Vertel eens joh, maak mij / ons wijzer of sleuf er een linkje in svp.quote:Op zondag 21 januari 2007 18:14 schreef richie29 het volgende:
[..]
Nee trek niet overal coax naar toe. Om eerlijk te zeggen heb ik het eigenlijk wel gehad met buizen en sleuven maken.
Ik heb in al m 'n wijsheid besloten dat er GEEN TV in de slaapkamer komt.
M'n vriendin had een artikel gelezen...en sinds ik daarover hoorde weet ik zeker dat er geen TV in de slaapkamer komt![]()
Hing die bus zo boven je plafond nog?quote:Op maandag 5 februari 2007 14:02 schreef richie29 het volgende:
Er is inmiddels een hoop gebeurd, maar eigenlijk ook een beetje te lam geweest om de foto's erop te zetten.![]()
Tja en dan komt er ook niemand meer kijken he![]()
-- Ook het halletje is/wordt aangepakt. Het plafond gaat eruit om te kijken wat er boven zit, ik wilde er een centraaldoosje in om de electra te verzamelen en spotjes inbouwen.
De gipsplaten wilden er niet af zonder ze stuk te maken, dus helaas maar nieuwe plaatsten.
[afbeelding]
-- Kom je ook gelijk het vakmanschap van de bouwers van het huis tegen...of vooral hoe netjes die mensen zijn![]()
[afbeelding]
-- Het halletje in de achtergevel zit er inmiddels qua gipsplaten enzo wel netjes in
[afbeelding]
-- Regelwerk en electra voor de spots is aanwezig
[afbeelding]
-- Licht uit, spot aan![]()
[afbeelding]
Spotje linksachter deed naar de 3de keer schakelen al van *flits*![]()
Nee, het verlies aan sterkte in de muur is verwaarloosbaarquote:Op dinsdag 6 februari 2007 10:15 schreef Vesalius het volgende:
Vraagje: Verlies je niet een hoop sterkte van je muren door die lange horizontale sleuven vlak langs de vloer? Hoe dik zijn je muren en hoe diep zijn je sleuven?
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar vroeg het me gewoon af voor de toekomst
Ik heb het gelezen, jij bent hebt een blok aan je been op dit momentquote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, het verlies aan sterkte in de muur is verwaarloosbaar![]()
Verder ziet het projekt er leuk uit; zou het best wel een keer willen aanschouwen maar mijn rechteronderbeen werkt ook niet echt mee![]()
Heb je nog een bepaalde planning in je hoofd van dingen die nog moeten gebeuren en wanneer wil je het eigenlijk bewoonbaar hebben![]()
Kijk nog een sgoe dnaar je budget. Radiatoren zijn niet zo heel duur hoor. Kijk eens in een bouwmarkt naar de prijzen. Neem die prijs, haal daar de kosten van schuren, gronden en lakken (met speciale verf) vanaf en dat verschil is wat het je kost...quote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:08 schreef richie29 het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen, jij bent hebt een blok aan je been op dit moment![]()
Schakelmateriaal wordt de CD500-serie van Jung, en ik heb tot nu toe alleen draden getrokken op de plekken waar ik niet meer bij kan nadat de stucadoor geweest is.
Over 4 tot 6 weken wil ik heb afhebben, alle muren in orde...geen geknoei met verf meer en de vloer erin.
Ben nu begonnen met de radiatoren schuren en schilderen....maar de proef-radiator is echt heul lelijk geworden.
Weet nog niet zo goed wat ik ermee aanmoet.
Goeie tip Chef.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef Gompy58 het volgende:
Nog een tipje, heb ik helaas zelf niet consequent doorgevoerd... Voordat je gaat texxen even de aansluiting van plafond op muren waar gestuct is met kit behandelen. Er komen namelijk droogscheurtjes in. Heb je gekit dan zie je die niet. Heb je het niet gekit dan dus wel... Ik heb beidde gevallen dus ...
Verder allemaal net werk chef!
Mja, je hebt helemaal gelijk met bedraden hoor, maar helaas was gewoon de tijd te kort (voordat de stucadoor kwam) om inderdaad alles te bedraden. Inmiddels zit het stucwerk erop, dus wat dat betreft moet ik me gewoon redden met het denkwerk dat ik vooraf gedaan heb.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:27 schreef Gompy58 het volgende:
Richie29, ik zou, spreek uit ervaring, die draden er echt indoen zolang de boel nog openligt. Had het zelf op 1 kamer ook bedacht dat ik dat later wel zou doen. Toch maar gedaan bleek dat de trekveer erniet door kon. Was toen erg blij dat de boel nog openlag.
Wat de aansluiting van je plafond betreft door het stuccen. Ik kan het niet goed zien, maar das volgens mij best nog een hoop. Die plafonds hebben meestal toch maar een minimaal laagje ???
Oh ja, als je de dozen dicht maakt met dat plastic dekselje zodat eroverhene gestuct kan worden. Kijk dan even of je een metala stripjes erop hebt zitten. Zo ja, dan vindt je je dozen na het stuccen exact terug met en metaal verklikker. Zit die strip erniet op, doe er dan even een stevige bout/moer in. niks is zo irritant alsje straks je doos niet meer goed terugvindt.
Bij de foto voor de tv, waar j eaangeeft een coax en wcd gaten te hebben zie ik geen verschillende aanvoer buizen. Mis ik iets ?
Nog een tipje, heb ik helaas zelf niet consequent doorgevoerd... Voordat je gaat texxen even de aansluiting van plafond op muren waar gestuct is met kit behandelen. Er komen namelijk droogscheurtjes in. Heb je gekit dan zie je die niet. Heb je het niet gekit dan dus wel... Ik heb beidde gevallen dus ...
Verder allemaal net werk chef!
Nja, ook weer mee eens. Kan opzich zo wel bezig blijven, hier iets vervangen, daar wat nieuws...euries vliegen weer om je hoofdquote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:32 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Kijk nog een sgoe dnaar je budget. Radiatoren zijn niet zo heel duur hoor. Kijk eens in een bouwmarkt naar de prijzen. Neem die prijs, haal daar de kosten van schuren, gronden en lakken (met speciale verf) vanaf en dat verschil is wat het je kost...
Ik heb ook een paar lelijke jongens hangen. Ga ze toch echt gewoon vervangen. Die paar tientjes is het me absoluut waard. Gene gedoe, en mooi in de lak met nieuw spul.
Houd er wel rekening mee dat je veel minder warmteafgifte hebt door die radiatorombouw, dus minder snel warm in je kamerquote:Op woensdag 7 februari 2007 10:19 schreef richie29 het volgende:
Of in ieder geval een vlakke paneelradiator. Vooral voor in de slaapkamers zou ik dat wel erg mooi vinden, in de woonkamers zet ik er denk ik toch radiatorbekleding omheen.
Van dat kan en klare spul ben ik eigenlijk alleen Cando tegen gekomen die dat maakt. Heb gewoon stomweg de tijd (en zin) niet om zoiets zelf te maken...maar vind het eigenlijk wel vrij ingewikkeld zoals je dat zou moeten bestellen.
Volgens mij moet ik dan hebben:
- Vensterbank
- Afdekprofiel
- Zijwanden
- Staanders
- Bekleding
- Webbings (of andere versiering in het raamwerk)
Haha..als ik deze lijst zie begin ik me toch af te vragen of het niet handiger is om uit een volle plaat MDF en een beetje tekenwerk zelf zoiets in elkaar te knutselen met de bovenfrees van pa. Heb ik het wel gelijk ook op maat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volg mijn verbouwing: Richie's eerste huis. Deel 2 - schilderen en inrichten
En de geweldige hulp: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Vonkenboer @ Richie29
En de return favour: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Gurb & richie @ Marsepein
quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:29 schreef richie29 het volgende:
Haha,
Nee, nee en nog eens nee![]()
- Geen goudkleurig randje (is denk ik het licht van de bouwlamp die aan de rechterkant stond) Aiai, moet er nog aan denken!
- Geen Gira
- Geen Berker polar wit
Hehe, volgens mij had ik al gezegd wat er wel op de muur komt voor schakelmateriaal.Grmbl... *materiaalkennis raam uit gooit*SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
komt door je verwonding!quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Grmbl... *materiaalkennis raam uit gooit*![]()
![]()
25 minuten per doos???? Met zo'n machine??? damn. Ik ben met een slijptol en hakken sneller!quote:Op maandag 5 februari 2007 16:17 schreef richie29 het volgende:
Wat een machine...draait knetterhard, heel erg zwaar, 7 diamantkoppen en NOG duurt het boren van 1 doos gemiddeld 25 minuten. (Recordtijd 8 min)
Hele huis zeiknat van die waterkoeling![]()
Niks mee mee! Als je er het geld voor hebt is dat ook helemaal prima...en ben je eerder ingetrokken dan ikquote:Op vrijdag 9 februari 2007 20:13 schreef sanni het volgende:
Hulde voor al dat werk. Heb zelf 2 linkerhanden en de kennissenkring
is ook verre van technisch dus mijn huisje werd indertijd door zo een bureau
helemaal opgeleverd.![]()
Geen idee waarom het zo lang duurde, maar ik ben voor 35 dozen in beton dus 3 dagen full-time bezig geweest. En zo'n mietje ben ik nou ook weer nietquote:Op zondag 11 februari 2007 12:07 schreef gateway het volgende:
[..]
25 minuten per doos???? Met zo'n machine??? damn. Ik ben met een slijptol en hakken sneller!
Maar neem aan dat het wel ietsje sneller ging.... anders doe je wel iets verkeerd!
Verder mooi projektje! en ik had WEL pijpen voor Coax or whatever getrokken (brandmelders, telefoon, alarm etc etc)
ja, maar ik denk maar zo: als eje toh rotzooi maakt (en slijpen en breken geeft rotzooi) waarom dan niet een paar meter pijp meer, altijd handig! Kost nu bijna niks, en later o zo makkelijk voor alarm, brandmeld, data, video weet ik veel!quote:Op zondag 11 februari 2007 14:16 schreef richie29 het volgende:
[..]
Geen idee waarom het zo lang duurde, maar ik ben voor 35 dozen in beton dus 3 dagen full-time bezig geweest. En zo'n mietje ben ik nou ook weer niet![]()
Hoe langer ik ermee bezig was hoe meer handigheid ik erin kreeg....de laatste 10-15 gingen wel wat sneller. Maar hoe dan ook, ja het duurde ECHT lang.
En de slijptol gaat niet ruim 50mm de muur in he![]()
Verder zitten er pijpen voor coax en telefoon en UTP, dat zeker wel....ik heb alleen geen lege leidingen meer over.
Coax zit op 2 plekken in de woonkamer mocht ik willen wisselen van plek qua TV.
Ziet er goed uitquote:Op woensdag 14 februari 2007 09:39 schreef richie29 het volgende:
Oh trouwens....dit wordt de nieuwe meterkast:
[afbeelding]
idd, ik zou ook de groepen verdelen over de aardlekschakelaars. Zo sta je nooit in het donker bij een aardlek! (wat wij hier thuis weleens staan, knap lastig! )quote:Op woensdag 14 februari 2007 12:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ziet er goed uit![]()
Alleen waarom doe alle huishoudapparaten op 1 aardlek en alle lichtgroepen van de woning achter 1 aardlek.
Zou je nu op wat voor manier dan ook sluiting maken in je woning dan zit je helemaal in het donker en kun je bijna nergens meer stroom vandaan halen; in de praktijk lijd dit tot potentieel gevaarlijke situaties en worden de huishoudelije apparaten en de lichtgroepen ook onderling verdeeld over de aardlekschakelaars
Inderdaad door twee verschillende groepen mogen nooit door dezelfde leiding lopen (ook niet in centraaldozen / lasdozen maar dat is een ander verhaal).quote:Op maandag 19 februari 2007 13:14 schreef Marsepein het volgende:
2 groepen op 2 automaten mogen niet door 1 buis. En ik zou die waterleiding repareren, alleen al omdat je er dan nieuwe beschermbuis omheen kunt doen.
Verder begint het er strak uit te zien hoor!
als je je droogrek er kwijt kan mischien niet..quote:Op maandag 19 februari 2007 13:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Inderdaad door twee verschillende groepen mogen nooit door dezelfde leiding lopen (ook niet in centraaldozen / lasdozen maar dat is een ander verhaal).
Is het niet mogelijk twee YMVK kabels te nemen en die via de kruipruimte door de wc door de koof naar zolder te brengen ?
Of wellicht is het een idee de wasmachine en droger aansluiting te verplaatsen naar beneden ? (Ik snap dat nooit echt mensen met een wasmachine en droger boven op zolder; lijkt mij alleen maar lastig)
zal officieel wel niet mogen..quote:Op maandag 19 februari 2007 14:21 schreef Marsepein het volgende:
Ik weet niet of het is toegestaan een kookgroep ervoor te gebruiken. Dan gebeurt er feitelijk hetzelfde. 2 groepen door 1 buis, maar bij een kortsluiting slaan beide groepen af.
Anders een kleinere groepenkast op zolder ophangen, zoals ook met keukens wel wordt gedaan. Dat kun je door de 19mm buis heen trekken en dan op de bestaande kast in de meterkast aansluiten. Zo heb je op zolder ineens de beschikking over meer dan 2 groepen
In mijn elektro-installatie handboek van 2003 (quote:Op maandag 19 februari 2007 17:05 schreef richie29 het volgende:
Ja maar, ja maar... Het is niet volledig flexbuis, alleen maar hele kleine stukken.
(Zoals ik al berekende 1/15de deel ongeveer)...de rest is vaste buis.
Die gegevens die ik net plaatste komen uit een technisch gegevensboekje van het bedrijf waar ik werk (fabrikant groepenkasten, aardlekschakelaars, installatie-automaten, etc)
Afkomstig uit de NEN1010 uit 2003 geloof ik, maar kan me niet voorstellen dat dat gewijzigd is ondertussen.
Wat staat er de nieuwe NEN1010 dan over draden in GEWONE buis? Neem aan toch nog steeds 6 x 2,5 mm2?Weet niet of je m'n uitgangspunt van gewone buis redelijk vind, maar dat was eigenlijk meer mijn punt van discussie
Ik kan het wel een installateur vragen (had ik al gedaan), maar als je verschillende belt zeggen die ook steeds weer wat anders...lekker![]()
zou toch zeggen dat in 19" wel een draadje of 6 past? :pquote:Op maandag 19 februari 2007 17:24 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
In mijn elektro-installatie handboek van 2003 () staat de tabel waaruit ik beredeneer.
Er staat bij vermeld dat in een 19 mm vaste buis maximaal 5 draden mogen. Dat klopt ook als ik beredeneer dat een kookplaataansluiting die door een 19 mm buis gelegd moet worden ook maximaal 5 draden heeft.
Namelijk :
2 fase aansluiting : 2 x bruin, 2 x blauw, 1 x aarde
3 fase aansluiting : 3 x bruin, 1 x blauw, 1 x aarde
(Zwart of grijs mag tegenwoordig ook afhankelijk van de wijze van aansluiten)
Volgens mij moeten we wachten op Tnimble om de knoop door te hakken
dat mag niet..... Want de nen zegt ook dat er niet 2 groepen in dezelfde lasdoos mogen voorkomen........(tenzij het een kookaansluiting betreft, in die leiding zetje geen lasdoos want die leg je in 1x door)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:01 schreef richie29 het volgende:
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb) in het midden gelaten;
Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
Je kan ook een witte verf nemen, en deze sterk verdunnen met terpentine, en dan dus schilderen (soort white wax)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:53 schreef richie29 het volgende:
Geen grote update, alleen even laten zien hoe de trap er uitziet na 2 weken schuren
(steeds wanneer er even tijd over is daar weer mee aan de gang)
-- Zo is het nog niet echt veel beter, de stootplaten moeten nog en de 4 onderste treden
[afbeelding]
-- Maar van boven ziet het er al wel fraai uit.
[afbeelding]
Ik twijfel nog steeds over de kleur van de trap. Het mooiste lijkt mij nog steeds om de trap een hele lichte kleur of creme-wit te maken....maar zo in blank hout is het ook best mooi eigenlijk.
Alleen met blank hout komt de trapverlichting straks weer niet zo mooi tot z'n recht denk ik....hmm.
Jij haalt nu 2 dingen door elkaarquote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:00 schreef gateway het volgende:
[..]
dat mag niet..... Want de nen zegt ook dat er niet 2 groepen in dezelfde lasdoos mogen voorkomen........(tenzij het een kookaansluiting betreft, in die leiding zetje geen lasdoos want die leg je in 1x door)
En in 5/8 buis mogen volgens mij 6 draden, als de buis maximaal 3 bochten heeft, en dan moeten er van die 6 draden 2 schakeldraden zijn (dus 1,5mm2 )
Toch?
Goh, da's een interessante tip!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:09 schreef Gurb het volgende:
[..]
Je kan ook een witte verf nemen, en deze sterk verdunnen met terpentine, en dan dus schilderen (soort white wax)
vervolgens met blanke lak aflakken
Zoek maar eens op white wax, dan krijg je een aardig idee.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:14 schreef richie29 het volgende:
Goh, da's een interessante tip!
Ik heb alleen geen idee wat voor effect dat gaat hebben. En is deze manier van verven/afwerken dan sterk genoeg voor een trap?
In deze post van Vonkenboer staat het toch duidelijk?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:01 schreef richie29 het volgende:
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb) in het midden gelaten;
Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
quote:8.526.112
In een las- of trekdoos mogen zich alleen leidingen bevinden die deel uitmaken van dezelfde stroomketen.
Deze bepaling geldt niet voor:
- leidingen die deel uitmaken van dezelfde tweeleidingeindgroep, mits deze groep is beveiligd door een beveiligingstoestel tegen overstroom met een nominale stroom van ten hoogste 16 A;
- leidingen die deel uitmaken van hulpstroom-, signaal- en meetketens;
- meergroepslasdozen en meergroepstrekdozen.
Ieder groep moet jammer genoeg zijn eigen aarde draad hebbenquote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:01 schreef richie29 het volgende:
Maar hoe dan ook eigenlijk he....5 draden IS 2 groepen, dus even het geouwehoer over 5 of 6 draden (was in de opwinding ff vergeten dat ik maar 5 draden heb) in het midden gelaten;
Het mag dus zo, toch? NEN1010 zegt niks over het aantal groepen, alleen over het aantal draden. Ik heb er 5 lopen...dus in orde, toch? (2 Bruin, 2 Blauw en 1 Aarde)
Zowiezo vreemd, die hele NEN1010...wat nou als je 5 x fase erin propt dan? En door een andere buis 5 x nul terug laat gaan, dan mag dat ook? Wat dat betreft vind ik het echt TOTAAL niet duidelijk.
quote:Of je brengt via de kruipruimte; via de wc; via de "baby"kamer twee YMVK kabels naar boven![]()
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:40 schreef richie29 het volgende:
Oh, ja dat laatste was ik zowiezo NIET van plan. Dat leek me nog een van de minst fraaie oplossingen inderdaad.
Dan wordt het inderdaad de oplossing waar Cybersijp ook al mee kwam. Is de enige praktisch haalbare andere oplossing.
[..]
Staat er toch ook nietquote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
![]()
![]()
(volgens mij waren dat toch mijn woorden![]()
)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volg mijn verbouwing: Richie's eerste huis. Deel 2 - schilderen en inrichten
En de geweldige hulp: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Vonkenboer @ Richie29
En de return favour: FOK!klussers helpen FOK!klussers: Gurb & richie @ Marsepein
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:14 schreef richie29 het volgende:
[..]
Staat er toch ook niet
Vergeet niet dat je niet zomaar de kabels door dat gat mag duwen maar dat ze wel met een stukje buis beschermd moet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boor het gat dus ook zeker niet te klein![]()
nee 16mm is zeker minimaal! mist je kabel door een 16mm buis past..... anders moet je al 19mm gaan boren (wil je zeker weten dt het past boor je 22mm, maar dan zit je met het feit dat je buit eruitvalt (of je moet weer gaan opvullen met PUR oid)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je niet zomaar de kabels door dat gat mag duwen maar dat ze wel met een stukje buis beschermd moet.
Boor het gat dus ook zeker niet te klein![]()
Aangezien dat kabels en buizen vast gezet moten worden waarbij een mantelbuis gezien wordt als hulpstuk zoals een bocht of sok moet de mantel buis max 10cm van af het einde vast gezet zijn. Bij mantelbuizen geldt het ingeklemt zitten of vastgekit / gepurt als bevesitiging. Alleen bij vloer doorvoeren en wanddoorvoeren die zich tot 1 meter vanaf de vloer bevinden bij opbouw zal er slagvast buis gebruik moeten worden die met meerdere beugels vast gezet is.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:31 schreef gateway het volgende:
[..]
nee 16mm is zeker minimaal! mist je kabel door een 16mm buis past..... anders moet je al 19mm gaan boren (wil je zeker weten dt het past boor je 22mm, maar dan zit je met het feit dat je buit eruitvalt (of je moet weer gaan opvullen met PUR oid)
Tnimble, ik twijfel niet aan de normen of aan je kennis...maar ik wil toch 100% zeker weten hoe het zit. (Al heb ik inmiddels toch al andere buizen getrokken en zit straks iedere groep op een aparte YMVK of door een aparte buisquote:Op dinsdag 20 februari 2007 23:34 schreef tnimble het volgende:
*knip*
- In 1 buis mogen alleen draden lopen die door het zelfde beveiligings toetsel worden beveiligt. Dus alleen draden van dezelfde groep.
Vraagje: Betekend beveiliginstoestel hier de GROEP of de GROEPENKAST?
*knip*
- Wanner in 1 buis meerdere fase draden lopen van eenzelfde fase welke afzonderlijk (bij automaten onderling doorgekoppeld) zijn beveiligd dient de retour leiding eenzelfde verdeling te hebben. 2 fasen = 2 nullen, 8 fasen = 8 nullen.
Vraagje: Waarom wordt dit beschreven al er niet draden van verschillende groepen door 1 buis mogen? (Ik heb een 1-fase kast...dus alle fasedraden die ik trek zijn van dezelfde fase)
Indien alle beveiligingen gelijktijdig afschakelen mogen de fasen en nullen vervangen worden door één dikkere draad mits de volledige constructie waar deze dikkere draad verdeelt wordt over de beveiligingen de gesamelijke stroom aankan.
Oke, prima...niet van toepassing want het zouden dan verschillende groepen zijn..dus geen gelijktijdige afschakeling
*knip*
Omdat dit nogals een rekenwerk is volgen na deze tabellen en formules een voor 16A beveiligde instalatie voor een temperatuur van max 70oC voor standaard VD draad een tabel. In deze tabel kun je voor 5/8" en 3/4" buis (star en flexibel, laatste tussen haaksjes) opzoeken hoeveel draden voor de mest gangbare montage wijzen je mag trekken.
Klopt, dit hebben we gezien in de tabelletjes van mij en Vonkenboer...al verschillen ze wel...maar goed
*knip*
Beveiligings toestel is de automaat (hetzij een of meerdere doorgekoppelde automaten), de aardlekautomaat, scgroef- of meszekering.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:58 schreef richie29 het volgende:
- In 1 buis mogen alleen draden lopen die door het zelfde beveiligings toetsel worden beveiligt. Dus alleen draden van dezelfde groep.
Vraagje: Betekend beveiliginstoestel hier de GROEP of de GROEPENKAST?
Je kunt meerdere automaten doorkoppelen en op dezelfde fase aansluiten om het vermogen te verhogen. Je sluit b.v. een grote fuse oven aan. Deze oven heeft in elke wand, de bodem en de deksel een verwarmings element van 3.1kw. Je kunt b.v. deze oven in een atelier aan sluiten op 3 fasen krachtstroom afgezekert met een automaat 35A met een draad van 4mm2 of in de hobbie ruimte op zolder op 230V met 6 doorgekoppelde automaten van 16A waar elk verwarmings element een eigen fase en nul draad naar een pool van de doorgekoppelde automaat heeft.quote:- Wanner in 1 buis meerdere fase draden lopen van eenzelfde fase welke afzonderlijk (bij automaten onderling doorgekoppeld) zijn beveiligd dient de retour leiding eenzelfde verdeling te hebben. 2 fasen = 2 nullen, 8 fasen = 8 nullen.
Vraagje: Waarom wordt dit beschreven al er niet draden van verschillende groepen door 1 buis mogen? (Ik heb een 1-fase kast...dus alle fasedraden die ik trek zijn van dezelfde fase)
In boven staande voorbeeld van de 6 doorgekoppelde automaten heb je dus deze situatie. Door de doorkoppeling schakelen alle beveilingen tegelijk uit. He mag dan aansluiten via een 10mm2 koperen strip waar je de automaten op aan sluit met daaraan een fase en nul draad van 10mm2.quote:Indien alle beveiligingen gelijktijdig afschakelen mogen de fasen en nullen vervangen worden door één dikkere draad mits de volledige constructie waar deze dikkere draad verdeelt wordt over de beveiligingen de gesamelijke stroom aankan.
Oke, prima...niet van toepassing want het zouden dan verschillende groepen zijn..dus geen gelijktijdige afschakeling
Kan komen omdat er van b.v. een andere omgevings temperatuur uit gegaan is in de uitgave van Vonkie en die van jou. Als het bij een uitgave van de NEN uit dezelfde periode is moeten die gelijk zijn indien er in een begeleinede tekst andere omstandigheden vermeld staan. Bij twijfel altijd zelf gaan rekenen.quote:Omdat dit nogals een rekenwerk is volgen na deze tabellen en formules een voor 16A beveiligde instalatie voor een temperatuur van max 70oC voor standaard VD draad een tabel. In deze tabel kun je voor 5/8" en 3/4" buis (star en flexibel, laatste tussen haaksjes) opzoeken hoeveel draden voor de mest gangbare montage wijzen je mag trekken.
Klopt, dit hebben we gezien in de tabelletjes van mij en Vonkenboer...al verschillen ze wel...maar goed
Dat maakt het vak ook zo leuk dat het soms best lastig is om te achter halen wat nu juist wel of niet kan. Geeft ook wel leuke discussies. Helemaal als je de mensen van de technische helpdesk van de NEN daarbij zelfs aan het twijfelen brengtquote:Tnimble, ik twijfel niet aan de normen of aan je kennis...maar ik wil toch 100% zeker weten hoe het zit. (Al heb ik inmiddels toch al andere buizen getrokken en zit straks iedere groep op een aparte YMVK of door een aparte buis)
damn I hate that shit ........ Maargoed.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:02 schreef tnimble het volgende:
In mijn opleiding heb ik daar zelfs zeer veel over gehad. een aantal uur in de week je eigen NEN 1010 mee een dictaat met theorie en databladen. Uitleg van de docent en dan sommetjes maken en vragen beantwoorden waarbij je zelfstandig in de NEN de juiste bepalingen moest opzoeken.
Gegeven:
In de boiler ruimte van een fabriek moet een kabel getrokken worden voor het aansluiten van een vast opgestelt toestel 3 fasen in ster geschakelt met een vermogen van 17.8Kw. De boilerruimte wordt geventuleer met een ventulator die automatisch inschakelt waneer de temperatuur boven de 50 graden stijgt. De ventulator heeft voldoende capaciteit. De ventulator regeling heeft een afwijking van 1 graad en maakt een overschoot van 3 graden. De kabel komt tegen het plafond met beugels te hangen in een slagvaste mantel buis. De kabel is van Draka type ....... en zal een lengte hebben van 30 meter de kabel wordt beveiligt door een 3 tal diazed patronen type .....
Gevraagt:
Wat is het vermogens verlies over de kabel
Welke diameter mantel buis moet worden toegepast
Moet het ventulatie aangepast worden voor deze situatie
Reken de temperatuur in de zekerningen kast uit
Week in week uit vele van dit soort sommetjhes. Bovenstaande ben je zeker een half uurtje mee zoet.![]()
Ik denk dat het schuimbeton is, lichtgewicht beton dus. Dit gebruiken ze vaker om badkamervloeren te verhogen, om zo de afvoer weg te kunnen werkenquote:Op donderdag 22 februari 2007 11:27 schreef richie29 het volgende:
Probleem tot nu toe:
Bij het uithakken van de vloertegels (die trouwens tegel over tegel gedaan zijn net zoals de wandtegels) kom ik daaronder een ZEER zachte vloer tegen. Volgens mij is dat gewoon een soort van cement-dekvloer ofzo. Het lijkt erop dat de dikte van die dekvloer zo'n 10 cm is en zo korrelig dat ik op bepaalde plekken zo met een schroevendraaier een heel end naar beneden draai.
Moet ik die hele dekvloer er nou uitbikken en opnieuw ophogen? Er zitten wel leidingen is, of in ieder geval die grote waterleiding die ik straks wegwerk.
Uiteraard zitten er verder de afvoeren van het fonteintje en het toilet.....maar wat moet ik met die vloer? Kan ik gewoon de gaten vol storten/opvullen en daarna er overheen tegelen?
Ernstige flashback krijgtquote:Op woensdag 21 februari 2007 12:02 schreef tnimble het volgende:
In mijn opleiding heb ik daar zelfs zeer veel over gehad. een aantal uur in de week je eigen NEN 1010 mee een dictaat met theorie en databladen. Uitleg van de docent en dan sommetjes maken en vragen beantwoorden waarbij je zelfstandig in de NEN de juiste bepalingen moest opzoeken.
Gegeven:
In de boiler ruimte van een fabriek moet een kabel getrokken worden voor het aansluiten van een vast opgestelt toestel 3 fasen in ster geschakelt met een vermogen van 17.8Kw. De boilerruimte wordt geventuleer met een ventulator die automatisch inschakelt waneer de temperatuur boven de 50 graden stijgt. De ventulator heeft voldoende capaciteit. De ventulator regeling heeft een afwijking van 1 graad en maakt een overschoot van 3 graden. De kabel komt tegen het plafond met beugels te hangen in een slagvaste mantel buis. De kabel is van Draka type ....... en zal een lengte hebben van 30 meter de kabel wordt beveiligt door een 3 tal diazed patronen type .....
Gevraagt:
Wat is het vermogens verlies over de kabel
Welke diameter mantel buis moet worden toegepast
Moet het ventulatie aangepast worden voor deze situatie
Reken de temperatuur in de zekerningen kast uit
Week in week uit vele van dit soort sommetjhes. Bovenstaande ben je zeker een half uurtje mee zoet.![]()
Nee nog niet, het maken van de sleuven en alle het gefriemel met bochten in de 3 buizen was net teveel werk gisteravond.quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ernstige flashback krijgt(Gelukkig hoef je voor EMSI alleen maar voorschriften 1; dat beperkt zich tot het uitrekenen van lengte van kabels en installatiemethode's.
Maar om even ontopic te komen; heb je de kabels er al in ?![]()
![]()
Volgens mij is het gevlochten draad om de twee draden gewoon de aarde hoor. Dus als je 3x2,5mm² neemt kun je ook nog eens schakelen via het zelfde draadjequote:Op zondag 25 februari 2007 18:51 schreef richie29 het volgende:
Nog even een vraagje voor de kenners onder ons:
Ik wil dus van de meterkast naar de schuur een aparte groep. Dit gaat via de kruipruimte en buitenom zoals al te zien is op de foto's.
Nou weet ik dat ik een GROND(ymvk)kabel daarvoor moet hebben, maar ik kon dus niet een echt geschikte kabel daarvoor vinden.
Zo'n grondkabel heeft een mantel en in de bouwmarkt wordt het aangeduid als 2 x 2,5mm2 + aarde...ik denk huh![]()
Sinds wanneer mag je de mantel van een kabel echt als aarde gebruiken?
De andere optie als grondkabel: 3 x 2,5 mm2, maar daarvan zijn de draden dan: 1 x bruin, 1 x grijs en 1 x zwart. Ja leuk...welke moet/mag ik nog als aarde en nul gebruiken dan?
Ik wil gewoon fase, nul en aarde met de juiste kleuren, maar dat schijnt er niet te zijn als grondkabel ofzo?
ja, bij grondkabel is de mantel de aarde.quote:Op zondag 25 februari 2007 22:56 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
Volgens mij is het gevlochten draad om de twee draden gewoon de aarde hoor. Dus als je 3x2,5mm² neemt kun je ook nog eens schakelen via het zelfde draadje
Verder zien alle werken er wieder chapeau uit, t gaat niet snel maar vordert wel toch? ( ff inhaken op je twee handen opmerking ) keep up the good work![]()
Niet het bakkie troost vergeten he?weet in ieder geval dat ik zonder koffie een stuk minder productief ben dan met
![]()
Wat hierboven eigenlijk ook al gezegd werd, grondkabel is in twee smaken verkrijgbaar.quote:Op zondag 25 februari 2007 18:51 schreef richie29 het volgende:
Nog even een vraagje voor de kenners onder ons:
Ik wil dus van de meterkast naar de schuur een aparte groep. Dit gaat via de kruipruimte en buitenom zoals al te zien is op de foto's.
Nou weet ik dat ik een GROND(ymvk)kabel daarvoor moet hebben, maar ik kon dus niet een echt geschikte kabel daarvoor vinden.
Zo'n grondkabel heeft een mantel en in de bouwmarkt wordt het aangeduid als 2 x 2,5mm2 + aarde...ik denk huh![]()
Sinds wanneer mag je de mantel van een kabel echt als aarde gebruiken?
De andere optie als grondkabel: 3 x 2,5 mm2, maar daarvan zijn de draden dan: 1 x bruin, 1 x grijs en 1 x zwart. Ja leuk...welke moet/mag ik nog als aarde en nul gebruiken dan?
Ik wil gewoon fase, nul en aarde met de juiste kleuren, maar dat schijnt er niet te zijn als grondkabel ofzo?
In de metalen omvlechting zit een Litze dit zijn vertinde koperdraden en dat is je aarde.quote:Op maandag 26 februari 2007 12:49 schreef richie29 het volgende:
Mwa, stik...heb ik dus toch een adertje teveel gehaald bij de bouwmarkt.
Zaterdag om kwart voor 5 binnen, snel wat spulletjes halen en dan kom je toch aan het twijfelen...mag de mantel nou wel of niet als aarde...denk denk. Nou ja, dan maar voor de zekerheid 3 aders + mantel.
Nou kwam ik toch nog niet door de fundering, dus heb 'm niet aangesloten
Eigenlijk vond ik het wat amateuritsch aandoen, zoals de vorige knuteselaar het aangesloten had met de mantel op de aarde.
Hoe sluit ik zoiets nou fatsoenlijk/veilig aan? Zoals het nu zat was de mantel met een kroonsteentje aan een gewone aarde-draad gemaakt. Maar hoe doe ik dat in de meterkast dan? Ik kan toch niet de mantel gelijk aan de aardstrip schroeven?
Lasdoosje ertussen?
Ziet er prima uitquote:Op dinsdag 27 februari 2007 10:23 schreef richie29 het volgende:
Gisteren weer vre-se-lijk m'n best gedaan en dit keer voor 1 avondje (grotendeels) in m'n eentje werken best wel wat vorderingen.
Update graafwerkzaamheden:
-- Het gat naast het achterhalletje en het gat in de fundering ($%^$# 60 cm boren door de fundering)
[afbeelding]
-- Graaf, graaf, graaf...
[afbeelding]
-- Totaalplaatje
[afbeelding]
Had de sleuf gisteren nog wel netjes afgedicht met zeil omdat het zo regende...Richie trekt het zeil eraf: *KLOTS*...nog alles in de gleuf.
Danmaar in het koude water klooien bij de schuur.
-- En hier komt de kabel weer omhoog, het is de voorste buis. (Al in slagvaste buis omhoog gevoerd)
[afbeelding]
Onder de vloer heb ik nog geen foto's durven maken, eerst alle kabels en buizen vastzetten aan de vloer.
-- Mijn grote trots (zo'n beetje) . Wat een werk dat is om alle kabels en buizen rond die leidingen te friemelen...whaa.
[afbeelding]
-- Toch al een redelijke verbetering, niet?![]()
[afbeelding]
Alleen jammer dat ik tussen de hoofdkraan en de watermeter heel af en toe een druppeltje water verlies![]()
En die koppeling is door het waterleiding bedrijf netjes afgesloten met een plastic beveiliging zodat je niet voor de meter kan aftappen. Dat wordt bellen...
Nou ja...beter laat dan nooit zegmaarquote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:29 schreef Marsepein het volgende:
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar die litze is juist aarde omdat je dan bij graafwerkzaamheden de spanningsvoerende draad en de aarde aanraakt. En dus meteen een uitgevallen aardlek.
Zou je een ader als aarde nemen, dan kan het gebeuren dat de aardlek niet afschakelt omdat er geen lekstroom naar aarde is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |