En ondertussen betaal je 30 jaar lang nog meer aan de bank.quote:Op maandag 21 juli 2008 13:09 schreef Bleekmiddel het volgende:
gewoon je hypotheek aflossen zoals normaal. met dus je hypotheekrenteaftrek van de belastingdienst. dat dus gewoon die 30 jaar volmaken. want je krijgt ook maar maximaal 30 jaar die aftrek.
Ligt eraan welke plannen je hebt. Komen er kinderen? Nieuwe auto? Wereldreis? Veranderingen in je bestedingspatroon zijn belangrijk om een planning te kunnen maken.quote:Stel dat je 30 bent, een huis bezit met een hypotheek van netto 800 euro, een inkomen hebt van ongeveer 2000 euro netto en 250 euro in de maand kan sparen.
Wat is dan het slimste, versneld aflossen of een spaarplan aanvragen(ervan uitgaande dat je niet wil gaan beleggen voor een hoger rendement
Straks stijgt de rente, kun jij de hypotheeklasten niet meer betalen en moet jij je huis gedwongen verkopen. Als je tussentijds hebt afgelost, is de restschuld minder en is de last lager.quote:Op maandag 21 juli 2008 14:05 schreef Aventura het volgende:
Ik zou nooit versneld aflossen. Straks klapt de huizenmarkt in elkaar en moet je je huis zonder winst of zelfs met verlies verkopen. Weg spaargeld.
Ook weg aflossingquote:Op maandag 21 juli 2008 14:05 schreef Aventura het volgende:
Ik zou nooit versneld aflossen. Straks klapt de huizenmarkt in elkaar en moet je je huis zonder winst of zelfs met verlies verkopen. Weg spaargeld.
Gewoon je rente 30 jaar vast laten zetten.quote:Op maandag 21 juli 2008 14:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Straks stijgt de rente, kun jij de hypotheeklasten niet meer betalen en moet jij je huis gedwongen verkopen. Als je tussentijds hebt afgelost, is de restschuld minder en is de last lager.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Dus jij blijft geld weggooien op het moment dat de rente zal dalen?quote:Op maandag 21 juli 2008 14:53 schreef 3071VN het volgende:
[..]
Gewoon je rente 30 jaar vast laten zetten.
12x(800/,68)/5%= ¤ 282.353quote:Op maandag 21 juli 2008 14:54 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, een hypotheek(rente?) van netto 800 euro? Wat voor kapitale villa heb je dan wel niet...
Jij weet zeker dat de rente gaat dalen, niet stijgen?quote:Op maandag 21 juli 2008 15:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus jij blijft geld weggooien op het moment dat de rente zal dalen?
En jij weet nu al zeker dat je nooit zal verhuizen?
Bovendien kan het ook best om een spaarhypotheek gaan. Dan is het bedrag nog weer een stuk lager.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
12x(800/,68)/5%= ¤ 282.353
Zo kapitaal is dat dus niet.
Nee, dat weet ik niet. Ik vraag het ook als een 'stel dat' mogelijkheid. Je legt je immers voor een zeer lange periode vast terwijl je niet weet wat de toekomst brengt.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:12 schreef 3071VN het volgende:
[..]
Jij weet zeker dat de rente gaat dalen, niet stijgen?
Denk ook wel dat de rente nog iets zal stijgen. Maar of het over 10 (of 15) jaar niet weer rond 3,5%-4% zit, kun je nu niet weten.quote:Toevallig ben ik momenteel in het proces van een nieuw huis en hypotheek enzo en de hypotheekadviseur van Vereniging Eigen Huis maakte het goede punt dat de rente momenteel, historisch gezien, best okee is en dat de kans, historisch gezien, dat de rente weer/nog heel veel gaat dalen minder groot is dan stijgen.
Eens. Zoals gezegd: ieder zijn eigen keus. Daar zal ik ook niets van zeggen.quote:Uiteindelijk weet niemand het, maar het verhaal van die gladjakker klonk niet onaannemelijk en als je het gewoon fijn vindt om, ook op lange termijn, te weten waar je aan toe bent: waarom niet?
Het ging bij de berekening om de netto rente, niet om de netto maandlast.quote:Op maandag 21 juli 2008 15:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Bovendien kan het ook best om een spaarhypotheek gaan. Dan is het bedrag nog weer een stuk lager.
In jouw berekening ja, maar in de OP staat niks over het soort hypotheek. Alleen dat de netto lasten ¤ 800 zijn.quote:Op maandag 21 juli 2008 16:08 schreef ManAtWork het volgende:
Het ging bij de berekening om de netto rente, niet om de netto maandlast.
Kijk even naar de post die ik quote. Dáár heeft de berekening betrekking op. Niet op de OP.quote:Op maandag 21 juli 2008 16:54 schreef k_man het volgende:
[..]
In jouw berekening ja, maar in de OP staat niks over het soort hypotheek. Alleen dat de netto lasten ¤ 800 zijn.
'Historisch gezien' moeten we dus nu even over een 'heuveltje' om vervolgens weer te dalen,...quote:Op maandag 21 juli 2008 16:18 schreef 3071VN het volgende:
[..]
Historisch gezien...maar ja, we weten het niet zeker.
[ afbeelding ]
Aldus Jazeker, de Hypotheker de rentestanden vanaf 1978. Nu zitten we ergens tussen de 5,5 en iets boven de 6 procent geloof ik.
Maar goed, wellicht is dit ietwat offtopic en een geheel persoonlijke keuze.
Nog nergens.quote:Op maandag 21 juli 2008 17:20 schreef Tinkepink het volgende:
Nou, ik weet niet bij welke bank jij een hypotheek hebt, 3071VN, maar bij mijn bank was de hypotheekrente voor 30 jaar wel erg hoog toen ik mijn laatste hypotheek afsloot.
In het geval van de OP is het 3000 euro na 1 jaar, 18000 of zo na 5 jaar. Wat sparen is natuurlijk goed maar je kan beter gewoon als je structureel dat in je huis stoppen(eerder aflossen) of sparen met een soort van spaarplan voor de hogere rentequote:Op maandag 21 juli 2008 18:04 schreef Eggos het volgende:
gewoon zelf sparen! zo heb je altijd wat achter de hand als je auto stuk is, of wat dan ook!
Vind je?quote:Op maandag 21 juli 2008 15:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
12x(800/,68)/5%= ¤ 282.353
Zo kapitaal is dat dus niet.
ja, dat vind ik wel. Jij niet?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is een ruitjeshuis van 30-40 jaar oud een normale eengezinswoning? Want dan zijn die vrijwel overal voor 2 ton te vinden
Had ik al eerder gezegd: bedenken wáár je voor wilt sparen en op welk termijn. Verder een kwestie van sommetjes maken.quote:Maar deze topic wat het interessants is als je een hypotheek hebt met een modale inkomen en een paar honderd euro per maand kan sparen. Gaan sparen(met een spaarplan) of versneld aflossen
quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:21 schreef avonne het volgende:
[..]
ja, dat vind ik wel. Jij niet?
[..]
Nee, dan blijf ik liever 2 jaar langer thuis en koop ik meteen nieuwbouw of een hoekhuis
Had ik al eerder gezegd: bedenken wáár je voor wilt sparen en op welk termijn. Verder een kwestie van sommetjes maken.
Dat sommetje kan ik ook wel maken zo ongeveer maar ik ben ze nog niet tegengekomen waar het interessanter is om met vreemd geld te financieren als je ook eigen geld hebt en met 250 euro pm zit je zo aan een leuk bedrag
Het zijn vaak paniekaankopen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:02 schreef avonne het volgende:
Waar komt dat idee van "gewoon" vandaan om als jonge twintiger al een heel huis te hebben?
Doordat je 1,2% betaald over het bedrag over de 20k wordt je effectieve rente lager en daarmee wordt het minder interessant om te sparen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 08:41 schreef Tuvai.net het volgende:
Vermogensrendementsheffing is inderdaad een debiel iets. 20.000 euro heb je als je een beetje kunt sparen zo bij elkaar. Maar goed, die word weer gecompenseerd door de rente van m'n spaarrekeningen dus 't doet me vrij weinig.
Neemt niet weg dat ik vermogensrendementsheffing gewoon een absurd iets vind. Je gaat in feite belasting betalen over geld waar al een x percentage aan belastinggeld vanaf is getrokken.
Kraam eens niet zoveel onzin uit. Je kunt in ZO Brabant genoeg appartementen kopen voor zeg <150K en rijtjeshuizen gaan ook weg voor minder of rond de 250K.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In Zuid Oost Brabant vindt je in elk geval niks wat je omschrijft voor onder de 250k, of er is wat mis mee.
En ik kan me niet voorstellen dat het in Gelderland ten zuiden van Arnhem en de provincies van Holland en Utrecht anders is
Zozo, rijtjeshuizen zijn niet goed genoeg voor meneer, meneer wil meteen een hoekhuis.quote:Nee, dan blijf ik liever 2 jaar langer thuis en koop ik meteen nieuwbouw of een hoekhuis
Klopt, maar dan nog heb ik 4,75%, 4,25% en binnenkort misschien ook 5,25% (aan 't twijfelen over Icesave) rente op mijn spaarrekeningen. Ik krijg dus toch een beetje (rente)geld voor 'niks'.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 08:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Doordat je 1,2% betaald over het bedrag over de 20k wordt je effectieve rente lager en daarmee wordt het minder interessant om te sparen.
quote:Op dinsdag 22 juli 2008 08:54 schreef josvr het volgende:
[..]
Kraam eens niet zoveel onzin uit. Je kunt in ZO Brabant genoeg appartementen kopen voor zeg <150K en rijtjeshuizen gaan ook weg voor minder of rond de 250K.
Niet in populaire gemeentes. In Helmond of Oss zal dat vast lukken
Wat jij bedoeld is: voor 250K kan ik geen vrijstaande villa kopen met 5000m2 tuin.
Nee, dat bedoel ik niet
[..]
Zozo, rijtjeshuizen zijn niet goed genoeg voor meneer, meneer wil meteen een hoekhuis.
Mijn keus, niet de jouwe
En verder: net of nieuwbouw alles is. Hele volkstammen willen nog niet dood gevonden worden in die saaie Vinex Karzernes.
Dus?
Als je de inflatie meeneemt(dat geld moet je ooit immers in Nederland uitgeven) dan ga je er zelfs op achteruit als je boven de limiet komt. Met een lagere hypotheek hou je meer geld overquote:Op dinsdag 22 juli 2008 08:55 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Klopt, maar dan nog heb ik 4,75%, 4,25% en binnenkort misschien ook 5,25% (aan 't twijfelen over Icesave) rente op mijn spaarrekeningen. Ik krijg dus toch een beetje (rente)geld voor 'niks'.
Ja.quote:
Dat mag.quote:Bijna 3 euroton of 800 euro netto rente voor een normale gezinswoning vind *ik* belachelijk.
Kwestie van uitgavenpatroon.quote:Even ter info, voor mijn huis heb ik eind 2005 nog niet de helft van jouw rekenbedrag betaalt. Ik verdien bovenmodaal maar ik zou niet weten hoe ik maandelijks 800 op zou moeten hoesten. Zelfs al zit daar de spaarverzekering bij in.
Niks van aantrekken. TS is 28 en woont nog bij mama. Grote verhalen, weinig actie dus.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 08:54 schreef josvr het volgende:
Zozo, rijtjeshuizen zijn niet goed genoeg voor meneer, meneer wil meteen een hoekhuis.
Geld dat je eenmaal in de aflossing van je hypotheek gestoken hebt krijg je lastig weer terug. En ¤ 5.000 is te weinig voor een gemiddeld huishouden om achter de hand te hebben voor tegenvallers. Daar is onlangs onderzoek naar gedaan, waar bij een bedrag in de orde van ¤ 19.000 genoemd werd.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 08:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Doordat je 1,2% betaald over het bedrag over de 20k wordt je effectieve rente lager en daarmee wordt het minder interessant om te sparen.
Dan kan je dat geld(bijvoorbeeld 5000 euro op je rekening laten staan voor tegenvallers) beter in je (nieuwe) huis stoppen. 20k van 200k is toch al snel een jaar of 3-5 minder aflossen en op het moment dat je huis vrij hebt krijg je het financieel makkelijker, ook al stijgt de prijs van je huis niet of daalt die zelfs
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |