abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44546803
quote:
Op maandag 18 december 2006 18:10 schreef en_door_slecht het volgende:

Mwoa, dat ligt er maar net aan. In het geval van de HRA gaat er een hele dikke sigaar naar de hypotheekboeren en grondspeculanten. Ik geloof niet dat we daar nu zo'n medelijden mee hoeven te hebben.
Wat een onzin. De hypotheekrente is laag en wordt echt niet lager door afschaffing van HRA en de grondprijzen komen voort uit schaarste en worden nauwelijks beïnvloed door de HRA.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_44547037
quote:
Op maandag 18 december 2006 19:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat een onzin. De hypotheekrente is laag en wordt echt niet lager door afschaffing van HRA en de grondprijzen komen voort uit schaarste en worden nauwelijks beïnvloed door de HRA.
Helemaal geen onzin. Grondprijzen komen voort uit vraag en aanbod. De vraagprijs is afhankelijk van wat de koper kan betalen. Door de HRA is dat meer, dus de prijzen van een lapje modder stijgen.
pi_44547269
quote:
Op maandag 18 december 2006 19:10 schreef DS4 het volgende:
De hypotheekrente is laag en wordt echt niet lager door afschaffing van HRA ...
Dat heb je me ook niet horen zeggen. Maar de hypotheekboeren worden wel beter van de HRA doordat er voor hogere bedragen hypotheken worden afgesloten, waarover in procenten net zoveel rente wordt betaals als voor niet HRA hypotheken. Tel uit je winst als Rabo zijnde.
pi_44548801
quote:
Op maandag 18 december 2006 19:15 schreef en_door_slecht het volgende:
Grondprijzen komen voort uit vraag en aanbod. De vraagprijs is afhankelijk van wat de koper kan betalen. Door de HRA is dat meer, dus de prijzen van een lapje modder stijgen.
Geloof jij echt dat de overheid kadootjes geeft? Als de HRA verdwijnt, dan zal het marginale tarief niet hoger worden (en het uitgangstarief dus lager), omdat het anders een behoorlijke lastenverzwaring met zich brengt. In individuele gevallen zal het wel schuiven, maar op de grote hoop gemikt niet.
pi_44548837
quote:
Op maandag 18 december 2006 19:22 schreef en_door_slecht het volgende:
Dat heb je me ook niet horen zeggen. Maar de hypotheekboeren worden wel beter van de HRA doordat er voor hogere bedragen hypotheken worden afgesloten, waarover in procenten net zoveel rente wordt betaals als voor niet HRA hypotheken. Tel uit je winst als Rabo zijnde.
Zie reactie hierboven.
pi_44549023
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Geloof jij echt dat de overheid kadootjes geeft? Als de HRA verdwijnt, dan zal het marginale tarief niet hoger worden (en het uitgangstarief dus lager), omdat het anders een behoorlijke lastenverzwaring met zich brengt. In individuele gevallen zal het wel schuiven, maar op de grote hoop gemikt niet.
Marginale tarief van wat?
pi_44549140
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:05 schreef en_door_slecht het volgende:

Marginale tarief van wat?
Inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen? Daar hebben we het toch over, of niet?
  maandag 18 december 2006 @ 20:19:24 #58
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44549581
doos humidor
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_44550063
quote:
Op maandag 18 december 2006 18:01 schreef Napalm het volgende:

[..]

Liever een sigaar uit eigen doos krijgen dan dat de overheid je sigaar afpikt en aan een ander geeft...
Als je de OP leest bedoel ik dat de HRA een hele dure sigaar uit eigen doos is. Lees: de overheid (of de bouwmaffia) pikt dat geld in.
pi_44550082
quote:
Op maandag 18 december 2006 17:57 schreef Sickie het volgende:

[..]

Overwaarde is ook zo'n lastig begrip he.
:S
Overwaarde veroorzaakt door de HRA/hogere huizenprijzen ja. Lastig he.
pi_44550305
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen? Daar hebben we het toch over, of niet?
En waar goochel jij een niet hoger wordende inkomstenbelasting vandaan?

Oh, wacht, jij wil zeggen dat elke huizenbezitter volledig gecompenseerd zal worden voor het wegvallen van de HRA door de overheid. Ik mag toch hopen van niet. Althans, niet zo 1 op 1.
pi_44551232
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:38 schreef en_door_slecht het volgende:

En waar goochel jij een niet hoger wordende inkomstenbelasting vandaan?

Oh, wacht, jij wil zeggen dat elke huizenbezitter volledig gecompenseerd zal worden voor het wegvallen van de HRA door de overheid. Ik mag toch hopen van niet. Althans, niet zo 1 op 1.
Lees eens gewoon wat er staat:
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:00 schreef DS4 het volgende:
In individuele gevallen zal het wel schuiven, maar op de grote hoop gemikt niet.
En het is niet meer dan logisch dat de overheid geen zware verschuivingen in de lasten teweeg zal willen brengen. Enerzijds omdat dit de rechtszekerheid aantast en anderzijds omdat dit economische problemen met zich kan brengen. Om te beginnen zal het huurwaardeforfait komen te vervallen (die al een demping geeft inzake de aftrek).

Aan het eind van het liedje zal een gemiddeld gezin dus ook zonder HRA een ongeveer even duur huis kunnen bekostigen.
pi_44551901
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lees eens gewoon wat er staat:
Waf. Als jij over 'het marginale tarief zal echt niet hoger worden' begint te wauwelen (wat er werkelijk geen reet mee te maken heeft, of het moet al zijn in de zin van een algehele belastingverlaging in de hoogste schaal), dan moet ik ruiken dat het over het bovenste stukje van de loonbelasting gaat die jij om onduidelijke redenen naar beneden denkt? Niet heel voor de hand liggend. En de toon is al helemaal lomp.
quote:
Aan het eind van het liedje zal een gemiddeld gezin dus ook zonder HRA een ongeveer even duur huis kunnen bekostigen.
Hier zijn nogal wat voorwaarden aan verbonden.
Zo zou je kunnen denken aan het afschaffen van de overdrachtsbelasting, maar die geldt alleen als je een huis koopt (maar heb je idd wel het gewenste effect voor de markt).
Een systeem waarbij huizenbezitters effectief voor 100% gecompenseerd worden voor de HRA hebben wel al: de HRA. En je gaat uit van een situatie waarbij de HRA in 1 dag wordt opgeheven. Dat kun je ook uitsmeren over de tijd, waarbij je niet (of iig veel minder) hoeft te compenseren.
pi_44551942
kutedit naast de quote...
pi_44553491
quote:
Op maandag 18 december 2006 21:20 schreef en_door_slecht het volgende:
Als jij over 'het marginale tarief zal echt niet hoger worden' begint te wauwelen (wat er werkelijk geen reet mee te maken heeft, of het moet al zijn in de zin van een algehele belastingverlaging in de hoogste schaal), dan moet ik ruiken dat het over het bovenste stukje van de loonbelasting gaat die jij om onduidelijke redenen naar beneden denkt? Niet heel voor de hand liggend. En de toon is al helemaal lomp.
Ik vermoed dat jij gewoon niet begrijpt wat wordt bedoeld met marginaal belastingtarief... Anders gezegd: dat je de materie niet begrijpt.
quote:
Hier zijn nogal wat voorwaarden aan verbonden.
Zo zou je kunnen denken aan het afschaffen van de overdrachtsbelasting, maar die geldt alleen als je een huis koopt (maar heb je idd wel het gewenste effect voor de markt).
Een systeem waarbij huizenbezitters effectief voor 100% gecompenseerd worden voor de HRA hebben wel al: de HRA. En je gaat uit van een situatie waarbij de HRA in 1 dag wordt opgeheven. Dat kun je ook uitsmeren over de tijd, waarbij je niet (of iig veel minder) hoeft te compenseren.
Nee, dat kan ook gewoon in de IB, door b.v. de hogere tarieven aan te passen en de lagere vrijwel ongemoeid te laten.
  maandag 18 december 2006 @ 22:06:09 #66
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_44553690
Waarom zouden alleen de hogere tarieven aangepast moeten worden? Waarom zou dit niet gepaard kunnen gaan met een verlaging van alle schijven?

Wat wil je zeggen met je marginale belastingtarief? btw ik ken de definitie...
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_44554596
quote:
Op maandag 18 december 2006 22:06 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Waarom zouden alleen de hogere tarieven aangepast moeten worden? Waarom zou dit niet gepaard kunnen gaan met een verlaging van alle schijven?
Omdat je dan een lastenverlichting bij de huurders gaat krijgen en een lastenverzwaring bij de huiseigenaren. Waarmee je inkomensverschuivingen krijgt die in beginsel ongewenst zijn.

Hoewel het onmogelijk is om zo te sleutelen dat er geen inkomsensverschuivingen plaats zullen vinden, zal het wel het uitgangspunt zijn.
quote:
Wat wil je zeggen met je marginale belastingtarief? btw ik ken de definitie...
De opbrengst die de overheid uit de diverse belastingen wenst te halen is in principe een gegeven. Aanpassingen ten aanzien van de grondslag zullen dan ook een reactie opwerpen in het tarief. Bij een verbreding zal het tarief dalen en bij een versmalling zal het tarief stiigen.

Per inkomensgroep is er een marginaal tarief welke wordt betaald. De overheid zal pogen om dit marginale tarief per groep zoveel mogelijk op hetzelfde niveau te houden. Daarmee garandeert het een zo soepel mogelijke overgang.
  maandag 18 december 2006 @ 22:44:32 #68
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44555269
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:31 schreef pberends het volgende:

[..]

Als je de OP leest bedoel ik dat de HRA een hele dure sigaar uit eigen doos is. Lees: de overheid (of de bouwmaffia) pikt dat geld in.
Maar de HRA critici willen dit geld/ sigaar niet terug geven aan de belasting betaler.. Bos en zn vriendjes willen er nieuw sociaal beleid voor maken.

Uiteraard heeft de HRA negatieve bijeffecten zoals die uit de OP. Echter, de marktverstorende effecten van het afschaffen van de HRA in ruil voor nieuw sociaal beleid zijn veel erger.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_44557296
quote:
Op maandag 18 december 2006 22:01 schreef DS4 het volgende:
Ik vermoed dat jij gewoon niet begrijpt wat wordt bedoeld met marginaal belastingtarief... Anders gezegd: dat je de materie niet begrijpt.
Ik ben geen econoom, maar bij mijn weten is het marginale tarief het tarief dat geldt aan de bovenkant van je salaris. Dus kom maar met een uitleg.
pi_44557359
quote:
Op maandag 18 december 2006 22:01 schreef DS4 het volgende:
Nee, dat kan ook gewoon in de IB, door b.v. de hogere tarieven aan te passen en de lagere vrijwel ongemoeid te laten.
En hoe wil jij dan voorkomen dat een huurder er vandoor gaat met de belastingcenten van de koper? En ik vrees dat met name links ook de denivellering niet zal kunnen waarderen.
pi_44557813
quote:
Op maandag 18 december 2006 23:45 schreef en_door_slecht het volgende:

Ik ben geen econoom, maar bij mijn weten is het marginale tarief het tarief dat geldt aan de bovenkant van je salaris. Dus kom maar met een uitleg.
Er wordt in deze mee bedoeld het tabeltarief, rekening houdende met de aftrekpost.

Dus stel: over 50.000 40% tarief aftrekpost = 10.000, marginaal tarief is 32%.
pi_44557871
quote:
Op maandag 18 december 2006 23:48 schreef en_door_slecht het volgende:

En hoe wil jij dan voorkomen dat een huurder er vandoor gaat met de belastingcenten van de koper? En ik vrees dat met name links ook de denivellering niet zal kunnen waarderen.
Huurders hebben gemiddeld gezien een lager inkomen. Een huurder met een hoog inkomen profiteert dan wel, maar ik heb al meermaals aangegeven dat je niet alles glad zal kunnen trekken.

En er is geen sprake van denivellering nu e.e.a. elkaar dient op te heffen. Alleen HRA afschaffen leidt tot nivellering, wat in NL zeer ongezond is, nu arm en rijk elkaar in NL extreem weinig ontloopt.
pi_44558167
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 00:09 schreef DS4 het volgende:
Huurders hebben gemiddeld gezien een lager inkomen. Een huurder met een hoog inkomen profiteert dan wel, maar ik heb al meermaals aangegeven dat je niet alles glad zal kunnen trekken.

En er is geen sprake van denivellering nu e.e.a. elkaar dient op te heffen. Alleen HRA afschaffen leidt tot nivellering, wat in NL zeer ongezond is, nu arm en rijk elkaar in NL extreem weinig ontloopt.
Hierbij stel je feitelijk dat een huurder niet in de bovenste schaal zit en elke koper wel. In dat geval geldt je stelling (dat huizen duur blijven) idd en zal ook de Rabobank blijven verdienen. Maargoed, daarbij heb je nogal wat dingen aangenomen. En bedenk dat er een overspannen huizenmarkt voor nodig is, anders zal men meer geneigd zijn om geld in andere dingen te steken dan huizen.
Ik heb zelf het idee dat de HRA ook zonder compensatie (of slechts ten dele) ingevoerd moet kunnen worden, maar dan moet je dat wel doen in een tijdsbestek van 10 tot 30 jaar. Dat heeft als voordeel dat je als overheid extra armslag krijgt om b.v. AOW op te vangen. Maargoed, het is de vraag of we zoveel door de overheid moeten willen laten regelen.
pi_44558273
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 00:22 schreef en_door_slecht het volgende:

Hierbij stel je feitelijk dat een huurder niet in de bovenste schaal zit en elke koper wel.
Hint: er zijn meer dan 2 schijven...
quote:
In dat geval geldt je stelling (dat huizen duur blijven) idd en zal ook de Rabobank blijven verdienen.
Volgens mij heb ik gewoon een feit te pakken...
quote:
Maargoed, daarbij heb je nogal wat dingen aangenomen.
Feiten van algemene bekendheid.
quote:
En bedenk dat er een overspannen huizenmarkt voor nodig is, anders zal men meer geneigd zijn om geld in andere dingen te steken dan huizen.
?
quote:
Ik heb zelf het idee dat de HRA ook zonder compensatie (of slechts ten dele) ingevoerd moet kunnen worden, maar dan moet je dat wel doen in een tijdsbestek van 10 tot 30 jaar.
Een lastenverzwaring van 1,5 miljard is veel. In 2001 hadden we een zeer omvangrijke lastenverlichting van 5 miljard en die wil jij in 10 jaar met factor 3 terugnemen? Zal een leuke belastingvlucht worden.
pi_44570452
Geweldige openingspost (én vervolgpost), pberends!
Degelijke research, mooie rekensommetjes, goed verhaal!
  dinsdag 19 december 2006 @ 15:39:19 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44570884
Een van de redenen waarom ik niet meer naar NL terugkeer is de hoge hypotheekrente aftrek die ik moet betalen voor andere mensen hun huis. Afschaffen die onzin!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 19 december 2006 @ 15:52:43 #77
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_44571233
quote:
Op maandag 18 december 2006 22:44 schreef Napalm het volgende:

[..]

Maar de HRA critici willen dit geld/ sigaar niet terug geven aan de belasting betaler.. Bos en zn vriendjes willen er nieuw sociaal beleid voor maken.

Uiteraard heeft de HRA negatieve bijeffecten zoals die uit de OP. Echter, de marktverstorende effecten van het afschaffen van de HRA in ruil voor nieuw sociaal beleid zijn veel erger.
Moh. Ze zullen vast niet alle 14 miljard ervoor willen gebruiken.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_44578986
HRA is een subsidie van Arm naar Rijk.
HRA is een subsidie die de woningmarkt onnodig duur maakt.
HRA en OZB en Overdrachtbelasting belemmeren de doorstroming in de woningmarkt.
Hypotheekrente subsidie is voor mensen die al rijk en oud zijn, het staat de broodnodige verjonging van de samenleving in de weg.
Het belemmert het overwerken met een redelijk netto resutaat, en daardoor een oorzaak van zwartwerken.
kortom, de HRA heeft de langste tijd gehad.

[ Bericht 42% gewijzigd door Bertwilwat op 19-12-2006 20:17:26 ]
Drees ( PVDA) ontwierp het AOWstelsel en legde hiermee een basis van respect voor de ouderen, de VVD zorgde ervoor dat het dubbel aftrekbaar is, zowel tijdens het sparen als tijdens het opnemen. En maakt hierdoor de toekomst van de AOW onmogelijk
pi_44579316
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 15:52 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Moh. Ze zullen vast niet alle 14 miljard ervoor willen gebruiken.
Nee, slechts een paar honderd miljoen.
  dinsdag 19 december 2006 @ 20:35:47 #80
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_44579994
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Overwaarde veroorzaakt door de HRA/hogere huizenprijzen ja. Lastig he.
Overwaarde die wordt veroorzaakt door prijsstijgingen die op hun beurt weer veroorzaakt worden door schaarste. Niks meer, niks minder.
Say your prayers
  dinsdag 19 december 2006 @ 20:37:22 #81
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_44580054
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:09 schreef Bertwilwat het volgende:
Hypotheekrente subsidie is voor mensen die al rijk en oud zijn, het staat de broodnodige verjonging van de samenleving in de weg.
Het belemmert het overwerken met een redelijk netto resutaat, en daardoor een oorzaak van zwartwerken.

Het belemmert verjonging van de maatschappij??? :S
Say your prayers
pi_44580939
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:37 schreef Sickie het volgende:

[..]

Het belemmert verjonging van de maatschappij??? :S
Ja als jongeren geen of te weinig Kansen krijgen. zowel in netto loon als in woonruimte door de kunstmatige gecreerde schaarste
Drees ( PVDA) ontwierp het AOWstelsel en legde hiermee een basis van respect voor de ouderen, de VVD zorgde ervoor dat het dubbel aftrekbaar is, zowel tijdens het sparen als tijdens het opnemen. En maakt hierdoor de toekomst van de AOW onmogelijk
pi_45104049
Nieuwe directeur CPB nu in Buitenhof: "De HRA is geldverspilling"

Ik zei het toch.
pi_45104171
Natuurlijk is het geldverspilling, maar moet het dan in één klap worden stopgezet? Nee, stapje voor stapje is beter en socialer. Veel mensen zijn volkomen afhankelijk van de HRA en als je die nu in één keer afschaft, komen veel mensen op straat te staan.
pi_45104204
quote:
Op zondag 7 januari 2007 12:20 schreef zwambtenaar het volgende:
Natuurlijk is het geldverspilling, maar moet het dan in één klap worden stopgezet? Nee, stapje voor stapje is beter en socialer. Veel mensen zijn volkomen afhankelijk van de HRA en als je die nu in één keer afschaft, komen veel mensen op straat te staan.
Niet als je het teruggeeft via belastingverlaging.
pi_45104319
quote:
Op zondag 7 januari 2007 12:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Dan is het probleem inderdaad opgelost.
pi_45104364
quote:
Op zondag 7 januari 2007 12:26 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Dan is het probleem inderdaad opgelost.
niet volledig, want daarvan profiteren zowel mensen met een huur- als een koopwoning
en aangezien ik huur, ben ik voor
pi_45104441
quote:
Op zondag 7 januari 2007 12:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]

niet volledig, want daarvan profiteren zowel mensen met een huur- als een koopwoning
en aangezien ik huur, ben ik voor
Voor huursubsidie geldt hetzelfde: afschaffen en belastingen verlagen.
pi_45104525
quote:
Op zondag 7 januari 2007 12:30 schreef pberends het volgende:

[..]

Voor huursubsidie geldt hetzelfde: afschaffen en belastingen verlagen.
huursubsidie krijg ik ook niet, daar verdien ik teveel voor.

imo moeten er meer goedkop huurwoningen komen, want daar is vraag naar/behofte aan, maar zowel gemeenten als projectontwikkelaars hebben meer interesse om dure woningen neer te zetten.
pi_45105226
quote:
Op zondag 7 januari 2007 12:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

huursubsidie krijg ik ook niet, daar verdien ik teveel voor.

imo moeten er meer goedkop huurwoningen komen, want daar is vraag naar/behofte aan, maar zowel gemeenten als projectontwikkelaars hebben meer interesse om dure woningen neer te zetten.
Ja, door de HRA .
pi_45105250
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja, door de HRA .
niet alleen door de hra. er worden ook weinig goedkope huurwoningen gebouwd.
maar da's offtopic idd
pi_45105612
quote:
Op zondag 7 januari 2007 12:21 schreef pberends het volgende:

[..]

En hoe groot schat je die kans zelf in?
pi_45105726
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:16 schreef nikk het volgende:

[..]

En hoe groot schat je die kans zelf in?
Groot, het gebeurt wel vaker dat aftrekken geschrapt worden en verwerkt worden in lagere belastingen. Dat gebeurt eigenlijk altijd mits er geen begrotingstekort is.
  † In Memoriam † zondag 7 januari 2007 @ 13:21:19 #94
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_45105761
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:09 schreef Bertwilwat het volgende:
Ik ben jong en niet rijk, maar geniet wel van de HRA, zonder HRA had ik vier jaar geleden geen huis kunnen kopen. Huren was ook praktisch geen optie vanwege te lange wachtlijsten omdat iedereen in zijn goedkope huurhuisje blijft zitten.

En hoe belemmert de HRA overwerken? huh?
Carpe Libertatem
pi_45106034
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:21 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ben jong en niet rijk, maar geniet wel van de HRA, zonder HRA had ik vier jaar geleden geen huis kunnen kopen. Huren was ook praktisch geen optie vanwege te lange wachtlijsten omdat iedereen in zijn goedkope huurhuisje blijft zitten.

En hoe belemmert de HRA overwerken? huh?
.

Door de HRA betaal je uiteraard veel meer belasting, waardoor je juist helemaal niet makkelijker huizen kunt kopen. Je hebt die HRA alleen maar nodig omdat de belastingen kunstmatig hoog zijn juist door die HRA.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:11:38 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45119782
HRA is marktverstorend, en vaak inderdaad een subsidie van arm (tenminste ondermodaal) naar rijk. Dat kan iedereen op zijn vingers natellen. Een oorzaak voor de slechte betaalbaarheid van huizen voor velen is het echter niet, die wordt uiteindelijk veroorzaakt doordat de vraag groter is dan het aanbod (de kwaliteitsvraag). De hogere huizenprijzen worden uiteindelijk verdisconteerd door de aftrek of vice versa, het is maar hoe je het bekijkt.

Wat CDA/CU/PVDA nu in Lauswold aan het bekokstoven zijn is echter nog veel opzienbarender. Waarschijnlijk wordt de HRA wél beperkt, maar dan slechts voor de starters! Dat wil zeggen, het maximale 51%'s tarief wordt enkel voor die groep beperkt tot 42%. Op deze manier blijven de huidige huizenbezitters buiten schot (die hebben het immers al die jaren zo zwaar gehad), de huizenprijzen blijven hoog en kunnen verder stijgen, terwijl de betaalbaarheid van de HRA nog een aantal jaartjes gerekt wordt.
http://www.nrc.nl/binnenl(...)_treft_weinig_huizen

Het gelag wordt dus drievoudig betaald door de starter:
1) De huizenprijzen blijven op een hoog niveau en kunnen verder stijgen
2) De HRA voor het grootste deel van Nederland komt altijd nog uit de schatkist (waar de starter aan meebetaald)
3) Zijn eigen aftrekmogelijkheid wordt dus wel beperkt.

Het gevolg is dat de betaalbaarheid van huizen voor starters, om bovengenoemde drie redenen, nóg verder afneemt, terwijl de eigenaars volledig buiten schot blijven.

Let wel, over een paar dagen zullen we precies weten wat er uit de koker komt.

The End Times are wild
  zondag 7 januari 2007 @ 20:14:08 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45119905
Met andere woorden: een volledige aftrek of een beperking voor iedereen zou nog wel te billijken zijn, die wordt immers ogenblikkelijk verdisconteerd in dalende huizenprijzen waardoor het netto-effect nul zou zijn.
Deze optie is voor de starter echt de slechtste uit twee werelden: minder aftrek terwijl de huizenprijzen (praktisch) niets lager worden!
The End Times are wild
pi_45120282
Dat starters minder aftrek zouden krijgen is inderdaad walgelijk. De huidige huizenbezitters zitten zoals gewoon weer op rozen. Juist zij hebben zoveel voordeel gehad dat de huizenprijzen zo gigantisch zijn gestegen terwijl ze al een huis bezaten.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:24:40 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_45120368
quote:
Op zondag 7 januari 2007 20:22 schreef pberends het volgende:
Dat starters minder aftrek zouden krijgen is inderdaad walgelijk. De huidige huizenbezitters zitten zoals gewoon weer op rozen. Juist zij hebben zoveel voordeel gehad dat de huizenprijzen zo gigantisch zijn gestegen terwijl ze al een huis bezaten.
Wederom profiteren zij dubbel. Want zonder dat de belastingen vanwege de HRA verhoogd worden kunnen zij toch blijven aftrekken en blijft hun kapitaal gehandhaaft.

Wat rest de jongere dan nog?
The End Times are wild
  † In Memoriam † zondag 7 januari 2007 @ 20:30:06 #100
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_45120610
quote:
Op zondag 7 januari 2007 13:31 schreef pberends het volgende:
Door de HRA betaal je uiteraard veel meer belasting, waardoor je juist helemaal niet makkelijker huizen kunt kopen. Je hebt die HRA alleen maar nodig omdat de belastingen kunstmatig hoog zijn juist door die HRA.
Dan doet het nog steeds niets af aan mijn verhaal aangezien de belastingen 4 jaar geleden ook kunstmatig hoog waren.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')