abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44940810
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
Omdat sommige mensen die zekerheid wel menen te hebben en wie ben jij (if wie dan ook) om daar tegen in te gaan? Welke problemen ondervind jij van het feit dat andere mensen hun kinderen religieus opvoeden en dat er religieus onderwijs wordt gegeven? Dat jij God niet ervaart, betekent niet dat het niet mogelijk is om God te ervaren.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:38:12 #82
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44940860
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:35 schreef freako het volgende:

[..]

Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.
Klopt.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:41:02 #83
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44940943
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:36 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Omdat sommige mensen die zekerheid wel menen te hebben en wie ben jij (if wie dan ook) om daar tegen in te gaan? Welke problemen ondervind jij van het feit dat andere mensen hun kinderen religieus opvoeden en dat er religieus onderwijs wordt gegeven? Dat jij God niet ervaart, betekent niet dat het niet mogelijk is om God te ervaren.
Lees mijn reacties hiervoor maar.
Dat je kinderen vertelt over religie is geen enkel probleem; tuurlijk doe je dat als christen zijnde.
Maar vertel hen dan ook dat er ook andere denkbeelden zijn over het ontstaan en het nut van alles enzo; en doe die denkbeelden niet af als 'minderwaardig'. Als kinderen dan voor het geloof kiezen dan hebben ze die keuze echt uit vrije wil gemaakt, zonder dat die keuze hen impliciet is opgelegd!.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_44941095
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Lees mijn reacties hiervoor maar.
Dat je kinderen vertelt over religie is geen enkel probleem; tuurlijk doe je dat als christen zijnde.
Maar vertel hen dan ook dat er ook andere denkbeelden zijn over het ontstaan en het nut van alles enzo; en doe die denkbeelden niet af als 'minderwaardig'. Als kinderen dan voor het geloof kiezen dan hebben ze die keuze echt uit vrije wil gemaakt, zonder dat die keuze hen impliciet is opgelegd!.
Maar dat ben ik volledig met je eens, maar wat ik dan vraag is om hoeveel gezinnen het gaat waarin wèl dergelijke indoctrinatie plaatsvindt. Volgens mij zijn dat namelijk de extremen en die zijn zeker niet representatief voor alle religieuze gezinnen.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:46:25 #85
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44941134
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Lees mijn reacties hiervoor maar.
Dat je kinderen vertelt over religie is geen enkel probleem; tuurlijk doe je dat als christen zijnde.
Maar vertel hen dan ook dat er ook andere denkbeelden zijn over het ontstaan en het nut van alles enzo; en doe die denkbeelden niet af als 'minderwaardig'. Als kinderen dan voor het geloof kiezen dan hebben ze die keuze echt uit vrije wil gemaakt, zonder dat die keuze hen impliciet is opgelegd!.
En als ik deze redenering doortrek naar het bijzonder onderwijs dan is er in principe van een vrije en objectieve denkwijze tov levensbeschouwing geen sprake; omdat de christelijke school utigaat van een christelijke beschouwing.
Ik weet dat dit op vele christelijke scholen enorm meevalt; ik heb verschillende stages gelopen op christelijke scholen.
Het is ook eigelijk meer een pincipekwestie dan een praktijkkwestie dat ik tegen christelijk onderwijs ben; omdat de aard, de oorzaak van het bestaan van chtristelijke scholen was om ervoor te zorgen dat leerlingen vooral christelijk werden opegvoed; van andere meningen werden weerhouden. Het was immers de tijd van de verzuiling. onderwezen in de aard van de verzuiling.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  dinsdag 2 januari 2007 @ 14:49:16 #86
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44941211
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:45 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Maar dat ben ik volledig met je eens, maar wat ik dan vraag is om hoeveel gezinnen het gaat waarin wèl dergelijke indoctrinatie plaatsvindt. Volgens mij zijn dat namelijk de extremen en die zijn zeker niet representatief voor alle religieuze gezinnen.
Klopt; maar vroeger waren christelijke scholen erop gericht om de leerlingen enkel één kant van het verhaal te laten horen; verzuiling enzo. Dat is gelukkig niet meer het geval op die paart extremen na.

Praktisch gezien vind ik de meeste chistelijke scholen zoals die vandaag de dag onderwijs geven helemaal niet verkeerd; het is gewoon het principe achter die scholen (scheiding, afsluiting van andersdenkenden) dat me tegenstaat.
In feite vind ik ze meer overbodig dan eng.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_44941680
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:12 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Religie opleggen aan kleine kinderen is gelijk aan hersenspoeling. Het is een vergif voor de kinderen, omdat ze door religieuze indoctrinatie minder vrij zijn om later in hun leven zelf te beslissen wat ze willen geloven. Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.

Religieus onderwijs moet dus zoveel mogelijk ontmoedigd worden, en ZEKER NIET gesubsidieerd worden door de staat zoals nu gebeurt.
Ik had al het idee dat je niet helemaal spoorde....dat idee is niet echt weggenomen, moet ik zeggen...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 2 januari 2007 @ 17:59:37 #88
3542 Gia
User under construction
pi_44946949
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:34 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Je hoort mij niet zeggen dat een religieuze opvoeding danwel onderwijs slechter is. Wat ik wel zeg is dat het allesbehalve zeker is dat God bestaat. Als daar nu zekerheid over was dan zou een religieuze opvoeding per definitie goed zijn. Maar daar is geen zekerheid over; maar waarom doet men dan of dat wel zo is door de kinderen vooral religieus op te voeden?
't Is ook niet zeker dat God niet bestaat. Dus dan zou je een kind ook niet atheïstisch op mogen voeden.

Persoonlijk ben ik ook tegen scholen die gesticht zijn op religieuze of andere levensbeschouwelijke grondvesten, gewoon omdat ik vind dat dit niet op school thuishoort. Een school hoort alleen te zorgen voor kennisoverdracht. Het hoofdstukje religie dient een lesje te zijn over diverse geloven en wat daar bij hoort. Geen enkel geloof mag gebracht worden als het ware geloof. Geloven op zich mag ook niet gebracht worden als de waarheid.
Je kunt kinderen best vertellen dat sommige mensen geloven in een God. Dit kan Jehova, Allah, God, Boedha enz.... zijn. Daarbij vertel je dan over de verschillen of laat iedere maand een ander geloof centraal staan. Kinderen in de klas die het geloof van de maand aanhangen, kunnen er dan een spreekbeurtje over houden. Allemaal best te doen.

Echter alle rituelen rondom de diverse geloven, zoals bidden, verplichte kleding enz.... horen niet op een school thuis.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 18:06:31 #89
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_44947132
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 11:55 schreef spk2go het volgende:

[..]

Wat ik wil zeggen, dat iedereen een God aanhangt. Alleen weet je niet altijd dat het zo is, maar is het een aards iets. Dat kunnen goederen zijn, of een persoon. Die persoon zet je boven alles, en daar doe je alles voor. En iedereen heeft zoiets, denk maar is goed na.
Ik denk dat ik al snap waar je verwarring door komt. Ik heb juist specifiek geschreven 'geen god' met aanhalingstekens er omheen. Ik bedoelde dus niet dat alle moorden door mensen uit de naam van een god worden gepleegt. Ik zeg dat er nog geen massamoorden en oorlogen zijn gebeurd uit de overtuiging dat er geen god is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_44962599
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:30 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Volstrekt mee eens, de angstige verhalen die hier door de antireligiefrusties worden verteld zijn dan ook nergens op gebaseerd, behalve op hun eigen schrikbeeld. Met cijfers kunnen ze in ieder geval niet komen. Cijfers die duidelijk maken dat religieuze opvoeding en religieus onderwijs leidt tot (geestelijke) problemen of wat dan ook.
Islamitische scholen doen het véél slechter dan openbare scholen. En islamitische scholen kunnen alleen afgeschaft worden als artikel 23 geschrapt word.
lollig
pi_44964491
quote:
Op maandag 1 januari 2007 20:08 schreef spk2go het volgende:

[..]

Ik zal het duidelijker zeggen: Uit de cijfers blijkt dat het feit dat er verhalen uit de bijbel worden verteld, niet nadelig is voor de leerresultaten. In tegendeel, Christelijek scholen presteren (ondanks de 'verloren' tijd) over het algemeen boven gemiddeld. Waarom zou je het dan verbieden: Omdat je het niet eens bent met de opvattingen?
Waarom denk je dat veel Christelijke scholen beter presteren dan de gemiddelde openbare scholen?
Als de christelijke scholen zich voornamelijk in achterstandswijken zouden bevinden, dan zul je zien dat ze landelijk gezien buitengewoon slecht blijken te presteren. Met andere woorden, hun gemiddelde prestatie heeft vooral te maken met het feit dat er in achterstandsgebieden weinig christelijke scholen zijn maar dat ze zich vooral bevinden in gebieden waar de ouders hoger opgeleid zijn dan die in de achterstandswijken... Vertekende cijfers dus. Als ik de enigste astrologieschool van Nederland in een blanke villawijk plaats, dan kan ik na een paar jaar roepen 'kijk, astrologiescholen presteren veel beter dan andere scholen' en daaraan mijn status aan verlenen.
quote:
Er zijn momenteel geen nadelen t.o.v. Christelijke scholen, en toch zoek je ze.
Ze kweken verdeeldheid: 'Wij' gereformeerden/moslims/protestanten/katholieken tegenover 'zij'. Terwijl het zou moeten zijn: 'Wij'.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_44964645
Ouders hebben het recht hun kinders op te voeden met de levensovertuiging die de ouders het beste achten. Ze hebben óók het recht hun kinderen te beschermen tegen mensen die die levensovertuiging proberen te ondermijnen.
Bijzonder onderwijs moet om die reden bestaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44965214
Bijzonder onderwijs moedigt ouders aan om hun kind discutabele (onbewezen, onwaarschijnlijke, tribale en vaak onwenselijke) geloofsovertuigingen aan te leren waar het kind nog geen enkele keuze in kan maken. Het aanmoedigen van een geloofsovertuiging is zo onwenselijk als politiek gekleurd onderwijs, daar het een kweekvijver is van tunnelkijkers.

Het grootste bezwaar is een didactische: de vrijheid die de ouder wint door het aanmoedigen van religieus gekleurd onderwijs, gaat ten koste van de vrijheid van het kind om een gewogen keuze te maken over deze onderwerpen als het oud genoeg is erover te oordelen. Zodra er een tunnelvisie ingestampt is ("de bijbel kom van de hand gods en is onfeilbaar") wordt kritisch denken afgestompt, en dat lijkt me juist een van de doelen van onderwijs: kritisch denken.
pi_44965255
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:35 schreef freako het volgende:

[..]

Och, in dat geval moet je atheistisch opvoeden ook aanpakken.
Wat is atheïstisch opvoeden? Elke zondag zeggen dat er waarschijnlijk geen God is?
pi_44965305
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 01:58 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Islamitische scholen doen het véél slechter dan openbare scholen. En islamitische scholen kunnen alleen afgeschaft worden als artikel 23 geschrapt word.
Dat heeft niets te maken met religieus onderwijs an sich, maar met de sociale achterstand van moslims als een culturele groepering. Zaken als taal en de situatie thuis spelen daarbij een grote rol. Christelijke scholen hebben dat probleem helemaal niet.
pi_44965370
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:25 schreef freako het volgende:

[..]

Weet je dat ik daar in de 14 jaar dat ik op RK-scholen heb gezeten helemaal niets van heb gemerkt? Zoals al door veel anderen in dit topic is opgemerkt bestaan godsdienstlessen niet (meer) uit het opdreunen van de catechismus, zoals dat in het verleden op veel RK-scholen wel de gewoonte was.
Dat kan, maar dan is het geen bijzonder onderwijs meer hè.

Ik heb op een RK-school nog een hoop moeten verdedigen terwijl ik ze nu waarschijnlijk zou aanvechten.
pi_44965465
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 09:42 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Dat heeft niets te maken met religieus onderwijs an sich, maar met de sociale achterstand van moslims als een culturele groepering. Zaken als taal en de situatie thuis spelen daarbij een grote rol. Christelijke scholen hebben dat probleem helemaal niet.
Denk je niet dat het dan beter voor die kinderen is om kennis te maken met andere, wat meer gesettlede culturele groeperingen, om zichzelf aan op te trekken?
  woensdag 3 januari 2007 @ 09:58:38 #98
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_44965496
Neerkomen wel!
pi_44965532
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 09:56 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Denk je niet dat het dan beter voor die kinderen is om kennis te maken met andere, wat meer gesettlede culturele groeperingen, om zichzelf aan op te trekken?
Ja, absoluut en dat geldt wat mij betreft ook voor christelijke scholen. Een eenzijdig beeld schetsen van de werkelijkheid is nooit wenselijk wat mij betreft.
pi_44965567
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:01 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Ja, absoluut en dat geldt wat mij betreft ook voor christelijke scholen. Een eenzijdig beeld schetsen van de werkelijkheid is nooit wenselijk wat mij betreft.
En dat gebeurt dan ook niet.....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')