elektrotechnische fabrikant in Hengelo OV* opquote:Op donderdag 31 mei 2007 23:08 schreef richie29 het volgende:
[..]
Dat was toch een port betaald-enveloppe van *naambedrijf* ? Ik heb er in ieder geval geen postzegels op geplaktEn anders krijg je de rekening nog..hehehe.
Heb er ook niet aan gedacht verder![]()
Hij doet 't nog wel? Was bang dat hij misschien stuk zou gaan met de post.
In dat geval ben ik de postzegels vergetenquote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:44 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Er stond geen port betaald *Bekende elektrotechnische fabrikant in Hengelo OV* op![]()
Het was gewoon een bubbeltjesplastic envelop met daarop mijn naam en adres.
Mijn ouders hebben iemand zien stoppen voor ons huis en een minuut later viel dat ding op de brievenbus.
Hij doet het nog prima hoor![]()
![]()
Ben daar zuinig op.quote:Op donderdag 31 mei 2007 23:16 schreef richie29 het volgende:
[..]
Yep, ik heb hulp, maar niet iedere dag en/of avond.
Pa-lief helpt wel vaak mee, bijna iedere avond dat hij kan helpt hij ook. En verder een vriend van me helpt ook 1 avond in de week sinds een paar weken.
Ben ik zekerquote:
Zo kun je het ook lezen.quote:Op maandag 4 juni 2007 01:30 schreef richie29 het volgende:
Over een weekje kan ik ze ophalen, en ik ga ze niet zelf leggen. Het is niet dat ik het niet durf te proberen, maar vind de tegels eigenlijk te duur om de boel te verprutsen en echt super strak zal het dan nog wel niet worden ook.
Had mezelf trouwens zowiezo bij de start van de verbouwing al voorgenomen om dat NIET uit te besteden.
[
De achterplaat gaat er inderdaad af, roilering aanpassen (want die was op maat gemaakt), bovenste bevestigingspunten losmaken en weer opnieuw vastzetten op lagere positie, achterplaat aanpassen (want het gatenpatroon klopt niet meer), gat van riolering weer dichtmaken en achterplaat weer vastzettenquote:Op woensdag 6 juni 2007 17:59 schreef AnneX het volgende:
Wel de mooiste pot: helemaal glad rondom en die hangt hier ook.
quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:12 schreef richie29 het volgende:
En doe es foto plaatsen van die pot dan, ik heb 'm in je verbouwingstopic niet gezien hoor!
Ben erg benieuwd hoe die bij jou staat!
@ SJ:quote:Op woensdag 6 juni 2007 21:53 schreef Solingjan het volgende:
Met wat Annex schrijft dadelijk ben je blij dat hij zo hoog zit.
45 cm is echt veel te laag.
Heb je zo'n korte onderbenen? Als ik zit meet ik vanaf de grond tot bovenkant knie 61 cm.quote:Op woensdag 6 juni 2007 22:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
@ SJ:
he he - ho ho : nog eens nagemeten en gezeten.
Zonder schoenen zit ik maar net met de voeten op de grond met een gemiddelde lengte.
Nog hoger ( voor mij) is prima voor het verwerven van bekkenbodem-incontinentie-plas problemen !
ha ha - nog eens gemeten en gezeten :quote:Op woensdag 6 juni 2007 22:25 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Heb je zo'n korte onderbenen? Als ik zit meet ik vanaf de grond tot bovenkant knie 61 cm.
Maar vind je dat nu te laag en heb je hem liever hoger of.....?quote:Op woensdag 6 juni 2007 22:36 schreef AnneX het volgende:
[..]
ha ha - nog eens gemeten en gezeten :
met bril is 47 hoog en zonder schoenen is kniehoogte 53,5
zullen we het topic teruggeven aan Ritchie?
quote:Op woensdag 6 juni 2007 22:40 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Maar vind je dat nu te laag en heb je hem liever hoger of.....?
Het is net aan realiseer ik mij iedere keer.
Vandaar dat ik inga op de niet leuke konsekwenties van een te hoge pot voor mevrouwen (jonger en op leeftijd)
Ritchie moet voor zich de juiste hoogte nemen. En als de huidige hoogte goed is......
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pfff, wat een verhaal!
Dat was het even voor vandaag!Volg mijn verbouwing: Richie's eerste huis. Deel 2 - schilderen en inrichten
En de geweldige hulp: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Vonkenboer @ Richie29
En de return favour: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Gurb & richie @ Marsepein
Leuke info voor de volgende keer zegmaarquote:Op woensdag 6 juni 2007 23:39 schreef Marsepein het volgende:
Richie29, op het frame van het inbouwtoilet staat een streepje wat 1 meter boven je afgewerkte vloer moet komen. Heb je dat wel aangehouden? Je kunt dan best nog 1 a 2 cm omhoog, maar de clou is dat er dus een maatstreep op staat
Dit bedoel ik:quote:Op woensdag 6 juni 2007 23:39 schreef Marsepein het volgende:
Richie29, op het frame van het inbouwtoilet staat een streepje wat 1 meter boven je afgewerkte vloer moet komen. Heb je dat wel aangehouden? Je kunt dan best nog 1 a 2 cm omhoog, maar de clou is dat er dus een maatstreep op staat
aah zo , jee, nou ik vind het al knap dat Richie dat kan, mijn wc moet hoger, kan ik je inhuren ?quote:Op woensdag 6 juni 2007 23:54 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Dit bedoel ik:
[afbeelding]
Aan de rechterkant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |