maar die sprinters zijn wel van een heel ander type trein, het is een beetje verwarrend dat ze die ook sprinter noemen:quote:Op woensdag 27 december 2006 21:05 schreef Fixers het volgende:
Ze zouden toch ook meer sprinters bestellen, naast de bananen die worden gerenoveerd tot vlavlippen.
omdat de wiki een paar minuten geleden niet wilde laden! Daarom!quote:Op woensdag 27 december 2006 21:26 schreef Duvel het volgende:
Waarom heb je zelf de OP niet ff aangepast en geplaatst?
Zeikerd die ik ben, ik had ook zelf een nieuw topic kunnen openen...
Modern of oud.... 't blijft een vlavlipquote:Op woensdag 27 december 2006 21:25 schreef thatsme het volgende:
[..]
maar die sprinters zijn wel van een heel ander type trein, het is een beetje verwarrend dat ze die ook sprinter noemen:
[afbeelding]
Wat is die 1501 toch maar een iel ding naast zo'n grote 1200.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Bijzondere dingetjes vandaag:
[afbeelding]
Houden jullie nog 1 ding te goed, een mooie strakke VIRM () in het avond licht te Tilburg
1 2 | 23:33 2 77079 Extra Trein |
Dat is wel een aardig valide reden.quote:Op woensdag 27 december 2006 21:30 schreef thatsme het volgende:
[..]
omdat de wiki een paar minuten geleden niet wilde laden! Daarom!
"Me geld"? Je bedoelt zeker "Mijn geld" eventueel afgekort tot "M'n geld"quote:Op donderdag 28 december 2006 11:49 schreef italiaan1987 het volgende:
vandaag me geld gehad van tellen in de trein...blijft maar 206 over van 280
excusesquote:Op donderdag 28 december 2006 12:12 schreef Fixers het volgende:
[..]
"Me geld"? Je bedoelt zeker "Mijn geld" eventueel afgekort tot "M'n geld"
Dan had je een belastingsformuliertje voor de heffinskorting in moeten vullen. Dan wordt er geen loonbelasting ingehouden. Je kan nu nog wel de belasting terug vragen op je jaarlijkse teruggaaf formulier (mits je voldoet aan de andere gestelde voorwaarden uiteraard).
Juist, ik heb een vreselijke hekel aan zulke taalverloedering...
quote:Op donderdag 28 december 2006 12:38 schreef italiaan1987 het volgende:
[..]
excuseshet is vakantie
![]()
maar het zal wel kloppen denk ik...ik heb dit jaar al veel gewerkt
Misschien voor voetballersuppoters uit Almeloquote:Op woensdag 27 december 2006 22:48 schreef thats-me het volgende:
Word er niet duidelijker van op de site van NS overzicht van vertrek tijden te Almelo
[ code verwijderd ]
Ergens in het najaar van 2008 zou de eerste moeten komen.quote:Op donderdag 28 december 2006 14:05 schreef Brembo het volgende:
[..]
Hoe staat het eigenlijk met de nieuwe sprinters, komen die ooit nog
Mwah, sommige stellen Plan V zijn ook ver heen. Gister dacht ik echt dat we uit de rails liepen toen we over een aantal wissels gingen. Wat een gekraak.quote:Op donderdag 28 december 2006 14:05 schreef Brembo het volgende:
[..]
Misschien voor voetballersuppoters uit Almelo![]()
Maar ja beetje zaad dat de NS nu pas 200 bakken besteld, had eigenlijk al in 2005 moeten gebeuren, had je nu mooi met de nieuwe dienstregeling overal goede treinen. Hoe staat het eigenlijk met de nieuwe sprinters, komen die ooit nog
Want Plan T word je nou niet echt vrolijk van, knarsend door de bocht met lekkende ramen.
Enig idee waarom dat zo lang duurt? Is dat alleen maar omdat NS een op maat gemaakt model wil, of spelen er meer dingen? Volgens mij hadden ze 'inmiddels' beter een van de vele standaard-lightrails kunnen kopen..quote:Op donderdag 28 december 2006 14:28 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ergens in het najaar van 2008 zou de eerste moeten komen.
Maar dat duurt ook nog een tijd voordat die er zijn...quote:Op donderdag 28 december 2006 14:51 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Enig idee waarom dat zo lang duurt? Is dat alleen maar omdat NS een op maat gemaakt model wil, of spelen er meer dingen? Volgens mij hadden ze 'inmiddels' beter een van de vele standaard-lightrails kunnen kopen..
Over die sprinters ging het echt jaren geleden al, en er is niet veel veranderd zo te zien. Ik weet niet wat de levertijd op een GTW, Lint, RegioSprinter of wat dan ook, maar iets zegt me dat de eerste best voor 2008 geleverd had kunnen worden. Ik bedoel, die Protos van Connexxion werd dit jaar pas voorgesteld op Innotrans en daarvan komt volgend jaar de eerste al...quote:Op donderdag 28 december 2006 15:15 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Maar dat duurt ook nog een tijd voordat die er zijn...
Maar goed het zal wel zo commercieel en economisch bedacht zijn dat ze tot 2009 in de vaart zijn. Want dan komen er weer nieuwe verbeteringen aan het spoorboekje... Maar het verbaast me dat het zo lang nog moet duren, want op zich mat'64 leuk, maar het heeft qua conformt echt geen hoge naam bij iedereenquote:Op donderdag 28 december 2006 15:35 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Over die sprinters ging het echt jaren geleden al, en er is niet veel veranderd zo te zien. Ik weet niet wat de levertijd op een GTW, Lint, RegioSprinter of wat dan ook, maar iets zegt me dat de eerste best voor 2008 geleverd had kunnen worden. Ik bedoel, die Protos van Connexxion werd dit jaar pas voorgesteld op Innotrans en daarvan komt volgend jaar de eerste al...
Dat kraken doen ze al ruim vijftien jaar geloof ik, sinds er iets veranderd is aan de draaisteloplegging (asbestvrij). Daar zou ik me dus niet druk om maken!quote:Op donderdag 28 december 2006 14:50 schreef Eix het volgende:
[..]
Mwah, sommige stellen Plan V zijn ook ver heen. Gister dacht ik echt dat we uit de rails liepen toen we over een aantal wissels gingen. Wat een gekraak.Zelfs op rechte stukken kraakte die trein nog meer dan de zolder van mijn oma.
![]()
Hmm, ik ben wel gewend aan een beetje gekraak (reis bijna elke week wel een keer met een Vtje) maar bij dat Vtje was het erger dan normaal.quote:Op vrijdag 29 december 2006 08:50 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat kraken doen ze al ruim vijftien jaar geloof ik, sinds er iets veranderd is aan de draaisteloplegging (asbestvrij). Daar zou ik me dus niet druk om maken!
Een T is langer en heeft ... (tromgeroffel) Stoelen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:58 schreef italiaan1987 het volgende:
ik zie eigenlijk het verschil niet zo tussen een V en een T
Billig? Je spreekt ABUS?quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:04 schreef Eix het volgende:
[..]
Een T is langer en heeft ... (tromgeroffel) Stoelen.
Hele billige krappe stoeltjes met extra weinig beenruimte.Maar de tussendeuren naar de andere bakken zijn wel mooier dan in een V. In een T zit daar een groter raam in waardoor de trein iets 'ruimtelijker' wordt.
En verder hebben ze nog een model oudere bagagerekken. In elk geval zijn er allemaal kleine leuke verschillen.
Waar willen ze dat station laten dan? Als je nu je remmen lost op Utrecht, rol je Lunetten al binnen. Ik noem spoor 18b/19b al bijna Lunetten...quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:45 schreef Fixers het volgende:
[..]
Billig? Je spreekt ABUS?
Nu we het toch over utrecht hebben, ik kwam net een artikeltje tegen op wikipedia over station Utrecht Vaartsche Rijn. Ze denken erover nog een stop in te lassen tussen Utrecht CS en Lunetten. Als houten castellum dan ook open gaat lijkt het stoppertje tussen Geldermalsen en Utrecht meer op een tram dan een trein.
Ik vind het volkomen gestoord, maar goed... Als het goed is, wordt het traject Utrecht - Geldermalsen viersporig. Dan kun je twee slome spoortjes maken, en twee snelle.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:09 schreef Fixers het volgende:
Ter hoogte van bushalte bleekstraat. Om het CS te ontlasten zeggen ze en voor een betere aansluiting op de bussen naar de uithof. Anders gezegd: het wordt station Utrecht-Uni wat een paar kilometer van de uni vandaan ligt.
Als het daadwerkelijk gerealiseerd wordt natuurlijk.
Dat is zowiezo al het idee. Ze zijn hier in houten al begonnen met de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de spoor verdubbeling, er zijn wat kabels en leidingen verlegd. Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze dat willen gaan uitvoeren. Alhier in het dorp wordt het huidige spoor anderhalve meter opgekrikt (of gesloopt en vervangen) en komen er twee bij. We zullen het wel zien de komende 4 jaar.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik vind het volkomen gestoord, maar goed... Als het goed is, wordt het traject Utrecht - Geldermalsen viersporig. Dan kun je twee slome spoortjes maken, en twee snelle.
Zijn ze al zo ver daar? Dat gaat hard dan, ik wist wel dat ze aan de zuidzijde van Utrecht het een en ander gaan verbouwen (fly-over en zo).quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:17 schreef Fixers het volgende:
[..]
Dat is zowiezo al het idee. Ze zijn hier in houten al begonnen met de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de spoor verdubbeling, er zijn wat kabels en leidingen verlegd. Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze dat willen gaan uitvoeren. Alhier in het dorp wordt het huidige spoor anderhalve meter opgekrikt (of gesloopt en vervangen) en komen er twee bij. We zullen het wel zien de komende 4 jaar.
Sven hoeft het ook niet altijd bij het goede eind te hebben.quote:Overigens op sporenplan hebben ze al een tekening waar de nieuwe situatie incluis Vaarsche Rijn staat opgetekend.
Valt wel mee, ze hebben tot nu toe alleen nog maar wat kabels verlegd en verniewd die onder het spoor doorlopen. Nog geen grote schokkende dingen. Daar gaan ze in Januari mee beginnen en dat moet in 2010 klaar zijn. Inclusief de vernieuwing van het huidige station (wat dus anderhalve meter de hoogte in moet) en de verplaatsing van het oude station (monumentaal pandje dat een eindje op moet schuiven voor het spoor).quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:54 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zijn ze al zo ver daar? Dat gaat hard dan, ik wist wel dat ze aan de zuidzijde van Utrecht het een en ander gaan verbouwen (fly-over en zo).
[..]
Dawas meer bedoel om een idee te krijgen van de nieuwe situatie. Ik denk dat het vrij onzinnig is om daar een station neer te plempen. Kunnen ze dat geld beter ook stoppen in de verbetering van Utrecht CS. Ik las namelijk óók dat de capaciteit van die terminal vergroot gaat worden van 55 miljoen naar 100 miljoen reizigers per jaar.quote:Sven hoeft het ook niet altijd bij het goede eind te hebben.
Kan beter een oplossing binnen Utrecht gezocht worden, bijvoorbeeld nog een tramlijn naar de Universiteit, dit lijkt mij persoonlijk een vrij mooie oplossing. Trein is te log en te lomp om dat soort stukjes te doen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:09 schreef Fixers het volgende:
Ter hoogte van bushalte bleekstraat. Om het CS te ontlasten zeggen ze en voor een betere aansluiting op de bussen naar de uithof. Anders gezegd: het wordt station Utrecht-Uni wat een paar kilometer van de uni vandaan ligt.
Als het daadwerkelijk gerealiseerd wordt natuurlijk.
Plan T = 4 bakken (30 stellen)quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:58 schreef italiaan1987 het volgende:
ik zie eigenlijk het verschil niet zo tussen een V en een T
Geen idee of dit in te passen is in Utrecht, en of je niet een onnodige rare overstap creëert.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:08 schreef Brembo het volgende:
[..]
Kan beter een oplossing binnen Utrecht gezocht worden, bijvoorbeeld nog een tramlijn naar de Universiteit, dit lijkt mij persoonlijk een vrij mooie oplossing. Trein is te log en te lomp om dat soort stukjes te doen.
[..]
Niet alle Plan U's zijn gesloopt, een aantal gaat naar Slowakije, een aantal staat weg te rotten in Blerick. Van Plan V zijn de eerste paar deelseries gesloopt, ik schat een stel of 40 (?). Die 246 was al wat omlaag gegaan door div. aanrijdingen, branden, dat soort dingen.quote:Plan T = 4 bakken (30 stellen)
Plan U = 3 bakken (gesloopt allemaal)
Plan V = 2 bakken (246 stellen :x).
Gewoon spreektaal joh.quote:
Hier heeft billig meer te maken met je achterwerk.quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:07 schreef Eix het volgende:
[..]
Gewoon spreektaal joh.
Maar hier in Limburg nemen we misschien weer sneller Duitse woorden over dan de rest van het land.![]()
![]()
Ik bedoelde dat er een treinhalte komt net tenzuiden van utrecht CS zelf waarop de studenten vanuit het zuiden (vanuit houten en maarn e.d.) overkunnen stappen op bus 12 naar de uithof. Denk dat er buiten het studentenvolk weinig mensen gebruik zullen maken van die halte.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:08 schreef Brembo het volgende:
[..]
Kan beter een oplossing binnen Utrecht gezocht worden, bijvoorbeeld nog een tramlijn naar de Universiteit, dit lijkt mij persoonlijk een vrij mooie oplossing. Trein is te log en te lomp om dat soort stukjes te doen.
[..]
Billig is een typisch woordt dat ook in het Algemeen Beschaafd Utrechts Studentikoos wordt gebruikt. (en ik had een bruggetje nodig naar Utrechtquote:Op vrijdag 29 december 2006 23:07 schreef Eix het volgende:
[..]
Gewoon spreektaal joh.
Maar hier in Limburg nemen we misschien weer sneller Duitse woorden over dan de rest van het land.![]()
![]()
Dat zijn de karren voor Slowakije geloof ik.quote:
Niet bij allemaal, er is een T (ik dacht de 527) waar nog 2e klascoupe's inzitten. Heel maf, loop je door de trein, eerst gewoon allemaal modern-geen-beenruimte-interieur, loop je de deur door, staan er ineens ouderwetse banken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:34 schreef Duvel het volgende:
Vroeger had T ook een restauratiewagen, met lage banken en een tafel in het midden. Helaas was het een rookcoupé. Wat ook jammer is, is dat bij de verbouwing de tweedeklascoupés zijn komen te vervallen.
Maak dan een perronnetje aan de lijn naar Arnhem bij Lunetten, en leg de nieuwe HOV-baan zo dat ie daar langs komt. Scheeltje een overbodige stop tussen Utrecht en Houten.quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:30 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat er een treinhalte komt net tenzuiden van utrecht CS zelf waarop de studenten vanuit het zuiden (vanuit houten en maarn e.d.) overkunnen stappen op bus 12 naar de uithof. Denk dat er buiten het studentenvolk weinig mensen gebruik zullen maken van die halte.
De 194 en 116 staan anders erg goed te verroesten, als je Zwolle binnenkomt vanuit de richtingen Emmen-Leeuwarden/Groningenquote:Op vrijdag 29 december 2006 23:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat zijn de karren voor Slowakije geloof ik.
Een station Lunetten-Oost of iets in die zin klinkt inderdaad nuttiger om de beriekbaarheid naar de uithof te vergroten. Dan zijn er meerdere opties voor het busvervoer: Lijn 12 om laten rijden via Lunetten of een nieuwe lijn creëren die pendelt tussen lunetten en de uithof.quote:Op zaterdag 30 december 2006 00:01 schreef ReisT het volgende:
[..]
Niet bij allemaal, er is een T (ik dacht de 527) waar nog 2e klascoupe's inzitten. Heel maf, loop je door de trein, eerst gewoon allemaal modern-geen-beenruimte-interieur, loop je de deur door, staan er ineens ouderwetse banken.
[..]
Maak dan een perronnetje aan de lijn naar Arnhem bij Lunetten, en leg de nieuwe HOV-baan zo dat ie daar langs komt. Scheeltje een overbodige stop tussen Utrecht en Houten.
De kopcoupés hebben allemaal hun oude banken behouden omdat anders de deur naar de machinistencabine moest worden verplaatst denk ik. Bedoel je deze? Wel nieuwe stof, maar inderdaad oude banken.quote:Op zaterdag 30 december 2006 00:01 schreef ReisT het volgende:
[..]
Niet bij allemaal, er is een T (ik dacht de 527) waar nog 2e klascoupe's inzitten. Heel maf, loop je door de trein, eerst gewoon allemaal modern-geen-beenruimte-interieur, loop je de deur door, staan er ineens ouderwetse banken.
Nee, ik bedoel een hele aparte T, die is aan een uiteinde gewoon zoals jij beschrijft, maar aan het andere eind van de trein (en dan bedoel ik niet alleen het stukje direct achter de cabine, maar het hele rijtuig) ziet het er compleet anders uit, met precies dezelfde banken+bekleding als in Plan V.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
De kopcoupés hebben allemaal hun oude banken behouden omdat anders de deur naar de machinistencabine moest worden verplaatst denk ik. Bedoel je deze? Wel nieuwe stof, maar inderdaad oude banken.
Klopt 528 of 518 is het, deze heeft ergens midden in eens een Plan V stuk tussen zitten.quote:Op zaterdag 30 december 2006 00:01 schreef ReisT het volgende:
[..]
Niet bij allemaal, er is een T (ik dacht de 527) waar nog 2e klascoupe's inzitten. Heel maf, loop je door de trein, eerst gewoon allemaal modern-geen-beenruimte-interieur, loop je de deur door, staan er ineens ouderwetse banken.
[..]
Maak dan een perronnetje aan de lijn naar Arnhem bij Lunetten, en leg de nieuwe HOV-baan zo dat ie daar langs komt. Scheeltje een overbodige stop tussen Utrecht en Houten.
Ooh wacht! Ja, nu je het zegt: volgens mij is er één Plan V-bak omgebouwd om dienst te kunnen doen in een Plan T. Staat of stond in de openingswiki!quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:39 schreef ReisT het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel een hele aparte T, die is aan een uiteinde gewoon zoals jij beschrijft, maar aan het andere eind van de trein (en dan bedoel ik niet alleen het stukje direct achter de cabine, maar het hele rijtuig) ziet het er compleet anders uit, met precies dezelfde banken+bekleding als in Plan V.
Je zou bijna denken dat het een gemengd treinstel is (dat ie dus een stukje geruild heeft met een V), maar direct achter de cabine zit geen open ruimte, maar twee aparte achtpersoons-coupés. Dat heb ik bij een V nog nooit gezien.
Dat mat '54 groen was wist ik, maar waarom een mat '64 groen spuitenquote:Op zaterdag 30 december 2006 20:21 schreef Wadloper het volgende:
Originele kleurstelling van de mat 54 dacht ik
Dit is nu een historische trein, dit is de enige rijvaardige die nog bestaat
[afbeelding]
Die was oorspronkelijk ook groen, alleen daar was het niet zo lang Sommige stellen werden zelfs direct in het geel geleverd, maar niet allemaal dus: de nieuwe kleurstelling kwam door het grote plan 'spoorslag '70' of zo, mat' 64 kwam uit, u raad het al, 1964quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat mat '54 groen was wist ik, maar waarom een mat '64 groen spuiten![]()
An sich zal een tramlijn naar de uithof nog niet eens zo gek zijn. Als je ziet hoeveel bussen er rijden op de lijn naar de uni-campus, wat voor bussen dat zijn en hoevol ze zijn. Al moet ik wel zeggen dat een reguliere tram geen meerwaarde heeft boven de bussen (dubbelgelede, met 25meter net zo lang als een Haagse GTL) die de GVU nu rijdt. Een railverbinding zou dan wel van een lightrailniveau moeten zijn. Het doortrekken van de Connexxion sneltram zou wellicht kunnen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:58 schreef Willy84 het volgende:
Utrecht mag van mij wel weer een paar trammetjes krijgen. Wij hebben er nog wel wat over (oude meuk)
Beter voor het milieu, wordt altijd beter gewaardeerd, hogere reizigers aantallen, en het hoeft nog niet aanbesteed te worden![]()
Het is mij niet bekend of Stichting Mat'64 (op de foto) vandaag reed, Stichting Mat'54 reed vandaag wel (ik was mee:D). Zeker weten dat je niet die andere hebt gezien?quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:07 schreef Erasmo het volgende:
Deze:
[afbeelding]
Vandaag in Amersfoort gezienWaarom is ie eigenlijk groen?
Geen idee eerlijk gezegdquote:Op zaterdag 30 december 2006 23:11 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Het is mij niet bekend of Stichting Mat'64 (op de foto) vandaag reed, Stichting Mat'54 reed vandaag wel (ik was mee:D). Zeker weten dat je niet die andere hebt gezien?
Die 54 glimt niet, de 64 welquote:Op zaterdag 30 december 2006 23:15 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Geen idee eerlijk gezegdWe rolden net langzaam Amersfoort binnen toen we langs een groene passagierstrein kwamen. Ik kon niet goed zien of het een mat '64 of een mat '54 was...
Ja dat valt me niet echt goed op vanuit een rijdende koploper ;')quote:Op zaterdag 30 december 2006 23:19 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Die 54 glimt niet, de 64 wel
En de 64 heeft een witte streep over de zijkant
Ah, gevonden (op http://www.timgoorman.nl/ttpnieuws.htm )quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ooh wacht! Ja, nu je het zegt: volgens mij is er één Plan V-bak omgebouwd om dienst te kunnen doen in een Plan T. Staat of stond in de openingswiki!
quote:Op 22 augustus 2002 is te Nieuw-Vennep brand gesticht in de Bk2 van treinstel 528. Deze bak is daarbij geheel uitgebrand.Op 4 september zijn de drie onbeschadigde bakken naar de Bokkeduinen gesleept, daar zouden de bruikbare onderdelen (generatoren, draaistellen) worden verwijderd t.b.v. andere stellen. Op 6 september 2002 echter strandde Plan T 521 met een binnenbrandje in de electrische installatie, waarop is besloten dit stel voor bakwisselen naar de Bokkeduinen te sturen. De 521 is met de B 528 op 13 september 2002 weer in dienst gekomen.
Er is vervolgens lang gesproken over het al dan niet ombouwen van een Bk-bak van Plan V voor de 528, en net toen algemeen was aangenomen dat dit niet meer zou gebeuren werd in april 2003 besloten om de 'overgebleven' Bk 424 toch om te bouwen! Hiertoe diende een motordraaistel vervangen te worden door een loopdraaistel, verder heeft de bak een kleine revisie gehad en is bijgeschilderd. Het interieur is gelukkig niet gewijzigd! De 528 is op 26 september 2003 afgeleverd.
Op ohih loopt ook een topic over een tram in Groningen. Mijn inziens zou een tram eerder in Utrecht passen, maar Groningen eventueel ook. Als ik lees over andere steden in Frankrijk en Duitsland, dan is er in Nederland zeker in een aantal steden nog wel emplooi voor. Een tram wordt altijd beter gewaardeerd dan een bus, komt nog de milieu problematiek bij, waardoor een tram of trolley bus snel in beeld komt.quote:Op zaterdag 30 december 2006 21:15 schreef Fixers het volgende:
[..]
An sich zal een tramlijn naar de uithof nog niet eens zo gek zijn. Als je ziet hoeveel bussen er rijden op de lijn naar de uni-campus, wat voor bussen dat zijn en hoevol ze zijn. Al moet ik wel zeggen dat een reguliere tram geen meerwaarde heeft boven de bussen (dubbelgelede, met 25meter net zo lang als een Haagse GTL) die de GVU nu rijdt. Een railverbinding zou dan wel van een lightrailniveau moeten zijn. Het doortrekken van de Connexxion sneltram zou wellicht kunnen.
Voordeel van de tram is een vaste lijn, vrij vaste dienstregeling, snel optrekken / remmen. Maar als je nu ziet hoeveel studenten er mee gaan, is het eigenlijk te gek voor woorden dat er nog bussen rijden...quote:Op zondag 31 december 2006 11:40 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Op ohih loopt ook een topic over een tram in Groningen. Mijn inziens zou een tram eerder in Utrecht passen, maar Groningen eventueel ook. Als ik lees over andere steden in Frankrijk en Duitsland, dan is er in Nederland zeker in een aantal steden nog wel emplooi voor. Een tram wordt altijd beter gewaardeerd dan een bus, komt nog de milieu problematiek bij, waardoor een tram of trolley bus snel in beeld komt.
Je hebt op route Utrecht CS-Uithof ook nog passagiers naar het Academisch Ziekenhuis die rond de bezoekuren er nog wel gebruik van maken. Maar zoals je zegt gaat het vooral om piekbelastingen op een relatief korte route. Met het huidige busmateriaal dat al net zolang is als een lange tram (25 meter) en ongeveer even veel passagiers kan vervoeren is de meerwaarde van trams niet zo groot.quote:Op zondag 31 december 2006 13:55 schreef Willy84 het volgende:
Nadeel aan een studentenlijntje is wel dat er in de spits 20 bussen per uur gaan. En dat keer bijna 150 per bus. Dan kan je wel een metro bouwen.
S'avonds rijd er echter 2 x per uur een bus ofzo. Je moet dus je hele duren trams aanschaffen die vervolgens het grootste gedeelte niks staan te doen. En in het weekend heb je er ook niks aan.
In Amsterdam (waar ik woon) heb je ook een zooitje toeristen. En is het de hele dag druk. Zowel doordeweeks als in het weekend. Zelfs op zondag (hele stad altijd open) is het gewoon proppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |