Voor of tijdens de euthanasiequote:Op vrijdag 1 december 2006 19:26 schreef Angst het volgende:
euthanisie is legaal mits ernstig lichamelijk lijden
En toch heb je 't niet.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:30 schreef LoggedIn het volgende:
iedereen heeft het recht te beschikken over zijn haar leven
ook alleen maar omdat je er zelf last van hebtquote:Op vrijdag 1 december 2006 19:25 schreef J-Will het volgende:
edit: beetje TE
Maar ik walg van trein-springers
In Groot Britanië was het vroeger echt strafbaar dacht ik.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:31 schreef NanKing het volgende:
[..]
En toch heb je 't niet.
Je bent nl strafbaar als je zelfmoord pleegt.
dit uit zich vaak in gedwongen opname
Je kon er de doodstraf voor krijgenquote:Op vrijdag 1 december 2006 19:42 schreef Zwansen het volgende:
In Groot Britanië was het vroeger echt strafbaar dacht ik.
Dat laatste klopt, maar zelfmoord zelf is niet strafbaar.(ook niet poging tot)quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:31 schreef NanKing het volgende:
[..]
En toch heb je 't niet.
Je bent nl strafbaar als je zelfmoord pleegt.
dit uit zich vaak in gedwongen opname
Wijs me het wetsartikel maar aan.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:45 schreef Viking84 het volgende:
In juridisch opzicht wel.
quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:47 schreef Dwan het volgende:
dood doener
Volgens mij heb je helemaal gelijk en ben ik verkeerd geinformeerd.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat laatste klopt, maar zelfmoord zelf is niet strafbaar.(ook niet poging tot)
De vraag is: vind jij dat mensen het recht hebben op zelfmoord?quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wijs me het wetsartikel maar aan.(die discussie is al eens gevoerd)
Het is het feit dat je een gevaar voor jezelf vormt en evt. anderen dat je evt. gedwongen opgenomen wordt (al moet daar toch echt veel voor gebeuren), niet de zelfmoord. Dus juist juridisch is het niet strafbaar.
Ik dacht het ook, eerst, maar toen ben ik weggehoond als [WGR]-modquote:Op vrijdag 1 december 2006 19:54 schreef NanKing het volgende:
[..]
Volgens mij heb je helemaal gelijk en ben ik verkeerd geinformeerd.
Ik kan het nl. ook nergens vinden dat het daadwerkelijk strafbaar is.
Ik wist niet dat je antwoord gaf op de OP. Ik dacht dat je antwoord gaf op mij.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
De vraag is: vind jij dat mensen het recht hebben op zelfmoord?
Mijn antwoord: in juridisch opzicht wel.
Dus ik heb niks fout gedaan.
Duh. Een mens moet toch zelf weten of 'ie leeft of sterft? Iemand straf geven, omdat 'ie zelfmoord heeft gepleegd lijkt me trouwens erg lastigquote:Op vrijdag 1 december 2006 19:54 schreef NanKing het volgende:
[..]
Volgens mij heb je helemaal gelijk en ben ik verkeerd geinformeerd.
Ik kan het nl. ook nergens vinden dat het daadwerkelijk strafbaar is.
Oh okquote:Op vrijdag 1 december 2006 19:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je antwoord gaf op de OP. Ik dacht dat je antwoord gaf op mij.
tot iemand uit jouw omgeving het doet.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:59 schreef Friek_ het volgende:
Filosofisch probleempje.Maar ja, naar mijn mening heeft iedereen gewoonweg het recht om zichzelf te vermoorden. Ik zie het ook niet als iets egoistisch.
Hoogstwaarschijnlijk welquote:Op vrijdag 1 december 2006 20:01 schreef Viking84 het volgende:
Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als hij wél zelfmoord had gepleegd. Had ik me dan schuldig gevoeld?
Maar pillen werken vaak niet en is wat lastiger aan te komen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:11 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Ik snap die mensen sowieso niet. Bij een lading pillen ligt de 'drempel' toch aanzienlijk lager dan zo'n hardcorezelfmoordpoging? Maargoed.
Ik bedoel maarquote:Op vrijdag 1 december 2006 20:19 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb de juiste manier ook nog niet gevonden. Ik heb al zoveel pech in het leven, zul je zien dat ik het overleef en de rest van m'n leven in een rolstoel doorbreng. Ik hoorde eens van iemand die ook pillen had genomen. Ze werd 'gered', de pillen werden uit haar maag gepompt, maar er was zoveel verwoest dat ze haar beter dood hadden kunnen laten gaan.
impulszelfdmoorden zijn altijd jammer natuurlijk. Hij of zij zal er achteraf vrijwel altijd spijt van hebben. Voor mensen die jarenlang hun zelfmoord plannen is dat heel anders.. Moeten we hun benadelen omdat een paar niet met het recht om kunnen gaan? Als we naar de regeltjes kijken die we hier in Nederland hebben zou je zeggen van wel, maar moreel gezien klopt dat natuurlijk totaal nietquote:Op vrijdag 1 december 2006 19:43 schreef Isabeau het volgende:
Denken jullie er nog steeds zo over als je beseft dat de meeste zelfmoordpogingen binnen 10 minuten na het gevoel dood te willen worden uitgevoerd? En dat vrijwel iedereen waarbij de zelfmoordpoging mislukt na een jaar heel erg blij is dat het is mislukt?
Ik vind dat zelf onder 'ondragelijk lijden' vallen (mensen die dus al jarenlang, ook na veel therapie, nog steeds dood willen). Maar je kan zelfmoord gewoon niet als 'recht' gaan beschouwen en ik vind dat je mensen die in een impuls zelfmoord hebben proberen te plegen altijd eerst moet behandelen. Je kan dan niet zo stom zijn om te denken: "och, als jij dood wilt: ga je gang." Het merendeel van die mensen wil eigenlijk niet echt dood.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:32 schreef LoggedIn het volgende:
impulszelfdmoorden zijn altijd jammer natuurlijk. Hij of zij zal er achteraf vrijwel altijd spijt van hebben. Voor mensen die jarenlang hun zelfmoord plannen is dat heel anders.. Moeten we hun benadelen omdat een paar niet met het recht om kunnen gaan? Als we naar de regeltjes kijken die we hier in Nederland hebben zou je zeggen van wel, maar moreel gezien klopt dat natuurlijk totaal niet
Daarom heb ik in mijn voorstel een psycholoog erbij betrokken. Het is zo dat je verschillende tijpen zelfmoordneigingen hebt.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:43 schreef Isabeau het volgende:
Denken jullie er nog steeds zo over als je beseft dat de meeste zelfmoordpogingen binnen 10 minuten na het gevoel dood te willen worden uitgevoerd? En dat vrijwel iedereen waarbij de zelfmoordpoging mislukt na een jaar heel erg blij is dat het is mislukt?
lekker makkelijk. Volgens mij getuigt het juist van grote moed als je zelfmoord pleegt. Je gaat een onbekende wereld tegemoet.quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:30 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
zelfmoord is geen recht. das laf.
idd, of helemaal niets..........quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
lekker makkelijk. Volgens mij getuigt het juist van grote moed als je zelfmoord pleegt. Je gaat een onbekende wereld tegemoet.
dat is juist een van de mooie dingen als dit recht erkent wordt: Mensen hoeven dan niet meer tussen de rails vandaan gehaald te worden, of omhoog te kijken als ze langs een hoog gebouw lopenquote:Op vrijdag 1 december 2006 21:30 schreef Fawn het volgende:
VInd dat het wel moet kunnen bij lang lijden, maar dan wel op een manier waardoor niet iemand een trauma oploopt. Een rouwende omgeving is al erg genoeg lijkt me. Dus niet voor een trein springen, je ophangen, je polsen doorsnijden of van een flat springen. Pillen die snel werken lijken me beter.
jezus gast, gebruik es wat interpunctie. Je hele verhaal is totaal onbegrijpelijkquote:Op vrijdag 1 december 2006 23:14 schreef FreakerS het volgende:
Altijd je recht en voor sommige personen een plicht.
En die mafkees hierboven me die nog durft te reppen over egoisme ten opzichte van de mensen die achterblijven die moet maar eens HEEL GOED nadenken over het feit dat de mensen die achterblijven niet alleen egoistisch zijn om het feit dat ze het iemand die GEEN ANDERE UITWEG meer ziet dit te ontnemen maar ook nog eens een ENORME plank voor de kop hebben aangezien iemand RUIM van tevoren signalen afgeeft dat dit eraan zit te komen. Je bent het bewijs van iemand die er werkelijk geen hol van begrijpt maar met zijn grote waffel wel de eerste is die ''gaat'' when shit hits the fan.
Jouw reactie getuigd niet van inzicht maar van complete kortzichtigheid.quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:30 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
zelfmoord is geen recht. das laf.
Is het omgekeerd ook niet puur egoïsme om te verlangen dat iemand maar doorleeft om jou het verdriet en de pijn te besparen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:05 schreef Jinkens het volgende:
De zelfmoord is puur egoisme, en alleen kut voor de gene die achter blijven.
ga de zelfmoord van een jonge, geestelijk in de warre, persoon nou niet gelijkstellen met euthanasie van een doodzieke kankerpatient oid.quote:Op zaterdag 2 december 2006 02:12 schreef Nembrionic het volgende:
Ik heb overigens nog geen één redelijk argument gezien om TEGEN zelfmoord/euthenasie te zijn. Iets wat compleet hetzelfde is alleen euthenasie is "legaal" en over het algemeen van toepassing op oudere mensen, in de volksmond.
Maar...nog steeds geen énkel geldig argument.
Ik denk dat vooral bij psychisch lijden heel moeilijk een mate van... is vast te stellen. Wellicht dat dat bij lichamelijke ziektes zoals bijvoorbeeld kanker "makkelijker" is. Maar dat betekent niet dat je niet kan lijden als je psychisch ziek bent...quote:Op zaterdag 2 december 2006 08:23 schreef Flashwin het volgende:
[..]
ga de zelfmoord van een jonge, geestelijk in de warre, persoon nou niet gelijkstellen met euthanasie van een doodzieke kankerpatient oid.
Maar spijt hebben als het wel lukt is er niet bij hè?quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:43 schreef Isabeau het volgende:
Mensen die over zelfmoord praten en ermee dreigen, voeren dat dreigement meestal niet uit.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
tot iemand uit jouw omgeving het doet.
Ik had vroeger een vriend die constant met zelfmoord liep te dreigen. Als ik hem in de steek zou laten, hoefde het voor hem niet meer. Het is erg vermoeiend om met zo iemand te leven. Nu heb ik geen contact meer met hem en voor zover ik weet gaat het prima met hem nu. Dus je moet mensen niet altijd te serieus nemen. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als hij wél zelfmoord had gepleegd. Had ik me dan schuldig gevoeld?
quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:05 schreef Jinkens het volgende:
hehe, ja in de grondwet kwakken die handel!
Mensen die zelfmoord plegen horen levens lang te krijgen!!! Of.... de doodstraf!!! tadam!
Ik vind dat je geen zelf moord moet plegen. Het is over het algemeen zwak en erg kut voor de mensen die achter blijven. Denk aan de machinist, familie etc
Emo's die zelfmoord plegen denken meestal dat er niemand om ze geeft. WRONG! er zijn altijd wel mensen. Kijk als jij al 40 jaar in tibet in een grot woont en je kan het niet meer aan en gooit je in de afgrond... nog steeds zwak maar dan heeft in ieder geval niemand er last van.
Dan ben ik wel weer voor eutanasie... Maar wel met strikte controle. Maar mensen met aldsheimer (wat een woord :S) bijvoorbeeld, vind ik dat je niet nodeloos moet laten lijden.
Maar de 99% van de zelfmoord gevallen kan in mijn ogen best wat aan zijn situatie veranderen. You just need the will to act!
And ACT!
Jin
En met hem/haar vele anderen. Een trein staat zo twee uur stil als er weer een huillie op de rails is gaan liggen. Traumatische ervaring voor de machinist. Onplezierig werk voor trein- ambulance (en politie?) personeel om vervolgens alle lichaamsdelen weer bij elkaar te moeten rapen. En een flinke lading stress als er toevallig mensen in de trein op weg naar Schiphol zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:32 schreef Misanthropist het volgende:
ook alleen maar omdat je er zelf last van hebt
Alzheimer bedoel je? Volgens mij merken die mensen er zelf vrij weinig van. Alleen de eerste jaren zijn ze er nog bewust van, maar dan kunnen ze op zich verder nog een vrij redelijk leven leiden. In de latere jaren is het vooral naar voor familie en vrienden.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:05 schreef Jinkens het volgende:
Maar mensen met aldsheimer (wat een woord :S) bijvoorbeeld, vind ik dat je niet nodeloos moet laten lijden.
Ik zit de hele dag tussen mensen met een dementieel beeld; heel gezellig zolang het niet één van je eigen ouders is.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:51 schreef LintuxCx het volgende:
Alzheimer bedoel je? Volgens mij merken die mensen er zelf vrij weinig van. Alleen de eerste jaren zijn ze er nog bewust van, maar dan kunnen ze op zich verder nog een vrij redelijk leven leiden. In de latere jaren is het vooral naar voor familie en vrienden.
quote:Nee. Sterker nog, mensen die een mislukte zelfmoordpoging gedaan hebben, moeten aangeklaagd worden wegens moord.
Gebrek aan inleving in personen die zelfmoord willen plegen, jullie allebei.quote:Mensen die zelfmoord plegen zijn zielig en zullen eeuwig branden in de diepste krochten van de hel.
Zelfmoordenaars zijn zwak, zo simpel ligt het.quote:Op zaterdag 2 december 2006 10:49 schreef pomtiedom het volgende:
Gebrek aan inleving in personen die zelfmoord willen plegen, jullie allebei.
Je hebt overduidelijk geen flauw benul waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zelfmoordenaars zijn zwak, zo simpel ligt het.
Die je als normaal functionerend persoon wel allemaal inziet. Iemand in zo'n situatie heeft een tunnelvisie en zijn puur gefocused op 1 of een beperkt aantal problemen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vind het gewoon een teken van enorme zwakte. Ze kiezen maar voor de makkelijkste laffe uitweg. Er zijn altijd andere oplossingen.
dus jij denkt dat iedereens leven even simpel is en iedereen met exact dezelfde kansen geboren wordt?quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vind het gewoon een teken van enorme zwakte. Ze kiezen maar voor de makkelijkste laffe uitweg. Er zijn altijd andere oplossingen.
Mensen die zelfmoord plegen zien vaak al jaren geen uitweg meer.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is een fabeltje dat je voorgehouden wordt door psychologen. Die doen graag alsof overal een oplossing voor is. Als je 10 jaar in therapie hebt gezeten, zoals ik, en je bent er geen flikker mee opgeschoten, ook net zoals ik, dan weet je wel beter.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik niet. Als iemand 'dreigt' met zelfmoord neem ik hem al niet meer serieus, zelfs als hij het al wel doet. Dat zie ik niet meer als mijn fout.quote:Op vrijdag 1 december 2006 20:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
tot iemand uit jouw omgeving het doet.
Ik had vroeger een vriend die constant met zelfmoord liep te dreigen. Als ik hem in de steek zou laten, hoefde het voor hem niet meer. Het is erg vermoeiend om met zo iemand te leven. Nu heb ik geen contact meer met hem en voor zover ik weet gaat het prima met hem nu. Dus je moet mensen niet altijd te serieus nemen. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als hij wél zelfmoord had gepleegd. Had ik me dan schuldig gevoeld?
Overal is een oplossing voor, het kan alleen zijn dat de weg naar die oplossing niet zichtbaar is voor jou.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat is een fabeltje dat je voorgehouden wordt door psychologen. Die doen graag alsof overal een oplossing voor is. Als je 10 jaar in therapie hebt gezeten, zoals ik, en je bent er geen flikker mee opgeschoten, ook net zoals ik, dan weet je wel beter.
Dus, houd je mond, want je weet niet waar je over praat. Nogal naïef om te denken dat overal een oplossing voor is. Ga dan psychologie studeren en maak al die mensen weer gelukkig.
Kijk, daar zit de fout in je aanname. Het is op zijn allerminst laf want de dood is nogal permanent en nou niet bepaald een bekend terrein.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Da's een fabel.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:09 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Mensen die over zelfmoord praten en ermee dreigen, voeren dat dreigement meestal niet uit.
Nou ik ook en dat het jou wel geholpen heeft is fijn voor je, maar voor mij heeft het geen zin gehad. En hoe durf jij over mij te oordelen, meneertje!quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:25 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
[..]
Overal is een oplossing voor, het kan alleen zijn dat de weg naar die oplossing niet zichtbaar is voor jou.
Als je 10 jaar in therapie heb gezeten en er niks mee bent opgeschoten ben jij er net zo schuldig aan als de psychologen etc die je behandelt hebben. Wel makkelijk he om de schuldige altijd buiten jezelf te zoeken.
En kom niet aan met je weet niet waarom je praat, dame. Ik weet exact waar ik het over heb.
Viking84 waarom is het naief om te denken dat niet overal een oplossing voor is, er is een oplossing en weg waardoor voor jou je leven beter word. Nou ga ik niet zeggen dat die weg glas helder is, die weg is voor iedreen verschillend.quote:Op zondag 3 december 2006 10:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nou ik ook en dat het jou wel geholpen heeft is fijn voor je, maar voor mij heeft het geen zin gehad. En hoe durf jij over mij te oordelen, meneertje!![]()
![]()
. Het is zo ontzettend naïef om te denken dat overal een oplossing voor is. Daar ben ik na 5 jaar therapie dan ook mee opgehouden.
Het is naïef, omdat je om je heen kunt zien hoeveel mensen ondraaglijk lijden zonder dat er ooit een oplossing komt.quote:Op zondag 3 december 2006 12:14 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
[..]
Viking84 waarom is het naief om te denken dat niet overal een oplossing voor is, er is een oplossing en weg waardoor voor jou je leven beter word. Nou ga ik niet zeggen dat die weg glas helder is, die weg is voor iedreen verschillend.
Maar als je er bij neerlegt dat die weg er niet is voor jou,dan is de kans wel erg klein geworden dat je em ooit vind. Met of zonder "hulp verlening"
Succes
maar als het een wet wordt, wat kan de familie juridisch nog doen om het tegen te houden? Degene die zelfmoord pleegt kan immers zeggen: de wet zegt ook dat ik het recht heb. Moet het dan strafbaar worden om iemand tegen te houden zelfmoord te plegen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 22:26 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
dat is juist een van de mooie dingen als dit recht erkent wordt: Mensen hoeven dan niet meer tussen de rails vandaan gehaald te worden, of omhoog te kijken als ze langs een hoog gebouw lopenDan kan er een menselijkere methode beschikbaar komen
Psychologie is niet heilig en zeker niet altijd dé oplossing. Sommige mensen kunnen naar alle Riaggs, psychiaters, psychologen, psychotherapeuten gaan die ze willen, het-helpt-niet, of ze er nou open voor staan of niet, of ze nou hun best doen of niet. Ik heb het zelf ook gedaan, en ik ben er nog nooit wat mee opgeschoten. Voor sommige problemen is therapie geschikt en werkt het bij bijna alle mensen, voor andere kun je overal therapie volgen en er niks mee opschieten. De meeste mensen hebben er baat bij, maar lang niet iedereen. Ik vind het irritant dat de psychologische hulpverlening in deze altijd maar als het heilige huisje, de grote oplossing wordt gezien. Veel mensen die zelfmoord willen plegen hebben al een jarenlange geschiedenis achter de rug met therapie en willen nog altijd dood. Soms is er een oplossing, soms niet, en je weet nooit wanneer hij komt.quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:25 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
[..]
Overal is een oplossing voor, het kan alleen zijn dat de weg naar die oplossing niet zichtbaar is voor jou.
Als je 10 jaar in therapie heb gezeten en er niks mee bent opgeschoten ben jij er net zo schuldig aan als de psychologen etc die je behandelt hebben. Wel makkelijk he om de schuldige altijd buiten jezelf te zoeken.
En kom niet aan met je weet niet waarom je praat, dame. Ik weet exact waar ik het over heb.
Nou weet ik niet wat jou "hulp verlening" jou voorhoud, maar er is altijd eeen oplossing om het makkelijker te maken. dat wil niet zeggen dat het ook helemaal weg zou moeten zijn, dat kan meestal niet omdat het onderdeel is van jezelf, je moet r mee leren omgaan. Als je zelf bewust bent van je beperkingenquote:Op zondag 3 december 2006 12:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het is naïef, omdat je om je heen kunt zien hoeveel mensen ondraaglijk lijden zonder dat er ooit een oplossing komt.
Dat overal een oplossing voor is is een sprookje, een fabeltje dat psychologen hun patiënten voorhouden om te voorkomen dat ze zichzelf van kant maken. Geloof jij in sprookjes?
maar wat is de vraag nu?quote:Op zondag 3 december 2006 12:27 schreef diginoob het volgende:
[..]
Psychologie is niet heilig en zeker niet altijd dé oplossing. Sommige mensen kunnen naar alle Riaggs, psychiaters, psychologen, psychotherapeuten gaan die ze willen, het-helpt-niet, of ze er nou open voor staan of niet, of ze nou hun best doen of niet. Ik heb het zelf ook gedaan, en ik ben er nog nooit wat mee opgeschoten. Voor sommige problemen is therapie geschikt en werkt het bij bijna alle mensen, voor andere kun je overal therapie volgen en er niks mee opschieten. De meeste mensen hebben er baat bij, maar lang niet iedereen. Ik vind het irritant dat de psychologische hulpverlening in deze altijd maar als het heilige huisje, de grote oplossing wordt gezien. Veel mensen die zelfmoord willen plegen hebben al een jarenlange geschiedenis achter de rug met therapie en willen nog altijd dood. Soms is er een oplossing, soms niet, en je weet nooit wanneer hij komt.
Ik zit me eerlijk gezegd echt te verbazen over sommige reacties zoals deze. Het blijkt maar weer dat sommige mensen gewoon geen idee hebben hoe het in elkaar steekt (los vh. feit of je er al mee te maken hebt gehad bv. in je omgeving).quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Of zelfmoord moreel gezien een recht is en met consequenties bedoel ik: stel dat het in de wet zou komen, wat zijn dan de gevolgen? Mag je dan iemand niet meer tegenhouden als ie zelfmoord wil plegen bijvoorbeeld?quote:Op zondag 3 december 2006 12:47 schreef milagro het volgende:
[..]
maar wat is de vraag nu?
wat bedoel je met consequenties in de OP?
of bedoel je dat iedereen de mogelijkheid moet hebben op een 'humane' manier er een einde aan te maken, en zich niet zou moeten hoeven bedienen van nare methodes als voor de trein springen, van 10 hoog springen etc.
ik zou zeggen, ik zou hem helpen, op het moment dat je hem helpt zou hij of zei jou niet aardig vinden omdat je in de weg zit, maar op langer termijn zal het wel helpen denk ik.quote:Op zaterdag 2 december 2006 00:04 schreef Jinkens het volgende:
......Dus als iemand signalen af geeft dat er een zelfmoord aan zit te komen dan is dat sociaal? Om maar ff bot terug te reageren. Als ik die signalen zou op merken zou ik het proberen te voorkomen.
2 vragen:
1. Moet ik het dan wel proberen? Zo iemand ziet immers geen andere uitweg meer? Dus wat kan ik dan met die signalen?
2. Gaan mensen die signalen afgeven er van uit dat er iets mee gedaan word?
Jin
De mensen die achterblijven en gaan janken zijn de grootste egoisten, want hun willen een fijn leventje lijden ookal gaat iemand anders totaal naar de kanker.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:05 schreef Jinkens het volgende:
waarna je de hele boel onder kotst.....quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:30 schreef Fawn het volgende:
VInd dat het wel moet kunnen bij lang lijden, maar dan wel op een manier waardoor niet iemand een trauma oploopt. Een rouwende omgeving is al erg genoeg lijkt me. Dus niet voor een trein springen, je ophangen, je polsen doorsnijden of van een flat springen. Pillen die snel werken lijken me beter.
Veel mensen die het niet willen ook, helaasquote:Op dinsdag 5 december 2006 15:46 schreef Chriz2k het volgende:
Mensen die dat willen hebben überhaupt geen meerwaarde, dus het maakt niet uit.
Wederom.quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:45 schreef sledge5hammer het volgende:
[..]
waarna je de hele boel onder kotst.....![]()
en dan vind iemand je daar een paar dagen (weken) later.......net of die geen trauma heeft.
Hoe denk je dat de omgeving er op gaat reageren als je zelfmoord gaat plegen..? Het is zo ongeveer het meest egoistische wat je kan doen.
En omgekeerd vind ik mensen die verlangen dat je doorleeft om hen geen verdriet te doen ook egoïstisch.quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:45 schreef sledge5hammer het volgende:
Hoe denk je dat de omgeving er op gaat reageren als je zelfmoord gaat plegen..? Het is zo ongeveer het meest egoistische wat je kan doen.
net of een zelfmoordenaar nu nog echt zo rationeel na zit te denken.........verreweg de meesten storten zich voor de trein/ van de flat of iets vergelijkbaars......daar is nu niet echt goed over nagedacht.quote:Op dinsdag 5 december 2006 16:07 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
/Edit; het zal overigens niet snel zo zijn dat bij een zelfmoordenaar hij dagenweken zal liggen. Dat is normaliter het geval bij oude mensen. Een zelfmoordenaar zal er wel op letten dat zoiets niet gebeurt en ervoor zorgen dat duidelijk is dat hij zelfmoord heeft gepleegd.
Er is bij zelfmoord ovor zover ik weet altijd een klein onderzoekje om vast te stellen of die persoon echt wel zelfmoord heeft gepleegd. Een zelfmoordenaar weet dat ook en wil niet dat zijn naasten in een slepend politieonderzoek geraken naar een niet-bestaande moordenaar die een zelfmoord wil faken.
De treinflat is populair omdat het een instantdood is die bijna niet mis kan gaan.quote:Op woensdag 6 december 2006 08:43 schreef sledge5hammer het volgende:
[..]
net of een zelfmoordenaar nu nog echt zo rationeel na zit te denken.........verreweg de meesten storten zich voor de trein/ van de flat of iets vergelijkbaars......daar is nu niet echt goed over nagedacht.
Feit dat ze het doen en dat dit na lang denken is kan ik wel inkomen. Je maakt jezelf niet snel om niets van kant.......
Schijnbaar zijn er nog mensen die zelfs daar kansloos in zijnquote:Op woensdag 6 december 2006 09:01 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
De treinflat is populair omdat het een instantdood is die bijna niet mis kan gaan.
Mee eens. Ik wil hierin ook zo ver gaan dat er op dit gebied niet zoiets is als wilsonbekwaamheid.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:03 schreef Isegrim het volgende:
Ja natuurlijk heeft een mens daar recht op. Dat heet zelfbeschikkiingsrecht. En wat mij betreft zijn er ook geen voorwaarden voor dat recht. Er is niemand die kan bepalen of jij 'ondraaglijk lijdt'. Dat kun je alleen zelf. Als jij eruit wilt stappen, dan is dat jouw besluit en niemand heeft daar iets over mee te beslissen.
Er is niet voor iedereen een andere oplossing. Er zijn geen universele maatstaven voor iets als geluk en sommigen lukt het niet meer om voor geluk te kiezen. Wie zijn jij of ik dan om te gaan zeggen dat er een oplossing is zonder iets concreets te noemen wat iemand niet al 400 keer zelf heeft bedacht?quote:Op zondag 3 december 2006 12:14 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
[..]
Viking84 waarom is het naief om te denken dat niet overal een oplossing voor is, er is een oplossing en weg waardoor voor jou je leven beter word. Nou ga ik niet zeggen dat die weg glas helder is, die weg is voor iedreen verschillend.
Een positieve instelling kan wel helpen. Maar laat juist dat nu vaak een probleem zijn..quote:Maar als je er bij neerlegt dat die weg er niet is voor jou,dan is de kans wel erg klein geworden dat je em ooit vind. Met of zonder "hulp verlening"
Ik denk dat als je aankondigt dat je afscheid komt nemen dat mensen maatregelen nemen om je tegen te houden...quote:Op maandag 11 december 2006 22:29 schreef Fjolle het volgende:
Dus als je dapper genoeg bent om bewust deze keuze te maken, dan moet je ook dapper genoeg zijn om afscheid te nemen
Je hoeft niet in real life afscheid te nemen, maar je kunt ook afscheidsbrieven schrijven aan je dierbaren. Het heeft 2 voordelen om dit te doen: Het eerste is dat je het voor de achterblijvers iets makkelijker maakt om ermee om te gaan al is het maar op langere termijn en het tweede is dat dit de laatste manier is om mensen tegen te houden. Als je zo'n brief schrijft moet je echt verdomd zeker van je zaak zijn. Je haalt zo iig de ongeluktjes ertussen uit en alleen mensen die het echt willen zullen doorzetten.quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:16 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik denk dat als je aankondigt dat je afscheid komt nemen dat mensen maatregelen nemen om je tegen te houden...
Ik ben dan toch wel voor een soort zelfmoordpil ofzo. Die moet niet vrij verkrijgbaar zijn, maar voor mensen die er echt bewust een keuze voor maken... (hoe ga je dat screenen is dan natuurlijk de volgende vraag...) dan kan je op een nette manier gaan. Zonder dat mensen stukjes hoeven te rapen enzo.
Een hoog achtbaar gegeven? Dat Romeo zichzelf doodmaakt omdat zijn vriendinnetje dood is?quote:Op woensdag 13 december 2006 03:37 schreef Inekris het volgende:
Er is, zoals Viking al aangeeft, voor veel dingen geen oplossing. Er zijn zelfs situaties te bedenken waar men een zelfmoord als een hoog achtbaar gegeven kan beschouwen, bijvoorbeeld de zelfmoord van Romeo, in Romeo en Julia.
Kanttekening: da's een eenzijdig afscheid. Nabestaanden zullen altijd achterblijven met vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden. (als er alleen sprake is van een brief) Op die manier heeft alleen diegene die zelfmoord heeft gepleegd afscheid genomen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:34 schreef Nijna het volgende:
Afscheid nemen kan inderdaad ook met een brief. Daar ben ik ook wel voor.
exactquote:Op woensdag 13 december 2006 07:48 schreef jogy het volgende:
Mensen die zelfmoord willen plegen moeten wat mij betreft eenmalig naar een psychiater en als uit dat gesprek komt dat ie het echt wenst dan zou het een recht moeten zijn. Die persoon wilt het zelf, familie heeft er geen reet mee te maken en het is op den duur goed voor de huizenprijs als het maar een beetje aanslaat.
Ok, dat laatste is ietwat cru, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Zie in deze laatste zin de reden voor mijn advies tot het schrijven van die bewuste brief.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:43 schreef diginoob het volgende:
[..]
Kanttekening: da's een eenzijdig afscheid. Nabestaanden zullen altijd achterblijven met vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden. (als er alleen sprake is van een brief) Op die manier heeft alleen diegene die zelfmoord heeft gepleegd afscheid genomen.
Niet dat ik vind dat iemand persee iedereen op de hoogte moet stellen; want dan gaat het feest over het algemeen toch niet door.
Waarom? Ik zie echt geen enkele reden voor deze opmerking?quote:Op woensdag 13 december 2006 08:23 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
en diginoob, je bent een harteloze idioot.
Gebrek aan inleving.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:00 schreef Fjolle het volgende:
[..]
Zie in deze laatste zin de reden voor mijn advies tot het schrijven van die bewuste brief.
[..]
Waarom? Ik zie echt geen enkele reden voor deze opmerking?
Volgens mij is dat niet gezegd... dat je haar niet mag tegenhouden. Ik denk dat dat ook een stukje zorg is naar de mensen met wie je omgaat. Natuurlijk wil je niet iemand die dichtbij je staat (of wat verder af) verliezen door zelfdoding. Ik denk ook dat het de eerste reactie is om iemand tegen te willen houden. Lijkt mij een vrij logische reactie...quote:Op woensdag 13 december 2006 07:38 schreef diginoob het volgende:
Voor de mensen die vinden dat zelfmoord een (onschendbaar) recht is: als je dochter van 18 haar vriendje verliest en ze weet niet met haar verdriet om te gaan, terwijl ze daarvoor nooit suicidaal is, mag je haar dan dus niet tegenhouden zelfmoord te plegen?
quote:De meeste zelfmoorden worden toch ook in de adolescentie/jong volwassenheid gepleegd? Velen van hen mogen hun halve/hele leven al ongelukkig zijn geweest, 20 is een béétje jong om te bepalen dat de rest van je leven geen zin meer heeft; want wat zijn 20 op 80 jaren? Wegen die 20 jaren ongeluk op tegen de 60 gelukkige?
Fijn voor die mensen dat ze zich realiseren dat de dood toch niet is wat ze echt wilden. En prettig dat ze dan toch nog leven. Andersom zul je nooit horen dat er mensen zijn die blij zijn dat hun poging gelukt is, want dat kan niet...quote:En al die mensen die achteraf blij zijn dat hun poging niet gelukt is? Als het wel gelukt was waren ze voor altijd weggeweest voor de mensen die van hen houden.
Ja, het is een eenzijdig afscheid... Maar je zegt het zelf al in je laatste zin, als je iedereen op de hoogte zou stellen dan gaat het niet door...quote:Op woensdag 13 december 2006 07:43 schreef diginoob het volgende:
[..]
Kanttekening: da's een eenzijdig afscheid. Nabestaanden zullen altijd achterblijven met vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden. (als er alleen sprake is van een brief) Op die manier heeft alleen diegene die zelfmoord heeft gepleegd afscheid genomen.
Niet dat ik vind dat iemand persee iedereen op de hoogte moet stellen; want dan gaat het feest over het algemeen toch niet door.
quote:Op woensdag 13 december 2006 08:23 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
exact
en diginoob, je bent een harteloze idioot.
Najaaaah, je kan me een boel verwijten maar gebrek aan inleving dus niet. Ik leef me in in ALLE betrokkenen, in plaats van alleen in diegene die dood wilt. Als jouw dochter van 18 zelfmoord pleegt omdat haar vriendje het uit heeft gemaakt wil ik nog wel eens weten hoe goed je je kan 'inleven'.quote:
Familie heeft er geen reet mee te maken? Je bent emotioneel verbonden met je familie of je het leuk vind of niet en een beetje rekening met ze houden kan echt geen kwaad, hoor. Je moet niet doorschieten in je individualisme.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:48 schreef jogy het volgende:
Mensen die zelfmoord willen plegen moeten wat mij betreft eenmalig naar een psychiater en als uit dat gesprek komt dat ie het echt wenst dan zou het een recht moeten zijn. Die persoon wilt het zelf, familie heeft er geen reet mee te maken en het is op den duur goed voor de huizenprijs als het maar een beetje aanslaat.
Ok, dat laatste is ietwat cru, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Tuurlijk is dat ieders eigen inschatting, ik zeg alleen maar wat ik vind. Je weet toch dat er ontzettend veel mensen zijn die heel lang ongelukkig zijn geweest en toch weer gelukkig worden. En idd, je weet ook niet of je ooit gelukkig gaat worden en wanneer dat dan zal zijn. Ik zeg dus ook niet dat je je hele leven moet blijven aanmodderen, maar op je 20e zelfmoord plegen vind ik gewoon een slecht plan. Als je nog enigszins een keuzemogelijkheid hebt en het te verdragen valt dan zeg ik: volhouden.quote:Op woensdag 13 december 2006 13:16 schreef Nijna het volgende:
Jij vind 20 te jong om dat te kunnen bepalen, maar ik denk dat dat ieders eigen inschatting is. En wie zegt dat na die 20 rot jaren die andere 60 wel gelukkig(er) zullen zijn...
[..]
Fijn voor die mensen dat ze zich realiseren dat de dood toch niet is wat ze echt wilden. En prettig dat ze dan toch nog leven. Andersom zul je nooit horen dat er mensen zijn die blij zijn dat hun poging gelukt is, want dat kan niet...
Je weet helemaal niet dat het nooit geweldig zal worden, je weet niet hoe je toekomst eruit ziet en of die gelukkig of ongelukkig is. Ik ken pas geluk sinds 3/4 jaar; daarvoor was ik nooit gelukkig waarvan vele jaren diep ongelukkig. Ik had geen reden om aan te nemen dat dat ooit zou veranderen. Ik vind het helemaal niet moeilijk te bevatten dat iemand zelfmoord pleegt, hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 13 december 2006 13:39 schreef Wolter het volgende:
Tuurlijk heeft iedereen recht op zelfmoord.
Lijkt me logisch, waarom zou je moeten leven voor andere mensen. Het enige probleem wat ik me kan voorstellen is dat mensen niet zelfmoord moeten plegen als ze nog geen behadeling zijn ondergaan.
De medische wereld kan niet alles aanpakken en kunnnen er zeker niet voor zorgen dat iedereen zich na een klote periode weer beter gaat voelen.
Leven hoeft idd niet makkelijk te zijn, maar het hoeft ook niet overdreven moeilijk te zijn. Leven voor iemand anders, dat vind ik pas overdreven.
En idd, het is moeilijk te bevatten dat iemand zelfmoord pleegt, vooral als je zelf lekker in je vel zit of de problemen de baas bent geweest die je tot nu toe bent tegengekomen. Dat wil echter nog niet zeggen dat je daarom niet kan accepteren dat mensen daar niet voor kiezen.
Sommigen mensen weten nu eenmaal dat het nooit geweldig zal worden en dat ze nooit zo intens kunnen genieten van bepaalde dingen zoals jij dat doet. Wees daarom extra blij met jezelf, maar val andere mensen er niet op aan.
Als er wel recht op zelfmoord gaat bestaan dant scheelt dat een heleboel andere zelfmoorden en trauma's+onzekerheid.
Veel mensen die buiten dat clubje zijn worden geconfronteerd met de dood van iemand anders. Neem als voorbeeld treinmachinisten. Dat zou dan tot verleden tijd behoren. Ik heb het ook over weloverwogen zelfmoord, geen impulsieve zelfmoord. Weloverwogen zelfmoord is zeker niet te voorkomen. Ik ken verhalen over mensen die zelfs in een wc van de gevangenis het voor mekaar krijgen om zelfmoord te plegen. Zonder riem of wat dan ook.quote:Op woensdag 13 december 2006 13:48 schreef diginoob het volgende:
[..]
Je weet helemaal niet dat het nooit geweldig zal worden, je weet niet hoe je toekomst eruit ziet en of die gelukkig of ongelukkig is. Ik ken pas geluk sinds 3/4 jaar; daarvoor was ik nooit gelukkig waarvan vele jaren diep ongelukkig. Ik had geen reden om aan te nemen dat dat ooit zou veranderen. Ik vind het helemaal niet moeilijk te bevatten dat iemand zelfmoord pleegt, hoe kom je daarbij?
Als er wel recht op zelfmoord gaat bestaan (voor iedereen) krijgen we pas een hoop trauma's en zelfmoorden. Want 1 persoon die zelfmoord pleegt staat in verbinding met 20 familieleden/vrienden en geloof me, die hebben dan een extra reden om een trauma op te lopen of zelfmoord te plegen. Dus waar je dat vandaan haalt weet ik echt niet.
Mensen hebben vind ik het recht als:
- iemand al jaren (8+ jaar na volwassenwording voor de wet ofzo) ernstig ongelukkig is
- therapie en medicijnen onvoldoende helpen
- betrokkene geen sprankje hoop meer heeft voor de toekomst
- alle gevolgen heeft overwogen
- en voor de wet volwassen is.
Dan is het noch laf noch egoïstisch.
En anders staat hun zelfmoordswil niet in verhouding met de pijn die ze vervolgens veroorzaken.
Ik denk dat daar niet echt objectieve maatstaven voor aan te geven zijn. Verder kun je met de juiste medicijnen iemand zich aphatisch genoeg laten voelen om geen zelfmoord te beramen, maar of dat dan een oplossing is..quote:Op woensdag 13 december 2006 13:48 schreef diginoob het volgende:
En anders staat hun zelfmoordswil niet in verhouding met de pijn die ze vervolgens veroorzaken.
In principe hééft je familie er echt helemaal geen ene drol mee te maken hoor. De persoon in kwestie moet voor zichzelf beslissen of de overweging van familie/vrienden zwaar genoeg is om het dan maar te laten. En die ene keer naar de psych, als het na één keer consult nog niet duidelijk is of het voor de persoon zelf mogelijk is om weer lol in het leven te krijgen dan zou er een vervolg kunnen komen.quote:Op woensdag 13 december 2006 13:33 schreef diginoob het volgende:
[..]
Familie heeft er geen reet mee te maken? Je bent emotioneel verbonden met je familie of je het leuk vind of niet en een beetje rekening met ze houden kan echt geen kwaad, hoor. Je moet niet doorschieten in je individualisme.
En waar slaat het op, eenmalig naar een psychiater? Zelfmoord is m.i. pas een recht als het aan bepaalde voorwaarden verbonden is. En daar valt zeker niet onder dat iemand binnen een week zo'n beslissing kan nemen.
Bedoel je het boek 'Je verdriet voorbij' van Rene Diekstra? Ik heb even op google gekeken maar kon de titel die jij noemde niet vinden. Dit boekje heb ik zelf:quote:Op maandag 11 december 2006 22:29 schreef Fjolle het volgende:
Na een zelfdoding in mijn vriendenkring heb ik nogal een uitgebreide literatuurstudie gedaan over dit onderwerp.
Er bestaat een boek: 'Eerste hulp bij zelfdoding' van ik dacht R. Diekstra (hierover en over andere boeken van hem is indertijd nogal wat ophef geweest of het al dan niet plagiaat was, maar dat terzijde).
Hierin staat beschreven welke weg je het beste kan gaan als je het echt wilt. Het filtert iig de gevallen van opwelling er tussen uit. Andere boeken kiezen meer de kant van de hulpverlener of de (toekomstige?) achterblijvers.
Ik zou in mijn boeken en verslagen moeten gaan duiken om precieze titels te achterhalen. Misschien was dit boek niet van diekstra maar van een ander. Maar het was een ander boek dan datgene wat jij hier noemt.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:19 schreef Sabsie het volgende:
[..]
Bedoel je het boek 'Je verdriet voorbij' van Rene Diekstra? Ik heb even op google gekeken maar kon de titel die jij noemde niet vinden. Dit boekje heb ik zelf:
Diekstra, Rene W. F.
"Je verdriet voorbij"
Een denkwijzen over zelfdoding voor jongeren en de mensen om hen heen.
A.W. Bruna Uitgevers, Utrecht 1991
ISBN 90-229-8012-X
Ik vond het vooral prettig om te lezen dat zelfmoord niet 'fout' is en dat je echt de kans krijgt om goed na te denken over zelfmoord. Het hoeft niet, maar het mag!
En die uitgebreide literatuurstudie die je hebt gedaan, was dat voor studie of echt voor jezelf?
Ja, dat is een ander probleem. Als iemand echt wilt is ie niet te stoppen. Maar daar gaat wel een heel verhaal aan vooraf en daar moet adequaat op gereageerd worden. Daarnaast zijn er mensen die het doen als wanhoopskreet maar niet echt dood willen, of mensen die het ondoordacht doen. Misschien ook dat gedwongen behandeling/opname niet helpt of werkt, alleen al bijv. omdat de persoon niet meewerkt, maar het valt te proberen en ik geloof niet dat het niks voorkomt of 0% succes heeft. Al was het 1% succes, dan vind ik het het waard om te proberen gezien de desastreuze gevolgen.quote:Op woensdag 13 december 2006 14:16 schreef Wolter het volgende:
[..]
Veel mensen die buiten dat clubje zijn worden geconfronteerd met de dood van iemand anders. Neem als voorbeeld treinmachinisten. Dat zou dan tot verleden tijd behoren. Ik heb het ook over weloverwogen zelfmoord, geen impulsieve zelfmoord. Weloverwogen zelfmoord is zeker niet te voorkomen. Ik ken verhalen over mensen die zelfs in een wc van de gevangenis het voor mekaar krijgen om zelfmoord te plegen. Zonder riem of wat dan ook.
Zelfmoord is altijd moeilijk. Hoe moeilijk je het ze echter ook gaat maken, het haalt toch geen fuck uit.
Nou ja, het is maar hoe je het bekijkt. In principe zou ik ook zeggen: het is niet zo dat de familie samen met de persoon beslist, iha. Iemand beslist zelf, of de familie beslist (voor zover dat kan) voor de persoon door hem gedwongen te laten opnemen of iets dergelijks. Het gaat zelden in 'goed overleg en met een eensgezinde uitkomst.'quote:Op woensdag 13 december 2006 14:48 schreef jogy het volgende:
[..]
In principe hééft je familie er echt helemaal geen ene drol mee te maken hoor. De persoon in kwestie moet voor zichzelf beslissen of de overweging van familie/vrienden zwaar genoeg is om het dan maar te laten. En die ene keer naar de psych, als het na één keer consult nog niet duidelijk is of het voor de persoon zelf mogelijk is om weer lol in het leven te krijgen dan zou er een vervolg kunnen komen.
Ik vind wel dat er meer begrip mag komen taz zelfmoord en dat het geen taboe moet zijn om over te praten. En gedwongen verder leven heeft zoals ik al zei zin in gevallen die niet aan de genoemde voorwaarden voldoen (zie andere post), aangezien zij alle kans of waarschijnlijkheid hebben later gelukkig te worden en/of blij dat ze het niet gedaan hebben en daarnaast de familie/vrienden e.d enorme trauma's en ellende helpt te voorkomen. Waarom is dat geen goede reden? Hoezo moet het altijd alleen maar over jezelf gaan; wat is er mis mee om te voorkomen dat andere mensen hun leven verpest wordt? Voor mensen die diep zitten is dat misschien geen overweging meer want dan kunnen ze niet meer maar als je nog wel kan, vind ik dat een hele goede reden om te blijven leven. Waarom zou je, als je meer leed veroorzaakt bij andere mensen dan dat je in je eentje hebt, zelfmoord plegen?quote:Op woensdag 13 december 2006 14:48 schreef jogy het volgende:
Echter vind ik persoonlijk dat er een te groot stigma op zelfmoord hangt. Ja, het is zonde om je leven voortijdig te beëindigen maar als je om welke manier dan ook er geen gat meer in ziet waarom in godensnaam dan nog gedwongen verder leven, ik zie het punt niet. Het is jouw leven en door eeuwenlange indoctrinatie via bepaalde religies waar onze samenleving vandaag de dag nog steeds de invloeden van ondervindt hangt er een taboe op. Iemand wilt zijn leven beëindigen? Doe maar, ga je gang. Juist niet uit apathie maar omdat je iedereen zijn geluk gunt en als iemand deze niet kan vinden en ervoor kiest om te sterven moet die keuze een recht zijn en niet een crimineel feit.
Dat had je niet gezegd. Het klonk alsof iedereen die na zo'n gesprek nog dood wilde zijn gang kon gaan, ongeacht de reden.quote:Op woensdag 13 december 2006 14:48 schreef jogy het volgende:
Het concult geldt dus om de 'boehoe mijn vriendje heeft het uitgemaakt, ik wil niet meer verder leven![]()
' mensen eruit te vissen. Want ja, die moeten gewoon even leren leven en niet zo dramaqueenen. De mensen die al tijden met een depressie worstelen, alles hebben zien vergaan of uberhaupt geen plezier/nut in het leven zien moet de mogelijkheid hebben om met een beetje waardigheid te sterven en niet alleen in een kamertje of in stukjes onder de trein.
Zou ik het ook mogen lezen en misschien zijn er meerdere fokkers in geïnteresseerd?quote:Op woensdag 13 december 2006 21:38 schreef Fjolle het volgende:
[..]
Die literatuurstudie was gecombineerd. Net een zefdoding van een goede vriend meegemaakt en een keuze-vak op de lerarenopleiding.
De familie heeft er in zoverre iets mee te maken dat ze het leed van de zelfmoord moeten dragen, verder toch echt niet. Een gedwongen opname vind ik persoonlijk maar egoistisch. Wat mijn opa bijvoorbeeld had, is niet hetzelfde want die was lichamelijk helemaal aan zijn eind maar het einde voor hem was erg mooi, op zijn verjaardag nog een laatste biertje doen met zijn alle en toen die avond gestorven in het bijzijn van zijn geliefden.quote:Op donderdag 14 december 2006 08:25 schreef diginoob het volgende:
[..]
Nou ja, het is maar hoe je het bekijkt. In principe zou ik ook zeggen: het is niet zo dat de familie samen met de persoon beslist, iha. Iemand beslist zelf, of de familie beslist (voor zover dat kan) voor de persoon door hem gedwongen te laten opnemen of iets dergelijks. Het gaat zelden in 'goed overleg en met een eensgezinde uitkomst.'
Maar....dat wil niet zeggen dat je familie er niks mee te maken heeft want die heeft er alles mee te maken.
quote:[..]
Ik vind wel dat er meer begrip mag komen taz zelfmoord en dat het geen taboe moet zijn om over te praten. En gedwongen verder leven heeft zoals ik al zei zin in gevallen die niet aan de genoemde voorwaarden voldoen (zie andere post), aangezien zij alle kans of waarschijnlijkheid hebben later gelukkig te worden en/of blij dat ze het niet gedaan hebben en daarnaast de familie/vrienden e.d enorme trauma's en ellende helpt te voorkomen. Waarom is dat geen goede reden? Hoezo moet het altijd alleen maar over jezelf gaan; wat is er mis mee om te voorkomen dat andere mensen hun leven verpest wordt? Voor mensen die diep zitten is dat misschien geen overweging meer want dan kunnen ze niet meer maar als je nog wel kan, vind ik dat een hele goede reden om te blijven leven. Waarom zou je, als je meer leed veroorzaakt bij andere mensen dan dat je in je eentje hebt, zelfmoord plegen?![]()
Ok, ik ben echter van mening dat asociaal hier niets mee te maken heeft, gelukkig/ongelukkig is alles wat telt en als je na het psychiater-bezoek en een eventueel afscheid van de familie en vrienden nog niet op andere gedachten bent gebracht dan zou het moeten kunnen van mij. Wie weet kan er wel iets geregeld worden dat iedereen nog voordat de zelfdoding gepland staat een week op vakantie gaan met degene die dood wilt en realiseerd diegene zich dat dood toch wel zonde i eigenlijk. Juist door het bespreekbaar te maken kan je er misschien iets tegen doen.quote:Het is jouw leven VERBONDEN met dat van anderen. Ik vind het zo naïef om te denken dat het altijd alleen maar om jezelf draait alsof wat je doet geen effect heeft op anderen. Als het om minder grote issues gaat houden we toch ook rekening met anderen, om mensen geen pijn te doen bijvoorbeeld? Maar als je zelf lijdt mag het ineens niet meer, dan mogen we alleen maar aan onszelf denken terwijl er heel veel betrokkenen zijn? Mensen die dat vinden geven mij de indruk asociaal, naïef en ondoordacht te zijn en een overduidelijk product van het individualisme. (waar ik tot op zekere hoogte overigens voor ben). Vrijheid van jezelf gaat niet boven alles. Je denkt dat het automatisch in iemands belang is om zelfmoord te plegen, maar dat is dus niet zo. Want ten eerste weet je niet wat er na de dood is en ten tweede, als iemand anders door vol te houden wel gelukkig was geworden is het niet in zijn belang om zelfmoord te plegen en ten derde betrek je dan alleen de belangen van de persoon in kwestie, en niet van alle andere betrokkenen erbij; alsof die geen-enkel recht van spreken hebben en alsof die nergens wat mee te maken hebben; terwijl hun leven verkloot kan worden of anderszins hele nare gevolgen kan ondervinden als hun naaste zelfmoord pleegt.
Als een familielid geen enkele rekening houdt met de persoon die dood wil vind ik dat even naïef, asociaal en ondoordacht overigens.
Je hebt gelijk, my badquote:Dat had je niet gezegd. Het klonk alsof iedereen die na zo'n gesprek nog dood wilde zijn gang kon gaan, ongeacht de reden.
Ik zal vanavond eens kijken of ik titels voor je vind, maar dit is spul van zo'n 10 jaar geleden, dus ik moet erg diep duiken in mijn oude zooi.quote:Op donderdag 14 december 2006 17:15 schreef Sabsie het volgende:
[..]
Zou ik het ook mogen lezen en misschien zijn er meerdere fokkers in geïnteresseerd?
Tja, daar heb je wel enigzins een punt.quote:Op zaterdag 16 december 2006 12:07 schreef Galamagalam het volgende:
Veel mensen werpen als argument tegen zelfmoord op dat je dat de naasten cq familie niet aan kan doen. Wat ik echter mis in deze hele discussie is: kan je het je naasten cq familie wel aandoen om continu op het randje te leven waardoor ze zich ook continu zorgen om je lopen te maken? Oftewel, is het niet juist prettig voor ze dat er na de zelfmoord een eind gekomen is aan jarenlange zorgen en onzekerheid?
Ik denk dat er niet echt een tijdseenheid aan te verbinden is hoe lang het niet goed moet gaan voordat je zelfmoord zou mogen plegen... Ik denk dat het er helemaal van afhangt hoe een persoon het zelf ervaart. Zelfdoding is niet iets wat je in overleg doet, hooguit met jezelf...quote:Op zaterdag 16 december 2006 13:47 schreef jaoka het volgende:
Er zijn echter ook mensen die al zelfmoord willen plegen als het een jaartje niet goed gaat, of soms korter. Dan vind ik dat de familie etc iig de kans moet krijgen om je eruit te helpen.
Ja, dat snap ik ook wel. Maar zo vaak gebeurt het dat mensen die het een paar maanden helemaal niet zien zitten, daarna gewoon een gelukkig leven kunnen lijden als het weer beter gaat. Zou erg zonde zijn als je dan jezelf al van kant gemaakt hebt.quote:Op zaterdag 16 december 2006 16:26 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik denk dat er niet echt een tijdseenheid aan te verbinden is hoe lang het niet goed moet gaan voordat je zelfmoord zou mogen plegen... Ik denk dat het er helemaal van afhangt hoe een persoon het zelf ervaart. Zelfdoding is niet iets wat je in overleg doet, hooguit met jezelf...
De ene mens pakt dingen makkelijker op dan een ander. De een ervaart iets als ondraaglijk wat een ander misschien wat vervelend vind, maar wel leefbaar. Ik zeg ook maar wat.
Het vervelende is dat je psychisch lijden niet kan meten, niet kan uitdrukken in een bepaalde eenheid.
Alleen dat weet je niet vantevoren of het beter zal worden... Net als met zoveel keuzes in het leven.quote:Op zaterdag 16 december 2006 18:45 schreef jaoka het volgende:
Ja, dat snap ik ook wel. Maar zo vaak gebeurt het dat mensen die het een paar maanden helemaal niet zien zitten, daarna gewoon een gelukkig leven kunnen lijden als het weer beter gaat. Zou erg zonde zijn als je dan jezelf al van kant gemaakt hebt.
soms wel; maar als het gaat om mensen die na 1 tegenslag zelfmoord willen plegen is daar weinig prettigs aan; dus dat kan alleen gelden als het al een jarenlang doorslepen is.quote:Op zaterdag 16 december 2006 12:07 schreef Galamagalam het volgende:
Veel mensen werpen als argument tegen zelfmoord op dat je dat de naasten cq familie niet aan kan doen. Wat ik echter mis in deze hele discussie is: kan je het je naasten cq familie wel aandoen om continu op het randje te leven waardoor ze zich ook continu zorgen om je lopen te maken? Oftewel, is het niet juist prettig voor ze dat er na de zelfmoord een eind gekomen is aan jarenlange zorgen en onzekerheid?
Ligt eraan hoe dicht je bij die persoon staat op een gegeven moment ga je zelfs van directe familie hopen dat ze het doen. Hoeveel je ook van iemand houdt opeens is het genoeg geweest. Het veroorzaakt nogal wat schade bij de mensen om je heen iemand die altijd zegt ik wil dood. Ik had zo'n broer en ondanks dat ik heel blij ben dat het nu goed met hem gaat heb ik hem jarenlang echt gehaat voor wat hij heeft aangericht. Het heeft niet alleen hem veel gekost om er weer boven op te komen. Ik heb een kant van mezelf leren kennen die ik niet graag meer terug zie. dat is dat ik als het puntje eenmaal bij het paaltje komt dat je dan uit zelfbescherming niets meer voor iemand voelt. Op het moment dat het allemaal speelde deed het me weinig. Naderhand was voor mij de emotinele klap echt gigantisch.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:43 schreef Isabeau het volgende:
Zelfmoordenaars zijn niet zwak ze stappen over de ultieme grens heen de grens van zelfbehoud. Ik zal je een voorbeeld geven. Als je zit moet je eens een vuist maken en jezelf proberen een blauwe plek op je dijbeen te slaan. Tenzij je bij de gerinste aanraking blauwe plekken krijgt lukt dat niet. Je hersenen stoppen jezelf tegen pijn doenquote:Op zaterdag 2 december 2006 13:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zelfmoordenaars zijn zwak, zo simpel ligt het.
Lijkt me heel lastig als dokter... Over het algemeen ben je als dokter toch heel veel bezig met genezen.quote:Op zondag 17 december 2006 12:34 schreef vipergts het volgende:
Maar wie denkt er aan de dokter hij zal het zien als moord. Hij gaat in tegen het belangrijkste principe van zijn vak.
Eindelijk het hele topic doorgelezen, en deze reactie trof me het meest. Ik vind het heel herkenbaar. Even gedacht of ik een kloon zou aanmaken om hier op te reageren, maar ik heb me voorgenomen om niet aan klonen te doen, dus toch maar nietquote:Op dinsdag 5 december 2006 16:07 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Wederom.
Mensen die zelfmoord plegen hebben doorgaans jaren achter de rug waarbij ze hun zelfmoord hebben uitgesteld om hun naasten niet te kwetsen en te hopen op beter.
Het is wellicht egostisch, maar enkel omdat hun lijden zo groot is geworden dat het rekening houden met anderen en hun emoties simpelweg niet meer opweegt tegen het gevoel van lijden.
En aangezien zelfmoordenaars ook gewoon mensen zijn met gevolens en naastenliefde net zoals jouw en mij kun je zelf wel indenken hoe erg dat lijden wel niet moet zijn om erger te zijn dan te geven om je naasten.
/Edit; het zal overigens niet snel zo zijn dat bij een zelfmoordenaar hij dagenweken zal liggen. Dat is normaliter het geval bij oude mensen. Een zelfmoordenaar zal er wel op letten dat zoiets niet gebeurt en ervoor zorgen dat duidelijk is dat hij zelfmoord heeft gepleegd.
Er is bij zelfmoord ovor zover ik weet altijd een klein onderzoekje om vast te stellen of die persoon echt wel zelfmoord heeft gepleegd. Een zelfmoordenaar weet dat ook en wil niet dat zijn naasten in een slepend politieonderzoek geraken naar een niet-bestaande moordenaar die een zelfmoord wil faken.
En wat is volgens jou de ouderwetse methode?quote:Op zondag 17 december 2006 12:36 schreef Pustasu het volgende:
zelfmoord moet niet te makkelijk gemaakt worden, dus een volledige legalisatie ben ik tegen.
Als je echt zo graag dood wilt, dan moet je het maar op de ouderwetse manier doen.
Grote moed?? Doe is ff niet zo eng.....quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
lekker makkelijk. Volgens mij getuigt het juist van grote moed als je zelfmoord pleegt. Je gaat een onbekende wereld tegemoet.
Overlijden aan een overdosis schijnt nog best een kunst te zijn...quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:23 schreef J-Will het volgende:
Maar doe dat dan lekker met een flinke overdosis ofzo maar ga je niet ophangen waar iemand je vindt, vooreen trein springen (Dat zijn de ergsten) of iets anders waar anderen er last van hebben.
Klopt, in de meeste medicijnen waar je jezelf mee om zou kunnen brengen zitten braakmiddelen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:29 schreef Nijna het volgende:
[..]
Overlijden aan een overdosis schijnt nog best een kunst te zijn...
Overigens lijkt het me net zo erg om iemand te vinden na een overdosis of na ophanging...
Ik vind niet dat Viking eng doet, ik ben het met haar eens. Er is niets lafs aan zelfmoord, een mens moet zelf over zijn/haar leven kunnen beslissen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:18 schreef Xankot het volgende:
[..]
Grote moed?? Doe is ff niet zo eng.....
Zelfmoord is en blijft egoistisch in mijn ogen.
Even wat anders: Heb jij actie ondernomen om een beter leven te krijgen, en geen zelfmoordgedachtes meer te hebben?
Je kan je inderdaad maar beter tepletter laten vallen op een afdakje... Enige voordeel is dat dan minder mensen het zien, er is toch nog iemand die de brokjes bij elkaar moet vegen hoor...quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:46 schreef Megumi het volgende:
Wat een raar vraagstuk. Zelfmoord kan altijd. Maar doe het dan wel netjes zoals Herman Brood. Dus niet uit een raam springen Zonder dat er een afdakje is. Want als er dan net een dikke Texaan voorbij loopt overleef je het ook nog.De vraag is alleen of je het moreel wel kan maken tegenover je famillie en nabestaande bijvoorbeeld.
En dat vind ik nou wijze woordenquote:Op dinsdag 19 december 2006 15:15 schreef pomtiedom het volgende:
Ik denk dat er te zwart-wit over zelfmoord word gepraat. er is een clubje die-hards hier die zelfmoord ten koste van alles in alle omstandigheden als fout zien, en dat is op zich fout.
Dergelijke mensen zijn ook onrealistisch bezig omdat ze ervan uitgaan dat hun moraal de geldende moraal moet zijn en dat hun instelling zelmfoordenaars ervan zal weerhouden om zelfmoord te plegen als het de heersende moraal is.
Dat is een illusie, in plaats van te werken anar een comprimie verharden ze zich net zoals religieuze fanatici verharden als ze het mis blijken te hebben.
Ik heb gelezen- weet niet of het waar is, maar het klinkt heel logisch- dat er helemaal geen sprake is van 'stukken die moeten worden opgeveegd' als iemand van grote hoogte naar beneden springt. Het schijnt dat de menselijke huid, zeer elastisch en erg sterk, alles keurig bij elkaar houdt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 16:18 schreef Nijna het volgende:
[..]
Je kan je inderdaad maar beter tepletter laten vallen op een afdakje... Enige voordeel is dat dan minder mensen het zien, er is toch nog iemand die de brokjes bij elkaar moet vegen hoor...
Of je het kan maken tegenover je nabestaanden... Ik denk dat iemand die er weloverwogen een eind aan maakt daar aardig over heeft nagedacht en de voors en tegens heeft afgewogen.
Het is en blijft jouw leven, jouw eigen keuze...
Oeh jakkie... scheelt dan weer van de stukjesquote:Op dinsdag 19 december 2006 16:24 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Ik heb gelezen- weet niet of het waar is, maar het klinkt heel logisch- dat er helemaal geen sprake is van 'stukken die moeten worden opgeveegd' als iemand van grote hoogte naar beneden springt. Het schijnt dat de menselijke huid, zeer elastisch en erg sterk, alles keurig bij elkaar houdt.
ja tochquote:Op dinsdag 19 december 2006 16:26 schreef Nijna het volgende:
[..]
Oeh jakkie... scheelt dan weer van de stukjes.
Kan me wel vinden in je stukje ja!quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:15 schreef pomtiedom het volgende:
Ik denk dat er te zwart-wit over zelfmoord word gepraat. er is een clubje die-hards hier die zelfmoord ten koste van alles in alle omstandigheden als fout zien, en dat is op zich fout.
Dergelijke mensen zijn ook onrealistisch bezig omdat ze ervan uitgaan dat hun moraal de geldende moraal moet zijn en dat hun instelling zelmfoordenaars ervan zal weerhouden om zelfmoord te plegen als het de heersende moraal is.
Dat is een illusie, in plaats van te werken anar een comprimie verharden ze zich net zoals religieuze fanatici verharden als ze het mis blijken te hebben.
Ook niet eens, er zijn gevallen waarbij mensen de voeding moeten stoppen om hun nabestaanden rust te gunnen. Helaas 1 van dichtbij moeten meemaken dit jaar.quote:Op vrijdag 1 december 2006 19:26 schreef Angst het volgende:
euthanisie is legaal mits ernstig lichamelijk lijden
ook daar is een grens aan: de mensen die van het WTC sprongen bleven niet in 1 stukquote:Op dinsdag 19 december 2006 16:24 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Ik heb gelezen- weet niet of het waar is, maar het klinkt heel logisch- dat er helemaal geen sprake is van 'stukken die moeten worden opgeveegd' als iemand van grote hoogte naar beneden springt. Het schijnt dat de menselijke huid, zeer elastisch en erg sterk, alles keurig bij elkaar houdt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |