Laat ik het zo zeggen... die gasten zaten er hoogstwaarschijnlijk niet voor niks.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nu neem je aan alsof al die mensen die opgepakt zijn ook terrorist zíjn?
Weekhartigheid is hét kenmerk van decadentie.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:39 schreef zatoichi het volgende:
Ach ja blijkbaar ontbreekt het bij sommige mensen aan inlveingsvermogen; jammer. Maar bedenk maar dat je daar als verdachte irakees zit; in een donkere ruimte met een bril waardoor je niets zit. Ineens krijg je een plens water over je heen, zondar dat je het hoorde aankomen. Mensen schreeuwen tegen je, maar je ziet niets. Ineens weer een plens water over je heen.
Goh, dat "argument" heb ik nog nooit eerder gehoord.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:43 schreef -hypnagogia- het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen... die gasten zaten er hoogstwaarschijnlijk niet voor niks.
Mja, zolang jouw tegenargumenten ook gebaseerd zijn op aannames kan ik me daar niet zo druk over maken.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:44 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Goh, dat "argument" heb ik nog nooit eerder gehoord.
Wel waar man!quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:43 schreef -hypnagogia- het volgende:
Laat ik het zo zeggen... die gasten zaten er hoogstwaarschijnlijk niet voor niks.
Mja, laat ik het zo zeggen... ik zat daar in 2004, SFIR 3 dus ik heb inderdaad wel wat achtergrond informatie.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:51 schreef Eightball het volgende:
[..]
Wel waar man!![]()
Ze zijn gewoon zomaar opgepakt ter meerdere eer en glorie van onze nationale babymoordenaars zodat die hun favoriete hobby kunnen uitoefenen: martelen!
Geloof jij nou nog steeds dat er met water is gegooid, naïve jongen? Allemaal rechtse propaganda!
Die Nederlandse babymoordenaars kennende zijn ze met die emmer de hele compound af geweest om hem te laten volpissen! Maar dát krijg je niet te horen van het ministerie van oorlogsmisdaden en propaganda!
Het is een godvergeten grof schandaal!![]()
![]()
Das heel simpel, als je er een veiligere situatie door kan scheppen voor je eigen mensen, kan het mij niet ver genoeg gaan. Als je door dat soort dingen kan voorkomen dat een bepaalde patrouille op een bepaalde plek op een bepaald tijdstip in een hinderlaag word gelokt vind ik het prima, als je wapen en munitiedepots daardoor kan ontdekken en opruimen idem dito, en als je bepaalde kopstukken kan arresteren is het helemaal goed. Er is niemand, maar dan ook absoluut niemand die zich aan de zogenaamde regels houd, of je het nou leuk vind of niet.quote:De terechte vraag is hier al gesteld. Hoe ver mag je gaan om informatie los te krijgen? Van hoeveel onschuldige burgers mag je hun leven naar de kloten helpen om anderen te redden van een potentiële aanslag? En in hoeverre is het gerechtvaardigt om als buitenlandse macht burgers in hun eigen land op te pakken en te martelen (en in het geval van Guantanamo Bay ook deporteren)? Zouden wij het slikken als de Amerikaanse overheid hier 200 gevangenen zou weghalen en martelen uit de naam van terrorismebestrijding?
Het probleem is dat je niet 100% zeker weet of iemand daadwerkelijk iets weet of op z'n kerfstok heeft staan dus loop je het risico dat je straks onschuldige Iraki's in stukken aan het snijden bent.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das heel simpel, als je er een veiligere situatie door kan scheppen voor je eigen mensen, kan het mij niet ver genoeg gaan.
Mwah intrinsiek is er niks mis mee, maar je hebt verschillende soorten macht. Zij had een erg zwaar pappa complex, en was nogal gericht op fysieke dominantie van mensen (mannen), met haar 1 meter 161 en 56 kilo leverde dat ook nogal eens problemen op in het dagelijks leven. Daarom wilde ze ook liever vastgebonden slachtoffers hebben, dan word je krijgsondervrager. De lui die personeel aannemen zijn trouwens ook zo gaar als een stukgekookt stuk broccoli, zij heeft een vrij zware geschiedenis met in ieder geval 2 soorten drugs, en een strippersverleden en daar is hun background check niet achter gekomen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zonder machtswellust kom je niet ver in die kringen. Dat is daar een heel normale karaktertrek. In wel meer kringen trouwens. Wat is er trouwens intrinsiek verkeerd aan de hang naar macht?
En verknipt word je vanzelf, als de auto's om je heen ontploffen.
Dus kort samengevat: als jij 's avonds maar veilig je bedje in kan maakt het niet dat er misschien wel honderden onschulidge Irakezen / Afghanen van een normaal leven beroofd zijn. Begrijp ik het zo goed?quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das heel simpel, als je er een veiligere situatie door kan scheppen voor je eigen mensen, kan het mij niet ver genoeg gaan. Als je door dat soort dingen kan voorkomen dat een bepaalde patrouille op een bepaalde plek op een bepaald tijdstip in een hinderlaag word gelokt vind ik het prima, als je wapen en munitiedepots daardoor kan ontdekken en opruimen idem dito, en als je bepaalde kopstukken kan arresteren is het helemaal goed. Er is niemand, maar dan ook absoluut niemand die zich aan de zogenaamde regels houd, of je het nou leuk vind of niet.
Er zullen zeker situaties ontstaan waardoor de informatie maar half, of zelfs helemaal niet betrouwbaar is, maar dat valt natuurlijk wel na te gaan. Het heeft in het verleden ook vaak genoeg zijn nut bewezen. Het is natuurlijk niet zo lekker allemaal, maar drastische tijden vragen om drastische maatregelen, jammer genoeg.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:58 schreef -hypnagogia- het volgende:
[..]
Het probleem is dat je niet 100% zeker weet of iemand daadwerkelijk iets weet of op z'n kerfstok heeft staan dus loop je het risico dat je straks onschuldige Iraki's in stukken aan het snijden bent.
Geestelijke marteling is ook niet goed, maar als ik op de mediaberichten af kan gaan, dan vind ik desbetreffende methodes niet verschrikkelijk schokkend, helemaal als het een veiligere situatie heeft opgeleverd.
Ik heb het niet over mijn eigen veiligheid, ik heb het over de veiligheid van die jongens die daar op patrouille lopen. Als je informatie kan lospeuteren die het voor hen veiliger maakt, vind ik het inderdaad prima ja.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:00 schreef groningerstudent het volgende:
[..]
Dus kort samengevat: als jij 's avonds maar veilig je bedje in kan maakt het niet dat er misschien wel honderden onschulidge Irakezen / Afghanen van een normaal leven beroofd zijn. Begrijp ik het zo goed?
Dit is helaas aan de orde. Ik krijg het idee dat mensen als Halsema en andere knuffelaars het liever zouden zien falen, om zo hun gelijk te kunnen halen. Ja, ik meen het txlnogwattes.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:05 schreef Godslasteraar het volgende:
Toch is dit wel triest, niet deze zogenaamde "martelingen", maar al die mensen die zo gretig zijn op het beschadigen van Nederland, en ook van de Iraakse missie van Nederlandse troepen die al met al een groot succes was. En daarin zal ook wel de angel zitten,blijkbaar zitten die goede prestaties van de Nederlandse troepen nogal wat mensen dwars. En nu heeft men dan alsnog een stok gevonden, hoe onbenullig ook, om de Nederlandse soldaten mee te slaan.
dat zeiden ze ook van de mannen die in Guantanamo Bay zitten; ondertussen zijn er velen alweer op vrije voeten omdat er met volkomen willekeur maar mannen meegenomen zijn.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:43 schreef -hypnagogia- het volgende:
[..]
En dat is nu net de hele clue. Je vergroot er je eigen veiligheid niet mee.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das heel simpel, als je er een veiligere situatie door kan scheppen voor je eigen mensen, kan het mij niet ver genoeg gaan. Als je door dat soort dingen kan voorkomen dat een bepaalde patrouille op een bepaalde plek op een bepaald tijdstip in een hinderlaag word gelokt vind ik het prima, als je wapen en munitiedepots daardoor kan ontdekken en opruimen idem dito, en als je bepaalde kopstukken kan arresteren is het helemaal goed. Er is niemand, maar dan ook absoluut niemand die zich aan de zogenaamde regels houd, of je het nou leuk vind of niet.
Zeker alleen maar de bevolking beschermd hè?quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:53 schreef -hypnagogia- het volgende:
ik zat daar in 2004, SFIR 3 dus ik heb inderdaad wel wat achtergrond informatie.
Nou voor deze jongen die daar daadwerkelijk gezeten heeft hoef je dat niet te doen. Het feit dat er in theorie een (redelijke) kans bestaat dat er onschuldigen tussen zitten die gedood worden zou ik voor mezelf never nooit niet kunnen verkopen, ook niet als het mij een veiligere situatie op zou kunnen leveren.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:03 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb het niet over mijn eigen veiligheid, ik heb het over de veiligheid van die jongens die daar op patrouille lopen. Als je informatie kan lospeuteren die het voor hen veiliger maakt, vind ik het inderdaad prima ja.
Ja tuurlijk joh, die hebben daar een jaar lang etnische zuiveringen doorgevoerd, er zullen straks tientallen massagraven ontdekt worden, allemaal door die Nederlandse babymoordenaars.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:04 schreef Eightball het volgende:
[..]
Zeker alleen maar de bevolking beschermd hè?
Zeker aleen maar medische hulp aan de bevolking geboden hè?
Zeker alleen maar irrigatiekanalen gegraven hè?
Zeker alleen maar bruggen gebouwd hè?
Zeker alleen maar fabrieken hersteld hè?
Zeker alleen maar scholen herbouwd en bevoorraad hè?
Maak dat de kat wijs!
Allemaal rechtse praatjes! Al Muthanna is niet voor niks zo dun bevolkt en dat komt allemaar door de Nederlanders.
He Eightball, stop eens met trollen. We kennen je pseudo-ironische punt nu wel, het was al niet erg grappig en de smaak is er na 15 van dit soort postjes helemaal van af.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:04 schreef Eightball het volgende:
[..]
Zeker alleen maar de bevolking beschermd hè?
Zeker aleen maar medische hulp aan de bevolking geboden hè?
Zeker alleen maar irrigatiekanalen gegraven hè?
Zeker alleen maar bruggen gebouwd hè?
Zeker alleen maar fabrieken hersteld hè?
Zeker alleen maar scholen herbouwd en bevoorraad hè?
Maak dat de kat wijs!
Allemaal rechtse praatjes! Al Muthanna is niet voor niks zo dun bevolkt en dat komt allemaar door de Nederlanders.
Dat is dan jouw mening, maar ik denk dat er genoeg zijn die daar toch iets anders over denken.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:06 schreef -hypnagogia- het volgende:
[..]
Nou voor deze jongen die daar daadwerkelijk gezeten heeft hoef je dat niet te doen. Het feit dat er in theorie een (redelijke) kans bestaat dat er onschuldigen tussen zitten die gedood worden zou ik voor mezelf never nooit niet kunnen verkopen, ook niet als het mij een veiligere situatie op zou kunnen leveren.
Binnen het leger zelf wordt over martelen heel wat minder 'positief' gedacht dan door jullie hoor.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat is dan jouw mening, maar ik denk dat er genoeg zijn die daar toch iets anders over denken.
Ik denk dat dat wel meevalt, het niveau van de mensen die ze bij defensie aannemen is niet zo laag als men regelmatig beweertquote:Op vrijdag 17 november 2006 14:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat is dan jouw mening, maar ik denk dat er genoeg zijn die daar toch iets anders over denken.
Ik zal het je nog sterker vertellen, op een dag zal uitkomen dat niet de Amerikanen de founders van Abu Ghraib zijn maar de Nederlanders! Want wat die Nederlanders daar in Iraq hebben gedaan, daarbij vergeleken zijn de Amerikanen en Britten behulpzame en vriendelijke stadwachten!quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:07 schreef Hathor het volgende:
Ja tuurlijk joh, die hebben daar een jaar lang etnische zuiveringen doorgevoerd, er zullen straks tientallen massagraven ontdekt worden, allemaal door die Nederlandse babymoordenaars.![]()
Trollen?quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:07 schreef LXIV het volgende:
He Eightball, stop eens met trollen.
Leger afschaffen ?quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:11 schreef Eightball het volgende:
[..]
Trollen?
Afschaffen dat leger!
Of ben jij ook van het mondsnoeren?
Oooooh...vertel....vertel.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:10 schreef Eightball het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen, op een dag zal uitkomen dat niet de Amerikanen de founders van Abu Ghraib zijn maar de Nederlanders! Want wat die Nederlanders daar in Iraq hebben gedaan, daarbij vergeleken zijn de Amerikanen en Britten behulpzame en vriendelijke stadwachten!
Ze waren daar natuurlijk om de veiligheid te waarborgen en ook om de provincie te helpen met de (weder)opbouw. In die situatie was het, lijkt mij, wenselijk dat je de hulp en betrokkenheid van een vriendelijke bevolking hebt. Zodra je mensen gaat martelen en dat komt naar buiten, dan zal de bevolking dat, zeker na Saddam, vast niet op prijs stellen en hoe zit het dan met de missie? Als je gaat martelen, wat doe je er dan eigenlijk nog?quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Binnen het leger zelf wordt over martelen heel wat minder 'positief' gedacht dan door jullie hoor.
Er waren niet voor niets onenigheden binnen het kamp over deze kwestie.
Maar dat zijn dan ook mensen die weten waar het over gaat.
Maar ik vraag me dan af in hoeverre deze drastische tijden gekatalyseerd worden door "het Westen". Laten we wel wezen, de VS heeft eenzijdig een oorlog tegen Irak afgeroepen en het land bezet om het democratische ideaal door te drukken. Als vervolgens voor veel Irakezen blijkt dat dit democratische ideaal gepaard gaat met zelfmoordaanslagen op Amerikanen en eigen bevolking, marteling en overige "collateral damage" dan is het wellicht niet geheel onmogelijk voor te stellen dat ze die democratie liever kwijt dan rijk zijn.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Er zullen zeker situaties ontstaan waardoor de informatie maar half, of zelfs helemaal niet betrouwbaar is, maar dat valt natuurlijk wel na te gaan. Het heeft in het verleden ook vaak genoeg zijn nut bewezen. Het is natuurlijk niet zo lekker allemaal, maar drastische tijden vragen om drastische maatregelen, jammer genoeg.
Precies.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:14 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Ze waren daar natuurlijk om de veiligheid te waarborgen en ook om de provincie te helpen met de (weder)opbouw. In die situatie was het, lijkt mij, wenselijk dat je de hulp en betrokkenheid van een vriendelijke bevolking hebt. Zodra je mensen gaat martelen en dat komt naar buiten, dan zal de bevolking dat, zeker na Saddam, vast niet op prijs stellen en hoe zit het dan met de missie? Als je gaat martelen, wat doe je er dan eigenlijk nog?
Wat stel je dan voor? Die gast die een bom neerlegt om een Nederlands voertuig mee op te blazen moeten we maar gewoon laten lopen zonder op z'n minst te proberen informatie los te peuteren? Je wil toch weten of het een alleenstaande rebel is of een cel uit een groter geheel die een nog grotere bedreiging vormt? Door niet te 'martelen' breng je je eigen troepen daar sowieso in gevaar, lijkt me.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:14 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Ze waren daar natuurlijk om de veiligheid te waarborgen en ook om de provincie te helpen met de (weder)opbouw. In die situatie was het, lijkt mij, wenselijk dat je de hulp en betrokkenheid van een vriendelijke bevolking hebt. Zodra je mensen gaat martelen en dat komt naar buiten, dan zal de bevolking dat, zeker na Saddam, vast niet op prijs stellen en hoe zit het dan met de missie? Als je gaat martelen, wat doe je er dan eigenlijk nog?
Dat idee heb ik zeker wel. Maar afgaande op de zware bewoordingen, als 'marteling' 'schokkend' etc etc, had ik toch verwacht in de Volkskrant een ander artikel aan te treffen. Zaken zoals Abu Graib, en marteling door bijvoorbeeld vrouw en kinderen van de verdachte te gijzelen. Maar geen handelingen waar de gemiddelde studentenvereniging niet voor terugdeinst tijdens een ontgroening. Een punt wat je zou kunnen aanvoeren is dat een ontgroening vrijwillig is, aan de andere kant kan de verdachte ook over informatie bezitten die levens kan redden.quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:55 schreef Toffe_Ellende het volgende:
sommige mensen hebben geen idee dat martelen niet alleen op en fysieke manier kan maar ook psychologisch.
quote:Juristen oneens over aard wangedrag
Deskundigen zijn het er niet over eens of het wangedrag van Nederlandse militairen in Irak marteling is.
Juriste Verrijn Stuart zegt dat wat is gebeurd "absoluut niet mag". Het valt onder gedragingen die in internationale verdragen zijn verboden en waarvan marteling de hoogste gradatie is.Daarom vindt zij een strafzaak zeker vereist.
Volgens jurist Kalshoven valt het "op het oog helemaal niet onder marteling". Hij vindt het begrijpelijk dat Defensie de zaak intern afhandelde. Strafadvocaat Wladimiroff spreekt van foltering.Of het ook oorlogsmisdrijven zijn,hangt af van de mate van foltering,zegt hij.
ff kijken :quote:Op vrijdag 17 november 2006 09:58 schreef Disorder het volgende:
Dus fel licht, het zicht ontnemen en wakker houden zijn martelen? Ja, volgens de officiële regels misschien. Maar dit is op z'n minst nodig om bij fundi's gevoelige informatie los te peuteren. Komop zeg, als Nederland nog minder bevoegdheden krijgt kunnen we het helemaal vergeten in die regio.
De Volkskrantquote:Nederlanders martelden Irakezen
Van onze verslaggever Jan Hoedeman
AMSTERDAM - Nederlandse officieren hebben zich schuldig gemaakt aan marteling van tientallen Iraakse gevangenen in de Zuid-Iraakse provincie Al Muthanna. In november 2003 heeft een cel van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) ‘hardhandige tactische ondervragingen’ uitgevoerd.
Tijdens de verhoren hadden de verdachten een stofbril op waardoor ze niets zagen. Afwisselend zijn ze zonder bril ook blootgesteld aan fel licht. De Irakezen zijn natgegooid om ze wakker te houden en hun gehoor werd geprikkeld met ‘bijzonder hoge geluidstonen’. De juridisch adviseur die verplicht aanwezig moet zijn bij dergelijke verhoren, ontbrak.
Het ministerie van Defensie bevestigt deze feiten. ‘Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie’, zei directeur voorlichting Joop Veen gisteravond. Veen weet niet of de zaak minister Kamp is gemeld. ‘Het is al lang geleden en je kunt niet alles onthouden.’
De toenmalige Chef Defensiestaf Luuk Kroon werd begin november 2003 op de hoogte gesteld van spanningen in het Nederlandse kamp over de behandeling van gevangenen. Ze werden verhoord in een vestiging van het Coalition Provisional Authority in As Samawah, door MIVD-officieren.
Luitenant-admiraal Kroon heeft kennis van deze strafbare feiten niet gemeld aan het Openbaar Ministerie. Volgens ingewijden heeft Kroon een advies van generaal-majoor Kees Neisingh, toen bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee, naast zich neergelegd. Neisingh adviseerde Kroon de zaak voor te leggen aan het OM en voor de rechter te laten komen.
Kroon koos ervoor de zaak buiten de openbaarheid te houden. Gisteravond reageerde Kroon op de bevindingen van deze krant: ‘Ik ben met pensioen, heb overal een dikke streep onder gezet en geef geen commentaar.’ Volgens Veen zei Kroon hem gisteravond zich niets te kunnen herinneren. ‘Wat niet betekent dat het hem niet is gemeld.’
De Nederlandse marechaussee op het kamp is destijds door commandant Swijgman geïnformeerd.
Voorzitter Han Busker van de Marechaussee Vereniging: ‘Als dit bekend was bij de top van het ministerie, is het schandalig dat er geen aangifte is gedaan. Dan heeft het alle ingrediënten van een doofpot.’
De Iraakse gevangenen mochten maximaal vier maal 24 uur worden vastgehouden. Na hun verhoor werden de gevangenen en de verkregen informatie doorgespeeld aan de Britten. Nederland viel in Al Muthanna onder Brits gezag.
‘De Nederlandse bataljonsleiding heeft zijn oren te veel naar de Britten laten hangen,’ zegt voorzitter Wim van den Burg van de militaire vakbond AFMP/FNV. ‘Wat deze officieren hebben gedaan, deden ze in opdracht.’
In een geheime nota van de Directie Juridische Zaken van het ministerie van Defensie van 26 november 2003 staat echter ‘dat het afnemen van verhoren niet tot de bevoegdheden van de Nederlandse eenheden behoort, evenmin als het horen van getuigen’.
Willy Weerkamp, tot voor kort de officier van justitie van de Militaire Strafkamer in Arnhem: ‘Ons is niets gemeld, wij hebben zoiets nooit voorgelegd gekregen.’
Boehoe.. En dan wil ik van jou nu graag een ander voorstel. Hoe we dan wel informatie uit die mensen kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:05 schreef dontcare het volgende:
[..]
ff kijken :
Martelen ook wel folteren of pijnigen is een zeer ernstige geestelijke of lichamelijke handeling waarbij het slachtoffer gedurende langere tijd is overgeleverd aan de wil van de folteraar
Nee , geen marteling , ook niet in de ruimste zin .....
Nou ja, ik vind het grensgevallen. Iemand voor een paar dagen niet laten slapen vind ik er wel bijhoren, maar andere dingen weer niet. Dit zal dan ook wel juridisch ingewikkeld worden.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat idee heb ik zeker wel. Maar afgaande op de zware bewoordingen, als 'marteling' 'schokkend' etc etc, had ik toch verwacht in de Volkskrant een ander artikel aan te treffen. Zaken zoals Abu Graib, en marteling door bijvoorbeeld vrouw en kinderen van de verdachte te gijzelen. Maar geen handelingen waar de gemiddelde studentenvereniging niet voor terugdeinst tijdens een ontgroening. Een punt wat je zou kunnen aanvoeren is dat een ontgroening vrijwillig is, aan de andere kant kan de verdachte ook over informatie bezitten die levens kan redden.
Ik vind het dus geen uitgemaakte zaak, overigens vinden enkele juristen dat ook:
[..]
Erg vervelend maar dat is ook een beetje de truc. Mensen gaan natuurlijk niet vrijwillig details geven over een op handen zijnde aanslag.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:20 schreef trancethrust het volgende:
Interessant dat mensen het langdurig wakkerhouden dmv natspuiten vergelijken met spelen met waterpistooltjes. Vertel eens, zouden jullie het ook leuk vinden als ik tijdens jullie slaap een waterpistool in je neus druk en de trekker overhaal? Want dat lijkt me een iets betere vergelijking.
Begrijp ik; maar ik val hier alleen de vergelijking met waterpistolen aan. Verder lijkt mij dat mensen langdurig hun slaap ontnemen valt onder marteling, en of marteling in dit geval is toegestaan (of ooit is toegestaan), is hetgeen dat de politiek moet vaststellen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Erg vervelend maar dat is ook een beetje de truc. Mensen gaan natuurlijk niet vrijwillig details geven over een op handen zijnde aanslag.
de vraag is dus, valt het onthouden van slaap hieronder?quote:Article 13
Prisoners of war must at all times be humanely treated. Any unlawful act or omission by the Detaining Power causing death or seriously endangering the health of a prisoner of war in its custody is prohibited, and will be regarded as a serious breach of the present Convention. In particular, no prisoner of war may be subjected to physical mutilation or to medical or scientific experiments of any kind which are not justified by the medical, dental or hospital treatment of the prisoner concerned and carried out in his interest.
Likewise, prisoners of war must at all times be protected, particularly against acts of violence or intimidation and against insults and public curiosity.
Measures of reprisal against prisoners of war are prohibited.
Ook in oorlogstijden zijn er vastgelegde regels waar je je aan moet houden. Daarover zijn vele jaren geleden al afspraken gemaakt die door o.a. de VS en Nederland zijn ondertekend. Als je je niet meer aan deze afspraken wilt houden moet je je handtekening intrekken, maar niet hypocriet lopen roepen dat je vastgelegde mensenrechten respecteert terwijl je achter de rug om wèl mensen martelt.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waar slaat dit nou weer op? Je bent in oorlog, je hebt informatie nodig. Wat doe je? Ondervragen. En als dat niet helpt, sla je het gewoon uit ze. Wat had men dan verwacht? Dat de taliban zomaar even vertellen dat 'de bom eerste straat links, derde straat rechts ligt'? Kom nou.
Als militair weet je dat de dood door explosieven een reeel beroepsrisico is. Voorkomen door ondervraging is natuurlijk ook geen enkel probleem, mits naar de regels die door de betreffende overheid getekend zijn.quote:Edit: Al die mensen die maar zeuren hoe erg het is.Dat zijn dezelfde mensen, die om het hardst roepen dat Nederland moet terugtrekken als er weer doden vallen. En hoe voorkom je Nederlandse doden? Door ondervraging natuurlijk. Wat een klootjesvolk.
ligt eraan hoelang je het doet het is dodelijk na een weekquote:Op vrijdag 17 november 2006 15:40 schreef sp3c het volgende:
ja leuk is het niet, dat is het punt ook niet, is het daadwerkelijk martelen?
defensie vind van niet dus ga ik er vanuit dat het hier gaat om overtredingen van de Nederlandse geweldsinstructies die toch een stuk strenger zijn.
dat moet natuurlijk niet kunnen en daarom vind ik het vreemd dat de Marechaussee hier niets aan heeft gedaan
er wordt meteen over oorlogsmisdaden gesproken maar dit is het betreffende artikel uit de conventies relating to the treatment of prisoners of war
[..]
de vraag is dus, valt het onthouden van slaap hieronder?
volgens mij niet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |