abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 januari 2007 @ 01:23:37 #151
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45272697
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 01:07 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, het gebeurt trouwens ook bij Xubuntu, maar ik ga wel even die rc-files doorspitten. Sorry voor al die dubbele berichten overigens, maar ik schijn geen rechten te hebben m'n post te editten zoals IK dat wil..

EDIT: nu wel
grep -i Kankermuis /etc/*RC | more
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_45272780
Haha, ik heb ook eens een probleem hoor
pi_45274864
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 01:22 schreef Aoristus het volgende:

[..]

je zegt precies hetzelfde
*grin*

Mouse support:
http://docs.linux.com/article.pl?sid=04/06/30/0130224&tid=89&tid=14
http://www.ibiblio.org/mc/FAQ
  vrijdag 12 januari 2007 @ 09:42:58 #154
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45276301
heb ik weer!
gisteren mandrake geinstalleerd eindelijk, nog niet alles aan de praat natuurlijk.
Toen kwam mijn vriendin thuis, dus werd ik achter de pc weggesleurd.
Vandaag een thuiswerkdagje, dus ik dacht ook even lekker te kunnen spelen.
Start de PC vandaag niet op boehoe
zo leer ik het nooit natuurlijk
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  vrijdag 12 januari 2007 @ 10:12:33 #155
126637 Onnib
lekker dan...
pi_45276975
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 00:58 schreef DucatiOwner het volgende:
Hmm, is er niemand die antwoord weet op m'n vraag?

@Onnib: ik heb Zenwalk op een oude computer (233mhz, 96mb) volledig werkend gekregen en ik vond het nog best snel. Het betekent wel veel zelf compileren en dat gaat nou eenmaal weer niet zo snel op zo'n systeem, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het...
Sorry, ik wet geen antwoord op je vraag.

En dank voor de tip, ik zal er eens naar kijken
pi_45291538
Halo Linux fans
Ik heb Linespire hier draaien maar vreemd genoeg kan ie geen draadloos netwerk pakken.
Kan ie wel alleen met wep beveliging dus niet Wpa.
Dus hoe kan dat dan?
Moet je wat extras installleren.
ben nog een noob in linux.
Alvast bedankt.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_45301337
wpa is wat lastiger en ligt er aan of de driver het goed ondersteund. wpa_supplicant heb je meestal nodig.
pi_45307585
Je bedoeld de driver van draadloos netwerk kaart?
Het is gewoon een Asus Wl-138g v2 die onder Xp wel Wpa/Wpa 2kan draaien.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zaterdag 13 januari 2007 @ 10:46:30 #159
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_45308361
Misschien een aparte vraag, maar ik heb een usb->rs232 convertor nodig die onder Linux werkt. En dan zo dat je gewoon in software /dev/tty01 kunt vervangen door /dev/usb01 of iets dergelijks. Heeft iemand toevallig zo'n ding, en zo ja, kan die me vertellen waar hij die gehaald heeft?

Niet ieder merk werkt namelijk even goed, en het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een bedrijf uit Amerika dat hem wel op wil sturen, voor een dollar of 30 extra. Ik heb al een paar Nederlandse leveranciers aangeschreven, maar als iemand er toevallig ervaringen mee heeft is dat ook leuk. Alvast bedankt!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_45309132
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 09:16 schreef Slappy het volgende:
Je bedoeld de driver van draadloos netwerk kaart?
Het is gewoon een Asus Wl-138g v2 die onder Xp wel Wpa/Wpa 2kan draaien.
..

Iets wat onder windows goed werkt wil niet zeggen dat het automatisch ook goed werkt onder linux.
Je bent afhankelijk van mensen die een opensource driver schrijven voor de kaart en dat alle functies dan zullen werken. Of dat er een linux driver door de fabrikant uitgegeven wordt. Vaak kan je het ook werkend krijgen met ndiswrapper die de windows driver gebruikt. Het lastige is dat fabrikanten gewoon linux niet goed ondersteunen. Meestal moet er door reverse engineering alles uit gevonden worden waardoor niet altijd alles goed werkt. Vandaar dat linux mensen meestal zeggen koop wat al ondersteund wordt door linux.

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List Staat ie vast tussen en waarschijnlijk met info of het goed werkt met wep/wpa etc. Google en forums zijn meestal je beste vriend met dit soort dingen. Ook dat is vaak nodig in linux, door de beperkte/geen ondersteuning van fabrikanten.

Daarbij kan het zijn dat het in de ene distro prima werkt maar in de andere niet of slecht. Vaak is het even uit proberen welke distro het beste voor jou hardware is. Het mooie aan bv ubuntu is dat ze een zeer goede forum hebben met mensen die helpen waar mogelijk. Zelf vindt ik ubuntu niets maar hun forum helpt me wel veel.

[ Bericht 16% gewijzigd door dryfit op 13-01-2007 11:55:07 ]
pi_45314865
Weet iemand hoe je het lettertype van het menu van XMMS kan veranderen? Font van playlist kun je aanpassen in de preferences maar als het menu als je rechtsklikt is echt tyfuslelijk met veel te grote rafelige letters...
Unox, the worst operating system.
pi_45349500
Ik zit nog steeds te kloten met allerlei codes. Op het moment ligt de site van easyubuntu eruit, maar die ga ik dan maar 's proberen... wAt een gekloot verder.
  maandag 15 januari 2007 @ 15:19:50 #163
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45373788
Ik ben best blij trouwens dat Filezilla ook voor Linux en Mac OS X beschikbaar geworden is. Iemand al ervaring mee? Ik heb 'm net even gedownload. In Windows verreweg mijn favoriete client. En volgt de server ook nog? Die is ook erg prettig. Al zijn er natuurlijk vele goede ftp-servers voor Linux, maar wellicht kan ik ook makkelijk settings vanuit Windows importeren, scheelt weer configureren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 15 januari 2007 @ 15:32:13 #164
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45374158
quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:19 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ben best blij trouwens dat Filezilla ook voor Linux en Mac OS X beschikbaar geworden is. Iemand al ervaring mee?
Aux serieux? Mijn favoriete ftp.
GNU Terry Pratchett
  maandag 15 januari 2007 @ 15:32:57 #165
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45374177
  maandag 15 januari 2007 @ 23:05:22 #166
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45390928
ook eens linux geprobeerd te instalelleren, Mandriva gedownload.
Ik start op met de 1e cd, en krijg een netten gui met druk op enter om standaard te installeren.
Ik druk op enter. Hij gaat van alles doen, en geeft dan een error unpacking ramdrive. caused by a hardware failure or a kernel bug.
Wat te doen?
Windows draait prima op de machine, (onlangs nog een herinstallatie gedaan), en ik heb alle harde schijven (op een na natuurlijk) al een keer verwijderd, maar dat heeft niet geholpen.
Wat nu? Een andere distributie downloaden (ubuntu ofzo)?
Of het gewoon maar opgeven?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
  maandag 15 januari 2007 @ 23:19:13 #167
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45391480
Ik zou me bij een dergelijke melding toch vragen stellen bij de hardware.
Je kan in ieder geval Ubuntu eens proberen.
  maandag 15 januari 2007 @ 23:24:44 #168
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45391703
een altijd goed gewerkt hebbende HP vectra.... (P4 1.8 MHz, 512 MB intern)
Windows installeert en werkt zonder problemen, wat zou de fout KUNNEN zijn?
dan kan ik eens iets testen.
Of is linux toch minder stabiel en in staat met diverse hardware om te gaan als ik overal lees?
  maandag 15 januari 2007 @ 23:32:48 #169
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45392036
Er is een hoop geblaat te vinden online.

Linux heeft zeker moeite met diverse hardware. Vaak komt dat omdat de fabrikanten niet meewerken aan het ontwikkelen van drivers. De basis componenten zijn (cpu, moederbord e.d.) vrijwel altijd uitstekend te gebruiken in combinatie met de Linux distributies en recentere kernelversies.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goed installerende Windows niet perse hoeft te betekenen dat er geen probleem is met de hardware.
  maandag 15 januari 2007 @ 23:37:31 #170
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45392206
quote:
Op maandag 15 januari 2007 23:32 schreef nipeng het volgende:
Er is een hoop geblaat te vinden online.
you are right there! Daarom kwam ik hier...
quote:
Linux heeft zeker moeite met diverse hardware. Vaak komt dat omdat de fabrikanten niet meewerken aan het ontwikkelen van drivers. De basis componenten zijn (cpu, moederbord e.d.) vrijwel altijd uitstekend te gebruiken in combinatie met de Linux distributies en recentere kernelversies.
deze dus niet, voordat ie echt gaat installeren gaat t al mis
quote:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goed installerende Windows niet perse hoeft te betekenen dat er geen probleem is met de hardware.
dat snap ik eigenlijk niet zo goed, als t werkt met windows hoe kan er dan een probleem zijn? Andersom hoor ik altijd: windows kan dit niet, en dat niet, maar linux nou, dat kan alles (als er idd drivers voorradig zijn).
Ben nu Ubuntu aan t downen, en morgen maar eens proberen (zou t trouwens kunnen dat t aan de boot-cd ligt deze melding? dat die cd niet goed is en dat daardoor de ramdrive niet gemount kan worden?)
  maandag 15 januari 2007 @ 23:56:41 #171
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45392885
Dat zou best kunnen. Check jij de MD5sum/hash van het iso bestand voordat je deze fikt? In de FTP dir staat meestal een md5sums bestand met daarin dus de md5 hashes van de diverse iso bestanden. Je laat een md5 prog los op de vers binnengetrokken iso en vergelijkt de output met die genoemd in het bestand. Bij een verschil is de download niet goed.

Check voor meer uitleg: https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
  dinsdag 16 januari 2007 @ 00:01:26 #172
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45393018
quote:
Op maandag 15 januari 2007 23:56 schreef nipeng het volgende:
Dat zou best kunnen. Check jij de MD5sum/hash van het iso bestand voordat je deze fikt? In de FTP dir staat meestal een md5sums bestand met daarin dus de md5 hashes van de diverse iso bestanden. Je laat een md5 prog los op de vers binnengetrokken iso en vergelijkt de output met die genoemd in het bestand. Bij een verschil is de download niet goed.

Check voor meer uitleg: https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
ok dat is een goede tip. Ik heb net een nieuw cd'tje gebrand, maar dat mocht niet baten.... Kan natuurlijk ook aan de download zelf liggen, zeker aangezien ik de 3 cd'tjes tegelijk naar binnen heb getrokken....
Dat ga ik morgen maar even checken, ik heb dat nog nooit gedaan, en je moet niet teveel verschillende nieuwe dingen die mislukken op 1 dag doen vind ik altijd...
  dinsdag 16 januari 2007 @ 00:21:18 #173
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45393511
Goed idee, met een beetje mazzel melden zich hier later mensen die nog een idee hebben over de oorzaak.

Oja, soms kan/moet je ook bij het booten een keuze maken voor de hardware die je hebt.
Ik installeer zelf bijna nooit linux. Doe jaren met een installatie.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 00:27:04 #174
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45393683
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 00:21 schreef nipeng het volgende:
Goed idee, met een beetje mazzel melden zich hier later mensen die nog een idee hebben over de oorzaak.

Oja, soms kan/moet je ook bij het booten een keuze maken voor de hardware die je hebt.
Ik installeer zelf bijna nooit linux. Doe jaren met een installatie.
helaas zover kom ik niet. Misschien dat er morgen nog iemand een briljant idee heeft, misschien dat de download niet goed is, of dat Ubuntu het wel doet...
Anders blijf ik Bill Gates maar spekken....

[ Bericht 0% gewijzigd door slaveloos op 16-01-2007 09:45:51 ]
pi_45394574
Wat een lachwekkend verhaal, dat easyubuntu. Je installeert het en de meeste codecs zouden het moeten doen... right. Ik kan van m'n filmcollectie (divx, vobs, wmv's, mp4's en quicktime bestanden) niets afspelen.

Een grote grap, hoe moeilijk kan het zijn om een package samen te stellen wat gewoon enigszins werkt

Naja, als het echt niet lukt flikker ik die hele zooi er gewoon weer af, ik moet godver toch wel gewoon een willekeurig videootje kunnen kijken
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:31:41 #176
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45402211
Autoreply: en jij hebt een x86-64?
EasyUbuntu heb ik ook wel eens gebruikt maar toen werkte het allemaal wel degelijk

slaveloos:
Ik heb de volgende 2 topics gevonden over ram drive error samen met Mandriva:
http://justlinux.com/forum/showthread.php?t=56698
http://groups.google.nl/g(...)ad/1a464da3bef2f02d/

2 dingen komen daar uit (behoudens de al genoemde download die niet goed zou kunnen zijn):
1. heb je een usb keyboard toevallig? Indien ja, neem eens een keyboard met kabel en zet usb uit in je bios. Probeer dan nog eens. Het zit er dik in dat deze dan niet wordt herkend tijdens installatie (0 keyboards tijdens install = paniek ).
2. Verder kan het zijn dat je schijf errors kent. Kun je deze eens formatteren (met een boot-disc ofzo) als fat32 of kan dat niet?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 16 januari 2007 @ 13:11:36 #177
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45403202
Bij mij werkt vrijwel alles. Ik ben in ieder geval op Flac na nog niks tegen gekomen dat niet werkt in Rhythmbox/Totem/VLC. En dat allemaal gedaan met EasyUbuntu.
pi_45403669
Ook geen problemen gehad. Ik gebruik bijna altijd mplayer en soms vlc; het installeren van w32codecs is meestal wel genoeg, dan kun je alles wel spelen. Alleen als je de 64-bits versie hebt dan werkt het inderdaad niet; de 64 bits versie van mplayer slikt de 32 bits windowscodecs niet. Je moet dan gaan prutsen met een 32 bits chroot maar dat wordt na verloop van tijd zo'n gekloot dat je beter gewoon de 32 bits versie van het OS kan draaien.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:00:33 #179
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45404463
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:31 schreef wdn het volgende:
Autoreply: en jij hebt een x86-64?
EasyUbuntu heb ik ook wel eens gebruikt maar toen werkte het allemaal wel degelijk

slaveloos:
Ik heb de volgende 2 topics gevonden over ram drive error samen met Mandriva:
http://justlinux.com/forum/showthread.php?t=56698
http://groups.google.nl/g(...)ad/1a464da3bef2f02d/

2 dingen komen daar uit (behoudens de al genoemde download die niet goed zou kunnen zijn):
1. heb je een usb keyboard toevallig? Indien ja, neem eens een keyboard met kabel en zet usb uit in je bios. Probeer dan nog eens. Het zit er dik in dat deze dan niet wordt herkend tijdens installatie (0 keyboards tijdens install = paniek ).
2. Verder kan het zijn dat je schijf errors kent. Kun je deze eens formatteren (met een boot-disc ofzo) als fat32 of kan dat niet?
1. nee, ik heb een ps2 keyboard.
2. de partitie was een ntfs partitie, waar windows zonder problemen op draaide.
ik hen inmiddels ubuntu gedownload en die draait prima vanaf de cd, geen foutmeldingen, allemaal prima. Totdat ik ga installeren, dan knalt ie eruit na een paar minuten, volgen s de balk is ie ongeveer halverwege, en geeft ie aan dat de installer halted unexpectedly.
Misschien moest ik maar ophouden met linux ofzo? Is t niet geschikt voor mijn pc?
De windows installatie is nu verdwenen en de linux installatei doet t niet Erg jammer allemaal, en dat terwijl windows echt als een zonnetje draait op deze machine
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:06:32 #180
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45404666
slaveloos: ik weet zeker dat je meldingen op je scherm zult krijgen (onder 1 van de andere console schermen).

Belangrijk is in elk geval ACPI. Tijdens de eerste ingave kun je opgeven hoe geinstalleerd kunt worden; als je daar
acpi=off
bij zet en dat is de reden voor het stoppen krijg je geen problemen.

Het je trouwens als ergens gepost welk mobo je gebruikt? Is van belang natuurlijk
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:12:52 #181
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45404853
en slaveloos: 1 DING VOOROP: Bij Linux moet je vooral doorzetten. Vooral in het begin. 999 van de 1000 keer zijn crashes te voorkomen door te vinden wat het probleem is en hierop te reageren. Die ene uitzondering is een echte bug en zal het inderdaad onmogelijk maken verder te gaan.

Linux zal bij de eerste keren moeilijk doen/overkomen. Dat komt omdat je anders gewend bent. Meldingen worden anders getoond; op andere plekken getoond en vereisen soms wat denk en zoekwerk om erachter te komen wat ermee wordt bedoeld.

Ikzelf had ook de grootste ellende in het begin. Ik snapte de ballen er niet van maar na een 1/2 jaar kan ik zeggen dat ik -meer- heb geleerd over mijn systeem dan ik ooit onder Windows zou leren. Ik snap dingen nu (nog niet alles hoor want ik ben nog steeds een kutn00b )

Met wat zoekwerk op het web heb ik een aantal weken terug een pccard bleutooth aan de gang gekregen. En daar ben ik nog steeds trots op

Kortom: NIET OPGEVEN
Onder Windows was ik gewend om te rebooten en te kijken of het dan wel werkt. Die werkwijze werkt zeker niet onder Linux.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:13:33 #182
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45404885
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:06 schreef wdn het volgende:
slaveloos: ik weet zeker dat je meldingen op je scherm zult krijgen (onder 1 van de andere console schermen).

Belangrijk is in elk geval ACPI. Tijdens de eerste ingave kun je opgeven hoe geinstalleerd kunt worden; als je daar
acpi=off
bij zet en dat is de reden voor het stoppen krijg je geen problemen.

Het je trouwens als ergens gepost welk mobo je gebruikt? Is van belang natuurlijk
ik heb echt geen idee wat er voor moederbord in die 2ehands HP vectra zit, als dat van belang is, moet ik denk ik maar afzien van linux, zeker op mijn eigen systeem. Ik heb er al de schurft aan dat ik altijd moet googlen voordat ik hardware koop ivm windowsconflicten, en nu blijken er dus MOBO's te zijn die niet werken met linux?

En o ja, met ubuntu krijg ik niet de mogelijkheid om acpi uit te schakelen, omdat ie volledig grafisch verloopt.
Bij Mandriva kon dat wel, raad je me dan ook weer mandriva aan?

En is er een groot verschil tussen starten vanf de cdrom en installeren qua hardware ondersteuning?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:21:49 #183
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45405134
In ubuntu kan dit zeker wel slaveloos (ik heb ervaring )
Laatste vraag van je: neen. Meen van niet

Merk nmobo kun je zien tijdens het booten en ook in het BIOS.
Oh en elk mobo werkt met Linux (enkele exotische uitzonderingen daargelaten tuurlijk ) maar niet elk mobo even makkelijk. OOK in mobo's zit software en dus ook fouten.
pi_45405199
Als je eens begint met als de installer eruitknalt op zoek te gaan naar de foutmelding. Die staat in een van de virtual consoles die je kan bereiken dmv ctrl-alt-F8 ofzo, of een andere F-toets.

Voor linux geldt dat wanneer je de foutmelding weet en dus weet wat er fout gaat je het in 99% van de gevallen wel kan fixen. In tegenstelling tot windows waar je allereerst al vrijwel nooit duidelijke details krijgt over de cryptische foutmelding en je er ten tweede bijna nooit iets aan kan doen behalve rebooten of opnieuw installeren.

Linux vereist een andere manier van denken en een meer pro-actieve houding, maar als je die eenmaal hebt eigengemaakt wil je nooit meer iets anders.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:35:04 #185
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45405582
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:21 schreef wdn het volgende:
In ubuntu kan dit zeker wel slaveloos (ik heb ervaring )
Laatste vraag van je: neen. Meen van niet
helaas kan dit niet, ik start een soort van liveCD die geeft me een desktop waarop een knop met install, en vervolgens een aantal vragen over hoe de pc moet heten en iets over waar ik de / wil en de /home en de swap. (als ik dat aangeef zegt ie dat dat niet zo kan, dus laat ik het hem zelf maar uitzoeken )

als er geen hardware ondersteuning verschil is, waarom werkt de installatie dan niet, maar booten vanaf de livecd wel zonder problemen? Dat kan dan alleen maar aan de harde schijf liggen denk IK?!
quote:
Merk nmobo kun je zien tijdens het booten en ook in het BIOS.
Oh en elk mobo werkt met Linux (enkele exotische uitzonderingen daargelaten tuurlijk ) maar niet elk mobo even makkelijk. OOK in mobo's zit software en dus ook fouten.
Ik kan niet zien welk mobo erin zit tijdens het booten of in de bios. Dit is een HP vectra machine, een 3 jaar oude bussiness desktop, met een uitgeklede AMI achtige bios......
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:36:42 #186
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45405642
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:23 schreef Schorpioen het volgende:
Als je eens begint met als de installer eruitknalt op zoek te gaan naar de foutmelding. Die staat in een van de virtual consoles die je kan bereiken dmv ctrl-alt-F8 ofzo, of een andere F-toets.

Voor linux geldt dat wanneer je de foutmelding weet en dus weet wat er fout gaat je het in 99% van de gevallen wel kan fixen. In tegenstelling tot windows waar je allereerst al vrijwel nooit duidelijke details krijgt over de cryptische foutmelding en je er ten tweede bijna nooit iets aan kan doen behalve rebooten of opnieuw installeren.

Linux vereist een andere manier van denken en een meer pro-actieve houding, maar als je die eenmaal hebt eigengemaakt wil je nooit meer iets anders.
dat geloof ik allemaal wel, maar het moet toch kunnen om te installeren, of inderdaad dat je een foutmelding krijgt....
Windows meldingen zijn cryptisch idd, maar linux meldingen zijn onvindbaar voor de beginner. En die beginner blijft een beginner, omdat de installatie mislukt.......
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:43:08 #187
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45405844
En voor Ubuntu zijn heel veel helppagina's gemaakt.
Ga ermaar vanuit dat Linux dusdanig anders is dan Windows dat je dingen zult moeten lezen.

Windows heb je ook niet in 1 dag geleerd

alles over booten ->>
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:52:18 #188
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45406178
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:43 schreef wdn het volgende:
En voor Ubuntu zijn heel veel helppagina's gemaakt.
Ga ermaar vanuit dat Linux dusdanig anders is dan Windows dat je dingen zult moeten lezen.

Windows heb je ook niet in 1 dag geleerd

alles over booten ->>
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
ok, dus voordat je livecd opstart.....
gaan we dat proberen...
toch ben ik bang dat t aan de harddrive ligt...
pi_45406319
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:36 schreef slaveloos het volgende:

[..]

dat geloof ik allemaal wel, maar het moet toch kunnen om te installeren, of inderdaad dat je een foutmelding krijgt....
Windows meldingen zijn cryptisch idd, maar linux meldingen zijn onvindbaar voor de beginner. En die beginner blijft een beginner, omdat de installatie mislukt.......
Ik zeg toch waar je de foutmelding kan vinden? Dat zijn dingen die je in heel veel beginnershandleidingen kan vinden. Je moet wel bereid zijn om je een beetje te verdiepen in de materie, het is als met het leven zelf, niemand heeft gezegd dat alles makkelijk zou zijn.

Ik heb trouwens ook nog vrijwel nooit gehad dat ik een windows foutmelding in google gooide en daar daadwerkelijk een oplossing mee vond. Met linux vind ik eigenlijk altijd wel een oplossing.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:56:37 #190
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45406334
o ja, ik ben trouwens altijd erg opgefokt als iets me niet lukt met PC's, en dat terwijl ik al meer dan 12 jaar werkzaam ben in de IT....
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:59:27 #191
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45406422
Als je er zo van overtuigd bent dat het aan de harde schijf ligt, waarom download je dan niet even een programma van de site van de fabrikant waarmee je dat kunt testen? Dan kun je dat wellicht gelijk uitsluiten, of als 'ie kapot begint te gaan de schijf eruit halen, stabieler wordt de boel er niet op met een defecte schijf.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:04:03 #192
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45406561
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ik zeg toch waar je de foutmelding kan vinden? Dat zijn dingen die je in heel veel beginnershandleidingen kan vinden. Je moet wel bereid zijn om je een beetje te verdiepen in de materie, het is als met het leven zelf, niemand heeft gezegd dat alles makkelijk zou zijn.

Ik heb trouwens ook nog vrijwel nooit gehad dat ik een windows foutmelding in google gooide en daar daadwerkelijk een oplossing mee vond. Met linux vind ik eigenlijk altijd wel een oplossing.
met dat laatste verdien ik al jaren mijn brood, met het vinden van oplossingen voor windows problemen. Ik heb nu 2 linuxfoutmeldingen gehad, en met gegoogle heb ik een heleboel oplossingen gevonden die allemaal niet werkten.
De oudste was van 2002, de nieuwste van 2006, en altijd ligt het aan iets anders dan linux. Dan vind ik windows gebruikers wel eerlijker. Die geven toe dat hun software regelmatig faalt.
Verder ben ik jullie wel echt ontzettend dankbaar voor jullie hulp
alleen erg geirriteerd dat t wer zo moeilijk gaat allemaal.
Ik wil er gewoon mee aan de slag
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:07:46 #193
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45406694
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je er zo van overtuigd bent dat het aan de harde schijf ligt, waarom download je dan niet even een programma van de site van de fabrikant waarmee je dat kunt testen? Dan kun je dat wellicht gelijk uitsluiten, of als 'ie kapot begint te gaan de schijf eruit halen, stabieler wordt de boel er niet op met een defecte schijf.
diagnostisch programma draait nu.....
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:12:39 #194
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_45406883
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef slaveloos het volgende:
o ja, ik ben trouwens altijd erg opgefokt als iets me niet lukt met PC's, en dat terwijl ik al meer dan 12 jaar werkzaam ben in de IT....
Wat lijkt me dat vervelend zeg...

Ik ken het gevoel wel hoor, gelukkig heb ik er alleen last van als er een hardwarematige storing is... Bij software hou ik altijd het gevoel dat het toch aan mij ligt...

Good luck met het storingzoeken...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:34:52 #195
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_45407558
vroegah gebruikte ik altijd groups.google voor LINUX vragen (meestal een goed antwoord/oplossing)...is dit nog bruikbaar tegenwoordig ?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:36:35 #196
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45407606
Jahoor. Groups.google.nl gebruik ik zelf regelmatig voor nl.muziek. En ook de Linux groepen zijn leesbaar via Google.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:41:42 #197
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45407778
merlin: zekers Maar voor Ubuntu en Debian kun je beter op de support forums terecht.

slaveloos: ik zeg maar zo: indien mij het lukt om met Linux te werken moet het jou ook lukken
Ik ben maar een programmeur
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:47:40 #198
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45407973
quote:
Slaveloos toch
Als er iets is wat je nooit moet zijn (nergens bij) dan is het opgefokt zijn.
Gewoon alles rustig bekijken, bedenken en overwegen. En dan handelen

Indien je opgefokt iets doet weet je later niet meer hoe je iets heb opgelost of je neemt genoegen met halfbakken oplossingen

pi_45408049
quote:
Je zou voor de grap eens Zen en de kunst van het motoronderhoud moeten lezen. Ook het oplossen van computerproblemen vraagt namelijk, net als het repareren van Japanse motorfietsen, om een onbezwaard gemoed.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:51:40 #200
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45408103
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:41 schreef wdn het volgende:
slaveloos: ik zeg maar zo: indien mij het lukt om met Linux te werken moet het jou ook lukken
Ik ben maar een programmeur
Ik ben slechts bedrijfseconoom in wording en zelfs mij lukt het vrij aardig. Ik kan nu zelfs Microsoft Navision via VPN (citrix client) gebruiken.
pi_45408876
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:34 schreef merlin693 het volgende:
vroegah gebruikte ik altijd groups.google voor LINUX vragen (meestal een goed antwoord/oplossing)...is dit nog bruikbaar tegenwoordig ?
Zeker weten.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:20:01 #202
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45410729
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:47 schreef wdn het volgende:

[..]

Slaveloos toch
Als er iets is wat je nooit moet zijn (nergens bij) dan is het opgefokt zijn.
Gewoon alles rustig bekijken, bedenken en overwegen. En dan handelen

Indien je opgefokt iets doet weet je later niet meer hoe je iets heb opgelost of je neemt genoegen met halfbakken oplossingen

zo werk ik niet, ze noemen mij quick & dirty. Geen projectleider, maar een regelaar
Ik raak wel degelijk ontzettend opgefokt, om darna in een kinderlijke euforie te geraken als ik t opglost heb.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:20:32 #203
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45410743
het biggeding doet t trouwens nog steeds niet
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:39:08 #204
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45411351
Hier een vectra met ubuntu: http://forum.ubuntu-nl.org/message/51600#p51600

Dus het ligt aan jou

dinsdag 16 januari 2007 @ 19:13:48 #205
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45414681
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 17:39 schreef wdn het volgende:
Hier een vectra met ubuntu: http://forum.ubuntu-nl.org/message/51600#p51600

Dus het ligt aan jou

t ligt zeker aan mij, of aan mijn hardware, maar gelukkig is dit een veel oudere vectra, ik heb een P4 1,8GHz, een VL420 als ik me niet vergis. Anyway, ook van die series is nooit goed te achterhalen welk moederbord erin zit
pi_45419023
slaveloos, wat je ook zou kunnen proberen is de alternate install CD van Ubuntu of de server install. De alternate heeft mij iig al geholpen toen de normale livecd van Ubuntu niet wilde. Je hebt inmiddels een hele verzameling Linux CD, dus deze kan er ook wel bij
  dinsdag 16 januari 2007 @ 22:07:33 #207
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45421097
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:14 schreef slakkie het volgende:
slaveloos, wat je ook zou kunnen proberen is de alternate install CD van Ubuntu of de server install. De alternate heeft mij iig al geholpen toen de normale livecd van Ubuntu niet wilde. Je hebt inmiddels een hele verzameling Linux CD, dus deze kan er ook wel bij
ik gebruik rewritables inmiddels , maar bedankt voor de tip!
Morgen weer met dat biggeding aan de slag ooit zal ie t toch doen?
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:00:51 #208
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45431181
slaveloos: VL420. De kans dat het mobo een ASUS P4B-MX is lijkt 100%. Bios=AMI.
Ik ben op 5 sites geen VL420s tegengekomen met een andere mobo (of vergelijkbaar).

Hardwarematig zou je goed moeten zitten volgens dit rapport:
http://www.linux-tested.com/results/asus_p4bmx.html

RedHat 7.1
TurboLinux 6.5
SuSE 7.2

Werken alledrie 100%. En als die het doen doet Debian (en dus Ubuntu) het ook wel
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:44:18 #209
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_45432349
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 10:46 schreef De_Hertog het volgende:
Misschien een aparte vraag, maar ik heb een usb->rs232 convertor nodig die onder Linux werkt. En dan zo dat je gewoon in software /dev/tty01 kunt vervangen door /dev/usb01 of iets dergelijks. Heeft iemand toevallig zo'n ding, en zo ja, kan die me vertellen waar hij die gehaald heeft?

Niet ieder merk werkt namelijk even goed, en het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een bedrijf uit Amerika dat hem wel op wil sturen, voor een dollar of 30 extra. Ik heb al een paar Nederlandse leveranciers aangeschreven, maar als iemand er toevallig ervaringen mee heeft is dat ook leuk. Alvast bedankt!
Iemand?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 17 januari 2007 @ 12:12:42 #210
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45433195
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:00 schreef wdn het volgende:
slaveloos: VL420. De kans dat het mobo een ASUS P4B-MX is lijkt 100%. Bios=AMI.
Ik ben op 5 sites geen VL420s tegengekomen met een andere mobo (of vergelijkbaar).

Hardwarematig zou je goed moeten zitten volgens dit rapport:
http://www.linux-tested.com/results/asus_p4bmx.html

RedHat 7.1
TurboLinux 6.5
SuSE 7.2

Werken alledrie 100%. En als die het doen doet Debian (en dus Ubuntu) het ook wel
Die zijn wel antiek inmiddels. In ieder geval SuSE. Dus 100% zeker weet je het niet. Ik kon Ubuntu 5.04 ook installeren, maar de versie die erop volgde deed het niet. Toen moest ik toch eerst mijn BIOS updaten, anders bleef Ubuntu er tijdens de installatie mee stoppen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 12:47:44 #211
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45434183
Sitecom ID 0711:0230 is een USB to RS-232 converter.
Commentaar op het web:
quote:
Using debian + 2.4.18 kernel. No additional patches. Device used prolific pl2303 driver and appears to be functioning perfectly (used at up to 115200)
quote:
Work perfectly under 2.4.20 on a Rev 1 TiBook with Debian testing. I used it to access a Nokia FW1 Checkpoint console and it is OK. I never used it to sync a Palm right now but it shouldn't be a problem. I use the modules pl2303 and usbserial.
Ik zou eens bellen met sitecom nederland
  woensdag 17 januari 2007 @ 12:53:01 #212
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_45434319
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 12:47 schreef wdn het volgende:
Sitecom ID 0711:0230 is een USB to RS-232 converter.
Commentaar op het web:
[..]

[..]

Ik zou eens bellen met sitecom nederland
Geweldig, dank je
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_45435140
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 13:31 schreef Schorpioen het volgende:
Ook geen problemen gehad. Ik gebruik bijna altijd mplayer en soms vlc; het installeren van w32codecs is meestal wel genoeg, dan kun je alles wel spelen. Alleen als je de 64-bits versie hebt dan werkt het inderdaad niet; de 64 bits versie van mplayer slikt de 32 bits windowscodecs niet. Je moet dan gaan prutsen met een 32 bits chroot maar dat wordt na verloop van tijd zo'n gekloot dat je beter gewoon de 32 bits versie van het OS kan draaien.
Ik heb inderdaad de 64 bits versie.

Wat heb ik gedaan: Alle video/audio gerelateerde zooi die ik zelf had geinstalleerd (alleen gxine, xine en xmms) eraf gemikt. Vervolgens easyubuntu geinstalleerd... en daarna drie voornoemde en movieplayer weer geinstalleerd. Hij speelt nog steeds niets af. Zo makkelijk dat je grootmoeder het kan installeren; right

Wat is er nou zo moeilijk aan; xvid enzo hangt toch niet van windows af? Movie player speelt ze keurig af; met een fraai zwart beeld
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:45:09 #214
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45436000
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:04 schreef slaveloos het volgende:

[..]

met dat laatste verdien ik al jaren mijn brood, met het vinden van oplossingen voor windows problemen. Ik heb nu 2 linuxfoutmeldingen gehad, en met gegoogle heb ik een heleboel oplossingen gevonden die allemaal niet werkten.
De oudste was van 2002, de nieuwste van 2006, en altijd ligt het aan iets anders dan linux. Dan vind ik windows gebruikers wel eerlijker. Die geven toe dat hun software regelmatig faalt.
Verder ben ik jullie wel echt ontzettend dankbaar voor jullie hulp
alleen erg geirriteerd dat t wer zo moeilijk gaat allemaal.
Ik wil er gewoon mee aan de slag
windows is slim genoeg om dingen net even wat andere vlaggetjes te geven of het commando te wijzigen, bijv ipconfig ipv ifconfig, de vlaggetjes van ping etc.

Voor pure praktijkgerichte zaken, ben je waarschijnlijk beter af met windows, linux vergt wat meer geduld (EN LEESWERK!), maar dan heb je het wel helemaal zelf gedaan en dan werkt zoiets gevoelsmatig ook beter
pi_45436004
Zoals ik al zei: die w32codecs werken vaak niet onder 64bits. Dat is zwaar klote en reden om maar gewoon 32 bits te draaien totdat er 64bits codecs uitkomen. Voor het performance verschil hoef je het niet te laten, dat is voor gewoon gebruik bijna te verwaarlozen.
pi_45436203
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Schorpioen het volgende:
Zoals ik al zei: die w32codecs werken vaak niet onder 64bits. Dat is zwaar klote en reden om maar gewoon 32 bits te draaien totdat er 64bits codecs uitkomen. Voor het performance verschil hoef je het niet te laten, dat is voor gewoon gebruik bijna te verwaarlozen.
Dat geldt voor alle codecs? Moet je alles opnieuw installen of kan je de 32bits er "overheen" installeren?
pi_45436545
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:52 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Dat geldt voor alle codecs? Moet je alles opnieuw installen of kan je de 32bits er "overheen" installeren?
Je moet alles opnieuw installeren, of je kan ook een 32bits omgeving binnen de 64bits installeren, en daar dan dmv een chroot alle applicaties runnen die 32 bits vereisen. Misschien dat inmiddels er eea is veranderd maar destijds was dat naast de w32codecs en dus mplayer en andere mediaspelers ook bijv flash en java, en dus moest ik ook firefox in de 32bits omgeving installeren. Dat heeft een aantal flinke nadelen en het is veel gedoe omdat je dan eigenlijk 2 afzonderlijke installaties moet bijhouden.

Opnieuw installeren is zo gebeurd: exporteer een lijst met geinstalleerde packages met dpkg, backup je home directory en evt je /etc directory, doe een 32 bits minimale serverinstall, zet je home dir terug en installeer al je packages weer dmv de packagelijst die je hebt gemaakt. 15 minuutjes en je hebt je hele systeem weer terug zoals je het had incl alle instellingen en data maar dan met 32 bits.
  woensdag 17 januari 2007 @ 14:10:07 #218
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45436723
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Aoristus het volgende:

[..]

windows is slim genoeg om dingen net even wat andere vlaggetjes te geven of het commando te wijzigen, bijv ipconfig ipv ifconfig, de vlaggetjes van ping etc.

Voor pure praktijkgerichte zaken, ben je waarschijnlijk beter af met windows, linux vergt wat meer geduld (EN LEESWERK!), maar dan heb je het wel helemaal zelf gedaan en dan werkt zoiets gevoelsmatig ook beter
ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....
pi_45437451
Zo; Die is ook gedownload: ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso

Die gaan we dan zo maar 's installeren... kijken of hij het doet.... alhoewel ik nog steeds een beetje twijfel; er is geen twijfel over dat alles gewoon loopt onder de 32 bits versie? (X2 3800+ AM2, 1, later 2 gieg DDR2)
pi_45437665
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 14:31 schreef Autoreply het volgende:
Zo; Die is ook gedownload: ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso

Die gaan we dan zo maar 's installeren... kijken of hij het doet.... alhoewel ik nog steeds een beetje twijfel; er is geen twijfel over dat alles gewoon loopt onder de 32 bits versie? (X2 3800+ AM2, 1, later 2 gieg DDR2)
Nee, geen enkele twijfel.
pi_45437864
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 10:46 schreef De_Hertog het volgende:
Zonde om dat uit .us te laten komen, lijkt me nergens voor nodig. Volgens mij zijn die dingen redeijk gestandaardiseerd (net zoals USB muizen/toetsenborden, USB sticks, Bluetooth dongles, etc.) dus werken ze zo goed als allemaal. Fabrikanten als Sweex en Sitecom hebben echt niet hun eigen USB-RS232 chipje ontworpen voor dat geld.

Gewoon via een webshop bestellen, dan kun je 'm nog altijd terugsturen en geld terugkrijgen als dat toch nodig blijkt te zijn.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  woensdag 17 januari 2007 @ 14:59:24 #222
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45438498
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 14:10 schreef slaveloos het volgende:

[..]

ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....
Gevoel lees je niet van papier, maar als dat een argument voor jou rechtvaardigt, er zijn ook zat mensen die hardstikke handig zijn met windows en die het leuk vinden om gigantische lijsten gebruikers met een muisklik aan te maken.

En anders is er vast wel iets op google te vinden over de HP Vectra, want ik kan me voorstellen dat dit weer van die prachtige exotische hardware is waarbij geen enkel os zomaar werkt

[ Bericht 5% gewijzigd door Aoristus op 17-01-2007 15:04:29 ]
pi_45439732
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 14:10 schreef slaveloos het volgende:

[..]

Je geeft zelf aan dat je waarschijnlijk een rotte hd hebt. Linux is misschien wat kritiseer dan windows met betrekking tot dat. Maak van te voren minimaal 2 partities aan 1 voor root en 1 voor swap. 3 is beter dan kan je ook een /home partite maken en zijn je gegevens zeker bij een nieuwe install van linux.

En een echt PC reparateur die geeft niet op tot het werkt.

En brand de cd altijd op een hele lage snelheid. Meeste fouten komen door cd die niet goed gebrand zijn

[ Bericht 6% gewijzigd door dryfit op 17-01-2007 15:42:02 ]
  woensdag 17 januari 2007 @ 15:47:01 #224
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45440126
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:19 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad de 64 bits versie.

Wat heb ik gedaan: Alle video/audio gerelateerde zooi die ik zelf had geinstalleerd (alleen gxine, xine en xmms) eraf gemikt. Vervolgens easyubuntu geinstalleerd... en daarna drie voornoemde en movieplayer weer geinstalleerd. Hij speelt nog steeds niets af. Zo makkelijk dat je grootmoeder het kan installeren; right

Wat is er nou zo moeilijk aan; xvid enzo hangt toch niet van windows af? Movie player speelt ze keurig af; met een fraai zwart beeld
Op de EasyUbuntu site staat dit over de codecs:
http://easyubuntu.freecontrib.org/HtmlDocs/ch05.html

Hier staat aangegeven welke codec door 64 bits wordt gevreten
  woensdag 17 januari 2007 @ 15:47:48 #225
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45440152
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 15:36 schreef dryfit het volgende:

[..]

Je geeft zelf aan dat je waarschijnlijk een rotte hd hebt. Linux is misschien wat kritiseer dan windows met betrekking tot dat. Maak van te voren minimaal 2 partities aan 1 voor root en 1 voor swap. 3 is beter dan kan je ook een /home partite maken en zijn je gegevens zeker bij een nieuwe install van linux.

En een echt PC reparateur die geeft niet op tot het werkt.

En brand de cd altijd op een hele lage snelheid. Meeste fouten komen door cd die niet goed gebrand zijn
eh de HD komt goed door zijn test heen. Ik denk dan ook niet dat de HD rot is, maar de combi van deze HD en Linux. Anders kan ik ook niet verklaren dat een live CD het prima doet allemaal.
En o ja, ik heb een nare karaktertrek dat ik ga kankeren als iets me niet lukt en ik euforisch ben als t uiteindelijk wel allemaal lukt
Verder kom ik misschien ondankbaar over, maar dat is echt niet zo, jullie zijn allemaal . Het valt me alleen tegen, zeker na alle gloria verhalen van linuxadepten in mijn omgeving
pi_45440588
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 15:47 schreef wdn het volgende:

[..]

Op de EasyUbuntu site staat dit over de codecs:
http://easyubuntu.freecontrib.org/HtmlDocs/ch05.html

Hier staat aangegeven welke codec door 64 bits wordt gevreten
Ik dacht altijd dat x86 alleen maar intel was

Install is bezig...
pi_45440986
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 15:47 schreef slaveloos het volgende:

[..]

eh de HD komt goed door zijn test heen. Ik denk dan ook niet dat de HD rot is, maar de combi van deze HD en Linux. Anders kan ik ook niet verklaren dat een live CD het prima doet allemaal.
Heb je nou al gekeken wat voor foutmelding er exact komt, ik heb namelijk een beetje het gevoel dat je wat in de wilde weg loopt te gokken.
  woensdag 17 januari 2007 @ 16:15:58 #228
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45441171
t leek me eenredelijk onderbouwde gok.
vanaf de cd draait ubuntu goed, en tijdens het installeren gaat t mis.
Ik zal straks opnieuw installeren, en kijken naar de foutmelding.
Ik ben vooral bang dat dit weinig op gaat leveren omdat het me met mandrake ook al niet lukte om te installeren.
pi_45441353
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 16:15 schreef slaveloos het volgende:
t leek me eenredelijk onderbouwde gok.
vanaf de cd draait ubuntu goed, en tijdens het installeren gaat t mis.
Ik zal straks opnieuw installeren, en kijken naar de foutmelding.
Ik ben vooral bang dat dit weinig op gaat leveren omdat het me met mandrake ook al niet lukte om te installeren.
Ja maar toen heb je ook niet naar de foutmelding gekeken, of wel?

Voor het zelfde geld is het een heel ander onderdeel in je pc waar tijdens de live cd geen driver voor wordt geladen maar tijdens installatie wel.
pi_45443612
wat is de snel toets voor printscreen(screenshots) in Suse Linux.
pi_45443784
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:19 schreef Slappy het volgende:
wat is de snel toets voor printscreen(screenshots) in Suse Linux.
Ik weet niet of het in suse ook werkt maar in ubuntu gewoon printscreen of alt-printscreen, zelfde als in windows dus.
Anders kan je met thegimp ook een screenshot maken.
  woensdag 17 januari 2007 @ 17:29:17 #232
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45443948
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 15:58 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat x86 alleen maar intel was

Install is bezig...
Neee het zijn der meer
amd was zelfs de eerste met verkoop van een 64 meen ik
pi_45444002
Hoe doe je dat in Gimp dan?
Of bedoel je gewoon printscreen en dan plakken in in Gimp.
pi_45444117
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:30 schreef Slappy het volgende:
Hoe doe je dat in Gimp dan?
Of bedoel je gewoon printscreen en dan plakken in in Gimp.
Als ik printscreen druk krijg ik een dialoogvenstertje met de vraag waar ik de screenshot op wil slaan in png formaat. Daar heb je dus geen gimp voor nodig. Maar in de gimp kan het via File - Acquire - Screen shot.
pi_45444865
En hoe zit het met een Image maken met Linux.
Ik doe het via True Image.
Linux maakt automatische toch nog een kleine paritie van 2 gig aan toch ?
naast de normale.
Moet je die ook bij die image bij doen?
pi_45445087
Je hebt het over de swap-partitie? Nee die hoef je niet bij de image te stoppen, daar heb je helemaal niks aan. Die wordt gewist als je je pc opnieuw opstart.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:07:06 #237
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45445101
Die partitie, bedoel je daar de Swap partitie mee? Zoja, die hoeft niet. Althans ik zou niet weten waar het goed voor kan zijn.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:25:34 #238
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45445594
Als je ImageMagick hebt kan je ook screenshot nemen met:

import screenshot.png

of van het hele scherm met:

import -window root screenshot.png

Het type bestand wordt automatisch gezet via de door jou gebruikte extensie.
pi_45445814
Ik heb gehoord dat Norton ghost niet goed met Linux paritie kan omgaan om Image te maken.
pi_45445834
Linux n00b meldt zich
Ga eens kijken of ik met VMWare eens wat kan gaan knutselen of anders een knoppix cdtje

* 907 moet alleen nog een keer tijd gaan zoeken ....
Who is it?
  woensdag 17 januari 2007 @ 20:00:16 #241
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45448822
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 16:21 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ja maar toen heb je ook niet naar de foutmelding gekeken, of wel?

Voor het zelfde geld is het een heel ander onderdeel in je pc waar tijdens de live cd geen driver voor wordt geladen maar tijdens installatie wel.
goed punt!
ik had ook al gevraagd of er verschil was tussen de hardwareondersteuning van de livecd en de installatie zelf, maar toen vertelde een van de goeroes hier dat die precies hetzlfde zijn. Daarom heb ik aangenomen dat het geen hardware issue kon zijn behalve een HD failure. Het lijkt er op dat ie eruit klapt tijdens het kopieren van bestanden: de voortgangsindicator is iets over de helft. Daarom vond ik de Hardrive een "educated guess"

Ik (blinde kip) heb net gezien dat er een check van de cd mogelijk is. Momenteel wordt de integriteit (spel je dat zo) van de cd onderzocht. Als die er goed uitkomt, zal ik opnieuw installeren en de foutcode googlen.
Gelukkig moet ik die iig nu kunnen vinden dankzij je hulp.
pi_45449079
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 14:37 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Nee, geen enkele twijfel.
Hij lijkt maar een core te herkennen.
Opeens kan ik een aantal dingen niet meer vanaf de DVD installen die dat eerst zéker wel kunnen. (En die heb ik godverdomme nodig om internet te draaien)
Ik probeer het nog een keertje helemaal opnieuw te installen en anders mik ik de hele zooi eraf
  woensdag 17 januari 2007 @ 20:08:14 #243
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45449095
Ik kan het bijna niet geloven maar Flash 9 voor linux is uit.

Zelf nog niet getest trouwens.
pi_45449546
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 20:08 schreef nipeng het volgende:
Ik kan het bijna niet geloven maar Flash 9 voor linux is uit.

Zelf nog niet getest trouwens.
Ik zag het idd toevallig vandaag. Ik had op mijn andere pc al de beta geinstalleerd en die deed het wel goed. Ik heb de final versie geinstalleerd en nog geen problemen gehad. Steeds meer sites vereisen tegenwoordig flash8 en die kon ik dus nooit bezoeken met de versie 7 die ik had, nu doet alles het tenminste weer.
pi_45451403
Die dual core draait ook niet lekker, bij CPU history (system monitor) staat maar een plotje waar er bij de 64 bits versie wel 2 stonden Waar kan ik zien op hoeveel cores hij draait, device manager geeft hij Unknown mbt de proc

[ Bericht 87% gewijzigd door Autoreply op 17-01-2007 23:19:36 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 05:51:33 #246
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45461069
autoreply: rebooten, bij Grub -generic kernel kiezen.
(ik neem aan dat je Edgy gebruikt?)

Met
cat /proc/cpuinfo
kun je zien wat er draait trouwens

Oh en indien die niet is geinstalleerd .... installleer die dan (.6.17-10-generic in apt-get)

controle van SMP:

/boot$ ls -l
total 8088
-rw-r--r-- 1 root root 285721 2006-12-05 17:47 abi-2.6.17-10-generic
-rw-r--r-- 1 root root 74707 2006-12-05 16:20 config-2.6.17-10-generic
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2006-12-31 17:19 grub
-rw-r--r-- 1 root root 5411132 2006-12-14 10:27 initrd.img-2.6.17-10-generic
-rw-r--r-- 1 root root 94600 2006-10-20 07:44 memtest86+.bin
-rw-r--r-- 1 root root 728778 2006-12-05 17:47 System.map-2.6.17-10-generic
-rw-r--r-- 1 root root 1636700 2006-12-05 17:47 vmlinuz-2.6.17-10-generic

En of die actief is:

/boot$ grep SMP config-2.6.17-10-generic
CONFIG_SMP=y
# CONFIG_X86_BIGSMP is not set
CONFIG_SUSPEND_SMP=y
CONFIG_X86_FIND_SMP_CONFIG=y
CONFIG_X86_SMP=y

donderdag 18 januari 2007 @ 05:54:36 #247
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45461072
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 20:07 schreef Autoreply het volgende:

<..> en anders mik ik de hele zooi eraf
watje

he he he he
pi_45463940
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 05:51 schreef wdn het volgende:
autoreply: rebooten, bij Grub -generic kernel kiezen.
(ik neem aan dat je Edgy gebruikt?)

Met
cat /proc/cpuinfo
kun je zien wat er draait trouwens
Nee, Dapper (long term support enzo...)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
arno@jarno-home:~$ cat /proc/cpuinfo
processor       : 0
vendor_id       : AuthenticAMD
cpu family      : 15
model           : 75
model name      : AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Proces sor 3800+
[i]stepping        : 2[/i]

H
cpu MHz         : 2010.439
cache size      : 512 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 1
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 ap ic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse  sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt lm 3dnowext 3dnow p ni cx16 lahf_lm cmp_legacy
bogomips        : 4026.15

jarno@jarno-home:~$

Hij lijkt dus gewoon op twee cores te draaien. Hoe krijg ik het plotje bij system monitor dan op twee cores?

Edit: Generic kernel kan ik dus niet bij in Grub, ik kan alleen kiezen uit memorytest en twee versies van de kernel die ik beiden weer in safe mode kan laten lopen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Autoreply op 18-01-2007 10:47:36 ]
pi_45464448
Maargoed, reden dat de hele ellende begon wat dat ik geen video af kan spelen... dat kan i nog steeds niet. Sommige avi's speelt hij af, anderen niet. MPEG en VOBs helemaal niet; mp3 wel.

XMMS speelt wel mp3's af, Rhytmbox niet. M4a beiden niet. Iemand een tutorial oid hoe ik dat kan oplossen? Het lijkt wel alsof easyubuntu helemaal niet wordt geinstalleerd.

Ik heb nu iig een IDEE waar het zit. Start ik de configure tool van easyubuntu op dan staat de free codes en closed codecs niet aangevinkt. Installeer ik vervolgens de closed codecs dan gaat dat prima, maar bij het opnieuw opstarten van easyubuntu is het vinkje vrolijk weer weg.

De free codecs pakt hij helemaal niet; fix broken packages first...welke dat echter zijn

[ Bericht 43% gewijzigd door Autoreply op 18-01-2007 11:17:34 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 11:27:00 #250
126637 Onnib
lekker dan...
pi_45465223
Ik zou Automatix 2 http://www.getautomatix.com/ proberen als EasyUbuntu niet werkt.
pi_45465687
Inmiddels doet hij het. De huidige alpha release zuigt duidelijk, ook na een reinstall.

Wat heb ik gedaan:
Eerst een oude versie geinstalleerd
1
2
3
4
wget http://easyubuntu.freecontrib.org/files/easyubuntu-3.022.tar.gz
tar -zxf easyubuntu-3.022.tar.gz
cd easyubuntu
sudo python easyubuntu.in

En hier de nieuwe overheen. Dat werkt wel blijkbaar. Alleen de oude doet het trouwens ook niet bijster goed, maar nu werkt het iig prima

Edit:

Nee hoor; Rhythmbox werkt niet lekker; crasht continu bij het aanvullen van de library. Volgens de FAQ moet je dan via de terminal kijken w'a'ar hij op crasht. Gedaan; en alle conflicterende files verwijderd. Leuk; de ene keer draait het redelijk, de volgende keer crasht hij onmiddelijk op een bestand waar nog nooit iets over is gemeld en hij de vorige keer moeiteloos pakte

[ Bericht 28% gewijzigd door Autoreply op 18-01-2007 13:31:10 ]
pi_45471316
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:41 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Nee, Dapper (long term support enzo...)
[ code verwijderd ]

Hij lijkt dus gewoon op twee cores te draaien. Hoe krijg ik het plotje bij system monitor dan op twee cores?
Het lijkt erop alsof het maar 1 core draait. Met 2 cores zou je 2 stukjes zien: "processor: 0" en "processor: 1"
pi_45471955
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:25 schreef devzero het volgende:

[..]

Het lijkt erop alsof het maar 1 core draait. Met 2 cores zou je 2 stukjes zien: "processor: 0" en "processor: 1"
En wat doe ik daaraan? Wdn's uitleg volg ik niet helemaal niet. Of is de enige optie terug naar AMD-64 structuur en alles nOg een keer te doen

[ Bericht 16% gewijzigd door Autoreply op 18-01-2007 16:52:43 ]
pi_45477720
Word documenten printen zonder OO te openen?
1
2
3
4
for i in *.doc
do
  antiword -f -a a4 $i | a2ps -
done
  donderdag 18 januari 2007 @ 17:11:20 #255
65490 whoops
pi_45478367
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 16:57 schreef slakkie het volgende:
Word documenten printen zonder OO te openen?

[ code verwijderd ]
Netjes slakkie... Leuke naam van die binary ook..
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_45479720
strings werkt trouwens ook prima hoor, als je écht niet om de layout geeft.
  donderdag 18 januari 2007 @ 21:07:18 #257
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45487994
Misschien dat iemand mij hier mee kan helpen? Ik probeer Scalix te installeren op een Ubuntu 6.06 server. Dit gaat via een wiki-pagina van scalix voor het handmatig installeren van het pakket.
Ik loop daarbij tegen het volgende probleem aan:
quote:
dpkg: dependency problems prevent configuration of scalix-tomcat-connector:
scalix-tomcat-connector depends on apache2 (>= 2.2.0); however:
Version of apache2 on system is 2.0.55-4ubuntu2.1.
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen/omzeilen? De server is volledig up-to-date als het goed is.
GNU Terry Pratchett
  donderdag 18 januari 2007 @ 21:10:26 #258
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45488121
Dat kun je oplossen door een nieuwe Apache te installeren.
  donderdag 18 januari 2007 @ 21:22:01 #259
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45488619
Ik heb de meest recente apache die Ubuntu levert geïnstalleerd. En ik ben er nooit zo happig op om zelf dingen van begin af te gaan installeren omdat ik er te weinig verstand van heb en geen tijd om me er in te verdiepen. Dus ik hoop(te) op een eenvoudigere oplossing .
GNU Terry Pratchett
pi_45488653
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat kun je oplossen door een nieuwe Apache te installeren.
Ja, jammer alleen dat de versie in de ubuntu repositories nog steeds 2.0.55 is en er geen nieuwere is voor ubuntu. Dit zul je dus allemaal buiten apt om moeten regelen en dat is iets wat ik zelf altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden. Wat je zou kunnen doen is alleen voor apache2 de feisty versie nemen maar ik ben bang dat dat ook voor allemaal dependency problemen kan zorgen en sowieso is feisty mij nog veel te beta.
  donderdag 18 januari 2007 @ 21:24:03 #261
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45488722
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:22 schreef Schorpioen het volgende:
Dit zul je dus allemaal buiten apt om moeten regelen en dat is iets wat ik zelf altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden.
Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?
  donderdag 18 januari 2007 @ 21:25:39 #262
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45488789
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?
Alleen in het uiterste geval én als ik me voldoende moed heb ingedronken.
GNU Terry Pratchett
pi_45489045
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Misschien wel maar ook grote kans dat je dan alleen maar extra dep problems introduceert.
pi_45489191
Brrr, nee, dat lijkt me een heel slecht idee. De kans is heel klein dat dat goed gaat werken aangezien Debian/Ubuntu alle Apache bestanden net even anders neerzetten dan veel andere distro's.

http://packages.debian.org/testing/net/apache2

Het lijkt me verstandiger om de apache2 packages van Debian testing te nemen. Of van Ubuntu feisty, natuurlijk. Maar ook dan kun je dependency problemen krijgen. Maar de kans is iig een stuk groter dat de boel, na het oplossen van die dependencies, ook werkt.

Is er geen tomcat package dat met Apache 2.0 werkt?
  donderdag 18 januari 2007 @ 21:56:19 #265
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45490208
Hm, ok, ik heb wel eens op die manier packages geinstalleerd, zonder problemen. Ideaal is het uiteraard niet, wel simpel en ook weer simpel te verwijderen.
pi_45492806
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hm, ok, ik heb wel eens op die manier packages geinstalleerd, zonder problemen. Ideaal is het uiteraard niet, wel simpel en ook weer simpel te verwijderen.
Kan ook wel, maar zodra er ook andere packages op dat package gaan dependen wordt het al minder leuk. Zeker met iets als Apache. Debian heeft nogal het een en ander aan packages (wwwconfig-common oid bijvoorbeeld, ik weet vrij zeker dat die naam niet helemaal klopt overigens) om het installeren van webapps enzo te automatiseren. Zoiets is natuurlijk heel gevoelig als het gaat om plaatsing van (configuratie)bestanden.

Ook is het mogelijk zelf een Apache 2.2 package te maken dat qua dependencies wel op Dapper/Edgy aansluit, alleen moet je wel even weten hoe dat moet. En dan moet je een hele bak build-dependencies installeren, daar wordt ook niet iedereen vrolijk van.

Dit zijn de momenten dat het heel lastig is om aan buitenstaanders uit te leggen wat er nou zo geweldig is aan Linux.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 11:28:10 #267
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_45501371
Ik heb sinds kort linux (ubuntu) en wil eigenlijk mijn telefoon (SE K800i) syncen (agenda/ taken/ contactpersonen) met mijn PIM (evolution). Ik heb ook geen bleutooth. En wil eigenlijk ook liever het kabeltje gebruiken omdat: ik die zoiezo mee wil nemen om de telefoon op te laden, ik geen losse usb dongle wil meenemen als ik ergens heen ga.
Weet iemand een hoe dit moet of heeft iemand mischien een goed begin punt om het uit te gaan zoeken. (me = linux newbie)
  vrijdag 19 januari 2007 @ 11:39:09 #268
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45501690
Ik zou beginnen met zoeken op het type van je telefoon op www.ubuntuforums.org. Daar zit vast wel iemand met diezelfde telefoon.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 11:40:26 #269
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45501724
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 23:02 schreef LintuxCx het volgende:
Dit zijn de momenten dat het heel lastig is om aan buitenstaanders uit te leggen wat er nou zo geweldig is aan Linux.
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert. Als ik apt gebruik, kan ik met debfoster prima alles weg halen, inclusief depencies die overbodig worden enzo.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 12:23:18 #270
65490 whoops
pi_45502796
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 11:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert. Als ik apt gebruik, kan ik met debfoster prima alles weg halen, inclusief depencies die overbodig worden enzo.
Veel software die je installeert volgens 'configure, make, make install' kan je verwijderen door 'make uninstall' in de source-dir te draaien...

Wat je tevens kan doen als je iets wil compileren is er een .deb van maken via 'configure, make, checkinstall'... Moet je wel eerst checkinstall even apt-getten...
quote:
There are two primary benefits to using checkinstall instead of running make install:

* You can easily remove the package with one step.
* You can install the resulting package upon multiple machines.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 12:28:41 #271
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45502929
Maar ik wil de source gewoon weg kunnen flikkeren.

Dat checkinstall ga ik straks even bekijken.
pi_45503544
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:40 schreef Autoreply het volgende:

[..]

En wat doe ik daaraan? Wdn's uitleg volg ik niet helemaal niet. Of is de enige optie terug naar AMD-64 structuur en alles nOg een keer te doen
  vrijdag 19 januari 2007 @ 13:31:18 #273
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45505033
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 12:48 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Beetje mijn reply niet volgen Tsk tsk tsk.

Ik heb niets meer gevonden voor je
pi_45508415
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 13:31 schreef wdn het volgende:

[..]

Beetje mijn reply niet volgen Tsk tsk tsk.

Ik heb niets meer gevonden voor je
Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot april ) en ga ik af en toe nog 's een beetje aankloten met Linux, het blijft toch leerzaam

Iedereen iig hartelijk bedankt voor de hulp en ik blijf nog wel een tijdje meelurken
  vrijdag 19 januari 2007 @ 16:55:48 #275
65490 whoops
pi_45509623
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:13 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot april ) en ga ik af en toe nog 's een beetje aankloten met Linux, het blijft toch leerzaam

Iedereen iig hartelijk bedankt voor de hulp en ik blijf nog wel een tijdje meelurken
Als je onder Windows zit en je hebt zin om met Linux te klooien, zonder je machine om zeep te helpen, kan je met VMware een PC emuleren, en daarbinnen Linux installeren... Werkt prima als je genoeg ram hebt ( vanaf 512MB werkt het lekker) en als je er geen zin meer in hebt gooi je je virtuele PC weg en begin je eventueel overnieuw...

VMware Player en VMware Server zijn beide gratis te gebruiken. De eerste is alleen om virtuele PC's af te spelen, met de tweede kan je ze zelf ook aanmaken en bewerken...
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:28:38 #276
65490 whoops
pi_45514008
Ik heb iets vaags met FreeBSD. Als shell gebruik ik bash en de meeste commando's voer ik met mijn useraccount uit via sudo, zoals ik dat onder Linux ook doe...

Tevens heb ik 'vim' geinstalleerd en als default editor ingesteld in m'n .bash_profile...

Aangezien ik 'sudo vi <bestand>' gewend ben wil ik vim aliassen naar vi, dit lukt prima met alias vi='vim', echter als ik 'sudo vi /etc/rc.conf' doe leest hij de alias niet.

De gebruiker root heeft precies dezelfde .bash_profile en .bashrc als de user. Als ik 'sudo -s' doe en dan vi opstart gebruikt hij wel de alias...

Is dit een bekend probleem, heeft iemand een idee hoe dat op te lossen? Bestaat er onder FreeBSD iets als update-alternatives onder Debian/Ubuntu ?
pi_45514189
Symbolic links zijn daarvoor uitgevonden!

sudo ln -s /usr/bin/vim /usr/bin/vi
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:42:16 #278
65490 whoops
pi_45514470
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:34 schreef Schorpioen het volgende:
Symbolic links zijn daarvoor uitgevonden!

sudo ln -s /usr/bin/vim /usr/bin/vi
An oke, dit had ik in een test-install van FreeBSD ook zo opgelost, het is dus the way to go... Alleen is /usr/bin/vi een bestaande binary, is het mogelijk deze via de package manager te verwijderen en dan de symlink te plaatsen of moet ik de bestaande /usr/bin/vi even renamen ofzo?
pi_45515342
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:55 schreef whoops het volgende:

[..]

Als je onder Windows zit en je hebt zin om met Linux te klooien, zonder je machine om zeep te helpen, kan je met VMware een PC emuleren, en daarbinnen Linux installeren...
Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?
  vrijdag 19 januari 2007 @ 20:14:53 #280
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45515689
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 20:04 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?
Dat laatste. Dual boot heeft bij mij toch de voorkeur, het werkt een stuk prettiger.
pi_45518678
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:28 schreef whoops het volgende:
Ik heb iets vaags met FreeBSD. Als shell gebruik ik bash en de meeste commando's voer ik met mijn useraccount uit via sudo, zoals ik dat onder Linux ook doe...

Is dit een bekend probleem, heeft iemand een idee hoe dat op te lossen?
Dit is een feature. De shell aliassen en variabelen zitten in andere namespaces.
Je kan dus niet `sudo vi` gebruiken als je als via sudo wilt vimmen. Je zal dus of in een sessie moeten duiken of `sudo vim` gebruiken. Of wat LightSchorpioen zegt, symlinkje.
quote:
Bestaat er onder FreeBSD iets als update-alternatives onder Debian/Ubuntu ?
Volgens mij niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door slakkie op 19-01-2007 22:10:06 (oops :)) ]
pi_45518749
quote:

[..]

Gewoon handig om te hebben als je snel wat wilt doen met een OS zonder je bak dual/multi-boot te maken. Ik gebruik het om Windows 2k te draaien op werk om niet telkens te booten tussen twee systemen.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 22:08:06 #283
65490 whoops
pi_45519326
quote:

[..]

Het is niet alleen om dual-boots tegen te gaan, een virtuele PC biedt een aantal mogelijkheden die je met een normale PC niet of moeilijker hebt...

- Je kan een machine op pauze zetten en dan op een later tijdstip verder gaan
- Je kan de complete staat van een machine opslaan en daar later naar terugkeren (Snapshots)
- Aangezien een VM (Virtual Machine) niets meer is dan een map met wat bestanden kan je eenvoudig machines kopieren, of naar andere PC overhevelen.

Ik heb op mijn werk-laptop bijvoorbeeld een kant-en-klaar geinstalleerde debian installatie in een .zip file... Als ik dan iets onder Debian wil proberen hoef ik alleen dat bestand maar te unzippen en ik kan beginnen. Als ik klaar ben met proberen kan de virtuele pc weer weg...
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 21:50 schreef slakkie het volgende:

[..]

Dit is een feature. De shell aliassen en variabelen zitten in andere namespaces.
Je kan dus niet `sudo vi` gebruiken als je als via sudo wilt vimmen. Je zal dus of in een sessie moeten duiken of `sudo vim` gebruiken. Of wat LightSchorpioen zegt, symlinkje.
[..]

Volgens mij niet.
Ik heb het laatste gedaan, de vi bin even gemoved en een symlinkje gemaakt... En misschien moet ik dan toch maar aan 'sudo vim' wennen...
pi_45524179
ik wil ook een keer linux proberen. zeker naar aanleiding van dit filmpje. Mijn god wat is dat vet, en handig, wel jammer dat dat ik de hele adobe creative suite nodig heb anders zou ik behalve voor het gamen linux overal voor gebruiken.
Heb al veel ervaring met windows vanaf dos tot xp, en ik werk ook al enkele jaren met OSX.
Ik wil graag een makkelijke distro zonder al te veel gezeik met command line enzo.
Beetje mooie eyecandy.
en het moet een 64 bit versie zijn zodat die processor van mij ook een keer word gebruikt.
Spellen hoef ik niet te doen, die doe ik wel op me windows. Wat ik wel wil doen is internetten en films kijken/downloaden van usenet.

welke distro raden jullie mij aan?
0023
pi_45524263
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 11:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert.
Da's nou ook precies één van de redenen dat packages bestaan.

Overigens kun je dat uninstallen toch ook vrij makkelijk maken. Sommige programma's bieden een "make uninstall" target. Anders geef je iets als --prefix=/usr/local/programmanaam mee aan het configure script, staat het ook allemaal redelijk apart.

En dan wil je natuurlijk alle binaries even symlinken naar een bin-directory die in $PATH staat. Dan merk je weinig tot niks van de alternatieve lokatie en is uninstallen echt een fluitje van een cent!

Alleen dependencies gaan niet zo makkelijk... Maar ja, het is ook echt beter om zo veel mogelijk het packaging systeem te gebruiken.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 01:28:09 #286
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45524830
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 00:54 schreef ikJur het volgende:
ik wil ook een keer linux proberen. zeker naar aanleiding van dit filmpje. Mijn god wat is dat vet, en handig, wel jammer dat dat ik de hele adobe creative suite nodig heb anders zou ik behalve voor het gamen linux overal voor gebruiken.
Heb al veel ervaring met windows vanaf dos tot xp, en ik werk ook al enkele jaren met OSX.
Ik wil graag een makkelijke distro zonder al te veel gezeik met command line enzo.
Beetje mooie eyecandy.
en het moet een 64 bit versie zijn zodat die processor van mij ook een keer word gebruikt.
Spellen hoef ik niet te doen, die doe ik wel op me windows. Wat ik wel wil doen is internetten en films kijken/downloaden van usenet.

http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php

zaterdag 20 januari 2007 @ 01:32:05 #287
65490 whoops
pi_45524885
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 00:54 schreef ikJur het volgende:
Beetje mooie eyecandy.

Om niet meteen met Ubuntu aan te komen zetten, hier kan je een test doen welke distributie bij je past... Aangezien je wel e.e.a. van besturingssystemen af weet is het misschien slim zo'n test te doen...

Als je met XGL wil spelen zal je over het algemeen toch wel wat commando's uit moeten voeren, of je moet een distro pakken waar het standaard in zit... Sabayon Linux is een Live-CD waar het bij in zit, die is gebaseerd op Gentoo, wat voor een beginner misschien wat hoog gegrepen is... Om met XGL te spelen is het wel ideaal...

Een andere distro waar XGL eenvoudig aan te zetten was was Suse Linux Enterprise Desktop 10, alleen zijn de effecten daar niet heel up-to-date...

Ik zou me ook niet blind staren op 64bits linux, aangezien dingen als Java en Flash alleen voor 32bits linux uitgebracht zijn, je moet dan dus handwerk verrichten om het aan de praat te krijgen...

Wat voor grafische kaart zit er in het systeem waarmee je wil proberen?
  zaterdag 20 januari 2007 @ 08:38:18 #288
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45527106
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:13 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Je gebruikte Dapper

Ik raad je aan Edgy te nemen met de generic kernel. Edgy is Dapper maar met verberingen
pi_45527718
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 22:08 schreef whoops het volgende:
Hmm, ook dat maar 's proberen dan
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 08:38 schreef wdn het volgende:

[..]

Je gebruikte Dapper

Ik raad je aan Edgy te nemen met de generic kernel. Edgy is Dapper maar met verberingen
Sounds good. Dat ga ik maar 's proberen nádat XP goed loopt; ik heb het ding ook professioneel nodig, dus aankloten is niet altijd een optie
  zaterdag 20 januari 2007 @ 20:06:45 #290
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45541825
Zeg kan ik met VLC ook snapshots maken in 1600x1200?
640x368 is te klein voor een wallpaper
  zaterdag 20 januari 2007 @ 20:17:48 #291
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45542291
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 00:58 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Da's nou ook precies één van de redenen dat packages bestaan.

Overigens kun je dat uninstallen toch ook vrij makkelijk maken. Sommige programma's bieden een "make uninstall" target. Anders geef je iets als --prefix=/usr/local/programmanaam mee aan het configure script, staat het ook allemaal redelijk apart.

En dan wil je natuurlijk alle binaries even symlinken naar een bin-directory die in $PATH staat. Dan merk je weinig tot niks van de alternatieve lokatie en is uninstallen echt een fluitje van een cent!
Ja, gedoe.
quote:
Alleen dependencies gaan niet zo makkelijk... Maar ja, het is ook echt beter om zo veel mogelijk het packaging systeem te gebruiken.
Debfoster, geniaal programma.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 21:34:19 #292
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45544785
slaveloos heeft t voor elkaar en draait ubuntu!!!
thanks all
maar juich niet te vroeg, nu komen binnenkort allemaal lastige en domme vragen op juliie af.....
thanks!
  zaterdag 20 januari 2007 @ 21:35:34 #293
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45544819
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 21:34 schreef slaveloos het volgende:
thanks all
maar juich niet te vroeg, nu komen binnenkort allemaal lastige en domme vragen op juliie af.....
thanks!
kom maar op
  zaterdag 20 januari 2007 @ 22:34:24 #294
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45546401
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 21:34 schreef slaveloos het volgende:
thanks all
thanks!
De vragen kunnen nog niet zo wazig zijn of ik ben der al eens tegenaan gelopen
pi_45546486
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 22:34 schreef wdn het volgende:

[..]

De vragen kunnen nog niet zo wazig zijn of ik ben der al eens tegenaan gelopen
En al mijn domme vragen kan je écht niet verslaan hoor
pi_45548336
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 20:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Debfoster, geniaal programma.
Yep, wil ik ook gaan doen. IS voor zover ik weet deborphan maar dan cooler. Het idee van debfoster is toch dat je debfoster gebruikt ipv apt als je een extra package wil installeren en dat debfoster dan onderscheid maakt tussen "zelf geïnstalleerd" en "als dependency geïnstalleerd" en zo packages weer verwijdert zodra ze slechts de status "als dependency geïnstalleerd" hebben en er geen dependency-verwijzingen meer naar bestaan?

Hoe doet 'ie dat met Recommended/Suggested packages trouwens?
pi_45552717
Zijn er mensen die KDE4 al in gebruik hebben? Ik heb me laten opgeilen door een artikel over KDE4 (nog in development fase - ze verwachten hem over ruim 6 mnd).

Zit er nu aan te denken om eens KDE4 uit te proberen, maar nu wil ik weten, zijn er pioniers aanwezig die het al eens uitgeprobeerd hebben. Wat zijn jullie meningen?
  zondag 21 januari 2007 @ 11:44:24 #298
65490 whoops
pi_45554030
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 23:54 schreef LintuxCx het volgende:

als je een extra package wil installeren en dat debfoster dan onderscheid maakt tussen "zelf geïnstalleerd" en "als dependency geïnstalleerd" en zo packages weer verwijdert zodra ze slechts de status "als dependency geïnstalleerd" hebben en er geen dependency-verwijzingen meer naar
bestaan?

Hoe doet 'ie dat met Recommended/Suggested packages trouwens?
Dit doet aptitude ook, dat is een van de redenen dat ik die graag gebruik, ook in de CLI (dus "sudo aptitude install <pkg>" "sudo aptitude search <str>" )... Hij markeert de autmatisch geinstalleerde packages met een A ... Suggested en recommended installeert hij standaard niet mee, maar met de ncurses interface kan je die wel makkelijk selecteren. Aptitude haalt bij het deinstalleren van een package ook weer netjes de Automagisch geinstalleerde weg...
  zondag 21 januari 2007 @ 11:47:03 #299
65490 whoops
pi_45554087
quote:
Op zondag 21 januari 2007 10:14 schreef slakkie het volgende:
Zijn er mensen die KDE4 al in gebruik hebben? Ik heb me laten opgeilen door een artikel over KDE4 (nog in development fase - ze verwachten hem over ruim 6 mnd).

Zit er nu aan te denken om eens KDE4 uit te proberen, maar nu wil ik weten, zijn er pioniers aanwezig die het al eens uitgeprobeerd hebben. Wat zijn jullie meningen?
Ik heb nog niet het lef gehad om uit de svn-repo te gaan builden, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb m'n machine om zeep te helpen, ik wil het dus in een test omgeving doen (viva vmware)... Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er gewoon een APT repository was om het van te installeren...

* whoops is ook wel benieuwd naar KDE4...
pi_45554669
quote:
Op zondag 21 januari 2007 11:47 schreef whoops het volgende:

[..]

Ik heb nog niet het lef gehad om uit de svn-repo te gaan builden, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb m'n machine om zeep te helpen, ik wil het dus in een test omgeving doen (viva vmware)... Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er gewoon een APT repository was om het van te installeren...

* whoops is ook wel benieuwd naar KDE4...
Zat zelf te denken om een install te doen naar /opt/kde4 oid. Maar volgens mij moet ik dan wel mijn oude kde3 uninstallen of zou het gewoon netjes naast elkaar kunnen draaien? Ik moet ook qt upgraden naar qt4.

Moet dus mijn kubuntu install terugbrengen naar een server-install en dan kde4 installen. Sounds hairy.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')