En die wilde ik onthouden.quote:Op vrijdag 22 december 2006 15:33 schreef whoops het volgende:
Wat ik ook echt een geweldig programma vind: Streamtuner, een browser voor online radiostreams, click and listen...En als je Streamripper erbij installeert kan je ze ook rippen...
Sun's Looking glassquote:Op vrijdag 22 december 2006 18:47 schreef Aoristus het volgende:
[..]
bron
Zo ziet het er uit
Wat heb ik er (in principe) voor nodig?
Linux x86: Most modern linux distributions should work.
CPU 1.4 GHz or faster recommended
RAM 512MB recommended
Graphics Card 3D accelerated graphics card, with at least 32MB VRAM and driver support for OpenGL, version 1.3 or greater (LG3D may run with OpenGL 1.2, but 1.3 is highly recommended). 24bit display depth is required in order for the X11 integration work correctly.
Zo installeer ik het onder debian (kubuntu e.d.):
The debian packages have been built and tested on Ubuntu Dapper systems, however they should work on other Debian based distros.
You can download and install the debian packages in one of two ways :
1. Download the three .deb files from the the binary build page and then install using the following command:
% sudo dpkg -i lg3d_jdk*.deb lg3d_java3d*.deb lg3d-core*.deb
Note: the installation of the lg3d-core*.deb package automatically adds LG3D as a session type in the gdm desktop session chooser. There is no need to manually run a postinstall script.
OR
2. Install using apt or the Synaptic Package Manager (on Ubuntu) by doing the following (you will need root permissions to do this, so sudo bash first) :
* There are 3 LG3D repositories. The stable repository has the latest stable releases (0.8.1, 1.0 etc.). The testing repository has the pre-release builds (alpha, beta etc.) for the latest version and the unstable repsoitory has the nightly builds. To access these repositories, add the following lines to /etc/apt/sources.list and then comment/uncomment the appropriate line(s).
## LG3D repsoitories
deb http://javadesktop.org/lg3d/debian stable contrib
# deb http://javadesktop.org/lg3d/debian testing contrib
# deb http://javadesktop.org/lg3d/debian unstable contrib
* Then you can
% apt-get update
% apt-get install lg3d-core
OR, on Ubuntu systems,
o run the Synaptic Package Manager from the System/Administration menu,
o click on the Reload button and then
o Search for lg3d and mark the lg3d-core package for installation.
o click on the Apply button to download and install
Choosing lg3d-core for installation should automatically choose/mark lg3d-jdk and lg3d-java3d for installation. You will need to accept the 3 licenses for lg3d, jdk and java3d to complete the installation.
en hier lees ik verder onder 3
(of als we lui zijn: . /usr/share/lg3d/bin/bin/lg3d-app -f )
![]()
Op mijn P3 550 met 256 mb ram en een ati radeon 7200 was het een beetje te veel. Ik deel je mening dat het nog lang niet af is, maar het ziet er wel stoer uit. De look & feel vind ik wel een beetje op gnome lijken en dat staat me nog wel een beetje tegen.quote:Op zaterdag 23 december 2006 17:57 schreef whoops het volgende:
Ik heb gisteren toevallig ook met Looking Glass gespeeld, ziet er erg leuk uit... Voor gebruik als primaire desktop is het nog lang niet volwassen genoeg, maar het begin is er...
[[url=http://farm1.static.flickr.com/140/330988265_e1b8746529.jpg]afbeelding][/url]
Lijkt me het enige voordeel ten opzichte van de eye candy van XGL+compizquote:Looking Glass beschikt echter ook over een complete 3d-api, zodat niet alleen 'gewone' tweedimensionale applicaties mogelijk zijn, maar ook de driedimensionale omgeving door programmatuur benut kan worden.
Op dit moment levert Looking Glass nog weinig toegevoegde waarde boven een conventionele desktop... Ik denk wel dat dit een stap in de richting is van het anders gebruiken van een desktop... Ik zie het dan ook meer als een ontwikkelomgeving waarin nieuwe technologieen getest kunnen worden.quote:Op zaterdag 23 december 2006 18:21 schreef Schorpioen het volgende:
Wat is het voordeel nou precies van dat looking glass, behalve geile eye candy? Werkt het ook lekkerder, of intuitiever dan het traditionele systeem van vensters?
Ik heb het nog niet geprobeerd, heb al wel met XGL/compiz/beryl gestoeid, maar dat is echt nog te onvolwassen om altijd te gebruiken en eigenlijk vond ik dat weinig echt constructiefs toevoegen. Wel leuk en mooi maar veel meer ook niet.
Volgens mij kan je met AIGLX + compiz (en beryl) wel gewoon 3D apps blijven draaien...quote:Op zaterdag 23 december 2006 18:39 schreef devzero het volgende:
[..]
Lijkt me het enige voordeel ten opzichte van de eye candy van XGL+compiz
Ik weet ook niet wat ze precies bedoelen met "3d api". Ik neem aan dat het meer is dan een alternatief op opengl ed. Bv een 3d theepot in een render applicatie: het window zelf blijft 2d ongeacht of je het nou 3d kunt roteren in je wm. Maar je kunt je voorstellen dat die theepot "uit het window" komt, je verschuift het 3d tekenwerk van het window naar de windowmanager.quote:Op zaterdag 23 december 2006 18:44 schreef whoops het volgende:
[..]
Volgens mij kan je met AIGLX + compiz (en beryl) wel gewoon 3D apps blijven draaien...
Geen idee, maar met XGL kun je dat shaken iig. Dingen als games, GoogleEarth, en ook mplayer die opengl output gebruikt (bij mij dan) doen het voor geen meter meer. Tja dan houdt het erg gauw op voor mij.quote:Op zaterdag 23 december 2006 18:44 schreef whoops het volgende:
[..]
Volgens mij kan je met AIGLX + compiz (en beryl) wel gewoon 3D apps blijven draaien...
quote:Op dinsdag 26 december 2006 00:13 schreef slakkie het volgende:
Gparted kan je gewoon "los" downloaden: http://gparted.sourceforge.net/download.php
De restricted formats hebben een andere installatiewijze gekregen bij Edgy.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef Autoreply het volgende:
Zow, inmiddels heb ik Ubuntu (inclusief Gparted) werkend gekregen.
Ik zit alleen nog ff te kutten met het draaien van avi's en mpeg's. De standaardwerkwijze van de Ubuntu-guide volgen helpt niet echt. Anyway, morgen maar eventjes wat andere tips proberen.
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormatsquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Wat noem je de standaard werkwijze?
Scroll eens door naar alternatieve methodes en probeer het met EasyUbuntu. Dat werkte bij mij altijd uitstekend.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:37 schreef Autoreply het volgende:
[..]
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats
Die.
Ubuntu is gewoon vele malen mooier ook. En op het moment aan het installeren, terwijl ik gewoon door kan internetten. Leuk die livecd.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:54 schreef slakkie het volgende:
LOL @ Angel
Het kan in Linux, met enkele spellen. Van spellen als bijvoorbeeld Quake is een Linux versie. Maar het aanbod is beperkt. Het handigste is om gewoon Windows ernaast te draaien om in Windows te kunnen gamen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:11 schreef Originele_Naam het volgende:
Effe vraagje: hoe zit het met gamen in Linux heb je dan dualboot met windows nodig??
Je kan gamen via wine en/of via cedega. Maar voor sommige games heb je dual boot nodig.quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:11 schreef Originele_Naam het volgende:
Effe vraagje: hoe zit het met gamen in Linux heb je dan dualboot met windows nodig??
Je kan kiezen uit verschillende filesystems, de default die gebruikt wordt is ext3.quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:31 schreef Originele_Naam het volgende:
En nog een vraagje
ben een noob vandaar
Welk bestandssysteem gebruikt linux, kan ik als ik in Linux zit bij mij windows bestanden komen
Tis stil op ircquote:Op zaterdag 30 december 2006 20:40 schreef Originele_Naam het volgende:
bedankt moet zeggen dat jullie wel heel erg snel zijn met antwoorden
Ik heb nog eventjes getwijfeld of ik mijn schijf met "normale" bestanden (film, docjes, xls enz) op een fat32 of ntfs schijf zou zetten. Ik zie echter geen reden om géén fat32 te gebruiken, ntfs heeft imho geen grote voordelen voor normale bestandsopslag tochquote:Op zaterdag 30 december 2006 20:35 schreef slakkie het volgende:
[..]
Je kan kiezen uit verschillende filesystems, de default die gebruikt wordt is ext3.
http://tldp.org/HOWTO/Filesystems-HOWTO.html
En ja, je kan je Windows partities benaderen. Ik moet er wel bijzeggen dat NTFS support nog niet volledig geimplementeerd is (maar bestanden lezen is zondermeer mogelijk).
Ja, ik heb niks hoeven installeren. Tenzij dat kwam doordat hij vrij snel door kreeg dat het niet ging werken met mijn grafische kaart (Radeon 9800 Pro, die het makkelijk zou moeten kunnen). In het control centre staat een desktop effects ding, ofzo, daar kun je het vinden.quote:Op zondag 31 december 2006 09:18 schreef the_disheaver het volgende:
Zit XGL nu standaard in OpenSuse (10.2)? zie niets op de site... Naja, ik merk het wel.
Voor crossplatform functionaliteit zou ik eerder voor FAT kiezen dan voor NTFS (removable disks enzo). Maar als je alleen Windows zou draaien (2k, XP en hoger) zou ik zeker voor NTFS boven FAT kiezen. Voor alles < ME (dus 98 enzo) weer FAT.quote:Op zondag 31 december 2006 13:54 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik heb nog eventjes getwijfeld of ik mijn schijf met "normale" bestanden (film, docjes, xls enz) op een fat32 of ntfs schijf zou zetten. Ik zie echter geen reden om géén fat32 te gebruiken, ntfs heeft imho geen grote voordelen voor normale bestandsopslag toch![]()
Het punt is dat vrijwel iedereen nog Windows nodig heeft.quote:Op zondag 31 december 2006 19:36 schreef slakkie het volgende:
[..]
Voor crossplatform functionaliteit zou ik eerder voor FAT kiezen dan voor NTFS (removable disks enzo). Maar als je alleen Windows zou draaien (2k, XP en hoger) zou ik zeker voor NTFS boven FAT kiezen. Voor alles < ME (dus 98 enzo) weer FAT.
Voor een Unix machine zou ik geen van deze kiezen. Maar het ligt er maar net aan wat je wilt. Laat ik het zo stellen, gezien de thread waar we inzitten zou ik geen FAT of NTFS kiezen.
Op die HOWTO pagina staat voor elke filesystem hoe je het vanuit een ander OS kan aanspreken. Kijk wat je wilt en wat de mogelijkheden zijn en maak je keuze.
Ja! Hier! Ik wilde ook net over Xen gaan beginnen hier, maar je bent me voor. Extreem cool stukje software. De server hier heeft nu vier identiteiten, zal ik maar zeggen.quote:
Tegen betaling? Dan is er wat veranderd... Toen het twee jaar (?) terug in het nieuws kwam hadden ze dat al voor elkaar maar mochten ze die code niet vrijgeven omdat Microsoft daar geen toestemming voor gaf. Nu kun je sowieso Windows of elk ander OS op Xen draaien als je een recente machine met Pacifidinges/VT hebt.quote:Ik vraag me af hoe het precies werkt, op een bijna hardwarelaag 2 operating systems laten werken, waarschijnlijk gaat het dan om linux en netbsd, maar toch, met een overhead van max 5% leveren beide systemen nauwelijks aan performance in. Er staat op die site dat het ook gelukt is met windows XP, maar daar kun je tegen betaling meer over te weten komen.
Ohja, dat uiteraard ook.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:14 schreef Detroit het volgende:
Vergelijk ook altijd ff de opgegeven MD5sum met die van de .ISO image die je gedownload hebt... Een gare .ISO is bij mij wel eens de oorzaak geweest tot veel van dit soort vage bootproblemen.
Maak gewoon gebruik van http://www.ubuntuguide.org dan heb je in notime alle codecs voor audio video / dvd werkend en bevat tevens de hulp voor een hoop firefox plugins, Java, Flash 9.0 Beta(handig voor Youtube en dergelijk sites) etc..quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef Autoreply het volgende:
Zow, inmiddels heb ik Ubuntu (inclusief Gparted) werkend gekregen.
Ik zit alleen nog ff te kutten met het draaien van avi's en mpeg's. De standaardwerkwijze van de Ubuntu-guide volgen helpt niet echt. Anyway, morgen maar eventjes wat andere tips proberen.
Ik gebruik het om een extra remote desktop op te starten, op mijn eerste scherm draait dan X lokaal en met ctrl-alt-f9 switch ik dan naar een XDMCP login van mijn andere pc. En dat werkt trouwens heel goed, veel beter dan vnc of windows remote desktop, ik kan zelfs films fullscreen draaien (over een gigabitverbinding, dat wel), je merkt alleen dat je remote werkt omdat je geluid het niet doet maar volgens mij is dat ook nog wel te fixen met esd ofzo.quote:Op woensdag 3 januari 2007 13:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik had laatst even kubuntu-desktop geïnstalleerd, om even met de tip van schorpioen te spelen (werkt prima trouwens, KDE en Gnome naast elkaar draaien zo). Maar uiteraard stonden toen de menu's weer vol met applicaties van zowel Gnome als van KDE in zowel Gnome als in KDE. Zeer irritant en ik geef vooralsnog de voorkeur aan Gnome.
Ik had precies hetzelfde probleem, zo heb ik het (na wat googlewerk) opgelost:quote:Ik heb met sudo debfoster -f alles weer verwijderd (voor ik kubuntu-desktop installeerde had ik even met sudo debfoster mijn keepers file geüpdatet). En toch, nog steeds en net als vorige keer, als ik opstart staat er wel een blauw Kubuntu logo, terwijl ik Kubuntu helemaal niet meer heb. Ik wil gewoon weer Ubuntu zien staan tijdens het booten.
sudo aptitude remove kubuntu-artwork-usplash ?quote:Op woensdag 3 januari 2007 13:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik had laatst even kubuntu-desktop geïnstalleerd, om even met de tip van schorpioen te spelen (werkt prima trouwens, KDE en Gnome naast elkaar draaien zo). Maar uiteraard stonden toen de menu's weer vol met applicaties van zowel Gnome als van KDE in zowel Gnome als in KDE. Zeer irritant en ik geef vooralsnog de voorkeur aan Gnome.
Ik heb met sudo debfoster -f alles weer verwijderd (voor ik kubuntu-desktop installeerde had ik even met sudo debfoster mijn keepers file geüpdatet). En toch, nog steeds en net als vorige keer, als ik opstart staat er wel een blauw Kubuntu logo, terwijl ik Kubuntu helemaal niet meer heb. Ik wil gewoon weer Ubuntu zien staan tijdens het booten.
Als dat een apart pakket is, zou debfoster -f het mee moeten nemen. Maar ik kan het allicht proberen (of het werkt weet ik na de volgende rebootquote:Op woensdag 3 januari 2007 13:31 schreef whoops het volgende:
[..]
sudo aptitude remove kubuntu-artwork-usplash ?
quote:No packages will be installed, upgraded, or removed.
0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
heb ik zojuist geprobeerd, maar dat geeft:quote:sudo update-alternatives --config usplash-artwork.so
Dus ook dat werkt niet. En usplash en usplash-theme-ubuntu verwijderen wil niet vanwege dependencies (hoewel daar vast een oplossing voor is, zoals -f ofzo, maar toch doe ik het liever niet, ook al zou ik ze direct weer installeren).quote:There is only 1 program which provides usplash-artwork.so
(/usr/lib/usplash/usplash-theme-ubuntu.so). Nothing to configure.
Heb je dit ook al geprobeerd:quote:Op woensdag 3 januari 2007 13:46 schreef Angel_of_Dth het volgende:
En voor mensen met de suggestie komen;
[..]
heb ik zojuist geprobeerd, maar dat geeft:
[..]
Dus ook dat werkt niet. En usplash en usplash-theme-ubuntu verwijderen wil niet vanwege dependencies (hoewel daar vast een oplossing voor is, zoals -f ofzo, maar toch doe ik het liever niet, ook al zou ik ze direct weer installeren).
Lijkt mij dat er niks gebeurd is. Of zie ik dat verkeerd?quote:Searching for splash image ... none found, skipping ...
Geeft geen errors bij mij...quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:14 schreef Detroit het volgende:
Vergelijk ook altijd ff de opgegeven MD5sum met die van de .ISO image die je gedownload hebt... Een gare .ISO is bij mij wel eens de oorzaak geweest tot veel van dit soort vage bootproblemen.
Misschien is het een handigere benadering om eerst te checken wat er precies misgaat voordat je willekeurig dingen gaat proberen. Mbv ctrl+alt+ een van de F-toetsen kun je tijdens het booten van de livecd wel een virtual console met foutmeldingen tevoorschijn toveren, en daar vind je vast wel een aanwijzing over waar het fout gaat.quote:Op woensdag 3 januari 2007 16:36 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Geeft geen errors bij mij...
Dan maar het mobo upgraden,(eerst maar is uitzoeken wat erin zit)
Netjes, heb je een howto ?quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:40 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ja! Hier! Ik wilde ook net over Xen gaan beginnen hier, maar je bent me voor. Extreem cool stukje software. De server hier heeft nu vier identiteiten, zal ik maar zeggen.
[..]
Tegen betaling? Dan is er wat veranderd... Toen het twee jaar (?) terug in het nieuws kwam hadden ze dat al voor elkaar maar mochten ze die code niet vrijgeven omdat Microsoft daar geen toestemming voor gaf. Nu kun je sowieso Windows of elk ander OS op Xen draaien als je een recente machine met Pacifidinges/VT hebt.
Maar ook zonder VT/* is het al heerlijk snel, als alleen Linux kunnen draaien genoeg is.VMWare
Niet echt, eigenlijk, maar daar zijn er op zich ook al genoeg van geschreven. In SuSE schijnt het allemaal al vrij goed geïntegreerd te zijn ook en heb je amper nog een HOWTO nodig.quote:
Ik draai het zelf op een Dual P3-550 met 640MB, dus jouw A64 moet ruim voldoende zijn.quote:Ikzelf moet nog uitgaan van een amd athlon 64 3200+ met 1 gb geheugen. Hoe draait dat bij jou en hoe lang duurt het voordat je beide systemen hebt geboot, hoe schakel je tussen systemen etc..
1 2 | echo 'AT+CPIN="$pincode"' >> /dev/ttyS1 |
1 2 3 | AT+CPIN.. OEF |
quote:Op maandag 8 januari 2007 10:13 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik draai al een tijdje Ubuntu (edgy) en heb ook al een paar keer geprobeerd om WPA in te schakelen op mijn draadloze netwerk. Helaas is het me nog steeds niet gelukt. WEP lukt daarentegen prima.
Ik heb een Speedtouch 580 modem en een Intel Pro Wireless nic. Heeft iemand WPA op linux al aan de praat gekregen icm een Speedtouch 580 modem?
Ik heb ook verschillende configs gezien, maar heb je ook een Speedtouch 580 access point? Ik heb ergens gelezen dat er meer mensen problemen hebben om wpa aan de praat te krijgen op linux.quote:Op maandag 8 januari 2007 18:11 schreef slakkie het volgende:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1100808#post1100808
Zo heb ik het aan de praat gekregen.
aptitude install wpa_applicant
and go from there..
Nope, ik heb geen Speedtouch.quote:Op maandag 8 januari 2007 21:19 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik heb ook verschillende configs gezien, maar heb je ook een Speedtouch 580 access point? Ik heb ergens gelezen dat er meer mensen problemen hebben om wpa aan de praat te krijgen op linux.
Kubussen van je desktops, bewegende vensters. Wat is het voordeel van zoiets?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:29 schreef Sander-B het volgende:
Ik heb vanmiddag Linux geïnstalleerd, en het werkt echt fantastisch.
Alleen een paar dingen snap ik niet:
1. Ik heb Beryl geïnstalleerd maar hoe verander je de bewegingen die vensters maken bij acties? Zoals http://www.youtube.com/watch?v=-ZVNWFhndSs
Bij mij blijven ze gewoon hetzelfde bij elke skin.
2. En hoe krijg je die kubussen te zien van je workspaces? Als ik de toetsen in druk wat bij de Beryl Settings is aangegeven, gebeurt er niks.
3. En ik had nog een vraag maar ik ben hem vergeten, misschien dat ie weer een keer binnenschiet.
dacht het wel, je hebt in elk geval ook een versie waar specifiek opensource bij staat, misschien werkt dat ook net zo goed zo niet beter als snort. Geen idee. Het lijkt me het uitzoeken waardquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:35 schreef nipeng het volgende:
Tripwire was vroeger toch ook niet commercieel?
[..]
Kubussen van je desktops, bewegende vensters. Wat is het voordeel van zoiets?
De themes bepalen alleen je window decorations en fonts ed maar je kan voor elke windowactie een animatie instellen in de Beryl Settings, weet niet precies waar maar gewoon ff zoekenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:29 schreef Sander-B het volgende:
Ik heb vanmiddag Linux geïnstalleerd, en het werkt echt fantastisch.
Alleen een paar dingen snap ik niet:
1. Ik heb Beryl geïnstalleerd maar hoe verander je de bewegingen die vensters maken bij acties? Zoals http://www.youtube.com/watch?v=-ZVNWFhndSs
Bij mij blijven ze gewoon hetzelfde bij elke skin.
Standaard toetsen zijn ctrl+alt+links/rechts pijltjestoetsen, net als standaard onder gnome. Of klikken op het bureaublad met ctrl+alt ingedrukt en dan slepen.quote:2. En hoe krijg je die kubussen te zien van je workspaces? Als ik de toetsen in druk wat bij de Beryl Settings is aangegeven, gebeurt er niks.
Wat zijn de meldingen die je krijgt van iwevent, wpa_supplicant als je deze in debug mode draait, en wat is de Bit Rate waarmee je connect? Ik kan bijvoorbeeld niet op 54 Mb/s draaien, want dan verlies ik mijn connectivity - op 11Mb/s werkt het perfect.quote:Op maandag 8 januari 2007 21:19 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
[..]
Ik heb ook verschillende configs gezien, maar heb je ook een Speedtouch 580 access point? Ik heb ergens gelezen dat er meer mensen problemen hebben om wpa aan de praat te krijgen op linux.
Ja, ik had de toetsen al gezien, maar als ik bv Ctrl+Alt+Links doe, gebeurt er helemaal niks. Geen een snelkoppeling werkt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:59 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
De themes bepalen alleen je window decorations en fonts ed maar je kan voor elke windowactie een animatie instellen in de Beryl Settings, weet niet precies waar maar gewoon ff zoeken
[..]
Standaard toetsen zijn ctrl+alt+links/rechts pijltjestoetsen, net als standaard onder gnome. Of klikken op het bureaublad met ctrl+alt ingedrukt en dan slepen.
Je processor moet inderdaad hardwarematige virtualisatie ondersteunen anders kan je het met KVM vergeten... Als je bij dat bovenstaande commando een regeltje dat begint met 'flags' als output krijgt lukt het, anders niet...quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:15 schreef Lod het volgende:
In navolging van de vragen over Xen en VMWare, heeft er al iemand ervaring met KVM?
Dit naar aanleiding van dit artikel op Tweakers: Linux-kernel krijgt ingebouwde virtualisatiesoftware
Schijnt alleen dat je processor er geschikt voor moet zijn, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik kan ontdekken of mijn processor dat is
edit: Of je kijkt even verder dan je neus lang is![]()
Op de officiële site van KVM staat dit commando:
$ egrep '^flags.*(vmx|svm)' /proc/cpuinfo
Als je iets van output krijgt dan heb je een geschikte processor, ik dus niet![]()
Dat kan je aangeven bij de installatie, je kan de schijf kiezen waar hij op geinstalleerd moet worden en dan kun je of de hele schijf gebruiken, of de vrije ruimte gebruiken, en je kan ook met de partitioneringstool een of meer bestaande (windows) partities nemen. Het makkelijkste is om een hele schijf te laten gebruiken en mandriva die schijf automatisch te laten partitioneren. Als je wat meer ervaring met linux krijgt zul je zelf handmatig willen partitioneren; zo is het erg handig om bijv een aparte /home partitie te maken, dan kun je indien nodig je systeem opnieuw installeren zonder dat al je data en instellingen verloren gaan.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:19 schreef slaveloos het volgende:
Linux guru's,
hier een absolute newbie op het gebied van linux, nooit mee gewerkt, maar wel geinterresserd. Heb knoppix geprobeerd en dat beviel.
Heb de test gedaan over welke distro en 3 cd's met mandrake (mandriva) gedownload. Nu wil ik gaan installeren op een werkstation, maar heb een paar vragen over de partitionering:
* maakt mandrake een partitie aan, of gebruikt ie een bestaande partitie?
waarschijnlijk ext2fs of ext3fs, dat kun je overigens met een driver ook native onder windows lezen. Heel misschien gebruikt mandriva reiserfs, dat zou ik niet zeker weten.quote:* Welk filesystem wordt door mandriva gebruikt?
Ja dat kan zonder meer.quote:* Kun je weer terug, maw kun je de linuxpartitie weer verwijderen (en hoe) en terug zetten naar een NTFS partitie?
Je moet alleen rekening houden met de gewijzigde bootloader, en je moet op een bepaalde manier de gebruikte partitie weer terug zien te krijgen voor Windows. Als je alles als 1 partitie had en je laat de installatie je (windows)schijfgrootte aanpassen dan zul je daarna met partitionmagic o.i.d. de partitie weer terug moeten brengen naar de originele grootte. Of een extra partitie voor lief nemen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:10 schreef Schorpioen het volgende:
Ja dat kan zonder meer.
ja zoiets was ik al wel een beetje bang voor.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:38 schreef Lod het volgende:
[..]
Je moet alleen rekening houden met de gewijzigde bootloader, en je moet op een bepaalde manier de gebruikte partitie weer terug zien te krijgen voor Windows. Als je alles als 1 partitie had en je laat de installatie je (windows)schijfgrootte aanpassen dan zul je daarna met partitionmagic o.i.d. de partitie weer terug moeten brengen naar de originele grootte. Of een extra partitie voor lief nemen.
Niet geprobeerd, wel Jinzora, dat is een project dat is ontstaan uit netjuke, maar dat blijkt vrij buggy te zijn, is mijn ervaring. De PHP scripts zijn wel handig voor de installatie, in feite hoef je alleen maar een LAMP te kunnen installeren en dat kan iedereen met een van de vele goede howto's op het Internep.quote:Op woensdag 10 januari 2007 10:05 schreef wdn het volgende:
Vraagje tussendoor. Heeft iemand van jullie Songbird al eens geprobeerd?
http://www.songbirdnest.com/
Is het beter dan een Rhythm?
Wil je nu in 1 keer overstappen naar Linux, zonder Windows te behouden?quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:56 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ja zoiets was ik al wel een beetje bang voor.
is het dan verstandig om van te voren een partitie op je schijf te maken van een gig of 6 ofzoen die gebruiken voor de installatie van Linux. Als je dan tevreden bent kun je de rest van de schijf ook omzetten naar een linux bestandssysteem. Als t me dan niet bevalt dan kan ik op mijn 154 gig gewoon weer windows installeren, en moet ik maar proberen om die 6 gig op de een of andere manier weer terug te zetten naar NTFS.
Of kan ik beter alles aan mandriva overlaten?
Ik zou voordat je begint een image maken van je Windows (bv. met Norton Ghost). Vervolgens Mandriva installeren en die het lekker laten uitzoeken. En goed documenteren wat je doet om bepaalde zaken aan de praat te krijgen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:56 schreef slaveloos het volgende:
Als t me dan niet bevalt dan kan ik op mijn 154 gig gewoon weer windows installeren, en moet ik maar proberen om die 6 gig op de een of andere manier weer terug te zetten naar NTFS.
Of kan ik beter alles aan mandriva overlaten?
En maakt dat bovenste overbodig. En dus ook het maken van een image (al kan een image altijd van pas komen).quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:07 schreef Lod het volgende:
Bevalt Mandriva/Linux niet dan formatteer je gewoon de hele pc
edit: dat wat Angel hierboven zegt over het opstarten vanaf de Windows CD is nooit bij me opgekomen, maar het zal ongetwijfeld goed werken.
ik wil inderdaad in een keer overstappen, ik heb een goede pc met windows waar mijn data ook op staat, dit is eigenlijk meer een klooi en hobbymachine.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wil je nu in 1 keer overstappen naar Linux, zonder Windows te behouden?
Je kunt in Windows gewoon een partitie maken voor Linux. Met Partition Magic bijvoorbeeld. Eigenlijk is een deel vrije ruimte (ongepartitioneerde ruimte) ook genoeg (en in de installer kan het misschien ook wel). Ik begon met 10 GB voor Ubuntu, maar meer is handiger als je ook dingen gaat downloaden in Linux. Nu gebruik ik 40.
Als je die ruimte hebt, start je de installer en die vraagt waar je Linux wilt hebben. Je kiest voor de ongepartitioneerde ruimte en de installer zal een verdeling van de ruimte in partities voorstellen die je gerust kunt opvolgen.
Als je nu weer terug zou willen naar alleen Windows, hoef je alleen even te booten van de XP cd. Dan kies je voor repair en gebruik je FIXMBR om je MBR te fixen. Dan wordt weer gewoon standaard Windows opgestart en kun je in Windows de Linux partities verwijderen en toevoegen aan de Windows partitie met Partition Magic.
Zo kun je Linux en Windows makkelijk naast elkaar draaien, en op je gemak spelen met Linux, zonder dataverlies.
Windows heeft geen bootmanager hè, dus je kan beter eerst een partitie maken waar je windows op wilt hebben en de rest blanco laten voor mandriva, dan regelt grub, een bootmanager van linux de keuzequote:Op woensdag 10 januari 2007 14:41 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je de hele schijf wilt gebruiken, hoef je in Windows niks te doen. Dan laat je de Mandriva installer gewoon alles formatteren naar het bestandssysteem dat Mandriva gebruikt. Maar daarna kun je niet met Partition Magic de partities terug zetten, daar heb je immers eerst weer Windows voor nodig (partition magic is immers een Windows app). Maar het kan wel gewoon in de Windows installer (alles formatteren naar NTFS), lijkt me.
Dus je bent dan alles kwijt, maar als er geen noemenswaardige data op staat, zal dat je niet veel uitmaken.
Je bedoelt als hij Windows later naast Linux wil installeren?quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:43 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Windows heeft geen bootmanager hè, dus je kan beter eerst een partitie maken waar je windows op wilt hebben en de rest blanco laten voor mandriva, dan regelt grub, een bootmanager van linux de keuze
Windows heeft wel een bootmanager hoor, je kan met wat gepruts ook die gebruiken ipv lilo of grub om linux op te starten.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:43 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Windows heeft geen bootmanager hè, dus je kan beter eerst een partitie maken waar je windows op wilt hebben en de rest blanco laten voor mandriva, dan regelt grub, een bootmanager van linux de keuze
geinig, wist ik niet. Hoe doe je dat dan?quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:28 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Windows heeft wel een bootmanager hoor, je kan met wat gepruts ook die gebruiken ipv lilo of grub om linux op te starten.
Zoals ik al zei het is wat gepruts: je moet onder linux op je linux bootpartitie wel lilo installeren, en dan de bootsector van je linux bootpartitie uitlezen en in een bestandje zetten, dat op je c: schijf van windows neerzetten en dan in de boot.ini file ernaar verwijzen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:31 schreef Aoristus het volgende:
[..]
geinig, wist ik niet. Hoe doe je dat dan?
betekent dit dan dat er geen partition magic achtig programma voor linux bestaat?quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:43 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Gparted is de Unix variant van partition magic.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:37 schreef slaveloos het volgende:
[..]
betekent dit dan dat er geen partition magic achtig programma voor linux bestaat?
dan kan ik misschien beter gewoon installeren op een 20 gig schijfje ofzo
quote:Op dinsdag 26 december 2006 00:13 schreef slakkie het volgende:
Gparted kan je gewoon "los" downloaden: http://gparted.sourceforge.net/download.php
Je kan proberen een server install te maken op die machine en dan via xdm en een lichtere WindowManager proberen. Ik heb zelf xubuntu op een redelijk oude machine (min of meer zelfde specs als jij hebt, 128 RAM, 6 Gb disk) geinstalleerd en vond het voor de specs van de machine redelijk snel gaan, het kan sneller, maar 256 Mb RAM is het minimum waarmee ubuntu "wilt" werken (bron).quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:28 schreef Onnib het volgende:
Ik heb een oude PC (350MHz, 128MB RAM, 4GB HDD) en een 640x480 monitor![]()
Waar ik Xubuntu 6.10 draaiend heb gekregen. Echt snel is het niet en de lage resolutie is ook er beperkend.
Andere distro's die ik heb geprobeerd waren minder succesvol
- Debian: kwam niet in GUI
- Damn Small Linux: redelijk magere distro en internetinstellingen niet stabiel.
- Knoppix: te zwaar
Wat zijn de mogelijkheden voor dit systeem wat betreft distro's? (rekening houdend met specs en monitor)
Dankje, die had ik nog niet gezien, wel Ubuntu Lite, maar die was nog niet helemaal af ofzo.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:49 schreef slakkie het volgende:
[..]
Je kan proberen een server install te maken op die machine en dan via xdm en een lichtere WindowManager proberen. Ik heb zelf xubuntu op een redelijk oude machine (min of meer zelfde specs als jij hebt, 128 RAM, 6 Gb disk) geinstalleerd en vond het voor de specs van de machine redelijk snel gaan, het kan sneller, maar 256 Mb RAM is het minimum waarmee ubuntu "wilt" werken (bron).
Misschien is dit een andere optie voor je: http://www.debianadmin.co(...)-window-manager.html
thanks! dan kan ik dus gewoon linux installeren, en als t niet bevalt opnieuw partitioneren met een live cd en dit pakketje, alles terug naar NTFS en dan weer ouderwets windows draaien.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:43 schreef slakkie het volgende:
[..]
Gparted is de Unix variant van partition magic.
[..]
in elk geval een nederlands boek en je zou er misschien niet eens zo slecht aan doen om de 'voor dummy's' serie te bekijken. Beginnen aan is namelijk vrij lastig en vereist best wel wat doorzettingsvermogen, zeker als je het helemaal op eigen kracht doet. Dos kennis is daarentegen wel een pré . Toen ik begon was H. J Thomassen the man, hij schreef Unix, het standaard operating system, dat is wel inmddels al ruim 10 jaar oud, maar goed te gebruiken voor beginners - en in het Nederlands. Het is van Academic Services, ISBN 90-6233-832-1quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:40 schreef Sander-B het volgende:
Ik ben van plan een boek te kopen zodat ik wat meer over Linux kan leren en niet steeds voor verassingen kom te staan. Welk boek raden jullie me aan? En hoeveel kost zo iets eigenlijk? Ik wil dus iets voor beginners, hoe je software en hardware installeert en verwijderd, welke programma's een must-have zijn, enz. Iemand?![]()
Zoals ik dus al zei, alles weer formatteren naar NTFS kun je doen met tijdens de installatie van Windows. Ik betwijfel ook of gparted kan formatteren naar NTFS, aangezien dat een gesloten standaard is waarvoor de ondersteuning in Linux toch op zijn minst nog experimenteel te noemen is, volgens mij.quote:Op donderdag 11 januari 2007 13:48 schreef slaveloos het volgende:
[..]
thanks! dan kan ik dus gewoon linux installeren, en als t niet bevalt opnieuw partitioneren met een live cd en dit pakketje, alles terug naar NTFS en dan weer ouderwets windows draaien.
quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:41 schreef Aoristus het volgende:
[..]
in elk geval een nederlands boek en je zou er misschien niet eens zo slecht aan doen om de 'voor dummy's' serie te bekijken. Beginnen aan is namelijk vrij lastig en vereist best wel wat doorzettingsvermogen, zeker als je het helemaal op eigen kracht doet. Dos kennis is daarentegen wel een pré
Er is sinds kort een Ubuntu boek uit, met allerlei tips, tricks en default apps die je gebruikt op een desktop.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:40 schreef Sander-B het volgende:
Ik ben van plan een boek te kopen zodat ik wat meer over Linux kan leren en niet steeds voor verassingen kom te staan. Welk boek raden jullie me aan? En hoeveel kost zo iets eigenlijk? Ik wil dus iets voor beginners, hoe je software en hardware goed installeert en verwijderd, welke programma's een must-have zijn, enz. Iemand?![]()
Edit: Ik gebruik Ubuntu 6.10.
ok,quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:43 schreef Sander-B het volgende:
[..]Met het doorzettingsvermogen gaat het helemaal goed komen, ik vind Linux een zeer interessant besturingssysteem.
En mijn Dos kennis is ook voldoende.
Ik denk dat het wel gaat lukkenquote:Toen ik begon was H. J Thomassen the man, hij schreef Unix, het standaard operating system, dat is wel inmddels al ruim 10 jaar oud, maar goed te gebruiken voor beginners - en in het Nederlands. Het is van Academic Services, ISBN 90-6233-832-1
Heb je er ook meer informatie van? Zoals de titel/uitgever?quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:44 schreef slakkie het volgende:
[..]
Er is sinds kort een Ubuntu boek uit, met allerlei tips, tricks en default apps die je gebruikt op een desktop.
Oke bedankt, ik zal morgen eens kijken in de boekhandel.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:45 schreef Aoristus het volgende:
[..]
ok,
dit schreef ik er op de valreep bij,
[..]
Ik denk dat het wel gaat lukken![]()
Dit boek is inderdaad echt goed. Heb het zelf ook en heb het ook aan anderen aangeraden, goed voor je basiskennis en inzicht...quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:41 schreef Aoristus het volgende:
[..]
in elk geval een nederlands boek en je zou er misschien niet eens zo slecht aan doen om de 'voor dummy's' serie te bekijken. Beginnen aan is namelijk vrij lastig en vereist best wel wat doorzettingsvermogen, zeker als je het helemaal op eigen kracht doet. Dos kennis is daarentegen wel een pré . Toen ik begon was H. J Thomassen the man, hij schreef Unix, het standaard operating system, dat is wel inmddels al ruim 10 jaar oud, maar goed te gebruiken voor beginners - en in het Nederlands. Het is van Academic Services, ISBN 90-6233-832-1
ik dacht dat de windows installer de linux partities niet herkende, maar dat klopt dus niet?quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:42 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Zoals ik dus al zei, alles weer formatteren naar NTFS kun je doen met tijdens de installatie van Windows. Ik betwijfel ook of gparted kan formatteren naar NTFS, aangezien dat een gesloten standaard is waarvoor de ondersteuning in Linux toch op zijn minst nog experimenteel te noemen is, volgens mij.
Toevoeging: Gparted kan het wel, maar ik zou de voorkeur aan de Windows installer geven.
Klopt alleen met een extra tool/driver kan windows ze lezen en schrijven en alleen voor ext2 en ext3 dacht ik.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:29 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ik dacht dat de windows installer de linux partities niet herkende, maar dat klopt dus niet?
kun je ze wel verwijderen met de windows installer? En vervolgens weer aanmaken en dan formatteren naar NTFS?quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:09 schreef dryfit het volgende:
installer van windows ziet onbekende partitie's idd maar herkend ze niet als linux of andere partities. Geeft ook niet aan of er data op staat.
Onder windows heb je de tool/driver nodig, sorry voor de verkeerde info. van post hiervoor.
Ja.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:47 schreef slaveloos het volgende:
[..]
kun je ze wel verwijderen met de windows installer? En vervolgens weer aanmaken en dan formatteren naar NTFS?
dat is voor mij ook voldoende, ik zorg wel dat ik de eventuele data ergens anders opsla
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:52 schreef DucatiOwner het volgende:
Hmm, is er niemand die antwoord weet op m'n vraag?
@Onnib: ik heb Zenwalk op een oude computer (233mhz, 96mb) volledig werkend gekregen en ik vond het nog best snel. Het betekent wel veel zelf compileren en dat gaat nou eenmaal weer niet zo snel op zo'n systeem, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het...
wat wil je eigenlijk weten?quote:
Je kunt natuurlijk even terug scrollen of zijn nick zoeken met ctrl+f. Het Grote Unix- en Linuxguru's helpen Unix/Linux-Newbies #14quote:
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk even terug scrollen of zijn nick zoeken met ctrl+f. Het Grote Unix- en Linuxguru's helpen Unix/Linux-Newbies #14
Ik begrijp uit je verhaal dat je gnome gebruikt. Daar zal het wel aan liggen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:00 schreef DucatiOwner het volgende:
Nou, dit:
Hallo,
ik heb weer een vraagje. Ik heb Ubuntu 6.06 geinstalleerd (op verschillende computers bij verschillende mensen), alles doet wat ik wil, behalve Midnight Commander. Als ik namelijk met de muis door een folder scroll (met het wieltje dus) springt MC naar de folder erboven of eronder, soms is er echter een file die executable is (bijvoorbeeld in /bin) en die wordt dan opgestart. Bijvoorbeeld ./rmdir of ./loadkeys. Meestal komt er dan gelukkig een foutmelding omdat er geen parameters bijzitten, maar ik wil eigenlijk gewoon dat MC scrollt tot het einde of begin van de folder en daar stopt, in ieder geval niets uitvoert...
Nautilus doet het bijvoorbeeld niet, scrollwheel werkt verder in elke applicatie goed. Ik heb behoorlijk gezocht en ook MC opnieuw geinstalleerd, maar het lijkt me een probleem van de combinatie Ubuntu en MC. Bij Slackware gebeurt het niet, bij (nieuw geinstalleerde) 'Ubuntu-computers' echter wel.
De muizen zijn verschillend, van Microsoft tot Logitech en Trust, de computers zijn eveneens verschillend.
Heeft iemand een oplossing? Bedankt!
Ja jezus zeg dan niks!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:03 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik begrijp uit je verhaal dat je gnome gebruikt. Daar zal het wel aan liggen.
mc is een fantastische tool die het beste van de command line en werkt, dus zonder grafische desktop. Het beste kun je eens kijken in lokale files die eindigen op rc, of de files die beginnen met een . denk ik. Ik weet het niet, ik heb een teringhekel aan gnome
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:17 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ja jezus zeg dan niks!
rc files doorspitten hoef je niet aan te beginnen, want daar zal je niks in vinden. Ik gok dat het een standaard ubuntu instelling van mc is, ongetwijfeld kun je helemaal customizen hoe mc met de muis omgaat maar ik gebruik mc zelf ook nooit dus details kan ik je er niet over geven. mc zal wel een config file hebben, ~/.mcrc ofzo maar met "man mc" zal je daar ongetwijfeld meer over te weten kunnen komen.
(dit is de vriendelijke versie van: zoek het zelf maar uit want ik heb geen flauw idee)
grep -i Kankermuis /etc/*RC | morequote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:07 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, het gebeurt trouwens ook bij Xubuntu, maar ik ga wel even die rc-files doorspitten. Sorry voor al die dubbele berichten overigens, maar ik schijn geen rechten te hebben m'n post te editten zoals IK dat wil..
EDIT: nu wel![]()
*grin*quote:
Sorry, ik wet geen antwoord op je vraag.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:58 schreef DucatiOwner het volgende:
Hmm, is er niemand die antwoord weet op m'n vraag?
@Onnib: ik heb Zenwalk op een oude computer (233mhz, 96mb) volledig werkend gekregen en ik vond het nog best snel. Het betekent wel veel zelf compileren en dat gaat nou eenmaal weer niet zo snel op zo'n systeem, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het...
..quote:Op zaterdag 13 januari 2007 09:16 schreef Slappy het volgende:
Je bedoeld de driver van draadloos netwerk kaart?
Het is gewoon een Asus Wl-138g v2 die onder Xp wel Wpa/Wpa 2kan draaien.
Aux serieux? Mijn favoriete ftp.quote:Op maandag 15 januari 2007 15:19 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ben best blij trouwens dat Filezilla ook voor Linux en Mac OS X beschikbaar geworden is. Iemand al ervaring mee?
you are right there! Daarom kwam ik hier...quote:Op maandag 15 januari 2007 23:32 schreef nipeng het volgende:
Er is een hoop geblaat te vinden online.
deze dus niet, voordat ie echt gaat installeren gaat t al misquote:Linux heeft zeker moeite met diverse hardware. Vaak komt dat omdat de fabrikanten niet meewerken aan het ontwikkelen van drivers. De basis componenten zijn (cpu, moederbord e.d.) vrijwel altijd uitstekend te gebruiken in combinatie met de Linux distributies en recentere kernelversies.
dat snap ik eigenlijk niet zo goed, als t werkt met windows hoe kan er dan een probleem zijn? Andersom hoor ik altijd: windows kan dit niet, en dat niet, maar linux nou, dat kan alles (als er idd drivers voorradig zijn).quote:Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goed installerende Windows niet perse hoeft te betekenen dat er geen probleem is met de hardware.
ok dat is een goede tip. Ik heb net een nieuw cd'tje gebrand, maar dat mocht niet baten.... Kan natuurlijk ook aan de download zelf liggen, zeker aangezien ik de 3 cd'tjes tegelijk naar binnen heb getrokken....quote:Op maandag 15 januari 2007 23:56 schreef nipeng het volgende:
Dat zou best kunnen. Check jij de MD5sum/hash van het iso bestand voordat je deze fikt? In de FTP dir staat meestal een md5sums bestand met daarin dus de md5 hashes van de diverse iso bestanden. Je laat een md5 prog los op de vers binnengetrokken iso en vergelijkt de output met die genoemd in het bestand. Bij een verschil is de download niet goed.
Check voor meer uitleg: https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
helaas zover kom ik niet. Misschien dat er morgen nog iemand een briljant idee heeft, misschien dat de download niet goed is, of dat Ubuntu het wel doet...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:21 schreef nipeng het volgende:
Goed idee, met een beetje mazzel melden zich hier later mensen die nog een idee hebben over de oorzaak.
Oja, soms kan/moet je ook bij het booten een keuze maken voor de hardware die je hebt.
Ik installeer zelf bijna nooit linux. Doe jaren met een installatie.
1. nee, ik heb een ps2 keyboard.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:31 schreef wdn het volgende:
Autoreply: en jij hebt een x86-64?
EasyUbuntu heb ik ook wel eens gebruikt maar toen werkte het allemaal wel degelijk![]()
slaveloos:
Ik heb de volgende 2 topics gevonden over ram drive error samen met Mandriva:
http://justlinux.com/forum/showthread.php?t=56698
http://groups.google.nl/g(...)ad/1a464da3bef2f02d/
2 dingen komen daar uit (behoudens de al genoemde download die niet goed zou kunnen zijn):
1. heb je een usb keyboard toevallig? Indien ja, neem eens een keyboard met kabel en zet usb uit in je bios. Probeer dan nog eens. Het zit er dik in dat deze dan niet wordt herkend tijdens installatie (0 keyboards tijdens install = paniek).
2. Verder kan het zijn dat je schijf errors kent. Kun je deze eens formatteren (met een boot-disc ofzo) als fat32 of kan dat niet?
ik heb echt geen idee wat er voor moederbord in die 2ehands HP vectra zit, als dat van belang is, moet ik denk ik maar afzien van linux, zeker op mijn eigen systeem. Ik heb er al de schurft aan dat ik altijd moet googlen voordat ik hardware koop ivm windowsconflicten, en nu blijken er dus MOBO's te zijn die niet werken met linux?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:06 schreef wdn het volgende:
slaveloos: ik weet zeker dat je meldingen op je scherm zult krijgen (onder 1 van de andere console schermen).
Belangrijk is in elk geval ACPI. Tijdens de eerste ingave kun je opgeven hoe geinstalleerd kunt worden; als je daar
acpi=off
bij zet en dat is de reden voor het stoppen krijg je geen problemen.
Het je trouwens als ergens gepost welk mobo je gebruikt? Is van belang natuurlijk
helaas kan dit niet, ik start een soort van liveCD die geeft me een desktop waarop een knop met install, en vervolgens een aantal vragen over hoe de pc moet heten en iets over waar ik de / wil en de /home en de swap. (als ik dat aangeef zegt ie dat dat niet zo kan, dus laat ik het hem zelf maar uitzoekenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:21 schreef wdn het volgende:
In ubuntu kan dit zeker wel slaveloos (ik heb ervaring)
Laatste vraag van je: neen. Meen van niet
Ik kan niet zien welk mobo erin zit tijdens het booten of in de bios. Dit is een HP vectra machine, een 3 jaar oude bussiness desktop, met een uitgeklede AMI achtige bios......quote:Merk nmobo kun je zien tijdens het booten en ook in het BIOS.
Oh en elk mobo werkt met Linux (enkele exotische uitzonderingen daargelaten tuurlijk) maar niet elk mobo even makkelijk. OOK in mobo's zit software en dus ook fouten.
dat geloof ik allemaal wel, maar het moet toch kunnen om te installeren, of inderdaad dat je een foutmelding krijgt....quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:23 schreef Schorpioen het volgende:
Als je eens begint met als de installer eruitknalt op zoek te gaan naar de foutmelding. Die staat in een van de virtual consoles die je kan bereiken dmv ctrl-alt-F8 ofzo, of een andere F-toets.
Voor linux geldt dat wanneer je de foutmelding weet en dus weet wat er fout gaat je het in 99% van de gevallen wel kan fixen. In tegenstelling tot windows waar je allereerst al vrijwel nooit duidelijke details krijgt over de cryptische foutmelding en je er ten tweede bijna nooit iets aan kan doen behalve rebooten of opnieuw installeren.
Linux vereist een andere manier van denken en een meer pro-actieve houding, maar als je die eenmaal hebt eigengemaakt wil je nooit meer iets anders.
ok, dus voordat je livecd opstart.....quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:43 schreef wdn het volgende:
En voor Ubuntu zijn heel veel helppagina's gemaakt.
Ga ermaar vanuit dat Linux dusdanig anders is dan Windows dat je dingen zult moeten lezen.
Windows heb je ook niet in 1 dag geleerd
alles over booten ->>
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Ik zeg toch waar je de foutmelding kan vinden? Dat zijn dingen die je in heel veel beginnershandleidingen kan vinden. Je moet wel bereid zijn om je een beetje te verdiepen in de materie, het is als met het leven zelf, niemand heeft gezegd dat alles makkelijk zou zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:36 schreef slaveloos het volgende:
[..]
dat geloof ik allemaal wel, maar het moet toch kunnen om te installeren, of inderdaad dat je een foutmelding krijgt....
Windows meldingen zijn cryptisch idd, maar linux meldingen zijn onvindbaar voor de beginner. En die beginner blijft een beginner, omdat de installatie mislukt.......
met dat laatste verdien ik al jaren mijn brood, met het vinden van oplossingen voor windows problemen. Ik heb nu 2 linuxfoutmeldingen gehad, en met gegoogle heb ik een heleboel oplossingen gevonden die allemaal niet werkten.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik zeg toch waar je de foutmelding kan vinden? Dat zijn dingen die je in heel veel beginnershandleidingen kan vinden. Je moet wel bereid zijn om je een beetje te verdiepen in de materie, het is als met het leven zelf, niemand heeft gezegd dat alles makkelijk zou zijn.
Ik heb trouwens ook nog vrijwel nooit gehad dat ik een windows foutmelding in google gooide en daar daadwerkelijk een oplossing mee vond. Met linux vind ik eigenlijk altijd wel een oplossing.
diagnostisch programma draait nu.....quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je er zo van overtuigd bent dat het aan de harde schijf ligt, waarom download je dan niet even een programma van de site van de fabrikant waarmee je dat kunt testen? Dan kun je dat wellicht gelijk uitsluiten, of als 'ie kapot begint te gaan de schijf eruit halen, stabieler wordt de boel er niet op met een defecte schijf.
Wat lijkt me dat vervelend zeg...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef slaveloos het volgende:
o ja, ik ben trouwens altijd erg opgefokt als iets me niet lukt met PC's, en dat terwijl ik al meer dan 12 jaar werkzaam ben in de IT....
Slaveloos tochquote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef slaveloos het volgende:
o ja, ik ben trouwens altijd erg opgefokt als iets me niet lukt met PC's, en dat terwijl ik al meer dan 12 jaar werkzaam ben in de IT....
Je zou voor de grap eens Zen en de kunst van het motoronderhoud moeten lezen. Ook het oplossen van computerproblemen vraagt namelijk, net als het repareren van Japanse motorfietsen, om een onbezwaard gemoed.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef slaveloos het volgende:
Ik ben slechts bedrijfseconoom in wording en zelfs mij lukt het vrij aardig. Ik kan nu zelfs Microsoft Navision via VPN (citrix client) gebruiken.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:41 schreef wdn het volgende:
slaveloos: ik zeg maar zo: indien mij het lukt om met Linux te werken moet het jou ook lukken![]()
Ik ben maar een programmeur
Zeker weten.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:34 schreef merlin693 het volgende:
vroegah gebruikte ik altijd groups.google voor LINUX vragen (meestal een goed antwoord/oplossing)...is dit nog bruikbaar tegenwoordig ?
zo werk ik niet, ze noemen mij quick & dirty. Geen projectleider, maar een regelaarquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Slaveloos toch
Als er iets is wat je nooit moet zijn (nergens bij) dan is het opgefokt zijn.
Gewoon alles rustig bekijken, bedenken en overwegen. En dan handelen
Indien je opgefokt iets doet weet je later niet meer hoe je iets heb opgelost of je neemt genoegen met halfbakken oplossingen![]()
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 17:39 schreef wdn het volgende:
Hier een vectra met ubuntu: http://forum.ubuntu-nl.org/message/51600#p51600
Dus het ligt aan jou![]()
ik gebruik rewritables inmiddels , maar bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:14 schreef slakkie het volgende:
slaveloos, wat je ook zou kunnen proberen is de alternate install CD van Ubuntu of de server install. De alternate heeft mij iig al geholpen toen de normale livecd van Ubuntu niet wilde. Je hebt inmiddels een hele verzameling Linux CD, dus deze kan er ook wel bij
Iemand?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 10:46 schreef De_Hertog het volgende:
Misschien een aparte vraag, maar ik heb een usb->rs232 convertor nodig die onder Linux werkt. En dan zo dat je gewoon in software /dev/tty01 kunt vervangen door /dev/usb01 of iets dergelijks. Heeft iemand toevallig zo'n ding, en zo ja, kan die me vertellen waar hij die gehaald heeft?
Niet ieder merk werkt namelijk even goed, en het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een bedrijf uit Amerika dat hem wel op wil sturen, voor een dollar of 30 extra. Ik heb al een paar Nederlandse leveranciers aangeschreven, maar als iemand er toevallig ervaringen mee heeft is dat ook leuk. Alvast bedankt!
Die zijn wel antiek inmiddels. In ieder geval SuSE. Dus 100% zeker weet je het niet. Ik kon Ubuntu 5.04 ook installeren, maar de versie die erop volgde deed het niet. Toen moest ik toch eerst mijn BIOS updaten, anders bleef Ubuntu er tijdens de installatie mee stoppen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:00 schreef wdn het volgende:
slaveloos: VL420. De kans dat het mobo een ASUS P4B-MX is lijkt 100%. Bios=AMI.
Ik ben op 5 sites geen VL420s tegengekomen met een andere mobo (of vergelijkbaar).
Hardwarematig zou je goed moeten zitten volgens dit rapport:
http://www.linux-tested.com/results/asus_p4bmx.html
RedHat 7.1
TurboLinux 6.5
SuSE 7.2
Werken alledrie 100%. En als die het doen doet Debian (en dus Ubuntu) het ook wel
quote:Using debian + 2.4.18 kernel. No additional patches. Device used prolific pl2303 driver and appears to be functioning perfectly (used at up to 115200)
Ik zou eens bellen met sitecom nederlandquote:Work perfectly under 2.4.20 on a Rev 1 TiBook with Debian testing. I used it to access a Nokia FW1 Checkpoint console and it is OK. I never used it to sync a Palm right now but it shouldn't be a problem. I use the modules pl2303 and usbserial.
Geweldig, dank jequote:Op woensdag 17 januari 2007 12:47 schreef wdn het volgende:
Sitecom ID 0711:0230 is een USB to RS-232 converter.
Commentaar op het web:
[..]
[..]
Ik zou eens bellen met sitecom nederland![]()
Ik heb inderdaad de 64 bits versie.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:31 schreef Schorpioen het volgende:
Ook geen problemen gehad. Ik gebruik bijna altijd mplayer en soms vlc; het installeren van w32codecs is meestal wel genoeg, dan kun je alles wel spelen. Alleen als je de 64-bits versie hebt dan werkt het inderdaad niet; de 64 bits versie van mplayer slikt de 32 bits windowscodecs niet. Je moet dan gaan prutsen met een 32 bits chroot maar dat wordt na verloop van tijd zo'n gekloot dat je beter gewoon de 32 bits versie van het OS kan draaien.
windows is slim genoeg om dingen net even wat andere vlaggetjes te geven of het commando te wijzigen, bijv ipconfig ipv ifconfig, de vlaggetjes van ping etc.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:04 schreef slaveloos het volgende:
[..]
met dat laatste verdien ik al jaren mijn brood, met het vinden van oplossingen voor windows problemen. Ik heb nu 2 linuxfoutmeldingen gehad, en met gegoogle heb ik een heleboel oplossingen gevonden die allemaal niet werkten.
De oudste was van 2002, de nieuwste van 2006, en altijd ligt het aan iets anders dan linux. Dan vind ik windows gebruikers wel eerlijker. Die geven toe dat hun software regelmatig faalt.
Verder ben ik jullie wel echt ontzettend dankbaar voor jullie hulp![]()
![]()
alleen erg geirriteerd dat t wer zo moeilijk gaat allemaal.
Ik wil er gewoon mee aan de slag![]()
Dat geldt voor alle codecs? Moet je alles opnieuw installen of kan je de 32bits er "overheen" installeren?quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Schorpioen het volgende:
Zoals ik al zei: die w32codecs werken vaak niet onder 64bits. Dat is zwaar klote en reden om maar gewoon 32 bits te draaien totdat er 64bits codecs uitkomen. Voor het performance verschil hoef je het niet te laten, dat is voor gewoon gebruik bijna te verwaarlozen.
Je moet alles opnieuw installeren, of je kan ook een 32bits omgeving binnen de 64bits installeren, en daar dan dmv een chroot alle applicaties runnen die 32 bits vereisen. Misschien dat inmiddels er eea is veranderd maar destijds was dat naast de w32codecs en dus mplayer en andere mediaspelers ook bijv flash en java, en dus moest ik ook firefox in de 32bits omgeving installeren. Dat heeft een aantal flinke nadelen en het is veel gedoe omdat je dan eigenlijk 2 afzonderlijke installaties moet bijhouden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:52 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Dat geldt voor alle codecs? Moet je alles opnieuw installen of kan je de 32bits er "overheen" installeren?
ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Aoristus het volgende:
[..]
windows is slim genoeg om dingen net even wat andere vlaggetjes te geven of het commando te wijzigen, bijv ipconfig ipv ifconfig, de vlaggetjes van ping etc.
Voor pure praktijkgerichte zaken, ben je waarschijnlijk beter af met windows, linux vergt wat meer geduld (EN LEESWERK!), maar dan heb je het wel helemaal zelf gedaan en dan werkt zoiets gevoelsmatig ook beter
Nee, geen enkele twijfel.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:31 schreef Autoreply het volgende:
Zo; Die is ook gedownload: ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso
Die gaan we dan zo maar 's installeren... kijken of hij het doet.... alhoewel ik nog steeds een beetje twijfel; er is geen twijfel over dat alles gewoon loopt onder de 32 bits versie? (X2 3800+ AM2, 1, later 2 gieg DDR2)
Zonde om dat uit .us te laten komen, lijkt me nergens voor nodig. Volgens mij zijn die dingen redeijk gestandaardiseerd (net zoals USB muizen/toetsenborden, USB sticks, Bluetooth dongles, etc.) dus werken ze zo goed als allemaal. Fabrikanten als Sweex en Sitecom hebben echt niet hun eigen USB-RS232 chipje ontworpen voor dat geld.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 10:46 schreef De_Hertog het volgende:
Niet ieder merk werkt namelijk even goed, en het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een bedrijf uit Amerika dat hem wel op wil sturen, voor een dollar of 30 extra. Ik heb al een paar Nederlandse leveranciers aangeschreven, maar als iemand er toevallig ervaringen mee heeft is dat ook leuk. Alvast bedankt!
Gevoel lees je niet van papier, maar als dat een argument voor jou rechtvaardigt, er zijn ook zat mensen die hardstikke handig zijn met windows en die het leuk vinden om gigantische lijsten gebruikers met een muisklik aan te maken.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:10 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....
Je geeft zelf aan dat je waarschijnlijk een rotte hd hebt. Linux is misschien wat kritiseer dan windows met betrekking tot dat. Maak van te voren minimaal 2 partities aan 1 voor root en 1 voor swap. 3 is beter dan kan je ook een /home partite maken en zijn je gegevens zeker bij een nieuwe install van linux.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:10 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....
Op de EasyUbuntu site staat dit over de codecs:quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:19 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad de 64 bits versie.
Wat heb ik gedaan: Alle video/audio gerelateerde zooi die ik zelf had geinstalleerd (alleen gxine, xine en xmms) eraf gemikt. Vervolgens easyubuntu geinstalleerd... en daarna drie voornoemde en movieplayer weer geinstalleerd. Hij speelt nog steeds niets af. Zo makkelijk dat je grootmoeder het kan installeren; right![]()
Wat is er nou zo moeilijk aan; xvid enzo hangt toch niet van windows af? Movie player speelt ze keurig af; met een fraai zwart beeld![]()
eh de HD komt goed door zijn test heen. Ik denk dan ook niet dat de HD rot is, maar de combi van deze HD en Linux. Anders kan ik ook niet verklaren dat een live CD het prima doet allemaal.quote:Op woensdag 17 januari 2007 15:36 schreef dryfit het volgende:
[..]
Je geeft zelf aan dat je waarschijnlijk een rotte hd hebt. Linux is misschien wat kritiseer dan windows met betrekking tot dat. Maak van te voren minimaal 2 partities aan 1 voor root en 1 voor swap. 3 is beter dan kan je ook een /home partite maken en zijn je gegevens zeker bij een nieuwe install van linux.
En een echt PC reparateur die geeft niet op tot het werkt.
En brand de cd altijd op een hele lage snelheid. Meeste fouten komen door cd die niet goed gebrand zijn
Ik dacht altijd dat x86 alleen maar intel wasquote:Op woensdag 17 januari 2007 15:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Op de EasyUbuntu site staat dit over de codecs:
http://easyubuntu.freecontrib.org/HtmlDocs/ch05.html
Hier staat aangegeven welke codec door 64 bits wordt gevreten
Heb je nou al gekeken wat voor foutmelding er exact komt, ik heb namelijk een beetje het gevoel dat je wat in de wilde weg loopt te gokken.quote:Op woensdag 17 januari 2007 15:47 schreef slaveloos het volgende:
[..]
eh de HD komt goed door zijn test heen. Ik denk dan ook niet dat de HD rot is, maar de combi van deze HD en Linux. Anders kan ik ook niet verklaren dat een live CD het prima doet allemaal.
Ja maar toen heb je ook niet naar de foutmelding gekeken, of wel?quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:15 schreef slaveloos het volgende:
t leek me eenredelijk onderbouwde gok.
vanaf de cd draait ubuntu goed, en tijdens het installeren gaat t mis.
Ik zal straks opnieuw installeren, en kijken naar de foutmelding.
Ik ben vooral bang dat dit weinig op gaat leveren omdat het me met mandrake ook al niet lukte om te installeren.
Ik weet niet of het in suse ook werkt maar in ubuntu gewoon printscreen of alt-printscreen, zelfde als in windows dus.quote:Op woensdag 17 januari 2007 17:19 schreef Slappy het volgende:
wat is de snel toets voor printscreen(screenshots) in Suse Linux.
Neee het zijn der meerquote:Op woensdag 17 januari 2007 15:58 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat x86 alleen maar intel was![]()
Install is bezig...
Als ik printscreen druk krijg ik een dialoogvenstertje met de vraag waar ik de screenshot op wil slaan in png formaat. Daar heb je dus geen gimp voor nodig. Maar in de gimp kan het via File - Acquire - Screen shot.quote:Op woensdag 17 januari 2007 17:30 schreef Slappy het volgende:
Hoe doe je dat in Gimp dan?
Of bedoel je gewoon printscreen en dan plakken in in Gimp.
goed punt!quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:21 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ja maar toen heb je ook niet naar de foutmelding gekeken, of wel?
Voor het zelfde geld is het een heel ander onderdeel in je pc waar tijdens de live cd geen driver voor wordt geladen maar tijdens installatie wel.
Hij lijkt maar een core te herkennen.quote:
Ik zag het idd toevallig vandaag. Ik had op mijn andere pc al de beta geinstalleerd en die deed het wel goed. Ik heb de final versie geinstalleerd en nog geen problemen gehad. Steeds meer sites vereisen tegenwoordig flash8 en die kon ik dus nooit bezoeken met de versie 7 die ik had, nu doet alles het tenminste weer.quote:Op woensdag 17 januari 2007 20:08 schreef nipeng het volgende:
Ik kan het bijna niet geloven maar Flash 9 voor linux is uit.
Zelf nog niet getest trouwens.
watjequote:Op woensdag 17 januari 2007 20:07 schreef Autoreply het volgende:
<..> en anders mik ik de hele zooi eraf![]()
Nee, Dapper (long term support enzo...)quote:Op donderdag 18 januari 2007 05:51 schreef wdn het volgende:
autoreply: rebooten, bij Grub -generic kernel kiezen.
(ik neem aan dat je Edgy gebruikt?)
Met
cat /proc/cpuinfo
kun je zien wat er draait trouwens
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 15 model : 75 model name : AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Proces sor 3800+ [i]stepping : 2[/i] H cpu MHz : 2010.439 cache size : 512 KB fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 1 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 ap ic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt lm 3dnowext 3dnow p ni cx16 lahf_lm cmp_legacy bogomips : 4026.15 jarno@jarno-home:~$ |
1 2 3 4 | tar -zxf easyubuntu-3.022.tar.gz cd easyubuntu sudo python easyubuntu.in |
Het lijkt erop alsof het maar 1 core draait. Met 2 cores zou je 2 stukjes zien: "processor: 0" en "processor: 1"quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:41 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Nee, Dapper (long term support enzo...)
[ code verwijderd ]
Hij lijkt dus gewoon op twee cores te draaien. Hoe krijg ik het plotje bij system monitor dan op twee cores?
En wat doe ik daaraan? Wdn's uitleg volg ik niet helemaal niet. Of is de enige optie terug naar AMD-64 structuur en alles nOg een keer te doenquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:25 schreef devzero het volgende:
[..]
Het lijkt erop alsof het maar 1 core draait. Met 2 cores zou je 2 stukjes zien: "processor: 0" en "processor: 1"
Netjes slakkie... Leuke naam van die binary ook..quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:57 schreef slakkie het volgende:
Word documenten printen zonder OO te openen?
[ code verwijderd ]
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen/omzeilen? De server is volledig up-to-date als het goed is.quote:dpkg: dependency problems prevent configuration of scalix-tomcat-connector:
scalix-tomcat-connector depends on apache2 (>= 2.2.0); however:
Version of apache2 on system is 2.0.55-4ubuntu2.1.
Ja, jammer alleen dat de versie in de ubuntu repositories nog steeds 2.0.55 is en er geen nieuwere is voor ubuntu. Dit zul je dus allemaal buiten apt om moeten regelen en dat is iets wat ik zelf altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden. Wat je zou kunnen doen is alleen voor apache2 de feisty versie nemen maar ik ben bang dat dat ook voor allemaal dependency problemen kan zorgen en sowieso is feisty mij nog veel te beta.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat kun je oplossen door een nieuwe Apache te installeren.
Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:22 schreef Schorpioen het volgende:
Dit zul je dus allemaal buiten apt om moeten regelen en dat is iets wat ik zelf altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden.
Alleen in het uiterste geval én als ik me voldoende moed heb ingedronken.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?
Misschien wel maar ook grote kans dat je dan alleen maar extra dep problems introduceert.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?
Kan ook wel, maar zodra er ook andere packages op dat package gaan dependen wordt het al minder leuk. Zeker met iets als Apache. Debian heeft nogal het een en ander aan packages (wwwconfig-common oid bijvoorbeeld, ik weet vrij zeker dat die naam niet helemaal klopt overigens) om het installeren van webapps enzo te automatiseren. Zoiets is natuurlijk heel gevoelig als het gaat om plaatsing van (configuratie)bestanden.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hm, ok, ik heb wel eens op die manier packages geinstalleerd, zonder problemen. Ideaal is het uiteraard niet, wel simpel en ook weer simpel te verwijderen.
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert. Als ik apt gebruik, kan ik met debfoster prima alles weg halen, inclusief depencies die overbodig worden enzo.quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:02 schreef LintuxCx het volgende:
Dit zijn de momenten dat het heel lastig is om aan buitenstaanders uit te leggen wat er nou zo geweldig is aan Linux.
Veel software die je installeert volgens 'configure, make, make install' kan je verwijderen door 'make uninstall' in de source-dir te draaien...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert. Als ik apt gebruik, kan ik met debfoster prima alles weg halen, inclusief depencies die overbodig worden enzo.
quote:There are two primary benefits to using checkinstall instead of running make install:
* You can easily remove the package with one step.
* You can install the resulting package upon multiple machines.
quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:40 schreef Autoreply het volgende:
[..]
En wat doe ik daaraan? Wdn's uitleg volg ik niet helemaal niet. Of is de enige optie terug naar AMD-64 structuur en alles nOg een keer te doen![]()
quote:
Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot aprilquote:Op vrijdag 19 januari 2007 13:31 schreef wdn het volgende:
[..]![]()
Beetje mijn reply niet volgenTsk tsk tsk.
Ik heb niets meer gevonden voor je
Als je onder Windows zit en je hebt zin om met Linux te klooien, zonder je machine om zeep te helpen, kan je met VMware een PC emuleren, en daarbinnen Linux installeren... Werkt prima als je genoeg ram hebt ( vanaf 512MB werkt het lekker) en als je er geen zin meer in hebt gooi je je virtuele PC weg en begin je eventueel overnieuw...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:13 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot april) en ga ik af en toe nog 's een beetje aankloten met Linux, het blijft toch leerzaam
![]()
Iedereen iig hartelijk bedankt voor de hulp en ik blijf nog wel een tijdje meelurken![]()
An oke, dit had ik in een test-install van FreeBSD ook zo opgelost, het is dus the way to go... Alleen is /usr/bin/vi een bestaande binary, is het mogelijk deze via de package manager te verwijderen en dan de symlink te plaatsen of moet ik de bestaande /usr/bin/vi even renamen ofzo?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:34 schreef Schorpioen het volgende:
Symbolic links zijn daarvoor uitgevonden!
sudo ln -s /usr/bin/vim /usr/bin/vi
Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:55 schreef whoops het volgende:
[..]
Als je onder Windows zit en je hebt zin om met Linux te klooien, zonder je machine om zeep te helpen, kan je met VMware een PC emuleren, en daarbinnen Linux installeren...
Dat laatste. Dual boot heeft bij mij toch de voorkeur, het werkt een stuk prettiger.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 20:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?
Dit is een feature. De shell aliassen en variabelen zitten in andere namespaces.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:28 schreef whoops het volgende:
Ik heb iets vaags met FreeBSD. Als shell gebruik ik bash en de meeste commando's voer ik met mijn useraccount uit via sudo, zoals ik dat onder Linux ook doe...
Is dit een bekend probleem, heeft iemand een idee hoe dat op te lossen?
Volgens mij niet.quote:Bestaat er onder FreeBSD iets als update-alternatives onder Debian/Ubuntu ?
Gewoon handig om te hebben als je snel wat wilt doen met een OS zonder je bak dual/multi-boot te maken. Ik gebruik het om Windows 2k te draaien op werk om niet telkens te booten tussen twee systemen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 20:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?
Het is niet alleen om dual-boots tegen te gaan, een virtuele PC biedt een aantal mogelijkheden die je met een normale PC niet of moeilijker hebt...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 20:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik heb het laatste gedaan, de vi bin even gemoved en een symlinkje gemaakt... En misschien moet ik dan toch maar aan 'sudo vim' wennen...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 21:50 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dit is een feature. De shell aliassen en variabelen zitten in andere namespaces.
Je kan dus niet `sudo vi` gebruiken als je als via sudo wilt vimmen. Je zal dus of in een sessie moeten duiken of `sudo vim` gebruiken. Of wat LightSchorpioen zegt, symlinkje.
[..]
Volgens mij niet.
Da's nou ook precies één van de redenen dat packages bestaan.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert.
http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.phpquote:Op zaterdag 20 januari 2007 00:54 schreef ikJur het volgende:
ik wil ook een keer linux proberen. zeker naar aanleiding van dit filmpje. Mijn god wat is dat vet, en handig, wel jammer dat dat ik de hele adobe creative suite nodig heb anders zou ik behalve voor het gamen linux overal voor gebruiken.
Heb al veel ervaring met windows vanaf dos tot xp, en ik werk ook al enkele jaren met OSX.
Ik wil graag een makkelijke distro zonder al te veel gezeik met command line enzo.
Beetje mooie eyecandy.
en het moet een 64 bit versie zijn zodat die processor van mij ook een keer word gebruikt.
Spellen hoef ik niet te doen, die doe ik wel op me windows. Wat ik wel wil doen is internetten en films kijken/downloaden van usenet.
welke distro raden jullie mij aan?
Om niet meteen met Ubuntu aan te komen zetten, hier kan je een test doen welke distributie bij je past... Aangezien je wel e.e.a. van besturingssystemen af weet is het misschien slim zo'n test te doen...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 00:54 schreef ikJur het volgende:
ik wil ook een keer linux proberen. zeker naar aanleiding van dit filmpje. Mijn god wat is dat vet, en handig, wel jammer dat dat ik de hele adobe creative suite nodig heb anders zou ik behalve voor het gamen linux overal voor gebruiken.
Heb al veel ervaring met windows vanaf dos tot xp, en ik werk ook al enkele jaren met OSX.
Ik wil graag een makkelijke distro zonder al te veel gezeik met command line enzo.
Beetje mooie eyecandy.
en het moet een 64 bit versie zijn zodat die processor van mij ook een keer word gebruikt.
Spellen hoef ik niet te doen, die doe ik wel op me windows. Wat ik wel wil doen is internetten en films kijken/downloaden van usenet.
welke distro raden jullie mij aan?
Je gebruikte Dapperquote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:13 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot april) en ga ik af en toe nog 's een beetje aankloten met Linux, het blijft toch leerzaam
![]()
Iedereen iig hartelijk bedankt voor de hulp en ik blijf nog wel een tijdje meelurken![]()
Hmm, ook dat maar 's proberen danquote:Op vrijdag 19 januari 2007 22:08 schreef whoops het volgende:
Sounds good. Dat ga ik maar 's proberen nádat XP goed loopt; ik heb het ding ook professioneel nodig, dus aankloten is niet altijd een optiequote:Op zaterdag 20 januari 2007 08:38 schreef wdn het volgende:
[..]
Je gebruikte Dapper
Ik raad je aan Edgy te nemen met de generic kernel. Edgy is Dapper maar met verberingen
Ja, gedoe.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 00:58 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Da's nou ook precies één van de redenen dat packages bestaan.
Overigens kun je dat uninstallen toch ook vrij makkelijk maken. Sommige programma's bieden een "make uninstall" target. Anders geef je iets als --prefix=/usr/local/programmanaam mee aan het configure script, staat het ook allemaal redelijk apart.
En dan wil je natuurlijk alle binaries even symlinken naar een bin-directory die in $PATH staat. Dan merk je weinig tot niks van de alternatieve lokatie en is uninstallen echt een fluitje van een cent!
Debfoster, geniaal programma.quote:Alleen dependencies gaan niet zo makkelijk... Maar ja, het is ook echt beter om zo veel mogelijk het packaging systeem te gebruiken.
kom maar opquote:Op zaterdag 20 januari 2007 21:34 schreef slaveloos het volgende:
slaveloos heeft t voor elkaar en draait ubuntu!!!
thanks all
maar juich niet te vroeg, nu komen binnenkort allemaal lastige en domme vragen op juliie af.....
thanks!
De vragen kunnen nog niet zo wazig zijn of ik ben der al eens tegenaan gelopenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 21:34 schreef slaveloos het volgende:
slaveloos heeft t voor elkaar en draait ubuntu!!!
thanks all
maar juich niet te vroeg, nu komen binnenkort allemaal lastige en domme vragen op juliie af.....
thanks!
En al mijn domme vragen kan je écht niet verslaan hoorquote:Op zaterdag 20 januari 2007 22:34 schreef wdn het volgende:
[..]
De vragen kunnen nog niet zo wazig zijn of ik ben der al eens tegenaan gelopen
Yep, wil ik ook gaan doen. IS voor zover ik weet deborphan maar dan cooler. Het idee van debfoster is toch dat je debfoster gebruikt ipv apt als je een extra package wil installeren en dat debfoster dan onderscheid maakt tussen "zelf geïnstalleerd" en "als dependency geïnstalleerd" en zo packages weer verwijdert zodra ze slechts de status "als dependency geïnstalleerd" hebben en er geen dependency-verwijzingen meer naar bestaan?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Debfoster, geniaal programma.
Dit doet aptitude ook, dat is een van de redenen dat ik die graag gebruik, ook in de CLI (dus "sudo aptitude install <pkg>" "sudo aptitude search <str>" )... Hij markeert de autmatisch geinstalleerde packages met een A ... Suggested en recommended installeert hij standaard niet mee, maar met de ncurses interface kan je die wel makkelijk selecteren. Aptitude haalt bij het deinstalleren van een package ook weer netjes de Automagisch geinstalleerde weg...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 23:54 schreef LintuxCx het volgende:
als je een extra package wil installeren en dat debfoster dan onderscheid maakt tussen "zelf geïnstalleerd" en "als dependency geïnstalleerd" en zo packages weer verwijdert zodra ze slechts de status "als dependency geïnstalleerd" hebben en er geen dependency-verwijzingen meer naar
bestaan?
Hoe doet 'ie dat met Recommended/Suggested packages trouwens?
Ik heb nog niet het lef gehad om uit de svn-repo te gaan builden, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb m'n machine om zeep te helpen, ik wil het dus in een test omgeving doen (viva vmware)... Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er gewoon een APT repository was om het van te installeren...quote:Op zondag 21 januari 2007 10:14 schreef slakkie het volgende:
Zijn er mensen die KDE4 al in gebruik hebben? Ik heb me laten opgeilen door een artikel over KDE4 (nog in development fase - ze verwachten hem over ruim 6 mnd).
Zit er nu aan te denken om eens KDE4 uit te proberen, maar nu wil ik weten, zijn er pioniers aanwezig die het al eens uitgeprobeerd hebben. Wat zijn jullie meningen?
Zat zelf te denken om een install te doen naar /opt/kde4 oid. Maar volgens mij moet ik dan wel mijn oude kde3 uninstallen of zou het gewoon netjes naast elkaar kunnen draaien? Ik moet ook qt upgraden naar qt4.quote:Op zondag 21 januari 2007 11:47 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik heb nog niet het lef gehad om uit de svn-repo te gaan builden, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb m'n machine om zeep te helpen, ik wil het dus in een test omgeving doen (viva vmware)... Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er gewoon een APT repository was om het van te installeren...
* whoops is ook wel benieuwd naar KDE4...
Mjah ik vind het ook niet echt wat om daar m'n productie machine voor te gebruiken, ik ga eens kijken wat ik kan met een kale SUSE installatie i.c.m. deze rpm's...quote:Op zondag 21 januari 2007 12:11 schreef slakkie het volgende:
[..]
Zat zelf te denken om een install te doen naar /opt/kde4 oid. Maar volgens mij moet ik dan wel mijn oude kde3 uninstallen of zou het gewoon netjes naast elkaar kunnen draaien? Ik moet ook qt upgraden naar qt4.
Moet dus mijn kubuntu install terugbrengen naar een server-install en dan kde4 installen. Sounds hairy.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |