abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 13:31:15 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43745862

Hier alweer deel 39 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 32
Het treinpics, -nieuws en -praattopic deel 33
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 34
Het treinentopic deel 35
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 36
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 37
Het treinpics, -nieuws en praattopic dl.38 (klote 300-grens)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts, welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen.


Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer.

Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS.


De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November/December: Groningen-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Groningen-Leeuwarden

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie.
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Interieur en exterieur.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90, DH1/2 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex.
Vanaf december 2007 wil Veolia gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:



Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden:




diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

Elektrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.)

Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.

Interieur van de ICM

Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Olympische ICM IV

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

VIRM IV + VIRM VI

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. en het interieurtje van een Plan T 2de Klas

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.



Hier alleen maar wat foto's.

Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes

Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler.


Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop:



Maastricht-Luik:
Zo lang er nog geen rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel gaat rijden, doen deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje



Venlo-Hamm:


Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen.

Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken.
Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

[ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 21-11-2006 19:04:41 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43746217
Ik scroll me kapot over die OP
bye
  dinsdag 21 november 2006 @ 13:49:45 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43746424
Wat een OP! Wat een TVP!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43746698
Plaatjeskijken-tvp
PS4 online: micro_nl
  dinsdag 21 november 2006 @ 14:06:19 #5
86072 thatsme
and That's you!
pi_43746958
De machinist van de ACTS trein is aangehouden en wordt verhoord. Ik hoop voor de ACTS als ze schuldig zijn dat ze deze financiële klap er nog bij kunnen hebben!
edit: het schijnt een ERS trein te zijn...
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 14:11:10 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43747110
De trein was gehuurd door ERS van MRCE en het betrof een ACTS loc. Het meest waarschijnlijke scenario is dat de goederentrein moest wachten voor het rode sein en dat de trein iets te ver is doorgereden, namelijk de wissel op. Terugrijden was vanwege de stand van de wissels geen optie meer. De passagierstrein moest voorlangs kruisen, wat dus door de iets te ver doorgereden goederentrein niet meer lukte. Daarom is de trein ook schuin van voren geraakt en recht op de kop.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 16:15:34 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43751522
Hier nog een aantal foto's van de treinen.

http://www.vosoft.nl/ramptoerisme/index.cgi
Foto's Henk Raben

Klik op de 9 boven in beeld en er komen nog enkele foto's tevoorschijn

Edit: Nog maar wat plaatjes dan:
http://members.lycos.nl/simonbruggeling
Foto's Simon Bruggeling

Ik zie wel wat schade bij de Klaas, optisch dan. Ik denk zeker dat het voorste draaistel van de Klaas behoorlijk beschadigd is.

[ Bericht 27% gewijzigd door Peterselieman op 21-11-2006 17:17:42 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43753902
wat heerlijk die spoorwegen

en nog even over het 4-spoorsgebeuren: daar is lang niet overal de ruimte voor of je moet zóveel grond opkopen dat het onbetaalbaar wordt.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  dinsdag 21 november 2006 @ 18:11:43 #9
94492 freddygonzales
Tieten en kittelaars!
pi_43755386
Ik vind mat '64 prima spul. Begrijp niet dat die dingen gehaat worden.
Aan het einde van m'n geld houd ik altijd een stuk maand over.
pi_43755795
tering jantje, gaat snel met de delen.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  dinsdag 21 november 2006 @ 18:48:05 #11
86072 thatsme
and That's you!
pi_43756509
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:11 schreef freddygonzales het volgende:
Ik vind mat '64 prima spul. Begrijp niet dat die dingen gehaat worden.
Rammelen, schommelen, tocht en veel lawaai. Maar ze zitten redelijk! Er zijn veel moderne treinen die slechter zitten!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_43756525
ja ho even

De foto van het castellumtrammetje is dus van ene Dr_Flash. En niet meer van Nico Spilt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 november 2006 @ 18:51:46 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43756642
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:23 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
wat heerlijk die spoorwegen

en nog even over het 4-spoorsgebeuren: daar is lang niet overal de ruimte voor of je moet zóveel grond opkopen dat het onbetaalbaar wordt.
Er is nooit te weinig grond natuurlijk, als je maar wilt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 19:00:21 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43756972
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:48 schreef Dr_Flash het volgende:
ja ho even

De foto van het castellumtrammetje is dus van ene Dr_Flash. En niet meer van Nico Spilt
Aangepast
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43757010
TVP...

Vandaag in de 9100 eerst een VIRM (8739), en daarna zag ik om half 5 de 475 en de 946 binnenkomen, ook in de 9100

Dus vandaag reed er VIRM, ICM en mat '64 in de 9100 naar Groningen
pi_43757163
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Aangepast
Coolness
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_43757189
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:11 schreef freddygonzales het volgende:
Ik vind mat '64 prima spul. Begrijp niet dat die dingen gehaat worden.
Simpel omdat de mat '54 gewoon perfect was. Het was stil, comfortabel en rete snel. Met als minpunten...lange remweg en traag met optrekken.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 19:05:59 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43757211
Dan was er in Gn vandaag heel wat te zien dus. Weet je toevallig ook wat er met de 3447 is? Die miste namelijk in de spots van vanmiddag.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43757235
Oh ja de 4400 van 17:07 uit Den Bosch reed vandaag met 1 Veetje, waar 1 Teetje gebruikelijk ( en al veel te weinig) is. Kwam dik te laat binnen, deed 5 minuten over de haltering, met +8 vertrokken uiteindelijk, mannetje of 20 achterlatend op Den Bosch Oost... Ben benieuwd hoe laat die trein in nijmegen was... moet tegen de +30 gelopen zijn....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_43757269
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:05 schreef optifree het volgende:
Simpel omdat de mat '54 gewoon perfect was. Het was stil,
Nou, je kan van mat54 een hoop zeggen

Maar STIL? Nee, dat is echt iets HEEL anders
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_43757437
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, je kan van mat54 een hoop zeggen

Maar STIL? Nee, dat is echt iets HEEL anders
Noujah als er één langs kwam denderen dan waren ze vele malen stiller dan een mat '64
pi_43757457
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:12 schreef optifree het volgende:

[..]

Noujah als er één langs kwam denderen dan waren ze vele malen stiller dan een mat '64
Oh, van binnen dacht ik dat je bedoelde
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 november 2006 @ 19:14:04 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43757488
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, je kan van mat54 een hoop zeggen

Maar STIL? Nee, dat is echt iets HEEL anders
Gelukkig niet! Jankende gelijkstroommotoren!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43757621
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gelukkig niet! Jankende gelijkstroommotoren!
Het is me met die donateursrit in juni idd opgevallen wat een godsgloeiende TERINGHERRIE die dingen maken zeg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_43758327
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, van binnen dacht ik dat je bedoelde
Tuurlijk niet ....het is al zolang geleden dat ik dagelijks in die bakken zat...dat ik me dat niet meer kan heugen, maar twee jaar geleden kwam er nog wel eens één voorbij rijden .

Oh en met comfortable bedoel ik goed geveerd....niet dat stalen frame waar dat doek overgespannen was en bank werd genoemd
pi_43758363
Comfortabel was het zeker
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 november 2006 @ 19:36:14 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43758502
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het is me met die donateursrit in juni idd opgevallen wat een godsgloeiende TERINGHERRIE die dingen maken zeg
Ja mooi hè! Elektro, machtig vak!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43758582
plan T en plan V Post
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 19:37:46 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43758583
Zelfs de nieuwste treinen zijn niet stil van binnen, dus we zijn wel wat gewend
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43758990
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:05 schreef Peterselieman het volgende:
Dan was er in Gn vandaag heel wat te zien dus. Weet je toevallig ook wat er met de 3447 is? Die miste namelijk in de spots van vanmiddag.
3447 stond om half 5 nog achter het emplacement in Gn vandaag zag ik. Die was eerst s ochtends afgekoppeld van 1, en daarna naar achter op het emplacement gezet (waarvoor weet ik niet )
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 19:49:11 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43759055
Zal wel onderhoud nodig zijn. Het stel is de laatste tijd wel vaker defect
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43759122
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
plan T en plan V motorPost
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_43759533
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:49 schreef Peterselieman het volgende:
Zal wel onderhoud nodig zijn. Het stel is de laatste tijd wel vaker defect
Er zijn momenteel best veel stellen kapot, achterop het emplacement staan zeker al 3 bakken (1 DH1 en een DH2) al een aantal dagen stil (volgens mij zelfs sinds woensdag al )
DH2 3209 staat er volgens mij ook nog
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 20:01:38 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43759614
Dat heb je als je niet teveel aan onderhoud wilt uitgeven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43762566
Belachelijk eigenlijk, maar goed
pi_43763964
14 kapotte dh1/2tjes toch?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 21:49:51 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43764415
14 van de 86 treinen, oftewel ze bedoelen 14 bakken die defect zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43764550
Toch even hier aankloppen

Wie durft er nog met de trein?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 22:14:15 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43764873
Ik. Vrijdag weer
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43765412
morgen weer.. maarre.. ik neem de 4 uur trein vanuit groningen niet meer.. tenzij ik een half uur van te voren er ben en in kan stappen.. vandaag was ik een kwartier voor vertrektijd er, en er kon geen kip meer bij (nee, letterlijk). Vragen aan amchinist of er ook een extra stel komt, antwoord nee. En dat is al 2 weken zo.. komt omdat van de GTW's nu 2 defect zijn, en er dus gewoon in de spits met 1 GTW gereden word.. Normaal staat er minstens 3 DH2-tjes... Heb m'n beklag daarover ook gedaan bij de machinist (bij gebrek aan beter). het is toch van den zotte dat je ruim op tijd bent, en toch niet mee kan.. en dat men gewoon niet doorheeft dat je niet met 3 bakken GTW op kan rijden op een tijdstip waar normaal met minimaal 6 bakken wadloper gereden word..
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 21 november 2006 @ 22:53:10 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43766577
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 21:58 schreef Dichterbijer het volgende:
Toch even hier aankloppen

Wie durft er nog met de trein?
Morgenochtend, geen probleem.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 22:56:40 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43766708
Dat heb je met een nieuwe generatie treinen. De defecten treden pas op als er mee gereden wordt. De kinderziekten moeten er eerst uitgehaald worden. Helaas is het traject naar Nieuweschans hier slachtoffer van geworden. Het zou me niet verbazen als Arriva misschien nog een vervolgorder voor nog enkele stellen plaatst, alleen al omdat ik denk dat 43 stellen misschien net een paar te weinig zijn, zeker in de spits.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43766841
Tvp.
pi_43766871
Ernstig dit natuurlijk

Gelukkig is de ACTS lok nog heel....
pi_43766924
Zie je meteen het feit "kreukelzone"

Die ACTS lok (in dienst van ERS) is pas 2 jaar oud, die plan V is al van 1964/1970...

Ook frappant: Die ERS trein was dus omgeleid omdat er werkzaamheden zijn in Duitsland, dus normaal gesproken had deze trein hier nooit gereden....
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 23:03:57 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43766976
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Gelukkig is de ACTS lok nog heel
Dat zal je nog zwaar tegenvallen. Optisch mag er misschien niet zoveel te zien zijn, maar onderhuids zal er toch veel schade zijn. Zo zal het hele voorste draaistel naar de galemiezen zijn. En nog enkele andere dingen uiteraard. De Plan V zal wel terplekke gesloopt worden. Het lijkt me niet dat die ooit nog de baan op komt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43768411
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat zal je nog zwaar tegenvallen. Optisch mag er misschien niet zoveel te zien zijn, maar onderhuids zal er toch veel schade zijn. Zo zal het hele voorste draaistel naar de galemiezen zijn. En nog enkele andere dingen uiteraard. De Plan V zal wel terplekke gesloopt worden. Het lijkt me niet dat die ooit nog de baan op komt.
Op een dieplader naar de blik fabriek!

over 3 weken zitten ingeblikte groente dr in
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 november 2006 @ 23:57:43 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43768846
Ik denk dat er daar te weinig groenten beschikbaar voor zijn

De stremming gaat tot donderdag duren in Arnhem. Die in Rotterdam tot vrijdag.

De goederentreinen zullen nu misschien via Venlo omrijden, net als de ICE?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43768929
niet via deventer-hegelo-bad bentheim?
bye
pi_43768970
overbrengen naar haarlem en weer oplappen die v
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')