Ik zit me eerlijk gezegd echt te verbazen over sommige reacties zoals deze. Het blijkt maar weer dat sommige mensen gewoon geen idee hebben hoe het in elkaar steekt (los vh. feit of je er al mee te maken hebt gehad bv. in je omgeving).quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:17 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vind het gewoon een teken van enorme zwakte. Ze kiezen maar voor de makkelijkste laffe uitweg. Er zijn altijd andere oplossingen.
Of zelfmoord moreel gezien een recht is en met consequenties bedoel ik: stel dat het in de wet zou komen, wat zijn dan de gevolgen? Mag je dan iemand niet meer tegenhouden als ie zelfmoord wil plegen bijvoorbeeld?quote:Op zondag 3 december 2006 12:47 schreef milagro het volgende:
[..]
maar wat is de vraag nu?
wat bedoel je met consequenties in de OP?
of bedoel je dat iedereen de mogelijkheid moet hebben op een 'humane' manier er een einde aan te maken, en zich niet zou moeten hoeven bedienen van nare methodes als voor de trein springen, van 10 hoog springen etc.
ik zou zeggen, ik zou hem helpen, op het moment dat je hem helpt zou hij of zei jou niet aardig vinden omdat je in de weg zit, maar op langer termijn zal het wel helpen denk ik.quote:Op zaterdag 2 december 2006 00:04 schreef Jinkens het volgende:
......Dus als iemand signalen af geeft dat er een zelfmoord aan zit te komen dan is dat sociaal? Om maar ff bot terug te reageren. Als ik die signalen zou op merken zou ik het proberen te voorkomen.
2 vragen:
1. Moet ik het dan wel proberen? Zo iemand ziet immers geen andere uitweg meer? Dus wat kan ik dan met die signalen?
2. Gaan mensen die signalen afgeven er van uit dat er iets mee gedaan word?
Jin
De mensen die achterblijven en gaan janken zijn de grootste egoisten, want hun willen een fijn leventje lijden ookal gaat iemand anders totaal naar de kanker.quote:Op vrijdag 1 december 2006 23:05 schreef Jinkens het volgende:
De zelfmoord is puur egoisme, en alleen kut voor de gene die achter blijven.
waarna je de hele boel onder kotst.....quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:30 schreef Fawn het volgende:
VInd dat het wel moet kunnen bij lang lijden, maar dan wel op een manier waardoor niet iemand een trauma oploopt. Een rouwende omgeving is al erg genoeg lijkt me. Dus niet voor een trein springen, je ophangen, je polsen doorsnijden of van een flat springen. Pillen die snel werken lijken me beter.
Veel mensen die het niet willen ook, helaasquote:Op dinsdag 5 december 2006 15:46 schreef Chriz2k het volgende:
Mensen die dat willen hebben überhaupt geen meerwaarde, dus het maakt niet uit.
Wederom.quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:45 schreef sledge5hammer het volgende:
[..]
waarna je de hele boel onder kotst.....![]()
en dan vind iemand je daar een paar dagen (weken) later.......net of die geen trauma heeft.
Hoe denk je dat de omgeving er op gaat reageren als je zelfmoord gaat plegen..? Het is zo ongeveer het meest egoistische wat je kan doen.
En omgekeerd vind ik mensen die verlangen dat je doorleeft om hen geen verdriet te doen ook egoïstisch.quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:45 schreef sledge5hammer het volgende:
Hoe denk je dat de omgeving er op gaat reageren als je zelfmoord gaat plegen..? Het is zo ongeveer het meest egoistische wat je kan doen.
net of een zelfmoordenaar nu nog echt zo rationeel na zit te denken.........verreweg de meesten storten zich voor de trein/ van de flat of iets vergelijkbaars......daar is nu niet echt goed over nagedacht.quote:Op dinsdag 5 december 2006 16:07 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
/Edit; het zal overigens niet snel zo zijn dat bij een zelfmoordenaar hij dagenweken zal liggen. Dat is normaliter het geval bij oude mensen. Een zelfmoordenaar zal er wel op letten dat zoiets niet gebeurt en ervoor zorgen dat duidelijk is dat hij zelfmoord heeft gepleegd.
Er is bij zelfmoord ovor zover ik weet altijd een klein onderzoekje om vast te stellen of die persoon echt wel zelfmoord heeft gepleegd. Een zelfmoordenaar weet dat ook en wil niet dat zijn naasten in een slepend politieonderzoek geraken naar een niet-bestaande moordenaar die een zelfmoord wil faken.
De treinflat is populair omdat het een instantdood is die bijna niet mis kan gaan.quote:Op woensdag 6 december 2006 08:43 schreef sledge5hammer het volgende:
[..]
net of een zelfmoordenaar nu nog echt zo rationeel na zit te denken.........verreweg de meesten storten zich voor de trein/ van de flat of iets vergelijkbaars......daar is nu niet echt goed over nagedacht.
Feit dat ze het doen en dat dit na lang denken is kan ik wel inkomen. Je maakt jezelf niet snel om niets van kant.......
Schijnbaar zijn er nog mensen die zelfs daar kansloos in zijnquote:Op woensdag 6 december 2006 09:01 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
De treinflat is populair omdat het een instantdood is die bijna niet mis kan gaan.
Mee eens. Ik wil hierin ook zo ver gaan dat er op dit gebied niet zoiets is als wilsonbekwaamheid.quote:Op zaterdag 2 december 2006 09:03 schreef Isegrim het volgende:
Ja natuurlijk heeft een mens daar recht op. Dat heet zelfbeschikkiingsrecht. En wat mij betreft zijn er ook geen voorwaarden voor dat recht. Er is niemand die kan bepalen of jij 'ondraaglijk lijdt'. Dat kun je alleen zelf. Als jij eruit wilt stappen, dan is dat jouw besluit en niemand heeft daar iets over mee te beslissen.
Er is niet voor iedereen een andere oplossing. Er zijn geen universele maatstaven voor iets als geluk en sommigen lukt het niet meer om voor geluk te kiezen. Wie zijn jij of ik dan om te gaan zeggen dat er een oplossing is zonder iets concreets te noemen wat iemand niet al 400 keer zelf heeft bedacht?quote:Op zondag 3 december 2006 12:14 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
[..]
Viking84 waarom is het naief om te denken dat niet overal een oplossing voor is, er is een oplossing en weg waardoor voor jou je leven beter word. Nou ga ik niet zeggen dat die weg glas helder is, die weg is voor iedreen verschillend.
Een positieve instelling kan wel helpen. Maar laat juist dat nu vaak een probleem zijn..quote:Maar als je er bij neerlegt dat die weg er niet is voor jou,dan is de kans wel erg klein geworden dat je em ooit vind. Met of zonder "hulp verlening"
Ik denk dat als je aankondigt dat je afscheid komt nemen dat mensen maatregelen nemen om je tegen te houden...quote:Op maandag 11 december 2006 22:29 schreef Fjolle het volgende:
Dus als je dapper genoeg bent om bewust deze keuze te maken, dan moet je ook dapper genoeg zijn om afscheid te nemen
Je hoeft niet in real life afscheid te nemen, maar je kunt ook afscheidsbrieven schrijven aan je dierbaren. Het heeft 2 voordelen om dit te doen: Het eerste is dat je het voor de achterblijvers iets makkelijker maakt om ermee om te gaan al is het maar op langere termijn en het tweede is dat dit de laatste manier is om mensen tegen te houden. Als je zo'n brief schrijft moet je echt verdomd zeker van je zaak zijn. Je haalt zo iig de ongeluktjes ertussen uit en alleen mensen die het echt willen zullen doorzetten.quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:16 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik denk dat als je aankondigt dat je afscheid komt nemen dat mensen maatregelen nemen om je tegen te houden...
Ik ben dan toch wel voor een soort zelfmoordpil ofzo. Die moet niet vrij verkrijgbaar zijn, maar voor mensen die er echt bewust een keuze voor maken... (hoe ga je dat screenen is dan natuurlijk de volgende vraag...) dan kan je op een nette manier gaan. Zonder dat mensen stukjes hoeven te rapen enzo.
Een hoog achtbaar gegeven? Dat Romeo zichzelf doodmaakt omdat zijn vriendinnetje dood is?quote:Op woensdag 13 december 2006 03:37 schreef Inekris het volgende:
Er is, zoals Viking al aangeeft, voor veel dingen geen oplossing. Er zijn zelfs situaties te bedenken waar men een zelfmoord als een hoog achtbaar gegeven kan beschouwen, bijvoorbeeld de zelfmoord van Romeo, in Romeo en Julia.
Kanttekening: da's een eenzijdig afscheid. Nabestaanden zullen altijd achterblijven met vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden. (als er alleen sprake is van een brief) Op die manier heeft alleen diegene die zelfmoord heeft gepleegd afscheid genomen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:34 schreef Nijna het volgende:
Afscheid nemen kan inderdaad ook met een brief. Daar ben ik ook wel voor.
exactquote:Op woensdag 13 december 2006 07:48 schreef jogy het volgende:
Mensen die zelfmoord willen plegen moeten wat mij betreft eenmalig naar een psychiater en als uit dat gesprek komt dat ie het echt wenst dan zou het een recht moeten zijn. Die persoon wilt het zelf, familie heeft er geen reet mee te maken en het is op den duur goed voor de huizenprijs als het maar een beetje aanslaat.
Ok, dat laatste is ietwat cru, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Zie in deze laatste zin de reden voor mijn advies tot het schrijven van die bewuste brief.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:43 schreef diginoob het volgende:
[..]
Kanttekening: da's een eenzijdig afscheid. Nabestaanden zullen altijd achterblijven met vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden. (als er alleen sprake is van een brief) Op die manier heeft alleen diegene die zelfmoord heeft gepleegd afscheid genomen.
Niet dat ik vind dat iemand persee iedereen op de hoogte moet stellen; want dan gaat het feest over het algemeen toch niet door.
Waarom? Ik zie echt geen enkele reden voor deze opmerking?quote:Op woensdag 13 december 2006 08:23 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
en diginoob, je bent een harteloze idioot.
Gebrek aan inleving.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:00 schreef Fjolle het volgende:
[..]
Zie in deze laatste zin de reden voor mijn advies tot het schrijven van die bewuste brief.
[..]
Waarom? Ik zie echt geen enkele reden voor deze opmerking?
Volgens mij is dat niet gezegd... dat je haar niet mag tegenhouden. Ik denk dat dat ook een stukje zorg is naar de mensen met wie je omgaat. Natuurlijk wil je niet iemand die dichtbij je staat (of wat verder af) verliezen door zelfdoding. Ik denk ook dat het de eerste reactie is om iemand tegen te willen houden. Lijkt mij een vrij logische reactie...quote:Op woensdag 13 december 2006 07:38 schreef diginoob het volgende:
Voor de mensen die vinden dat zelfmoord een (onschendbaar) recht is: als je dochter van 18 haar vriendje verliest en ze weet niet met haar verdriet om te gaan, terwijl ze daarvoor nooit suicidaal is, mag je haar dan dus niet tegenhouden zelfmoord te plegen?
quote:De meeste zelfmoorden worden toch ook in de adolescentie/jong volwassenheid gepleegd? Velen van hen mogen hun halve/hele leven al ongelukkig zijn geweest, 20 is een béétje jong om te bepalen dat de rest van je leven geen zin meer heeft; want wat zijn 20 op 80 jaren? Wegen die 20 jaren ongeluk op tegen de 60 gelukkige?
Fijn voor die mensen dat ze zich realiseren dat de dood toch niet is wat ze echt wilden. En prettig dat ze dan toch nog leven. Andersom zul je nooit horen dat er mensen zijn die blij zijn dat hun poging gelukt is, want dat kan niet...quote:En al die mensen die achteraf blij zijn dat hun poging niet gelukt is? Als het wel gelukt was waren ze voor altijd weggeweest voor de mensen die van hen houden.
Ja, het is een eenzijdig afscheid... Maar je zegt het zelf al in je laatste zin, als je iedereen op de hoogte zou stellen dan gaat het niet door...quote:Op woensdag 13 december 2006 07:43 schreef diginoob het volgende:
[..]
Kanttekening: da's een eenzijdig afscheid. Nabestaanden zullen altijd achterblijven met vragen die nooit meer beantwoord kunnen worden. (als er alleen sprake is van een brief) Op die manier heeft alleen diegene die zelfmoord heeft gepleegd afscheid genomen.
Niet dat ik vind dat iemand persee iedereen op de hoogte moet stellen; want dan gaat het feest over het algemeen toch niet door.
quote:Op woensdag 13 december 2006 08:23 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
exact
en diginoob, je bent een harteloze idioot.
Najaaaah, je kan me een boel verwijten maar gebrek aan inleving dus niet. Ik leef me in in ALLE betrokkenen, in plaats van alleen in diegene die dood wilt. Als jouw dochter van 18 zelfmoord pleegt omdat haar vriendje het uit heeft gemaakt wil ik nog wel eens weten hoe goed je je kan 'inleven'.quote:
Familie heeft er geen reet mee te maken? Je bent emotioneel verbonden met je familie of je het leuk vind of niet en een beetje rekening met ze houden kan echt geen kwaad, hoor. Je moet niet doorschieten in je individualisme.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:48 schreef jogy het volgende:
Mensen die zelfmoord willen plegen moeten wat mij betreft eenmalig naar een psychiater en als uit dat gesprek komt dat ie het echt wenst dan zou het een recht moeten zijn. Die persoon wilt het zelf, familie heeft er geen reet mee te maken en het is op den duur goed voor de huizenprijs als het maar een beetje aanslaat.
Ok, dat laatste is ietwat cru, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Tuurlijk is dat ieders eigen inschatting, ik zeg alleen maar wat ik vind. Je weet toch dat er ontzettend veel mensen zijn die heel lang ongelukkig zijn geweest en toch weer gelukkig worden. En idd, je weet ook niet of je ooit gelukkig gaat worden en wanneer dat dan zal zijn. Ik zeg dus ook niet dat je je hele leven moet blijven aanmodderen, maar op je 20e zelfmoord plegen vind ik gewoon een slecht plan. Als je nog enigszins een keuzemogelijkheid hebt en het te verdragen valt dan zeg ik: volhouden.quote:Op woensdag 13 december 2006 13:16 schreef Nijna het volgende:
Jij vind 20 te jong om dat te kunnen bepalen, maar ik denk dat dat ieders eigen inschatting is. En wie zegt dat na die 20 rot jaren die andere 60 wel gelukkig(er) zullen zijn...
[..]
Fijn voor die mensen dat ze zich realiseren dat de dood toch niet is wat ze echt wilden. En prettig dat ze dan toch nog leven. Andersom zul je nooit horen dat er mensen zijn die blij zijn dat hun poging gelukt is, want dat kan niet...
Je weet helemaal niet dat het nooit geweldig zal worden, je weet niet hoe je toekomst eruit ziet en of die gelukkig of ongelukkig is. Ik ken pas geluk sinds 3/4 jaar; daarvoor was ik nooit gelukkig waarvan vele jaren diep ongelukkig. Ik had geen reden om aan te nemen dat dat ooit zou veranderen. Ik vind het helemaal niet moeilijk te bevatten dat iemand zelfmoord pleegt, hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 13 december 2006 13:39 schreef Wolter het volgende:
Tuurlijk heeft iedereen recht op zelfmoord.
Lijkt me logisch, waarom zou je moeten leven voor andere mensen. Het enige probleem wat ik me kan voorstellen is dat mensen niet zelfmoord moeten plegen als ze nog geen behadeling zijn ondergaan.
De medische wereld kan niet alles aanpakken en kunnnen er zeker niet voor zorgen dat iedereen zich na een klote periode weer beter gaat voelen.
Leven hoeft idd niet makkelijk te zijn, maar het hoeft ook niet overdreven moeilijk te zijn. Leven voor iemand anders, dat vind ik pas overdreven.
En idd, het is moeilijk te bevatten dat iemand zelfmoord pleegt, vooral als je zelf lekker in je vel zit of de problemen de baas bent geweest die je tot nu toe bent tegengekomen. Dat wil echter nog niet zeggen dat je daarom niet kan accepteren dat mensen daar niet voor kiezen.
Sommigen mensen weten nu eenmaal dat het nooit geweldig zal worden en dat ze nooit zo intens kunnen genieten van bepaalde dingen zoals jij dat doet. Wees daarom extra blij met jezelf, maar val andere mensen er niet op aan.
Als er wel recht op zelfmoord gaat bestaan dant scheelt dat een heleboel andere zelfmoorden en trauma's+onzekerheid.
Veel mensen die buiten dat clubje zijn worden geconfronteerd met de dood van iemand anders. Neem als voorbeeld treinmachinisten. Dat zou dan tot verleden tijd behoren. Ik heb het ook over weloverwogen zelfmoord, geen impulsieve zelfmoord. Weloverwogen zelfmoord is zeker niet te voorkomen. Ik ken verhalen over mensen die zelfs in een wc van de gevangenis het voor mekaar krijgen om zelfmoord te plegen. Zonder riem of wat dan ook.quote:Op woensdag 13 december 2006 13:48 schreef diginoob het volgende:
[..]
Je weet helemaal niet dat het nooit geweldig zal worden, je weet niet hoe je toekomst eruit ziet en of die gelukkig of ongelukkig is. Ik ken pas geluk sinds 3/4 jaar; daarvoor was ik nooit gelukkig waarvan vele jaren diep ongelukkig. Ik had geen reden om aan te nemen dat dat ooit zou veranderen. Ik vind het helemaal niet moeilijk te bevatten dat iemand zelfmoord pleegt, hoe kom je daarbij?
Als er wel recht op zelfmoord gaat bestaan (voor iedereen) krijgen we pas een hoop trauma's en zelfmoorden. Want 1 persoon die zelfmoord pleegt staat in verbinding met 20 familieleden/vrienden en geloof me, die hebben dan een extra reden om een trauma op te lopen of zelfmoord te plegen. Dus waar je dat vandaan haalt weet ik echt niet.
Mensen hebben vind ik het recht als:
- iemand al jaren (8+ jaar na volwassenwording voor de wet ofzo) ernstig ongelukkig is
- therapie en medicijnen onvoldoende helpen
- betrokkene geen sprankje hoop meer heeft voor de toekomst
- alle gevolgen heeft overwogen
- en voor de wet volwassen is.
Dan is het noch laf noch egoïstisch.
En anders staat hun zelfmoordswil niet in verhouding met de pijn die ze vervolgens veroorzaken.
Ik denk dat daar niet echt objectieve maatstaven voor aan te geven zijn. Verder kun je met de juiste medicijnen iemand zich aphatisch genoeg laten voelen om geen zelfmoord te beramen, maar of dat dan een oplossing is..quote:Op woensdag 13 december 2006 13:48 schreef diginoob het volgende:
En anders staat hun zelfmoordswil niet in verhouding met de pijn die ze vervolgens veroorzaken.
In principe hééft je familie er echt helemaal geen ene drol mee te maken hoor. De persoon in kwestie moet voor zichzelf beslissen of de overweging van familie/vrienden zwaar genoeg is om het dan maar te laten. En die ene keer naar de psych, als het na één keer consult nog niet duidelijk is of het voor de persoon zelf mogelijk is om weer lol in het leven te krijgen dan zou er een vervolg kunnen komen.quote:Op woensdag 13 december 2006 13:33 schreef diginoob het volgende:
[..]
Familie heeft er geen reet mee te maken? Je bent emotioneel verbonden met je familie of je het leuk vind of niet en een beetje rekening met ze houden kan echt geen kwaad, hoor. Je moet niet doorschieten in je individualisme.
En waar slaat het op, eenmalig naar een psychiater? Zelfmoord is m.i. pas een recht als het aan bepaalde voorwaarden verbonden is. En daar valt zeker niet onder dat iemand binnen een week zo'n beslissing kan nemen.
Bedoel je het boek 'Je verdriet voorbij' van Rene Diekstra? Ik heb even op google gekeken maar kon de titel die jij noemde niet vinden. Dit boekje heb ik zelf:quote:Op maandag 11 december 2006 22:29 schreef Fjolle het volgende:
Na een zelfdoding in mijn vriendenkring heb ik nogal een uitgebreide literatuurstudie gedaan over dit onderwerp.
Er bestaat een boek: 'Eerste hulp bij zelfdoding' van ik dacht R. Diekstra (hierover en over andere boeken van hem is indertijd nogal wat ophef geweest of het al dan niet plagiaat was, maar dat terzijde).
Hierin staat beschreven welke weg je het beste kan gaan als je het echt wilt. Het filtert iig de gevallen van opwelling er tussen uit. Andere boeken kiezen meer de kant van de hulpverlener of de (toekomstige?) achterblijvers.
Ik zou in mijn boeken en verslagen moeten gaan duiken om precieze titels te achterhalen. Misschien was dit boek niet van diekstra maar van een ander. Maar het was een ander boek dan datgene wat jij hier noemt.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:19 schreef Sabsie het volgende:
[..]
Bedoel je het boek 'Je verdriet voorbij' van Rene Diekstra? Ik heb even op google gekeken maar kon de titel die jij noemde niet vinden. Dit boekje heb ik zelf:
Diekstra, Rene W. F.
"Je verdriet voorbij"
Een denkwijzen over zelfdoding voor jongeren en de mensen om hen heen.
A.W. Bruna Uitgevers, Utrecht 1991
ISBN 90-229-8012-X
Ik vond het vooral prettig om te lezen dat zelfmoord niet 'fout' is en dat je echt de kans krijgt om goed na te denken over zelfmoord. Het hoeft niet, maar het mag!
En die uitgebreide literatuurstudie die je hebt gedaan, was dat voor studie of echt voor jezelf?
Ja, dat is een ander probleem. Als iemand echt wilt is ie niet te stoppen. Maar daar gaat wel een heel verhaal aan vooraf en daar moet adequaat op gereageerd worden. Daarnaast zijn er mensen die het doen als wanhoopskreet maar niet echt dood willen, of mensen die het ondoordacht doen. Misschien ook dat gedwongen behandeling/opname niet helpt of werkt, alleen al bijv. omdat de persoon niet meewerkt, maar het valt te proberen en ik geloof niet dat het niks voorkomt of 0% succes heeft. Al was het 1% succes, dan vind ik het het waard om te proberen gezien de desastreuze gevolgen.quote:Op woensdag 13 december 2006 14:16 schreef Wolter het volgende:
[..]
Veel mensen die buiten dat clubje zijn worden geconfronteerd met de dood van iemand anders. Neem als voorbeeld treinmachinisten. Dat zou dan tot verleden tijd behoren. Ik heb het ook over weloverwogen zelfmoord, geen impulsieve zelfmoord. Weloverwogen zelfmoord is zeker niet te voorkomen. Ik ken verhalen over mensen die zelfs in een wc van de gevangenis het voor mekaar krijgen om zelfmoord te plegen. Zonder riem of wat dan ook.
Zelfmoord is altijd moeilijk. Hoe moeilijk je het ze echter ook gaat maken, het haalt toch geen fuck uit.
Nou ja, het is maar hoe je het bekijkt. In principe zou ik ook zeggen: het is niet zo dat de familie samen met de persoon beslist, iha. Iemand beslist zelf, of de familie beslist (voor zover dat kan) voor de persoon door hem gedwongen te laten opnemen of iets dergelijks. Het gaat zelden in 'goed overleg en met een eensgezinde uitkomst.'quote:Op woensdag 13 december 2006 14:48 schreef jogy het volgende:
[..]
In principe hééft je familie er echt helemaal geen ene drol mee te maken hoor. De persoon in kwestie moet voor zichzelf beslissen of de overweging van familie/vrienden zwaar genoeg is om het dan maar te laten. En die ene keer naar de psych, als het na één keer consult nog niet duidelijk is of het voor de persoon zelf mogelijk is om weer lol in het leven te krijgen dan zou er een vervolg kunnen komen.
Ik vind wel dat er meer begrip mag komen taz zelfmoord en dat het geen taboe moet zijn om over te praten. En gedwongen verder leven heeft zoals ik al zei zin in gevallen die niet aan de genoemde voorwaarden voldoen (zie andere post), aangezien zij alle kans of waarschijnlijkheid hebben later gelukkig te worden en/of blij dat ze het niet gedaan hebben en daarnaast de familie/vrienden e.d enorme trauma's en ellende helpt te voorkomen. Waarom is dat geen goede reden? Hoezo moet het altijd alleen maar over jezelf gaan; wat is er mis mee om te voorkomen dat andere mensen hun leven verpest wordt? Voor mensen die diep zitten is dat misschien geen overweging meer want dan kunnen ze niet meer maar als je nog wel kan, vind ik dat een hele goede reden om te blijven leven. Waarom zou je, als je meer leed veroorzaakt bij andere mensen dan dat je in je eentje hebt, zelfmoord plegen?quote:Op woensdag 13 december 2006 14:48 schreef jogy het volgende:
Echter vind ik persoonlijk dat er een te groot stigma op zelfmoord hangt. Ja, het is zonde om je leven voortijdig te beëindigen maar als je om welke manier dan ook er geen gat meer in ziet waarom in godensnaam dan nog gedwongen verder leven, ik zie het punt niet. Het is jouw leven en door eeuwenlange indoctrinatie via bepaalde religies waar onze samenleving vandaag de dag nog steeds de invloeden van ondervindt hangt er een taboe op. Iemand wilt zijn leven beëindigen? Doe maar, ga je gang. Juist niet uit apathie maar omdat je iedereen zijn geluk gunt en als iemand deze niet kan vinden en ervoor kiest om te sterven moet die keuze een recht zijn en niet een crimineel feit.
Dat had je niet gezegd. Het klonk alsof iedereen die na zo'n gesprek nog dood wilde zijn gang kon gaan, ongeacht de reden.quote:Op woensdag 13 december 2006 14:48 schreef jogy het volgende:
Het concult geldt dus om de 'boehoe mijn vriendje heeft het uitgemaakt, ik wil niet meer verder leven![]()
' mensen eruit te vissen. Want ja, die moeten gewoon even leren leven en niet zo dramaqueenen. De mensen die al tijden met een depressie worstelen, alles hebben zien vergaan of uberhaupt geen plezier/nut in het leven zien moet de mogelijkheid hebben om met een beetje waardigheid te sterven en niet alleen in een kamertje of in stukjes onder de trein.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |