grep -i Kankermuis /etc/*RC | morequote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:07 schreef DucatiOwner het volgende:
Okay, het gebeurt trouwens ook bij Xubuntu, maar ik ga wel even die rc-files doorspitten. Sorry voor al die dubbele berichten overigens, maar ik schijn geen rechten te hebben m'n post te editten zoals IK dat wil..
EDIT: nu wel![]()
*grin*quote:
Sorry, ik wet geen antwoord op je vraag.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:58 schreef DucatiOwner het volgende:
Hmm, is er niemand die antwoord weet op m'n vraag?
@Onnib: ik heb Zenwalk op een oude computer (233mhz, 96mb) volledig werkend gekregen en ik vond het nog best snel. Het betekent wel veel zelf compileren en dat gaat nou eenmaal weer niet zo snel op zo'n systeem, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het...
..quote:Op zaterdag 13 januari 2007 09:16 schreef Slappy het volgende:
Je bedoeld de driver van draadloos netwerk kaart?
Het is gewoon een Asus Wl-138g v2 die onder Xp wel Wpa/Wpa 2kan draaien.
Aux serieux? Mijn favoriete ftp.quote:Op maandag 15 januari 2007 15:19 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ben best blij trouwens dat Filezilla ook voor Linux en Mac OS X beschikbaar geworden is. Iemand al ervaring mee?
you are right there! Daarom kwam ik hier...quote:Op maandag 15 januari 2007 23:32 schreef nipeng het volgende:
Er is een hoop geblaat te vinden online.
deze dus niet, voordat ie echt gaat installeren gaat t al misquote:Linux heeft zeker moeite met diverse hardware. Vaak komt dat omdat de fabrikanten niet meewerken aan het ontwikkelen van drivers. De basis componenten zijn (cpu, moederbord e.d.) vrijwel altijd uitstekend te gebruiken in combinatie met de Linux distributies en recentere kernelversies.
dat snap ik eigenlijk niet zo goed, als t werkt met windows hoe kan er dan een probleem zijn? Andersom hoor ik altijd: windows kan dit niet, en dat niet, maar linux nou, dat kan alles (als er idd drivers voorradig zijn).quote:Uit ervaring kan ik je vertellen dat een goed installerende Windows niet perse hoeft te betekenen dat er geen probleem is met de hardware.
ok dat is een goede tip. Ik heb net een nieuw cd'tje gebrand, maar dat mocht niet baten.... Kan natuurlijk ook aan de download zelf liggen, zeker aangezien ik de 3 cd'tjes tegelijk naar binnen heb getrokken....quote:Op maandag 15 januari 2007 23:56 schreef nipeng het volgende:
Dat zou best kunnen. Check jij de MD5sum/hash van het iso bestand voordat je deze fikt? In de FTP dir staat meestal een md5sums bestand met daarin dus de md5 hashes van de diverse iso bestanden. Je laat een md5 prog los op de vers binnengetrokken iso en vergelijkt de output met die genoemd in het bestand. Bij een verschil is de download niet goed.
Check voor meer uitleg: https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
helaas zover kom ik niet. Misschien dat er morgen nog iemand een briljant idee heeft, misschien dat de download niet goed is, of dat Ubuntu het wel doet...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:21 schreef nipeng het volgende:
Goed idee, met een beetje mazzel melden zich hier later mensen die nog een idee hebben over de oorzaak.
Oja, soms kan/moet je ook bij het booten een keuze maken voor de hardware die je hebt.
Ik installeer zelf bijna nooit linux. Doe jaren met een installatie.
1. nee, ik heb een ps2 keyboard.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:31 schreef wdn het volgende:
Autoreply: en jij hebt een x86-64?
EasyUbuntu heb ik ook wel eens gebruikt maar toen werkte het allemaal wel degelijk![]()
slaveloos:
Ik heb de volgende 2 topics gevonden over ram drive error samen met Mandriva:
http://justlinux.com/forum/showthread.php?t=56698
http://groups.google.nl/g(...)ad/1a464da3bef2f02d/
2 dingen komen daar uit (behoudens de al genoemde download die niet goed zou kunnen zijn):
1. heb je een usb keyboard toevallig? Indien ja, neem eens een keyboard met kabel en zet usb uit in je bios. Probeer dan nog eens. Het zit er dik in dat deze dan niet wordt herkend tijdens installatie (0 keyboards tijdens install = paniek).
2. Verder kan het zijn dat je schijf errors kent. Kun je deze eens formatteren (met een boot-disc ofzo) als fat32 of kan dat niet?
ik heb echt geen idee wat er voor moederbord in die 2ehands HP vectra zit, als dat van belang is, moet ik denk ik maar afzien van linux, zeker op mijn eigen systeem. Ik heb er al de schurft aan dat ik altijd moet googlen voordat ik hardware koop ivm windowsconflicten, en nu blijken er dus MOBO's te zijn die niet werken met linux?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:06 schreef wdn het volgende:
slaveloos: ik weet zeker dat je meldingen op je scherm zult krijgen (onder 1 van de andere console schermen).
Belangrijk is in elk geval ACPI. Tijdens de eerste ingave kun je opgeven hoe geinstalleerd kunt worden; als je daar
acpi=off
bij zet en dat is de reden voor het stoppen krijg je geen problemen.
Het je trouwens als ergens gepost welk mobo je gebruikt? Is van belang natuurlijk
helaas kan dit niet, ik start een soort van liveCD die geeft me een desktop waarop een knop met install, en vervolgens een aantal vragen over hoe de pc moet heten en iets over waar ik de / wil en de /home en de swap. (als ik dat aangeef zegt ie dat dat niet zo kan, dus laat ik het hem zelf maar uitzoekenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:21 schreef wdn het volgende:
In ubuntu kan dit zeker wel slaveloos (ik heb ervaring)
Laatste vraag van je: neen. Meen van niet
Ik kan niet zien welk mobo erin zit tijdens het booten of in de bios. Dit is een HP vectra machine, een 3 jaar oude bussiness desktop, met een uitgeklede AMI achtige bios......quote:Merk nmobo kun je zien tijdens het booten en ook in het BIOS.
Oh en elk mobo werkt met Linux (enkele exotische uitzonderingen daargelaten tuurlijk) maar niet elk mobo even makkelijk. OOK in mobo's zit software en dus ook fouten.
dat geloof ik allemaal wel, maar het moet toch kunnen om te installeren, of inderdaad dat je een foutmelding krijgt....quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:23 schreef Schorpioen het volgende:
Als je eens begint met als de installer eruitknalt op zoek te gaan naar de foutmelding. Die staat in een van de virtual consoles die je kan bereiken dmv ctrl-alt-F8 ofzo, of een andere F-toets.
Voor linux geldt dat wanneer je de foutmelding weet en dus weet wat er fout gaat je het in 99% van de gevallen wel kan fixen. In tegenstelling tot windows waar je allereerst al vrijwel nooit duidelijke details krijgt over de cryptische foutmelding en je er ten tweede bijna nooit iets aan kan doen behalve rebooten of opnieuw installeren.
Linux vereist een andere manier van denken en een meer pro-actieve houding, maar als je die eenmaal hebt eigengemaakt wil je nooit meer iets anders.
ok, dus voordat je livecd opstart.....quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:43 schreef wdn het volgende:
En voor Ubuntu zijn heel veel helppagina's gemaakt.
Ga ermaar vanuit dat Linux dusdanig anders is dan Windows dat je dingen zult moeten lezen.
Windows heb je ook niet in 1 dag geleerd
alles over booten ->>
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Ik zeg toch waar je de foutmelding kan vinden? Dat zijn dingen die je in heel veel beginnershandleidingen kan vinden. Je moet wel bereid zijn om je een beetje te verdiepen in de materie, het is als met het leven zelf, niemand heeft gezegd dat alles makkelijk zou zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:36 schreef slaveloos het volgende:
[..]
dat geloof ik allemaal wel, maar het moet toch kunnen om te installeren, of inderdaad dat je een foutmelding krijgt....
Windows meldingen zijn cryptisch idd, maar linux meldingen zijn onvindbaar voor de beginner. En die beginner blijft een beginner, omdat de installatie mislukt.......
met dat laatste verdien ik al jaren mijn brood, met het vinden van oplossingen voor windows problemen. Ik heb nu 2 linuxfoutmeldingen gehad, en met gegoogle heb ik een heleboel oplossingen gevonden die allemaal niet werkten.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik zeg toch waar je de foutmelding kan vinden? Dat zijn dingen die je in heel veel beginnershandleidingen kan vinden. Je moet wel bereid zijn om je een beetje te verdiepen in de materie, het is als met het leven zelf, niemand heeft gezegd dat alles makkelijk zou zijn.
Ik heb trouwens ook nog vrijwel nooit gehad dat ik een windows foutmelding in google gooide en daar daadwerkelijk een oplossing mee vond. Met linux vind ik eigenlijk altijd wel een oplossing.
diagnostisch programma draait nu.....quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je er zo van overtuigd bent dat het aan de harde schijf ligt, waarom download je dan niet even een programma van de site van de fabrikant waarmee je dat kunt testen? Dan kun je dat wellicht gelijk uitsluiten, of als 'ie kapot begint te gaan de schijf eruit halen, stabieler wordt de boel er niet op met een defecte schijf.
Wat lijkt me dat vervelend zeg...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef slaveloos het volgende:
o ja, ik ben trouwens altijd erg opgefokt als iets me niet lukt met PC's, en dat terwijl ik al meer dan 12 jaar werkzaam ben in de IT....
Slaveloos tochquote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef slaveloos het volgende:
o ja, ik ben trouwens altijd erg opgefokt als iets me niet lukt met PC's, en dat terwijl ik al meer dan 12 jaar werkzaam ben in de IT....
Je zou voor de grap eens Zen en de kunst van het motoronderhoud moeten lezen. Ook het oplossen van computerproblemen vraagt namelijk, net als het repareren van Japanse motorfietsen, om een onbezwaard gemoed.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:56 schreef slaveloos het volgende:
Ik ben slechts bedrijfseconoom in wording en zelfs mij lukt het vrij aardig. Ik kan nu zelfs Microsoft Navision via VPN (citrix client) gebruiken.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:41 schreef wdn het volgende:
slaveloos: ik zeg maar zo: indien mij het lukt om met Linux te werken moet het jou ook lukken![]()
Ik ben maar een programmeur
Zeker weten.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:34 schreef merlin693 het volgende:
vroegah gebruikte ik altijd groups.google voor LINUX vragen (meestal een goed antwoord/oplossing)...is dit nog bruikbaar tegenwoordig ?
zo werk ik niet, ze noemen mij quick & dirty. Geen projectleider, maar een regelaarquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Slaveloos toch
Als er iets is wat je nooit moet zijn (nergens bij) dan is het opgefokt zijn.
Gewoon alles rustig bekijken, bedenken en overwegen. En dan handelen
Indien je opgefokt iets doet weet je later niet meer hoe je iets heb opgelost of je neemt genoegen met halfbakken oplossingen![]()
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 17:39 schreef wdn het volgende:
Hier een vectra met ubuntu: http://forum.ubuntu-nl.org/message/51600#p51600
Dus het ligt aan jou![]()
ik gebruik rewritables inmiddels , maar bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:14 schreef slakkie het volgende:
slaveloos, wat je ook zou kunnen proberen is de alternate install CD van Ubuntu of de server install. De alternate heeft mij iig al geholpen toen de normale livecd van Ubuntu niet wilde. Je hebt inmiddels een hele verzameling Linux CD, dus deze kan er ook wel bij
Iemand?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 10:46 schreef De_Hertog het volgende:
Misschien een aparte vraag, maar ik heb een usb->rs232 convertor nodig die onder Linux werkt. En dan zo dat je gewoon in software /dev/tty01 kunt vervangen door /dev/usb01 of iets dergelijks. Heeft iemand toevallig zo'n ding, en zo ja, kan die me vertellen waar hij die gehaald heeft?
Niet ieder merk werkt namelijk even goed, en het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een bedrijf uit Amerika dat hem wel op wil sturen, voor een dollar of 30 extra. Ik heb al een paar Nederlandse leveranciers aangeschreven, maar als iemand er toevallig ervaringen mee heeft is dat ook leuk. Alvast bedankt!
Die zijn wel antiek inmiddels. In ieder geval SuSE. Dus 100% zeker weet je het niet. Ik kon Ubuntu 5.04 ook installeren, maar de versie die erop volgde deed het niet. Toen moest ik toch eerst mijn BIOS updaten, anders bleef Ubuntu er tijdens de installatie mee stoppen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:00 schreef wdn het volgende:
slaveloos: VL420. De kans dat het mobo een ASUS P4B-MX is lijkt 100%. Bios=AMI.
Ik ben op 5 sites geen VL420s tegengekomen met een andere mobo (of vergelijkbaar).
Hardwarematig zou je goed moeten zitten volgens dit rapport:
http://www.linux-tested.com/results/asus_p4bmx.html
RedHat 7.1
TurboLinux 6.5
SuSE 7.2
Werken alledrie 100%. En als die het doen doet Debian (en dus Ubuntu) het ook wel
quote:Using debian + 2.4.18 kernel. No additional patches. Device used prolific pl2303 driver and appears to be functioning perfectly (used at up to 115200)
Ik zou eens bellen met sitecom nederlandquote:Work perfectly under 2.4.20 on a Rev 1 TiBook with Debian testing. I used it to access a Nokia FW1 Checkpoint console and it is OK. I never used it to sync a Palm right now but it shouldn't be a problem. I use the modules pl2303 and usbserial.
Geweldig, dank jequote:Op woensdag 17 januari 2007 12:47 schreef wdn het volgende:
Sitecom ID 0711:0230 is een USB to RS-232 converter.
Commentaar op het web:
[..]
[..]
Ik zou eens bellen met sitecom nederland![]()
Ik heb inderdaad de 64 bits versie.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:31 schreef Schorpioen het volgende:
Ook geen problemen gehad. Ik gebruik bijna altijd mplayer en soms vlc; het installeren van w32codecs is meestal wel genoeg, dan kun je alles wel spelen. Alleen als je de 64-bits versie hebt dan werkt het inderdaad niet; de 64 bits versie van mplayer slikt de 32 bits windowscodecs niet. Je moet dan gaan prutsen met een 32 bits chroot maar dat wordt na verloop van tijd zo'n gekloot dat je beter gewoon de 32 bits versie van het OS kan draaien.
windows is slim genoeg om dingen net even wat andere vlaggetjes te geven of het commando te wijzigen, bijv ipconfig ipv ifconfig, de vlaggetjes van ping etc.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:04 schreef slaveloos het volgende:
[..]
met dat laatste verdien ik al jaren mijn brood, met het vinden van oplossingen voor windows problemen. Ik heb nu 2 linuxfoutmeldingen gehad, en met gegoogle heb ik een heleboel oplossingen gevonden die allemaal niet werkten.
De oudste was van 2002, de nieuwste van 2006, en altijd ligt het aan iets anders dan linux. Dan vind ik windows gebruikers wel eerlijker. Die geven toe dat hun software regelmatig faalt.
Verder ben ik jullie wel echt ontzettend dankbaar voor jullie hulp![]()
![]()
alleen erg geirriteerd dat t wer zo moeilijk gaat allemaal.
Ik wil er gewoon mee aan de slag![]()
Dat geldt voor alle codecs? Moet je alles opnieuw installen of kan je de 32bits er "overheen" installeren?quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Schorpioen het volgende:
Zoals ik al zei: die w32codecs werken vaak niet onder 64bits. Dat is zwaar klote en reden om maar gewoon 32 bits te draaien totdat er 64bits codecs uitkomen. Voor het performance verschil hoef je het niet te laten, dat is voor gewoon gebruik bijna te verwaarlozen.
Je moet alles opnieuw installeren, of je kan ook een 32bits omgeving binnen de 64bits installeren, en daar dan dmv een chroot alle applicaties runnen die 32 bits vereisen. Misschien dat inmiddels er eea is veranderd maar destijds was dat naast de w32codecs en dus mplayer en andere mediaspelers ook bijv flash en java, en dus moest ik ook firefox in de 32bits omgeving installeren. Dat heeft een aantal flinke nadelen en het is veel gedoe omdat je dan eigenlijk 2 afzonderlijke installaties moet bijhouden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:52 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Dat geldt voor alle codecs? Moet je alles opnieuw installen of kan je de 32bits er "overheen" installeren?
ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Aoristus het volgende:
[..]
windows is slim genoeg om dingen net even wat andere vlaggetjes te geven of het commando te wijzigen, bijv ipconfig ipv ifconfig, de vlaggetjes van ping etc.
Voor pure praktijkgerichte zaken, ben je waarschijnlijk beter af met windows, linux vergt wat meer geduld (EN LEESWERK!), maar dan heb je het wel helemaal zelf gedaan en dan werkt zoiets gevoelsmatig ook beter
Nee, geen enkele twijfel.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:31 schreef Autoreply het volgende:
Zo; Die is ook gedownload: ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso
Die gaan we dan zo maar 's installeren... kijken of hij het doet.... alhoewel ik nog steeds een beetje twijfel; er is geen twijfel over dat alles gewoon loopt onder de 32 bits versie? (X2 3800+ AM2, 1, later 2 gieg DDR2)
Zonde om dat uit .us te laten komen, lijkt me nergens voor nodig. Volgens mij zijn die dingen redeijk gestandaardiseerd (net zoals USB muizen/toetsenborden, USB sticks, Bluetooth dongles, etc.) dus werken ze zo goed als allemaal. Fabrikanten als Sweex en Sitecom hebben echt niet hun eigen USB-RS232 chipje ontworpen voor dat geld.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 10:46 schreef De_Hertog het volgende:
Niet ieder merk werkt namelijk even goed, en het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een bedrijf uit Amerika dat hem wel op wil sturen, voor een dollar of 30 extra. Ik heb al een paar Nederlandse leveranciers aangeschreven, maar als iemand er toevallig ervaringen mee heeft is dat ook leuk. Alvast bedankt!
Gevoel lees je niet van papier, maar als dat een argument voor jou rechtvaardigt, er zijn ook zat mensen die hardstikke handig zijn met windows en die het leuk vinden om gigantische lijsten gebruikers met een muisklik aan te maken.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:10 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....
Je geeft zelf aan dat je waarschijnlijk een rotte hd hebt. Linux is misschien wat kritiseer dan windows met betrekking tot dat. Maak van te voren minimaal 2 partities aan 1 voor root en 1 voor swap. 3 is beter dan kan je ook een /home partite maken en zijn je gegevens zeker bij een nieuwe install van linux.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:10 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ok, dus t is alleen gevoelsmatig een beter systeem dan windows zeg je hier toch. Waarom zou ik er dan nog mee verder gaan? het werkt iig niet op mijn hp vectra.....
Op de EasyUbuntu site staat dit over de codecs:quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:19 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad de 64 bits versie.
Wat heb ik gedaan: Alle video/audio gerelateerde zooi die ik zelf had geinstalleerd (alleen gxine, xine en xmms) eraf gemikt. Vervolgens easyubuntu geinstalleerd... en daarna drie voornoemde en movieplayer weer geinstalleerd. Hij speelt nog steeds niets af. Zo makkelijk dat je grootmoeder het kan installeren; right![]()
Wat is er nou zo moeilijk aan; xvid enzo hangt toch niet van windows af? Movie player speelt ze keurig af; met een fraai zwart beeld![]()
eh de HD komt goed door zijn test heen. Ik denk dan ook niet dat de HD rot is, maar de combi van deze HD en Linux. Anders kan ik ook niet verklaren dat een live CD het prima doet allemaal.quote:Op woensdag 17 januari 2007 15:36 schreef dryfit het volgende:
[..]
Je geeft zelf aan dat je waarschijnlijk een rotte hd hebt. Linux is misschien wat kritiseer dan windows met betrekking tot dat. Maak van te voren minimaal 2 partities aan 1 voor root en 1 voor swap. 3 is beter dan kan je ook een /home partite maken en zijn je gegevens zeker bij een nieuwe install van linux.
En een echt PC reparateur die geeft niet op tot het werkt.
En brand de cd altijd op een hele lage snelheid. Meeste fouten komen door cd die niet goed gebrand zijn
Ik dacht altijd dat x86 alleen maar intel wasquote:Op woensdag 17 januari 2007 15:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Op de EasyUbuntu site staat dit over de codecs:
http://easyubuntu.freecontrib.org/HtmlDocs/ch05.html
Hier staat aangegeven welke codec door 64 bits wordt gevreten
Heb je nou al gekeken wat voor foutmelding er exact komt, ik heb namelijk een beetje het gevoel dat je wat in de wilde weg loopt te gokken.quote:Op woensdag 17 januari 2007 15:47 schreef slaveloos het volgende:
[..]
eh de HD komt goed door zijn test heen. Ik denk dan ook niet dat de HD rot is, maar de combi van deze HD en Linux. Anders kan ik ook niet verklaren dat een live CD het prima doet allemaal.
Ja maar toen heb je ook niet naar de foutmelding gekeken, of wel?quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:15 schreef slaveloos het volgende:
t leek me eenredelijk onderbouwde gok.
vanaf de cd draait ubuntu goed, en tijdens het installeren gaat t mis.
Ik zal straks opnieuw installeren, en kijken naar de foutmelding.
Ik ben vooral bang dat dit weinig op gaat leveren omdat het me met mandrake ook al niet lukte om te installeren.
Ik weet niet of het in suse ook werkt maar in ubuntu gewoon printscreen of alt-printscreen, zelfde als in windows dus.quote:Op woensdag 17 januari 2007 17:19 schreef Slappy het volgende:
wat is de snel toets voor printscreen(screenshots) in Suse Linux.
Neee het zijn der meerquote:Op woensdag 17 januari 2007 15:58 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat x86 alleen maar intel was![]()
Install is bezig...
Als ik printscreen druk krijg ik een dialoogvenstertje met de vraag waar ik de screenshot op wil slaan in png formaat. Daar heb je dus geen gimp voor nodig. Maar in de gimp kan het via File - Acquire - Screen shot.quote:Op woensdag 17 januari 2007 17:30 schreef Slappy het volgende:
Hoe doe je dat in Gimp dan?
Of bedoel je gewoon printscreen en dan plakken in in Gimp.
goed punt!quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:21 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ja maar toen heb je ook niet naar de foutmelding gekeken, of wel?
Voor het zelfde geld is het een heel ander onderdeel in je pc waar tijdens de live cd geen driver voor wordt geladen maar tijdens installatie wel.
Hij lijkt maar een core te herkennen.quote:
Ik zag het idd toevallig vandaag. Ik had op mijn andere pc al de beta geinstalleerd en die deed het wel goed. Ik heb de final versie geinstalleerd en nog geen problemen gehad. Steeds meer sites vereisen tegenwoordig flash8 en die kon ik dus nooit bezoeken met de versie 7 die ik had, nu doet alles het tenminste weer.quote:Op woensdag 17 januari 2007 20:08 schreef nipeng het volgende:
Ik kan het bijna niet geloven maar Flash 9 voor linux is uit.
Zelf nog niet getest trouwens.
watjequote:Op woensdag 17 januari 2007 20:07 schreef Autoreply het volgende:
<..> en anders mik ik de hele zooi eraf![]()
Nee, Dapper (long term support enzo...)quote:Op donderdag 18 januari 2007 05:51 schreef wdn het volgende:
autoreply: rebooten, bij Grub -generic kernel kiezen.
(ik neem aan dat je Edgy gebruikt?)
Met
cat /proc/cpuinfo
kun je zien wat er draait trouwens
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 15 model : 75 model name : AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Proces sor 3800+ [i]stepping : 2[/i] H cpu MHz : 2010.439 cache size : 512 KB fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 1 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 ap ic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt lm 3dnowext 3dnow p ni cx16 lahf_lm cmp_legacy bogomips : 4026.15 jarno@jarno-home:~$ |
1 2 3 4 | tar -zxf easyubuntu-3.022.tar.gz cd easyubuntu sudo python easyubuntu.in |
Het lijkt erop alsof het maar 1 core draait. Met 2 cores zou je 2 stukjes zien: "processor: 0" en "processor: 1"quote:Op donderdag 18 januari 2007 10:41 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Nee, Dapper (long term support enzo...)
[ code verwijderd ]
Hij lijkt dus gewoon op twee cores te draaien. Hoe krijg ik het plotje bij system monitor dan op twee cores?
En wat doe ik daaraan? Wdn's uitleg volg ik niet helemaal niet. Of is de enige optie terug naar AMD-64 structuur en alles nOg een keer te doenquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:25 schreef devzero het volgende:
[..]
Het lijkt erop alsof het maar 1 core draait. Met 2 cores zou je 2 stukjes zien: "processor: 0" en "processor: 1"
Netjes slakkie... Leuke naam van die binary ook..quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:57 schreef slakkie het volgende:
Word documenten printen zonder OO te openen?
[ code verwijderd ]
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen/omzeilen? De server is volledig up-to-date als het goed is.quote:dpkg: dependency problems prevent configuration of scalix-tomcat-connector:
scalix-tomcat-connector depends on apache2 (>= 2.2.0); however:
Version of apache2 on system is 2.0.55-4ubuntu2.1.
Ja, jammer alleen dat de versie in de ubuntu repositories nog steeds 2.0.55 is en er geen nieuwere is voor ubuntu. Dit zul je dus allemaal buiten apt om moeten regelen en dat is iets wat ik zelf altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden. Wat je zou kunnen doen is alleen voor apache2 de feisty versie nemen maar ik ben bang dat dat ook voor allemaal dependency problemen kan zorgen en sowieso is feisty mij nog veel te beta.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat kun je oplossen door een nieuwe Apache te installeren.
Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:22 schreef Schorpioen het volgende:
Dit zul je dus allemaal buiten apt om moeten regelen en dat is iets wat ik zelf altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden.
Alleen in het uiterste geval én als ik me voldoende moed heb ingedronken.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?
Misschien wel maar ook grote kans dat je dan alleen maar extra dep problems introduceert.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Een rpm zoeken van een nieuwere versie en die met alien omzetten naar deb, installeren met apt. Ideetje?
Kan ook wel, maar zodra er ook andere packages op dat package gaan dependen wordt het al minder leuk. Zeker met iets als Apache. Debian heeft nogal het een en ander aan packages (wwwconfig-common oid bijvoorbeeld, ik weet vrij zeker dat die naam niet helemaal klopt overigens) om het installeren van webapps enzo te automatiseren. Zoiets is natuurlijk heel gevoelig als het gaat om plaatsing van (configuratie)bestanden.quote:Op donderdag 18 januari 2007 21:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hm, ok, ik heb wel eens op die manier packages geinstalleerd, zonder problemen. Ideaal is het uiteraard niet, wel simpel en ook weer simpel te verwijderen.
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert. Als ik apt gebruik, kan ik met debfoster prima alles weg halen, inclusief depencies die overbodig worden enzo.quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:02 schreef LintuxCx het volgende:
Dit zijn de momenten dat het heel lastig is om aan buitenstaanders uit te leggen wat er nou zo geweldig is aan Linux.
Veel software die je installeert volgens 'configure, make, make install' kan je verwijderen door 'make uninstall' in de source-dir te draaien...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert. Als ik apt gebruik, kan ik met debfoster prima alles weg halen, inclusief depencies die overbodig worden enzo.
quote:There are two primary benefits to using checkinstall instead of running make install:
* You can easily remove the package with one step.
* You can install the resulting package upon multiple machines.
quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:40 schreef Autoreply het volgende:
[..]
En wat doe ik daaraan? Wdn's uitleg volg ik niet helemaal niet. Of is de enige optie terug naar AMD-64 structuur en alles nOg een keer te doen![]()
quote:
Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot aprilquote:Op vrijdag 19 januari 2007 13:31 schreef wdn het volgende:
[..]![]()
Beetje mijn reply niet volgenTsk tsk tsk.
Ik heb niets meer gevonden voor je
Als je onder Windows zit en je hebt zin om met Linux te klooien, zonder je machine om zeep te helpen, kan je met VMware een PC emuleren, en daarbinnen Linux installeren... Werkt prima als je genoeg ram hebt ( vanaf 512MB werkt het lekker) en als je er geen zin meer in hebt gooi je je virtuele PC weg en begin je eventueel overnieuw...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:13 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot april) en ga ik af en toe nog 's een beetje aankloten met Linux, het blijft toch leerzaam
![]()
Iedereen iig hartelijk bedankt voor de hulp en ik blijf nog wel een tijdje meelurken![]()
An oke, dit had ik in een test-install van FreeBSD ook zo opgelost, het is dus the way to go... Alleen is /usr/bin/vi een bestaande binary, is het mogelijk deze via de package manager te verwijderen en dan de symlink te plaatsen of moet ik de bestaande /usr/bin/vi even renamen ofzo?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:34 schreef Schorpioen het volgende:
Symbolic links zijn daarvoor uitgevonden!
sudo ln -s /usr/bin/vim /usr/bin/vi
Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:55 schreef whoops het volgende:
[..]
Als je onder Windows zit en je hebt zin om met Linux te klooien, zonder je machine om zeep te helpen, kan je met VMware een PC emuleren, en daarbinnen Linux installeren...
Dat laatste. Dual boot heeft bij mij toch de voorkeur, het werkt een stuk prettiger.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 20:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?
Dit is een feature. De shell aliassen en variabelen zitten in andere namespaces.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:28 schreef whoops het volgende:
Ik heb iets vaags met FreeBSD. Als shell gebruik ik bash en de meeste commando's voer ik met mijn useraccount uit via sudo, zoals ik dat onder Linux ook doe...
Is dit een bekend probleem, heeft iemand een idee hoe dat op te lossen?
Volgens mij niet.quote:Bestaat er onder FreeBSD iets als update-alternatives onder Debian/Ubuntu ?
Gewoon handig om te hebben als je snel wat wilt doen met een OS zonder je bak dual/multi-boot te maken. Ik gebruik het om Windows 2k te draaien op werk om niet telkens te booten tussen twee systemen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 20:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Wat is het bezwaar tegen een dual-boot, of is dit gewoon een handige optie als je geen dual-boot wilt hebben?
Het is niet alleen om dual-boots tegen te gaan, een virtuele PC biedt een aantal mogelijkheden die je met een normale PC niet of moeilijker hebt...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 20:04 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik heb het laatste gedaan, de vi bin even gemoved en een symlinkje gemaakt... En misschien moet ik dan toch maar aan 'sudo vim' wennen...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 21:50 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dit is een feature. De shell aliassen en variabelen zitten in andere namespaces.
Je kan dus niet `sudo vi` gebruiken als je als via sudo wilt vimmen. Je zal dus of in een sessie moeten duiken of `sudo vim` gebruiken. Of wat LightSchorpioen zegt, symlinkje.
[..]
Volgens mij niet.
Da's nou ook precies één van de redenen dat packages bestaan.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Wat mij vooral stoort is het ontbreken van een simpele uninstall mogelijkheid voor dingen die je zelf compileert.
http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.phpquote:Op zaterdag 20 januari 2007 00:54 schreef ikJur het volgende:
ik wil ook een keer linux proberen. zeker naar aanleiding van dit filmpje. Mijn god wat is dat vet, en handig, wel jammer dat dat ik de hele adobe creative suite nodig heb anders zou ik behalve voor het gamen linux overal voor gebruiken.
Heb al veel ervaring met windows vanaf dos tot xp, en ik werk ook al enkele jaren met OSX.
Ik wil graag een makkelijke distro zonder al te veel gezeik met command line enzo.
Beetje mooie eyecandy.
en het moet een 64 bit versie zijn zodat die processor van mij ook een keer word gebruikt.
Spellen hoef ik niet te doen, die doe ik wel op me windows. Wat ik wel wil doen is internetten en films kijken/downloaden van usenet.
welke distro raden jullie mij aan?
Om niet meteen met Ubuntu aan te komen zetten, hier kan je een test doen welke distributie bij je past... Aangezien je wel e.e.a. van besturingssystemen af weet is het misschien slim zo'n test te doen...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 00:54 schreef ikJur het volgende:
ik wil ook een keer linux proberen. zeker naar aanleiding van dit filmpje. Mijn god wat is dat vet, en handig, wel jammer dat dat ik de hele adobe creative suite nodig heb anders zou ik behalve voor het gamen linux overal voor gebruiken.
Heb al veel ervaring met windows vanaf dos tot xp, en ik werk ook al enkele jaren met OSX.
Ik wil graag een makkelijke distro zonder al te veel gezeik met command line enzo.
Beetje mooie eyecandy.
en het moet een 64 bit versie zijn zodat die processor van mij ook een keer word gebruikt.
Spellen hoef ik niet te doen, die doe ik wel op me windows. Wat ik wel wil doen is internetten en films kijken/downloaden van usenet.
welke distro raden jullie mij aan?
Je gebruikte Dapperquote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:13 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Spijtig. Dan mik ik volgende week XP erop (Vista goedkoop duurt nog tot april) en ga ik af en toe nog 's een beetje aankloten met Linux, het blijft toch leerzaam
![]()
Iedereen iig hartelijk bedankt voor de hulp en ik blijf nog wel een tijdje meelurken![]()
Hmm, ook dat maar 's proberen danquote:Op vrijdag 19 januari 2007 22:08 schreef whoops het volgende:
Sounds good. Dat ga ik maar 's proberen nádat XP goed loopt; ik heb het ding ook professioneel nodig, dus aankloten is niet altijd een optiequote:Op zaterdag 20 januari 2007 08:38 schreef wdn het volgende:
[..]
Je gebruikte Dapper
Ik raad je aan Edgy te nemen met de generic kernel. Edgy is Dapper maar met verberingen
Ja, gedoe.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 00:58 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Da's nou ook precies één van de redenen dat packages bestaan.
Overigens kun je dat uninstallen toch ook vrij makkelijk maken. Sommige programma's bieden een "make uninstall" target. Anders geef je iets als --prefix=/usr/local/programmanaam mee aan het configure script, staat het ook allemaal redelijk apart.
En dan wil je natuurlijk alle binaries even symlinken naar een bin-directory die in $PATH staat. Dan merk je weinig tot niks van de alternatieve lokatie en is uninstallen echt een fluitje van een cent!
Debfoster, geniaal programma.quote:Alleen dependencies gaan niet zo makkelijk... Maar ja, het is ook echt beter om zo veel mogelijk het packaging systeem te gebruiken.
kom maar opquote:Op zaterdag 20 januari 2007 21:34 schreef slaveloos het volgende:
slaveloos heeft t voor elkaar en draait ubuntu!!!
thanks all
maar juich niet te vroeg, nu komen binnenkort allemaal lastige en domme vragen op juliie af.....
thanks!
De vragen kunnen nog niet zo wazig zijn of ik ben der al eens tegenaan gelopenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 21:34 schreef slaveloos het volgende:
slaveloos heeft t voor elkaar en draait ubuntu!!!
thanks all
maar juich niet te vroeg, nu komen binnenkort allemaal lastige en domme vragen op juliie af.....
thanks!
En al mijn domme vragen kan je écht niet verslaan hoorquote:Op zaterdag 20 januari 2007 22:34 schreef wdn het volgende:
[..]
De vragen kunnen nog niet zo wazig zijn of ik ben der al eens tegenaan gelopen
Yep, wil ik ook gaan doen. IS voor zover ik weet deborphan maar dan cooler. Het idee van debfoster is toch dat je debfoster gebruikt ipv apt als je een extra package wil installeren en dat debfoster dan onderscheid maakt tussen "zelf geïnstalleerd" en "als dependency geïnstalleerd" en zo packages weer verwijdert zodra ze slechts de status "als dependency geïnstalleerd" hebben en er geen dependency-verwijzingen meer naar bestaan?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Debfoster, geniaal programma.
Dit doet aptitude ook, dat is een van de redenen dat ik die graag gebruik, ook in de CLI (dus "sudo aptitude install <pkg>" "sudo aptitude search <str>" )... Hij markeert de autmatisch geinstalleerde packages met een A ... Suggested en recommended installeert hij standaard niet mee, maar met de ncurses interface kan je die wel makkelijk selecteren. Aptitude haalt bij het deinstalleren van een package ook weer netjes de Automagisch geinstalleerde weg...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 23:54 schreef LintuxCx het volgende:
als je een extra package wil installeren en dat debfoster dan onderscheid maakt tussen "zelf geïnstalleerd" en "als dependency geïnstalleerd" en zo packages weer verwijdert zodra ze slechts de status "als dependency geïnstalleerd" hebben en er geen dependency-verwijzingen meer naar
bestaan?
Hoe doet 'ie dat met Recommended/Suggested packages trouwens?
Ik heb nog niet het lef gehad om uit de svn-repo te gaan builden, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb m'n machine om zeep te helpen, ik wil het dus in een test omgeving doen (viva vmware)... Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er gewoon een APT repository was om het van te installeren...quote:Op zondag 21 januari 2007 10:14 schreef slakkie het volgende:
Zijn er mensen die KDE4 al in gebruik hebben? Ik heb me laten opgeilen door een artikel over KDE4 (nog in development fase - ze verwachten hem over ruim 6 mnd).
Zit er nu aan te denken om eens KDE4 uit te proberen, maar nu wil ik weten, zijn er pioniers aanwezig die het al eens uitgeprobeerd hebben. Wat zijn jullie meningen?
Zat zelf te denken om een install te doen naar /opt/kde4 oid. Maar volgens mij moet ik dan wel mijn oude kde3 uninstallen of zou het gewoon netjes naast elkaar kunnen draaien? Ik moet ook qt upgraden naar qt4.quote:Op zondag 21 januari 2007 11:47 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik heb nog niet het lef gehad om uit de svn-repo te gaan builden, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb m'n machine om zeep te helpen, ik wil het dus in een test omgeving doen (viva vmware)... Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er gewoon een APT repository was om het van te installeren...
* whoops is ook wel benieuwd naar KDE4...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |