Omdat sommige mensen die zekerheid wel menen te hebben en wie ben jij (if wie dan ook) om daar tegen in te gaan? Welke problemen ondervind jij van het feit dat andere mensen hun kinderen religieus opvoeden en dat er religieus onderwijs wordt gegeven? Dat jij God niet ervaart, betekent niet dat het niet mogelijk is om God te ervaren.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
Klopt.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:35 schreef freako het volgende:
[..]
Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.
Lees mijn reacties hiervoor maar.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:36 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen die zekerheid wel menen te hebben en wie ben jij (if wie dan ook) om daar tegen in te gaan? Welke problemen ondervind jij van het feit dat andere mensen hun kinderen religieus opvoeden en dat er religieus onderwijs wordt gegeven? Dat jij God niet ervaart, betekent niet dat het niet mogelijk is om God te ervaren.
Maar dat ben ik volledig met je eens, maar wat ik dan vraag is om hoeveel gezinnen het gaat waarin wèl dergelijke indoctrinatie plaatsvindt. Volgens mij zijn dat namelijk de extremen en die zijn zeker niet representatief voor alle religieuze gezinnen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Lees mijn reacties hiervoor maar.
Dat je kinderen vertelt over religie is geen enkel probleem; tuurlijk doe je dat als christen zijnde.
Maar vertel hen dan ook dat er ook andere denkbeelden zijn over het ontstaan en het nut van alles enzo; en doe die denkbeelden niet af als 'minderwaardig'. Als kinderen dan voor het geloof kiezen dan hebben ze die keuze echt uit vrije wil gemaakt, zonder dat die keuze hen impliciet is opgelegd!.
En als ik deze redenering doortrek naar het bijzonder onderwijs dan is er in principe van een vrije en objectieve denkwijze tov levensbeschouwing geen sprake; omdat de christelijke school utigaat van een christelijke beschouwing.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Lees mijn reacties hiervoor maar.
Dat je kinderen vertelt over religie is geen enkel probleem; tuurlijk doe je dat als christen zijnde.
Maar vertel hen dan ook dat er ook andere denkbeelden zijn over het ontstaan en het nut van alles enzo; en doe die denkbeelden niet af als 'minderwaardig'. Als kinderen dan voor het geloof kiezen dan hebben ze die keuze echt uit vrije wil gemaakt, zonder dat die keuze hen impliciet is opgelegd!.
Klopt; maar vroeger waren christelijke scholen erop gericht om de leerlingen enkel één kant van het verhaal te laten horen; verzuiling enzo. Dat is gelukkig niet meer het geval op die paart extremen na.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:45 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Maar dat ben ik volledig met je eens, maar wat ik dan vraag is om hoeveel gezinnen het gaat waarin wèl dergelijke indoctrinatie plaatsvindt. Volgens mij zijn dat namelijk de extremen en die zijn zeker niet representatief voor alle religieuze gezinnen.
Ik had al het idee dat je niet helemaal spoorde....dat idee is niet echt weggenomen, moet ik zeggen...quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:12 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Religie opleggen aan kleine kinderen is gelijk aan hersenspoeling. Het is een vergif voor de kinderen, omdat ze door religieuze indoctrinatie minder vrij zijn om later in hun leven zelf te beslissen wat ze willen geloven. Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.
Religieus onderwijs moet dus zoveel mogelijk ontmoedigd worden, en ZEKER NIET gesubsidieerd worden door de staat zoals nu gebeurt.
't Is ook niet zeker dat God niet bestaat. Dus dan zou je een kind ook niet atheïstisch op mogen voeden.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
Ik denk dat ik al snap waar je verwarring door komt. Ik heb juist specifiek geschreven 'geen god' met aanhalingstekens er omheen. Ik bedoelde dus niet dat alle moorden door mensen uit de naam van een god worden gepleegt. Ik zeg dat er nog geen massamoorden en oorlogen zijn gebeurd uit de overtuiging dat er geen god is.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:55 schreef spk2go het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen, dat iedereen een God aanhangt. Alleen weet je niet altijd dat het zo is, maar is het een aards iets. Dat kunnen goederen zijn, of een persoon. Die persoon zet je boven alles, en daar doe je alles voor. En iedereen heeft zoiets, denk maar is goed na.
Islamitische scholen doen het véél slechter dan openbare scholen. En islamitische scholen kunnen alleen afgeschaft worden als artikel 23 geschrapt word.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:30 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Volstrekt mee eens, de angstige verhalen die hier door de antireligiefrusties worden verteld zijn dan ook nergens op gebaseerd, behalve op hun eigen schrikbeeld. Met cijfers kunnen ze in ieder geval niet komen. Cijfers die duidelijk maken dat religieuze opvoeding en religieus onderwijs leidt tot (geestelijke) problemen of wat dan ook.
Waarom denk je dat veel Christelijke scholen beter presteren dan de gemiddelde openbare scholen?quote:Op maandag 1 januari 2007 20:08 schreef spk2go het volgende:
[..]
Ik zal het duidelijker zeggen: Uit de cijfers blijkt dat het feit dat er verhalen uit de bijbel worden verteld, niet nadelig is voor de leerresultaten. In tegendeel, Christelijek scholen presteren (ondanks de 'verloren' tijd) over het algemeen boven gemiddeld. Waarom zou je het dan verbieden: Omdat je het niet eens bent met de opvattingen?
Ze kweken verdeeldheid: 'Wij' gereformeerden/moslims/protestanten/katholieken tegenover 'zij'. Terwijl het zou moeten zijn: 'Wij'.quote:Er zijn momenteel geen nadelen t.o.v. Christelijke scholen, en toch zoek je ze.
Wat is atheïstisch opvoeden? Elke zondag zeggen dat er waarschijnlijk geen God is?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:35 schreef freako het volgende:
[..]
Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.
Dat heeft niets te maken met religieus onderwijs an sich, maar met de sociale achterstand van moslims als een culturele groepering. Zaken als taal en de situatie thuis spelen daarbij een grote rol. Christelijke scholen hebben dat probleem helemaal niet.quote:Op woensdag 3 januari 2007 01:58 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Islamitische scholen doen het véél slechter dan openbare scholen. En islamitische scholen kunnen alleen afgeschaft worden als artikel 23 geschrapt word.
Dat kan, maar dan is het geen bijzonder onderwijs meer hè.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:25 schreef freako het volgende:
[..]
Weet je dat ik daar in de 14 jaar dat ik op RK-scholen heb gezeten helemaal niets van heb gemerkt? Zoals al door veel anderen in dit topic is opgemerkt bestaan godsdienstlessen niet (meer) uit het opdreunen van de catechismus, zoals dat in het verleden op veel RK-scholen wel de gewoonte was.
Denk je niet dat het dan beter voor die kinderen is om kennis te maken met andere, wat meer gesettlede culturele groeperingen, om zichzelf aan op te trekken?quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:42 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met religieus onderwijs an sich, maar met de sociale achterstand van moslims als een culturele groepering. Zaken als taal en de situatie thuis spelen daarbij een grote rol. Christelijke scholen hebben dat probleem helemaal niet.
Ja, absoluut en dat geldt wat mij betreft ook voor christelijke scholen. Een eenzijdig beeld schetsen van de werkelijkheid is nooit wenselijk wat mij betreft.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Denk je niet dat het dan beter voor die kinderen is om kennis te maken met andere, wat meer gesettlede culturele groeperingen, om zichzelf aan op te trekken?
En dat gebeurt dan ook niet.....quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:01 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ja, absoluut en dat geldt wat mij betreft ook voor christelijke scholen. Een eenzijdig beeld schetsen van de werkelijkheid is nooit wenselijk wat mij betreft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |