En ondertussen betaal je 30 jaar lang nog meer aan de bank.quote:Op maandag 21 juli 2008 13:09 schreef Bleekmiddel het volgende:
gewoon je hypotheek aflossen zoals normaal. met dus je hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst. dat dus gewoon die 30 jaar volmaken. want je krijgt ook maar maximaal 30 jaar die aftrek.
Ligt eraan welke plannen je hebt. Komen er kinderen? Nieuwe auto? Wereldreis? Veranderingen in je bestedingspatroon zijn belangrijk om een planning te kunnen maken.quote:Stel dat je 30 bent, een huis bezit met een hypotheek van netto 800 euro, een inkomen hebt van ongeveer 2000 euro netto en 250 euro in de maand kan sparen.
Wat is dan het slimste, versneld aflossen of een spaarplan aanvragen(ervan uitgaande dat je niet wil gaan beleggen voor een hoger rendement
Straks stijgt de rente, kun jij de hypotheeklasten niet meer betalen en moet jij je huis gedwongen verkopen. Als je tussentijds hebt afgelost, is de restschuld minder en is de last lager.quote:Op maandag 21 juli 2008 14:05 schreef Aventura het volgende:
Ik zou nooit versneld aflossen. Straks klapt de huizenmarkt in elkaar en moet je je huis zonder winst of zelfs met verlies verkopen. Weg spaargeld.
Ook weg aflossingquote:Op maandag 21 juli 2008 14:05 schreef Aventura het volgende:
Ik zou nooit versneld aflossen. Straks klapt de huizenmarkt in elkaar en moet je je huis zonder winst of zelfs met verlies verkopen. Weg spaargeld.
Gewoon je rente 30 jaar vast laten zetten.quote:Op maandag 21 juli 2008 14:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Straks stijgt de rente, kun jij de hypotheeklasten niet meer betalen en moet jij je huis gedwongen verkopen. Als je tussentijds hebt afgelost, is de restschuld minder en is de last lager.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Dus jij blijft geld weggooien op het moment dat de rente zal dalen?quote:Op maandag 21 juli 2008 14:53 schreef 3071VN het volgende:
[..]
Gewoon je rente 30 jaar vast laten zetten.
12x(800/,68)/5%= ¤ 282.353quote:Op maandag 21 juli 2008 14:54 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, een hypotheek(rente?) van netto 800 euro? Wat voor kapitale villa heb je dan wel niet...
Jij weet zeker dat de rente gaat dalen, niet stijgen?quote:Op maandag 21 juli 2008 15:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus jij blijft geld weggooien op het moment dat de rente zal dalen?
En jij weet nu al zeker dat je nooit zal verhuizen?
Bovendien kan het ook best om een spaarhypotheek gaan. Dan is het bedrag nog weer een stuk lager.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
12x(800/,68)/5%= ¤ 282.353
Zo kapitaal is dat dus niet.
Nee, dat weet ik niet. Ik vraag het ook als een 'stel dat' mogelijkheid. Je legt je immers voor een zeer lange periode vast terwijl je niet weet wat de toekomst brengt.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:12 schreef 3071VN het volgende:
[..]
Jij weet zeker dat de rente gaat dalen, niet stijgen?
Denk ook wel dat de rente nog iets zal stijgen. Maar of het over 10 (of 15) jaar niet weer rond 3,5%-4% zit, kun je nu niet weten.quote:Toevallig ben ik momenteel in het proces van een nieuw huis en hypotheek enzo en de hypotheekadviseur van Vereniging Eigen Huis maakte het goede punt dat de rente momenteel, historisch gezien, best okee is en dat de kans, historisch gezien, dat de rente weer/nog heel veel gaat dalen minder groot is dan stijgen.
Eens. Zoals gezegd: ieder zijn eigen keus. Daar zal ik ook niets van zeggen.quote:Uiteindelijk weet niemand het, maar het verhaal van die gladjakker klonk niet onaannemelijk en als je het gewoon fijn vindt om, ook op lange termijn, te weten waar je aan toe bent: waarom niet?
Het ging bij de berekening om de netto rente, niet om de netto maandlast.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Bovendien kan het ook best om een spaarhypotheek gaan. Dan is het bedrag nog weer een stuk lager.
In jouw berekening ja, maar in de OP staat niks over het soort hypotheek. Alleen dat de netto lasten ¤ 800 zijn.quote:Op maandag 21 juli 2008 16:08 schreef ManAtWork het volgende:
Het ging bij de berekening om de netto rente, niet om de netto maandlast.
Kijk even naar de post die ik quote. Dáár heeft de berekening betrekking op. Niet op de OP.quote:Op maandag 21 juli 2008 16:54 schreef k_man het volgende:
[..]
In jouw berekening ja, maar in de OP staat niks over het soort hypotheek. Alleen dat de netto lasten ¤ 800 zijn.
'Historisch gezien' moeten we dus nu even over een 'heuveltje' om vervolgens weer te dalen,...quote:Op maandag 21 juli 2008 16:18 schreef 3071VN het volgende:
[..]
Historisch gezien...maar ja, we weten het niet zeker.
[ afbeelding ]
Aldus Jazeker, de Hypotheker de rentestanden vanaf 1978. Nu zitten we ergens tussen de 5,5 en iets boven de 6 procent geloof ik.
Maar goed, wellicht is dit ietwat offtopic en een geheel persoonlijke keuze.
Nog nergens.quote:Op maandag 21 juli 2008 17:20 schreef Tinkepink het volgende:
Nou, ik weet niet bij welke bank jij een hypotheek hebt, 3071VN, maar bij mijn bank was de hypotheekrente voor 30 jaar wel erg hoog toen ik mijn laatste hypotheek afsloot.
In het geval van de OP is het 3000 euro na 1 jaar, 18000 of zo na 5 jaar. Wat sparen is natuurlijk goed maar je kan beter gewoon als je structureel dat in je huis stoppen(eerder aflossen) of sparen met een soort van spaarplan voor de hogere rentequote:Op maandag 21 juli 2008 18:04 schreef Eggos het volgende:
gewoon zelf sparen! zo heb je altijd wat achter de hand als je auto stuk is, of wat dan ook!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |