abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44012068
Wat is het goedkoopste?

Geld lenen om een huis te kopen of om je huis te financieren?

Basisbedrag is 300.000 euro
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_44012174
Geen geld, het slijk der aarde.
pi_44012433
Leg even het verschil uit, dan wordt het een stuk duidelijker (dus: wat bedoel je precies, 't is namelijk in beide gevallen een vorm van (externe) financiering)....
....
pi_44012442
de rente die je ontvangt is lager dan je betaald....lijkt me duidelijk tenzij je het voor elkaar krijgt dat het andersom is
pi_44012463
quote:
Op donderdag 30 november 2006 01:29 schreef avdbree het volgende:
Leg even het verschil uit, dan wordt het een stuk duidelijker (dus: wat bedoel je precies, 't is namelijk in beide gevallen een vorm van financiering)....
Situatie 1:

Bankrekening : 300.000 euro
Huis: 300.000 euro

Situatie 2:

Bankrekening: 0 euro
Hypotheek: 300.000 euro
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_44012663
quote:
Op donderdag 30 november 2006 01:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Situatie 1:

Situatie 2:

Ok, dus je bedoelde ZELF te financieren?

Uiteindelijk KAN het goedkoper zijn om te lenen, aangezien de mogelijke overwaarde in jouw zak terecht zou moeten kunnen komen - afhankelijk van je hypotheek/rente (en sommige boeteclausules zijn ook niet mis).

Als je zelf 3 ton hebt: zelf financieren. Is niet goedkoper, geen hypotheek dus geen aftrek, en alle onderhoudskosten (afhankelijk van de in dit geval fictieve hypotheek die hoger ligt dan de aanschafwaarde van het pand) zijn voor jou - maar je bent wel 100% eigenaar, dus alles wat je MEER zou betalen aan hypotheek zou je af moeten wegen tegen de kosten die je zelf zou maken voor het pand als je geen hypotheek hebt.

Daarentegen zegt de theorie dat het beter is om een hypotheek te nemen (door stijging van huizenprijzen -> overwaarde is voor jou) dan zelf te kopen.
....
pi_44012672
Volgens mij zijn in beide gevallen de onderhouds kosten even hoog
pi_44012688
quote:
Op donderdag 30 november 2006 01:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Situatie 1:

Situatie 2:

Situatie 1: het geld gebruiken om een opleiding te volgen waardoor je dit soort topics niet meer hoeft te openen en het antwoord weet.
Situatie 2: wat is je onderpand en je inkomen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_44012697
Leuke bash, lang over nagedacht?
Beide zijn voldoende
  donderdag 30 november 2006 @ 01:53:16 #10
50279 avdbree
Zeg maar Twan.
pi_44012714
quote:
Op donderdag 30 november 2006 01:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Volgens mij zijn in beide gevallen de onderhouds kosten even hoog
Uiteraard, daarom zeg ik ook: weeg hypotheek (en dus rente!) af tegen mogelijke onderhoudskosten.
....
pi_44012736
Waarom?
pi_44012737
hypotheek nemen voor een lekkere belastingaftrek.

als je 3 ton op de bank hebt kun je nog beter twee huizen kopen, aangezien vastgoed altijd een goede investering is.
pi_44012777
Waarom heb je 't zo vaak over geld terwijl je 't niet hebt?
pi_44012783
Inderdaad ben echt arm.
  donderdag 30 november 2006 @ 01:59:16 #15
50279 avdbree
Zeg maar Twan.
pi_44012786
quote:
Op donderdag 30 november 2006 01:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom?
Nou dat was toch de vraag? Zelf kopen of lenen?

En inderdaad, zoals eerdere poster ook al zei, met 3 ton eigen inbreng kun je een hele hoop meer doen (mits goede lening).
....
pi_44012794
Ook dat het meer geld oplevert dan je hypotheek kost?
pi_44012806
quote:
Op donderdag 30 november 2006 01:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Beide zijn voldoende
Dus je hebt 3 ton, maar geen cent op een bankrekening?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_44012810
Is fictief
pi_44012817
quote:
Op donderdag 30 november 2006 02:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is fictief
Koop dan een fictief huis.
Poef.....gone! ©golfer
pi_44012868
quote:
Op donderdag 30 november 2006 02:03 schreef golfer het volgende:

[..]

Koop dan een fictief huis.
Je moet dan wat over de grens maar dan heb je ook een aardige keet.
  donderdag 30 november 2006 @ 02:25:35 #21
50279 avdbree
Zeg maar Twan.
pi_44013034
quote:
Op donderdag 30 november 2006 02:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ook dat het meer geld oplevert dan je hypotheek kost?
Als je al weet dat je pand meer waard gaat worden (en da's knap hoor!) is een hypotheek prima. want uiteindelijk kun je dus je hypotheek afbetalen / en of beter oversluiten met de overwaarde van het pand en houd je dus mogelijk geld over. 't Is echter wel speculatie en het hangt er dus echt vanaf hoeveel geld je zelf wilt investeren. Mijn mening is dat een pand op eigen grond op termijn NOOIT in waarde kan dalen, omdat grond een schaars goed is - op een gegeven moment is het gewoon op. Dan ben je als eigenaar wel goed uit natuurlijk, maar dan maakt het weinig meer uit of je voor 10 of 100% eigenaar bent, gaat er dan meer om wat je er zelf ingepompt heb t.o.v. het bedrag wat je krijgt bij verkoop (en mogelijke afbetaling hypotheek (boete wellicht)).
....
pi_44013106
Je overwaarde is toch gewoon het zelfde als je een huis met eigen geld financiert?
pi_44013192
quote:
Op donderdag 30 november 2006 02:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je overwaarde is toch gewoon het zelfde als je een huis met eigen geld financiert?
Wat is de overwaarde van een stuk grond met wat stenen,een dak en een boel lucht?
pi_44013407
Je kan je hypotheek goedkoper financieren maar met eigen geld wordt je restwaarde hoger op het moment dat je verkoopt
pi_44014321
quote:
Op donderdag 30 november 2006 01:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is het goedkoopste?

Geld lenen om een huis te kopen of om je huis te financieren?

Basisbedrag is 300.000 euro
Het verschil in rente tussen sparen en hypotheek wordt gecompenseerd door de vermogensrendementheffing en de HRA. Wanneer je niet financiert, heb je echter ook geen huurwaardeforfait, waardoor je een fractie goedkoper uit bent.

Hier staat echter wel tegenover dat wanneer je éénmaal je huis niet financiert, je daarna niet meer alsnog aftrekbaar kunt financieren.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_44015997
Je zou toch ook een hypotheek kunnen nemen met een korte looptijd (3-7 jaar), zodat je toch van de HRA gebruik kan maken. De financiering doe je dan vanuit de 300k die je hebt.
pi_44017442
quote:
Op donderdag 30 november 2006 07:47 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Het verschil in rente tussen sparen en hypotheek wordt gecompenseerd door de vermogensrendementheffing en de HRA. Wanneer je niet financiert, heb je echter ook geen huurwaardeforfait, waardoor je een fractie goedkoper uit bent.

Hier staat echter wel tegenover dat wanneer je éénmaal je huis niet financiert, je daarna niet meer alsnog aftrekbaar kunt financieren.
Kun je het ook bereken?
pi_44017726
quote:
Op donderdag 30 november 2006 10:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Kun je het ook bereken?
3 ton spaargeld: 3% rente, VRH = 30% van 4% fictief rendement per jaar = 5400,00
3 ton hypotheek, 4% rente = 12000 per jaar, 42% aftrek, netto 6960,00 per jaar
Huurwaardeforfait: 0,6% = 1800, 42% belasting = 756,00
Totaal kost je huis je dan 6960 + 756 - 5400 = 2316,00

Alleen eigen geld, dan heb je geen huurwaardeforfait, geen VRH, dus ben je 2316 goedkoper uit.

Stel nu dat je het geld niet op een spaarrekening zet, maar defensief belegt en daarmee op de lange termijn 5% haalt, dan is het saldo niet meer 2316 negatief, maar 3684 positief.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_44017960
5% netto dus inclusief bankkosten en VRH?
pi_44019421
quote:
Op donderdag 30 november 2006 11:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
5% netto dus inclusief bankkosten en VRH?
Incl. bankkosten, excl. VRH.
pi_44019698
Wat kost een hypotheek nu na 30 jaar met je berekening en wat cash betalen?
pi_44019776
Ik heb dat vorig jaar doorgerekend en daarbij rekening gehouden met :
- hypotheekrente
- rente op spaarrekening
- vermogen rendementsheffing
- hypotheekrente aftrek
Het kwam erop neer dat als je meer dan 4,5% rendement op je geld kunt halen, het voordeliger is om niet in je huis te steken. Als je je eigen geld dus op een spaarrekening zou zetten (ong. 3%), dan is dat dus niet voordeliger.
Als je je eigen geld dus zou beleggen en daarbij een rendement van 8% kan halen, dan haal je daar een beter rendement mee. (Maar dan moet je wel willen beleggen)

[ Bericht 0% gewijzigd door dik_voormekaar op 30-11-2006 13:04:51 ]
pi_44073226
Heb je die berekening nog ergens?
pi_44075770
Ik denk het wel. Ik ga het opzoeken voor je...
pi_44076087
tvp
pi_44322353
Ik heb hier een excel sheet neergezet met de berekening.
De velden in blauw moet je zelf invullen ahv. je eigen situatie.
Hoe hoger de waarde die je invult voor "spaarrente" hoe eerder je het advies krijgt om te sparen.
Om deze waarde als formule te berekenen was me nog niet gelukt. Wellicht later.
pi_44344234
Ik krijg een failed load bericht maar dat kan ook aan mijn comp liggen
pi_44348515
Hier opent ie gewoon de spreadsheet (of ik kan 'm saven).
pi_44524494
Hypotheek + eigen inleg, heb je een 2x zo groot huis
ik ben sowieso da bomb
pi_44527524
Ik kan hem nu wel openen, al begrijp ik hem nog niet helemaal.

Zal er nog eens goed voor gaan zitten
pi_44529527
Varieer maar eens met de ingevulde spaarrente. Op een gegeven moment gaat het advies van aflossen naar sparen. Dat is de grens waarbij je dan beter kan sparen ipv. aflossen (geld in je huis steken). Andere factoren zoals je salaris maken ook uit !
pi_70935858
quote:
Op zondag 12 juli 2009 22:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, je loopt rente mis, maar je betaalt rente (veel!) én (boven de vrijstelling) 1,2% vermogensrendementsheffing. Ik heb in al die jaren dat ik in de financiële dienstverlening zit, nog steeds geen overtuigend verhaal gehoord waarom een hypotheek beter zou zijn dan géén hypotheek. De gemiddelde consument kan dat rendement gewoon niet hoger maken dan de kosten die je hebt.
  maandag 13 juli 2009 @ 15:53:44 #43
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_70936219
quote:
Op donderdag 30 november 2006 12:18 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ik heb dat vorig jaar doorgerekend en daarbij rekening gehouden met :
- hypotheekrente
- rente op spaarrekening
- vermogen rendementsheffing
- hypotheekrente aftrek
Het kwam erop neer dat als je meer dan 4,5% rendement op je geld kunt halen, het voordeliger is om niet in je huis te steken. Als je je eigen geld dus op een spaarrekening zou zetten (ong. 3%), dan is dat dus niet voordeliger.
Als je je eigen geld dus zou beleggen en daarbij een rendement van 8% kan halen, dan haal je daar een beter rendement mee. (Maar dan moet je wel willen beleggen)

Dit hele topic is Chinees voor mij, maar daarom niet minder interessant...

Even dat ik het snap:

Je kan dus als je niet meer dan 4,5% rente hebt op je spaargeld (wat jij berekende) beter een huis kopen met een hypotheek dan met dat spaargeld. En: het bezitten van vastgoed is normaal gesproken zelfs te prefereren boven het hebben van een spaarrekening? Aangenomen dat het onderhoud geen bizarre vormen aanneemt.
pi_70936472
waarom zou je een huis van 300K willen kopen als je 300K op je bank hebt staan. Zou dan toch liever een tonnetje of 2 a 3 bijlenen voor echt een mooi huis! 300K op de bank....lijkt me nou niet bepaald goed geinvesteerd!
it's better to burn out than to fade away...
pi_70936581
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:00 schreef lammegiraf het volgende:
waarom zou je een huis van 300K willen kopen als je 300K op je bank hebt staan. Zou dan toch liever een tonnetje of 2 a 3 bijlenen voor echt een mooi huis! 300K op de bank....lijkt me nou niet bepaald goed geinvesteerd!
Bijvoorbeeld omdat je liever gaat rentenieren dan werken?

Dat je vrijheid wil?

Dat je niets geeft om een huis van 6 ton?

Das voor iedereen weer anders en niet relavant voor deze topics
  maandag 13 juli 2009 @ 18:21:08 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70940438
Psssst,.... lees hier eens. Met name de laatste pagina's.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')