bronquote:TERNEUZEN - De Belgische prijsvechter Colruyt bereidt een serie winkelopeningen in Nederland voor. Na de lancering van de formule Bio-Planet wil de prijsvechter ook supermarkten openen boven de Belgische grens.
Dat heeft een woordvoerder van Colruyt bevestigd tegenover de Levensmiddelenkrant. De supermarktketen heeft serieuze plannen om zeven supermarkten te openen in Nederland. De opening van een vestiging in een nieuw te bouwen winkelcentrum ten zuiden van het Zeeuwse Terneuzen is het meest concreet. De gemeente Terneuzen heeft ingestemd met de plannen van het Belgische supermarktconcern. Het wachten is op groen licht van de provincie Zeeland.
Geen geheim
Colruyt maakt al jaren geen geheim van zijn plannen om zich te vestigen op de Nederlandse markt. Tot op heden zijn echter alle pogingen om voet aan wal te krijgen in Nederland mislukt. Aangenomen werd dat Colruyt een serieuze gooi zou doen naar de door Laurus te koop gezette Edah-formule, maar daar zagen de Belgen op het laatste moment van af. Het bedrijf zag eveneens af van de acquisitie van DeWitKomart.
Voorzichtig
Dat de Belgen de oversteek naar Nederland zeer voorzichtig aanpakken, wordt door Colruyt niet ontkend. Directeur Jef Colruyt verklaarde eerder in het Belgische vakblad Store Check die houding. 'De acquisitie van de recent verkochte Laurus-winkels hebben wij niet willen realiseren gezien de hoge prijs, gecombineerd met de hoge complexiteit van het dossier in een voor ons nieuwe markt. Retail is ons vak, gokken niet.'
Speldenprik
Dit najaar kondigde de prijsvechter de grensoversteek van de biologische formule Bio-Planet aan. Komend voorjaar opent Colruyt drie vestigingen in Zuid-Nederland, te beginnen in Eindhoven. Die bekendmaking werd in de branche beschouwd als een eerste speldenprik van de Belgische keten.
Maar dan zitten ze dus behoorlijk in het vaarwater van Jumbo, Em-té en andere ketens. SdB en AH zullen wel duurder zijn dan Colruyt. Opzich kan het natuurlijk wel, het supermarktlandschap van Nederland is behoorlijk dynamisch gebleken de laatste jaren.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:30 schreef ThE_ED het volgende:
Het schijnt best een kwaliteits-supermarkt te zijn voor de lage prijzen die ze hebben. Er was volgens mij ooit een topic over hier.
Ik denk dat er wel wat ruimte onstaan is, je noemt wel een hele rits supermarktketens, maar hier zit bijvoorbeeld alleen de AH heel veel, wat Bas en een zooi Plus-supermarkten als enige grote spelers. (En nog een verdwaalde Superdeboer) Jumbo en al die kleintjes heb je hier (bijna) niet. Geen idee wat Em-Té is ook.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:35 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Maar dan zitten ze dus behoorlijk in het vaarwater van Jumbo, Em-té en andere ketens. SdB en AH zullen wel duurder zijn dan Colruyt. Opzich kan het natuurlijk wel, het supermarktlandschap van Nederland is behoorlijk dynamisch gebleken de laatste jaren.
AH:quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:41 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik vroeg me net af hoe groot Colruyt is, ik heb ff wat uit hun jaarverslag gehaald:
Aantal winkels: 189
Marktaandeel in Belgie: 19.8 procent
Ja dat zou ik ook zeggenquote:Op dinsdag 12 december 2006 10:41 schreef highway101 het volgende:
De komst van Colruyt wordt als slecht voor de werkgelegenheid gezien door de al zittende supermarkten.
Em-té heeft een deel van de Edah winkels overgenomen. Is een niet te onderschatten speler denk ik. Ze hebben mooi verzorgde winkels en toch redelijk lage prijzen. Ze zijn goedkoper dan AH en SdB en ook goedkoper dan Edah ( moet er wel bijzeggen dat ik de Edah ook wel erg brak vond).quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:38 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel wat ruimte onstaan is, je noemt wel een hele rits supermarktketens, maar hier zit bijvoorbeeld alleen de AH heel veel, wat Bas en een zooi Plus-supermarkten als enige grote spelers. (En nog een verdwaalde Superdeboer) Jumbo en al die kleintjes heb je hier (bijna) niet. Geen idee wat Em-Té is ook.
Zitten ze qua prijzen ook zo laag als Aldi en Lidl?quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:41 schreef highway101 het volgende:
Colruyt is een soort Aldi; zeer sober aangekleed, maar wel met een reusachtig assortiment, met ik dacht, voornamelijk B en C-merken. De prijzen zijn laag. De komst van Colruyt wordt als slecht voor de werkgelegenheid gezien door de al zittende supermarkten.
ik keek net op het kaartje, maar ze zitten eigenlijk alleen in Noord-Brabant, en dan 2 winkels in Zelland en één in Zuid-Holland. Dus eigenlijk (nog) niet zo'n grote speler, hoewel ze dat misschien goed kunnen uitbouwen omdat ze 1 sterke basis hebben.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:44 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Em-té heeft een deel van de Edah winkels overgenomen. Is een niet te onderschatten speler denk ik.
Ook A-merkenquote:Op dinsdag 12 december 2006 10:41 schreef highway101 het volgende:
Colruyt is een soort Aldi; zeer sober aangekleed, maar wel met een reusachtig assortiment, met ik dacht, voornamelijk B en C-merken. De prijzen zijn laag. De komst van Colruyt wordt als slecht voor de werkgelegenheid gezien door de al zittende supermarkten.
Ik denk dat ze wel groter worden. Het ombouwen van winkels neemt tijd in beslag. Ze zullen ook niet alle Edahs gaan ombouwen (ze hebben een deel gekocht, de rest gaat naar Plus en Golff of blijft nog). Maar je hebt wel gelijk dat ze niet zo'n serieuze concurrent zijn voor een Colruyt.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:46 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
ik keek net op het kaartje, maar ze zitten eigenlijk alleen in Noord-Brabant, en dan 2 winkels in Zelland en één in Zuid-Holland. Dus eigenlijk (nog) niet zo'n grote speler, hoewel ze dat misschien goed kunnen uitbouwen omdat ze 1 sterke basis hebben.
Dus omdat ze de tent moeten sluiten en het personeel op straat moeten zetten omdat de klanten liever naar Colruyt gaan?quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:41 schreef highway101 het volgende:
Maar ja, ze zullen toch wel eerst marktonderzoek hebben gedaan?quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:59 schreef blrrrt het volgende:
Ik zie niet hoe Colruyt hier nog iets aan toe zou kunnen voegen.
9 van de 10 productintroducties in de supermarkt flopt ook, dus marktonderzoek zegt niet zoveel.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:01 schreef schatje het volgende:
[..]
Maar ja, ze zullen toch wel eerst marktonderzoek hebben gedaan?
Nou ja, ze denken misschien dat ze de aanwezigen in dat marktsegment kunnen wegconcurreren. maar ze zullen ongetwijfeld hebben moeten constateren dat het supermarktlandschap van NL een afspiegeling is van het land zelf: behoorlijk dichtbebouwdquote:Op dinsdag 12 december 2006 11:01 schreef schatje het volgende:
[..]
Maar ja, ze zullen toch wel eerst marktonderzoek hebben gedaan?
En niet te vergeten; in Nederland hebben we de laagste supermarktprijzen van heel Europa. Zo'n impact als op de Belgische markt kunnen ze hier dus al niet hebben.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:06 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Nou ja, ze denken misschien dat ze de aanwezigen in dat marktsegment kunnen wegconcurreren. maar ze zullen ongetwijfeld hebben moeten constateren dat het supermarktlandschap van NL een afspiegeling is van het land zelf: behoorlijk dichtbebouwd![]()
Laagste van Europa?quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:11 schreef blrrrt het volgende:
[..]
En niet te vergeten; in Nederland hebben we de laagste supermarktprijzen van heel Europa. Zo'n impact als op de Belgische markt kunnen ze hier dus al niet hebben.
Het laagste ja. Zelfs lager dan in discountland Duitsland.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:22 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Laagste van Europa?Nou ja opzich is dat dan ook wel het gevolg van die dichtgepakte markt: voor elk segment een concurrent
![]()
bronquote:Colruyt in zes cruciale vragen
DOETINCHEM – Colruyt komt eindelijk naar Nederland. Na jaren van speculatie heeft het bedrijf nu bevestigd concrete plannen te hebben voor de grote stap. Terneuzen krijgt waarschijnlijk de Nederlandse primeur. Zibb.nl/retail beantwoordt de meest prangende vragen over Colruyt.
1. Ik heb nu al zo vaak gelezen dat Colruyt komt. Waarom duurt het zo lang?
De Belgische retailer is met een langzame expansie bezig. Niet alleen in eigen land, maar ook in Frankrijk. Het bedrijf heeft in het verleden kansen gehad zowel de formule DeWitKomart over te nemen als de Edah-winkels. De onderneming vindt de prijzen voor bestaande winkels in Nederland veel te hoog, vooral omdat winkels die te koop staan vaak slecht draaiende formules zijn. ‘Retailen is ons vak, gokken niet’, aldus directeur Jef Colruyt in het Belgische vakblad Store Check. De onderneming kiest voor een voorzichtige en betaalbare benadering van de Nederlandse markt. Het hoefde ook allemaal niet zo snel, want Colruyt groeit ieder jaar nog voldoende in eigen land.
2. Moeten Nederlandse retailers bang zijn voor Colruyt?
Bang is misschien een overdreven term, maar er komt zeker een geduchte concurrent bij kop de markt. Colruyt is in België onvoorstelbaar populair bij de klanten. In Nederland worden supermarkten regelmatig op een rijtje gezet in het Zomer- en Kerstrapport van Foodmagazine en GfK, met wisselende winnaars. In België is daar geen sprake van. Het bedrijf staat sinds de eerste editie van het onderzoek stijf bovenaan. Met grote voorsprong op de concurrentie.
3. Doet Colruyt iets heel bijzonders dan?
Nee, zeker niet. Het bedrijf combineert vier essentiële elementen van moderne supermarktvoering: lage prijzen, een breed assortiment, goede kwaliteit en extreme kostenefficiëntie. Colruyt doet dat ook bijzonder goed. De prijzen zitten aan de onderkant van de markt, het assortiment stijgt fors uit boven dat van Duitse discounters als Aldi en Lidl, de kwaliteit van de producten staat in België nooit ter discussie en de winkel-layout is geniaal. Zeer goedkoop in opzet, onderhoud en bedrijfsvoering. Zeer slim met koelingen, magazijn en bevoorrading. De winkels zien er wel slordig uit, maar dat is ook onderdeel van het beleid.
4. Dat kan toch niet alles zijn? Er zijn wel meer formules die dat goed doen.
Zelden zo goed als Colruyt. De supermarktketen scoort in België ook het hoogst in de vriendelijkheid van personeel. Waar Aldi de laatste jaren bijna maandelijks met vakbonden overhoop ligt en met personeelsschandalen in het nieuws komt, oogst Colruyt lof voor de vriendelijke medewerkers. Natuurlijk kun je vriendelijkheid aanleren. Maar dan nog betekent het dat er in personeel wordt geïnvesteerd. En dat komt altijd terug.
5. Waarin is Colruyt heel anders dan Nederlandse supermarkten?
Klanten moeten hun bestelling voor de slagerij aangeven op een formulier. Het nummer van de klant wordt omgeroepen als de bestelling klaar is. Het is ook mogelijk om vanaf thuis via internet vast te bestellen. De diepvriesafdeling van Colruyt ligt in goedkope, gesloten vrieskisten. Dit zorgt voor een enorme energiebesparing. De goederen zijn tot grote hoogte op schappen neergezet. Klantentrappen zorgen ervoor dat klanten bij de goederen kunnen. De kassa-aanpak is ook heel anders. Medewerkers staan bij de kassa en zijn zo beter in staat om de vaak zware colli’s over te zetten naar een andere kar. Ze zijn multi-inzetbaar, werken maar een paar uur aan de kassa en wisselen dan van werk. Via de catalogusservice Collishop kunnen klanten via een bestelscherm nog 27.000 artikelen kopen. Vandaag bestellen en over drie dagen afhalen in de winkel. Via de webshop wordt ook een Albert.nl-achtige service verleend.
6. Kan Colruyt de winkels zo maar naar Nederland kopiëren?
Nee, Nederland is België niet. In België lijkt zoiets als ruimtelijke ordening niet te bestaan. Colruyt gedijt goed met bouwmarktachtige winkels, die op industrieterreinen efficiënt te besturen zijn. In Nederland wordt al heel lang gelobbyd voor ontwikkeling van weidewinkels, maar dat is hier veel moeilijker. Nieuwe locaties zijn een schaars goed hier. Dan wordt een één-opéén kopie ineens een stuk moeilijker. De magazijnopbouw past niet in een winkelpand onder een flatgebouw, zoals in Nederland vaak het geval is.
Ach, Jumbo heeft toch z'n langste tijd al gehad.quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:57 schreef du_ke het volgende:
Ze zullen dan wel in Brabant willen beginnen maar krijgen daar een sterke Jumbo tegenover zich. Zal lastig worden.
quote:Op dinsdag 12 december 2006 19:12 schreef blrrrt het volgende:
[..]
Ach, Jumbo heeft toch z'n langste tijd al gehad.
Zou het? Ze zijn hier in het noorden flink aan het uitbreiden. Het is dat de appie de meeste gunstige locaties al heeft maar verder winnen ze het op alle fronten van de appie. Goedkoper, betere verse producten (hoe durft de appie zulk vlees te verkopenquote:Op dinsdag 12 december 2006 19:12 schreef blrrrt het volgende:
[..]
Ach, Jumbo heeft toch z'n langste tijd al gehad.
Ik vergelijk met de Jumbo aan de Korreweg. Die is echt niet supergroot maar heeft wel een erg groot assortiment.quote:Op dinsdag 12 december 2006 19:50 schreef highway101 het volgende:
Ja, die Jumbo in Euroborg heeft logischerwijs meer assortiment, omdat de meeste AH's in de stad niet al te groot zijn. Dat is ook meteen de allergrootste winkel van Jumbo, dus niet een geheel goede vergelijking. De Jumbo in Leek is al heel anders.
En vaak nee-verkoop omdat de schappen te klein zijn voor zoveel producten.quote:Op dinsdag 12 december 2006 20:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik vergelijk met de Jumbo aan de Korreweg. Die is echt niet supergroot maar heeft wel een erg groot assortiment.
Neeverkoop heeft elke supermarkt (te) vaak.quote:Op dinsdag 12 december 2006 22:38 schreef blrrrt het volgende:
[..]
En vaak nee-verkoop omdat de schappen te klein zijn voor zoveel producten.
Jumbo staat er hier erg berucht om.quote:Op dinsdag 12 december 2006 22:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Neeverkoop heeft elke supermarkt (te) vaak.
quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:57 schreef du_ke het volgende:
Ze zullen dan wel in Brabant willen beginnen maar krijgen daar een sterke Jumbo tegenover zich. Zal lastig worden.
We hebben in Nederland Jumbo's en AH's met een assortiment van 35.000 artikelen. Hierin zijn zowel super luxe artikelen te vinden als ook een compleet discount assortiment. Qua assortiment kan Colruyt dan ook helemaal niets toevoegen.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:00 schreef misteriks het volgende:
Leuk nieuws als bescheiden 'aandeelhouder' van ColruytIk ken de NLretail wereld helemaal niet; maar ik ben zeker dat de colruyt-formule waterdicht is om succesvol te zijn ! Met een assortiment dat alle A-merken verzameld en in z'n geheel minstens 10x zoveel producten aanbiedt dan een aldi of lidl; gecombineerd met een eigen "filosofie" (prijsbreker-milieubewust-klant/personeels-vriendelijk) en efficientie; moet ook in NL een geduchte en nieuwe speler zijn! Ook al kiest Colruyt ervoor om van de nieuwigheden maar voor 1/2 aan te bieden; dan nog zal men in NL schrikken van wat een " standaard" assortiment naar "Colruyt-normen" is.
In belgie is het zo : voor extra'tjes en specialiteiten gaat men naar 'n Delhaize (genre AH) ; maar de "kar" wordt op zaterdag volledig gevuld met de meest gebruikte A/B/c merken van ColruytIk zie niet , waarom ook in NL dit niet zou kunnen..
![]()
Eigen aan Colruyt is ook z'n hedendaags engagement. Bijna 20 jaar terug benadrukte men het recyclagegehalte in de folders/bonnen en het was in BE ook een vd eerste bedrijven dat z'n volledige vrachtwagenpark uitrustte met een "dode-hoek-spiegel".
Heel typische en herkenbare kenmerken van het "colruyt-fenomeen"![]()
Ik denk dat vooral de Lidl en de aldi dan een knauw gaan krijgenquote:Op woensdag 13 december 2006 02:41 schreef rubbereend het volgende:dat is bijna zelfmoord
de Jumbo wint overal waar ze verschijnen
als ik goed ingelezen ben dan haalt de Jumbo zelfs daar klanten weg.....quote:Op woensdag 13 december 2006 22:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral de Lidl en de aldi dan een knauw gaan krijgen
Bijna iedere supermarkt heeft de laatste 3 jaar klanten weggehaald bij de Aldi en de Lidl.quote:Op donderdag 14 december 2006 11:12 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als ik goed ingelezen ben dan haalt de Jumbo zelfs daar klanten weg.....
Dat vind jij. Ik denk dat supermarktketens van jaar tot jaar kijken waar de omzet en de veiligheid gewaarborgd is. Een ander punt is dat Albert Heijn zo een beetje tot stoppen moet worden gebracht.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:32 schreef blrrrt het volgende:
In Nederland is de complete markt al afgedicht; van boven naar beneden en van links naar rechts. Colruyt heeft hier niets aan toe te voegen en zal dus floppen, ook aangezien ze niet binnen een korte termijn veel geschikte locaties zullen kunnen vinden omdat Nederland al heel dicht bevolkt is qua supermarkten.
ik denk dat jij nog nooit een Colruyt bent binnengestapt... Het is niet zoals een aldi met "dozen" die je zelf moet openscheuren etc... En het gamma in een doorsnee BE supermarkt is velen uitgebreider dan z'n NL variant.. Iets wat al mijn NLkennissen beamen..quote:Op woensdag 13 december 2006 09:32 schreef blrrrt het volgende:
[..]
We hebben in Nederland Jumbo's en AH's met een assortiment van 35.000 artikelen. Hierin zijn zowel super luxe artikelen te vinden als ook een compleet discount assortiment. Qua assortiment kan Colruyt dan ook helemaal niets toevoegen.
Daarnaast heeft o.a. Jumbo ook nog een laagste prijsgarantie. Dan is het dus kiezen tussen winkelen bij een Colruyt waar je tussen de stellingen met dozen in een super ongezellige winkel loopt of winkelen bij een Jumbo waar alles netjes in de schappen staat voor dezelfde prijs.
In Nederland is de complete markt al afgedicht; van boven naar beneden en van links naar rechts. Colruyt heeft hier niets aan toe te voegen en zal dus floppen, ook aangezien ze niet binnen een korte termijn veel geschikte locaties zullen kunnen vinden omdat Nederland al heel dicht bevolkt is qua supermarkten.
bronquote:Colruyt brengt Dreamland naar Nederland
BUSSUM - De Belgische retailer Colruyt komt met drie formules naar Nederland. Het bedrijf heeft in Eindhoven al de eerste vestiging van Bio Planet geopend, lanceert volgend jaar de supermarktketen Colruyt in Nederland en heeft plannen voor de opening van winkels van de vrijetijdsformule Dreamland.
Dat onthulde Filip van Landeghem van Colruyt tijdens de WinkellocatieMarkt in Bussum. Dreamland is een 24-vestigingen tellende formule met grote winkels waar onder meer speelgoed, multimedia, sport- en fitness en babyartikelen te koop zijn. In 2006 boekte de winkelketen een omzet van 173 miljoen euro. De in 1978 opgerichte winkelketen werd in 1994 overgenomen door Colruyt.
Bio Planet
Colruyt heeft al langere tijd plannen om naar Nederland te komen. De onderneming is bezig vestigingspunten te verwerven voor de supermarkten van Colruyt. Een tegenvaller daarbij was onlangs het afblazen van de vestiging in Terneuzen. Het bedrijf is op een aantal locaties in zuidelijk Nederland bezig vestigingspunten te verwerven. Voorlopig is de Bio Planet in de Eindhovense winkelpassage Heuvel Galerie de enige concrete aanwezigheid van Colruyt in Nederland.
Laagste prijsgarantie
Met Dreamland gaat Colruyt in Nederland de slag aan met het Blokker-concern dat met de formules Bart Smit en Intertoys de speelgoedmarkt grotendeels beheerst. Recent marktonderzoek wees uit dat er in Nederland weinig prijsconcurrentie heerst op de markt voor speelgoed. Dreamland werkt met een laagste prijsgarantie.
nou de Colruyt die ik ken (in Dour) wel.. man dat is net een magazijn.. maganzijnstellingen vol dozen eten... en zó goedkoop was ie niet.quote:Op donderdag 14 december 2006 16:32 schreef misteriks het volgende:
[..]
ik denk dat jij nog nooit een Colruyt bent binnengestapt... Het is niet zoals een aldi met "dozen" die je zelf moet openscheuren etc...
Je realiseert je niet dat Delhaize en Carrefour in het Nederlandse bewustzijn non-entiteiten zijn? Als ik in Nederland een supermarktketen zou moeten opzetten, dan zou ik me er vooral rekenschap van geven dat de gemiddelde Nederlander niet zijn auto instapt om boodschappen te gaan doen. Hoe stedelijker het gebied hoe groter de kans dat je een flink markt-aandeel kwijtraakt als je niet op loopafstand van de koper zit. Ik durf te wedden dat AH in mijn omgeving (en het zou me niks verbazen als 2x modaal hier zo'n beetje standaard is) een marktaandeel heeft van ver boven de 50% In een straal van een kilometer om mijn huis zitten een stuk of 3 AH's, één Lidl en één Aldi. Als ik de cirkel nog wat wijder trek komen daar een stuk of 5 AH's en geen andere ketens bij. Het is niet zo moeilijk om een paar mensen die sowieso hun boodschappen met de auto doen (in Zeeuws Vlaanderen of zo) te verleiden naar een Colruyt over de grens te rijden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:41 schreef Chiwakka het volgende:
Colruyt zou ik omschrijven als een Delhaize/Carrefour-kwaliteit aan Aldi prijzen. Het is inderdaad meestal recht op recht in de winkels, maar daar streeft Colruyt (imo) ook wel naar, naar de "snelle" shopper, die bvb nog "effe" wat inkopen gaat doen voor/na het werken. Ik vind dat het kassasysteem van Colruyt ook wel sneller is dan in een andere supermarkt.
Voor de rest heb ik al genoeg Nederlanders gehoord die "effe" over de grens gaan om naar de Colruyt te komen ipv naar een andere lokale supermarkt. Dus ze kunnen daar maar beter oppassen in Nederland
want een pakje in de winkelwagen leggen is omslachtiger?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:22 schreef Daffodil31LE het volgende:
Het systeem bij de slagerijafdeling is de beste vondst ever. Je vult een lijst in waarop alle producten staan, neemt een nummertje uit een bak, schrijft dat op de lijst, levert de lijst in en gaat je boodschappen doen in de rest van de winkel. Als je vlees klaar is wordt je nummer afgeroepen en kun je rustig op je gemak het pakket gaan halen.
Vorig jaar tijdens een weekndje weg in belgie daar uitgebreid BBQ vlees gehaald en van de kwaliteit van het vlees was ik toch wel zeer tevreden. Ik zou zelfs zeggen beter dan de supermarkten in nederland.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:27 schreef rubbereend het volgende:
[..]
want een pakje in de winkelwagen leggen is omslachtiger?
Nee, ik doel op 't feit dat je niet in een rij moet gaan staan om een flinke hoeveelheid vlees in te slaan. De mensen die winkelen bij de Colruyt hebben dikwijls geen zin om per week meermaals naar de winkel te lopen en slaan gewoon veel ineens in. Daarom werkt het systeem met die lijst ook zo fijn; je vult 't in, geeft 't af en terwijl jij verder je boodschappen doet wordt 't voor je gemaakt. Je hoeft niet te wachten totdat de dertig man die voor jou zijn hun hele bestelling hebben opgesomd, inclusief het ge-eikte "mag het ietsje meer zijn?"quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:27 schreef rubbereend het volgende:
[..]
want een pakje in de winkelwagen leggen is omslachtiger?
maar in de meeste Nederlandse supermarkten ligt het vlees toch voornamelijk voorverpakt in de koelingen?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:30 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Nee, ik doel op 't feit dat je niet in een rij moet gaan staan om een flinke hoeveelheid vlees in te slaan. De mensen die winkelen bij de Colruyt hebben dikwijls geen zin om per week meermaals naar de winkel te lopen en slaan gewoon veel ineens in. Daarom werkt het systeem met die lijst ook zo fijn; je vult 't in, geeft 't af en terwijl jij verder je boodschappen doet wordt 't voor je gemaakt. Je hoeft niet te wachten totdat de dertig man die voor jou zijn hun hele bestelling hebben opgesomd, inclusief het ge-eikte "mag het ietsje meer zijn?"
.Voorverpakt en diepgevroren vlees kun je ook zo uit één van de vele vrieskisten halen.
Ja. En dan loop je met een zooi van die piepschuimen bakjes te sjouwen die ook nog eens veel plaats in je vriezer gaan innemen. En je moet ze allemaal afzonderlijk bij de kassa laten scannen, terwijl je bij de Colruyt dus een pakket hebt met een barcode erop, die aan de kassa automagisch gespecificeerd op je kassabon wordt geprint.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:36 schreef rubbereend het volgende:
[..]
maar in de meeste Nederlandse supermarkten ligt het vlees toch voornamelijk voorverpakt in de koelingen?
ik begrijp jouw point niet. Colruyt zelf heeft het nooit over een invasie gehad; wel integendeel. Dit woord is in de NL pers ontstaan , en als je ziet hoe "overvoorzichtig" colruyt het aanpakt; heb je een bewijs daarvoor. Colruyt gaat in eerste instantie ook enkel in het zuiden van NL z'n eerste stappen zetten; en (mits een aanpassing aan het gamma) zal deze waarschijnlijk volledig geijkt zijn aan de belgische formule. Colruyt is behoorlijk eigenzinnig en zal geen onberekende risico's nemen. Daarom ook dat de introductie op de NL markt zooo verschrikkelijk traag gaat.Voor stadswinkels en méér geprepareerd voedsel (verse voorbereide maaltijden en kleinere individuele verpakkingen and so on) heeft colruyt in BE de "okay" formule; een kleinere colruyt met vaak de best-off's en meer direct te gebruiken voedsel (allerlei gebak, brood, groenten, maaltijden, verse pizza etc) ; waarschijnlijk meer gericht op het type winkel die jij beoogt in stadskernen;, Misschien komen die er in een later stadium ook in NLquote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:23 schreef HiZ het volgende:
Het één is niet per sé beter of slechter dan het ander, maar uit dit topic alleen al kun je zien dat Colruyt wel past in een Belgische markt, maar zich voor de Nederlandse markt echt zal moeten aanpassen of gedoemd is te mislukken. Net zoals iedere retailer zich moet aanpassen aan de locale markt.
Zie het deel dat ik vet heb gemaakt. Als ze dat gaan doen, dan gaan ze zeker falen. De Nederlandse markt is volstrekt anders dan de Belgische markt en als je Nederland gaat bedienen alsof je in België zit dan kun je maar beter je geld gewoon meteen verbranden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 22:52 schreef misteriks het volgende:
[..]
ik begrijp jouw point niet. Colruyt zelf heeft het nooit over een invasie gehad; wel integendeel. Dit woord is in de NL pers ontstaan , en als je ziet hoe "overvoorzichtig" colruyt het aanpakt; heb je een bewijs daarvoor. Colruyt gaat in eerste instantie ook enkel in het zuiden van NL z'n eerste stappen zetten; en (mits een aanpassing aan het gamma) zal deze waarschijnlijk volledig geijkt zijn aan de belgische formule. Colruyt is behoorlijk eigenzinnig en zal geen onberekende risico's nemen. Daarom ook dat de introductie op de NL markt zooo verschrikkelijk traag gaat.Voor stadswinkels en méér geprepareerd voedsel (verse voorbereide maaltijden en kleinere individuele verpakkingen and so on) heeft colruyt in BE de "okay" formule; een kleinere colruyt met vaak de best-off's en meer direct te gebruiken voedsel (allerlei gebak, brood, groenten, maaltijden, verse pizza etc) ; waarschijnlijk meer gericht op het type winkel die jij beoogt in stadskernen;, Misschien komen die er in een later stadium ook in NL. Als jij zegt dat in jouw regio het vooral AH(onze delhaize) lidl en aldi voorkomen , wel ja , dan ben ik meer dan overtuigd dat colruyt z'n plaats zal kunnen innemen , en sterker , van beide extremen (luxe tgo marginaal) veel zal kunnen afromen
In Belgie en Luxemburg wel idd, in Nederland valt Spar onder Superunie.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:18 schreef Chiwakka het volgende:
Spar is trouwens ook (gedeeltelijk) van Colruyt dacht ik.
de Jumbo kan toch ook vanuit het hoofdkantoor met één druk op de knop alle prijzen in heel Nederland aanpassen?quote:Op maandag 22 oktober 2007 11:49 schreef du_ke het volgende:
Zo'n principe heeft b.v. de Jumbo in NL ook al meen ik. De prijsvechtersmarkt in Nederland is een lastige.
Zou best kunnenquote:Op maandag 22 oktober 2007 13:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
de Jumbo kan toch ook vanuit het hoofdkantoor met één druk op de knop alle prijzen in heel Nederland aanpassen?
goed vlees haal je dan ook bij de slager zowel in belgie als NLquote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vorig jaar tijdens een weekndje weg in belgie daar uitgebreid BBQ vlees gehaald en van de kwaliteit van het vlees was ik toch wel zeer tevreden. Ik zou zelfs zeggen beter dan de supermarkten in nederland.
Verder is het idd een grote hal met veel grote verpakkingen, maar ook nog wel veel keus, ook de A merken verkoopt men.
Ik hoop dat de dames en heren bij Colruyt wat beter zijn in het doorbreken van denken in stereotypes dan jij. Want als er één ding wel is gebleken in de Nederlandse markt is dat je door de goedkoopste te zijn niet de grootste wordt. Albert Heyn is daarvan het levende bewijs.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:50 schreef Chiwakka het volgende:
Maar ik ken een argument dat wel elke Nederlander kan bekoren: Als je de prijs van eenzelfde product in een radius van 5km (ofzoiets) rond de winkel goedkoper kan vinden, dan wordt de prijs van datzelfde product bij colruyt nog eens verlaagd onder de "gevonden" prijs. (dit is trouwens het "rode prijzen" systeem van Colruyt)
hier in de mogeving hebben veel supermarkten een eigen slager in de supermarkt.quote:Op maandag 22 oktober 2007 17:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
goed vlees haal je dan ook bij de slager zowel in belgie als NL
Albert Heijn is groot geworden in de tijd dat ze de slagzin hadden "op de kleintjes letten" prijs was destijds één van de wapens van AH. In de economische groei daarna is het verworden tot een luxe supermarkt waarmee ze bij de eerste economische tegenwind dan ook weer marktaandeel moesten inleveren.quote:Op maandag 22 oktober 2007 17:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik hoop dat de dames en heren bij Colruyt wat beter zijn in het doorbreken van denken in stereotypes dan jij. Want als er één ding wel is gebleken in de Nederlandse markt is dat je door de goedkoopste te zijn niet de grootste wordt. Albert Heyn is daarvan het levende bewijs.
Daarnaast, prijzen in winkels in een straal van 5 kilometer? De gemiddelde Nederlander wil boodschappen doen binnen 500 meter van zijn voordeur, die gaat echt niet kijken of het 5 km verderop goedkoper is. Het middel is derhalve een loos gebaar.
Ja, dat heb ik in mijn eerdere posts ook al aangegeven, op het platteland rijden mensen ver voor hun boodschappen. Maar Nederland is sterk verstedelijkt, en in het verstedelijkte deel wil iedereen z'n boodschappen op loopafstand hebben.quote:Op maandag 22 oktober 2007 20:15 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Albert Heijn is groot geworden in de tijd dat ze de slagzin hadden "op de kleintjes letten" prijs was destijds één van de wapens van AH. In de economische groei daarna is het verworden tot een luxe supermarkt waarmee ze bij de eerste economische tegenwind dan ook weer marktaandeel moesten inleveren.
Verder is het hier op het "platte land" waar je toch al kilometers moet rijden voor een supermarkt best gebruikelijk om de goedkopere producten op te zoeken. Als iemand hioer boodschappen gaat doen is het heel normaal om zowel bij de Aldi langs te gaan als bij de C1000
o; daar ken ik nog andere sprookjes over hoorquote:Op maandag 22 oktober 2007 20:51 schreef HiZ het volgende:
[..]
(je weet wel dat constante Belgische sprookje over de knierterige Nederlander die doodvalt over een cent).
Volgens mij is België NOG stedelijker als Nederland hoor...quote:Op maandag 22 oktober 2007 20:51 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik in mijn eerdere posts ook al aangegeven, op het platteland rijden mensen ver voor hun boodschappen. Maar Nederland is sterk verstedelijkt, en in het verstedelijkte deel wil iedereen z'n boodschappen op loopafstand hebben.
Over AH; op de kleintjes lettend op niet, ze zijn wel de duurste en de grootste supermarkt. En dat mensen goedkoper gaan inkopen als het geld op is, is ook weer een heel ander mechanisme dan goedkoop kopen uit extreme zuinigheid (je weet wel dat constante Belgische sprookje over de knierterige Nederlander die doodvalt over een cent).
België is in elk geval dunner bevolkt dan Nederland, maar Vlaanderen is nog dichter bevolkt dan Nederland.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Volgens mij is België NOG stedelijker als Nederland hoor...
Maar ook minder geconcentreerd. In Belgie is veel meer sprake van woningbouw in lage dichtheid. Terwijl de meeste mensen in NL juist geconcentreerd zijn in de grotere dorpen en steden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
België is in elk geval dunner bevolkt dan Nederland, maar Vlaanderen is nog dichter bevolkt dan Nederland.![]()
Die eindeloze lintbebouwing is nou niet helemaal hetzelfde als in gecontreerde kernen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
nope Nl heeft het compacte stedenbeleid belgie heeft veel meer lintbebouwing beide hebben voordelenquote:Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen. En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet. Naar de supermarkt waar ik het meest kom (AH op de Overtoom) komt letterlijk niemand met de auto. Trouwens ook niet naar de Lidl op de Tweede Helmerstraat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:33 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik geef wel toe dat die lintbebouwing niet altijd zo mooi is.Ondertussen verschijnen er ook wel veel nieuwe verkavelingen met vooral jonge koppels erin (en luide kinderen
![]()
)
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen. En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet. Naar de supermarkt waar ik het meest kom (AH op de Overtoom) komt letterlijk niemand met de auto. Trouwens ook niet naar de Lidl op de Tweede Helmerstraat.
ik hoef hier in het pittoreske goirle ook niet de auto te gebruiken om boodschappen te doen, alleen de keren dat ik kleren nodig hebquote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat is echt alleen ranstad, buiten de randstad ben je nergens zonder auto
dat staat er toch nietquote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik hoef hier in het pittoreske goirle ook niet de auto te gebruiken om boodschappen te doen, alleen de keren dat ik kleren nodig heb
ben ik met je eens alleen was ik het niet met je eens dat dat alleen voor de randstad betrof.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat staat er toch niet
oorzaak:
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen.
gevolg:
En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet
Blokker heeft zowat een monopoly als het gaat om de speelgoedmarkt, dus een nieuwe speler is erg wenselijkquote:
bronquote:Colruyt richt pijlen op Maastricht
05-12-2007 12:17
MAASTRICHT - Colruyt heeft zeer concrete plannen om in Maastricht een vestiging in Nederland te openen. De Belgische merkendiscounter heeft in de wijk Oostermaas een grote lap grond gekocht.
Dat blijkt uit onderzoek van Distrifood. Colruyt heeft sinds juli van dit jaar vier percelen in Noord-Oost Maastricht in handen, zo blijkt uit gegevens van het kadaster. Het bedrijf betaalde ruim 2,9 miljoen euro voor de aaneengesloten percelen. Het complex heeft in totaal een oppervlak van 4658 vierkante meter. Gezien de kenmerken van de Colruyt-formule, met magazijnruimte boven de winkelstellingen, mag worden aangenomen dat het bedrijf een relatief grote supermarkt op het complex wil openen.
Tuincentrum
Op dit moment is op het complex een tuincentrum gevestigd, dat nog steeds actief is. De vier gekochte percelen betreffen kassen, kwekerijen en een woonhuis. Afgelopen week meldde Distrifood op basis van bronnen rond Colruyt al dat de Belgische discounter vijf locaties van elk zo'n 6.000 vierkante meter in zijn bezit heeft. Colruyt is nu bezig de detailhandelsvergunningen voor de winkel te verkrijgen.
Lange aanloop
Colruyt is al jaren bezig supermarkten te openen in Nederland. Het bedrijf leek in Terneuzen zijn slag te kunnen slaan, maar de deal ketste daar op het laatste moment af. Colruyt wilde afgelopen week niet ingaan op de vermeende aankoop van grond in Nederland. 'Goed, we zijn met locaties bezig, maar de plaatsnamen die u noemt (Terneuzen, Tilburg en Weert, red.), die kan ik u niet bevestigen', aldus algemeen directeur Jef Colruyt.
Maar dat is specifiek Amsterdam; daar sterft het werkelijk van de AH's, waarschijnlijk ook omdat discounters de prijzen voor vastgoed daar te hoog vinden. Maar ook in Amsterdam sterft het bij een gemiddelde Dirk v/d Broek van de mensen. Colruyt lijkt me een beetje in hetzelfde segment te zitten, het enige wat wellicht dwars kan zitten is dat de acquisitie van vastgoed die geschikt is voor Colruyt-filialen lastig is, en dat Nederlanders (nog) niet echt gewend zijn aan supermarkten die op dergelijke locaties zitten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen. En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet. Naar de supermarkt waar ik het meest kom (AH op de Overtoom) komt letterlijk niemand met de auto. Trouwens ook niet naar de Lidl op de Tweede Helmerstraat.
De colruyt die ik heb gezien in belgie was gewoon fabriekshal. Hiervan staan er genoeg leeg op industrie terreinenen. Ik zie zo een colruyt langs een bouwmarkt verschijnen.quote:Op donderdag 6 december 2007 09:13 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar dat is specifiek Amsterdam; daar sterft het werkelijk van de AH's, waarschijnlijk ook omdat discounters de prijzen voor vastgoed daar te hoog vinden. Maar ook in Amsterdam sterft het bij een gemiddelde Dirk v/d Broek van de mensen. Colruyt lijkt me een beetje in hetzelfde segment te zitten, het enige wat wellicht dwars kan zitten is dat de acquisitie van vastgoed die geschikt is voor Colruyt-filialen lastig is, en dat Nederlanders (nog) niet echt gewend zijn aan supermarkten die op dergelijke locaties zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |