abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 03:53:02 #1
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_40960255
Een kabinet dat zich ten doel stelt om kennis, macht en inkomen.eerlijk te delen, dat kan nooit goed gaan!

De laatste tijd komen we in discussies over politiek (in de kroeg) heel vaak terecht op allerlei maatregelen die ramppoliticus Joop den Uyl destijds genomen heeft en die nog steeds z'n rampzalige uitwerkingen hebben in de huidige maatschappij.
Bijvoorbeeld dat aandeelhouders minder inspraak op het bestuur van een bedrijf kregen, maar de raad van commesarissen het bestuur aanstellen. Ideale voedingsbodem voor een graaicultuur aan de top van het bedrijfsleven lijkt me, en alzo geschiedde en is nog steeds gaande.
En uiteraard de onderwijshervormingen van Van Kemenade, waardoor hoogbegaafden hun draai niet meer konden vinden tussen al die subinteligente plebejers in de klas. En dan die randdebielen die niet weten hoe ze met kennis moeten omgaan, die opeens toegang kregen tot meer kennis, met de gevolgen van dien.

Politici die het over "Eerlijk delen" hebben zou je bij voorbaat al moeten wantrouwen. Gelijke verdeling leidt altijd tot degradatie van datgene wat je verdeelt.

Vraag is of iemand hier nog meer voorbeelden weet over de schadelijke uitwerkingen van Ome Joop's kabinet.

Meer over het kabinet Den Uyl hierrrrrrrrrrr!!!
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 05:06:20 #2
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_40960576
Als er een Hall-of-shame van de Ned. politiek wordt ingericht zijn zij de eerste kandidaten om een ereplek te krijgen.
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 05:19:10 #3
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_40960610
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 05:06 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Als er een Hall-of-shame van de Ned. politiek wordt ingericht zijn zij de eerste kandidaten om een ereplek te krijgen.

Heb je ook concrete voorbeelden of een url waar ze staan. Ik weet er zelf wel een paar, maar kom in discussies maar op de 2 bovengenoemde voorbeelden. De rest weet ik maar vaag.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 06:42:24 #4
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_40960825
Ik heb wat gevonden!!!! Wetgeving kabinet Den Uyl
Die achterlijke verplichte autogordel en bromfietshelm komt dus van hen! Verdomd altruistisch monster! Dat zou iets tussen de verzekeraar en de verzekerde moeten zijn.
Ook hun bemoeizucht in de relatie tussen werkgever en werknemer is tenenkrommend. Waar bemoeien ze zich mee? Waar haalt de overheid uberhaubt het gore lef vandaan om zich met de relatie tusssen de werkgever en werknemer te bemoeien?
En dan die winkelsluitingswet! Ik zou bijna willen vloeken! Dat heeft hij dus bedacht! De collectivistische altruist die hij was. Het is te gek voor woorden dat een ondernemer niet eens zelf kan bepalen tot hoe laat hij zijn tent open houdt!? Ik zou Den Uyl bijna Wesley Mouch willen noemen.
pi_40960835
Het aardgas!
quote:
Er komt gaandeweg meer geld beschikbaar als na de oliecrisis van ’72-‘73 de olieprijzen stijgen en daarmee ook de aardgasinkomsten. Daar profiteert in eerste instantie het kabinet Den Uyl (1973-1977) van. Marcel van Dam: “Ik herinner me nog een vergadering van PvdA-bewindslieden waarin gezegd werd: ‘We zitten de komende tientallen jaren op rozen’”. Het geld wordt snel en makkelijk uitgegeven, de collectieve sector groeit, lonen stijgen explosief en de gulden wordt sterker.

Een nieuwe economische term doet zijn intrede: Dutch disease. De hoge lonen en de harde gulden tasten de Nederlandse concurrentiepositie aan. Volgens KVP-kamerlid Harry Notenboom is het beleid funest voor de economie: “De belastingdruk bleef omhoog gaan, de begrotingstekorten bleven stijgen, ook naast die onverwachte extra aardgas opbrengst. Dat kwam Den Uyl goed uit, maar daardoor is wel de aanzet gegeven voor de explosie van uitgaven.” Een andere term die dan ingeburgerd raakt is verjubelen.

Jan Terlouw heeft als fractievoorzitter van D66 en later minister van Economische Zaken de hoogtijdagen van de aardgasopbrengsten meegemaakt. Terugblikkend merkt hij op: “Het geld verjubelen zoals in het begin gebeurde, werkgelegenheid scheppen tegen 100 duizend gulden per arbeidsplaats, buurtcentra en verenigingen subsidiëren. Er gebeurde van alles wat niet rendabel bleek te zijn. Dat had natuurlijk veel beter gekund.”
Kabinet Den Uyl begon er mee, het grote aardgasgeld als smeerolie gebruiken.
quote:
Maar het verjubelen is niet alleen voorbehouden aan het kabinet-Den Uyl, ook de volgende kabinetten raken verslaafd aan het aardgas. Het begrotingstekort onder het kabinet-Van Agt loopt zelfs op tot 12%.
bron: VPRO | Andere tijden, Aardgas als smeerolie ; 2006

En zo zitten we nu al tijden met een veel te grote begroting, omdat onze overheid zonder schroom de (eindige!) aardgasbaten heeft opgenomen in de begroting. Waardoor we véél meer geld uitgeven dan we verdienen. Bij teruglopende aardgasbaten voelt de politiek de pijn - en kijkt naar de andere inkomstenbron: de belastingbetaler..

En wie waren er ook al weer aan de macht, toen die enorme aardgasbel optimaal geëxploiteerd werd? 160 miljard! Afgelopen 40 jaar, 160 miljard! Oh ja - de babyboomers. Je weet wel, die straks een te kleine spaarpot voor hun AOW hebben, waarom ze nu vragen of wij jongeren niet alsjeblieft meer willen gaan werken en liefst nog iets extra premie betalen en oh ja - afzien van sociale zekerheid, studiefinanciering, WAO, bijstand, WW etc. Want daar is geen geld meer voor..

.

Het aardgas wakkerde ontwikkeling van energieintensieve bedrijfstakken aan:
quote:
De net ontdekte bodemrijkdom lijkt landelijke beleidsmakers naar het hoofd te stijgen. Zij doen het kostbare, milieuvriendelijke aardgas soms in de uitverkoop. Het wordt bijvoorbeeld voor een appel en een ei verkocht aan tuinders, die hierdoor een oneigenlijk concurrentievoordeel krijgen ten opzichte van hun collega's in landen waar de warme zon druiven, tomaten en paprika's vrijwel voor niets doet groeien. De gemakkelijke beschikbaarheid van aardgas tegen in verhouding lage prijzen werkt in de hand dat de economische bedrijvigheid in Nederland steeds energie-intensiever wordt.
bron NRC | De verkwisting van een bodemschat ; 1997
Achteraf is dat niet zo handig, energie-intensieve bedrijvigheid .

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40960898
Hier is ook nog wel een aardig stuk, een recentie over: Pieter Bootsma en Willem Breedveld, De Verbeelding aan de Macht – Het Kabinet-Den Uyl 1973-1977, Den Haag: SDU Uitgevers, 1999.
quote:
Met veel andere vernieuwingen die onder Den Uyl zijn geïntroduceerd maar door Bootsma en Breedveld niet worden beschreven, zitten we intussen eveneens in onze maag. Dat geldt niet alleen voor de onafhankelijkheid van Suriname, maar ook voor de stadsvernieuwing, waar het ideaal van bouwen voor de buurt tot een eenzijdige bevolkingsopbouw heeft geleid. De wet AROB luidde de juridisering van het openbaar bestuur in die thans door mensen als Van Kemenade zo bestreden wordt. En buiten een kleine kring van onderwijszeloten moet niemand nog wat hebben van Van Kemenades eigen middenschool. Met de door De Gaay Fortman nagestreefde reorganisatie van het binnenlands bestuur is het nog steeds tobben.

Eigenlijk was Duisenberg de enige die succesvolle hervormingen tot stand bracht. Die introduceerde de BV, waardoor veel zelfstandigen sindsdien minder belasting betalen. En hij introduceerde met de één-procentnorm ook het begrip collectieve uitgaven, waarmee echte overheidsuitgaven, sociale uitkeringen en de gezondheidszorg gezamenlijk aan een limiet gebonden waren. Zonder dat zou het Kok in 1991 niet mogelijk geweest zijn om voor te stellen een tegenvaller in de rente op de staatsschuld te compenseren met lagere WAO-uitkeringen. Maar dit waren niet bepaald de hervormingen waarvoor de PvdA in het kabinet was gaan zitten.
bron
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_40960915
quote:
Wonen was volgens de Nota huur- en
subsidiebeleid uit 1974 een ‘merit good’,
dat van overheidswege moest worden
gestimuleerd omdat de burgers onvol-
doende belang zouden hechten aan
het wonen. Ook inkomensverdelings-
motieven speelden een belangrijke rol.
De koopkracht van lage-inkomens-
groepen mocht niet te veel onder druk
komen door oplopende huren. Sterk
stijgende rijksuitgaven op het terrein
van de volkshuisvesting waren het ge-
volg. Tegelijkertijd remde dit beleid de
vorming van eigen-woningbezit.
bron: Het risico van leegstand in de sociale huursector in opdracht van VROM, uitgevoerd door NYFER, 1998

-edit- ook wel aardig hierover, de analyse van het SCP:
quote:
Vanaf het begin van de jaren zeventig blijft de
discussie over de doelmatigheid van subsidies de sector beheersen. Het verdelingaspect
- wie profiteert waarvan en waarom - wordt begin jaren zeventig
steeds belangrijker in de beleidsdiscussies.
Het lukte niet de verdelingsproblemen op korte termijn op te lossen. Er was veel
weerstand bij de woningcorporaties en gemeenten tegen het invoeren van een
inkomenscriterium bij de toewijzing van gesubsidieerde huurwoningen en tegen
het opnemen van een inkomenscriterium in het huurcontract, waardoor huurders
die met een forse toename van het inkomen te maken kregen gedwongen
zouden worden te verhuizen.
Aan de andere kant was er weinig weerstand tegen het invoeren van een aanvullende
individuele inkomensafhankelijke subsidie. In eerste instantie was het
de bedoeling dat het een voor iedere ontvanger tijdelijke regeling betrof. Uiteindelijk
werd hiervan om politieke redenen afgezien. In de eerste helft van de
jaren zeventig werd de regeling steeds verder uitgebreid, waarbij ook huurverhoging
als gevolg van woningverbetering voor subsidiëring in aanmerking kwam
en de maximale inkomens- en huurgrenzen fors opgetrokken werden. Leegstandsbestrijding
in de nieuwbouw was daarbij één van de subsidiemotieven.
Het gebruik van de regeling steeg van 31.000 ontvangers in 1970 naar 129.000
in 1974 (Van der Schaar 1987). Daarna werd de regeling, onder invloed van het
beleid dat werd vastgesteld op basis van de Nota huur- en subsidiebeleid
(Gruijters et al. 1974) uit 1974, sterk gewijzigd en verruimd.
()
Dit stelsel
zou tot aan de Nota volkshuisvesting in de jaren negentig (TK 1988/1989) die in
1989 het licht zag, in stand blijven. Dit verklaart de sterke toename van het
aandeel van de subjectsubsidies in de totale volkshuisvestingsuitgaven in de
jaren zeventig, gevolgd door een nog sterkere toename van deze subsidies in
de eerste helft van de jaren tachtig als gevolg van de economische recessie en
de daarmee gepaard gaande inkomensstagnatie.
Sociaal Cultureel Planbureau, sociaal cultureel rapport 1998 hfst 13

[ Bericht 57% gewijzigd door sigme op 19-08-2006 07:53:13 ]
pi_40961083
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 07:33 schreef sigme het volgende:
Hier is ook nog wel een aardig stuk, een recentie over: Pieter Bootsma en Willem Breedveld, De Verbeelding aan de Macht – Het Kabinet-Den Uyl 1973-1977, Den Haag: SDU Uitgevers, 1999.
[..]

bron
Nou ja, de Wet AROB wordt inderdaad vaak gezien als het begin van de juridisering van de overheid, maar die wet gaf private partijen evengoed middelen om overheidshandelen te bestrijden. Voor de Tweede Wereldoorlog had de overheid min of meer het rijk alleen - juridische controle was er amper. De wet AROB kan als de afsluiting worden gezien van een proces waarin burgers weerbaarder werden tegenover de overheid.

Overigens heeft dat in sommige gevallen wel weer geleid tot een bestuurscultuur waar vooral wordt gefocusd op wat juridisch haalbaar is, in plaats van op wat het meest wenselijk dan wel meest effectieve is.
pi_40961177
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 06:44 schreef sigme het volgende:
Het aardgas!
[..]

Kabinet Den Uyl begon er mee, het grote aardgasgeld als smeerolie gebruiken.
[..]

bron: VPRO | Andere tijden, Aardgas als smeerolie ; 2006

En zo zitten we nu al tijden met een veel te grote begroting, omdat onze overheid zonder schroom de (eindige!) aardgasbaten heeft opgenomen in de begroting. Waardoor we véél meer geld uitgeven dan we verdienen. Bij teruglopende aardgasbaten voelt de politiek de pijn - en kijkt naar de andere inkomstenbron: de belastingbetaler..

En wie waren er ook al weer aan de macht, toen die enorme aardgasbel optimaal geëxploiteerd werd? 160 miljard! Afgelopen 40 jaar, 160 miljard! Oh ja - de babyboomers. Je weet wel, die straks een te kleine spaarpot voor hun AOW hebben, waarom ze nu vragen of wij jongeren niet alsjeblieft meer willen gaan werken en liefst nog iets extra premie betalen en oh ja - afzien van sociale zekerheid, studiefinanciering, WAO, bijstand, WW etc. Want daar is geen geld meer voor..

.

Het aardgas wakkerde ontwikkeling van energieintensieve bedrijfstakken aan:
[..]

bron NRC | De verkwisting van een bodemschat ; 1997
Achteraf is dat niet zo handig, energie-intensieve bedrijvigheid .

Alhoewel dit beleid op de lange termijn zeer slecht heeft uitgepakt, valt de Dutch Disease en de (soms desastreuze!) gevolgen daarvan Den Uyl niet echt aan te rekenen. Al voor de tijd van Den Uyl verdween de ene fabriek na de andere uit Nederland, soms snel achter elkaar en met veel tegelijk. Zeker op de plekken waar kwetsbare industrie was geconcentreerd zorgde dit voor massawerkloosheid. Veel van die werklozen waren amper geschoold, en het enige werk waar ze werkelijk geschoold in waren was verdwenen. Er zat weinig anders op dan, zeker het oudere gedeelte hiervan, maar de facto op te geven, en ze via allerlei regelingen - bijvoorbeeld vervroegde pensioenen - van de arbeidsmarkt te laten verdwijnen. Dat heeft tot een lagere arbeidsparticipatie, en dus hogere lasten, geleid, maar dat valt Den Uyl weinig aan te rekenen; evenmin dat hij hiervoor de aanlokkelijke aardgasbaten aansprak. Het zou politiek onaanvaardbaar zijn geacht om die te laten liggen. Hier had elke regering destijds mee gekampt; wat niet weglaat dat het maakbaarheidsdenken uit die tijd uiteindelijk hopeloos achterhaald bleek te zijn, en dat veel beleid ook strandde in mooie idealen, terwijl weinig effect werd gesorteerd en veel geld werd uitgegeven.
pi_40961182
En dat alles in slechts vier jaar tijd ... ??????? Owja en met drs Lubbers als minister van Economische zaken van welke partij ook weer ?????
Een ding moet je ze nageven het zijn zeer harde werkers !!!!
pi_40961210
TS geeft den Uyl echt teveel eer. Dit is politiek gebagger met halve waarheden en hele insinuaties, dus ik ga er verder ook geen woorden aan vuil maken.
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 09:35:43 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_40961477
Als De "puinhopen" van Den Uyl nu nog merkbaar zijn zegt dat meer iets over de effectiviteit van de 17 jaar CDA en 13 jaar VVD die daar direct op volgden. Pas in 1990 zat het PvdA weer in het kabinet, samen met de CDA.

Die 4 jaar van 1990 tot 1994 zijn trouwens de enige 4 jaar sinds 1977 dat de VVD niet in de regering heeft gezeten.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_40961539
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 08:58 schreef Reya het volgende:

[..]

Alhoewel dit beleid op de lange termijn zeer slecht heeft uitgepakt, valt de Dutch Disease en de (soms desastreuze!) gevolgen daarvan Den Uyl niet echt aan te rekenen. Al voor de tijd van Den Uyl verdween de ene fabriek na de andere uit Nederland, soms snel achter elkaar en met veel tegelijk. Zeker op de plekken waar kwetsbare industrie was geconcentreerd zorgde dit voor massawerkloosheid. Veel van die werklozen waren amper geschoold, en het enige werk waar ze werkelijk geschoold in waren was verdwenen. Er zat weinig anders op dan, zeker het oudere gedeelte hiervan, maar de facto op te geven, en ze via allerlei regelingen - bijvoorbeeld vervroegde pensioenen - van de arbeidsmarkt te laten verdwijnen. Dat heeft tot een lagere arbeidsparticipatie, en dus hogere lasten, geleid, maar dat valt Den Uyl weinig aan te rekenen; evenmin dat hij hiervoor de aanlokkelijke aardgasbaten aansprak. Het zou politiek onaanvaardbaar zijn geacht om die te laten liggen. Hier had elke regering destijds mee gekampt; wat niet weglaat dat het maakbaarheidsdenken uit die tijd uiteindelijk hopeloos achterhaald bleek te zijn, en dat veel beleid ook strandde in mooie idealen, terwijl weinig effect werd gesorteerd en veel geld werd uitgegeven.
Het is allemaal wel verklaarbaar, en bovendien werd het democratisch gedragen, en tamelijk enthousiast ook. Zoals anderen ook al aangeven - zeker niet alleen de PvdA stond achter dit beleid. De mijnsluiting en de garantie van warme sanering is afgegeven door van Uyl - maar niet tijdens het kabinet den Uyl maar daarvóór (in '65, kabinet Cals), de echt rampzalige dumpingen in de WAO waren later, in de jaren '80. Zo ook het met bakken tegelijk uitgeven van de aardgasbaten, dat hebben Wiegel / van Agt tot sport verheven .

Andere landen hebben overigens óók hun industrie en mijnen zien versterven, maar hadden geen aardgasbaten of iets vergelijkbaars om het op te vangen.
pi_40967655
Het is haast te bespottelijk voor woorden om nu, bijna 30 jaar nadat dit kabinet stopte, nog te gaan klagen over dingen in de huidige samenleving die we aan dat kabinet hebben te danken/wijten. Bij de dingen die dan zogenaamd zo slecht waren, komt dan gelijk de vraag op: waarom is er dan nog nooit iets aan veranderd? Ook niet door de diverse CDA+VVD kabinetten die we sindsdien hebben gehad?
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 06:42 schreef Karzeuler het volgende:
Die achterlijke verplichte autogordel en bromfietshelm komt dus van hen! Verdomd altruistisch monster! Dat zou iets tussen de verzekeraar en de verzekerde moeten zijn.
Verbijsterend, dit soort uitlatingen. Rond 1972 vielen er in Nederland jaarlijks zo'n 3.000 verkeersdoden, nu zijn dat er nog ruim 800. Het is alom bekend dat het dragen van de autogordel levens helpt te besparen.

Het is duidelijk: dit moet gewoon een Bash-topic worden. Bovenstaande bagger bewijst dat wel.
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:46:18 #15
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_40972545
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 14:28 schreef dVTB het volgende:
Verbijsterend, dit soort uitlatingen. Rond 1972 vielen er in Nederland jaarlijks zo'n 3.000 verkeersdoden, nu zijn dat er nog ruim 800. Het is alom bekend dat het dragen van de autogordel levens helpt te besparen.
Het gaat me der niet om dat de autogordel wel of niet goed is, het gaat me om het verwerpelijke principe van dwang!
Mensen worden nu gedwongen om een autogordel te dragen, terwijl het eigenlijk een eigen vrije keus zou moeten zijn. Als ze graag meer risico op overlijden willen hebben, moeten ze dat zelf weten. Het is hun leven, en niemand heeft daar iets over te zeggen, zelfs de overheid niet. De overheid is er om ons te dienen en niet om ons de les te lezen.
Als de autorijder een deal met een verzkeraar heeft zal hij er intrinsiek gemotiveert toe zijn om die gordel om te dien. Daar komt geen dwang aan te pas.
pi_40972628
iets met koe en sloot enzo...
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:49:50 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40972642
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 05:06 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Idd een zijn opvolger staat ook al te wachten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40972649
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 05:19 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Heb je ook concrete voorbeelden of een url waar ze staan. Ik weet er zelf wel een paar, maar kom in discussies maar op de 2 bovengenoemde voorbeelden. De rest weet ik maar vaag.
je opent eerst een topic en vraagt daarna om voorbeelden
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  Overall beste user 2022 zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:51:27 #19
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_40980126
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 17:46 schreef Karzeuler het volgende:

Als de autorijder een deal met een verzkeraar heeft zal hij er intrinsiek gemotiveert toe zijn om die gordel om te dien. Daar komt geen dwang aan te pas.
Wat lul je? Die hele verzekering is verplicht. Net als rijbewijzen, artsdiploma's en periodiek controleren of je cafe wel brandveilig is. Ik ben van mening dat dat alles ook afgeschaft dient te worden. Mocht iemand je het verkeerde been amputeren onder verdoving omdat hij zijn huiswerk niet heeft gemaakt tijdens de doktersschool, dan zal hij snel klanten verliezen aan artsen die dat wel hebben gedaan. Zo lost de vrije markt het op.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_40986969
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 03:53 schreef Karzeuler het volgende:
Een kabinet dat zich ten doel stelt om kennis, macht en inkomen.eerlijk te delen, dat kan nooit goed gaan!

De laatste tijd komen we in discussies over politiek (in de kroeg) heel vaak terecht op allerlei maatregelen die ramppoliticus Joop den Uyl destijds genomen heeft en die nog steeds z'n rampzalige uitwerkingen hebben in de huidige maatschappij.
Bijvoorbeeld dat aandeelhouders minder inspraak op het bestuur van een bedrijf kregen, maar de raad van commesarissen het bestuur aanstellen. Ideale voedingsbodem voor een graaicultuur aan de top van het bedrijfsleven lijkt me, en alzo geschiedde en is nog steeds gaande.
En uiteraard de onderwijshervormingen van Van Kemenade, waardoor hoogbegaafden hun draai niet meer konden vinden tussen al die subinteligente plebejers in de klas. En dan die randdebielen die niet weten hoe ze met kennis moeten omgaan, die opeens toegang kregen tot meer kennis, met de gevolgen van dien.

Politici die het over "Eerlijk delen" hebben zou je bij voorbaat al moeten wantrouwen. Gelijke verdeling leidt altijd tot degradatie van datgene wat je verdeelt.

Vraag is of iemand hier nog meer voorbeelden weet over de schadelijke uitwerkingen van Ome Joop's kabinet.

Meer over het kabinet Den Uyl hierrrrrrrrrrr!!!
Hoelang bennie dur mee bezug gewees om dit op te stelluh?

Je pakt maar even wat zonder dat je weet waar 't over gaat en verbind daar conclusies aan...
Net zo'n schaap die maar wat loopt te blaten.
Ik had met zo'n standpunt tog... minimaal een spellingssjekker er overheen gehaald!
(wat een idioten hier zeg...)
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:03:30 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40991900
Trouwens over het vermeende begrottings overschot van Den Uyl gesproken

Heb nog een overzichtje gevonden

Van een opvallende bron trouwens
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:26:36 #22
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40992386
De bron is het CPB. Wat is daar opvallend aan?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:30:28 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40992456
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De bron is het CPB. Wat is daar opvallend aan?
Bedoelde de site waarop ie gepubliseerd is. Zelfs het PvdA zelf laat dus zien dat er helemaal geen begrotingsoverschot was in het kabinet Den Uyl
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:39:13 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40992665
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:30 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bedoelde de site waarop ie gepubliseerd is. Zelfs het PvdA zelf laat dus zien dat er helemaal geen begrotingsoverschot was in het kabinet Den Uyl
Kloopt. Was een foutje mijnerzijds. Maar het was wel het laagste tekort in jaren. Heb je het staatje ook gelezen? Zie je ook hoe het daalt op het moment dat den Uyl minister van EZ wordt? Verder daalt als hij premier wordt? En skyhigh gaat tijdens Van Agt en Lubbers? Om pas weer te dalen als Kok minister van Financiën wordt? Verder daalt onder de Kabinetten Kok? En prompt weer omhoog gaat onder Balkenende I?

En dan blijven beweren dat het links is dat het geld uitgeeft
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 20 augustus 2006 @ 12:37:23 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40994234
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kloopt. Was een foutje mijnerzijds. Maar het was wel het laagste tekort in jaren. Heb je het staatje ook gelezen? Zie je ook hoe het daalt op het moment dat den Uyl minister van EZ wordt? Verder daalt als hij premier wordt? En skyhigh gaat tijdens Van Agt en Lubbers? Om pas weer te dalen als Kok minister van Financiën wordt? Verder daalt onder de Kabinetten Kok? En prompt weer omhoog gaat onder Balkenende I?

En dan blijven beweren dat het links is dat het geld uitgeeft
Zoals je hier ook al kunt lezen hebben de kabineten na Den Uyl gewoon heelveel werk gehad om de rommel die dat kabinet gemaakt had op te ruimen.

Daarnaast had Kok vooral in het eerst Paarse Kabinet de hele internet hype mee en was de economie op een hoog conjuctuur. Dus het aan Kok toe schrijven is veel te veel eer voor hem
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')