Ja, dat heb ik in mijn eerdere posts ook al aangegeven, op het platteland rijden mensen ver voor hun boodschappen. Maar Nederland is sterk verstedelijkt, en in het verstedelijkte deel wil iedereen z'n boodschappen op loopafstand hebben.quote:Op maandag 22 oktober 2007 20:15 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Albert Heijn is groot geworden in de tijd dat ze de slagzin hadden "op de kleintjes letten" prijs was destijds één van de wapens van AH. In de economische groei daarna is het verworden tot een luxe supermarkt waarmee ze bij de eerste economische tegenwind dan ook weer marktaandeel moesten inleveren.
Verder is het hier op het "platte land" waar je toch al kilometers moet rijden voor een supermarkt best gebruikelijk om de goedkopere producten op te zoeken. Als iemand hioer boodschappen gaat doen is het heel normaal om zowel bij de Aldi langs te gaan als bij de C1000
o; daar ken ik nog andere sprookjes over hoorquote:Op maandag 22 oktober 2007 20:51 schreef HiZ het volgende:
[..]
(je weet wel dat constante Belgische sprookje over de knierterige Nederlander die doodvalt over een cent).
Volgens mij is België NOG stedelijker als Nederland hoor...quote:Op maandag 22 oktober 2007 20:51 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik in mijn eerdere posts ook al aangegeven, op het platteland rijden mensen ver voor hun boodschappen. Maar Nederland is sterk verstedelijkt, en in het verstedelijkte deel wil iedereen z'n boodschappen op loopafstand hebben.
Over AH; op de kleintjes lettend op niet, ze zijn wel de duurste en de grootste supermarkt. En dat mensen goedkoper gaan inkopen als het geld op is, is ook weer een heel ander mechanisme dan goedkoop kopen uit extreme zuinigheid (je weet wel dat constante Belgische sprookje over de knierterige Nederlander die doodvalt over een cent).
België is in elk geval dunner bevolkt dan Nederland, maar Vlaanderen is nog dichter bevolkt dan Nederland.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Volgens mij is België NOG stedelijker als Nederland hoor...
Maar ook minder geconcentreerd. In Belgie is veel meer sprake van woningbouw in lage dichtheid. Terwijl de meeste mensen in NL juist geconcentreerd zijn in de grotere dorpen en steden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
België is in elk geval dunner bevolkt dan Nederland, maar Vlaanderen is nog dichter bevolkt dan Nederland.![]()
Die eindeloze lintbebouwing is nou niet helemaal hetzelfde als in gecontreerde kernen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
nope Nl heeft het compacte stedenbeleid belgie heeft veel meer lintbebouwing beide hebben voordelenquote:Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen. En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet. Naar de supermarkt waar ik het meest kom (AH op de Overtoom) komt letterlijk niemand met de auto. Trouwens ook niet naar de Lidl op de Tweede Helmerstraat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:33 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik geef wel toe dat die lintbebouwing niet altijd zo mooi is.Ondertussen verschijnen er ook wel veel nieuwe verkavelingen met vooral jonge koppels erin (en luide kinderen
![]()
)
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen. En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet. Naar de supermarkt waar ik het meest kom (AH op de Overtoom) komt letterlijk niemand met de auto. Trouwens ook niet naar de Lidl op de Tweede Helmerstraat.
ik hoef hier in het pittoreske goirle ook niet de auto te gebruiken om boodschappen te doen, alleen de keren dat ik kleren nodig hebquote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat is echt alleen ranstad, buiten de randstad ben je nergens zonder auto
dat staat er toch nietquote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik hoef hier in het pittoreske goirle ook niet de auto te gebruiken om boodschappen te doen, alleen de keren dat ik kleren nodig heb
ben ik met je eens alleen was ik het niet met je eens dat dat alleen voor de randstad betrof.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dat staat er toch niet
oorzaak:
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen.
gevolg:
En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet
Blokker heeft zowat een monopoly als het gaat om de speelgoedmarkt, dus een nieuwe speler is erg wenselijkquote:
bronquote:Colruyt richt pijlen op Maastricht
05-12-2007 12:17
MAASTRICHT - Colruyt heeft zeer concrete plannen om in Maastricht een vestiging in Nederland te openen. De Belgische merkendiscounter heeft in de wijk Oostermaas een grote lap grond gekocht.
Dat blijkt uit onderzoek van Distrifood. Colruyt heeft sinds juli van dit jaar vier percelen in Noord-Oost Maastricht in handen, zo blijkt uit gegevens van het kadaster. Het bedrijf betaalde ruim 2,9 miljoen euro voor de aaneengesloten percelen. Het complex heeft in totaal een oppervlak van 4658 vierkante meter. Gezien de kenmerken van de Colruyt-formule, met magazijnruimte boven de winkelstellingen, mag worden aangenomen dat het bedrijf een relatief grote supermarkt op het complex wil openen.
Tuincentrum
Op dit moment is op het complex een tuincentrum gevestigd, dat nog steeds actief is. De vier gekochte percelen betreffen kassen, kwekerijen en een woonhuis. Afgelopen week meldde Distrifood op basis van bronnen rond Colruyt al dat de Belgische discounter vijf locaties van elk zo'n 6.000 vierkante meter in zijn bezit heeft. Colruyt is nu bezig de detailhandelsvergunningen voor de winkel te verkrijgen.
Lange aanloop
Colruyt is al jaren bezig supermarkten te openen in Nederland. Het bedrijf leek in Terneuzen zijn slag te kunnen slaan, maar de deal ketste daar op het laatste moment af. Colruyt wilde afgelopen week niet ingaan op de vermeende aankoop van grond in Nederland. 'Goed, we zijn met locaties bezig, maar de plaatsnamen die u noemt (Terneuzen, Tilburg en Weert, red.), die kan ik u niet bevestigen', aldus algemeen directeur Jef Colruyt.
Maar dat is specifiek Amsterdam; daar sterft het werkelijk van de AH's, waarschijnlijk ook omdat discounters de prijzen voor vastgoed daar te hoog vinden. Maar ook in Amsterdam sterft het bij een gemiddelde Dirk v/d Broek van de mensen. Colruyt lijkt me een beetje in hetzelfde segment te zitten, het enige wat wellicht dwars kan zitten is dat de acquisitie van vastgoed die geschikt is voor Colruyt-filialen lastig is, en dat Nederlanders (nog) niet echt gewend zijn aan supermarkten die op dergelijke locaties zitten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het ging mij niet zo zeer over mooi of niet mooi. Het veroorzaakt wel verschillende leefpatronen. Bijvoorbeeld dat je je een leven zonder auto in Belgie niet zo snel kunt voorstellen. En dat dat dus ook gevolgen heeft voor hoe je boodschappen doet. Naar de supermarkt waar ik het meest kom (AH op de Overtoom) komt letterlijk niemand met de auto. Trouwens ook niet naar de Lidl op de Tweede Helmerstraat.
De colruyt die ik heb gezien in belgie was gewoon fabriekshal. Hiervan staan er genoeg leeg op industrie terreinenen. Ik zie zo een colruyt langs een bouwmarkt verschijnen.quote:Op donderdag 6 december 2007 09:13 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar dat is specifiek Amsterdam; daar sterft het werkelijk van de AH's, waarschijnlijk ook omdat discounters de prijzen voor vastgoed daar te hoog vinden. Maar ook in Amsterdam sterft het bij een gemiddelde Dirk v/d Broek van de mensen. Colruyt lijkt me een beetje in hetzelfde segment te zitten, het enige wat wellicht dwars kan zitten is dat de acquisitie van vastgoed die geschikt is voor Colruyt-filialen lastig is, en dat Nederlanders (nog) niet echt gewend zijn aan supermarkten die op dergelijke locaties zitten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |