ik denk dat het CDA daar het minst van profiteerd, maar tegen die tijd dat het zover is wordt het ook wel weer tijd dat ze ff in de oppositie belanden.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:35 schreef Wombcat het volgende:
Zou erg onverstandig zijn van GL, dan gaan ze bij volgende verkiezingen het lot van D66 tegemoet.
Ik denk dat vooral de SP er van zou profiteren. GL trekt namelijk vooral de linkse kiezers, die linkser zijn dan PVDA. GL zal in een kabinet te weinig van het beleid terug zijn, omdat ze te klein zijn tov de andere partijen. Die kiezers verliezen dan hun vertrouwen in GL en zullen waarschijnlijk niet naar CDA trekken.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:38 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
ik denk dat het CDA daar het minst van profiteerd, maar tegen die tijd dat het zover is wordt het ook wel weer tijd dat ze ff in de oppositie belanden.
quote:Op donderdag 23 november 2006 12:42 schreef Ultrawuft het volgende:
Zodra groenlinks kernenergie als oplossing ziet dan gaat dat wel gebeuren denk ik.
het is de meest logische combinatie, ondanks tegenstribbelen van Frits Wester en friends.quote:Op donderdag 23 november 2006 13:17 schreef rubbereend het volgende:
ik zie hier wel een mooie combinatie. Met 3 hoofdthema's Sociaal, Normen en Waarden en Milieu hebben ze alle 3 hun speerpunt.
en lpfquote:Op donderdag 23 november 2006 12:35 schreef Wombcat het volgende:
Zou erg onverstandig zijn van GL, dan gaan ze bij volgende verkiezingen het lot van D66 tegemoet.
Die kans wordt juist met de dag groter.quote:Op zondag 10 december 2006 12:59 schreef X. het volgende:
Waar is trouwens je ondertitel over Bos I, je bent er zelf inmiddels ook achter dat dat hem niet gaat worden?
Vooral niet als je met Halsema in 1 coalitie zitquote:Op zondag 10 december 2006 13:06 schreef Sidekick het volgende:
Ik noem 81 zetels geen riante kamermeerderheid.
Hoezo ben ik ineens zo CDA?quote:Op zondag 10 december 2006 13:09 schreef X. het volgende:
Wel grappig dat Genverbrander ineens zo CDA is. Opmerkelijke draai. Al zijn we dat gewend van PvdA'ers
Al te dwaze plannen van rechts kunne ook worden tegengehouden doordat pvda/gl op 1 zetel na net zo groot is, dus zal een prima kabinet worden dat alles beetje binnen de perken houdt, met aandacht voor het milieu. Lijkt me puik.quote:Op zondag 10 december 2006 13:12 schreef Jurgen21 het volgende:
Het CDA zal aansturen op een kabinet met de CU. Als dat niet slaagt dan is een kabinet met GL idd mogelijk. Het CDA heeft immers een meerderheid in een dergelijk kabinet, zodat al te dwaze linkse plannen direct kunnen worden geblokkeerd.![]()
Je snapt niet helemaal hoe het werkt kennelijk.quote:Op zondag 10 december 2006 13:12 schreef Jurgen21 het volgende:
Het CDA zal aansturen op een kabinet met de CU. Als dat niet slaagt dan is een kabinet met GL idd mogelijk. Het CDA heeft immers een meerderheid in een dergelijk kabinet, zodat al te dwaze linkse plannen direct kunnen worden geblokkeerd.![]()
Het CDA is groter dan PvdA en GL samen, dus dat regeerakkoord zal niet opzienbarend links worden. Gewoon een voortzetting van de afgelopen vier jaren met een behoorlijke sociale bijsturing. Een serie compromissen die worden uitgevoerd. Vergeet niet dat CDA, VVD, PVV, SGP en CU samen 80 zetels hebben. De CU stemt in meer dan 80% van de gevallen identiek als het CDA. Het idee dat momenteel leeft bij links-Nederland, dat de CU instemt met alle linkse plannen, is een misvatting. De CU is zeer pro-Israël, wil het gedoogbeleid jegens drugs afschaffen, is tegen een almachtige EU, is tegen abortus en euthanasie, is voorstander van een sterke krijgsmacht, een vriend van de VS, voor internationale vredes- en gevechtsmissies, staat vierkant achter de monarchie, is tegen elke bestuurlijke vernieuwing etc. etc.quote:Op zondag 10 december 2006 13:14 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Je snapt niet helemaal hoe het werkt kennelijk.Er zullen uiteraard flink wat linkse plannen in het regeerakkoord komen te staan, anders komt die regering er niet in the first place.
Het CDA kan natuurlijk niet op de oude voet doorgaan, het parlement is veranderd in case you haven't noticed.
En laat dat nou precies de reden zijn waarom de PVDA nooit met de CU in een kabinet gaat zitten.quote:Op zondag 10 december 2006 13:21 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
De CU stemt in meer dan 80% van de gevallen identiek als het CDA. Het idee dat momenteel leeft bij links-Nederland, dat de CU instemt met alle linkse plannen, is een misvatting. De CU is zeer pro-Israël, wil het gedoogbeleid jegens drugs afschaffen, is tegen een almachtige EU, is tegen abortus en euthanasie, is voorstander van een sterke krijgsmacht, een vriend van de VS, voor internationale vredes- en gevechtsmissies, staat vierkant achter de monarchie, is tegen elke bestuurlijke vernieuwing etc. etc.
Ja dat is waar. CU is zo makkelijk nog niet te temmen, en daarom denk ik dus dat een kabinet met GL makkelijker is om mee te regeren, zowel voor PvdA als CDA.quote:Op zondag 10 december 2006 13:21 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Het idee dat momenteel leeft bij links-Nederland, dat de CU instemt met alle linkse plannen, is een misvatting. De CU is zeer pro-Israël, wil het gedoogbeleid jegens drugs afschaffen, is tegen een almachtige EU, is tegen abortus en euthanasie, is voorstander van een sterke krijgsmacht, een vriend van de VS, voor internationale vredes- en gevechtsmissies, staat vierkant achter de monarchie, is tegen elke bestuurlijke vernieuwing etc. etc.
Echt zo grappig dat mensen keer op keer hun eigen mening over het beleid projecteren op politieke partijen. Jij weet blijkbaar al zeker dat PvdA en GL lekker een blok tegen het CDA gaan vormen.quote:Op zondag 10 december 2006 13:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Al te dwaze plannen van rechts kunne ook worden tegengehouden doordat pvda/gl op 1 zetel na net zo groot is, dus zal een prima kabinet worden dat alles beetje binnen de perken houdt, met aandacht voor het milieu. Lijkt me puik.![]()
Ja, want denk je nou echt dat groenlinks en pvda gaan instemmen met al te rechtse plannen vna het cda? Dat gebeurt niet, net zoals cda niet zal instemmen mt al te linkse plannen. Dus kom je ergens in het midden uit. Simpel. Dat is niet projecteren van eigen ideeen, maar logisch nadenken.quote:Op zondag 10 december 2006 14:18 schreef X. het volgende:
[..]
Echt zo grappig dat mensen keer op keer hun eigen mening over het beleid projecteren op politieke partijen. Jij weet blijkbaar al zeker dat PvdA en GL lekker een blok tegen het CDA gaan vormen.
Jij denkt dat Bos een linkse jongen is. Maar dat is een lelijke misvatting. Bos hoort bij de rechtse tak van de PvdA. Hij heeft niet voor niks bij Shell gewerkt en is staatssecretaris van Financiën geweest.quote:Op zondag 10 december 2006 13:14 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Je snapt niet helemaal hoe het werkt kennelijk.Er zullen uiteraard flink wat linkse plannen in het regeerakkoord komen te staan, anders komt die regering er niet in the first place.
Het CDA kan natuurlijk niet op de oude voet doorgaan, het parlement is veranderd in case you haven't noticed.
Ja klopt, je kunt zoveel linkse plannen hebben als je wil, maar als je bij Shell hebt gewerkt en staatssecretaris van Financiën bent geweest, dan ben je rechts.quote:Op zondag 10 december 2006 14:23 schreef X. het volgende:
[..]
Jij denkt dat Bos een linkse jongen is. Maar dat is een lelijke misvatting. Bos hoort bij de rechtse tak van de PvdA. Hij heeft niet voor niks bij Shell gewerkt en is staatssecretaris van Financiën geweest.
Denk jij nu echt dat Balkenende met die schreeuwlelijk van een Halsema in 1 regering gaat zitten?quote:Op zondag 10 december 2006 14:22 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, want denk je nou echt dat groenlinks en pvda gaan instemmen met al te rechtse plannen vna het cda? Dat gebeurt niet, net zoals cda niet zal instemmen mt al te linkse plannen. Dus kom je ergens in het midden uit. Simpel. Dat is niet projecteren van eigen ideeen, maar logisch nadenken.
Wat is dit nou voor een opmerking? Alsof Balkenende mag bepalen met wie hij in 1 regering gaat zitten. Zoveel keus heeft hij niet en hij zal het moeten doen met de zetelverdeling zoals die er nu ligt.quote:Op zondag 10 december 2006 14:24 schreef X. het volgende:
[..]
Denk jij nu echt dat Balkenende met die schreeuwlelijk van een Halsema in 1 regering gaat zitten?
Ja. Ga je weer. Denken dat omdat jíj een afkeer van Halsema hebt Balkenende dat ook heeft. En al zou Balkenende alleen vanwege Halsema niet met Groenlinks een kabinet willen vormen moet hij per direct uit de politiek omdat hij dan incapabel is.quote:Op zondag 10 december 2006 14:24 schreef X. het volgende:
[..]
Denk jij nu echt dat Balkenende met die schreeuwlelijk van een Halsema in 1 regering gaat zitten?
Inderdaad, daar zul je op uitkomen.quote:Op zondag 10 december 2006 14:22 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, want denk je nou echt dat groenlinks en pvda gaan instemmen met al te rechtse plannen vna het cda? Dat gebeurt niet, net zoals cda niet zal instemmen mt al te linkse plannen. Dus kom je ergens in het midden uit. Simpel. Dat is niet projecteren van eigen ideeen, maar logisch nadenken.
Wie zegt dat?quote:Op zondag 10 december 2006 14:24 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ja klopt, je kunt zoveel linkse plannen hebben als je wil, maar als je bij Shell hebt gewerkt en staatssecretaris van Financiën bent geweest, dan ben je rechts.
Ja, Ga je weer. Denken dat omdat jíj denkt dat het niet zo is, ook aannemen dat het niet zo is.quote:Op zondag 10 december 2006 19:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja. Ga je weer. Denken dat omdat jíj een afkeer van Halsema hebt Balkenende dat ook heeft. En al zou Balkenende alleen vanwege Halsema niet met Groenlinks een kabinet willen vormen moet hij per direct uit de politiek omdat hij dan incapabel is.
Zolang er geen bewijs voor is ga ik daar niet vanuit nee. Dat Balkenende nu geen zin heeft om met de SP te regeren is wel duidelijk, maar zolang dat niet duidelijk is over GL zal ik niet beweren dat Balkenende niet met Groen-links wilt regeren, en al helemaal niet om zo'n onzinnige reden als dat Halsema een schreeuwlelijk is.quote:Op zondag 10 december 2006 20:50 schreef X. het volgende:
[..]
Ja, Ga je weer. Denken dat omdat jíj denkt dat het niet zo is, ook aannemen dat het niet zo is.
Juist dat gaat echt prijsschieten worden voor de oppositie.quote:Op maandag 11 december 2006 10:37 schreef Keijs het volgende:
3 verliezers van de verkiezingen een coalitie laten vormen lijkt me niet de juiste keuze
Wat een onzin. Elke meerderheid is democratisch.quote:Op maandag 11 december 2006 10:37 schreef Keijs het volgende:
3 verliezers van de verkiezingen een coalitie laten vormen lijkt me niet de juiste keuze
Het is wel democratisch maar totaal niet logisch.quote:Op maandag 11 december 2006 10:49 schreef FritsBom het volgende:
[..]
Wat een onzin. Elke meerderheid is democratisch.
Dat klopt idd als een bus, alleen vind ik dat je moet luisteren naar het "signaal"wat de kiezer heeft afgegeven en moet de SP iig bij coaltiebesprekeingen worden betrokken in eerste instantie. Als dat misloopt en die kans is natuurlijk levensgroot kan evt. naar deze combi worden gekeken.quote:Op maandag 11 december 2006 10:49 schreef FritsBom het volgende:
[..]
Wat een onzin. Elke meerderheid is democratisch.
Het CDA en de PvdA vertegenwoordigen altijd nog meer kiezers dan de SP.quote:Op maandag 11 december 2006 10:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is wel democratisch maar totaal niet logisch.
quote:Op donderdag 23 november 2006 12:26 schreef NLweltmeister het volgende:
zijn samen 80 zetels
Balkenende premier Albayrak en Femke of Rosenmuller vice premier
Als dit niet lukt een links minderheidskabinet olv premier Bos
We hebben hier een CONSENSUSDEMOCRATIE, weet je nog? Niet een wat-komt-het-CDA-het-beste-uit-democratie.quote:Op maandag 11 december 2006 11:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
CDA met GL? are you kidding me????
GL is links-liberaal radicaal, CDA is gematigd rechts-conservatief. Hoe verschillend wil je het hebben?
![]()
Dat zal het inderdaad wel worden ja.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:34 schreef X. het volgende:
Rustig maar iedereen. Het wordt CDA/PVDA/CU.
Opgelost
Vind jij CDA & PvdA dan wel een logische en goede coalitie?quote:Op maandag 11 december 2006 11:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
CDA met GL? are you kidding me????
We worden het tweede Ierland.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Dat zal het inderdaad wel worden ja.![]()
Dat klote kut geloof. In wat voor land woon ik dat hier miljoenen mensen stemmen op partijen die in de sprookjes uit de Bijbel geloven.Blijven nadenken mensen! Niemand kan op het water lopen, niemand wordt geboren zonder dat er eerst geneukt is, geen mens staat op uit de dood. Jezus was gewoon een man net als wij die zich aftrok en neukte met o.a. Maria Magdalena. Niks heiligs aan, laat het LOS.
Er stemmen niet alleen christenen op het CDA hoor. Ik zelf ben ongelovig, maar stem wel CDA. Dat linkse hoeft voor mij niet.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Dat klote kut geloof. In wat voor land woon ik dat hier miljoenen mensen stemmen op partijen die in de sprookjes uit de Bijbel geloven.Blijven nadenken mensen! Niemand kan op het water lopen, niemand wordt geboren zonder dat er eerst geneukt is, geen mens staat op uit de dood. Jezus was gewoon een man net als wij die zich aftrok en neukte met o.a. Maria Magdalena. Niks heiligs aan, laat het LOS.
Klopt. Maar het zal er toch moeten komen. Hoe raar het ook is.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:13 schreef rubbereend het volgende:
nou een combinatie Balkenende Bos is na vanavond vrij lastig geworden
Precies. Ik zie PvdA en CDA eigenlijk niet samen in een kabinet. Het ligt er nog een beetje aan wat het CDA vandaag doet, maar als ze hun poot stijf houden is het hommeles.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:13 schreef rubbereend het volgende:
nou een combinatie Balkenende Bos is na vanavond vrij lastig geworden
De informateur zou wellicht onafhankelijker moeten zijn. Of je zou een team van informateurs moeten hebben van verschillende partijen. Nu worden er bilateraaltjes gevoerd, maar Bos en Marijnissen zaten in de afzonderlijke gesprekken met Balkenende wel in een 1-tegen-2 situatie tegenover Hoekstra en Balkenende van het CDA.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:57 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk zouden de onderhandelingen over een coalitie door iemand anders dan de partijleider gedaan moeten worden. Heb idee dat er nu veel te veel persoonlijke geschillen meespelen wat het proces onnodig frustreert.
GL heeft 7 zetels, CU heeft er 6.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:13 schreef SpankTheMonkey het volgende:
CU heeft winst geboek, GL verlies. CU heeft dus voorrang.
Wie zegt dat wat jij gelooft klopt?quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik geloof niks waar geen bewijs voor is. Christenen wel en zijn dus kennelijk wat irrationeler of angstiger.quote:Op woensdag 13 december 2006 13:00 schreef X. het volgende:
[..]
Wie zegt dat wat jij gelooft klopt?
Geloof is iets subjectiefs. Mensen ook. En politici zijn mensen.
quote:***************************************
Bos lonkt naar onwillig GroenLinks
` PvdA-leider Bos heeft nu een voorkeur
voor een kabinet met CDA en GroenLinks,
zei hij na een gesprek met informateur
Hoekstra.Maar GroenLinks-leider Halsema
zegt dat GL "nu niet beschikbaar" is.
Halsema voert onder meer aan dat de SP
tegenover het CDA gezien haar zeteltal
meer gewicht in de schaal kan leggen.
Bos vindt het teleurstellend als GL de
tweede linkse partij is die afhaakt
voordat er is onderhandeld.
Wat Bos betreft was het vanmiddag zijn
laatste gesprek met de informateur in
deze fase.Hij vindt dat er een nieuwe
opdracht moet komen waarin inhoudelijk
onderhandeld wordt.
Er is wel bewijs voor het feit dat Bos een wan-campagne heeft gevoerd, maar dat zie je ook niet in.quote:Op woensdag 13 december 2006 16:59 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik geloof niks waar geen bewijs voor is. Christenen wel en zijn dus kennelijk wat irrationeler of angstiger.
Er zijn weinig partijen bereid te regeren zo te zien.quote:
Bos wist allang dat GL niet zou willen natuurlijk.quote:
De VVD heeft gezegd dat als ze nodig zijn, dat ze wel regeringsverantwoordelijkheid wil dragen. Alleen zei Rutte dat de VVD zich op moet maken voor de oppositie, omdat die kans erg klein is.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Er zijn weinig partijen bereid te regeren zo te zien.
SP is afgehaakt.
GL haakt nu af.
VVD had direct na de verkiezingen al aangegeven niet direct in de regering te willen zitten (wat vanuit hun positie overigens nog wel begrijpelijk is).
Trieste zaak.
Haha idd.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:35 schreef ethiraseth het volgende:
Tis wel lekker gestelt weer met ons land. Geen enkele partij wil regeren.![]()
Stabiel? 77 zetels?quote:Op woensdag 13 december 2006 17:45 schreef Visitor1982 het volgende:
CDA/PvdA/D66 lijkt me toch echt het stabielst, maar ik denk niet dat D66 nu wil.
Ik bedoel meer stabiel qua inhoud van de partijen. D66 zit precies tussen het CDA en de PvdA, ook al is D66 wel veel progressiever dan die twee. In 1981 is het ook al eens geprobeerd met deze drie, wat binnen een jaar tot nieuwe verkiezingen leidde omdat Den Uyl het niet kon verdragen om onder Van Agt in een kabinet te zitten.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stabiel? 77 zetels?
Er nog maar van afgezien dat D66 nu al drie verkiezingen op rij gehalveerd is.
Op die manier.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:48 schreef Visitor1982 het volgende:
[..]
Ik bedoel meer stabiel qua inhoud van de partijen. D66 zit precies tussen het CDA en de PvdA, ook al is D66 wel veel progressiever dan die twee. In 1981 is het ook al eens geprobeerd met deze drie, wat binnen een jaar tot nieuwe verkiezingen leidde omdat Den Uyl het niet kon verdragen om onder Van Agt in een kabinet te zitten.
Veel respect heb je niet hequote:Op dinsdag 12 december 2006 17:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Wie weet. Als ze echt de boot af blijft houden is het wel heel erg zuur voor de PvdA: ondanks het verlies een unieke verkiezingsuitslag waarbij het CDA niet om de keuze van de PvdA heenkan - en vervolgens krijgt Balkenende gewoon zijn zin met CDA/PvdA/ChristenUnie.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..] Femke is nog effe met haar rituele dans bezig, over een week zit ze aan de onderhandelingstafel.
En wie zij ook alweer dat ie alleen met de SP wou regeren? Sorry hoor, maar nu kun je toch echt niets anders concluderen dan dat Bos niet betrouwbaar is.quote:
Als 'ie nu vervolgens zou blijven volhouden dat 'ie niet zonder SP wil regeren, zou 'm weer verweten worden dat 'ie geen verantwoordelijkheid wil nemen.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En wie zij ook alweer dat ie alleen met de SP wou regeren? Sorry hoor, maar nu kun je toch echt niets anders concluderen dan dat Bos niet betrouwbaar is.
Ook dan zal Balkenende nog een stuk richting PVDA moeten opschuiven, anders gaat de PVDA natuurlijk niet in dat kabinet zitten. Ze zullen er niet in gaan zitten om alleen maar mee te stemmen met het CDA, ze zullen er echt wat uit willen halen. Dat zijn ze ook wel verplicht naar hun achterban toe natuurlijk.quote:Op woensdag 13 december 2006 18:48 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Wie weet. Als ze echt de boot af blijft houden is het wel heel erg zuur voor de PvdA: ondanks het verlies een unieke verkiezingsuitslag waarbij het CDA niet om de keuze van de PvdA heenkan - en vervolgens krijgt Balkenende gewoon zijn zin met CDA/PvdA/ChristenUnie.
Hij had dat in eerste instantie helemaal niet moeten zeggen. Nu zorgt hij zelf voor een reden om hem draaikont te noemen.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als 'ie nu vervolgens zou blijven volhouden dat 'ie niet zonder SP wil regeren, zou 'm weer verweten worden dat 'ie geen verantwoordelijkheid wil nemen.
Uiteindelijk moet het land toch geregeerd worden.
Beetje zoals alle slechte dingen van paars op de pvda afgeschreven worden dus?quote:Op woensdag 13 december 2006 20:45 schreef Refragmental het volgende:
Hopelijk wijst de CDA dit af.
Laat links het land maar lekker regeren. Laat ze maar eens voor hun eigen daden verantwoordelijk zijn.
Ik zie het in een CDA-PvdA-GL coalitie al gebeuren dat alle slechte dingen op het CDA worden afgeschoven zodat de PvdA en GL als populisten met alle eer er vandoor gaan.
Daarom... of helemaal links... of helemaal rechts... of helemaal niet!!
En Den Uyl.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:29 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Beetje zoals alle slechte dingen van paars op de pvda afgeschreven worden dus?![]()
Respect? Ik mag in dit land wel kritiek hebben op het geloof hoop ik? Zeker als ik zie hoe de Islam te grazen wordt genomen. Vaak terecht, maar laten we het christendom vooral niet vergeten. Dat is minstens zo erg.quote:
De puinhopen van Den Uyl (1973-1977)quote:Op woensdag 13 december 2006 21:29 schreef Wombcat het volgende:
En Den Uyl.
Bronquote:Ook Halsema wil niet met Bos regeren
Na het afvallen van de SP als mogelijke coalitiepartner lonkt PvdA-leider Wouter Bos nu naar GroenLinks. Maar ook Femke Halsema gaat niet op zijn avances in.
Bos sprak vanmiddag als laatste van de fractievoorzitters met informateur Rein Jan Hoekstra. Hij heeft tijdens dat gesprek aangegeven het liefst te willen regeren met PvdA, CDA en GroenLinks, zo zei Bos na afloop.
Verliezers
Maar Halsema voelt daar niets voor. Zij liet Hoekstra eerder op de dag al weten dat GroenLinks ‘nu niet’ in is voor regeringsdeelname. Ze vindt GroenLinks te klein. Ook wil ze geen kabinet van drie verliezers. CDA en PvdA moeten volgens haar eerst praten met de ChristenUnie (CU).
‘Dat is dan al de tweede partij die afhaakt zonder dat er over de inhoud is gesproken,' reageerde een teleurgestelde Bos. Hij wil een gesprek met Halsema.
Vorige week bleek al dat de SP niet met CDA en PvdA wil regeren. Omdat ook het CDA weinig heil zag in een coalitie met de SP, maakte Hoekstra maandag bekend dat de SP afvalt als coalitiepartner. SP-leider Jan Marijnissen onthulde maandag dat Wouter Bos hem het hele weekeinde heeft gebeld in de hoop het nog op links akkoordje te kunnen gooien. Maar Marijnissen zei dat hij expres niet heeft opgenomen. De SP-leider zei geen zin te hebben in ‘achterkamertjespolitiek’.
Hij neemt het Bos nog steeds zeer kwalijk dat die zich tijdens de verkiezingscampagne niet voor een linkse coalitie wilde uitspreken. Zelfs een op het allerlaatste moment ingelast ‘kopje koffie’ tussen de drie fractievoorzitters leverde toen niets op.
Hoekstra sprak de afgelopen dagen met alle fractievoorzitters om te kijken welke coalitie de voorkeur heeft, nu de optie CDA, PvdA en SP is afgevallen. André Rouvoet van de ChristenUnie riep CDA en PvdA vandaag op duidelijk aan te geven met welke derde partij zij de formatiebesprekingen willen aangaan. Bos heeft inmiddels aan zijn verzoek voldaan, maar het CDA heeft nog steeds geen partij genoemd.
Kritiek is iets anders dan het volledig afbranden van elke gelovige van welke signauur dan ook. Enige nuance zou je sieren.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:31 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Respect? Ik mag in dit land wel kritiek hebben op het geloof hoop ik? Zeker als ik zie hoe de Islam te grazen wordt genomen. Vaak terecht, maar laten we het christendom vooral niet vergeten. Dat is minstens zo erg.
Mensen moeten eens zelf leren nadenken. Spoken bestaan niet, da's toch het eerste wat je leert als peutertje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |