abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60243245
Aan de hand van dit artikeltje:

Steeds meer Nederlanders vinden sparen zinvol
Uitgegeven: 21 juli 2008 10:17
Laatst gewijzigd: 21 juli 2008 10:31

AMSTERDAM - Nederlanders zijn de laatste dertig jaar steeds positiever gaan denken over sparen. Vier op de vijf vinden het tegenwoordig belangrijk om te sparen.

Hoewel economische tegenspoed wel het spaargedrag beïnvloedt, heeft die geen effect op de spaarzin. Dat concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag.

Mensen tussen de 18 tot 35 jaar zijn het positiefst over sparen. Dit positieve oordeel daalt, naar mate de leeftijd toeneemt.

Ook het inkomen heeft invloed op het spaargedrag. Mensen met een laag inkomen zijn negatiever over hun spaarmogelijkheden, terwijl de hogere inkomens zeer positief zijn.

Stel dat je 30 bent, een huis bezit met een hypotheek van netto 800 euro, een inkomen hebt van ongeveer 2000 euro netto en 250 euro in de maand kan sparen.

Wat is dan het slimste, versneld aflossen of een spaarplan aanvragen(ervan uitgaande dat je niet wil gaan beleggen voor een hoger rendement)
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 21 juli 2008 @ 13:07:33 #2
222225 3071VN
Rotterdam.
pi_60243307
Ligt er natuurlijk onder andere aan hoeveel rente je betaald voor je hypotheek en hoeveel je vangt op je spaarrekening. Daarbij moet je ook het voordeel van je hypotheekrenteaftrek in de overweging meenemen.

Eigenlijk weet ik het dus niet.
"The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want" - Ben Stein
pi_60243377
gewoon je hypotheek aflossen zoals normaal. met dus je hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst. dat dus gewoon die 30 jaar volmaken. want je krijgt ook maar maximaal 30 jaar die aftrek.
  maandag 21 juli 2008 @ 13:11:06 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60243409
quote:
Op maandag 21 juli 2008 13:09 schreef Bleekmiddel het volgende:
gewoon je hypotheek aflossen zoals normaal. met dus je hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst. dat dus gewoon die 30 jaar volmaken. want je krijgt ook maar maximaal 30 jaar die aftrek.
En ondertussen betaal je 30 jaar lang nog meer aan de bank.
Je krijgt echt niet alle rente terug, hoor.

En zoals hierboven al staat: de keuze is afhankelijk van verschillende factoren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_60243928
quote:
Stel dat je 30 bent, een huis bezit met een hypotheek van netto 800 euro, een inkomen hebt van ongeveer 2000 euro netto en 250 euro in de maand kan sparen.

Wat is dan het slimste, versneld aflossen of een spaarplan aanvragen(ervan uitgaande dat je niet wil gaan beleggen voor een hoger rendement
Ligt eraan welke plannen je hebt. Komen er kinderen? Nieuwe auto? Wereldreis? Veranderingen in je bestedingspatroon zijn belangrijk om een planning te kunnen maken.

Over het algemeen hou ik niet van spaarplannen, vanwege allerlei regeltjes (zoals beperkt opnemen, kosten betalen, lagere rente, als je dood gaat is het geld voor de bank). Dan liever tegen 5% op een gewone spaarrekening. Dat is eigenlijk het simpelste, en een hypotheek aflossen is niet altijd voordelig. Je moet het uitrekenen.
  maandag 21 juli 2008 @ 14:05:38 #6
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_60244649
Ik zou nooit versneld aflossen. Straks klapt de huizenmarkt in elkaar en moet je je huis zonder winst of zelfs met verlies verkopen. Weg spaargeld.
  maandag 21 juli 2008 @ 14:08:59 #7
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_60244720
Precies, er zijn meer zaken om voor te sparen.
Als het je om de lange lange termijn gaat kan je overwegen extra in te leggen op je spaarhypotheek, indien je rente vast staat en hoger is dan wat je op een spaarrekening krijgt. Daarmee worden je maandlasten structureel wat lager.

Sparen voor een auto, vakantie of meubels kan je prima op een spaarrekening doen. Of via een of ander spaarplan, maar dan goed naar de uiteindelijke kosten en eventuele bijkomende verzekeringen kijken.

Ik heb wel extra gestort in mijn spaarhypotheek om in het begin van de looptijd al wat meer rente daar uit te trekken, voor de overlijdensverzekering en omdat de opbouw anders zo langzaam start Rente is 3,9%, dus als de spaarrente verder stijgt had ik het beter ergens anders kunnen parkeren

(Maarja, boeiend, ik zet nooit al mijn geld op 1 paard )
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 21 juli 2008 @ 14:14:48 #8
222225 3071VN
Rotterdam.
pi_60244820
Er bestaan toch ook bij bepaalde geldverstrekkers mogelijkheden om én versneld af te lossen én een bepaalde geldsom uit de hypotheek te halen als je het nodig hebt? Dat hoorde ik laatst 'in de kantoortuin'.
"The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want" - Ben Stein
  maandag 21 juli 2008 @ 14:25:41 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60244994
quote:
Op maandag 21 juli 2008 14:05 schreef Aventura het volgende:
Ik zou nooit versneld aflossen. Straks klapt de huizenmarkt in elkaar en moet je je huis zonder winst of zelfs met verlies verkopen. Weg spaargeld.
Straks stijgt de rente, kun jij de hypotheeklasten niet meer betalen en moet jij je huis gedwongen verkopen. Als je tussentijds hebt afgelost, is de restschuld minder en is de last lager.
Het is maar hoe je het bekijkt.
pi_60245280
quote:
Op maandag 21 juli 2008 14:05 schreef Aventura het volgende:
Ook weg aflossing

Met 2000 euro netto en 300 euro kosten hou je 1700 netto over om te besteden
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 21 juli 2008 @ 14:53:10 #11
222225 3071VN
Rotterdam.
pi_60245520
quote:
Op maandag 21 juli 2008 14:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Straks stijgt de rente, kun jij de hypotheeklasten niet meer betalen en moet jij je huis gedwongen verkopen. Als je tussentijds hebt afgelost, is de restschuld minder en is de last lager.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Gewoon je rente 30 jaar vast laten zetten.
  maandag 21 juli 2008 @ 14:54:50 #12
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_60245549
Trouwens, een hypotheek(rente?) van netto 800 euro? Wat voor kapitale villa heb je dan wel niet...
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 21 juli 2008 @ 15:01:58 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60245667
quote:
Op maandag 21 juli 2008 14:53 schreef 3071VN het volgende:

[..]

Gewoon je rente 30 jaar vast laten zetten.
Dus jij blijft geld weggooien op het moment dat de rente zal dalen?
En jij weet nu al zeker dat je nooit zal verhuizen?
Slim,...

Maar ieder z'n eigen keus, uiteraard.
(Hoewel over dit onderwerp al tig topics zijn geopend.)
  maandag 21 juli 2008 @ 15:05:19 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60245721
quote:
Op maandag 21 juli 2008 14:54 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, een hypotheek(rente?) van netto 800 euro? Wat voor kapitale villa heb je dan wel niet...
12x(800/,68)/5%= ¤ 282.353
Zo kapitaal is dat dus niet.
  maandag 21 juli 2008 @ 15:12:40 #15
222225 3071VN
Rotterdam.
pi_60245862
quote:
Op maandag 21 juli 2008 15:01 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus jij blijft geld weggooien op het moment dat de rente zal dalen?
En jij weet nu al zeker dat je nooit zal verhuizen?
Jij weet zeker dat de rente gaat dalen, niet stijgen?

Toevallig ben ik momenteel in het proces van een nieuw huis en hypotheek enzo en de hypotheekadviseur van Vereniging Eigen Huis maakte het goede punt dat de rente momenteel, historisch gezien, best okee is en dat de kans, historisch gezien, dat de rente weer/nog heel veel gaat dalen minder groot is dan stijgen.

Uiteindelijk weet niemand het, maar het verhaal van die gladjakker klonk niet onaannemelijk en als je het gewoon fijn vindt om, ook op lange termijn, te weten waar je aan toe bent: waarom niet?
pi_60246372
quote:
Op maandag 21 juli 2008 15:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

12x(800/,68)/5%= ¤ 282.353
Zo kapitaal is dat dus niet.
Bovendien kan het ook best om een spaarhypotheek gaan. Dan is het bedrag nog weer een stuk lager.
  maandag 21 juli 2008 @ 16:04:37 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60246850
quote:
Op maandag 21 juli 2008 15:12 schreef 3071VN het volgende:

[..]

Jij weet zeker dat de rente gaat dalen, niet stijgen?
Nee, dat weet ik niet. Ik vraag het ook als een 'stel dat' mogelijkheid. Je legt je immers voor een zeer lange periode vast terwijl je niet weet wat de toekomst brengt.
quote:
Toevallig ben ik momenteel in het proces van een nieuw huis en hypotheek enzo en de hypotheekadviseur van Vereniging Eigen Huis maakte het goede punt dat de rente momenteel, historisch gezien, best okee is en dat de kans, historisch gezien, dat de rente weer/nog heel veel gaat dalen minder groot is dan stijgen.
Denk ook wel dat de rente nog iets zal stijgen. Maar of het over 10 (of 15) jaar niet weer rond 3,5%-4% zit, kun je nu niet weten.
quote:
Uiteindelijk weet niemand het, maar het verhaal van die gladjakker klonk niet onaannemelijk en als je het gewoon fijn vindt om, ook op lange termijn, te weten waar je aan toe bent: waarom niet?
Eens. Zoals gezegd: ieder zijn eigen keus. Daar zal ik ook niets van zeggen.
  maandag 21 juli 2008 @ 16:08:43 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60246939
quote:
Op maandag 21 juli 2008 15:37 schreef k_man het volgende:

[..]

Bovendien kan het ook best om een spaarhypotheek gaan. Dan is het bedrag nog weer een stuk lager.
Het ging bij de berekening om de netto rente, niet om de netto maandlast.

En als je het rentepercentage op 4% zet, is het bedrag weer hoger. (¤ 352.941)
En als je in de 52% aftikt kom je met 5% rente op ¤ 400.000. Met 4% zelfs op ¤ 500.000 waarmee ik maar zeggen wil dat je met alleen een netto rentelast niet kunt zeggen of iemand een kapitale villa bewoont, een rijtjeshuis of een appartementje in de binnenstad van één van de grote steden.

pi_60247845
quote:
Op maandag 21 juli 2008 16:08 schreef ManAtWork het volgende:
Het ging bij de berekening om de netto rente, niet om de netto maandlast.
In jouw berekening ja, maar in de OP staat niks over het soort hypotheek. Alleen dat de netto lasten ¤ 800 zijn.
  maandag 21 juli 2008 @ 17:20:10 #20
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_60248282
Nou, ik weet niet bij welke bank jij een hypotheek hebt, 3071VN, maar bij mijn bank was de hypotheekrente voor 30 jaar wel erg hoog toen ik mijn laatste hypotheek afsloot.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 21 juli 2008 @ 17:41:52 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60248610
quote:
Op maandag 21 juli 2008 16:54 schreef k_man het volgende:

[..]

In jouw berekening ja, maar in de OP staat niks over het soort hypotheek. Alleen dat de netto lasten ¤ 800 zijn.
Kijk even naar de post die ik quote. Dáár heeft de berekening betrekking op. Niet op de OP.
  maandag 21 juli 2008 @ 17:44:14 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60248649
quote:
Op maandag 21 juli 2008 16:18 schreef 3071VN het volgende:

[..]

Historisch gezien...maar ja, we weten het niet zeker.

[ afbeelding ]

Aldus Jazeker, de Hypotheker de rentestanden vanaf 1978. Nu zitten we ergens tussen de 5,5 en iets boven de 6 procent geloof ik.

Maar goed, wellicht is dit ietwat offtopic en een geheel persoonlijke keuze.
'Historisch gezien' moeten we dus nu even over een 'heuveltje' om vervolgens weer te dalen,... De 5,5%-6% ligt dus in de lijn der 'verwachtingen'.
Maar inderdaad: persoonlijke (voor)keuze gaat hier voor alles.
  maandag 21 juli 2008 @ 17:45:48 #23
222225 3071VN
Rotterdam.
pi_60248675
quote:
Op maandag 21 juli 2008 17:20 schreef Tinkepink het volgende:
Nou, ik weet niet bij welke bank jij een hypotheek hebt, 3071VN, maar bij mijn bank was de hypotheekrente voor 30 jaar wel erg hoog toen ik mijn laatste hypotheek afsloot.
Nog nergens.

Maar je hebt wel gelijk, het percentage is meestal wat hoger. Ik heb een offerte voor "5,90 % (effectief 6,10 %) vast gedurende 360 maanden", inclusief NHG.

Wisten we maar wat de toekomst gaat brengen...
pi_60248977
gewoon zelf sparen! zo heb je altijd wat achter de hand als je auto stuk is, of wat dan ook!
pi_60252122
quote:
Op maandag 21 juli 2008 18:04 schreef Eggos het volgende:
gewoon zelf sparen! zo heb je altijd wat achter de hand als je auto stuk is, of wat dan ook!
In het geval van de OP is het 3000 euro na 1 jaar, 18000 of zo na 5 jaar. Wat sparen is natuurlijk goed maar je kan beter gewoon als je structureel dat in je huis stoppen(eerder aflossen) of sparen met een soort van spaarplan voor de hogere rente
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')