abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44914340
Vraagje voor de video-editor guru's onder Linux.

Ik heb een 7Gb .avi file. Deze wil ik op 2 DVD's burnen, maar ook dusdanig dat ik beide files apart kan afspelen met bijv. gxine. Hoe en met welke applicatie kan ik dit het beste bereiken.

Het liefst zou ik het via de cli willen doen, maar GUI apps zijn ook meer dan welkom (uiteraard moet ook de .srt in twee'en gesplits worden).

-edit-
Ik zie spoken, de 7 Gb blijkt maar 700 Mb te zijn.
En mbv avisplit moet het trouwens lukken om avi's te splitten (package transcode onder Ubuntu/Debian).

[ Bericht 18% gewijzigd door slakkie op 01-01-2007 15:26:55 ]
  dinsdag 2 januari 2007 @ 22:31:05 #52
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_44956418
Kan iemand me helpen? Ik probeer een dualboot systeem in elkaar te flansen met XP en Kubuntu op mijn laptop.
XP erop gezet, nu heb ik de nieuwste versie van Kubuntu gedownloaded en op een cd-tje gebakken om een swap-partitie aan te maken en Kubuntu op de resterende partitie te zetten. Alleen zodra ik vanaf de cd boot krijg ik wel het Kubuntu scherm te zien: (negeer de frames er omheen)

Maar zodra ik iets selecteer krijg ik een leeg scherm te zien met een knipperend streepje en gebeurd er verder niets, ik heb hem zo een tijdje laten rammelen zonder resultaat.... Doe ik iets fout of heb ik gewoon te weinig geduld?
  dinsdag 2 januari 2007 @ 22:46:21 #53
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_44957184
Hij laadt overigens wel de kernel voor hij naar het andere scherm springt.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 22:50:08 #54
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44957361
Wat voor moederbord heb je? Bij de Asus P4P800 zou je de firmware misschien eerst moeten updaten. Ik had al problemen bij een vorige versie van Ubuntu, na de update werkte het prima.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 3 januari 2007 @ 09:14:22 #55
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_44965039
Vergelijk ook altijd ff de opgegeven MD5sum met die van de .ISO image die je gedownload hebt... Een gare .ISO is bij mij wel eens de oorzaak geweest tot veel van dit soort vage bootproblemen.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_44965134
Hihihi, even afgeleid van whoops:

ding:~$ wget -qO- http://www.ibiblio.org/pub/Linux/utils/tvp/tvp-4.6.1.tar.gz | tar xz
ding:~$ cd tvp-4.6.1
ding:~$ make all && sudo make install

[edit]Sorry voor de lichte layout verkrachting, maar volgens mij is deze nog acceptabel toch?[/edit]

-edit: zonder code tag is het wat prettiger-

[ Bericht 20% gewijzigd door slakkie op 03-01-2007 11:02:39 ]
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_44965272
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:38 schreef Aoristus het volgende:
Heeft iemand al gestoeid met XEN ?
Ja! Hier! Ik wilde ook net over Xen gaan beginnen hier, maar je bent me voor. Extreem cool stukje software. De server hier heeft nu vier identiteiten, zal ik maar zeggen.
quote:
Ik vraag me af hoe het precies werkt, op een bijna hardwarelaag 2 operating systems laten werken, waarschijnlijk gaat het dan om linux en netbsd, maar toch, met een overhead van max 5% leveren beide systemen nauwelijks aan performance in. Er staat op die site dat het ook gelukt is met windows XP, maar daar kun je tegen betaling meer over te weten komen.
Tegen betaling? Dan is er wat veranderd... Toen het twee jaar (?) terug in het nieuws kwam hadden ze dat al voor elkaar maar mochten ze die code niet vrijgeven omdat Microsoft daar geen toestemming voor gaf. Nu kun je sowieso Windows of elk ander OS op Xen draaien als je een recente machine met Pacifidinges/VT hebt.

Maar ook zonder VT/* is het al heerlijk snel, als alleen Linux kunnen draaien genoeg is. VMWare
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:09:54 #58
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44969753
Ik had laatst even kubuntu-desktop geïnstalleerd, om even met de tip van schorpioen te spelen (werkt prima trouwens, KDE en Gnome naast elkaar draaien zo). Maar uiteraard stonden toen de menu's weer vol met applicaties van zowel Gnome als van KDE in zowel Gnome als in KDE. Zeer irritant en ik geef vooralsnog de voorkeur aan Gnome.

Ik heb met sudo debfoster -f alles weer verwijderd (voor ik kubuntu-desktop installeerde had ik even met sudo debfoster mijn keepers file geüpdatet). En toch, nog steeds en net als vorige keer, als ik opstart staat er wel een blauw Kubuntu logo, terwijl ik Kubuntu helemaal niet meer heb. Ik wil gewoon weer Ubuntu zien staan tijdens het booten.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:10:23 #59
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44969772
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 09:14 schreef Detroit het volgende:
Vergelijk ook altijd ff de opgegeven MD5sum met die van de .ISO image die je gedownload hebt... Een gare .ISO is bij mij wel eens de oorzaak geweest tot veel van dit soort vage bootproblemen.
Ohja, dat uiteraard ook.
pi_44970167
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef Autoreply het volgende:
Zow, inmiddels heb ik Ubuntu (inclusief Gparted ) werkend gekregen.
Ik zit alleen nog ff te kutten met het draaien van avi's en mpeg's. De standaardwerkwijze van de Ubuntu-guide volgen helpt niet echt. Anyway, morgen maar eventjes wat andere tips proberen.
Maak gewoon gebruik van http://www.ubuntuguide.org dan heb je in notime alle codecs voor audio video / dvd werkend en bevat tevens de hulp voor een hoop firefox plugins, Java, Flash 9.0 Beta(handig voor Youtube en dergelijk sites) etc..

gewoon rustig lezen het is zeer gebruiks vriendelijk. Hij staat er ook netjes in het nederlands, kleine tip vergeet niet eerst je apt sources te updaten.
Vic Sis Pacem Para Bellum Nunc Aut Nuquam
pi_44970406
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik had laatst even kubuntu-desktop geïnstalleerd, om even met de tip van schorpioen te spelen (werkt prima trouwens, KDE en Gnome naast elkaar draaien zo). Maar uiteraard stonden toen de menu's weer vol met applicaties van zowel Gnome als van KDE in zowel Gnome als in KDE. Zeer irritant en ik geef vooralsnog de voorkeur aan Gnome.
Ik gebruik het om een extra remote desktop op te starten, op mijn eerste scherm draait dan X lokaal en met ctrl-alt-f9 switch ik dan naar een XDMCP login van mijn andere pc. En dat werkt trouwens heel goed, veel beter dan vnc of windows remote desktop, ik kan zelfs films fullscreen draaien (over een gigabitverbinding, dat wel), je merkt alleen dat je remote werkt omdat je geluid het niet doet maar volgens mij is dat ook nog wel te fixen met esd ofzo.
quote:
Ik heb met sudo debfoster -f alles weer verwijderd (voor ik kubuntu-desktop installeerde had ik even met sudo debfoster mijn keepers file geüpdatet). En toch, nog steeds en net als vorige keer, als ik opstart staat er wel een blauw Kubuntu logo, terwijl ik Kubuntu helemaal niet meer heb. Ik wil gewoon weer Ubuntu zien staan tijdens het booten.
Ik had precies hetzelfde probleem, zo heb ik het (na wat googlewerk) opgelost:

sudo update-alternatives --config usplash-artwork.so

Kies hier voor het ubuntu scherm. En daarna moet je je kernel opnieuw laten weten die splash image te gebruiken:

sudo dpkg-reconfigure linux-image-$(uname -r)

Die laatste stap wordt vaak vergeten maar zonder die laatste stap werkt het dus niet....
Unox, the worst operating system.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:31:32 #62
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_44970421
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:

sudo aptitude remove kubuntu-artwork-usplash ?
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:33:46 #63
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44970495
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:31 schreef whoops het volgende:

[..]

sudo aptitude remove kubuntu-artwork-usplash ?
Als dat een apart pakket is, zou debfoster -f het mee moeten nemen. Maar ik kan het allicht proberen (of het werkt weet ik na de volgende reboot ).

Edit:
quote:
No packages will be installed, upgraded, or removed.
0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:46:30 #64
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44970858
En voor mensen met de suggestie komen;
quote:
sudo update-alternatives --config usplash-artwork.so
heb ik zojuist geprobeerd, maar dat geeft:
quote:
There is only 1 program which provides usplash-artwork.so
(/usr/lib/usplash/usplash-theme-ubuntu.so). Nothing to configure.
Dus ook dat werkt niet. En usplash en usplash-theme-ubuntu verwijderen wil niet vanwege dependencies (hoewel daar vast een oplossing voor is, zoals -f ofzo, maar toch doe ik het liever niet, ook al zou ik ze direct weer installeren).
pi_44972122
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:46 schreef Angel_of_Dth het volgende:
En voor mensen met de suggestie komen;
[..]

heb ik zojuist geprobeerd, maar dat geeft:
[..]

Dus ook dat werkt niet. En usplash en usplash-theme-ubuntu verwijderen wil niet vanwege dependencies (hoewel daar vast een oplossing voor is, zoals -f ofzo, maar toch doe ik het liever niet, ook al zou ik ze direct weer installeren).
Heb je dit ook al geprobeerd:

sudo dpkg-reconfigure linux-image-$(uname -r)

Als je de kubuntu splash pakketten niet meer hebt dan zit dat kubuntu scherm alleen nog in je huidige kernel gebakken.
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:45:02 #66
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44972605
quote:
Searching for splash image ... none found, skipping ...
Lijkt mij dat er niks gebeurd is. Of zie ik dat verkeerd?
  woensdag 3 januari 2007 @ 16:36:08 #67
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_44976473
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 09:14 schreef Detroit het volgende:
Geeft geen errors bij mij...

Dan maar het mobo upgraden,(eerst maar is uitzoeken wat erin zit )
pi_44976899
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 16:36 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Geeft geen errors bij mij...

Dan maar het mobo upgraden,(eerst maar is uitzoeken wat erin zit )
Misschien is het een handigere benadering om eerst te checken wat er precies misgaat voordat je willekeurig dingen gaat proberen. Mbv ctrl+alt+ een van de F-toetsen kun je tijdens het booten van de livecd wel een virtual console met foutmeldingen tevoorschijn toveren, en daar vind je vast wel een aanwijzing over waar het fout gaat.
pi_44978205
apt-get --reinstall install usplash

is ook nog te proberen..
pi_44978554
Ik zou zelf dit proberen:

dpkg-reconfigure usplash-theme-ubuntu
of een reinstall van usplash-theme-ubuntu
pi_44979443
Huh, die package heb ik niet. Ik draai dan ook nog Dapper (het werkt goed en is nog geen jaar oud, dus waarom niet? ), dus dan is dat in Edgy veranderd.

Nou ja, genoeg tips zo. Of je zet splash gewoon uit, zoals het hoort.
  woensdag 3 januari 2007 @ 18:12:46 #72
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44979548
Ik heb dpkg-reconfigure usplash-theme-ubuntu nog even gedaan, ik zie morgen wel of het gewerkt heeft. Dank voor de tips in ieder geval.
  woensdag 3 januari 2007 @ 18:54:20 #73
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_44980865
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 09:40 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ja! Hier! Ik wilde ook net over Xen gaan beginnen hier, maar je bent me voor. Extreem cool stukje software. De server hier heeft nu vier identiteiten, zal ik maar zeggen.
[..]

Tegen betaling? Dan is er wat veranderd... Toen het twee jaar (?) terug in het nieuws kwam hadden ze dat al voor elkaar maar mochten ze die code niet vrijgeven omdat Microsoft daar geen toestemming voor gaf. Nu kun je sowieso Windows of elk ander OS op Xen draaien als je een recente machine met Pacifidinges/VT hebt.

Maar ook zonder VT/* is het al heerlijk snel, als alleen Linux kunnen draaien genoeg is. VMWare
Netjes, heb je een howto ?

Ikzelf moet nog uitgaan van een amd athlon 64 3200+ met 1 gb geheugen. Hoe draait dat bij jou en hoe lang duurt het voordat je beide systemen hebt geboot, hoe schakel je tussen systemen etc..
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_44985657
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 18:54 schreef Aoristus het volgende:
Netjes, heb je een howto ?
Niet echt, eigenlijk, maar daar zijn er op zich ook al genoeg van geschreven. In SuSE schijnt het allemaal al vrij goed geïntegreerd te zijn ook en heb je amper nog een HOWTO nodig.
quote:
Ikzelf moet nog uitgaan van een amd athlon 64 3200+ met 1 gb geheugen. Hoe draait dat bij jou en hoe lang duurt het voordat je beide systemen hebt geboot, hoe schakel je tussen systemen etc..
Ik draai het zelf op een Dual P3-550 met 640MB, dus jouw A64 moet ruim voldoende zijn. En hoe bedoel je beide systemen? Ik heb naast domain 0 nog 3 virtuele machines.

Xen is eigenlijk voor desktop dingen niet het meest geschikt, denk ik. Ik doe het op een server om de dingen (om praktische- en security-redenen) een beetje te scheiden. Schakelen tussen VM's is er niet echt bij. Je kunt ze allemaal via SSH bereiken, net als wanneer je met echte servers werkt. Ook kun je met een speciaal commando direct op de console van een VM werken. Kernel msgs zien en gewoon via getty inloggen.

Maar dat ziet er dus wel heel tof uit. Je tikt "xm create -c nibbler.cfg" en je virtuele machine start. Je ziet de kernel msgs voorbij komen zoals dat altijd gaat, alles start op en na enige tijd zie je een login prompt. Dat opstarten gaat verder net zo snel als een gewone boot, op zich.

Ik weet niet hoe handig de integratie op SuSE zit, hoe veel moeite het gaat kosten. Op Ubuntu/Debian kost het opzetten op zich nog wel wat tijd. Ook binnen de VM's moet je nog wel een paar dingen aanpassen voor alles goed werkt.

En het gaafste is nog dat als je de fysieke machine reboot, Xen automatisch van alle draaiende VM's een image maakt en bij het weer opstarten die images laadt, waardoor je uptimes en SSH sessies en alles bewaard blijven. De reboot is, op een paar minuten onbereikbaarheid na, vanaf een client eigenlijk gewoon niet te merken. Heel gaaf.

Chaotisch verhaaltje, maar ik wil zo Ricky Gervais (bekend van The Office) kijken op Ned3.
  woensdag 3 januari 2007 @ 21:26:31 #75
11502 nipeng
The last ride is free
pi_44986586
Met Xen wil ik nog eens beginnen. Nu gebruik ik nog VMware omdat makkelijk uitwisselbaar is met mijn werk waar we ook VMware gebruiken.

Ik gebruik Gentoo en voor deze distro heb ik de volgende HOWTO's gevonden:

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Xen_and_Gentoo
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Virtual_Xen_Servers_and_Gentoo
pi_44989128
Iemand bekend met minicom?

Ik wil nml minicom in een non-interactive mode aanspreken, en dat kreng een AT string naar de een PCMCIA kaartje (UMTS KPN) wil sturen.
1
2
echo "AT" >> /dev/ttS1
echo 'AT+CPIN="$pincode"' >> /dev/ttyS1

werkt namelijk niet.

Ik wil namelijk die hele meuk wegscripten zodat ik ook in minder nadenkende toestanden een UMTS connectie kan opzetten.

Nu moet ik via minicom min of meer hetzelfde doen, nml. die AT+CPIN=.. string invoeren.

Via
1
2
3
minicom <<OEF
AT+CPIN.. 
OEF

werkt ook niet..

Iemand enig idee? Ik kan het niet uit de manpage halen..

Anyone?
  woensdag 3 januari 2007 @ 22:43:08 #77
11502 nipeng
The last ride is free
pi_44989890
Kan je dat niet doen met chat en bijbehorend chatscript?
Zoiets heb ik nog ooit eens gebruikt in mijn 14k4 modemtijd
pi_45150037
[Linux] Speedtouch 580 en WPA mogelijk
quote:
Op maandag 8 januari 2007 10:13 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik draai al een tijdje Ubuntu (edgy) en heb ook al een paar keer geprobeerd om WPA in te schakelen op mijn draadloze netwerk. Helaas is het me nog steeds niet gelukt. WEP lukt daarentegen prima.

Ik heb een Speedtouch 580 modem en een Intel Pro Wireless nic. Heeft iemand WPA op linux al aan de praat gekregen icm een Speedtouch 580 modem?
pi_45150265
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1100808#post1100808

Zo heb ik het aan de praat gekregen.

aptitude install wpa_applicant
and go from there..
pi_45158107
quote:
Op maandag 8 januari 2007 18:11 schreef slakkie het volgende:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1100808#post1100808

Zo heb ik het aan de praat gekregen.

aptitude install wpa_applicant
and go from there..
Ik heb ook verschillende configs gezien, maar heb je ook een Speedtouch 580 access point? Ik heb ergens gelezen dat er meer mensen problemen hebben om wpa aan de praat te krijgen op linux.
pi_45163070
quote:
Op maandag 8 januari 2007 21:19 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik heb ook verschillende configs gezien, maar heb je ook een Speedtouch 580 access point? Ik heb ergens gelezen dat er meer mensen problemen hebben om wpa aan de praat te krijgen op linux.
Nope, ik heb geen Speedtouch.
pi_45187407
Ik heb vanmiddag Linux geïnstalleerd, en het werkt echt fantastisch.
Alleen een paar dingen snap ik niet:

1. Ik heb Beryl geïnstalleerd maar hoe verander je de bewegingen die vensters maken bij acties? Zoals http://www.youtube.com/watch?v=-ZVNWFhndSs
Bij mij blijven ze gewoon hetzelfde bij elke skin.

2. En hoe krijg je die kubussen te zien van je workspaces? Als ik de toetsen in druk wat bij de Beryl Settings is aangegeven, gebeurt er niks.

3. En ik had nog een vraag maar ik ben hem vergeten, misschien dat ie weer een keer binnenschiet.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 19:45:46 #83
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45188142
Ik kan jullie trouwens van harte een intruders detectie aanraden. Bijvoorbeeld snort, hét opensource alternatief voor het commerciële tripwire.

Om een leuke firewall te draaien, lees ik net een stukje over vuurmuur , dat delen van snort_inline gebruikt

[ Bericht 3% gewijzigd door Aoristus op 09-01-2007 21:50:44 ]
  dinsdag 9 januari 2007 @ 20:35:43 #84
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45190341
Tripwire was vroeger toch ook niet commercieel?
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 19:29 schreef Sander-B het volgende:

1. Ik heb Beryl geïnstalleerd maar hoe verander je de bewegingen die vensters maken bij acties? Zoals http://www.youtube.com/watch?v=-ZVNWFhndSs

2. En hoe krijg je die kubussen te zien van je workspaces? Als ik de toetsen in druk wat bij de Beryl Settings is aangegeven, gebeurt er niks.

3. En ik had nog een vraag maar ik ben hem vergeten, misschien dat ie weer een keer binnenschiet.
Kubussen van je desktops, bewegende vensters. Wat is het voordeel van zoiets?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 22:50:42 #85
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45196207
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 20:35 schreef nipeng het volgende:
Tripwire was vroeger toch ook niet commercieel?
[..]

Kubussen van je desktops, bewegende vensters. Wat is het voordeel van zoiets?
dacht het wel, je hebt in elk geval ook een versie waar specifiek opensource bij staat, misschien werkt dat ook net zo goed zo niet beter als snort. Geen idee. Het lijkt me het uitzoeken waard

edit: ik zie het al, je hebt een enterprise versie waar je licenties voor moet betalen
pi_45196622
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 19:29 schreef Sander-B het volgende:

De themes bepalen alleen je window decorations en fonts ed maar je kan voor elke windowactie een animatie instellen in de Beryl Settings, weet niet precies waar maar gewoon ff zoeken
quote:
Standaard toetsen zijn ctrl+alt+links/rechts pijltjestoetsen, net als standaard onder gnome. Of klikken op het bureaublad met ctrl+alt ingedrukt en dan slepen.
pi_45202975
quote:
Op maandag 8 januari 2007 21:19 schreef LeisureSuitLarry het volgende:

[..]

Wat zijn de meldingen die je krijgt van iwevent, wpa_supplicant als je deze in debug mode draait, en wat is de Bit Rate waarmee je connect? Ik kan bijvoorbeeld niet op 54 Mb/s draaien, want dan verlies ik mijn connectivity - op 11Mb/s werkt het perfect.
  woensdag 10 januari 2007 @ 09:15:09 #88
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45203198
In navolging van de vragen over Xen en VMWare, heeft er al iemand ervaring met KVM?
Dit naar aanleiding van dit artikel op Tweakers: Linux-kernel krijgt ingebouwde virtualisatiesoftware
Schijnt alleen dat je processor er geschikt voor moet zijn, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik kan ontdekken of mijn processor dat is

edit: Of je kijkt even verder dan je neus lang is
Op de officiële site van KVM staat dit commando:
$ egrep '^flags.*(vmx|svm)' /proc/cpuinfo
Als je iets van output krijgt dan heb je een geschikte processor, ik dus niet
GNU Terry Pratchett
  woensdag 10 januari 2007 @ 09:19:08 #89
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45203264
Linux guru's,
hier een absolute newbie op het gebied van linux, nooit mee gewerkt, maar wel geinterresserd. Heb knoppix geprobeerd en dat beviel.
Heb de test gedaan over welke distro en 3 cd's met mandrake (mandriva) gedownload. Nu wil ik gaan installeren op een werkstation, maar heb een paar vragen over de partitionering:
* maakt mandrake een partitie aan, of gebruikt ie een bestaande partitie?
* Welk filesystem wordt door mandriva gebruikt?
* Kun je weer terug, maw kun je de linuxpartitie weer verwijderen (en hoe) en terug zetten naar een NTFS partitie?

[ Bericht 0% gewijzigd door slaveloos op 10-01-2007 10:00:32 (typos) ]
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_45204013
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 22:59 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

De themes bepalen alleen je window decorations en fonts ed maar je kan voor elke windowactie een animatie instellen in de Beryl Settings, weet niet precies waar maar gewoon ff zoeken
[..]

Standaard toetsen zijn ctrl+alt+links/rechts pijltjestoetsen, net als standaard onder gnome. Of klikken op het bureaublad met ctrl+alt ingedrukt en dan slepen.
Ja, ik had de toetsen al gezien, maar als ik bv Ctrl+Alt+Links doe, gebeurt er helemaal niks. Geen een snelkoppeling werkt.

Trouwens, welke toets is de Super-toets?
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:01:37 #91
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_45204072
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 09:15 schreef Lod het volgende:
In navolging van de vragen over Xen en VMWare, heeft er al iemand ervaring met KVM?
Dit naar aanleiding van dit artikel op Tweakers: Linux-kernel krijgt ingebouwde virtualisatiesoftware
Schijnt alleen dat je processor er geschikt voor moet zijn, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik kan ontdekken of mijn processor dat is

edit: Of je kijkt even verder dan je neus lang is
Op de officiële site van KVM staat dit commando:
$ egrep '^flags.*(vmx|svm)' /proc/cpuinfo
Als je iets van output krijgt dan heb je een geschikte processor, ik dus niet
Je processor moet inderdaad hardwarematige virtualisatie ondersteunen anders kan je het met KVM vergeten... Als je bij dat bovenstaande commando een regeltje dat begint met 'flags' als output krijgt lukt het, anders niet...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:05:13 #92
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_45204156
Vraagje tussendoor. Heeft iemand van jullie Songbird al eens geprobeerd?
http://www.songbirdnest.com/

Is het beter dan een Rhythm?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_45209040
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 09:19 schreef slaveloos het volgende:
Linux guru's,
hier een absolute newbie op het gebied van linux, nooit mee gewerkt, maar wel geinterresserd. Heb knoppix geprobeerd en dat beviel.
Heb de test gedaan over welke distro en 3 cd's met mandrake (mandriva) gedownload. Nu wil ik gaan installeren op een werkstation, maar heb een paar vragen over de partitionering:
* maakt mandrake een partitie aan, of gebruikt ie een bestaande partitie?
Dat kan je aangeven bij de installatie, je kan de schijf kiezen waar hij op geinstalleerd moet worden en dan kun je of de hele schijf gebruiken, of de vrije ruimte gebruiken, en je kan ook met de partitioneringstool een of meer bestaande (windows) partities nemen. Het makkelijkste is om een hele schijf te laten gebruiken en mandriva die schijf automatisch te laten partitioneren. Als je wat meer ervaring met linux krijgt zul je zelf handmatig willen partitioneren; zo is het erg handig om bijv een aparte /home partitie te maken, dan kun je indien nodig je systeem opnieuw installeren zonder dat al je data en instellingen verloren gaan.
quote:
* Welk filesystem wordt door mandriva gebruikt?
waarschijnlijk ext2fs of ext3fs, dat kun je overigens met een driver ook native onder windows lezen. Heel misschien gebruikt mandriva reiserfs, dat zou ik niet zeker weten.
quote:
* Kun je weer terug, maw kun je de linuxpartitie weer verwijderen (en hoe) en terug zetten naar een NTFS partitie?
Ja dat kan zonder meer.
  woensdag 10 januari 2007 @ 13:38:16 #94
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45209954
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:10 schreef Schorpioen het volgende:
Ja dat kan zonder meer.
Je moet alleen rekening houden met de gewijzigde bootloader, en je moet op een bepaalde manier de gebruikte partitie weer terug zien te krijgen voor Windows. Als je alles als 1 partitie had en je laat de installatie je (windows)schijfgrootte aanpassen dan zul je daarna met partitionmagic o.i.d. de partitie weer terug moeten brengen naar de originele grootte. Of een extra partitie voor lief nemen.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 10 januari 2007 @ 13:56:10 #95
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45210542
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:38 schreef Lod het volgende:

[..]

Je moet alleen rekening houden met de gewijzigde bootloader, en je moet op een bepaalde manier de gebruikte partitie weer terug zien te krijgen voor Windows. Als je alles als 1 partitie had en je laat de installatie je (windows)schijfgrootte aanpassen dan zul je daarna met partitionmagic o.i.d. de partitie weer terug moeten brengen naar de originele grootte. Of een extra partitie voor lief nemen.
ja zoiets was ik al wel een beetje bang voor.
is het dan verstandig om van te voren een partitie op je schijf te maken van een gig of 6 ofzoen die gebruiken voor de installatie van Linux. Als je dan tevreden bent kun je de rest van de schijf ook omzetten naar een linux bestandssysteem. Als t me dan niet bevalt dan kan ik op mijn 154 gig gewoon weer windows installeren, en moet ik maar proberen om die 6 gig op de een of andere manier weer terug te zetten naar NTFS.
Of kan ik beter alles aan mandriva overlaten?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:01:07 #96
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45210666
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:05 schreef wdn het volgende:
Vraagje tussendoor. Heeft iemand van jullie Songbird al eens geprobeerd?
http://www.songbirdnest.com/

Is het beter dan een Rhythm?
Niet geprobeerd, wel Jinzora, dat is een project dat is ontstaan uit netjuke, maar dat blijkt vrij buggy te zijn, is mijn ervaring. De PHP scripts zijn wel handig voor de installatie, in feite hoef je alleen maar een LAMP te kunnen installeren en dat kan iedereen met een van de vele goede howto's op het Internep.
Songbird ziet er wel soortgelijk uit, met dat verschil dat je het misschien niet kunt integreren in Joomla , een CMS. Ik weet niet of songbird trouwens ook streaming video aan kan?

(en check ook of je geen tags aan het broadcasten bent, je bent een open doel voor Brein en consorten)

[ Bericht 3% gewijzigd door Aoristus op 10-01-2007 14:10:17 ]
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:02:33 #97
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45210712
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:56 schreef slaveloos het volgende:

[..]

ja zoiets was ik al wel een beetje bang voor.
is het dan verstandig om van te voren een partitie op je schijf te maken van een gig of 6 ofzoen die gebruiken voor de installatie van Linux. Als je dan tevreden bent kun je de rest van de schijf ook omzetten naar een linux bestandssysteem. Als t me dan niet bevalt dan kan ik op mijn 154 gig gewoon weer windows installeren, en moet ik maar proberen om die 6 gig op de een of andere manier weer terug te zetten naar NTFS.
Wil je nu in 1 keer overstappen naar Linux, zonder Windows te behouden?

Je kunt in Windows gewoon een partitie maken voor Linux. Met Partition Magic bijvoorbeeld. Eigenlijk is een deel vrije ruimte (ongepartitioneerde ruimte) ook genoeg (en in de installer kan het misschien ook wel). Ik begon met 10 GB voor Ubuntu, maar meer is handiger als je ook dingen gaat downloaden in Linux. Nu gebruik ik 40.

Als je die ruimte hebt, start je de installer en die vraagt waar je Linux wilt hebben. Je kiest voor de ongepartitioneerde ruimte en de installer zal een verdeling van de ruimte in partities voorstellen die je gerust kunt opvolgen.

Als je nu weer terug zou willen naar alleen Windows, hoef je alleen even te booten van de XP cd. Dan kies je voor repair en gebruik je FIXMBR om je MBR te fixen. Dan wordt weer gewoon standaard Windows opgestart en kun je in Windows de Linux partities verwijderen en toevoegen aan de Windows partitie met Partition Magic.

Zo kun je Linux en Windows makkelijk naast elkaar draaien, en op je gemak spelen met Linux, zonder dataverlies.
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:07:40 #98
13250 Lod
Sapere aude!
pi_45210852
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:56 schreef slaveloos het volgende:
Als t me dan niet bevalt dan kan ik op mijn 154 gig gewoon weer windows installeren, en moet ik maar proberen om die 6 gig op de een of andere manier weer terug te zetten naar NTFS.
Ik zou voordat je begint een image maken van je Windows (bv. met Norton Ghost). Vervolgens Mandriva installeren en die het lekker laten uitzoeken. En goed documenteren wat je doet om bepaalde zaken aan de praat te krijgen.
Bevalt Mandriva maar wil je blijven dual-booten dan laat je alles zoals het is.
Bevalt Mandriva en wil je helemaal af van windows dan installeer je alles opnieuw maar dan met de hele hd.
Bevalt Mandriva/Linux niet dan formatteer je gewoon de hele pc en zet je je Windows image terug. Dan hoef je alleen nog maar de bootloader aan te passen. Daar zijn vast handige commando's voor, ikzelf gebruik al jaren ranish partitionmanager (dos-versie) hiervoor.

edit: dat wat Angel hierboven zegt over het opstarten vanaf de Windows CD is nooit bij me opgekomen , maar het zal ongetwijfeld goed werken.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:17:22 #99
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45211132
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:07 schreef Lod het volgende:
Bevalt Mandriva/Linux niet dan formatteer je gewoon de hele pc

edit: dat wat Angel hierboven zegt over het opstarten vanaf de Windows CD is nooit bij me opgekomen , maar het zal ongetwijfeld goed werken.
En maakt dat bovenste overbodig. En dus ook het maken van een image (al kan een image altijd van pas komen).
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:21:30 #100
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_45211258
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Wil je nu in 1 keer overstappen naar Linux, zonder Windows te behouden?

Je kunt in Windows gewoon een partitie maken voor Linux. Met Partition Magic bijvoorbeeld. Eigenlijk is een deel vrije ruimte (ongepartitioneerde ruimte) ook genoeg (en in de installer kan het misschien ook wel). Ik begon met 10 GB voor Ubuntu, maar meer is handiger als je ook dingen gaat downloaden in Linux. Nu gebruik ik 40.

Als je die ruimte hebt, start je de installer en die vraagt waar je Linux wilt hebben. Je kiest voor de ongepartitioneerde ruimte en de installer zal een verdeling van de ruimte in partities voorstellen die je gerust kunt opvolgen.

Als je nu weer terug zou willen naar alleen Windows, hoef je alleen even te booten van de XP cd. Dan kies je voor repair en gebruik je FIXMBR om je MBR te fixen. Dan wordt weer gewoon standaard Windows opgestart en kun je in Windows de Linux partities verwijderen en toevoegen aan de Windows partitie met Partition Magic.

Zo kun je Linux en Windows makkelijk naast elkaar draaien, en op je gemak spelen met Linux, zonder dataverlies.
ik wil inderdaad in een keer overstappen, ik heb een goede pc met windows waar mijn data ook op staat, dit is eigenlijk meer een klooi en hobbymachine.

Als partition magic gewoon in staat is om de die linux partities te verwijderen of om te zetten naar ntfs, dan is dat voor mij voldoende.

Ik ga aan de slag vanavond, eens kijken of ik die zooi aan de praat kan krijgen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')